Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:55:
[...]
Je kunt het vinden op de site hoe ze te tvt berekenen, dus dan kun je het zelf nagaan hoe ze er aan komen en wat het verschil is. In het kort:
1. Ze rekenen met een kWh-prijs van 24 cent. Ik betaal bij Greenchoice gemiddeld 22,3 cent.
2. Ze rekenen met een stijging van de energieprijs van 7% per jaar
3. Ze rekenen op een gemeentelijke of provinciale aanschafsubsidie.
4. Ze houden renteverlies buiten de berekening
De eerste twee heb ik geen problemen mee
Ik wel.
1. Mijn huidige prijs is zelfs (bij dezelfde leverancier)
maar 21,43 cent/kWh, en was in de eerste jaarhelft slechts 21,11 cent/kWh, gemiddeld 21,27 Eurocent/kWh all-in. Dat is een verschil van dik 11%. Veel klanten met zonnepanelen zijn reeds klant, of worden klant van de bekende groene energieboer. Meeste klanten hebben variabel contract (mijn contract is gebaseerd op variabele grijze tarief van Vattenfall/NUON).
2. Onzin, dat is ontleend aan de beruchte PBL grafiek waarin wel kunstmatig vastrechten zijn gepropt maar waarin "vergeten" is dat dan ook de (capaciteitstarief elektra introductie compenserende) teruggavepost energiebelasting er in verwerkt had moeten worden om een compleet kunstmatige kWh prijs "inclusief vastrechten en teruggavepost" te tonen. Heb ik een
kritische beschouwing aan gewijd aan die grafiek. Vanaf 2005 tm.2011 is gemiddelde kWh prijsstijging bij Vattenfall/NUON all-in
slechts 2,7% per jaar geweest. Met in crisistijd vanaf 2009-I vier maal achter elkaar omlaag bijstelling van het kWh tarief. Pas deze jaarhelft marginaal weer iets opgekrikt, maar nog lang niet het niveau van 2009-I. Prijsontwikkelingen verder in het verleden lijken me niet representatief voor "te verwachten" ontwikkelingen in de komende jaren. SDE plus heffing is eerste tijd (pas vanaf 2013) marginaal, vermoedelijk een tiende cent/kWh o.i.d. Wat er daarna allemaal gaat gebeuren in een bomvolle markt vol overcapaciteit (voor stroom productie) zullen we wel gaan zien. Zet ik geen enkele joker op in. Zeker geen joker met "7% stijging/jaar" d'r op.
Reacties op punten 3 en 4: OK.
Wat ik trouwens liever doe is een kWh-prijs uitrekenen bij een levensduur van 20 jaar. Dan wordt het voor een installatie van € 5840 die 2000 kWh per jaar opbrengt, bij een rente van 2,5%: 18,7 cent per kWh. 20 jaar vasteprijsgarantie. Kom daar maar eens om bij je energiebedrijf.
Omvormer vervanging mee gerekend?
100 procent salderen dient daarbij als 20-jarig vaste waarde te worden gerekend. Als daar aan wordt gesleuteld (I count my blessings en ga van "niet onvoorstelbare" scenario's uit), verandert het verhaal. Maar je moet inderdaad "ergens" van uitgaan. Verder gewoon lol, zelf opwekken, dikke vinger richting e-bedrijven, tollenaars, ambtenaren en politici, en het virus onder de bevolking verspreiden. Jammer dat het allemaal weinig uithaalt voor grote installaties. Daarvoor is een vast vergoedingensysteem a-la EEG een absolute voorwaarde, en vooral: altijd voorrang op het net, en alle bureaucratie geëlimineerd. Maar dat is een ander verhaal.
Reactie van de week, van ene "zeeger"
(onder het
"Beleg in de zon" artikel in de Pers van 2 weken terug):
Duurzaam, decentraal, samenwerkend, schoon, 'power to the people', dat is veel meer in lijn met de vrije markt. Centraal, communistisch, concurrerend (om schaarse brandstoffen), vervuilend, risico's gedragen door belastingbetalers, en behartigen van bestaande belangen: dat is de fossiele & nucleaire sector. Simple as that.
Zouden ze dat snappen, bij VVD, PVV, D'66, CDA en, wie weet, PvdA en GL en SP?
[
Voor 8% gewijzigd door
zonnigtype op 27-08-2011 17:47
. Reden: Een mooi citaat op zijn tijd is ghoedt voor den eeuwigheyt ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)