Huh, die zin snap ik niet

ik had redenen om het zo te doen.
Het was ook helemaal niet als een aanval bedoelt, meer een tip. Anyways, met een goede FIir (zoals de camera die hier gebruikt is), is er helemaal niet zo'n groot temperatuurverschil nodig. Als het bij een dT van pak 'm beet 15 graden niet te zien, dan is het niet significant.
eerst de feiten kennen dan oordelen,
Ja, vandaar dat mijn post zo vol staat met voorbehouden. Als jij die in kunt vullen, dan kan ik iets zinnigers zeggen over die isolatiewaarden. Als het inderdaad HR++ glas is, zoals jij zegt, dan trek in namelijk eerder mijn aannames (die hier natuurlijk ook vrij losjes zijn) in twijfel, dan dat ik concludeer dat jou raam de warmtegeleiding heeft van een simpel enkel glas raampje.

er stond inderdaad beneden 8Kw elektrisch extra opgesteld, alles om maximaal fouten te ontdekken.
airflow geeft nu eenmaal andere waarden, maar vooral op lek-fouten, en die zocht ik.
de buitenmuren met supafill werken perfect, dat moet jij toch ook zien.
Ja, maar air-flow binnen zou alleen de overdrachtweerstand aan de binnenkant verlaagd hebben, terwijl we hier proberen de isolatiewaarde aan de buitenkant te bepalen. Tenzij dus de kachel direct tegen het glas staat te blazen? (Dat zou je overigens aan de buitenkant naar alle waarschijnlijkheid vrij duidelijk herkennen...)
Zou je dus wat meer over de omstandigheden kunnen vertellen, om zo de warmtebeelden wat meer in een context te plaatsen?
Over de buitenmuren:
Als die 3C zijn, de buitenlucht 1C en de binnenlucht 28C, dan betekend dat een U-waarde van 1,9 W/m²k, oftewel een Rc van 0,5 m²K/W, wat ongeveer vergelijkbaar is met een ongeïsoleerde spouwmuur. (bij een overgangsweerstand van 0,04 W/m²K) Is de buitentemperatuur daarentegen 2C, dan wordt dat echter al een Rc van ongeveer 1 m²K/W. Wat ik hier mee wil zeggen is niet zo zeer dat jouw muur niet geïsoleerd is, want dat is niet zo, maar dat een meeting aan de buitenkant gewoon heel erg afhankelijk is van de omstandigheden. Zonder dat we de omstandigheden weten kunnen we alleen iets relatiefs zeggen, zoals mijn muur is beter dan die van de buren, of het raam boven is beter dan het raam beneden (als de binnentemperatuur boven en onder gelijk was?).
De berekening die ik doe is ongeveer uitgelegd met dit plaatje:

De Rc kunnen we berekenen als we een aanname doen van de overgangsweerstanden tussen de lucht ende muur, de lucht temperatuur aan beide kanten weten en minstens van een oppervlakte de oppervlaktetemperatuur.
Edit:
Bedankt! Hier ook een atag ketel
[
Voor 4% gewijzigd door
Paul C op 26-11-2010 22:48
]