Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.747 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 21:55

WouterB

3680 Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:48:
Net een dame van Eneco hier, of we over wilden sluiten. Nou sluiten we elk jaar over, dus hebben we al prijzen die ver onder Eneco's prijzen gaan. Maargoed, het mooie was dat de meterkast opstond, die was ik aan het opruimen. Nog mooier was dat de meter achteruit aan het draaien was.. :D Dus ik zeg tegen de dame: 'mevrouw, kijkt u eens naar onze meter..?'

Dame helemaal onder de indruk, snapte er eerst niets van.. :P Maargoed, toen noemden we onze prijzen voor gas/electra, en toen was ze snel weer aan het inpakken.
Is het trouwens niet handiger om juist hogere tarieven te hebben als je meer teruglevert dan dat je verbruikt?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/wb1.jpg
koste een klap gas&stroom, maar dan heb je ook een leuke foto
in ieder geval een strak blauwe muur en donkerblauw dak,
en dat alles zonder mmm advi`zeur`, epa en andere geldklopperij.
binnen was het op dat moment 28,3c, buiten rond 1c
de ramen zijn allemaal 1 jaar oud hr++ glas.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 17:38 . Reden: zo kan het dus ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Het was een leuke middag! 8 keer de 'rondleiding' gegeven, veel mensen waren verrast door de schoonheid van het systeem. Nog bloementje van B&W gekregen, en de wethouder zelf kwam ook nog even buurten.

Verder lage opkomst van lokale bedrijven, helaas. Veel bedrijven zouden komen, maar lieten het toch afweten. Rare manier van werken.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

JAN-B schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 13:47:
@Anne: Is het niet verstandiger om alles in het Nederlands te zetten :? We leven tenslotte in Nederland en niet in Engeland :( Onze taal wordt toch al zo ver-Buitenlands.....
:$

Ik ging er vanuit dat de rest standaard in het Engels is en niet zo makkelijk aangepast kan worden. De weg van de minste weerstand zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:12
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 17:35:
[afbeelding]
koste een klap gas&stroom, maar dan heb je ook een leuke foto
in ieder geval een strak blauwe muur en donkerblauw dak,
en dat alles zonder mmm advi`zeur`, epa en andere geldklopperij.
binnen was het op dat moment 28,3c, buiten rond 1c
de ramen zijn allemaal 1 jaar oud hr++ glas.
Als het binnen 28C was, buiten werkelijk 1C en dat raam is ~6C, dan zou ik met toch even flink achter de oren krabben. Als we erven uitgaan dat de overgangsweerstand 0,04 W/m²K is, dan betekend dat namelijk een U-waarde van bijna 5 W/m²K. Nou weet ik niet wat de weersomstandigheden exact waren en of er aan de binnenkant misschien een verwarming tegen het raam staat te blazen.

Overigens lijkt dat raam boven al meer op isolatieglas, maar dan gewoon goedkoop isolatieglas. De U waarde zou dan (op basis van boven vermelde aannames) ongeveer 2,5 W/m²K zijn.

Een andere mogelijkheid is dat de weersomstandigheden niet representatief waren voor de vuistregel van 0,04 W/m²K en dat deze door de windstille, bewolkte avond in de praktijk veel hoger uitvielen. Jammer dat je geen foto's van binnen hebt, dat is over het algemeen beter betrouwbaar.

(Overigens is het vrij belachelijk om het binnen tot 28C op te stoken als het buiten zo koud is. Een temperatuurverschil van 15 graden is voldoende. Belangrijker is, dat het huis homogeen verwarmd is en het laatste uur ofzo voor de warmtecheck een constante temperatuur heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SunshineCompany schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:55:
Het was een leuke middag! 8 keer de 'rondleiding' gegeven, veel mensen waren verrast door de schoonheid van het systeem. Nog bloementje van B&W gekregen, en de wethouder zelf kwam ook nog even buurten.

Verder lage opkomst van lokale bedrijven, helaas. Veel bedrijven zouden komen, maar lieten het toch afweten. Rare manier van werken.
Gefeliciteerd met de opening, ben benieuwd of er nog wat over staat in de Tubantia morgen.

Plugwise werkt nog niet lekker hier, heb een paar dagen geleden de nieuwste versie erop gezet, zie linksonder overdag wel de huidige productie maar het wordt nog niet in de dag-grafieken verwerkt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@warmtefoto
je weet het vast beter, maar ik houd van beter doen
ik had redenen om het zo te doen.

eerst de feiten kennen dan oordelen,
er stond inderdaad beneden 8Kw elektrisch extra opgesteld, alles om maximaal fouten te ontdekken.
airflow geeft nu eenmaal andere waarden, maar vooral op lek-fouten, en die zocht ik.
de buitenmuren met supafill werken perfect, dat moet jij toch ook zien.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:19

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:34:
in de qsolar zit een teller draaiuren cv pomp,
dat is mode-para-(step) 37, ik heb hem op 21-12-2009 op 0 gereset
ik stook nu trouwens 24x7 met mijn schattige grundfos uper-20 pomp
snachts 17c overdag 19,5.
het ziet er zo 1-2-3 naar uit dat dit jaar slechts 4 maanden geen cv heeft gewerkt.(juni-sep)
toch post ik veelal extreem laag verbruik, grappig he ;)
een warmtepomp zal nog wel meer draaiuren hebben, of een qsolar met vloerverwarming.
NoUser schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 03:05:
[...]

Hoe werkt dit resetten?, ik wil m'n eigen pomptijd ook wel bij houden.
Zou je dit misschien willen delen? (Thanx!)

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je dit misschien willen delen? (Thanx!)
de gewone code weet je waarschijnlijk al maar de installer code mag ik niet delen helaas,
die moet je zelf aan atag vragen.(of je dealer)
het is ook een gevaarlijke code omdat je buiten bedrijfs-grenzen kan treden.
de tellers resetten kan je ook aan je dealer vragen bij onderhoud, en bij nieuwe software resetten die tellers ook.(kan ook de dealer doen met licentie dongel)

deze site is wel leuk, vooral de laatste 2 regels
http://floorp.nl/atag/codes.htm
;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:45
Leuk; mijn werkgever heeft een collectiviteitscontract met GreenChoice afgesloten. Dat betekent 0,25ct extra korting en een participatie in een windmolen. (Zoals ze die ook weggeven aan mensen die klanten aandragen)

Sorry Niels ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 21:12:
@warmtefoto
je weet het vast beter, maar ik houd van beter doen
Huh, die zin snap ik niet :?
ik had redenen om het zo te doen.
Het was ook helemaal niet als een aanval bedoelt, meer een tip. Anyways, met een goede FIir (zoals de camera die hier gebruikt is), is er helemaal niet zo'n groot temperatuurverschil nodig. Als het bij een dT van pak 'm beet 15 graden niet te zien, dan is het niet significant.
eerst de feiten kennen dan oordelen,
Ja, vandaar dat mijn post zo vol staat met voorbehouden. Als jij die in kunt vullen, dan kan ik iets zinnigers zeggen over die isolatiewaarden. Als het inderdaad HR++ glas is, zoals jij zegt, dan trek in namelijk eerder mijn aannames (die hier natuurlijk ook vrij losjes zijn) in twijfel, dan dat ik concludeer dat jou raam de warmtegeleiding heeft van een simpel enkel glas raampje. :9
er stond inderdaad beneden 8Kw elektrisch extra opgesteld, alles om maximaal fouten te ontdekken.
airflow geeft nu eenmaal andere waarden, maar vooral op lek-fouten, en die zocht ik.
de buitenmuren met supafill werken perfect, dat moet jij toch ook zien.
Ja, maar air-flow binnen zou alleen de overdrachtweerstand aan de binnenkant verlaagd hebben, terwijl we hier proberen de isolatiewaarde aan de buitenkant te bepalen. Tenzij dus de kachel direct tegen het glas staat te blazen? (Dat zou je overigens aan de buitenkant naar alle waarschijnlijkheid vrij duidelijk herkennen...)

Zou je dus wat meer over de omstandigheden kunnen vertellen, om zo de warmtebeelden wat meer in een context te plaatsen?

Over de buitenmuren:
Als die 3C zijn, de buitenlucht 1C en de binnenlucht 28C, dan betekend dat een U-waarde van 1,9 W/m²k, oftewel een Rc van 0,5 m²K/W, wat ongeveer vergelijkbaar is met een ongeïsoleerde spouwmuur. (bij een overgangsweerstand van 0,04 W/m²K) Is de buitentemperatuur daarentegen 2C, dan wordt dat echter al een Rc van ongeveer 1 m²K/W. Wat ik hier mee wil zeggen is niet zo zeer dat jouw muur niet geïsoleerd is, want dat is niet zo, maar dat een meeting aan de buitenkant gewoon heel erg afhankelijk is van de omstandigheden. Zonder dat we de omstandigheden weten kunnen we alleen iets relatiefs zeggen, zoals mijn muur is beter dan die van de buren, of het raam boven is beter dan het raam beneden (als de binnentemperatuur boven en onder gelijk was?).

De berekening die ik doe is ongeveer uitgelegd met dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgw/warmtegeleiding_3_warmtestroom_winter_www_jellema-online_nl.jpg
De Rc kunnen we berekenen als we een aanname doen van de overgangsweerstanden tussen de lucht ende muur, de lucht temperatuur aan beide kanten weten en minstens van een oppervlakte de oppervlaktetemperatuur.

Edit:
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:25:
[...]
;)
Bedankt! Hier ook een atag ketel :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 26-11-2010 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we praten wel eens verder met een bak koffie als je in de buurt bent, anders gaat het iedereen duizelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:39
Mistraller schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:40:
Leuk; mijn werkgever heeft een collectiviteitscontract met GreenChoice afgesloten. Dat betekent 0,25ct extra korting en een participatie in een windmolen. (Zoals ze die ook weggeven aan mensen die klanten aandragen)

Sorry Niels ;)
no hard feelings :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Had ik al over bericht voor zonnestroom op 13 november 2010. Meteen de unieke SDE tariefcomponenten-tabel aangepast.

Gaat elk jaar omvangrijker worden dat absurde overzicht. Als je niet weet welk "artikel" je moet hebben in die jaarlijkse Staatscourant publicatie, verdwaal je al aan de rand van het bos...

Op Wijwillenzon site is de counter weggehaald! Misschien zijn ze getriggerd door het feit dat ik dagelijks de meterstand bijhield. Heeft iemand gisteren nog gekeken?

Ook staat daar nu een uitgebreide serie antwoorden "op kritische vragen". Toch jammer dat de counter nu weg is, want dat geeft volgens mij toch ook weer onzekerheid bij "potentieel geïnteresseerden"...

SunshineCompany: gefeliciteerd natuurlijk. Ik heb de 5 uur reistijd heen en weer gelaten voor wat het was, zoals we al besproken hadden, en ben wat gaan spitten in de moestuin. Ook nuttig, al was het wel heftig in de natte derrie...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Laatst online: 12:19

NoUser

For Real ?

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:25:
[...]

de gewone code weet je waarschijnlijk al maar de installer code mag ik niet delen helaas,
die moet je zelf aan atag vragen.(of je dealer)
het is ook een gevaarlijke code omdat je buiten bedrijfs-grenzen kan treden.
de tellers resetten kan je ook aan je dealer vragen bij onderhoud, en bij nieuwe software resetten die tellers ook.(kan ook de dealer doen met licentie dongel)

;)
Alle Bond, James Bond codes waren reeds bekend 8)
Welke parameter moet ik dan hebben om de pomp teller te resetten?

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op Wijwillenzon site is de counter weggehaald! Misschien zijn ze getriggerd door het feit dat ik dagelijks de meterstand bijhield. Heeft iemand gisteren nog gekeken?

Ook staat daar nu een uitgebreide serie antwoorden "op kritische vragen". Toch jammer dat de counter nu weg is, want dat geeft volgens mij toch ook weer onzekerheid bij "potentieel geïnteresseerden"...
Op Twitter is te lezen dat mijn buurvrouw een nieuwe counter aan het maken is in MWp.
Ik denk dus dat er binnenkort een nieuwe voor je aankomt.

Spannende dagen zo voor Sinterklaas in huize Urgenda :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een paar grote bedrijfshallen en je zit zo aan de 10MWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 15:50:
[...]

Op Twitter is te lezen dat mijn buurvrouw een nieuwe counter aan het maken is in MWp.
Ik denk dus dat er binnenkort een nieuwe voor je aankomt.

Spannende dagen zo voor Sinterklaas in huize Urgenda :)
Klopt, had ik al artikel aan gewijd vandaag. Zo'n "MWp counter" verhult natuurlijk wel dat het gros van de afzet straks naar zakelijke klanten dreigt te gaan (misschien wel meer dan 70% als de daar besproken "extra 2 MWp in de pijplijn" doorgaat), en dat was beslist niet de primaire bedoeling van Urgenda. Het was volgens mij een noodgreep gezien de trage ontwikkeling bij het aantal gereserveerde pakketten (lees: particulieren, laatste door mij gesignaleerde stand 387 stuks, nacht van 25/26 november. Streven was 8.000 stuks). Die bestellingen counter is natuurlijk niet zonder reden van de site af gehaald.

Verder geen probleem mee, met die - noodgedwongen - switch voor groot deel geplande volume naar zakelijke klanten. Maar het illustreert het feit dat om een zonnestroom markt structureel op een hoger plan te tillen en tot wasdom te laten komen (particuliere segment als doorslaggevende dragende zuil onder elke decentrale PV markt), dit soort acties mogelijk niet het middel zullen zijn, hoe goedbedoeld ook. Op zijn hoogst een "extra" prikkel voor partijen die - in het onderhavige geval - sowieso al een hoop [belasting] voordelen hebben die particulieren niet hebben. Maar dat is slechts mijn onbescheiden mening. Die genegeerd mag worden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
pcmadman schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 22:44:
[...]

Huh, die zin snap ik niet :?

[...]

Het was ook helemaal niet als een aanval bedoelt, meer een tip. Anyways, met een goede FIir (zoals de camera die hier gebruikt is), is er helemaal niet zo'n groot temperatuurverschil nodig. Als het bij een dT van pak 'm beet 15 graden niet te zien, dan is het niet significant.

[...]

Ja, vandaar dat mijn post zo vol staat met voorbehouden. Als jij die in kunt vullen, dan kan ik iets zinnigers zeggen over die isolatiewaarden. Als het inderdaad HR++ glas is, zoals jij zegt, dan trek in namelijk eerder mijn aannames (die hier natuurlijk ook vrij losjes zijn) in twijfel, dan dat ik concludeer dat jou raam de warmtegeleiding heeft van een simpel enkel glas raampje. :9

[...]

Ja, maar air-flow binnen zou alleen de overdrachtweerstand aan de binnenkant verlaagd hebben, terwijl we hier proberen de isolatiewaarde aan de buitenkant te bepalen. Tenzij dus de kachel direct tegen het glas staat te blazen? (Dat zou je overigens aan de buitenkant naar alle waarschijnlijkheid vrij duidelijk herkennen...)

Zou je dus wat meer over de omstandigheden kunnen vertellen, om zo de warmtebeelden wat meer in een context te plaatsen?

Over de buitenmuren:
Als die 3C zijn, de buitenlucht 1C en de binnenlucht 28C, dan betekend dat een U-waarde van 1,9 W/m²k, oftewel een Rc van 0,5 m²K/W, wat ongeveer vergelijkbaar is met een ongeïsoleerde spouwmuur. (bij een overgangsweerstand van 0,04 W/m²K) Is de buitentemperatuur daarentegen 2C, dan wordt dat echter al een Rc van ongeveer 1 m²K/W. Wat ik hier mee wil zeggen is niet zo zeer dat jouw muur niet geïsoleerd is, want dat is niet zo, maar dat een meeting aan de buitenkant gewoon heel erg afhankelijk is van de omstandigheden. Zonder dat we de omstandigheden weten kunnen we alleen iets relatiefs zeggen, zoals mijn muur is beter dan die van de buren, of het raam boven is beter dan het raam beneden (als de binnentemperatuur boven en onder gelijk was?).

De berekening die ik doe is ongeveer uitgelegd met dit plaatje:
[afbeelding]
De Rc kunnen we berekenen als we een aanname doen van de overgangsweerstanden tussen de lucht ende muur, de lucht temperatuur aan beide kanten weten en minstens van een oppervlakte de oppervlaktetemperatuur.

Edit:

[...]

Bedankt! Hier ook een atag ketel :P
op het plaatje zie je ook dat de ongeisoleerde wand, en de geisoleerde wand aan de buitenkant slechts een graad schelen, bij een verschil in temperatuur van 30 graden.
het verschil bij eric was ietsje kleiner, dus het hangt wat dat betreft nogal af van de betrouwbaarheid van de aangegeven waarden om iets te kunnen zeggen over de rc waarde van een wand.

hoe dat bij een raam zit weet ik zo niet exact, maar dat iets een bepaade temeratuur heeft, wil volgens mij niet automatisch zeggen dat er een bepaalde hoeveelheid energie uit weglekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat hele 'WijWillenZon' verhaal komt mij weinig professioneel en realistisch over. Verder vind ik het kwalijk dat ze Nederlandse leveranciers volledig links hebben laten liggen, terwijl die vaak al de juiste connecties hebben waardoor dezelfde prijzen konden worden geboden bij een lager aantal 'klanten'. 8000.. right!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTheOne2008
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-09 17:34
wat betreft: www.wijwillenzon.nl Ik zou nog maar eens nadenken of je daar wil kopen, ze hebben niet eens een telefoonnummer wat je kunt bellen bij problemen. Reclameren kan alleen schriftelijk.
De 20 jaar garantie mag je zelf voor zorgen , doormiddel van een verzekering nemen (lees de voorwaarden maar)

[ Voor 74% gewijzigd door MeTheOne2008 op 28-11-2010 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

MeTheOne2008 schreef op zondag 28 november 2010 @ 09:11:
wat betreft: www.wijwillenzon.nl Ik zou nog maar eens nadenken of je daar wil kopen, ze hebben niet eens een telefoonnummer wat je kunt bellen bij problemen. Reclameren kan alleen schriftelijk.
Dus ook niet drie kwartier in de wacht à raison van 50 cent per minuut :) Als ze vlot op de email reageren, dan lijkt me dit geen bezwaar en is het een zinnige manier om de kosten te drukken. Het is ook geen pc die vastloopt of waarvan het geluid het ineens niet meer doet sinds je dat nieuwe spel geïnstalleerd hebt... Het blijft een simpele installatie. Hij doet het of hij is kapot. En dan gaat er meestal toch zoveel tijd heen met het repareren, dat die kleine vertraging van email er niet meer toe doet.

Ik denk ook dat er een forum komt waar mensen hun ervaringen kunnen uitwisselen en omdat iedereen dezelfde installatie heeft, kun je elkaar veel beter helpen. Zo'n forum werkt m.i. beter dan wat voor telefonische helpdesk ook.
De 20 jaar garantie mag je zelf voor zorgen , doormiddel van een verzekering nemen (lees de voorwaarden maar)
Ja, maar er geeft toch helemaal niemand standaard 20 jaar garantie? Vijf jaar standaard fabrieksgarantie is al mooi. Die 20 jaar garantie zou ik sowieso nooit doen. Zo'n verlengde garantie proberen ze je ook altijd bij een wasmachine of waterkoker aan te smeren. Ik zeg standaard nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
WWZ:
Hierbij willen we graag opmerken dat problemen met omvormers in het verleden, zoals die bij de Solariscampagne van Greenpeace, te maken hadden met het feit dat deze omvormer buiten onder de panelen werd aangebracht. Het verschil in temperatuur en vocht was niet goed voor deze omvormer, bleek. De Chint omvormers waar wij mee werken, moeten binnen, droog opgehangen worden en zullen die problemen ook niet hebben.
Hmmm. Binnen zijn er nog steeds af en toe "problemen" met OK4 omvormers, zeker bij grote hitte (persoonlijke tien jaar lange ervaringen). Dat Chint omvormers binnen gehangen moeten worden heeft natuurlijk alles te maken met de water- en stofdichtheidsklasse ("beschermingsklassen") die alle omvormer fabrikanten in het datasheet moeten opgeven. OK4 had een absurd hoge IP67 norm (paar minuten onder water zou moeten kunnen, en "mocht dus per definitie onder alle omstandigheden buiten hangen"), die in de praktijk niet haalbaar bleek te zijn.

Ik heb net bij Astronergy gekeken (dat zijn de omvormers die WWZ uitlevert voor de grotere, niet DHZ pakketten, Astronergy is dochter van de Chint holding). Die Astronergy omvormers in de van toepassing zijnde klasse 1,5-4 kilowatt (webpagina met pdf's gelinkt) hebben allemaal een relatief lage IP43 klasse. Dat betekent (ISSO publicatie Zonnestroom voor ontwerper en installateur): "beschermd tegen vaste voorwerpen groter dan 1 mm", respectievelijk "beschermd tegen sproeiend water", ook wel "regenwaterdicht". Overigens zijn de Steca's 300 en 500 van een nog lagere beschermingsklasse, IP20. Daar mag dus sowieso nooit enige vorm van forse waterdamp of stof bijkomen, dus kurkdroog in-house ophangen. De kleinere Sunnyboys van de Duitse top fabrikant SMA hebben allemaal een IP65 beschermingsklasse, en kunnen dus zelfs buiten worden toegepast, bij voorkeur onder een bescheiden afdakje.

Laat verder onverlet dat Philips ook grote problemen heeft gehad met de Steca voorlopers PSI/EVO, mogelijk doordat er van te goedkope onderdelen (condensator?) gebruik werd gemaakt (totaal niet gerelateerd aan de "beschermingsklasse" van de omvormer), en er zijn talloze andere problemen met omvormers geweest (oudere Mastervolt omvormers, Exendis software glitch, de beruchte Würth bak), die beslist niet gerelateerd zijn geweest aan het al dan niet buiten (kunnen) hangen van de apparaten. Dus die vergelijking met het OK4 debâcle is niet zo'n sterke.

Verder prima dat ze zo gedetailleerd communiceren over alle mogelijke pros en cons van hun actie, dat is beslist verfrissend te noemen in een tot nu toe behoorlijk gesloten wereldje. Dus daarvoor mogen ze dan weer een veer in de tooi steken van me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 13:18
hmm. het enige probleem dat wijwillenzon heeft is dat de materialen "slechts" fabrieksgarantie hebben, maar dat is volgens mij bij bijna alle leveranciers. wij zillen zon is slechts een tussenhandelaar zoals ik het lees,, dus ëigenlijk" is dat ook de keus die je maakt als consument.

koop je bij een bedrijf dat een werkend systeem levert, met eigen service en garantie ( die wij willen zon niet echt heeft) dan betaal je er ook meer voor, en de vraag is wat je er echt meer voor krijgt. een goede naam is natuurlijk wel wat waard, maar ook geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Misschien vandaag het maand-record halen, qua kWh's.. lage zon, maar ook een lage temperatuur! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

engelbertus schreef op zondag 28 november 2010 @ 15:37:
hmm. het enige probleem dat wijwillenzon heeft is dat de materialen "slechts" fabrieksgarantie hebben, maar dat is volgens mij bij bijna alle leveranciers. wij zillen zon is slechts een tussenhandelaar zoals ik het lees,, dus ëigenlijk" is dat ook de keus die je maakt als consument.

koop je bij een bedrijf dat een werkend systeem levert, met eigen service en garantie ( die wij willen zon niet echt heeft) dan betaal je er ook meer voor, en de vraag is wat je er echt meer voor krijgt. een goede naam is natuurlijk wel wat waard, maar ook geen garantie.
Garantie loopt via derden, die claim je liever niet direct bij de fabriek. Het is prettig als deze partij (de importeur) in Europa, of zelfs Nederland zit. Ik lever YingLi's uit China, maar garantie loopt via een Nederlandse importeur. Die heeft altijd wel wat reservepanelen op de plank liggen. Gaat er binnen 5 jaar wat kapot, vervang je. Als na die 5 jaar het rendement (aantoonbaar) sneller afneemt dan in de garantievoorwaarden staat zal het hele systeem vervangen worden, nadat 1 paneel is getest onder de officiele omstandigheden.

Wel zo fijn als dit allemaal via een Nederlandse partij loopt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 28 november 2010 @ 16:24:
Misschien vandaag het maand-record halen, qua kWh's.. lage zon, maar ook een lage temperatuur! :)
Je mag je posts ook wel bij elkaar voegen ipv meerdere achter elkaar te plaatsen.
Het lijkt wel of je je naam zoveel mogelijk wilt laten voorkomen in dit forum.

Zelf hebben wij ook afspraken met de chineze fabrikant. Mocht een paneel niet goed zijn, kan de klant bij mij meteen omruilen voor een andere. Wij regelen dan zelf wel met de fabrikant wat me met eventuele defecte panelen doen en de klant hoeft dus niet zelf achter fabrieksgarantie aan.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien vandaag het maand-record halen
3kWh hier, voor de hele dag; iets wat er in juni uitkomt na 2 uur regen,
of in 24 minuten op een clear sky day.
bereid je maar voor op een tsunami van kWh`s begin maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wordt nog kouder brrrrrrr
-7 overdag?????
http://www.buienradar.nl/...ng-per-plaats.aspx?bron=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:11:
[...]

Je mag je posts ook wel bij elkaar voegen ipv meerdere achter elkaar te plaatsen.

Zelf hebben wij ook afspraken met de chineze fabrikant. Mocht een paneel niet goed zijn, kan de klant bij mij meteen omruilen voor een andere. Wij regelen dan zelf wel met de fabrikant wat me met eventuele defecte panelen doen en de klant hoeft dus niet zelf achter fabrieksgarantie aan.
Nee, ik lees, reageer, lees verder, reageer. Dan gebeurt dat soms, op andere fora is dat over het algemeen geen probleem, zodoende is dat een stukje gewenning.

/edit:

En een mooi grafiekje van de dagopbrengst:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/5vdizc.jpg

Nu heb ik dus 2 compleet verschillende onderwerpen in 1 post. Persoonlijk vind ik dat een rare gewoonte, ik had dus liever een nieuwe post gemaakt voor het plaatje van het grafiekje..

En om mij nu meteen te 'beschuldigen' van het zoveel mogelijk posten om naamsbekendheid te krijgen.. jammer hoor. Als ik het hier van moeten hebben.. :F :F

[ Voor 23% gewijzigd door SunshineCompany op 28-11-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik kwam de volgende website tegen welke wellicht interessante informatie bevat voor de lezers met websites over energie, milieu e.d.
De website is van het Ecologisch Kennis Centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

HellevUUr schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:22:
Ik kwam de volgende website tegen welke wellicht interessante informatie bevat voor de lezers met websites over energie, milieu e.d.
De website is van het Ecologisch Kennis Centrum.
Weet je zeker dat je de goede link hebt geplaatst..? Het komt nogal.. amateuristisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het kan niet koud genoeg worden.
Op dit moment buiten -5 en binnen 22 'C *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schaatsen! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
binnen hier 19 raden, als je het 22gr binnen hebt ben je bejaard of heb je het binnenklimaat niet goed (hier rel. luchtvochtigheid ca 40-50%)
Jij hebt natuurlijk zo'n speksteenkachel dat maakt alles anders ;)

net gelezen dat isolatie van je kruipruimtevloer averechts werkt (www.vloerisolatie.org) (is dus van Tonzonrakkers)

en dat de remeha evita 110000 kost en een terugverdientijd heeft van 20 jaar...

[ Voor 5% gewijzigd door technopeuter op 30-11-2010 21:47 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

technopeuter schreef op zondag 28 november 2010 @ 22:39:
Jij hebt natuurlijk zo'n speksteenkachel dat maakt alles anders ;)
Te samen met een glaasje rode wijn in de luie stoel naast m'n kachel :+
Maar morgenvroeg gaat om half 7 de wekker en hup door de vrieskou weer naar m'n werk ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist terug van een onsite bezoek bij Siderea.nl.
Erg interessante materie, enne... erg leuk om te zien dat mijn Suntech/MSK combo inderdaad gewoon een zeer goede tolerantie heeft : +4% op STC vermogens :P

ook lekker kunnen 'spelen' met de simulator, en kijken wat verlagen/verhogen van de hellingshoek heeft op opbrengsten, danwel omvormer-omwisselzaken.....
Fascinating... en dat allemaal in een non-windows environment :)

@Siderea.nl: nogmaals 'gracias' (om wat zonnige warmte in deze koude dagen te benutten) voor de gastvrijheid en uitleg! En natuurlijk de gesprekken over politiek & alles wat daarbij op duurzaamheid te betrekken is :)

ik ga even verder met artikel over het bezoek hiervan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Mogelijk nulletje teveel? Dan kan er nog 4.000 Euri Agentschap NL subsidie vanaf, en moet je nog steeds vet betalen. Voor hyperefficiënte extra gas stoker, en vals-fossiel concurrentie met zonnestroom onder het voor de laatste bedoelde salderingsartikel voor het overschot aan elektra gaan bedrijven (zoals in een wetswijziging stond geformuleerd)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:00:

Nu heb ik dus 2 compleet verschillende onderwerpen in 1 post. Persoonlijk vind ik dat een rare gewoonte, ik had dus liever een nieuwe post gemaakt voor het plaatje van het grafiekje..

En om mij nu meteen te 'beschuldigen' van het zoveel mogelijk posten om naamsbekendheid te krijgen.. jammer hoor. Als ik het hier van moeten hebben.. :F :F
Sorry hoor maar je bent 1 van de weinige die vaak achter elkaar zinnetjes staat te posten en niet als je de laatste post van de topic ben deze gewoon even uitbreid. Dat doen anderen ook.
Het is geen beschuldiging om meer naamsbekendheid mee te krijgen wat jij er nu van maakt, het is meer dat het gewoon irritant is en weinig bijdraagt. Ik snap dat je erg enthousiast bent met je nieuwe zonnepanelensysteem en elk wissewasje wilt melden op deze forum. Dat wilde ik even kwijt.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

net gelezen dat isolatie van je kruipruimtevloer averechts werkt (www.vloerisolatie.org)
Je weet dat deze "onafhankelijk" stichting gewoon van Tonzon is??

(goed bedrijf, maar begin wel mijn twijfels bij hun handelswijze te krijgen...)

Iemand een objectief oordeel over tonzonfolie?? elke lovende bron komt elke keer uit bij tonzon als je terug zoekt (o.a. whoiss info)
1 nulletje te veel?

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 29-11-2010 00:52 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SolarKing schreef op zondag 28 november 2010 @ 17:11:
[...]

Maar hoe is de garantie geregeld als jij er niet meer bent? ................................Dat is DE vraag die uiteraard ook aan WijWillenZon gesteld moet worden. Een stichting is sneller uit- dan in- geschreven bij de KvK.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Ik denk dat je dat zelfde probleem hebt bij ieder product dat 10 tot 20 jaar geacht wordt mee te gaan. Misschien is over 9 jaar als er iets stuk gaat en je wilt garantie de hemel wel naar beneden gekomen.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:14

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Vandaag een dagje zonder gas. Liander komt de gasaansluitingen in het complex vervangen. Als het te koud wordt in huis gaan we toch maar over op elektrisch vuur.

Nog even over het vervangen van de CV-pomp. Het gemiddelde opgenomen vermogen van de ketel is gehalveerd. Na een week meten is dat ongeveer 45 W. Met de oude pomp was dat (over langere tijd gemeten) 90 W.
Ook opvallend is dat de ketel (brander/pomp) van zaterdagavond 22.30 uur tot zondagavond 22.30 16 draaiuren heeft gemaakt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
glambalk schreef op maandag 29 november 2010 @ 06:16:
[...]

Maar hoe is de garantie geregeld als jij er niet meer bent? ................................Dat is DE vraag die uiteraard ook aan WijWillenZon gesteld moet worden. Een stichting is sneller uit- dan in- geschreven bij de KvK.
Da's bijna een universele vraag :) We zijn eigenlijk nog nauwelijks bekend met producten met een zo'n lange garantie-, en levensduur. En in hoeverre bestaan bedrijven nog over 10-15 jaar wanneer er wel wat mis gaat?

Fabrieksgarantie is ook niet alles, kijk maar naar de 5 Isofoton panelen met delaminatie die ik heb. Isofoton doet verrekte moeilijk en doen het probleem af als estetisch. 8)7 . Ik mag voor 150 euro een paar panelen opsturen voor een nieuwe Flashtest bij STC condities. Dat doen we dus maar niet. |:(

Trouwens de vrouw in Spanje die claimt dat de zon van haar is, kunnen we haar ook aansprakelijk stellen dan wanneer een zonnestorm de aarde treft en electronica sloopt? Of andere zaken waar de zon een rol speelt? :F

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 29-11-2010 09:15 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 00:24:
[...]

Ik weet niet wat ik van Tonzon moet denken, maar vanwege die site en het feit dat mijn buren met Drowa onder de vloer nog steeds 3500 kuub stoken, geloof ik eerder Tonzon dan die 100 Drowa-verkopers in ons land.
Misschien dat Drowa wel het een en ander helpt, maar je isoleert nog altijd aan de verkeerde kant. Je stookt nog steeds je kruipruimte op.

Overigens sinds afgelopen zaterdag het dak van mijn berging geisoleerd met 6cm PIR-schuim. Gewoon tussen de balken gedrukt en zondag het laatste stukje gedaan. Gevolg is dat de badkamer op de eerste verdieping, die aan de berging grenst, 's morgens in anderhalf uur op te stoken is naar 16 graden met 500W vloerverwarming. Voorheen lukte dat in 2 uur nog niet en voelde het nog steeds koud aan.

Komende week de slaapkamers, overloop en de zolder doen, gaat lekker warm worden op de bovenverdieping. Haal ik straks ook het rendement van de overburen met een 5 jaar jonger huis: beneden gewoon naar 20 graden stoken en alle warmte die naarboven lekt houdt de bovenverdieping warm. Als alles erin zit komt mijn vader langs om de hele zooi af te werken met gips, en doen we samen de enkelsteens muren van de berging nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 15:33
Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 00:24:
[...]

Iemand een objectief oordeel over tonzonfolie?? elke lovende bron komt elke keer uit bij tonzon als je terug zoekt (o.a. whoiss info)
Dat tonzon lijkt mij wel wat als isolatie onder m'n houten vloer (huis 1928) te hangen, Echt ervarings- deskundigen ben ik niet tegen gekomen. Wat is het alternatief voor onder de houtenvloer?

[ Voor 0% gewijzigd door macheld op 29-11-2010 10:30 . Reden: bouwjaar huis 1928 :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

macheld schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:31:
[...]

Dat tonzon lijkt mij wel wat als isolatie onder m'n houten vloer (huis 1228) te hangen, Echt ervarings- deskundigen ben ik niet tegen gekomen. Wat is het alternatief voor onder de houtenvloer?
Dat net het probleem.. Hoe meer ik zoek, hoe minder ik het vertrouw. Als je echt een product hebt hoef je toch geen schijn stichtingen op te hangen, die dan jou gelijk moeten bewijzen??

Ook ik geloof niet in vlokken op de bodem. Het moet de vloer zijn die je isoleert, niet de bodem..

In jou geval glaswol of steenwol tussen de balken?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 20:40

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ik heb een lager bedrag gehoord (8000 euro) maar mijn installateur is nog terughoudend omdat de technologie nog niet echt proven is. Hij schatte in dat een aantal onderdelen geen 10 jaar meegaan en dat er dan hoge kosten komen (Stirling motor) die eigenlijk totale vervanging voordeliger maakt.

Maar dat is korter dan de TVT.

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Dat tonzon lijkt mij wel wat als isolatie onder m'n houten vloer (huis 1228) te hangen, Echt ervarings- deskundigen ben ik niet tegen gekomen. Wat is het alternatief voor onder de houtenvloer?
Da's oud...

Ik heb hier onder de houten balken een rachelwerk gemaakt en daar XPS platen (met messing en groef) tegenaan gezet. Met de 6 cm die ik heb zal ik rond de R=2 m^2K/W zitten. Voordeel is dat de balken nog wat kunnen ademen omdat ze niet ingepakt zitten, plus dat je minder randen hebt (en daar zijn de verliezen meestal het grootst). Vergeleken met glaswol/steenwol heb je geen stofproblemen met het verwerken. Nadeel is dat het wat meer werk is. Ik moet het nog afwerken bij de muren, dus echt klaar ben ik (helaas) nog niet.

De opbouw bij ons is dus (van onder naar boven) XPS, rachelwerk, houten balken, vloerdelen, folie, isofelt, laminaat. De vloer is van zichzelf natuurlijk niet warm, maar onze dochter (en wij met haar) spelen zonder problemen op de vloer, ook tijdens deze koude dagen.

Nog beter wordt het, denk ik, alleen met vloerverwarming. Hoe goed je ook isoleert, het blijft een oppervlak waardoor warmte weglekt en dat dus relatief koud is. Je ramen zullen ook altijd koud aanvoelen wanneer je ze aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
SunshineCompany schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:33:
[...]

Weet je zeker dat je de goede link hebt geplaatst..? Het komt nogal.. amateuristisch over.
Wat je zegt klopt. Het is echter waarschijnlijk 1 persoon die hierachter schuil gaat.
Geen budget voor "opleuking" van de website. Het gaat om de inhoud.
[...]

Dat tonzon lijkt mij wel wat als isolatie onder m'n houten vloer (huis 1928) te hangen, Echt ervarings- deskundigen ben ik niet tegen gekomen. Wat is het alternatief voor onder de houtenvloer?
zoek op posts van ecowoman in dit topic of in het vorige topic. Zij heeft hier meerdere posts over geschreven.
Ik zit zelf ook te bedenken hoe ik deze koude vloer kan isoleren.

[ Voor 39% gewijzigd door HellevUUr op 29-11-2010 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door HellevUUr op 29-11-2010 10:35 . Reden: iets over teveel aparte posts met als doel reclame te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje off topic maar toch weer niet.

Verhaaltje over de slechte beleggingen van Essentgelden (verkoop Essent aan RWE) wat ook geldt voor Nuon/Vattenfall

http://www.limburger.nl/a...kt_door_crisis_Eurolanden

http://krantdigitaal.ddl....-20101129-01010NL008.html

En de "gemeenten doen er laconiek over"

Dit geld zou ten dele ten goede komen aan duurzame energie.via subsidies (LES)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Vmu schreef op maandag 29 november 2010 @ 08:39:
Ik denk dat je dat zelfde probleem hebt bij ieder product dat 10 tot 20 jaar geacht wordt mee te gaan. Misschien is over 9 jaar als er iets stuk gaat en je wilt garantie de hemel wel naar beneden gekomen.
Dat is dus niet zo. Alle grote en zichzelf serieus nemende zonnepanelen merken hebben hun garanties ondergebracht in verzekeringen of aparte bedrijven. Deze vallen buiten de balans van de bedrijven. Hiermee is garantie op lange termijn zeker gesteld.
flitspaal.nl schreef op maandag 29 november 2010 @ 09:03:
[...]

Da's bijna een universele vraag :) We zijn eigenlijk nog nauwelijks bekend met producten met een zo'n lange garantie-, en levensduur. En in hoeverre bestaan bedrijven nog over 10-15 jaar wanneer er wel wat mis gaat?

Fabrieksgarantie is ook niet alles, kijk maar naar de 5 Isofoton panelen met delaminatie die ik heb. Isofoton doet verrekte moeilijk en doen het probleem af als estetisch. 8)7 . Ik mag voor 150 euro een paar panelen opsturen voor een nieuwe Flashtest bij STC condities. Dat doen we dus maar niet. |:(

Trouwens de vrouw in Spanje die claimt dat de zon van haar is, kunnen we haar ook aansprakelijk stellen dan wanneer een zonnestorm de aarde treft en electronica sloopt? Of andere zaken waar de zon een rol speelt? :F
Kijken hoelang ze haar claim dan volhoudt.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een tussenwoning, dubbel glas. Gebruik rond de 1000 kuub gas per jaar.

Op hoeveel graden zetten jullie de verwarming s'nachts? Wat is het beste? Heb HR ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 12:20:

Op hoeveel graden zetten jullie de verwarming s'nachts? Wat is het beste? Heb HR ketel
's nachts gaat de temperatuur op 10 graden. In de praktijk koelt het nooit verder af tot een graad of 17. ( vanaf 19.6 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Temperatuur van de CV ketel ingesteld op maximaal 55 graden. Temperatuur in huis niet verder laten zakken dan 17 graden. Dat betekend dus voor 's nachts de thermostaat op 17. Heeft mij een besparing van ongeveer 150m³ op jaarbasis opgeleverd.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update tav de Climarad in mijn woonkamer.

De lucht ervaar ik als frisser en wordt constant op een maximum van 1200ppm CO2 gehouden. De ingeblazen lucht is wel kouder (immers WTW met 80% rendement), maar niet zoals met een luchtrooster dat er een schuif kou in je nek valt.

Het enige nadeel is het geluid. We zitten pal naast het Climarad en hij is dan wel hoorbaar. Als je met meerdere mensen in de woonkamer aanwezig bent, kun je het zelf storend gaan vinden. Maar, je kunt hem ook op een lagere luchtkwaliteit laten regelen, laten pauzeren en eventueel later even voluit zetten.

Tot nu toe:
Ventilatie is veel comfortabeler geworden
Geluid is een minpunt
Grote kast aan de muur is een minpunt

Voor mij weegt het comfort ruimschoots op tegen de minpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zo net even de kruipruimte doorgekropen (en ff een leidinkje (beter) geisoleerd was er toch). Tonzon zou moeten kunnen en eigenlijk wel beter uitkomen. Grote platen krijg ik niet door mijn kruipgat.

Maar vraag me toch af. Kruipruimte is redelijk droog en 40cm hoog. Wat zouden mijn opties zijn. Bodem isolatie zie ik niet zitten. Pur spuiten een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor EPC waarde zou mijn huis nu eigenlijk op uitkomen?

Uitgangspunt is een middenwoning EPC 0,8 met ventilatiesysteem C (opgeleverd eind 2007)

Verbeteringen voor EPC zijn:
1350Wp zonnepanelen ZZW
15,8GJ zonnecollectoren ZZW
Warmtepompboiler COP 3,69
Wandverwarming bovenverdiepingen
Vloerverwarming benedenverdieping
Decentrale balansventilatie benedenverdieping 55m^2 (woonkamer/keuken)

(regenwatersysteem doet niet mee voor EPC helaas)

Wat moet je eigenlijk met de EPC waarde 0,8? Hoe kun je dit gebruiken om te berekenen wat het specifieke gebruik zou moeten zijn van je huis?

BTW, mijn zonneboiler haalt met de weinige zonuurtjes toch nog makkelijk 40 graden (op 200L).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Pur spuiten heeft als nadeel dat de laag hard is.
Met 40cm ruimte blijft er dan weinig over.

Tonzon folie kan worden weggeduwd en zo blijft er meer ruimte over.
Bij mij zit het onder de vloer.
Montage viel best mee en het is natuurlijk prima onder de vloer te brengen.
Of het veel besparing geeft, hoop ik te kunnen vaststellen.
De vloer lijkt minder koud, maar dat is zonder warmtebeeld camera niet echt objectief vast te stellen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Over het algemeen spuit je er niet meer dan 6cm op, maargoed, met pur spuiten zit wel alles eronder en heb je een grote zooi in je kruipruimte.
Zelf heb ik een kruipruimte van 80cm, hier en daar wat lager en 70cm. Komende week eerst maar eens kijken hoe naar ik word van PIR-schuimplaten door een luikje van 1 meter diagonaal drukken (platen zijn 1,20x2,40). Ik heb me nu gewoon voorgenomen om de reststukken op zolder te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
_JGC_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:33:
Zelf heb ik een kruipruimte van 80cm, hier en daar wat lager en 70cm. Komende week eerst maar eens kijken hoe naar ik word van PIR-schuimplaten door een luikje van 1 meter diagonaal drukken (platen zijn 1,20x2,40). Ik heb me nu gewoon voorgenomen om de reststukken op zolder te gebruiken.
Ben inderdaad benieuwd hoe je dat wilt doen. Niet alleen de grootte van het luik is een probleem, maar vooral in combinatie met de hoogte van de kruipruimte.

XPS was er in 120x60, dat was net te doen door mijn luik - een heel pak paste niet eens. PIR isoleert natuurlijk wel weer wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
En het feit dat ie in de kast onder de trap zit... Als ik dat in strookjes van 60cm breed ga zagen, mag ik de lengte ook inkorten omdat ik het anders niet door dat luik krijg. De breedte van het luik is de afstand tussen 2 liggers, dus heel erg breed is het niet.
Wat dat betreft is tonzon wel een heel stuk handiger. Glaswol of steenwol is geen optie ivm vocht in de kruipruimte, dat isoleert meteen niet meer als het vochtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

_JGC_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 16:45:
En het feit dat ie in de kast onder de trap zit... Als ik dat in strookjes van 60cm breed ga zagen, mag ik de lengte ook inkorten omdat ik het anders niet door dat luik krijg. De breedte van het luik is de afstand tussen 2 liggers, dus heel erg breed is het niet.
Wat dat betreft is tonzon wel een heel stuk handiger. Glaswol of steenwol is geen optie ivm vocht in de kruipruimte, dat isoleert meteen niet meer als het vochtig wordt.
Mmm.. afgezien van de hoogte van de kruipruimte (die varieert bij mij van 50 tot 38cm), lijkt het wel of wij hetzelfde huis hebben. Ook bij mij zit hij tussen 2 liggers (kwaaitaaivloer) en onder de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:47
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:02:
Even een update tav de Climarad in mijn woonkamer.

De lucht ervaar ik als frisser en wordt constant op een maximum van 1200ppm CO2 gehouden. De ingeblazen lucht is wel kouder (immers WTW met 80% rendement), maar niet zoals met een luchtrooster dat er een schuif kou in je nek valt.
Ik merk dat ik aan Climarad in de woonkamer niet voldoende heb. Het afzuigrooster in de keuken heb ik op de minimale opening gezet. Aan de voorzijde heb ik één rooster boven het raam open gezet.
De Climarad zit aan de achterzijde.
De luchtstroming van de Climarad is niet voldoende om voor een luchtstroom door de hele kamer te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het kader van de ultieme december saldering dacht ik... een waterval van ledjes langs de haag.
trekt dat klereding maar 11 watt... zo kom ik natuurlijk nooooit van dat overschot af.
het ziet er wel prachtig uit in de sneeuw.
Over het algemeen spuit je er niet meer dan 6cm op, maargoed
hahaha spuit maar door hoor, hier heb je een geeltje, 25cm en dan sokken uit in de huiskamer,
heerlijk.
mijn isolatie kraakt en piept, dat komt omdat het voor de 2e keer de tvt aan het bereiken is
koud tot half mei, koud vanaf eind november...
go figure....

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 18:29 . Reden: nederlanders weten alles, daar hoort geen moer ook bij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bij mij gaat de verwarming uit: des te kleiner het temperatuurverschil, des te minder energie stroomt er van binnen naar buiten, des te minder energie hoeft er in --> besparing.

Mijn huis koelt erg snel af. 's Avonds 18.5º, dan is het bij dit weer 's ochtends alweer gedaald naar 14º. En als ik dan 's avonds weer uit mijn werk kom (op de ochtenden dat ik werk stook ik het niet warm), 12º-13º. Dat komt ook omdat ik alleen de kamer, keuken en badkamer warmstook. Dus zodra de verwarming uitgaat, lekt de warmte vanuit de woonkamer de rest van het huis in.

Mijn gasverbruik is wel laag denk ik voor zo'n matig geïsoleerd huis: ca. 1000 m3/jaar (incl ca 150 m3 voor koken en ww).

Heb net het dubbel glas voor boven en de voordeur besteld. 1000 euro voor 5 stukken glas, totaal 5,03 m2. Dus net genoeg voor de subsidie. Snel aanvragen want eind van het jaar loopt de regeling af. Het lage btw-tarief op een deel van het werk scheelde toch ook nog 80 euro.

Volgend project is vloerisolatie. Daarvoor moet ik eerst zo'n 15-20 kuub zand uit de kruipruimte laten zuigen. Heeft iemand dit al eens laten doen?

Ik ben alvast aan het meten. Mijn buitenthermometer heb ik naar binnen gehaald en op de vloer gezet. Die geeft een graad of 3 minder aan dan de thermometer op 1,5 m hoogte. Ik ben zomaar nieuwsgierig wat het verschil is bij iemand met vloerisolatie (en een gewone cv uiteraard, geen vloerverwarming). Weet iemand dat?

Ik twijfel nog heel erg tussen tonzon thermokussens en 'klassieke' isolatie, bijv eps of xps.

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat je de fundering buitenom ook kunt isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:26:
Ik twijfel nog heel erg tussen tonzon thermokussens en 'klassieke' isolatie, bijv eps of xps.

Nu heb ik ook wel eens gelezen dat je de fundering buitenom ook kunt isoleren
Join the club... Maar buitenom isoleren. Heeft dat nut? Je blijft met je ventilatiegaten zitten.

Overigens ik stook ook alleen huiskamer en badkamer. Maar in woonkamer zakt het in 24 uur nog niet onder de 15.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyberpope op 29-11-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:40:
[...]

Join the club... Maar buitenom isoleren. Heeft dat nut? Je blijft met je ventilatiegaten zitten.

Overigens ik stook ook alleen huiskamer en badkamer. Maar in woonkamer zakt het in 24 uur nog niet onder de 15.
Als ik mijn bestrating ooit opnieuw ga doen dan graaf ik 20cm EPS in tegen het beton van de fundering aan.

Geen idee of het veel nut gaat hebben, maar veel kost het ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik woon in een vrijstaand huis zonder enige vorm van isolatie. Alleen dubbelglas. Ik heb boven (waar ik nooit kom) 4 slaapkamers waar ik de verwarming minimaal open heb, tegen bevriezing. Beneden warm ik de woonkamer en keuken op, en de badkamer waaruit wat warmte naar de slaapkamer vloeit.

Vannacht de thermostaat op 12 gezet, vanochtend was het 13 graden binnen.

Wat raden jullie aan? Op welke temp. zal ik 's nachts de thermostaat zetten? Wat is beter, het 's ochtends weer vanaf koud naar warm stoken, of het 's ochtends van lauw naar warm stoken?

In plaats van vloerisolatie heb ik dit ding trouwens (nouja, was eigenlijk verjaardagskado aan m'n vriendin, maar ik leen het maar even.. ;) ):

Afbeeldingslocatie: http://www.coldbuster.com.au/images/coldbusternz/Coldbuster-footwarmer.jpg

Als ik het volgende plaatje op die site zie schaam ik me wel een beetje.. :+
Afbeeldingslocatie: http://www.coldbuster.com.au/images/coldbusternz/footwarmer_lady.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door SunshineCompany op 29-11-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, wel effectief zo'n ding. Wat denk je waarom ik hier de hele dag met schoenen door huis loop? Als ik ze dan niet aan heb, dan ga ik op het eiland van mijn hoekbank zitten, pootjes omhoog, lekker naast de verwarming.

Mijn handjes jeuken overigens nu al om de rest van het huis aan te pakken. Best leuk werk dat isoleren. Stelt op zich helemaal niks voor, je moet alleen een beetje handigheid krijgen. Baal er alleen wel een beetje van dat mijn kantoor in de berging niet goed geisoleerd is. Laten de vorige eigenaars dat doen door een bouwbedrijf, wat krijg je? Hout stijf tegen de enkelsteens muur geslagen, klein laagje steenwol ertegen en daaroverheen gips. Van plastic folie tussen muur en steenwol was niks te vinden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:40:
Maar buitenom isoleren. Heeft dat nut? Je blijft met je ventilatiegaten zitten.
Ja want de vloer steunt op de fundering en zo lekt veel warmte weg naar de grond rondom het huis. Kijk maar eens hoe dat bij nieuwbouw aangepakt wordt.
Dan is jouw uitgangspositie wat beter dan de mijne. Of slechter... 't Is maar hoe je het bekijkt. In elk geval heb ik meer ruimte om te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

SunshineCompany schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:59:
Wat raden jullie aan? Op welke temp. zal ik 's nachts de thermostaat zetten? Wat is beter, het 's ochtends weer vanaf koud naar warm stoken, of het 's ochtends van lauw naar warm stoken?
Als je gaat voor maximaal besparen: laagdraaien.

Als je gaat voor comfort: lekker laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:52:
[...]

Als je gaat voor maximaal besparen: laagdraaien.

Als je gaat voor comfort: lekker laten staan.
Dan draai ik hem laag 's nachts. Geen last van namelijk! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
_JGC_ schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:37:
Mijn handjes jeuken overigens nu al om de rest van het huis aan te pakken. Best leuk werk dat isoleren. Stelt op zich helemaal niks voor, je moet alleen een beetje handigheid krijgen. Baal er alleen wel een beetje van dat mijn kantoor in de berging niet goed geisoleerd is. Laten de vorige eigenaars dat doen door een bouwbedrijf, wat krijg je? Hout stijf tegen de enkelsteens muur geslagen, klein laagje steenwol ertegen en daaroverheen gips. Van plastic folie tussen muur en steenwol was niks te vinden iig.
Ik ben hier ook her en der aan het isoleren, maar vind het flink tegenvallen. Je moet overal ad-hoc oplossingen bedenken en vaak lukt het gewoon niet zonder ingrijpende veranderingen aan bijvoorbeeld raamkozijnen. En dan zit je nog met je koudebruggen als je aan de binnenkant isoleert. Wat dat betreft hoop ik dat ze ooit eens de regels wat versoepelen en we gewoon de hele boel aan de buitenkant kunnen aanpakken. Dat is dan één keer flink doorbijten (qua kosten), maar dan is het ook klaar.

Los daarvan: Waarom wil je folie tussen muur en steenwol? Tenzij je een overwegend natte muur hebt, is dat folie toch niet nodig? Wel tussen steenwol en gips, natuurlijk, maar aan de buitenkant is folie vziw alleen zinvol tegen nattigheid of tocht. Dat moet met een steens muurtje toch wel meevallen.
Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:46:
Ja want de vloer steunt op de fundering en zo lekt veel warmte weg naar de grond rondom het huis.
In het geval van een betonnen vloer kan ik me dat voorstellen, anders niet. Het punt is dat steen niet goed isoleert, en dat via de steenachtige materialen die in verbinding staan met je fundering warmte weg lekt. Ik heb houten vloeren, maar ik verwacht dat het isoleren van de fundering wel zou helpen om de muren minder te laten afkoelen.

Je fundering zomaar uitgraven lijkt me ook niet ongevaarlijk. Loop je niet het risico dat je je fundering verzwakt? Met het uitgraven van je kruipruimte is dat ook altijd iets om rekening mee te houden, dus geldt dat hier niet ook?

[ Voor 21% gewijzigd door asvogel op 29-11-2010 20:10 . Reden: Reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 23:32

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:02:

Het enige nadeel is het geluid. We zitten pal naast het Climarad en hij is dan wel hoorbaar. Als je met meerdere mensen in de woonkamer aanwezig bent, kun je het zelf storend gaan vinden. Maar, je kunt hem ook op een lagere luchtkwaliteit laten regelen, laten pauzeren en eventueel later even voluit zetten.
Met meerdere mensen valt het geluid toch minder op?
Lijkt mij...

Want je hebt dan meer mensen die geluid produceren.
Of overstemt het de gesprekken?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 14:09:
Wat voor EPC waarde zou mijn huis nu eigenlijk op uitkomen?

Uitgangspunt is een middenwoning EPC 0,8 met ventilatiesysteem C (opgeleverd eind 2007)

Verbeteringen voor EPC zijn:
1350Wp zonnepanelen ZZW
15,8GJ zonnecollectoren ZZW
Warmtepompboiler COP 3,69
Wandverwarming bovenverdiepingen
Vloerverwarming benedenverdieping
Decentrale balansventilatie benedenverdieping 55m^2 (woonkamer/keuken)

(regenwatersysteem doet niet mee voor EPC helaas)

Wat moet je eigenlijk met de EPC waarde 0,8? Hoe kun je dit gebruiken om te berekenen wat het specifieke gebruik zou moeten zijn van je huis?

BTW, mijn zonneboiler haalt met de weinige zonuurtjes toch nog makkelijk 40 graden (op 200L).
EPC zegt vrij weinig.

Ik sprak pas nog een kennis en die vertelde dat hij bij de berekening van de EPC voor de vergunningsaanvraag van zijn passief huis (14 kWh/m²/jaar) niet onder de 0,7 kwam!

Rc waardes boven de 5 tellen niet mee klaarblijkelijk... 8)7

En niet dat het aan installaties ontbreekt ZLTV, zonneboiler en balansventilatie.

Maar lees ook dit bijvoorbeeld:
http://www.olino.org/arti...esparing-en-verduurzaming
Punkrocker schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:08:
[...]

Met meerdere mensen valt het geluid toch minder op?
Lijkt mij...

Want je hebt dan meer mensen die geluid produceren.
Of overstemt het de gesprekken?
Denk dat hij dan harder gaat blazen, omdat er meer CO2 in de lucht komt.

Maar dan vraag ik me af:
Hebben kamerplanten dan ook een positief effect, doordat ze CO2 opnemen? :9
engelbertus schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:25:
[...]
op het plaatje zie je ook dat de ongeisoleerde wand, en de geisoleerde wand aan de buitenkant slechts een graad schelen, bij een verschil in temperatuur van 30 graden.
het verschil bij eric was ietsje kleiner, dus het hangt wat dat betreft nogal af van de betrouwbaarheid van de aangegeven waarden om iets te kunnen zeggen over de rc waarde van een wand.

hoe dat bij een raam zit weet ik zo niet exact, maar dat iets een bepaade temeratuur heeft, wil volgens mij niet automatisch zeggen dat er een bepaalde hoeveelheid energie uit weglekt.
Ja, dat is zeker zo. Maar een FLIR heeft een gevoeligheid van 50mK (ik gok hier even dat ze een van de duurdere modellen hebben gebruikt anders is het 80mK). Dus het verschil tussen 1 en 2 graden verschil is goed te zien. Maar er zitten natuurlijk naast de temperatuur nog meer factoren in die berekening die van heel grote invloed zijn. Vandaar ook dat ik om meer details vroeg aan Eric, maar dat is wss idd zoals hij aangaf wat te diepgaand voor hier op het forum.

[ Voor 39% gewijzigd door Paul C op 29-11-2010 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:03:
[...]

Je fundering zomaar uitgraven lijkt me ook niet ongevaarlijk. Loop je niet het risico dat je je fundering verzwakt? Met het uitgraven van je kruipruimte is dat ook altijd iets om rekening mee te houden, dus geldt dat hier niet ook?
Ik zou hem ook niet uitgraven. Ik zou alleen de eerste 20-30cm afvragen aan de voor en achterzijde van het huis en daarna piepschuim erin laten zakken. Ik ga zelf geen piepschuim ONDER de fundering plaatsen.

Gewoon 20cm piepschuim tegen het beton aan de buitenkant aan ( voorkant en achterkant ) 4cm zand erover voor het bestraten en klaar.

Op onderstaande foto's is het te zien ( warmte op de stenen ).

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1422.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1438.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1466.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/infrarood/ir_1474.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@SunshineCompany
Je huis lekt zo veel warmte dat het belangrijker is om bijvoorbeeld de spouwmuren te gaan isoleren.
Dan je druk maken over de nachtverlaging.

Je kunt ook proberen te wennen aan altijd 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal
Waarschijnlijk bespaart het meer energie als je de binnenkant van de fundering en binnenmuur onder de vloer isoleert
(als je daar bij kunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:36:
@flitspaal
Waarschijnlijk bespaart het meer energie als je de binnenkant van de fundering en binnenmuur onder de vloer isoleert
(als je daar bij kunt)
Als ik aan de buitenkant isoleer dan hou ik de warmte aan de binnenkant van m'n huis. Als ik aan de binnenkant isoleer heb ik nog steeds geen barrière naar de buitenkant.Althans da's mijn theorie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:20
ik kan wel wat advies gebruiken bij de aanschaf van m'n zonneboiler!
Ik wil graag een ATAG-installatie, en een leverancier heeft de volgende bedragen geoffreerd:
1. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 120 liter/2,5 m² voor 4400 euro
2. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 200 liter/5 m² voor 6700 euro
3. ATAG Q Solar Q25SC200 (dus ook 200 liter en 5 m²) voor 7250 euro.

Die kleinste zonneboiler is extra aantrekkelijk geprijst ivm een jubileum van het installatiebedrijf. Het verschil met de grotere zonneboiler en met de QSolar is nu wel erg groot geworden, 2300 resp. 2850 euro. Hoe reken ik nu globaal uit of het aantrekkelijk is om voor de duurdere opties te gaan?

Optie 1. en 2. zouden alleen worden ingezet voor het opwarmen van warm water, optie 3. natuurlijk ook voor de verwarming. We hebben geen LTV, maar een combinatie van convectoren en radiatoren; vanwege de convectoren moet de CV-watertemperatuur dus boven de 60 graden blijven, heb ik begrepen.
We zijn met z'n vieren, 2 volwassenen en 2 kinderen van 5 en 7, dus die gaan straks wel vaker douchen dan ze nu doen (allevier elke dag onder de douche).

Heeft iemand ervaring met deze keuze?
En/of heeft een van jullie een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:21:
Ik zou hem ook niet uitgraven. Ik zou alleen de eerste 20-30cm afvragen aan de voor en achterzijde van het huis en daarna piepschuim erin laten zakken. Ik ga zelf geen piepschuim ONDER de fundering plaatsen.
Gewoon 20cm piepschuim tegen het beton aan de buitenkant aan ( voorkant en achterkant ) 4cm zand erover voor het bestraten en klaar.
Ik vraag me dan wel af of dat echt veel scheelt. Waarschijnlijk hangt het af van de verhouding tussen geisoleerd en ongeisoleerd. Als die muur nog 50 cm verder doorloopt, dan zal die bovenste 20 cm isoleren vermoedelijk niet zo heel veel schelen. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen! Ik ga hier ooit nog eens een terras aan de achterkant aanleggen, en kan dan ook wel wat graafwerk doen als het de moeite loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-12-2024
SunshineCompany schreef op maandag 29 november 2010 @ 18:59:

Als ik het volgende plaatje op die site zie schaam ik me wel een beetje.. :+
[afbeelding]
Haha, herkenbaar.. Ook ik kocht zoiets op bejaarden.com (o.i.d.).. Maareh.. wel 60w verbruik, dus oppassen hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
asvogel schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:19:
[...]

Ik vraag me dan wel af of dat echt veel scheelt. Waarschijnlijk hangt het af van de verhouding tussen geisoleerd en ongeisoleerd. Als die muur nog 50 cm verder doorloopt, dan zal die bovenste 20 cm isoleren vermoedelijk niet zo heel veel schelen. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen! Ik ga hier ooit nog eens een terras aan de achterkant aanleggen, en kan dan ook wel wat graafwerk doen als het de moeite loont.
Eheh, ik isoleer uiteraard wel de gehele diepte. Gokje dat dit zo'n 60-70cm is. Ik graaf alleen stuk voor stuk 20-30cm vanaf de kant uit en laat dan dus piepschuim erin zakken tot aan het einde van diepte van de fundering.

Ze doen dit overigens meer, ik heb laatst een stuk gelezen waarbij ze standaard rijtjeshuizen praktisch passief hebben gemaakt. Ook met deze methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/1385/729849109858c.th.jpg

In het kader van isoleren, afgelopen weekend mijn hondeluikje vervangen door deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
We hebben een huis gekocht ! een huis uit 1965 dat onlangs kompleet gerenoveerd is. We moeten nog keuken, badkamer en vloeren plaatsen. Het nieuwe huis biedt een mooie kans om duurzame energie in het huis toe te passen. Het huis heeft nu toch al een Energielabel B, toch knap voor een huis uit 1965. Aangezien we een niet al te groot budget hebben voor de "verbouwing" pakken we het relatief klein aan.

We hebben een opdracht uit staan bij New Energy Systems te Schimmert voor het volgende:
  • 4 stuks ScheutenSolar Multisol p6-60i zonnepanelen 225Wp/st (totaal 900 Wp)
  • 2 stuks Mastervolt Soladin 600 omvormers
  • onderconstructie voor plat dak
  • montage incl aansluiting op meterkast
De panelen komen op het plat dak van de garage. Tevens hebben we de maximale subsidie van 1500 euro aangevraagd bij LES. We hebben het gelukt dat de gemeente waar we onder vallen, Nuth, nog geld heeft zitten in hun subsidiepotje voor zonnepanelen.

We hopen alles te laten installeren in januari 2011. Ik houd ook een blog bij over de Zonnepanelen, ik deel daar al mijn avonturen en ervaringen op gebied van duurzame energie.

De komende weken ga ik eens flink lezen over al jullie ervaringen, tips, trucs,etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

aukema schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:41:
[afbeelding]

In het kader van isoleren, afgelopen weekend mijn hondeluikje vervangen door deze.
waar had je die gehaald??? En is die echt zo veel beter?

Ik had al gekeken naar de swing 7 (flitspaals-tip), maar die is te klein (dikke kat). Dus de swing 11 besteld, maar die is wel heel erg groot. Nu de Staywell 300 in bestelling staan....

[ Voor 27% gewijzigd door Cyberpope op 29-11-2010 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
Tja, je kunt hem dus alleen in de VS halen. En omdat ze die vervolgens niet in de EU willen leveren heb je een tussendienst nodig. Voor zover ik heb kunnen vinden kan dat dan alleen via Petco.com
schrik niet van de bijkomende verzendkosten :((

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 19:46:
[...]

Ja want de vloer steunt op de fundering en zo lekt veel warmte weg naar de grond rondom het huis. Kijk maar eens hoe dat bij nieuwbouw aangepakt wordt.
..
zojuist de overbuurman in kader van Kliimaatstraatfeest over de vloer gehad: hij werkt bij een bedrijf wat isolatie toepast (vloer/fundering/kruipruimte/impregnering etc.etc.).

Zo leer je weer es wat.... ik zie weer opties voor funderingisolatie ontstaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik had hem al gevonden.. Extreem weatherdoor..

http://www.petsafe.net/Pr...e-Weather-Door-Small.aspx

Maar wil hij er ook door??? Gok dat mijn kat dat niet gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hkuit schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:19:
ik kan wel wat advies gebruiken bij de aanschaf van m'n zonneboiler!
Ik wil graag een ATAG-installatie, en een leverancier heeft de volgende bedragen geoffreerd:
1. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 120 liter/2,5 m² voor 4400 euro
2. ATAG A244C combi-ketel + ATAG CB Solar 200 liter/5 m² voor 6700 euro
3. ATAG Q Solar Q25SC200 (dus ook 200 liter en 5 m²) voor 7250 euro.

Die kleinste zonneboiler is extra aantrekkelijk geprijst ivm een jubileum van het installatiebedrijf. Het verschil met de grotere zonneboiler en met de QSolar is nu wel erg groot geworden, 2300 resp. 2850 euro. Hoe reken ik nu globaal uit of het aantrekkelijk is om voor de duurdere opties te gaan?

Optie 1. en 2. zouden alleen worden ingezet voor het opwarmen van warm water, optie 3. natuurlijk ook voor de verwarming. We hebben geen LTV, maar een combinatie van convectoren en radiatoren; vanwege de convectoren moet de CV-watertemperatuur dus boven de 60 graden blijven, heb ik begrepen.
We zijn met z'n vieren, 2 volwassenen en 2 kinderen van 5 en 7, dus die gaan straks wel vaker douchen dan ze nu doen (allevier elke dag onder de douche).

Heeft iemand ervaring met deze keuze?
En/of heeft een van jullie een advies?
Tipje: meestal rond de zonnige maanden geeft Atag een zonnebon-actie uit, toch weer 250 EUR korting.
Tja ik ga je niet beinvloeden, maar die Qsolar is wel hoogstaand en een hoog tweak gehalt >:)

daarnaast: hier gewone radiatoren (nieuwbouw 2005/2006), en ik werk met LTV temperaturen. Even wennen maar het gaat gewoon. Wellicht werken de convectoren ook als ze ONDER de 60 graden komen, just trail and error.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 29-11-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukema
Cyberpope schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:57:
Ik had hem al gevonden.. Extreem weatherdoor..

http://www.petsafe.net/Pr...e-Weather-Door-Small.aspx

Maar wil hij er ook door??? Gok dat mijn kat dat niet gaat doen.
Het gaat wat zwaarder dan een traditioneel 1-deurs luikje, maar mijn hond heeft het ondertussen al geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hkuit,
de qsolar is zo duur omdat ie het maximale rendement geeft.
de eerste 2 moduleren/condenseren hopelijk of niet op warm water, de qsolar zeker.
in de zomer gaan de kids dus steeds vaker en langer douchen en in de winter op een modulerende gasketel.
dan heeft de qsolar nog iets leuks en dat is cv ondersteuning.
het zou zomaar de goedkoopste keuze kunnen zijn.
de onderhoudsinterval is ook 1x per 5 jaar voor enkel de ketel.
probeer de situatie in 10-15 jaar te zien.

de qsolar is 8000 euro
15 jaar kent 180 maanden
de qsolar kost 44 euro per maand
bespaart de qsolar je ook 44 euro per maand ? (tov uitgangspositie)
wat kost een m3 over 10 jaar ?
wel eens gedouched onder een brandweerstraal ? (cw6)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2010 22:08 . Reden: de qsolar is in 3 jaar 3x zo duur geworden het lijkt de gasprijs wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
flitspaal.nl schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:35:
Eheh, ik isoleer uiteraard wel de gehele diepte. Gokje dat dit zo'n 60-70cm is. Ik graaf alleen stuk voor stuk 20-30cm vanaf de kant uit en laat dan dus piepschuim erin zakken tot aan het einde van diepte van de fundering.
Ze doen dit overigens meer, ik heb laatst een stuk gelezen waarbij ze standaard rijtjeshuizen praktisch passief hebben gemaakt. Ook met deze methode.
Ah, ik begreep je verkeerd. Ben wel erg benieuwd naar wat dat oplevert! Ons huis is gefundeert op staal, dus ik zou op eenzelfde manier de boel stukje bij beetje moeten kunnen aanpakken. Maar zou je dan niet de binnen- en buitenkant moeten doen? Ik neem aan dat, zeker iets dieper, de temperatuur van de grond binnen en buiten je huis ongeveer hetzelfde is. Als je links naar sites met meer uitleg hebt, dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

asvogel schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:03:
Ik mag hopen van niet. Een huis hoort op de palen te rusten. Ik herinner me hoe ze bij de bodemsanering in Lekkerkerk alle grond rondom en onder de huizen afgroeven. Raar gezicht, die huizen op palen in de lucht te zien hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:34:
@SunshineCompany
Je huis lekt zo veel warmte dat het belangrijker is om bijvoorbeeld de spouwmuren te gaan isoleren.
Dan je druk maken over de nachtverlaging.
Hij woont in een huurhuis...
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:36:
@flitspaal
(als je daar bij kunt)
Ik denk het niet. De bodem onder je huis is gemiddeld warmer dan de grond rondom je huis. Zeker hartje winter. De bovenste laag van de grond is dan bevroren, maar je kruipruimte geenszins. Door het aanbrengen van isolatie tegen je fundering versterk je dat verschil nog een beetje. Het helpt nl. ook de warmte in de kruipruimte te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat een kennis en informatie komt er trouwens voorbij over isoleren en ketels.. :o Werkelijkwaar leerzaam! Al moet ik zeggen dat ik nog niet alle termen door heb. Ik woon nu inderdaad in een huurhuis waar ik niet lang meer zal wonen. Ik weet nu in ieder geval wel waar ik op ga letten als ik een huis ga kopen. En waar ik in kan / moet investeren als ik mijn gasverbruik wil terugdringen in een toekomstig huis.

Verder vind het erg interessant dat er partijen zijn die je CV tweaken. En dat je ze uberhaupt kunt tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Anne vdr Bom
Anne vdr Bom schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:23:
[...]

Ik mag hopen van niet. Een huis hoort op de palen te rusten. Ik herinner me hoe ze bij de bodemsanering in Lekkerkerk alle grond rondom en onder de huizen afgroeven. Raar gezicht, die huizen op palen in de lucht te zien hangen.
Ondanks dat ons relatief platte lage landje op vele plaatsen gelijk aan moeras is en dus palen van + 15M noodzakelijk zijn, zijn er toch hele provincies waar nog steeds niets onder een plaat/bakfundering hoeft.
Zo staat ons huis gewoon op een trapezium fundering van stampbeton op het gele zand en er is geen beweging geweest sinds 1972 (lees ik af aan de muren binnen en buiten).

Tja Lekkerkerk en omgeving (Alexanderpolder, Gouda), daar moet je iedere 5 jaar je tuin en straat ophogen als je niet wilt struikelen over je drempel :) .

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1 ... 11 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.