Als je het even per auto uitrekent: 14% bijtelling ipv 22% (wat het dacht ik was voordat de 14%-regel er kwam) op een Prius scheelt dus 8% op een aanschafprijs van ca. € 25000,-. Dat is € 2000,- bijtelling per jaar minder. Bij 42% belasting kost dat de overheid € 840,- per jaar.
Laten we aannemen dat die Prius 30% minder CO
2 uitstoot als een vergelijkbaar automobiel en 36000 km per jaar rijdt (tja, leaserijders...). Een gemiddelde auto rijdt 1:12, de Prius 1:18. Dus bij dat kilometrage verbrandt een gemiddelde auto 3000 l per jaar, de Prius 2000. Bij 2,4 kg CO
2 per l brandstof is de jaarlijkse CO2-besparing 2,4 ton. Tel daarbij op de vermeden uitstoot bij winning en raffinage van de olie en je komt op grofweg 3 ton per jaar. Dat is een prijs van € 280 euro per ton vermeden CO
2.
Een kWh zonnestroom onder SDE-subsidie kost ca. 40 cent en vermijdt ongeveer 600 g CO2. Dat is € 667 per ton.
Maar dat is niet het hele verhaal met die Prius. Er wordt nl. ook nog € 9000,- euro subsidie op gegeven via de BPM-vrijstelling. Als je dat meerekent komt er al gauw € 300,- per ton bij, en worden van beide opties de prijzen per vermeden ton CO
2 ongeveer gelijk.
En een prijs van honderden euro's per ton is erg veel als je kijkt naar wat emissierechten kosten. Als ik het goed interpreteer, zitten emissierechten op de ECX momenteel rond de 11 euro per ton.
Sowieso zie ik het lease-fenomeen als dé oorzaak voor het toegenomen fileleed en de nonchalance waarmee mensen hun auto teveel gebruiken. Ik ben zelf een leaseweigeraar; en persoonlijk ergert het mij enorm dat leaserijders zich een 'groene' wagen toeëigenen, om er vervolgens als nooit tevoren mee rond te scheuren.
Inderdaad, er is vrijwel geen stimulans om een leaseauto te laten staan. Sterker nog, het wordt ontmoedigd. Leuke anekdote die ik een tiental jaren geleden heb meegemaakt (dus ik weet niet of de Belastingdienst er nog steeds zo over denkt) was dat ik voor mijn werk als, zeg maar, 'IT consultant' dagelijks naar hartje Utrecht op en neer moest, naar ProRail om precies te zijn, gevestigd in 'De Inktpot', als iemand dat wat zegt. Waanzinnig mooi gebouw, zowel van buiten als van binnen. Wist iemand dat daar naar schatting 1000 vleermuizen in nestelen? Als je moest overwerken kwamen ze tevoorschijn en begonnen in de gangen rond te fladderen. Maar goed, ik dwaal af. Ik moest dus parkeren in parkeergarage Hoog-Catarijne. Kosten: 18 gulden per dag. Retourtje Leiden-Utrecht: 25 gulden. Dus vond mijn baas het goed dat ik met de trein ging. Ik happy, mijn baas happy, maar de Belastingdienst niet happy. Die reiskostenvergoeding mocht mijn werkgever niet verstrekken omdat ik al een leaseauto had...
Nu weet je ook gelijk waarom je in een transferium een parkeertarief betaalt met een 'gratis' ov-vervoersbewijs. Juist, jawel, dankzij de ondoorgrondelijke ambtenaren van onze Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, zotter wel.