Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ooit krijg ik hier de nieuwe meter ook gratis als liander klaar is met mijn proef case.

@zonnigtype je nieuws wordt goed gelezen heb op 16 en 17 oktober van gem 8-10 Paginaweergaves

naar 70 Paginaweergaves per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
silvester6 schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:29:
Ooit krijg ik hier de nieuwe meter ook gratis als liander klaar is met mijn proef case.

@zonnigtype je nieuws wordt goed gelezen heb op 16 en 17 oktober van gem 8-10 Paginaweergaves

naar 70 Paginaweergaves per dag
Jouw of mijn pagina weergaves???

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
mijn paginaweergaves schoten de lucht in en vroeg me af waarom. Zag dat het bij jou vandaan kwam van een link die je had geplaatst met het mooie weer

[ Voor 76% gewijzigd door silvester6 op 20-10-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
enexis zegt dat JIJ het bij HEN moet melden:
http://www.zelfenergiepro...iciteit-terugleveren.html

greenchoice zegt weer: bij greenchoice EN netbeheerder.
http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren

wie zal het zeggen? helder he, die nederlandse regels.

ikzelf heb het in 2006 destijds ALLEEN bij (toen) Essent doorgegeven. Na d overstap naar GC ook hen geïnformeerd. Verder nooit wat met Enexis te maken qua doorgeefluik.

[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 22:47 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag met een buur uit de straat meegeholpen met de installatie van zonne-panelen.

Er zijn 2x Mastervolts (model en type ontbreken nog helaas) geinstalleerd.
Aan elke Mastervolt zijn 3x 240Wp zonne-panelen gekoppeld.
De Mastervolts zijn met behulp van een stekker in het stopcontact aangesloten op een elektriciteitsgroep.

Op onderstaande foto's zie je rechts al panelen liggen. Die waren al eerder geinstalleerd door een leverancier (die ik hun heb geadviseerd). Daardoor lijkt het net of alle 12 panelen bij dezelfde persoon horen. Maar dat is niet zo. Het is een twee-onder-1-kap woning.
- Foto's

Het was leuk om te doen en de installatie ging vlotjes.
Veel kijk plezier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:47:
Vandaag met een buur uit de straat meegeholpen met de installatie van zonne-panelen.

Er zijn 2x Mastervolts (model en type ontbreken nog helaas) geinstalleerd.
Aan elke Mastervolt zijn 3x 240Wp zonne-panelen gekoppeld.
De Mastervolts zijn met behulp van een stekker in het stopcontact aangesloten op een elektriciteitsgroep.

Op onderstaande foto's zie je rechts al panelen liggen. Die waren al eerder geinstalleerd door een leverancier (die ik hun heb geadviseerd). Daardoor lijkt het net of alle 12 panelen bij dezelfde persoon horen. Maar dat is niet zo. Het is een twee-onder-1-kap woning.
- Foto's

Het was leuk om te doen en de installatie ging vlotjes.
Veel kijk plezier. :)
de soladin 600 dus :)
toch elk op een andere elektrische groep (die wel gemengd mag zijn).
tezamen op 1 gemengde elektrische groep mag weer NIET.....(tenzij het een groep is waar alleen de omvormers op zijn aangesloten)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2011 23:08 . Reden: detail toegevoegd ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:48:
[...]

de soladin 600 dus :)
toch elk op een andere elektrische groep (die wel gemengd mag zijn).
tezamen op 1 elektrische groep mag weer NIET.....
Laat JeroenH het maar niet horen ...

... maar die heeft het vast te druk met de afronding van Australische zonne racerij ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:53:
[...]

... maar die heeft het vast te druk met de afronding van Australische zonne racerij ...
Zo iets had ik ook al begrepen van de leverancier. Ik had dit nog extra doorgegeven aan hun. Verder weet ik niet, wat daarna meegebeurd is. Het lijkt er op van niet. Ik laat het dan ook verder in het midden over het hoe, wat, waar, waarom, waarmee, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:46:
greenchoice zegt weer: bij greenchoice EN netbeheerder.
http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren

wie zal het zeggen? helder he, die nederlandse regels.

ikzelf heb het in 2006 destijds ALLEEN bij (toen) Essent doorgegeven. Na d overstap naar GC ook hen geïnformeerd. Verder nooit wat met Enexis te maken qua doorgeefluik.
Ik ga morgen maar eens bellen met Enexis ;w
Hopelijk kan de draaischijf blijven hangen, wel raar dat Greenchoice omgedraaid is als een blad aan een boom.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:57:
[...]

Ik ga morgen maar eens bellen met Enexis ;w
Hopelijk kan de draaischijf blijven hangen, wel raar dat Greenchoice omgedraaid is als een blad aan een boom.
"Vrije markt" waar alles kan gebeuren wat je nooit hebt durven bevroeden. Vaak piraterij ten voeten uit...

... met soms ook weer een voordeeltje/meevaller ...

... voor zo lang als het duurt ...

* edit *

zonnigtiepje heeft op zijn nieuwe kompjoet maar eens een mapje "Gezeik met meters" gemaakt.

Moet eens afgelopen wezen, dat ge-emmer...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 21-10-2011 00:06 . Reden: bullshit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:22:
[...]

... vreselijk gezeur hier gehad met nieuwe Eudora toestanden op de nieuwe computer, ik word te oud voor die bagger ...
Toevallig deze week mijn antieke Eudora 6 vervangen door Thunderbird, werkt perfect.
Alle oude mail (gaat terug tot 1997) neemt ie probleemloos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
stegen schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:09:
[...]

Toevallig deze week mijn antieke Eudora 6 vervangen door Thunderbird, werkt perfect.
Alle oude mail (gaat terug tot 1997) neemt ie probleemloos over.
Ja, maar jij bent nog jong en een whizzkid... :)

OK, eindstand van de 20e, ietwat teleurstellend na de big jump met Boonstra's Fraais:

185,653 kWp GoT (waarvan toegevoegd op 20 oktober 13,090 kWp)
110,769 kWp "niet GoT"
296,422 kWp totaal

196.731 kWh GoT
88.703 kWh "niet GoT"
285.434 kWh totaal

M.a.w.: er is nog meer dan genoeg ruimte om door te scheuren, er zijn hier nog een hoop twiekerts die hun PV-installatie kunnen aanmelden: zie deze post!

Wie gaat de 300 kWp aantikken? :9

Voor appeltaart liefhebbers deze post lezen...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 21-10-2011 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Zo ik ben 3 dagen bezig geweest met het inhalen van 30+ pagina's leesplezier!

@ ecowoman: Prachtig initiatief dat eetbaar plantsoen! Ik hoop dat er meer wijken in Eindhoven er aan gaan geloven!

zonnigtype schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:22:
Uit betrouwbare bron al lang vernomen dat bij professionele installatie zelfs in het oosten van het land er prima installaties geleverd kunnen worden (lees: KUNNEN) die bewezen meer dan zelfs 1.000 kWh/kWp.jaar kunnen opbrengen. Dan moet er wel veel mee zitten. Maar het kan. Dat zet de ronduit schandalige 700 kWh/kWp.jaar die CBS al vele jaren hanteert om vanuit de speculatieve capaciteit een nog veel speculatiever "productie" te berekenen voor zonnestroom in ons land voor de zoveelste maal in een gitzwart fossiel, zwaar politiek beladen perspectief...
En dat klopt!
HellevUUr schreef op dinsdag 13 september 2011 @ 12:09:
Op 4 september is het een jaar geleden dat ik een volledige dag zonnestroom geproduceert heb op onze 3075Wp zonnestroom installatie (15x suntech stp205 op een SMA SB3000).
Na een jaar geeft plugwise aan dat er in totaal 3011,86 kWh is opgewekt en dat is genormeerd 979,47 kWh/kWp.
Dit is een besparing (Eon variabel tarief) van 695,58 euro.

[afbeelding]

[afbeelding]

zonnigtype schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 13:24:
[...]
Je geijkte meter vertelt de waarheid, anders kan die hele ranzige Elektriciteitswet direct op het Hellevuur (sorry voor het nick-misbruik).
Excuses geaccepteerd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:31:
[...]
Ik wil best een zelfgebakken biologische fairtrade chocoladetaart meenemen? :*) Ik mag hem vast wel voor 1 keer bij kennissen die al PV hebben in de oven zetten.
Je taart is hier meer dan welkom. Overschot genoeg!

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 19:39:
Ik mis oa. onderstaande personen nog in de lijst:
hellevuur, pcmadman, mistraller, master30, mike70, anne vd brom, stegen, mightym, jeroenh, solarking, dennisd
sunshine company enz enz.
Ik heb mezelf toegevoegd!

Cyberpope schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:57:
Kent er iemand dit rapport?? Ik vind het op zich weinig betrouwbaar omdat het weer van de directeur van Tonzon die het promoot. (en ik nog steeds geen betrouwbare meting van Tonzon gezien heb, ondanks dat hij overal alle andere producten afkraakt).
Ik heb op Energie 2011 Tonzon gevraagd naar onafhankelijke onderzoeksresultaten en het enige document wat ik nog niet had gezien is dit.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6177/6264627915_833b2dc8d5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6051/6265157016_49d82d4584.jpg

zonnigtype schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:19:
[...]
OK, eindstand van de 20e, ietwat teleurstellend na de big jump met Boonstra's Fraais:

185,653 kWp GoT (waarvan toegevoegd op 20 oktober 13,090 kWp)
110,769 kWp "niet GoT"
296,422 kWp totaal
[...]
Wie gaat de 300 kWp aantikken? :9
Ikke! 300,637 kWp totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:23
zonnigtype schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 22:53:
Hoe dat zo?
Nee, niet te druk, iedereen is maar te 'te druk', stomme uitdrukking is dat. Ik hou mezelf er wel lekker bezig mee ja. Ik maak even niet veel tijd om hier te posten.

De finish tussen het Japanse Ashiya team en het Solar Team Twente is nog closer dan tussen Tokai en Nuon gisteren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:51

MieJuul

3970Wp

JeroenH schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:46:
[...]

Hoe dat zo?

[...]

Nee, niet te druk, iedereen is maar te 'te druk', stomme uitdrukking is dat. Ik hou mezelf er wel lekker bezig mee ja. Ik maak even niet veel tijd om hier te posten.

De finish tussen het Japanse Ashiya team en het Solar Team Twente is nog closer dan tussen Tokai en Nuon gisteren.
Het ziet er naar uit dat het Ashiya team net voor Twente over de streep is gekomen

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MieJuul schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:58:
Het ziet er naar uit dat het Ashiya team net voor Twente over de streep is gekomen
En dat is inderdaad het geval.

De Belgen hebben overigens een accubrand gehad (de tweede in deze race)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-09 13:13
Wij zitten thuis in een verbouwing (keuken verplaatst, muurtje eruit, nieuwe tegels op de vloer)
nu hebben wij bij het verplaatsen van de keuken afscheid moeten nemen van 1 van de 2 radiatoren in de woonkamer
het muurtje wat eruit moet is de tussenmuur van de oude keuken en de woonkamer, hiertegen hangt de radiator van de oude keuken (daar moeten wij dus ook afscheid van gaan nemen als die tussenmuur eruit gaat)
wij willen straks (als we weer geld hebben :)) vloerverwarming en tegels in de woonkamer en nieuwe open keuken
ook vinden mijn vriendin en ik het wel lekker om voor een kachel te zitten, en een mogelijke plaats voor een kachel zou zijn in de oude keuken onder de afzuigkap doorvoer, helaas is deze doorvoer niet groot genoeg voor een echte houtkachel,maar wat wel zou kunnen is een pelletkachel
we zouden eventueel nu al een pelletkachel aan kunnen schaffen zodat we komende winter niet in de kou zitten (omdat we nog maar 1 radiator hebben ipv 3)
en dan later deze palletkachel aan laten sluiten op de cv, zodat deze ook de vloerverwarming zou kunnen voorzien van warmte

wat zou wijsheid zijn om te doen
wel/geen pelletkachel?
wel/geen vloerverwarming?
pelletkachel wel/niet alleen op vloerverwarming?
pelletkachel wel/niet op de hele cv?

en hoe zou alles aangesloten worden, voor zover ik heb kunnen zien wordt een pelletkachel met en boilter op de cv aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 00:19:
M.a.w.: er is nog meer dan genoeg ruimte om door te scheuren, er zijn hier nog een hoop twiekerts die hun PV-installatie kunnen aanmelden: zie deze post!
Ik kan de niet-GoT lijst wel aanvullen met 1 of 2 installaties (kan wel eventjes duren voordat ik alle info heb), maar het is me nog niet duidelijk onder welke voorwaarden je die lijst mag aanvullen. Waarschijnlijk is mijn vraag een beetje onopgemerkt gebleven tussen de vele posts van de afgelopen dagen, dus voor de zekerheid nog een keer.
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 12:02:
Een vraagje over de niet-GoT-lijst. Kun je daar alle installaties van kennissen op zetten, of gaat het erom dat je zelf op een of andere manier betrokken bent geweest bij de plaatsing en/of enthousiast maken voor PV? Een vriend van mij had namelijk al lang PV voordat bij mij het licht aan ging, dus geen credits voor mij bij die realisatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:46:
[...]
Ik kan de niet-GoT lijst wel aanvullen met 1 of 2 installaties (kan wel eventjes duren voordat ik alle info heb), maar het is me nog niet duidelijk onder welke voorwaarden je die lijst mag aanvullen. Waarschijnlijk is mijn vraag een beetje onopgemerkt gebleven tussen de vele posts van de afgelopen dagen, dus voor de zekerheid nog een keer.
[...]
Wat mij betreft mogen hier alle installaties in komen te staan waarvan je voldoende gegevens weet. Ook even checken of de installaties er nog niet in staan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

antonboonstra schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:09:
[...]

Wat mij betreft mogen hier alle installaties in komen te staan waarvan je voldoende gegevens weet. Ook even checken of de installaties er nog niet in staan.
Ik heb een overgedimensioneerd systeem, moet ik het vermogen AC- of DC-zijdig invullen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Erasmo schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:18:
[...]
Ik heb een overgedimensioneerd systeem, moet ik het vermogen AC- of DC-zijdig invullen?
DC zijdig, dus het STC vermogen van je PV panelen.

Om nog het geheel nog weer even samen te vatten (anders moet je weer pagina's terug zoeken)
antonboonstra schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 23:01:
Wel GoT-leden (dus eigen PV installaties van mensen die een account op GoT hebben)Niet GoT-leden (bijvoorbeeld klanten / kennissen etc.)
antonboonstra schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:49:
[...]
Aanpassingen aan al ingevoerde systemen door mij gedaan moeten worden. DM mij hiervoor.

Het doel: naar aanleiding van deze vraag kwam er uiteindelijk dit initiatief.

[ Voor 86% gewijzigd door antonboonstra op 21-10-2011 10:28 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 26-08 03:53
Kent iemand deze LED lampen ?:

http://www.groupon.nl/dea...n-lemnis-lighting/1236296

Misschien een mooie aanbieding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:31
Op zich niet gek die prijs, maar de omschrijving is tenenkrommend... Slechts 6 Watt per uur... Kan iemand de eenhedenpolitie daar even naartoe sturen? :P

Overigens, als die LED lamp zoals de omschrijving zegt 6W vreet, waarom zou ik dan een Philips Softone Flame 5W vervangen door dit ding? Enige voordeel van dit pakket is dat 2 van die lampen dimbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:38:
Op zich niet gek die prijs, maar de omschrijving is tenenkrommend... Slechts 6 Watt per uur... Kan iemand de eenhedenpolitie daar even naartoe sturen? :P
Ongelooflijk.... Ik ben benieuwd wat dat betekent voor de overige technische kennis van de verkoper. De eenhedenpolitie zit met zijn hersens even aan de andere kant van de wereld, dus deze situatie zal helaas voortbestaan.

Ik snap gewoon niet hoe je zoiets basaals fout kunt hebben. Het is geen rocket science, echt niet. Waarom kunnen mensen wel rekenen met kilometer en kilometer per uur, en niet met kWh en W. Misschien is het een gekkigheid van mij maar ik erger me er dood aan. Het is trouwens denk ik ook mede de reden dat vereweg de meeste mensen geen flauw idee hebben wat een kWh nu eigenlijk voorstelt, wat hij kost en wat je er mee kunt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bekijk mijn omvormer circa elke 15 minuten nu. 2 verdiepingen op en weer af... tjongejonge...

Deze hele bijzondere installatie (het is de mijne namelijk) is NAUWELIJKS zichtbaar vanaf de straat of vanaf de achterzijde van het huis. INVISIBLE, verdorie heb ik nog niets om over te ouwehoeren!!

Ik wil dus wel wat bijplaatsen op het schuine dak. Vlak van circa 1,68 m hoog en 4,4m breed. Daar kun je verschillende zaken kwijt. Ik zit alleen met de omvormer. De meeste omvormers komen niet lekker uit.

Wat ook zou kunnen is de huidige omvormer vervangen door een 2 tracker omvormer zoals de Power-one pvi 3.0. Kan daar alleen geen design software voor vinden. Ik geloof echter dat dit wel goed moet kunnen zolang ik rekening hou met de opstartspanning van de omvormer vs de panelen.

Dacht aan een rijtje van 5 pluto 200 ofzo met de Power-one PVI 3.0 outdoor de rest zijn mijn 8 panda 260.

Iemand goede ideeen? _/-\o_

ps o ja kun je de Aurora een beetje fatsoenlijk monitoren.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 11:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn toekomstige installatie gaat ook met power one omvormer geleverd worden.
Het is nu nog even wachten op de svn-duurzaamheids lening.Hopelijk volgende week een go.
Zonne energie here i come.. ;-)
Ik wil ook graag die aurora monitoren

Wie o Wie heeft het al werkend?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vergeet het steca 2000 master slave concept niet,
multi mpp, en voor je het weet heb je een (goedkope) slave en veel mpp voor the buck

http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_2010Plus_en
met huiskamer display

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:43:
vergeet het steca 2000 master slave concept niet,
multi mpp, en voor je het weet heb je een (goedkope) slave en veel mpp voor the buck

http://www.stecasolar.com/index.php?StecaGrid_2010Plus_en
met huiskamer display
Was die niet vergeten, maar die heeft moeite met mijn plat dak string ad 8 x 260 WP Panda's.

Maximale Eingangsleistung pro Eingang: 1.075Wp. Die power-one kan een setup met 2080 en 1000 Wp voor zover ik begrijp wel aan.

----
Overigens blijft het vermogen een beetje hangen. Het max uitgangsvermogen haal ik nog niet, moet ik geduld hebben. ??

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even ter geruststelling:

http://news.ichinastock.c...ied-the-bankruptcy-rumor/

Suntech ontkent faillissement.

SMA kondigt moduul omvormer aan:

http://www.sma.de/de/news...chten/news/news/1216.html

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens blijft het vermogen een beetje hangen. Het max uitgangsvermogen haal ik nog niet, moet ik geduld hebben. ??
reken vandaag bij volle zon op max 67%, waar je in de zomer tot wel 88% kan halen continu,
na wolken is het altijd feest, dan haal je kortstondig 100+% en in april skyhigh.

effe wezen kijken : ik haal nu max continu 1264 watt AC uit 1850Wp
(omvormer TL en 126% dimensionering pal zuid @14:12u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:34:
[...]

reken vandaag bij volle zon op max 67%, waar je in de zomer tot wel 88% kan halen continu,
na wolken is het altijd feest, dan haal je kortstondig 100+% en in april skyhigh.

effe wezen kijken : ik haal nu max continu 1264 watt AC uit 1850Wp
(omvormer TL en 126% dimensionering pal zuid @14:12u)
Oke thanks, de dagopbrengsten waren ook in orde dus het zal wel komen in het voorjaar. Ik heb gisteren wel pieken gezien tot over de 1500W (op sunny explorer dan)
op basis van 2080 Wp 198 azi. en 15 hh.
Vandaag schijnt de zon iets minder fel, maar wel veel langer, het gaat wel goed met de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en je kan altijd de blauwe hoek kijken, dat is eigenlijk een soort index geworden ;-)
http://www.pv-solar24.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mag ik hier een vraag stellen over het opladen van mijn telefoon tijdens een lange fietsvakantie?

Volgend jaar wil ik namelijk een halfjaar door Amerika gaan fietsen en de route loggen met m'n telefoon, deze zal gemiddeld 125mA bij 5v gebruiken. Laten we voor de zekerheid 250mA zeggen, op zich niet veel dus.

Ik heb een zonnepaneel gekocht bij de Bever maar deze werkte niet, omgeruild voor een powergorilla die 600mA kon leveren. Helaas viel dit zwaar tegen in de praktijk, tijdens een zeer zonnige vakantie in Italie, de batterij van 2000mah werd in drie dagen maar voor de helft opgeladen. Ook kon het apparaat niet tegelijk mijn telefoon laden én de ingebouwde accu.

Mijn bedoeling is dat een zonnepaneel de telefoon continue op 100% kan houden, dus continue 125mA kan leveren. Is er geen zon, dan gebruik ik gewoon de accu van de telefoon zelf. Ik neem ook reserveaccu's mee. Om de paar dagen kunnen we de telefoon en reserveaccu's opladen via het lichtnet.

Echter... welk zonnepaneel is geschikt en kan daadwerkelijk onder realistische omstandigheden continue 125mA leveren?

Zelf kan ik helaas niks meer vinden, de powergorilla zag er prima uit, goede bouwkwaliteit, ook aan de prijs (90 euro) maar toch werkt het niet, hulp is erg welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Klinkt als een hele leuke vakantie! Maar waarom niet gewoon je fietsdynamo gebruiken? Qua vermogen is het minder dan 1% van je aandrijving, en dat werkt ook zonder zon. Het voorkomt dat je steeds zit te klooien om je paneeltje in de zon te houden. Of voldoende accu's meenemen om alleen aan het lichtnet te hoeven laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:14:
Mag ik hier een vraag stellen over het opladen van mijn telefoon tijdens een lange fietsvakantie?

Volgend jaar wil ik namelijk een halfjaar door Amerika gaan fietsen en de route loggen met m'n telefoon, deze zal gemiddeld 125mA bij 5v gebruiken. Laten we voor de zekerheid 250mA zeggen, op zich niet veel dus.

Ik heb een zonnepaneel gekocht bij de Bever maar deze werkte niet, omgeruild voor een powergorilla die 600mA kon leveren. Helaas viel dit zwaar tegen in de praktijk, tijdens een zeer zonnige vakantie in Italie, de batterij van 2000mah werd in drie dagen maar voor de helft opgeladen. Ook kon het apparaat niet tegelijk mijn telefoon laden én de ingebouwde accu.

Mijn bedoeling is dat een zonnepaneel de telefoon continue op 100% kan houden, dus continue 125mA kan leveren. Is er geen zon, dan gebruik ik gewoon de accu van de telefoon zelf. Ik neem ook reserveaccu's mee. Om de paar dagen kunnen we de telefoon en reserveaccu's opladen via het lichtnet.

Echter... welk zonnepaneel is geschikt en kan daadwerkelijk onder realistische omstandigheden continue 125mA leveren?

Zelf kan ik helaas niks meer vinden, de powergorilla zag er prima uit, goede bouwkwaliteit, ook aan de prijs (90 euro) maar toch werkt het niet, hulp is erg welkom :)
Niet om het één of ander, maar ik zou voor een naafdynamo gaan, bijvoorbeeld een SON. Die doet het direct als je rijdt, vrijwel geen weerstand bij vrijloop en een veel hogere opbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Aikon schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:14:
Klopt het dat zo'n powergorilla + solargorilla zo'n 400 euro heeft gekost? Dan heeft dealextreme toch veel goedkopere oplossingen...

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 21-10-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nee, ik had een klein model met een kleine accu, was 90 euro. Dealextreme en soortgelijken hebben vaak goedkope spullen, maar is kwalitatief ook minder naar mijn ervaring. Zeker nu ik al 2 verschillende producten heb geprobeerd ben ik wat huiverig om zomaar wat te bestellen. Het moet ook 6 maanden meegaan op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Zijn er mensen hier die van de SDE 2010 de correctie en de laatste 20% al hebben gehad over het jaar 2010?
Vraag me af wanneer dit normaal uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Stond een getal in die post waar je eerder je hart over hebt gelucht... (meerdere malen)

Lamazitten.

@silvester
Zijn er mensen hier die van de SDE 2010 de correctie en de laatste 20% al hebben gehad over het jaar 2010?
Kweenie. Maar: er is weinig "normaal" binnen de SDE. Tenzij je ambtelijke gedrochten als "normaal" moet beschouwen. De enige "betrouwbare" bron is uiteraard de subsidie verstrekker, Agentschap NL.

@Neanderthaler:
Dank, leuk!
Ben benieuwd hoeveel van Henk Oldenkamp's technologie daarbij is gebruikt.
Oldenkamp was de uitvinder van de soms alhier verguisde, door mij echter nog steeds gebruikte OK4 omvormers.
Dus wie weet zit er nog wat Nederlands hersenvocht in die straks met name op de U.S.A. markt verkochte "mini-SMAtjes"... :)

[ Voor 71% gewijzigd door zonnigtype op 21-10-2011 16:06 . Reden: reacties ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:55:
en je kan altijd de blauwe hoek kijken, dat is eigenlijk een soort index geworden ;-)
http://www.pv-solar24.info/
Die wordt hier inderdaad als referentie gebruikt. Eigenlijk een soort gratis on-line game. 's morgens ligt hij voor, maar in de middag halen we hem in.

Helaas is dit vanaf vorige week niet meer helemaal waar te maken. Schaduwvorming door een apenboom, een denneboom en een hele serie configeren. En elke dag neemt de schaduwgrootte toe.

Vet dilemma: omhakken die zooi en dus de hele woonwijk van de tuinvogels "saneren"? En waar gaan die beestje schuilen voor de winter? Juist, in de coniferen.

Groen is niet altijd DOEN!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Groen is vooral hersens (blijven) gebruiken...

... hoe je ook niet zoveel spullen in huis te halen (of met een relatief klein PV-systeempje een hoop bereiken...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk dat we op dezelfde golflengte zitten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
silvester6 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:55:
Ik heb SDE 2009 en heb al aan de telefoon gehangen en vandaag nog een mailtje verstuurd. De 20% heb ik niet gevonden in een van de digitale afschriften dit jaar. Ik snap die jongens niet bij het agentschap.

Snel zijn ze in ieder geval niet. Mijn vraag van 30 september jl met het verzoek om op een bestaande installatie een uitbreiding de plaatsen is nog niet beantwoord. Als het te lang gaat duren plaats ik het geheel op een aparte groep en dan zien ze er helemaal niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Na veel gedoe, gebel en geduld richting E.On (zie ook post 1, 2 ,3 ,4 en 5) heb ik eindelijk de juiste rekeningen binnen en de juiste bedragen gestort gekregen.

Jaarrekening 2010-2011
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6097/6266001525_b894c82299.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6110/6265999361_dfb48c2a6a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6052/6266528482_d0a59e88be.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6043/6265999901_9db2476d5c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6032/6266000113_f3927e2dbc.jpg

Eindrekening 2011
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6228/6266526906_451a4fbfd3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6223/6266527136_8b4682b821.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6119/6266527362_72c2fd6a2a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6093/6265998759_9990c06770.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6109/6266527804_194d2cbda4.jpg

Aangepaste Eindrekening 2011 (jaar + eind bij elkaar)
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6057/6266529346_4c8392aa70.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6219/6266000821_35ecc84ea5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6218/6266529836_c2310a4b92.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6040/6266530054_56b49b1d53.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6160/6266530198_f79e9d0d9e.jpg

Correctie Capaciteitstarief
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6179/6266530416_bb54cc89f9.jpg

Jaarrekening teruglevering
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6165/6266000187_0fa0114c07.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6092/6266000379_d04ee4cd5c.jpg

Eindrekening teruglevering
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6222/6265998981_b5943b6d1c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6153/6265999121_8a8a32b739.jpg

De problemen waar ik tegenaan liep waren:
1. De jaarrekening en eindrekening hadden geen informatie wat betreft teruglevering.
Volgens E.On krijg je hier een aparte nota voor en dat is uiteindelijk ook gebeurd.

2. De enige persoon die verantwoordelijk is voor teruglevering was op vakantie. Terwijl mij verteld werd dat ik de volgende dag terug gebeld zou worden (aan 't lijntje houden) nadat men mij dit 3 keer verkocht bleek op een maandag dat die persoon er pas een week later zou zijn (ivm vakantie). Er waren geen mensen die het werk van deze persoon konden overnemen!

3. Op de eerste eindrekening bleek dat ik extra moest betalen (0,56 maand) voor vastrechten terwijl die al reeds in de jaarrekening voldaan waren. Volgens Eon had dit te maken met het moment dat ik klant van hun werd en dit verklaarde de extra 0,56 maand. Dit kon ook niet kloppen want ik stapte in op 26 november 2006 en dat is geen 0,56 maanden! Uiteindelijk en na veel bellen, uitleggen, narekenen en tijd is er een nieuwe nota gestuurd voor de gehele periode (jaar en eindrekening) waarvan het verschil naar mij is overgemaakt.

4. In 2008 had ik een verbruik van minder dan 500 m3. Maar de kosten die waren berekend op >500m3 ipv <500m3. Uiteindelijk heb ik het verschil van capaciteitstarief terug gekregen (ik kan dit bedrag niet verifieren omdat ik nog steeds geen tariefbladen heb van Endinet Eindhoven 2007 en 2008.

5. In de teruglever rekeningen wordt gerekend met een bedrag van 7 cent per kWh overschot (onder nul). Volgens Eon is dit de "redelijke vergoeding". Ik heb hen gevraagd waar dit bedrag op gebaseerd was maar niemand kon mijn dit tot op heden vertellen! Het betalen van de energiebelasting over dit bedrag is sowieso uitgesloten. Daar gaat Greenchoice anders mee om.

Tip1. Zorg dat je helder maakt dat je niet langer van kastje naar muur gestuurd wilt worden. Ik kreeg uiteindelijk de supervisor aan de lijn en dat was het begin van een betere dienstverlening en het nakomen van afspraken.

Tip2. Check altijd je rekeningen!

voorschotten: 1319,28 + 73,88 = 1393,16
teruggave door minder verbruik: 511,80
teruggave teruglevering: 480,42 + 26,70 = 507,12
1393,16 - 511,80 - 507,12 = 374,24
Dat is een maandbedrag van 31,19 i.p.v. 109,94 per maand!
Een verschil van 945 euro op jaarbasis!

Dit komt niet alleen door zonnepanelen maar ook door bewustwording en de vervanging van een "defecte" vriezer en prima werkende koelkast. Die TVT berekening komt binnenkort omdat ik die koelkast vandaag een jaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag bij de Lidl onze eerste LED verlichting gekocht voor twee slaapkamerverlichtingen.

Sinds 2005 hangt hier, met een verhuisfitting van de Gamma, een spaarlamp (vergelijkbaar met een 100W gloeilamp). Niks mis mee, maar de betere heeft heeft meer licht nodig bij het werken met haar naaimachine.

In de spotjes (4 per rail) zitten 4 spots van elk 3 LEDS van 4W/spot. Gezien we volgende week herfstvakantie hebben in het Zuiden, gaan we die eens monteren en testen.
Montage zal een klus worden, want het is een stroplafond-met-houten-balken en dan is het altijd weer uitvogelen waar de balken zitten.
Wordt vervolgd.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-10-2011 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:25:
[...]

Klinkt als een hele leuke vakantie! Maar waarom niet gewoon je fietsdynamo gebruiken? Qua vermogen is het minder dan 1% van je aandrijving, en dat werkt ook zonder zon. Het voorkomt dat je steeds zit te klooien om je paneeltje in de zon te houden. Of voldoende accu's meenemen om alleen aan het lichtnet te hoeven laden.
ericplan schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:26:
[...]

Niet om het één of ander, maar ik zou voor een naafdynamo gaan, bijvoorbeeld een SON. Die doet het direct als je rijdt, vrijwel geen weerstand bij vrijloop en een veel hogere opbrengst.
Uit het ligfietstopic heb ik begrepen dat de fietsdynamo van de conrad met usb uitgang juist niet lekker werkt, vooral op hoge snelheden zou deze merkbaar weerstand geven. Op zich hebben jullie gelijk, een dynamo is betrouwbaarder. Ik ga me er even iets meer in verdiepen.

Een stapel accu's is ook niet alles, want als de telefoon uitgaat om die accu te wisselen begint de route ook opnieuw, het liefst heb ik 1 route per dag. Met 1 accu kan ik net 1 dag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Zo: heftige post Hellevuur!

... en zo herkenbaar ... (heb ook m'n akkefietjes gehad, dagen rekenen is dat...).
4. In 2008 had ik een verbruik van minder dan 500 m3. Maar de kosten die waren berekend op >500m3 ipv <500m3. Uiteindelijk heb ik het verschil van capaciteitstarief terug gekregen (ik kan dit bedrag niet verifieren omdat ik nog steeds geen tariefbladen heb van Endinet Eindhoven 2007 en 2008.
Als je ze niet krijgt opvragen bij Consuwijzer/NMa, of als dat niet lukt daar formele klacht indienen.
5. In de teruglever rekeningen wordt gerekend met een bedrag van 7 cent per kWh overschot (onder nul). Volgens Eon is dit de "redelijke vergoeding". Ik heb hen gevraagd waar dit bedrag op gebaseerd was maar niemand kon mijn dit tot op heden vertellen! Het betalen van de energiebelasting over dit bedrag is sowieso uitgesloten. Daar gaat Greenchoice anders mee om.
Dat ligt aan deze ranzige kermis waar NMa in 2006 aus blaue hinein mee kwam (wil je ook niet dood bij gevonden worden, een deel is trouwens historie vanwege capaciteitstarief invoering):

http://www.nma.nl/images/...vergoedingen22-148715.pdf

Kolenboer E.ON gaat natuurlijk geen Greenchoice tarieven voor overschotten geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gemeente Groningen wil voor 350.000 euro aan zonnepanelen uitgeven voor overheidsgebouwen. Zou neerkomen op ongeveer 100 kwp schat ik zo. Het is een begin.
http://www.trouw.nl/tr/nl...eentelijke-gebouwen.dhtml

Ander artikel beweert dat de Green Deal van onze regering best een goede zet ;( ondanks de kritiek.
http://www.trouw.nl/tr/nl...degelijk-structuren.dhtml

@zonnigtype : de "groene" zegeningen van dit kabinet zijn mij bekend :F Deze deal mag niet eens een reparatie genoemd worden.

(cynische mode)
Intussen blijven onze goedkope werkkrachten/slaven (gemiddeld 20 per persoon ;( ) hard voor ons aan het werk in ontwikkelingslanden :X

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:38:
Gemeente Groningen wil voor 350.000 euro aan zonnepanelen uitgeven voor overheidsgebouwen. Zou neerkomen op ongeveer 100 kwp schat ik zo. Het is een begin.
http://www.trouw.nl/tr/nl...eentelijke-gebouwen.dhtml

Ander artikel beweert dat de Green Deal van onze regering best een goede zet ondanks de kritiek.
http://www.trouw.nl/tr/nl...degelijk-structuren.dhtml
Je kunt met dat laatste ook bedoelen: het was het aller-minimaalste wat er gedaan MOEST worden om niet helemaal met steenkolenteer besmeurd te gaan worden door de Europese Commissie.

Maar een revolutie met wat groene heroïne dealtjes? Mwagh. Als de heroïne verstrekker haast maakt met zijn kernsplijt plannen, kunnen we alles wel door de plee trekken hier. Groene dieltjes incluis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:29:
Uit het ligfietstopic heb ik begrepen dat de fietsdynamo van de conrad met usb uitgang juist niet lekker werkt, vooral op hoge snelheden zou deze merkbaar weerstand geven. Op zich hebben jullie gelijk, een dynamo is betrouwbaarder. Ik ga me er even iets meer in verdiepen.

Een stapel accu's is ook niet alles, want als de telefoon uitgaat om die accu te wisselen begint de route ook opnieuw, het liefst heb ik 1 route per dag. Met 1 accu kan ik net 1 dag doen.
Geen idee of je de Duitse taal een beetje machtig bent, maar dit is een accu/oplader die op een naafdynamo past. http://www.zzing.de/index...iew=article&id=7&Itemid=8 met EUR 79 nog alleszins betaalbaar.

En verder is de SON onovertroffen. http://www.nabendynamo.de Betere lagers dan de Shimano spullen en lagere weerstand. Groot voordeel van een goede naafdynamo is trouwens dat je een flinke koplamp kan monteren. Ik heb zelf een SON met een B+M ICQ LED-lamp en kan uitstekend in de nacht op onverlichte wegen fietsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik zit in een woning van een woningbouwvereniging en heb een brief van Liander gekregen over "werkzaamheden aan de energieaansluiting".
Hierin staat: "Om ook in de toekomst in een veilige en ongestoorde energielevering te kunnen voorzien, is het mogelijk noodzakelijk werkzaamheden aan uw energieaansluiting en toevoerleidingen uit te voeren en een nieuwe elektriciteitsmeter te installeren."
en
"De gas- en/of elektriciteitsleidingen naar uw woning of pand zijn verouderd. Hierdoor zouden in de toekomst mogelijk storingen of lekkages kunnen optreden."

Jullie begrijpen het al, ik vermoed dat ze een slimme meter willen installeren en dat ik mijn ferrarismeter dan kwijt ben. Ik heb 270Wp geïnstalleerd, niet veel maar ik vermoed dat ik daarvoor geen teruglevermeter krijg en als ik alles lees hier dan geeft dat veel kans op administratieve fouten en ellende. Aan de andere kant kan ik met twee aparte meters wel precies zien wat ik heb teruggeleverd en mogelijk ook een impulsteller op het lampje van de digitale meter installeren. De installatie in mijn stoppenkast is verder prima in orde want die dateert van rond 1997.

Mijn vragen:
1) Moet ik extra betalen voor het installeren van een teruglevermeter? (Zo ja hoeveel?)
2) Mag ik als huurder bij een wbv weigeren om mijn ferraris te laten vervangen?

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vmu schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:20:
Mijn vragen:
1) Moet ik extra betalen voor het installeren van een teruglevermeter? (Zo ja hoeveel?)
1) Als de vervanging op hun initiatief is zeker niet
2) Met 270Wp heb je toch nauwelijks last van die andere meter. Er worden nu (volgens mij) alleen 4 tels meters uitgeleverd.

Als zij hem willen vervangen denk ik niet dat je veel kans maakt, zeggen zij dat hij niet betrouwbaar is... en dan?
Het is hun meter en jij huurt die meter.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 18:08
@telefoonoplader voor op de fiets.
Zelf heb ik een oyama oy340-2l met 4000 mAh batterij. Werkt harstikke goed. Hij kan opladen via de zon en stroom afgeven tegelijktertijd. Ook kan ik via USB opladen. Nadeel is wel dat het enkele dagen kost om hem volledig vol te laden via de zon. Maar met 4000mAh van de solarlader en 1500mAh van de smarthone telefoon kan mijn smartphone meer dan 3 weken mee (zonder bij te laden via zon, USB, etc). Eigenlijk heb ik hem nog nooit leeg kunnen krijgen, ook niet op vakantie.

Tip. Ik leg hem altijd in de zon. Bij mij thuis, auto, fiets, etc, etc. Als je hem niet oplaad heb je er ook niks aan. :)

Kosten mij 8 maanden terug 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Concurrentie: 55kWp Suntech + Mastervolt, compleet opgeleverd < 1,40 / Wp.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vmu schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:20:
Ik zit in een woning van een woningbouwvereniging en heb een brief van Liander gekregen over "werkzaamheden aan de energieaansluiting".
Hierin staat: "Om ook in de toekomst in een veilige en ongestoorde energielevering te kunnen voorzien, is het mogelijk noodzakelijk werkzaamheden aan uw energieaansluiting en toevoerleidingen uit te voeren en een nieuwe elektriciteitsmeter te installeren."
en
"De gas- en/of elektriciteitsleidingen naar uw woning of pand zijn verouderd. Hierdoor zouden in de toekomst mogelijk storingen of lekkages kunnen optreden."

Jullie begrijpen het al, ik vermoed dat ze een slimme meter willen installeren en dat ik mijn ferrarismeter dan kwijt ben. Ik heb 270Wp geïnstalleerd, niet veel maar ik vermoed dat ik daarvoor geen teruglevermeter krijg en als ik alles lees hier dan geeft dat veel kans op administratieve fouten en ellende. Aan de andere kant kan ik met twee aparte meters wel precies zien wat ik heb teruggeleverd en mogelijk ook een impulsteller op het lampje van de digitale meter installeren. De installatie in mijn stoppenkast is verder prima in orde want die dateert van rond 1997.

Mijn vragen:
Zo te zien heb je een identieke brief gekregen die een collega van me heeft gehad in een oudere wijk in de buurt. Die heeft direct contact met Liander opgenomen dat 'ie beslist geen smart ass meter wil. Die brief is zeer typisch door juristen opgesteld om geen slapende honden wakker te maken, de meeste Nederlanders weten toch niet wat ze overkomt. En laten "het" dus gebeuren zonder dat ze d'r erg in hebben. Nadat de monteurs zijn vertrokken is er waarschijnlijk niets meer aan te veranderen, maar dan hangt dat Paard van Troje dus in de meterkast. Knappe jongen die hem dan nog weg weet te krijgen. Je kunt voor jezelf invullen hoeveel mensen er dan werk van zullen gaan maken: op een paar handen te tellen.

Van website Liander zelf:
Wat moet ik doen als ik geen slimme meter wil?

In de Eerste kamer is beslist dat de slimme Meter, ondanks alle voordelen voor de consument, voorlopig niet verplicht zal worden gesteld voor de Nederlandse huishoudens. Er is gekozen voor vrijwillige invoering.

Wanneer u geen slimme meter wenst, kunt u dit aangeven. Liander zal bij de huishoudens die geen slimme meter willen, niet overgaan tot het ophangen van de slimme meter. In dat geval zal Liander een traditionele meter plaatsen ofwel de huidige meter laten hangen.
(Dat glibberige gelik met "alle voordelen voor de consument" even goed tot je door laten dringen: dat is pure marketing en spiegeltjes en kraaltjes werk om de burger zand in de ogen te strooien)

NB: download die pagina en sla hem op. Altijd handig voor "later"...

Kijk eerst of je meter nu in de te vervangen pool zit bij KEMA. Gasschuif heeft tijd geleden link geplaatst, misschien kan die hem zo tevoorschijn toveren. Ah, al gevonden, rechtsboven op deze pagina bij Verispect.

Indien meter niet in die populatie zit hoeft 'ie absoluut NIET worden vervangen. Als hij wel in die populatie zit, zorg ervoor dat je of een nagelneue Ferraris zonder teruglooprem (...) krijgt (lijkt me erg sterk, toch proberen...), of minimaal een viertelwerk meter. In het laatste geval moet dat ding kunnen terugleveren, maar zul je verder "administratief gesaldeerd" moeten worden. En moet je melden dat je (microscopisch) invoedt, anders gaan ze de meterstanden niet salderen (moet uiteindelijk leverancier doen, maar netbeheer moet de standen doorgeven).

Let op dat als jij iets wilt veranderen, je gegarandeerd zult moeten betalen. Maar als Liander metervervanging "eist" (omdat oude meter uit de KEMA populatie verwijderd moet worden), kun je daarvan gebruik maken door goede meter te eisen. In het geval van administratief salderen kun je er in theorie op achteruit gaan als de ongetwijfeld "apart te verrekenen invoeding" (aparte nota van leverancier) veel later gaat komen dan de "nota voor de afname". Bij zeer weinig invoeding, zoals jij waarschijnlijk doet, zouden ze (lees: leverancier) dat moment wel eens heel lang kunnen uitstellen wegens het (zeer) geringe volume. Ook een aparte nota opmaken kost (veel) geld, stellen ze natuurlijk het liefst zo lang mogelijk uit... Niet heel veel nadeel, maar wel nadeel t.o.v. huidige Ferraris (volautomatisch momentaan salderen) situatie.

Veel meer over meters, salderen, etc., op FAQ deel Liander site:

http://www.liander.nl/liander/veelgestelde_vragen/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hou wel even in de gaten dat een 'slimme' meter wat anders is dan een normale digitale meter. Dat we niet dingen door elkaar gaan halen :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:05
Ik heb mezelf al opgeschreven in anton's lijstje:
eind september is bij ons op de schuur door ons zelf 1520wp geplaatst.

pics or.... en ja sorry, de plaatjes waren weg, google doet af en toe raar

Ik krijg de boel niet ge-embed, dus klikt u maar op de links.

https://docs.google.com/l...NDc4ZmNlMjA0ZTMw&hl=en_US

3 x KM190 op steca 500
2 x KM190 op steca 300
3 x KM190 op steca 500

tot nu toe iets meer dan 114kwh opgewekt, ik zal de kwh/kwp over oktober hier delen.

[url]
https://docs.google.com/l...jI2ODE1OWU0&hl=en_US[/url

Old skool bemetering en zoals u ziet 3x 80mm casefan op 1x 5w paneel. de steca 300 zit in het midden.

er zit nog 1 totaalmeter in de meterkast voor deze uiteraard verder afgeschermde dedicated solar groep.

nu hopen op een zonnig weekend.

[ Voor 49% gewijzigd door Lardman op 22-10-2011 11:41 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
NielsTn schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 21:37:
[...]

deze sonnenertrag gebruiker doet het heftiger daar in Volendam:
http://www.zonnestroomopb...canadian/17212/16859.html

2700 kWh op 1 dag....
daaaaag!

heb de man/vrouw in kwestie al via Sonnenertrag geïnformeerd over de foutieve invoer...
Intussen is door de sonnenertrag-gebruiker uit Volendam e.e.a. gecorrigeerd. We staan weer goed zichtbaar om te kunnen vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:03:
Hou wel even in de gaten dat een 'slimme' meter wat anders is dan een normale digitale meter. Dat we niet dingen door elkaar gaan halen :)
Goeie reminder (wist ik wel), maar in het door mij aangehaalde geval, met een identiek luidende brief van Liander, ging het verduiveld wel om die sluwe meter. En niet om een sexy Ampy digitaal ding wat nog dommer dan het achterend van koe is dan "de sluwe". (ook over de toestanden met zo'n verkeerd afgelezen Ampy meter - van destijds nog Continuon - heb ik een rampverhaal wat ik zelfs al eens tijdens een tien maanden durende procedure bij NMa op de tafel heb gegooid als "ondersteunend bewijsmateriaal").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lardman schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:03:

pics or.... en ja sorry, ze zijn iets te groot, sorry GoT mods.

[afbeelding]

3 x KM190 op steca 500
2 x KM190 op steca 300
3 x KM190 op stecan 500

tot nu toe iets meer dan 105kwh opgewekt, ik zal de kwh/kwp over oktober hier delen.

[afbeelding]

Old skool bemetering en zoals u ziet 3x 80mm casefan op 1x 5w paneel. de steca 300 zit in het midden.

er zit nog 1 totaalmeter in de meterkast voor deze uiteraard verder afgeschermde dedicated solar groep.

nu hopen op een zonnig weekend.
1e gedachte: waarom niet (als ze toch op een vlak/helling liggen) 1 grotere omvormer benut, en de 8 panelen in 1 string opgenomen?
Bewuste keuze?
Maar eh: Proficiat en join the solar club :P

morgen weer het dak op, om de laatste 3x 190Wp MSK panelen op het westen te plaatsen.
Dan is de totale PV_shuffle achter de rug: 12x 260Wp op zuid (schuur+garage), 6x 190Wp op zuid (woning), en 3x 190 wp op West(woning).
dus het lijstje is dan weer achterhaald ;)

[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 21-10-2011 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
NielsTn schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:13:
1e gedachte: waarom niet (als ze toch op een vlak/helling liggen) 1 grotere omvormer benut, en de 8 panelen in 1 string opgenomen?
Bewuste keuze?
Ik zie links een boom, die zijn eerste schaduw al werpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 17:09:
[...]

Geen idee of je de Duitse taal een beetje machtig bent, maar dit is een accu/oplader die op een naafdynamo past. http://www.zzing.de/index...iew=article&id=7&Itemid=8 met EUR 79 nog alleszins betaalbaar.

En verder is de SON onovertroffen. http://www.nabendynamo.de Betere lagers dan de Shimano spullen en lagere weerstand. Groot voordeel van een goede naafdynamo is trouwens dat je een flinke koplamp kan monteren. Ik heb zelf een SON met een B+M ICQ LED-lamp en kan uitstekend in de nacht op onverlichte wegen fietsen.
Van de SON site:
Een Netbook opladen is al een stuk ambitieuzer. Een typische accu is 10V 4000 mAh. Met stug doorpeddelen genereer je misschien een laadstroom van 0.6 amp, dus dan ben je wel 7 uur bezig. Het opladen kost energie, je gaat misschien 1-2 km/h langzamer.
Vindt 1-2km/h toch best veel eerlijk gezegd... De reis zal al zwaar genoeg worden dus dit helpt niet, aan de andere kant kan ik me niet echt voorstellen dat het zoveel zal schelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Aikon schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:27:

Vindt 1-2km/h toch best veel eerlijk gezegd... De reis zal al zwaar genoeg worden dus dit helpt niet, aan de andere kant kan ik me niet echt voorstellen dat het zoveel zal schelen...
Veel helling af fietsen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:17
zonnigtype ik vind dat je nu toch iets heel slims zegt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Regenerative_brake

dit toegepast op een fiets.
een extra remhendel die de dynamo op de velg duwt.
op dat moment rem je en zo laat de telefoon op.
anders ben je de kracht toch al kwijt aan het remmen.

(haalbaar geen idee.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Aikon schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:27:
[...]

Van de SON site:

[...]

Wel een beetje netjes met je bronnen zijn :-) Die 1 a 2 kilometer is een uitspraak van Marten Gerritsen, niet van SON. Lijkt me overigens veel. Ik merk niets van m'n son. Lijkt me ook eenvoudiger meenemen. Let overigens op dat de sites voor mobiele laadoplossingen met zonnepanelen allemaal doen of we bij de evenaar wonen. M.a.w. veel te optimistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 21-10-2011 19:25 . Reden: Schoonheidsfoutjes ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
migjes schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:46:
[...]

zonnigtype ik vind dat je nu toch iets heel slims zegt.
Hmmmm.... :/
dit toegepast op een fiets.
een extra remhendel die de dynamo op de velg duwt.
op dat moment rem je en zo laat de telefoon op.
anders ben je de kracht toch al kwijt aan het remmen.

(haalbaar geen idee.)
Hmmmmm 2: ik heb in de bergen wel eens twee dure velgen verkl**t door al dat gerem (wel in, laten we het zeggen, nogal verzwarende condities, onverhard en zo, en neen, toen had ik nog geen Biohummerd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:51

michels911

4690Wp

Beste SMA Sunnyboy gebruikers, zijn jullie ook wel eens een dag ' historie' kwijt op de omvormer?
Ik heb nu al een tweede dag dat er zomaar geen gegevens op de omvormer meer aanwezig zijn. De dag ervoor en erna wel en ook de totale productie is doorgeteld?
Het betreft een SB2100TL. Ik lees hem elk uur uit met een vrij zwakke bluetooth verbinding en het programma sunnyexplorer blijft nog wel eens hangen.
Enig idee? SMA support inschakelen?

Overigens zou men wel eens mogen waarschuwen voor de verslavende elementen van PV. Weer uitbreiding gepland,lampen vervangen door LED en overal (tijd)schakelaars tussen..omlaag omlaag met die meters.

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hellevuur respect !

@vmu mijn aansluitingen zijn ook vervangen,
(gasopslag iets met daling en stijging van de bodem,
niets om u zorgen over te maken meneertje) /puke
maar de ferraris bleef op mijn verzoek hangen.
let op dat ze goed werk leveren, het moet tvt goedkoop weet je wel.
mijn aansluiting brande na 3 weken simpelweg door door het niet aandraaien van de kabel,
op de hoofdstop. de poolse taal wil ik nog even vermelden van de uitvoerende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lardman schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:03:

pics or.... en ja sorry, ze zijn iets te groot, sorry GoT mods.

[afbeelding]

[afbeelding]
Die pics doen niet, forbidden melding.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Zonnig type dank voor het uitgebreide antwoord en de lijst. Dit is toch wel een enorm goed nerd forum. Zo te zien heb ik een probleem want het lijkt erop dat mijn meter op de lijst van afgekeurde meters voorkomt. Ik zie namelijk AEG, 1313, A42H en NL92 staan. Als dat bouwjaar 1992 is dan moet hij van de muur. Maar ik zie ook een ander nummer dat eindigt op -94 en in dat geval mag hij blijven. Kent iemand deze nummers?

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/295129/IMG_20111021_194538.jpg

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18-09 10:42
[quote]michels911 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 19:57:
Beste SMA Sunnyboy gebruikers, zijn jullie ook wel eens een dag ' historie' kwijt op de omvormer?
Ik heb nu al een tweede dag dat er zomaar geen gegevens op de omvormer meer aanwezig zijn. De dag ervoor en erna wel en ook de totale productie is doorgeteld?
Het betreft een SB2100TL. Ik lees hem elk uur uit met een vrij zwakke bluetooth verbinding en het programma sunnyexplorer blijft nog wel eens hangen.
Enig idee? SMA support inschakelen?

Ik ben zelf in het bezit van een SB 3300 HC TL. Ik heb dit probleem ook wel eens. Soms telt hij dan de dagopbrengst op bij de dag ervoor en soms dan zet hij helemaal niets van opbrengst erbij. Dit is wel jammer van de functionaliteit van de sunny beam en/of sunny explorer.
Als iemand hier een oplossing voor weet dan ben ik ook wel benieuwd ernaar.
Lekker verder genieten van het mooie weer met zijn allen.
Hoe voeg je een smilies toe, ik probeer het te slepen maar lukt me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
zonnefreak schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:13:
Hoe voeg je een smilies toe, ik probeer het te slepen maar lukt me niet.
Klik er eens op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Mocht iemand interesse hebben in een rendement sheet voor pv.
Ik heb deze gemaakt en is op verzoek beschikbaar. Er zit in google docs een klein foutje met de eenheid kWh maakt die kwH van.
Rendement 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18-09 10:42
Ooh tja daar was ik niet op gekomen. Hartelijk bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:25:
Sinds 2005 hangt hier, met een verhuisfitting van de Gamma, een spaarlamp (vergelijkbaar met een 100W gloeilamp). Niks mis mee, maar de betere heeft heeft meer licht nodig bij het werken met haar naaimachine.
Misschien helpt meer verlichting voor je toetsenbord ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:17
zonnigtype schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:58:
[...]

Hmmmm.... :/

[...]

Hmmmmm 2: ik heb in de bergen wel eens twee dure velgen verkl**t door al dat gerem (wel in, laten we het zeggen, nogal verzwarende condities, onverhard en zo, en neen, toen had ik nog geen Biohummerd...)
het wordt al toegepast op sommige elektrische fietsen.
dan wel met de aandrijf motor en niet al te succes vol.
maar een fiets accu opladen is iets anders als een telefoon natuurlijk.
ook is een dynamo minder dramatisch als een rem tegen het wiel.
of het nuttig is. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Om aan alle onzekerheid maar een einde te maken toch maar eens gebeld met Enexis om melding te maken van m'n PV installatie.

Ik kreeg de mogelijkheid te kiezen uit:
a) Gratis geplaatste digitale meter met teruglever-telwerk.
b) De best salderende meter die er bestaat, de Ferraris, te laten hangen.

De keuze was niet zo moeilijk *O*

Vandaag bovendien een mooie zonnige dag in Twente 4,67 kWh/kWp
Wat een heerlijk begin van het weekend 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:39:
Om aan alle onzekerheid maar een einde te maken toch maar eens gebeld met Enexis om melding te maken van m'n PV installatie.

Ik kreeg de mogelijkheid te kiezen uit:
a) Gratis geplaatste digitale meter met teruglever-telwerk.
b) De best salderende meter die er bestaat, de Ferraris, te laten hangen.

De keuze was niet zo moeilijk *O*

Vandaag bovendien een mooie zonnige dag in Twente 4,67 kWh/kWp
Wat een heerlijk begin van het weekend 8)
Proficiat, 'you choose wisely' (quota van Indiana Jones & last crusade)
nu nog een drup kruipolie op de as van dat ding, want gieren in zijn achteruit moet ie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
NielsTn schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 00:14:
[...]

Proficiat, 'you choose wisely' (quota van Indiana Jones & last crusade)
nu nog een drup kruipolie op de as van dat ding, want gieren in zijn achteruit moet ie! ;)
Oppassen met die "zonnevonken trekker" in het door vuurwerk ontploffingen geplaagde Enschede... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
NielsTn schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:13:
[...]

Bewuste keuze?
Maar eh: Proficiat en join the solar club :P
Noem mij een omvormer voor 1520 wp voor onder de 800 euro met een rendement van 94% of hoger?
Het was dus puur een budget kwestie. En risicosprijding. Als er een steca poft hebben we er nog 2 te zoemen. Zouden jullie trouwens een extra rail bijplaatsen en er nog 4 panelen landscape onder prutsen? past misschien net.....
AllesKan schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:26:
[...]

Ik zie links een boom, die zijn eerste schaduw al werpt...
Een terechte observatie, in de namiddag krijgt het systeem beschaduwing vanuit het westen door bomen waar ik weinig aan kan doen. Onze eigen struiken houden we goed bij hoor. :) Dat was dus ook een reden om voor de steca's te gaan. de rechter panelen doen het tot nu toe 2% beter juist door minder schaduw.
Raven schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:21:
[...]

Die pics doen niet, forbidden melding.
Ik zag het, ik heb ze nu aangepast en geshared met iets meer permissies, hoop dat het nu goed komt, anders verplaats ik ze nog wel even. Tips zijn welkom.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Plugwise;
Hoe krijg je een Plugwise module met firmware van 2007-06-01 werkend?
Iemand enig idee?

En waarom duurt het zo lang eer de modules van dat "vraagteken" af komen?

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Lardman schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:56:
[...]

Noem mij een omvormer voor 1520 wp voor onder de 800 euro met een rendement van 94% of hoger?
Het was dus puur een budget kwestie. En risicosprijding. Als er een steca poft hebben we er nog 2 te zoemen. Zouden jullie trouwens een extra rail bijplaatsen en er nog 4 panelen landscape onder prutsen? past misschien net.....

[...]
een sungrow SG1k5tl
http://sungrowpower.com/en/file/guide/sg/sg1k5tl_m-en.pdf
transformatorloos, passieve koeling en zo uit het hoofd > 95% EU-efficiency

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 22-10-2011 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Lardman schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 08:56:
[...]

Ik zag het, ik heb ze nu aangepast en geshared met iets meer permissies, hoop dat het nu goed komt, anders verplaats ik ze nog wel even. Tips zijn welkom.
Ze doen het :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Lardman
Hier niet, als ik de link aanklik krijg ik de melding Error 403.
Misschien dat het aan de browser (firefox) ligt?

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-10-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SasJo schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:39:
Plugwise;
Hoe krijg je een Plugwise module met firmware van 2007-06-01 werkend?
Iemand enig idee?

En waarom duurt het zo lang eer de modules van dat "vraagteken" af komen?
Volgens mij alleen met oudere versie van Source. Ik zou de helpdesk even bellen of mail en ik verwacht dat ze je zullen vragen de plug op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na precies 1 jaar BPM: 1467 Kwh volgens BPM, 1483 Kwh volgens plugwise (eigenverbruik van de pluggen). In het voorjaar bijna een maand met een gesprongen glasplaat van 1 paneel wat ongeveer 10 Kwh heeft gescheelt. Ik kom dus op 88% van geinstalleerde Wp, prima dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Ik heb de keuze uit de Aurora PVI outdoor 3.0 en de SMA SB2500HF voor een installatie met 11 Yingli panelen met 2860WP. Prijs maakt voor de offerte niets uit. Welke is dan het gunstigst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:28

grimson

domeingrommer

Hier weer wat foto's van een nieuw geplaatst setje;

Na de 1e aanschaf van de bekende 6 JYM panelen uit Tilburg was het toch nog een beetje kaal op het dak. Aangezien de driehoekvorm van het dak en de wens om deze toch zo goed mogelijk te benutten ging ik opzoek naar een goede WP per m2. Aldoende stuitte ik op de Panda reeks en na een paar offertes had ik al snel gekozen voor zonnestroom.eu aangezien de levering, plaatsing en eigenlijk alles het goedkoopste was. Uiteraard geld niet alleen de goedkoopste maar ook het gunnen van de levering en ook daarin slaagde zonnestroom.eu. (disclaimer: geen verkapte reclame maar oprecht een positieve ervaring!)

Totaal 6x JYM190 + 8x Yingli Solar PANDA
Nieuw zijn de 8 panelen op het dak, naast de bestaande 2x3 JYM190 panelen uit Tilburg.

8 x Yingli Solar PANDA 260
Door de 'ongelukkige' afmetingen van het dak helaas maar 8 panelen te plaatsen.

SMA 2001TL (8x Yingli Solar PANDA)
SMA inverter netjes op de (aparte) groep van de wasdroger welke bijna nooit gebruikt wordt.

Al met al is alles netjes en solide geplaatst wat hopelijk vele jaren mee kan gaan!

Wij zijn er blij mee!! O+

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:27:
Na precies 1 jaar BPM: 1467 Kwh volgens BPM, 1483 Kwh volgens plugwise (eigenverbruik van de pluggen). In het voorjaar bijna een maand met een gesprongen glasplaat van 1 paneel wat ongeveer 10 Kwh heeft gescheelt. Ik kom dus op 88% van geinstalleerde Wp, prima dus :)
Alarm! 88% van geinstalleerde Wp is nog steeds Wp en geen kWh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:01:

Na de 1e aanschaf van de bekende 6 JYM panelen uit Tilburg was het toch nog een beetje kaal op het dak. Aangezien de driehoekvorm van het dak en de wens om deze toch zo goed mogelijk te benutten ging ik opzoek naar een goede WP per m2. Aldoende stuitte ik op de Panda reeks en na een paar offertes had ik al snel gekozen voor zonnestroom.eu aangezien de levering, plaatsing en eigenlijk alles het goedkoopste was. Uiteraard geld niet alleen de goedkoopste maar ook het gunnen van de levering en ook daarin slaagde zonnestroom.eu. (disclaimer: geen verkapte reclame maar oprecht een positieve ervaring!)

[afbeelding]
Nieuw zijn de 8 panelen op het dak, naast de bestaande 2x3 JYM190 panelen uit Tilburg.

[afbeelding]
Door de 'ongelukkige' afmetingen van het dak helaas maar 8 panelen te plaatsen.

[afbeelding]
SMA inverter netjes op de (aparte) groep van de wasdroger welke bijna nooit gebruikt wordt.

Al met al is alles netjes en solide geplaatst wat hopelijk vele jaren mee kan gaan!

Wij zijn er blij mee!! O+
Het ziet er gaaf en netjes uit. Wat me ook opviel, was een energieverbruiksmeter bij de wasmachine. :)

Ik heb een paar vragen : Zijn alle zonne-panelen op dezelfde string aangesloten (foto 1) ?
hebben deze zonne-panelen allemaal dezelfde hoek-in-graden? Staan ze dus bijvoorbeeld op een hoek van 35 graden?

@iedereen : Ik ben met iemand bezig waarom zijn opbrengst zo 'weinig' is vergeleken met mij. Het aantal Wp's verschilt wel. Maar zijn installatie (225Wp) staat op het Zuiden en de mijne (240Wp) op WZW. Door op het Zuiden te staan, zou je dan toch een hogere opbrengst verwachten of niet?

Daarnaast hebben zijn panelen op één string twee verschillende hellingshoeken. Voor mijn gevoel krijgen dan die panelen niet altijd dezelfde instraling. Kan het verstandiger zijn om de "twee groepen" zonne-panelen op twee aparte strings aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Speksteenkachel schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:07:
@Lardman
Hmm, eerder vanmorgen nog wel, nu hier ook niet meer na ctrl+f5.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-09 18:28

grimson

domeingrommer

Gefeliciteerd! Heb je de 260Wp JYM panelen ook overwogen (die zijn 158x106cm)? Of kwam dat qua maatvoering slechter uit?
Het zou kunnen dat deze net te breed zijn. Panda's zijn 99cm breed. Dit zou net kunnen uitsteken op de onderste rij. Ook het totaal pakket (installatie en levering) kwam bij ons kijken. Ikzelf ben niet zo'n held op het dak.

[ Voor 80% gewijzigd door grimson op 22-10-2011 11:34 . Reden: verkeerd bericht geedited ... voor hieronder! :) ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:01:

Gefeliciteerd! Heb je de 260Wp JYM panelen ook overwogen (die zijn 158x106cm)? Of kwam dat qua maatvoering slechter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Graag jullie mening.

Ik heb in mijn woonkamer nog een joekel van een oude radiator ( maat 290cm x 30cm type 21S ). Hij lijkt nog het meeste op deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/23488.jpg

Het nadeel van onze radiator is dat de aansluitingen aan 1 kant zitten. Je kan voelbaar merken dat de radiator niet gelijkmatig z'n warmte kwijt kan. De linkerkant is veel warmer dan de rechterkant.

Radson heeft perfecte vervanging, 300cm x 30cm, type 22 met een warmteafgifte van ruim 3.1kW. Deze zou hier prima passen. Het grote voordeel is dat bij de Radson de aansluitingen dus ook diagonaal kunnen worden aangesloten. Dat is een stuk beter voor de warmteafgifte.

Zou het een goed idee zijn om de radiator te vervangen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grimson schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:20:
[...]

Aja,.. een paar ongebruikte meters kon ik nog plaatsen, maar de was moet toch schoon :).

[...]

Het is een string van 8 panelen inderdaad. Alle panelen hebben dezelfde hoek van 36 graden.

Het is van belang dat één string bestaat uit dezelfde (specificaties) panelen en hoek. Dit om te voorkomen dat een enkel paneel (zelfs schaduw op één paneel) de opbrengst van één string negatief kan beïnvloeden. Zie het maar als batterijen in serie. Eén slechte ertussen en de opbrengst is beïnvloed :).
Dank je wel voor je antwoord. Helder en duidelijk.

Nogmaals veeeel plezier er mee. Ik laat hier bij mij binnenkort een extra 8x 240Wp plaatsen. Ik kan niet wachten. O+ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Crazyanz schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:47:
Ik heb de keuze uit de Aurora PVI outdoor 3.0 en de SMA SB2500HF voor een installatie met 11 Yingli panelen met 2860WP. Prijs maakt voor de offerte niets uit. Welke is dan het gunstigst?
Niemand die wat over deze inverter kan zeggen? Ik moet vandaag nog wat van me laten horen en kan maar weinig info vinden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Speksteenkachel schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 10:07:
@Lardman
Bij mij doen ze het ook niet als ik in firefox kijk. Het lijkt alsof firefox de tags voor plaatjes niet interpreteerd.
Interessant is het zeker, misschien weet iemand waarom?

---

Zie net dat ze het nu bij mezelf ook niet meer doen, ik ga opzoek naar een andere plek om de plaatjes te laten, ik zal ze updaten zodra ik die gevonden heb, want dit is pet met peren
NielsTn schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:44:
[...]

een sungrow SG1k5tl
http://sungrowpower.com/en/file/guide/sg/sg1k5tl_m-en.pdf
transformatorloos, passieve koeling en zo uit het hoofd > 95% EU-efficiency
dat was idd een optie, maar de vraag is of die voor hetzelfde budget leverbaar was en of dat echt beter is?

Weet iemand trouwens hoe je de opbrengst tot nu toe kunt aanpassen bij Anton op de pagina?

groeten Lard

[ Voor 9% gewijzigd door Lardman op 22-10-2011 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:33:
[...]

Bij mij doen ze het ook niet als ik in firefox kijk. Het lijkt alsof firefox de tags voor plaatjes niet interpreteerd.
Interessant is het zeker, misschien weet iemand waarom?
Een error-code 403 betekent : Geen toegang.
Of er zit een beveiliging op met iets van een wachtwoord er op.

Of op de server zelf zijn de toegangsrechten niet goed in orde om bij die webpagina te kunnen komen.

en zo zijn er nog wel een paar mogelijke oorzaken te verzinnen.

Engelstalige uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:35:
[...]

Een error-code 403 betekent : Geen toegang.
Of er zit een beveiliging op met iets van een wachtwoord er op.

Of op de server zelf zijn de toegangsrechten niet goed in orde om bij die webpagina te kunnen komen.

en zo zijn er nog wel een paar mogelijke oorzaken te verzinnen.

Engelstalige uitleg
Heb het heel slecht opgelost, u mag allen 2 keer ctrl klick doen om de plaatjes nog te zien, probleem eerst de wereld uit.

Pagina: 1 ... 155 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.