Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.728 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
@Energiastic:
Klopt wat je zegt over reflectering en daarom heb ik natuurlijk ook het effect daarvan bepaald. Het blijkt dat de werkelijke temperatuur 0,1K tot 0,3K hoger is dan de gemeten schijnbare temperatuur.

Is natuurlijk ook wel logisch als je snapt dat de straling gerelateerd is aan de vierde macht van de absolute temperatuur:
2744 : 2794 ≈ 1:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Deze actie kan alleen doorgaan als we samen erin slagen genoeg particulieren, bedrijven of bijvoorbeeld gemeenten te vinden die samen 10 MW bestellen voor eind januari 2011.
Het staat nog steeds op de website van WWZ.

Dus ik geloof die "suggesties" niet zo dat ze keihard "12 MW[p]" aan bestellingen al binnen zouden hebben. Dan zouden ze zo'n passage zoals boven letterlijk overgenomen toch van de homepage halen?

Heb ook al een heel epistel naar Energeia geschreven, want die suggereerden ook al zoiets.

We gaan het wel zien. Mogelijk dat eind januari zeker die 10 MWp binnen is. Leuk, maar bij lange na beslist niet voldoende voor een gezonde marktontwikkeling. Zo'n initiatief kan nooit een nationaal incentive regime vervangen, laat staan benaderen. En dan heb ik het natuurlijk niet over de extreem povere prestaties van de SDE, want dat is het slechte voorbeeld (6,7 MWp in 2009, dit jaar tm. november 9,0 MWp).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Misschien dat er binnenkort nog een groot project bij gaat komen in NL op zonnestroom gebied, want ik reed vanmiddag op de A2 bij Eindhoven in noordelijke richting en daar spotte ik een bijzondere vracht: Er reed een klein vrachtwagentje met open laadbak en een aanhanger. Ik kwam vrij vlot voorbij, maar als ik het wel heb, dan stonden er 6 pallets op volgeladen met SMA Sunny Tripowers. 'Vol' is hier ook maar relatief, want er pasten klaarblijkelijk maar 3 van die joekels op een pallet. Dus in totaal 18 omvormers. Ik weet trouwens zeker dat het tripowers waren, want ik herkende ze niet alleen, maar kon het gewoon lezen op de doos, dus zelfs als dat 'slechts' 10.000TL modellen waren, dan is dat nog steeds goed voor zo'n 180kWp! In het gunstigste geval met 17.000TL kan dat voor ruim 300kWp genoeg zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
pcmadman schreef op donderdag 09 december 2010 @ 17:54:
Misschien dat er binnenkort nog een groot project bij gaat komen in NL op zonnestroom gebied, want ik reed vanmiddag op de A2 bij Eindhoven in noordelijke richting en daar spotte ik een bijzondere vracht: Er reed een klein vrachtwagentje met open laadbak en een aanhanger. Ik kwam vrij vlot voorbij, maar als ik het wel heb, dan stonden er 6 pallets op volgeladen met SMA Sunny Tripowers. 'Vol' is hier ook maar relatief, want er pasten klaarblijkelijk maar 3 van die joekels op een pallet. Dus in totaal 18 omvormers. Ik weet trouwens zeker dat het tripowers waren, want ik herkende ze niet alleen, maar kon het gewoon lezen op de doos, dus zelfs als dat 'slechts' 10.000TL modellen waren, dan is dat nog steeds goed voor zo'n 180kWp! In het gunstigste geval met 17.000TL kan dat voor ruim 300kWp genoeg zijn!
Leuk, maar er moeten dan ook nog het gros van de 128 voor SDE 2009 "groot" beschikte, en van de 131 voor SDE 2010 "groot" beschikte aanvragen worden gerealiseerd. En Pfixx is Azewijn 1,8 MWp voor eind dit jaar aan het afronden. En: er is ongelofelijk veel handel (import/export) bezig. Dus verbaast me niets.

Ben je hem gevolgd? En? Waar is het afgezet? :9 ;)

ff wat anders, werd net gebeld "met de nationale energie enquete, mogen we enkele vragen stellen?".

Heb de lastpost direct afgewimpeld, maar ben toch eigenlijk ook wel benieuwd. Iemand gelijke ervaringen die zich wel door de "enquete" heeft laten leiden? En? Is het "bedrijf" wat daar achter zit wat ik denk dat het is, en die net 1 miljoen Euri boete voor de kiezen heeft gekregen? :?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hr++ reflecteerd idd vanwege de metaalcoating, hier een mooi voorbeeld met reflectering van de fotograaf pcmadman
http://www.zonpower.nl/wo...loads/2009/12/IR_0591.jpg

Of hier het huis van de overburen wat reflecteerd in het glas:
http://www.zonpower.nl/wo...loads/2009/12/IR_0652.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:26:
Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom is mijn voordeur zo bloedheet op deze warmtebeeldfoto?

[afbeelding]

Voordeur is van hardhout, voorzien van dubbelglas, en rondom tochtband. In de gang wordt nauwelijks gestookt.

De schuifpui is ook hardhout, voorzien van HR++ glas en er wordt gestookt uiteraard in de woonkamer.

Iemand enig idee?
Een warmtebeeldcamera registreert infraroodstraling. HR++ glas heeft een coating die infraroodstraling reflecteert, gewoon dubbel glas niet. Wat je in het glas van je voordeur ziet is de warmtestraling van je hal die gewoon door het glas heengaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Anne vdr Bom op 09-12-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft gewoon lastig om IR- foto's van HR++ te maken lijkt me.

Wat mij wel al vaker is opgevallen is dat buitendeuren als het buiten koud is krom trekken door het temperatuursverschil tussen binnen en buiten.
Ik heb het wel gezien dat je er een vinger tussen kunt stoppen zo krom.
Een tochtbandje helpt dan ook niet meer.
Kanongrendels of 3-puntssluiting wel.

[ Voor 171% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@Anne:
Nee, niet wat er doorheen gaat, want van het bereik waar een IR camera gevoelig voor is gaat er niets door het glas. Als er trouwens een coating op HR++ glas zit, dan hoop ik dat overigens niet aan de buitenkant te zien, maar aan de binnenkant. Die coating is er per slot van rekening om de warmte binnen te houden.

@Sunhacker:
Het is idd opletten met glas, maar het gaat een stuk beter als de gereflecteerde temperatuur in de buurt ligt van de temperatuur van het oppervlak, zoals hierboven uitgelegd. Dit is binnen meestal het geval, maar buiten ook als het maar bewolkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype

Uit de nieuwsbrief van De Betere Wereld :
Verdubbeling particuliere inschrijvingen voor zonnepanelen na afschaffing SDE.

De actie Wij Willen Zon is ruimschoots overtekend. In Nederland is nog nooit eerder in een keer zo'n grote bestelling voor zonnepanelen geplaatst. Het streven was binnen vier weken een megabestelling van 10 Mw te halen van zonnepanelen. Er is sinds 11 november al tussen de 12 en 13 MW aan aanvragen binnengekomen. Voor de afwikkeling is nu meer tijd nodig. De eenmalige actie is daarom verlengd tot eind januari 2011, zodat particulieren hun dertiende maand kunnen gebruiken en instellingen de nieuwe jaarbudgetten kunnen aanspreken.
Ik lees hier niet dat er besteld is. Ik lees dat er mensen aanvragen hebben gedaan voor 12 a 13 MWp.
Toeloop onderschat
Ongeveer een derde van de aanvragen bestaat uit kleine bestellingen van huishoudens en tweederde komt van bedrijven en instellingen, zoals scholen en gemeenten. Met name de laatste groep heeft meer dan een maand nodig om een grote aanschaf van tienduizenden euro's tot een ton te kunnen doen. "We hebben eerlijk gezegd de omvang van de toeloop onderschat, veel partijen vroegen nadrukkelijk om verlenging," erkent Minnesma ruiterlijk.
Ik kan mij wel voorstellen dat je als huisgezin een gokje waagt, als in dat je besteld zonder dat je de installatie van de panelen op voorhand geregeld hebt. Maar ga je als school dan zelf 10 KWp of meer installeren ? ... en dan gemeentes .... Voordat er over iets dergelijks besloten kan worden is men doorgaans wel zeker een paar maanden verder leert mijn ervaring.....dat strookt niet.

In het begin was de communicatie helder en duidelijk..... maar nu raak ik wel bezorgd.

Van de website :
De Stichting Wij Willen Zon is een maatschappelijk initiatief zonder winstoogmerk. Wij willen zonne-energie bereikbaar maken tegen de laagste prijs.
De doelstelling is inmiddels ook veranderd. De doelstelling was eerst het versnellen van de markt. Nu ik dit lees krijg ik alleen maar meer vragen. De markt laat zich namelijk niet sturen qua prijs omdat wij in Nederland willen dat de prijs naar beneden gaat van zonnepanelen met deze actie.... In onze buurlanden word namelijk nog steeds behoorlijke subsidies verleend waardoor de prijs echt niet omlaag zal gaan door deze actie.
Kopen we de PV panelen niet hier dan gaan ze net zo hard ergens anders heen.

Ook zie ik de versnelling niet , want na deze actie komt de prijs gewoon weer terug op het oude niveau. Immers de prijs van een PV set word ook nog bepaald door zoiets als garantie , nazorg , de installatiekosten en alle andere dingen die erbij komen kijken in een commerciële onderneming. Deze prijzen zullen dus uiterst moeilijk haalbaar zijn voor een commerciële partij.

Time will tell .... let's hope for the better....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pcmadman schreef op donderdag 09 december 2010 @ 19:29:
@Anne:
Nee, niet wat er doorheen gaat, want van het bereik waar een IR camera gevoelig voor is gaat er niets door het glas. Als er trouwens een coating op HR++ glas zit, dan hoop ik dat overigens niet aan de buitenkant te zien, maar aan de binnenkant. Die coating is er per slot van rekening om de warmte binnen te houden.
Wel deel van het spectrum gebruikt zo'n warmtebeeldcamera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:17:
@zonnigtype

Uit de nieuwsbrief van De Betere Wereld :

[...]

Ik lees hier niet dat er besteld is. Ik lees dat er mensen aanvragen hebben gedaan voor 12 a 13 MWp.
... etc.

Hartelijk dank voor de explicatie en toelichting met deze "toch weer iets anders geformuleerde" info. Komen die citaten uit de "november/december" nieuwsbrief die op de homepage van "De Betere Wereld" staat afgebeeld, maar [nog] niet gelinkt?

http://www.debeterewereld.nl/
Time will tell .... let's hope for the better....
Zelfde hier. Ik hoop in ieder geval dat als er "besteld" gaat worden, dat dat in ieder geval op zeer decente en verantwoorde wijze zal geschieden, nazorg included. Over de verdere "prijseffecten" maak ik me verder ook geen "zorgen". Daar heeft Nederland in het geheel geen invloed op, ook niet met dit soort "acties" die weer overwaaien. En dan doel ik natuurlijk op de internationale prijsontwikkeling.

Vergeet ook nooit: "kosten" zijn van een compleet ander niveau dan "uiteindelijke prijs die de consument betaalt". De crux is te achterhalen waar de grootste marges blijven hangen, of het misschien wel terecht is dat die marges op die plekken blijven hangen, en als dat niet terecht is (te "beoordelen" door experts die de hele industrie kennen en die een redelijk neutraal oordeel kunnen vellen), daar dan ook op verstandige wijze in te kunnen snijden zonder al te veel collateral damage. Want de hele industriële en installatieketen moet wel gezond blijven. Niemand is gebaat bij roofzucht (die tijden liggen hopelijk achter ons), maar ook niet bij marginaal toekomst perspectief voor cruciale spelers in de hele keten. Ook dat laatste is in niemands belang (even de fossiele bobo's en energiebelasting minnende Staat daarbij opzij schuivend).

M.b.t. die quote van "De Betere Wereld":
Ongeveer een derde van de aanvragen bestaat uit kleine bestellingen van huishoudens en tweederde komt van bedrijven en instellingen, zoals scholen en gemeenten.
Zo staat het beslist NIET op Energeia vermeld (bericht van 8 december):
De stichting wil in dit stadium geen meldingen doen over de hoeveelheid aanvragen die binnenkomen. Fernhout wil alleen kwijt dat bedrijven goed zijn voor zo'n 60% van het aangevraagde volume, en particulieren voor zo'n 40%. Op dit moment wordt bij geïnteresseerde bedrijven nog geïnventariseerd hoeveel panelen er op hun bedrijfsdak passen.
Onder "volume" versta ik hier eerder het aangevraagde VERMOGEN, niet "het aantal aanvragen".

Conclusie: blijvende mist en beslist geen "heldere communicatie" (sowieso staat het Energeia bericht achter een pay-wall, en dat bericht is dus voor vrijwel niemand van de betrokkenen zichtbaar).

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 09-12-2010 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anne vdr Bom schreef op donderdag 09 december 2010 @ 20:19:
[...]

Wel deel van het spectrum gebruikt zo'n warmtebeeldcamera?
7500nm tot 13000nm

Dat moet ook wel, want op kamer temperatuur wordt er geen infrarood uitgezonden nabij het zichtbare licht. Dat gebeurt pas vanaf +/-800C. Een andere reden dat er voor dat spectrum is gekozen is omdat dit in van de banden is die relatief goed doorgelaten wordt door de atmosfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
24zeven schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:02:
HR++ vs dubbelglas misschien
wat is de temp in de gang.
Dat zou kunnen inderdaad, de verwarming stond die dag wel aan in de gang, misschien dat het er een graad of 18 was? het is een erg grote ruimte met maar een kleine radiator. Het was overigens die avond 22 graden in de woonkamer ongeveer :)
Mistraller schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:21:
[...]

Is het een raadsel of weet je het echt niet? Het lijkt me immers gewoon vanwege het afdakje dat erboven hangt. Kijk maar naar de dakrand.
Ik weet het gewoonweg niet, ik had wel iets warmteverschil verwacht maar niet zoveel als wat op de foto is te zien.
pcmadman schreef op woensdag 08 december 2010 @ 23:12:
[...]

Eigenlijk hebben we wat meer info nodig over de temperatuur binnen. Dus ik heb even de warmtebeelden erbij gepakt en daar zit er ook een bij van de binnenkant van de voordeur, alwaar het een behaaglijke 20C was ten tijde van de warmtebeelden. Ook stond de verwarming die net achter de deur hangt aan. Er kwam dus voldoende warme lucht tegen de voordeur aan.

[afbeelding]
Buiten was het 1C à 2C. Het glas in de voordeur is gemiddeld zo'n 7,7C en dat van de linker schuifpui gemiddeld 5,4C. Dit verschil kan heel goed zitten in het verschil van isolatie waarde van het glas, verschil in de beschutting of verschil in de 'binnentemperatuur'*.

En voor wat betreft het hout is het verschil in buitentemperatuur minder groot. Dit temperatuurverschil kan dan komen door verschillende diktes/houtsoorten en daarbij horende isolatiewaarden. Daarnaast natuurlijk ook het verschil in binnentemperatuur* en beschutting.
Ik begin het idee te krijgen dat de voordeur zo warm is door een samenloop van omstandigheden, en dunner hardhout en goedkoper glas, en een afdakje erboven en de verwarming vlakbij.

overigens zitten zowel links als rechts naast de schuifpui ook een verwarming.

Opvallend is weer dat er temperatuurverschil zit tussen beide schuifpui ramen, alhoewel weinig, het is een verschil. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Vreselijk harde, maar volslagen terechte, en absoluut te lezen genadeloze analyse van het einde van duurzame revolutie in de energievoorziening in ons land.

Uiteraard van niemand minder dan Jurgen Sweegers van Energieenwater.net

Wat mij betreft: must read.

http://www.energieenwater...rlands-energiebeleid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

He, PV nieuws uit Nederland. Van der Valk, daar had ik nog niet van gehoord.

Maar kijkend naar het fotootje: gewoon modules op een kas leggen, daar zie ik niet zoveel vernieuwing in. Het lijkt me ook dat die licht weghouden van je gewassen. Dat wil je juist niet hebben, want daar groeien je tomaatjes juist van. In de zomer misschien gewenst omdat er teveel licht is, maar wat ga je buiten het seizoen doen? De panelen eraf halen? Je kunt het licht maar 1 keer gebruiken redeneer ik.

Dan spreekt de elkas me meer aan omdat die alleen het licht van bepaalde frequenties gebruikt: "In de Elkas wordt groeilicht, het PAR-licht, wel toegelaten en de NIR-straling wordt buitengehouden door een speciale folie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:48:

Maar kijkend naar het fotootje: gewoon modules op een kas leggen, daar zie ik niet zoveel vernieuwing in. Het lijkt me ook dat die licht weghouden van je gewassen. Dat wil je juist niet hebben, want daar groeien je tomaatjes juist van. In de zomer misschien gewenst omdat er teveel licht is, maar wat ga je buiten het seizoen doen? De panelen eraf halen? Je kunt het licht maar 1 keer gebruiken redeneer ik.
Die stond al op diverse beurzen. In Italië hebben ze al lang kassen met peevee (niet vdValk systeem). Schaduw wegens teveel zonlicht, je kunt best wel gewassen verbouwen met minder licht (denk aan witlof, moet zelfs in het donker)...

WWZ:
Wij organiseren een hele goede deal voor nu en verder kunnen we nu met onze organisatie niet gaan. Wij doen dit eenmalig om velen over de drempel te helpen. Voor de toekomst blijven we lobbyen, maar die is ongewis. Dit aanbod is helder en voor nu de beste optie.
(onder FAQ "subsidies").

Dan weten jullie dat alvast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zat vandaag lekker met mijn kop in mijn boiler te turen, met atag,
zo ziet ie er van binnen uit, en jemig wat is die solar wisselaar groot !
http://van.wijk.net/pvt/qinside.jpg
de solar wisselaar zit zelfs door de middelste heen (cv) gevlochten.
verder zag ie er nog perfect uit, en is nu voorzien van elektrische verwarming en een corrosie anode

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 16:31 . Reden: ...word het zuur demogogisch gesnater over politiek een beetje zat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 15:48:

Als ik die "ClearLine" van Belgische fabrikant GH Solar zie, dan hebben ze het over 90% lichtdoorlatende modules van nog totaal onbekend karakter. Ik vermoed amorf Si. Dan zul je niet zoveel "nominaal vermogen" over houden per paneeltje, dus de stroom opbrengst zou wel eens tegen kunnen vallen. Je houd wel een hoop licht over, en dat is waarschijnlijk ook expliciet de bedoeling. Maar ja, tuinders zijn altijd wel in voor dit soort innovaties, en Verhagen is langs geweest, "dus dat komt wel goed"... Nog geen harde specs van de panelen verkrijgbaar daar, "Binnenkort"...

Verhagen was trouwens op bezoek in een orchideeën kas met alle mogelijke innovaties die je maar kunt bedenken. Zou best wel eens een hoop "innovatiegeld" in kunnen zitten, dus dan was het verder oppimpen van zo'n kas met een leuk extra gadget mooi meegenomen. Orchideeën teelt gaat helemaal niet om "hoge opbrengsten van gewas per vierkante meter". Het gaat om de blommekes. Die hoeven niet zo snel en hard te bloeien (juist niet, de pracht moet zo lang mogelijk zichtbaar zijn). Gouwe Handel in ieder geval.

Van der Valk doet zonder meer leuke dingen. Al is die gelikte tracker met dunnelaag modules (type onbekend) eigenlijk een beetje vreemd. Dat zul je in het buitenland niet vaak zien, dunnelaag heeft meestal nog veel te weinig opbrengst [per oppervlakte eenheid] om dure trackers in te zetten, dus dit kan alleen in landen met zeeeeeeeeeer interessante vaste incentives, een hoop goedkope ruimte, en een hoop zon. Exit NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gedeelte van een bericht okt. 2010 van pcmadman

EIA: €48.300,- × 44% = €21.252,-
KIA: (€48.300 - €2.200) × 28% = €12.908,-
Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,-
Totala aftrek: €48.300 + €34.160 = €82.460,-

Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,- snap ik.

maar de die 82.460.= ontgaat me je kunt toch niet meer aftrekken dan je geinvesteerd hebt.?
misschien kan iemand me dat uitleggen.

dit onderstaande staat in een brochure van agentschap .nl
1,3 WELKE KOSTEN KOMEN NIET IN AANMERKING
• Subsidies
Ontvangt u bij andere regelingen investeringssubsidie voor het bedrijfsmiddel? Trek dan het subsidiebedrag
af van de aanschaf- of voortbrengingskosten. Exploitatiesubsidie hoeft u niet in mindering te brengen
.

'bedoelen ze hier de sde subsidie mee?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:47:

dit onderstaande staat in een brochure van agentschap .nl
1,3 WELKE KOSTEN KOMEN NIET IN AANMERKING
• Subsidies
Ontvangt u bij andere regelingen investeringssubsidie voor het bedrijfsmiddel? Trek dan het subsidiebedrag
af van de aanschaf- of voortbrengingskosten. Exploitatiesubsidie hoeft u niet in mindering te brengen
.

'bedoelen ze hier de sde subsidie mee?"
Ja, alle incentives die "de productie" ondersteunen, dus ook de (onnavolgbare) "SDE subsidie = basisbedrag minus correctiebedrag met terugwerkende kracht bijgesteld", zijn "exploitatiesubsidies". (dus ook de "MEP", maar die is al in 2006 door Jopie Wijn, jawel, ook CDA, koppie kleiner gemaakt)

Voor zonnestroom door Verhagen de facto afgeschaft. Al kun je het voor > 15 kWp altijd nog gaan proberen met een absurd gemaximeerd basisbedrag van 15 cent/kWh in de allerlaatste (meest kansloze) fase. Of nog lager in eerdere fases met nog lagere bedragen ("vrije" categorie). Uitzicht: vermoedelijk kansloos, tenzij je van tevoren heel veel extra's weet te ritselen, en zeker weet dat je vet onder die 15 cent of nog veel lager "kan" duiken, met alle kosten en baten meenemend over periode van 15 jaar. Dan moet je desondanks alsnog in de tombola als het subsidiebedrag voor de betreffende fase alweer op de eerste dag vet overtekend zal worden...

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 10-12-2010 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als het financiele voorbeeld nemen

stel je krijgt in dit genoemde voorbeeld over 15 jaar ca 30.000,= sde subsidie

wordt de rekensom 34.160,= -/- 30.000,= = aftrekpost van 4.160,=???

kan iemand bevestigen of ontkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 18:29:

Wat betreft de SDE dan zijn in de toekomst opbrengsten binnen je bedrijf. Die worden belast in het jaar waarin je ze realiseert.

Dus in jaar 5 heb je daardoor meer winst en betaal je dan meer belasting. 8)

Bij de KIA moet je de drempel niet aftrekken van het investeringsbedrag.
Had ik al eens gezegd, maar dan nogmaals. Dus het voordeel van KIA is 13.524 bij dat investeringsbedrag.

Edit: toevoeging:
Dat je meer kunt aftrekken dan je investeert is de subsidie. Bij elke (normale) investering kun je 100% aftrekken. Dus dat klopt wel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 18:29:

Geen idee. Je kunt van tevoren sowieso nooit berekenen wat je over een periode van 15 jaar met wipkippende stroomtarieven (en dus SDE subsidie bedragen) zult gaan krijgen. Dus als je dat van tevoren zou moeten opgeven, is dat al een huisje bouwen op drijfzand...

De rest van die creatieve rekenarij laat ik gaarne aan de juristen en financieel specialisten van bedrijven over als die er nog brood in zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dank je Neanderthaler71 lijkt me heldere uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
De designradiatorknop is anders dan mijn andere knoppen, maar de insert lijkt inderdaad hetzelfde te zijn en is dus ook voorinstelbaar.

Dat gaat overigens heel makkelijk zonder speciaal gereedschap. Gewoon met je handen een rode ring verdraaien waarop een schaalverdeling (N en 1-7) staat. Lijkt me ideaal voor waterzijdig inregelen.

Alleen lijkt het dat als je 'm erg knijpt, je vrij veel stromingsgeluid krijgt - misschien omdat die insert in de radiator zit. Maar het is me nog niet gelukt een los voorinstelbaar ventiel te vinden, dat ik gewoon bij de verdeler (ik heb per verdieping een verdeler op de hoofdleiding van de CV) kan plaatsen.

Verder zijn mijn radiatoren met H-blokken aangesloten, niet met een voetventiel. Je kunt wel proberen met de kogelkraan in de H-blok te gaan regelen, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De Belgen knallen ondertussen gewoon door.

http://www.deredactie.be/.../2.13459/2.13460/1.921623

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Ik was vanochtend lekker brak RTV oost aan het kijken. Er was een docu over een natuurlijk huis. De docu bestaat uit zes delen is ondanks dat ik het eigenlijk allemaal al kende was het een leuk om te zien hoe iemand met bestaande systemen zoiets in elkaar draait en ook nog eens de publiciteit haalt.
http://www.hetnatuurlijkhuus.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik was afgelopen donderdag op een PV meeting van Agentschap NL. Ging over innovatieve constructies waardoor PV aantrekkelijk / mogelijk wordt zonder subsidie. Arcadis was er ook, die van dat onderzoek van 2 maanden oud waarin ze PV voor privehuizen op 4,50 / Wp beschreven. Ik heb ze er maar even opgewezen dat het best voor 50% van die prijs kan.. en of ze de volgende keer misschien realistische getallen willen gebruiken.. :P

Verder was er een dame (van boerZOEKTbuur ofzo) die bij een boer een gedeelte van een solarsystem huurde voor haar eigen opbrengst. GreenChoice saldeert dat gewoon voor haar.. :) :) In totaal met 5 mensen hebben ze een groot PV systeem gekocht, 4 v/d 5 mensen wonen dus heul ergens anders, maar 'salderen' wel de stroom! :D

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:38
Gisteren de tonzon radiator folie binnen gekregen en heel het huis binnen 1 uur beplakt met goed resultaat.

Nu kijken of de thermokussen ook een meerwaarde heeft op een tussenwoning uit 1990 met een betonnenvloer waaronder piepschuim zit?

Op zolder de cv leidingen isoleren maar het liefst met wit materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Laatst online: 14:33
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 17:47:
gedeelte van een bericht okt. 2010 van pcmadman

EIA: €48.300,- × 44% = €21.252,-
KIA: (€48.300 - €2.200) × 28% = €12.908,-
Totala aftrek: €48.300 + €34.160 = €82.460,-

Extra aftrek: €21.252 + €12.908 = €34.160,- snap ik.

maar de die 82.460.= ontgaat me je kunt toch niet meer aftrekken dan je geinvesteerd hebt.?
misschien kan iemand me dat uitleggen.
(De bedoelde berekening van pcmadman staat in dit bericht)

De 48.300 is geen extra aftrek, maar afschrijving van 100% vd investering. Afschrijving is kosten en dat verlaagt dus je winst en daarmee de belasting die je over winst betaalt.
Je mag de complete investering (van 48.300) afschrijven, daarnaast heb je een extra aftrek a.g.v. EIA en KIA. Vanwege de 'willekeurige afschrijving' (link) mag je alle afschrijving in het eerste jaar nemen, vandaar het bedrag van 48.300 als aftrek in de berekening van PC madman.

Als je vervolgens de terugverdientijd (TVT) berekent dan hou je jezelf voor de gek omdat je er geen rekening mee houdt dat je de komende meer belasting moet gaan betalen (zoals ik al eerder aangaf); de TVT is nl. wel een erg simplistische methode om een investeringsbeslissing op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat ik mij afvraag; hoe verhouden de kosten van PV subsidies zich tot het instandhouden van gunstige bijtellingen (14% etc) voor leasewagens? Iemand die weet wat de kosten voor de overheid zijn?

Sowieso zie ik het lease-fenomeen als dé oorzaak voor het toegenomen fileleed en de nonchalance waarmee mensen hun auto teveel gebruiken. Ik ben zelf een leaseweigeraar; en persoonlijk ergert het mij enorm dat leaserijders zich een 'groene' wagen toeëigenen, om er vervolgens als nooit tevoren mee rond te scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
MalleEppie71 schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 16:38:
[...]

(De bedoelde berekening van pcmadman staat in dit bericht)

De 48.300 is geen extra aftrek, maar afschrijving van 100% vd investering. Afschrijving is kosten en dat verlaagt dus je winst en daarmee de belasting die je over winst betaalt.
Je mag de complete investering (van 48.300) afschrijven, daarnaast heb je een extra aftrek a.g.v. EIA en KIA. Vanwege de 'willekeurige afschrijving' (link) mag je alle afschrijving in het eerste jaar nemen, vandaar het bedrag van 48.300 als aftrek in de berekening van PC madman.

Als je vervolgens de terugverdientijd (TVT) berekent dan hou je jezelf voor de gek omdat je er geen rekening mee houdt dat je de komende meer belasting moet gaan betalen (zoals ik al eerder aangaf); de TVT is nl. wel een erg simplistische methode om een investeringsbeslissing op te nemen.
Dat is natuurlijk erg afhankelijk van de situatie waarin heb bedrijf verkeerd, de rechtsvorm, etc...

Ik ging bij die berekening uit van een eenmanszaak met een eenmalige hoge winst, waardoor het interessant wordt om dat jaar flink te investeren en af te schrijven.

Het punt was dat PV héél interessant kan zijn, maar ik heb ook gezegd dat als je dat denk, dat je dan even met een accountant moet gaan babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:04:
Wat ik mij afvraag; hoe verhouden de kosten van PV subsidies zich tot het instandhouden van gunstige bijtellingen (14% etc) voor leasewagens? Iemand die weet wat de kosten voor de overheid zijn?

Sowieso zie ik het lease-fenomeen als dé oorzaak voor het toegenomen fileleed en de nonchalance waarmee mensen hun auto teveel gebruiken. Ik ben zelf een leaseweigeraar; en persoonlijk ergert het mij enorm dat leaserijders zich een 'groene' wagen toeëigenen, om er vervolgens als nooit tevoren mee rond te scheuren.
Leaseweigeraar?
Klinkt bijzonder. Ik kan het ergens rustig niet mee eens zijn en er toch gebruik van maken.
HRA bijvoorbeeld. Verstorende maatregel, ik ben ertegen, maar ik maak er wel gebruik van.
Free cash laat je toch niet liggen of ben ik toch een opportunist ? :?

Ik zeg: accepteer die lease hybride en koop vervolgens een PV setje van de opbrengst van de verkoop van je huidige auto. Als je nu een auto rijdt dan is die overstap op zichzelf al goed voor het milieu, die PV set nog een keer.
++ winst, ecologisch, financieel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 19:23:
[...]

Leaseweigeraar?
Klinkt bijzonder. Ik kan het ergens rustig niet mee eens zijn en er toch gebruik van maken.
HRA bijvoorbeeld. Verstorende maatregel, ik ben ertegen, maar ik maak er wel gebruik van.
Free cash laat je toch niet liggen of ben ik toch een opportunist ? :?
Ik fiets principieel en gebruik ook (vrijwel) geen auto in mijn vrije tijd. Ik kan een leaseauto krijgen, maar ik ga bewust voor de iets minder aantrekkelijke reiskostenvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Meer dan 40 procent van de Duitse landbouwers heeft zonnepanelen op het dak. :)

Iemand ervaring met dit apparaat?
http://www.bespaarbazaar.nl/radiator-booster-p-1493.html

[ Voor 37% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-12-2010 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:22:

Ik heb em getest, uitgebreid verslag met conclusie volgt vanaf 20 dec a.s. Op olino.org en op mijn site.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:08

...U kunt de thermostaat 1-3 graden lager zetten...klinkt leuk maar ik heb al weer mijn twijfels als ik dat lees.
Als je een ventilator bij je radiator zet dan koelt ie sneller af, dus veel zal het waarschijnlijk niet besparen.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb trouwens helemaal geen thermostaat, is een blokje hout minder ook goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
NielsTn schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 21:38:
[...]

Ik heb em getest, uitgebreid verslag met conclusie volgt vanaf 20 dec a.s. Op olino.org en op mijn site.
'k ben er nieuwsgierig naar je revieuw. Ik heb er even aan gedacht om zoiets zelf te gaan maken. Het princiepe werkt en ik weet dat ICY ze ook levert (iets duurdere dan).
Persoonlijk vindt ik het dan weer minder dat hij zuigt. Blazen vindt ik mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hold your horses... 20 dec komt er uitgebreid een verslag van de radiatorbooster.

Ik ga dan eerder voor de Jaga DBE techniek of anders maar gewoon oversizednradiator capaciteit (zonder fan)

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 11-12-2010 22:45 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
@Niels
Het lijkt mij meer een goede oplossing voor het stukje radiator wat normaal achter een gordijn verwijnt.

Voor een meer permanente oplossing van de gehele radiatoren is dit systeem mooier:
http://www.icy.nl/bedrijf/productgroepen/efficiënt-verwarmen-en-koelen-ltvhtk

Of zaols je als zei de Jaga DBE, alleen bij het plaatsen van nieuwe radiatoren moet de CV dus wel even uit. een module ervoor kan je altijd plaatsen!...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
24zeven schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 23:04:
@Niels
Het lijkt mij meer een goede oplossing voor het stukje radiator wat normaal achter een gordijn verwijnt.

Voor een meer permanente oplossing van de gehele radiatoren is dit systeem mooier:
http://www.icy.nl/bedrijf/productgroepen/efficiënt-verwarmen-en-koelen-ltvhtk

Of zaols je als zei de Jaga DBE, alleen bij het plaatsen van nieuwe radiatoren moet de CV dus wel even uit. een module ervoor kan je altijd plaatsen!...
Lees de ervaringen maar vanaf 20 dec. Alvorens je gaat vluchten in oplossingen zoals deze en ICY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
@Niels

Voorlopig doe ik nog even niks.
Ja,.. af en toe hang ik een gewone kleine kamerventilator onder de radiator. en daarmee wordt de ruimte iets sneller warm....

Je maakt het wel spannend zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 14:04
Heeft iemand ervaring met een wtw voor de douche? Het inbouwen van een buis gaat bij ons wat lastig en zie ik niet zitten. Een douchebak zoals deze kan ik zelf wel eenvoudig installeren (kan tot 98 cm breed gaan). Op www.dutchsolarsystems.com zie ik geen prijs/bestelmogelijkheid staan. Weet iemand waar ik deze kan bestellen? Ervaringen?

Naast allleen een douchebak lijkt het me nog prettiger en zuiniger om ook een cabine die aan de bovenzijde gesloten is, te plaatsen. Alle warme lucht blijft dan in de cabine hangen, de douche voelt dan al lekker (snel) warm en er is vrijwel geen ventilatie nodig om alle damp uit de badkamer te krijgen.
Weet iemand of er al een dergelijke complete unit is?
Zeg maar zoiets: gesloten doucecabine, maar dan energiezuinig (WTW en beperkt water gebruik)

Off topic: Een paar weken even iets minder enthausiast meegelezen en ik lig meteen pagina's achter......hopelijk kan ik het de komende weken weer bijlezen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
rube schreef op zondag 12 december 2010 @ 13:02:
Heeft iemand ervaring met een wtw voor de douche? Het inbouwen van een buis gaat bij ons wat lastig en zie ik niet zitten. Een douchebak zoals deze kan ik zelf wel eenvoudig installeren (kan tot 98 cm breed gaan). Op www.dutchsolarsystems.com zie ik geen prijs/bestelmogelijkheid staan. Weet iemand waar ik deze kan bestellen? Ervaringen?

Naast allleen een douchebak lijkt het me nog prettiger en zuiniger om ook een cabine die aan de bovenzijde gesloten is, te plaatsen. Alle warme lucht blijft dan in de cabine hangen, de douche voelt dan al lekker (snel) warm en er is vrijwel geen ventilatie nodig om alle damp uit de badkamer te krijgen.
Zeg maar zoiets: gesloten doucecabine, maar dan energiezuinig (WTW en beperkt water gebruik)

Off topic: Een paar weken even iets minder enthausiast meegelezen en ik lig meteen pagina's achter......hopelijk kan ik het de komende weken weer bijlezen....
Technea heeft er ook 1. http://www.technea.nl/home/prod=44/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Sunny Portal, en het leuk vinden wat nuttige grafieken tevoorschuin te toveren? Ik heb wat pogingen gedaan, maar het resultaat is nog niet echt geweldig:

http://www.sunnyportal.co...7a7aef9b8c68&splang=nl-NL

Zou graag een kWh/kWp getal willen zien.. of het 850 is, of hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 12-12-2010 14:38 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Maar de boeren hebben de CDU/CSU onder druk gezet om de goedkoopste categorie, grote zonnestroomparken op (ook al lang niet meer economisch interessante, verarmde) agrarische gronden, voortaan uit het EEG te gooien, omdat ze liever biomassa telen wat veel minder efficiënt is qua output per oppervlakte eenheid....

Plussen en minnen, dus, bij de houding van "de agrariërs". Ik heb de laatste keer toen ik in Bayern was trouwens nog extreem veel niet gebruikte grote daken gezien, dus ze kunnen nog wel het nodige bijbouwen daar. En als "zuid" vol dreigt te raken, ligt er nog gigantisch veel "oost" en "west" klaar om met de absurd goedkoop wordende zonnepaneelkes te "bestücken"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben op dit moment in Duitsland.. reed het 'hinterland' in, om iemand te bezoeken. Kom je op de heuveltop, pittoresk dorpsgezicht voor je, in de sneeuw, tussen de heuvels.. en dan een stuk of 10-15 daken van woningen volledig volgepropt (tot de nok!) met PV. Het stoort niet, maar echt 'schon' is het ook niet.

Valt me op dat ze echt tot de nok plaatsen, en niet wat ruimte bovenaan laten, zodat de wind er minder grip op heeft. Soort vliegereffect is nooit goed voor je dak, zuigende werking zul je echt wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mooie close-up foto's gemaakt van het Clickfit systeem. Harm van Zon-panelen.nl heeft een stuk van ongeveer 80cm rail naar me opgestuurd, waarvoor dank!

Binnenkort blogposting op mijn site hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zondag 12 december 2010 @ 14:55:
Ik ben op dit moment in Duitsland.. reed het 'hinterland' in, om iemand te bezoeken. Kom je op de heuveltop, pittoresk dorpsgezicht voor je, in de sneeuw, tussen de heuvels.. en dan een stuk of 10-15 daken van woningen volledig volgepropt (tot de nok!) met PV. Het stoort niet, maar echt 'schon' is het ook niet.

Valt me op dat ze echt tot de nok plaatsen, en niet wat ruimte bovenaan laten, zodat de wind er minder grip op heeft. Soort vliegereffect is nooit goed voor je dak, zuigende werking zul je echt wel hebben.
Je maakt toch wel leuke foto's toch?

Ach, weinig mensen die er over zeuren en ik heb nog nooit gehoord dat panelen van de daken zijn gewaaid omdat ze zogenaamd "te dicht bij de nok geplaatst" zouden zijn.

Ze doen wel heel wat vreemder dingen met modules waar een willekeurig commissaris van een Nederlandse schoonheids welstandscommissie acuut een hartstilstand van zou krijgen...

Vraag ook meteen eventjes of ze daar nog wat ruimte hebben voor de aankomende braindrain uit Nederland, voor al diegenen die het fossiele gezeur hier spuugzat zijn en steeds serieuzer denken over emigreren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ongeveer een jaar een verticale douche-wtw van Bries via DSS.
Bevalt prima.
Gewoon effe mailen en prijs en levertijd vragen, wordt netjes afgehandeld
Goede service, goed bedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldudok1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 11:09
Tot mijn verbazing zag ik vandaag 10 december 2010 een Google ads
advertentie op tweakers.net met de volgende tekst:

"Ads door Google
Atoomstroom Kernenergie
Goedkoop, schoon en 100% CO2-vrij. Stap vandaag over op Atoomstroom!
www.atoomstroom.nl"

Het bericht waarbij de advertentie stond was deze:
nieuws: Amerikaanse militaire top verbiedt draagbare opslagmedia

Maar een willekeurige zoekopdracht naar kernergie op tweakers.net lijkt de ad te triggeren om zich te tonen.

De reclame code commissie heeft begin 2009 atoomstroom.nl verboden te
adverteren dat kernenergie schoon is. Dit is ook o.a. te lezen in het
volgende bericht op de greenpeace website:

http://www.greenpeace.nl/news/reclame-code-commissie-kernen

In de huidige ad wordt dus toch weer gebruik gemaakt van de term "schone kernenergie" terwijl dat verboden is.

Wat kan ik doen om dit te laten stoppen. Waar kan ik het allemaal melden.

Tot nu toe heb ik het gemeld bij:
Tweakers.net als nieuwstip (tweakers.net maakt verboden reclame voor atoomstroom)
reclamecode.nl (klacht over online reclame)
greenpeace.nl (melding via info emailadres)

Tot nu toe zonder resultaat. Wat kan ik nog meer doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De reclame code commissie :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldudok1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 11:09
Heb ik dus gedaan via:
reclamecode.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De ouders van m'n vriendin wonen in Simmern, Hunsruck. Nu pak ik regelmatig de racefiets om daar even rondje te fietsen. Af en toe neem ik m'n camera mee, vanwege natuur, uitzichten en PV installaties! Het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUTaxXgBkI/AAAAAAAAJzg/sFrB0DMlDc8/s800/P1060306.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUUmR3P2MI/AAAAAAAAJ0A/_9NyGnMJvVA/s800/P1060246.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUUnIX1izI/AAAAAAAAJ0E/unlsAgQBQzg/s800/P1060269.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUUoOAAuvI/AAAAAAAAJ0I/drF6Tl_HsdE/s800/P1060272.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUUpekT0eI/AAAAAAAAJ0M/_J1Qe-gbgt8/s800/P1060308.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQUUqYzWWWI/AAAAAAAAJ0Q/JZLBW-QrtrY/s800/P1060309.JPG

[ Voor 7% gewijzigd door SunshineCompany op 12-12-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
nldudok1 schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:15:
Tot mijn verbazing zag ik vandaag 10 december 2010 een Google ads
advertentie op tweakers.net met de volgende tekst:

"Ads door Google
Atoomstroom Kernenergie
Goedkoop, schoon en 100% CO2-vrij. Stap vandaag over op Atoomstroom!
www.atoomstroom.nl"... etc

Tot nu toe zonder resultaat. Wat kan ik nog meer doen ?
Hij is gewoon desperaat. Quote van Energeia, 16 aug. 2010:
Ook nam Peeraer noodgedwongen gas op in zijn portfolio om de drempel voor mensen te verlagen. "Ik hoopte eigenlijk gas niet nodig te hebben", aldus de directeur. De ervaring maakte dat hij zijn oorspronkelijke ambities om in drie jaar tijd tot 200.000 klanten te komen, inmiddels "flink" heeft terug geschroefd.
Vandaar dat 'ie het overal probeert.

Vooral verder klagen, maar ik denk dat die route niet veel zal opbrengen. Mensen kunnen overal mee wegkomen met een kabinet als het onze. Maar: niet geschoten is altijd mis.

Over paar weken kan ik overigens ook foto's plaatsen van zulke installaties, maar dan in Nederland.. geplaatst door mijn bedrijf.. :)
Ook zo'n foto als de laatste??? :P

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 12-12-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_Xuhd7N973bw/TQU0lZLSMSI/AAAAAAAAJ04/J9pJnVVXmU4/s800/P1060278.JPG

[ Voor 167% gewijzigd door SunshineCompany op 12-12-2010 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wij maar klagen over de nl-overheid en z'n duurzame ideeen?
Moet je effe lezen wat er in Tjechie gebeurd.
http://diepresse.com/home...-zieht-die-Solarnotbremse
(helaas in het duits maar toch de moeite waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:59:
En wij maar klagen over de nl-overheid en z'n duurzame ideeen?
Moet je effe lezen wat er in Tjechie gebeurd.
http://diepresse.com/home...-zieht-die-Solarnotbremse
(helaas in het duits maar toch de moeite waard)
Oud nieuws. 15 november al over bericht. Ik heb het het "Spaanse Virus" genoemd. Ze willen de "Zonnegoden" wat van het al te voortvarend verdiende invoedingsgeld afhelpen (trouwens deels gebaseerd op nogal shaky uitgangsdata, aangegeven door netbeheerders met belangenboter op het hoofd). Hadden ze maar niet zo'n debiel overdreven invoedingsregime moeten optuigen. Europese brancheorganisatie EPIA reageerde in het Engels op deze wijze:

http://www.epia.org/press...ckPid]=3&cHash=32e680b94b

Het zijn zeer bedenkelijke ingrepen (Spanje, Tsjechië: met terugwerkende kracht reeds gedane monumentale investeringen uithollen door zogenaamd "verzekerde" inkomsten te gaan inperken, cq. er een vette belasting over te gaan heffen). Namelijk: het volledig onderuit schoffelen van investeerdersvertrouwen. Banken zullen zich wel tien keer bedenken de komende jaren in dat soort onbetrouwbare landen te gaan investeren. Ik geef ze het grootste gelijk van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:08
Voor alle geinteresseerden onder ons: The story of Stuff, een leuke voorstelling van een serieuze zaak :

http://storyofstuff.org/ (Bekijk het animatiefilmpje, ook met NL ondertitels)

Als je het zo bekijkt dan zal ook het plaatsen van PV-panelen ons niet gaan redden...de enige weg is de weg terug naar een samenleving zonder technologie :|

[ Voor 3% gewijzigd door QuestionMarc op 13-12-2010 10:08 ]

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
QuestionMarc schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:05:
Voor alle geinteresseerden onder ons: The story of Stuff, een leuke voorstelling van een serieuze zaak :

http://storyofstuff.org/ (Bekijk het animatiefilmpje, ook met NL ondertitels)

Als je het zo bekijkt dan zal ook het plaatsen van PV-panelen ons niet gaan redden...de enige weg is de weg terug naar een samenleving zonder technologie :|
Of juist consuminderen,
of bewuster consumeren (met mate, op verantwoorde wijze etc.etc.etc.)
of...of.... nou er zijn genoeg mogelijke scenario's om hier maatregelen tegen te treffen (alle beetjes helpen, maar zolang iedereen besluit iets te doen, gebeurt er feitelijk niets). (doordenkertje... I know).

Maar inderdaad een zeer interessante presentatie/film!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weet iemand dit? Gaat steenwol en PURschuim goed samen? Ik wil stukjes gaan naisoleren met PUR. Ik heb een aantal warmtelekken gevonden. Die wil ik oplossen door een gaatje te boren naar het isolatielek en daar dan de PURschuimbus in los te laten.

Vooral bij de afwerking van het isolatiemateriaal is het niet netjes gedaan. Aan de zijkanten/bovenkant heb ik isolatielekken. Als ik hier ga purren loop ik dan niet het risico dat het steenwol wordt weggedrukt door de PUR en ik dus eigenlijk een gevalletje van de regen in de drup heb?

Hier trouwens de beelden van de warmtelekken:

http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
De PUR zal de steenwol wel wegdrukken, maar dat is toch geen probleem? Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is als de PUR niet aan de bovenkant hecht, en dus in de steenwol hangt en het hele zaakje door de zwaartekracht omlaag zakt.
Ik kan me ook voorstellen dat het lastig is om overal bij te komen met zo'n slangetje. Maar ik ben benieuwd naar de beelden achteraf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let wel op dat PUR overal gaat, ook waar jij het niet wilt hebben.
Ik weet nog dat mijn vader een halve bus PUR leegspoot onder de vensterbank van onze aanbouw. De gedachte was "Oh, dat heeft wel ruimte om uit te zetten". Dat heeft ie gemerkt, na een halfuurtje stonden de vensterbanken in een boogje. Hij heeft de helft weg mogen krabben en vervolgens steunbalken mogen plaatsen om die vensterbanken weer recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Heeft iemand ervaring met een wtw voor de douche?........
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 17:57:
[...]
Ik heb nu ongeveer een jaar een verticale douche-wtw van Bries via DSS.
Bevalt prima.Gewoon effe mailen en prijs en levertijd vragen, wordt netjes afgehandeld
Goede service, goed bedrijf!
Voor de douchebak heb ik een prijs ontvangen van DSS: € 1069,-
En van Technea heb ik een prijs ontvangen: € 1934,-

Nu is de TVT voor mij minder belangrijk, maar dit is voor mij toch iets teveel helaas. Volgens mij had PolderPV deze destijds toch heel wat goedkoper? (€ 624,-). Jammer dat dit zoveel duurder is als de verticale WTW buis die ik niet kwijt kan.

Ik heb ook nog deze gevonden: link en is hier in Noorwegen verkrijgbaar voor omgerekend circa € 305,- exclusief transport. Zo veel voordelige dat het niet goed kan zijn, of juist een uitstekend product dat een goede concurrent kan zijn voor de douchebak van Technea en DSS?? Anyone ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]

[...]
Ik heb ook nog deze gevonden: link en is hier in Noorwegen verkrijgbaar voor omgerekend circa € 305,- exclusief transport. Zo veel voordelige dat het niet goed kan zijn, of juist een uitstekend product dat een goede concurrent kan zijn voor de douchebak van Technea en DSS?? Anyone ervaring?
Wow, zou voor mij een goede oplossing zijn. Ik heb ongeveer 1m ruimte onder mijn douche (het ruim van de boot) en kan geen verticale buis installeren. Deze moet echter wel lukken. Ik ga eens zoeken naar een NL verkooppunt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
rube schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:06:

Nu is de TVT voor mij minder belangrijk, maar dit is voor mij toch iets teveel helaas. Volgens mij had PolderPV deze destijds toch heel wat goedkoper? (€ 624,-). Jammer dat dit zoveel duurder is als de verticale WTW buis die ik niet kwijt kan.
Sjeemigdepeemig, wat een prijzen!!! En dat kan beslist niet aan de grondstoffen liggen. 8)7

Het klopt dat ik dat bedrag destijds heb betaald, was wel eerste model en ik was denk ik een van de eerste klanten. Trouwens ook zeer goed opletten dat er een wegklapbare WTW unit in zit, want schoonmaken van een niet wegklapbaar exemplaar zoals wij met dat pilot model hebben is .... eeeeeeuhhhh .... hoe zal ik het zeggen O-) , "nogal een klus". (en s.v.p. daarvoor GEEN warm water gebruiken, want dan ben je het bekende water naar de zee aan het dragen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op dit forum worden zowieso heel vreemde prijzen genoemd, ik bestelde zojuist een douche-pijp wtw (v3 62% cw6) voor 315 euro, ongeveer gelijk aan mijn gesaldeerde zonnestroom voor de afgelopen 6 maanden.
maar goed, het zal wel aan mij liggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op maandag 13 december 2010 @ 14:37:
De PUR zal de steenwol wel wegdrukken, maar dat is toch geen probleem? Het enige probleem dat ik me kan voorstellen is als de PUR niet aan de bovenkant hecht, en dus in de steenwol hangt en het hele zaakje door de zwaartekracht omlaag zakt.
Ik kan me ook voorstellen dat het lastig is om overal bij te komen met zo'n slangetje. Maar ik ben benieuwd naar de beelden achteraf!
Lol. Ik snap nu de spraakverwarring. Ik bedoel dus wegdrukken van de randen af. Dus juist de randen die ik wil voorzien van extra isolatie. Ik wil dus niet een rand opvullen met PUR en daarbij het steenwol verder van de rand afdrukken.

Dat bedoelde ik van de regen in de drup :)
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:24:
op dit forum worden zowieso heel vreemde prijzen genoemd, ik bestelde zojuist een douche-pijp wtw (v3 62% cw6) voor 315 euro, ongeveer gelijk aan mijn gesaldeerde zonnestroom voor de afgelopen 6 maanden.
Ik heb iets van 450 euro betaald volgens mij voor mijn WTW unit van Technea.

Edit.

Plaatje van 3W LED van de Gamma vs 20W halogeen lamp

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/halogeen_vs_led.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 13-12-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal
we hebben alletwee van die vage hardboard op latjes op diverse plekken in onze huizen,
eind november heb ik ze van buiten allemaal losgerukt, en voorzien van 6cm dikke eps60 platen.(praxis)
aflakken komt in de lente wel weer, curieus is echter wel, dat het fors veel warmer is nu in huis,
deze koude vlakken werken even goed als warme radiatoren, en de bestaande isofer (1974) was zeiknat van de koude-condens; muf en compleet beschimmeld. ook het hardboard aan de binnenzijde was nat.
misschien is het toch wel handig deze gewoon los te halen en met eps luchtdicht af te kitten, en weer dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:02:
@flitspaal
we hebben alletwee van die vage hardboard op latjes op diverse plekken in onze huizen,
eind november heb ik ze van buiten allemaal losgerukt, en voorzien van 6cm dikke eps60 platen.(praxis)
aflakken komt in de lente wel weer, curieus is echter wel, dat het fors veel warmer is nu in huis,
deze koude vlakken werken even goed als warme radiatoren, en de bestaande isofer (1974) was zeiknat van de koude-condens; muf en compleet beschimmeld. ook het hardboard aan de binnenzijde was nat.
misschien is het toch wel handig deze gewoon los te halen en met eps luchtdicht af te kitten, en weer dicht te maken.
Buitenkant krijg ik niet meer los, die hebben we in 2005 vervangen voor kunststof platen en voorzien van nieuwe glaslatten, alles is daarna opnieuw afgekit. Ik heb trouwens PIR schuim als isolatie beneden.

Ik kan via de binnenkant op sommige plekken wel gaatjes boren om dan een bus PUR erin te zetten. Die gaatjes kan ik daarna makkelijk weer dichtmaken met vloeibaar hout.

Blogposting staat online met alle warmtelekken die ik tot nu toe heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 13 december 2010 @ 19:23:
Lol. Ik snap nu de spraakverwarring. Ik bedoel dus wegdrukken van de randen af. Dus juist de randen die ik wil voorzien van extra isolatie. Ik wil dus niet een rand opvullen met PUR en daarbij het steenwol verder van de rand afdrukken.
Dat bedoelde ik van de regen in de drup :)
Ik zie het probleem niet zo als de PUR het steenwol verdringt, tenslotte isoleert PUR beter dan steenwol. Of bedoel je dat je bang bent dat PUR in de rand komt, dat daarna een stuk 'niets' ontstaat, en dan je steenwol? Dat lijkt me lastig om te realiseren, al zou je het willen. Hoe kan de PUR je steenwol wegduwen terwijl het er niet tegenaan zit? Of ik begrijp je nog steeds verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je wat spuitbus-pur in een leeg verfblik spuit en je doet het deksel er losjes op, dan zie je hoe krachtig uitzettende pur is. >> zeker geen aanrader voor beschotting of baksteen met 20 jaar oude voegen.
pur is groen, net als de hulk, het gedraagt zich ook zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

rube schreef op maandag 13 december 2010 @ 15:06:
[...]

[...]

[...]

Nu is de TVT voor mij minder belangrijk, maar dit is voor mij toch iets teveel helaas.
Pff, ik wilde ook een douchebak wtw, maar met zulke prijzen wordt dat niet wat. Budget van de totale (kleine) badkamer is zo'n 2000 euro. Voor een euro of 500 had ik het wel gedaan. Een pijp is geen optie, want douche zit op de begane grond. Nog even afwachten wat de douchegoot wtw gaat kosten dan. Krijg toch pas 1 maart de sleutel van mijn nieuwe huis.

Heb ook nog geen wasmachine en droger. Zat te kijken naar een warmtepomp droger, gebruiken toch de helft minder dan een 'normale'. Maar heb eens uitgerekend dat het met 1 droogbeurt per week gemiddeld het zo'n 21 euro per jaar bespaard. Dan duurt het nogal lang voor je het geld er weer uit hebt. Vind de tvt toch wel belangrijk, want heb een behoorlijk beperkt budget. Die 300 euro dat het ongeveer meer kost kan ik anders ook in isolatie stoppen of opsparen voor PV.
Kan het geld maar één keer uitgeven. Maar aan de andere kant, als je over 2 jaar denkt, had ik toch maar die warmtepompdroger gekocht, dan duurt het nog heel lang voor de oude aan vervanging toe is. Dus als je het zo bekijkt, beter meteen goed.

Hoewel ik vandaag dacht, kan het ook gewoon zonder droger doen opzich. In de winter misschien wat meer centrifugeren en het zal ook wel drogen. Bespaart toch weer anderhalf zonnepaneel, die dan ook geen stroom voor de droger op hoeft te wekken.

Wel jammer dat mijn toekomstige (ozo) garagedak astbestplaten heeft onder de pannen, die moeten er eerst af voor er zonnepanelen op komen.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:18:
als je wat spuitbus-pur in een leeg verfblik spuit en je doet het deksel er losjes op, dan zie je hoe krachtig uitzettende pur is. >> zeker geen aanrader voor beschotting of baksteen met 20 jaar oude voegen.
pur is groen, net als de hulk, het gedraagt zich ook zo ;)
Zolang het ergens heen kan is er toch niet zoveel aan de hand? Je moet het alleen niet in een afgesloten ruimte spuiten. In dit geval lijkt het me dat het eerst alle wol zal wegduwen voordat het volgende minst stevige materiaal sneuvelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikke! schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:35:
[...]

Hoewel ik vandaag dacht, kan het ook gewoon zonder droger doen opzich. In de winter misschien wat meer centrifugeren en het zal ook wel drogen. Bespaart toch weer anderhalf zonnepaneel, die dan ook geen stroom voor de droger op hoeft te wekken.
.
Hier 2 jonge kinderen en GEEN droger. Gaat echt wel.
Gedrag en instelling zijn belangrijker dan de laatste techniek.

Vooral een trapgat werkt uitstekend omdat de warm lucht hierlangs opstijgt.
Gewoon accepteren dat er was hangt in je huis. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
tot wat voor dikte heeft het een meerwaarde om cv leidingen te isoleren op zolder?
ik zie afmetingen staan van Climaflex XT leidingisolatie 12x13mm zelfklevend (2m)
tot Climaflex XT leidingisolatie 114.3x13mm (2m)
http://www.installand.nl/...solatie/leiding-isolatie/
denk zelf aan 35mm of 42 ivm max tussenruimte tussen de 2 cv leidingen

Had verder liever ergens wit isolatie materiaal gezien maar dat is onvindbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
QuestionMarc schreef op maandag 13 december 2010 @ 10:05:
de enige weg is de weg terug naar een samenleving zonder technologie :|
Dat ben ik niet met je eens. Veel mensen zien technologie als electronica, mechanische apparaatjes, etc. maar dat is niet volledig. Technologie is ook inrichten van maatschappij en economie op een écht duurzame manier. Het besef dat duurzaamheid niet ophoudt bij het hebben van een 'klimaatneutrale creditcard' maar zich uitstrekt tot nadenken over de gevolgen voor anderen van je daden is ook technologie.

Pas op dat je duurzaamheid niet met alleen de Tweakers-bril benadert, ik maak die fout ook nog regelmatig.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marz01 schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:12:
ik zie afmetingen staan van Climaflex XT leidingisolatie 12x13mm zelfklevend (2m) tot Climaflex XT leidingisolatie 114.3x13mm (2m)
De eerste maten zijn de leidingdiameters niet de isolatiedikte. Die is in al deze gevallen 13 mm. Of je moet van plan zijn om verschillende lagen over elkaar te doen maar dan zijn er wel betere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:55
350 € en meer voor een douche WTW is wel behoorlijk aan de maat…
Ik wil graag een korte terug verdientijd :)
Dus eens lang gezocht op internet ..en deze kwam ik toen tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.rusval.be/images/balansdouchebuis.jpg
Komt bij http://www.rusval.be/ vandaan

Afmetingen binnen pijp 75mm koper …. Aardige prijs..ben ik bang voor
Daar om heen 15 mm iets van 100 wikkelingen is ongeveer 19 Meter…( en een behoorlijk aantal liters).

Dus niet echt handig ..en goedkoop
Wel het voordeel van dubbelwandig zoals men voorschrijft.

Dus op materiaal jacht geweest … en gevonden .. 80mm dikwandig aluminium CV gas afvoer .. en 2000 mm lang …perfect(naadloos) en maar 25 euro.
Daarom heen …. Even gerekend …. En tot de volgende gedachte gekomen

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/12/13/1292264403-780.jpg

3x 8mm op een rol van 5 meter .. kost 15 euro x3= 45 euro
Nu moet die 8mm nog “thermisch” goed door verbonden worden aan de aluminium pijp.
( strak tegen elkaar op de pijp wikkelen en dan uit elkaar trekken).

Dan ( zie rechts onder) ..expoy lijm links en recht aan brengen van de 8mm buis .. en voor dat deze droog is een gestripte 2,5mm elektra draad er in stoppen(eventueel nog extra afsmeren aan de buiten kant).

Voordelen
-groot oppervlakte aan de binnen zijde ( eventueel spiraal groef aan brengen).
-dubbelwandig.
-klein aantal liters in voorraad.
-geen stilstaand ( leiding) water.

Nadeel … je moet werken …….

Nu financieel plaatje .
Aluminium dikwandige pijp= 25 euro.
3x8mm a 5meter =45 euro.
Epoxy lijm +/- 50 euro (er zijn ook nog ander alternatieven ).
Montage materiaal 30 euro.

Dus totaal plaatje iets van 150 euro ….. (inc btw .......)

Zo nog iemand commentaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Ikke! schreef op maandag 13 december 2010 @ 20:35:
[...]

Pff, ik wilde ook een douchebak wtw, maar met zulke prijzen wordt dat niet wat. Budget van de totale (kleine) badkamer is zo'n 2000 euro. Voor een euro of 500 had ik het wel gedaan. Een pijp is geen optie, want douche zit op de begane grond. Nog even afwachten wat de douchegoot wtw gaat kosten dan. Krijg toch pas 1 maart de sleutel van mijn nieuwe huis.

Heb ook nog geen wasmachine en droger. Zat te kijken naar een warmtepomp droger, gebruiken toch de helft minder dan een 'normale'. Maar heb eens uitgerekend dat het met 1 droogbeurt per week gemiddeld het zo'n 21 euro per jaar bespaard. Dan duurt het nogal lang voor je het geld er weer uit hebt. Vind de tvt toch wel belangrijk, want heb een behoorlijk beperkt budget. Die 300 euro dat het ongeveer meer kost kan ik anders ook in isolatie stoppen of opsparen voor PV.
Kan het geld maar één keer uitgeven. Maar aan de andere kant, als je over 2 jaar denkt, had ik toch maar die warmtepompdroger gekocht, dan duurt het nog heel lang voor de oude aan vervanging toe is. Dus als je het zo bekijkt, beter meteen goed.

Wel jammer dat mijn toekomstige (ozo) garagedak astbestplaten heeft onder de pannen, die moeten er eerst af voor er zonnepanelen op komen.
ik ben ook erg benieuwd naar de prijs van die douchegoot.

heb tedchnea al een aantal keren gemaild erover, maar ze blijven dat ding maar uitstellen... er staat nu op de site dat ie eigenlijk deze of volgende week toch echt te koop moet zijn...
dus er zal ook wel een prijs zijn, en afmetingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timterhorst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 13:18
Goed idee, zou alleen toch voor koperen pijp gaan:

lambda Aluminium = 237 W/m.K
lambda Koper = 390 W/m.K

kost nogal wat meer tijd / buislengte om de warmte door dikwandig Alu heen te krijgen.

12 kWp; 3xSMA TL-21; Panasonic Aquarea 9J; DJG WPS-300; gasloos sinds aug. 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:15:

Pas op dat je duurzaamheid niet met alleen de Tweakers-bril benadert, ik maak die fout ook nog regelmatig.
_/-\o_

Ik ben juist precies van de andere kant af ingestroomd op twiekerts. ;)

Eerst was er het milieubesef, dus altijd al (zeer) bewust gedrag getoond en (zeer) lage energie verbruikscijfers (een partner die vergelijkbaar denkt is dan zeeeeer handig, meteen toegegeven, zit hier meer dan "snor"...). Ook nooit een eigen huis gehad, ook nooit een automobiel (kan ik mensenlevens aan vermeden CO2 [eq.] uitstoot voor gaan opeisen. Alleen bij wie kan ik mijn "credits" gaan claimen? :X ).

Toen kwamen de zonnepaneeltjes, en toen kwamen er al rap allerlei rete-interessante technische discussies en steeds dieper inzicht.

Zoveel mensen zoveel invalshoeken. Allemaal prima, zolang de "trend" maar steeds meer richting duurzaam gaat. Let's go for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op maandag 13 december 2010 @ 21:38:
[...]

Zolang het ergens heen kan is er toch niet zoveel aan de hand? Je moet het alleen niet in een afgesloten ruimte spuiten. In dit geval lijkt het me dat het eerst alle wol zal wegduwen voordat het volgende minst stevige materiaal sneuvelt.
Heb ik antwoord op mijn vraag, noway dat ik PUR ga gebruiken voor het oplossen van mijn isolatielekken.

Ik ben dus inderdaad bang dat bij de randen de PUR het steenwol wegdrukt van de rand weg waardoor er verderop isolatieproblemen gaan ontstaan.

Eric had nog een goede tip, gaatje boren, slang erin, trechter erop en dan gewoon piepschuimbolletjes erin laten verdwijnen. Al dan niet met hulp van een compressor / omgekeerde stofzuiger.

Ik wil dit soort lekken oplossen.

Bovenaan de rand zit er iets niet goed, en halverwege heb ik ineens vreemde warmtelekken ( lijkt wel alsof iemand met de hand daar te hard heeft gedrukt en iets heeft gesloopt in het steenwol? ).

Deze bijkeuken hebben we zelf gemaakt, er zat eerst een buitendeur en enkelglas. Voor deze isolatieproblemen durf ik geen PUR te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/lek5.jpg

Of deze:

Bovenin zit ook geen isolatie(meer?). Dit zijn overigens PIR platen aan isolatie, hier kan ik makkelijker PUR gebruiken denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/lek2.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 14-12-2010 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:24:
Ja, de buizen zijn een stuk goedkoper. De prijzen die ik heb ontvangen komen van Technea en DSS zelf. Het valt mij zelf ook nogal tegen omdat ik een prijs van rond de € 500-€ 700,- had verwacht (prijs die Polder PV destijds zo ongeveer betaald heeft :? ).
Maar als je een betere (lees goedkopere) oplossing hebt voor een wtw douche systeem zonder een lange buis (kan ik niet kwijt) dan hoor ik het graag :)
Verwijderd schreef op maandag 13 december 2010 @ 17:10:
[...]
Wow, zou voor mij een goede oplossing zijn. Ik heb ongeveer 1m ruimte onder mijn douche (het ruim van de boot) en kan geen verticale buis installeren. Deze moet echter wel lukken. Ik ga eens zoeken naar een NL verkooppunt....
Als je deze hebt gevonden, laat het hier weten! Als ik wat tijd kan vinden ga ik de komende dagen zelf ook nog even verder zoeken naar mogelijkheden om deze te bestellen of alternatieven.

[ Voor 25% gewijzigd door rube op 14-12-2010 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
@X21r
Het kan volgens mij eenvoudiger.
Als je in plaats van de 8mm buis een 12mm buis gebruikt en deze gewoon in de lengte richting eraan maakt.
Met 4 stuks heb je ongeveer hetzelfde warmtewissel oppervlak.
En door de grotere diameter een lagere doorstroom snelheid.
Dus de tijd die beschikbaar is voor warmteuitwisseling is langer.
Ik heb zelf ook een versie gemaakt met 3 buizen 8mm en dat is veel werk.
Het lukt ook niet om ze mooi strak tegen de dikke buis te krijgen.
Ik heb de boel gesoldeerd, mijn dikke buis is koper.
Overigens is een koperen buis ook te koop, gebruikt voor regenwater afvoer.

Een rechte buis heeft ook het voordeel dat hij veel gemakkelijker vast te zetten is.
En desnoods klop je een deel in de lengterichting wat vlakker. Dat gaat ook prima.
Je hebt dan ook geen dure lijm nodig om de boel vast te zetten. Gewoon "vastbinden" met ijzerdraad is al voldoende.

Vergeet ook de terugslagklep die aan de koude waterleidingkant moet zitten niet !
Zodra de afname stopt, is de pijp nog warm en kan het koude water uitzetten. Omdat er geen afname meer is, zal het uitzettende water "terugstromen" en dat mag ook niet. (Ja ik weet het, vrij vergezocht)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, je hebt geen ruimte. Je kunt dan ook de douchebak versie maken voor in een kruipruimte. Dus, een lange platte aluminium plaat (kokerprofiel) en dan langs de onderkant koud leidingwater laten stromen. door parallele dunne koperbuisjes.

Eigenlijk nog mooier is een soort van filter, zoals een cycloon filter voor regenwaterinstallaties, waar je de "delen" uit het afvoerwater door kunt laten vallen en het water via een omweg kunt leiden door een warmtewisselaar. Deze kun je altijd in je krupruimte kwijt en kun je gewoon op de rioolbuis aansluiten. Iemand een idee voor een degelijk filter?

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2010 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Polderiaanse tongue-in-cheek berekening gedaan voor het afzetvolume van PeeVau in Duitsland op basis van de (meestal nog te laag uitkomende en af en toe naar boven bijgestelde) marktprognoses van Solarbuzz die gisteren werden gepubliceerd:

ik kom op minimaal 8,3 GWp voor alleen 2010... (NB: dat is een factor 2,2 maal het volume in 2009)

... dat gaan Merkel en haar "Atom ist Brückentechnologie" hyperlobbyisten nicht angenehm vinden, denk ik... :P

"Calculatie" plus argumentatie vinden jullie op de bekende plek op mijn site...

Het zal, als het uitkomt, zeker repercussies gaan krijgen. Ik denk wederom een forse EXTRA degressiestap halverwege het jaar (dat gaat wellicht moord en doodslag worden in de Bondsdag???). Of, vele malen erger nog: een of andere wijze van "capping", wat mogelijk een verwoestend drama zou kunnen gaan opleveren voor de eigen industrie en vooral voor de installatie sector. Het worden weer spannende tijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op naar de 50 GWp geinstalleerd vermogen aldaar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:55
@ guus.assmann
Kijk daar hebben we wat aan ..koperen regen pijp.. ipv 25.. 35 euro dus dat zijn niet de kosten..en je heb nog betere warmte overdracht.

De warmte overdracht van binnen pijp naar 8 of 12mm buiten pijp.
..ik weet uit eigen ervaring dat je ze wel aan elkaar vast kan solderen ..maar om te zeggen een "goede thermische "overdracht ...nee

( als de pijpen niet correct tegen elkaar zitten vliegt je soldeer er tussen uit .. etc ..ik ken het :)

Dus vandaar de lijm ....aangevuld met koperdraad om de warmte weerstand te verlagen tussen beide.
(je kan zelfs lijmende koelpasta gebruiken uit de elektronica ;)

Nu 12 mm omhoog is 4x2M= 8 meter lengte ( ik zou...3 x5M=15 meter halen ,meer verspreid over de binnen pijp)

Dus ...we denken verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 07:15:
[...]

Als je deze hebt gevonden, laat het hier weten! Als ik wat tijd kan vinden ga ik de komende dagen zelf ook nog even verder zoeken naar mogelijkheden om deze te bestellen of alternatieven.
Ik heb gezocht maar niets gevonden. Uiteindelijk gemaild met de fabrikant in Tsjechië (in mijn gebroken Duits). Ze hebben geen verkooppunten in NL of DE (aan het laatste wordt gewerkt). Wel gaf hij aan dat hij er eventueel een via de post kon opsturen. (Na betaling uiteraard..). Moet ik nog even over nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
(jarig!)
@X21r
Ik heb eeb koperen pijp voor regenwater en de 8mm pijpjes en dat geheel gesoldeerd.
Het is 3 x 5 meter totaal, tegen de koperen pijp van 2 meter lengte.
En als je dan het inwendige oppervlak van de 8mm uitrekend, dan komt dat ook dicht in de buurt van 4 x 12mm en 2 meter lengte. Die 12mm kun je ook nog wat plat kloppen om een groter raakoppervlak te krijgen.
En dan is solderen een prima methode, waarbij je eventueel ook nog een extra koperdraad kunt toevoegen.
Als je met zilver soldeerd, is de warmte overdracht nog beter.
(Maar de enige invloed is het uitwissel oppervlak en de verblijftijd)
Het geheel heb ik daarna ingepakt in glaswol met alu-folie. (Een airco buis)

Maar natuurlijk heb ik ook gemeten aan mijn gesoldeerde versie:
De dikke pijp, boven 30 graden en onder nog maar 12.
En dan de waterleiding aan de 15mm kant, onder 12 graden en boven 30 graden.
Alle warmte er dus uit zou ik denken. (100% rendement ? )

Gasverbruik was ongeveer 200 liter voor 5 minuten douchen en is nu nog 100 liter.
Een mooie besparing dus, voor rond de 120 Euro aan materiaal. (PVC is ook vrij duur)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Roamor schreef op zaterdag 11 december 2010 @ 17:04:
Als je het even per auto uitrekent: 14% bijtelling ipv 22% (wat het dacht ik was voordat de 14%-regel er kwam) op een Prius scheelt dus 8% op een aanschafprijs van ca. € 25000,-. Dat is € 2000,- bijtelling per jaar minder. Bij 42% belasting kost dat de overheid € 840,- per jaar.

Laten we aannemen dat die Prius 30% minder CO2 uitstoot als een vergelijkbaar automobiel en 36000 km per jaar rijdt (tja, leaserijders...). Een gemiddelde auto rijdt 1:12, de Prius 1:18. Dus bij dat kilometrage verbrandt een gemiddelde auto 3000 l per jaar, de Prius 2000. Bij 2,4 kg CO2 per l brandstof is de jaarlijkse CO2-besparing 2,4 ton. Tel daarbij op de vermeden uitstoot bij winning en raffinage van de olie en je komt op grofweg 3 ton per jaar. Dat is een prijs van € 280 euro per ton vermeden CO2.

Een kWh zonnestroom onder SDE-subsidie kost ca. 40 cent en vermijdt ongeveer 600 g CO2. Dat is € 667 per ton.

Maar dat is niet het hele verhaal met die Prius. Er wordt nl. ook nog € 9000,- euro subsidie op gegeven via de BPM-vrijstelling. Als je dat meerekent komt er al gauw € 300,- per ton bij, en worden van beide opties de prijzen per vermeden ton CO2 ongeveer gelijk.

En een prijs van honderden euro's per ton is erg veel als je kijkt naar wat emissierechten kosten. Als ik het goed interpreteer, zitten emissierechten op de ECX momenteel rond de 11 euro per ton.
Inderdaad, er is vrijwel geen stimulans om een leaseauto te laten staan. Sterker nog, het wordt ontmoedigd. Leuke anekdote die ik een tiental jaren geleden heb meegemaakt (dus ik weet niet of de Belastingdienst er nog steeds zo over denkt) was dat ik voor mijn werk als, zeg maar, 'IT consultant' dagelijks naar hartje Utrecht op en neer moest, naar ProRail om precies te zijn, gevestigd in 'De Inktpot', als iemand dat wat zegt. Waanzinnig mooi gebouw, zowel van buiten als van binnen. Wist iemand dat daar naar schatting 1000 vleermuizen in nestelen? Als je moest overwerken kwamen ze tevoorschijn en begonnen in de gangen rond te fladderen. Maar goed, ik dwaal af. Ik moest dus parkeren in parkeergarage Hoog-Catarijne. Kosten: 18 gulden per dag. Retourtje Leiden-Utrecht: 25 gulden. Dus vond mijn baas het goed dat ik met de trein ging. Ik happy, mijn baas happy, maar de Belastingdienst niet happy. Die reiskostenvergoeding mocht mijn werkgever niet verstrekken omdat ik al een leaseauto had...

Nu weet je ook gelijk waarom je in een transferium een parkeertarief betaalt met een 'gratis' ov-vervoersbewijs. Juist, jawel, dankzij de ondoorgrondelijke ambtenaren van onze Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, zotter wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kwam pas op de voorpagina van de website van een PV bedrijf een PDF tegen met daarin een berekening waar uit zou blijkt dat je fiscale voordelen bij het aanschaffen van zonnepanelen in 2011 slechts 50% zouden zijn t.o.v. 2010. Dus dat mensen dit jaar nog maar moeten investeren, omdat ze anders veel minder belasting terug zouden krijgen.

Dus ik bellen, hij ontkennen eerst, vervolgens vertellen dat het klopt, want 3 bureau's hadden het uitgezocht, bla bla bla, en dat ik maar naar de reclame code commissie moest stappen als ik het er niet mee eens ben.. :D Die is dus lekker onder valse voorwendselen mensen over de streep aan het trekken. Of in ieder geval het aan het proberen. Heb er nog een mail aan gewaagd nadat ik net de Belastingdienst heb gebeld om mijn verhaal te checken (wat dus klopt), ben benieuwd of hij nog reageert. Wat een cowboy. Bedrijf is zelfs onderdeel van een groot en bekend ander bedrijf.

Ik kan het natuurlijk gewoon laten gaan, maargoed, leugens verkopen gaat tegen mijn principes in, helemaal als het onder de hoede gebeurt van een groot gerenommeerd bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
guus.assmann schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 15:14:
@X21r
Ik heb eeb koperen pijp voor regenwater en de 8mm pijpjes en dat geheel gesoldeerd.
Het is 3 x 5 meter totaal, tegen de koperen pijp van 2 meter lengte.
En als je dan het inwendige oppervlak van de 8mm uitrekend, dan komt dat ook dicht in de buurt van 4 x 12mm en 2 meter lengte. Die 12mm kun je ook nog wat plat kloppen om een groter raakoppervlak te krijgen.
En dan is solderen een prima methode, waarbij je eventueel ook nog een extra koperdraad kunt toevoegen.
Als je met zilver soldeerd, is de warmte overdracht nog beter.
(Maar de enige invloed is het uitwissel oppervlak en de verblijftijd)
Het geheel heb ik daarna ingepakt in glaswol met alu-folie. (Een airco buis)

Maar natuurlijk heb ik ook gemeten aan mijn gesoldeerde versie:
De dikke pijp, boven 30 graden en onder nog maar 12.
En dan de waterleiding aan de 15mm kant, onder 12 graden en boven 30 graden.
Alle warmte er dus uit zou ik denken. (100% rendement ? )

Gasverbruik was ongeveer 200 liter voor 5 minuten douchen en is nu nog 100 liter.
Een mooie besparing dus, voor rond de 120 Euro aan materiaal. (PVC is ook vrij duur)
heb je echt het water gemeten qua temperatuur, of de buizen?
het kan nl best dat de buizen wel snel de wamrte overdragen naar elkaar, maar het doorstromende water niet in die korte tijd ook, een grote hoeveelheid energie kunnen opnemen om even veel in temperatuur te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
heeft het isoleren van cv leidingen met tonzonfolie een meerwaarde tov climflex buisisolatie?
Of eventueel een combie van deze twee materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
marz01 schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 19:49:
heeft het isoleren van cv leidingen met tonzonfolie een meerwaarde tov climflex buisisolatie?
Of eventueel een combie van deze twee materialen?
Uiteraard zal dit effect hebben. Maar reflectie folie zoals Tonzon is niet altijd beter in dit geval. Ik ga voor traditioneel isoleren.
Het verschil met een radiator is, dat een radiator z'n warmte juist moet afgeven. Met Tozonfolie voorkom je negatieve straling. De cv leidingen mogen geen warmte afgeven een normale buisisolatie is hierdoor functioneler.
Als je echt wil, isoleer je de CV-leidingen eerst met buisisolatie en pak je vervolgens de leidingen samen nog eens goed in met glaswol (160mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grofweg :
tonzon doet stralings warmte reflecteren, isoleren is lucht stilzetten.
lucht is namelijk de grote isolator, het materiaal veelal de lucht-vastzet materie.

Wikipedia: Warmte-isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Kan iemand die tonzonfolie heeft precies vertellen wat het is. Voor zover ik het kan overzien is het gewoon (geplastificeerde) aluminiumfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het belangrijkste onderdeel van Tonzon Thermosheets is een folie van polyester met een dikte van 19
μm. Deze polyesterfolie wordt gemetalliseerd met een aluminiumlaagje van 0,03 tot 0,05 μm. Hiervoor
wordt onder hoog vacuüm aluminium verdampt en vervolgens op de polyesterfolie gecondenseerd
bron : http://www.tonzon.nl/pdf/...0voorzetwand%20dv%201.pdf
Pagina: 1 ... 16 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.