Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.736 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:23:
Ik mag hopen van niet. Een huis hoort op de palen te rusten.
Dan mogen ze de buurt hier wel komen afbreken. We wonen niet allemaal in het moeras :) en hebben dus ook niet allemaal palen nodig.

Zoek maar op 'fundering op staal'. Bij een stevige bodem (zandlaag) is dat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hkuit schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:19:
ik kan wel wat advies gebruiken bij de aanschaf van m'n zonneboiler!
Ik wil graag een ATAG-installatie, en een leverancier heeft de volgende bedragen geoffreerd:
1. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 120 liter/2,5 m² voor 4400 euro
2. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 200 liter/5 m² voor 6700 euro
3. ATAG Q Solar Q25SC200 (dus ook 200 liter en 5 m²) voor 7250 euro.

Die kleinste zonneboiler is extra aantrekkelijk geprijst ivm een jubileum van het installatiebedrijf. Het verschil met de grotere zonneboiler en met de QSolar is nu wel erg groot geworden, 2300 resp. 2850 euro. Hoe reken ik nu globaal uit of het aantrekkelijk is om voor de duurdere opties te gaan?

Optie 1. en 2. zouden alleen worden ingezet voor het opwarmen van warm water, optie 3. natuurlijk ook voor de verwarming. We hebben geen LTV, maar een combinatie van convectoren en radiatoren; vanwege de convectoren moet de CV-watertemperatuur dus boven de 60 graden blijven, heb ik begrepen.
We zijn met z'n vieren, 2 volwassenen en 2 kinderen van 5 en 7, dus die gaan straks wel vaker douchen dan ze nu doen (allevier elke dag onder de douche).

Heeft iemand ervaring met deze keuze?
En/of heeft een van jullie een advies?
LTV radiatoren zijn niet nodig. Die hebben we hier ook niet, en toch houden we het warm, huiskamer op 18 graden overdag en 's nachts 15. CV temperatuur ingesteld op max 60 graden. We wonen in een slecht geïsoleerde tussenwoning uit 1975, alleen beneden gewoon dubbelglas.
'slecht' = We verbruiken zo'n 1100 kuub gas en dat lijkt me best veel met een Q-solar en het alleen verwarmen van de woonkamer/keuken. De 1e verdieping wordt alleen verwarmd wanneer het stevig vriest, vandaag dus nog niet. We liften waarschijnlijk ook nog flink mee op de buren, omdat 'normale' mensen meestal hun thermostaat een paar graden hoger hebben staan.
Dubbelglas, HR++, voor de 1e verdieping staat nog in de planning. Dan worden ook direct de aluminium ventilatie roosters vervangen. Vloer isolatie gaat waarschijnlijk niet lukken, ik heb van de buren vernomen dat je moet 'tijgeren' in de kruipruimte, dus dat is max 30 centimeter hoog. Daar komt nog bij dat er al 25 jaar een parket vloer over de ingang ligt.

Vraagje: Weet iemand toevallig of er nog subsidie beschikbaar is voor HR++ glas voor particuliere huiseigenaren? De schilder zij namelijk dat het op was, alleen nog voor bedrijven of zoiets.
En:
Is er apparatuur beschikbaar waarmee de qsolar eenvoudig te monitoren is, via de computer bijvoorbeeld? Dan weet ik tenminste hoe vaak de voorraad warm water bij verwarmt wordt en wanneer. En natuurlijk alle andere info.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 23:41 . Reden: onduidelijke formulering. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Mja, weet niet wat ik moet denken van die subsidies. Een klant van me heeft een kunststofkozijnenbedrijf, die wordt helemaal gek van die dingen invullen bij SenterNovem. Hij geeft net zo lief zelf de subsidie, dan weet je meteen hoeveel subsidie erop zit, en hoeveel gedoe een bouwbedrijf moet doen om dat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
De bezwaarschriften van Eneco en Nuon, gericht tegen verlening van subsidie aan twee dochterondernemingen van Bard Engineering voor de exploitatie van twee windmolenparken op de Noordzee, zijn ongegrond verklaard.
http://regelingen.agentsc...riften-windenergie-op-zee

Bard is Duits. Benieuwd of ze de financiering gaan trekken (gaat nog tricky worden), maar ik gun het ze wel. Als het maar Deutsch-grundlich wordt gebouwd und viele Gigawattstunden produziert. Wel van onze belastingcentjes, maar anders ging dat toch maar naar nog meer rechts asfalt (of was het links zoab?)...

... die wordt helemaal gek van die dingen invullen bij SenterNovem
Kan ik me voorstellen, maar stel eerst even voor dat 'ie het niet naar bovengenoemde stuurt, maar naar Agentschap NL (opvolger van SN), misschien komt het dan wel goed aan. Er moeten wel bijna 1.000 mensen weg daar, maar misschien heeft 'ie geluk...

Weet iemand toevallig of er nog subsidie beschikbaar is voor HR++ glas voor particuliere huiseigenaren? De schilder zij namelijk dat het op was, alleen nog voor bedrijven of zoiets.
Agentschap NL is your best friend, dus nog effe rap voet op het gaspedaal (huis moet uiterlijk 1 jan. 1995 zijn opgeleverd, dus je komt gegarandeerd als eigenaar in aanmerking):

http://www.nlenergieenkli...tot-uiterlijk-31-december

[ Voor 41% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2010 00:02 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:20
_JGC_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 23:45:
Mja, weet niet wat ik moet denken van die subsidies. Een klant van me heeft een kunststofkozijnenbedrijf, die wordt helemaal gek van die dingen invullen bij SenterNovem. Hij geeft net zo lief zelf de subsidie, dan weet je meteen hoeveel subsidie erop zit, en hoeveel gedoe een bouwbedrijf moet doen om dat te krijgen.
Ik zal dat verhaal een beetje nuanceren. Hier vandaag twee nieuwe kozijnen en twee nieuwe ramen geplaatst, met subsidie op het glas. De schilder was blij met het werk én de subsidie. Binnenkort wordt nog het bovenlicht van de voordeur en een zestal voorzetramen voor de oude stalramen vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://twitpic.com/show/thumb/3bc7hl.jpg
De twee nieuwe kozijnen en de twee nieuwe ramen waren binnen drie uur geplaatst.

De ramen zijn uitgevoerd met Thermix afstandshouders, die zouden minder last moeten hebben van koudebruggen, waarover ik binnenkort een ervaring zal delen, inclusief warmtebeelden om het te onderbouwen. Ik kan nu alvast zeggen dat ik het mooier vindt dat er niet van dat blinkend aluminium tussen de ruiten zit, maar onopvallend mat zwart.

[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 30-11-2010 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:57:
Maar wil hij er ook door??? Gok dat mijn kat dat niet gaat doen.
Hij krijgt vanzelf honger.... Of aandrang >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op maandag 29 november 2010 @ 23:04:
Zoek maar op 'fundering op staal'. Bij een stevige bodem (zandlaag) is dat voldoende.
Gedaan. Weer wat geleerd.

Toeval, zes weken na de dood van Hermann Sheer?. Ik heb nog geen analyse van zonnigtype gezien. Is het geen nieuws?

En zouden die organische zonnepanelen dan toch nog hun belofte waarmaken?

[ Voor 46% gewijzigd door Anne vdr Bom op 30-11-2010 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Wie weet het verschil tussen een ATAQ Q25SC200 en een ATAQ Q25SC200N?
Waarom krijg je alleen subsidie voor de ATAQ Q38SC200N?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:03

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hkuit schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:19:
ik kan wel wat advies gebruiken bij de aanschaf van m'n zonneboiler!
Ik wil graag een ATAG-installatie, en een leverancier heeft de volgende bedragen geoffreerd:
1. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 120 liter/2,5 m² voor 4400 euro
2. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 200 liter/5 m² voor 6700 euro
3. ATAG Q Solar Q25SC200 (dus ook 200 liter en 5 m²) voor 7250 euro.

Die kleinste zonneboiler is extra aantrekkelijk geprijst ivm een jubileum van het installatiebedrijf. Het verschil met de grotere zonneboiler en met de QSolar is nu wel erg groot geworden, 2300 resp. 2850 euro. Hoe reken ik nu globaal uit of het aantrekkelijk is om voor de duurdere opties te gaan?
Even advocaat van de duivel spelen... >:)

Voor optie 2 betaal je dus een 5000 euro (!!) premium bovenop een goede HR ketel (incl. installatie).
Het extraatje bestaat uit warmwater ondersteuning.
Stel dat je 500m3 gas / jaar verbruikt (veel, toch??) voor warmwater en dat de ondersteuning van de zonneboiler je de helft van het gas bespaart, da's dus 250m3 gas.
Zelfs al kost een m3 gas je 1 euro, dan ben je pas na 20jr uit de kosten, gesteld dat die ketel het 20jr uithoudt...

Volgens mij is de enige die hieraan verdient ATAG, en wel door mee te liften op de zonneboiler aandacht en zijn ketels gewoon belachelijk duur te maken ten koste van de consument. :(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
Weer een mooie zonnepaneel ervaring, hier in Den Haag is best een flink laagje sneeuw gevallen, dus ik vanochtend vroeg het dak op, om de zonnepanelen schoon te vegen. ;( Zie ik een helicopter van de politie aankomen vliegen die vervolgens 3 minuten om mij heen cirkelt terwijl ik met mijn eerste rijtje panelen begin. :? Blijkbaar hadden ze toen de eerste zonnepanelen tevoorschijn kwamen door dat ik geen dak-terrorist was ;)

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 08:01:
[...]

Hij krijgt vanzelf honger.... Of aandrang >:)
Ja, maar dat laatste kan hij ook op andere manier oplossen :(

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie weet het verschil tussen een ATAQ Q25SC200 en een ATAQ Q25SC200N
je hebt Vented versies (drukloos terugloop), en Non-vented, die hebben een systeem op druk met glycol.
atag is gestopt met de V versies (terugloop met vlakke plaat collector)

voorbeeld van typeaanduiding :
Verklaring van de typeaanduiding: ATAG Q38SC200N
Q = Type
38 = Nominale belasting in kW
SC = SolarCombi
200 = 200 liter boiler
N = Druksysteem (Not vented)
Even advocaat van de duivel spelen..
nee hoor, das juist goed, als geld je primaire gedachte is.
bij mij is verbruik wegdrukken en de effecten afwachten en verder tweaken belangrijk.
zo sta ik nu na 6 maanden op 207m3 met de qsolar. (1-6 t/m 30-11)
het is een soort race tegen het verbruik hobby geworden, en die bied enorm veel plezier.
dit is trouwens met was en afwas volledig op gas erbij.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het zonnetje breekt hier in Groningen alweer door. Na een matige dag gisteren, leveren mijn 555Wp panelen nu alweer 144W. Mijn site met real-time logging staat inmiddels ook al in de startpost.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HKuit,

Ik zou voor een Qsolar gaan als je echt aan het tweaken wilt en anders een andere zonneboiler kiezen dan een ATAG. Er wordt zo veel meer aangeboden dat je voor 2500 euro (subsidie er al af) inclusief installatie al heel wat moet kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:22:
[...]
het is een soort race tegen het verbruik hobby geworden, en die bied enorm veel plezier.
Shit :'( je loopt op me voor. Ik heb in dezelfde periode 218m3 verbruikt. _/-\o_

Gaat weer leuk worden de komende tijd om de statistieken te vergelijken. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:00:
[...]

Shit :'( je loopt op me voor. Ik heb in dezelfde periode 218m3 verbruikt. _/-\o_

Gaat weer leuk worden de komende tijd om de statistieken te vergelijken. :)
Ik heb van 2-6-2010 t/m 28-11-2010 163,6 m3 gas verbruikt. En dat is zonder zonneboiler, warmtepomp of vloerverwarming...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 326 kuub gebruikt de afgelopen 8 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 10:22:
[...]
nee hoor, das juist goed, als geld je primaire gedachte is.
Bekijk het even van de positieve kant. Als ik 5000 euro aan besparingsmaatregelen zou mogen doen, dan zou ik die zeker niet aan Atag besteden als ik bijv. ook nog HR++ glas, dakisolatie, vloerisolatie, spouwmuurisolatie kan doen. maar ik heb geen idee of de vraagsteller dat al allemaal heeft gedaan...
bij mij is verbruik wegdrukken en de effecten afwachten en verder tweaken belangrijk.
En naast de qsolar niet te vergeten alles met pur geisoleerd toch?
Verder is het inderdaad heel leuk om te kijken hoe je met eenvoudige maatregelen, of het tweaken van de installatie een maximale besparing te behalen waar de gemiddelde installateur nog wat van kan leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

antonboonstra schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:28:
Ik heb van 2-6-2010 t/m 28-11-2010 163,6 m3 gas verbruikt. En dat is zonder zonneboiler, warmtepomp of vloerverwarming...
Van 1-6 t/m 28-11: 192 m3. Inclusief warm water en kookgas. 66 m3 daarvan was in de afgelopen 2 weken. Kwam er gisteren pas achter dat iemand (ik zeg niet wie) de radiator op zolder had opengedraaid :( . Anders was het nog minder geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sinds kort een site om warmtepompen te vergelijken met een condenserende gasketel op
www.liveheatpump.nl hierin 5 stuks woningen met warmtepomp en een met gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Blijkbaar was niemand hier vanochtend vroeg op. :)

Ik zag dit bericht op het journaal van vanochtend....
Maar als ik het goed lees is het niets anders dan wat het nu is.
We betalen we over ons eigen verbruik toch geen belasting.... :?

[ Voor 16% gewijzigd door Mike70 op 30-11-2010 14:16 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 22:23
Mike70 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:15:
...
Het verschil dat dit gaat over collectief aangeschafte panelen of windmolens. Dus dat je met een groep een windmolen op de Noordzee (of een zonnepaneel park enz.) kunt kopen en de stroom belastingvrij naar je huis kunt "vervoeren" via het net.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Mike70 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:15:
Blijkbaar was niemand hier vanochtend vroeg op. :)

Ik zag dit bericht op het journaal van vanochtend....
De vraag is of het 'achter de meter opgewekt' wordt. Voor wat betreft de zonnepanelen op je eigen dak liggen is dat het geval. Maar zodra je bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak van een flatgebouw zet, wordt het anders. Die hangen dan vaak via de aansluiting voor gemeenschappelijke voorzieningen (verlichting in de galerijen, lift, etc) aan het net. Die stroom kan niet gesaldeerd worden met het verbruik van de bewoners. Hetzelfde geldt natuurlijk nog duidelijker voor een windmolen op zee.

Wat ze willen is een mogelijkheid creëren om gezamenlijk zo'n PV-installatie of windmolen te kopen en de opgewekte stroom dan te salderen met je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...bsidie-groene-stroom.html
de laatste alinea....
nederland krijgt wat het zelf heeft gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

http://www.energieenwater...sidies-zonne-energie.html

:(

Hoe gaat die opslag eigenlijk plaatsvinden, vastrecht??

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-11-2010 16:19 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12-2021
Even iedereen een beetje opvrolijken met een leuk privé bericht. Mijn jaarverbruik komt neer op:

Elektriciteit: 497 kWh
Aardgas: 294 m3
Drinkwater: 26 m3

Ik woon in mijn eentje een rijtjeshuis, ben een liefhebber van technische snufjes en leef in alle comfort. Ik dank jullie allen voor de kennis die heeft geleid tot het verlagen van mijn verbruik met 60%.

Met mijn besparing op de energierekening heb ik een zonneboiler laten plaatsen (een maand geleden) en heb ik zonnepanelen aangeschaft. Ik wacht tot de sneeuw van het dak is gesmolten tot ik de panelen ga bevestigen. Volgend jaar beloof ik nog betere prestaties. Er is hoop, ook al voel ik me niet gesteund door deze regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Dan weten we nu eindelijk waar we aan toe zijn in NEEderland (Copyright PolderPV).
En zoals we al konden horen op de jaarvergadering van de ZPV, dit zijn de laatste stuiptrekkingen van de fossiele energiemaatschappijen en haar ondergeschikten (Overheid).
Over een paar jaar ztten we toch op gridparity maar voor die tijd wil ik mijn hele dak toch volgooien met ongesubsidieerde PV-panelen. :P
En dan is het natuurlijk wachten op een belasting die geheven gaat worden aan zelfopgewekte stroom achter de meter, die jezelf verbruikt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nihilus
goed gezegd, het is ook niet een kaakslag dat de subsidie stopt,
deel de kaakslag lekker uit aan de overheid die ons niet meer vertegenwoordigd, dus power to the people !
niets geeft meer voldoening.(uit eigen ervaring)
voor die 497 kwh hoef je maar 3 suntechjes met soladin neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vanmorgen netjes een hoek sneeuwvrij gemaakt (voor zover ik erbij kon), maar vanavond was dat ook het enige deel dat 'open' lag.... Gewoon pech dat de zon niet hard genoeg scheen of kan ik mij voortaan de moeite besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Roamor schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:24:
Vanmorgen netjes een hoek sneeuwvrij gemaakt (voor zover ik erbij kon), maar vanavond was dat ook het enige deel dat 'open' lag.... Gewoon pech dat de zon niet hard genoeg scheen of kan ik mij voortaan de moeite besparen?
Heeft de zon hard geschenen?

Misschien heeft de omvormer wel netjes het MPP gevonden en is de By-pass heel de dag in bedrijf geweest?

(De sneeuw smelt alleen als de by-pass diodes niet in werking treden, omdat de omvormer de verkeerde power-piek kiest en een deel van de in het onbedekte gedeelte opgewekte stroom daardoor als reverse bias-current in het bedekte deel verloren gaat als warmte, waarmee de sneeuw vervolgens smelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Laatst online: 07-09 23:01
Mike70 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:25:
[...]

Dan weten we nu eindelijk waar we aan toe zijn in NEEderland (Copyright PolderPV).
En zoals we al konden horen op de jaarvergadering van de ZPV, dit zijn de laatste stuiptrekkingen van de fossiele energiemaatschappijen en haar ondergeschikten (Overheid).
Over een paar jaar ztten we toch op gridparity maar voor die tijd wil ik mijn hele dak toch volgooien met ongesubsidieerde PV-panelen. :P
En dan is het natuurlijk wachten op een belasting die geheven gaat worden aan zelfopgewekte stroom achter de meter, die jezelf verbruikt.
Denk dat de gemeente Enschede wel een leuke belasting verzint straks,
U heeft zonnepanelen op uw dak, dat kost dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
pcmadman schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:02:
[...]

Heeft de zon hard geschenen?
Niet heel erg hard geloof ik.
Misschien heeft de omvormer wel netjes het MPP gevonden en is de By-pass heel de dag in bedrijf geweest?

(De sneeuw smelt alleen als de by-pass diodes niet in werking treden, omdat de omvormer de verkeerde power-piek kiest en een deel van de in het onbedekte gedeelte opgewekte stroom daardoor als reverse bias-current in het bedekte deel verloren gaat als warmte, waarmee de sneeuw vervolgens smelt.)
Dus smeltende sneeuw op zonnepanelen komt eigenlijk alleen voor bij inefficiente omvormers? Of begrijp ik het dan verkeerd? Ik dacht dat het door de opgenomen warmte en gegenereerde spanning kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nou euh,, na alle hele lage verbruiken reageer ik in dit topic omdat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Mijn moeder heeft de afrekening gekregen en heeft 10,000kwh verstookt en daarbij 1200 kuub gas.
Dit is uiteraard belachelijk en het besluit is nu dan ook genomen om er echt wat aan te gaan doen.

Even de situatie thuis:
We wonen met 3 personen in een hoekwoning en alle 3 werken we overdag, dus overdag is alles uit (op een 70 watt server en wat sluipverbruik na).

Ik heb een energiemeter gekocht en heb berekend dat ik verantwoordelijk ben voor zo'n 1390kwh per jaar.
De rest van het huis vind ik lastig om te meten omdat wij elektrisch koken en er een elektrisch kacheltje in de kas staat (die verbruikt 1000 watt) maar ik geen idee hoeveel uren dat samen maakt, aangezien dat kacheltje niet het hele jaar aanstaat natuurlijk.

Goed voor dat kacheltje komt een petroleum kachel die een stuk minder verbruikt en een stuk minder kost dan de 21 cent per uur die het electrische kacheltje kost. Maar daar houdt het voor mij zo'n beetje op, ik schat dat het kacheltje voor een goede 3000kwh verantwoordelijk is.Maar waar komt de andere 3700kwh vandaan dan?

Ik ben nog druk bezig met meten maar hoger dan 250 watt voor de versterker die amper aanstaat kom ik niet. En verlichting zie ik ook niet zoveel verbruiken. Ik zie dan ook niet makkelijk een oplossing overal spaarlampen inschroeven gaat niet gelijk zoveel besparen toch?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 23:35:
LTV radiatoren zijn niet nodig. Die hebben we hier ook niet, en toch houden we het warm, huiskamer op 18 graden overdag en 's nachts 15. CV temperatuur ingesteld op max 60 graden. We wonen in een slecht geïsoleerde tussenwoning uit 1975, alleen beneden gewoon dubbelglas.
'slecht' = We verbruiken zo'n 1100 kuub gas en dat lijkt me best veel met een Q-solar en het alleen verwarmen van de woonkamer/keuken.
Dat hangt er bijvoorbeeld ook vanaf hoe vaak er iemand overdag thuis is. Ik heb ongeveer hetzelfde verbruik, maar doordeweeks is er niemand thuis. Dat scheelt. 1100 lijkt me netjes gezien het bouwjaar. Weet je of je spouwmuur geïsoleerd is?
Dubbelglas, HR++, voor de 1e verdieping staat nog in de planning. Dan worden ook direct de aluminium ventilatie roosters vervangen.
Dat laat ik nog doen net voordat de subsidie afloopt.
Vloer isolatie gaat waarschijnlijk niet lukken, ik heb van de buren vernomen dat je moet 'tijgeren' in de kruipruimte, dus dat is max 30 centimeter hoog. Daar komt nog bij dat er al 25 jaar een parket vloer over de ingang ligt.
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik wil een kuub of 15 uit de kruipruimte laten wegzuigen zodat het enigszins toegankelijk wordt. Heb ik nog geen offerte voor aangevraagd. Ben benieuwd hoe duur het is.
Vraagje: Weet iemand toevallig of er nog subsidie beschikbaar is voor HR++ glas voor particuliere huiseigenaren? De schilder zij namelijk dat het op was, alleen nog voor bedrijven of zoiets.
Ik heb zojuist een aanvraag ingediend en de waardebon ontvangen. De glaszetter zei ook nog iets over subsidie, dus volgens mij is dat er nog steeds. Je kunt het alvast aanvragen, je moet plaatsen binnen 4 maanden. Als je de waardebon niet gebruikt, krijg je geen boete. Dus niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pyrofielo schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:26:
Nou euh,, na alle hele lage verbruiken reageer ik in dit topic omdat ik wel wat hulp kan gebruiken.

Mijn moeder heeft de afrekening gekregen en heeft 10,000kwh verstookt en daarbij 1200 kuub gas.
Dit is uiteraard belachelijk en het besluit is nu dan ook genomen om er echt wat aan te gaan doen.
Om op een positieve noot te beginnen: die 1200 kuub per jaar is best netjes.
Even de situatie thuis:
We wonen met 3 personen in een hoekwoning en alle 3 werken we overdag, dus overdag is alles uit (op een 70 watt server en wat sluipverbruik na).
70 watt continue is al 600 kWh per jaar. Tel er de andere sluipverbruikers bij op (mechanische ventilatie, internet modem, digitale t.v., wii/ps3) en dan heb je al gauw een basis van 1000 kWh.
Ik heb een energiemeter gekocht en heb berekend dat ik verantwoordelijk ben voor zo'n 1390kwh per jaar.
De rest van het huis vind ik lastig om te meten omdat wij elektrisch koken en er een elektrisch kacheltje in de kas staat (die verbruikt 1000 watt) maar ik geen idee hoeveel uren dat samen maakt, aangezien dat kacheltje niet het hele jaar aanstaat natuurlijk.
Dat zijn dure tomaten.... ;) Je kunt er toch gewoon je energiemeter tussenzetten en een weekje laten meten?

Wat rondgoogelend naar electrisch fornuis, zie ik dat zo'n ding gemiddeld 500 kWh per jaar verbruikt.
Goed voor dat kacheltje komt een petroleum kachel die een stuk minder verbruikt en een stuk minder kost dan de 21 cent per uur die het electrische kacheltje kost.
Maar het blijft natuurlijk zonde van de energie... Zit er noppenfolie in die kas om toch tenminste iets te isoleren?
Maar daar houdt het voor mij zo'n beetje op, ik schat dat het kacheltje voor een goede 3000kwh verantwoordelijk is.Maar waar komt de andere 3700kwh vandaan dan?
Vriezer? Wasdroger? Koelkast? Wasmachine? Afwasmachine? pomp vloerverwarming oid? Aquarium? een batterij halogeenlampen? Zet die energiemeter eens overal een weekje tussen, of koop anders een Plugwise-setje. Bij 2200 euro per jaar aan energiekosten is de aanschafprijs daarvan zo terugverdiend.
Ik ben nog druk bezig met meten maar hoger dan 250 watt voor de versterker die amper aanstaat kom ik niet.
Ik weet niet wat voor versterker jij hebt. Is het een audiofiele buizenversterker? Of gewoon een doorsnee consumentenapparaat. In het laatste geval kan het nooit echt veel verbruiken. Anders had je wel continu de buurt op de stoep met klachten over geluidsoverlast :)
En verlichting zie ik ook niet zoveel verbruiken. Ik zie dan ook niet makkelijk een oplossing overal spaarlampen inschroeven gaat niet gelijk zoveel besparen toch?
Met spaarlampjes ga je in die 10.000 kWh echt geen deuk slaan, tenzij je huis er zo uitziet.

En als ik alles optel moet je nog 6600 kWh verbruik verklaren, geen 3700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een minpuntje van het Climarad; ik krijg het boven moeilijker warm!!!!!
De warmteterugwinning lijkt de warmtevraag beneden te hebben verlaagd, wat natuurlijk ook de bedoeling is.

Ik heb net de minimale aanvoer temperatuur an mijn CV van 25 naar 35 graden gezet. 25 werkt toch wel op de vloer, maar iet op de wanden. 35 zal beter gaan denk ik.

Mocht dit niet werken, dan moet ik iets ingrijpender aan de gang. Aangezien ik geen open therm thermostaat kan vinden met digitale uitgang om een afsluiter voor mijn vloerverwarming aan te sturen, overweeg ik dus om deze te vervangen voor een aan/uit versie. Zo kunnen boven en beneden apart met een afsluiter worden aangestuurd. Iedere slaapkamer en de woonkamer/keuken kunnen zo warmte vragen als dat nodig is.

Zou het veel rendement schelen als ik de OT thermostaat voor een aan/uit vervang als ik al op 40% van het vermogen en op 45 graden aanvoer verwarm?
Zou ik de schade kunnen beperken als ik een buitentemperatuursensor plaats en gecombineert WA+ruimtetemperatuur geregeld zou stoken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo. Ons huis is *EINDELIJK* weer warm. Nu krijgt de CV het huis weer gemakkelijk warm. Mental note voor de volgende keer: Het huis af laten koelen tot 15 graden en niet laten zakken tot 10 graden wanneer we een paar dagen weg gaan.

Ik heb afgelopen nacht de thermostaat op 18.6 graden laten staan om de warmte er maar weer in te krijgen.

Mijn statistieken voor november 2010:

Gas: 149,2m3 ( waarvan bijna 28m3 in de laatste twee dagen )
Electriciteit: 196,7kWh
Water : 8m3

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

De simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is de WattsOn aanschaffen, in je meterkast monteren en zien hoveel je verbruikt. Vervolgens allerlei apparaten aan en uit zetten en je ziet waar de slurpers zitten. Vaak weet je zelf het gebruikspatroon van die apparaten wel.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonneStroom op 30-11-2010 20:19 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Laatst online: 08-12-2024
In de volgende stap voor een duurzamere woning en een lager energieverbruik, wil ik kijken naar het gebruik van warm water (in de breedste zin des woords). Op mijn dak heb ik geprobeerd nog wat ruimte vrij te houden voor een zonnecollector, maar daarmee ben ik nog niet helemaal tevreden. Een collector doet voornamelijk zijn werk in de zomer, terwijl ik juist in de winter veel warm water nodig heb. Namelijk voor de CV.

Onze huidige opstelling bestaat uit een tamelijk oude Nefit 2510 v combi, welke de volledige woning verwarmt evenals het douchewater. Daarnaast hebben we, meer voor de gezelligheid, een open haard.
Door een combinatie van zonnepanelen en besparen op energieverbruik hebben bovendien een stroom-overschot (+/- 500kwh)

Zelf zit ik er aan te denken om de open haard te vervangen door een CV-Inbouwhaard. Deze moet dan de bestaande CV ontlasten, maar de bestaande CV moet het wel over kunnen nemen als de CV-Inbouwhaard even niet aan staat. Daarnaast zou ik graag willen dat de CV-Inbouwhaard een boiler verwarmt. Dezelfde boiler moet ook verwarmt worden door een zonnecollector en bovendien de mogelijkheid hebben om mijn stroom-overschot te gebruiken.

Het zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/21ne7f8.png

Wie helpt me om het plaatje wat meer invulling te geven?
Wie heeft zoiets staan op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
glambalk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:18:
[...]

De simpelste, snelste en goedkoopste oplossing is de Wattson aanschaffen, in je meterkast monteren en zien hoveel je verbruikt. Vervolgens allerlei apparaten aan en uit zetten en je ziet waar de slurpers zitten. Vaak weet je zelf het gebruikspatroon van die apparaten wel.
Wattson heeft mij ook onverwachts nog wat dingen opgehelderd,
Sluipverbruik waar je niet aan denkt.
ik had bv wat van die klik aan en uit modules, die bleken 5watt per uur de sluipen.
Niet veel, maar ik had er eens stuk of 15 in mijn huis.
10 ofzo alleen al in mijn thuis bios waar ik een paar keer per week een filmpje kijk.
Ik had ook versterkers die met de knop uit nog steeds een sluip verbruik hadden van 20watt ofzo.
Ik heb de 3 groepen op zolder achter een schakelaar in de meterkast, die klik ik gewoon uit als ik niet meer kijk.
Elektrische bed motoren, sluipen ook, ik had er 2 altijd aan, toch iets van 12 watt.
sensorlampen etc.
en nog wel meer dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Roamor schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:10:
[...]
Niet heel erg hard geloof ik.
Dan wordt er natuurlijk ook erg weinig warmte geproduceerd.
[...]
Dus smeltende sneeuw op zonnepanelen komt eigenlijk alleen voor bij inefficiente omvormers? Of begrijp ik het dan verkeerd? Ik dacht dat het door de opgenomen warmte en gegenereerde spanning kwam.
Ja, het smelten van de sneeuw komt inderdaad door het inefficiënt gebruik ja je panelen. Als een deel bedekt/beschaduwd is krijg je namelijk twee power pieken en als je op de verkeerde (lees: lage) gaat zitten, dan gaat het verschil aan vermogen tussen die twee pieken verloren in het bedekte gedeelte. Energie kan echter niet verdwijnen, dus die verloren energie komt vrij als warmte: smeltende sneeuw.

Als je er het fijne van wilt weten moet je dit 'even' lezen btw >:) :
http://www.pveducation.org/pvcdrom/instructions (vooral de stukken over IV-curve, Hot-spot en by-pass dioden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dank je voor het verhelderende antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
master30 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:35:
[...]

KNIP

ik had bv wat van die klik aan en uit modules, die bleken 5watt per uur de sluipen.

KNIP
Wat! Kan iemand dat bevestigen? Ik heb er 'slechts' 3, maar dat is dan wel 131 kwh op jaarbasis. Bijna 10% van ons totale jaarverbruik van 1590 kwh |:( Iemand een goed alternatief voor klik-aan-klik-uit? Ik wil eigenlijk deze gaan gebruiken om via mijn zelfgemaakte thermostaat (JeeNode projectje) de pompen van de twee vloerverwarmingsverdelers te sturen. Dat wordt dan maar een relais.

Maandverbruik gas voor november: 75 kuub (houtkachel doet zijn werk). Jaarverbruik zit nu op ongeveer 500 kuub, voor een grote hoekwoning, '83. Investeringen verdienen zich nu heel hard terug. Maandbedrag nu 50 euro ipv 220 euro, en die 50 is eigenlijk nog zeker 20 te hoog.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.houtcvholland.nl
Iemand een goed alternatief voor klik-aan-klik-uit?
ja eerst meten dan weten, mijne gebruiken niets.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 21:27 . Reden: veel blaat weinig feiten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:22:
[...]

http://www.houtcvholland.nl

[...]

Bedankt voor de tip, maar boilers, collectoren en complete sets zie ik daar zo niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aukema schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 20:34:

Het zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:

Of wat dacht je van het alternatief; een zeer zuinige nieuwe CV aangevuld met een douche WTW.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.houtcvholland....palex_bs_300_23.5_kw.html
die heb ik op de korrel, hij kan hier gewoon op de retour cv van de boiler ook, dan word die ook 55c,
deze heeft een begrenzing aan boord.
dergelijke apparaten kun je in werking zien in langedijk/st pancras, bij http://www.stookgoedkoop.nl
maar ik raad je af erheen te gaan, voor je het weet trek je je pinpas. erg mooi spul.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 10:08
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:22:
En welke heb jij dan?

[ Voor 37% gewijzigd door 4Reload op 30-11-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@klik aan-uit : gewoon de goedkope rommel van de lidl merkloos
ik heb de officiele pat-103 ook gehad, maar het verbruik viel me direkt op,
en dus linea recta terug naar de winkel.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihiles
  • Laatst online: 12-12-2021

Goed voor dat kacheltje komt een petroleum kachel die een stuk minder verbruikt en een stuk minder kost dan de 21 cent per uur die het electrische kacheltje kost. Maar daar houdt het voor mij zo'n beetje op, ik schat dat het kacheltje voor een goede 3000kwh verantwoordelijk is.Maar waar komt de andere 3700kwh vandaan dan?
3700 kWh komt niet van een beetje sluipverbruik. Denk aan:
wasdroger, elektrische waterverwarming door een (close-in) boiler, oude of grote vrieskist/koelkast, vijverpomp, aquarium en continue brandende halogeen verlichting.

Grootste sluipverbruik bij mij kwam van een uitstaande computer zonder aan/uit stekkerdoos (18 Watt continue). Alle (sluip)verbruik is op te lossen door doorvoerstekkertjes van de action verkrijgbaar voor 89 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:56:
Om op een positieve noot te beginnen: die 1200 kuub per jaar is best netjes.
70 watt continue is al 600 kWh per jaar. Tel er de andere sluipverbruikers bij op (mechanische ventilatie, internet modem, digitale t.v., wii/ps3) en dan heb je al gauw een basis van 1000 kWh.
Ja dat is ook zo en aangezien hij wel aan vervanging toe is kan ik gelijk rekening houden met verbruik, Die MV box is wel een goede, modem is 8 watt upc box 28 watt (ook standby......) de Wii lijkt 12 watt standby te gebruiken.... toch weer wat dingetjes.
Dat zijn dure tomaten.... ;) Je kunt er toch gewoon je energiemeter tussenzetten en een weekje laten meten?
ja precies, maar ik heb maar één meter en ik heb nog meer wat ik wil meten :) al lijkt het erop dat ie gewoon 1000 watt continu trekt.
Maar het blijft natuurlijk zonde van de energie... Zit er noppenfolie in die kas om toch tenminste iets te isoleren?
er zit noppenfolie aan de binnenkant maar het blijft natuurlijk een tochtig glazen huis.
Vriezer? Wasdroger? Koelkast? Wasmachine? Afwasmachine? pomp vloerverwarming oid? Aquarium? een batterij halogeenlampen? Zet die energiemeter eens overal een weekje tussen, of koop anders een Plugwise-setje. Bij 2200 euro per jaar aan energiekosten is de aanschafprijs daarvan zo terugverdiend.
goede punten die ik van de week ook zal meten, ik ben sowieso bezig een excel sheet op te zetten om alles in kaart te brengen. Ik krijg toch wel het idee dat alle kleine dingen bij elkaar toch ook een hoop van het verbruik verklaren.
Ik weet niet wat voor versterker jij hebt. Is het een audiofiele buizenversterker? Of gewoon een doorsnee consumentenapparaat. In het laatste geval kan het nooit echt veel verbruiken. Anders had je wel continu de buurt op de stoep met klachten over geluidsoverlast :)
twee mono buizenversterkers inderdaad. de set verbruikt zo'n 270 watt maar staat gelukkig niet al te vaak aan. mijn eigen a/v receiver verbruikt slechts 50 watt en dan staat ie al best hard inderdaad.
Met spaarlampjes ga je in die 10.000 kWh echt geen deuk slaan,
En als ik alles optel moet je nog 6600 kWh verbruik verklaren, geen 3700.
ik had ergens gelezen dat 3 a 4000 kWh normaal was voor onze situatie, aan de andere kant is het toch beter om alles in kaart te brengen.
Ik heb net even gekeken naar halogeenspotjes en er zitten een aantal 50 watters tussen die vrij vaak aanstaan. Die staan in ieder geval op het lijstje om vervangen te worden.

In ieder geval heel erg bedankt voor de feedback ik ga verder met meten en kom nog terug met een excelsheet :)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 08:29:
[...]

Gedaan. Weer wat geleerd.

Toeval, zes weken na de dood van Hermann Sheer?. Ik heb nog geen analyse van zonnigtype gezien. Is het geen nieuws?
Hoezo? Die 13 procent uit de logica van marktontwikkeling gerelateerde degressie verhoging staat al weer maanden in mijn toen al bijgewerkte degressie grafiek...
En zouden die organische zonnepanelen dan toch nog hun belofte waarmaken?
Tja. Net als alle andere dunnelaag technologieën zijn ze nog way out of line van kristallijne rendementen, en met de doorgaande kostenreducties (doorgegeven aan de eindmarkt) van de kristallijne dames en heren blijft het knokken geblazen om marktaandeel. Zal vast wel wat gaan worden op termijn, maar nu nog beslist geen marktconcurrent. En natuurlijk: hoe lang gaat het mee? Moet de snoeiharde praktijk uit gaan wijzen, kun je niet zomaar met versnelde verouderingstests keihard stellen. Het spul mot de openbare ruimte in, en pas dan weet je na x jaren of het de beloftes waarmaakt die er bij de introductie altijd worden opgeplakt. Konarka is wel een van de bekendere en ver met de commerciële opschaling. Dus daar gaan we zeker meer van horen.

En nu Verhagen zijn diepgewortelde haat jegens particulier opgewekte zonnestroom niet meer in staat is om te verbergen kan deze er ook nog wel ff bij:
Kortom: dit kabinet kiest voor energie en economie. Kernenergie en groene stroom gaan daarbij hand in hand. Daarmee staan we voor een zekere en betaalbare energievoorziening op weg naar een echt CO2-vrije economie.
http://www.rijksoverheid....ie-gaan-hand-in-hand.html

Mag ik ff een emmertje? :r :r :r

Ik heb het altijd al voorspeld: het kan nog veeeeeeeel erger dan Balkje I-IV. Je kunt ook zeggen: we staan aan het begin van een "nieuw tijdperk". Dat gaat in ieder geval beslist geen "leuk" tijdperk worden. Daar kun je radioactief vergif op innemen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is een teiltje ook goed.
Decentrale opwek wordt bewust de nek omgedraaid.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:30:
Is een teiltje ook goed.
Decentrale opwek wordt bewust de nek omgedraaid.
In het enquete verslag van dat onderzoek in opdracht van kernenergie full-time promotor E.ON (kreeg ik van een kennis) staat onder de vraag "Bekendheid decentrale opwekking" een grafiekje met een paar "anders" opties die blijkbaar door wat dombo NEEderlanders zijn genoemd (NB: 23 van de 120 ondervraagden).

Een van die "decentrale opties" was ... juist ja: "kernenergie" (witte steenkool staat er ook bij, evenals afvalverbranding, wat meestal in gigantische rotzooi uitbrakende AVI's geschiedt, nogal forse apparaten die je liever ergens achter de horizon weg wilt stoppen).

Inderdaad: het volk krijgt wat het verdient. Jammer dat "wij" ook tot dat volk horen en elke dag weer dikke tranen in onze ogen krijgen van zoveel domheid van onze medelanders ...

Voor de reeskak die Verhagen namens zijn opdrachtgevers, de Energie Monopolisten en hun slaven de beleidsambtenaren van EL&I (die geen enkele schaamte meer kennen) mocht ondertekenen zie hier. Ik vrees dat ik een flinke borrel nodig heb om die ellende een beetje "nuchter" te kunnen becommentariëren. Als je niet meer van me hoort, ben ik aan het proces definitief bezweken...

http://www.rijksoverheid....ing-duurzame-energie.html

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

pyrofielo schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:25:
[...]
Ja dat is ook zo en aangezien hij wel aan vervanging toe is kan ik gelijk rekening houden met verbruik, Die MV box is wel een goede, modem is 8 watt upc box 28 watt (ook standby......) de Wii lijkt 12 watt standby te gebruiken.... toch weer wat dingetjes.
Als die Wii 12W verbruikt, dan staat-ie niet uit, maar heb je WiFi nog aanstaan. Door langer op de uit knop te drukken (dacht ik) gaat ook die uit (of het was een instelling op de Wii zelf, weet ik niet meer), en dan verbruikt-ie minder dan 1W.

Wii, PS3 en TV samen doen hier meen ik nog geen 2 of 3W als ze in standby staan.

En die UPC box: daar was inmiddels toch een firmware update voor zodat dat ding werkelijk in standby gaat en nog maar een paar watt verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

[afbeelding]

Je zou hier eens kunnen kijken. In dat topic staat een ervaringsdeskundige van een veel uitgebreider systeem.

* kockie promoot schaamteloos z'n eigen forum

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
kockie schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:03:
[...]

Je zou hier eens kunnen kijken. In dat topic staat een ervaringsdeskundige van een veel uitgebreider systeem.

* kockie promoot schaamteloos z'n eigen forum
Mooie tekening ;) bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

pyrofielo schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:25:
upc box 28 watt (ook standby......)
Die apparaten zijn berucht. Die kabelbedrijven kan het geen zak schelen. Het is niet hun energierekening... Wat heb je dan aan Europese wetgeving die het standby-verbruik van de tv en dvd-speler reduceert tot minder dan 0,5 W? 8)7

Daar kan een simpele schakelaar of een standby killer het standby-verbruik voor de hele tv/home cinema set/wii elimineren.

Ik had het 'geluk' dat mijn tv anderhalf jaar geleden stukging. Ik had nog analoge tv, en ben toen overgegaan naar digitale tv. Heb ik gelijk een Ziggo gecertificeerd toestel gekocht waar de CI-module zo achterin schuift. Geen set-top box, 0,1 W standby :*)
de Wii lijkt 12 watt standby te gebruiken.... toch weer wat dingetjes.
Dan blijft het internet actief. Kun je uitschakelen via de setup en wordt het 1,8 W.
ja precies, maar ik heb maar één meter en ik heb nog meer wat ik wil meten :) al lijkt het erop dat ie gewoon 1000 watt continu trekt.
Bij dit weer, dat verbaast me niet. Wat is de temperatuur in de kas? Moeten er planten warm blijven om te groeien of is het voldoende ze vorstvrij te houden zodat ze niet doodgaan? Of is het mogelijk een deel van de kas te verwarmen door van noppenfolie in het midden een afscheiding te maken zodat het verwarmd volume kleiner wordt?
Ik krijg toch wel het idee dat alle kleine dingen bij elkaar toch ook een hoop van het verbruik verklaren.
Inderdaad blijkt dat bijna altijd de conclusie te zijn.
twee mono buizenversterkers inderdaad. de set verbruikt zo'n 270 watt maar staat gelukkig niet al te vaak aan. mijn eigen a/v receiver verbruikt slechts 50 watt en dan staat ie al best hard inderdaad.
Nou die 270 watt zijn in elk geval goed besteed. Waarschijnlijk verbruikt het per jaar minder dan dat pokke upc-kastje. En dat is alleen maar standby, daar krijg je niks voor terug. Die buizenversterker geeft je tenminste het genot van perfect geluid.
ik had ergens gelezen dat 3 a 4000 kWh normaal was voor onze situatie, aan de andere kant is het toch beter om alles in kaart te brengen.
3 a 4000 is standaard, wat in een gemiddeld gezin dat niet echt over energieverbruik nadenkt door de meter gaat. Zodra je een beetje oplet, kun je onder de 2500 uitkomen (als je geen bijzondere hobby hebt zoals koi karpers of tropische planten ;) )
Ik heb net even gekeken naar halogeenspotjes en er zitten een aantal 50 watters tussen die vrij vaak aanstaan. Die staan in ieder geval op het lijstje om vervangen te worden.
Er zijn tegenwoordig geloof ik best mooie ledlampen te krijgen, maar daar hebben andere tweakers hier meer ervaring mee.
In ieder geval heel erg bedankt voor de feedback ik ga verder met meten en kom nog terug met een excelsheet :)
Ben benieuwd. Voor anderen ook altijd leerzaam om te zien waar het allemaal in gaat zitten en hoe makkelijk het soms is veel te besparen tegen minimale inspanning en/of kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 21:43:
@klik aan-uit : gewoon de goedkope rommel van de lidl merkloos
ik heb de officiele pat-103 ook gehad, maar het verbruik viel me direkt op,
en dus linea recta terug naar de winkel.
mijne zijn van elro, wel alweer een jaar of 3 oud, misschien zijn er inmiddels nieuwere types die niets verbruiken

modules voor aan en uit en voor dimmen

mijn buurman had wat van Action, die dingen geven ook haast niets aan,
is toch niet te geloven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Andersoortig dipje geïllustreerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/1dec2010_cumulatiecurves_dakrenovatie.gif

Nog effe doorbijten tot eind december, en dan hopelijk weer beetje de goeie kant op...

...al zal het gros van de "PV-willigen" in NEEEEEEEEEEderland mogelijk hun in jaren opgebouwde frustratie ergens op gaan afkoelen bij verstek gaan van verdere ondersteuning in SDE +.

... beter genoemd: SDE MIN ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ach, volgend jaar ben ik ZZP'er, kan ik zakelijk een bak panelen op het dak gooien, scheelt nogal wat belasting. Ben alleen wel benieuwd hoe het met vergunningen zit. Als die dingen op de straatkant hangen, moet je dan eerst een bouwvergunning aanvragen, of valt zoiets enorm mee? Als ik hier door de buurt kijk zijn er ook tig huizen die allemaal op hun eigen manier een lelijk dakraam naast de dakkapel hebben, dus dan zou een rijtje panelen boven de dakkapel (die je vanaf de straat dan niet eens ziet) geen issue mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:25:
Hoezo? Die 13 procent uit de logica van marktontwikkeling gerelateerde degressie verhoging staat al weer maanden in mijn toen al bijgewerkte degressie grafiek...
Het bericht leek te suggereren dat ze onlangs tot nog meer extra tussentijdse degressie hadden besloten. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Dank voor de toelichting.
En nu Verhagen zijn diepgewortelde haat jegens particulier opgewekte zonnestroom niet meer in staat is om te verbergen kan deze er ook nog wel ff bij:

http://www.rijksoverheid....ie-gaan-hand-in-hand.html
Kernenergie is slecht regelbaar, en gaat dus helemaal niet goed samen met (meestal fluctuerende) duurzame energie. Waar heeft die kerel op school gezeten?

En die centrale gaat sowieso geen bijdrage leveren aan de 2020 doelstellingen voor CO2-reductie aangezien hij dan nog lang niet klaar is...

In het verleden was de stimuleringsregeling voor duurzame stroom gericht op zowel de uitrol van groene energie als het stimuleren van innovatie. De nieuwe SDE+ wordt gericht op een helder doel: meters maken met de goedkoopste duurzame stroom opties.

Aha, eindelijk: uitrol stimuleren (en de innovatie volgt dan vanzelf, dat is een marktmechanisme).

Innovatie is nodig om de prijs van duurzame stroom snel naar beneden te brengen.

Oh nee toch niet, we blijven die 'innovatie' toch stimuleren.

Wat wordt het nu? Uitrollen of innoveren? Natuurlijk gaat het er alleen maar om dat woordje 'innoveren' er eens lekker in te kunnen gooien. Want dat staat zo jong en dynamisch en hip. Of je echt met je tijd meegaat.

En dit vond ik ook interessant: Dat betekent dat extreem dure technieken, zoals zonne-energie (gemiddeld 4x zo duur als bijv. wind op land)

Leuk dat wind op land zo goedkoop is. Zorg er dan voor dat er projecten van de grond komen. Nu hebben de NIMBY's het roer overgenomen. Al was het tien keer zo goedkoop, als keer op keer de gemeenteraad tegenstemt, komt er geen megawatt bij.
Mag ik ff een emmertje? :r :r :r
Kunnen we het delen?

Vooral dat CCS-geblaat. Ons wordt een oor aangenaaid door een minister die het ingefluisterd heeft gekregen van de fossiele sector. Daar trappen wij niet in. Het is een zoethoudertje om die nieuwe kolencentrales erdoor te drukken. Want als straks die CO2 afgevangen wordt, wat is er dan op tegen? En als het niet gaat lukken en die kolenstroom met z'n mega-CO2-emissies wordt te duur, dan gaan we die toch gewoon lekker buiten het parlement om subsidiëren? Er zal genoeg ongebruikt budget beschikbaar zijn van wind-op-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

_JGC_ schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:34:
Ach, volgend jaar ben ik ZZP'er, kan ik zakelijk een bak panelen op het dak gooien, scheelt nogal wat belasting. Ben alleen wel benieuwd hoe het met vergunningen zit. Als die dingen op de straatkant hangen, moet je dan eerst een bouwvergunning aanvragen, of valt zoiets enorm mee? Als ik hier door de buurt kijk zijn er ook tig huizen die allemaal op hun eigen manier een lelijk dakraam naast de dakkapel hebben, dus dan zou een rijtje panelen boven de dakkapel (die je vanaf de straat dan niet eens ziet) geen issue mogen zijn.
Plaatsen van zonnepanelen op het dak is vergunningsvrij, mits aan een paar regels voldaan wordt (uit mijn hoofd):
1. Ze liggen parallel aan het dakvlak.
2. Ze steken niet uit.
3. Je woont niet in een monument of beschermd stadsgezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:36:
[...]

Het bericht leek te suggereren dat ze onlangs tot nog meer extra tussentijdse degressie hadden besloten. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Dank voor de toelichting.
Ik zit nog effe overnieuw te lezen, en zie de frase: "additional gratuity cuts for new installations may also need to be introduced later in the year." staan.

Daar is door Photon feitelijk al door opgeroepen, om halverwege 2011 in ieder geval de Einspeise Vergütung voor zonnestroom omlaag te drukken naar hetzelfde niveau als de (door de grote e-bedrijven, hun pakkie an) off-shore wind krijgt: 15 eurocent/kWh. Om te voorkomen dat zo'n beetje iedereen behalve branche organisatie BSW openlijk gal gaat spuwen over de snel toenemende EEG Umlage - voorspeld tussen 3 en een halve en 4,4 eurocent/kWh, als de groei zo doorzet. CDU-er (jawel, zusterpartij van die *** van Verhagen) Bareis, nooit vies van fossiel gefaciliteer en gelik, mag het schot voor open doel inkoppen...

... en nu lees ik dit stukje op Photovoltaik.eu. Bareis wil de 13% degressie per 1 januari (nu al wegens Wet voorgeschreven) blijkbaar nog meer opkrikken. En, dat is echt vele malen erger: hij wil cappen op 3 Gieg per jaar (noot: in 2010 zou het 8 of wellicht nog meer kunnen gaan worden). Dat is een van de allerzwaarste middelen in de wereldmarkt, en zal tot catastrofes in de branche gaan leiden. Want een (ambtelijk te controleren en te "begeleiden"!) cap gaat de volledige bijbouw dynamiek volledig aan gort scheuren. Gelukkig is het "maar" Bareis en is het een "voorstel". Maar dat de megakaliber kanonnen inmiddels uit de hangars zijn gehaald in Duitsland mag duidelijk wezen. Het is open war tussen de gevestigde orde en de Erneuerbaren. Zoals die door velen beschimpte, en door anderen weer bewonderde Hermann Scheer vele, vele jaren geleden reeds uitdrukkelijk heeft voorspeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.....
Zelf zit ik er aan te denken om de open haard te vervangen door een CV-Inbouwhaard. Deze moet dan de bestaande CV ontlasten, maar de bestaande CV moet het wel over kunnen nemen als de CV-Inbouwhaard even niet aan staat. Daarnaast zou ik graag willen dat de CV-Inbouwhaard een boiler verwarmt. Dezelfde boiler moet ook verwarmt worden door een zonnecollector en bovendien de mogelijkheid hebben om mijn stroom-overschot te gebruiken.
nordicfire heeft ook mooie houtCV kachels.

Voor houtCV heb je een grote buffer nodig. Kies je voor pelletsCV, kun je met een kleinere uit. Deze wordt parallel aan je CV gekoppeld met een eigen pomp. Dus, aanvoer op de aanvoer met een terugslag klep erin en een terugslagklep in de aanvoer van je CV. Verder zitten er nog een aantal veiligheidsappendages op en een thermostatisch mengventiel om de houtCV op een minimum temperatuur te houden tijdens het stoken.

Ik zou denk ik kiezen voor een tank-in-tank zodat je ook een voorraad warm water hebt.

Verder zijn er 2 opties voor de aansturing:
Stoken vanuit je buffervat en de CV zo aansluiten dat deze de bovenkant van je buffer op temperatuur houdt.

Stoken vanuit je CV, bus buffervat in de retour voor voorverwarming van je CV retour water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maaruh, heeft er iemand een mening over de toegevoegde waarde van een open therm thermostaat tov een aan/uit versie waneer je al tussen 45 en 35 graden CV aanvoer stookt?

Wat zou het "kosten" om terug te gaan naar aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Gisteravond nog even op zolder geweest. Je voelt letterlijk de kou van het schuine dak af vallen. Gewoon smerig koud als je boven komt.

Gisteravond hebben we besloten om de zolder toch versneld te gaan isoleren. We gaan toch aan de binnenkant isoleren en niet aan de buitenkant zoals eerst de bedoeling was. We kunnen tussen de 12 en 15cm isolatie kwijt tussen de balken dus dat zit wel goed. Ik vond bij Isover comfortpanelen van 120mm dik met een Rd van 3.5.

Ik heb ook al een oplossing bedacht voor het verlaagde plafond, daar moeten we een stuk wegsnijden / zagen tot aan de steunbalk van het verlaagde plafond.

De enige niet geisoleerde ruimtes blijven de 3e wc en het washok. Hier kunnen we het ruimteverlies niet veroorloven. Althans dan kan je niet meer fatsoenlijk van de wc gebruik maken.

Vragen aan de bouwkundigen onder ons:

- Kan het kwaad om een gedeelte wel en een gedeelte niet te isoleren? ( de ruimtes die niet worden geisoleerd zijn gescheiden door een verticale dwarsbalk )

- Het verlaagde plafond is nu niet geisoleerd. Nu we toch bezig zijn het hele plafond eruit halen en ook hier isolatie plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:18

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik steek mijn hand even op. Wij hebben een vergelijkbare situatie. Bij ons is de CV houtkachel echter indirect op de CV installatie zelf aangesloten. De CV houtkachel heeft een eigen klein buizenstelsel dat middels een mengklep aan het CV systeem gehangen is. Dit gaat pas mengen bij watertemperaturen boven de 60 graden om ervoor te zorgen dat de verbranding in de houtkachel optimaal blijft. Het voordeel dat het water uiteindelijk het CV water (bij) verwarmt is dat de CV ketel en houtkachel eigenlijk ook gewoon samen kunnen werken. Ik heb de CV watertemperatuur lekker laag ingesteld en die doet dus niks wanneer hij ziet dat het water al warm genoeg is.

Een andere thermostatische mengkraan gebruik ik om de zonneboiler bij te verwarmen.

Onze CV houtkachel heeft niet een heel hoog vermogen, maar hoog genoeg om ervoor te zorgen dat wij een gasverbruik van minder dan 200 m3 per jaar hebben voor een hoekwoning uit 1970 met 400m3 inhoud.

kijk ook eens op www.topspots.org/wordpress daar staat een foto van onze houtkachel en een kort verhaaltje van mij erbij

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:21:
Maaruh, heeft er iemand een mening over de toegevoegde waarde van een open therm thermostaat tov een aan/uit versie waneer je al tussen 45 en 35 graden CV aanvoer stookt?

Wat zou het "kosten" om terug te gaan naar aan/uit?
Als de ketel op z'n minimale vermogen staat heeft moduleren volgens mij geen zin meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net met Intergas gesproken. Ze geven aan dat wanneer je onde de 56 graden aanvoer komt, de ketel maximaal condenseert en een OT thermostaat daarvoor weinig toevoegt. De ketel moduleert zelf al op dT aanvoer en retour.

Als ik perse OT wil behouden, moet ik de branderautomaat vervangen voor een nieuwe (update flashen gaat niet). Deze heeft dezelde functionaliteiten als de HRE 36-30 (ik heb de HR 36-30) en kan ik een zoneventiel voor de benedenverdieping laten aansturen.

Anders gewoon thermostaat vervangen voor aan/uit versie en die thermostaat een zoneventiel laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:49:
Vragen aan de bouwkundigen onder ons:
- Kan het kwaad om een gedeelte wel en een gedeelte niet te isoleren? ( de ruimtes die niet worden geisoleerd zijn gescheiden door een verticale dwarsbalk )
- Het verlaagde plafond is nu niet geisoleerd. Nu we toch bezig zijn het hele plafond eruit halen en ook hier isolatie plaatsen?
Ik ben geen bouwkundige, en de meesten die dat wel zijn zullen geen antwoord hebben op je vraag. Ik zal je toch vermoeien met mijn mening:

1. Dat kan op zich geen kwaad. (Hangt natuurlijk wel af van je definitie van kwaad. Ik ben hier wel eens weggezet als misdadiger omdat ik een open haard heb en 'm wel eens gebruik. Een ongeisoleerd deel lekt natuurlijk warmte weg, en sommigen vinden dat vast ook misdadig.) Dat heb je nu tenslotte ook al: Je zolder is ongeïsoleerd, de rest (neem ik aan) is wel geïsoleerd. Je moet alleen aan het vocht denken. Daarbij zijn, denk ik, twee dingen belangrijk: Folie om je isolatie om te zorgen dat daar geen vocht in trekt, en zorgen voor voldoende ventilatie zodat het vocht dat neerslaat op de ongeïsoleerde delen ook weer weg kan.

2. Zit achter je verlaagde plafond een schuin of een plat dak? In het laatste geval is het dak dampdicht, en moet je speciale maatregelen nemen. Een oplossing is dan isolatie die vocht kan bufferen gecombineerd met een 'intelligente' folie. Dan kom je dus uit op bijvoorbeeld glaswol en klimaatfolie. Als het een schuin dak is en daar ligt papier of dampopen folie op, dan kun je daar gewoon onder isoleren. Wel weer folie eroverheen om het vocht uit je isolatie te houden.

Als je nog houten draagbalkjes tussen je balken moet hangen om gipsplaten o.i.d. aan te bevestigen, dan kan het handig zijn om twee lagen isolatie te doen. De achterste laat je dan helemaal doorlopen en alleen de bovenste onderbreek je voor je nieuwe balkjes. Als je de platen laat verspringen heb je ook minder last van eventuele kieren tussen de platen.
Dre schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:25:
Als de ketel op z'n minimale vermogen staat heeft moduleren volgens mij geen zin meer.
Hij had het over een lage temperatuur, niet over een laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:34:
Als je als ZZP er zonnepanelen op je eigen (prive) huis legt kun je daarmee niets in je onderneming.
Dat kan wel als je het doet op het dak van je bedrijfspand (ondernemersvermogen).

Bij gesplitste panden (prive/zakelijk onder voorwaarden:aparte saniaire voorzieningen, eigen deur) kunnen de zonnenpanelen wel (deels, afhankelijk van de situatie) in de onderneming worden verantwoord.

Als standaard ZZP'er in de IT met je bedrijf aan huis is zonnepanelen in je onderneming geen (legale) optie.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk staat het maximale vermogen al op 40%. Ruim voldoende voor mijn middenwoning uit 2007 (iets meer dan 10kW). Verder kan de aanvoer wissellen tussen 45 en 35 gradenC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:14:
[...]

nordicfire heeft ook mooie houtCV kachels.

Voor houtCV heb je een grote buffer nodig. Kies je voor pelletsCV, kun je met een kleinere uit. Deze wordt parallel aan je CV gekoppeld met een eigen pomp. Dus, aanvoer op de aanvoer met een terugslag klep erin en een terugslagklep in de aanvoer van je CV. Verder zitten er nog een aantal veiligheidsappendages op en een thermostatisch mengventiel om de houtCV op een minimum temperatuur te houden tijdens het stoken.

Ik zou denk ik kiezen voor een tank-in-tank zodat je ook een voorraad warm water hebt.

Verder zijn er 2 opties voor de aansturing:
Stoken vanuit je buffervat en de CV zo aansluiten dat deze de bovenkant van je buffer op temperatuur houdt.

Stoken vanuit je CV, bus buffervat in de retour voor voorverwarming van je CV retour water.
Een palletsCV zou ik zelf niet zo snel kiezen omdat je dan weer pellets moet inkopen, terwijl je gewoon hout zo nu en dan nog wel eens op de kop kunt tikken.

Wat is het voordeel van een tank-in-tank t.o.v. 2 vaten?

Bij wie moet ik zijn voor een volledige installatie? een installatiebedrijf of een kachelboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Laatst online: 23:06
Zit me ook te verbijten bij het energiebeleid van het nieuwe kabinet. :( Ook al is het geen verrassing.

Maar tegengeluiden zijn er ook, zoals de petitie om een einde te maken aan de staatssteun voor de bouw van de onnodige en smerige kolencentrales op de Maasvlakte en Eemshaven. Wie nog niet getekend heeft: het kan hier!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:33:
[...]

1. Dat kan op zich geen kwaad. (Hangt natuurlijk wel af van je definitie van kwaad. Ik ben hier wel eens weggezet als misdadiger omdat ik een open haard heb en 'm wel eens gebruik. Een ongeisoleerd deel lekt natuurlijk warmte weg, en sommigen vinden dat vast ook misdadig.) Dat heb je nu tenslotte ook al: Je zolder is ongeïsoleerd, de rest (neem ik aan) is wel geïsoleerd. Je moet alleen aan het vocht denken. Daarbij zijn, denk ik, twee dingen belangrijk: Folie om je isolatie om te zorgen dat daar geen vocht in trekt, en zorgen voor voldoende ventilatie zodat het vocht dat neerslaat op de ongeïsoleerde delen ook weer weg kan.

2. Zit achter je verlaagde plafond een schuin of een plat dak? In het laatste geval is het dak dampdicht, en moet je speciale maatregelen nemen. Een oplossing is dan isolatie die vocht kan bufferen gecombineerd met een 'intelligente' folie. Dan kom je dus uit op bijvoorbeeld glaswol en klimaatfolie. Als het een schuin dak is en daar ligt papier of dampopen folie op, dan kun je daar gewoon onder isoleren. Wel weer folie eroverheen om het vocht uit je isolatie te houden.

Als je nog houten draagbalkjes tussen je balken moet hangen om gipsplaten o.i.d. aan te bevestigen, dan kan het handig zijn om twee lagen isolatie te doen. De achterste laat je dan helemaal doorlopen en alleen de bovenste onderbreek je voor je nieuwe balkjes. Als je de platen laat verspringen heb je ook minder last van eventuele kieren tussen de platen.
Mijn zolder is trouwens een compleet werkbare verdieping ( wel met schuin dak maar erg hoog, ik kan tot 1,5 meter van de zijkant staan ). Ik heb op zolder een aantal kamers gemaakt en dus ook een 3e wc. Op de zolder heb ik een verlaagd plafond gemaakt met daarboven dus nog een vliering. Geen plat dak dus verder ergens.

Ik kan in principe alle kamers isoleren behalve mijn stook anex washok en de 3e wc. Als ik die zou isoleren blijft er geen werkbare ruimte meer over :)

1. Als het inderdaad kan dan wordt alle isolatie op het schuine stuk voorzien van dampwerende folie en daarna afgewerkt met 15mm MDF. Ik wil liever geen gipsplaat gebruiken. Mijn hobbyhok is ook op zolder en mijn zoontje gaat straks ook naar een zolderkamer toe. Ik zie het al gebeuren dat dan per ongeluk de gipsplaat kapot wordt gemaakt.

2. Verlaagde plafond is scheidingsplafond tussen zolder en stuk vliering. Van boven naar beneden is dit: houtpanelen, balken / leidingwerk / raggels / gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:43:
[...]

Als je als ZZP er zonnepanelen op je eigen (prive) huis legt kun je daarmee niets in je onderneming.
Dat kan wel als je het doet op het dak van je bedrijfspand (ondernemersvermogen).

Bij gesplitste panden (prive/zakelijk onder voorwaarden:aparte saniaire voorzieningen, eigen deur) kunnen de zonnenpanelen wel (deels, afhankelijk van de situatie) in de onderneming worden verantwoord.

Als standaard ZZP'er in de IT met je bedrijf aan huis is zonnepanelen in je onderneming geen (legale) optie.
:'(
Het is wel mogelijk, aangezien ik onder de bedrijf-aan-huis regeling KAN vallen. Ik heb nml een kantoor waar ik mijn bedrijfswerkzaamheden in uitvoer. Probleem is alleen:
- de gemeente gaat miepen over extra belastingen
- HRA geldt nog maar gedeeltelijk

Die beide bijelkaar kosten me al snel een paar honderd euro per jaar, dat wordt dan nog zien of je het voordeel van zakelijke aanschaf er wel uit gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal, ik heb eens 1 klein stukje zolder betonmuur gelaten(achter het opbergluik)
met de gedachte dat komt later wel.
binnen een jaar was alle vocht daar gecondenseerd en een vieze schimmelboel.
ventilatie is op de ongeisoleerde plek dus extreem belangrijk, alle vocht uit het warmere deel komt daar terecht. (condenseert erop) het kan zelfs zo zijn dat je er een ventilatie pijpje op het dak moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:34:
@flitspaal, ik heb eens 1 klein stukje zolder betonmuur gelaten(achter het opbergluik)
met de gedachte dat komt later wel.
binnen een jaar was alle vocht daar gecondenseerd en een vieze schimmelboel.
ventilatie is op de ongeisoleerde plek dus extreem belangrijk, alle vocht uit het warmere deel komt daar terecht. (condenseert erop) het kan zelfs zo zijn dat je er een ventilatie pijpje op het dak moet plaatsen.
Oef, bedankt voor de waarschuwing. ventilatie in die twee ruimtes is wel goed trouwens. In mijn washok hangt mijn centrale afzuigunit en die heeft daar ook een opening om af te zuigen. Plus dat we regelmatig daar komen.

Enige uitdaging wordt een verloren hoekje in de inloopkast ( rot om bij te komen ) en een blindplaat in de overloop waar een aantal leidingen achter lopen, die isoleren gaat ook lastig worden vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zorg ook voor ademruimte onder je dakhout. Niet je isolatie er stijf tegenaan prutsen, want dan rot het gewoon weg.
Ik heb in mijn berging 6cm PIR-schuimplaten gebruikt, gewoon op maat gesneden en tussen de balken geramd. Achteraf had ik wel meer dikte kunnen gebruiken, 7 of 8cm had ook wel gepast. Ik heb nu tussen de plaat en het dak een paar cm ruimte zitten, en tussen de plaat en de rand van de balk ook nog voldoende ruimte om straks een raamwerk te slaan voor de afwerking.
Vocht achter de platen kan op zich altijd weg nu, dat dak zit zo vol met gaten dat er genoeg ventilatie is. Voor ik begon met isoleren waaiden de spinnewebben alle kanten op, nu hangen ze eindelijk stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:40:
Zorg ook voor ademruimte onder je dakhout. Niet je isolatie er stijf tegenaan prutsen, want dan rot het gewoon weg.
Ik heb in mijn berging 6cm PIR-schuimplaten gebruikt, gewoon op maat gesneden en tussen de balken geramd. Achteraf had ik wel meer dikte kunnen gebruiken, 7 of 8cm had ook wel gepast. Ik heb nu tussen de plaat en het dak een paar cm ruimte zitten, en tussen de plaat en de rand van de balk ook nog voldoende ruimte om straks een raamwerk te slaan voor de afwerking.
Vocht achter de platen kan op zich altijd weg nu, dat dak zit zo vol met gaten dat er genoeg ventilatie is. Voor ik begon met isoleren waaiden de spinnewebben alle kanten op, nu hangen ze eindelijk stil.
Daar verschillen de meningen over. Volgens mij mag/moet je bij Isover isolatie het wel strak tegen je dakbeschot aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Ventilatie achter je isolatie is voor zover ik weet in principe niet nodig. Je houten dakbeschot kan gewoon naar buiten ademen als het goed is, en een fris windje langs de binnenzijde is dus niet nodig. Sterker nog, dat verlaagt de isolatiewaarde (verhaal van wollen trui in de wind). Met PIR is dat natuurlijk minder een punt dan met glaswol/steenwol. Als je dakbeschot van buitenaf nat wordt kan het natuurlijk een ander verhaal worden.

Of je het aftimmert met MDF of gips maakt voor het isoleren niet zoveel uit, lijkt me. Je kunt ook nog gipsvezelplaten overwegen, die zijn steviger dan gipsplaten.

Als je vliering niet dampdicht is, dan kun je gewoon je plafond daaronder isoleren. Wel weer folie enzo.

Gewoon overal blijven denken: Als ik nou vochtige lucht was, hoe kwam ik dan op een koude plaats terecht met weinig ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:32:
[...]

Het is wel mogelijk, aangezien ik onder de bedrijf-aan-huis regeling KAN vallen. Ik heb nml een kantoor waar ik mijn bedrijfswerkzaamheden in uitvoer. Probleem is alleen:
- de gemeente gaat miepen over extra belastingen
- HRA geldt nog maar gedeeltelijk

Die beide bijelkaar kosten me al snel een paar honderd euro per jaar, dat wordt dan nog zien of je het voordeel van zakelijke aanschaf er wel uit gaat halen.
De bedrijf aan huis regeling heeft er niets mee te maken.

Je mag best je kantoor aan huis hebben. Ik schat in dat er geen heel bijzondere omstandigheden van toepassing zijn, maar dat is slechts een schatting.

Ik denk dat je huis nu in je prive vermogen zit en dat het niet haalbaar is aan de eisen van zelfstandigheid van de ruimte te voldoen. Gevolg is dat je ook niet een deel van je huis als ondernemingsvermogen kunt aanmerken. En dat heeft als gevolg dat wat je aan je huis vastmaakt ook bij je prive vermogen gaat horen.

Wellicht kun je ook dit eens lezen: http://www.financieel-ond...an_uw_Werkkamer_aan_huis/ :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou idd gaan voor een gipsvezelplaat (fermacel) ivm brandveiligheid. Is duurder dan gips, maar je kunt er wel gewoon een schroef in jagen. MDF is niet bepaald brandveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

http://www.energeia.nl/pr...-uit-de-SDE-regeling.html

Interessant artikel. Ga hem nog even een keer beter doorlezen.

Ik weet nog niet wat ik ervan vind.. PV installaties boven de 15kW krijgen 9 cent/kWh extra terugleververgoeding? En is dit nou een open-einde regeling, of niet? Of beide.. dus een gedeelte open einde, en een gedeelte met plafond?

Volgens mij, volgens mij.. gaan bedrijven strax in de openeinde regeling terecht komen met grote PV installaties.. en dat ze dus sowieso 9 cent voor elke opgewekte kWh krijgen..!!

[ Voor 56% gewijzigd door SunshineCompany op 01-12-2010 13:59 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga hem nog even een keer beter doorlezen.
dat hoeft niet, ik kan hem voor je samenvatten :

niemand kreeg iets met de oude loterij regeling, daarom krijgt nu alleen niemand meer iets.
burgers gaan een opslag betalen, en niemand gaat bij-fikken in zijn kolen innovatie.
alleen niemand had verwacht dat het zo stom zou gaan in nederland,
op een stralende toekomst voor niemand !

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, we gaan meters maken. Bedrijven met daken gaan voordelen krijgen. Niet de kleine systeempjes, maar de meters.. die gaan voordeel krijgen. Ik hoop wel dat er snel duidelijkheid komt, bedrijven wachten nu met investeren totdat er duidelijkheid is..
Innovatieve ondernemers krijgen daarnaast toegang to de vrije categorie. In de vrije categorie is ruimte voor technologieën die nu gemiddeld nog duurder zijn dan 15 cent per kWh, zoals getijdenenergie en grote zonne-installaties.
Bron

Zit er een plafond op de vrije categorie? Vast. Ben benieuwd naar die ruimte.

[ Voor 74% gewijzigd door SunshineCompany op 01-12-2010 14:32 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:35:

Ik weet nog niet wat ik ervan vind.. PV installaties boven de 15kW krijgen 9 cent/kWh extra terugleververgoeding? En is dit nou een open-einde regeling, of niet? Of beide.. dus een gedeelte open einde, en een gedeelte met plafond?

Volgens mij, volgens mij.. gaan bedrijven strax in de openeinde regeling terecht komen met grote PV installaties.. en dat ze dus sowieso 9 cent voor elke opgewekte kWh krijgen..!!
En ik durf er bijna om te wedden dat deze SDE+ regeling wordt betaald uit een opslag op het vastrecht. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
flitspaal.nl schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:27:
[...]

En ik durf er bijna om te wedden dat deze SDE+ regeling wordt betaald uit een opslag op het vastrecht. :F
Vanuit de VVD gedachte zou ik eerder denken van niet. Dat is juiste de klasse die makkelijk panelen kan betalen... En ik ga er van uit dat de armsten uiteindelijk er voor op moeten draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 13:35:

Ik raad je aan het origineel te lezen, daar staat niks over bevoordeling voor "grote" PV systemen. Ze moeten nota bene concurreren in de "vrije" categorie tegen alles was maximaal een basisbedrag van 15 cent/kWh zal krijgen in de laatste van de vier fases, met zeer groot risico dat ze dan niet eens aan de bak zullen komen, omdat alles in de eerdere 3 fases al lang vergeven zal blijken te zijn (wie weet al in de eerste fase met de laagste basisbedragen...). Niet gek staan te kijken dat de afvalverbranders straks massaal gaan claimen in de eerste fases (met massaal naar Nederland te verslepen afval, hier voor een berekende (!!!) fractie biomassa ("de groene fractie van afval") gesubsidieerd in de fik te steken. Of de enorme te bouwen groene gas hubs in noord Nederland (categorie "Allesvergisting groen gas", basisbedrag 73,8 cent per genormaliseerde kuub groen gas).

Die 15 cent is het pas in de vierde fase te claimen BASISbedrag. Daar moeten de correcties nog van af. Die correctie is voor zowel 2009 als 2010 al 5,3 eurocent/kWh geworden, de zgn. "basiselektriciteitsprijs", de bodem in het vat, die dus al in het tweede SDE jaar voor die categorie is bereikt. Verschil is maximaal haalbare subsidiebedrag: 15-5,3 = 9,7 eurocent/kWh (lijkt wel een MEP vergoeding...). Daarboven op de individuele (!!!) stroomprijs die wordt vermeden, mits er honderd procent gesaldeerd kan worden, wat juist de grote vraag is bij grote bedrijven boven KVB aansluitingen (meer dan 3x80 Ampère). En dat is de schaalgrootte die eigenlijk nog iets zou kunnen betekenen op dit "concurrentieniveau". Zeg dat je 8 cent/kWh betaalt als bedrijf met enorm plat dak, zit je nog steeds maar op 9,7 + 8 =17,7 cent/kWh in NL aan totale waarde voor de gesubsidieerde zonnestroom plus de vermeden afname van grijze stroom. Met veel hogere marktprijzen voor systemen dan in Duitsland. Daar zal na alle enorme degressies per 1 januari 2011 voor systemen > 1 MWp nog steeds een direct, vast invoedingstarief voor TWINTIG jaar gaan gelden: 21,56 Eurocent/kWh vaste vergoeding, en hogere tarieven voor kleinere installaties. Met veel goedkopere systeemprijzen. En daar maken ze zich al zorgen over rentabiliteit voor dat soort systemen. En Nederland gaat het met veel lagere totaal vergoeding/vermeden stroom inkoop kosten beter doen met NB nog hogere systeemprijzen? Dach het nie...

Ergo: Verhagen draait namens EL&I de hele Nederlandse PV-sector per (ongeveer) 1 juli 2011 de nek om. De kleintjes trapt hij sowieso in de radioactieve poldermodder. De "groten" (hoeveel zijn er nou eigenlijk gerealiseerd de afgelopen tijd? Een paar!) knijpt 'ie economisch bij de strot door.

Een "open einde regeling" wordt het al helemaal niet, i.t.t. de suggestie. Alles blijft keurig als vanouds in het pak genaaid (lees: zeer zwaar gecapt), er wordt voor SDE"+" (SDENEE) in 2011 maximaal anderhalf miljard Euro gereserveerd "voor nieuwe verplichtingen". Duitsland geeft alleen al aan (echt) hernieuwbare elektriciteit (EEG stroom) per jaar tien en een half miljard Euro uit, trend rap stijgend. De 3.802 MWp bijgeplaatst in 2009 in de BRD zou, bij aanname 900 kWh/kWp.jaar en het laagste invoedingstarief nemend (wat een enorme onderschatting van daadwerkelijke kosten betekent) van 31,94 eurocent/kWh, alleen al een uit te betalen Einspeise Vergütung stapel van - absolute bottom - 3.802.000 * 900 * 0,3194 = 1,1 miljard Euro per jaar (uit te keren vanaf 1-1-2010 full-year) genereren. En dat is alleen nog maar zonnestroom! Nog steeds een ondergeschikt deel daar, maar wel rap stijgend. Dus die Nederlandse SDE+ budgetten blijven niks voorstellen, maar resulteren wel in een afgrijselijke kermis aan allerlei "caps" en bezopen instrumenten als die 850 kWh/kWp.jaar beperking voor zonnestroom, ook voor de nog net aan "gedoogde" (maar economisch kapot te maken) "grotere" installaties. Ze verwoesten de marktcondities hier.

Overigens is het beslist OOK NIET zo dat biomassa bijfik onder SDENEE komt te vallen, zoals hier wordt gesuggereerd (ook bij een collega website), zie de originele brief van Verhagen:
Omdat kasmiddelen pas vanaf 2013 beperkt beschikbaar zijn, ligt het niet voor de hand grootschalige bij- en meestook in aanmerking te laten komen voor de SDE+. Daarom onderzoek ik of ik op een andere manier kan komen tot het stimuleren van grootschalige bij- en meestook van biomassa in kolencentrales."
Dus wel "zoeken naar andere vorm van ondersteuning" (lees: faciliteren van de grote kolen- en gascentrale boys), maar NIET onder de ook door jullie en mij mee te betalen SDENEE. Hoe dat zijn beslag gaat krijgen is nu nog mistig koffiedik. Wie weet krijgen ze wel weer leuke belasting incentives (en dus via een U-bocht ook weer op ons af te wentelen).

Lezen, beste mensen. Lezen. De originelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik denk dat de Energiebelasting omhoog gaat. Hopelijk ook voor de grootste verbruikersgroep.. de > 50.000 kWh/jaar afnemers, die slechts 1 cent per kWh betalen.

/edit:

@Zonnigtype; ik ben benieuwd. Volgens mij heb je grote kans om subsidie te krijgen als je je in de eerste categorie met een groot PV systeem inschrijft. En uit de brief: "zon!PV >15 kWp,"
Daarnaast bied ik in de vrije categorie ruimte aan een aantal technologieën die
gemiddeld duurder zijn dan 15 ct/kWh, tegen een basisbedrag van maximaal 15
ct/kWh. Deze technologieën zijn: elektriciteit uit mest covergisting, thermische
conversie van biomassa < 10MW, zon!PV >15 kWp, vrije stromingsenergie,
osmose en geothermie. Het is te verwachten dat individuele projecten rendabel
kunnen opereren tegen 15 ct/kWh. Op deze wijze kunnen slimme, innovatieve
ondernemers toch kwalificeren voor SDE+. Zo bied ik mogelijkheden aan
technologieën met toekomstpotentie, terwijl die nu gemiddeld genomen nog aan
de dure kant zijn voor een snelle uitrol.
Dus je moet, als je PV > 15kWp wilt, subsidie aanvragen in de eerste fase in de vrije categorie. Hoe groot gaat die vrije categorie worden?

[ Voor 92% gewijzigd door SunshineCompany op 01-12-2010 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 14:51:
Ik denk dat de Energiebelasting omhoog gaat. Hopelijk ook voor de grootste verbruikersgroep.. de > 50.000 kWh/jaar afnemers, die slechts 1 cent per kWh betalen.
Als dat gaat gebeuren, gaat het NIET naar SDE+, want het is niet geoormerkt. Gaan ze "duurzame" snelwegen van laten bouwen door de bij Verkeer & Waterstaat ondergebrachte arme resterende ambtenaren van VROM...
/edit:

@Zonnigtype; ik ben benieuwd. Volgens mij heb je grote kans om subsidie te krijgen als je je in de eerste categorie met een groot PV systeem inschrijft.
Voor 9 eurocent per kWh basisbedrag in de "vrije categorie" in de eerste fase?????? Kom nou! Tenzij je verlies wilt lijden op je "duurzame" investering, be my guest... 9 cent basisbedrag minus 5,3 eurocent correctiebedrag is 3,7 eurocent/kWh subsidie te verwachten, geen rooie rotcent meer. Daarbovenop je vermeden inkoopkosten van (zelf opgewekte) stroom: dat is een dijenkletser van formaat voor > 15 kWp systemen (en een lage kWh prijs die je in het gros van de gevallen bij zo'n installatiegrootte zou betalen)....

Voor de goede orde: basisbedrag "SDE 2010 categorie groot" was 43,0 eurocent/kWh. Mogen jullie de vele tientallen enorm lucratieve (???) installaties gaan opsommen die er zijn bijgebouwd sinds de zomer... Ik ken er maar een paar...
Hoe groot gaat die vrije categorie worden?
Die moet gewoon concurreren om het volume wat gemaximeerd wordt binnen de eerste fase. Als het budget voor de eerste fase wordt overschreden, volgt er als vanouds loting. Met grote kans dat je d'r alsnog wordt uitgegooid, alle moeite voor niks. Gewoon: bestendiging van rampbeleid, gewoon het goedkoopste dat is wat ze willen, "want er moeten meters gemaakt worden" (Nota Bene: voor een Europese verplichting, niet eens "ambitie invullen" o.i.d., gewoon doen wat je minimaal verplicht bent om te moeten doen).

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 01-12-2010 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik lees zaken echt anders dan jij.. maar dat zegt ws. meer over mijn leeskunsten.. :P Ik heb nog nergens iets gelezen over een correctiebedrag. 3,7 cent in nogal treurig inderdaad.. :P Aan de andere kant, als de Energiebelasting omhoog gaat, werkt het dus aan 2 kanten. :) Ik baal er meer van dat het weer zo'n loterij wordt. Die vergoeding mag wel laag, als het maar een vergoeding voor iedereen is. Iedereen wil subsidie. Als dat er is, en mensen weten dat ze het altijd kunnen krijgen, valt er onzekerheid weg en zullen mensen sneller overstappen.

[ Voor 33% gewijzigd door SunshineCompany op 01-12-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

windfreak schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:19:
[...]
kijk ook eens op www.topspots.org/wordpress daar staat een foto van onze houtkachel en een kort verhaaltje van mij erbij
Leuke blog! Interessante en simpel te begrijpen info voor elke leek. Ook ik verbaas mij over het verzet tegen CO2 opslag. Als het aardgas duizenden jaren veilig onder de grond heeft gezeten, waarom zou CO2 dan ineens ontsnappen? Ik zou liever CO2 onder mijn huis hebben dan een aardgasbel. Aardgas lijkt mij giftiger (en vooral explosie gevoeliger) dan CO2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 15:22:
Ik lees zaken echt anders dan jij.. maar dat zegt ws. meer over mijn leeskunsten.. :P Ik heb nog nergens iets gelezen over een correctiebedrag. 3,7 cent in nogal treurig inderdaad.. :P Aan de andere kant, als de Energiebelasting omhoog gaat, werkt het dus aan 2 kanten. :) Ik baal er meer van dat het weer zo'n loterij wordt. Die vergoeding mag wel laag, als het maar een vergoeding voor iedereen is. Iedereen wil subsidie. Als dat er is, en mensen weten dat ze het altijd kunnen krijgen, valt er onzekerheid weg en zullen mensen sneller overstappen.
Verhagen hanteert gewoon de basis "systematiek" van de bestaande SDE regeling voor het bepalen van wat je uiteindelijk, na heel veel gepruts en een jaar wachten "per kWh zal krijgen gesubsidieerd". Die basis systematiek vind je in mijn tabel, met daarin alle wezenlijke tarief componenten. En in de Staatscourant, maar die leest bijna niemand...

Aan de andere kant, als de Energiebelasting omhoog gaat, werkt het dus aan 2 kanten.
Tenzij het effect daarvan door de Prijs Manipulatoren genaamd de energieleveranciers teniet wordt gedaan. Vattenfall/NUON heeft in ieder geval al 1% verlaging van de stroomprijs aangekondigd. Niemand (behalve Min. Fin.) weet nog wat de energiebelasting gaat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 01-12-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wanneer kunnen we zekerheid verwachten? Enig idee, zonnigtype? Wanneer komt er duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op woensdag 01 december 2010 @ 16:04:
Wanneer kunnen we zekerheid verwachten? Enig idee, zonnigtype? Wanneer komt er duidelijkheid?
Typisch een vraag voor EL&I lijkt me. Ik heb die ellende niet verzonnen... De zonnestroom minnende burger wikt. De God van EL&I beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:26:
Ik ben alvast aan het meten. Mijn buitenthermometer heb ik naar binnen gehaald en op de vloer gezet. Die geeft een graad of 3 minder aan dan de thermometer op 1,5 m hoogte. Ik ben zomaar nieuwsgierig wat het verschil is bij iemand met vloerisolatie (en een gewone cv uiteraard, geen vloerverwarming). Weet iemand dat?
Ik had nog even voor je gemeten. Ik zit met deze kou met ongeveer 1.5 graad verschil tussen thermometer op de vloer en op de hoogte van de kamerthermostaat.

Zoals gezegd is mijn vloerisolatie nog niet helemaal afgewerkt en er komt van andere kanten ook nog kou binnen (geen HR++ glas, koude gang), dus in een huis waar alleen de vloerisolatie ontbreekt moet het verschil makkelijk nog wat kleiner kunnen zijn. Er lekt ook veel warmte weg naar boven (op de eerste verdieping heb ik nog enkel glas - hopelijk wordt dat nog deze maand vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Apart smeltpatroon hebben de panelen van mijn achterburen :)

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/2626qkg.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 12 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.