SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:35:
http://www.energeia.nl/pr...-uit-de-SDE-regeling.html
Interessant artikel. Ga hem nog even een keer beter doorlezen.
Ik weet nog niet wat ik ervan vind.. PV installaties boven de 15kW krijgen 9 cent/kWh extra terugleververgoeding? En is dit nou een open-einde regeling, of niet? Of beide.. dus een gedeelte open einde, en een gedeelte met plafond?
Volgens mij, volgens mij.. gaan bedrijven strax in de openeinde regeling terecht komen met grote PV installaties.. en dat ze dus sowieso 9 cent voor elke opgewekte kWh krijgen..!!
Ik raad je aan het
origineel te lezen, daar staat niks over bevoordeling voor "grote" PV systemen. Ze moeten nota bene concurreren in de "vrije" categorie tegen alles was maximaal een basisbedrag van 15 cent/kWh zal krijgen
in de laatste van de vier fases, met zeer groot risico dat ze dan niet eens aan de bak zullen komen, omdat alles in de eerdere 3 fases al lang vergeven zal blijken te zijn (wie weet al in de eerste fase met de laagste basisbedragen...). Niet gek staan te kijken dat de afvalverbranders straks massaal gaan claimen in de eerste fases (met massaal naar Nederland te verslepen afval, hier voor een berekende (!!!) fractie biomassa ("de groene fractie van afval") gesubsidieerd in de fik te steken. Of de enorme te bouwen groene gas hubs in noord Nederland (categorie "Allesvergisting groen gas", basisbedrag 73,8 cent per genormaliseerde kuub groen gas).
Die 15 cent is het pas in de vierde fase te claimen BASISbedrag. Daar moeten de correcties nog
van af. Die correctie is voor zowel 2009 als 2010 al 5,3 eurocent/kWh geworden, de zgn. "basiselektriciteitsprijs", de bodem in het vat, die dus al in het tweede SDE jaar voor die categorie is bereikt. Verschil is maximaal haalbare subsidiebedrag: 15-5,3 = 9,7 eurocent/kWh (lijkt wel een MEP vergoeding...). Daarboven op de individuele (!!!) stroomprijs die wordt vermeden, mits er honderd procent gesaldeerd kan worden, wat juist de grote vraag is bij grote bedrijven boven KVB aansluitingen (meer dan 3x80 Ampère). En dat is de schaalgrootte die eigenlijk nog iets zou kunnen betekenen op dit "concurrentieniveau". Zeg dat je 8 cent/kWh betaalt als bedrijf met enorm plat dak, zit je nog steeds maar op 9,7 + 8 =17,7 cent/kWh in NL aan totale waarde voor de gesubsidieerde zonnestroom plus de vermeden afname van grijze stroom. Met veel hogere marktprijzen voor systemen dan in Duitsland. Daar zal na alle enorme degressies per 1 januari 2011 voor systemen > 1 MWp nog steeds een direct, vast invoedingstarief voor TWINTIG jaar gaan gelden:
21,56 Eurocent/kWh vaste vergoeding, en hogere tarieven voor kleinere installaties. Met veel goedkopere systeemprijzen. En daar maken ze zich al zorgen over rentabiliteit voor dat soort systemen. En Nederland gaat het met veel lagere totaal vergoeding/vermeden stroom inkoop kosten beter doen met NB nog hogere systeemprijzen? Dach het nie...
Ergo: Verhagen draait namens EL&I de hele Nederlandse PV-sector per (ongeveer) 1 juli 2011 de nek om. De kleintjes trapt hij sowieso in de radioactieve poldermodder. De "groten" (hoeveel zijn er nou eigenlijk gerealiseerd de afgelopen tijd? Een paar!) knijpt 'ie economisch bij de strot door.
Een "open einde regeling" wordt het al helemaal niet, i.t.t. de suggestie. Alles blijft keurig als vanouds in het pak genaaid (lees: zeer zwaar gecapt), er wordt voor SDE"+" (SDENEE) in 2011 maximaal anderhalf miljard Euro gereserveerd "voor nieuwe verplichtingen". Duitsland geeft alleen al aan (echt) hernieuwbare elektriciteit (EEG stroom) per jaar tien en een half miljard Euro uit, trend rap stijgend. De 3.802 MWp bijgeplaatst in 2009 in de BRD zou, bij aanname 900 kWh/kWp.jaar en het laagste invoedingstarief nemend (wat een enorme onderschatting van daadwerkelijke kosten betekent) van 31,94 eurocent/kWh, alleen al een uit te betalen Einspeise Vergütung stapel van - absolute bottom - 3.802.000 * 900 * 0,3194 = 1,1 miljard Euro per jaar (uit te keren vanaf 1-1-2010 full-year) genereren. En dat is alleen nog maar zonnestroom! Nog steeds een ondergeschikt deel daar, maar wel rap stijgend. Dus die Nederlandse SDE+ budgetten blijven niks voorstellen, maar resulteren wel in een afgrijselijke kermis aan allerlei "caps" en bezopen instrumenten als die 850 kWh/kWp.jaar beperking voor zonnestroom, ook voor de nog net aan "gedoogde" (maar economisch kapot te maken) "grotere" installaties. Ze verwoesten de marktcondities hier.
Overigens is het beslist OOK NIET zo dat biomassa bijfik onder SDENEE komt te vallen, zoals hier wordt gesuggereerd (ook bij een collega website), zie de originele brief van Verhagen:
Omdat kasmiddelen pas vanaf 2013 beperkt beschikbaar zijn, ligt het niet voor de hand grootschalige bij- en meestook in aanmerking te laten komen voor de SDE+. Daarom onderzoek ik of ik op een andere manier kan komen tot het stimuleren van grootschalige bij- en meestook van biomassa in kolencentrales."
Dus wel "zoeken naar andere vorm van ondersteuning" (lees: faciliteren van de grote kolen- en gascentrale boys), maar NIET onder de ook door jullie en mij mee te betalen SDENEE. Hoe dat zijn beslag gaat krijgen is nu nog mistig koffiedik. Wie weet krijgen ze wel weer leuke belasting incentives (en dus via een U-bocht ook weer op ons af te wentelen).
Lezen, beste mensen. Lezen. De originelen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)