Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik handel niet alleen in grote installaties..glambalk schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:09:
[...]
Zeg je dit nou omdat je alleen maar in grote installties handelt? Ik ben nog steeds van mening; beter geen regeling dan een slechte regeling. Blind staren op dat onnozele gedoe uit Den Haag.
Juist PV klein zal het eerste baat hebben bij eigen opwek. De klein verbruikers betalen immers de hoofdprijs voor energie. Zonnepanelen is de meest haalbare van de duurzame eigen opwek voor kleinverbruikers.
We kunnen meeliften op de prijsdalingen die veroorzaakt wordt door de wereldwijde schaalvergrotingen de markt in Duitsland die in iets rustiger vaarwater komt. Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd tov 2010.
Verder ben ik het volledig met je eens; liever geen regeling dan vage, onhaalbare regelingen. Ik ben dan ook 'blij' dat er in alle kranten staat dat SDE+ slecht nieuws is voor PV. Dan is er voor de mensen in ieder geval duidelijkheid, en gaat men niet zitten wachten of men toch nog ooit subsidie zal krijgen. Ik had natuurlijk liever gehad dat SDE+ super was geweest voor PV, maar dat is het nu eenmaal niet.
En dat kleine gebruikers de hoofdprijs betalen is natuurlijk waar, maar dat heeft niets te maken met doelstellingen die gehaald moeten worden. De doelstelling is tenslotte niet; zorg dat mensen het meeste besparen. De doelstelling is; meters maken. Dat bereik je niet bij burgers met zo'n regeling. Dan moet er een simpele, open eind regeling komen, zonder ingewikkelde meters. Bijvoorbeeld op basis van factuur & Wp vermogen.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
... mits ACHTER je aansluiting. Zodra je VOOR de meter wilt gaan invoeden op het net ga je aan de marktmacht van de leveranciers overgeleverd worden. En collectieven waarbij mensen willen meeprofiteren buiten hun eigen aansluiting om (EAN code) van zo'n duurzaam initiatief krijgen van Verhagen geen cadeautjes in de vorm van energiebelasting aftrek voor hun "afname van die groene stroom" (indien verstroomd groen gas). Of bij invoeding groen gas op netwerk, wat duur is, want moet gezuiverd/opgeschoond worden (volgens mij voor kleinschalige initiatieven onder NL condities peperduur). BTW 19% is niet ter sprake gekomen en had natuurlijk wel degelijk op papier moeten staan. Maar het was zoals gebruikelijk bij dit soort walgelijke debatten met tientallen onnavolgbare punten en voorstellen een grote puinhoop en ad hoc beleid. Zijn ze in Den Haag extreem goed in. Met duurzaamheid en verstandige planning (zoals in Duitsland) heeft deze wan vertoning helemaal niets te maken. Het is en blijft prutswerk wat vooral de gevestigde orde goed uitkomt.Derby schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:40:
Lang leve het polder model![]()
Dus als particulier zelf groen gas maken is nog wel toegestaan maar mag niet/gaat niet gesaldeerd worden?
Inmiddels stuk op PPV gezet, dat lucht op. Verder maar geen woorden aan vuil maken aan die ranzige TK bagger. Het gaat helemaal nergens over. In ieder geval beslist niet over een decentrale groene revolutie, die wordt uit alle macht gesaboteerd door EL&I en natuurlijk Min. Fin. Welke partij was ook alweer een van de grootste verliezers bij de laatste verkiezingen? En tot welke partij horen de toplui bij genoemde Ministeries? Juist ja. Zo "doen" we dat bij het CDA...

[ Voor 23% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2010 02:45 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Een gedeelte moet eraf. Om de 2,5meter moeten er twee dakpannen naast elkaar af. De dakrails e.d. kunnen allemaal blijven liggen. De zonneboiler kan blijven liggen. Dus het valt nog mee. Ze komen ergens in het voorjaar volgend jaar langs om te kijken wat er moet gebeuren en wat er eventueel af moet.Anne vdr Bom schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:00:
[...]
Dus alle panelen moeten eraf. Lekker hoor, mag je weer eens het dak op. Heb je wel gelijk alle kamers gedaan zonder rotzooi binnen en risico van vocht etc. We horen het verslag tzt wel.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Fraude of niet hangt af van het deel dat subsidie is in het totaal van de kosten.zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:46:
[...]
En heel veel fraude uitlokken, waar we al veel te veel van hebben gezien. Zeker met 150 leveranciers die zullen vechten om marktaandeel... (dat was in begin deze eeuw nog wel anders, met veel minder partijen, en toen al forse fraudes).
In de huidige omstandigheden zou een subsidie van 20 - 25% al voldoende zijn.
Fraude zou dan van geen betekenis zijn.
Reken eens uit hoeveel de administratieve kermis rondom bijvoorbeeld de EEG kost....
20 jaar lang administratieve afwikkeling voordat het eens afgelopen is.
(wat overigens niet wegneemt dat ik het prima vindt als de Duitsers de rekening betalen voor een betaalbare PV-markt
Ik ben het eens met Glambalk. We zitten bijna op pariteit. Een zetje zou leuk zijn, maar niet aan de subsidiekant, maar veel liever door een Extraatje op de EB van een cent of 2.
Zonder subsidie zit er geen beperking meer op en hoef je niet bang te zijn voor inperking bij succes.
Ook een extra stimulans voor besparing en investeringen die daarmee samen hangen.
SDE of SDE+ ik wordt al blij van bovenstaande...glambalk schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:09:
[...]
Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd tov 2010.
met een nieuwbouwhuis kom je toch 3 jaar lang niet in aanmerking voor een SDE(+)...

Verwijderd
Wij willen (naast isoleren) ook nieuwe (mooiere) radiatoren plaatsen. Onze woonkamer is +- 9x6m en 2.90m hoog. Inhoud +- 150m^3. Wij stoken tussen de 18 en 20 graden. We hebben drie buitenmuren, een ongeisoleerd plafond naar de slecht geisoleerde koude slaapkamer erboven.
Volgens de diverse radiatoren verkoop sites moet ik rekenen op +- 75W/m^3, en voor de slechte isolatie en koude buitenmuren moet ik nog eens 10% ~ 20% extra rekenen. Dan kom ik uit op een benodigd vermogen van 150m^3 * 85W/m^3 = 15kW. Dat lijkt mij best wel veel, heel veel.
Momenteel heb ik drie radiatoren, geschat op 1.5kW, 1.5kW en 3kW, is samen 6kW, en we krijgen de ruimte warm (genoeg).
Ik vind het verschil tussen 6kW (momenteel geinstalleerd) en 15kW (geadviseerd) wel heeeeel erg groot. Heeft iemand een verklaring? Wordt er gewoon enorm overgedimensioneerd?
volgens diverse verkoopsites.. die willen je zeker een zware radiator verkopen (dus duurder).Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 10:24:
Wie weet er meer van vermogens van radiatoren?
Wij willen (naast isoleren) ook nieuwe (mooiere) radiatoren plaatsen. Onze woonkamer is +- 9x6m en 2.90m hoog. Inhoud +- 150m^3. Wij stoken tussen de 18 en 20 graden. We hebben drie buitenmuren, een ongeisoleerd plafond naar de slecht geisoleerde koude slaapkamer erboven.
Volgens de diverse radiatoren verkoop sites moet ik rekenen op +- 75W/m^3, en voor de slechte isolatie en koude buitenmuren moet ik nog eens 10% ~ 20% extra rekenen. Dan kom ik uit op een benodigd vermogen van 150m^3 * 85W/m^3 = 15kW. Dat lijkt mij best wel veel, heel veel.
Momenteel heb ik drie radiatoren, geschat op 1.5kW, 1.5kW en 3kW, is samen 6kW, en we krijgen de ruimte warm (genoeg).
Ik vind het verschil tussen 6kW (momenteel geinstalleerd) en 15kW (geadviseerd) wel heeeeel erg groot. Heeft iemand een verklaring? Wordt er gewoon enorm overgedimensioneerd?
Advies: laat een erkend vakman warmteverliesberekeningen maken van je woning, dan weet je in elk geval meer dan de 'natte vinger methode'.
Ik heb wel enige ervaring maar ik ga me daar niet over uitlaten, en verwijs je gewoon naar de vakman (en informeer goed rond).
Met het verbeteren van isolatie van je woning, beperk je warmteverliezen en kun je tevens met minder radiatorvermogen de woning ook bij -10 graden Celsius nog verwarmen
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 07-12-2010 10:47 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Boude veronderstelling. Daarnaast: monitoring van opbrengst blijft een uitermate fragenswürdig verhaal. Er wordt buiten SDE om door het gros van de mensen nauwelijks iets gemeten worden, en als het al gebeurt zeggen fluctuaties veel mensen niets. Risico op slecht presterende systemen (slechte investerings€/kWh ratio) blijft levensgroot aanwezig.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 08:18:
[...]
Fraude of niet hangt af van het deel dat subsidie is in het totaal van de kosten.
In de huidige omstandigheden zou een subsidie van 20 - 25% al voldoende zijn.
Fraude zou dan van geen betekenis zijn.
Veel. Heb ik nooit een geheim van gemaakt, en vergeet niet dat de werklast over dik 850 netbeheerders en 4 hoogspanningsnetbeheerders is verdeeld (zijn die mensen ook mooi bezig met de implementatie van de hernieuwbare revolutie, doen dus zeeeeeer nuttig werk). De opbrengsten zijn dermate, dat die administratieve last in het niet valt vergeleken met de baten van het systeem voor Duitsland als natie.Reken eens uit hoeveel de administratieve kermis rondom bijvoorbeeld de EEG kost....
20 jaar lang administratieve afwikkeling voordat het eens afgelopen is.
Mooi, maar ze zouden er hier wel eens veel meer voor gewaardeerd mogen worden. Ik krijg regelmatig het idee dat de initiatiefnemers van het EEG (en het Einspeisegesetz wat er aan vooraf ging) in Nederland worden ausgekotzt, en dat moet eens ophouden. Ze zijn begonnen met het redden van de energievoorziening, te beginnen in eigen land. Is een echte Nobelprijs waard. Desnoods posthuum.(wat overigens niet wegneemt dat ik het prima vindt als de Duitsers de rekening betalen voor een betaalbare PV-markt)
Vrij naar Wim Sinke: "grid parity leidt beslist niet vanzelf tot een zelf dragende markt". Hij heeft het grootste gelijk van de wereld, zelfs bij grid pariteit (NB: level 1: consumenten eindverbruikers prijs), blijft de Nederlandse stroommarkt bezaaid met giftige adders, valkuilen, en prikkeldraad. Al die obstakels moeten allemaal opgeruimd worden. Gezien het ranzige debat van gisteren lijkt die bereidheid bij het parlement nulkommanul.Ik ben het eens met Glambalk. We zitten bijna op pariteit.
Ik ga uit van alleen prijsindexatie, net als vorig jaar (mind you: de teruggavepost energiebelasting is toen echter NIET geïndexeerd!!). De EB is al zo'n beetje de hoogste belasting op stroom in Europa, en een structurele verdere verhoging zal de balans "levering/EB" volledig verstoren. Goed voor jou en mij, maar je krijgt gegarandeerd gelazer d'r mee. Met invoering SDE+ wordt bij variabele heffing op kWh sowieso een extra belasting toegevoegd. Als dat "2 cent" zou worden, zou EB + SDE+ tax in mijn geval per 1 januari al het dubbele zijn dan de kale leveringsprijs.Een zetje zou leuk zijn, maar niet aan de subsidiekant, maar veel liever door een Extraatje op de EB van een cent of 2.
We gaan het zien. Genoeg beren op de weg, en als er al een "versnelde groei" zal komen, zal die (a) extreem veel geringer blijven dan zo'n beetje alle markten met invoedings-incentives. En (b) het resultaat zal zo slecht bemeten zijn, dat we blind op de met veel vraagtekens omgeven slechts EEN maal in het jaar te publiceren CBS cijfers zullen moeten afgaan. Want bij CertiQ zal de bron "groei van gecertificeerde PV-systemen" met het uitsterven van de SDE 2008-2010 realisaties volledig op gaan drogen. En kunnen we niet eens meer op maandelijkse basis volgen hoe onze eigen "marktontwikkeling" gestalte krijgt... Je kunt dus niet eens meer als brancheorganisatie met keiharde marktgetallen gaan zitten schermen, want die zijn dan niet meer beschikbaar. Dat is bezopen. In Duitsland wordt elke scheet gemeten.Zonder subsidie zit er geen beperking meer op en hoef je niet bang te zijn voor inperking bij succes.
Ook een extra stimulans voor besparing en investeringen die daarmee samen hangen.
Helaas is dat voor het gros van de mensen niet genoeg, die willen er duidelijk (financieel) voordeel van hebben. Anders vinden ze het teveel moeite. En ze willen zekerheid.
De SDE bood tenminste de zekerheid dat je je installatie zou terugverdienen. Nu moet je maar afwachten. Het minste dat dit kabinet nog voor PV klein zou kunnen doen is een duidelijk signaal afgeven dat er aan de huidige salderingsregels de komende 20 jaar niets veranderd gaat worden.
Maar ik houd mijn hart vast. Dit kabinet zal de sluwe meter er wel doordrukken en vervolgens gaan energiebedrijven die dingen per maand uitlezen en salderen. Daar gaat je zomeropbrengst.
Ik zou uitgaan van wat je nu hebt, en daar dan op gaan varieren. Als je met 6 kW de boel warm genoeg krijgt, waarom zou je dan 15 kW gaan installeren omdat een website of iemand anders je dat zegt? Overigens, hoe kom je op de schattingen van je huidige radiatoren?Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 10:24:
Er kunnen wel redenen zijn om een groter vermogen te kiezen van je nu hebt. Voorbeeld: Stel je hebt nu een aanvoertemperatuur van 60 graden nodig om de boel warm te houden (en dus hoger om het op te warmen). Met een groter opgesteld vermogen kun je hetzelfde afgegeven vermogen realiseren bij een lagere aanvoertemperatuur. En dat resulteert in het algemeen in een efficienter werkende HR ketel.
Verwijderd
dank voor de reacties.asvogel schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 11:27:
[...]
Ik zou uitgaan van wat je nu hebt, en daar dan op gaan varieren. Als je met 6 kW de boel warm genoeg krijgt, waarom zou je dan 15 kW gaan installeren omdat een website of iemand anders je dat zegt? Overigens, hoe kom je op de schattingen van je huidige radiatoren?
Er kunnen wel redenen zijn om een groter vermogen te kiezen van je nu hebt. Voorbeeld: Stel je hebt nu een aanvoertemperatuur van 60 graden nodig om de boel warm te houden (en dus hoger om het op te warmen). Met een groter opgesteld vermogen kun je hetzelfde afgegeven vermogen realiseren bij een lagere aanvoertemperatuur. En dat resulteert in het algemeen in een efficienter werkende HR ketel.
Ik heb mijn huidige radiatoren vergeleken op model en grootte op diverse sites. En die gaven allemaal zo rond de 1.5 en 3 kW aan. Het is een ruwe schatting, meer niet.
Dat van die lagere watertemperatuur lijkt me een goed argument om inderdaad iets grotere radiatoren te nemen. Dat voelt ook prettiger.
Mij lijkt verder inderdaad de enige verklaring voor het veel te hoge advies dat men duurdere radiatoren wil verkopen. Die dingen zijn zowiezo belachelijk duur.
En ik blijf het herhalen: bij aankoopsubsidies worden de installaties niet bemeterd, kun je er geen groene certificaten voor afgeven en telt het niet mee voor de '14% in 2020' doelstelling. Vanuit de regering gezien dus weggegooid geld.zonnigtype schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 10:46:
Boude veronderstelling. Daarnaast: monitoring van opbrengst blijft een uitermate fragenswürdig verhaal. Er wordt buiten SDE om door het gros van de mensen nauwelijks iets gemeten worden, en als het al gebeurt zeggen fluctuaties veel mensen niets. Risico op slecht presterende systemen (slechte investerings€/kWh ratio) blijft levensgroot aanwezig.
Terecht: dat is een 100% hernieuwbare bron van energie, indien niet 'achter de meter' dan zeker wel 'in de buurt van de meter' geproduceerd. A.k.a. 'bruin gas'.In Duitsland wordt elke scheet gemeten.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Heb er ook na gekeken, maar kreeg geen goed gevoel bij het project. Ben mij nu nog aan het inlezen en dan in januari 2010 maar eens wat offertes opvragen krijg je meteen ook meer maatwerk....SunshineCompany schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:42:
Van Twitter (Urgenda): Vandaag was de deadline #wijwillenzon: we hebben 12 - 13 MW aanvragen, nooit zijn in 28 dagen zoveel A-kwaliteit zonnepanelen besteld!
Van Urgenda tweet pagina:SunshineCompany schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 12:42:
Van Twitter (Urgenda): Vandaag was de deadline #wijwillenzon: we hebben 12 - 13 MW aanvragen, nooit zijn in 28 dagen zoveel A-kwaliteit zonnepanelen besteld!
????Gisteravond rond: wijwillenzon.nl gaat verlengen tot eind januari 2011: wegens enorm succes zijn alle aanvragen niet op tijd te verwerken!
Twee MAANDEN tijd nodig om 12-13 MW aan aanvragen te verwerken, en daarom uitstel tot eind januari om NOG MEER aanvragen binnen te harken?????????
Zie ook ONVERANDERDE mededeling op homepage WWZ.
Zouden ze ontslagen Agentschap NL ambtenaren hebben aangenomen voor de verwerking van "al die aanvragen"?

Let wel: zeer waarschijnlijk minimaal 5 MWp naar bedrijven (grote projecten), mogelijk eerder aangekondigde 2 MWp ook die richting op. Houd je max. 6 MWp over voor een gemaximeerd systeem van 2,96 kWp, zou neerkomen op max. 2.027 aanvragen, meer bij kleinere pakketten. Nogmaals: twee maanden tijd nodig om "te verwerken"? Waarom dan nu niet de deur dicht gooien, "er kan niet meer ingeschreven worden???"
13 MWp is de helft van wat Vlaanderen er in November bij zette volgens maandrapport VREG.
En die "A-kwaliteit" onzin: alsof een gemiddeld Nederlander het verschil weet. In 2003 werd er in no-time 19,7 MWp uit de grond geramd. Meeste daarvan was in ieder geval "A-klasse" paneel.

En dan heb ik het verder niet over Vlaanderen, waar veel Nederlandse Ubbink klasse A modules zijn afgezet...
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2010 13:24 ]
Verwijderd
Ik hoorde vanmorgen die mevrouw daarvan op de radio.zonnigtype schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:19:
Twee MAANDEN tijd nodig om 12-13 MW aan aanvragen te verwerken, en daarom uitstel tot eind januari om NOG MEER aanvragen binnen te harken?????????
Ze vertelde dat die tijd nodig is om de aanvragers in de gelegenheid te stellen daadwerkelijk geld vrij te maken en over te maken voor de aanbetaling naar China. Eindejaarsuitkeringen en dergelijke. Klinkt niet onredelijk.
Vmu
Verwijderd
Bron : Energeia, Frank StraverVerhagen: kleine PV-installaties niet helemaal verstoten
Dat er geen subsidie meer beschikbaar is voor kleine PV-zonne-installaties wil volgens CDA-minister Verhagen van EL&I niet zeggen dat de techniek als zodanig bij het kabinet uit de gratie ligt. Het is alleen een dure techniek, en dat staat nu net haaks op de inzet van de nieuwe subsidiemethode SDE+: de goedkoopste vormen van groene stroomproductie subsidiëren, om zo "meters te maken". Buiten de SDE+ om, wil verhagen best nog nadenken over een steuntje in de rug. Of dat in geldelijke of andere zin zou zijn, liet hij maandag in het midden.
Als er geld voor vrijkomt, zal het niet veel zijn, want Verhagen roemde manieren waarop zon-PV subsidieloos wordt toegepast. Zoals in het initiatief van Urgenda, waarbij burgers gezamenlijk, grootschalig zonnepanelen willen inkopen. Een zonnig verzoek van CDA-Kamerlid Gerda Verburg serveerde hij af. Zij pleitte voor een bijdrage aan zonnecellen op de 170 kilometer aan nieuwe geluidsschermen die Rijkswaterstaat gaat plaatsen. De EUR 500 mln die dit plan volgens Verhagen moet kosten kan en wil de minister daar niet voor vrijmaken. En bovendien, door die zonnecellen zouden automobilisten totaal verblind raken, aldus de minister.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2010 19:19 . Reden: Bronvermelding vergeten ... dank u Zonnigtype :) ]
Svp bronnen vermelden als je citeert. Dit stuk komt van Energeia van vandaag. Van de hand van Frank Straver.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:47:
Een stukje uit het debat van Mininster verhagen :
Noot: ongecorrigeerd stenogram van de 4 uur durende slachtpartij staat inmiddels op de TK site:
http://www.tweedekamer.nl...19-1011_tcm118-215212.doc
Aan dit verslag kunnen geen rechten worden ontleend
Verwijderd
heb ik wat gemist verder hier ? nee he, allemaal energieverspilling richting kabinet.
ik heb dan dus een douche-bad-afwas-hotfill wtw, met cw waarde 6 ofwel 20liter doorstroom,
met een terugwin rendment tot maximaal 62% (3e generatie)
met dank aan flitspaal voor de adviezen.
je kan zoveel beter je tijd besteden, dan je verbazen over verhagen.(uw accijns zal ons behagen)
Makkelijk gezegd. Ondertussen is hij wel de "BV Nederland" ten gronde aan het richten, met de burgers als collateral damage nog aan boord. Dat stuk *** negeren zal daar niets aan afdoen.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:54:
je kan zoveel beter je tijd besteden, dan je verbazen over verhagen.(uw accijns zal ons behagen)
Ben al aan een ander stukkie bezig. Soort van therapie, zeg maar...
Vanavond trouwens weer te gast bij Ray Meur op RayRadio, vanaf half tien ongeveer.
Meeluisteren kan via o.a. Media Player, zie link op deze webpagina van Stadsradio Breda.
[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 07-12-2010 18:48 ]
Hellend dak?Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 13:33:
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik had een vraag wat betreft isoleren. Ik wil mijn dak isoleren, maar ik weet niet zo goed hoe. Misschien met isolatieplaten? Of de "ouderwetse manier"? Ik ben alleen niet zo heel handig dus misschien zijn de isolatieplaten wat dat betreft makkelijker? Of is het beter of het helemaal stap voor stap zelf te doen, zoals gebruikelijk is?
Plat dak?
Die Fastfixx ziet er handig uit.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Ja, voor deze kleine opwekker is dit goed nieuws!glambalk schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:09:
[...]Juist PV klein zal het eerste baat hebben bij eigen opwek. De klein verbruikers betalen immers de hoofdprijs voor energie. Zonnepanelen is de meest haalbare van de duurzame eigen opwek voor kleinverbruikers.
We kunnen meeliften op de prijsdalingen die veroorzaakt wordt door de wereldwijde schaalvergrotingen ... Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd t.o.v. 2010.
Ik heb nog plaats voor 3 panelen, maar ik (en mijn vrouw, de geldschieter) wil daar dan wel zeer hoog renderende panelen hebben liggen.
De 3 die ik nu heb zijn 660Wp >>>> toekomst >1.000Wp met zelfde afmetingen.
Heb je enig idee of dat binnen 1 jaar kan of dat ik eerder aan 3 jaar moet denken?
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Verder neemt het rendement per m2 volgens mij gemiddeld 10% per jaar toe, de afgelopen 10 jaar. Gok ik.
[ Voor 24% gewijzigd door SunshineCompany op 07-12-2010 21:16 ]
Scheelt overigens ook wel gerommel in de meterkast.
Nu zou een extra groep plaatsen voldoende zijn.. Just in case.
Dat betekend dat ik de panelen bijna net zo goed zelf uit China kan laten komen ipv bij de lokale PV boer.
Garantie is dan alleen wel iets lastiger, dus zal even zoeken zijn naar een betrouwbare paneelbouwer.
Prijs van de panelen moet natuurlijk onder de 2euro / Wp zitten.
Je hebt al panelen van 315 Wp dus dan zit je op ~ 945 Wp bij 3 stuks...SasJo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 20:27:
[...]
Ja, voor deze kleine opwekker is dit goed nieuws!
Ik heb nog plaats voor 3 panelen, maar ik (en mijn vrouw, de geldschieter) wil daar dan wel zeer hoog renderende panelen hebben liggen.
De 3 die ik nu heb zijn 660Wp >>>> toekomst >1.000Wp met zelfde afmetingen.
Heb je enig idee of dat binnen 1 jaar kan of dat ik eerder aan 3 jaar moet denken?
http://www.zonnestroom.eu/images/stories/producten/panelen/sunpower/sp_315ewh_en_ltr_p_ds.pdf
Of de prijs ook iets is wat je "geldschieter" ook nog leuk vind zal je zelf moeten uitzoeken....
[ Voor 6% gewijzigd door 4Reload op 07-12-2010 21:31 ]
De coöperatie waar ik voor werk heeft (op basis van een uitstekende nota mag ik wel zeggen ;-) besloten om ook haar bijdrage te leveren aan het verminderen van de CO2-footprint.
De maatregelen zijn tweeledig: enerzijds gaan we nog meer elektriciteit opwekken uit de duurzame bronnen zon en wind, en anderzijds gaan we die elektra ter beschikking stellen aan onze klanten met een elektrische auto (dat zijn er zeker al 0,53 schat ik zo) via een aantal oplaadpalen op twee lokaties. Ook gaan we vanaf 2011 overschakelen naar elektrische company-cars, als er tenminste geschikte modellen op de markt komen. Er wordt immers van alles beloofd, maar met een Tesla Roadster redden we het niet.
Voor wat betreft de opwekkingskant willen we vier Turby's (of Turbies?) plaatsen voor voornamelijk het visuele aspect, en ook minstens 30KWp aan PV bijplaatsen op het dak van ons hoofdkantoor. En voor dat laatste wil ik geinteresseerde Tweakers hier uitnodigen om een offerte uit te brengen. Als je me een DM stuurt, krijg je van mij het PvE, waarna je kunt beslissen of je mee wilt doen. Realisatie van het project zal in Q1 2011 zijn.
De offertefase beperk ik trouwens niet tot dit forum, er zijn een paar landelijk bekende partijen die ik ook uitnodig om mee te doen.
Wie durft!?
Dan iets heeeel anders. In juni heb ik op mijn eigen privedak 1880 Wp bijgeplaatst met een SMA SB2100TL. Dat systeem presteert uitstekend, en de monitoring gaat ook goed. Ik doe dat met zowel de bluetooth-piggyback als met Plugwise, en dat zet ik naast elkaar in het onvolprezen Excel. Na ruim een half jaar concludeer ik uit die cijfers dat de SB2100TL structureel liegt over de opbrengst. Per dag tussen de 0,22 en 0,89 KWh, gemiddeld 0,4 KWh per dag teveel! De Circle vertrouw ik, want ik meet ook een Soladin 600 500 en een Sunmaster 2500 met een Circle, en die geven zo'n beetje hetzelfde beeld als de daarbij ingebouwde metering.
Vanaf 01-01-2011 zal ik dan ook op Sonnenertrag de Plugwiseresultaten invoeren.
Heeft iemand een uitleg/verklaring/herkenning van dit verschijnsel? -> tussen de SB en de circle zit 2,5m kabel van 2,5mm2. Dat lijkt mij niet de oorzaak.
Goed zo, zelf doen en niet lu…. over politiek. Als je het zelf zo belangrijk vind doe er dan ook wat aan.
En veder algemeen…………
Zo verbaas ik me ook wel eens over de algehele verheerlijking van zonnestroompanelen.
Dat moet het zijn, en waar haalt men dan de energie vandaan als de zon niet schijnt?
Ja, we hebben groene stroom zeggen dan enkele (hebben die wel eens bij hun leverancier nagevraagd uit welke percentages wat groen wordt geleverd en is men het daar dan ook mee eens?).
Oke, maar dan komen er weer mensen die vinden dat wat de regering nu voorstelt (alles grootschalig verduurzamen om de doelstelling van 14% te halen) ook niet goed is.
Ik lees zelfs opinies die het hebben over KKK verbranders in relatie tot “biomassa verbranders” als groene stroom. En ja die KKK “organisatie” werd ook naar gerefereerd.
Tja wat wil je nu, alles in één keer goed? Hé we leven in een democratie, en op dit moment ook nog met een staatsschuld die elke dag oploopt met tig miljoen door de rentelast.
Het lijkt wel het culturele publiek op dat plein (Zie hier) wat Bolkestein eerst omarmde toen hij zij dat er niet moest bezuinigd moest worden op cultuur maar meer geld moest komen, en toen hij melde dat hij dat wilde financieren met het terug draaien van de ontwikkelings geldkraan kwam er boe geroep.
En, en, en, en, is niet mogelijk nu wat snappen de mensen hier soms niet aan?
“Ik probeer ook altijd een stuk loon aan het eind van mijn maand over te houden” (met dank aan Loesje voor mijn vrije verminking), en probeer dat te investeren in duurzame dingen (en ja volgens sommige ben ik weer niet duurzaam).
Zo, mijn "Point of view" op het overheidsbeleid.......en de reacties erop.
Komt in eens weer allerlei ethiek lessen in me naar boven. Wat nou als……
Ik heb nog wel wat stellingen die hier leuk zouden zijn, ik vraag me alleen af of dat hier kan.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
315 Wp Sunpowers (de krachtigste) hebben een oppervlakte van 1,6307 m² per stuk.4Reload schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:20:
[...]
Je hebt al panelen van 315 Wp dus dan zit je op ~ 945 Wp bij 3 stuks...
http://www.zonnestroom.eu/images/stories/producten/panelen/sunpower/sp_315ewh_en_ltr_p_ds.pdf
Of de prijs ook iets is wat je "geldschieter" ook nog leuk vind zal je zelf moeten uitzoeken....
Dat is 193,2 Wp per vierkante meter module. De genoemde HiPerfoma's van Suntech (Pluto® technologie) doen het best, maar halen dat niveau lang niet: zo is een 220 Wp multikristallijn exemplaar waarvan ik een datasheet heb 1,47 m² groot, en heeft dus "slechts" 150 Wp/m² aan boord. Maar "gepimpt" multikristallijn is natuurlijk ook totaal niet vergelijkbaar met back-contact monokristallijn van Sunpower. Alleen al vanwege de totaal andere "bedradings"concepten in het voordeel van Sunpower (alle contacten naar onderzijde cel verlegd, geen afdekking meer).
Sanyo doet het ook goed, maar hun HIT patent is dit jaar afgelopen. In Photon (november nr.) uitgebreid artikel over de vele mogelijkheden om op dat niveau ook hoge efficiënties te gaan bereiken, de markt in dat segment (hetero junction oplossingen) ligt nu volledig open.
Klopt. Photon Profi 5/2009 heeft uitgebreid getest (7 pagina's):Karelprior schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:36:
Dan iets heeeel anders. In juni heb ik op mijn eigen privedak 1880 Wp bijgeplaatst met een SMA SB2100TL. Dat systeem presteert uitstekend, en de monitoring gaat ook goed. Ik doe dat met zowel de bluetooth-piggyback als met Plugwise, en dat zet ik naast elkaar in het onvolprezen Excel. Na ruim een half jaar concludeer ik uit die cijfers dat de SB2100TL structureel liegt over de opbrengst. Per dag tussen de 0,22 en 0,89 KWh, gemiddeld 0,4 KWh per dag teveel! De Circle vertrouw ik, want ik meet ook een Soladin 600 500 en een Sunmaster 2500 met een Circle, en die geven zo'n beetje hetzelfde beeld als de daarbij ingebouwde metering.
Vanaf 01-01-2011 zal ik dan ook op Sonnenertrag de Plugwiseresultaten invoeren.
Heeft iemand een uitleg/verklaring/herkenning van dit verschijnsel? -> tussen de SB en de circle zit 2,5m kabel van 2,5mm2. Dat lijkt mij niet de oorzaak.
Quod erat demonstrandum.Die vom SB 2100TL gemessene und angezeigte Ausgangsleistung weicht bei kleinen Leistungen weit über 30 Prozent vom Messwert des Leistungsanalysators ab. Bei 20 Prozent Nennleistung liegt der Fehler im Bereich von plus 5,6 Prozent, um dann ab 65 Prozent Nennleistung den Wert von plus 1 Prozent zu unterschreiten. Unterm Strich muss dem Gerät damit eine unzureichende Anzeigegenauigkeit attestiert werden
Je weet mijn mail adres...
De afmetingen komen overeen met mijn solarking 220Wp panelen.zonnigtype schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:02:
[...]315 Wp Sunpowers (de krachtigste) hebben een oppervlakte van 1,6307 m² per stuk.
Je hebt al panelen van 315 Wp dus dan zit je op ~ 945 Wp bij 3 stuks..
Of de prijs ook iets is wat je "geldschieter" ook nog leuk vind zal je zelf moeten uitzoeken.n.
Iemand in the house die de prijzen weet?
BTW ik denk dat mensen met weinig ruimte op hun dak, gebaat zijn met (goedkope??) hoog renderende PV platen.
[ Voor 10% gewijzigd door SasJo op 07-12-2010 22:41 ]
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
wtw op je bad/afwas? Hoe werkt dat?Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:54:
zo de wtw is besteld, in een uniek concept met technea (wtw op alles) ik heb dan dus een douche-bad-afwas-hotfill wtw met een terugwin rendment tot maximaal 62% (3e generatie)
Ik kwam op deze pagina een tabelletje tegen met een vergelijking van een aantal douche-wtw's. De Bries kwam er net zo goed uit als de Technea, maar was iets goedkoper. Daar wordt een rendement van 65% vermeld. Enig idee waarom dat verschil?
Nu nog wel ja, als de Leaf Fluence etc. in de showroom staan zou dat wel eens rap toe kunnen nemen. En dan heb jij al een paar laadpalen staan op je locaties terwijl je concurrent dan nog moet aanbesteden op een markt waar de vraag gigantisch omhoog schiet.Karelprior schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:36:De maatregelen zijn tweeledig: enerzijds gaan we nog meer elektriciteit opwekken uit de duurzame bronnen zon en wind, en anderzijds gaan we die elektra ter beschikking stellen aan onze klanten met een elektrische auto (dat zijn er zeker al 0,53 schat ik zo) via een aantal oplaadpalen op twee lokaties.
Het probleem is dat hoog renderende PV platen zoals die 315Wp Sunpowers niet goedkoop zijn.SasJo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:40:
[...]
De afmetingen komen overeen met mijn solarking 220Wp panelen.
BTW ik denk dat mensen met weinig ruimte op hun dak, gebaat zijn met (goedkope??) hoog renderende PV platen.
De afmetingen van mijn solarking 220Wp panelen zijn 1,06m x 1,45m = 1,537m2 by the way.
Voor die 95Wp meer ga je zeker meer dan het dubbele voor betalen, maar als je het geld ervoor hebt zeg ik doen. Houd wel rekening mee dat je Sunpowers niet aan een Steca500 kan aansluiten maar verplicht aan een transformator omvormer en kleine transformator omvormers voor 3 panelen hebben niet bepaald een hoog rendement en zijn ook nog eens prijzig.
Ik kan je wel chinese Kingsun panelen aanbieden die ruim onder de 2 euro/Wp zitten en gewoon vanuit voorraad.24zeven schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:17:
Ook hier voorbereidingen aan het treffen voor PV. Maar zoals het er nu uit ziet zonder SDE.
Scheelt overigens ook wel gerommel in de meterkast.
Nu zou een extra groep plaatsen voldoende zijn.. Just in case.
Dat betekend dat ik de panelen bijna net zo goed zelf uit China kan laten komen ipv bij de lokale PV boer.
Garantie is dan alleen wel iets lastiger, dus zal even zoeken zijn naar een betrouwbare paneelbouwer.
Prijs van de panelen moet natuurlijk onder de 2euro / Wp zitten.
Probleem bij zelf uit China laten overkomen is dat je dan meteen een container vol moet bestellen anders gaat transport en overslagkosten nogal hoog uitvallen per paneel en wordt het niet meer interessant.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Als er mij iets 300% is meegevallen is wel het spiegel-effect van zonnepanelen. De fabrikanten doen er alles aan om zoveel mogelijk zonlicht in te vangen i.p.v. terug te spiegelen. En dat lukt ze nog ook. Alleen het aluminium randje glimt nog een paar maanden.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 15:47:
Een stukje uit het debat van Mininster verhagen :
...
Een zonnig verzoek van CDA-Kamerlid Gerda Verburg serveerde hij af. Zij pleitte voor een bijdrage aan zonnecellen op de 170 kilometer aan nieuwe geluidsschermen die Rijkswaterstaat gaat plaatsen. De EUR 500 mln die dit plan volgens Verhagen moet kosten kan en wil de minister daar niet voor vrijmaken. En bovendien, door die zonnecellen zouden automobilisten totaal verblind raken, aldus de minister.
[...]
Bron : Energeia, Frank Straver
Oftewel, zou de minister ooit wel een zonnepaneel in situ (in het echt) gezien hebben?
Kom op, lieden als Verhagen strooien continu met rete-valse gelegenheidsargumenten om hun dictaten er door te rammen. Parlement had nulkommanul reply, en niemand pakte hem op die volslagen bezopen "verblinding" onzin (ik had hem meteen al teruggepakt in mijn analyse, met de gebruikelijke documentatie van al lang bestaande geluidswal projecten in Duitstalige landen). En zo waren er heel wat meer "thema's" tijdens die vreselijke marathonzitting waar de tenen spontaan van gingen krullen en de haren spontaan van gingen rijzen.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:39:
[...]
Als er mij iets 300% is meegevallen is wel het spiegel-effect van zonnepanelen. De fabrikanten doen er alles aan om zoveel mogelijk zonlicht in te vangen i.p.v. terug te spiegelen. En dat lukt ze nog ook. Alleen het aluminium randje glimt nog een paar maanden.
Oftewel, zou de minister ooit wel een zonnepaneel in situ (in het echt) gezien hebben?
pssst....zonnigtype schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:52:
[...]
Kom op, lieden als Verhagen strooien continu met rete-valse gelegenheidsargumenten om hun dictaten er door te rammen. Parlement had nulkommanul reply, en niemand pakte hem op die volslagen bezopen "verblinding" onzin (ik had hem meteen al teruggepakt in mijn analyse, met de gebruikelijke documentatie van al lang bestaande geluidswal projecten in Duitstalige landen). En zo waren er heel wat meer "thema's" tijdens die vreselijke marathonzitting waar de tenen spontaan van gingen krullen en de haren spontaan van gingen rijzen.
zojuist terug van de ALV van mijn politiek clubje... provinciaal (!!!) zijn er grootse plannen, waarbij nadrukkelijk op zonneenergie ingezet gaat worden.
Zodra de Powerpoint presentatie beschikbaar is (is mij toegezegd), zal ik jullie tippen.
Enne.... met geheel vrijblijvend initiatief mijzelf grootmoedig naar voren geschoven om over deze duurzame issues mee te praten/denken/besluiten.
Tja... je moet ergens beginnen... met duurzaamheidsoffensief
straks ook nog 'pakjesavond' als de 4x 280Wp suntechjes worden afgeleverd bij mijn ouders
enne nee, geen typefout... twee-honderdtachtig.. juist... Platen van formaat 2meter x 1meter
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 08-12-2010 00:27 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Wil je een offerte voor SunPower SPR 315 panelen? Stuur me een DM/PM met de oppervlakte/hoeveelheid. Het is wat duurder maar ja komen dan ook niet via eigen import uit China en er zit een goeie garantieregeling bij zonder dat je de panelen zelf terug moet sturen naar de fabrikant als de leverancier er niet meer is.SasJo schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 22:40:
[...]
De afmetingen komen overeen met mijn solarking 220Wp panelen.
Plus, het is ronduit beledigend naar Rijkswaterstaat. Alsof die mensen daar niet aan gedacht hebben. Dat zie je zo vaak, die mensen die na 1 s nadenken al menen iets opgemerkt te hebben wat de specialisten, wier dagelijks werk het is, jaren over het hoofd hebben gezien. Dit komt m.n. ook veel voor in discussies over het onderwerp klimaatverandering. Het wordt wel het 'Dunning-Kruger' effect genoemd. De hele PVV lijdt er aan, dat weten we, maar als normale bewindslieden daar ook last van gaan krijgen...Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 23:39:
Als er mij iets 300% is meegevallen is wel het spiegel-effect van zonnepanelen. De fabrikanten doen er alles aan om zoveel mogelijk zonlicht in te vangen i.p.v. terug te spiegelen. En dat lukt ze nog ook. Alleen het aluminium randje glimt nog een paar maanden.
En daarbij had hij natuurlijk over het hoofd gezien dat een geluidsscherm twee zijden heeft. Ik zou panelen aan de buitenzijde monteren, worden ze minder snel vuil. En verblinden ze de koeien.
Plus, is het niet zo dat zonnepanelen vooral licht absorberen, in plaats van reflecteren? Hoor vaker mensen praten dat ze die dingen niet op hun dak willen vanwege de schitteringen die het geeft. Zelf nooit wat van gemerkt.Anne vdr Bom schreef op woensdag 08 december 2010 @ 07:45:
[...]
Plus, het is ronduit beledigend naar Rijkswaterstaat. Alsof die mensen daar niet aan gedacht hebben. Dat zie je zo vaak, die mensen die na 1 s nadenken al menen iets opgemerkt te hebben wat de specialisten, wier dagelijks werk het is, jaren over het hoofd hebben gezien. Dit komt m.n. ook veel voor in discussies over het onderwerp klimaatverandering. Het wordt wel het 'Dunning-Kruger' effect genoemd. De hele PVV lijdt er aan, dat weten we, maar als normale bewindslieden daar ook last van gaan krijgen...
En daarbij had hij natuurlijk over het hoofd gezien dat een geluidsscherm twee zijden heeft. Ik zou panelen aan de buitenzijde monteren, worden ze minder snel vuil. En verblinden ze de koeien.
[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 08-12-2010 09:13 . Reden: energiastic was me voor ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
de technea cw6 is 315 euro, dus dat van bries is een oud bericht.De Bries kwam er net zo goed uit als de Technea, maar was iets goedkoper. Daar wordt een rendement van 65% vermeld. Enig idee waarom dat verschil?
de technea is de nieuwste v3, door de hoge doorstroom daalt het rendement iets, maar door meerstroom van oa wasmachine zal de opbrengst hoger zijn.
van flitspaal leerde ik dat zijn boiler door de wtw 20c hoger is, aangezien ik een qsolar met ltv heb, zal dit een bijzonder effect geven, namelijk dat douchewarmte in de cv terecht zal komen, en snel ook, de ltv op zon start al op 18c.
ik heb zelf het vermoeden dat je van je afvalwarmte je huis per dag wel 1 uur kan verwarmen, maar we zullen het zien.
ja, die al 10 jaar acn2000 modules langs de a9 hebben, van ikea tot amstelveen, en glinsteren, dat doen ze echt niet, innovatie was in de mep tijd, het is nu gewoon produktie en feed in tijd, en economische groei zoals duitsland (3.6%), maar dat snapt het hele cda kabinet niet.ronduit beledigend naar Rijkswaterstaat
Het is niet alleen beledigend voor RWS, maar ook voor de (grote) architectenbureau's als Movares en Arcadis waar RWS mee samenwerkt en in het buitenland al jarenlang bepaalde technieken toepassen waar in NL totaal geen belangstelling voor is of simpelweg wordt afgeserveerd als zijnde niet haalbaar...Anne vdr Bom schreef op woensdag 08 december 2010 @ 07:45:
[...]
Plus, het is ronduit beledigend naar Rijkswaterstaat. Alsof die mensen daar niet aan gedacht hebben. Dat zie je zo vaak, die mensen die na 1 s nadenken al menen iets opgemerkt te hebben wat de specialisten, wier dagelijks werk het is, jaren over het hoofd hebben gezien.
Misschien moet deze regering eens echt gaan regeren, al dan niet met gebruikmaking van hun persoonsgebonden budget, want het is overduidelijk dat ze wel wat begeleiding kunnen gebruiken van opgeleide mensen die wel alles op een rijtje hebben daar bovenin tussen de oren...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Verwijderd
bron : energieraadNMa: 'Tarieven regionale netten mogen 8 procent omhoog'
Vanaf januari 2011 stijgen de tarieven van de regionale netten (gas en elektriciteit) met gemiddeld ongeveer 8 procent, als gevolg van een beslissing van de NMa.
dat kan natuurlijk, een goed net is belangrijk, maar de reden is nu wel een beetje vreemd :
of is het meer om de centrale kolen megawatts naar europa te transporteren die de burger betaald, naast de al hilarische sde+ heffing..... al met al word het steeds slimmer afname te vermijden.Op basis hiervan heeft de NMa vastgesteld dat de tarieven van de netbeheerders de komende drie jaar mogen stijgen om hun stijgende kosten op het gebied van duurzame energie en vervangingsinvesteringen te dekken.
persoonlijk vind ik het erg jammer dat we de duitse zonnestroom niet aanvullen met wat winterse windstroom aus holland... misschien een te innovatieve euforie....ik word daar blij van, maar ja, nederland heeft als core bussiness nu eenmaal ruitschade en sterretjes.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 09:56 . Reden: welke daling per 1-1-2011 ? ]
Bijna, de beste modulen zijn volgens mij (uit Photovoltaikforum):SunshineCompany schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 21:15:
De panelen met het hoogste rendement per m2 zijn volgens mij mono's van Suntech, 200Wattpiek HiPerfoMa lijn. Mooie zwarte panelen, van 150x81 cm (uit m'n hoofd).
Verder neemt het rendement per m2 volgens mij gemiddeld 10% per jaar toe, de afgelopen 10 jaar. Gok ik.
Naam------------------------------------------Rendement---Wp
SunPower E19 SPR-318E-WHT-D 19.50% 318.00
SunPower E19 SPR-315E-WHT-D 19.32% 315.00
SunPower E19 SPR-238E-WHT-D 19.13% 238.00
Sanyo Electric HIT-N240SE10 19.03% 240.00
[ Voor 7% gewijzigd door windfreak op 08-12-2010 10:10 ]
Kleine correctie ipv 11 graden als laagste temperatuur in de boiler is mijn laagste temperatuur nu in mijn boiler 20 graden. En dit dus alleen door de WTW en het douchen. Gemiddeld ligt de laagste temperatuur nog ietsje hoger, namelijk op 22 graden.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 09:27:
[...]
de technea cw6 is 315 euro, dus dat van bries is een oud bericht.
de technea is de nieuwste v3, door de hoge doorstroom daalt het rendement iets, maar door meerstroom van oa wasmachine zal de opbrengst hoger zijn.
van flitspaal leerde ik dat zijn boiler door de wtw 20c hoger is, aangezien ik een qsolar met ltv heb, zal dit een bijzonder effect geven, namelijk dat douchewarmte in de cv terecht zal komen, en snel ook, de ltv op zon start al op 18c.
ik heb zelf het vermoeden dat je van je afvalwarmte je huis per dag wel 1 uur kan verwarmen, maar we zullen het zien.
Verder wat ik zie is dat mijn collector nu iets minder efficient werkt maar de temperatuur nu wel in november en begin december gemiddeld op een hogere temperatuur krijgt. Eind november haalde ik nog 30+ in de hele boiler en dat was nog niet eerder gelukt in november.
Wat dat betreft heeft de WTW dus als effect dat mijn boiler een hogere temperatuur heeft, mijn collector mijn boiler in de wintermaanden warmer krijgt en dat ik daarmee dus nog meer gas bespaar dan verwacht. Het lijkt er dus op dat de WTW samen met de zonneboiler een zelfversterkend effect heeft
Iemand zei het al eerder in dit topic, volgens mij was het Eric-pvt. In plaats van alles rondom de gasketel te laten draaien moet alles draaien rondom het centrale boilervat.
Ik kan jammer genoeg in mijn geval de extra warmte alleen nog gebruiken voor warm water, Eric kan die extra warmte zijn huis weer inpompen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Blijkbaar worden ze hier en daar gedumpt in Duitsland, voorraden moet de deur uit.
Rapport van Arcadis:
http://www.dedakenduurzaa...9-09-2010_hoofdstuk_4.pdf
29/09/2010, ruim 2 maanden oud. En ze hebben het over een Wattpiekprijs voor consumenten van 4,50..

[ Voor 20% gewijzigd door SunshineCompany op 08-12-2010 10:36 ]
Dus jij moet uitleg geven en een tvt berekenen aan iemand die die dingen voor een bodem prijs koopt en verkoopt....?SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:21:
Ik was gisteren bij een groot bedrijf wat handelt in grote 2e hands wegwerkmachine's.. die man wilde wel eens wat meer weten over panelen. Dus ik hem het verhaal uitgelegd, TVT berekend, etc. Vertelde hij tussen neus en lippen door dat hij in Duitsland 3350 stuks 230 Wattpiek BP panelen op de kop had getikt voor 1,39 (!!) per Wattpiek. En hij had ze ook al doorverkocht naar een Oostblok land..
Blijkbaar worden ze hier en daar gedumpt in Duitsland, voorraden moet de deur uit.

Hij heeft wat dozen geschoven, meer niet..4Reload schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:36:
[...]
Dus jij moet uitleg geven en een tvt berekenen aan iemand die die dingen voor een bodem prijs koopt en verkoopt....?
Heb sinds augustus 2010 een tussenwoning uit 1990 en wil hier flink op mijn energie-rekening besparen.
Volgende week wordt mijn oude ketel; agpo ferroli nev 324t vervangen door een remeha calenta 28cw4 met isense en deze wordt aangesloten op mijn vloerverwarming met een nieuw verdeler/pomp van wilo comfortline 25/5 3p
Verder op de bestaande dubbele tegelvloer ligt een quick step largo vloer met quick step unisound combi ondervloer.
Bijna gehele huis met led verlichting op 2 dimbare spots in woonkamer na waar 2 maal 20watt lampjes worden gebruikt.
Bovenverdieping en zolder met tapijt en ondertapijt voor extra warmte geluidsisolatie
Buitenverlichting met ranex leds incl zonnepaneel en sensors
Radiator folie besteld om deze aan te passen.
Koelkast/vriezer/wasmachine/afwasmachine energieklasse A
Kruipruimte is verzakt naar 1.50meter dit gaat worden opgespoten met 25 kuub zand om zo tot een 60cm kruipruimte te komen (woning 8.50*5 meter)
vanmiddag een energieverbruiksmeter kopen en aan/uit schakelaars op standby app
Toekomstplannen; keukenraam welke nu uit een vast deel en openslaand deel bestaat vervangen door een hr++ raam met rooster om energie te besparen en minder inbraakgevoelig te maken.
Rolluiken op bovenverdieping aan zuid-kant voor warmte binnen/buiten te behouden en geluidsreductie
Verder verdiepen in zonnepanelen en kijken wat nog meer op korte termijn winstgevend is
[ Voor 3% gewijzigd door marz01 op 08-12-2010 10:56 ]
Kun je dat nog uitleggen, hoe die warmteterugwinning van je wasmachine werkt. Dat snap ik niet.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 09:27:
Toen ik daarna weg ben gegaan en 's avonds laat terugkwam stond de verwarming nog steeds op 15 graden en 40 graden aanvoertemperatuur, zelfs met dergelijk lage temperaturen merkte ik duidelijk verschil tussen plekken waar wel folie zat en plekken waar nog geen folie zat.
Binnenkort ook eens kijken of ik de aanvoertemperatuur kan verlagen in mijn installatie. Standaard staat ie nu op 80 graden en moduleert de thermostaat dat ding naar 60 graden zodra de gewenste temperatuur een beetje in zicht komt. Is op zich ook wel prettig als je kachels niet loeiheet zijn. De radiatorfolie verhoogt het rendement behoorlijk, dus warmte die je niet aan de buitenmuur afgeeft hoef je wat dat betreft ook niet in de radiator te stoppen.
Verwijderd
http://www.brieswaterenen...s/WTW_douche_Pristine.swfKun je dat nog uitleggen
ik heb een douche, een badkamer met douche, en een wasmachine met hotfill op zolder.
deze wil ik allemaal door de wtw hebben.
daar waar in het plaatje een cv ketel staat, staat bij mij een zonneboiler met cv ondersteuning.
natuurlijk zal de wtw op de was niet optimaal werken(asynchrone aanvoer), maar geen wtw werkt zeker niet optimaal. als ik was en douche tegelijk (en dat gebeurt regelmatig) dan word het een heel ander verhaal.
eigenlijk weet ik er geen barst van nog, maar proberen kan altijd.
/edit : de burst van water van de wasmachine zal de wtw intern in ieder geval goed schoon houden.
(verder kan ik van 300 euro spaargeld de verhoging vastrecht energie van 2011 niet betalen, maar van het rendement van de wtw wel
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2010 11:38 . Reden: wishfull thinking ]
Is de vloer al geïsoleerd? Anders zou ik dat eerst doen, en dan pas zand erbij. Waar is dat trouwens voor nodig, dat zand?marz01 schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:52:
Kruipruimte is verzakt naar 1.50meter dit gaat worden opgespoten met 25 kuub zand om zo tot een 60cm kruipruimte te komen (woning 8.50*5 meter)
Je mag wel wat uit mijn kruipruimte lenen, die is op de meeste plaatsen maar 30 cm
Vraag jezelf goed af waarom je het doet. Puur voor de winst? Of ook voor het milieu? Voor de lol? De tvt (terugverdientijd) discussie is hier al vaak gevoerd. Voor mij is tvt is niet het doel, maar een middel om te bepalen welke maatregelen je als eerste moet nemen en hoe je je budget het beste kan besteden.kijken wat nog meer op korte termijn winstgevend is
Wat zijn trouwens je verbruiken van gas en electriciteit? Besparen is altijd stap 1 en meestal het goedkoopst.
Met zonnepanelen kun je tegenwoordig ongeveer break-even draaien, zonder subsidie. Wat voor dak heb je? plat/schuin/hoek/oriëntatie/schaduw? Is er in jouw gemeente nog lokale (aankoop)subsidie beschikbaar, of zijn er misschien plannen voor? Hoe hoog schat je je warmwatergebruik in?
Een overweging wat als eerste te doen kan zijn dat er nog wat subsidie te krijgen is op zonneboilers. Naar mijn mening is een zonneboiler bijna niet rendabel te krijgen zonder subsidie. In plaats van een zonneboiler kun je ook een douche-wtw overwegen. Voor PV kun je het met dit kabinet wel schudden, dat is inmiddels wel duidelijk.
Budget isolatieglas uitgeput. Ik heb vorige week nog net aangevraagd (en gekregen), als een van allerallerlaatsten dus.
Bij zonnepanelen kan je dat ook zo zien: laat je zomers de zon vol op je schuine dak van de slaapkamer branden waardoor het binnen enorm warm wordt, of laat je dat omzetten naar bruikbare energie waarbij je slaapkamer veel koeler blijft?
Ze gebruiken cijfers van ECN uit 2009 die volgens sommigen belang heeft bij dure PV prijzenSunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:21:
[...]Rapport van Arcadis:
http://www.dedakenduurzaa...9-09-2010_hoofdstuk_4.pdf
29/09/2010, ruim 2 maanden oud. En ze hebben het over een Wattpiekprijs voor consumenten van 4,50..
Wat wel leuk is in het rapport dat PV op een plat dak gecombineerd met een wit of groen dak, de PV opbrengst met max. 4% kan doen toenemen doordat het dak minder warm wordt
Nu is heel de straat dus flink omhoog gegaan maar zakt mijn net opgehoogde tuin en parkeerplaats onder mijn kruipruimte, met als gevolg dat het 1.50 meter diep is met 20cm water en zichtbare kruipruimte van de buurtjes.
Opspuiten van de kruipruimte met 25kuub zand kost 25 euro per kuub.
mischien nog een extra folie plaatsen?
Besparing op de energie rekening is omdat ik het geld liever aan mijn pasgeboren zoon uitgeef dan aan de eneco en ook wel eens de verbruiksmeter de andere kant op te zien draaien.
Stel dat ik grondwater aan de onderkant tegen PV panelen spuit, hoeveel % rendement zou dat extra opbrengen? Het moet natuurlijk wel opwegen tegen het verbruik van de waterpomp.Mars Warrior schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:11:
[...]
Ze gebruiken cijfers van ECN uit 2009 die volgens sommigen belang heeft bij dure PV prijzen![]()
Wat wel leuk is in het rapport dat PV op een plat dak gecombineerd met een wit of groen dak, de PV opbrengst met max. 4% kan doen toenemen doordat het dak minder warm wordt
CBS data over import wordt al sinds 2007 als een graf over gezwegen. Is "geheim". Export is het enige wat nog wordt vermeld, maar gezien de zeer schaarse cijfers uit het verleden weet je direct: handel is het enige wat de NL PV sector feitelijk nog overeind houdt. Typisch 'ollandsch, dus... (?VOC mentaliteit?)SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:44:
[...]
Hij heeft wat dozen geschoven, meer niet..Hij heeft ze überhaupt nooit gezien, op een data-sheet na..
Handeltje, meer niet.
Vraag me trouwens beslist af of die zending ooit tot de CBS ambtenaren is doorgedrongen. Ik vermoed van niet, want zoals je suggereert lijkt het niet eens Duitsland verlaten te hebben, alleen naar het niet genoemde oostblok land, en niet eerst NL in?
Tja, adviesbureau's zijn ook niet heilig.Ironisch genoeg degraderen zonnepanelen onder invloed van zonlicht en daarmee daalt de opbrengst van een paneel over de levensduur van een paneel (20 - 30 jaar) ongeveer met 20%.
Nog geen "zonlicht geïnduceerde degradatie" gemerkt hier, in ruim tien en een half jaar tijd...
Stel 20% opbrengst daling in 25 jaar tijd. Gemiddeld 0,8% per jaar, dus in 9 jaar 7,2%.
Fysieke productie oudste vier ACN2000E Polder PV modules in volle kalenderjaren, 2001 tm. 2009 (gemeten met OK485 data interface) in kWh/kWp:
863,0
880,1
1.018,2
887,7
893,8
890,4
887,7
890,5
925,9
(1.018 was "niet representatief" absoluut topjaar 2003, extreem zonnig was het toen)
Gemiddelde excl. 2003: 890 kWh/kWp
Gemiddelde eerste vijf jaar excl. 2003: 881 kWh/kWp
Gemiddelde laatste vier jaar: 899 kWh/kWp
Mind you: vanaf 2005 hangen omvormers binnen, en die hebben af en toe dipjes op zeer warme dagen. Is dus een verslechtering. Ook als je alle omvormer incidenten d'r uit haalt, blijft het beeld hetzelfde: stabiele productie over de jaren heen. Grafiek.
Arcadis kan me wat met hun 0,8% "degradatie" van de modules en opbrengst per jaar.
* edit * ... en ze hebben het alweer over die in kolenstof en uraniumoxyde gedoopte, niet voor daglicht afhankelijke zonnestroom systemen van toepassing zijnde term "vollastuur".........

* edit 2 * quote: "Poli-kirstallijne panelen". Het staat er echt. Op p. 5. Adviesbureau zoekt eindredacteur voor hun officiële documenten. Zeer goede arbeidsvoorwaarden...
* edit 3 * in referenties wordt verwezen naar "Global Market Outlook for Photovoltaics until 2013" van EPIA. Er zijn inmiddels alweer 2 fors geupdate rapporten voor outlook tm. 2014 verschenen...
[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 12-12-2010 14:38 ]
Verwijderd
Ik ben in het bezit van een subsidie toekenning SDE 2008. Zodoende mag ik 3500Wp op het dak leggen. Welke mij in theorie 2.975kWh zal leveren welke dan gesubsidieerd worden.
Nu heb ik 16 scheuten P6-60 blackline 230Wp en een SMA Sunny Boy 3300TL HC besteld en al in de tuin staan. Deze installatie is dus totaal 3680Wp groot.
Mijn netbeheerder (Rendo) adviseerde mij om dit aan Agentschap.nl door te geven dat ik mijn installatie ging wijzigen ten opzichte van mijn aanvraag om problemen te voorkomen.
Dit gedaan bij hebbende, -met de mededeling dat wat mij betreft er geen wijziging in de toegekende 2.975kWh hoefde plaats te vinden, - kreeg ik van agentschap.nl te horen dat ik geen subsidie zou krijgen als ik de 16 panelen zou leggen. Men adviseerde mij om 1 paneel minder te leggen, dus 15x230 = 3.450Wp.
Weet iemand van u of ik in hun ambtenaren standpunt moet berusten of weet iemand hier een andere oplossing voor?
ONDANKS ALLES, LAAT DE ZON MAAR SCHIJNEN.
FAQ document SDE Agentschap NL, pagina 7 vraag 6:Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:16:
Beste lezers/gebruikers van dit mooie forum, ik zit met een probleem.![]()
Ik ben in het bezit van een subsidie toekenning SDE 2008. Zodoende mag ik 3500Wp op het dak leggen. Welke mij in theorie 2.975kWh zal leveren welke dan gesubsidieerd worden.
Nu heb ik 16 scheuten P6-60 blackline 230Wp en een SMA Sunny Boy 3300TL HC besteld en al in de tuin staan. Deze installatie is dus totaal 3680Wp groot.
Mijn netbeheerder (Rendo) adviseerde mij om dit aan Agentschap.nl door te geven dat ik mijn installatie ging wijzigen ten opzichte van mijn aanvraag om problemen te voorkomen.
Dit gedaan bij hebbende, -met de mededeling dat wat mij betreft er geen wijziging in de toegekende 2.975kWh hoefde plaats te vinden, - kreeg ik van agentschap.nl te horen dat ik geen subsidie zou krijgen als ik de 16 panelen zou leggen. Men adviseerde mij om 1 paneel minder te leggen, dus 15x230 = 3.450Wp.
Weet iemand van u of ik in hun ambtenaren standpunt moet berusten of weet iemand hier een andere oplossing voor?
Tja, ambtenaren, hé. Ik zou desondanks toch proberen ze te overtuigen van de waanzin van deze "praktijksituatie die wordt veroorzaakt door door destijds EZ opgetuigde totale chaos aan bureacratie", en druk op de ketel gaan zetten.6. Ik wil een installatie plaatsen met een groter vermogen dan is
aangevraagd. Mag dat?
Ja, dit mag. Uw subsidietoezegging wordt echter niet naar boven bijgesteld. U heeft
een aanvraag gedaan in de categorie zon-PV klein of zon-PV groot Plaats u een
installatie met een groter vermogen dan de betreffende categorie toelaat, dan voldoet
uw installatie niet langer aan de voorwaarden van de SDE. Dit kan uiteindelijk leiden
tot een intrekking van de aan u verleende subsidie.
Als ze je weer de rimboe insturen gaarne protest aantekenen bij Diederik Samsom (PvdA) en Paulus Jansen (SP), de enige parlementariërs die kunnen inschatten wat de technische achtergronden zijn van deze waanzin, en die MISSCHIEN bereid zijn om er iets aan te laten doen. Geen enkele garantie, echter, mede ook gezien het verschrikkelijke "overleg" van eergister.
Rampscenario is met minder paneelvermogen uit te "mogen" kunnen, een module met verlies verkopen "ergens op de markt", en een veel inefficiënter draaiende installatie over te houden. Dus wat mij betreft mogen de uitvoerders op de zaagbank, maar eigenlijk moet daar de EZ ambtenaar liggen die die waanzin heeft verzonnen...
Ik hoop op een goede afloop voor je, en let the sun shine...
Ik hoop trouwens ook dat je een zeer goed beveiligde "tuin" hebt...

Dan moet de machine het warme water wegpompen precies op het moment dat jij onder de douche staat. Dan zul je je was- en douchebeurten heel goed moeten timen. Eerlijk gezegd denk ik dat de winst minimaal is. Is het echt de moeite van het extra leidingwerk waard? Of kost het geen extra moeite?Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 11:33:
als ik was en douche tegelijk (en dat gebeurt regelmatig) dan word het een heel ander verhaal.
En de wasmiddelen niet te vergeten./edit : de burst van water van de wasmachine zal de wtw intern in ieder geval goed schoon houden.
Ik ben nog steeds bezig om mijn Remeha Calenta optimaal af te stellen. In 1jr inmiddels zo'n 25% minder gasverbruik daardoor, maar ben inmiddels ook de Remeha techneuten 'kwijtgeraakt' als het gaat om verdere parameter instellingen en het gevolg daarvan op comfort en gasverbruik, om het max. uit de ketel te halen...
Ik wil het huis wat sneller laten opwarmen, en ik dacht dat jij al eens iets had uitgezocht wat de invloed van de pompsnelheid was op de max/optimale warmteafgifte. Het is me nl. opgevallen dat de pomp nu op 20% vermogen blijft draaien (min = 20%, max = 60%). Deze instellingen kan ik via wat parameters wijzigen, maar het is me niet duidelijk wat het effect is of zou moeten zijn.
De ketel geeft aan dat de optimale regeltemperatuur met deze koude (maar) 47.5 graden is. Max heb ik ingesteld op 55 graden. Of die 47.5 nu aanvoer of retourtemp is dat weet ik niet, en wist Remeha me ook met absolute zekerheid niet te vertellen...
Ik heb een IR meter (dankzij eerdere discussies met speksteenkachel), die zijn waarde al een aantal keren heeft bewezen als het gaat om het zoeken van warmtelekken en het afstellen van de CV ketel en radiatoren..
Ik hoop dat je nog wat hints hebt dus, al kan het natuurlijk zo zijn dat de regeling/instellingen van de ketel al optimaal zijn, maar ja, als ik dat had geloofd dan had ik ook geen 25% gasbesparing weten te halen...
Er moet op dat moment vraag zijn naar warm water om het boilervat mee op te warmen inderdaad.Anne vdr Bom schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:51:
[...]
Dan moet de machine het warme water wegpompen precies op het moment dat jij onder de douche staat. Dan zul je je was- en douchebeurten heel goed moeten timen. Eerlijk gezegd denk ik dat de winst minimaal is. Is het echt de moeite van het extra leidingwerk waard? Of kost het geen extra moeite?
Bedoel je met alles echt al je afvoerwater? Zo ja dan valt het leidingwerk wel mee.Verwijderd schreef op dinsdag 07 december 2010 @ 17:54:
zo de wtw is besteld, in een uniek concept met technea (wtw op alles)
Maar krijg je dan niet juist een negatief effect van alle koude afvoer die zowel je afvoerstroom als de wtw zelf afkoelen?
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Mooi spul enne... wat jeuken m'n handen om ook hier de laatste vierkante meters dak met PV af te gaan dekken
Volgende week tenminste iets leuks om naar uit te kijken
@ Mars WarriorMars Warrior schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:01:
Ik ben nog steeds bezig om mijn Remeha Calenta optimaal af te stellen. In 1jr inmiddels zo'n 25% minder gasverbruik daardoor, maar ben inmiddels ook de Remeha techneuten 'kwijtgeraakt' als het gaat om verdere parameter instellingen en het gevolg daarvan op comfort en gasverbruik, om het max. uit de ketel te halen...
Ik heb zelf een Nefit SmartLine HRC24, maar ik ben erg geinteresseerd in je inspanningen om tot die 25% reductie in gasverbruik te komen. Heb zelf al het vermogen teruggeschroefd naar 70% en de aanvoertemperatuur verlaagd naar 65 graden C. Desondanks wel over dit jaar een meerverbruik van 25%. Ik vermoed dat dit komt door het koude voorjaar en de vroege inval van de winter. Ik kom uit op 0,48 m3/graddag (ongewogen).
Sowieso moet mijn ketel weer eens schoongemaakt en afgesteld worden (verhouding gasvoordruk/nadruk). Hiervoor heb ik een manometer nodig. Liefst heb ik een digitale. Tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Kets_One op 08-12-2010 14:59 ]
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
Mooie panelen.. 145 Watt per m2? Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Paste dat het best op het dak? Ik ben op dit moment aan het puzzelen met een dak van 2,95 breed, 4,50 hoog. En dan het liefst 30 cm van de nok blijvend.. ik heb nog niets gevonden wat echt mooi past.NielsTn schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:45:
Het is even sjouwen geweest, maar Guus heeft de 280Wp Suntech'jes" netjes afgeleverd.
Mooi spul enne... wat jeuken m'n handen om ook hier de laatste vierkante meters dak met PV af te gaan dekken
Volgende week tenminste iets leuks om naar uit te kijken

Tja.... keuze keuze.... 't is inmiddels normaal dat je 190-210 Wp per plaat neerlegt.SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:07:
[...]
Mooie panelen.. 145 Watt per m2? Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Paste dat het best op het dak? Ik ben op dit moment aan het puzzelen met een dak van 2,95 breed, 4,50 hoog. En dan het liefst 30 cm van de nok blijvend.. ik heb nog niets gevonden wat echt mooi past.
Als je dan toch de ruimte hebt, en 'snel klaar' wilt zijn, dan is dit type paneel (280Wp) uitermate geschikt om snel 8 tot 10 meter lengte te bedekken met een minimale hoeveelheid tussenruimte tussen de panelen (vrije ruimte, maar ook het alu-frame).
Qua PV-omvang hadden mijn ouders reeds zoiets op het oog. Dus.... grote stappen snel klaar
(het gros van de leveranciers die ik benaderd heb kon die 280Wp platen uberhaupt niet 1-2-3 leveren).
Nu kijken hoe snel de LES uitkeert, aangezien mijn ouders een bevestiging van toekenning hebben ontvangen en ze maximaal 6 maand de tijd hebben eea te installeren.
Moet goed komen dus. Ondanks dat de pot op is, zou (zover ik zie) het bedrag gewoon nog gereserveerd zijn (ze hebben tot op heden geen terugkoppeling ontvangen per brief dat eea niet meer voorhanden is).
Vanavond op pa's verjaardag even stiekum loeren naar die platen, en horen hoe een aantal fossielen uit de familie gaat reageren
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 08-12-2010 16:33 ]
Verwijderd
jaren 70 woning heeft geen 60mm isolatie hooguit 45 mm.Was toen toch echt wel luxe hoorflitspaal.nl schreef op zondag 05 december 2010 @ 21:57:
[...]
Bedankt! Ik zal eens kijken of ik de Excelsheets kan uitpluizen, de Rc waarde van de buitenmuren ligt zo rond de 1,7. Misschien wat lager, ik vermoed dat de Rd waarden van isolatie in de afgelopen jaren beter zijn geworden dan toen ze begonnen met isoleren.
Uitgaande van 70mm steen, 15mm luchtspouw, 60mm isolatie en daarna 150mm gewapend beton aan de binnenkant. ( ja ik woon in een soort van bunker ).
Ik steven af op een 20% lager verbruik dit jaar, met ongeveer 10% meer (gewogen) graaddagenKets_One schreef op woensdag 08 december 2010 @ 14:55:
[...]
@ Mars Warrior
Ik heb zelf een Nefit SmartLine HRC24, maar ik ben erg geinteresseerd in je inspanningen om tot die 25% reductie in gasverbruik te komen. Heb zelf al het vermogen teruggeschroefd naar 70% en de aanvoertemperatuur verlaagd naar 65 graden C. Desondanks wel over dit jaar een meerverbruik van 25%. Ik vermoed dat dit komt door het koude voorjaar en de vroege inval van de winter. Ik kom uit op 0,48 m3/graddag (ongewogen).
Sowieso moet mijn ketel weer eens schoongemaakt en afgesteld worden (verhouding gasvoordruk/nadruk). Hiervoor heb ik een manometer nodig. Liefst heb ik een digitale. Tips?
Als jij met al je wijzigingen 25% meer verbruik hebt, is het even de vraag of je instellingen averechts hebben gewerkt, of dat de omstandigheden in je huis (en dus je warmtevraag/behoefte) is veranderd...
De lijst van veranderingen die ik voorlopig heb doorgevoerd zijn:
- Aanvoertemperatuur naar 55 graden (condensatietemp is dacht ik 58 graden, dus CV moet eronder blijven!)
- Nalooptijd CV na uitschakelen brander verlengd zodat alle warmte in de radiatoren komt
- Uitschakelen warmwater warmhoud functie
- Kogelklep in één retour toegevoegd (meerdere retouren voor/achterkant huis)
- Minimale pompsnelheid aangepast (kon terug naar 20% na kogelklep toevoeging in retour)
Wijzigingen die ik nog zou willen, maar niet zonder een installateur kunnen (CO metingen moeten dan opnieuw gedaan worden) is het verlagen van het minimale ventilatortoerental (min. vermogen ketel) om zo in de lente/herfst het aantal start/stops te verminderen. Dat is nu relatief hoog (ketel heeft te hoog minimum vermogen in die periode), en bij elke start/stop start de CV op 10-11kW (niet instelbaar) om pas daarna terug te regelen...
Daarnaast wil ik dus nog iets met de pompsnelheid etc. En daar heeft volgens mij eric-pvt wel ervaring mee met zijn QSolar...
Verwijderd
mode-step >>>> 48 (=minumum waarde pompmodulatie in %)
en para 48 stel je hoger of heel hoog in<store>, dan word de ketel een furieus bruut fossiel beest,
hij doorloopt alle stooklijnen, en ziet de aanvoer en retour toch dalen,
de ketel denkt dan dat ie naar noord siberie is verhuist en alle kleppen gaan open,
er gaat bijna 1,35m3 gas per uur doorheen en het vermogen gaat meteen naar maximaal.
je huis is zo warm, en de champagne gaat open bij de gasunie.
flow, temperatuurverloop en tijd bepalen de stooklijn bij atag.
het tegenovergestelde is precies datgene wat zuinig stoken is.
ik heb tijdens de koude periode dan ook niet mijn cv aanvoer verhoogt, maar de flow minimum wel van 25%(55%max) naar 45%(72%max)
Mijn dankVerwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:17:
...yep, als je op de qsolar(sc/shr/q/blauwe engel) het volgende doet :
mode-step >>>> 48 (=minumum waarde pompmodulatie in %)
en para 48 stel je hoger of heel hoog in<store>, dan word de ketel een furieus bruut fossiel beest,
hij doorloopt alle stooklijnen, en ziet de aanvoer en retour toch dalen,
de ketel denkt dan dat ie naar noord siberie is verhuist en alle kleppen gaan open,
er gaat bijna 1,35m3 gas per uur doorheen en het vermogen gaat meteen naar maximaal.
je huis is zo warm, en de champagne gaat open bij de gasunie.
flow, temperatuurverloop en tijd bepalen de stooklijn bij atag.
het tegenovergestelde is precies datgene wat zuinig stoken is.
ik heb tijdens de koude periode dan ook niet mijn cv aanvoer verhoogt, maar de flow minimum wel van 25%(55%max) naar 45%(72%max)
Dan ga ik eens kijken wat het effect is als ik de huidige instellingen 20% min / 60% max pompmodulatie die in lente/herfst of niet-al-te-koude-winter ruim voldoende is eens een stuk verhoog!
Weet je zeker dat die 2,95 niet eigenlijk 2,964 is? Zo ja, dan past een ZonneStroom Kit 1680 landscape gemonteerd er prima op.SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 15:07:
[...]
Mooie panelen.. 145 Watt per m2? Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Paste dat het best op het dak? Ik ben op dit moment aan het puzzelen met een dak van 2,95 breed, 4,50 hoog. En dan het liefst 30 cm van de nok blijvend.. ik heb nog niets gevonden wat echt mooi past.
[ Voor 7% gewijzigd door ZonneStroom op 08-12-2010 17:46 ]
Indrukwekkend hoor...Mars Warrior schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:00:
[...]
Ik steven af op een 20% lager verbruik dit jaar, met ongeveer 10% meer (gewogen) graaddagen![]()
![]()
Als jij met al je wijzigingen 25% meer verbruik hebt, is het even de vraag of je instellingen averechts hebben gewerkt, of dat de omstandigheden in je huis (en dus je warmtevraag/behoefte) is veranderd...
De lijst van veranderingen die ik voorlopig heb doorgevoerd zijn:
- Aanvoertemperatuur naar 55 graden (condensatietemp is dacht ik 58 graden, dus CV moet eronder blijven!)
- Nalooptijd CV na uitschakelen brander verlengd zodat alle warmte in de radiatoren komt
- Uitschakelen warmwater warmhoud functie
- Kogelklep in één retour toegevoegd (meerdere retouren voor/achterkant huis)
- Minimale pompsnelheid aangepast (kon terug naar 20% na kogelklep toevoeging in retour)
Ik moet zeggen dat onze gezinssituatie (en dus ons verbruikspatroon) wel wat is gewijzigd in het afgelopen jaar met de komt van onze tweede zoon. Extra warme kamer gedurende de eerste weken dus, extra badjes en vergeet ook de kersverse moeder niet die ook vaker onder de douche moet... dat kan het extra verbruik dus aardig verklaren.
Toch laat ik het er zeker niet bij zitten. Ik heb bij thuiskomst direct de aanvoertemperatuur van de CV verlaagd naar 55 graden, de warmhoudfunctie voor WW uitgeschakeld en een tochtstrip onder de woonkamerdeur gemaakt.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
De maximale installatie grootte van SDE 2008 is 3500 Wp. Ik zou dus het advies van die ambtenaar maar opvolgen.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:16:
Beste lezers/gebruikers van dit mooie forum, ik zit met een probleem.![]()
Over die condensatie: In hoeverre hangt dat af van de aanvoertemperatuur en in hoeverre van de retourtemperatuur? Mijn veronderstelling was dat de rookgassen condenseren tegen het relatief koude retourwater. Maar in dat geval is alleen de temperatuur van het retourwater van belang, en niet zozeer de temperatuur van het aanvoerwater.Mars Warrior schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:00:
Natuurlijk is het zo dat je retourwater nooit warmer is dan je aanvoerwater, maar in een goed ingeregeld systeem is het verschil toch zo'n 20 graden.
Ok, 1,4 als Rc waarde is realistischer. Thanks. Het huis waar ik in woon was inderdaad voor die tijd extreem luxe qua bouw. Klassieke betonbekistingbouw ( 3x woordwaarde ). Vanaf het begin overal dubbelglas, vloerisolatie, spouwmuurisolatie en dakisolatie.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 16:43:
[...]
jaren 70 woning heeft geen 60mm isolatie hooguit 45 mm.Was toen toch echt wel luxe hoor
Achteraf had ik trouwens geen spouwmuurisolatie gewild, dan had ik het nu namelijk goed kunnen doen door er thermoparels in te laten blazen. Magoed, je kan niet alles hebben....
Klopt, het zou om de retourtemp moeten gaan, met een max. temp van 56 graden.asvogel schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:02:
[...]
Over die condensatie: In hoeverre hangt dat af van de aanvoertemperatuur en in hoeverre van de retourtemperatuur? Mijn veronderstelling was dat de rookgassen condenseren tegen het relatief koude retourwater. Maar in dat geval is alleen de temperatuur van het retourwater van belang, en niet zozeer de temperatuur van het aanvoerwater.
Natuurlijk is het zo dat je retourwater nooit warmer is dan je aanvoerwater, maar in een goed ingeregeld systeem is het verschil toch zo'n 20 graden.
Even een quote van eric-pvt:
“Een HR-ketel bereikt alleen een hoog rendement door energie terug te winnen uit condenserende waterdamp in de verbrandingsgassen. Voor de condensatie mag de retourtemperatuur niet hoger zijn dan circa 50°C. ”
“Bij een traditioneel 90/70°C-systeem, condenseert de HR-ketel dan ook gedurende een groot deel van de tijd niet of nauwelijks en werkt hij als een VR-ketel. HR-ketels werken dan ook pas optimaal in combinatie met lage temperatuur afgiftesystemen.”
Dus een aanvoertemp van 60 graden zou geen probleem moeten zijn, ervan uitgaande dat het verschil aanvoer/retour altijd groter is dan 5graden. Bij mijn ketel zit het regelmatig dicht hiertegenaan (bijna op 50graden volgens het display), vandaar dat die op 55graden staat ingesteld.
Komt-ie boven de 55graden dan zakt het rendement bij mijn ketel (volgens het boekje) met 12%, dus dat is snel verdiend. Je aanwarmtijd neemt dus wel toe, en daar tracht ik nu nog een optimum in te vinden, zonder in 1ste instantie aan de ingestelde 55graden aanvoer te komen. Opvoeren naar 60graden moet dus kunnen, maar zal niet direct de aanwarmtijd halveren...
Verwijderd
Verwijderd
Ook ik heb met m'n SDE2008 heel veel moeite gehad om niet over de 3500 grens te gaan. Als je de wereld nog hoopt te kunnen verbeteren, verknoei dan geen energie aan deze ambtenarij alhier. Ze staan op hun strepen en de regeling is al te lang geleden opgetuigd om dat nog te willen aanpassen. Helaas, maar geen Wp teveel aansluiten, anders ben je het hele zaakje voor de komende 15 jaar kwijt.deejeebv schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:50:
[...]
De maximale installatie grootte van SDE 2008 is 3500 Wp. Ik zou dus het advies van die ambtenaar maar opvolgen.
Zou mooi zijn he? Ik ben nu aan het kijken naar YingLi's 185, daar passen er sowieso 8 van op.glambalk schreef op woensdag 08 december 2010 @ 17:43:
[...]
Weet je zeker dat die 2,95 niet eigenlijk 2,964 is? Zo ja, dan past een ZonneStroom Kit 1680 landscape gemonteerd er prima op.
[ Voor 17% gewijzigd door SunshineCompany op 08-12-2010 22:43 ]
2de hands (nooit gebruikt, maar met enkele krasjes) kan ik ze krijgen voor een schappelijke prijs. (wel uit duitsland).
incl omvormer kom ik dan ruim onder de 2euro / Wp
Zou dat verstandig zijn?

Voordeur is van hardhout, voorzien van dubbelglas, en rondom tochtband. In de gang wordt nauwelijks gestookt.
De schuifpui is ook hardhout, voorzien van HR++ glas en er wordt gestookt uiteraard in de woonkamer.
Iemand enig idee?
wat is de temp in de gang.
Ook met een 90/70 systeem stook je alleen 90/70 als je het maximale vermogen van de ketel nodig hebt (bij een modulerende ketel). Dat is natuurlijk maar incidenteel.Mars Warrior schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:26:
Dus een aanvoertemp van 60 graden zou geen probleem moeten zijn, ervan uitgaande dat het verschil aanvoer/retour altijd groter is dan 5graden. Bij mijn ketel zit het regelmatig dicht hiertegenaan (bijna op 50graden volgens het display), vandaar dat die op 55graden staat ingesteld.
Komt-ie boven de 55graden dan zakt het rendement bij mijn ketel (volgens het boekje) met 12%, dus dat is snel verdiend. Je aanwarmtijd neemt dus wel toe, en daar tracht ik nu nog een optimum in te vinden, zonder in 1ste instantie aan de ingestelde 55graden aanvoer te komen. Opvoeren naar 60graden moet dus kunnen, maar zal niet direct de aanwarmtijd halveren...
Wat ik ook niet begrijp is waarom je voor de efficiency een modulerende ketel van zijn maximale 90 graden zou halen. Dat wil zeggen, als je ketel moduleert t.o.v. de maximale ingestelde aanvoertemperatuur, dan heeft het nog wel zin, maar een maximum terugschroeven wat hij toch zelden bereikt lijkt me weinig zinvol. Ik heb hier de max. temp op 90 graden staan, vanwege het opwarmen. Maar gedurende de dag/avond regelt hij met dit weer de aanvoertemperatuur tussen de 50 en 60 graden. Dat betekent dat ik vele uren gewoon condenseer, en alleen bij het opwarmen een half uurtje lang minder efficient stook (maar wel aanzienlijk korter).
Je zou eigenlijk je retourtemperatuur goed moeten kunnen monitoren, want alleen aan de combinatie aanvoer- en retourtemperatuur kun je afleiden of je systeem goed werkt. Ik heb daar hier helaas ook geen oplossing voor. Wel merkte ik hier dat het zin heeft om goed te kijken of er geen te warm retourwater uit een radiator komt (in feite waterzijdig inregelen). Het gevolg daarvan is namelijk dat je ketel warmer moet stoken en dat hij moeilijker kan condenseren door het te warmte retourwater. Zo had ik hier een plintverwarming die zonder enige begrenzing water door liet stromen (ook als hij uit stond). En volgens mij heeft mijn designradiator geen voorinstelbaar ventiel. Die plintverwarming heb ik afgesloten, en die designradiator moet ik binnenkort nog eens onder handen nemen.
Ter indicatie: De U-waarde van dubbelglas is +/- 2.8 W/(m2K), tegenover < 1.2 W/(m2K) voor HR++. Zomaar 2 1/2 keer zo groot, dus. Daarom laat ik binnenkort ook mijn dubbelglas vervangen door HR++ (en omdat het al aan het eind van zijn verwachte levensduur is).24zeven schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:02:
HR++ vs dubbelglas misschien
[ Voor 7% gewijzigd door asvogel op 08-12-2010 22:16 ]
Lijkt me dat je je eerst moet afvragen of de onderzijde wel gemaakt is voor een dergelijke continue waterbelasting. Daarnaast uitkijken voor vervorming of delaminatie denk ik. Als je dan toch met water wilt koelen moet je het over de bovenzijde laten stromen volgens mij.SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:38:
[...]
Stel dat ik grondwater aan de onderkant tegen PV panelen spuit, hoeveel % rendement zou dat extra opbrengen? Het moet natuurlijk wel opwegen tegen het verbruik van de waterpomp.
Is het een raadsel of weet je het echt niet? Het lijkt me immers gewoon vanwege het afdakje dat erboven hangt. Kijk maar naar de dakrand.flitspaal.nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:26:
Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom is mijn voordeur zo bloedheet op deze warmtebeeldfoto?
[afbeelding]
Voordeur is van hardhout, voorzien van dubbelglas, en rondom tochtband. In de gang wordt nauwelijks gestookt.
De schuifpui is ook hardhout, voorzien van HR++ glas en er wordt gestookt uiteraard in de woonkamer.
Iemand enig idee?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Krasjes kunnen er uit, diepe krassen niet. Wat voor omvormer?24zeven schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:10:
Ik ben nu aan het kijken naar YingLi's 180 (23b).
2de hands (nooit gebruikt, maar met enkele krasjes) kan ik ze krijgen voor een schappelijke prijs. (wel uit duitsland).
Zou dat verstandig zijn?
Verder kan er weinig mis mee zijn. YingLi is zeer prima. Vergeet niet dat je nog bekabeling 0,04 cent / Wp en montagemateriaal nodig hebt.. Verder is 'ruim' nogal een ruim begrip.. ;-) Als het 1,99 is zou ik de gok niet nemen, als het 1,01 is zou ik ze meteen kopen..
Als het goed is heeft OOK een designradiator een (voor)instelbaar ventiel. Ligt puur aan de draaiknop/radiatorknop die gemonteerd is. Soms kun je ook nog (als alternatief) met voetventielen gaan inregelen.asvogel schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:10:
[...]
Zo had ik hier een plintverwarming die zonder enige begrenzing water door liet stromen (ook als hij uit stond). En volgens mij heeft mijn designradiator geen voorinstelbaar ventiel. Die plintverwarming heb ik afgesloten, en die designradiator moet ik binnenkort nog eens onder handen nemen.
Ja, maar dan heb je geen 1680Wp!!SunshineCompany schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:42:
[...]
Zou mooi zijn he? Ik ben nu aan het kijken naar YingLi's 185, daar passen er sowieso 8 van op.
Je kan trouwens ook de ZonneStroom Kit 1720 doen. 8 x Suntech Pluto215-Udm. Hebben dezelfde afmetingen als de STP210.
Wat voor een krasjes zijn het? Glas echt beschadigd of zijn het alu streepjes?24zeven schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:10:
Ik ben nu aan het kijken naar YingLi's 180 (23b).
Zou dat verstandig zijn?
Gewoon je 16 panelen installeren en doorgeven dat je er maar 15 hebt geplaatst. Komen ze controleren dan gebeurd dat toch op afspraak en kan je er een weghalen. Controleren ze zonder afspraak kunnen ze nooit vaststellen of alle panelen op één omvormer dus op één BPM zijn aangesloten. Je haalt in ieder geval altijd je hoeveelheid kWh voor de maximale subsidie.Verwijderd schreef op woensdag 08 december 2010 @ 13:16:
[ Voor 72% gewijzigd door ZonneStroom op 08-12-2010 23:07 ]
Afhankelijk van welke temperatuurs-gebied je stookt kan het 20 graden C. zijn.asvogel schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:02:
[...]
...
LTV heeft vaak een delta-T van 10 (20-50-40) (omgeving-aanvoertemp-retourtemp).
tradiationeel ca. 20-90-70 of 20-75-55 (delta T=20).
ehm..Mistraller schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:21:
[...]
Lijkt me dat je je eerst moet afvragen of de onderzijde wel gemaakt is voor een dergelijke continue waterbelasting. Daarnaast uitkijken voor vervorming of delaminatie denk ik. Als je dan toch met water wilt koelen moet je het over de bovenzijde laten stromen volgens mij.
[...]
Is het een raadsel of weet je het echt niet? Het lijkt me immers gewoon vanwege het afdakje dat erboven hangt. Kijk maar naar de dakrand.
dat van dat afdak snap ik niet helamaal, ehoe dat voor een warme voordeur kan zorgen.
- het weert de zon, dus daar wordt de deur niet warmer van, eerder kouder.
- het zorgt voor minder snelle luchtstroom, en dus isoleert die lucht beter, en koelt de deur minder snel af
- met de zon in de winter ( laag) schijnt die onder he afdak door, en warmt de deur op, die donker groen of of zo is. de ramen en kozijen zijn licht en worden niet warm. de warme lucht bij de voordeur stijgt op en warmt het afdak op, en blijft er onder hangen.
kan het ook niet gewoon zijn dat de deur een groot oppervlak is, en massief hout dat dus makkelijk warmte doorlaat.
bij de ramen is het kozijn van hout, dat maar een klein oppervlak heeft aan de binnenkant, en zo kan het ook niet veel warmte opnemen (tov de massa ervan) en waar dus niet veel energie door kan stromen, en dus ook niet veel lucht kan opwarmen, waar de lucht wel stroomt wordt dat vanaf alle kanten direct aangevuld door verder ijskoude lucht. wat het kozijn snel doet afkoelen buiten?
daarnaast kan het raam of kozijn een koudebrug onderbreking hebben dmv een kunsstofprofiel, luchtspouw of ioslatiemateriaal.
Eigenlijk hebben we wat meer info nodig over de temperatuur binnen. Dus ik heb even de warmtebeelden erbij gepakt en daar zit er ook een bij van de binnenkant van de voordeur, alwaar het een behaaglijke 20C was ten tijde van de warmtebeelden. Ook stond de verwarming die net achter de deur hangt aan. Er kwam dus voldoende warme lucht tegen de voordeur aan.flitspaal.nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:26:
Heeft iemand hier een verklaring voor? Waarom is mijn voordeur zo bloedheet op deze warmtebeeldfoto?
[afbeelding]
Iemand enig idee?

Buiten was het 1C à 2C. Het glas in de voordeur is gemiddeld zo'n 7,7C en dat van de linker schuifpui gemiddeld 5,4C. Dit verschil kan heel goed zitten in het verschil van isolatie waarde van het glas, verschil in de beschutting of verschil in de 'binnentemperatuur'*.
En voor wat betreft het hout is het verschil in buitentemperatuur minder groot. Dit temperatuurverschil kan dan komen door verschillende diktes/houtsoorten en daarbij horende isolatiewaarden. Daarnaast natuurlijk ook het verschil in binnentemperatuur* en beschutting.
* Binnentemperatuur is hier wat breed genomen en daarmee bedoel ik meer de temperatuur binnen en de overdracht van warmte aan het oppervlak. Stromende warme lucht zoals in de buurt van een radiator zal sneller warmte afgeven aan een oppervlak (deur bijv.) dan de relatief stilstaan de lucht (achter de vitrage bij de schuifpui?).
[ Voor 13% gewijzigd door Paul C op 08-12-2010 23:20 ]
ik dacht dat juist een voetventiel de manier was om waterzijdig in te regelen.NielsTn schreef op woensdag 08 december 2010 @ 22:57:
[...]
Als het goed is heeft OOK een designradiator een (voor)instelbaar ventiel. Ligt puur aan de draaiknop/radiatorknop die gemonteerd is. Soms kun je ook nog (als alternatief) met voetventielen gaan inregelen.
maar dat kan ook kkomen vanwege dat er vroeger waterzijdig werd ingeregeld bij grotere installaties met weersafhankelijke regeling, en dus heleaal geen thermostaatknop.
verder lijkt het mij makkelijker met een voetventiel in te regelen, dan met een thermostatische knop.(vaak speciaal tangetje nodig, en kennis van het betreffende model) terwijl een voetventiel gewoon simpl traploos werkt rechtlijnig van open naar dicht.
Dat denk ik ook wel eens. Bij mij zit er iets van 2 cm piepschuim plus nog wat geel vlokkig spul dat er later in lijkt gespoten. De isolatiewaarde van dat pakket is denk ik niet meer geheel van deze tijd. Maar ik denk ook dat de hoeveelheid gas die die matige isolatie in de afgelopen bijna 4 decennia heeft bespaard meer is dan ik ooit nog kan besparen door het te vervangen door thermoparels. Dat staat wel op mijn verlanglijstje, maar helemaal onderaan. Bij isolatie geldt al heel snel de wet van de verminderde meeropbrengst. Wat ik nu heb is al redelijk, het vervangen door iets wat goed is zal slechts een bescheiden winst opleveren.flitspaal.nl schreef op woensdag 08 december 2010 @ 20:23:
Achteraf had ik trouwens geen spouwmuurisolatie gewild, dan had ik het nu namelijk goed kunnen doen door er thermoparels in te laten blazen. Magoed, je kan niet alles hebben....
Hebben jullie ervaring met deze apparaten?
Met name over de testo 805 kon ik geen gebruikerservaringen vinden.
Verwijderd
Mijn ervaring is dat het bepalen van de temperatuur van glanzende oppervlaktes (glas, maar ook blank-metaal zoals koperen leidingen) erg tricky is met behulp van IR-spectrale metingen.
HR++ glas heeft juist extra reflecterende lagen die de warmtestraling reflecteren, dus ook de koude van buiten zie je extra goed op het glas van je spectrale foto's van buiten. De feitelijke temperatuur kan afwijken van wat jij denkt te zien. Dat is dus al één groot verschil met het glas in de voordeur.
Daarnaast is langsstrijkende wind en/of vertikale lucht flow zeer sterk bepalend voor de temperatuur op het oppervlak. Verschil nr 2, zie temperaturen rondom het afdakje.
Zo hebben ze ook strekdammen in de rivieren en langs de zeekust aangelegd om verliezen te beperken. Wat let je om nog meer afdakjes te maken, dan worden deze deuren ook warmer aan de buitenkant
Dit laatste aspect is dus wel echt, het eerste vertekent je beeld i.m.h.o.
Volgens mij is dit heel moeilijk te meten, tenzij je de spectrale karakteristieken kent voor jouw glas en die volledig door-rekent.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.