Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 00:40

stegen

8710Wp

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:43:
[...]

Als je als ZZP er zonnepanelen op je eigen (prive) huis legt kun je daarmee niets in je onderneming.
Dat kan wel als je het doet op het dak van je bedrijfspand (ondernemersvermogen).

Bij gesplitste panden (prive/zakelijk onder voorwaarden:aparte saniaire voorzieningen, eigen deur) kunnen de zonnenpanelen wel (deels, afhankelijk van de situatie) in de onderneming worden verantwoord.

Als standaard ZZP'er in de IT met je bedrijf aan huis is zonnepanelen in je onderneming geen (legale) optie.
:'(
Dit is wellicht een optie:

Non-profitorganisaties, particulieren, bedrijf aan huis
Non-profitorganisaties en particulieren kunnen zelf geen EIA aanvragen. Maar soms kunnen ze wel indirect gebruikmaken van de EIA. Non-profitorganisaties kunnen een ondernemer EIA laten aanvragen voor een installatie en die installatie ‘terughuren’ van de ondernemer via een 'sale-lease-back-constructie'. Non-profitorganisaties kunnen op dezelfde manier gebruikmaken van de VAMIL- en MIA-regeling.

Particulieren kunnen soms via een (operational) leasecontract met een ondernemer gebruik maken van de EIA. De ondernemer investeert en stelt de installatie ter beschikking aan de particulier. Dit kan echter maar in een paar gevallen:

- als de ondernemer investeert in zonne-energie op een woning (fotovoltaïsche panelen, zonneboilers, zonnecollectoren);
- als de ondernemer investeert in een collectieve warmtepomp die zich buiten een woning bevindt;

Andere technieken voor woningen, zoals een warmtepomp die in een particuliere woning wordt toegepast, komen niet in aanmerking.

Bedrijf aan huis
Als een installatie, bijvoorbeeld een warmtepomp, zich bevindt in de bedrijfsruimte van een bedrijf aan huis, dan kan deze wel - naar rato - in aanmerking komen voor de EIA. Het bedrijf aan huis moet dan wel bij de Belastingdienst bekend zijn en geaccepteerd worden.

http://regelingen.agentsc...om-ik-aanmerking-voor-eia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Erasmo schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:38:
Apart smeltpatroon hebben de panelen van mijn achterburen :)

[afbeelding]
Ik heb zelf wat panelen vrijgemaakt hier, en vandaag 17 kWh opgewekt. Ik ben benieuwd of ze zijn ontdooid, of dat het licht door de sneeuw heen is gegaan..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 13:06
Ik heb al eerder wat gevonden informatie over de nieuwe kappen op station Utrecht centraal gepost. feelthepower in "Duurzame Energie deel 17")

Nu heb ik de volgende aanvulling gevonden: (niet online, maar op een monitor in de stationshal)
De nieuwe perronkappen voor de sporten 5/7, 8/9 en 11/12 worden gemaakt van staal en glas. In het gebogen glas van de kappen worden zonnecellen geintegreerd. De energie die met de zonnecellen wordt opgewekt wordt teruggegeven aan het electriciteitsnet. De zonnecellen zorgen voor een energieopbrengst van ca. 85.000 kWh per jaar. Dit betekent een CO2 reductie van 46 ton per jaar. Van de opgewekte energie kunnen de verlichting, de liften en de roltrappen draaiende worden gehouden.
Pluspunten voor Mars Warrior trouwens:

Mars Warrior in "Duurzame Energie deel 17"

[ Voor 6% gewijzigd door feelthepower op 01-12-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:26:
Ik zou idd gaan voor een gipsvezelplaat (fermacel) ivm brandveiligheid. Is duurder dan gips, maar je kunt er wel gewoon een schroef in jagen. MDF is niet bepaald brandveilig.
Echt brandveilig is pas Promatect (onbrandbaar) tegen fermacell (brandwerend)
http://www.promat.nl/plaatmaterialen.asp

Schijnbaar gebruiken de kachelbouwers het allemaal, is mij verteld.

Ben er nu eindelijk uit wat het gaat worden met de cv-houtkachel.
Het wordt een inbouwhaard Edilkamin Idro50 met 50ltr boiler aan de achterzijde.
Compleet met een geheel nieuw rookkanaal van Isoduct.
Geheel gecombineerd met de zonneboiler en de cv-ketel natuurlijk.
Ik ga er ook het warm water mee verwarmen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
feelthepower schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:55:
Ik heb al eerder wat gevonden informatie over de nieuwe kappen op station Utrecht centraal gepost. feelthepower in "Duurzame Energie deel 17")

Nu heb ik de volgende aanvulling gevonden: (niet online, maar op een monitor in de stationshal)
Niets over het fysieke opgestelde nominale STC vermogen? Heb ik nog niets over gehoord. De specifieke productie zal natuurlijk aan de lage kant zijn, door hellingshoek, schaduwen e.d., maar het is interessant om te weten uit hoeveel "opgesteld" name-plate vermogen ze die productie berekenen.

Aha, ik zie dat MarsWarrior heeft zitten rekenen (dank!). Indien inderdaad 100 kWp, zou dat een van de SDE 2009 beschikkingen "groot" kunnen zijn geweest. In 2009 opgeleverd zou dan per kWh 40,6 eurocent subsidie zijn verleend voor de productie. Dit jaar is nog niet bekend (wordt pas duidelijk rond 1 april 2011), maar zal ook wel in die buurt komen. Weer eens wat anders dan die fooi in SDENEE 2011...

[ Voor 22% gewijzigd door zonnigtype op 01-12-2010 17:06 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:55:
[...]
Ben er nu eindelijk uit wat het gaat worden met de cv-houtkachel.
Het wordt een inbouwhaard Edilkamin Idro50 met 50ltr boiler aan de achterzijde.
Compleet met een geheel nieuw rookkanaal van Isoduct.
Geheel gecombineerd met de zonneboiler en de cv-ketel natuurlijk.
Ik ga er ook het warm water mee verwarmen.
Misschien kun je er ook nog goedkoop aankomen :)

http://huis-inrichting.ma...-aansluiten-op-je-cv.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hmm, de zin "Fantastische nieuwe kachel, nooit gebruikt i.v.m. te strenge regelgeving in Duitsland" in deze advertentie baart me dan weer zorgen: want waarom niet in Duitsland te gebruiken? Slechte verbranding?
flitspaal.nl schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:49:
Gisteravond nog even op zolder geweest. Je voelt letterlijk de kou van het schuine dak af vallen. Gewoon smerig koud als je boven komt.

Gisteravond hebben we besloten om de zolder toch versneld te gaan isoleren. We gaan toch aan de binnenkant isoleren en niet aan de buitenkant zoals eerst de bedoeling was. We kunnen tussen de 12 en 15cm isolatie kwijt tussen de balken dus dat zit wel goed. Ik vond bij Isover comfortpanelen van 120mm dik met een Rd van 3.5.
Ook hier is het lekker koud op de zolder, al is het nog weer een stuk kouder op de vliering daarboven.
Ook ik heb gekeken naar PIR, maar ik las (vorig jaar) veel klachten op belgische fora over de enorme warmte in de zomer door de aluminium cachering en de vochtproblemen.
Bij ons op zolder was het afgelopen zomer bijna 40graden, en op de vliering ruim 45graden.
Om bovenstaande punten zit ik nu te kijken naar een natuurproduct, IsoVlas, dat de koude vergelijkbaar isoleert als andere producten, maar een veel, veel lagere warmtedoorslag kent (en dus in de zomer veel beter de warmte buitenhoud), en nog vochtregulerend is ook (fijn voor het binnenklimaat).

De vliering zou dan 18cm kunnen hebben (Rd = 5), en de rest 12cm (rd = 3,2). Ruim voldoende lijkt me zo.

Ik heb dit meen ik al eerder hier gepost, maar vooralsnog heeft hier dacht ik niemand ervaring met IsoVlas, dus ik moet het voorlopig ook van de documentatie van IsoVlas zelf hebben...
feelthepower schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:55:

[...]
Pluspunten voor Mars Warrior trouwens:

Mars Warrior in "Duurzame Energie deel 17"
Wow, dat je dat nog wist / hebt terug kunnen vinden.
Nu is het zo dat ik wat dichter bij het vuur zit qua informatie, al was de berekening geheel van mijn hand. Er zijn nl. al jarenlang mogelijkheden om zonnecellen toe te passen in koud gebogen glas, maar in de praktijk gaat het nog niet zo heel snel helaas.

Voor meer info, kijk even hier, dan lees je ook meteen hoe ze betaald worden :D

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 01-12-2010 18:20 . Reden: Houtkacheltje erbij ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn schoonpa zit in de huizenbouw (ontwikkeling), en die vertelde me pas dat er door al die isolatie steeds meer schimmelproblemen zijn. Iemand die dat herkend?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:17:
[...]

Hmm, de zin "Fantastische nieuwe kachel, nooit gebruikt i.v.m. te strenge regelgeving in Duitsland" in deze advertentie baart me dan weer zorgen: want waarom niet in Duitsland te gebruiken? Slechte verbranding?
Voldoet gewoon aan de nieuwste BlmschV Stufe 2 (tot het jaar 2024 geldig) eisen in Duitsland.
Prijs in bovengenoemde advertentie is wat aan de hoge kant ;)
http://www.kamdi24.de/xtc...Edilkamin-Idro-50-CS.html
http://cgi.ebay.de/Wasser...amine&hash=item5640e517ea

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:24:
Mijn schoonpa zit in de huizenbouw (ontwikkeling), en die vertelde me pas dat er door al die isolatie steeds meer schimmelproblemen zijn. Iemand die dat herkend?
Ja, dat klopte in 1980, toen de problemen van de isolatie van de jaren 70 duidelijk werden. Dat was gewoon alles dichtstoppen, niet over vocht nadenken en ook niet over ventileren. Zolang je zorgt voor ventilatie en zorgt dat vocht zich niet kan ophopen, dan kan er ook niets gaan schimmelen.

Over schimmel gesproken: In ons ongeisoleerde huis woonde een oude dame die met gaskachels stookte. Die stonden aan de binnenkant van de kamer (zeg maar centraal in huis). Er hingen zware gordijnen voor het raam. Je raadt het al: Alle warme, vochtige lucht trok naar de buitenmuren en sloeg daar neer. Achter de gordijnen is de minste luchtstroom, dus daar ging het schimmelen. Dus, ook zonder isolatie kunnen er schimmelproblemen voorkomen.

Nog even over die folies: Er gaan nu ook stemmen op om dampopen te bouwen, dus zonder dampdichte folie. Het idee is volgens mij dat als je voldoende oppervlak hebt waar damp doorheen kan (zoals een schuin dak met dampopen folie), dat je dan daar geen dampdichte folie nodig hebt aan de binnenzijde.

En tot slot: Zorg dat de boel goed luchtdicht is, bij voorkeur achter de isolatie en daarvoor. De reden: Als je tocht hebt, dan trekt dat de lucht door de isolatie heen. De hoeveelheid lucht die op die manier door de isolatie gaat, is veel groter dan wat er in de stilstaande situatie doorheen trekt (diffusie). De hoeveelheid water die zo kan condenseren is dus evenredig veel groter.

[ Voor 25% gewijzigd door asvogel op 01-12-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Erasmo schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:38:
Apart smeltpatroon hebben de panelen van mijn achterburen :)

[afbeelding]
schaduw door de boom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Neen, kijk naar dat zwarte plaatje linksboven.

Daken in onze omgeving zijn helemaal sneeuwvrij rondom de mechanische ventilatie pijpjes...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
zonnigtype schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:09:
[...]

Daken in onze omgeving zijn helemaal sneeuwvrij rondom de mechanische ventilatie pijpjes...
hmmm jammer...ik dacht aan een auto-defrost stand op een nieuw type paneel :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
promatect is dan ook geen bouwmateriaal op zich, het is puur brandwerend materiaal. gips en dergelijke zijn niet brandbaar, maar gaan zeg maar stuk en houden hitte en vlammen dus niet absoluut tegen.
promatect is door het specifieke doel waarvoor het wordt gemaakt, nogal duur.. maar voor een paar stukken zullen de kosten nog wel mee vallen.

over dampopen bouwen.. dat vind ik een beetje raar...
op zich kun je best damp open bouwen, zoals vroeger, maar het heeft dan volgens mij weinig te maken met genoeg dakoppervlak etc.

dampopen en luchtdicht is met elkaar in tegenspraak.
in hout-skeletbouw constructies pak je de isolatie doorgaan het beste in door aan de ene kant damp dichte folie toe te passen en aan de andere zijde dampopen, zodat vocht er uit kan ventileren.
tocht is iets anders dan dat lucht door de isolatie trekt, en het is niet zo dat damp zich alleen verplaatst samen met lucht.
damp werkt net als luchtdruk, maar dan met dampdruk.
er vind transport plaats van een plek met hoge dampdruk naar een lage dampdruk als daar een verbinding tussen bestaat. dampopen wil vaak niets meer zeggen dat geperforeerde folie, waarvan de randen van de gaatjes uitseken naar de buitenkant. vocht dat langs die kant van de folie glijdt, zal niet door het gaatje stromen, maar langs de uistekende randjes.
er bestaat ook folie die zeg maar net als een leien dak, uit overlappende stroken bestaat.

daarom zijn de folies op de goeie plek van belang, omdat door de isolate de temperatuur van de lucht door de constructe daalt, en zo dus ook de dampdruk ( of dampspanning) toe, of afneemt. die is immers mede afhankelijk van de temperatuur. als dan ook nog eens binnen de constructie de damp gaat condenseren ontstaan er problemen. damp of vochtproblemen ontstaan doorgaan binnen, vanwege kookvocht en vocht dat mensen produceren e.d. de dampdichte folie plaats je daarom aan de binnenkant. aan de buitenkant is de dampspanning doorgaans lager, al lager zodat condens minder makkelijk kan optreden, maar als dat wel optreed, bijvoorbeeld snachts, moet zich dat niet kunnen ophopen, en dus weer weggeventileerd moeten kunnen worden. de dampopen folie is daar geschikt voor omdat dat er tevens voor zorgt dat eventueel vocht dat de constructie binnen kan dringen ( regen, lekkage, condens in de luchtspouw) niet verder de constructie in komt dan die dampopen folie.

om deze redenen zijn koudebruggen in constructies ook extra gevaarlijk, omdat die paar koude plekjes dus altijd zeg maar het vocht aantrekken, omdat het vocht nergens anders kan condenseren.op die plek wordt dan de toevoer van vocht bovenmatig hoog en kan zo dus voor eche natte plekken, en drupppen zoren, en ook voor schimmels e.d.

deze folies mag je ook nooit zomaar over het hoofd zien als je gaat isoleren. als er na isolatie een daupunt binnen je isolatie komt te liggen krijg je anders condensatie, en dus een vochtprobleem in je constructie, die de isolerende werking kan teniet doen, en de constructie kan aantasten. ( roestige spijkers en schroeven, nieten, gipsplaat en hout dat verrot, behang dta loslaat etc.
dus bedenk wel even wat er met vocht moet gebeuren in je nieuwe constructie ( niet bij elke dak of wandopbouw moet overal fole komen, en niet bij elke constructe moet alles sterk ventilerend worden uitgevoerd.

een pas geisoleerde zolder wordt daarmee ipv een mooie extra ruimte, opeens een zorgenkindje.

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 01-12-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:58:
[...]

Voldoet gewoon aan de nieuwste BlmschV Stufe 2 (tot het jaar 2024 geldig) eisen in Duitsland.
Prijs in bovengenoemde advertentie is wat aan de hoge kant ;)
http://www.kamdi24.de/xtc...Edilkamin-Idro-50-CS.html
http://cgi.ebay.de/Wasser...amine&hash=item5640e517ea
Mooie prijzen zijn dat. Ik zag op de 1ste site dat zelfs een complete set met appendages en buffervat (ruim 800l) de prijs nog steeds maar een €2600 is. Hoe kan het nu dat ik in NL prijzen zie van 5 tot 6 duizend euro??

En doe jij dat zelf, of is er ook een bedrijf in NL die dat allemaal voor je kan doen op verantwoorde wijze, dus naast het plaatsen van de haard, ook de aansluiting op de CV, wat hak/breekwerk, buis in schoorsteenkanaal, etc?

Ik zag nog wel dat andere merken op die site geen gietijzeren binnenwerk, maar Keramott dat wit blijft, schoner brand (minder fijnstof!) en veel langer zou meegaan dan een gietijzeren binnenwerk. Maar hoelang nu de een of de ander meegaat is me niet duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnigtype schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:09:
[...]

hier tegenover ( zelfde woningen als mij) komt regelmatig veel witte rook uit de afvoer van de cv ketel.. ik heb het niet gecontroleerd, maar met een aanvoertemp van max 50 graden zal dat bij mij we niet het geval zijn :)

over het smeltpatroon.. ik heb er geen verstand van, maar is het niet zo dat een beschaduwde cel warm word, als de strin of het onderdeel van het paneel waar het toe behoort wel licht opvangt?

dat zou dan betekenen dat in een bepaalde string altijd de eerste beschaduwde cel het warmst word, enzodoende zal niet het hele paneel tegelijk sneeuwvrij worden?

het kan natuurlijk wel met dat pijpje te maken hebben, maar dan moet de wind wel zo zijn dat de warme lucht over de panelen blaast. het waait hard, maar warme lucht die uit een pijpje gaat normaal gesproken niet naar beneden.....

kan het niet zijn dat de sneeu gewoon van het paneel is afgegleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
HellevUUr schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:01:
Zonvolt wil binnenkort gaan beginnen met het verlenen van subsidies wanneer je besluit om zonnepanelen van hun of een van hun collega's te installeren op een plek die veel aandacht zal trekken (tegenover de efteling ofzo, winkelcentrum kan natuurlijk ook).
Dit ter stimulering van zonnepanelen.
Ik heb nog wel een mooi schuurtje over maar ik woon helaas niet op zo'n drukke lokatie.

[...]

Op de energiesubsidiewijzer is de regeling inmiddels ook te bekijken.
Schijnbaar zal deze subsidie vanaf 1-1-2011 van start gaan.

[...]
Is er iemand die navraag heeft gedaan naar die zonvolt subsidie?
Ik heb er niets aan omdat mijn huis niet op een drukke lokatie ligt.

Verder is het einde in zicht voor de volgende subsidies:
Meer met minder (Sinds 15 november 2010 is het subsidiebudget voor de Rijkspremie Meer Met Minder uitgeput. Als gevolg hiervan is het - afhankelijk van tussentijdse vrijval van eerder geplaatste reserveringen - slechts beperkt mogelijk om nieuwe reserveringen te plaatsen).

Groene daken/muren in Amsterdam.

Subsidieregeling Isolatieglas (35 euro per m2).

Subsidieregeling Investeringen voor verlaging van elektriciteitsaansluiting van warmtepomphouders

Maatwerkadvies Energiebesparing Let op: De subsidie maatwerkadvies energiebesparing is uitgeput. Het is niet meer mogelijk om subsidie voor een maatwerkadvies aan te vragen.
Zie ook nieuwsbericht op energiegids.nl over boze energieadviseurs.

Subsidieregeling Duurzame warmte (warmtesystemen) Let op: Voor lucht/water-warmtepompen is het budget van € 4 miljoen overtekend. Een aanvraag indienen kan wel, maar het is op dit moment niet zeker dat er voor uw aanvraag subsidie beschikbaar is of nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
Die zonnepanelen die sneeuwvrij zijn:
Ik keek hier vanmiddag even op de schuur. Die is vrijstaand en niet verwarmd, daar vriest het gewoon binnen. Ongeveer 15 panelen waren geheel sneeuw vrij, ongeveer 5 panelen waren gedeeltelijk vrij en de rest (tot: 44) waren geheel bedekt. Het patroon hing niet samen met de stringen of met de schaduw. Het dak ligt op west (265gr).

Hier ook het plan om CV houtgestookt te maken met de bestaande gasketel als back-up. De gasaansluiting kan er toch niet uit vanwege het koken, een gaskachel en een gashaard. We hebben nu een 33kW ketel die net genoeg is als het buiten flink vriest zoals vandaag.

Wat ik me dus afvraag is hoe groot de boiler moet zijn in verhouding tot het vermogen van de kachel?

Het probleem is namelijk dat er geen grotere boiler dan 1000L door de deur kan van de ruimte waar deze moet komen te staan en ik las op de website van solar bayer dat zij heel grote boilers aanraden, of is dit niet echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:32:
Heb net met Intergas gesproken. Ze geven aan dat wanneer je onde de 56 graden aanvoer komt, de ketel maximaal condenseert en een OT thermostaat daarvoor weinig toevoegt. De ketel moduleert zelf al op dT aanvoer en retour.

Als ik perse OT wil behouden, moet ik de branderautomaat vervangen voor een nieuwe (update flashen gaat niet). Deze heeft dezelde functionaliteiten als de HRE 36-30 (ik heb de HR 36-30) en kan ik een zoneventiel voor de benedenverdieping laten aansturen.

Anders gewoon thermostaat vervangen voor aan/uit versie en die thermostaat een zoneventiel laten schakelen.
intergas kan wel updates voor de software maken, en die komt er ook nog voor bijvoorbeeld de kombikompakt 28/24. nu verschijnt er op mijn thermostaat standaard 1 vlammetje, terwijl het eigenlijk een indicatie van het brandervermogen zou moeten zijn. dit wordt door de intergas echter niet aan de thermostaat doorgegeven, en dit wordt in een update van de software nog verholpen.

OT moduleert net zo goed als de ketel zelf, alleen kan OT zelf bepalen wat de gevraagd aanvoer moet zijn.

ik heb mijn ketel ook op 40% gezetm de maximale toerental op het laagst, wtaretemp op 50 graden ( hoe lager hoe efficienter stoken, dus ook nog lager dan 56 is nog zuiniger) minimaal gevraagde temperatuur heb ik ook lager gezet, al is die instelling mij niet geheel duidelijk.

de nadraaitijd heb ik op 2 minuten gezet, zodat het warme water langer richting de vloerverwarming wordt geduwd. mijn ketel slaat namelijk af als die de warmte niet kwijt kan, en dan gaat ie in de antipendelstand ( standaard 5 minuten wachten tot de ketel weer een warmtevraag beantwoord door te gaan stoken.

moduleren gaat volgens mij niet specifiek op dT aanvoer -retour, maar op of de gevraagde watertemperatuur wordt gehaald. mijn ketel geeft eerst de gevraagde temperatuur aan, en vervolgens tijdesn de stand 5 ( cv bedrijf) wat de aanvoertemp is. deze loopt op tot de gevraagde temperatuur, en als de ketel niet nog verder terug kan moduleren, slaat ie af. bij aan uit zal de "gevraagde"temperatuur altijd de ingestelde maximum temperatuur zijn denk ik.
bij trage verwarming zal de gevraagde temeratuur ook bijna altijd de maximum ingestelde waarde zijn, of zeer snel worden bereikt, omdat de retouretemperatuur al vrij hoog zal zijn, bijvoorbeeld 35 graden.

met mijn vloerverwarming, werkt het positief dat ik de radiator op de cv ook wat open zet om wat meer äfkoeling"van het retourwater te "forceren"

verdre is het misschien afhankelijk van je themostaat of je een anderemoet kopen. je kunt de meeste OT thermostaten ook als aan-uit theromstaat aansluiten. ik weet niet of je dan ook automatisch, met dezelfde draad andere zaken aan en uit kunt laten schkelen weet ik niet, misschien dat je daar dan te weinig spanning voor hebt. en misschien heeft je themostaat een aansluiting om andere zaken te kunnen schakelen.je kunt op de intergas volgens mij altijd nog een tweede ( of meerder) aan uit thermostaten aansluiten ( zoals vorstbeveiligingsthermostaat, of thermostaat in een andere ruimte, maar die kan natuurlijk ook in de zelfde ruimte als je kamerthermostaat. en dat kan zelfs draadloos als het moet ( met een ontvanger uiteraard) dan kun ej dus twee of meer zones laten schakelen.

ik ben van plan om eerst eens te kijken of een buitensensor nog iets verbetert aan mijn installatie. door de traagheid van vloerverwarming is met de wisselende temperaturen de kamer soms laat op temperatuur, of ik moet de nachtverlaging gaan afschaffen..

de intergas kan op zich wel netjestraploos laag moduleren ( tot 25% van ingestelde vermogen dat wordt bepaald door het maximale toerental van de ventilator) maar met de maximale vermogen van 40% ( en dus ook 40% van modulatiebereik)is het modulerende bereik dan niet erg groot te noemen, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik weet dat een aatl mensen hier de meterstanden bijhouden en rekenen met graaddagen. weet er iemand op hoeveel graaddagen 2010 ongeveer gaat uitkomen, als je rekening houdt met het gemiddelde aantal graaddagen in een jaar, en hoeveel graaddagen we dit jaar al hebben, en hoeveel er dus gemiddeld nog komen in december?
ik woon hie rnog niet een heel jaar, en ben pas begonnen met tellen nadat ik hier bengaan wonen, na maart 2010, dus net na de koude dagen... en wil toch graag een schatting maken voor dit jaar, ik zit nu op 0,29 kuub per graaddag. totaal, het deel daarvan dat voor verwarmen wordt gebruikt zal niet veel lager zijn ( kook niet veel op gas, en douchen ook vaak bij vriendin of sportschool....afwas met vaatwasser etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
pcmadman schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:48:
Ik keek hier vanmiddag even op de schuur. Die is vrijstaand en niet verwarmd, daar vriest het gewoon binnen. Ongeveer 15 panelen waren geheel sneeuw vrij, ongeveer 5 panelen waren gedeeltelijk vrij en de rest (tot: 44) waren geheel bedekt. Het patroon hing niet samen met de stringen of met de schaduw. Het dak ligt op west (265gr).

Hier ook het plan om CV houtgestookt te maken met de bestaande gasketel als back-up. De gasaansluiting kan er toch niet uit vanwege het koken, een gaskachel en een gashaard. We hebben nu een 33kW ketel die net genoeg is als het buiten flink vriest zoals vandaag.

Wat ik me dus afvraag is hoe groot de boiler moet zijn in verhouding tot het vermogen van de kachel?

Het probleem is namelijk dat er geen grotere boiler dan 1000L door de deur kan van de ruimte waar deze moet komen te staan en ik las op de website van solar bayer dat zij heel grote boilers aanraden, of is dit niet echt nodig?
als een string of cel of substring van een paneel wordt gebypassed, worden de cellen niet mee heet neem ik aan? het hoeft dus niet per paneel of per string van voor naar achter te ontdooien. als er ergens een cel licht gaat vangen, gaan andere cellen in die substring pas als weerstand werken, en warm worden.

33 kW ketel voor verwarming van een woning lijkt me best wel veel? meestal is veel minder nodig, en is het hoge vermogen vooral nodig voor tapwater? met vloerverwarming kan door de traagheid van het systeem, de ketel gaan pendelen, wat het doet lijken alsof er te weinig vermogen is, maar dat ligt dan aan het feit dat er te weinig vemogen is qua afgeven ( in de vloer, of radiatoren) met luchtverwarming denk ik dat je sowieso wel meer vermogen nodig hebt dan met cv verwarming, maar ik weet niet of dat bij jou de reden is natuurlijk....

je kunt misschien meerdere boilers in dezelfde ruimte plaatsen. hangt van de ruimte af ...

[ Voor 18% gewijzigd door engelbertus op 02-12-2010 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
engelbertus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 01:07:
[...]

als een string of cel of substring van een paneel wordt gebypassed, worden de cellen niet mee heet neem ik aan? het hoeft dus niet per paneel of per string van voor naar achter te ontdooien. als er ergens een cel licht gaat vangen, gaan andere cellen in die substring pas als weerstand werken, en warm worden.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als minimale MPP spanning hè! ;)
Als er dus een stukje van een paneel vrij is, dan zal er een stroom gaan lopen door net zoveel panelen als nodig is om de minimale MPP spanning te bereiken.
33 kW ketel voor verwarming van een woning lijkt me best wel veel? meestal is veel minder nodig, en is het hoge vermogen vooral nodig voor tapwater? met vloerverwarming kan door de traagheid van het systeem, de ketel gaan pendelen, wat het doet lijken alsof er te weinig vermogen is, maar dat ligt dan aan het feit dat er te weinig vemogen is qua afgeven ( in de vloer, of radiatoren) met luchtverwarming denk ik dat je sowieso wel meer vermogen nodig hebt dan met cv verwarming, maar ik weet niet of dat bij jou de reden is natuurlijk....

je kunt misschien meerdere boilers in dezelfde ruimte plaatsen. hangt van de ruimte af ...
33kW is ook best veel voor een woning, maar de woning is gewoon best groot. Heel strikt genomen is 33kW hier zelfs te weinig, want ik kan het maar moeilijk op temperatuur krijgen met de kou op dit moment. Ik heb gisteren zelfs de instellingen van de ketel verandert, zodat hij nu al een paar uur op 33,7kW brand en de aanvoertemperatuur komt niet boven 57C uit. De vloerverwarming vraagt ongeveer 10kW en de rest gaat naar de luchtverwarming die 45kW is bij 90C/70C.

Dat is ook de reden dat ik voor biomassa kies. Die kan dan gewoon 24/7 branden en dan heb ik 's ochtends gewoon 1000L van 90C klaar staan om het huis na de nachtverlaging heel snel warm te blazen. Plus dat ik de gasketel gewoon aangesloten wil laten, zodat die ook nog zou kunnen bijspringen. Het zullen daarom ook wel twee boilers worden, want ik moet een dubbel gescheiden systeem hebben als ik boven de 45kW vermogen kom. Met een gasketel van 33kW, biomassa in die orde van grote en zonnecollectoren zal ik daar niet aan ontkomen. Ik zit echter te denken aan een 1000L voor CV en 300L voor WW. Ik vraag me echter af wat ik daar maximaal voor vermogen aan biomassa op aan kan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

aukema schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:45:
[...]

Wat is het voordeel van een tank-in-tank t.o.v. 2 vaten?
De oppervlakte (overgang opslagtank/lucht) die geisoleerd moet worden is kleiner. Hierdoor heb je minder verlies.

Er is een goede kant aan de voornemens van Verhagen; particulieren zullen nu niet meer "wachten" op subsidie om tot aanschaf van zonnepanelen over te gaan. Beter geen regeling dan een slechte regeling.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
engelbertus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 01:03:
ik weet dat een aatl mensen hier de meterstanden bijhouden en rekenen met graaddagen. weet er iemand op hoeveel graaddagen 2010 ongeveer gaat uitkomen, als je rekening houdt met het gemiddelde aantal graaddagen in een jaar, en hoeveel graaddagen we dit jaar al hebben, en hoeveel er dus gemiddeld nog komen in december?
ik woon hie rnog niet een heel jaar, en ben pas begonnen met tellen nadat ik hier bengaan wonen, na maart 2010, dus net na de koude dagen... en wil toch graag een schatting maken voor dit jaar, ik zit nu op 0,29 kuub per graaddag. totaal, het deel daarvan dat voor verwarmen wordt gebruikt zal niet veel lager zijn ( kook niet veel op gas, en douchen ook vaak bij vriendin of sportschool....afwas met vaatwasser etc.)
Ik zit nu op ongeveer 2850 graaddagen tot nu toe voor dit jaar ( niet gecorrigeerd en gerekend met 18 graden als basistemperatuur ).

Mijn schatting is dat het aantal graaddagen ergens tussen de 3100-3200 gaat uitkomen. Zo koud is het nog nooit geweest sinds dat ik ben begonnen met bijhouden, en dat was in 2006.

Edit:

Ik ben gisteren nog op zolder geweest om te kijken voor het isoleren aan de binnenkant. Maar dat blijft lastiger dan ik had gehoopt.

- Inloopkast een lastige hoek om te isoleren ( en luchtdicht te maken )
- Inloopkast een probleem dat bij isoleren de deur niet meer open/dicht kan |:(
- Overloop blinde plaat met daarachter leidingen waar geen isolatie kan, dus kans op condensatie
- Grote kamer voor. De zonneboiler staat in de weg kan slechts 7cm isolatie omdat de boiler te dicht bij het dakbeschot staat |:(
- Grote kamer achter. Hier moet ooit nog een dakraam komen. Daar moet ik dus rekening mee gaan houden.
- Overal. Aansluiting met plafond / vliering is en blijft lastig.

Eigenlijk de enige structurele oplossing is om toch aan de buitenkant te isoleren en de luchtspouw tussen dakbeschot en dakpan vol te spuiten met isolatie. Dat is de enige optie om het hele dak goed te isoleren zonder koudebruggen / constructieproblemen en/of vocht en schimmel. Alleen moet in dat geval ik het dak weer op. Om de ongeveer 2 meter moeten er 2 rijen dakpannen van het dak af. En dus moeten er zonnepanelen vanaf.

Binnenkort maar weer eens bellen met Koston voor een plan van aanpak. Nog een nadeel is dat Koston in de wintermaanden (bijna) niets doet buiten. Dus dan wordt het pas van het voorjaar.

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 02-12-2010 07:37 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@flitspaal
Heb je er wel eens over gedacht om je hele dak te vervangen? Je hebt al eerder gezegd dat je sneldekkers niet geweldig waren. Als je nu de dakpanelen vervangt, door panelen met een hogere isolatiewaarde kan je een aantal problemen oplossen en bijvoorbeeld ook je dakdoorvoer van je CV verplaatsen, zodat het pijpje niet meer in de weg zit. Ook de sneldekkers kan je dan direct vervangen. Voordeel van die aanpak is dat het je binnen geen ruimte kost.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ericplan schreef op donderdag 02 december 2010 @ 08:56:
@flitspaal
Heb je er wel eens over gedacht om je hele dak te vervangen? Je hebt al eerder gezegd dat je sneldekkers niet geweldig waren. Als je nu de dakpanelen vervangt, door panelen met een hogere isolatiewaarde kan je een aantal problemen oplossen en bijvoorbeeld ook je dakdoorvoer van je CV verplaatsen, zodat het pijpje niet meer in de weg zit. Ook de sneldekkers kan je dan direct vervangen. Voordeel van die aanpak is dat het je binnen geen ruimte kost.
Die ingreep is mij te groot op dit moment. Alles moet dan van het dak af, zonneboiler, zonnepanelen. Mijn complete vliering moet dan leeg. Die mega ingreep zie ik niet zitten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:07:
[...]

Die ingreep is mij te groot op dit moment. Alles moet dan van het dak af, zonneboiler, zonnepanelen. Mijn complete vliering moet dan leeg. Die mega ingreep zie ik niet zitten.
Hoeft ook niet meteen; je kan wachten tot de sneeuw weg is :P Ik heb ook vorstverlet...........tot maandag.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonneStroom op 02-12-2010 09:12 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

pcmadman schreef op donderdag 02 december 2010 @ 00:48:

Wanneer je een CV houtkachel hebt met een niet waanzinnig hoog vermorgen heb je dat niet nodig. Wij hebben maar een kleine boiler en zoals ik al aangaf een CV houtkachel met een klein vermogen. Hoog genoeg om het huis op temperatuur te houden en hij creeert eigenlijk geen teveel aan warmte.
Voordeel van een grote boiler met een kachel met een hoog vermogen is uiteraard dat je relatief kort hoeft te stoken en dat het warme water daarna nog lang zijn werk kan doen.

Wanneer je huis goed geisoleerd is, is een klein vermogen ook wel ok. Maar, als je zegt dat jullie 33kW CV ketel nu hard moet werken hebben jullie wel veel vermogen nodig.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die mega ingreep zie ik niet zitten.
je had toch een kleine sta/kruip zolder ?
waarom dan die vloer niet aanpakken ? werkt net zo goed.
voorbeeld : 2cm eps platen erop, novilonnetje erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:26:
Leuke blog! Interessante en simpel te begrijpen info voor elke leek. Ook ik verbaas mij over het verzet tegen CO2 opslag. Als het aardgas duizenden jaren veilig onder de grond heeft gezeten, waarom zou CO2 dan ineens ontsnappen? Ik zou liever CO2 onder mijn huis hebben dan een aardgasbel. Aardgas lijkt mij giftiger (en vooral explosie gevoeliger) dan CO2...
Denk daar nog eens over na.

Methaan is lichter dan lucht en stijgt dus op en verspreidt zich. CO2 is zwaarder dan lucht en spreidt zich als een deken uit over het oppervlak. Het brandgevaar is niet zo'n probleem, het stikken wel. CO2 veroorzaakt bewusteloosheid bij meer dan 5% en is dodelijk bij een concentratie van meer dan 10%.

Lees maar wat er rondom het Nyos-meer gebeurde toen daar een flinke wolk CO2 ontsnapte.

Voor mij is de opslag niet het probleem. Ik denk dat het wel veilig gemaakt kan worden. Het is het afvangen van CO2 dat veel geld en energie kost daarom nog nergens op grote schaal wordt toegepast. Het is een technologische wortel die ons wordt voorgehouden om toch maar die kolencentrales te bouwen. De technologie moet goeddeels nog ontwikkeld worden en niemand kan zeggen of het ooit een realistische optie wordt en zo ja, wanneer. Ik verwacht er niet veel van. Wat pilot-projecten om de schijn van vooruitgang op te houden en dat is het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:15
flitspaal.nl schreef op donderdag 02 december 2010 @ 07:20:
[- Grote kamer voor. De zonneboiler staat in de weg kan slechts 7cm isolatie omdat de boiler te dicht bij het dakbeschot staat |:(
Isoleren met PIR niet iets dan? Als je harde platen kwijt kunt daar zit je met 7cm op Rc=3, wil je dat met glaswol of steenwol bereiken zit je al op 12cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Essent koopt Colombiaanse 'bloedkolen'
In een openbare hoorzitting in de Tweede Kamer heeft energiebedrijf RWE/Essent bevestigd dat ze kolen inkopen bij het Amerikaanse bedrijf Drummond.
en de co2 dan weer in de bodem, nederland als energiehoer,
van mij hoeft dat niet, en ik betaal liever wat meer voor echt en eerlijk, en vooral verantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kaku verbruik

Ik heb toch even mij kaku schakelaars (die ik gebruik voor digitenne boxje etc) eens doorgemeten. Gebruiken volgens mijn meter helemaal NIETS als ze uitstaan. Drie op elkaar gaven ook nog niets aan. Ik denk dat het dus per model verschilt. Die van mij zijn de allergoedkoopste (lagen bij de gamma) en hebben GEEN dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:21

vanDaal

-ismeereentje

_JGC_ schreef op donderdag 25 november 2010 @ 11:27:
Drowa chips is rommel, daarmee isoleer je aan de verkeerde kant. Je kunt beter zorgen dat je kruipruimte geventileerd is en dat je vloer de kruipruimte niet opwarmt. Je kunt beter de vloer van onderen isoleren met PUR-isolatie, of misschien nog beter, Tonzon folie.
De Tonzon is besteld :). We krijgen nu:
1. Noppenfolie met daarop Tonzon bodemfolie op het zand de kruipruimte
2. Tonzon kussens tussen de balken
3. Planken op de balken
4. Fermacell op de planken
harold65 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 12:17:
[...]

HR++ glas heeft weinig meerwaarde als je 'gewoon' aluminium kozijnen neemt:
Hier vind je een overzicht van de glas/kozijn combinaties.
Zorg dus dat je 'Aluminium met koudebrug onderbrekening' kiest. Hout of kunststof isoleert nog beter.
Thanks! Goed punt, wisten we nog niet. We hebben wel al een offerte gehad van de puileverancier. Daarin stond als wens HR++ glas. Ik kan me voorstellen dat de leverancier zelf wel weet dat het aluminium koudebrug onderbrekening heeft, maar we hebben het voor de zekerheid toch maar nagevraagd.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 25 november 2010 @ 13:09:
[...]

Een vraag, waarom OSB-platen en gipsplaten? Is gips alleen niet genoeg?
Met OSB ertussen kun je er gemakkelijker schroeven inhangen. Gips is een stuk minder stevig.
Je vergeet de dampremmende folie niet?
Nope, zit er in :)
De totale dikte van deze constructie lijkt me vrij groot. Een andere mogelijkheid is resolschuim dat een zeer lage lambda-waarde heeft. Je verliest dan minder vloeroppervlak.

Ik vraag me af of de 2 cm voor circulatie nodig is. De instructies van bijvoorbeeld Kingspan van hun kooltherm isolatieplaten laten zien dat ze direct op de muur gelijmd kunnen worden.

Tonzon heeft ook isolatie met folie die me compacter lijkt dan 10 cm glaswol.
Ja, de voorgevel muur is twee weken geleden al gedaan. Het is inderdaad een behoorlijk dikke muur geworden. Het voordeel is wel dat het een tussenwoning is (4,5 meter breed), dus je hebt niet ontzettend veel voorgevel. Dus we zijn wel tevreden zo, ondanks dat de voormuur op je af komt :P . Heb nog wel ergens wat foto's liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb zojuist 2 pakjes Tonzon radiatorfolie besteld. Geen idee of het echt veel beter is dan de zooi die je op de muur plakt, maar het ziet er gewoon een heel stuk beter uit.
Ik heb 2 lange radiators aan de voor en achtergevel van het huis hangen, verder op de bovenverdieping iets minder, maar ook op dezelfde gevels. De achtergevel bestaat dan ook nog voor een deel uit Trespa of houten gevelbekleding, met daarachter zeer waarschijnlijk alleen een laagje folie, een stukje piepschuim en vervolgens de binnenmuur.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 02-12-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 10:54

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

ik weet dat een aatl mensen hier de meterstanden bijhouden en rekenen met graaddagen. weet er iemand op hoeveel graaddagen 2010 ongeveer gaat uitkomen..
In Arnhem zitten we nu net boven de 2600 dus dat wordt voor geheel 2010 zeker meer dan 3000. Inderdaad een 'topjaar', normaal zitten we zo rond de 2660 graaddagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.myecohouse.net/Arnhem/graaddagen_200X.png

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
KNMI De Bilt nu 2751 graaddagen, komt voor december normaal gesproken (1970-2000) 435 bij, dus 3186 als prognose voor 2010. Normaal 3070. Valt eigenlijk nog wel mee dus met die kou dit jaar, maar iets zegt me (mijn koude tenen op dit moment) dat december ook koud gaat wroden. Genoemde graaddagen ongewogen en uitgegaan van 18 graden.

0,28 kuub per graaddag is niet slecht, maar houd er rekening mee dat dat in de wintermaanden omhoog gaat. Wij hebben bijvoorbeeld over november 0,21, maar oktober 0,11. (ZB + houtkachel). Rekenen met gewogen graaddagen corrigeert enigszins, maar niet genoeg. Daarom hebben wij ervoor gekozen ongewogen te gebruiken en door jaar-op-jaar vergelijking voor dat effect te corrigeren.
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 09:54:
@kaku verbruik

Ik heb toch even mij kaku schakelaars (die ik gebruik voor digitenne boxje etc) eens doorgemeten. Gebruiken volgens mijn meter helemaal NIETS als ze uitstaan. Drie op elkaar gaven ook nog niets aan. Ik denk dat het dus per model verschilt. Die van mij zijn de allergoedkoopste (lagen bij de gamma) en hebben GEEN dimmer.
Dank! Ik zal toch maar weer eens een verbruiksmeter aanschaffen, dan weet ik het zeker. Mijn vorige heb ik omgebouwd tot opbrengstmeter voor de zonnepanelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Joba op 02-12-2010 12:13 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 18:24:
Waarschijnlijk door:
a) Onoordeelkundig aangebrachte isolatie aan de binnenzijde (zonder dampremmende folie).
b) Slechte ventilatie ('potdicht' maken). Oude huizen moeten het meestal hebben van natuurlijke ventilatie door kieren. Als je dan overal tochtstrips gaat aanbrengen, zonder te compenseren met ventilatieroosters krijg je vochtophoping.

Een geïsoleerde spouwmuur is aan de binnenzijde warmer dan een ongeïsoleerde en zal dus droger zijn en minder kans op schimmelvorming hebben.

Hetzelfde geldt voor een aan de buitenkant geïsoleerd dakbeschot.

Door goede isolatie kun je zonder overmatig energieverbruik alle ruimtes in huis goed verwarmen, waardoor de lucht droger wordt en de kans op schimmelvorming afneemt.
asvogel schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:08:
Nog even over die folies: Er gaan nu ook stemmen op om dampopen te bouwen, dus zonder dampdichte folie. Het idee is volgens mij dat als je voldoende oppervlak hebt waar damp doorheen kan (zoals een schuin dak met dampopen folie), dat je dan daar geen dampdichte folie nodig hebt aan de binnenzijde.
Met isolatie aan de binnenzijde kun je niet voorkomen dat de lucht op de grens van isolatie en muur/dakbeschot (soms) onder het dauwpunt komt en het vocht onvermijdelijk gaat condenseren. Dan kan het wel weer naar buiten toe verdampen, maar dat is dan te laat, het vocht is er. De binnenlucht heeft vrij spel om steeds nieuw vocht aan te voeren dat dan weer kan condenseren. Volgens mij moet je bij isolatie aan de binnenkant echt goed met dampdichte folie werken om ervoor te zorgen dat de vochtaanvoer zoveel mogelijk geremd wordt.

Just my 2¢.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Anne vdr Bom schreef op donderdag 02 december 2010 @ 12:48:
Met isolatie aan de binnenzijde kun je niet voorkomen dat de lucht op de grens van isolatie en muur/dakbeschot (soms) onder het dauwpunt komt en het vocht onvermijdelijk gaat condenseren. Dan kan het wel weer naar buiten toe verdampen, maar dat is dan te laat, het vocht is er. De binnenlucht heeft vrij spel om steeds nieuw vocht aan te voeren dat dan weer kan condenseren. Volgens mij moet je bij isolatie aan de binnenkant echt goed met dampdichte folie werken om ervoor te zorgen dat de vochtaanvoer zoveel mogelijk geremd wordt.
Ik noemde het alleen maar voor de volledigheid. Het fijne weet ik er niet van, en ik ben hier zelf op de ouderwetse manier (dus dampdicht) bezig. Maar ik sta best open voor andere zienswijzen. Ik denk dat bij dampopen bouwen het vocht voor een groot deel wordt gebufferd en dat het idee is dat het dus niet allemaal naar buiten toe hoeft te verdampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even toch maar gekeken of de instelling van mijn intergas HR36/30 aanwezig was, ondanks dat ze bij intergas zeiden dat mijn ketel te oud was. Maaruh, parameter A kan wel op stand 3 gezet worden. _/-\o_

Volgens mijn boekje gaat dit niet en volgens het boekje van de HRE 36/30 wel (de opvolger). Bij intergas gaven ze wel aan dat als de parameter hierop gezet kon worden, de functionaliteit dan ook aanwezig is.

Dit houdt in dat:
De bovenverdieping via de zoneregeling de CV aan/uit kan aansturen. Hier zitten al thermische afsluitventielen op, dus bij geen vraag staat alles dicht.

De benedenverdieping gewoon OT kan laten vragen van de CV en dat ik hiervoor een afsluiter kan aansluiten (parameter A, stand 3), die alleen open gaat bij warmtevraag beneden.

Alleen nog maar even een afsluitertje regelen en ompluggen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Curieus dispuut tussen een van de WWZ module leveranciers (China Sunergy) en het grote Noorse REC Wafer.

Zoals gebruikelijk gaat het weer eens over geld. Tot aan het Supreme Court of the People’s Republic of China aan toe ...

http://www.chinasunergy.com/press/detail_eng.asp?nid=82

Geen idee wat dit voor beide partijen precies gaat betekenen. De Chinese rechters gaan er zich verder over buigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 22:14

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

vanDaal schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:19:
[...]

De Tonzon is besteld :). We krijgen nu:
1. Noppenfolie met daarop Tonzon bodemfolie op het zand de kruipruimte
waar dient die voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Het gaat hard met de prijsontwikkeling van PeeVau. Inmiddels hier een 190 Wp mono aanbieding die al in Hamburg ligt, inclusief TÜV certificaat. 1,38 Euri per Wp cif...

Er zijn lieden die beweren dat volgend jaar mogelijk de magische 1 Euro/Wp grens bereikt zou kunnen gaan worden...

... we gaan het zien.

(dit is natuurlijk geen prime spul, maar je zult zien dat de rest van de sector beslist [nog meer] in beweging moet gaan komen, anders gaan ze marktaandeel kwijtraken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik kwam er vandaag achter dat de Radson Integra radiatoren die hier geplaatst zijn, LTV radiatoren zijn volgens de Radson website.
Ben nu aan het spelen met de aanvoertemp.

Is het een probleem voor de radiatoren dat deze LTV radiatoren enkele dagen op 80 graden aanvoer gedraaid hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:33:
Ik heb zojuist 2 pakjes Tonzon radiatorfolie besteld. Geen idee of het echt veel beter is dan de zooi die je op de muur plakt, maar het ziet er gewoon een heel stuk beter uit.
Ik heb 2 lange radiators aan de voor en achtergevel van het huis hangen, verder op de bovenverdieping iets minder, maar ook op dezelfde gevels. De achtergevel bestaat dan ook nog voor een deel uit Trespa of houten gevelbekleding, met daarachter zeer waarschijnlijk alleen een laagje folie, een stukje piepschuim en vervolgens de binnenmuur.
Ondanks optimale isolatie heb ik het hier ook toegepast.
Ik ben echt onder de indruk van wat zo'n folie teweeg kan brengen.
De muur achter de verwarming was anders warm en nu is de muur net zo lauw als verderop de muur.

Prima spul en makkelijk te verwerken, ik vind het niet eens duur. :)
(O ja, en een altijd verdedigbare TVT !!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Wubbo Ockels z'n schip gesaboteerd...
http://rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=96698

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Bodemfolie is gewoon waterdichte folie die ervoor zorgt dat er geen water uit de bodem verdampt. Verdamping kost energie en zorgt dus voor afkoeling. Dit is dus geen thermische isolatie. De noppenfolie zorgt voor bescherming van de bodemfolie, zodat die niet meteen scheurt als je er een keer over loopt/kruipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mars Warrior schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:53:
[...]

Mooie prijzen zijn dat. Ik zag op de 1ste site dat zelfs een complete set met appendages en buffervat (ruim 800l) de prijs nog steeds maar een €2600 is. Hoe kan het nu dat ik in NL prijzen zie van 5 tot 6 duizend euro??

En doe jij dat zelf, of is er ook een bedrijf in NL die dat allemaal voor je kan doen op verantwoorde wijze, dus naast het plaatsen van de haard, ook de aansluiting op de CV, wat hak/breekwerk, buis in schoorsteenkanaal, etc?

Ik zag nog wel dat andere merken op die site geen gietijzeren binnenwerk, maar Keramott dat wit blijft, schoner brand (minder fijnstof!) en veel langer zou meegaan dan een gietijzeren binnenwerk. Maar hoelang nu de een of de ander meegaat is me niet duidelijk...
Nog effe terugkomend op de advertentie van mp, deze is de idro50 gewone versie en niet de idro50cs die ik wil kopen.
De cs is met gesloten tank, koelspiraal en leegloopventiel, de gewone versie is met open tank zonder veiligheden en die is idd niet toegestaan in Duitsland.

Het plaatsen en afwerken doe ik geheel zelf ook het rookkanaal.
Laat waarschijnlijk alleen een gat in het betondek maken (300mm doorsnee maar)
Ook de regeling en veiligheden programmeer ik zelf met de UVR1611.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
radson..
volgens mij zijn de meeste plaatradiatoren wel geschikt voor ltv.
ik kan tenminste op sites weinig extra info vinden over speciale ltv radiatoren.
vaak zijn juist de speciale designmodellen, dus met buizen en zo, niet ltv.

het verschil tussen ltv en niet ltv is het vermogen.

de ene radiator levert dan bij lagere temperaturen nog net wat meer dan andere.

ltv is ook iets anders dan low h20. daarbij worden vaak ventilatoren gebruikt om de warmteoverdracht te bespoedigen. de delte t wordt lager als de lucht sneller stroomt.

voor de meeste radiatoren wordt gewooneen vermogenstabel gegeven met verschillende temperaturen zoals bij de gewone geribbelde radiatoren.

uiteraard is een speciaal model met in verhouding extra groot oppervlak tov waterinhoud eerder aan te merken als ltv model, omdat het apparaat kleiner kan zijn, maar is vaak ook ingewikkelder te maken en dus duurder.

ik houd me in ieder geval aanbevolen als iemand wel een overzicht heeft van radiatoren die wel speciaal ltv zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:39:
Even toch maar gekeken of de instelling van mijn intergas HR36/30 aanwezig was, ondanks dat ze bij intergas zeiden dat mijn ketel te oud was. Maaruh, parameter A kan wel op stand 3 gezet worden. _/-\o_

Volgens mijn boekje gaat dit niet en volgens het boekje van de HRE 36/30 wel (de opvolger). Bij intergas gaven ze wel aan dat als de parameter hierop gezet kon worden, de functionaliteit dan ook aanwezig is.

Dit houdt in dat:
De bovenverdieping via de zoneregeling de CV aan/uit kan aansturen. Hier zitten al thermische afsluitventielen op, dus bij geen vraag staat alles dicht.

De benedenverdieping gewoon OT kan laten vragen van de CV en dat ik hiervoor een afsluiter kan aansluiten (parameter A, stand 3), die alleen open gaat bij warmtevraag beneden.

Alleen nog maar even een afsluitertje regelen en ompluggen. *O*
hmm raar. ik heb de HR28/24. deze is 3 jaar oud ongeveer.
deze heeft dezelfde handleiding als de hr36/30.

wat doet stand 3 dan?
0= bekrachtigd in cv bedrijf
1= bekrachtigd in ww bedrijf
2= driewegklep in stand cv inien toestel niet in rust

dit is de instelling die de stand van de driewegklep of de afsluit MIT regelt.
het is dus eigenlijk een schakelaar/relais.

waar wil je die voor gebruiken? en waar sluit je die aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Trebbors schreef op donderdag 02 december 2010 @ 16:16:
Ik kwam er vandaag achter dat de Radson Integra radiatoren die hier geplaatst zijn, LTV radiatoren zijn volgens de Radson website.
Ben nu aan het spelen met de aanvoertemp.

Is het een probleem voor de radiatoren dat deze LTV radiatoren enkele dagen op 80 graden aanvoer gedraaid hebben?
Nee, het is geen probleem dat je 80 graden water hebt gebruikt.

Ik heb ook Radson Integra radiartoren, echter is niet specifiek rekening gehouden met een LTV systeem.
Ze zijn dus voldoende voor 90/70 maar te klein voor LTV. Ik heb de aanvoertemp dus omlaag gebracht naar
65 graden (na een bericht van flitspaal.nl dat cvtuning dit bij hem ook had ingesteld). Gisteren met een temp van ongeveer -7 en een harde wind had het systeem ~ 1 uur nodig om 0,5 graden te stijgen (vrijstaande woning uit 2010 met ongeveer 90 m2 woonoppervlakte beneden (deels vloerverwarming)).

Mocht het nog kouder worden dan verhoog ik gewoon de aanvoertemp voor een paar dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:14

Punkrocker

Mostly harmless

Bah!
:(

Wat heeft dat nu voor zin?

Even een vrolijker bericht:

Wellicht goed nieuws voor leden van Zeeuwind.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Na het vervangen van de omvormers (3 soladin's naar 1 Sungrow) is vandaag dan de meterkast weer aangepast: ik heb een digitale kWh-meter (met S0-signaal) geplaatst.

Nu nog even 2 meterstanden voor PV noteren: 1 van de geijkte ferrarismeter, en 1 van deze kWh-meter.
Als het goed is moeten beide (indien juist uitgelezen :+ ) dezelfde opbrengsten wekelijks geven.

[ Voor 48% gewijzigd door NielsTn op 02-12-2010 20:36 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Punkrocker schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:49:
[...]

Bah!
:(

Wat heeft dat nu voor zin?

Even een vrolijker bericht:

Wellicht goed nieuws voor leden van Zeeuwind.
Gefeliciteerd, het inkoop virus gaat flink om zich heen grijpen nadat Verhagen zijn fossiel besmeurde zwaard in de PV-sector heeft gestoken.

Wat me wel zeer verbaast is dat ze Agentschap NL souffleren met die totaal ranzige 850 kWh/kWp.jaar (de enige correcte wijze van uitdrukken) voor Zeeland. Zeeuwind moet beslist beter weten, dat ligt veeeeeeeel hoger in jullie zonrijke provincie. Vraag Solarlin in het radioactief wordende Vlissingen maar. Die zit al jaaaaaaren rond de 1.000 kWh/kWp.jaar...

En als je dat wil doorbrieven naar jullie duurzame club: mijn zegen heb je. Met vriendelijke groet van PPV... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
In mijn zoektocht naar informatie om begin volgend jaar een pv aan te kunnen schaffen heb ik nu vast een paar vragen waar ik in het forum niks over terug kan vinden.

Even een situatie schets, ik heb een dak op het zzw onder een hoek van 45 graden met een vrij uitzicht op de zon. Nu zitten er twee dakramen in waaronder ik dus de pv wil plaatsen. De ruimte tussen de dakgoot en de het velux dakraam is maximaal ~ 2.00 meter en dat ongeveer 10 meter breed. Nu heb ik geen vrije groepen op zolder echter wel twee verschillende groepen.

Ik zit er dus over te denken om een systeem met 2 soladins te nemen (geen steca omdat die niet uit te lezen is)
en er dan zo 720 a 740 wp op aan te sluiten. Dit zal op een top dag overkil zijn, echter in de ochtend en middag zal het extra leveren. Totaal verwacht ik dan zo'n 1200 Kw per jaar op te halen.

Omdat ik echter niet al teveel ruimte heb tussen de velux en de dakgoot moet ik ook kijken naar het formaat van de pv. Nu zou ik dus bijvoorbeeld 16 x 90 wp kunnen plaatsen (panelen zijn ~ 1,1 x 0,5) wat dus moet passen, ik zou bijvoorbeeld ook de 180 / 185 wp panelen van sharp kunnen nemen met maat van ~ 1,3 x 1. Daarnaast zijn er veel panelen die een maat hebben van ~ 1,7 x 1 wat dus krap gaat worden...

Wat ik nu wil weten wat een voorkeur zou hebben. Kies je eerder voor 16x 90 of 8 x 180 beide zullen
een systeem opleveren van 2 x een soladin string met 720 wp maar ... ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
4Reload schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:05:
In mijn zoektocht naar informatie om begin volgend jaar een pv aan te kunnen schaffen heb ik nu vast een paar vragen waar ik in het forum niks over terug kan vinden.

Even een situatie schets, ik heb een dak op het zzw onder een hoek van 45 graden met een vrij uitzicht op de zon. Nu zitten er twee dakramen in waaronder ik dus de pv wil plaatsen. De ruimte tussen de dakgoot en de het velux dakraam is maximaal ~ 2.00 meter en dat ongeveer 10 meter breed. Nu heb ik geen vrije groepen op zolder echter wel twee verschillende groepen.

Ik zit er dus over te denken om een systeem met 2 soladins te nemen (geen steca omdat die niet uit te lezen is)
en er dan zo 720 a 740 wp op aan te sluiten. Dit zal op een top dag overkil zijn, echter in de ochtend en middag zal het extra leveren. Totaal verwacht ik dan zo'n 1200 Kw per jaar op te halen.

Omdat ik echter niet al teveel ruimte heb tussen de velux en de dakgoot moet ik ook kijken naar het formaat van de pv. Nu zou ik dus bijvoorbeeld 16 x 90 wp kunnen plaatsen (panelen zijn ~ 1,1 x 0,5) wat dus moet passen, ik zou bijvoorbeeld ook de 180 / 185 wp panelen van sharp kunnen nemen met maat van ~ 1,3 x 1. Daarnaast zijn er veel panelen die een maat hebben van ~ 1,7 x 1 wat dus krap gaat worden...

Wat ik nu wil weten wat een voorkeur zou hebben. Kies je eerder voor 16x 90 of 8 x 180 beide zullen
Me dunkt zo groot mogelijke modules qua Wp vermogen en fysiek passend in de dak context. Minder kabelverliezen. Wat voor 90 Wp modules had je in gedachten dan? Dunnelaag???? 90 Wp is "nogal achterhaald" voor kristallijn namelijk.

Enne, beginnersfoutje neem ik maar aan: niet "1200 Kw per jaar". Maar: "1.200 kWh per jaar". Dat is energie opbrengst correct uitgedrukt. Als je op jaarbasis bedoelt... (we zijn hier "nogal scherp" op correct eenheden gebruik... ;) ).

Trouwens feli voor het initiatief. Dat er velen mogen volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

4Reload schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:05:

...............................

Er zijn ook panelen van ongeveer 1,65 x 0,85 met een vermogen van ongeveer 240-250Wp (Sanyo). Kan je bijna 2750Wp plaatsen. Ik zou toch sterk overwegen wel een aparte groep aan te leggen of een van de twee groepen voor de zonnestroom te reserveren. De kosten voor aanpassing van je elektrische installtie vallen in het niet bij de kosten van je zonnestroom installatie. Eén grotere omvormer geeft namelijk een beter rendement in je omvorming. Overigens is de Steca 500 weldegelijk goed te monitoren. Daar zijn wel extra toepassingen voor noodzakelijk. Je mag altijd contact met me opnemen voor een advies op maat.

[ Voor 33% gewijzigd door ZonneStroom op 02-12-2010 23:07 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat betreft hout cv discussie.

Kijk ook eens naar een finoven voorzien van een warmtewisselaar.
1 a 2 stookbeurten per dag volstaat dus niet continu moeten stoken zoals bij een hout cv.
Neus op onderstaande link maar eens rond, het water loopt me in de mond <+:)

http://www.tigchelkachels.nl/finovens

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-12-2010 23:20 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
Speksteenkachel schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:18:

1 a 2 stookbeurten per dag volstaat dus niet continu moeten stoken zoals bij een hout cv.

Mij ook, maar ik heb ook al eens de prijzen opgevraagd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
asvogel schreef op donderdag 02 december 2010 @ 17:04:
[...]

Bodemfolie is gewoon waterdichte folie die ervoor zorgt dat er geen water uit de bodem verdampt. Verdamping kost energie en zorgt dus voor afkoeling. Dit is dus geen thermische isolatie. De noppenfolie zorgt voor bescherming van de bodemfolie, zodat die niet meteen scheurt als je er een keer over loopt/kruipt.
en de bodemfolie houd ook radon straling tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Speksteenkachel schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:18:

Dat continue stoken willen we oplossen door een ketel te nemen die hout én pellets kan stoken. Zodat er automatisch op pellets overgeschakeld wordt als we geen zin hebben om hout in de kachel te laden.

Maar zo'n finoven is opzich ook wel interessant. Probleem is echter wel de ruimte die daarvoor nodig is en misschien de prijs plus geen automatische terugval op pellets. Dat laatste zouden we dan misschien met gas op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30
aukema schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:45:
[...]

Mij ook, maar ik heb ook al eens de prijzen opgevraagd :(
Kijk dan een op www.bergkachel.nl. Goed alternatief, vriendelijker geprijsd. Heb er zelf ook een (kernpakket)

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

3 Maanden geleden kon je nog geen SMA omvormer krijgen. Ze gaan nu al in de dump. Is er nog belangstelling voor SMA omvormers? Laat maar weten (via DM of website)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
zonnigtype schreef op donderdag 02 december 2010 @ 22:27:
[...]
Me dunkt zo groot mogelijke modules qua Wp vermogen en fysiek passend in de dak context. Minder kabelverliezen. Wat voor 90 Wp modules had je in gedachten dan? Dunnelaag???? 90 Wp is "nogal achterhaald" voor kristallijn namelijk.

Enne, beginnersfoutje neem ik maar aan: niet "1200 Kw per jaar". Maar: "1.200 kWh per jaar". Dat is energie opbrengst correct uitgedrukt. Als je op jaarbasis bedoelt... (we zijn hier "nogal scherp" op correct eenheden gebruik... ;) ).
Ik kwam de 90 WP modules tegen op een nederlandse website en qua prijs en formaat zouden ze goed
passen. Gezien het vermogen en formaat lijken mij het gewoon in tweeen "gehakte" (klinkt hard ik weer het ;) ) 180 Wp panelen. Verlies van de kabel had ik inderdaad nog niet over na gedacht.

Sorry, ik bedoel inderdaad 1.200 kWh p.j.
glambalk schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:06:
[...]
Er zijn ook panelen van ongeveer 1,65 x 0,85 met een vermogen van ongeveer 240-250Wp (Sanyo). Kan je bijna 2750Wp plaatsen. Ik zou toch sterk overwegen wel een aparte groep aan te leggen of een van de twee groepen voor de zonnestroom te reserveren. De kosten voor aanpassing van je elektrische installtie vallen in het niet bij de kosten van je zonnestroom installatie. Eén grotere omvormer geeft namelijk een beter rendement in je omvorming. Overigens is de Steca 500 weldegelijk goed te monitoren. Daar zijn wel extra toepassingen voor noodzakelijk. Je mag altijd contact met me opnemen voor een advies op maat.
Ik zou ook graag 2750 Wp op het dak willen alleen ik moet ook naar het budget kijken :X .
De twee groepen die ik op zolder heb zijn de groepen die ook in de slaapkamers er onder gebruikt worden (Huis links en Huis rechts zijn een aparte groep) het is dus technisch onmogelijk er eentje vrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

master30 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:48:
Om het exact te formuleren: het houdt radon-gas tegen. Radon is radioactief. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
4Reload schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:21:
[...]

De twee groepen die ik op zolder heb zijn de groepen die ook in de slaapkamers er onder gebruikt worden (Huis links en Huis rechts zijn een aparte groep) het is dus technisch onmogelijk er eentje vrij te maken.
Hoeveel groepen heb je op dit moment in je meterkast? Heb je een koof / koker waar je relatief eenvoudig bij kan? In dat geval zou je vrij eenvoudig een extra groep naar boven kunnen aanleggen. Ik heb hier hetzelfde gedaan. Ik moest mijn totale meterkast wel vervangen om dit mogelijk te maken. Ik had geen plek meer voor een groep en moest meteen een groep + aardlek plaatsen.

Ik ben van 5 groepen ( van die oude met smeltzekeringen ) naar een meterkast met 2x4 groepen met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar gegaan.

Ik heb een koof van de meterkast naar de zolder dus in ons geval was het makkelijk om een leiding naar boven te trekken. Ik heb meteen twee groepen naar boven getrokken. Eentje exclusief voor PV en de andere voor de wasdroger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
master30 schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:48:
Zoals Anne ook al zei: Radon is gas. Folie houdt zo goed als geen straling tegen (tenzij je iets met lood hebt, maar dat lijkt me niet waar het hier om gaat). Als je je realiseert dat het om gas gaat, zie je dat je daar niet per se die bodemfolie voor nodig hebt. Goede ventilatie van je kruipruimte is een (gedeeltelijke) oplossing. Dat geldt ook voor het luchtdicht maken van de overgang tussen kruipruimte en woning. Bij veel vloeren is dat natuurlijk al het geval, denk bijvoorbeeld aan een folie onder je laminaat o.i.d. En omdat je er toch al voor moet zorgen dat je goede ventilatie hebt en geen luchtstromen tussen kruipruimte en binnenshuis, denk ik dat die bodemfolie vervolgens maar marginaal helpt om de concentratie radongas is huis nog verder terug te dringen.

Maar goed, dat is allemaal theoretisch. Als er metingen beschikbaar zijn is dat natuurlijk wel interessant om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:14:
[...]

hmm raar. ik heb de HR28/24. deze is 3 jaar oud ongeveer.
deze heeft dezelfde handleiding als de hr36/30.

wat doet stand 3 dan?
0= bekrachtigd in cv bedrijf
1= bekrachtigd in ww bedrijf
2= driewegklep in stand cv inien toestel niet in rust

dit is de instelling die de stand van de driewegklep of de afsluit MIT regelt.
het is dus eigenlijk een schakelaar/relais.

waar wil je die voor gebruiken? en waar sluit je die aan?
Als je de laatste versie van de handleiding leest, wordt daarin aangegeven op pagina 15, paragraaf 5.1.3 hoe je een zoneregeling kunt maken met een OT thermostaat en een aan/uit thermostaat. Daar wordt ook aagegeven om ook parameter A te wijzigen. Op pagina 36, paragraaf 7.3 staat dan voor parameter A: 3=zone-regeling.

Intergas gaf aan dat wanneer parameter A op 3 te zetten was, deze functionaliteit er dus in zit. Bij mij is het dus aanwezig.

Dit is eigenlijk precies hoe ik het hebben wil. Alleen nog even een 230V afsluiter scoren. Dan kunnen de 5 slaapkamers, de badkamer en de benedenverdieping allemaal de CV aansturen als er warmtevraag is en op een eigen temperatuur gehouden worden, zonder dat er aanvoer is naar een ruimte waar geen vraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
flitspaal.nl schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:44:
[...]
Hoeveel groepen heb je op dit moment in je meterkast? Heb je een koof / koker waar je relatief eenvoudig bij kan? In dat geval zou je vrij eenvoudig een extra groep naar boven kunnen aanleggen. Ik heb hier hetzelfde gedaan. Ik moest mijn totale meterkast wel vervangen om dit mogelijk te maken. Ik had geen plek meer voor een groep en moest meteen een groep + aardlek plaatsen.

Ik ben van 5 groepen ( van die oude met smeltzekeringen ) naar een meterkast met 2x4 groepen met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar gegaan.

Ik heb een koof van de meterkast naar de zolder dus in ons geval was het makkelijk om een leiding naar boven te trekken. Ik heb meteen twee groepen naar boven getrokken. Eentje exclusief voor PV en de andere voor de wasdroger.
Ik heb in totaal nu 1x een drie fase groep en 10x een enkele fase groep in mijn meterkast. Een uitbreiding zou derhalve in de meterkast ook niet zo'n probleem zijn. En qua koof / koker zit het een beetje lastig. vanuit de meterkast gaan de leidingen in de cementdekvloer van de 1ste verdieping naar de badkamer. In de badkamer zit een koof naar zolder en op zolder gaan de leidingen weer door in de cementdekvloer. Ik kan dus niet in de koof komen zonder de cementdekvloer open te breken. Nu heb ik op zolder wel een coax aansluiting (bedraad) en 2x een cat5 ethernet aansluiting (bedraad). Deze zitten er met een reden maar omdat het 19 mm buizen zijn is er nog wat ruimte (buizen gaan rechtsstreeks naar de meterkast). Echter volgens de nen1010 mag er dus niks extra bij (geadachte was om de drie draden voor een extra groep over de twee buizen te vedelen... :$ ) en qua veiligheid ga ik het dan ook maar niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
4Reload schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:54:
[...]

Ik heb in totaal nu 1x een drie fase groep en 10x een enkele fase groep in mijn meterkast. Een uitbreiding zou derhalve in de meterkast ook niet zo'n probleem zijn. En qua koof / koker zit het een beetje lastig. vanuit de meterkast gaan de leidingen in de cementdekvloer van de 1ste verdieping naar de badkamer. In de badkamer zit een koof naar zolder en op zolder gaan de leidingen weer door in de cementdekvloer. Ik kan dus niet in de koof komen zonder de cementdekvloer open te breken. Nu heb ik op zolder wel een coax aansluiting (bedraad) en 2x een cat5 ethernet aansluiting (bedraad). Deze zitten er met een reden maar omdat het 19 mm buizen zijn is er nog wat ruimte (buizen gaan rechtsstreeks naar de meterkast). Echter volgens de nen1010 mag er dus niks extra bij (geadachte was om de drie draden voor een extra groep over de twee buizen te vedelen... :$ ) en qua veiligheid ga ik het dan ook maar niet doen...
Als het goed is kan je het cement in de koof zo kapotbreken met een hamer. Bij ons was de koof ook dichtgestort met cement maar met een paar klappen met een hamer had ik dit er zo uit en had ik een mooi afgewerkt gat.

Als het goed is zit er geen wapening in dat stuk en storten ze het puur dicht voor de veiligheid/geluid en voor het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:12
Op maandag 29 november vroeg "ik kan wel wat advies gebruiken bij de aanschaf van m'n zonneboiler! Ik wil graag een ATAG-installatie, ", en advies heb ik gekregen, zoals van Dennis D:
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:48:
@HKuit,

Ik zou voor een Qsolar gaan als je echt aan het tweaken wilt en anders een andere zonneboiler kiezen dan een ATAG. Er wordt zo veel meer aangeboden dat je voor 2500 euro (subsidie er al af) inclusief installatie al heel wat moet kunnen kopen.
En eric-pvt rekende mee: de qsolar is 8000 euro, 15 jaar kent 180 maanden, de qsolar kost 44 euro per maand,bespaart de qsolar je ook 44 euro per maand ? (tov uitgangspositie).

Bedankt voor alle adviezen! Ik denk inderdaad dat ik op zoek ga naar een alternatief voor de zonneboiler, ATAG is wel erg duur. Dan kan ik nog een ATAG CV-ketel gebruiken.
Ik denk niet dat de Q-Solar zich terugverdient: onze gasrekening is nu ca €130 per maand (nèt de 1e afrekening van Greenchoice binnen) en nu hebben we nog geen spouwmuurisolatie en nog geen speksteenkachel; die komen er wel. Die gasrekening gaat dus nog wel naar beneden, en om dan nog €44/maand te besparen...

Ik heb een opdracht op Werkspot.nl geplaatst voor levering&plaatsing van cv-ketel + zonneboiler, ik ben benieuwd wat daaruit voor aanbiedingen komen. Ik heb nu 2 biedingen van 3500 resp. 3800 euro, maar dat lijkt me niet realistisch; de apparatuur kost al 3000-3500 euro, en dan moet het nog geplaatst worden. Ik heb de bieders om meer info gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

WouterB

3680 Wp

4Reload schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:54:
[...]

CAT5 en coax zijn niet echt dik (/hoeven niet heel dik te zijn)... Kun je niet die 3 kabels in 1 19mm buis krijgen en dan de andere gebruiken voor een nieuwe groep?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
WouterB schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:30:
[...]
CAT5 en coax zijn niet echt dik (/hoeven niet heel dik te zijn)... Kun je niet die 3 kabels in 1 19mm buis krijgen en dan de andere gebruiken voor een nieuwe groep?
Zal het voor zekerheid volgende nog eens navragen bij de installateur, lees echter veel op internet dat het te krap
is om de 3 kabels netjes op zolder te krijgen door 1 buis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
3xCAT5E gaat wel lukken door 19mm buis. Denk dat 2xCAT5E en een KOKA799 coaxkabel te krap wordt. Ik heb bij mijn ouders destijds 2x coax en een telefoonlijn door een 22mm buis gekregen. Later 1x coax opgeheven en vervangen door CAT5E, het was toch handiger om het modem bij het AOP te hangen ipv 12m verderop in de slaapkamer :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En afhankelijk van wat voor netwerkaansluiting je nodig hebt kun je wellicht met 1 CAT5 kabel toe?
Ik heb twee 100Mbit netwerkaansluitingen op zolder door 1 netwerkkabel naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
glambalk schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 08:23:
3 Maanden geleden kon je nog geen SMA omvormer krijgen. Ze gaan nu al in de dump. Is er nog belangstelling voor SMA omvormers? Laat maar weten (via DM of website)
Wat vreemd, gezien de ontwikkelingen in landen als China, VS, UK, zou je denken dat de SMA omvormers nog altijd niet aan te slepen zijn? Ik heb deze zomer 2 maanden moeten wachten omdat de omvormers niet aan te slepen waren. Scheelt het veel qua prijs, Glambalk?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Hkuit schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:20:
En eric-pvt rekende mee: de qsolar is 8000 euro, 15 jaar kent 180 maanden, de qsolar kost 44 euro per maand,
Plus ~16 euro rente (2,5 %, ervan uitgaand dat je het van je spaargeld bekostigt).
bespaart de qsolar je ook 44 euro per maand ? (tov uitgangspositie).
16 + 44 = 60 euro per maand is ca. 100 m3 gas per maand, 1200 m3 per jaar, oftewel zo'n 40 GJ per jaar. Een goede collector levert max 2 GJ/m2/jaar dus dan zou je 20 m2 aan collector moeten hebben en 100% van de warmte benutten (wat je nooit lukt omdat je in de zomer een overschot hebt).
Bedankt voor alle adviezen! Ik denk inderdaad dat ik op zoek ga naar een alternatief voor de zonneboiler, ATAG is wel erg duur. Dan kan ik nog een ATAG CV-ketel gebruiken.
Ik denk niet dat de Q-Solar zich terugverdient: onze gasrekening is nu ca €130 per maand (nèt de 1e afrekening van Greenchoice binnen) en nu hebben we nog geen spouwmuurisolatie en nog geen speksteenkachel; die komen er wel. Die gasrekening gaat dus nog wel naar beneden, en om dan nog €44/maand te besparen...

Ik heb een opdracht op Werkspot.nl geplaatst voor levering&plaatsing van cv-ketel + zonneboiler, ik ben benieuwd wat daaruit voor aanbiedingen komen. Ik heb nu 2 biedingen van 3500 resp. 3800 euro, maar dat lijkt me niet realistisch; de apparatuur kost al 3000-3500 euro, en dan moet het nog geplaatst worden. Ik heb de bieders om meer info gevraagd.
Ik heb dezelfde conclusie getrokken en besloten de electrische route te bewandelen. Een pv-installatie was kostenneutraal, zelfs zonder subsidie. Voor de zonneboiler had ik subsidie nodig om het enigszins betaalbaar te maken. En die pv-panelen besparen (indirect) tenminste net zoveel gas. En als een deel van mijn zonnestroom steenkolenstroom van het net drukt, dan is de winst voor het milieu nog veel groter.

Tzt installeer ik een warmtepomp voor de verwarming + warm water of evt. een warmtepompboiler. En natuurlijk meer zonnestroompanelen om het extra verbruik te compenseren. Mijn dak is nog helemaal vrij :9. Plek zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Stukje duurzaamheid: petitie dus krabbelen maar.. nog helaas paar duizende krabbelaars,

Stop de staatssteun aan kolencentrales

[ Voor 41% gewijzigd door NielsTn op 03-12-2010 13:12 . Reden: url toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
:'( Net en koudebrug gevonden in de hoek van de kamer. Dat deel is slecht warm te krijgen met de vloerverwarming, houtkachel staat om de hoek en helpt niet mee. Nu zie ik dus een punt waar het slechts 3 graden is (echt, binnen gemeten!, met IR-meter). Muren eromheen zijn 14 graden. Zucht. Ik vernoed dat er een stuk puin oid in de spouw de spelbreker is. Is zoiets te verhelpen? Iemand ervaring hiermee?

En bovendien komt er een ijzige wind uit het stopcontact, een metertje verderop. Buizen die in de doos uitkomen dichtkitten?

[ Voor 15% gewijzigd door Joba op 03-12-2010 13:55 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Net een meter Tonzon folie achter de verwarming geplakt. Je ziet er niks van, dat is het mooie eraan, maar man oh man wat een gedoe is dat zeg. Lekker snel binnen overigens, gistermiddag formulier op de site ingevuld, vandaag een pakketje door de bus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Nu online
Ik heb een tijdje terug maar eens een programma ingesteld op mijn Atag Wize thermostaat (icm Atag A244EC cv). De combi zou zelflerend moeten zijn en dus zorgen dat de ingestelde temperatuur wordt bereikt op de ingestelde tijd.
Zou moeten, maar dat is hij niet. Sterker nog, hij begint domweg pas met stoken op de ingestelde tijd, zodat 's ochtends het lekker warm is tegen de tijd dat ik mijn jas aantrek. Ja daar heb ik geen programma voor nodig. Dan kan ik hem net zo goed inschakelen als ik opsta.
Iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb de installateur ook al gemaild, maar zou graag ook gebruik maken van het kennispotentieel van de GoT community, zodat ik mij niet met een kluitje in het riet laat sturen. :+

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Yilar schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 12:10:
[...]

Wat vreemd, gezien de ontwikkelingen in landen als China, VS, UK, zou je denken dat de SMA omvormers nog altijd niet aan te slepen zijn? Ik heb deze zomer 2 maanden moeten wachten omdat de omvormers niet aan te slepen waren. Scheelt het veel qua prijs, Glambalk?
Voor welke omvormer heb je belangstelling? Stuur mij anders even een DM of e-mail. Jij hebt je DM niet aan staan.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Joba schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 13:43:
En bovendien komt er een ijzige wind uit het stopcontact, een metertje verderop. Buizen die in de doos uitkomen dichtkitten?
Komt de koude lucht uit de buizen, of van elders rondom het stopcontact of van achter het stopcontact? Je buizen dichtkitten zou ik niet zo snel doen, dat krijg je er misschien niet meer uit. Kun je er niet iets in klemmen, zoals glaswol o.i.d.? Wat voor muur is het? Sluit de wcd goed aan? Misschien even een foto'tje posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

4Reload schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 09:21:
[...]

Ik kwam de 90 WP modules tegen op een nederlandse website en qua prijs en formaat zouden ze goed
passen. Gezien het vermogen en formaat lijken mij het gewoon in tweeen "gehakte" (klinkt hard ik weer het ;) ) 180 Wp panelen. Verlies van de kabel had ik inderdaad nog niet over na gedacht.

Sorry, ik bedoel inderdaad 1.200 kWh p.j.

[...]

Ik zou ook graag 2750 Wp op het dak willen alleen ik moet ook naar het budget kijken :X .
Stuur me even een PM of mail, want ik kan je ook een leuke aanbieding doen en heb alles op voorraad liggen.

Als ik jou was zou ik toch proberen om een groep met aparte kabel naar je zolder te krijgen en een grote omvormer toepassen. Misschien een buitenkabel gebruiken.
Met zo'n mooie ruimte op dak kun je behoorlijk wat kwijt en wie weet wil je wel meer in de toekomst.

Mocht je toch voor 2 kleine omvormers gaan dan zou ik niet voor de Soladin gaan maar voor de Steca. Scheelt 5% meer rendement en is goedkoper. Als je wilt uitlezen zou je voor een plugwise setje kunnen gaan, ben je nog steeds goedkoper uit, maar er zijn ook andere mogelijkheden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zo, net twee bussen pur leeg gespoten in +/- 24m kier tussen de muurplaat en het dakbeschot. Dadelijk nog wat kieren afkitten.

Verder nadat we maandag twee nieuwe kozijnen en twee nieuwe ramen met dubbel glas hebben geplaatst komt morgen de schilder nog terug om nog eens 6 ramen te vervangen door HR++ glas.

En we zijn in een vergevorderd stadium om de resterende 78m² lege spouw te laten vullen met PUR danwel EPS parels.

Ik ben benieuwd of we het terug gaan zien op de gasrekening, maar het voelt iig alvast heel goed! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(wat je nooit lukt omdat je in de zomer een overschot hebt).
je post klopt niet, weet je zelf wat ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 19:58 . Reden: hint : gezinssamenstelling en toekomstig verbruik bepalen het rendement ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Net van de KWA site de graaddagen (gewogen) over november gedownload en ingevuld naast het gasverbruik zodat ik de m3/graaddag kan uitrekenen om in de winter het gasverbruik een beetje te monitoren.

Nu zaten wij 2jr geleden rond de 0,73m3/graaddag (2200-2300m3/jaar). Met de nieuwe cv + extra waterzijdige afregelingen was dit begin dit jaar gezakt naar een gemiddelde van 0,53m3/graaddag.

De laatste week van oktober (koude trad in) zaten we wederom op 0,52m3/graaddag, hetgeen dus overeenkomt weer met wat ik had mogen verwachten.

Echter over de gehele maand november komen we gemiddeld uit op 0,41m3/graaddag en de daling trad volgens de dagmetingen in rond 31 oktober, precies de dag dat ik in de woonkeuken de 7m2 lichtkoepels heb geisoleerd door er 12-15cm piepschuim aan de onderkant tegenaan te drukken als interim maatregel om te kijken of de lichtkoepels voornamelijk voor de kou verantwoordelijk zijn...

Nu wisten we al dat het piepschuim perfect helpt, want het is een heel stuk warmer in de woonkeuken, maar dat het zo een grote impact zou hebben op het gasverbruik had ik niet verwacht: van 0,53 => 0,41 is 22% namelijk _/-\o_

Neem ik even 3000graaddagen/jaar, dan is dat (0,53-0,41)*3000 = 360m3 / jaar aan gasbesparing...

Ik geloof het overigens pas echt als december achter de rug is, want ik vind het wel erg veel resultaat voor een beetje (euro of 30) piepschuim... :?

Volgend jaar moet er overigens wel wat anders verzonnen worden, want het is nu wel erg donker, iets dat is gecompenseerd met meer verlichting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
Mars Warrior schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:18:
Volgend jaar moet er overigens wel wat anders verzonnen worden, want het is nu wel erg donker, iets dat is gecompenseerd met meer verlichting...
Ik heb nog wel wat ouderwetse 100Watt gloelampen liggen, die mag je wel hebben. Dat scheelt nog meer in stookkosten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist mijn artikel over de Siderea simulator klaar en beschikbaar.
Rob heeft in elk geval mij overtuigd en tevens een klant erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<thinking> hoeveel kWh`s zou dat mooie pompje van ericplan inmiddels NIET hebben verbruikt ? </think>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 24zeven
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-02 16:52
NielsTn schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:49:
Zojuist mijn artikel over de Siderea simulator klaar en beschikbaar.
Rob heeft in elk geval mij overtuigd en tevens een klant erbij :)
Leuk artikel.
Is de meetdienst bijdrage per jaar?
Krijg je dan direct een simulatie voor de komende 10jaar?
Erg mooie spreadsheet. Zal veel tijd gekost hebben om die op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:55:
<thinking> hoeveel kWh`s zou dat mooie pompje van ericplan inmiddels NIET hebben verbruikt ? </think>
De CV slaat nu zelfs in de nacht aan, waardoor ik de laatste week draaitijden van 16 uur op een dag noteer. Met een opgenomen vermogen van 40 in plaats van 90 zou het verschil over de afgelopen twee weken 11 kWh zijn.
Per dag is het verbruik op dit moment 560 Wh. Ik hoop nu weer over wat langere tijd te kunnen meten, afgelopen maandag waren we een dagje gasloos.

Overigens is de overstap naar low H2O nog niet gemaakt. De offerte liet lang op zich wachten en was helaas kwalitatief onder de maat. Nu is het niet echt het moment om radiatoren van de muur te trekken. Wat wel blijkt is, dat ook met dit gure weer ik geen problemen heb met de ingestelde 60 graden op de ketel. Lager kan deze ketel niet. De besparing met low H2O zal dan ook niet echt gunstig uitvallen.

[ Voor 25% gewijzigd door ericplan op 03-12-2010 21:36 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
24zeven schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:59:
[...]

Leuk artikel.
Is de meetdienst bijdrage per jaar?
Krijg je dan direct een simulatie voor de komende 10jaar?
Erg mooie spreadsheet. Zal veel tijd gekost hebben om die op te zetten.
Bijdrage is inderdaad per jaar (tot nu toe vastgesteld op 50 euro).
je krijgt elke maand een rapport van de maandopbrengsten zoals deze door de simulator is vastgesteld voor jouw lokatie/installatie.
Als je dan zelf meet met een nauwkeurige meter, dan zie je gelijk of alles 'okay' is of dat er mogelijk een probleem naar voren komt wat nader onderzoek vereist.
Zo is door Siderea vastgesteld dat mijn installatie gegarandeerd een correctie nodig heeft om op de produktie van mijn niveau te komen: +4% op het STC_vermogen (ipv 1710Wp (STC) zou het dus 1.778 Wp moeten zijn.

de simulator bestaat uit vele spreadsheets, losse bestanden etc. en draait onder OS/X met NeoOffice als applicatie voor de spreadsheets :)

[ Voor 20% gewijzigd door NielsTn op 03-12-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 21:30:
[...]
...
Overigens is de overstap naar low H2O nog niet gemaakt. De offerte liet lang op zich wachten en was helaas kwalitatief onder de maat. Nu is het niet echt het moment om radiatoren van de muur te trekken. Wat wel blijkt is, dat ook met dit gure weer ik geen problemen heb met de ingestelde 60 graden op de ketel. Lager kan deze ketel niet. De besparing met low H2O zal dan ook niet echt gunstig uitvallen.
Ook hier gaat de overstap naar low_H2O radiatoren van Jaga ook de spreekwoordelijke vriezer in. Met de huidige temperaturen weet de Qsolar het toch op 20-21 graden te krijgen in de woonkamer/keuken.
Kennelijk moet ik als 'oud-fossiel' nog wennen aan de nieuwe stooklijnen etc.
Zie het maar als ontwenningsverschijnselen van een junk : ik verwacht te snel te veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opvallend is hier geweest de pompmodulatie,
ik heb de ketel max 46% zien moduleren bij die erg koude dag, maar de ltv werkt gewoon goed.
echter ging de pomp vele malen sneller draaien, veelal op 70-72%
blijkbaar zit er zoveel slimmigheid in de aansturing dat flow dan de enige wijze is van verwarmen.
normaal zie ik de flow op 25-40% lopen.
de overgebleven 54% capaciteit word dus nooit aangesproken, maar wellicht bij 60-85c verwarming wel.
het enige pluspunt hier lijkt me dus de levensduur van de brander.
het cv water blijft trouwens ook helder, vreemd genoeg.

nieuws ? : http://www.duurzameenergi...rikaans-bedrijf-5890.html

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2010 22:37 . Reden: mijn cv is ltv vasco 18c-52c op een qsolar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

De CV slaat nu zelfs in de nacht aan, waardoor ik de laatste week draaitijden van 16 uur op een dag noteer.
Snap ik echt niet, s'nachts heb je toch helemaal geen warmtevraag ???

Het metertje hangt nu bij mij aan de VV om eens te kijken hoeveel draaiuren die maakt.
Tot op heden iets meer dan verwacht, maar 1 en 2 december zijn ook wel iets kouder dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

De CV slaat nu zelfs in de nacht aan, waardoor ik de laatste week draaitijden van 16 uur op een dag noteer.....
Op welke temperatuur laat je de kamerthermostaat terugvallen in de nacht?
15 graden C?

zet hem maar s'nachts naar 12 graden C., veelal toereikend om de gehele nacht niet te branden,
tot hij zelf inregelt om op tijd je woonkamer weer op gevraagde 19-20 graden te verwarmen :)

(een van de tips van Cvtuning.nl )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 22:40:
[...]

Snap ik echt niet, s'nachts heb je toch helemaal geen warmtevraag ???

Het metertje hangt nu bij mij aan de VV om eens te kijken hoeveel draaiuren die maakt.
Tot op heden iets meer dan verwacht, maar 1 en 2 december zijn ook wel iets kouder dan anders.
Die heb je dus wel als je de temperatuur 's nachts wilt laten dalen tot 15 graden en de hele dag niet gestookt hebt. Rond een uur of 2-3 's nachts wordt het dan dusdanig koud dat de boel dan gewoon modulerend met 40 graden watertemperatuur aan slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
vloerverwarming en nachtverlaging is al geen hele goeie combi, als je geen nachtverlaging, maar snachts uit instelt. koelt je vloer heel ver af. voor het opwarmen van je kamer moet eerst de vloer weer worden opgewarmd, want die is geheel uitgeput. dat kost veel energie, en er wordt veelal vrij koud water door de vloer gepompt, wat op dat moment gewoon veel stroom kost, en geen warmte oplevert.
vervolgens is je ruimte veel te laat op temperatuur, of haalt die helemaal niet ( met vloerverwarming), en dan gaat ie al weer uit.
je drukt er een uurtje extra bij of zet hem maar weer een graadje hoger, om hem flink aan de gang te houden savonds..
en vervolgens is het tot een uur of twee nog acceptabel warm, terwijl je om 12 uur al naar bed ging...

ik zou het iig niet adviseren. de vloer koelt teveel af.
@dennis
ik heb inmiddels ook hre handleiding bekeken, en daar staat het idd ook in.

zoneregeling.. Cool! besef ook dat je niet slechts 1 aan/uit themostaat kunt aansluiten, maar evengoed voor elke ruimte 1...

ook zonder die instelling met zoneregeling kon je al combis maken met aan/uit. OT en buitenvoelers, je had dan alleen geen mogelijkheid van het schakelen van een afsluiter.

ik zal eens kijken of ik misschien ook een toepassing met zoneregeling kan bedenken.

@plugwise. er zijn weer beta updates geweest.
nog weinig veranderd aan de webserver.

maar toch mar weer eens mee gespeeld, nu ik ook een iphone heb. heb de pagina nu een beetje aangepast, minder overbodige zooi, en minder wit.

alleen nu laat de iphone alleen de pagina in de volle breedte zien, zodat ik ook alleen de 9 circles op een rij krijg, waardoor ze erg klein worden. zijn er mensen die met de layout van de webserver heeft gespeeld, en een idee heeft hoe ik die apparaten gewoon in een overzocht kan krijgen van 3 bij drie apparaten bijvoorbeeld, of hoe ik de layout kan aanpassen aan een vaste breedte?

@ graaddagen. ik kijk altijd bij de standen van eelde op een website. of de kuub/graaddag nog wijzigen in de winter moet ik nog zien, kan best. n het voorjaar had ik gene klokthemrostaat en geen nachtverlaging, en instelling op 22 graden, dus ik kan daar nog niets over zeggen in dit huis. ik hoop alleen dat de aangepaste instellingen er wle voor zorgen dat het nu zuiniger is dan eerst.

@ zuinig stoken. vanochten eens naar buiten staan kijken naar de buren in de rijtjes voor en achter mij.
daaar was duidelijk de sneeuw van het dak boven de ventilatie en cv pijpjes.. en bij mij lekker niet :)

maar kwam er wel achter dat er bij de voordeur flink koude lucht binnen kwam. icm kier onder de deur van hal naar woonkamer zorgt toch wel coor tocht, dat je extra merkt met vloerverwarming. toch maar eens iets voor die kier gaan gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Q-solar gebruiker uit Ewijk met vloerverwarming en 4 personen, gemiddeld bijna altijd iemand thuis;

Omdat het niet laatste week november, niet meer echt behaaglijk was te krijgen, en mijn instelling op alleen de vv, 14.00u-20.00u op 22°C niet gehaald wordt (max 20,5°), heb ik toen met de PARA instelling nr 2, van 04 naar 03 gezet.
tussen 09.00 en 14.00u staat ie op 20,5°, maar dat wordt ook niet gehaald.

Wat me verder opviel, is dat instelling 04, op 00 staat. dat is 100% aan/uit thermostaat, ipv 01 = 100% aan/uit weersafhankelijk.En ik heb een Brain Q.
Moet die laatste niet naar 01 gezet worden?

En is het met deze kou verstandig om de vloer, 24u aan te laten? > voor de komend week laat ik hem om 01.00 al beginnen naar 19gr, misschien is dat stabieler.

Week van de 50gr instelling; 100m3 gas in 1 week. (PV = 10kWh opwek)
Week van de 65gr instelling, 120m3 gas in 1 week, wel extreem koud voor het seizoen. (PV = 12kWh opwek)
Stroomverbruik ietsje hoger dan de voorgaande weken.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Pagina: 1 ... 13 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.