Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
AllesKan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:30:
[...]

Gezien het milieu hangen daar inderdaad mensenlevens vanaf. En als dan verkeerde tvt's gepresenteerd worden die te negatief uitvallen t.o.v. de werkelijkheid dan wil ik dat graag rechtzetten. Hoe meer mensen PV nemen, hoe beter. Naar mijn mening.
Zullen we dan eerst maar eens gaan zorgen dat de energie obesitas in NL tot staan wordt gebracht en die kolencentrales alleen om die reden al niet meer hoeven worden afgebouwd?

Lijkt me heel wat effectiever. Want die brengen de rotzooi in de lucht (en d'r sterven bovendien veel en veel meer mensen in kolenmijnen dan er PV-installateurs door daglichtkoepels te pletter vallen tijdens het installeren van het blauwe silicium moois...).

Verder geen probleem hoor, met de "economisch verantwoorde tvt's", maar ik heb er nu al zoveel langs zien komen die ook nog eens schaamteloos van 7%/jaar stijging kWh prijs uitgaan zonder de feiten te controleren, dat ik dat verder maar laat zitten. Volgens mij zal het een moeilijk verhaal richting jan met de pet worden. En die zal je op je mooie blauwe ogen moeten vertrouwen "dat het wel snor zal zitten" met de tvt. In NL mijns inziens een illusie. Maar ga uw gang. Nederland zal jullie voor eeuwig dankbaar zijn (ik denk niet dat het in NL veel mensenlevens zal uitmaken, de schoorstenen blijven immers gewoon door roken, maar laten we vooral niet te cynisch worden).

Tot slot voor het slapen gaan nog even een diepe, diepe zucht...

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=51&t=82101

... never ending story ...

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 28-08-2011 02:37 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:33:
terwijl jullie over tvt papagaaien, heb ik mijn wp-warmteinstallatie geregeld deze winter.
blijf niet te lang hangen in dat verhaal, straks zit je echt koud in het donker te schijten voordat je met pensioen gaat, als daar nog wat van over is.
Tell me all about it! Als ik het mij goed herinner was jij met een 'budget' oplossing bezig, ben ik bijzonder in geinteresseerd. Kun je hier wat meer info posten?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tjonge, ga je eens met de kippen op stok, mis ik de interessante polemiek van gisteravond.
En er zaten een paar prikkelende uitspraken bij:

- is tvt eigenlijk wel te berekenen? m.i. wel binnen een ruime marge als je PV niet stuk gaat.
- ben je eigenlijk wel een milieubewust mens als je dingen doet met subsidies? m.i. wel, alleen de stap om het te doen is makkelijker te nemen.
- is geld wel belangrijk in je leven? m.i. wel, want je wilt ook redelijk leven (en kunnen investeren in een betere toekomst.
- hoe kijk je naar het leven? Hoe wil je het inrichten voor de lest van je looptijd? Mooi leesvoer.
- wat is belangrijker om rekening mee te houden: eenmalige kosten of periodieke kosten? m.i. doen periodieke kosten meer pijn.

Maar een mogelijkheid heb ik in de discussies mbt tvt eigenlijk gemist:
Als je de winst die je behaald met al de energiebesparingen op een spaarrekening zet, elke maand, dan kan je die met je investering in PV, WTW, etc verrekenen op het einde van 15 jaar of 20 jaar.
Dan kom je waarschijnlijk een stuk lager uit in he berekeningen.
Dat doe ik ook met mijn aflossingsvrije hypotheek: elk jaar wat aflossen en het verschil in de maandbetaling aan hypo op een spaarrekening zetten. Het kantelpunt voor aflossen of niet ligt ergens bij een spaarrente van 3,8% heb ik eens uitgerekend (hyporente 4,25%, 20 jaar vast voll. afl. vrij).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tell me all about it! Als ik het mij goed herinner was jij met een 'budget' oplossing bezig, ben ik bijzonder in geinteresseerd. Kun je hier wat meer info posten?
ik zou wel willen, maar vind het zonde een mooi leer verhaal ongenuanceerd te laten afzinken in alle tvt epistels bagger, wat alles onleesbaar maakt en waar niemand meer wat aan heeft.
daarom kies ik er nu voor dit niet meer te delen.
en daarmee gaat het primaire doel van dit forum verloren

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 09:05 . Reden: het forum is in een zeer armoedige staat beland ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kom op eric-pv, voor de draad ermee!
Hier schijnt (even) de zon en ik ben nog steeds in de wolken van onze nieuw aangeschafte warmtepomp droger.
Kom op met dat verhaal :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 08:56:
Het kantelpunt voor aflossen of niet ligt ergens bij een spaarrente van 3,8% heb ik eens uitgerekend (hyporente 4,25%, 20 jaar vast voll. afl. vrij).
Het kantelpunt kun je niet generiek uitrekenen, dan moet je erbij zetten welke uitgangspunten he gebruikt.
De aftrekbeperking via het huurwaardeforfait is namelijk afhankelijk van je WOZ waarde. En die is van geval tot geval in verhouding tot de hypotheeksom anders.

Is je hypotheek verhoudingsgewijs heel hoog dan is het extern te behalen rendement bij het kantelpunt lager.
Helemaal aan de andere kant kom je uit bij "de wet Hillen".

Iets variabels moet je niet als iets vasts presenteren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:19:
[...]

Het kantelpunt kun je niet generiek uitrekenen, dan moet je erbij zetten welke uitgangspunten he gebruikt.
De aftrekbeperking via het huurwaardeforfait is namelijk afhankelijk van je WOZ waarde. En die is van geval tot geval in verhouding tot de hypotheeksom anders.

Is je hypotheek verhoudingsgewijs heel hoog dan is het extern te behalen rendement bij het kantelpunt lager.
Helemaal aan de andere kant kom je uit bij "de wet Hillen".

Iets variabels moet je niet als iets vasts presenteren. ;)
Je hebt helemaal gelijk. In eerste instantie was mijn insteek om eea tot op de cent uit te rekenen, rekening houdende met vermogensrendementsheffing, WOZ, etc. Dat is bijna onmogelijk omdat sommige waarden voor de komende jaren niet precies zijn vast te stellen. Daarom kan je die berekening wel maken voor een paar jaar in de toekomst (ongeveer). Zolang die berekening in het voordeel van extra aflossen is, dan lossen we wat af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in een hypotheek gelden de regels van een hypotheek.
als je vastgeroest zit in geld-denken zoals je ouders of je school dat hebben geleerd,
dan begrijp je de rest niet, en ben je bezig met de beurs en de wereldeconomie.
(waarvan alle hoog opgeleide economen per dag de plank misslaan)

focus op je achterdeur.
je achterdeur kost nu 100 euro
bij 100% hypotheek is alles van de bank
een achterdeur kost in 2020 ~200 euro
zorg dat die achterdeur helemaal van jouw is in 2020 (en onderhoud hem goed)
en zorg voor vrije tijd nu, en niet als je brak bent en 65,
dan ga je echt geen berg meer beklimmen, hoewel nationale nederlanden zegt dat "ze je hebben gehoord"

als je blijft focussen op geld, mis je alle mooie dingen
als je overal een prijskaartje aan wilt hangen en alles doorrekent, word dan gewoon supermarkt manager.

neanderthaler heeft nog steeds geen panelen, vanwege de prijs,
maar wanneer zat hij voor het laatst gehurkt met zijn tongetje uit zijn mond te genieten,
en te spelen met draadjes en doosjes alsof hij weer 15 was ?

/ "laat papa maar even, die is even in trance met kippevel in zijn nek"

ik probeer dat nu dus nu zoveel mogelijk te doen, en geniet er enorm van,
en ik denk wel meer mensen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 09:36 . Reden: go figure ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik de afgelopen jaren niet alles had doorgerekend, dan had ik nu geen geld gehad voor mijn PV installatie, nieuwe CV-installatie, spouwisolatie, HR++ glas, warmtedroger, en in de toekomst zolderisolatie.
Dat is allemaal betaald, dus van mij/ons. Ens als alles zo doorgaat, dan is die achterdeur straks niet meer van de bank. ;)

Maar dan moet je wel een beetje blijven rekenen. En dan het ik het niet over vermaledijde tvt's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:29:
in een hypotheek gelden de regels van een hypotheek.
als je vastgeroest zit in geld-denken zoals je ouders of je school dat hebben geleerd,
dan begrijp je de rest niet, en ben je bezig met de beurs en de wereldeconomie.
(waarvan alle hoog opgeleide economen per dag de plank misslaan)

focus op je achterdeur.
je achterdeur kost nu 100 euro
bij 100% hypotheek is alles van de bank
een achterdeur kost in 2020 ~200 euro
zorg dat die achterdeur helemaal van jouw is in 2020 (en onderhoud hem goed)
en zorg voor vrije tijd nu, en niet als je brak bent en 65,
dan ga je echt geen berg meer beklimmen, hoewel nationale nederlanden zegt dat "ze je hebben gehoord"

als je blijft focussen op geld, mis je alle mooie dingen
als je overal een prijskaartje aan wilt hangen en alles doorrekent, word dan gewoon supermarkt manager.
Toen 80% van de hypotheken als beleggingshypotheek wegging deed ik er niet aan mee juit OMDAT ik er zelf over nadacht.

En een normale situatie bij een voordeur of een stapel stenen is dat je ze koopt op moment x en daarvoor geld leent op moment x. Maar ik los niets af dus de rente die ik betaal is niet 4,25%, maar 2,70% (100% aflosvrij hypotheek 100% van de koopsom).
Het leuke is dat je dan een huis 'kunt' kopen, want inmiddels MAG ik alleen maar huren in de vrije sector.
Min of meer verplicht dus (ook wel terecht)
Op moment y na 30 jaar is het geld -> (geld - inflatie) ^30 -> 47% waard van wat het NU waard is.
Dat is maar 1 van de 2 variabelen, de andere is de waarde van het huis. Markten gaan op en neer wat dat betreft.

Het huis kan toch niet mee mijn graf in 8) Wat heb je daaraan? Het gaat erom dat je ergens kunt wonen.

In ieder geval is het kopen van PV STUKKEN beter dan het aflossen 8)7 van je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/nog een voorbeeld

natuuurlijk verdien ik dat retedure plugwise nooit terug,
en al die uren die ik erin stopte ook niet.
maar het aantal keren dat ik op mijn telefoon/laptop oei en aai zei van de mooie piekjes uit de installatie
hebben een bepaalde belevingswaarde.

we zijn blijkbaar die waarde helemaal geestelijk kwijt, en dat is armoedig
je leeft nu en geld is slechts een middel.

als je mogelijk hierdoor goed in je vel zit,
en aardig en blij overkomt, zou het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat de mensen om je heen,
je aardiger vinden, en dan ga je zomaar ook meer geld verdienen.
azijn-zure geldzuigers met frustraties zijn altijd arm.(economisch en geestelijk)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Precies, geld is een middel. En dat gevoel door die Plugwise is heel herkenbaar. Ik heb de Sunny Beam permanent aangesloten naast mijn werk-laptop staan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik zal jullie eens iets anders laten zien dan een TVT berekening. Zal zonnigtype ook wel hier blij mee kunnen maken.

Wat zou ik per maand of per jaar moeten betalen als ik geen elektra meer hoef te betalen (bijvoorbeeld omdat ik zonnepanelen heb die de behoeften dekken).

Rekening 2009-2010

Elektriciteit 4695 kWh 730,88 euro
Gas 582 m3 383,91 euro
Totaal ex btw 1114,79 euro

BTW 211,82
Totaal inc btw 1326,61

Voorschotten -1303,32
extra betalen 23,29

Achteraf is het een maandbedrag van 110,55

Wat nou als we geen elektriciteit hoefden te betalen

Rekening 2009-2010

Elektriciteit 0kWh -130,03 euro (totaal van vastrecht levering, vastrecht netwerk, meterhuur, periodieke aansluitvergoeding en capaciteitskosten minus vermindering energiebelasting)
Gas 582 m3 383,91 euro
Totaal ex btw 253,88

BTW 48,24
Totaal inc btw 302,12

Voorschotten -1303,32
extra betalen -1001,20

Achteraf is het een maandbedrag van 25,18

Je leest het goed, een teruggave/terugbetaling/terugstorting van 1001,20 EURO.

Overigens is gas in 1 jaar tijd van 43 cent naar 56 cent naar 63 cent per m3 gegaan!

Eon flexibele tarieven.
En ja ik heb bespaard (zie mijn posts van rond september/oktober/november en nog een paar rond februari.
Het gaat me even om de vergelijking zonder panelen en met.

Jaar
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6193/6088305954_edb6d2d889.jpg

Maand
Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6075/6088306022_29dd052844.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door HellevUUr op 28-08-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:29:
neanderthaler heeft nog steeds geen panelen, vanwege de prijs,
maar wanneer zat hij voor het laatst gehurkt met zijn tongetje uit zijn mond te genieten,
en te spelen met draadjes en doosjes alsof hij weer 15 was ?
Alles is fiscaal, maar omdat ik daar dan wel wat van weet buit ik dat zeker uit.
Dus zal ze wellicht voor toch nog voor 31-12 aanschaffen ivm met de VRH ad 1,2%.

Ik wil ze best zelf hier neerzetten met mijn zwager. Het enige dat ik me afvraag is heeft iemand een MC4 tang?
Of wat kosten die?
Ik heb de Sunny Beam permanent aangesloten naast mijn werk-laptop staan.
Doet me denken aan het feit dat ik nog een piggy back moet kopen...ookal heb ik ook wel een din-rail meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:50:
[...]

Ik wil ze best zelf hier neerzetten met mijn zwager. Het enige dat ik me afvraag is heeft iemand een MC4 tang?
Of wat kosten die?

[...]

Doet me denken aan het feit dat ik nog een piggy back moet kopen...ookal heb ik ook wel een din-rail meter in de meterkast.
Kijk of je die tang kunt lenen van de PV leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je post in welke regio je woont, is er vast wel iemand.
ik heb die tang mc3 en mc4, en dat is in de kop van noord holland.
btw, ik heb de meeste pluggen verwijdert, de kabels strak getrokken, en alles doorgesoldeert,
ook in de omvormer.

in de sb2100tl zitten wel erg dunner ac draadjes, die zijn nu ook 6mm2,
bij volle zon zie ik de spanning nu nog maar 0,3 volt stijgen.
hij kan zijn power goed kwijt nu.***
mdz losse onderdelen :
Krimptang voor montage MC4 connectoren
€ 58,31
Elders goedkoper? Laat het ons weten en ontvang gegarandeerd de laagste prijs!
Bestellen Offerte
Duits kwaliteitsartikel.
Geschikt voor MC4 connectoren van 4 mm2 en 6mm2.
deze tang kost dus ongeveer evenveel als lenen, & 2x halen en brengen met de auto.

*** waar dit duitse kwaliteitsprodukt eerst afschakelde in een Vac Bfr-srr fout.
ik had liever een tientje meer betaald voor dik koper..... maar ja, alles moet goedkoop he.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
<fun mode>
ik kwam deze pv pannelen tegen bij conrad.

geen fantastisch rendement waarschijnlijk een lage tvt.
maar ze doen het ook bij kunst licht.
en ik heb een gemeente lantaren paal achter in de tuin. >:)
<\fun mode>

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:44:
/nog een voorbeeld

natuuurlijk verdien ik dat retedure plugwise nooit terug,
en al die uren die ik erin stopte ook niet.
maar het aantal keren dat ik op mijn telefoon/laptop oei en aai zei van de mooie piekjes uit de installatie
hebben een bepaalde belevingswaarde.

we zijn blijkbaar die waarde helemaal geestelijk kwijt, en dat is armoedig
je leeft nu en geld is slechts een middel.

als je mogelijk hierdoor goed in je vel zit,
en aardig en blij overkomt, zou het ook nog wel eens zo kunnen zijn dat de mensen om je heen,
je aardiger vinden, en dan ga je zomaar ook meer geld verdienen.
azijn-zure geldzuigers met frustraties zijn altijd arm.(economisch en geestelijk)
Ik denk dat ik begrijp hoe jij in het leven staat, en daar heb ik respect voor. Maar voor jou is het een hobby. Er zijn vele andere mensen die een andere hobby hebben. Voor hun zijn zonnepanelen veel meer een 'zakelijke' beslissing. Oordeel niet te hard over die mensen omdat ze toevallig andere voorkeuren hebben ontwikkeld in hun leven en jouw enthousiasme voor duurzame energie niet delen, althans niet in die mate als jij.

We leven nu eenmaal in de maatschappij die er is, en waarin geld een belangrijke rol speelt. Of je dat nu wilt of niet. Wees mild voor de mensen die gelukkig zijn met de situatie zoals die is en een andere kijk op de dingen hebben en op hun manier proberen het beste uit hun leven te halen. Daar hoort een simpele financiële afweging of klein rekensommetje (want meer zijn die tvt-bespiegelingen hier niet) op zijn tijd bij. Mensen die op zo'n manier een weloverwogen beslissing nemen zijn geen 'azijn-zure geldzuigers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
[...]

Of wat kosten die?
Je kan mijn MC4 tang wel lenen. (A'dam C)

Hier ook een grafiekje van mijn verbruik tot nu toe en het aandeel van zon/greenchoice. Voor de goede orde, 1200 Wp aangeschaft in augustus 2009, in mei 2010 uitbreiding tot de huidige 3000Wp.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6196/6087828063_9ba4915995_z.jpg
Verbruik by ericplan, on Flickr

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:54

grimson

domeingrommer

Na veel gluren in dit forum en Googlen; binnenkort hier ook weer knallen!
8 x Yingli YL265C-30b panelen op een SMA SB 2100TL. Dakoppervlakte is 'helaas' een driehoek waardoor mijn keuze ++WP per M2 wordt.
Zelf toch maar even via 'Sunny Design', een gratis planningstooltje van SMA, gekeken wat de 'beste' omvormer voor dit setje zal zijn. Ook al ben ik van nieuwer is beter, HF inverter versus TL, HF heeft meer electronica, display etc. welke ook weer stuk kan gaan. TL lijkt proven en ook minder lawaai te maken, passief gekoeld.. etc. zoiets dan denk ik maar.

Wat betreft met het wachten; paar offertes nu in de pen en dan meteen bestellen. Gewoon doen, klaar, dit is nu mijn juiste keuze. Ik kan wel blijven twijfelen maar klaar is het nu :)

Eric, ik kom je tang lenen ;)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik heb het zonder tang gedaan en de kabel vastgesoldeerd.

Edit:

Daarmee bedoel ik niet de kabels direct aan het paneel vastgesoldeerd, maar de connectors aan de kabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Anne vdr Bom op 28-08-2011 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Stuur maar een DM als het zover is, dan kan je 'm eventueel ook ophalen in Overveen, op m'n werk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 10:40:
[...]

Ik heb het zonder tang gedaan en de kabel vastgesoldeerd.
Ik heb gehoord dat er merken panelen zijn waar de garantie vervalt als je de stekker eraf knipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 10:48:
[...]

Ik heb gehoord dat er merken panelen zijn waar de garantie vervalt als je de stekker eraf knipt?
Oeps, niet duidelijk genoeg geweest. :$

Ik heb de kabel aan de connector vastgesoldeerd en de lipjes met een gewone tang dichtgebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 10:27:
We leven nu eenmaal in de maatschappij die er is, en waarin geld een belangrijke rol speelt. Of je dat nu wilt of niet. Wees mild voor de mensen die gelukkig zijn met de situatie zoals die is en een andere kijk op de dingen hebben en op hun manier proberen het beste uit hun leven te halen. Daar hoort een simpele financiële afweging of klein rekensommetje (want meer zijn die tvt-bespiegelingen hier niet) op zijn tijd bij. Mensen die op zo'n manier een weloverwogen beslissing nremen zijn geen 'azijn-zure geldzuigers'.
Het hele succes van PV in markten als Duitsland, Italie en voorheen Spanje is ook gebaseerd op het framework dat je met PV geld kunt verdienen. Geld verdienen heeft wellicht iets plats, maar maakt het nu wel mogelijk wat er nu is. In capaciteit en in betaalbaarheid.

De enige subsidie waar ik nog gebruik van maak 'straks' is salderen.
Met een E verbruik van 2553 kWh (straks wellicht nog maar 2073 kWh ivm rookmelder perikelen)
En dat is incl elektrisch koken 2+2 personen. .. dan heb ik de Trias Energetica wel redelijk doorlopen.

@Grimson
Ik zie dat je Yingli YL265C-30b wilt bestellen. Ik ben zelf bezig met Yingli YL260C-30b
Wil wel wat kennis uitwisselen ;)
YL265C-30b zijn natuurlijk nog leuker dan 260'ers. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:30:
Vanwege het heerlijke zomerweer hebben we thuis onze nieuwe warmtepomp droger vandaag eens kunnen testen.
Gemiddeld verbruik van oude afvoerdroger voor de gehele was (kastdroog): 9,8 kWh.
Verbruik met nieuwe droger (kastdroog): 3,4 kWh.

Opmerkingen:
- ruimte temperatuur gemiddeld oude droger: 8,9 C
- ruimte temperatuur vandaag: 16,2 C
- droogtijd van nieuwe droger is gemiddeld KORTER dan bij de oude
Let er op dat je goed ventileerd. Drogen kan denk ik wat dat betreft het beste op de meest koele uren of winderige. Heb je de juiste waterhardheid ingesteld?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waterhardheid instellen op de droger? Dat vind ik niet terug bij de instelmogelijkheden (Siemens WT46W561NL).
De hardheid van het water is hier bij ons ca. 8-9 Duitse graden. Dat is redelijk zacht dacht ik.
De droger staat nu in de kelder, de oude stond in de garage. In de kelder staat ook een hygrometer en die bleef nagenoeg op dezelfde waarde staan. Dit na 5 x drogergebruik. Ik heb wel steeds een raam in de kelder op een kier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@anne
We leven nu eenmaal in de maatschappij die er is, en waarin geld een belangrijke rol speelt.
maar we negeren oneerlijkheden waarbij bonussen worden gegeven aan behaalde prestaties,
en verlies risicoloos word afgewenteld op de klanten/burgers.
ik vind dat niet plat, ik vind het abnormaal.

kijk nu eens die topman van nuon, morelisse
6 maanden in dienst, en dan al een miljoenenbonus,
wat voor prestatie is dat nu ?
ik vind een chirurg heel wat interessanter.
blijf je klant bij een fossielo bedrijf,
dan steun je deze maatschappij dus, je verzet je niet, en je vernietigt de vraag ook niet.
alleen de oever kan het schip nog keren.
of wellicht blijf je je tvt hierop baseren,
voorbijgaand aan de materie erachter.
op een dag heb je een chirurg nodig, en die is dan niet meer gemotiveerd,
en niet meneer morelisse, die zit dan al op de bahama`s te lachen met zijn miljoenen.

hij krijgt van mij geen cent, en ik steun hem ook niet, ik veracht hem.
de maatschappij dat zijn wij, we moeten er wat aan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

HellevUUr schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:47:

Rekening 2009-2010

Elektriciteit 4695 kWh 730,88 euro
Gas 582 m3 383,91 euro
Omg! Had je toen een 40" breedbeeld met beeldbuis 24x7 aan staan plus een stapeltje servers?
Gasverbruik is wel ontzettend laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keuzes, keuzes
Altijd hetzelfde liedje.

Wel eens afgevraagd wat de tvt van een vakantie is?
Een auto?
Een bankstel?
Een tuinset?
Nee.
Daar wordt er opeens geen rekening mee gehouden.
Je kunt je geld maar 1keer uitgeven.
Zoals eric-pvt al meermaals laat zien, laat het mes aan meerdere kanten snijden, dan pluk je lekkere dikke vruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:18:
Keuzes, keuzes
Altijd hetzelfde liedje.

Wel eens afgevraagd wat de tvt van een vakantie is?
Een auto?
Een bankstel?
Een tuinset?
Nee.
Daar wordt er opeens geen rekening mee gehouden.
Je kunt je geld maar 1keer uitgeven.
Zoals eric-pvt al meermaals laat zien, laat het mes aan meerdere kanten snijden, dan pluk je lekkere dikke vruchten.
Gebruiksvoorwerpen zijn andere dingen dan investeringen.
PV is prachtig, maar het is wel een typische investering.

Bij isolatie kun je wel een gebruikselement herkennen zoals toegenomen comfort in je huis.

Doe het overigens ook voor het mileu en de impact erop van mijzelf. Vandaar dat ik ook bij mijn keuze kijk naar of men is aangesloten bij PV Cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:01:
Waterhardheid instellen op de droger? Dat vind ik niet terug bij de instelmogelijkheden (Siemens WT46W561NL).
De productpagina is hier: http://www.siemens-home.nl/WT46W561NL.html

De verlichting in de droger is een 25W gloeilamp (!). Helaas staat dat niet bij de "Milieubescherming / besparingstips".
De hardheid van het water is hier bij ons ca. 8-9 Duitse graden. Dat is redelijk zacht dacht ik.
Totale hardheid (dH)
5,8 - 10,8

[ Voor 5% gewijzigd door PcDealer op 28-08-2011 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[b]Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:47: Ik heb de Sunny Beam permanent aangesloten naast mijn werk-laptop staan. >:)
Ik heb een vraag over de sunny beam, ik heb er ook 1 besteld bij m'n installatie.
Moet deze constant in verbinding staan met een pc?
Gebruikte omvormer wordt een SMA SB 2500HF.

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-08-2011 11:57 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:45:
[...]

Ik heb een vraag over de sunny beam, ik heb er ook 1 besteld bij m'n installatie.
Moet deze constant in verbinding staan met een pc?
Gebruikte omvormer wordt een SMA SB 2500HF.
De Sunny Beam communiceert met de omvormer, daar heb je geen PC bij nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
SolarKing schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:58:
[...]

Je kan sonnenertrag ook even checken voor Kingsun zonnepanelen en dan zie je dat die het ook prima doen.
Datzelfde zal ook wel gelden voor WanXiang.
Ik heb hier ook 14 WXS paneeltjes liggen. Tot zover voldoen ze volledig aan de verwachtingen qua opbrengst.

Gebrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:11:
[...]

De Sunny Beam communiceert met de omvormer, daar heb je geen PC bij nodig.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:33:
[...]
De productpagina is hier: http://www.siemens-home.nl/WT46W561NL.html

De verlichting in de droger is een 25W gloeilamp (!). Helaas staat dat niet bij de "Milieubescherming / besparingstips".

[...]
Totale hardheid (dH)
5,8 - 10,8
Volgens mij zit er een led-verlichting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar als je SB niet aan de PC hangt, dan gaat het display uit en moet je telkens op de knop drukken om wat te kunnen zien.
Als hij voeding krijgt via de usb, dan blijft hij permanent weergeven en krijg je bijna realtime de actuele waarde van het vermogen te zien.
De totale hoeveelheid in kWh en de refresh van de grafiek is volgens mij om de 5 minuten.
De verbinding naar de omvormer via BT is dan permanent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:04:
[...]

ik zou wel willen, maar vind het zonde een mooi leer verhaal ongenuanceerd te laten afzinken in alle tvt epistels bagger, wat alles onleesbaar maakt en waar niemand meer wat aan heeft.
???? Hoewel ik je standpunt kan volgen, begrijp ik het niet, zeker niet in het kader van de vreugde en het plezier dat jij beleeft aan jouw eigen verduurzaming. Ik had gehoopt op een mooie uiteenzetting , serieus ik keek er naar uit! Ik ben zelf al enige tijd aan het wikken en wegen wat voor WP-installatie voor mijn huis interessant kan zijn. Wellicht is jouw oplossing voor mij het ei van Columbus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Me too!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kom op eric-pvt, we zitten er allemaal klaar voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:42:
Kom op eric-pvt, we zitten er allemaal klaar voor!
En iedereen belooft dat het nu klaar is met dat suffe TVT geleuter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonlichtstad schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:23:
Ik heb hier ook 14 WXS paneeltjes liggen. Tot zover voldoen ze volledig aan de verwachtingen qua opbrengst.

Gebrand
Een test zoals PV+ of de Energy Yield Test van de TUV heb ik toch meer aan zoals je zult begrijpen.

Bij PV+ mogen de fabrikanten zelf aangeven mee te doen. Maar de panelen worden anoniem via de handel gekocht.

Als ik merk "123" op mijn dak heb liggen kan ik ook wel zeggen dat het de beste van de wereld is. Het is echter totaal zinloos. Ik heb geen testlaboratorium op mijn dak. Dit is nog meer van toepassing bij de wc-eend achtigen.

Van de UBER-moderator: je mag niet de indruk wekken commercielen te steunen. Dan wordt je aangemerkt als een verlengstuk van een commercieeltje. Dat mag niet (is ook wel terecht).

Dit kreeg ik te horen nadat ik aan MDZ vroeg zijn garantie toe te lichten en hierop van een commerciele partij een DM kreeg die dat ondersteunde ahw. Heb aangegeven dat ik niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor DM's van commercielen. Dat was hij wel met me eens. (Ik ben volstrekt onpartijdig + integer)

Dit betekent wel dat als bepaalde klanten met XYZ panelen in koor gaan roepen dat ze goed zijn, dit ook wordt opgevat als sluipreclame.

Niet toegestaan te melden hoe goed je panelen wel niet zijn. Wel vreemd als je de reviews leest van electronica op tweakers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Heren, even een vraagje tav aantal panelen op een omvormer:

Bij mn ouders ligt sinds kort 6x Sharp NU-E245 - J5 op het dak.
Dit op een SMA sunny Boy 1700.

En ja ook daar is het virus toegeslagen dus heeft mn vader nog meteen even 2 extra panelen bestelt :) als uitbreiding.

De vraag is nu of dit op dezelfde omvormer kan, volgens de data sheet kan de omvormer DC zijde max 1850W aan bij cos phi 1.
Dit zou betekenen dat de 8x245=1960 teveel is voor de omvormer.

Klopt dit of zou het moeten kunnen, en wat kan er gebeuren als de omvormer dus teveel krijgt?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Neanderthaler: Zo zwart wit ligt het natuurlijk niet :) Als je dingen test of opbrengsten wil plaatsen en daar een waarde-oordeel of vergelijk aan wil hangen dan kan dat toch gewoon? Niets is verboden, alleen worden we niet zo vrolijk als leveranciers dan weer via omwegen complimenten gaan geven over vragen richting weer andere leveranciers. Zelfs dat zou normaal allemaal geen probleem zijn, er is pas ingegrepen nadat leveranciers dit topic tot puin hielpen. En als daar onduidelijkheid over is, dan wijs ik nogmaals naar het LA topic of de DM.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 12:32:
Maar als je SB niet aan de PC hangt, dan gaat het display uit en moet je telkens op de knop drukken om wat te kunnen zien.
Als hij voeding krijgt via de usb, dan blijft hij permanent weergeven en krijg je bijna realtime de actuele waarde van het vermogen te zien.
Lijkt me weer een ingewikkeld apparaat worden zo te lezen.
Ik dacht gewoon Sunny Beam in de woonkamer en klaar is Kees en hij pikt draadloos wel het signaal van de omvormer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Kwam ik tegen elders op GOT, zeer relevant voor hier:

Ik zou zeggen spread the word!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruiksvoorwerpen zijn andere dingen dan investeringen.
ik reken pv af als een set badhandoeken, en dat is niet stoer,
dat is eenvoudigweg omdat ik het ben gaan begrijpen.
dat gaat binnenkort bij jou ook gebeuren, met dikke spijt dat je ze niet eerder had.
waarschijnlijk wel, want een sb1700(piek) is eigenlijk een "onhandig" gestickerde sb1500(nominaal)
hij kan een seconde of 10 wel meer leveren, maar zal dan terugvallen op 1500.
de extra energie word als warmte afgevoerd, en das niet fijn, want het is een oud design, wat bij 40c al in derating gaat.
Toch kan het wel werken, maar het is niet optimaal.
ik houd het meestal bij maximaal Wp vermogen X 0,88 is nominaal vermogen. (=1724Wac)
lager ga ik liever niet.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

Lijkt me weer een ingewikkeld apparaat worden zo te lezen.
Ik dacht gewoon Sunny Beam in de woonkamer en klaar is Kees en hij pikt draadloos wel het signaal van de omvormer op.
Dat valt allemaal wel mee.
Je hebt twee gebruiksopties.
- je stelt de SB eenmalig in en zet hem ergens in de kamer. Na een minuut of zo schakelt hij uit. Wil je info over je omvormer, dan druk je op de dikke knop aan de zijkant en krijg je na enkele seconden te zien: momentaan vermogen, de opbrengstgrafiek tot nu toe van vandaag, de totale opbrengst in kWh van vandaag en de totale opbrengst in kWh vanaf het in werking stellen van de omvormer.
- hang je hem continue met een usb-kabeltje aan een computer/laptop dan geeft hij continue de hierboven beschreven info op het schermpje. Je kan dan ook alle gegevens dagelijks/wekelijks/maandelijks downloaden naar je PC/notebook. Dit in CSV-formaat. Daar kan je leuke grafiekjes van maken in bijv. Excel.

Door aan de grote zwarte knop te draaien kan je de grafiek en gegevens van gisteren bekijken, de besparing van CO2 van vandaag en vanaf bedrijfstelling omvormer, bespaarde kosten kWh, soecifiek jaarrendement (kWh/kWp), rendement laatste 12 maanden, rendement laatste 31 dagen.

Bij gebruik van de usb-kabel (voor de voeding) blijft er een continue bluetooth verbinding bestaan.
Maak je geen gebruik van een verbinding, dan moet je op de knop drukken om de gegevens te raadplegen en is de bluetooth verbinding tijdelijk.

That's it.

Zou hem niet meer willen missen. Enne, terugverdientijd is oneindig, de funfactor onbetaalbaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

mightym schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 14:56:

[video]

Over de globale trends en het grote plaatje heeft hij natuurlijk 100% gelijk. Maar hij geeft waterstof iets teveel credit als je het mij vraagt :+ Ik heb veel colleges van verschillende hoogleraren in het veld van waterstof gehad, en niemand ziet waterstof als de "heilige graal" die ons allen gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:21:
[...]

ik reken pv af als een set badhandoeken, en dat is niet stoer,
dat is eenvoudigweg omdat ik het ben gaan begrijpen.
dat gaat binnenkort bij jou ook gebeuren, met dikke spijt dat je ze niet eerder had.
Een man naar mijn hart, zo ben ook begonnen (en zal ook zo verdergaan) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi, nou liep ik gister langs een electrolux EDH droger, heeft iemand die ?
dat is de droger naast de hot&cold wasmachine.(die heb ik en dat ding is erg oke)

niet dat ik een droger nodig heb, of wie weet....
maar anders staat mijn terugverdiende geld weg te stinken op een spaarrekening,
en greenchoice gaat ook nog maar 9 cent geven voor mijn overschot.
ik heb dan liever fluffy handdoeken en onderbroekjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:24:
Dat valt allemaal wel mee...................
Dank voor de heldere uitleg, het is me helemaal duidelijk nu d:)b

Voor wat betreft warmtepompdroger.
Zelf heb ik de Blomberg TKF 1350, bevalt prima en aanmerkelijk zuiniger dan m'n oude hete luchtdroger.
Let wel op om een stekker met aan/uit knop tussen stopcontact en droger te zetten, in de standby stand gebruiken deze rakkers al snel 13W.
Hier onder meer over warmtepompdrogers.
http://www.klimaatbewust....g&cat=wasdrogers&pagenr=1

[ Voor 49% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-08-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:45
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:24:
[...]

Dat valt allemaal wel mee.
Je hebt twee gebruiksopties.
[....]
That's it.

Zou hem niet meer willen missen. Enne, terugverdientijd is oneindig, de funfactor onbetaalbaar :D
Betekent dat dus dat ik um óf elke dag moet aanraken óf continue aan een stroombron moet hangen om de dagelijkse waarden binnen te halen? Er zit toch ook een klein pv-paneeltje op?
Als ik namelijk een aantal dagen weg ben wil ik wel graag dat de waarden continu uitgelezen worden van m'n 2100TL. Nu moet ik daarvoor elke dag een keer met Sunny Explorer verbinding maken, maar ik hoopte dat dat met de aanschaf van een Sunny Beam over zou zijn omdattie continu contact houdt met de SB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karelprior schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:06:
[...]

Betekent dat dus dat ik um óf elke dag moet aanraken óf continue aan een stroombron moet hangen om de dagelijkse waarden binnen te halen? Er zit toch ook een klein pv-paneeltje op?
Als ik namelijk een aantal dagen weg ben wil ik wel graag dat de waarden continu uitgelezen worden van m'n 2100TL. Nu moet ik daarvoor elke dag een keer met Sunny Explorer verbinding maken, maar ik hoopte dat dat met de aanschaf van een Sunny Beam over zou zijn omdattie continu contact houdt met de SB...
Nog een keer dan.
Alle waarden worden opgeslagen in de omvormer. Die zitten daar ook nog, qua totalen.
Je kunt op elk moment de dagopbrengst bekijken in grafiekvorm en de grafiek van de opbrengst van gisteren.
Alle totalen worden gewoon bijgehouden.

De SB heeft een geheugen en die houdt de dagopbrengsten bij in CSV-bestanden die je ook na je vakantie gewoon kunt overzetten naar een map op je PC.
Je gaat dus niets verliezen.

Ik dacht dat hij tot 3 maanden terug alle dagopbrengsten opslaat in zijn geheugen.

Het PV paneeltje is om de oplaadbare batterij wat bij te laden. Die gaat lang mee als de SB uit staat.

Waarom download je de handleiding niet?

Met de Sunny Explorer haal ik ook na een aantal weken nog alle dagopbrengsten binnen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-08-2011 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@karelprior
hoe is het met de opbrengst ? (terwijl je nu ook weer vet in de zon zit in den helder en het op de uitmarkt regent) volgens mij is de nieuwe set met 2100tl nu ongeveer een jaar in bedrijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:20
Is Plugwise niks voor je? Werkt goed voor mij, hoewel er een paar Tweakers zijn die er problemen mee hebben/hadden. Kun je weken achtereen niet uitlezen, zonder dat er meetdata verloren gaat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:28:
[...]

Is Plugwise niks voor je? Werkt goed voor mij, hoewel er een paar Tweakers zijn die er problemen mee hebben/hadden. Kun je weken achtereen niet uitlezen, zonder dat er meetdata verloren gaat.
Mijn probleem met Plugwise is dat het verzenden van schakelschema's geregeld een drama is. De metingen komen wel snel binnen.
Maar uit de posts van karelprior begrijp ik dat hij ook gebruik maakt van Sunny Explorer en dat hij niet in de gaten heeft dat deze ook daggegevens van eerdere data kan uitlezen.
De omvormer is slimmer dan u denkt! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:01:
[...]

Dank voor de heldere uitleg, het is me helemaal duidelijk nu d:)b

Voor wat betreft warmtepompdroger.
Zelf heb ik de Blomberg TKF 1350, bevalt prima en aanmerkelijk zuiniger dan m'n oude hete luchtdroger.
Let wel op om een stekker met aan/uit knop tussen stopcontact en droger te zetten, in de standby stand gebruiken deze rakkers al snel 13W.
Hier onder meer over warmtepompdrogers.
http://www.klimaatbewust....g&cat=wasdrogers&pagenr=1
Jammer, een verouderd overzicht. Dat vind ik vaker op internet. Ze zouden bij elk overzicht een laatste-bijwerk-datum moeten vermelden. Zou verplicht moeten zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De meest verkrijgbare warmtepompdrogers van dit moment staan er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

mightym schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 14:56:

[video]

Als ie de laatste minuut van z'n speech waar zou maken(en er naar geluisterd word), zal dat ons een hele hoop schelen. Over klimaat weet ik niet wat ervan waar is, in het energieverhaal kan ik wel heel goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:25:
@karelprior
hoe is het met de opbrengst ? (terwijl je nu ook weer vet in de zon zit in den helder en het op de uitmarkt regent) volgens mij is de nieuwe set met 2100tl nu ongeveer een jaar in bedrijf ?
Den Helder, Alkmaar, het komt steeds dichterbij (Anna Paulowna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 17:13:
De meest verkrijgbare warmtepompdrogers van dit moment staan er wel op.
Waar staat die Siemens dan die bij mij nu in de kelder staat? Zie ook overzicht Consumentenbond van deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zeg ook de meeste, om een idee te krijgen wat het verbruik is van een warmtepompdroger voldoet die site prima.

En die Siemens van jou kan daar ook niet staan want die staat immers bij jou in de kelder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 18:46:
Ik zeg ook de meeste, om een idee te krijgen wat het verbruik is van een warmtepompdroger voldoet die site prima.

En die Siemens van jou kan daar ook niet staan want die staat immers bij jou in de kelder :+
Hahaha, die is binnen!!

Wat me wel wat ergernis geeft is de manier waarop de Consumentbond hun tests doen.
In de test van de WP drogers is de weging o.a.
droogtijd telt voor 22,5% mee in de beoordeling
energieverbruik telt voor 22,5% mee in de beoordeling.

Daar heb ik steeds meer moeite mee. Het gaat dan om "minutenwerk" bij de beoordelingen.
Het lidmaatschap is vorige maand (door ook andere "rare" testwegingen) dan ook opgezegd.

Ik heb daar geen vertrouwen meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op kieskeurig is ook nog wel het een en ander over het verbruik van diverse apparaten te achterhalen.
Hoe actueel die site is weet ik echter niet.
Als ik een nieuw apparaat nodig heb zijn het energieverbruik samen met de degelijkheid de belangrijkste punten waar ik op let.
En inderdaad droogtijd of wastijd interesseren mij ook niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
PcDealer schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 11:08:
[...]

Omg! Had je toen een 40" breedbeeld met beeldbuis 24x7 aan staan plus een stapeltje servers?
Gasverbruik is wel ontzettend laag :)
Geen stapel, slechts 1 die behoorlijk wat verstookte. Hier is perk en paal aan gesteld.
Dan zijn er nog wat standby apparaten dmv stekkerdozen "geholpen" zijn.
Magnetron op 5 watt voor de klok, ook opgelost. Etc. etc.

Grootste probleem was de defecte vrieskast
Vrieskast: Beko FRN 1970HCA (in een kast onder de trap)
Inhoud vriesruimte: 96 liter
Energielabel: A
Verbruik (op papier): 211kWh per jaar
Verbruik ("werkelijk"): 643kWh per jaar (berekening is gebaseerd op 34 dagen (1-9 t/m 4-10 omdat op 5-10 de vriezer is ontdooit) = 59,87kWh:34x365)
Energiekosten: 135,03 euro per jaar
Verder heb ik 2 weken geleden de waterhardheid van mijn zanussi zte 240 wasdroger naar beneden aangepast (stond standaard op hoog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Ik las het ook, raar dat je ergens in een ver land zomaar rechten kan kopen, hoef je zelf lekker weinig te doen.
Jammer dat dat geld niet beter word besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Als het zo doorgaat dan eindigt augustus 2011 nog onder maart 2011. Maart 2011 kwam tot 91,8 kWh/kWp. Met nog drie dagen te gaan heeft augustus 2011 tot nu toe 87,9 kWh/kWp opgebracht en de weersverwachting is ook niet geweldig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:04

michels911

4690Wp

[...]
Met de juiste commandline parameter kan je met Sunnyexplorer de metingen ,csv files, van de SMA2100TL nog enkele weken uit het verleden terughalen.
Behalve als die zowel DC als AC zijdig spanningsloos is geweest heb ik helaas eens gemerkt..

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Einde van de pv prijsdalingen???
http://www.energytrend.com/node/1891

Denk (hoop) het zelf nog niet. Ook omdat ik begin volgend jaar mijn dak wil vol leggen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:09:
Als het zo doorgaat dan eindigt augustus 2011 nog onder maart 2011. Maart 2011 kwam tot 91,8 kWh/kWp. Met nog drie dagen te gaan heeft augustus 2011 tot nu toe 87,9 kWh/kWp opgebracht en de weersverwachting is ook niet geweldig.
Zelfde conclusie uit Limburg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

michels911 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:24:
[...]

Met de juiste commandline parameter kan je met Sunnyexplorer de metingen ,csv files, van de SMA2100TL nog enkele weken uit het verleden terughalen.
Behalve als die zowel DC als AC zijdig spanningsloos is geweest heb ik helaas eens gemerkt..
Moraal van dit verhaal:
Haal óf met de SunnyExplorer, óf met je Sunny Beam elke week je data over naar een daarvoor gereserveerde map op je PC of laptop (en vergeet niet om regelmatig een backup te maken op een pendrive of zo....).
25 jaar is een lange tijd.

De gegevens zijn ook via het normale programma te downloaden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-08-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje NL schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:52:
Heren, even een vraagje tav aantal panelen op een omvormer:

Bij mn ouders ligt sinds kort 6x Sharp NU-E245 - J5 op het dak.
Dit op een SMA sunny Boy 1700.

En ja ook daar is het virus toegeslagen dus heeft mn vader nog meteen even 2 extra panelen bestelt :) als uitbreiding.

De vraag is nu of dit op dezelfde omvormer kan, volgens de data sheet kan de omvormer DC zijde max 1850W aan bij cos phi 1.

Klopt dit of zou het moeten kunnen, en wat kan er gebeuren als de omvormer dus teveel krijgt?

Alvast bedankt.
Op de site van SMA omvormers kun je Sunny design downloaden. Dan kun je je projectgegevens invoeren en dit goed nagaan.

Volgens Sunny Design is 8 panelen geen probleem. Het bevindt zich in het aanbevolen bereik van de omvormer. Als je die al hebt zou ik zonder meer daarmee verder gaan. ;) Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Thanks, omvormer hangt al dus 2 extra komen er :*)

[ Voor 78% gewijzigd door Pietje NL op 28-08-2011 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pietje NL schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:38:
Thanks, omvormer hangt al dus 2 extra komen er :*)
Ik heb nog even gekeken, het is zelfs zo dat je met 6 panelen een indicatie krijgt dat je minimale PV spanning te laag uitvalt.

Dus haastig die 2 extra panelen erbij _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonlichtstad
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 20:12
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 13:24:
[...]
Als ik merk "123" op mijn dak heb liggen kan ik ook wel zeggen dat het de beste van de wereld is. Het is echter totaal zinloos. Ik heb geen testlaboratorium op mijn dak. Dit is nog meer van toepassing bij de wc-eend achtigen.
Ik zeg ook niet dat WXS de beste panelen ter wereld levert. En over levensverwachting weet ik natuurlijk ook niets (behalve dat er de standaardgarantie van 10 jaar op zit). Ik wilde alleen aangeven dat de panelen ook niet na 2 maanden van ellende van het dak zijn gekomen en tot dusver niet onderscheidbaar zijn van "A-klasse" panelen

Gerbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zonlichtstad schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:04:
[...]

Ik zeg ook niet dat WXS de beste panelen ter wereld levert. En over levensverwachting weet ik natuurlijk ook niets (behalve dat er de standaardgarantie van 10 jaar op zit). Ik wilde alleen aangeven dat de panelen ook niet na 2 maanden van ellende van het dak zijn gekomen en tot dusver niet onderscheidbaar zijn van "A-klasse" panelen

Gerbrand
Helemaal mee eens. Ze liggen vanaf eind november op m'n dak en leveren tot nu toe 2204 kWh. En als ze over 10 jaar de geest gaan geven, tja dan noem ik dat Carma :') , en dan ga ik nieuwe bestellen.

Ooit mijn wensdroom laten uitkomen: eens rijden in een echte Mercedes. Die heeft in 4 jaar tijd meer gekost dan wat menig Nederlander in die tijd aan vakanties uitgeeft. Carma dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonlichtstad schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:04:
[...]

Gerbrand
Dat geloof ik graag. Het was ook niet specifiek bedoeld. Ik heb nooit een dergelijk paneel gezien ;) .

Overigens 10 jaar garantie lijkt me wat lang. Ik denk dat je de vermogensgerantie van 10 en 25 jaar bedoelt. De garantie is 5 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:45
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 16:13:
[...]

Nog een keer dan.
[...]
Waarom download je de handleiding niet?

Met de Sunny Explorer haal ik ook na een aantal weken nog alle dagopbrengsten binnen :)
Had ik al gedaan. En daarom is er eentje onderweg. Maar uit jouw zin "Bij gebruik van de usb-kabel (voor de voeding) blijft er een continue bluetooth verbinding bestaan.
Maak je geen gebruik van een verbinding, dan moet je op de knop drukken om de gegevens te raadplegen en is de bluetooth verbinding tijdelijk."
leidde ik (blijkbaar verkeerd, maar dank voor je nogmaals geduldige uitleg) af dat zonder die kabel er geen verbinding tussen de inverter en de SunnyBeam was om hem uit te lezen. En als ik de 2100TL niet dagelijks benader met Sunny Explorer, heb ik geen gegevens over die dag. Echt niet. Er wordt dan denk ik geen record aangemaakt voor die dag intern in het ding.

@michels911: ik maak gebruik van de standaard Sunny Explorer, en daarmee kan ik per dag, maand of 'gebeurtenissen' gegevens exporteren. En dagelijkse gegevens alleen maar als ik hem heb benaderd. Andere software of command-parameters zijn me niet bekend.

@eric-pvt: Scherp! Inderdaad, sinds 16 juni vorig jaar hangt de betreffende SB2100TL aan 1880Wp aan 8 Sharp-panelen, en tot en met vandaag heeft dat 2914 kWh opgeleverd. Vorig jaar 637 Wh/Wp, en dit jaar 913 Wh/Wp. Mager jaartje tot nu toe, maar ik klaag niet. Van de week stond een Nuon/Liander-meneer voor de deur voor de meterstanden (hij zei zelf dat het niets uitmaakte, Nuon of Liander) om de meters af te lezen. Zijn slimme opnemer sputterde tegen toen hij de stand van de hoogtariefmeter invoerde, want die stond niet hoog genoeg volgens de slimme database van Lianduon. Toen ik hem wees op de PV-installaties op het dak begon het te dagen, en heeft hij er heel vriendelijk bijgezet dat ik zonnepanelen had. Hopelijk wordt het verder zonder problemen verwerkt. En dan naar Greenchoice per 1 januari.

@JeroenH: Plugwise heb ik er ook aanhangen, evenals aan de Soladin. En zo kwam ik er dus achter dat de SB2100TL een notoire leugenaar is over zijn dagopbrengsten. Gemiddeld zo'n 0,38 kWh per dag. Zie ook de discussie hierover in -ik meen- deel 17 waar Zonnigtype er nog wat over weet.
Plugwise werkt op zich goed, alleen mist er af en toe een uurtje. Heel irritant, maar gelukkig kan ik de data reconstrueren adhv de opbrengst van de andere inverter, en is de database een gewone .mdb .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Karelprior schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:14:
[...]

Had ik al gedaan. En daarom is er eentje onderweg. Maar uit jouw zin "Bij gebruik van de usb-kabel (voor de voeding) blijft er een continue bluetooth verbinding bestaan.
Maak je geen gebruik van een verbinding, dan moet je op de knop drukken om de gegevens te raadplegen en is de bluetooth verbinding tijdelijk."
leidde ik (blijkbaar verkeerd, maar dank voor je nogmaals geduldige uitleg) af dat zonder die kabel er geen verbinding tussen de inverter en de SunnyBeam was om hem uit te lezen. En als ik de 2100TL niet dagelijks benader met Sunny Explorer, heb ik geen gegevens over die dag. Echt niet. Er wordt dan denk ik geen record aangemaakt voor die dag intern in het ding.

@michels911: ik maak gebruik van de standaard Sunny Explorer, en daarmee kan ik per dag, maand of 'gebeurtenissen' gegevens exporteren. En dagelijkse gegevens alleen maar als ik hem heb benaderd. Andere software of command-parameters zijn me niet bekend.

@eric-pvt: Scherp! Inderdaad, sinds 16 juni vorig jaar hangt de betreffende SB2100TL aan 1880Wp aan 8 Sharp-panelen, en tot en met vandaag heeft dat 2914 kWh opgeleverd. Vorig jaar 637 Wh/Wp, en dit jaar 913 Wh/Wp. Mager jaartje tot nu toe, maar ik klaag niet. Van de week stond een Nuon/Liander-meneer voor de deur voor de meterstanden (hij zei zelf dat het niets uitmaakte, Nuon of Liander) om de meters af te lezen. Zijn slimme opnemer sputterde tegen toen hij de stand van de hoogtariefmeter invoerde, want die stond niet hoog genoeg volgens de slimme database van Lianduon. Toen ik hem wees op de PV-installaties op het dak begon het te dagen, en heeft hij er heel vriendelijk bijgezet dat ik zonnepanelen had. Hopelijk wordt het verder zonder problemen verwerkt. En dan naar Greenchoice per 1 januari.

@JeroenH: Plugwise heb ik er ook aanhangen, evenals aan de Soladin. En zo kwam ik er dus achter dat de SB2100TL een notoire leugenaar is over zijn dagopbrengsten. Gemiddeld zo'n 0,38 kWh per dag. Zie ook de discussie hierover in -ik meen- deel 17 waar Zonnigtype er nog wat over weet.
Plugwise werkt op zich goed, alleen mist er af en toe een uurtje. Heel irritant, maar gelukkig kan ik de data reconstrueren adhv de opbrengst van de andere inverter, en is de database een gewone .mdb .
Die ellende van dat uurtje Plugwise-pause heb ik ook gehad. Toen ik er een module bij had gehangen (het is een mesh netwerk) was dit probleem verdwenen. Het systeem werkt dus beter nagelang er meer modules in het netwerk hangen. Maar dat is ook een eigenschap van een mesh netwerk 8)7

Waarschijnlijk meet de SMA omvormer de opbrengst aan de input-kant en de plugwise aan de output-kant.
Er worden wat verliezen gegenereerd in de omvormer zelf. Mijn installatie maakt gebruik van een Sunny Boy 3000-TL, zonder plugwise op de uitgang maar met Sunny Beam.
Ik heb geen stopkontakt verbinding, maar in een verdeelkastje een 2-polige schakelaar ingebouwd. Het is dus niet mogelijk om er een plugwise aan te hangen.
Misschien ga ik voor het meetgebeuren dit toch eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:12:
Ooit mijn wensdroom laten uitkomen: eens rijden in een echte Mercedes. Die heeft in 4 jaar tijd meer gekost dan wat menig Nederlander in die tijd aan vakanties uitgeeft. Carma dus....
Zo ontzettend duur is dat toch niet? En nog duurzaam ook.

Mercedes-Benz

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:41:
[...]

Zo ontzettend duur is dat toch niet? En nog duurzaam ook.

Mercedes-Benz
Hahaha, maar daarmee haal ik die 300+ km niet op 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:47:
Hahaha, maar daarmee haal ik die 300+ km niet op 1 dag.
Deze Mercedes mag gewoon mee in de trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 09:04:
Beetje erg kinderachtig gesteld imho...

Zeker als je meent dat je daadwerkelijk wat mee te delen hebt wat aan het primaire doel van dit forum ten goede komt.

Je komt momenteel op mij over als een aandachtstrekker die zijn zin niet krijgt omdat hij niet in het middelpunt van de belangstelling staat... Sorry, maar je bent niet alleen op de wereld, en de wereld draait niet om jou.

Iedereen mag op zijn manier proberen mee te werken aan een duurzamere wereld, ik ook. En dat ik dat doe door een algemene denkfout in een tvt berekening te openbaren, zodat meer mensen eerder zullen overgaan tot de aanschaf van PV, is mijn keuze.

Hou je commentaar daarop aub voor jezelf. Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:00:
[...]

Deze Mercedes mag gewoon mee in de trein :)
Leuk, maar soms moet je naar plaatsen met een schitterende natuur, zalige stilte en geen openbaar vervoer (ja, toch wel, om de 3 uur) en als mijn vrouw daar dan heen moet vanwege haar werk, ben ik blij dat ze dat met de auto doet (met navigatie).

Maar, gelezen de info op je site, je hebt natuurlijk een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:00:
[...]

Hou je zielige commentaar daarop AUB voor jezelf. Bij voorbaat dank.
Kom op, dat kan ook anders; of is er een gebrek aan conflicten ontstaan in dit topic ;)
Dat je iets kinderachtig vind dat kan je vinden, maar iemands reactie als zielig commentaar klassificeren? Is dat nou echt nodig? Denk je dat je daarmee een beter antwoord uitlokt? Ik geef dat niet veel kans namelijk :)

Kom op mensen, lighten up!
(Wel op duurzame energie uiteraard)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Aangepast.

OK, hitte van de strijd, wellicht wat overdreven. Maar zo kan hij volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
AllesKan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:22:
[...]

Aangepast.

OK, hitte van de strijd, wellicht wat overdreven. Maar zo kan hij volgens mij wel.
Ik kan het niet met je eens zijn. Maar misschien ben ik hier te oud voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
ericplan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:28:
Ik kan het niet met je eens zijn.
Dat is een ruim begrip, op welk punt niet?

Te oud? Methusalem was oud.

[ Voor 26% gewijzigd door AllesKan op 28-08-2011 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@AllesKan.
Waarschijnlijk doelt ericplan op het feit dat er fatsoensnormen zijn die je ergens in je leven hebt opgebouwd/verzameld op basis van de omgeving waarin je bent opgegroeid/nu leeft.

Wat die precies zijn is voor elk mens anders. Echter in de regel gaan we uit van het (krakkemikkerige en steeds ruimer wordende) gemiddelde hiervan.

Ergo: jou reactie viel buiten het gemiddelde-kader.

het feit dat hij de opmerking "daar ben ik te oud voor'" hanteert, geeft niet een leeftijdsindicatie aan, maar een "fatsoens context" weer. Eentje die ik trouwens onderschijf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:59:
@AllesKan.
Waarschijnlijk doelt ericplan op het feit dat er fatsoensnormen zijn die je ergens in je leven hebt opgebouwd/verzameld op basis van de omgeving waarin je bent opgegroeid/nu leeft.

Wat die precies zijn is voor elk mens anders. Echter in de regel gaan we uit van het (krakkemikkerige en steeds ruimer wordende) gemiddelde hiervan.

Ergo: jou reactie viel buiten het gemiddelde-kader.

het feit dat hij de opmerking "daar ben ik te oud voor'" hanteert, geeft niet een leeftijdsindicatie aan, maar een "fatsoens context" weer. Eentje die ik trouwens onderschijf....
Dat zijn een hele hoop aanname's...

En die van Eric-pvt viel niet echt binnen mijn fatsoens context, doch blijkbaar wel binnen die van jou. En nu?

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 28-08-2011 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee hoor, gewoon een leermoment........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:09:
Nee hoor, gewoon een leermoment........
Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 22:59:
Als wiskunde leraar had ik toch tenminste verwacht dat je +/- 2 x de standaard deviatie zou aanhouden.

Of is dat de leraar statistiek? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:14:
[...]

Als wiskunde leraar had ik toch tenminste verwacht dat je +/- 2 x de standaard deviatie zou aanhouden.

Of is dat de leraar statistiek? ;)
Ik mag jou wel :)
Maar het is leraar wiskunde (puristisch gezien..).
Nu gaan we snel naar bed want morgen gaat het schooljaar weer beginnen.
Welterusten allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
Bartjuh schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 15:25:
[...]

Over de globale trends en het grote plaatje heeft hij natuurlijk 100% gelijk. Maar hij geeft waterstof iets teveel credit als je het mij vraagt :+ Ik heb veel colleges van verschillende hoogleraren in het veld van waterstof gehad, en niemand ziet waterstof als de "heilige graal" die ons allen gaat redden.
Maar dat zegt Rifkin toch ook niet :?
Hij zegt alleen maar dat waterstof een relatief efficiente manier is om tijdelijk teveel geproduceerde energie op te slaan, in vergelijking met huidige alternatieven.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
MewBie schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:48:
[...]

Maar dat zegt Rifkin toch ook niet :?
Hij zegt alleen maar dat waterstof een relatief efficiente manier is om tijdelijk teveel geproduceerde energie op te slaan, in vergelijking met huidige alternatieven.
Idd, bovendien heb ik niet altijd een hoge pet op van wat de hoogleraren wel of niet vinden.. Die worden ook maar gesponsord door fossiele bedrijven. ;)

@fatsoensnormen en sfeer
Kom op mensen, de afgelopen tijd is de sfeer hier op zijn zachtst gezegd nogal gespannen, het lijkt er op dat het laatste woord en persoonlijk gewin voorrang heeft gekregen op het behalen van een gezamenlijk standpunt en winst voor een ieder. Dat is geen duurzame houding, mensen raken geirriteerd, haken af, dat vind ik zonde. Kritisch zijn vind ik prima, maar probeer het met elkaar alstublieft gezellig te houden. Wees hard op de inhoud, zacht in de relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:24
@hierboven

de discussie of tvt en of een zonnepaneel nu al dan niet als een handdoek moet beschouwd worden.

Ergens speelt toch wel de financiële impact mee? Je koopt toch ook geen handdoek van €350 per stuk? Je weegt altijd het nut (jezelf afdrogen) af tegen de kostprijs. Op basis daarvan maak je uw keuze.

Momenteel is voor mij de keuze tussen al dan niet PV heel makkelijk: we huren nog :).
Maar stel dat we in een koophuis woonden, dan zit ik met een probleem. In België wordt er hard gewerkt aan de uitrol van "slimme meters". Een groot nadeel van deze meters is dat ze elke maand, elke dag of elk uur "afrekenen" en je dus niet in de zomer uw verbruik van de winter kan "verdienen". Dit heeft natuurlijk impact op tvt, financiering etc.

Dit is mijn dagelijkse elektriciteisverbuik van 2010, opgesplitst in gemiddelde per maand.
januari 16,2kWh - februari 16,0kWh - maart 15,6kWh - april 14,2kWh - mei 13,8kWh - juni 12,4kWh - juli 9,5kWh - augustus 11,2kWh - september 9,9kWh - oktober 12,6kWh - november 12,8kWh - december 14,8

Als de slimme meter mijn opgewekte stroom niet "onthoudt" tot in de winter (verbruik van de wintermaanden ligt hoger dan de zomermaanden, maar opwekking is hoger in de zomermaanden), dan ben ik toch de klos?
Heb ik dure panelen op mijn dak liggen, maar moet ik alsnog de elektraboer betalen voor nucelaire/gas/kolenstroom?

Aangezien er voor de levensduur en/of tvt van een paneel telkens over 20 jaar wordt gepraat: ik kan toch niet inschatten wat die verdomde slimme meters allemaal met de elektramarkt gaan doen?

(ik ben Belg, hier in België is er niet zo'n sterke lobby TEGEN de slimme meters)
Pagina: 1 ... 121 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.