3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik heb mijn piepschuim weg bij Raab Karcher, werd gratis gebracht. Wel leuk om te zien ruim 10m3 piepschuim. 5m3 voor mijn kruipruimte, 5m3 voor die van m'n buurman. Wij hebben platen van 100x100x10 besteld. 100x50x10 waren er helaas niet.. wij hebben ze netjes doorgezaagd en daarna strak onder de vloer tegen elkaar aan gelijmd.Freemann schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:27:
Product Soortelijk gewicht Kg/m³ Lambda droog W/m.K ( droog) Lambda vochtig Toeslag in % (a) Lambda reken
W/m.KPolystyreenschuim geëxpandeerd (EPS) 15-40 0,035 0 - Polystyreenschuim geëxtrudeerd (XPS) 35-40 0,027 0 - Cellulair glas 105-165 0,036-0,060 0 0,036-0,06
Als ik het zo uitreken dan zou XPS 22,9% beter isoleren bij dezelfde dikte.
verschil van 0,035 naar 0,027 = 0,008
0,035 / 0,008 = 4,375
100 / 4,375 = 22,9 ( % )
Maaaaaar XPS is gemiddeld wel 100% duurder...
5cm EPS isoleert beter dan 3 cm XPS, maar 5cm EPS kost p/m2 ongeveer €6, terwijl XPS per m2 ongeveer €12 kost
Oftewel € technisch gezien is EPS veel interessanter en in mijn situatie kan ik die 2 extra cm wel hebben.
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik onze binnenmuur, met de buurman die door de weeks niet stookt, met 5cm EPS isoleren met als afwerking gipsplaat.
Nu nog wat offertes bijelkaar sprokkelen voor de +/- 50m2 EPS 10cm of 100m2 EPS 5cm (en hornbach ff bellen).

Wij hebben piepschuimlijm in grote emmers gebruikt en met een plamuurmes de dotten lijm op de platen aangebracht. Achteraf hadden we een plamuurmes moeten verzagen zodat er een paar tanden in zouden zitten dan kan je de lijm nog mooier verdelen. Dan waren misschien de bokjes ook niet nodig geweest eronder voor de aanhechting.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verrek, nu je het zegt, die bestaan idd ook out of the box.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 09:42:
Had je bij de emmers lijm niet gewoon een paar lijmkammen erbij kunnen kopen?
Magoed, het zit nu ook zo vast als een huis. Het zit ten eerste compleet vast geklemd onderling en alles zit nog eens een keer verlijmd tegen de bovenlaag aan.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Veel meer had ik ook niet hoor. Ik had gemiddeld 50cm ruimte onder de vloer. Alle bokjes hebben we op 40 tot 45cm afgezaagd.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 09:50:
Wel een mooie werkhoogte voor een kruipruimte. Hier is die ca. 40 cm. 100 jaar geleden waren de mensen een stuk dunner denk ik..
Mijn buurman had 10cm minder ruimte onder de vloer, daar hebben we de hele tijd liggen tijgeren om alles er onder te krijgen.
Knap werk!!
Eh nee, geen engtevrees, wel een )*(#$)*(#$ klus. Twee dagen werk om twee vloeren te isoleren. Dag 1 bij de buurman, hij plakken ik aangeven. Van 10:00 tot 18:00 bezig geweest. Dag 2 bij ons, ook 10:00 begonnen 17:00 klaar waarbij ik plakte en hij aangaf.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 09:57:
In ieder geval hadden jullie geen last van engtevrees.
Knap werk!!
Wel ontzettend comfortabel. De vloer blijft nu lekker warm en de temperatuurverschillen tussen muur en plafond is nu veel kleiner. ( max 1 1/2 graad in de winter ).
‘Nederland behoort tot de vuilste landen van Europa’
Nederland is meest vervuilde land van Europa
A'dam PVOutput
En we zijn maar een klein land, dus vervuiling waait heel gemakkelijk over naar ons.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ziet er goed uit!flitspaal.nl schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 09:34:
[...]
Ik heb mijn piepschuim weg bij Raab Karcher, werd gratis gebracht. Wel leuk om te zien ruim 10m3 piepschuim. 5m3 voor mijn kruipruimte, 5m3 voor die van m'n buurman. Wij hebben platen van 100x100x10 besteld. 100x50x10 waren er helaas niet.. wij hebben ze netjes doorgezaagd en daarna strak onder de vloer tegen elkaar aan gelijmd.
[afbeelding] De pootjes zijn er inmiddels onder weg.
Wij hebben piepschuimlijm in grote emmers gebruikt en met een plamuurmes de dotten lijm op de platen aangebracht. Achteraf hadden we een plamuurmes moeten verzagen zodat er een paar tanden in zouden zitten dan kan je de lijm nog mooier verdelen. Dan waren misschien de bokjes ook niet nodig geweest eronder voor de aanhechting.
Begrijp ik nu goed dat jullie de platen maar op enkele plaatsen voorzien hebben van lijm of hebben jullie later met de "kam" de hele platen voorzien?
Lever Raab Karcher ook aan particulieren, zie op hun site weinig info (behalve een catalogus zonder prijzen).
Je mag dit lange verhaal mailen (als je wilt) naar:migjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 01:30:
@freeman
je vloer is duidelijk en goed.
de binnen muur isolatie zie ik wat problemen maar ik weet niet de situatie helemaal.
ik zou die muur niet met eps isoleren, wegens vocht regulering van het huis.
langer verhaal is nodig.
marco apenstaartje frijmann puntje nl
Toch even een vraag;
Waarom zou EPS problemen opleveren en XPS niet?
Iemand hier nog ervaring met extra isolatie voor schuine daken?
Wij hebben een schuin dak (oost - west) van ong. 70m2 en dat is nu voorzien van 4cm glaswol met dampwerende folie. Van het voorjaar heb ik een Veluxraam gemonteerd in het westelijke deel en toen kwam ik erachter dat de dampwerende folie compleet vergaan is. Zodra je de folie aanraakt, valt er een gat in. Nu zit ik al een tijdje te spelen met het idee om de isolatie van het dak aan te pakken.
Nu zit ik echter met 2 vragen;
- is het erg dat de folie vergaan is?
- kan ik het dak aan de binnenkant na-isoleren? Zo ja, met welk materiaal en/of welke methode en waar moet ik rekening mee houden? (weet dat het een probleem is ivm de dampwerende folie, maar misschien dat er toch iets mogelijk is
[ Voor 22% gewijzigd door Freemann op 16-10-2011 11:33 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd

Ik reken trouwens met werkelijke graaddagen omdat de methode van gewogen graaddagen bij mij voor geen meter overeenkomt met het gasverbruik. Bij gewogen graaddagen wordt bijv. met een factor 1,1 gerekend in de maanden november t/m februari, maar de factor 1,1 is bij mij alleen van toepassing als het aantal graaddagen per week boven 100 uitkomt. In het voor- en najaar rekenen ze met 0,8 maar bij mij varieert het tussen de 0,4 en 0,9. Ik gebruik dus een eigen methode om gewogen graaddagen te berekenen. Omdat dat niet de officiele manier is, reken ik in vergelijkingen met vorige jaren altijd met de werkelijke graaddagen.
Nee, net als 'gewone' plantsoenen is het niet beschermd tegen vandalisme en diefstal. Het plantsoen is omringd door huizen die er direct op uitkijken. Het initiatief voor het eetbaar plantsoen komt van de bewoners zelf en brengt weer een stukje meer sociale samenhang in de buurt. Een veel gehoorde opmerking was dat je op deze manier weer meer contact krijgt met andere buurtbewoners. Doordat het door de bewoners is aangelegd en ze ook zelf belang hebben bij het plantsoen, zal controle op het plantsoen ook automatisch groter zijn. Ook als je naar de toekomst kijkt denk ik dat de kans kleiner is dat bijv. hangjongeren een plantsoen gaan vernielen waar ze van kinds af aan al aardbeitjes uit halen en in hebben gespeeld. Of dat werkelijk zo is, zal de praktijk moeten uitwijzen.JeroenH schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 22:50:
Is het beschermd tegen vandalisme en diefstal?
En - het maakt voor het verhaal niet uit - we hebben het over Nederland: alle grond heeft een eigenaar.
De gemeente blijft inderdaad eigenaar van de grond, maar de buurtbewoners sluiten een beheersovereenkomst met de gemeente en zijn verantwoordelijk voor de planten die op die grond staan en het onderhoud (en ook voor evt. toekomstige kosten, alleen de materialen voor de aanleg zijn gefinancierd door de gemeente). Ik heb geen foto's gemaakt, maar op YouTube wel een filmpje gevonden van een ander eetbaar plantsoen.
YouTube: opening eetbaar plantsoen Eindhovense wijk Geestenberg
Helaas is het rekenen met gewogen graaddagen de enige manier om je gegevens correct te vergelijken met anderen.
Als je met absolute graaddagen werkt, dan houdt je geen rekening met variërende stralingswarmte en omgevingstemperatuur op de verschillende momenten in een jaar. De rekenwaarde m3/graad C, zal dan ook niet correct zijn.
Ook het vergelijken van je verbruik met die van je afgelopen jaren klopt dan niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-10-2011 12:13 ]
Ik vind het een prachtig initiatief, ik hoop dat het een succes wordt.
(ik doe het wel op het forum. dan kunnen andere mij verbeteren als ik domme fouten maak.
ik ben ook niet perfect.)
vloer:
lijmkam gebruiken die normaal door tegelzetters worden gebruikt.
flitspaal.nl kwam daar te laat achter.
dat geeft niks want als je alles weet wat het leven te bieden heeft is er geen verrassing meer en wordt alles erg saai.
je hoeft trouwens niet zoveel lijm te gebruiken als een tegelzetter doet.
muur:
bedenk dat de temperatuur-verschillen tussen jouw huiskamer en van de buurman maar 8-12 graden is.
niet het zelfde als de huiskamer en de tuin, dat is meer verschil van ongeveer 20-30 graden in de winter.
dus een laag dikker als 0,6 cm xps of 1,5 cm eps/glaswol is dan erg onzinnig.
je gaf zelf al aan dat de temperatuur verschil op de muur maar 1-3 graden is.
de tussen muur doet ook isoleren.
ja zelfs beton heeft een isolatiewaarde.
niet de beste maar zeker aanwezig.
je zult de isolatielaag dampwater dicht moeten maken met de volgende materialen.
met xps en eps gebeurt dit van zelf.
met glaswol zul je er een plastic laag voor moeten doen.
nadeel hiervan is dat het vocht van koken en uitademen nu anders door het huis verwerkt zullen moeten worden. een gedeelte van de buffer dicht je dus af.
ik denk wel dat het geen probleem oplevert in jouw type huis.
zolang je niet alle muren zo doet.
andere oplossing is damp open werken.
b.v. met vilt
je kunt ook nog kijken naar multipor maar daar heb ik geen ervaring mee.
of je timmert er gewoon een laag hout tegen de muur.
dat zal ook al genoeg isoleren.
ik zou zeggen begin maar eens met de vloer.
en denk rustig na over de muur.
sucses.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
We hebben inderdaad op enkele plaatsen dotten aangebracht ( 8 tot 10 per plaat ). Daarna de plaat aangedrukt en wat heen en weer geschoven om de lijm nog verder te verdelen. Daarna een paaltje eronder om de lijm rustig te laten drogen.Freemann schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 11:20:
[...]
Ziet er goed uit!
Begrijp ik nu goed dat jullie de platen maar op enkele plaatsen voorzien hebben van lijm of hebben jullie later met de "kam" de hele platen voorzien?
Lever Raab Karcher ook aan particulieren, zie op hun site weinig info (behalve een catalogus zonder prijzen).
Raab Karcher levert ook aan particulieren. Wij waren per huis ongeveer 570 euro kwijt aan EPS en lijm. vooral lijm was duur. Je betaald piepschuim per kuub
Je kan aan de binnenkant na-isoleren, kijk bijvoorbeeld bij www.isover.nl, die heeft complete systemen inclusief speciale folies om aan de binnenkant na te isoleren. In dat geval krijg je geen problemen met vochtophoping en dakrot.Iemand hier nog ervaring met extra isolatie voor schuine daken?
Wij hebben een schuin dak (oost - west) van ong. 70m2 en dat is nu voorzien van 4cm glaswol met dampwerende folie. Van het voorjaar heb ik een Veluxraam gemonteerd in het westelijke deel en toen kwam ik erachter dat de dampwerende folie compleet vergaan is. Zodra je de folie aanraakt, valt er een gat in. Nu zit ik al een tijdje te spelen met het idee om de isolatie van het dak aan te pakken.
Nu zit ik echter met 2 vragen;
- is het erg dat de folie vergaan is?
- kan ik het dak aan de binnenkant na-isoleren? Zo ja, met welk materiaal en/of welke methode en waar moet ik rekening mee houden? (weet dat het een probleem is ivm de dampwerende folie, maar misschien dat er toch iets mogelijk is)
Je kan ook net zoals mij je dak aan de buitenkant laten isoleren, dat kost ongeveer 30 euro / m2 en dan wordt de ruimte tussen je dakbeschot en je dakpan compleet volgespoten met HR parels met latex.
Daar woont een collega van mij vlakbij
Ik woon in noord Veldhoven, je weet wel: direct aan het lokale racecircuit met die terracotakleur huizen met zonneboilers
http://maps.google.nl/?ll...0.003449&t=h&z=18&vpsrc=6
Hier staan sinds kort ook 2x3 zonnestroompanelen: http://maps.google.nl/?ll...0.000431&t=h&z=21&vpsrc=6
[ Voor 44% gewijzigd door PcDealer op 16-10-2011 12:37 ]
En bij mij staat er een halve meter grondwater in.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 09:50:
Wel een mooie werkhoogte voor een kruipruimte. Hier is die ca. 40 cm. 100 jaar geleden waren de mensen een stuk dunner denk ik..
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Gerekend met de gewogen graaddagenmethode is de besparing t.o.v. vorig jaar 23% en t.o.v. 4 jaar geleden 42%. Mijn kritiek op de gewogen graaddagenmethode is juist dat die ook geen rekening houdt met de werkelijke variërende stralingswarmte en omgevingstemperatuur, maar er een factor tegenaan gooit gekoppeld aan een maand die per jaar enorm kan verschillen met de werkelijkheid. Als je bijv. een warme novembermaand hebt, slaat die factor 1,1 helemaal nergens op. De factor 1,0 in oktober heeft in mijn geval de afgelopen 4 jaar nog nooit geklopt (altijd lager dan 1,0). Als ik reken met mijn zelf bedachte methode om graaddagen te wegen dan kom ik uit op een besparing van 27% t.ov. vorig jaar en 36% t.o.v. 4 jaar geleden.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 12:12:
@ecowoman.
Helaas is het rekenen met gewogen graaddagen de enige manier om je gegevens correct te vergelijken met anderen.
Als je met absolute graaddagen werkt, dan houdt je geen rekening met variërende stralingswarmte en omgevingstemperatuur op de verschillende momenten in een jaar. De rekenwaarde m3/graad C, zal dan ook niet correct zijn.
Ook het vergelijken van je verbruik met die van je afgelopen jaren klopt dan niet.
Welke methode ik ook gebruik: de besparing is enorm en daar word ik erg blij van!
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2011 13:32 . Reden: typo in berekening dus percentages vallen iets anders uit ]
heb je ook pur gebruikt voor de lastige plekken?
Ik snap je redenatie volkomen. De correctiefactoren die in de verschillende maanden gelden zijn langetermijn gemiddelden. Incidenteel kunnen die dus heel erg afwijken van de realiteit. Nietemin zal je hier toch mee moeten gaan werken. Simpelweg omdat je dan niet correct kunt vergelijken met andere verbruiken op andere plekken.Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:08:
[...]
Gerekend met de gewogen graaddagenmethode is de besparing t.o.v. vorig jaar 24% en t.o.v. 4 jaar geleden 55%. Mijn kritiek op de gewogen graaddagenmethode is juist dat die ook geen rekening houdt met de werkelijke variërende stralingswarmte en omgevingstemperatuur, maar er een factor tegenaan gooit gekoppeld aan een maand die per jaar enorm kan verschillen met de werkelijkheid. Als je bijv. een warme novembermaand hebt, slaat die factor 1,1 helemaal nergens op. De factor 1,0 in oktober heeft in mijn geval de afgelopen 4 jaar nog nooit geklopt (altijd lager dan 1,0). Als ik reken met mijn zelf bedachte methode om graaddagen te wegen dan kom ik uit op een besparing van 27% t.ov. vorig jaar en 46% t.o.v. 4 jaar geleden.
Welke methode ik ook gebruik: de besparing is enorm en daar word ik erg blij van!
Maar goed, het gaat er natuurlijk om dat je kunt zien of je veel bespaard hebt of niet. Hoeveel procent is dan ook niet zo relevant.
En dat heb je, plenty
En dat geeft een ongelooflijk voldoeningsgevoel, zeker als je daar een paar jaar voor bezig bent geweest.
Gerekend met gewogen graaddagen zijn we in ons huis gestart op 1-1-2006 met 1,29 m3/ C, naar 0,46 m3/C op 1-1-2011.
Het ziet er zelfs naar uit dat we met onze panelen in het 1e jaar quitte gaan spelen.
Het kost een beetje, maar dan heb je ook wat. En dat "wat" bestaat voor 99,99% uit voldoening!

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
en is zo heet als een speksteenkachelSpeksteenkachel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:25:
Onze kWh meter lijkt wel een flitspaal op dit moment
Normaal halen we De Blauwe Hoek gedurende de namiddag weer in, maar dat is gisteren niet echt gelukt en vandaag al helemaal niet, denk ik.
Lekker het gras gemaaid (laatste keer?) en onder het maaien onze paneeltjes bewondert.
Moet je nagaan hoe hard mijn Ferrarismeter gaat met dit weer.. kantoor dicht, en 14000Wp op 't dak.. *)Speksteenkachel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:25:
Onze kWh meter lijkt wel een flitspaal op dit moment
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Is er een maximale vermogensinvoer voor onze ferrarismeters?
Anders gezegd: bij hoeveel kW teruglevering gaat zo'n ding aan gort?
Verwijderd
Lol!Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:27:
[...]
en is zo heet als een speksteenkachel
Live-feed van een Ferrarismeter : klik hier
(ps. er moeten waarschijnljk twee plugins geinstalleerd worden, voordat je alle webcams kan zien)
Die zijn al lang geïnstalleerd! Mooi om op school collega's en studenten te laten zien!!!Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:18:
[...]
Lol!
Live-feed van een Ferrarismeter : klik hier
(ps. er moeten waarschijnljk twee plugins geinstalleerd worden, voordat je alle webcams kan zien)
Verwijderd
Dank je voor je reactie en jij stipt één van mijn redenen aan, waarom ik die live-feed aan heb staan. Het laten zien van de werking van zonne-energie. Ga zo door!Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:20:
[...]
Die zijn al lang geïnstalleerd! Mooi om op school collega's en studenten te laten zien!!!
beetje offtopic :
Zodra ik de live-feed nog een keer vermelde, zag ik meteen bezoekers terecht komen op mijn website en dat de live-feed meteen bekeken werd. Geweldig om te zien.
Heeft er misschien iemand een link naar de precieze methode die jullie gebruiken om het verbruik te corrigeren?Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:22:
[...]
Ik snap je redenatie volkomen. De correctiefactoren die in de verschillende maanden gelden zijn langetermijn gemiddelden. Incidenteel kunnen die dus heel erg afwijken van de realiteit. Nietemin zal je hier toch mee moeten gaan werken. Simpelweg omdat je dan niet correct kunt vergelijken met andere verbruiken op andere plekken.
Maar goed, het gaat er natuurlijk om dat je kunt zien of je veel bespaard hebt of niet. Hoeveel procent is dan ook niet zo relevant.
En dat heb je, plenty![]()
En dat geeft een ongelooflijk voldoeningsgevoel, zeker als je daar een paar jaar voor bezig bent geweest.
Gerekend met gewogen graaddagen zijn we in ons huis gestart op 1-1-2006 met 1,29 m3/ C, naar 0,46 m3/C op 1-1-2011.![]()
Het ziet er zelfs naar uit dat we met onze panelen in het 1e jaar quitte gaan spelen.
Het kost een beetje, maar dan heb je ook wat. En dat "wat" bestaat voor 99,99% uit voldoening!
Ik heb een methode gevonden op olino.org, maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan volgens mij. Gebruiken jullie die methode of een andere?
Op de site van het KNMI wordt e.e.a. aardig uitgelegd.Jovaro schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 15:44:
[...]
Heeft er misschien iemand een link naar de precieze methode die jullie gebruiken om het verbruik te corrigeren?
Ik heb een methode gevonden op olino.org, maar daar zitten nog wel wat haken en ogen aan volgens mij. Gebruiken jullie die methode of een andere?
Hier ook info:
http://www.dicks-website.eu/graaddagen/index.html
Deze geeft heel veel gegevens over een aantal jaren:
http://www.kwa.nl/content/graaddagen-en-koeldagen
Persoonlijk haal ik elke zaterdagmorgen de gegevens van de afgelopen 7 dagen op bij het KNMI en verwerk deze in mijn eigen Excel-bestanden. Samen met de meterstanden geeft dit een helder inzicht in gas, water en elektriciteitsverbruik.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Ik heb nog iets voor jouw collega's en studenten (en eigenlijk voor iedereen) om te laten zien op financieel gedeelte.Schinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 14:20:
[...]
Die zijn al lang geïnstalleerd! Mooi om op school collega's en studenten te laten zien!!!
Op mijn website heb ik nu toegevoegd de Verbruiksprognose van mijn energieleverancier en de Verbruiksprognose van mijn website. Die twee heb ik naast elkaar gelegd en het verschil in zowel kWh als mede in Euro's laten uitrekenen.
Toen ik het nog niet per maand uit liet rekenen, was ik wel verbaasd, dat het zoveel geld kan zijn. Daar kan je als student een paar extra schoolboeken voor kopen.
Je kan het overzicht bekijken op : Verbruiksprognose elektriciteit 2010/2011.
[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2011 16:37 ]
Maar daar kan je ook een aardig drankje van stoken, zelfs zonder zonnestroom.Speksteenkachel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:33:
Op dit moment staat er pan met Gieser Wildeman op zonnestroom te pruttelen
Heeft iemand hier misschien een kortings code of een duurzame waardekaart ?
Zo ja, pm please
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Zal ongetwijfeld lekker zijn maar dat kan ik m'n twee kinderen slecht voorzettenSchinnen-groen schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 16:40:
Maar daar kan je ook een aardig drankje van stoken, zelfs zonder zonnestroom.
[ Voor 69% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2011 16:46 ]
Lijm verhaal is duidelijkmigjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 12:27:
@Freemann
(ik doe het wel op het forum. dan kunnen andere mij verbeteren als ik domme fouten maak.
ik ben ook niet perfect.)
vloer:
lijmkam gebruiken die normaal door tegelzetters worden gebruikt.
flitspaal.nl kwam daar te laat achter.
dat geeft niks want als je alles weet wat het leven te bieden heeft is er geen verrassing meer en wordt alles erg saai.
je hoeft trouwens niet zoveel lijm te gebruiken als een tegelzetter doet.
muur:
bedenk dat de temperatuur-verschillen tussen jouw huiskamer en van de buurman maar 8-12 graden is.
niet het zelfde als de huiskamer en de tuin, dat is meer verschil van ongeveer 20-30 graden in de winter.
dus een laag dikker als 0,6 cm xps of 1,5 cm eps/glaswol is dan erg onzinnig.
je gaf zelf al aan dat de temperatuur verschil op de muur maar 1-3 graden is.
de tussen muur doet ook isoleren.
ja zelfs beton heeft een isolatiewaarde.
niet de beste maar zeker aanwezig.
je zult de isolatielaag dampwater dicht moeten maken met de volgende materialen.
met xps en eps gebeurt dit van zelf.
met glaswol zul je er een plastic laag voor moeten doen.
nadeel hiervan is dat het vocht van koken en uitademen nu anders door het huis verwerkt zullen moeten worden. een gedeelte van de buffer dicht je dus af.
ik denk wel dat het geen probleem oplevert in jouw type huis.
zolang je niet alle muren zo doet.
andere oplossing is damp open werken.
b.v. met vilt
je kunt ook nog kijken naar multipor maar daar heb ik geen ervaring mee.
of je timmert er gewoon een laag hout tegen de muur.
dat zal ook al genoeg isoleren.
ik zou zeggen begin maar eens met de vloer.
en denk rustig na over de muur.
sucses.
Hoe heeft Flitspaal eigenlijk die lijm dampen overleeft/weerstaan?
Even over de muur;
Eigenlijk zeg je, sla er met slagpluggen vloerdelen tegenaan en dan kom je ook al een heel eind qua "isolatie waarde"?!
Het probleem zit hem dus volgens jouw in het feit dat normaal de muren "vocht" opnemen. Dit zou dan opgeheven worden doordat ik de muren bekleed met plastic?
Hoe zou dat vilt moeten werken? heb op die website gekeken, maar kan weinig met die informatie...
Kan ook geen isolatiewaarde vinden.
Jullie waren €570 per huis kwijt?flitspaal.nl schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 12:31:
[...]
We hebben inderdaad op enkele plaatsen dotten aangebracht ( 8 tot 10 per plaat ). Daarna de plaat aangedrukt en wat heen en weer geschoven om de lijm nog verder te verdelen. Daarna een paaltje eronder om de lijm rustig te laten drogen.
Raab Karcher levert ook aan particulieren. Wij waren per huis ongeveer 570 euro kwijt aan EPS en lijm. vooral lijm was duur. Je betaald piepschuim per kuub
[...]
Je kan aan de binnenkant na-isoleren, kijk bijvoorbeeld bij www.isover.nl, die heeft complete systemen inclusief speciale folies om aan de binnenkant na te isoleren. In dat geval krijg je geen problemen met vochtophoping en dakrot.
Je kan ook net zoals mij je dak aan de buitenkant laten isoleren, dat kost ongeveer 30 euro / m2 en dan wordt de ruimte tussen je dakbeschot en je dakpan compleet volgespoten met HR parels met latex.
migjes had het over amper €300, wil je zeggen dat er dan nog ruim 250 a 300 euro aan lijm bij komt?
Ik heb even bij Isover gekeken en ben op het volgens uitgekomen:
http://www.isover.nl/prod...solatie/dak/vario-system/
Zat net op je site te kijken en zag dat je de na-isolatie bij Koston vandaan hebt.
Maar kan EN heeft het zin (kosten/baten) om dit over een bestaande isolatie laag te spuiten? Gok dat jij hier geen sluitend antwoord op kunt geven, maar een inschatting zou ook fijn zijn
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Zelf worstel ik nog steeds met mijn kruipruimte van 40cm en slecht geisoleerde vloer.... wellicht toch maar platen. Maar zijn die makkelijk te lijmen op een kwaaitaai vloer? Ik heb ook geen tijd om daar weken aan te besteden (ivm studie en andere bezigheid...).
Maar omdat ik door waterschade waarschijnlijk mijn houtenvloer wil vervangen door een tegelvloer (met vloerverwarming) wordt vloerisolatie toch wel steeds wenselijker.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
die lijm dampen vallen best mee.
het is meer een soort montage-kit.
stinkt iets maar niet echt heel gruwelijk.
(misschien heeft het wel iets van uit werking gehad op flitspaal.nl.
vloerdelen. lol.
ja als je vol houten vloerdelen pakt gaat het ook lukken.
er is ook een term voor.
lambrisering
kijk daar maar eens mee rond met google of zo.
dan kun je inspiratie genoeg opdoen.
(eigenlijk is dit de ouderwetse manier van isolatie van voor dat we glaswol en eps kende.
je ziet het vaker in huizen van voor de oorlog.
het is alleen een beetje uit de mode geraakt.)
jep vocht. je ademt het uit, komt in de lucht als je kookt, etc
normaal kunnen je muren het een beetje bufferen zodat de ventilatie het s' nacht verwerkt krijgt.
het is eigenlijk simpel.
zou jij in een plastic bak willen wonen?
prijsverschil tussen mij en flitspaal.nl
eps van flitspaal.nl was iets duurder en heeft i meer van gebruikt.
ook heeft flitspaal.nl iets teveel lijm gebruikt.
als je goed rond kijkt naar prijzen lukt het makkelijk voor onder de 500 €.
als flitspaal.nl het nog een keer zou doen komt hij waarschijnlijk ook goedkoper uit.
(ben je er mee eens flitspaal.nl?)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat roept Paul Cohn (o.a. van het dit jaar opgedoekte Opgewekt Nu) al vele jaren, met vernietigende cijfers van internationale bronnen die de gore leugens van vele NL kabinetten ijzig terzijde leggen met de snoeiharde feiten.ericplan schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 10:39:
Geen "Green deal" maar eerder een slechte "Film Noir". Dit kabinet is rampzalig voor het milieu, dat is geen nieuws. Maar we doen het nog slechter dan het kabinet ons wil doen geloven.
‘Nederland behoort tot de vuilste landen van Europa’
Nederland is meest vervuilde land van Europa
Niemand hoort hem (OK, paar mensen dan, geen daarvan in het parlement).
http://www.cerina.org/co2-2010?sort=real&order=desc
(sorteren op "real changes 1990-2010", 26% meer uitstoot in 2010 dan in referentie jaar 1990, we doen het slechter dan het koppel België/Luxemburg en veel slechter dan U.S.A. ...).
http://maplecroft.com/about/news/emissions_energy.html
UAE (1), Australia (2), USA (3), Canada (4), Netherlands (5) and Saudi Arabia (6) are bottom of the ranking and the only countries rated as ‘extreme risk’ by Maplecroft on the basis of their high CO2 emissions from energy use.
@The Wizard: Haagse politici zijn ook erg goed in het in iemand anders schoenen schuiven van onze voortdurende milieuzorgen. Het is grotendeels onzin, die fijnstof ellende is voor het grootste deel onze eigen schuld, zie het NOx kaartje wat ik eerder hier linkte. Dat is Rotterdam, Amsterdam, en ook heel erg veel gemotoriseerd verkeer en kolen- en andere energiecentrales. En er komt nog heel wat meer gore rotzooi bij, want economische groei is daarvoor het toverwoord. Zie Rotterdam Maasvlakte, Moerdijk, A'dam Havengebied en megavervuiler (belastingvrij) Schiphol, Sloegebied Zeeland, Hoogovens, Eemshaven. Handel en de eigen bevolking laten stikken in de rotzooi die daar mee gepaard gaat (inclusief oneindige vervoersstromen over weg, rivier, en door de lucht, "Nederland Distributieland", om "trots" op te wezen). Blinde groei is de Heilige Graal van zowat alle politici hier te lande. Hoe die groei tot stand komt interesseert ze geen bal.
@SSC:
De mijne (die van LianderMoet je nagaan hoe hard mijn Ferrarismeter gaat met dit weer.. kantoor dicht, en 14000Wp op 't dak.. *)
OK, maar weer ff wat goed nieuws dan. EEG Umlage voor 2012 in Duitsland is bekend, is gelukkig gestabiliseerd (minder dan inflatie gestegen). Zal verdere politieke druk op de PV sector hopelijk in de kiem smoren. In de prognose berekeningen leuke serie details, waarvan ik er een hoop laat zien.
http://www.polderpv.nl/ni...16okt2011_EEG_Umlage_2012
O.a. voorspelling door de ÜNB's (hoogspannings-netbeheerders die die berekeningen wettelijk verplicht moeten maken inclusief "ons" onder Min. EL&I vallende TenneT...) dat er in 2011 6,5 GWp aan nieuwe PV-capaciteit bij zou kunnen komen (ik vernam alhier een gok van 5,2 GWp...), in 2012 4,5 GWp, in Duitsland. We zien wel wat het werkelijk wordt.
Let wel: dat zijn voorspellingen, kan nog hoop onvoorziens gebeuren. Wel leuk, op basis van die cijfers zou Duitsland eind 2012 al dik 28 GWp aan zonnestroom capaciteit kunnen hebben. Er zou dan ongeveer zo'n 8,6 TWh 24,1 TWh alleen al aan zonnestroom kunnen worden geproduceerd, vergelijkbaar met maximale jaar opwek van dik 2 ZES* Borssele kernsplijters. Totaal hernieuwbaar zou al op kunnen lopen naar zo'n 114 Terawattuur in 2012...
* edit * (zat in de verkeerde tabel te turen...

[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2011 23:36 . Reden: tabellen blind ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
ik ben het met het rapport in grote lijnen eens.Cyberpope schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:57:
Kent er iemand dit rapport?? Ik vind het op zich weinig betrouwbaar omdat het weer van de directeur van Tonzon die het promoot. (en ik nog steeds geen betrouwbare meting van Tonzon gezien heb, ondanks dat hij overal alle andere producten afkraakt).
maar bedenk je wel dat het over cijfers achter de komma gaat.
met aardig wat "als"jes.
laat het je niet tegen houden om pur te spuiten of andere maat regelen te nemen.
elk systeem heeft voor en nadelen.
eps gaat na jaren toch teveel vocht op zuigen.
pur verliest langzaam zijn isolatie waarde.
en ik ken nog niemand die al 20 jaar tonzon heeft hangen.
het domste wat je kunt doen is "niks doen".
[ Voor 0% gewijzigd door migjes op 16-10-2011 18:24 . Reden: een oeps... ]
Verwijderd
Achter de COMA?migjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:15:
maar bedenk je wel dat het over cijfers achter de coma gaat.
Pattex EPS lijm. zat in 5 liter emmers. en nee, geen PUR gebruikt.marz01 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 13:15:
@flitspaal, voor welke lijm heb je gekozen en wat was de prijs hiervan?
heb je ook pur gebruikt voor de lastige plekken?
Lachen dit, wederom een nieuw dagrecord.
Gisteren 12,91 kWh, vandaag 12,92 kWh (5,27 kWh/kWp)

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2011 18:54 ]
Ben over de helft, dan zit er 6cm + 8cm EPS extra onder de vloer.
Klopt, die lijm was niet goedkoop. Achteraf als we met lijmkammen aan de slag waren gegaan hadden we waarschijnlijk 2 of 3 bussen kunnen besparen. Dan was het misschien 540-550 euro per huis geweest. We zijn in elk geval beide heel blij met de vloerisolatie, het is veel aangenamer nu in de woonkamer.Freemann schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:09:
[...]
Lijm verhaal is duidelijkGa ik verder ff uitzoeken.
Hoe heeft Flitspaal eigenlijk die lijm dampen overleeft/weerstaan?
Jullie waren €570 per huis kwijt?
migjes had het over amper €300, wil je zeggen dat er dan nog ruim 250 a 300 euro aan lijm bij komt?
Ik heb even bij Isover gekeken en ben op het volgens uitgekomen:
http://www.isover.nl/prod...solatie/dak/vario-system/
Zat net op je site te kijken en zag dat je de na-isolatie bij Koston vandaan hebt.
Maar kan EN heeft het zin (kosten/baten) om dit over een bestaande isolatie laag te spuiten? Gok dat jij hier geen sluitend antwoord op kunt geven, maar een inschatting zou ook fijn zijn
En dat Vario systeem is ook waar ik naar ben wezen kijken om aan de binnenkant te isoleren. Alleen omdat we overal al nieuwe kamers hebben gemaakt met een verlaagd plafond ( vliering ) is na-isoleren aan de binnenkant in principe onmogelijk geworden. Vandaar dus de isolatie die door Koston is aangebracht aan de buitenkant.
Ik kan je aan het einde van oktober een aardige inschatting geven hoeveel gas we hebben bespaard. Er is relatief weinig tov vorig jaar veranderd in huis en de stooklijn is nog identiek ingesteld. De schatting is dat we 300-350m3 gaan besparen met de extra isolatie.
Die stank valt inderdaad reuze mee, het is op waterbasis, het ruikt wat naar ammoniak.migjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 17:59:
@Freemann
die lijm dampen vallen best mee.
het is meer een soort montage-kit.
stinkt iets maar niet echt heel gruwelijk.
(misschien heeft het wel iets van uit werking gehad op flitspaal.nl.)
prijsverschil tussen mij en flitspaal.nl
eps van flitspaal.nl was iets duurder en heeft i meer van gebruikt.
ook heeft flitspaal.nl iets teveel lijm gebruikt.
als je goed rond kijkt naar prijzen lukt het makkelijk voor onder de 500 €.
als flitspaal.nl het nog een keer zou doen komt hij waarschijnlijk ook goedkoper uit.
(ben je er mee eens flitspaal.nl?)
Ik denk idd dat ik het nu voor een paar euro minder zou kunnen doen . Ik denk dat we iets van 2,3 en misschien zelfs 4 emmers lijm hadden kunnen uitsparen.
[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 16-10-2011 19:02 ]
Duidelijk verhaal! moet dit systeem volledig aan de binnen kant van het dak aan worden gebracht? Wij hebben namelijk ook een vliering EN kamertjes op zolder.
Wat Koston betreft;
heb jij het op hout aan laten brengen of over een bestaande isolatie laag heen?
Qua lijm;
Oke, duidelijk! hoeveel emmers heb je uiteindelijk gebruikt? Dan kan ik een inschatting maken van het aantal benodigde emmers.
@migjes:
underlayment bedoel ik eigenlijk. Dit wordt vaak gebruikt om vloeren met te maken en daarom noemde ik het vloerdelen ;-)
Op marktplaats staat een bedrijf dat "fins vuren underlayment platen" verkoopt voor €20 per plaat.
Dat is €6,7 per m2, zou dat dan iets zijn om te gebruiken en bereik ik met 1 laag een redelijk isolatie?
Maar dan zou ik het hout koud op de muur aan moeten brengen, daarop gipsplaaten en daarop behang?
[ Voor 31% gewijzigd door Freemann op 16-10-2011 19:25 ]
Verwijderd
heeft het verlagen van de cv temperatuur bij een VR ketel zin?
Daarnaast nog een andere vraag: De radiator in de woonkamer wordt bijna niet warm, lijkt verkeerd aangesloten (beide aansluitingen aan één kant), gehele bovenkant wordt wel warm, onderkant bijna niet. Klassieke radiator met 3 lagen. Ook kun je duidelijk voelen waar de leidingen door de vloer lopen. Pomp van de CV ketel op stand 1 of 3 maakt eigenlijk niet uit. Verder duurt het opwarmen van de kamer vrij lang en is het gasverbruik flink hoog voor een appartement. Iemand ideeën / tips?
Bedankt voor de mooie analyse, zelfs ik kon het volgen. Eigenlijk zit die EEG berekening wel mooi in elkaar als het zelfs met de huidige Duitse uitspattingen nog werkbaar blijft.
(Al moeten de Duitse paneel fabrikanten volgend jaar wel 15% harder gaan lopen voor dezelfde prijs...)
Ter vergelijk: (als ik ze goed optel) leveren de 9 overgebleven kerncentrales in Duitsland maximaal 105 Terawattuur per jaar, dus als ze die 114 TWh voor 2022 kunnen verdubbelen, kunnen die laatste 9 ook dicht.zonnigtype schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:07:
Totaal hernieuwbaar zou al op kunnen lopen naar zo'n 114 Terawattuur in 2012...
Begin met waterzijdig inregelen van de radiatoren icm je CV-ketel.Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:30:
Hallo allemaal,
Daarnaast nog een andere vraag: De radiator in de woonkamer wordt bijna niet warm, lijkt verkeerd aangesloten (beide aansluitingen aan één kant), gehele bovenkant wordt wel warm, onderkant bijna niet. Klassieke radiator met 3 lagen. Ook kun je duidelijk voelen waar de leidingen door de vloer lopen. Pomp van de CV ketel op stand 1 of 3 maakt eigenlijk niet uit. Verder duurt het opwarmen van de kamer vrij lang en is het gasverbruik flink hoog voor een appartement. Iemand ideeën / tips?
Edit hier worden de radiatoren ook niet over de volle opperlak gelijkmatig heet. Logisch, want ze staan meer en meer warmte af aan de ruimte, ipv als verwarmd medium rond gepompt te worden.
De VR-ketel zal wel iets zuinig worden met lagere temperaturen, maar geen gebruik maken via een warmtewisselaar zoals de HR-ketel dat doet (condenserende gasdampen staan hun warmte af via de warmtewisselaar aan bv de CV-kring).
misschien praktischer om te overwegen om de VR_ketel te vervangen door HR-ketel (of gelijk met zonneboiler )
[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 16-10-2011 19:55 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Eerlijke vraag, eerlijk antwoord, ik heb geen *ENKEL* idee meer hoeveel lijm we hebben gebruikt.Freemann schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:16:
@Filtspaal
Duidelijk verhaal! moet dit systeem volledig aan de binnen kant van het dak aan worden gebracht? Wij hebben namelijk ook een vliering EN kamertjes op zolder.
Wat Koston betreft;
heb jij het op hout aan laten brengen of over een bestaande isolatie laag heen?
Qua lijm;
Oke, duidelijk! hoeveel emmers heb je uiteindelijk gebruikt? Dan kan ik een inschatting maken van het aantal benodigde emmers.
Als je de binnenkant van je dak isoleert moet je je hele dak doen voor zover ik weet, omdat je anders koude overgangen krijgt waar water in de lucht gaat condenseren. Dit probleem heb je niet als je aan de buitenkant isoleert.
Koston heeft bij ons tussen het dakbeschot en de dakpannen geisoleerd. De bestaande 20mm PIR die op mijn dakbeschot zit is gewoon blijven zitten.
Verwijderd
Je doorstroming is iig te laag. Beide aansluitingen aan 1 kant maakt niet uit (als het zo hoort bij de radiator uiteraard) heb ik hier ook, is de radiatorkraan misschien kapot/verrot?Verwijderd schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:30:
Hallo allemaal,
niet alle underlayment is geschikt.Freemann schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 19:16:
@migjes:
underlayment bedoel ik eigenlijk. Dit wordt vaak gebruikt om vloeren met te maken en daarom noemde ik het vloerdelen ;-)(lambrisering komt er hier niet in ;-)
Op marktplaats staat een bedrijf dat "fins vuren underlayment platen" verkoopt voor €20 per plaat.
Dat is €6,7 per m2, zou dat dan iets zijn om te gebruiken en bereik ik met 1 laag een redelijk isolatie?
Maar dan zou ik het hout koud op de muur aan moeten brengen, daarop gipsplaaten en daarop behang?
sommige zijn zo hard dat ze niet isoleren. dus let op welke je kiest.
maar als je wil behangen. dan hoeft er geen gipsplaat meer over heen.
behang kan ook rechtstreeks op de underlayment.
(ik vind het geen mooie methode. mijn onder buik zegt dat dit beter kan.)
als je toch wil behangen?
waarom gewoon geen kurk tegen de muur.
en daar het behang over heen.
of nog beter.
isolerend onder behang.
zo iets als dit.
http://www.verfland.nl/as...ehang/isolatiebehang.html
ik heb betere merken gezien maar kom er effe niet op.
verder geen ervaring mee.
(behang komt er bij mij niet in.
Onder behang valt bij mij alles wat op de muur te plakken ismigjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 20:04:
[...]
niet alle underlayment is geschikt.
sommige zijn zo hard dat ze niet isoleren. dus let op welke je kiest.
maar als je wil behangen. dan hoeft er geen gipsplaat meer over heen.
behang kan ook rechtstreeks op de underlayment.
(ik vind het geen mooie methode. mijn onder buik zegt dat dit beter kan.)
als je toch wil behangen?
waarom gewoon geen kurk tegen de muur.
en daar het behang over heen.
of nog beter.
isolerend onder behang.
zo iets als dit.
http://www.verfland.nl/as...ehang/isolatiebehang.html
ik heb betere merken gezien maar kom er effe niet op.
verder geen ervaring mee.
(behang komt er bij mij niet in.)
Bij ons is bijna het hele huis voorzien van glasvlies.
Maar even concreet (want zie op het moment door de bomen het bos niet meer);
Wat is nu een goede methode om de muur te isoleren?
Heb nu van XPS,EPS,lambrisering,kurk,hout etc. langs zien/horen komen, maar ben een beetje de weg kwijt.
En 't is puur natuur ....
[ Voor 11% gewijzigd door JW te R op 16-10-2011 20:30 ]
sorrie.
je was zo bezig met gips platen dat ik dacht dat je de zaak glad gestuct wou hebben.
maar bij behang is gewoon een isolerende onderbehang het makkelijkst.
en het goedkoopst.
eps zou ik alleen maar voor de vloer gebruiken.
(je probeert nu ook 3 projecten te gelijk te doen. vloer muur en dak.
doe eerst maar eens de vloer kun je rustig denken over de muur en dak.)
haha ik spring van de hak op de tak, dat ben ikmigjes schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:11:
@Freemann
sorrie.
je was zo bezig met gips platen dat ik dacht dat je de zaak glad gestuct wou hebben.
maar bij behang is gewoon een isolerende onderbehang het makkelijkst.
en het goedkoopst.
eps zou ik alleen maar voor de vloer gebruiken.
(je probeert nu ook 3 projecten te gelijk te doen. vloer muur en dak.
doe eerst maar eens de vloer kun je rustig denken over de muur en dak.)
Wil altijd info in winnen, het laten bezinken, "perfectioneren", informeren en uitvoeren.
De is de bedoeling dat er glasvlies overheen gaat, daarbij moet het voor de toekomst een duurzame oplossing zijn. Niet dat er over 3 jaar problemen ontstaan door vocht of dat als er een nieuw behangetje op gaat dat er ook een nieuwe laag isolatie behang op moet (vrouwen kunnen nog wel eens van gedachten veranderen

Als ik dan toch ga sleutelen, dan doe ik het ook graag in 1 keer goed.
Oftewel;
Wat zou nu een goede oplossing zijn en hoe zou de opbouw van materialen dan zijn ?
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 16-10-2011 21:24 ]
"Het systeem biedt een betrouwbare oplossing voor particuliere woningen of kantoren met een installatie tot 4,6 kW. Bij een belasting van 2,9 kW zonder zon kan het systeem zo'n half uur energie leveren, met zon zelfs enkele uren."
Zou leuk zijn om zo'n set eens te testen.
's avonds om 18.00 uur off grid en eens kijken hoe lang de backup set het vol houdt.
Immers 's avonds hoeft er geen wasmachine, droger, vaatwasser etc te draaien dat kan allemaal overdag als de zon schijnt
[ Voor 89% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2011 21:57 ]
* NielsTn ruikt optie voor volledig autonoom draaien...Speksteenkachel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:41:
Iemand bekend met de SMA Sunny Backup Set?
"Het systeem biedt een betrouwbare oplossing voor particuliere woningen of kantoren met een installatie tot 4,6 kW. Bij een belasting van 2,9 kW zonder zon kan het systeem zo'n half uur energie leveren, met zon zelfs enkele uren."
De relatief veel energie vragende apparaten overdag hun werk laten doen.
's Avonds zo min mogelijk energie proberen te gebruiken.
Heul mooi maar ook heul duur.Speksteenkachel schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:41:
Iemand bekend met de SMA Sunny Backup Set?
Zou leuk zijn om zo'n set eens te testen.
's avonds om 18.00 uur off grid en eens kijken hoe lang de backup set het vol houdt.
Immers 's avonds hoeft er geen wasmachine, droger, vaatwasser etc te draaien dat kan allemaal overdag als de zon schijnt
Hmm een tweakers-DE-mega-buy opzetten
Alleen maar als je het aandurft om je elektra aansluiting te laten verwijderen.NielsTn schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:56:
[...]
* NielsTn ruikt optie voor volledig autonoom draaien...
Scheelt (in ons geval) EUR 245,72 op jaarbasis...

(en neen, dat lukt ons denk ik nooit, zelfs al hebben we een RZ huishouden)
@NielsTN:
Ene mevrouw Minnesma schijnt erg goed te kunnen onderhandelen...Hmm een tweakers-DE-mega-buy opzetten![]()
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2011 22:02 . Reden: onderhandelaar gezocht ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
oke, as backup: bio-gestookt gas-aggregaatje voor de koelkast stand-by zetten. Pils moet koud blijvenzonnigtype schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 22:00:
[...]
Alleen maar als je het aandurft om je elektra aansluiting te laten verwijderen.
Scheelt (in ons geval) EUR 245,72 op jaarbasis...![]()
(en neen, dat lukt ons denk ik nooit, zelfs al hebben we een RZ huishouden)
@NielsTN:
[...]
Ene mevrouw Minnesma schijnt erg goed te kunnen onderhandelen...
Biobier gaat bij ons binnenkort weer de gang op bij de voordeur. Voordeel van een slechts met veiligheidsglas uitgerust vide aan de noordzijde van ons huis, hele winter gratis koeling (alleen bij hele erge vorst buiten halen we het bier ff naar binnen, maar dan is de lust Bier zu geniessen wat minder dan in de zomer...).NielsTn schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 22:03:
[...]
oke, as backup: bio-gestookt gas-aggregaatje voor de koelkast stand-by zetten. Pils moet koud blijven
En neen, er is nog (steeds) geen vinger richting SV hoofdkraan gegaan. Steeds meer hersencellen komen bij de gedachte daar over al in opstand. Zoiets als die flashmobs bij de financiële instellingen van de laatste dagen...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Driftend door de bochtenJeroenH schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:00:
Brekend nieuws in the World Solar Challenge: Solar Team Twente zet geheim wapen in!
[afbeelding]
bijna MotoGP of Superbike
wie zei ooit dat groen niet cool was ?!

16 oktober, geen vlekje aan de staalblauwe hemelkoepel:

Ik "mis" alleen nog iets...
Vandaag weer 1 Euri twintig verdiend, met dank aan Amon Re.
Ik zeg: ik ga lekker slapen en mooie dromen dromen...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 16-10-2011 23:29 ]
Hoop dat dit te doen is met conventionele radiatoren en nog geen vloerisolatie.
Sinds dat de leidingen zijn geisoleerd merk ik wel dat de radiatoren heter worden dus het zou moeten kunnen.
Herfst 2011, 16 oktober, 13h00 jenseits der Grüne Grenze...

Verwijderd
Nooit geweten, dat die witte strepen nog zoveel van invloed kunnen zijn op ieders PV. Ik heb daar nooit bij stil gestaan. Leuk en leerzaam om te weten.zonnigtype schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:25:
14 oktober met contrail concentratie (met name middag):
[afbeelding]
16 oktober, geen vlekje aan de staalblauwe hemelkoepel:
[afbeelding]
Ik "mis" alleen nog iets...![]()
Vandaag weer 1 Euri twintig verdiend, met dank aan Amon Re.
Ik zeg: ik ga lekker slapen en mooie dromen dromen...
Droomse.
700m3 vrijstaande woning uit 2001
nefit HR ketel uit 2001 met buitensensor
vloerverwarming ingesteld op 50 graden invoer temperatuur
programma wat het overdag 21 graden laat zijn en 's nachts terug naar 18
verbruik vanaf 30-9 tot nu vanmorgen is 49 kuub gas. Lijkt me echt extreem veel voor die 17 dagen en niet eens zo'n slecht weer??
bv gister bijgehouden, om 23:30 was het nog 22 graden in de woonkamer (+1 graad want hadden paar uur wat kaarsjes aan) en vanmorgen om 6:30 was het 20,5 graden in de woonkamer, maar in de nacht was er wel 2,5 kuub verstookt. Vraag ik me echt af waarom en hoelang de ketel aanspringt om wat te doen??? Kan er moeilijk hele avond voor gaan zitten
Lijkt me toch echt absurd veel, of vergis ik me hier in?
mijn totaal prognose voor gas licht op 1600m3, schatting van 50 kuub p/m voor de resterende maanden, en dat lijkt me voor zo'n woning niet absurd veel??
Verwijderd
Het is leuk dat de PV prijzen nu laag zijn geworden door Duitsland.zonnigtype schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 18:07:
OK, maar weer ff wat goed nieuws dan. EEG Umlage voor 2012 in Duitsland is bekend, is gelukkig gestabiliseerd (minder dan inflatie gestegen). Zal verdere politieke druk op de PV sector hopelijk in de kiem smoren. In de prognose berekeningen leuke serie details, waarvan ik er een hoop laat zien.
http://www.polderpv.nl/ni...16okt2011_EEG_Umlage_2012
De keerkant voor de bijstandsmoeder in Duitsland is dat ze 3,6 cent extra moet betalen per kWh om daarmee een groep hele rijke Duitsers een fabelachtig rendement te verschaffen. Dus bijstandsmoeder zeg minus 90 (!) euro. En dan die hele bureaucratische molen er omheen. Die kost ook bakken geld.
Hebben wij een veel makkelijker systeem, net-metering / salderen. Niets anders hebben wij nodig.
Het feit dat het rijke Duitsers betreft kun je zien aan de verdeling van de soort installaties (namelijk groot), huisinstallaties zijn bijna niet rendabel te maken en komen weinig voor, alleen op hele grote huizen.
Meterhuur e.d. maken kleine installaties zoals wij ze kennen onmogelijk (financieel).
Een bijstandsmoeder kan in ieder geval nooit ervan profiteren, terwijl ze wel zwaar moet dokken voor dit feestje, zwaar, alles is relatief, zij betaald het meest hieraan.
40 graden ???flippo765 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:31:
Vandaag de CV-aanvoertemperatuur verlaagd van 55 naar 40 graden.
Sinds dat de leidingen zijn geisoleerd merk ik wel dat de radiatoren heter worden dus het zou moeten kunnen.
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
Bij ons kan hij echt niet lager dan 50 graden (in het na/voor -jaar), in de winter bouw ik hem langzaam op naar 65 a 70 graden. Anders is ons huis niet normaal warm te houden/krijgen. Moet wel zeggen dat wij vloerverwarming hebben, wat ervoor zorgt dat het huis boven een stuk kouder aanvoelt. Dit komt mijn inziens doordat de verwarming minder vaak aan hoeft omdat de beneden verdieping goed op temperatuur blijft. De bovenverdieping koelt daardoor vrij sterk af.
Heb je een woning van 700m³ (wat behoorlijk groot is), of was je gasverbruik 700m³?trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 07:04:
Zit je warm water ook op gas, of niet?trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 07:04:
verbruik vanaf 30-9 tot nu vanmorgen is 49 kuub gas. Lijkt me echt extreem veel voor die 17 dagen en niet eens zo'n slecht weer??
(...)
mijn totaal prognose voor gas licht op 1600m3, schatting van 50 kuub p/m voor de resterende maanden, en dat lijkt me voor zo'n woning niet absurd veel??
Een tijd geleden woonden we in een half-open bebouwing en waren er dagen in december dat we 17m³ nodig hadden om de boel warm te houden.
Nu wonen we in een vrijstaande woning van 277m² en 800m³ en verbruikten vorig stookseizoen (juni 2010 > mei 2011) 1800 liter mazout, vergelijkbaar met ongeveer 1800m³ gas. Dat is dan met een ketel van 26 jaar oud.
Bij ons is deze nog niet aangeweest dit najaar
[ Voor 60% gewijzigd door Woodski op 17-10-2011 09:27 ]
225m2 vloeroppervlakte en iets van 700-800m3 inhoud. Kennelijk is een 1600-1700m3 niet zoveel aan jaarverbruik gas?Cafe Del Mar schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:46:
[...]
Heb je een woning van 700m³ (wat behoorlijk groot is), of was je gasverbruik 700m³?
[...]
Zit je warm water ook op gas, of niet?
Een tijd geleden woonden we in een half-open bebouwing en waren er dagen in december dat we 17m³ nodig hadden om de boel warm te houden.
Nu wonen we in een vrijstaande woning van 277m² en 800m³ en verbruikten vorig stookseizoen (juni 2010 > mei 2011) 1800 liter mazout, vergelijkbaar met ongeveer 1800m³ gas. Dat is dan met een ketel van 26 jaar oud.
Heb wel me stookprogramma naar 20 graden gezet ipv 21; als het dan iets frisser is, ff wat kaarsjes of de gaskachel aan!
Nog wat cijfers ( niet gecorrigeerd met graaddagen )
2007 : 111
2008 : 115
2009 : 60,4 ( HR++ glas en vloerisolatie )
2010 : 65,9 ( Stooklijn optimalisatie CV tuning ).
2011 : 30? ( Dakisolatie )
Gesteld dit zou uitkomen dan zou met HR++ glas, vloerisolatie, CV optimalisatie en dakisolatie ons gasverbruik in oktober met ongeveer 80-90m3 naar beneden zijn gegaan.
Dat zijn toch de cijfers enkel van de maand oktober veronderstel ikflitspaal.nl schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:05:
Nog wat cijfers ( niet gecorrigeerd met graaddagen )
2007 : 111
2008 : 115
2009 : 60,4 ( HR++ glas en vloerisolatie )
2010 : 65,9 ( Stooklijn optimalisatie CV tuning ).
2011 : 30? ( Dakisolatie )
Klopt, alleen maand oktober.Cafe Del Mar schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:31:
[...]
Dat zijn toch de cijfers enkel van de maand oktober veronderstel ik?
Heb je een modulerende kamerthermostaat? In dat geval begrijp ik toch niet dat het echt uit kan maken. Die thermostaat zou zelf ervoor moeten zorgen dat de temperatuur niet hoger wordt dan nodig. Als 40 graden voldoende is, dan moet hij niet warmer worden, en helpt het niet dat je 'm zelf op 40 graden maximeert. Als 40 graden niet voldoende is, dan lever je comfoort in als je 'm niet hoger laat stoken.flippo765 schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:31:
Vandaag de CV-aanvoertemperatuur verlaagd van 55 naar 40 graden.

Waarschijnlijk kunnen de teams morgen normaal verder.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
In de beschrijving van onze Remeha Quinta 28c, die ik toevallig vorige week heb doorgelezen, staat dat als je een modulerende thermostaat hebt, deze zich niets aantrekt van de ingestelde aanvoertemperatuur, maar dat deze zelf bepaald hoe laag of hoog deze temp moet zijn.asvogel schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:59:
[...]
Heb je een modulerende kamerthermostaat? In dat geval begrijp ik toch niet dat het echt uit kan maken. Die thermostaat zou zelf ervoor moeten zorgen dat de temperatuur niet hoger wordt dan nodig. Als 40 graden voldoende is, dan moet hij niet warmer worden, en helpt het niet dat je 'm zelf op 40 graden maximeert. Als 40 graden niet voldoende is, dan lever je comfoort in als je 'm niet hoger laat stoken.
Die instelling werkt schijnbaar alleen met zogenaamde aan/uit thermostaten.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Zijn er ook plannen om die SWC eens in minder zonnige landen te houden? Want die zonnige omstandigheden zijn leuk natuurlijk, maar niet echt representatief voor bijv. Europa.JeroenH schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:03:
Spannende shit aan de gang: de World Solar Challenge is stilgelegd vanwege bosbranden.
[afbeelding]
Waarschijnlijk kunnen de teams morgen normaal verder.
Het zou in ieder geval een extra dimensie geven, omdat de teams dan ook rekening moeten houden met (langdurige) bewolking. Blijft leuk om te volgen.
Twee dingen. Zover ik het begrepen heb moet je aan het begin van het stookseizoen je vloerverwarming langzaam opstoken, dus niet gelijk op 50 graden zetten maar elke week met 5 graden ophogen. Anders loop je kans op scheuren in de vloer door de thermische schok die je creëert.trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 07:04:
Daarnaast is een invoer temperatuur van 50 graden wel heel hoog! op dit moment voer ik in met 25 graden. Mijn vloer zal wel iets beter geïsoleerd zijn (bouwjaar 2008) maar toch, dat is de helft en heerlijk warm op 21,5 graden.
Wij hebben onze vloerverwarming momenteel op 35 graden staan. Ons huis is van begin jaren 80 en heeft onder de vloer zo'n 6cm piepschuim zitten.trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 07:04:
50 graden lijkt me wel erg heet!
Bij extreem koude dagen (-10 overdag) wil ik hem opbouw naar 40 graden, maar dan is de vloer "niet lekker warm". Zodra je, met je sokken, stil gaat staan op de vloer, merk je gewoon dat te warm is (je voeten worden klam/zweterig). Kan me eigenlijk niet voorstellen dat je vloer echt op 50 graden staat, bedenk ook dat je je vloer overdag op temperatuur moet houden. Dan zal je erg veel energie in de vloer moeten stouwen om het er ook "snel uit te krijgen". Als je vloer overdag op temperatuur is, dan hoef je 's middags/avonds minder bij te stoken om toch snel een behaaglijk temperatuur te verkrijgen.
Het is de bedoeling dat wij de vloer binnenkort extra gaan isoleren. Hopelijk kan bij ons dan de temperatuur ,van de invoer, naar beneden bij worden gesteld.
kwam ook nog het volgende tegen:
nachtverlaging bij vloerverwarming rendeert wel
[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 17-10-2011 11:06 ]
installateur die nieuwe thermostaat en buitensensor heeft geplaats, meende te melden dat vloerverwarming op lage temperatuur niet efficient was, zoals een formule 1 race rijden in zijn 3.... ?
verder wordt het water in de leidingen meestal niet hoger dan 25-30 graden, omdat tegen die tijd het in de kamer al 21 graden is...
Altijd maar die tegenstrijdigheden over vloerverwarming, wordt er gek van
Maarja als het verbruik niet de spuigaten uitloopt, dan laat ik hem fijn op 50 staan...
Even hoor;trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 11:03:
reactie over de vloerverwarming:
installateur die nieuwe thermostaat en buitensensor heeft geplaats, meende te melden dat vloerverwarming op lage temperatuur niet efficient was, zoals een formule 1 race rijden in zijn 3.... ?
verder wordt het water in de leidingen meestal niet hoger dan 25-30 graden, omdat tegen die tijd het in de kamer al 21 graden is...
Altijd maar die tegenstrijdigheden over vloerverwarming, wordt er gek van![]()
![]()
Maarja als het verbruik niet de spuigaten uitloopt, dan laat ik hem fijn op 50 staan...
Volgens mij moet je even overstappen naar een andere installateur. Er klopt kant nog wal van wat je installateur zegt!!
Daarbij heeft het (volgens jouw verhaal) geen zin om je vloerverwarming op 50 in te stellen als het water maar 25 a 30 graden wordt (wat ik overigens STERK betwijfel).
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 17-10-2011 11:10 ]
Nou, "leuk". Ik zou eerder zeggen: die doorbraak was essentieel, anders bestond dit forum ook niet...Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:15:
[...]
Het is leuk dat de PV prijzen nu laag zijn geworden door Duitsland.
Weet ik allemaal, en dat is dan blijkbaar "the price to pay". Solar-energie Förderverein in Aachen maakt zich daar al jaren zorgen over, soms komen huurdersverenigingen in het nieuws (niet massaal echter). Ik heb tot nu toe nog niet gehoord over drama's bij "bijstandsmoeders in Duitsland" vanwege onbetaalbare stroom nota's, ze zullen er vast wel zijn net zoals hier (en wij hebben nog geen opslag op de nota, wel energiebelasting, maar daarvoor moet je bij Min. Fin. zijn). Ook in Duitsland zijn sociale vangnetten. NB: verhuurders zijn daar al vele malen actiever dan hier, juist omdat ook zij zekerheden hebben dat bijv. een flat dak wat helemaal vol wordt gepleurd z'n rendement oplevert (achter slechts een aansluiting, geen gepruts met ingewikkeld gesaldeer enzo), al doen ze daar vaak ook grootschalige thermische collector projecten waar bijstandsmoeders veel meer aan hebben (levert voor hen veel meer op).De keerkant voor de bijstandsmoeder in Duitsland is dat ze 3,6 cent extra moet betalen per kWh om daarmee een groep hele rijke Duitsers een fabelachtig rendement te verschaffen. Dus bijstandsmoeder zeg minus 90 (!) euro. En dan die hele bureaucratische molen er omheen. Die kost ook bakken geld.
Mij is overigens niet bekend dat de 860.000 installaties die BSW Solar momenteel opgeeft hebben geleid tot de vorming van een überklasse "hele rijke Duitsers". Zelfs de boeren die heel vroeg zijn ingestapt, en die 54 eurocent/kWh of meer vingen, in the old days, hebben dat alleen maar gedaan om wat vroeger met een zeer welverdiend pensioen te gaan ("de rijken"???). Heel veel van de kleinere (voor ons grote, dakvullende) installaties zijn met kredietgeld/leningen tot stand gekomen, ook het gros van al die boerderij daken. Moet allemaal worden terugbetaald door de leners. Met rente (die jij heel goed kunt berekenen, is mijn inschatting...). Tja, "rijken"? "Rijk" worden alleen de silicium boeren, en die steken het geld in nog absurdere silicium raffinaderijen waarmee de zonnepaneelkes nog goedkoper gaan worden. En die moeten ook goedkoper worden. Heb je suggestie voor een andere route? Angela Merkel zal blij zijn met de suggestie.
Rijk word je vooralsnog niet van PV. "Een aardig inkomen" mja. CEO's etc. laat ik hier buiten beschouwing, die vinden altijd hun weg wel.
... een vat bomvol onzekerheden, waar de e-bedrijven van walgen, verschrikkelijk slecht geformuleerd in Wet, regelmatig tot moordneigingen leidend bij betrokken die helemaal niet, niet correct, of een jaar na nota, of met stifling bureaucracy, of gepaard gaand met gedwongen (betaalde) metervervanging etc. worden geconfronteerd ... en die al die jaren minus de aanschaf subsidie bubbel van 2003 (11 MWp) een geaccumuleerde capaciteit van "maar liefst" zo'n 90 MWp heeft opgeleverd. Een volume wat Vlaanderen er in een paar maanden bij zet, en Duitsland, als de prognose van de ÜNB's uitkomt, in 2011 in vijf-zes dagen tijd. Fenomenale prestatie, met "alleen" salderen. Daar gaan we geen gezonde marktontwikkeling van krijgen, ruim de helft van alle installaties is onbemeten, en er zijn regelmatig zeer slechte systemen opgeleverd omdat er geen enkele kwaliteitsbewaking is (wordt ook nauwelijks gestimuleerd).Hebben wij een veel makkelijker systeem, net-metering / salderen. Niets anders hebben wij nodig.
Salderen is leuk. Voor zo lang als het duurt, en er komt ook nog een slimme meter met duivelse manipulatie mogelijkheden aan...
Alles is relatief ja, maar bijstandsmoeders staan sowieso altijd achteraan de rij. Daar verandert een "goed" of "slecht" (of whatever) invoedingssysteem helemaal niets aan. Die arme bijstandsmoeder zal ook de SDE plus heffing gaan betalen. In het begin nog weinig, maar ook die bijstandsmoeder heeft al een paar jaar de MEP heffing van 52 Euri/jaar betaald, waar ze door zuinig met energie verbruik om te gaan helemaal niets aan kon veranderen (een heffing die alleen maar Essent e.a. grote windboeren rijk heeft gemaakt, en die peperdure MEP turbines op een toplokatie in de Eemshaven zijn aan RWE verpatst).Het feit dat het rijke Duitsers betreft kun je zien aan de verdeling van de soort installaties (namelijk groot), huisinstallaties zijn bijna niet rendabel te maken en komen weinig voor, alleen op hele grote huizen.
Meterhuur e.d. maken kleine installaties zoals wij ze kennen onmogelijk (financieel).
Een bijstandsmoeder kan in ieder geval nooit ervan profiteren, terwijl ze wel zwaar moet dokken voor dit feestje, zwaar, alles is relatief, zij betaald het meest hieraan.
Het is allemaal onvergelijkbaar. Ik vind nog steeds dat de gemiddelde Duitser er goed mee weg komt. Met als interessante spin-off: de rest van de wereld doe er haar voordeel mee, wat zij hebben opgebouwd. Daar verwacht ik meer respect voor. Geen azijn. Nederland heeft geen enkel recht van spreken over wat in Duitsland is opgebouwd.
nou mijn verwarming/ketel lijkt altijd heel rustig aan op te warmen/afkoelen; radiators worden ook nooit bloedheet, maar dit is me verdelingsunit vloerverwarming:Freemann schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 11:09:
[...]
Even hoor;
Volgens mij moet je even overstappen naar een andere installateur. Er klopt kant nog wal van wat je installateur zegt!!
Daarbij heeft het (volgens jouw verhaal) geen zin om je vloerverwarming op 50 in te stellen als het water maar 25 a 30 graden wordt (wat ik overigens STERK betwijfel).

fijn ook zo'n vloerverwarming van vorige bewoner overnemen, wat door duitsers is aangelegd en totaal geen documentatie of iets van is
Jaaaa oke je thermostaatkraan staat 50c. Onze thermostaatkraan staat op standje 1,5 (net boven winterstand) en dan geeft de invoerthermometer al 30-32graden aan. De temperatuur op de kraan zegt weinig over de daadwerkelijk temperatuur die hij doorlaat.trekker22 schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 11:30:
[...]
nou mijn verwarming/ketel lijkt altijd heel rustig aan op te warmen/afkoelen; radiators worden ook nooit bloedheet, maar dit is me verdelingsunit vloerverwarming:
[afbeelding]
[afbeelding]
fijn ook zo'n vloerverwarming van vorige bewoner overnemen, wat door duitsers is aangelegd en totaal geen documentatie of iets van is
Ik zie overigens ook maar 1 thermometer op je foto's. Heb je er wel 2?
Zo nee, is deze thermometer voor de aanvoer of retour?
[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 17-10-2011 12:10 ]
heb er maar 1 thermo op zitten, lijkt me de aanvoer dan toch? Maakt dit iets uit?Freemann schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:09:
[...]
Jaaaa oke je thermostaatkraan staat 50c. Onze thermostaatkraan staat op standje 1,5 (net boven winterstand) en dan geeft de invoerthermometer al 30-32graden aan. De temperatuur op de kraan zegt weinig over de daadwerkelijk temperatuur die hij doorlaat.
Ik zie overigens ook maar 1 thermometer op je foto's. Heb je er wel 2?
Zo nee, is deze thermometer voor de aanvoer of retour?
Ik kan uit de foto niet opmaken of de pomp (en thermometer) op de aanvoer of retour zit (kun je een duidelijke totaal foto maken?).
Bij ons zit de pomp op de retour en zuigt hij het water uit de slangen en wij hebben op de aanvoer en retour een thermometer zitten. Heb bij ons de aanvoer temperatuur op 35 graden staan en dat levert een retour op van ong. 20 a 25 graden.
Uit welk jaar is jullie huis en is de vloer geisoleerd? Mogelijk kunnen andere hier nog iets nuttigs over zeggen.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.