Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.731 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:42:
vloerverwarming en nachtverlaging is al geen hele goeie combi, als je geen nachtverlaging, maar snachts uit instelt. koelt je vloer heel ver af. voor het opwarmen van je kamer moet eerst de vloer weer worden opgewarmd, want die is geheel uitgeput. dat kost veel energie, en er wordt veelal vrij koud water door de vloer gepompt, wat op dat moment gewoon veel stroom kost, en geen warmte oplevert.
vervolgens is je ruimte veel te laat op temperatuur, of haalt die helemaal niet ( met vloerverwarming), en dan gaat ie al weer uit.
je drukt er een uurtje extra bij of zet hem maar weer een graadje hoger, om hem flink aan de gang te houden savonds..
en vervolgens is het tot een uur of twee nog acceptabel warm, terwijl je om 12 uur al naar bed ging...

ik zou het iig niet adviseren. de vloer koelt teveel af.
Het huis is hier van 2005 (EPC standaard 1.0 )
Wat er dan gebeurd bij nachtverlaging is dat de temperatuur heel langzaam en weinig daalt.
Ik verlies met de dagen zoals die van 1 en 2 dec minder dan 1 graad over een nacht.

Dus van ver afkoelen is geen sprake. De thermostaat stuurt om 7:00 de boel open en in een 30 min is de temperatuur weer op niveau (ondanks de zeer lage instelling van 26 graden voor het circuit van de VV) en dat dit de enige verwarmingsbron is.

Wat goed is en wat niet hangt altijd van de situatie af. Ik zet de verwarming in de nacht uit om vooral elektra te besparen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
NielsTn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:53:
[...]

Op welke temperatuur laat je de kamerthermostaat terugvallen in de nacht?
15 graden C?

zet hem maar s'nachts naar 12 graden C., veelal toereikend om de gehele nacht niet te branden,
tot hij zelf inregelt om op tijd je woonkamer weer op gevraagde 19-20 graden te verwarmen :)

(een van de tips van Cvtuning.nl )
Hij staat nu nog iets te hoog, maar dat komt ook omdat ons gezin inmiddels een mix heeft van laat opblijvers en vroege vogels. Als compromis staat de klok ruimer (eerder af, later aan), maar de nacht niet al te koud. Ook was ik bezorgd dat m'n radiatoren het (voor mij nieuwe) regime van max 60 graden niet zouden aankunnen, waardoor de opwarmtijd van het huis te lang zou zijn. Dat laatste lijkt mee te vallen. Na de winter gaan we wel weer wat veranderen, ik zit nog steeds te wachten op de nieuwe Wago starterset.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q-solar gebruiker uit Ewijk met vloerverwarming en 4 personen
bizar, zo is dat opgeleverd ? dat klopt naruurlijk niet.
hoe dan ook, het is geen rocket science, gewoon de manual lezen dan, en setting op de situatie aanpassen.
bij koude kan je natuurlijk altijd even mode-para-step -> 48 op de max zetten,
reken maar dat je het dan warm krijgt. (maximale pomp flow)
of fabrieksinstelling herstellen op vloerverwamring, en brainq.
zit de brainq wel op de juiste bus connector ? (er is een aan/uit en brainq connector)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
SasJo schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 08:49:
Q-solar gebruiker uit Ewijk met vloerverwarming en 4 personen, gemiddeld bijna altijd iemand thuis;

Omdat het ni...
Ik kan bijna in de auto stappen en even naar je toe rijden, kijken we op lokatie eea na :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

6 december schijnt er een artikel te staan in het FD met meer nieuws over de nieuwe SDE regeling..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[sarcasmemode] Jammer dan, ze deden het best wel goed. Wij in NEEderland kunnen alles goed verkopen maar er had in de toekomst misschien meer ingezeten. Nu verkopen, technologie overhalen naar de states en hier de zooi over een paar jaar dicht doen... Ja zo gaat ie goed. Als we nu de laatste restjes innovatie ook gaan verkopen, kunnen we hier lekker op het geld zitten teren.! |:(

Afgelopen week naar de Precisiebeurs in Veldhoven geweest. Nog een tijd met de mannen van ECN gesproken. (Niet die uit Petten.) Ze hebben de afgelopen jaren een aantal ontwerpen en patenten van de plank gehaald en uit pure nood aan Japan en China verkocht. Onder andere één die de restwarmte uit rookgassen van CV's haalt en deze hergebruikt. De NEEderlandse CV fabrikanten waren niet geïnteresseerd. Het was volgens hun niet nodig om het in Europa toe te passen.

Ze hebben nu ook een 'denktank' opgericht om te kijken wat de NEEderlandse industrie kan doen op het gebied van PV panelen maken. Nee het gaat helemaal goed hier in NEEderland, we zijn echt bij de tijd...... NOT. 8)7 [/sarcasmemode]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

NielsTn schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:03:
[...]

Eric > zit de brainq wel op de juiste bus connector ? (er is een aan/uit en brainq connector) Johan >> Euh? niet zelf aangesloten, weet het dus niet.

Niels > Ik kan bijna in de auto stappen en even naar je toe rijden, kijken we op lokatie eea na :)
Geweldig aanbod, wil zelfs je brandstof betalen.
Nu vanmiddag zou kunnen, maar het is natuurlijk een sinterklaas weekend.
Maandagavond zou ook kunnen. Even per PM afstemmen?

Jullie vinden het gasverbruik ook te hoog?

Omdat de vloer alleen niet voldoende is, staan 2 radiatoren nu ook deels open.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Greenchoiche;
Heeft 1 van jullie deze week ook meegedaan aan enquête van GC m.b.t. PV panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 08:54:
[...]

Het huis is hier van 2005 (EPC standaard 1.0 )
Wat er dan gebeurd bij nachtverlaging is dat de temperatuur heel langzaam en weinig daalt.
Ik verlies met de dagen zoals die van 1 en 2 dec minder dan 1 graad over een nacht.

Dus van ver afkoelen is geen sprake. De thermostaat stuurt om 7:00 de boel open en in een 30 min is de temperatuur weer op niveau (ondanks de zeer lage instelling van 26 graden voor het circuit van de VV) en dat dit de enige verwarmingsbron is.

Wat goed is en wat niet hangt altijd van de situatie af. Ik zet de verwarming in de nacht uit om vooral elektra te besparen. ;)
het hangt zeker van de situatie af, jij hebt de vloerverwarming alleen snachts uit, en dan slechts een paar uur.
ik weet niet of je met een ketel stookt , of vanuit een boiler?
bij mij gaat de nachtverkaging in om half elf. vloerverwarming koelt langzaam af, dus heb daar geen last van als ik 12 uur naar bed ga.
nachtverlaging is hier 18,5 graden.

sochtends geprogrammeerd op 20 graden tussen 8 en 9, wordt vaak niet gehaald, maar voorkomt dat de vloerverwarming van 22:30 tot 17:00 uit staat en geen enkele poging doet om teveel afkoeling te voorkomen. met zon lange niet verwarmde tijd kan de thermostaat niet meer bedenken hoe lang van te voren hij aan moet om op een gegeven moment de temperatuur weer op de ingestelde waarde te hebben.
stel bij jou koelt ie in 8 uur 2 graden af, bij mij in 18 uur meer dan 4 graden, de vloer is in die periode echter qua energie "helemaal üitgehold"
ik denk dat jij altijd een aanvoer hebt van 26 graden via een boiler of zo? mijn ketel kan niet zo laag moduleren iig. bij een vraag van 55 graden gaat mijn ketel toch geregeld in de stand "temperatuur bereikt" en dan blijft ie 5 minuten uit.. water koelt dan af tot retour temperatuur van de ketel.

met de extreme temeratuurverlaging buiten van afgelopen tijd kan de thermostaat er hier in ieder geval geen touw aan vastknopen wat ie moet doen. bij instelling 20 graden om 17:00, begon ie anders rond 15:00met opwarmen, nu is dat al om een uur of elf, de binnentmperatuur blijft nog relatief lang op temperatuur, terwijl de vloer al afkoelt, maar dat kan de thermostaat niet zien. die begrijpt het dus ook niet dat ie de kamer niet op temperatuur kan krijgen, ondanks dat ie eerder begn met stoken.

je moet voor vloerverwarming echt ook meerekenen dat de vloer ook een bepaalde hoeveelheid energie in zich moet hebben. dat is bij radiatoren niet het geval. de warmte wordt daar direct afgegeven aan de ruimte. ipv ee tussenmedium, zoals de vloer.

ik zou graag een thermostaat willen hebben die niet slechts 6 schakelmomenten heeft, en ook het effect van vloerverwarming kan meerekenen. een thermostaat die kan sturen op een curve zou veel beter zijn dan een die zeg maar een hoge en lage temperatuur kent, en die ook het afkoelen dan kan "controleren" dan kan de thermostaat ook heel doelgericht opwarmen met een zo laag mogelijke modulatie, en toch traploos elk moment van de dag exact de gewenste temperatuur bereiken, zodar dat bij nachtverlaging de vloer te sterk kan afkoelen.

verdre stata bij mij de max aanvoertemperatuur op 50 graden, de pomp van de cv op laagste stand, en pomp van de vloerverwarming op standje 2 (van 3). wat in aanvoerbalk 40 graden, volgens de thermometer op de verdeler. de retourtemperatuur kan ik niet goed meten, heb nu een contactthermometer op een knelkoppeling van retour gezet, en die geeft 30 graden aan, maar dat is niet de watertemperatuur denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 04-12-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SasJo schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:32:
Greenchoiche;
Heeft 1 van jullie deze week ook meegedaan aan enquête van GC m.b.t. PV panelen?
ik heb geen enquete gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Kreeg de uitnodiging per mail, zie hier de vraag;
>>>>>>>>>>> Geachte heer/mevrouw SasJo,

Regelmatig krijgt Greenchoice de vraag van klanten bij wie ze het beste zonnepanelen kunnen bestellen. Omdat Greenchoice klanttevredenheid erg belangrijk vindt, willen we dit advies graag mede baseren op ervaringen van klanten van Greenchoice die zonnepanelen hebben laten installeren.

Met deze vragenlijst willen we meer inzicht krijgen in het werk dat door de verschillende zonnepaneleninstallateurs geleverd wordt. Daarmee kunnen we andere klanten van Greenchoice beter adviseren.

We hopen daarom dat u 11 korte vragen voor ons wilt beantwoorden over uw zonnepanelenleverancier.

Heeft u uw panelen zelf aangeschaft?

JA NEE (de panelen lagen er al toen u de woning betrok) > (ja klikken is een hyperlink)

Met vriendelijke groet,

Sierk Hennes.<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Nou ja zeg, wat is dat? Er is hier meer dan 10 cm sneeuw gevallen in Leiden, en mijn panelen zijn schoon. *O*

(Edit: mocht dat niet duidelijk zijn, ik heb ze niet schoongemaakt, ze bleven vanzelf sneeuwvrij)

Geen straaltje zon, de hele dag dikke bewolking en toch nog 0,07 kWh/kWp binnengeharkt.

Afbeeldingslocatie: http://r2tabq.blu.livefilestore.com/y1p1-oLC17I8SU0FdqCaADhdUw3F5NPyI3bqlxZ4LiMSEh9EjTUZ6_47PrNoY6p-1qevgGqq9zzmoMLsHahr8MX6vHFBo2NOVtJ/20101204_001%20cropped_scaled.jpg?psid=1

[ Voor 11% gewijzigd door Anne vdr Bom op 04-12-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Is er hier iemand trouwens die 50 a 60cm Clickfit rail over heeft? Ik heb een demootje gemaakt met een lat een dakpan en twee clickfit beugels hoe het systeem van Clickfit werkt. Ik mis alleen nog een stukje rail.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 16:38:
Nou ja zeg, wat is dat? Er is hier meer dan 10 cm sneeuw gevallen in Leiden, en mijn panelen zijn schoon. *O*

Geen straaltje zon, de hele dag dikke bewolking en toch nog 0,07 kWh/kWp binnengeharkt.

[afbeelding]
Geluksvogel! Hier ligt alles onder en ik kan er niet bij... Net terwijl het zo zonnig was in de ochtend afgelopen week :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

flitspaal.nl schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:25:
Is er hier iemand trouwens die 50 a 60cm Clickfit rail over heeft? Ik heb een demootje gemaakt met een lat een dakpan en twee clickfit beugels hoe het systeem van Clickfit werkt. Ik mis alleen nog een stukje rail.
Zal wel lukken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Erasmo schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 17:35:
Geluksvogel! Hier ligt alles onder en ik kan er niet bij... Net terwijl het zo zonnig was in de ochtend afgelopen week :P
Balen. Woensdag had ik nog 0,95 kWh/kWp en gisteren 0.37 kWh/kWp. Dat viel me alles mee. In deze tijden geldt: "hebben is hebben en krijgen is de kunst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met deze temperaturen heb je nog een leuke opbrengst als je panelen schoon zijn :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik kan er (natuurlijk) makkelijk bij, maar ben nog niet op het dak geweest om ze schoon te maken. Met sneeuw erop wekten ze 17kWp op afgelopen zondag.. het licht gaat er dus goed doorheen. @Anne; mooie opstelling zo aan de zijkant van je huis!

Interessante reactie van WijWillenZon:
Op 20 november plaatste Zonnehoven een kritisch artikel over de grote
PV-actie WijWillenZon : Een aanbieding van 10 miljoen Wp aan
zonnepanelen tegen extreem lage prijzen (zie hier). Wij hebben dit
artikel ook aan WijWillenZon verstuurd en kregen daarop een zeer
uitgebreide reactie van Marjan Minnesma, directeur van Urgenda.
Waarvoor onze dank. Voor de leesbaarheid plaatsen wij hier een
samenvatting. Op plekken waar (....) staat hebben wij tekst weggelaten
(+50%). Het gehele document is als download voor iedere
geïnteresseerde beschikbaar: http://www.zonnehoven.nl/...nelen-actie10mwslaatpl...
-------
Geachte mensen van Stichting Zonnehoven,
Dank voor jullie e-mail en vragen, daar gaan we graag op in en waar we
ervan kunnen leren, gaan we er iets mee doen.

1. Algemeen
Het bestuur van Wij Willen Zon heeft zich ten doel gesteld om de markt
voor zonne-energie in Nederland sneller te vergroten. Nederland loopt
ver achter bij de meeste landen om ons heen en het feit dat vele
duizenden mensen en bedrijven werden uitgeloot voor de SDE heeft daar
niet aan bijgedragen. Zonder SDE vonden mensen het blijkbaar te duur
en tot op heden zit er nauwelijks versnelling in deze markt. Onze
indruk is dat de prijzen flink omlaag moeten om die massa die zich wel
heeft aangemeld voor SDE, maar na afwijzing niet doorzet, aan te
spreken. Vandaar dat ons aanbod primair een lage prijsaanbod is, maar
wel voor A-kwaliteit panelen en toebehoren.

2. Maatwerk
Onze inzet is de markt voor zonne-energie versnellen door de drempel
van te hoge kosten weg te halen. Wij kunnen aan vele particulieren
voor een lage prijs aanbieden door een bepaalde mate van
standaardisatie. Dat betekent dus inderdaad dat we niet per persoon of
per huishouden een aanbod kunnen doen, want dat betekent in een
distributiecentrum zo veel extra handelingen en qua administratie
zoveel meer tijd, dat de kosten dan te snel oplopen. Dat neemt niet
weg dat mensen best kunnen combineren. 6 panelen plus 3 panelen,
twaalf plus 3 of plus 6 etc. je kunt die panelen in allerlei
configuraties neerleggen. (....)

3. Chint
De omvormers zijn van een hele grote Chinese maatschappij op het
gebied van elektrische laagspanning, vermogenstransmissies en
distributie. Ze behoren tot de top 20 van het Chinese bedrijfsleven,
een belangrijke internationale speler met veel kennis van zaken en
meer dan 16.000 werknemers. In Nederland is Chint weinig bekend, maar
in China is het 1 van de topbedrijven met grote staat van dienst.
(....) Chint wil het graag goed doen en biedt dus ook servicepunten
aan in Europa, opdat ze snel kunnen leveren, mocht er iets mis zijn.
Ze bieden gewoon standaard 5 jaar garantie op hun product, dat staat
ook op onze site.

4. Garantie en verzekering
U haalt artikel 9 aan uit de algemene voorwaarden, dat betreft niet de
garantie van Chint (die is en blijft 5 jaar), maar de service van
Stichting Wij Willen Zon om namens de koper van panelen op te treden
en bij Chint een evt nieuwe omvormer te gaan regelen. Aangezien wij
merken dat dit nu verwarring schept, zullen we dit artikel aanpassen
en ook naar 5 jaar omzetten. Dat betekent dan dat een klant die de
eerste 5 jaar problemen heeft, dat kan melden bij de Stichting en dat
wij contact opnemen met Chint. Een installateur zal moeten bevestigen
dat de omvormer inderdaad een mankement heeft en kan deze op kosten
van ons terugsturen en krijgt een nieuwe voor de klant teruggestuurd.
Als we voldoende panelen verzamelen en de actie gaat door, ontvangen
de kopers ook nadere informatie over verzekeringen die ze kunnen
afsluiten bij een verzekeraar (....)

5. Waarom uit China?
Er wordt gesuggereerd in uw artikel dat wij niet op de Nederlandse PV-
markt hebben gekeken. Dat is natuurlijk niet waar. Dat wil zeggen: de
Stichting Wij Willen Zon bestaat nog maar een maand en heeft dat niet
zelf gedaan, maar onze partners zijn al maanden aan het onderhandelen
geweest. Zij hebben natuurlijk ook in Nederland gekeken. Ons
uitgangspunt is nog steeds dat we de consument een goed en zo
betaalbaar mogelijk product willen bieden. Het is algemeen bekend dat
50 tot 70% van de zonnepanelen die in Europa geplaatst worden uit
China komen, om de simpele reden dat ze daar goedkoper zijn en van een
constante en goede kwaliteit. (....)

6. Ook uit Nederland
Het montagemateriaal waar we mee werken komt overigens wel uit
Nederland en past goed bij de Nederlandse daken met veel
flexibiliteit. De vervoerders komen ook uit Nederland.

7. Consumentenpartners
Er wordt ook gesuggereerd dat wij geen consumentenpartners zouden
hebben. Hoewel ik de kritiek wat wonderlijk vindt, is deze ook
onterecht. Wat hier is gebeurd, is dat wij een aanbod hebben gehad van
fabrikanten, dat aanvankelijk maar twee en met heel veel moeite vier
weken in stand kon blijven. Daarna wordt de prijs weer opnieuw
onderhandelbaar. Dus wij moesten ineens heel snel reageren: deal or no
deal? We hebben weloverwogen het risico genomen en gezegd “deal”,
omdat we het een grote kans vinden om in deze markt een werkelijke
doorbraak te krijgen. De zgn. consumenten- en milieuorganisaties
kunnen niet zo snel hun magazines en formele kanalen aanpassen, maar
zijn wel actief op nieuwe media. Verder werkt Urgenda juist ook met
heel veel nieuwe en kleinere netwerken, de koplopers in de markt op
allerlei gebieden, de eigen achterban. Wij spreken dus hele andere
netwerken aan. Daarnaast kan ik u verzekeren dat onze contacten met
milieu-organisaties uitstekend zijn en dat er met een groot aantal
wordt overlegd. Wellicht zullen we in de toekomst ook zaken gaan
bundelen. Elke dag haken er weer nieuwe partijen aan.

8. Installateurs
Al voor 11-11 hebben we gesproken met directeuren van Uneto-VNI en
Meer met Minder, beide enthousiast over de actie. Uneto-VNI gaat extra
cursussen aanbieden. Meer Met Minder informeerde al zijn aangesloten
leden met ervaring in zonnepanelen. Voordat de mensen waren benaderd
en aangaven op onze site te willen, ging er wat tijd overheen. Dat de
site niet op dag 1 was gevuld klopt, dat was het gevolg van de zelfde
tijdsklem. Maar inmiddels staat er een lijst op de site en melden zich
dagelijks nieuwe partijen aan.

9. U verpest de markt voor bestaande verkopers van zonnepanelen en
installateurs
Wij zijn niet van plan op de markt te blijven als bedrijf, maar
willen een versnelling genereren, die daarna hopelijk overgenomen
wordt door allerlei andere partijen. Doordat dit initiatief bekend
werd, hebben we veel reacties gehad en het blijkt dat er de komende
jaren meerdere andere initiatieven op de markt komen, dus het duurt
niet lang voor er veel partijen op de markt komen met lagere prijzen
en nieuwe constructies. Het zou dus voor de branche wellicht goed zijn
hierop te anticiperen en wellicht aan te haken bij ons initiatief.
Daar staan we voor open en we hebben ook al een groot aantal
gesprekken gevoerd inmiddels over mogelijke samenwerking. Wij hopen
dat we veel activiteit los maken, waar verkopers van panelen en
installateurs ook van profiteren. We gaan nu veel (zakelijke)
potentiële klanten benaderen en als die aangeven geïnteresseerd te
zijn, verwijzen we ze graag door naar een installateur die met hen
gaat kijken wat er nodig is. (....)

10. Het resultaat?
Op dit moment voeren we gesprekken met tientallen grotere klanten en
zijn er contracten en offertes gemaakt voor rond de 7 MW. Dat staat
los van een eventuele samenwerking met het initiatief van Wubbo
Ockels, die ook 5 MW zoekt en nog enkele anderen waar we mee spreken.
Als we de 10 MW dicht gaan naderen, kijken we naar financiële partners
die garant kunnen staan om ons nog twee maanden verlenging te gunnen,
want dan halen we het zeker. Alle kansen dus om het nog te halen,
zeker als iedereen die zonne-energie een warm hart toedraagt zich met
ons hiervoor gaat inzetten.
Met vriendelijke groet
Marjan Minnesma
Directeur Stichting Urgenda
Ik ben erg benieuwd.. iemand enig idee op hoeveel kWp de teller staat?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Super! Een reststukje waar je niets meer mee kan? Het is zonde om een mooi stuk wat je nog kan verkopen speciaal voor mij te verzagen :).

Wat wil je ervoor hebben?
SunshineCompany schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 19:16:
Ik kan er (natuurlijk) makkelijk bij, maar ben nog niet op het dak geweest om ze schoon te maken. Met sneeuw erop wekten ze 17kWp op afgelopen zondag.. het licht gaat er dus goed doorheen. @Anne; mooie opstelling zo aan de zijkant van je huis!

Interessante reactie van WijWillenZon:

[...]

Ik ben erg benieuwd.. iemand enig idee op hoeveel kWp de teller staat?
Ik had gehoord dat ze met een aantal MWp projecten bezig waren, en dan loopt de teller hard op. Het is jammer dat ze minder transparant zijn geworden en de teller hebben verwijderd van hun site.

[ Voor 52% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2010 19:29 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
-- knip -- perongeluk dubbelpost

[ Voor 94% gewijzigd door mkleinman op 04-12-2010 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Een kop koffie als ik het kom brengen en jij een van mij als je het komt halen. Ik ga er van uit dat jij het niet voor commerciele doeleinden gebruikt.............

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 20:05:
[...]

Een kop koffie als ik het kom brengen en jij een van mij als je het komt halen. Ik ga er van uit dat jij het niet voor commerciele doeleinden gebruikt.............
Koffie staat hier altijd klaar :) Jij zat in Amsterdam toch?

En nee absoluut niet voor commerciele doeleinden. Ik krijg bij rondleidingen nogal wat vragen over Clickfit, die geloven niet dat het systeem goed kan zijn. Ik heb nu met een lat, een dakpan en twee Clickfit haken een demosysteem gemaakt. Ik mis nog een stukje rail om de constructie compleet te maken. Zo kan ik laten zien hoe stevig de haken op het dak vastzitten en hoe vast een paneel vastzit op de rails. En dat alles dus een geheel vormt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nachtverlaging is van 23:00 tot 7:00, 8 uurtjes dus. De instelling hierbij staat op 16 graden, maar dat wordt dus nooit bereikt. Normaal gesproken raak ik over een nacht 0,8 graad kwijt. Bij erg koud weer net ietsje meer. In het voor en najaar is de zon regelmatig de VV te snel af, dan warmt de zon de vloer op (grijs/zwarte vloer)
Die instelling van 26 graden is bij het mengventiel van de VV. (systeem open verdeler met een circulatiepomp). Dit systeem is ook het meest gangbaar dacht ik. Welke temperatuur de bron heeft maakt ook niet zozeer uit, bij mij is het stadsverwarming van 90 graden. In het VV circuit terug gemixed naar 26 graden.
Het circulatiepompje staat ook hier in stand 2 (Grundfos UPS 25-50) wat resulteert in 61 watt.

Al met al zou je kunnen zeggen dat ik de thermostaat wel terug draai, maar effectief geen nachtverlaging (van betekenis) toepas. Echter heel bijzonder is de opstelling hier niet. Recent standaard huis het een gefreezde VV als hoofdverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
VincentH schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:42:
Ik heb een tijdje terug maar eens een programma ingesteld op mijn Atag Wize thermostaat (icm Atag A244EC cv). De combi zou zelflerend moeten zijn en dus zorgen dat de ingestelde temperatuur wordt bereikt op de ingestelde tijd.
Zou moeten, maar dat is hij niet. Sterker nog, hij begint domweg pas met stoken op de ingestelde tijd, zodat 's ochtends het lekker warm is tegen de tijd dat ik mijn jas aantrek. Ja daar heb ik geen programma voor nodig. Dan kan ik hem net zo goed inschakelen als ik opsta.
Iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb de installateur ook al gemaild, maar zou graag ook gebruik maken van het kennispotentieel van de GoT community, zodat ik mij niet met een kluitje in het riet laat sturen. :+
Vincent,

Wellicht dat jouw Wize thermostaat op dezelfde manier wqerkt als mijn Nefit Moduline 300. Deze heeft geloof ik vier verschillende temperatuurniveaus, welke je verspreid over de dag kan activeren. Bij mij werkt de zogenaamde ´aanwarmvervroeging´ (3x woordwaarde) alleen als er van niveau 1 (het nachtniveau) naar een andere (hoger) niveau geschakeld moet worden. Ik heb hier wel eens met Nefit over gebeld, maar mij werd verzekerd dat dit zo is bedoeld.

Voor de duidelijkheid:
huidig niveau 1 (15 graden), per 10:00 uur niveau 2 (19 graden) -> aanwarmvervroeging werk WEL
huidig niveau 3 (17 graden), per 15:00 uur niveau 4 (20,5 graden) -> aanwarmvervroeging werkt NIET

Dit stond allemaal niet in de handleiding vermeld, dus het heeft me wel even gekost voordat ik er achter was... :/

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Kets_One schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 22:44:
[...]

Vincent,

Wellicht dat jouw Wize thermostaat op dezelfde manier wqerkt als mijn Nefit Moduline 300. Deze heeft geloof ik vier verschillende temperatuurniveaus, welke je verspreid over de dag kan activeren. Bij mij werkt de zogenaamde ´aanwarmvervroeging´ (3x woordwaarde) alleen als er van niveau 1 (het nachtniveau) naar een andere (hoger) niveau geschakeld moet worden. Ik heb hier wel eens met Nefit over gebeld, maar mij werd verzekerd dat dit zo is bedoeld.

Voor de duidelijkheid:
huidig niveau 1 (15 graden), per 10:00 uur niveau 2 (19 graden) -> aanwarmvervroeging werk WEL
huidig niveau 3 (17 graden), per 15:00 uur niveau 4 (20,5 graden) -> aanwarmvervroeging werkt NIET

Dit stond allemaal niet in de handleiding vermeld, dus het heeft me wel even gekost voordat ik er achter was... :/
Klopt, Ik heb voor mijn Moduline 400 ook al eens contact gehad met Nefit. De aanwarmvervroeging werkt eingelijk alleen bij de eerste schakeling van de dag. De overige punten zijn schakelpunten die pas gaan
sturen op het moment dat de tijd is gepasseerd.

Nadeel hiervan is echter dat je dus zelf een beetje moet gokken hoe lang de CV nodig heeft om de temp
te bereiken die je om een bepaalde tijd wilt hebben... Aan de andere kant, met het weer van afgelopen
week is de Moduline ook de weg een beetje kwijt en heeft duidelijk moeite om een goede tijd te vinden
in de ochtend... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok
dan is je aanvoertemp dus nooit een probleem en heb je meteen 26 graden as de verdele begint te pompen. bij mij heb ik wel eens dat de ketel de gevraagde temperatuur bereikt, en dus niet lager kan moduleren. dan koelt het water gedurende 5 minuten af, en ik heb een lange leiding van zolder naar beneden. dus in daat geval komt er waarschijnlijk weer te koud water richting de verdeler. mijn stand twee op de verdeler is 45 watt.. (is ook een 25/40 pomp, ipv bij jou 50.

verder is de verdeler denk ik gewoon gelijk. ventielen per groep en op de retour en een thermostaatknop om de temoeratuur in de aanvoerbalk te regelen. ik heb het ook laten infrezen, 5 groepen, 45 m2 in een rijtjeswoning van 3 jaar oud. verschil is wel dat ik geeb tegelvloer heb, maar laminaat....
als ik de zaak ook van 7 uur tot 23:00 uur op 21 zou zetten denk ik ook wel dat de temperatuur hier altijd wel gehaald wordt. misschien dat ik de pomp een standje hoger zou moeten zetten als het heel koud is. maar dat is hier in het weekend nu ook niet nodig.
dan gaat de thermostaat om 10 uur naar 19,5, en geleidelijk naar 21,5 om een uur of 19:00 en dat wordt wel gehaald. ik heb voor een geleidelijk programma gekozen, om de cv zo rustig moeglijk te laten stoken. ik woon nu nog geen jaar hier en heb alles vij minimaal ingesteld, om te kijken waar de grenzen zijn van de verwarming. want alles voluit zal ook wel een aangename temperatuur opleveren, maar het moet wel een beetje zuinig blijven he :) en zo lang ik hier alleen woon kan ik mooi experimenteren, en heb ik alleen mezef ermee als t niet warm genoeg is...

dat op mooie dagen de zon de verwarming voor kan zijn dat herken ik wel. al heb ik geen tegelvloer. bij mij schijnt de zn sochtends vroeg op de thermostaat overigens, wat wel eens een vertekend beeld oplevert voor de thermostaat, maar als de zon zo fel is, is het waarschijnlijk ook al weer aardig einde winter.. en evengoed warmt de kamer wel op... scheelt inderdaad de ochtendaan verwarming. het is ook zonde dat de ketel begint met aanwarmen als elke keer achteraf de zon ook nog een flicnke schep erbij doet. dan wordt het eigenlijk warmer dan het hoeft.

@ hierboven, als je een buitensensor neemt, zou de thermostaat misschien makkelijker kunnen inschatten welke schade hij moet inhalen om toch op tijd de ruimte op temperatuur te krijgen...?

met de plugwise set kan ik overigens mooi zien wanneer de thermostaat is begonnen met aanwarmen. is handig om e zien ook.. tot nog toe gaat het vrij goed met de kuubs per graaddag. heb ze net bijgewerkt tot en met vrijdag, en ze gaan nog niet echt omhoog... :)

ach.. enm sneeuw isoleert, dus dat ,ag wel blijven liggen :)

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 05-12-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
asvogel schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 17:09:
[...]

Komt de koude lucht uit de buizen, of van elders rondom het stopcontact of van achter het stopcontact? Je buizen dichtkitten zou ik niet zo snel doen, dat krijg je er misschien niet meer uit. Kun je er niet iets in klemmen, zoals glaswol o.i.d.? Wat voor muur is het? Sluit de wcd goed aan? Misschien even een foto'tje posten...
Kwam vanuit de twee bekende gaatjes. Heb het simpel opgelost door twee van die kinderveiligheidsdingetjes erin te stoppen. Dacht eigenlijk 5 jaar geleden van die dingen af te zijn, maar nu doen ze toch weer goed werk. Ik vermoed dat de koude lucht uit de kruipruimte kwam, via de buizen. Komt nu nog een heel klein beetje lucht via de randaarde pennetjes, maar stukken minder dan eerst iig.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:34
SDE+ 2011 <sarcasme> ''+'' staat zeker voor extra geld in de staatskast </sarcasme>
Als de plannen doorgaan voor 2011 gaan we dus allemaal extra betalen aan energie om de subsidie pot voor duurzame energie te bekostigen, als ik dan geen subsidie kan krijgen (door overtekening zoals dit jaar) dan word ik dus weer extra genaaid door de overheid ??? of zie ik dat verkeerd , weet iemand hier hoe dit precies gaat werken ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de plugwise 1202 beta release zit een tool die de pluggen en de hf noise laat zien. (off-noise)
zo kun je beter een wifi kanaal kiezen, thuis, dat minder intefereert met plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Joba schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:13:
Kwam vanuit de twee bekende gaatjes. Heb het simpel opgelost door twee van die kinderveiligheidsdingetjes erin te stoppen. Dacht eigenlijk 5 jaar geleden van die dingen af te zijn, maar nu doen ze toch weer goed werk. Ik vermoed dat de koude lucht uit de kruipruimte kwam, via de buizen. Komt nu nog een heel klein beetje lucht via de randaarde pennetjes, maar stukken minder dan eerst iig.
Dan begrijp ik toch niet waarom het tocht. Of heb je losse draden in je kruipruimte liggen? Een dichte PVC buis zou niet moeten tochten. Er kan wel wat kou uitkomen, maar geen stroom koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

MeTheOne2008 schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:34:
SDE+ 2011 <sarcasme> ''+'' staat zeker voor extra geld in de staatskast </sarcasme>
Als de plannen doorgaan voor 2011 gaan we dus allemaal extra betalen aan energie om de subsidie pot voor duurzame energie te bekostigen, als ik dan geen subsidie kan krijgen (door overtekening zoals dit jaar) dan word ik dus weer extra genaaid door de overheid ??? of zie ik dat verkeerd , weet iemand hier hoe dit precies gaat werken ????
Je kans sowieso geen subsidie krijgen, of je moet een PV systeem neerzetten van > 15 kWp.

Verder gisteravond dus een item over PV panelen in China, bij de YingLi fabriek. Leuk, want ik werk op dit moment met 235 Wattpiek YingLi panelen. Hier het item, mocht je het gemist hebben:

http://nos.nl/video/20297...en-populair-in-china.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:12
Anne vdr Bom schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:23:
[...]

Plus ~16 euro rente (2,5 %, ervan uitgaand dat je het van je spaargeld bekostigt).

[...]

16 + 44 = 60 euro per maand is ca. 100 m3 gas per maand, 1200 m3 per jaar, oftewel zo'n 40 GJ per jaar. Een goede collector levert max 2 GJ/m2/jaar dus dan zou je 20 m2 aan collector moeten hebben en 100% van de warmte benutten (wat je nooit lukt omdat je in de zomer een overschot hebt).

[...]

Ik heb dezelfde conclusie getrokken en besloten de electrische route te bewandelen. Een pv-installatie was kostenneutraal, zelfs zonder subsidie. Voor de zonneboiler had ik subsidie nodig om het enigszins betaalbaar te maken. En die pv-panelen besparen (indirect) tenminste net zoveel gas. En als een deel van mijn zonnestroom steenkolenstroom van het net drukt, dan is de winst voor het milieu nog veel groter.
ho, wacht even, die conclusie heb ik niet getrokken; ik heb besloten dat de Q-Solar te duur is voor mij. Ik wil echter wel een zonneboiler, maar dan een goedkopere, bijv. eentje van HR Solar, en dan in combinatie met een nieuwe CV-ketel. Ik denk dat die combinatie zeker een grote besparing bij ons kan opleveren en, zoals eric-pvt nog opmerkte, dat wordt alleen maar meer als de kids ouder worden en de gasprijs omhoog gaat. Daarnaast kan ik altijd nog PV op het dak leggen.

@Anne vdr Bom; Is dat niks voor jou, een kleinere zonneboiler én PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of... een warmtepomp boiler met collector ondersteuning, deze zijn al op de markt.
de stroom betrek je dan van steeds meer aan te schaffen pv.
denk zoals sunhacker zei : organiseer rondom de boiler, en de gasketel is hooguit hulpsinterklaas.

voorbeeld :
-een qsolar vind het niet erg als je een warmtepomp op de cv retour zet, ook een pallet kachel kan,
omdat het regelsysteem een te hoge aanvoer snapt, richting boiler.
-een douche warmte terugwin unit warmt de boiler juist op in de winter, de gasverwarmde douche geeft warmer water in de boiler, wat weer in de cv beschikbaar komt.
-een ventilatie boiler voor de hoofdboiler wint huiswarmte terug en stopt dit in het douchewater en de hoofd boiler (zoals bij woodski)

veel posts in dit forum organiseren rondom de gasketel, en daar moet je nu juist vanaf, een gasketel is een doorlopend krediet (verdriet)
alle kleine stapjes samen maken een groot budget vrij om door te gaan, juist als je een plan start moet je geen dingen uitsluiten. hoe groter het gezin hoe groter de impact van alle kleine technische stapjes.

warmtepomp-zonneboiler :
http://www.stiebel-eltron...p-zonneboiler-sbb-wp-sol/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
glambalk schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:45:
[...]

Voor welke omvormer heb je belangstelling? Stuur mij anders even een DM of e-mail. Jij hebt je DM niet aan staan.
Ik ga nu heeeel dom klinken, maar zit net even door de instellingen te kijken, hoe zet je DM aan? 8)7

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Yilar schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:58:
[...]
Ik ga nu heeeel dom klinken, maar zit net even door de instellingen te kijken, hoe zet je DM aan? 8)7
MY TNET -> Voorkeuren -> Layout. Dan tab 'forum' selecteren.
Onder kopje privacy kan je DM aanzetten.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mail gestuurd richting Koston, dakisolatie gaat er nu echt van komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
harold65 schreef op zondag 05 december 2010 @ 13:45:
[...]

MY TNET -> Voorkeuren -> Layout. Dan tab 'forum' selecteren.
Onder kopje privacy kan je DM aanzetten.
Mijn dank is groot Harold!

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Trouwens, weet iemand de Rc bouwstandaarden van de jaren 70?

Ik probeer de Rc waarden te berekenen van mijn huis. ik kom op een Rc van 1 voor het dak en voor de vloer. Kan dit kloppen met het bouwbesluit van die tijd?

Zullen mijn muren dan ook een Rd van ongeveer 1 hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
asvogel schreef op zondag 05 december 2010 @ 11:41:
[...]

Dan begrijp ik toch niet waarom het tocht. Of heb je losse draden in je kruipruimte liggen? Een dichte PVC buis zou niet moeten tochten. Er kan wel wat kou uitkomen, maar geen stroom koude lucht.
Inderdaad vreemd, maar ik vermoed dat de aannemer hier een steek heeft laten vallen en misschien de buizen niet goed in elkaar heeft gestoken, oid. Als ik weer eens in de kruipruimte ben zal ik er naar kijken.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal isolatie :
http://www.pyrosolar.com/html/isolatie_informatie.html
in lelystad waait het ook flink...

in dit artikel staat iets essentieels, en dat is hoe houd je je isolatie droog,
ik heb zeer dunne compritape in de ontluchting, en houd dit goed in de gaten.
sinds september blijft de isolatie kurkdroog, en dat was eerst niet zo.
dus : wel ademen, maar geen inslag van horizontale regen (vocht werkt capilair)
ook bij de kozijnranden heb ik dit gedaan, puur vanwege de windzone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op zondag 05 december 2010 @ 17:16:
Trouwens, weet iemand de Rc bouwstandaarden van de jaren 70?

Ik probeer de Rc waarden te berekenen van mijn huis. ik kom op een Rc van 1 voor het dak en voor de vloer. Kan dit kloppen met het bouwbesluit van die tijd?

Zullen mijn muren dan ook een Rd van ongeveer 1 hebben?
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar misschien een link waar je wat aan hebt.
http://www.isobouw.nl/nl/3/203/rcberekeningen.aspx
Ze hebben trouwens ook dunne dakplaten die op de bestaande geplaatst kunnen worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:45:
of... een warmtepomp boiler met collector ondersteuning, deze zijn al op de markt.
de stroom betrek je dan van steeds meer aan te schaffen pv.
denk zoals sunhacker zei : organiseer rondom de boiler, en de gasketel is hooguit hulpsinterklaas.

voorbeeld :
-een qsolar vind het niet erg als je een warmtepomp op de cv retour zet, ook een pallet kachel kan,
omdat het regelsysteem een te hoge aanvoer snapt, richting boiler.
-een douche warmte terugwin unit warmt de boiler juist op in de winter, de gasverwarmde douche geeft warmer water in de boiler, wat weer in de cv beschikbaar komt.
-een ventilatie boiler voor de hoofdboiler wint huiswarmte terug en stopt dit in het douchewater en de hoofd boiler (zoals bij woodski)

veel posts in dit forum organiseren rondom de gasketel, en daar moet je nu juist vanaf, een gasketel is een doorlopend krediet (verdriet)
alle kleine stapjes samen maken een groot budget vrij om door te gaan, juist als je een plan start moet je geen dingen uitsluiten. hoe groter het gezin hoe groter de impact van alle kleine technische stapjes.

warmtepomp-zonneboiler :
http://www.stiebel-eltron...p-zonneboiler-sbb-wp-sol/
http://www.stiebel-eltron...r-warmtepomp/lwa-252-sol/
deze kan ook natuurlijk. dat is misschien simpeler te realiseren omdat het al is geintegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<biertje erbij>

als greenchoice haar 5000kwh saldering volhoud dan krijg ik onder 0 dus ook sde+ bonus !
dat is tvt verkortend, dus eigenlijk is het subsidie, mijn tvt is al voorbij, dan koop ik een nieuwe fiets,
dankjewel verhagen !

<slokje>

als het weer een vastrecht post is dan absoluut weer niet....<ouwe fiets lekke banden...>

<3 slokjes en een beetje zenuwachtig>

wat zou deze regering kiezen ? over 3 weken gaat het al in, en we weten nog niets.(in mijn geval fiets)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2010 20:36 . Reden: <burp> ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:50
@Kets_One en 4Reload:
Mijn installateur heeft gereageerd. Hij wees me erop dat er in het installatievoorschrift een tabel met parameters zit. Via het onderhoudsmenu moet je dan het zelfleren inschakelen. Nu zat net dat niet bij mijn documentatie, maar Google is mijn vriend.
Ik heb net de parameters aangepast en ben benieuwd of ik nu morgen iets ga merken.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 05 december 2010 @ 18:43:
[...]

Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar misschien een link waar je wat aan hebt.
http://www.isobouw.nl/nl/3/203/rcberekeningen.aspx
Ze hebben trouwens ook dunne dakplaten die op de bestaande geplaatst kunnen worden.
Bedankt! Ik zal eens kijken of ik de Excelsheets kan uitpluizen, de Rc waarde van de buitenmuren ligt zo rond de 1,7. Misschien wat lager, ik vermoed dat de Rd waarden van isolatie in de afgelopen jaren beter zijn geworden dan toen ze begonnen met isoleren.

Uitgaande van 70mm steen, 15mm luchtspouw, 60mm isolatie en daarna 150mm gewapend beton aan de binnenkant. ( ja ik woon in een soort van bunker ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pak de chips, cola, en ga er voor zitten:
lachen over stooktips van fossielen....

http://www.geldenrecht.nl...ips-voor-een-barre-winter

ondanks dat ik al een aantal berichten ter correctie van onjuiste opmerkingen heb ingezonden, zijn die wederom niet geplaatst... says 'nough

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hkuit schreef op zondag 05 december 2010 @ 12:28:
ho, wacht even, die conclusie heb ik niet getrokken;
Oeps...
ik heb besloten dat de Q-Solar te duur is voor mij. Ik wil echter wel een zonneboiler, maar dan een goedkopere, bijv. eentje van HR Solar, en dan in combinatie met een nieuwe CV-ketel. Ik denk dat die combinatie zeker een grote besparing bij ons kan opleveren en, zoals eric-pvt nog opmerkte, dat wordt alleen maar meer als de kids ouder worden en de gasprijs omhoog gaat. Daarnaast kan ik altijd nog PV op het dak leggen.

@Anne vdr Bom; Is dat niks voor jou, een kleinere zonneboiler én PV?
Dit was mijn berekening destijds.

Ik ging toen uit van 1400 euro en 500 kWh per jaar. In de praktijk haal ik ~950 kWh per jaar uit een installatie van 3000 euro.

Mijn standpunt is niet veranderd, zeker niet nu PV nog steeds snel in prijs daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
MeTheOne2008 schreef op zondag 05 december 2010 @ 10:34:
Aangezien ik al vele tientallen uitvoerig gedocumenteerde en beargumenteerde artikelen over SDE heb geschreven en de laatste stand van zaken ook heb doorgelicht (op mijn manier, dat wel), kun je op PPV kijken.

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.

Deze jongen is dan ook wel heeeeeel erg voorbarig....

Wat is die emissiehandel toch een grote lichtelaaierij... Nu zijn d'r weer zogenaamd certificaten "gestolen", met grote kans op nog meer frauduleuze praktijken. Bah. Opdoeken die zooi...

Weer 23 en een half miljoen naar de grote jongens. De Staat der Nederlanden als grote Bobo Facilitator.

Uit dat stukkie:
"Nederland kiest op energiegebied voor een optimale balans tussen groen en groei. Dat betekent duurzame energie concurrerend maken en ruimte voor kernenergie."
Voor de door mij doorgestreepte tekst gelieve te lezen: "hernieuwbare" stroomproductie bij de grote e-bedrijven een flink pak geld toeschuiven en het ze laten doorberekenen naar de weerloze consumenten, daarbij ook nog tegelijkertijd vet energiebelasting en BTW afromend voor de Staat. Ik voel me trouwens beslist niet "vertegenwoordigd" met dat belachelijke "Nederland kiest". EL&I "wijst aan", en wij moeten onze mond dichthouden. Komt dichter in de buurt van de "waarheid".

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 01:29 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 22:50
En het is warm vanmorgen! :) Wel raar dat dat zelflerende niet automatisch aanstaat, maar goed, het werkt nu!

Wat er moet gebeuren is het volgende (Atag Wize thermostaat icm Atag A244EC)
menu toets 10 seconden ingedrukt houden, dan STEL kiezen en dan naar OPSTOKEN. Daar is de standaard waarde 3: uit. Die moet je verstellen naar 1: aan.
Dan staat de zelflerende inschakeloptimalisering aan.

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:42:
@dennis
ik heb inmiddels ook hre handleiding bekeken, en daar staat het idd ook in.

zoneregeling.. Cool! besef ook dat je niet slechts 1 aan/uit themostaat kunt aansluiten, maar evengoed voor elke ruimte 1...

ook zonder die instelling met zoneregeling kon je al combis maken met aan/uit. OT en buitenvoelers, je had dan alleen geen mogelijkheid van het schakelen van een afsluiter.

ik zal eens kijken of ik misschien ook een toepassing met zoneregeling kan bedenken.
Ik heb voor de kamers boven al een zoneregeling die de 6 aan/uit thermostaten van de slaapkamers en badkamer gebruikt om de zonekleppen aan te sturen. Deze "volgt" nu alleen de CV ketel. Dus CV ketel aan + warmtevraag kamer = zoneklep open en verdelerpomp aan. Net zoals radiatoren met thermostaat knoppen.

Mijn zoneregeling kan echter ook de CV aan/uit aansturen. Dus als ik eea ander aansluit is het: warmtevraag slaapkamer/badkamer = zoneklep open + verdelerpomp aan + CV ketel aan

Warmtevraag woonkamer/keuken (OT) = zoneklep open + verdelerpomp aan + CV ketel aan (OT)

Mijn verdeler van de bovenverdieping heeft een ouder type "geregelde" pomp van Grundfos (tussen 80W en 40W) met een opvoerhoogte van 6m (vrij sterk dus.) Ik wil ook nog eens een experimentje uitvoeren om te kijken of ik de verdelerpompen kan elimineren. Ik maak dan allen zones parallel aan elkaar (ipv hydraulisch neutrale verdeler boven en hydraulisch actieve verdeler beneden) en monteer deze pomp in de retour. De pomp in de CV laat ik zitten, immers als deze niet draait heeft hij ook een minimale weerstand. De pomp laat ik dan aansturen door de CV ipv de pomp die in de CV zit. Mijn ketel werkt zonder 3-wegklep, dus ik kan extern een pomp plaatsen. Ook zal ik wat flowmeters monteren om eea te kunnen afstellen. Mocht dit genoeg flow geven, dan heb ik het verbruik van 2 pompen geelimineerd!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

In Frankrijk begint het ook te rommelen.

Gaat PV ten onder aan zijn eigen succes? Of te hoge invoedingstarieven? Quote uit het einde van het bericht:
"The regulator estimates that EDF will pay an average of 546 euros ($722) a megawatt-hour for solar power in 2011." Dat is dus 55 cent per kWh, tamelijk gul lijkt me. Te gul.

Het jammere is dat ze gelijk het paardenmiddel van een algehele stop hanteren. Waarom niet flexibeler omspringen met de tarieven? Wat mij betreft per kwartaal herzien, afhankelijk van het aantal aanmeldingen in het voorgaande kwartaal. Dit aan/uit-gedoe lijkt me niet bevorderlijk om een gedegen, stabiele, terzake kundige bedrijfstak op te bouwen. Het lokt meer de opportunisten die even snel een slag willen slaan en daarna weer verder gaan naar iets anders. Ze moeten wel...

Nu is het wachten op Engeland, waar ze onlangs nog besloten het veel te hoge tarief te handhaven. Ook daar is het niet houdbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 06 december 2010 @ 11:37:
In Frankrijk begint het ook te rommelen.

Gaat PV ten onder aan zijn eigen succes? Of te hoge invoedingstarieven? Quote uit het einde van het bericht:
"The regulator estimates that EDF will pay an average of 546 euros ($722) a megawatt-hour for solar power in 2011." Dat is dus 55 cent per kWh, tamelijk gul lijkt me. Te gul.

Het jammere is dat ze gelijk het paardenmiddel van een algehele stop hanteren. Waarom niet flexibeler omspringen met de tarieven? Wat mij betreft per kwartaal herzien, afhankelijk van het aantal aanmeldingen in het voorgaande kwartaal. Dit aan/uit-gedoe lijkt me niet bevorderlijk om een gedegen, stabiele, terzake kundige bedrijfstak op te bouwen. Het lokt meer de opportunisten die even snel een slag willen slaan en daarna weer verder gaan naar iets anders. Ze moeten wel...
Het rommelde al twee jaar daar, en het gerommel werd steeds harder, dus dat was te verwachten.

EDF, by the way, verdient via hun Renouvelles tak ook een leuk centje van hun eigen uitgaven mee hoor. Gabardan in Les Landes (uit te breiden tot 76 MWp) wordt grotendeels met First Solar panelen gebouwd (samenwerkingsproject FS en EDF Renouvelles), en ze hebben nog wel meer grote MWp parken in de portfolio. Als ze zelf kunnen scoren is het goed. Als ze zelf veel aan "derden" uit moeten betalen is het opeens niet goed. Het geld is niet eens van henzelf... Maar ja, nuke cowboys kun je alles van verwachten.
"... nichts is schlimmer als Fadenriss, und nichts ist schlimmer als Stop-and-go-Erwartungen."
(Hermann Scheer, in zijn laatste telefonische interview met Photon)
Nu is het wachten op Engeland, waar ze onlangs nog besloten het veel te hoge tarief te handhaven. Ook daar is het niet houdbaar.
Inderdaad, dat is slechts een kwestie van tijd. Als de Britten ruiken dat er "nu nog" vet kan worden gescoord, en er mogelijk "gespeeld" wordt met de gedachte om de feed-in flink omlaag te gaan schroeven, ontstaat er binnen no-time een gigantische run, en kunnen de cap minnaars (lees: energie bobo's en conservatieve regeringen die het allemaal veel te hard gaat) de facto op hun wenken worden bediend. En de bal voor open doel inkoppen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@PolderPV (zonnigtype), waar baseer je het op dat de 'vrije' categorie achteraan moet aansluiten? Dat lijkt mij niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 15:48:
@PolderPV (zonnigtype), waar baseer je het op dat de 'vrije' categorie achteraan moet aansluiten? Dat lijkt mij niet..
Neen dat lijkt maar zo, maar is de facto door het totaal bezopen maximaal haalbare basisbedrag van 15 euricent/kWh voor "zonnestroom groot" sowieso onhaalbaar. Dus impliciet: achteraan sluiten. Zoals uitdrukkelijk bedoeld door EL&I.

Waar ga jij het verschil tussen 43 euricent/kWh basisbedrag (SDE 2010 categorie groot voor PV) en 15 cent/kWh (max. haalbaar in fase 4 van ESDEENEE medio 2011 vandaan halen dan? Bij elkaar schrapen uit alle andere lucratieve regelingetjes? Of ga je nog lager zitten en al in fase 1 voor "9 cent basisbedrag" voor zonnestroom bieden tegen de afvalverbranders? Feitelijk niet "bieden", want je kunt dan zelfs alsnog worden uitgeloot als fase 1 wordt overtekend. Veel succes met rekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Liander heeft daarnet teruggebeld. De meterstanden van 2010 en 2009 staan wel goed bij hun in de systemen gelukkig. Er schijnt een fout te zitten in het tonen van de standen op de website bij het invoeren. Hier waren al meer klachten over geweest.

Ik ben in elk geval blij dat alles goed in het systeem staat.

Vandaag ook twee 20W halogeenspots vervangen voor 3,5W LED lampen van de Gamma ( 22 euro/stuk ). Eerste ervaring. het licht is qua kleur bijna gelijk aan halogeen. Het is alleen extreem gebundeld.

Voor mooi zou ik van 3x20W halogeen over moeten naar 4x3,5W van deze ledspots voor een vergelijkbare en bruikbare lichtopbrengst.

[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 06-12-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 00:02:
[...]

SDE 2011 vergeet het maar: categorie klein is er zonder blikken of blozen uit gelazerd, categorie > 15 kWp volslagen kansloos omdat ze in de "vrije" categorie worden gepropt, achteraan de rit komen, of in de "eerste fase" voor een basisbedrag van max. 15 ct./kWh moeten "bieden" om überhaupt een kans te maken. Basisbedrag voor SDE 2010 was voor die categorie 43 cent/kWh. Kijk maar eens om je heen hoeveel van de 131 beschikkingen inmiddels zijn geplaatst... Dat gaat helemaal niks worden. * edit * tenzij met nog de nodige extra "hulp" van EIA, VAMIL, vervroegde afschrijving, willekeurige afschrijving, Kleinschaligheidsaftrek, provinciale en/of gemeentelijke aanschafsubsidie, en je dat van tevoren allemaal zwartwit op papier hebt staan en dus "durft" te bieden in fase 1 voor een basisbedrag van 15 ct/kWh.
Ik lees de brief van Verhagen anders (latere toevoeging: ik lees hierboven dat je dat zelf ook doet, je bedoelde het figuurlijk). Zonne-energie groter dan 15 kWp kan in de vrije ruimte meedingen. Dat kan al in de eerste fase voor 9 cent/kWh basisbedrag (dus een rotfooi van 3,7 cent per kWh). Het project loot dan gewoon mee in de grote pot van de eerste ronde samen met AVI's, vergisting met groen gasopwerking, stortgas, etc. Het maximale bedrag is te realiseren in de laatste fase met een basisbedrag van 15 cent/kWh en dus 9,7 cent subsidie/kWh. Maar ik vermoed dat alle latere fasen sowieso fictief blijken te zijn aangezien er in de eerste fase (beter: lotingsronde) al het geld vergeven gaat worden. Let wel dit zijn nog de rekenvoorbeeld bedragen van 2010, deze zullen wijzigen.

Interessant is om te zien hoe vrij de vrije ruimte gaat worden. Mogen vrije veld zonnestroominstallaties meedingen? Komt er een maximum systeemgrootte?

Een lichtpuntje vind ik dat de groen gas-invoeding uit vergistingsinstallaties vooraan staan bij het uitdelen van geld. Mijns inzien wordt deze optie terecht voorgetrokken op bijvoorbeeld een vergister-WKK combinatie. Groen gas invoeding is veel duurzamer dan het verfikken en de warmte proberen af te zetten (warmtevraag is vaak seizoensgebonden).

Jammer dat AVI's in de lijst vooraan komen. Maar ik verwacht met de huidige verzadigde AVI markt niet veel nieuwe installaties geplaatst gaan worden (nieuwe installatie is voorwaarde SDE).

Als ik een windmolen op land zou plaatsen zou ik op de vrije ruimte van de eerste fase intekenen. Je loopt dan 0,6 cent subsidie mis, maar je koopt wel zekerheid dat je meeloot in de eerste ronde.

Denken jullie ook dat de eerste fase overtekend gaat worden? Is iemand in staat om een educated guess te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik denk dat je gewoon met je PV > 15 kWp mee gaat in de eerste fase, en dat je gewoon 9 cent per kWh krijgt. En dat je gewoon mee doet in de loting, en dat de eerste fase overschreven gaat worden en er dus nooit een 2e fase komt. Dus:

- Grote PV installatie? SDE+ aanvragen, eerste fase.
- Meedingen, met net zoveel kans als de afvalverbranders en biogasdingen.
- Toegewezen krijgen? 9 Cent per kWh, zonder dat daar nog 5,3 cent afgaat.
- Geen maximum aan het kWh wat je met je installatie op wekt.

Kortom; als jij denkt dat je het (PV) kan doen voor 9 cent / kWh, dan mag je dat lekker doen, en zul je kans maken (net zoveel kans als de anderen) op de SDE+ subsidie.

En 9 cent is voor bedrijven > 50.000 kWh / jaar zeer interessant.. :) Dat halveert de TVT namelijk gewoon. Dan verdienen de grote bedrijven de installatie gewoon terug in 7-8 jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 06-12-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
9 cent per kWh krijg je niet aangezien dit het basisbedrag is. Bij de SDE moet je er nog de door ECN vastgestelde elektriciteitsprijs afhalen. Dit was voor 2010 geloof ik 5,3 cent. Subsidiebedrag is dus 3,7 cent en zal jaarlijks vastgesteld/gecorrigeerd worden naar de elektriciteitsprijs (zonder belastingen) in retrospectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:08:

- Toegewezen krijgen? 9 Cent per kWh, zonder dat daar nog 5,3 cent afgaat.
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat je de bestaande "systematiek" van de SDE, die NIET wordt gewijzigd (want dat staat nergens, en is wel in de Staatscourant gepubliceerd), nog steeds niet begrijpt. D'r gaat 5,3 eurocent per kWh correctiebedrag van af, en je eigen vermeden waarde stroominkoop (NB: op moment van invoeden) is het bedrag wat je er bij op kunt tellen. Iedere contractant heeft andere condities. Subsidiebedrag = basisbedrag minus correctiebedrag (waar nog meer dan de als gemiddeld VERONDERSTELDE "marktprijs" in verstopt kan worden, er zijn meer "correcties" mogelijk).
- Geen maximum aan het kWh wat je met je installatie op wekt.
Er wordt niet gecapt op "totale productie". Er wordt gecapt op te subsidiëren productie van max. 850 kWh/kWp.jaar. Ook dat is vast onderdeel van de SDE. En dan is er ook nog zoiets als een salderingsgrens alleen voor kleinverbruikers tm. 3x80 Ampère, etc.

We zullen het gaan zien. De brancheorganisatie wordt toch niet naar geluisterd (als ze al tot bewegen in staat zouden zijn), dus het dictaat komt van EL&I, en het gaat hoogstens met wat marginaal gemopper en gemispel door de TK.

Overigens vanavond overleg in de Thorbeckezaal. Als we "geluk" hebben mogen we meekijken vanaf 19h00:

http://www.tweedekamer.nl..._commissiezalen/index.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
nihiles schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:33:
9 cent per kWh krijg je niet aangezien dit het basisbedrag is. Bij de SDE moet je er nog de door ECN vastgestelde elektriciteitsprijs afhalen. Dit was voor 2010 geloof ik 5,3 cent. Subsidiebedrag is dus 3,7 cent en zal jaarlijks vastgesteld/gecorrigeerd worden naar de elektriciteitsprijs (zonder belastingen) in retrospectief.
Is "iets ingewikkelder" maar in essentie komt het er op neer. Die 5,3 eurocent is namelijk de basiselektriciteitsprijs, voor grotere installaties is dat al zo sinds SDE in 2009. Als de "gemiddelde marktprijs" met correctiefactoren onder dat bedrag zinkt, wordt het "correctiebedrag" gelijk aan de basiselektriciteitsprijs, en dus niet nog lager (mind you: subsidiebedrag is basisbedrag minus correctiebedrag, lager correctiebedrag betekent hogere subsidie/kWh). Verschil wordt niet meer bijgeplust door de Staat, en is "jouw risico".

Oh ja: en die "gemiddelde marktprijs" wordt niet door ECN Beleidsstudies, maar door EZ (nu EL&I) "vastgesteld". Mechanisme is onbekend, is nog nooit door het parlement naar gevraagd, en is volgens mij giga ordinair gewoon het gemiddelde "van alle op de markt in het voorbijgaande jaar bekende tarieven". Zonder enige vorm van weging. Want dan moet je nl. alle contractanten per kWh tarief gaan bepalen. Dat zullen ze nooit doen, en volgens mij zullen ze ook nooit de cijfers krijgen van alle leveranciers. Dus volgens mij is die "gemiddelde marktprijs" zo kunstmatig als wat en totaal niet representatief. Natte vinger werk.

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@zonnigtype, hoe gaat het met je GJ verbruik voor de stadsverwarming? Staat je verwarming inmiddels aan na die idioot koude periode van de afgelopen week?

Edit: Hier nog mensen in het topic die nog een RS485 + antenne interface zoeken voor een Sunnybeam display / SMA omvormer ( SB1100/1200/1700/2100TL etc ).

Ik heb er nog 1 liggen compleet waar ik niets mee doe.

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 06-12-2010 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flitspaal.nl schreef op maandag 06 december 2010 @ 17:49:
@zonnigtype, hoe gaat het met je GJ verbruik voor de stadsverwarming? Staat je verwarming inmiddels aan na die idioot koude periode van de afgelopen week?
Ja, verwarming zetten we aan op de elfde van de elfde... :+

Sindsdien iets van 1,7 GJ verbruikt. Ik heb geen zin om gedwongen Vattenfall te spekken, dan maar een dikke fleece aan.

Vanmiddag werd alweer voor de tigste keer tuindeur van de studeerkamer overgeschilderd (we hopen dat het de laatste keer was, het was weer een heel schilderspektakel de laatste maand). Deur moest open blijven staan, dus dat was weer effe lekker blauwbekken achter de computer (verwarming had ik natuurlijk direct uitgedraaid, we stoken hier niet voor de roodborstjes...).

NB: 1,7 GJ is met huidige tarief bijna 35 Euri incl. BTW. Daar kan ik nog net mee leven, gezien de forse koudeperiode... Het is natuurlijk ook de waarde van zo'n 164 kWh elektra (= gesaldeerde zonnestroom) met mijn contractprijs, maar een kniesoor die daar op let...

Nogmaals: we hebben geen representatief huishouden, voor ons zijn "graaddagen" berekeningen niet zo zinvol... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

huh? 164kWh is toch 0,164 GWh en dat is toch 0,164*3600=590,4 GJ?

Wat klopt hier nu niet?

Oh grapje, 164kWh is 164*10^-6 GWh, en dat is dus 0,59GJ

[ Voor 24% gewijzigd door Ikke! op 06-12-2010 18:31 ]

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:13:
[...]

Ja, verwarming zetten we aan op de elfde van de elfde... :+
....
kritische datum... het 'zotten getal' van onder de rivieren :+

Greenchoice vroeg mij zojuist om een artikel te schrijven voor hun :)
leuk dat ik gevolgd wordt of... ben? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Ikke! schreef op maandag 06 december 2010 @ 18:29:
huh? 164kWh is toch 0,164 GWh en dat is toch 0,164*3600=590,4 GJ?

Wat klopt hier nu niet?

Oh grapje, 164kWh is 164*10^-6 GWh, en dat is dus 0,59GJ
Dat zijn fysische realiteiten.

Welkom in de wereld van de valse prijzen:

Huidige tarief Greenchoice voor mij, Vattenfall grijze prijs enkeltarief minus een halve eurocent (zonnestroomproducenten) korting is nu 21,3 eurocent/kWh all in (meeste: energiebelasting wat wegvloeit naar de Staat).

Huidige tarief Vattenfall stadswarmte dozengeschuif van de restwarmte van de gasgestookte E.ON STEG centrale aan de Langegracht: 20,56 Euro/GJ bemeten stadswarmte. Incl. BTW (NB: energiebelasting hoeft niet te worden afgedragen door Vattenfall, betalen we wel degelijk...)

Kookgas is voor onze regio C bij Greenchoice, incl. kwart eurocent/m3 korting momenteel: 56,4 eurocent/m3 incl. BTW.

Those are the price realities we have to live with.

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Debat energie is begonnen:

http://www.tweedekamer.nl...ecke112&adsl=Thorbecke111

Samsom heeft alles al opgegeven, zo lijkt het...

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

foutje.

[ Voor 97% gewijzigd door SunshineCompany op 06-12-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 19:53:
[...]

Kijk je? Ik kan het nu even niet volgen, als er PV / SDE informatie is, hoor ik het graag.. :) Bedankt!
Nulkommaniks. Is geen enkele issue.

Allemaal nukes, CCS, biobased economy, biomassa bijfik in kolencentrales lekker goedkoop, etc., etc.

Boodschap: verwacht niets, dan krijg je op zijn allerhoogst een afgekloven kruimel...

Verburg CDA: we gaan het doen met convenanten met e-bedrijven, geen wettelijke verplichtingen, geen subsidies...., we gaan elkaar aanspreken op onze duurzame verantwoordelijkheden (of zoiets) ... ;(

Leveranciersverplichting zingt steeds harder rond. Lees: de e-sector moet het maar gaan doen, dan hoeven alle andere partijen (burgers incluis) nog maar uit hun neus te vreten en in hun stoel te blijven zitten. Dan kan de leveringsprijs omhoog, en kan de energiebelasting omlaag. Dat ruik ik tot nu toe, en dat is zeer slecht nieuws... Het gaat in ieder geval weer op een niveau dat de tenen spontaan gaan krullen...

Leuk voorstel van Verburg (CDA, is ex landbouw minister): geef duurzame opwekkers CO2 emissie"rechten". Natuurlijk gaat dat wel af van het basisbedrag, want dat wordt direct bij SDEers in correctiebedrag verwerkt. Alle niet geregistreerde opwekkers kunnen dat natuurlijk schudden: die moeten eerst gecertificeerd bemeten worden, dus kosten, en waarde van "CO2 rechten" is momenteel compleet waardeloos...

Samsom <<>> Verburg: laatste wil NIET voorstel Samsom voor zelflevering ondersteunen, kost de Staatskas teveel (lees: energiebelasting en BTW inkomsten gemist). Wel klein prutswerk voor zelfleveraars gedoogd door CDA, dan weet u waar u aan toe bent. (Windvogel, Zonvogel).

PVV. Hou maar op. Klimaatverandering is onbewezen, zie de afgelaste protesten in Brussel vanwege de kou...

Heeft het over masseren van MER's om meerdere kerncentrales mogelijk te maken op een MER, hij heeft het over tien kerncentrales en of Verhagen effe kan regelen dat de netcapaciteit uitgebreid kan worden.

PVV: feed-in regeling Duitsland gevaren voor SDE + (hahahahaha).

Op vraag van Dijkgraaf (SGP) waarom CO2 opslaan als jullie niet in klimaatverandering geloven? "Daar kunnen andere redenen voor zijn, voor die opslag"...

[ Voor 75% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op zondag 05 december 2010 @ 16:23:
Mail gestuurd richting Koston, dakisolatie gaat er nu echt van komen.
Binnen of buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnigtype
dat je nog gaat kijken naar die bagger, het is net zoiets als in je kruipruimte kijken waar ratten en schimmel zit.... en dat vrijwillig respect hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op maandag 06 december 2010 @ 20:54:
@zonnigtype
dat je nog gaat kijken naar die bagger, het is net zoiets als in je kruipruimte kijken waar ratten en schimmel zit.... en dat vrijwillig respect hoor.
Je moet weten over welke zooi je het hebt om er een degelijke analyse aan te wijden.

Ik vrees, gezien het absurde baggerniveau, dat een "analyse" er niet van zal komen, en misschien is dat maar goed ook. Het is het typische vreselijke verlanglijstjes gegooi van een totaal het spoor bijster zijnd stel parlementariërs die niets in de melk hebben te brokkelen.

Enige melk zal misschien kunnen gaan worden: leveranciersverplichting. Dat is feitelijk de macht blind teruggeven aan de grote energiebobo's die gewoon elders op deze planeet zwaar gesubsidieerd groen gaan zitten opwekken, de winsten afromen, en de groencertificaten hier in de gruwelijke zwarte kolenmix gaan zitten proppen. Dan is onze "mix" opeens op papier vergroend... (of zoiets)

SGP is en blijft ook voorstander van uitbreiding van kerncapaciteit. Met Gods Zegen, waarschijnlijk.

Effe kwartiertje reces. Straks mag Verhagen zijn Goddelijke Zegen aan Meer Nukes en "14% gaan we zeker halen ergens in 2020" afkondigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben toch ook aan het kijken. PVV maakt zichzelf belachelijk. Vond die man van GL erg goed, Grashoff. Verder is iedereen erg kritisch over de SDE+ regeling.

/edit: Verhagen is 'm gepeerd.. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 06-12-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:08:
Ik ben toch ook aan het kijken. PVV maakt zichzelf belachelijk. Vond die man van GL erg goed, Grashoff. Verder is iedereen erg kritisch over de SDE+ regeling.
Ja, maar Grashoff wil (wil GL al jaren) ook leveranciersverplichting, en dat is slechts nieuws, want dan wordt alle initiatief uit handen van derden geslagen. En juist die hebben we nodig. Leveranciers zijn en blijven rabiate prijsmanipulators. Ik proef echter een dreigende kamermeerderheid van CDA, VVD, GL, mogelijk SP, en SGP voor zo'n verplichting. Dat gaat echter sowieso extreem wringen met enige vorm van SDE+, dus dat gaat weer de nodige collateral damage geven.

Feit: de burger is op enkele microscopische "als we nu dit doen dan..." na, een totale NON-factor in deze debatten, en dat is echt te schandalig voor woorden (Vlaanderen november update: 85.534 PV producenten, per maand zo'n 3.000 er bij; Nederland CertiQ november update: 6.061 PV producentjes gecertificeerd = MEP + SDE 2008-2010).

Verhagen is te laat, Kamer is present...

Verhagen is God (zou die aan het Twitteren zijn?). Ik zie ook enkele bekende gezichten in de publieksbanken. Die zullen ook niet zo blij naar huis gaan straks, vrees ik...

9 minuten te laat. Ongehoord! In mindering op zijn tijd gebracht...

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Buiten. Luchtspouw tussen dakbeschot en dakpannen. Rd extra van 1,9 tot 2,3. Rc komt in de buurt van de 3,5 . Exacte berekening moet ik nog maken wat de Rc wordt.

Blijft de brakke Rc van m'n spouwmuren over.. Die komt niet hoger dan 1,5 tot 1,7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Let op de mapjes op het bureau van Verhagen. Die kreeg Van der Hoeven ook van haar keihard doorpennende beleidsambtenaren voorgeschoteld. Die maken de antwoorden, en die maken het beleid. Verhagen is gewoon een spreekpop, zoals alle energieministers en EZ ministers waren in ons land.

Nadruk op NW Europese energiemarkt. Lees: grote energieconcerns kunnen alleen door absurde schaalvergroting hun businesscase houden, en Verhagen wil RWE, Vattenfall, Electrabel en al die vieze grote jongens dolgraag bij die "ambitie" faciliteren. De rest is daar totaal aan ondergeschikt. Nederland betekent niets voor hem.

Groen plus grijs inclusief nucleair. Ruimte voor kernenergie en CCS. Hoe krom kun je praten als je het over "duurzaam" hebt....

Verder gewoon reutelen over de inhoud van zijn brief die al bekend is. En rampzalig.

"Opslag op de energierekening". Supervaaaaaaaag. Nog steeds GEEN keiharde toezegging dat het GEEN vastrecht zal zijn (wat de MEP 52 Euro/jaar wel gewoon was, dus ordinaire belasting voor iedereen).

"Green Deal met de samenleving". Burgers hebben ook hun aandeel zegt Verhagen. Ja: dokken voor SDE plus, winsten naar de grote bedrijven, en zelf mag je geen panelen meer voor subsidiecentjes plaatsen. Mooie G[R]EEN DEAL! :X

Projecten in 2011 ingediend zouden volgens hem pas in 2013 geld kunnen vangen. PV installaties (voor een bespottelijk basisbedrag van 9 minus 5,3 cent/kWh) bouw je binnen een paar maanden tijd...

[ Voor 76% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
We worden allemaal genept, euh gemept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik vind Verhagen ook bijzonder slecht te volgen.. gaaaaaaaaaaaaapppp.. en inderdaad veel onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

flitspaal.nl schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:22:
Buiten. Luchtspouw tussen dakbeschot en dakpannen.
Dus alle panelen moeten eraf. Lekker hoor, mag je weer eens het dak op. Heb je wel gelijk alle kamers gedaan zonder rotzooi binnen en risico van vocht etc. We horen het verslag tzt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
subsidie op kleine PV-projecten is te duur omdat het te veel verkwerkingstijd kost bij Agentschap NL :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:49:
Ik vind Verhagen ook bijzonder slecht te volgen.. gaaaaaaaaaaaaapppp.. en inderdaad veel onduidelijkheid.
Projecten strengere eisen, Verhagen is in staat beschikkingen die als onhaalbaar worden beschouwd (!!!) in te trekken. Groot gevaar voor elke innovatieve PV boer die denkt voor 9 cent basisbedrag te scoren wat Verhagen terecht niet als reël ziet (9-5,3 cent = subsidiebedrag).

Helft Agentschap ambtenaren bezig met zonnestroom volgens Verhagen. Dat moeten er nu dus 1.000 zijn?????

PV klein heeft geen subsidie nodig WANT Urgenda zegt het zonder te kunnen doen. Wereld op zijn kop! (En: Urgenda heeft net verlengd tot eind januari omdat ze nog steeds die 10 MWp niet binnen hebben...)

PV klein buiten SDE+ houden, wordt dus nooit een kWh subsidie, dus houdt maar op. Wordt research bij ECN, voor burgers dus non-existent. Lees: de dood voor kleinschalige zonnestroom is nu al uitgetekend. En herbevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Hebben jullie dit artikel van de frontpage al gelezen?
Privégegevens 63.000 NL Energie-klanten liggen op straat

Heel makkelijk voor een inbreker om uit te zoeken wie er wel en niet aanwezig is indien deze personen een slimme meter hebben die op zeer regelmatig registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
HellevUUr schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:08:
Hebben jullie dit artikel van de frontpage al gelezen?
Privégegevens 63.000 NL Energie-klanten liggen op straat

Heel makkelijk voor een inbreker om uit te zoeken wie er wel en niet aanwezig is indien deze personen een slimme meter hebben die op zeer regelmatig registreert.
Hoogste tijd voor weer een miljoen Euro boete dunkt me... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

De dood voor kleine PV is inderdaad bevestigd.

EIA gaat in ieder geval door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:26:
Groen plus grijs inclusief nucleair. Ruimte voor kernenergie en CCS. Hoe krom kun je praten als je het over "duurzaam" hebt....
Dat is me ook al vaker opgevallen, dat mensen het verschil niet snappen tussen duurzame energie en energie zonder CO2-uitstoot. En dan wordt dus inderdaad kernenergie ineens duurzaam en ook steenkolen verbranden en de CO2 ergens onder de grond pompen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
"Atsma van miljeu gaat over de vergunningen wind op zee". Lees: mijn pakkie an niet (van Verhagen).

En dat is onze Energie Minister van het Super Ministerie EL&I met heel erg bobo-fähig poeha beleid....

Zeer slinks afvoeren (niet beantwoorden) van de vraag wie de opslag voor SDE gaat betalen. Dit is te schunnig voor woorden, de vraag wordt NIET beantwoord!

[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:10:
Zolang energiebedrijven verplicht blijven op jaarbasis en tot 5000 kWh te salderen, heb ik nergens last van.
zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:07:
PV klein heeft geen subsidie nodig WANT Urgenda zegt het zonder te kunnen doen. Wereld op zijn kop! (En: Urgenda heeft net verlengd tot eind januari omdat ze nog steeds die 10 MWp niet binnen hebben...)
Heeft hij dat gezegd? (Ik kijk het debat niet). Urgenda heeft maanden nodig om 10 MW bijeen te sprokkelen. Wat denkt hij? Haalt hij GW en MW door elkaar? 10 MW is een slechte dag in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:24:
[...]

Zolang energiebedrijven verplicht blijven op jaarbasis en tot 5000 kWh te salderen, heb ik nergens last van.

[...]
Nieuwe kleine PV zullen we nog minder zien verschijnen..

Wel zie ik een verandering in de markt op het gebied van nieuwbouw. Krijg regelmatig aanvragen voor nieuwe woningen / vakantiewoningen. Pas nog offerte uit gedaan voor 52 woning, 6/8/10 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
Of ze moeten een subsidie kunnen toepassen zoals ook op zonnecollectoren zit. Dus in 1keer het bedrag uitkeren en niet jaarlijks via energieleverancier. Dat zou toch aannemelijk minder administratieve rompslomp moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:24:
[...]

Bedoeld wordt natuurlijk ondersteuning voor nieuwe installaties. Daar gaat het om. En dat is bij de achilleshiel doorgesneden.
Heeft hij dat gezegd? (Ik kijk het debat niet). Urgenda heeft maanden nodig om 10 MW bijeen te sprokkelen. Wat denkt hij? Haalt hij GW en MW door elkaar? 10 MW is een slechte dag in Duitsland.
Ja, hij heeft gezegd dat PV klein niet (verder) ondersteund hoeft te worden, "want Urgenda" zegt zonder subsidie te kunnen leveren voor dezelfde prijs. Echt waar, dit is onze Super Energie Minister. Die echt GEEN BENUL heeft van prijzen, en daar ook helemaal niet in is geïnteresseerd, want PV is slecht voor de Staatskas, en dat is het enige belangrijke (negatieve) punt. Zie zijn belediging van het initiatief Samsom/Spies om zelflevering buiten je eigen aansluiting om te faciliteren.

Toetje: CCS is "belangrijk element in het energiebeleid om te komen tot een schoner klimaat" (Verhagen)

Hij heeft het alweer over "Green Deal". Dat wordt een deal van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

24zeven schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:32:
Of ze moeten een subsidie kunnen toepassen zoals ook op zonnecollectoren zit. Dus in 1keer het bedrag uitkeren en niet jaarlijks via energieleverancier. Dat zou toch aannemelijk minder administratieve rompslomp moeten geven.
Waarom gaat het in Belgie / UK / DE allemaal zo eenvoudig, en in Nederland niet? Wat doen we hier fout? Die 9 cent is meer dan genoeg voor bedrijven die PV willen, dat plafond moet er af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Die laatste vraag van die dame in rood (of roze?), over eigen gebruik van opgewekte elektriciteit / gas.. wat was dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het ook niet helder. Het betreft dat zelflevering door individuen onder de SDE komt te vallen.
Vervolgens hoorde ik Samson het nog eens herhalen dat er een belastingvrijstelling bij kwam ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

In het licht van de voorgaande posts, is het volgende persbericht, zeker het PV stuk best wel 'geinig'...

Brede innovatiesamenwerking voor energievoorziening van de toekomst

Arnhem, 6 december 2010 – Ruim twintig bedrijven in Nederland hebben de handen ineen geslagen om gezamenlijk te werken aan de ontwikkeling van intelligente energieconcepten. Samenwerkend onder de naam Smart Energy Collective ( www.smartenergycollective.com ), worden enkele grootschalige demonstratieprojecten opgezet op het gebied van Smart Grids – intelligente energienetten – verspreid over Nederland met in totaal ongeveer 5.000 particuliere en zakelijke consumenten. Met dit initiatief wil het Smart Energy Collective een voorsprong nemen op ontwikkelingen in het buitenland. Voor zover bekend is het Smart Energy Collective het meest omvangrijke initiatief in Europa voor de concrete ontwikkeling van intelligente energiediensten en -netten. Deelnemende partijen zijn (in alfabetische volgorde): ABB, Alliander, Enexis, Eneco, Essent, GasTerra, Gasunie, GEN Nederland, Heijmans, HUMIQ, IBM, Imtech, Itron, KEMA, Logica, Nedap, NXP Semiconductors, Philips, Rabobank, Siemens, Stedin, TenneT en Unica Installatiegroep.

Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW:
“Vanuit VNO-NCW zijn we zeer enthousiast over dit gezamenlijk initiatief. Dit is het soort innovatie dat Nederland zowel qua industrie als kennisontwikkeling nodig heeft om internationaal voorop te blijven lopen en de kansen die de energietransitie biedt te benutten. Smart energy en smart grids zijn essentieel voor de energietransitie en bieden zowel eindgebruikers als industrie grote mogelijkheden. Het bedrijfsleven heeft goede ideeën voor deze transitie met concrete oplossingen. Het zou mooi zijn als de Nederlandse regering deze zou ondersteunen en faciliteren.”

Stephan Singer, directeur Mondiaal Energiebeleid Wereld Natuur Fonds:
“Het Werld Natuur Fonds verwelkomt de stap van vele Nederlandse en internationale ondernemingen om de implementatie van smart grids snel op gang te brengen. Het Wereld Natuur Fonds dringt aan op een versnelde ontwikkeling op dit gebied, teneinde de doelstelling van 100% duurzame energie in 2050 op de meest kosteneffectieve manier te behalen. Wij ondersteunen de vaststelling van de Europese Commissie dat volledig gebruik van smart grids 10% primaire energie zou kunnen besparen. Om die reden, wordt dit initiatief nadrukkelijk uitgenodigd om zijn werk uit te breiden over Europa. Het Wereld Natuur Fonds ziet ernaar uit om samen te werken met deze ondernemingen.”

Prof.dr. Ernst ten Heuvelhof, voorzitter Taskforce Intelligente Netten:
"Het is een goede zaak dat deze 23 bedrijven het initiatief hebben genomen om dit project te realiseren. Het ligt volledig in lijn met het visie- en actieprogramma dat de Taskforce Intelligente Netten in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft opgesteld. Intelligente netten zijn essentieel voor de verduurzaming van onze energievoorziening. Grootschalige demonstratieprojecten als deze zijn noodzakelijk om deze nieuwe concepten te beproeven."

Jeroen de Swart, voorzitter Netbeheer Nederland:
“De komende decennia voorzien wij belangrijke en ingrijpende veranderingen in onze energievoorziening. De complexiteit van onze energie-infrastructuur en netwerken zal verder toenemen. Smart grids zijn de verbindende sleutel om de transitie naar een duurzaam energiesysteem te faciliteren. De veranderingen zullen ook snel moeten gaan om de duurzaamheiddoelstellingen in Nederland te halen. Om die reden is dit gezamenlijk initiatief van groot belang. Vanuit Netbeheer Nederland ondersteunen we het Smart Energy Collective dan ook ten volste.”

Pier Nabuurs, voorzitter Stuurgroep Smart Energy Collective en CEO KEMA:
“Met dit initiatief zetten de deelnemende partijen een belangrijke stap in de ontwikkeling van de energievoorziening van de toekomst. Samenwerking en open innovatie zijn hierbij van essentieel belang. Om die reden kunnen ook andere partijen die waarde aan deze innovatiesamenwerking kunnen toevoegen, zich bij dit initiatief aansluiten. Belangrijk is dat Nederland, ook op energiegebied, goed voorbereid is op de toekomst en dat het zijn concurrentiepositie niet alleen behoudt maar ook verstevigt.”

Smart Energy Collective
Het Smart Energy Collective is een brancheoverstijgend samenwerkingsverband van een breed scala aan bedrijven, dat door open innovatie wil anticiperen op onze toekomstige energievoorziening. Dit gebeurt in afstemming met eindgebruikers en andere betrokkenen. Smart energy en smart grids − intelligente energieconcepten en -energienetwerken − stellen consumenten in staat hun eigen energiehuishouding beter te regisseren. Door het gebruiksgemak van en de toegankelijkheid tot het energiesysteem te vergroten, kunnen kostenbesparingen gerealiseerd worden. Bovendien leiden deze tot een verduurzaming van onze energievoorziening en versnelling van de daarvoor noodzakelijke, commerciële productinnovatie. De grootschalige Smart Energy demonstratieprojecten zijn nodig om de ontwikkeling en toetsing van intelligente energieconcepten en -netwerken in de praktijk te concretiseren. Op dit moment nemen 23 partijen deel aan het Smart Energy Collective. Met een aantal andere partijen lopen gesprekken over toetreding.

Veranderend energielandschap
In de World Energy Outlook 2010 van de International Energy Agency (IEA) wordt geconcludeerd dat de energievraag tussen 2008 en 2035 met 36% zal toenemen, met name door de welvaartsgroei in landen als China. Het aandeel duurzame energie zal in die periode verdubbelen naar 14%. Ook het belang van aardgas zal toenemen, omdat aardgas als flexibele reservebrandstof ingezet kan worden voor het geval dat wind- en/of zonne-energie tijdelijk niet beschikbaar zijn en daarnaast het meest milieuvriendelijke fossiele alternatief vormt. De algemene verwachting is dat vooral de elektriciteitsvraag zal toenemen door een toenemend gebruik van elektrische apparatuur en warmtepompen, en door de ontwikkeling van elektrisch vervoer. Elektriciteit zal in de komende decennia in toenemende mate decentraal opgewekt worden, waarbij (kleinschalige) duurzame energiebronnen zoals zon-PV en wind maar ook biomassa en groen gas, een groter aandeel in de brandstofmix zullen gaan innemen. Dit veranderende energielandschap heeft niet alleen grote gevolgen voor de energie-infrastructuur en de wijze waarop vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar afgestemd worden, maar waarschijnlijk ook op de rollen van energieproducenten, -leveranciers, eindgebruikers en andere betrokken partijen in de toekomstige energievoorziening. Deze veranderingen creëren kansen voor zowel eindgebruiker als industrie.

Aanpassing energie-infrastructuur
Om deze ontwikkelingen daadwerkelijk mogelijk te maken en om de eindgebruiker in staat te stellen meer regie te laten voeren over zijn eigen energiehuishouding, is het noodzakelijk om de energie-infrastructuur aan te passen. Deze aanpassing is ook nodig om verduurzaming van de energievoorziening te faciliteren. Waar nu vooral sprake is van eenrichtingsverkeer (van energiecentrale naar eindgebruiker), zal in de toekomst vaker sprake zijn van tweerichtingsverkeer. Hierbij moet elektriciteit teruggevoed kunnen worden naar het net en/of uitgewisseld tussen eindgebruikers onderling. Intelligente energienetten zijn hiervoor onmisbaar. Door optimaal gebruik te maken van ICT-technologie ontstaat een energie-infrastructuur die op onderdelen vergelijkbare kenmerken vertoont als het internet.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verhagen: "Solar World Challenge" is goed geweest voor innovatie op zonnestroom gebied.

Huh? Ik heb nog geen commerciële spin-off van die verder hartstikke leuke race gezien hoor. En voor de private woning sector van nulkommanul waarde of betekenis geweest. Wel voor de maatschappelijke acceptatie van zonnestroom. Maar of dat nou "innovatief" is????? Tja. 'innovatie" gaat hetzelfde lot tegemoet als "duurzaam". Meest misbruikte en verkrachte begrip al in de negentiger jaren van de vorige eeuw.

Zelflevering lijkt passé. Bal wordt teruggespeeld naar Samsom voor een voorstel, maar Verhagen waarschuwde direct dat financiële dekking op orde moest zijn. En dat betekent gewoon keihard dat het gemis aan energiebelasting en BTW door De Staat ergens gecompenseerd moet worden. Dat gaat Samsom nooit lukken, is mijn inschatting.

Wel zelflevering bijv. van groen gas door de boer die het zelf opwekt. Maar dat is een sigaar uit eigen doos. Want: achter de eigen aansluiting...

Al met al een echt schandalig amateuristische vertoning op energiegebied, die beslist geen burgers blij zal maken en zelfs het middellange perspectief gitzwart in de houdgreep van de grote E-concerns zal zetten. We verdienen blijkbaar niet beter dan dit soort energie amateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

In ieder geval mooi, die motie, over de saldeergrens. Niet dat er wat mee wordt gedaan, maar toch.

Ze hebben nu haast daar.. afraffelen. Jammer hoor. Wat een gefaal allemaal. Geen duidelijkheid, tenminste, niet voor mij (Henk).

Ik stel voor dat we de volgende keer zonnigtype sturen als afgevaardigde van de gewone burger.. :+ :*)

[ Voor 59% gewijzigd door SunshineCompany op 06-12-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:10:

EIA gaat in ieder geval door.
Zeg je dit nou omdat je alleen maar in grote installties handelt? Ik ben nog steeds van mening; beter geen regeling dan een slechte regeling. Blind staren op dat onnozele gedoe uit Den Haag.
Juist PV klein zal het eerste baat hebben bij eigen opwek. De klein verbruikers betalen immers de hoofdprijs voor energie. Zonnepanelen is de meest haalbare van de duurzame eigen opwek voor kleinverbruikers.
We kunnen meeliften op de prijsdalingen die veroorzaakt wordt door de wereldwijde schaalvergrotingen de markt in Duitsland die in iets rustiger vaarwater komt. Sharp heeft zijn prijzen al 10% verlaagd tov 2010.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:57:
In ieder geval mooi, die motie, over de saldeergrens. Niet dat er wat mee wordt gedaan, maar toch.

Ze hebben nu haast daar.. afraffelen. Jammer hoor. Wat een gefaal allemaal. Geen duidelijkheid, tenminste, niet voor mij (Henk).

Ik stel voor dat we de volgende keer zonnigtype sturen als afgevaardigde van de gewone burger.. :+ :*)
Wil je me dood hebben?

Geluidsschermen zijn inmiddels ook al afgefikt voor PV toepassing door Verhagen ("ik ontraad de motie Verburg", lekker snel afgeserveerd). Argument: verblindende reflecties voor automobilisten zijn onacceptabel. Verhagen heeft blijkbaar nooit langs een van de vele Lärmschützwanden met PV gereden, daarvan zijn er al velen in Duitsland, Zwitserland e.a. Voorbeeldje.

Hij serveert ook motie af van Veldhoven van D'66 om energiebelasting voor groen gas gesaldeerd te krijgen voor particulieren buiten de eigen aansluiting om. Met het standaard argument: neen, dat had u bij Ministerie van Financiën moeten aankaarten, en u krijgt waarschijnlijk de financiële dekking niet rond. Hij raadt motie af, en dat voorspelt niet veel goeds voor vergelijkbaar initiatief "zelflevering" die Samsom opnieuw moet gaan indienen. Geld moet ergens anders vandaan komen. Ook goed onthouden dat over de te salderen BTW ook helemaal niet is gesproken, al is het Energiebelasting stuk voor elektra en gas natuurlijk gigantisch stuk voordeel. Als dat door zou gaan. Gaat niet gebeuren.

Stimuleringsregeling Grashoff kleinschalige PV apart productiesubsidie wordt afgeraden. Was voorspelbaar. Wel iets vaags via "Green Deal", maar dat gaat natuurlijk ook al niks meer worden.

Afgeserveerd. Alle zonnestroom moet kapot van Verhagen, maar hij is te laf om dat zo te zeggen.

1 juli 2011 gaat SDE in, hij claimt dat projecten pas 2013 van start gaan. Is natuurlijk irreëel voor PV, want dat realiseer je in paar maanden tijd. Grashoff trekt motie in, dus ook hier niets meer te verwachten.

Salderingsgrens motie, meer dan 5.000 kWh. Samsom medeondertekend, waar Verhagen dolgraag sneer naar uitdeelt. Want die zat in Wetsvoorstel max. 5.000 kWh die nog steeds niet is gerealiseerd. Verhagen wordt teruggepakt door Samsom dat het om opwekking "voor de meter" zou gaan, en niet zoals in zijn eerdere wetsvoorstel "achter de meter". "Wordt nog naar gekeken". (lees: hoe verzin ik een list om het niet mogelijk te maken)

Dit land is inmiddels al aardig ver op het hellende vlak richting Armageddon.

God, ze zijn eindelijk klaar. Wat een deceptie...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 06-12-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:36:
Ja, hij heeft gezegd dat PV klein niet (verder) ondersteund hoeft te worden, "want Urgenda" zegt zonder subsidie te kunnen leveren voor dezelfde prijs. Echt waar, dit is onze Super Energie Minister. Die echt GEEN BENUL heeft van prijzen, en daar ook helemaal niet in is geïnteresseerd, want PV is slecht voor de Staatskas, en dat is het enige belangrijke (negatieve) punt. Zie zijn belediging van het initiatief Samsom/Spies om zelflevering buiten je eigen aansluiting om te faciliteren.
Natuurlijk, ik redeneer bij mezelf vandaan. T.o.v. het geïnstalleerde vermogen in Nederland is 10 MW heel wat, misschien dat Verhagen daar naar gekeken heeft. In het land der blinden... Afgezet tegenover elke andere denkbare maatstaf (buitenland, 14% in 2020, belangen van toekomstige generaties) moet je met een goed gemutst "alle kleine beetjes helpen" maar proberen er de moed in te houden. Het ambitieniveau doet de naam van onze Lage Landen eer aan.

Weet Verhagen trouwens al dat de Urgenda-panelen niet meetellen voor zijn 14%-doelstelling? Zo snugger is hij niet, dus hij zou dat wel eens gemist kunnen hebben.

Urgenda heeft met die eerste tranche waarschijnlijk de markt al afgeroomd van de mensen die al op het vinkentouw zaten. Na de eerste 10 zullen de tweede 10 megawatten beduidend meer moeite kosten. 10 MW maakt ook niet direct een indruk dat je overal zonnepanelen in het straatbeeld ziet verschijnen en gaat denken: "Moet ik dat ook niet eens doen?" Want mensen blijven kuddedieren. Misschien maar goed ook, voor je het weet gaat men denken: "Moet ik daar niet eens iets tegen doen?", en dan loopt de hele meute weer te hoop tegen die verpesting van het uitzicht.
Toetje: CCS is "belangrijk element in het energiebeleid om te komen tot een schoner klimaat" (Verhagen)
:( CCS is de leugen van de fossiele sector om business as usual zo lang mogelijk voort te zetten. Hij trapt er met beide benen en open ogen in. Of hij is bezig met langetermijnplanning. Hij zit gebeiteld voor een paar mooie commissariaten.
Hij heeft het alweer over "Green Deal". Dat wordt een deal van niks.
"Green Deal". Hoe mooier de verpakking, des te teleurstellender de inhoud. Een mooie strik erom, een pakkende soundbite en televisiekijkend Nederland kan weer tevreden verderzappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mars Warrior schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:47:
In het licht van de voorgaande posts, is het volgende persbericht, zeker het PV stuk best wel 'geinig'...

Brede innovatiesamenwerking voor energievoorziening van de toekomst
Bladiebladieblaablaaaaaaa

Wientjes (VNO-NCW): de vleesgeworden Destructor van decentrale opwekking en exploitatiesubsidies (lees: Duits EEG, Nederlands SDE) die de deur bij Verhagen dagelijks plat loopt om hem te bevelen alle initiatieven richting een energietaks voor SDE+ voor het bedrijfsleven koud te maken of ernstig af te zwakken wil best wel veel geld vangen bij diezelfde Staat voor het Paard Van Troje bij u in de meterkast...

Hoe meer er geronkt wordt bij dit soort "instanties", hoe meer je op je tellen moet gaan passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Lang leve het polder model :P

Dus als particulier zelf groen gas maken is nog wel toegestaan maar mag niet/gaat niet gesaldeerd worden?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Pagina: 1 ... 14 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.