Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 148 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.800 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:27:in zwolle toch? Ach daar moet ik straks voor mijn werk dagelijks zijn :( :(
Dat meen je niet.... Dat is echt wel heel zuur, zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mike70 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:23:
En jij Speksteen? Jij als nieuwbakken zsp. ;)
Ik ken die club niet, vertel er eens wat meer over.
Het mooie van dat je nog maar sinds korte tijd PV hebt is dat het ene dagrecord het andere opvolgt.
En dat halverwege oktober :)
Vandaag weer 12,1 kWh er bij ( 4,93 kWh/kWp ).
Morgen weer een nieuwe kans *O*

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
styno schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:20:
Volgende PV vraag:
Iemand klaagt over de zinloosheid van PV op oost/west daken. Ik wijs naar een instralings diagram en denk: 'opgelost'. Maar de uitwerking (theorie) van de instraling wordt betwijfeld, heeft iemand een link naar goed voorbeeld van keiharde kWh/kWp productie voor een oost/west systeem?
Mijn installatie ligt vrijwel pal zuid. Mijn statistieken: http://www.zonnestroomopb...fmokveld/10377/10624.html
Mijn neef heeft tegelijkertijd met mij op het Oosten eenzelfde installatie van dezelfde fabrikant en onderdelen neergelegd. Zijn statistieken zijn: http://www.zonnestroomopb...ververij/14647/14639.html Kijk zelf maar voor het verschil. Je kunt op sonnertag ook de twee installaties direct vergelijken. Let op! in Nov 2010 hebben wij de 1050 installatie uitgebreid naar 1950 Watt. Deze panelen zijn niet identiek, dus voor een directe vergelijking even teruggaan in de tijd 2009- nov 2010
Ik reken met 5% minder opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Netjes. Ik had slechts 4,37kWh/kWp.

Ik heb trouwens mijn eerste LED lamp aangeschaft. Een 1000 Lumen lamp voor op m'n racefiets. Ding geeft flinke bak licht.. :o Moet ook, als je met 37+ km/h over de donkere landweggetjes raast.. Vraag me af of je er ook 's nachts mee kan ATB'en ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-09 20:20
ericplan schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:35:
[...]

Het scheelde op m'n opbrengst ongeveer 0,75 kWh dus dat valt eigenlijk wel mee, maar goed zichtbaar in de dagcurve, vooral vanmiddag omdat er veel vakantiegangers vanaf Schiphol een weekje naar de zon vertrekken en daar mijn zon mee verpesten.

Wat betreft die loze leiding, altijd doen. De omvormer voor drie panelen kan meestal gewoon in de WCD erbij, maar zoals velen al aangaven, als je ze eenmaal hebt, wil je meer.
Ik heb ook nog een loze groep over, maar voor 3 paneeltjes die onder de 600wp blijven is het dus gewoon een kwestie van de omvormer inpluggen en het draait, hoe komt de energie dan terecht in het netwerk?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je plugt hem toch in, in je WCD.. :) Gelukkig is stroom geen 1-richtings-verkeer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ah dat is mooi! Dan kun je dus voor zo'n 1200 euro klaar zijn!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Geen geld. Je kan, als je meer plaats hebt, naar mijn mening trouwens beter even doorsparen voor een serieuzere installatie. Stuk of 8 bijv. Mooi setje Yingli Panda's van 260Wp op een mooie SMA / Mastervolt omvormer. Heb je meer plezier van dan 3 goedkope frutteltjes op een goedkope fruttelomvormer. Denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dat ga ik allemaal nog een rustig uitzoeken dan!
Het gaat mij erom dat ik de boel weer zo snel mogelijk terugverdien, maar dat kan toch nog wel tien jaar duren lees ik soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nog foto's van nieuwe projecten Sunshine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Cobb schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:05:
Dat ga ik allemaal nog een rustig uitzoeken dan!
Het gaat mij erom dat ik de boel weer zo snel mogelijk terugverdien, maar dat kan toch nog wel tien jaar duren lees ik soms.
Je wilt ook dat het na 10 jaar nog werkt.. als je het hebt terugverdiend. Goedkoop = duurkoop.
Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 20:09:
Nog foto's van nieuwe projecten Sunshine?
Uhm, nee, even niet. Monteurs waren 6 weken in Belgie om 140 centerparcshuisjes van PV te voorzien. Dus ik moest even wachten. Binnenkort flinke stapel, in totaal stuk of 300-400 panelen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in belgie.... jemig
en in nederland verhoogde men het stooklijntje nog even voor een nog hoger verbruik en rekening....
*zucht*

vandaag de delta omvormer even aangehad,
maar ik zit nu aan de grens van de netimpedantie per fase, (op 2 van de 3 fases)
ik hoop dat dat goed gaat volgend voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:25:

Waarom zet je de cv-aanvoertemperatuur van je cv-ketel niet wat lager als je de aanvoer van je vloerverwarming op 40 graden hebt?
De CV temperatuur staat nu rond de 55 graden en deze temperatuur bouw ik langzaamaan op naar 65 a 70 graden bij dag temp. van -5 tot -10.

bedenk wel dat de rest van de woning met normale straling radiatoren uit is gevoerd en deze werken alleen goed bij hoge aanvoer temperaturen. Ik kan de temperatuur dus niet al te laag hebben/zetten wil ik door het hele huis een leefbare temperatuur hebben.
migjes schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 17:41:
@Freemann
eps.

50m2 bekleden met 10 cm eps = 287.60 € aan eps.
hier komt nog lijm bij (grote pot).

grootste probleem is als je voor 10 cm wil gaan.
dat 10 cm platen bijna altijd in 1 x 2 meter komen.
dat gaat bijna nooit door een luik van de kruipruimte.

de hornbach was de goedkoopste die ik tot nu toe gevonden heb.
max maat 5 cm dik.
dus gewoon 2 lagen gebruiken.
7.99 € voor 2,5 m2 en korting per 5 pakken 7.19 €

aangezien je al eps hebt hangen kun je als extra versteviging bamboe sate prikkers gebruiken.
verkrijgbaar bij de albert hein of betere toko. (gebruik geen houte sate prikkers.)

als laatste kun je de naden aftapen met goedkope duct-tape.

o ja.
heb je al door hoe grote berg eps dat is?
past niet zomaar in iedere auto.
Ik besef HEEEEEL goed hoeveel m3 ik nodige heb :)
50m2 x 10cm = 5m3 eps

- Wat voor lijm gebruik je om EPS te verlijmen?
- kan ik niet de naden volspuiten met een PUR pistol in plaats van ductape?
- Is kruislinks verlijmen van de panelen geen optie om naden/kieren redelijk te dichten?
- Bij welke hornbach heb je het eigenlijk vandaan? De prijzen willen namelijk per filiaal nog wel eens verschillen.

[ Voor 50% gewijzigd door Freemann op 14-10-2011 22:11 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sharp panelen ook weer fors in prijs gedaald per 1 oktober.
Over gridpariteit gesproken :o

[ Voor 50% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-10-2011 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo het zwaarste werk is gedaan. De extra ballast, de consoles en de panelen zijn op 10m hoogte aangekomen.
Het is er ook geschroefd en tegels liggen er ook in. Morgen ga ik nog wat dikkere matten halen voor eronder.

Omdat het een plat dak is op 10m hoogte was dit al een behoorlijke klus...
Morgen de boel weervast maken en hopelijk aansluiten.

Het is wel druk op het dak met 8 panda's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Speedfightserv schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 12:53:
Het is geen duurzame energie maar wel besparen.
... jaarlijkse spaarloon bedrag sparen in laatste maand(en) van hat jaar ...
Addertje onder het gras: volgens mij gaat het van je loon af, dus als je nét in die maand in een uitkering terecht komt, geïndexeerd aan je laatst verdiende loon, kan die uitkering wat laag uitvallen. (ik heb er verder geen verstand van, en ik deed toch al mee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 18:40:
[...]Als je eenmaal Asa No Inori van Kitaro (van zijn meesterwerk Oasis, uit 1979) weer hebt gehoord kun je de hele planeet wel weer aan.
Hmmm... jij bent toch meer van de tijd van Set the controls to the heart of the Sun ? (en dan Kralingen 1969... :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dat wekt vertrouwen:
Het noorden van Frankrijk lijkt de afgelopen jaren te zijn ontsnapt aan een ramp. Onder een nucleaire installatie uit 2003 werd een munitiedepot uit de Eerste Wereldoorlog gevonden. Daarin lagen maar liefst 253 granaten. Dat hebben de de atoomautoriteiten in Parijs vrijdag laten weten aan Franse media.

De granaatopslag werd begin deze maand gevonden toen de bodem werd gesaneerd. Bovenop de munitie werd licht radioactief afval verwerkt. De installatie ligt tussen Nancy en Troyes. In het gebied werd tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) hevig gevochten.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Was hier ook heel erg met de contrails (Leiden, ZH). Toch heb ik een prachtige semi-sinusoïdale (...) pic op de Visisol display staan, met zowel wat kleine dipjes in de middag, als ook kleine spikes a.g.v. de reflecties op de contrails en de vage bagger die er daarna overblijft na verwaaien... :*)

Maar ik geef toe (en wees mijn partner d'r ook op), dat het aangeeft wat voor verschrikking de NL lucht is geworden met al dat belastingvrij gestookte fossiele vliegverkeer. De NO2 daarvan komt nog eens bovenop het uitbraaksel van de obesitas aan gemotoriseerd verkeer en fossiele energie centrales alhier...

Afbeeldingslocatie: http://www.temis.nl/airpollution/no2col/data/omi/2011/10/no2total20111014_r1.png

Plaatje komt van:
http://www.temis.nl/airpollution/no2col/no2regioomi_v2.php

... waar regelmatig met name of vaak exclusief Nederland onder de meest dikke rose/rode plakken NO2 concentratie ligt, als een van de weinige gebieden op de planeet (naast NO. kust U.S.A. en, uiteraard, NO. kust China, Z. Korea, en Groot Tokyo). Klik in het venster daar op previous day of selecteer zelf dagen om te browsen naar plaatjes waaruit dat blijkt.

(bij uitzondering hier even geen thumbnail, direct gelinkt vanaf de Temis site)

@Kesterix
Hmmm... jij bent toch meer van de tijd van Set the controls to the heart of the Sun ? (en dan Kralingen 1969... :Y )
Wablief? Toen was ik nog een verschrikkelijk bleu 9-jarig tuindersjochie wat meehielp in de kassen van z'n ouders, die nog niks van de boze dan wel vredelievende buitenwereld wist. Ben van het laatbloeiers-type (Kitaro en veel ander moois helemaal zelfstandig ontdekt). Kralingen dus niet meegemaakt. Woodstock ook niet. Toen had ik nog niet zoveel werkende hersencellen (doch nooit aan de drugs geweest, tenzij je zonnestroom daar ook onder wilt scharen...).

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 14-10-2011 22:44 . Reden: wablief ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over no2 :
Wikipedia: Stikstofdioxide
verhagen doogt en duld het, en jij neemt het maar lekker over je longen.
comfort !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even wat oude koeien uit de sloot halen(naja een week valt amper oud te nomen maar het gaat zo snel hier dat het alweer 20 pagina's terug is)
SpiceWorm schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 13:53:
[...]

Zit hier wat betaalbaars bij?
http://www.samsung-airco.be/Belgie/gamma.html

En zit hier iets fatsoenlijks bij: http://www.aircoshop.nl/a...oelen-en-28-kw-verwarmen/
COP van 3,5 voor 500 euro en ingebouwde thermostaat 8) 2800 watt

http://www.aircoshop.nl/a...oelen-en-36-kw-verwarmen/
COP van 4 (binnen 20c en buiten 7c) 1000 euro. specsheet

@Eric-pvt: hoe is het met jouw zwembad WP project?
Helaas allemaal te duur om even de badkamer mee te verwarmen. Ik ben vandaag langs verschillende firma's geweest en heb denk ik een goede kanshebber gevonden. Een elektrische ruimteverwarming van 2kW met een flinke ventilator erop. Binnen no-time warme lucht om je af te drogen, koude voeten had ik toch al geen last van dankzij een mat.
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 14:18:
hallo iedereen,

Ik heb de volgende vragen, die te maken hebben met het ombouwen van een auto naar een elektrische auto :
- Zijn er bedrijven die auto's ombouwen naar elektrische auto's?
- Wat zijn hier de nadelen en voordelen hiervan?
- Waar moet ik dan opletten bij het ombouwen van een auto naar een elektrische auto?

Zelf heb ik totaal geen verstand van auto's en (heel) misschien kan ik een auto ombouwen. De auto is een Ford Transit Connect
[afbeelding].

Het zou aan de volgende stappen moeten voldoen :
- diesel motor vervangen door elektro-motor
- De elektro-motor wordt aangedreven door accu's in de laadruimte. De soort accu's zullen Gel of Tractie accu's zijn. Want de accu's worden natuurlijk langdurig belast vanwege het autorijden met als richtpunt om 130km/h te kunnen rijden.
- Een diesel-generatortje om bij lege accu's toch verder te kunnen rijden.
- Zonne-paneel op het dak. Eventueel automatisch of handmatig in te stellen om zoveel goede hoek te krijgen op de zon. Dit is alleen handig, wanneer de auto stil staat op een parkeerplaats. Tijdens het rijden in noordelijke richting is dat niet echt handig, dat de zonne-paneel (of panelen. hihi) omhoog staat.
- twee lagen van "accu-packs". De ruimte is er voor tenslotte. Per "accu-pack" aansluiten op de elektro-motor en de andere "accu-pack" laten opladen door de zonne-paneel of panelen. Op die manier hoeft de diesel-generator nog minder te worden gebruikt.

Een beetje los van dit, had ik noooit gedacht dat ik ooit aan zo iets zou gaan denken. Als je me 10 jaar geleden dit zou vragen, wat ik over 10 jaar zou doen.. dan had ik dit idee nooit voorspelt. :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Waarom ga je niet op koolzaadolie rijden? Volgens mij is er een gemeente in Zeeland die zijn hele wagenpark op koolzaadolie heeft.
_JGC_ schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 12:41:
[...]

Zijn zeker van die DE-koffiezetters met open thermoskan eronder? Die koffie is al afgekoeld voordat het helemaal is doorgelopen, en daarnaast is de isolatie van die kan bagger waardoor het na direct dichtschroeven nog steeds snel afkoelt.

Nee, benodigdheden voor koffie:
- litermaat
- thermoskan
- opzetfiltertje
- fluitketel
- koffie
- filterzakje
- fornuis

Ik gooi 1 liter water in de litermaat, giet dat over in de fluitketel, die gaat vervolgens op de middelgrote pit van het gasfornuis. Ondertussen zet ik mijn opzetfilter op mijn thermoskan, doe ik er een filterzakje met 5 scheppen koffie in en giet ik de fluitketel leeg zodra het kookt. Vervolgens dop op thermoskan en je hebt de komende paar uur koffie die niet koud wordt en ook beter smaakt dan menig kopje koffie uit een automaat of koffiezetter.

Als ik alleen ben gooi ik gewoon minder water in de litermaat en doseer ik gewoon 1 schep koffie per 200ml. Bij minder koffie alleen niet het water tot aan de rand van het filter inschenken, dan krijg je slappe troep.
Waarom een fluitketel en geen waterkoker? Een van de vaste bijdragers hier heeft het eens een keer door lopen meten waar de waterkoker toch wel beter bleek te zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Speksteenkachel schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 19:51:
[...]
Ik ken die club niet, vertel er eens wat meer over.
Het mooie van dat je nog maar sinds korte tijd PV hebt is dat het ene dagrecord het andere opvolgt.
En dat halverwege oktober :)
Vandaag weer 12,1 kWh er bij ( 4,93 kWh/kWp ).
Morgen weer een nieuwe kans *O*
Och ja, wat doen ze eigenlijk...
De belangen van de PV eigenaren behartigen.
Lidmaatschap kost maar 10 euro per jaar en vind de jaarlijkse vergaderingen wel leuk.
De laatste 2 jaar ben ik er ook geweest.
Jeroen H., Perter S. en nog een aantal tweakers waren er ook.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Mike70 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:12:
[...]

Lidmaatschap kost maar 10 euro per jaar en vind de jaarlijkse vergaderingen wel leuk.
De laatste 2 jaar ben ik er ook geweest.
Jeroen H., Perter S. en nog een aantal tweakers waren er ook.
Morgen is vergadering van een ander kluppie, ODE, in Gouda (vroeg opstaan voor zonnigtype). Ik breng Photon mee met documentatie Avantis PHOTON Power AG project voor geïnteresseerden (waar ik fotoreportage van op PPV heb gezet).

EEG Umlage 2012 in Duitsland is .... pfffffoeeeeeeiiii ... meegevallen. Slechts marginaal verhoogd. Was dit jaar 3,53 eurocent/kWh. Wordt 3,592 eurocent/kWh. Dus daar kan de politiek niet meer van schrikken en ook niet als stok gebruiken om de PV-sector nog harder mee te slaan (zal moeilijk genoeg gaan worden in 2012, met 15% degressie per 1 januari). Ga ik nog stukkie over schrijven.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mike70 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 23:12:
Heb je ook een link naar de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank, ik ga me eens rustig inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

(jarig!)
Te laat... :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb ik nog iets om te lezen of anders iets om door te geven aan mensen, die nog nadenken over de aanschaf van PV.

Het volgende artikel had ik opgestuurd naar de lokale Woonkrant voor huurwoningen. Ze waren enthousiast en ze hebben zelfs een fotograaf langs gestuurd voor wat foto's. Ondanks dat ik er misschien wat 'statisch' bij sta, staan de mooie, gave, schone zonne-panelen er toch mooi op. :)

- Ervaringen van een RWS-huurder met zonne-panelen

Ik heb het geschreven om zo nog meer mensen (proberen) over te halen om gebruik te gaan maken van zonne-energie etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:33
@Freemann:

Over hoe dik je de vloer na zou moeten isoleren: ik heb het sommetje voorgedaan, kwestie van de dikte veranderen. Ik denk trouwens dat een extra 10cm een mooi optimum is (onderbuikgevoel), maar zeker niet minder, vooral vanwege de vloerverwarming. Het is van belang dat je de kieren netjes dicht, of liever nog voorkomt. PUR is hiervoor geschikt, maar is niet echt milieuvriendelijk...

Het is trouwens geen goed teken dat je vloerverwarmingsretour zo koud is. Misschien stroomt er wel te weinig water door, waardoor het de tijd krijgt om tot kamertemperatuur af te koelen. Meer water erdoor pompen zou dan ook je capaciteit flink moeten verhogen. Bij 40C aanvoer zou je toch minstens 30C retour mogen verwachten... Andere mogelijkheid is dat je vloerverwarming niet goed is aangelegd. Normaal zou deze een dubbel slakkenpatroon moeten hebben, zodat aanvoer en retour altijd naast elkaar liggen en de vloer egaal warm wordt. Dit zorgt ook voor enige mate van warmtewisseling tussen de slangen, waardoor de retour niet zo koud zou moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: http://nieuws.warmtecheck.nl/wp-content/uploads/2009/11/IR_0159.jpg
Beste voorbeelden wat is zo online heb staan. Hier liggen de slangen op ruime afstand en zijn daardoor kort na het inschakelen van de vloerverwarming al heel goed te herkennen. De onderste vier slangen zijn aanvoer en retour van andere groepen (de retour slangen zijn nog relatief koud en vallen minder op.)

Verder zou ik eens met je buurman gaan kletsen hoe vaak en lang hij in de toekomst weg denkt te zijn, want als dat vaak is, dan is het vullen van de spouw tussen jullie misschien de moeite waard. (Dit kan mogelijk door het inblazen glaswol of EPS, al weet ik niet wat het effect daarvan is op scheidende werking van die muur.)
Als de muur namelijk 3 graden kouder is dan de ruimte, dan is mijn schatting dat de ruimte aan de andere kant 10 graden kouder is en er per m2 ruwweg 25 watt gratis naar de buren stroomt. Pas op, dat is wel met de nodige aannames die eigenlijk wat nauwkeuriger gemeten zouden kunnen worden.

Verder zou ik eens controleren of die spouwmuur tussen de woningen aan de bovenkant wel heel goed is dicht gemaakt, anders stijgt de warme lucht uit die spouw zo op en blaast uit onder de koude dakpannen.

[ Voor 17% gewijzigd door Paul C op 15-10-2011 05:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Gisteren de verwarming nagelopen: vieze prut uit een plastic buis laten lopen, gecontroleerd op lucht in het systeem en bijgevuld. Gisteren was het binnen 20 graden en nu zelfs (8:41) 19,5. Dat komt omdat de deur naar de gang open stond omdat ik de meteropname aan het doen was. Scheelt dus een halve graad in kou :(

Vandaag voor het eerst de verwarming aan (van zomerstand naar winterstand gezet), maar hij is nog niet aangeslagen.

Edit: nu wel, had de winterstand nog niet bevestigd. Doet meteen 100+ Watt vanwege de pomp. Zaak is nu om te douchen tijdens het in werking zijn van de cv. Ramen en deuren dicht. Gasmeter draait. De radiatoren zijn overal open en nu kijken waar het te warm wordt en dichtdraaien.
Staan de radiatoren trouwens wel open?
Nu het elektra nog.
De laders kunnen uit het stopcontact als ze niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld wanneer ze uit huis zijn, zal veel sluipverbruik schelen. Alleen mogelijk indien een van de twee dat kan doen.

Essent Verbruiksmanager: let er op dat elke maand de factuur wel arriveert na een wijziging. Let er op dat deze de komende tijd alleen hoger zal worden en hou daar rekening mee in het budgetteren. Beter in hun geval de schatting ietwat negeren en het voorschot daarboven instellen.

[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2011 09:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:48
in het kader van de kleine beetjes: onze brievenbusborstel is stuk (gebroken, onder spanning gemonteerd door de bouwer), en ik vraag me af of er nog betere oplossingen zijn dan een borstel, of dat er betere en mindere zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 17:59

The Wizard

Moderator Mobile
Een brievenbus weg laten uit de deur :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Een klep met rubber tegen het klepperen en tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:15:
Een klep met rubber tegen het klepperen en tochten.
oh die zijn er ook? Straks maar eens naar de Hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

datadevil schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:39:
[...]

oh die zijn er ook? Straks maar eens naar de Hornbach
Geen idee, anders zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:41:
[...]

Geen idee, anders zelf maken.
hehe..ik ga maar eens kijken..klepperen deed hij al nooit btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 02:43:
Dan heb ik nog iets om te lezen of anders iets om door te geven aan mensen, die nog nadenken over de aanschaf van PV.

Het volgende artikel had ik opgestuurd naar de lokale Woonkrant voor huurwoningen. Ze waren enthousiast en ze hebben zelfs een fotograaf langs gestuurd voor wat foto's. Ondanks dat ik er misschien wat 'statisch' bij sta, staan de mooie, gave, schone zonne-panelen er toch mooi op. :)

Ik heb het geschreven om zo nog meer mensen (proberen) over te halen om gebruik te gaan maken van zonne-energie etc. :)
Cool! Ik heb dat destijds ook gedaan, en ook onze huurcorporatie stuurde een reporter en fotograaf langs (die fotograaf durfde niet meer de ladder af te klimmen, dat was grappig :P). Goede zaak, ik hoor nog regelmatig het argument "ja maar ik kan geen zonnestroompanelen want ik woon in een huurhuis". Zoals jij laat zien kan het prima.

Super!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

datadevil schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 09:44:
[...]

hehe..ik ga maar eens kijken..klepperen deed hij al nooit btw
Anders een tochtstrip er aan vast lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:04:
[...]

Anders een tochtstrip er aan vast lijmen.
ik zal er uitgebreid verslag van doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

datadevil schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:26:
[...]

ik zal er uitgebreid verslag van doen :D
Fijn! :+

Ik zie net een aanbesteding van de Gemeente Velsen (bij IJmuiden) voor het leveren van energie: 6.000MW per jaar.
Gunningscriteria:
Laagste prijs.

Met geen woord gerept over duurzaamheid.

Doet de Gemeente Sittard-Geleen het beter: Vervanging leasepark personenauto's "Duurzame mobiliteit".

Gunningscriteria:
Economische meest voordelige inschrijving (EMVI

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hebben we allemaal door dat de twee Nederlandse solar racing teams, Solar Team Twente en Nuon Solar Team, op respecievelijk nummer één en twee staan na de kwalificatieronde van gisteren?

Nog minder dan een dag, en dan gaat de race van start! Zondagochtend 08:30 (Darwin tijd) zal het eerste team, Solar Team Twente dus, wegrollen van het startpunt met ruim 3000 km naar Adelaide voor zich.

Net zoals de afgelopen twee keer volg ik het uitgebreid op mijn website, ik heb zelfs de komende week vrij genomen om er fulltime aan te kunnen werken. Ik kwam er in 2009 achter dat een week lang ongeveer 20 uur per dag functioneren niet zo goed voro je is ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
nu ff lekker in het zonnetje klussen met ClickFit.
bezig met de haken, wat even tegen gaat vallen: het begon mooi met voor-gezaagde inkepingen...
maar na 1,5-2 meter: gewoon houten lat :(

Geinig: 5tal mussen of iets van kleingevogelte zit weer te snacken aan de pitten en zaden in het vogelhuisje :) sweeeeeeet!

Wordt vervolgd, pa is een goede timmerman met oplossingen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:01:
[...]

Cool! Ik heb dat destijds ook gedaan, en ook onze huurcorporatie stuurde een reporter en fotograaf langs (die fotograaf durfde niet meer de ladder af te klimmen, dat was grappig :P). Goede zaak, ik hoor nog regelmatig het argument "ja maar ik kan geen zonnestroompanelen want ik woon in een huurhuis". Zoals jij laat zien kan het prima.

Super!
haha. Een fotograaf die niet meer naar beneden durfde. Dat deed deze fotograaf niet. Misschien wel uit voorzorg. Want na mij moest hij toen nog door naar een bruiloft voor een fotoreportage.

Hoe dan ook : Spread the word! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zitten hier mensen op IRC?
http://irc.tweakers.net/

Ik heb nog geen kanaal gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 08:59:
[...]
Staan de radiatoren trouwens wel open?

[...]

De laders kunnen uit het stopcontact als ze niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld wanneer ze uit huis zijn, zal veel sluipverbruik schelen. Alleen mogelijk indien een van de twee dat kan doen.

Essent Verbruiksmanager: let er op dat elke maand de factuur wel arriveert na een wijziging. Let er op dat deze de komende tijd alleen hoger zal worden en hou daar rekening mee in het budgetteren. Beter in hun geval de schatting ietwat negeren en het voorschot daarboven instellen.
1st thing I checked ;)

I know, ik heb die stekkerdingenmetschakelaar al ter sprake gebracht om het sluipverbruik terug te dringen, maar die moeten wel zo geplaatst worden dat ze er beide bij kunnen. Dus dat wordt met verlengkabels werken omdat niet alle stopcontacten bereikbaar zijn voor hun.

Vanwege de winter ja, daar hou ik rekening mee ;)

Mams en ik hebben trouwens hun inkomsten/uitgaven eens naast elkaar gelegd om te kijken of er ergens bezuinigd op kon worden. Het eerste dat opviel was dat hun inkomsten lager zijn dan de uitgaven en daar valt helemaal niks aan te doen. Alles waarvoor ze betalen is essentieel, bijv. de huur (€650, aangepaste woningen zijn duur, en nee, geen huurtoeslag), nodige eigen bijdrages voor de zorg/vervoer, kant en klaar magnetron-maaltijden omdat ze fysiek niet in staat zijn om te koken, zorgverzekeringen, een moet €300 alimentatie aan ex betalen (geen financiële middelen om dat juridisch aan te vechten) en zo zijn er nog een aantal dingen. En over een paar maanden gaat de eigen risico van de zorg (die ze beide in januari of februari er al doorheen gejaagd hebben) ook nog omhoog.

Nu hadden ze gehoopt een groot deel van die Essent rekening te betalen met een teruggaaf van de belasting (geschat op €1100), kregen ze gisteren bericht dat ze elk een paar 100 moeten terugbetalen, dat gaat dus niet door.

Op het moment zien ze het helemaal niet meer zitten :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 08:59:

Daarvoor maak ik gebruik van tijdschakelaars, die aftellen. Daarna schakelen ze zich automatisch uit. Dan hoef ik daar ook niet verder aan te denken, wanneer het huis uit ga etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Raven schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:42:
[...]

Op het moment zien ze het helemaal niet meer zitten :/
Misschien eens met maatschappelijk werk om de tafel zitten. Misschien missen ze subsidies/toeslagen/etc. die ze een betere financiële ondergrond geven.
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:44:
[...]

Daarvoor maak ik gebruik van tijdschakelaars, die aftellen. Daarna schakelen ze zich automatisch uit. Dan hoef ik daar ook niet verder aan te denken, wanneer het huis uit ga etc. :)
Handig! Hoe gaan ze aan dan? Url?

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 15-10-2011 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:42:
Zitten hier mensen op IRC?
http://irc.tweakers.net/

Ik heb nog geen kanaal gevonden.
Niet dat ik weet. Maar je zou bijna deze threads als irc-kanaal kunnen vergelijken. Zeker wanneer het soms hard loopt met de reacties en de onderwerpen, die door elkaar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:44:
[...]

Misschien eens met maatschappelijk werk om de tafel zitten. Misschien missen ze subsidies/toeslagen/etc. die ze een betere financiële ondergrond geven.
Huurtoeslag hebben ze geen recht op, hebben we al uitgezocht, en verder hebben we (tot nu toe dan) niets kunnen vinden waar ze evt recht op zouden kunnen hebben. Maar daar gaan we nog mee verder, we hebben alle inkomsten/uitgaves op papier en dat gaan we eens goed doorspitten.

Als je met maatschappelijk werk zo'n begeleidster bedoelt, die hebben ze en ze gaan proberen een ander te krijgen. Dat mens wilde namelijk geen moeite doen om hun uit dit gedoe te helpen, dat proberen mijn moeder en ik nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 15-10-2011 10:48 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:45:
[...]

Niet dat ik weet. Maar je zou bijna deze threads als irc-kanaal kunnen vergelijken. Zeker wanneer het soms hard loopt met de reacties en de onderwerpen, die door elkaar lopen.
Ja, dat slowchatten vind ik soms wel irritant. Dan vind ik een irckanaal wel handig.

Eentje aangemaakt: #duurzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Raven schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:46:
[...]

Huurtoeslag hebben ze geen recht op, hebben we al uitgezocht, en verder hebben we (tot nu toe dan) niets kunnen vinden waar ze evt recht op zouden kunnen hebben. Maar daar gaan we nog mee verder, we hebben alle inkomsten/uitgaves op papier en dat gaan we eens goed doorspitten.

Als je met maatschappelijk werk zo'n begeleidster bedoelt, die hebben ze en ze gaan proberen een ander te krijgen. Dat mens wilde namelijk geen moeite doen om hun uit dit gedoe te helpen, dat proberen mijn moeder en ik nu.
Maatschappelijk werk is algemene ingang, voor allerlei hulp, die vaak doorverwijzen voor dit soort problemen naar andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Raven schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:46:
[...]

Ja, inderdaad. Let goed op bij de aangifte op de extra (bijzondere) ziektekostenuitgaven inclusief (taxi)vervoer naar de dokter of ziekenhuis. Zijn boven een drempelbedrag aftrekbaar. Hebben ze een bejaarden-/stadspas voor kortingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 19:28

Mars Warrior

Earth, the final frontier

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:34:
[...]
Ik zie net een aanbesteding van de Gemeente Velsen (bij IJmuiden) voor het leveren van energie: 6.000MW per jaar.
Gunningscriteria:
Laagste prijs.

Met geen woord gerept over duurzaamheid.

Doet de Gemeente Sittard-Geleen het beter: Vervanging leasepark personenauto's "Duurzame mobiliteit".

Gunningscriteria:
Economische meest voordelige inschrijving (EMVI
EMVI is in de meeste gevallen gewoon 'laagste prijs' hoor door de toegepaste wegingsfactoren: prijs telt voor 70% mee en alle overige zaken dus 30%. Tel daarbij op dat de 'boetes' op die overige 30% vaak niet echt hoog zijn (dus weinig invloed op de eindprijs), en dan is de invloed van de laagste prijs nog eens groter.

Zo kunnen wij dus tenders winnen waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat, maar je na het doornemen van de EMVI criteria dus gewoon op laagste prijs gaat sturen omdat de boete voor het niet halen van de duurzaamheidspunten hooguit een 5% is van de geschatte prijs...

Dezelfde redenatie geldt overigens ook vaak voor de kwaliteit van het product: totaal ondergeschikt aan de aangeboden prijs: u wilt rommel, u krijgt waar u voor betaalt dus...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

pcmadman schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 04:47:
@Freemann:

Over hoe dik je de vloer na zou moeten isoleren: ik heb het sommetje voorgedaan, kwestie van de dikte veranderen. Ik denk trouwens dat een extra 10cm een mooi optimum is (onderbuikgevoel), maar zeker niet minder, vooral vanwege de vloerverwarming. Het is van belang dat je de kieren netjes dicht, of liever nog voorkomt. PUR is hiervoor geschikt, maar is niet echt milieuvriendelijk...
ik ben gisteravond opzoek geweest naar 10cm EPS en kwam iemand op marktplaats tegen. Hij had wat prijzen staan en als ik 100 platen van 100x50cm bij hem af zou nemen, kwam dat op zo'n €318. Heb hem gemaild of hij nog een aparte prijs kan maken. Als er nog 10% korting af kan dan kom ik op zo'n €285-290.
kijk het milieu is belangrijk, maar denk dat lijm,PUR,ductape(waarvan ik vermoed dat het na enkele jaren loslaat en opnieuw moet worden gedaan) en vooral EPS zelf is allemaal niet geheel milieuvriendelijk. Uiteindelijk moet het ook een makkelijk te verwerken en duurzaam (lang functioneren)zijn.
Het is trouwens geen goed teken dat je vloerverwarmingsretour zo koud is. Misschien stroomt er wel te weinig water door, waardoor het de tijd krijgt om tot kamertemperatuur af te koelen. Meer water erdoor pompen zou dan ook je capaciteit flink moeten verhogen. Bij 40C aanvoer zou je toch minstens 30C retour mogen verwachten... Andere mogelijkheid is dat je vloerverwarming niet goed is aangelegd. Normaal zou deze een dubbel slakkenpatroon moeten hebben, zodat aanvoer en retour altijd naast elkaar liggen en de vloer egaal warm wordt. Dit zorgt ook voor enige mate van warmtewisseling tussen de slangen, waardoor de retour niet zo koud zou moeten zijn.

[afbeelding]
Beste voorbeelden wat is zo online heb staan. Hier liggen de slangen op ruime afstand en zijn daardoor kort na het inschakelen van de vloerverwarming al heel goed te herkennen. De onderste vier slangen zijn aanvoer en retour van andere groepen (de retour slangen zijn nog relatief koud en vallen minder op.)
Ik ga zo toch is goed kijken naar de temperaturen. Begin nu aan mezelf te twijvelen....
Wordt vervolgt, want kan me niet voorstellen dat het hier zo slecht aan is gelegd.
Verder zou ik eens met je buurman gaan kletsen hoe vaak en lang hij in de toekomst weg denkt te zijn, want als dat vaak is, dan is het vullen van de spouw tussen jullie misschien de moeite waard. (Dit kan mogelijk door het inblazen glaswol of EPS, al weet ik niet wat het effect daarvan is op scheidende werking van die muur.)
Als de muur namelijk 3 graden kouder is dan de ruimte, dan is mijn schatting dat de ruimte aan de andere kant 10 graden kouder is en er per m2 ruwweg 25 watt gratis naar de buren stroomt. Pas op, dat is wel met de nodige aannames die eigenlijk wat nauwkeuriger gemeten zouden kunnen worden.

Verder zou ik eens controleren of die spouwmuur tussen de woningen aan de bovenkant wel heel goed is dicht gemaakt, anders stijgt de warme lucht uit die spouw zo op en blaast uit onder de koude dakpannen.
Daar zit dus een groot probleem (zoals eerder gemeld), zijn de muren tussen de woningen van dikke kalkzandsteen blokken. Naar mijn weten zit er geen spouw tussen en kan er dus niets aan gedaan worden.
Vorig jaar winter heb ik aan een voorzet muurtje gedacht, maar zit eigenlijk niet op het werk te wachten en dat mijn woonkamer dan 10cm minder breed wordt. Het is dus eigenlijk kiezen tussen 2 kwade.... en de buurman is de "lachende" derde.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ja, dat is een hele aparte tak van sport...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:01:
[...]

Super!
Trouwens, heb je daar toenertijd nog (veel) reacties opgehad of niet? Want een soortgelijk stukje heb ik ook geschreven voor de lokale dorpskrantje en ik heb wel geteld 3 reacties gehad. Dat vind ik vrij weinig voor best wel een groot dorp.

Bij 1 van die reacties kan ik zeggen, dat men besloten heeft om zonne-panelen te plaatsen op hun dak. Dat hebben ze besloten, nadat ze het stukje gelezen hadden, mij hadden gesproken en ik een mogelijke offerte van mijn leverancier onder hun ogen heb geschoven. Ze dachten er al veeel langer over en hiermee trok ik ze over de streep. Sterker nog : hun buren doen ook mee. :) :) :)

Er komen daar twee keer 6 panelen van 240Wp per paneel. Verdere technische informatie is mij niet bekend. Dus geen idee welke inverter ze gaan gebruiken of hoe ze het gaan installeren, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2011 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Raven schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:42:
[...]
1st thing I checked ;)

I know, ik heb die stekkerdingenmetschakelaar al ter sprake gebracht om het sluipverbruik terug te dringen, maar die moeten wel zo geplaatst worden dat ze er beide bij kunnen. Dus dat wordt met verlengkabels werken omdat niet alle stopcontacten bereikbaar zijn voor hun.
Aldi had laatst van die stekkerdozen met een losse voetschakelaar. Heb er laatst 2 gekocht, toen ik gisteren bij de Aldi was lagen er nog een hele zwik van die dingen in het schap, blijkbaar zijn wij de enigen die het praktisch vinden.
Ik heb er nu eentje bij de TV, nu elke avond gewoon de TV en stereo uitdoen met voetschakelaar ipv achter het TV-meubel prutsen om daar een stekkerdoos met schakelaar te vinden. Bij mijn ouders ligt er nu ook eentje, die zijn er ook erg blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:10:
Trouwens, heb je daar toenertijd nog (veel) reacties opgehad of niet? Want een soortgelijk stukje heb ik ook geschreven voor de lokale dorpskrantje en ik heb wel geteld 3 reacties gehad. Dat vind ik vrij weinig voor best wel een groot dorp.
Nee, helaas niet.Ik zag wel een lichte piek in de bezoekersaantallen van mijn website (de URL stond in het artikel). Jemig, is al weer bijna vijf jaar geleden zie ik....

Ik krijg veel meer feedback van de jaarlijkse Solar Days, waarbij ik al sinds het begin een open dag houd. Verderop in mijn straat heeft iemand een paar maanden na bezoek aan één van die open dagen ook zonnestroompanelen geplaatst. Dat geeft wel voldoening.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 15-10-2011 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Dit las ik net op Teletext. Een goede zaak natuurlijk, hopelijk gaan meer gemeenten dit voorbeeld volgen.
Ex provo Roel van Duin en Luud Schimmelpennink waren hun tijd ver vooruit. ;)

Teletekst za 15 okt
250 elektrische Smarts in Amsterdam

` Eind deze maand komen in Amsterdam
250 elektrische Smarts te staan voor
algemeen gebruik.Het initiatief,Car2Go,
komt van Daimler-Benz,die zegt daarover
afspraken te hebben gemaakt met de
gemeente Amsterdam.

De autootjes mogen overal in de stad
gratis parkeren.Gebruikers moeten een
pasje hebben en betalen per minuut.De
Smarts hebben een actieradius van 135
kilometer.Als de accu bijna leeg is,
krijgt de gebruiker een vergoeding als
hij de auto bij een oplaadpunt neerzet.

Car2Go bestaat al in enkele steden in
Duitsland,Canada en de VS.Daar worden
vooral benzineauto's gebruikt.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@Freemann:
eps in 2 lagen en dat kruislings is natuurlijk zeer goed.
welke lijm moet je effe vragen in de bouwmarkt. licht er aan welke merken ze hebben.
(bison heavy duty als je een natte kruipruimte hebt. is wel duur)

als je een beetje netjes werkt zijn de naden zo dun dat je er geen pur tussen krijgt.
en pur is erg duur daar voor.

duct tape vooral de goedkope variant gaat na een half jaar de eps een beetje invreten en dan zit het 20 jaar vast.

pur is wel handig bij de riolerings-buizen en zo.

tussen muur isoleren:
kijk eens naar wedi platen.
er tegen aan plakken en stucken. klaar.
is niet de beste isolate maar neemt ook weinig ruimte weg uit de huis kamer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Volgen jullie #occupywallstreet en #occupyamsterdam?

Dit wordt steeds groter, steeds serieuzer, steeds meer opiniemakers spreken hun steun uit, onder andere een van de rijkste mensen ter wereld Warren Buffet is het volledig met de demonstranten eens. Het is niet meer zoals nogal eens gedacht wordt een stel hippies die demonstreren.

o.a. prof. Jeffery Sachs van Colombia State University zegt veel ware dingen over de USA maar het geldt net zo hard voor NL. http://therealnews.com/t2...=videodirectlink&id=11087. Het effect van big oil is ook in NL zichtbaar. Ook in NL worden de verschillen tussen arm en rijk steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:37:
@Freemann:
eps in 2 lagen en dat kruislings is natuurlijk zeer goed.
welke lijm moet je effe vragen in de bouwmarkt. licht er aan welke merken ze hebben.
(bison heavy duty als je een natte kruipruimte hebt. is wel duur)

als je een beetje netjes werkt zijn de naden zo dun dat je er geen pur tussen krijgt.
en pur is erg duur daar voor.

duct tape vooral de goedkope variant gaat na een half jaar de eps een beetje invreten en dan zit het 20 jaar vast.

pur is wel handig bij de riolerings-buizen en zo.

tussen muur isoleren:
kijk eens naar wedi platen.
er tegen aan plakken en stucken. klaar.
is niet de beste isolate maar neemt ook weinig ruimte weg uit de huis kamer.
oké, wederom een duidelijk verhaal wat betreft PUR en ductape.

even over de wedi platen;
Dat zou een optie zijn, maar dan schroef ik toch liever 4cm raggel werk tegen de muur met 5cm glas/steenwol en dan 18mm gipsplaat. Is dan wel meer werk, maar de isolatiewaarde is ook een stuk hoger dan EPS.

Heb even naar de vloerverwarming gekeken en als er 36 graden in gaat, dan komt er rond de 24/27 graden uit.
oftewel; het water koelt 10 graden af. Heb een pompschakelaar (conrad:Temperatuur differentieschakeling module) tussen de vloerverwarmingspomp zitten en heb deze ook iets ruimer afgesteld. De pomp blijft nu wat langer nalopen en trekt zo meer warm/lauw water door de leidingen. Moet ook zeggen dat wij een slimme pomp van Grundfos hebben (grundfos alpha2 met AUTOADAPT variable toerental) en ik het idee heb dat deze net teweinig capaciteit heeft voor de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Iso waarde van EPS is vergelijkbaar met glaswol en steenwol en misschien zelfs nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wedi = geen eps.
maar styrofoam. betere isolatie als eps.
isoleert best goed voor de dikte.
je hoeft niet te isoleren voor -15 graden. dus kan best dunner.

glaswol van 5 cm is raggel van 5 cm.
glaswol niet samen persen dan verliest het isolatiewaarde.
dat geeft een dikte van 6 cm + stuc.
(gipsplaat is 1 cm)

wedi 3cm + stuc. (je kunt ook 1cm platen gebruiken dat is eigenlijk al genoeg. als het goed is vriest het niet in huis bij de buren.)
geeft ongeveer de zelfde isolatie waarde.
is wel duur trouwens.
maar er zijn ook andere merken die zo iets hebben.
die zijn ook goed.
zoek maar eens naar styrofoam.

(wedi is eigenlijk voor een badkamer.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-10-2011 13:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Cobb schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 12:59:
Iso waarde van EPS is vergelijkbaar met glaswol en steenwol en misschien zelfs nog hoger.
Meen je dat? Heb altijd gedacht dat EPS een van de slechtere isolatie waardes had.
In dat geval ga ik Wedi platen gebruiken :)

Jeetje,zo zie je maar dat je iedere dag weer wat kan leren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wedi is geen eps.
maar styrofoam. (zie post hier boven)

eps beter isoleren als glas of steenwol?
lastig.
zonder vocht is glas of steenwol beter.
met vocht is eps beter.

ik denk niet dat je de 1 beter kunt noemen als de ander.
ze hebben gewoon allebei andere toepassings-gebieden.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-10-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 15:30
waarom geen xps ipv eps in vochtige kruipruimte?

ik heb zelf een jaren 90 tussenwoning met piepschuimbroodjes vloer echter door opspuiten kruipruimte veel schade aan iso-laag
Zelf wil ik dus ook een extra laag gaan aanbrengen >6cm eps van de gamma in een lekker handig klein formaat of toch via marktplaats 10cm xps en dan lijmen/pur/pluggen van ebay

Als ik ooit deze klus afkrijg wil ook eens gaan kijken of het haalbaar is om zelf pur tussen mijn dakpannen te gaan spuiten. iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marz01 schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 13:51:
waarom geen xps ipv eps in vochtige kruipruimte?

ik heb zelf een jaren 90 tussenwoning met piepschuimbroodjes vloer echter door opspuiten kruipruimte veel schade aan iso-laag
Zelf wil ik dus ook een extra laag gaan aanbrengen >6cm eps van de gamma in een lekker handig klein formaat of toch via marktplaats 10cm xps en dan lijmen/pur/pluggen van ebay

Als ik ooit deze klus afkrijg wil ook eens gaan kijken of het haalbaar is om zelf pur tussen mijn dakpannen te gaan spuiten. iemand ervaring hiermee?
xps versus eps.
simpel dat is de prijs.
en xps op eps lijmen? ik zou er niet aan beginnen.

de gamma geeft € 8.99 voor een onbekende dikte.
hornbach geeft € 7.19 voor 5 cm.
en aangezien dat je best wel wat van die pakken nodig hebt maakt het best wel wat uit.
iemand een betere prijs? (€ 2,87 per m2 5cm dik.)

geen ervaring met het aanbrengen van pur onder de pannen.
mijn huis heeft het wel, maar dat is in de fabriek gedaan.
ik ben er best tevreden over.
geeft veel isolatie voor zoon dun laagje 3 cm.

heb je het systeem wat flitspaal.nl heeft gebruikt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:44:
[...

Daarvoor maak ik gebruik van tijdschakelaars, die aftellen. Daarna schakelen ze zich automatisch uit. Dan hoef ik daar ook niet verder aan te denken, wanneer het huis uit ga etc

....]

Handig! Hoe gaan ze aan dan? Url?
Ik heb zo'n tijdschakelaar gekocht bij de Gamma. Voor afgerond 8 EUR. Er zit een gebruiksaanwijzing bij. Dus url kan ik je verder niet geven, dan alleen de url van mijn website, waar je hetzelfde leest.

Zie mijn huis-icoontje bij mijn naam, dan klik op knop Informatie, dan klik op knop Suggesties of anders klik hier ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2011 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:32:
[...]

Nee, helaas niet.Ik zag wel een lichte piek in de bezoekersaantallen van mijn website (de URL stond in het artikel). Jemig, is al weer bijna vijf jaar geleden zie ik....

Ik krijg veel meer feedback van de jaarlijkse Solar Days, waarbij ik al sinds het begin een open dag houd. Verderop in mijn straat heeft iemand een paar maanden na bezoek aan één van die open dagen ook zonnestroompanelen geplaatst. Dat geeft wel voldoening.
Als ik jouw verhaal vergelijk met het aantal reacties n.a.v. het artikel in de dorpskrant, dan zullen er nu ook niet veel reacties komen. Ook ik zie een kleine piek ontstaan in de bezoekers aantallen. het valt op, omdat het allemaal bezoekers zijn, die niet via andere websites zijn binnengekomen. Maar gewoon de url direct hebben ingetypt.

Vertel eens: Open dagen tijdens de Solar Days? Hoe gaat zo iets in z'n werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 15:46:
Vertel eens: Open dagen tijdens de Solar Days? Hoe gaat zo iets in z'n werk?
Kijk maar eens op http://www.solardays.nl/

Je kunt je woning of bedrijf aanmelden als je iets met zonne-energie, of andere duurzame zaken, kunt laten zien zoals zonnestroompanelen, een zonneboiler, warmtepomp, noem maar op. Ze zetten je evenement dan op de kaart, zorgen voor landelijke publiciteit en een pakket met welkomstmateriaal (folders e.d.). Voor lokale publiciteit (buurtkrant, posters maar ook sociale media) kun je zelf zorgen.

Ik heb altijd een aardige aanloop gehad, in de afgelopen drie jaar zo tussen de vijf en tien mensen, maar er zijn mensen die het grootschaliger aangepakt hebben en die meer dan dertig mensen over de vloer gehad hebben.

Het is echt leuk om te doen. Vooral het kunnen laten zien van een terugdraaiende elektriciteitsmeter zet mensen aan het denken, dat zie je echt duidelijk.

-edit-

Er zijn flink wat duurzame Tweakers die ook meedoen, er zijn vast meer mensen die er iets over kunnen vertellen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 15-10-2011 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een leuke, zonnige en goede opbrengst gehad vandaag :
- 12 kWh aan zonne-energie opgehaald
- 3,57 kWh/kWp

Geen idee of het volgende wel interessant genoeg is om te lezen, maar ik heb gewoon even zin om het te melden :)
- voor de maand oktober tot nu toe : 32,44 kWh/kWp
- voor dit jaar 2011 : 466,37 kWh/kWp

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ga volgend jaar Solar Days ook groot aanpakken. Inclusief taart, super-gekoelde-Ferrarismeter en extra-gratis zonnestroom gedurende de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
produktief dagje: weer de zes Suntech STP190 panelen herplaatst op Clickfit, en
totaal (inclusief tijdelijke opstelling van 3 x 190 MSK panelen)

4.260Wp STC-gestickerd vermogen op mijn dak ;)
Korte post over dit alles: http://www.renewable-ener...untech-panelen-geplaatst/

Solardays doe ik al 3 jaar mee zo uit het hoofd. In begin matig, maar laatste keren kom ik spraakwater en tijd te kort.
Op mijn site heb ik wat over de dagen geschreven inclusief bezoekers aantallen.

[ Voor 25% gewijzigd door NielsTn op 15-10-2011 18:51 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag 4,38 kWh/kWp met flink wat schaduw van coniferen en een denneboom.

Niet verkeerd voor 15 oktober denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

4,51 hier in Twente. Met een perfecte curve. Bij systeem Ijzerman zie je dat het systeem iets oostelijk ligt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag meegeholpen bij de aanleg van een eetbaar plantsoen. Voorheen alleen maar stoeptegels, een boom en 2 bankjes die vrijwel niet gebruikt werden, nu een mooi plantsoen met vele soorten munt, rozemarijn, bieslook, majoraan, hysop, dropplant, maggiplant, citroenmelisse, laurier, rabarber, aardpeer, een appelboom etc. etc. De bankjes staan nu aan de rand van het plantsoen. Er komen ook nog bessenstruiken, aardbeien en eenjarige eetbare planten in en een stappad en platte boomstam voor de kinderen. De gemeente heeft alle benodigdheden voor het plantsoen betaald, de buurtbewoners zijn vervolgens verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud.
Vandaag ook de door vogels stukgebeten isolatie van de zonneboiler op het dak hersteld en de laatste ongeisoleerde stukken van isolatie voorzien en omwikkeld met Tonzon. Ook in het ketelhok de laatste stukken blootliggende leiding voorzien van isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je hebt de aardpeer toch wel in bakken gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn verschillende bedden aangelegd met flinke mulch-looppaden ertussen. De aardpeer staat in een apart bed als ik het goed onthouden heb. Ik weet niet of ze dat bed nog op een extra manier begrensd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:56:
Vandaag 4,38 kWh/kWp met flink wat schaduw van coniferen en een denneboom.

Niet verkeerd voor 15 oktober denk ik.
Hoeveel panelen heb jij tot je beschikking? Ik heb er 14 en zo te zien aan de kWh/kWp gok ik, dat jij er meer hebt. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:01:
Hoeveel panelen heb jij tot je beschikking?
Een zonnestroompaneel kan een grote verscheidenheid aan vermogens hebben, van 100Wp (oude paneeltjes) tot tegen de 300Wp. De vraag 'hoeveel panelen' zal je geen bruikbaar antwoord opleveren.

Je kunt beter vragen 'welk vermogen heb je opgesteld?' of 'hoeveel Wp heb je liggen?'. Pas dan kun je zinvol vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PcDealer schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:50:
[...]

Ja, inderdaad. Let goed op bij de aangifte op de extra (bijzondere) ziektekostenuitgaven inclusief (taxi)vervoer naar de dokter of ziekenhuis. Zijn boven een drempelbedrag aftrekbaar. Hebben ze een bejaarden-/stadspas voor kortingen?
Weten we :)

Een bejaardenpas? Zo oud zijn ze niet ;) . De een wordt volgend jaar 65, de ander 40 geloof ik.
Stadspas geen idee.
_JGC_ schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 11:14:
[...]

Aldi had laatst van die stekkerdozen met een losse voetschakelaar. Heb er laatst 2 gekocht, toen ik gisteren bij de Aldi was lagen er nog een hele zwik van die dingen in het schap, blijkbaar zijn wij de enigen die het praktisch vinden.
Ik heb er nu eentje bij de TV, nu elke avond gewoon de TV en stereo uitdoen met voetschakelaar ipv achter het TV-meubel prutsen om daar een stekkerdoos met schakelaar te vinden. Bij mijn ouders ligt er nu ook eentje, die zijn er ook erg blij mee.
Overleven die het gewicht van een elektrische rolstoel+persoon? :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Hoeveel panelen heb jij tot je beschikking? Ik heb er 14 en zo te zien aan de kWh/kWp gok ik, dat jij er meer hebt. Klopt dat?
Het zijn er 16 van 190 Wp. Helaas heb ik vanaf 10 oktober last van schaduwvorming van een tweetal bomen en vanaf 15.00 uur wisselen de bomen af met een aantal coniferen. :(

Die moeten een tweetal meter worden ingekort. Helaas is mijn ladder niet lang genoeg en is het misschien wel slimmer om dit door een bedrijf te laten doen.
Dit was een voornemen de afgelopen zomervakantie maar door allerlei andere sores is dit niet gelukt.

Scheelt wel een behoorlijke slok op de opbrengst.

JeroenH heeft wel gelijk. Vergelijken kan het beste in kWp. Bij mij ligt 3,04 kWp op de stal/garage.

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 15-10-2011 20:14 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Dat maakt toch niet uit? Al heeft hij maar 2 panelen van 100Wp. Juist daarom is het handig een en ander om te rekenen in kWh/kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 18:09:
Ik heb vandaag een leuke, zonnige en goede opbrengst gehad vandaag :
- 12 kWh aan zonne-energie opgehaald
- 3,57 kWh/kWp

Geen idee of het volgende wel interessant genoeg is om te lezen, maar ik heb gewoon even zin om het te melden :)
- voor de maand oktober tot nu toe : 32,44 kWh/kWp
- voor dit jaar 2011 : 466,37 kWh/kWp

:)
5,19kWh/kWp alhier.. prachtige dag met bijna 27kWh opbrengst.. zo zijn er afgelopen zomer niet veel geweest!

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/15%20oktober.jpg

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Hier een mooi overzicht van isolatie materialen en hun eigenschappen.
http://www.ekbouwadvies.nl/materialen/isolatie/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

I
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:50:
Er zijn verschillende bedden aangelegd met flinke mulch-looppaden ertussen. De aardpeer staat in een apart bed als ik het goed onthouden heb. Ik weet niet of ze dat bed nog op een extra manier begrensd hebben.
Dat houdt het niet tegen op de lange termijn. Maar bekijk het van de positieve kant, de eigenaren van het plantsoen hebben nu voor de rest van hun leven een voorraad aardperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 10:42:
[...]

haha. Een fotograaf die niet meer naar beneden durfde. Dat deed deze fotograaf niet. Misschien wel uit voorzorg. Want na mij moest hij toen nog door naar een bruiloft voor een fotoreportage.

Hoe dan ook : Spread the word! :)
Staat al genoteerd (nu nog ff off-line) op mijn huurders en zonnepanelen pagina...

Bij ons (ben huurder, woon beneden in tuinappartement, panelen staan op platte dak vierde verdieping, eerste 4 al elf jaar geleden geïnstalleerd, zie uitgebreide documentatie op mijn site) zou er iemand van de corporatie langs komen om tijdens eerste werkzaamheden te komen inspecteren. Die kwam pas opdraven toen de installateurs al lang weer naar huis waren. Hij durfde niet verder op de ladder, want hij had last van hoogtevrees... (is volgens mij daarna ook nooit op het dak geweest).

... bij grootschalige dakrenovatie in oktober niemand van de corporatie gezien in de buurt van het dak. Alle contacten met de aannemer en de dakhazen heb ik zelf gezocht, en medewerking gekregen. Veel werk zelf gedaan (ik zag de bui al hangen bij de elektrische aansluitingen, is nogal complex hier). En geld voor alle werk gekregen, want dat was blijkbaar onderdeel van het bestek voor de aannemer ("verplaatsen en terugplaatsen zonnepanelen")... ;)

Gefeliciteerd EnergiebewustZL, er kan meer dan menigeen denkt, zelfs in huur situaties...

Vanmiddag tijdens ODE najaarsvergadering in Gouda weer een verpletterende hoeveelheid van PV-initiatieven gehoord, het is een grote chaos. Ook minstens 4 organisaties die zich met de "structurering", "het bij elkaar brengen", "de facturatie", "het uitbreiden van de salderingsmogelijkheden", en god mag weten wat nog meer bezig gaan houden. Die gaan elkaar nog wel tegenkomen denk ik, de komende jaren. Heerlijke puinhoop, en straks helemaal niet meer te volgen wat er nu precies wordt gerealiseerd. Want reken maar dat steeds meer compleet buiten SDE om zal worden gerealiseerd, en dan dus geen registratie bij CertiQ (geen enkele zin, groencertificaten zijn niets waard in ons land). M.a.w.: een jaar lang afwachten totdat CBS hun eenmalige cijfer publiceert, waar diverse vraagtekens aan hangen (en details kun je al helemaal vergeten)...

Gouwevogel was in ieder geval leuk (600 kW windturbine van de Windvogel). Vooral de schakel en netaansluiting elektronika kasten erg interessant. Transformator is eigendom Windvogel, maar ze mogen dat ding niet zelf openmaken (kregen we dan ook niet te zien). Apparaat heeft volgens de exploitant een beschikbaarheid van 99 procent.

Weer veel gesproken met diverse mensen, ideeën zat, nu de uitvoering nog (lees: realisatie). Volgens Dick van Elk, al vele jaren tot in Den Haag knokkend (die heeft tien lintjes verdiend), zal Verhagen overstag "moeten gaan" met het kropje sla model. Ik ben zeer benieuwd en vrees een juridisch/ambtelijk gedrocht.

... maar zelfs al zou "het kropje sla model" er uiteindelijk toch gaan komen, gaan "we" volgens mij geen markt krijgen zoals die in Vlaanderen en Duitsland (en UK) al jaren een feit is. Misschien ben ik wel te pessimistisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:38:
Dat houdt het niet tegen op de lange termijn. Maar bekijk het van de positieve kant, de eigenaren van het plantsoen hebben nu voor de rest van hun leven een voorraad aardperen.
Niemand is eigenaar, iedereen in de buurt mag er gebruik van maken. Dat is juist het leuke ervan! Als je het in je eigen tuin zou zetten dan krijg je het waarschijnlijk niet op, dus dat is een van de vele voordelen van een eetbaar plantsoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 21:42:
Gefeliciteerd EnergiebewustZL, er kan meer dan menigeen denkt, zelfs in huur situaties...
Geheel mee eens! Het wonen in een huurhuis zou je niet tegen moeten hoeven houden duurzame maatregelen te nemen. Als je je verhuurder op een vriendelijke en slimme manier benadert kan er vaak echt veel. Je moet soms een beetje geluk hebben, maar ik merk dat je geleuk vaak ook kunt maken in het leven.
Vanmiddag tijdens ODE najaarsvergadering in Gouda
Ik had er graag bij willen zijn maar ik heb zelf andere verplichtingen opgelegd. Nog maar anderhalf uur mensen! En dan start Solar Team Twente, twee minuten later gevolgd door het Nuon Solar Team en de andere 25 teams in de World Solar Challenge.

Een Nederlands team straks op het erepodium? De kans daarop is aanzienlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 20:10:
[...]

Het zijn er 16 van 190 Wp. Helaas heb ik vanaf 10 oktober last van schaduwvorming van een tweetal bomen en vanaf 15.00 uur wisselen de bomen af met een aantal coniferen. :(

Die moeten een tweetal meter worden ingekort. Helaas is mijn ladder niet lang genoeg en is het misschien wel slimmer om dit door een bedrijf te laten doen.
Dit was een voornemen de afgelopen zomervakantie maar door allerlei andere sores is dit niet gelukt.

Scheelt wel een behoorlijke slok op de opbrengst.

JeroenH heeft wel gelijk. Vergelijken kan het beste in kWp. Bij mij ligt 3,04 kWp op de stal/garage.
Men heeft gelijk om beter per kWp te vergelijken. Ik vermoed, dat jouw panelen op het Zuiden liggen. Mijn panelen liggen op WZW.

Rekensommetje :
- 16 x 190Wp = 3040Wp = 3,04 kWp
- 14 x 240Wp = 3360Wp = 3,36 kWp.

Echter haal jij een hogere kWh/kWp dan mij. Daarom vermoed ik ook, dat jouw panelen meer op het zuiden liggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Is het beschermd tegen vandalisme en diefstal?

En - het maakt voor het verhaal niet uit - we hebben het over Nederland: alle grond heeft een eigenaar.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 15-10-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 19:10:
4,51 hier in Twente. Met een perfecte curve. Bij systeem Ijzerman zie je dat het systeem iets oostelijk ligt.. :)
Leiden ZH met oude olieboer paneeltjes vrijwel op zuid en inefficiënte, antieke module omvormers 4,25 kWh/kWp, "bijna perfecte" kromme (paar kleine rafeltjes voor de sjeu... ;) ).

Verhagen hoort me (nog) niet klagen in dat opzicht...

... want de zon stuurt immers geen rekening ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Staat al genoteerd (nu nog ff off-line) op mijn huurders en zonnepanelen pagina...
Prima. Ik ben benieuwd, wanneer het er bij staat. En als je nu toch bezig bent. Ik had laatst een mailtje gestuurd over PV-newbees Nederland deel 5. Daar komt ook mijn site in voor. De informatie die er bij staat is verouderd. Wil je die aanpassen aub? :)

Eerlijk heb ik gezegd nog meer plannen :
- 8x 240Wp aan de ONO zijde.
- Solar Heat : Een andere soort zonne-boiler. Link

.. en dat allemaal in en om een huurhuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ProductSoortelijk gewicht Kg/m³Lambda droog W/m.K ( droog)Lambda vochtig Toeslag in % (a)Lambda reken
W/m.K
Polystyreenschuim geëxpandeerd (EPS)15-400,0350-
Polystyreenschuim geëxtrudeerd (XPS)35-400,0270-
Cellulair glas105-1650,036-0,06000,036-0,06

Als ik het zo uitreken dan zou XPS 22,9% beter isoleren bij dezelfde dikte.
verschil van 0,035 naar 0,027 = 0,008
0,035 / 0,008 = 4,375
100 / 4,375 = 22,9 ( % )

Maaaaaar XPS is gemiddeld wel 100% duurder...

5cm EPS isoleert beter dan 3 cm XPS, maar 5cm EPS kost p/m2 ongeveer €6, terwijl XPS per m2 ongeveer €12 kost

Oftewel € technisch gezien is EPS veel interessanter en in mijn situatie kan ik die 2 extra cm wel hebben.

Zoals het er nu naar uit ziet ga ik onze binnenmuur, met de buurman die door de weeks niet stookt, met 5cm EPS isoleren met als afwerking gipsplaat.

Nu nog wat offertes bijelkaar sprokkelen voor de +/- 50m2 EPS 10cm of 100m2 EPS 5cm (en hornbach ff bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:02:
[...]

Prima. Ik ben benieuwd, wanneer het er bij staat.
http://www.polderpv.nl/huurwoningen.htm
En als je nu toch bezig bent. Ik had laatst een mailtje gestuurd over PV-newbees Nederland deel 5. Daar komt ook mijn site in voor. De informatie die er bij staat is verouderd. Wil je die aanpassen aub? :)
Ik herinner me zoiets gelezen te hebben. Ik krijg ERG VEEL meel binnen (en werk voorlopig nog op twee computers en maar 1 monitor). Het is fysiek onmogelijk alle vragen (direct) te beantwoorden. Heb een aantekening gemaakt (ik maak ook erg veel aantekeningen... >:) ). No promises, maar als er een gaatje is, doe ik updeetje... (heb errug veel updeet plannen, maar heb maar tien vingers...).
Eerlijk heb ik gezegd nog meer plannen :
- 8x 240Wp aan de ONO zijde.
- Solar Heat : Een andere soort zonne-boiler. Link

.. en dat allemaal in en om een huurhuis :)
Geweldig. Overstelp de verhuurder niet en hou hem te vriend. Sommige (veel?) verhuurders zijn nogal nukkig op dit punt, dus egeltje met handschoentjes aanpakken...

Zuukzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:34:

Geweldig. Overstelp de verhuurder niet en hou hem te vriend. Sommige (veel?) verhuurders zijn nogal nukkig op dit punt, dus egeltje met handschoentjes aanpakken...

Zuukzes!
Dan zal ik je nog wat leuks vertellen : Als ik zou gaan verhuizen en ik zou de zonne-panelen laten liggen, dan krijg ik zelfs geld toe. Dus die egel is niet zo egel, lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 15 oktober 2011 @ 23:39:
Dan zal ik je nog wat leuks vertellen : Als ik zou gaan verhuizen en ik zou de zonne-panelen laten liggen, dan krijg ik zelfs geld toe. Dus die egel is niet zo egel, lijkt mij. :)
Dat ligt geheel aan het bedrag wat je dan toe krijgt. Zou niet de eerste egel zijn die een wolf in schaapskleren blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier in Enschede vandaag weer een nieuwe dagrecord 12,91 kWh.
Dat is voor vandaag dus een keurige 5,27 kWh/kWp.
De Sharp panelen gaan tot dus ver als een speer.
Op naar de dag van morgen :)

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-10-2011 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@freeman
je vloer is duidelijk en goed.

de binnen muur isolatie zie ik wat problemen maar ik weet niet de situatie helemaal.
ik zou die muur niet met eps isoleren, wegens vocht regulering van het huis.
langer verhaal is nodig.

Pagina: 1 ... 148 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.