Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:22:
"Alle mensen zijn gelijk, maar sommigen zijn gelijker dan anderen".

Ooit eens uitgesproken op TV door een of andere politicus, heb ik nooit meer vergeten...........

Onbeperkte geldigheid :F
offtopic:
Als je de bron van die uitspraak niet herkent moet je nodig het boek Animal Farm eens lezen :)

Oorspronkelijk overigens bedoeld als kritiek op het communisme, maar duidelijk niet alleen daarop van toepassing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wilke schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:36:
[...]

offtopic:
Als je de bron van die uitspraak niet herkent moet je nodig het boek Animal Farm eens lezen :)

Oorspronkelijk overigens bedoeld als kritiek op het communisme, maar duidelijk niet alleen daarop van toepassing :D
Thanks, I feel like Clover....... (Engelstalige versie ;)

In mijn beleving had ik het uit een andere bron, maar inderdaad uit Animal Farm!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:03:
@eric-plan/schinnengroen:
Alleen de buitenlamp met bewegingssensor ontbreekt inderdaad. De rest, incl. de mechanische ventilatie, was afgekoppeld.

dus.. wat verbruikt er dan zoveel. 1KWH per dag voor de oven met een klokje lijkt me ook wel heel veel...
Lees deze post van mij nog eens en lees dan vooral onderstaand stukje nog eens goed door.
Ga vervolgens aan de slag met het werkelijk meten van je apparaten.
Vrieskast: Beko FRN 1970HCA (in een kast onder de trap)
Inhoud vriesruimte: 96 liter
Energielabel: A
Verbruik (op papier): 211kWh per jaar
Verbruik ("werkelijk"): 643kWh per jaar (berekening is gebaseerd op 34 dagen (1-9 t/m 4-10 omdat op 5-10 de vriezer is ontdooit) = 59,87kWh:34x365)
Energiekosten: 135,03 euro per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:31:
Ik heb in mijn vakantie een continu verbruik van 2,4 kwh p dag gehad.
Ik heb even in mijn lijst gekeken of ik iets zag wat je nog niet genoemd had:
- deurbel? ( 1W voor een redelijk modern type)
- elektrische boiler (+/- 10W)
- computers die "uit" staan, maar nog wel aangesloten zijn. (+/- 5W)
- vaatwasser? (die vaatwasser hier gebruikt niets als hij uit staat)
Ter info, onze oude Bosch combi-magnetron gebruikt continu 8.4W voor het (digitale) klokje.

[ Voor 6% gewijzigd door jwstolk op 26-08-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:55
@jwstolk: nee, zelfs deurbel stond afgekoppeld. en verder overal in huis de stekkers uit de stopcontacten...

de volgende vakantie zal ik de groep waar de oven op zit uitschakelen, dan kan ik dan zien of dat veel scheelt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
HellevUUr schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:12:
Ik ben er zelf nooit geweest. Ik ben er zeker van dat zonnigtype hier het antwoord op heeft :)
Ik sta meestal meer te l*llen met bedrijfsmedewerkers dan dat ik veel nieuwe dingen zie. Ze zijn er wel, maar de beursdag is vaak al over voordat ik echt de tijd neem... Voor PV is Intersolar onovertrefbaar, maar dat heeft ook weer zijn nadelen (en wat boven budget met tante NS voor een dagje). Meeste nieuws haal ik sowieso uit Photon en Sonne Wind & Wärme wat ik ook vaak in de bus krijg (ook prima tijdschrift). Meteen goede reviews en achtergrondinfo. Hoef ik dan allemaal niet te doen, ben ook maar in m'n uppie natuurlijk...

@Neanderthaler

Dank voor links Siebdruck Solarzellen. Zowel Schmid-Gruppe als Schott Solar zijn grote partijen, Schmid was er al een tijdje mee bezig en Photon had al uitgebreid achtergrond artikel over verschillende technologische innovaties waaronder die selektieve emitter (onder de metalen contactstrips is daarbij de dotering dikker dan van het celoppervlak zelf). Benieuwd of ze het snel in productie gaan krijgen en of ze een mooie middenmoter gaan worden qua rendement tussen de Sunpower back-contact cellen (module niveau al boven de 20%) en de Panda's van Yingli (mono's module niveau max. 16,2%). Volledige procesbeheersing zal essentieel zijn, want de zeefdruk moet perfect dekkend en blijvend op de cel komen te liggen, vooral daar waar de diep gedoteerde banen zijn aangebracht. Maar dat kun je denk ik wel aan Schmid overlaten, dat is een van hun core-business activiteiten.

@YaaD
Ik was eigenlijk meer op zoek naar persoonlijke ervaringen, bedrijfsinformatie op de site van WanXiang zelf zegt me niet zoveel namelijk. Wat zijn dus jouw ervaringen met dit merk? Nog anderen die deze panelen gebruiken?
Er staan twee newbees op mijn site met die modules, deze en deze.

De laatste heeft eigen productie gegevens op zijn eigen site staan:

Modules lijken het goed te doen. Maar wees voorzichtig daar al te harde conclusies aan te verbinden. Het is vooralsnog gezien hun website een kleine producent, met voor China een zeer magere 30 MWp productie capaciteit. Er staat op hun website wel uitbreidingsplan voor "300 MW aan cellen, panelen en PV-systemen" (kan nog van alles betekenen), wat in 2010 zijn beslag gekregen zou moeten hebben, maar daar vind ik verder geen harde bewijzen voor dat het ook daadwerkelijk is geschied.

http://www.wanxiang-solar.com.cn/english/about1.asp

ENF, wat inside Chinees personeel heeft en de eigen markt grondig screent, rept slechts van 24 MW verkoop in 2009, verder geen info qua verlopen/afzet/capaciteit:

http://www.enf.cn/pv/3036c.html

Laatste update daar is alweer van 27 augustus 2010, het bedrijf gebruikt o.a. apparatuur van de bekende Amerikaanse firma Spire. Hoeft verder weinig te zeggen, meeste Chinese module bedrijven hebben Europese of Amerikaanse productie apparatuur.

Als er een shake-out komt wegens overproductie (beslist geen ondenkbaar scenario gezien de combinatie van zware politieke ingrepen in lucratieve afzetmarkten gecombineerd met recessie numero zoveel aan de horizon), gaan de kleinste Chinese bedrijven very hard times tegemoet. Want ze krijgen dan geen cent meer voor uitbreiding (die dan sowieso geen zin meer heeft). Er zijn tientallen van dit soort bedrijven met zeer kleine productie schaalgroottes die zwaar afhankelijk zijn van de export. Wie het gaan redden bij mondiale markt problemen? Wie het weet mag het gaan zeggen. Als er later problemen met de modules zijn, en de producent is technisch failliet, en aan de andere kant van de wereld slechts in een ons compleet onbekend juridische context aangesproken kan worden, hoop ik dat er dan nog wat bij de Nederlandse leverancier valt te claimen. Maar dat geldt voor zoveel bedrijven.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

WanXiang - Alibaba met bami!

Voor zulke prijsverschillen twijfelen je toch niet? Als Alibaba 70% goedkoper zouden zijn, zou ik het risico nemen. Voor die 2 kwartjes.. spaar dan liever even door.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, je hebt groot gelijk.
Grote troep die WXS. Niet kopen, gaan in twee weken stuk. Slecht bedrijf, grote ramsch. Zou je je schoonmoeder nog niet cadeau doen.

Schei toch uit met die stemmingmakerij. Ik heb er 16 op mijn dak liggen en die doen het uitstekend.
Nog nergens gelezen dat 3 van de 10 stuk gaan binnen korte tijd, of andere ellende.

Als je met feiten kunt aantonen dat produkt A slechter is dan produkt B wil ik nog wel verder praten.
Het enige dat belangrijk is, zijn feiten.

Ik heb produkten van Philips binnen 1 jaar naar het milieupark gebracht.

Toon zaken aan met feiten en anders vind ik dit soort commentaren redelijk zinloos.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 21:29:
Als er een shake-out komt wegens overproductie (beslist geen ondenkbaar scenario gezien de combinatie van zware politieke ingrepen in lucratieve afzetmarkten gecombineerd met recessie numero zoveel aan de horizon), gaan de kleinste Chinese bedrijven very hard times tegemoet. Want ze krijgen dan geen cent meer voor uitbreiding (die dan sowieso geen zin meer heeft). Er zijn tientallen van dit soort bedrijven met zeer kleine productie schaalgroottes die zwaar afhankelijk zijn van de export. Wie het gaan redden bij mondiale markt problemen? Wie het weet mag het gaan zeggen. Als er later problemen met de modules zijn, en de producent is technisch failliet, en aan de andere kant van de wereld slechts in een ons compleet onbekend juridische context aangesproken kan worden, hoop ik dat er dan nog wat bij de Nederlandse leverancier valt te claimen. Maar dat geldt voor zoveel bedrijven.
Very true, voordat een andere markt op stoom is heb je wel een aanloopje nodig. Desondanks heeft Japan nu toch een feed-in aangekondigd geloof ik. En was China zelf daar nu ook niet mee bezig?

Verder wordt ik wel vrolijk van het feit dat we nu op 6800/3000 = 2,27 euro/Wp zitten incl montage op basis van Suntech/SMA. Dat is een rendement van meer dan 7,2% (op annuïteiten basis).
Zelfs een half jaar geleden leek dat nog geen haalbare zaak in NL.

Ook op het gebied van omvormers is deze trend te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:21:

Schei toch uit met die stemmingmakerij. Ik heb er 16 op mijn dak liggen en die doen het uitstekend.
Nog nergens gelezen dat 3 van de 10 stuk gaan binnen korte tijd, of andere ellende.

Als je met feiten kunt aantonen dat produkt A slechter is dan produkt B wil ik nog wel verder praten.

Toon zaken aan met feiten en anders vind ik dit soort commentaren redelijk zinloos.
Je slaat de spijker op z'n 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
SunshineCompany schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:08:

Voor zulke prijsverschillen twijfelen je toch niet? Als Alibaba 70% goedkoper zouden zijn, zou ik het risico nemen. Voor die 2 kwartjes.. spaar dan liever even door.
Eh hallo Moderator,
heb je bijna een fulltime job er bij zou ik zeggen.
Ik heet mij zelf welkom op het vernieuwde Tweakers.
En ik wou even melden dat je link naar je systeem met dataloggen niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:25:
[...]

Very true, voordat een andere markt op stoom is heb je wel een aanloopje nodig. Desondanks heeft Japan nu toch een feed-in aangekondigd geloof ik. En was China zelf daar nu ook niet mee bezig?

Verder wordt ik wel vrolijk van het feit dat we nu op 6800/3000 = 2,27 euro/Wp zitten incl montage op basis van Suntech/SMA. Dat is een rendement van meer dan 7,2% (op annuïteiten basis).
Zelfs een half jaar geleden leek dat nog geen haalbare zaak in NL.

Ook op het gebied van omvormers is deze trend te zien.
Het gaat zeker de goede kant op met de prijzen, denk zelfs dat ik zonnepanelen maar hoger op me verlanglijstje ga zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:21:
Ja, je hebt groot gelijk.
Grote troep die WXS. Niet kopen, gaan in twee weken stuk. Slecht bedrijf, grote ramsch. Zou je je schoonmoeder nog niet cadeau doen.

Dat heeft niemand gezegd, maar ik begrijp wel dat je op je tenen getrapt voelt.
Verder gaat het er niet om of een paneel 5 jaar werkt, maar hoe hij werkt naar 20 jaar.

Momenteel is WanXiang een kleine fabrikant waarvan we dit niet makkelijk kunnen beoordelen. Van de grote fabrikanten kun je meer controleren EN je kunt diverse testen erop na slaan zoals die praktijktest waar ik laatst aan refereerde. Iets wat niet mogelijk is voor start-up bedrijven.
Uit die test blijkt ook DAT er wel degelijk verschillen zijn.

Maar ik geef toe dat Winaico ook op een bepaald moment zijn eerste module produceerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:38:
[...]

Dat heeft niemand gezegd, maar ik begrijp wel dat je op je tenen getrapt voelt.
Verder gaat het er niet om of een paneel 5 jaar werkt, maar hoe hij werkt naar 20 jaar.

Momenteel is WanXiang een kleine fabrikant waarvan we dit niet makkelijk kunnen beoordelen. Van de grote fabrikanten kun je meer controleren EN je kunt diverse testen erop na slaan zoals die praktijktest waar ik laatst aan refereerde. Iets wat niet mogelijk is voor start-up bedrijven.
Uit die test blijkt ook DAT er wel degelijk verschillen zijn.

Maar ik geef toe dat Winaico ook op een bepaald moment zijn eerste module produceerde.
Precies. Als je een kleine speler op de markt betitelt als "bami, etc." getuigt dit niet echt als een geloofwaardig argument. Als je aantoont dat die panelen sneller stuk gaan dan de bekende merken, dan heb je een punt.

Als je een merk kunt aangeven die al ruim 20 jaar de beloften waarmaakt, dan krijg je van mij welgemeende excuses, maar die info is er simpelweg nog bijna niet.

Dus: geen onderbuikgevoelens weergeven, maar pure feiten.

Dus: objectief blijven is mijn credo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

Precies. Als je een kleine speler op de markt betitelt als "bami, etc." getuigt dit niet echt als een geloofwaardig argument. Als je aantoont dat die panelen sneller stuk gaan dan de bekende merken, dan heb je een punt.

Als je een merk kunt aangeven die al ruim 20 jaar de beloften waarmaakt, dan krijg je van mij welgemeende excuses, maar die info is er simpelweg nog bijna niet.

Er vliegt momenteel behoorlijk wat ruimte afval rond misschien zijn er nog een paar oude satellieten waarvan de panelen het nog doen.
De eerste PVtjes zijn al weer meer dan 45jaar oud er word zelfs beweerd dat er nog modellen zijn die het nog doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

De grootte is geen overtuigend argument op zich, maar wel een argument.

Als merken dat al 20 jaar beloften waarmaakt kom ik uit op Sunpower 1985 (hebben ook daadwerkelijk garantie verleend voor zover ik weet)
Sharp 1963
Sanyo 1975

..en ... zo... verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Solar Garant schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:11:
[...]

Er vliegt momenteel behoorlijk wat ruimte afval rond misschien zijn er nog een paar oude satellieten waarvan de panelen het nog doen.
De eerste PVtjes zijn al weer meer dan 45jaar oud er word zelfs beweerd dat er nog modellen zijn die het nog doen. :)
Geweldig!
Die moeten we dus hebben, die tech van 45 jaar geleden, en dat merk en die productiemachines endat rendement.
You're missing the point, sir.

Produkten die gemaakt zijn op een meer dan 10-jarige gebruiksduur zijn in deze maatschappij zeer zeldzaam.

Of de PV panelen die nu worden geproduceerd over 20 jaar nog e.e.a. waarmaken die in de specs worden weergegeven zijn pas na die periode te checken. Het enige wat we kunnen hopen is dat het produkt over de gegarandeerde periode nog steeds voldoen aan die specs. Dat betekent dat we tot die tijd twee dingen kunnen doen:

- monitoren en verslag uitbrengen over de huidige status van de in gebruik zijnde produkten
- informatie inwinnen van gebruikerservaringen

En of je nu een leverancier bent of een gebruiker maakt geen verschil voor bovenstaande.
Het enige waar je statistisch een beetje op kan inzetten is dat eenbekend merk MISSCHIEN over die periode beter heeft gepresteerd dan dat onbekende merk.

Al het andere is m.i. zinloos geleuter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:31:
[...]

- monitoren en verslag uitbrengen over de huidige status van de in gebruik zijnde produkten

En of je nu een leverancier bent of een gebruiker maakt geen verschil voor bovenstaande.
Het enige waar je statistisch een beetje op kan inzetten is dat eenbekend merk MISSCHIEN over die periode beter heeft gepresteerd dan dat onbekende merk.
Er zou dus een site moeten komen met gebruikerservaringen t.o.v. jaartal van gebruik voor alle zonnepanelen.
Lijkt me een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:31:
[...]

Geweldig!
Die moeten we dus hebben, die tech van 45 jaar geleden, en dat merk en die productiemachines endat rendement.
You're missing the point, sir.

Produkten die gemaakt zijn op een meer dan 10-jarige gebruiksduur zijn in deze maatschappij zeer zeldzaam.

Of de PV panelen die nu worden geproduceerd over 20 jaar nog e.e.a. waarmaken die in de specs worden weergegeven zijn pas na die periode te checken. Het enige wat we kunnen hopen is dat het produkt over de gegarandeerde periode nog steeds voldoen aan die specs. Dat betekent dat we tot die tijd twee dingen kunnen doen:

Al het andere is m.i. zinloos geleuter.
volgens mij snap je het niet helemaal, Meneer Groen. deze post was juist bedoeld om de zweer een draai in de goede richting te duwen.

Maar om het even duidelijk te maken, techniek van 45 jaar geleden en wat het dan nu nog steeds doet spreekt dus voor zich voor de techniek van vandaag de de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:27:
[...]

De grootte is geen overtuigend argument op zich, maar wel een argument.

Als merken dat al 20 jaar beloften waarmaakt kom ik uit op Sunpower 1985 (hebben ook daadwerkelijk garantie verleend voor zover ik weet)
Sharp 1963
Sanyo 1975

..en ... zo... verder
Een merk maakt zijn beloften waar met de produkten die je noemt in je post., in die tijd, op dat moment.

Maar die produkten zijn er niet meer. Er zijn nieuwe produkten, "betere". Het bedrijf is er in 20 jaar ook niet meer, is gefuseerd, opgekocht, samengegaan met, onderdeel geworden van, etc.

Je geeft aan dat de door jou genoemde produkten het waar hebben gemaakt (met het rendement en de kosten uit die tijd). Dat vind ik een punt!!

Maar of serie XXXX van die fabrikant NU hetzelfde waarmaakt is een "gevoel", een "kans", een "verwachting "maar geen vaste waarde.

Voorbeeldje: DeWalt, prima, duur merk. Nu overgenomen en de produkten van nu zijn zwaar onder de kwaliteit van vroeger. Ik heb de oude en de nieuwe produkten in gebruik, kan dus een oordeel geven.

tijdgeest dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:37:
[...]

Er zou dus een site moeten komen met gebruikerservaringen t.o.v. jaartal van gebruik voor alle zonnepanelen.
Lijkt me een goed plan.
Vergeet niet dat je dan naar Performance Ratio moet gaan kijken, want alle instralingsdata voor iedereen zijn verschillend, oriëntaties zijn verschillend, bekabelingsschema's en lengtes zijn verschillend, omvormers zijn verschillend, temperatuur effecten op het dak zijn dramatisch verschillend (en zelfs op grotere daken afhankelijk van positie op het dak...). En ga zo maar door.

http://www.eabbaltus.nl

kan je alles over monitoring en de vele complicaties vertellen. Of anders Siderea.nl wel.

Enige goede leidraad is modules DC zijdig intensief bemeten, zonder interferentie van "wat er na komt" (dus forget de hele kabel >> omvormer >> AC-zijdige bemeting, allemaal interfererende bagger). Photon is de enige partij die dat - bij mijn weten - op vakkundige wijze doet voor inmiddels al een aardige verzameling commercieel verkochte panelen. En daarover rapporteert in het eigen magazine. Maandelijks.

Tale-telling: de modules die ze al een paar jaar geleden voor het eerst in de opstelling hadden zijn vrijwel allemaal niet meer op de markt, de later bijgeplaatste rest is allemaal nieuw spul.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Solar Garant schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:43:
[...]

volgens mij snap je het niet helemaal, Meneer Groen. deze post was juist bedoeld om de zweer een draai in de goede richting te duwen.

Maar om het even duidelijk te maken, techniek van 45 jaar geleden en wat het dan nu nog steeds doet spreekt dus voor zich voor de techniek van vandaag de de dag.
Misschien wel een beetje.
Als je doelt op het feit dat de techniek een behoorlijke stap voorwaards heeft gemaakt, natuurlijk.
Als je doelt dat je die toename van kwaliteit dus in alle produkten terug ziet, dan ben ik het niet met je eens.

The bottom line is: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

zonnigtype schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:49:
[...]

Vergeet niet dat je dan naar Performance Ratio moet gaan kijken, want alle instralingsdata voor iedereen zijn verschillend, oriëntaties zijn verschillend, bekabelingsschema's en lengtes zijn verschillend, omvormers zijn verschillend, temperatuur effecten op het dak zijn dramatisch verschillend (en zelfs op grotere daken afhankelijk van positie op het dak...). En ga zo maar door.

http://www.eabbaltus.nl

kan je alles over monitoring en de vele complicaties vertellen. Of anders Siderea.nl wel.

Enige goede leidraad is modules DC zijdig intensief bemeten, zonder interferentie van "wat er na komt" (dus forget de hele kabel >> omvormer >> AC-zijdige bemeting, allemaal interfererende bagger). Photon is de enige partij die dat - bij mijn weten - op vakkundige wijze doet voor inmiddels al een aardige verzameling commercieel verkochte panelen. En daarover rapporteert in het eigen magazine. Maandelijks.

Tale-telling: de modules die ze al een paar jaar geleden voor het eerst in de opstelling hadden zijn vrijwel allemaal niet meer op de markt, de later bijgeplaatste rest is allemaal nieuw spul.
Ah, dus er is al een magazine die zoiets doet. Wel lastig om complete cijfers over panelen te hebben en vervolgens blijkt het product niet meer verkrijgbaar.
Het blijft een behoorlijk verse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flippo765 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:03:
[...]

Ah, dus er is al een magazine die zoiets doet. Wel lastig om complete cijfers over panelen te hebben en vervolgens blijkt het product niet meer verkrijgbaar.
Het blijft een behoorlijk verse markt.
Precies mijn punt.
Of in een nieuwe, "verbeterde uitvoering" die het niet haalt bij het origineel.

[ Voor 26% gewijzigd door Schinnen-groen op 27-08-2011 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goed mensen, het is bedtijd en in het herlezen van mijn posts en de reacties vanavond heb ik waarschijnlijk e.e.a een beetje de jas uitgeveegd.
Niet mijn bedoeling.

Wat ik eigenlijk bedoeld heb om te zeggen is dat bij alle aanschaf van goederen er een reeele kans is dat die niet voldoen, of bij PV niet waarmaken wat ze pretenderen waar te maken.

Een risico dat bij de kleinere spelers op de PV mark groter zal zijn dan bij de (nu nog) grote jongens.

Daar kan je, binnen grenzen, op participeren door wat meer geld uit te geven bij de aanschaf.

Er volgt dan een discussie die mij bekend is bij vragen over welke PC men zou moeten aanschaffen. Als je wacht worden de prijzen lager en de performance van de systemen beter. Als je blijft wachten heb je nog steeds geen PC.

Het aanschaffen van een PC moet je dus gewoon doen als je die wilt doen (rare zin trouwens).

Er zijn dan een aantal zekerheden:

- over een maand of twee is er een beter of een sneller systeem (EN goedkoper) op de markt
- je hebt nu de beschikking over een PC waarmee je kunt doen wat je zou willen doen met die PC

Dat geldt volgens mij ook voor een PV-installatie, een zonneboiler of een warmtepomp.

De bottom-line is: gewoon doen, op basis van alle info die je op dat moment kunt vergaren.

En daar is m.i. dit forum perfect voor geschikt.

Gewoon DOEN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:54:

De bottom-line is: gewoon doen, op basis van alle info die je op dat moment kunt vergaren.

En daar is m.i. dit forum perfect voor geschikt.

Gewoon DOEN ;)
Precies mijn insteek. Ik heb beiden gedaan, op het moment dat het nodig was (kompjoet), cq. op het moment dat er een onverwachte, door milieuterroristen (gedachtengoed Verhagen) gestimuleerde "aanbieding van het energiebedrijf" kwam. Meteen gescoord, geen moment spijt van gehad.

Energiezuinige(r) computer is inmiddels in de verkenningsfase, oudje begint problemen te krijgen bij het opstarten. Doen wanneer het nodig is.

Ik zeg: welterusten! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

HellevUUr schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:11:
[...]

Voor die 300 meer zou ik mooi voor die suntechs gaan! Die 205 panelen die ik heb doen het voortreffelijk. Check mijn sonnenertrag maar :)
Je kan sonnenertrag ook even checken voor Kingsun zonnepanelen en dan zie je dat die het ook prima doen.
Datzelfde zal ook wel gelden voor WanXiang.
Ik heb de Kingsuns hier zelfs naast de Evergreens liggen. Zelfde hellingshoek, ligging enz. en presteren net zo goed (zie www.zonnestroomopbrengst.eu onder systemen Solarking1 en Solarking2), maar ze waren wel een heel stuk goedkoper en verdienen zich dus ook sneller terug.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 00:54:
Wat ik eigenlijk bedoeld heb om te zeggen is dat bij alle aanschaf van goederen er een reeele kans is dat die niet voldoen, of bij PV niet waarmaken wat ze pretenderen waar te maken.
Ik heb de discussie ook gevolgd, en je hebt gewoon gelijk.

Dat bv een Sharp paneel van 30 jaar geleden het nog doet, wil niet zeggen dat een huidig Sharp paneel het over 30 jaar nog doet. De gebruikte productietechnieken en materialen zijn volstrekt onvergelijkbaar.

Er werd dan ook nog eens gekscherend vermeld 'och die 2 kwartjes', maar die 2 kwartjes zijn vandaag de dag tussen de 25 en 35% van de kostprijs. En dan klinkt '2 kwartjes' op een totaal van duizenden euro's ineens heel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:02:
[...]

Ik heb de discussie ook gevolgd, en je hebt gewoon gelijk.

Dat bv een Sharp paneel van 30 jaar geleden het nog doet, wil niet zeggen dat een huidig Sharp paneel het over 30 jaar nog doet. De gebruikte productietechnieken en materialen zijn volstrekt onvergelijkbaar.

Er werd dan ook nog eens gekscherend vermeld 'och die 2 kwartjes', maar die 2 kwartjes zijn vandaag de dag tussen de 25 en 35% van de kostprijs. En dan klinkt '2 kwartjes' op een totaal van duizenden euro's ineens heel anders...
Sterker nog, een paneel kan het nog wel doen over 30 jaar, maar wie zegt dat ie dan nog word gebruikt.
Doordat alles sterk in ontwikkeling is kan het weleens vroegtijdig van het dak afgehaald worden voor betere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
flippo765 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:07:

Sterker nog, een paneel kan het nog wel doen over 30 jaar, maar wie zegt dat ie dan nog word gebruikt.
Doordat alles sterk in ontwikkeling is kan het weleens vroegtijdig van het dak afgehaald worden voor betere
Dat is ook nog een niet onrealistisch scenario. Dus om even 'te vloeken in de kerk': de tvt zo kort mogelijk houden is wel degelijk belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:11:
[...]

Dat is ook nog een niet onrealistisch scenario. Dus om even 'te vloeken in de kerk': de tvt zo kort mogelijk houden is wel degelijk belangrijk.
Helemaal met je eens.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48
Mijn ouders kwamen laatst met de vraag of ik eens kon uitzoeken of zonnepanelen iets voor ze was.

Ik ben eens gaan kijken naar aanbieders, zelf kwam ik uit bij zonnepanelen.nl Iemand ervaring met dit bedrijf?

Een pakket van 2220 watt/p en een geschatte jaar opbrengst van 2000kwh zou inclusief montage op €5840 uitkomen (als je Canadian Solar panelen wil ben je 400 euro extra kwijt, wat zou deze meer prijs verantwoorden?). Waarbij montage 1100 euro kost. Twee vragen is dit een gunstige prijs ten opzichte van andere aanbieders want de meeste andere aanbieders hebben geen prijzen op de website staan waardoor vergelijken eigenlijk onmogelijk wordt. En twee in hoeverre kan je de installatie zelf uitvoeren om de kosten van montage te drukken?

zonnepanelen.nl geeft een geschatte terugverdien periode van 6 jaar. Als ik echter zelf eens ga rekenen met de prijs van de panelen + montage en huidige subsidie (max 750 euro) en toekomstige prijsstijging zoals zei zelf beschrijven kom ik uit op +/-9 jaar op zich niets mis mee maar viel me gewoon op dat ze het zo prominent vermelden.

Als laatste heeft eneco laatst het contract opengebroken ivm een prijsverhoging!? ik vond het nogal vaag klinken maar lang verhaal kort mijn ouders zijn het zat en willen een andere aanbieder. Nou kwam ik langs greenchoise die faam maakt dat ze zo groen zijn en gebruik van zonnepanelen stimuleren. Zit er nog verschil tussen aanbieders wtb eigen energie winning of zijn alle energie bedrijven hierin gelijk? (ik ben bekend met de wet die energie leveranciers verplicht tot 3000 kWh stroom te accepteren van particulieren maar ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt)

[ Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 27-08-2011 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:16:
Mijn diepvries staat in de schuur, dus koud in de winter, redelijk warm in de zomer.
Valt het buitentemperatuurbereik onder de wensen/specs van de fabrikant bij dit type?
Het is een diepvrieskist van voor-energielabel tijd, zeg maar G-label.
Snel vervangen!
Crazyanz schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:50:
Ik ben eens gaan kijken naar aanbieders, zelf kwam ik uit bij zonnepanelen.nl Iemand ervaring met dit bedrijf?
Zorg er wel voor dat je info krijgt van mensen die er ook panelen van hen hebben gekocht.
Een pakket van 2220 watt/p en een geschatte jaar opbrengst van 2000kwh zou inclusief montage op €5840 uitkomen (als je Canadian Solar panelen wil ben je 400 euro extra kwijt, wat zou deze meer prijs verantwoorden?). Waarbij montage 1100 euro kost. Twee vragen is dit een gunstige prijs ten opzichte van andere aanbieders want de meeste andere aanbieders hebben geen prijzen op de website staan waardoor vergelijken eigenlijk onmogelijk wordt.
Je kunt toch meerdere offertes opvragen?
En twee in hoeverre kan je de installatie zelf uitvoeren om de kosten van montage te drukken?
Ben je handig?
zonnepanelen.nl geeft een geschatte terugverdien periode van 6 jaar. Als ik echter zelf eens ga rekenen met de prijs van de panelen + montage en huidige subsidie (max 750 euro) en toekomstige prijsstijging zoals zei zelf beschrijven kom ik uit op +/-9 jaar op zich niets mis mee maar viel me gewoon op dat ze het zo prominent vermelden.
Vraag ze om uitleg?
Als laatste heeft eneco laatst het contract opengebroken ivm een prijsverhoging!?
Prijzen gaan dus omhoog. Maar hebben ze een vast contract of variabel?
ik vond het nogal vaag klinken maar lang verhaal kort mijn ouders zijn het zat en willen een andere aanbieder. Nou kwam ik langs greenchoise die faam maakt dat ze zo groen zijn en gebruik van zonnepanelen stimuleren. Zit er nog verschil tussen aanbieders wtb eigen energie winning of zijn alle energie bedrijven hierin gelijk? (ik ben bekend met de wet die energie leveranciers verplicht tot 3000 kWh stroom te accepteren van particulieren maar ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt)
Is dat niet inmiddels 5000kWh?

[ Voor 72% gewijzigd door PcDealer op 27-08-2011 08:56 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jonge-jonge straks ook kont afvegen @hierboven ?

anyways, ik ben wars van alle wattjes en sticker blaat, ik heb panelen met interopabiliteit.
alle specs van aan te schaffen panelen moeten hierin liggen, en ik wil geen exoten.
dit blijken vooral a merken te zijn die dat flikken, het lijkt apple wel (of was het peren)
niemand heeft dat nog genoemd, maar ik commit me niet aan 1 merk,
ik ben geen marketing one-track donkey, en lees folders niet.
ik meet en ik weet.

verder ging mijn meetunit dit jaar op afstand uit, prachtig spul dat plugwise,
iedereen aan de dure bluesmoothies, maar je kunt je dure spullen er niet mee beschermen, als buienradar 500 inslagen in je buurt registreert.

@denkeensevendoor :
de kans op een inslag in je huis is klein
de kans dat in de mat die powergrid heet, een inslag plaats gaat vinden is wel groot,
je spullen gaan stuk door een inslag verderop.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Met plugwise helaas ook niet, ook al schakel je de plug uit.
Er word alleen de fase of nul geschakeld voor zover ik weet (ligt eraan hoe plug in wandcontactdoos zit)
Maar het is zeker beter dan niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een sma gaat dan automatisch galvanisch afscheiden, (een mooie klik)
1000x beter afgeschakeld; dan een piek incasseren op je mooie spullen.

ook geheel gemist in de recente 4 bladzijden hier:
een soladin heeft deze functie ook, een steca niet.

@ik heb het even nagemeten, en mijn circle+ schakelt fase en nul af.
met multimeter ervoor op 1 draad en erachter, en dan kruiselings
& voor schakelfouten en geknoei van netbeheerders heb ik overal bouwmarkt spannings beveiliging.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
SunshineCompany schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:08:

Zullen we in dit topic proberen om te stoppen met "hokkiebokkie" en "Alibaba met bami"? De waarde van de panelen en hoe goed ze zijn is nog niet bewezen en die tijd moeten we ze gunnen, net zoals automerken als Daewoo, Kia en andere consorten, in het begin was iedereen sceptisch en nu behoren ze tot de goede merken auto's.

Onze hele consumentenmarkt is niet ingesteld op producten die meer dan 10 jaar meegaan, wat,, 5 is al een eeuwigheid.

Ik ken WanXiang echt totaal niet, maar als er een leverancier is hier in NL die ze verkoopt, en je hoeft ze zelf niet te importeren is er al een hele drempel weg. En hoe deze panelen het over 5 of 10 jaar doen? Niemand die het weet.

Ik heb zelf Isofoton I100/12 panelen op mijn dak ( 5 stuks ) die alle 5 last hebben van delaminatie, Isofoton geeft niet thuis en doet het af als een estetisch probleem, zou ik nu mensen aanraden om Isofoton te nemen? Nee, en dat terwijl Isofoton een gerenomeerd merk zou moeten zijn.

Zou ik mensen aanraden om Wanxiang te nemen? Als de prijs goed is waarom niet? De panelen moeten zichzelf bewijzen en het inelkaar zetten van panelen is gelukkig geen rocket science meer. Kunnen we ajb de discussie op de FEITEN voeren?

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 27-08-2011 10:55 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Het is altijd, er zitten goede en foute producties bij welk merk je ook kiest.
En zo zal de ene batch panelen het wel en de andere niet 30+ jaar uithouden, al zijn ze van dezelfde leverancier.
De tijd zal het leren wat beter tegen de tand des tijds kan.

@Eric-pvt
Weer wat geleerd :) thx voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

flippo765 schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:07:
[...]
Dat betwijfel ik (ook al kan ik niet in de toekomst kijken).

Puur om het feit dat het er al ligt, perfect werkt, en niets kost. Het is net zoals een muur of het dak van je huis vervangen omdat er nu betere muren en daken zijn. Zolang de muur nog goed functioneert zal je zoiets niet zo snel doen (tenzij het wel extreem goedkoop is om te vervangen, maar aangezien het reinigen van Si naar kwaliteit die nodig is al behoorlijke kosten met zich mee neemt, zie ik het niet 100 euro (gecorrigeerd voor inflatie voor de wijsneuzen) om je hele dak vol te leggen worden).

Het is niet zoiets als een computer, of tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 09:07:
jonge-jonge straks ook kont afvegen @hierboven ?
Sorrie?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 01:50:
Je kunt het vinden op de site hoe ze te tvt berekenen, dus dan kun je het zelf nagaan hoe ze er aan komen en wat het verschil is. In het kort:
1. Ze rekenen met een kWh-prijs van 24 cent. Ik betaal bij Greenchoice gemiddeld 22,3 cent.
2. Ze rekenen met een stijging van de energieprijs van 7% per jaar
3. Ze rekenen op een gemeentelijke of provinciale aanschafsubsidie.
4. Ze houden renteverlies buiten de berekening

De eerste twee heb ik geen problemen mee, maar punt 3 vind ik wel wat misleidend. Zij kunnen helemaal niet weten welke klant wel of geen subsidie heeft. Zoals ze het nu op de voorpagina voorstellen doen ze net alsof iedereen recht heeft op zo'n subsidie. In veel gevallen is die echter niet beschikbaar.

Over punt 4 verschillen de meningen, maar ik vind dat je in een solide tvt-berekening ook renteverlies moet meenemen. De tvt komt dan waarschijnlijk uit tussen de 15 en 20 jaar, afhankelijk van het rentepercentage.

Wat ik trouwens liever doe is een kWh-prijs uitrekenen bij een levensduur van 20 jaar. Dan wordt het voor een installatie van € 5840 die 2000 kWh per jaar opbrengt, bij een rente van 2,5%: 18,7 cent per kWh. 20 jaar vasteprijsgarantie. Kom daar maar eens om bij je energiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Dan vergeet je bij die rente nog dat de inflatie gemiddeld ook 2% per jaar is en in tijden van deze crisis waarschijnlijk nog wel wat hoger de komende jaren. Per saldo staat je geld als het tegen zit dus minder waard te worden bij de bank. Je zou het zelfs dus nog als een slimme manier kunnen zien om je geld veilig weg te zetten.

Maarja het gaat mijn ouders niet echt om het financiële aspect krijg ik de indruk. Even terug op de zonnecellen die zonnepanelen.nl levert. Het lijkt erop dat de panelen die je krijgt een gok is want er staat dat ze 3 merken panelen leveren onder hun eigen naam MetDeZon. Tianwel, Jasolar en Gppv. En canadian solar dus maar hiervoor wordt een meer prijs gerekend.

Wat is het verschil tussen verschillende panelen? wat ik kan zien is dat het allemaal Monocrystalline zonnepanelen zijn. Zit het verschil hem dan in de efficiëntie oid of meer in de kwaliteit (levensduur) van de panelen?

ohjah ik had vanochtend toevallig ineens een bericht in mijn inbox van SoWieZon dat ik eens een offerte moest aanvragen bij zonnestroom.eu. Het account SoWieZon bestaat pas sinds 25 augustus dus dat wekt weer lekker veel vertrouwen zeg maar 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door haakjesluiten op 27-08-2011 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:16:
Dan vergeet je bij die rente nog dat de inflatie gemiddeld ook 2% per jaar is en in tijden van deze crisis waarschijnlijk nog wel wat hoger de komende jaren. Per saldo staat je geld als het tegen zit dus minder waard te worden bij de bank. Je zou het zelfs dus nog als een slimme manier kunnen zien om je geld veilig weg te zetten.
Nee, dat vergeet ik niet, maar inflatie zie je terug aan de andere kant: de toekomstige prijs van elektriciteit. Die 2% inflatie is dus al inbegrepen in de 7% prijsstijging waarmee zonnepanelen.nl rekent. Je moet het niet dubbel meetellen.

Maar inderdaad, ik heb bij mijn schatting van 15-20 jaar inderdaad geen rekening gehouden met een stijging van de prijs. Ik ben er huiverig voor mezelf te snel rijk te rekenen. We moeten gaan zien of de prijs daadwerkelijk gaat stijgen. We kunnen zomaar een populistisch kabinet krijgen dat om zieltjes te winnen de energiebelasting (en natuurlijk ook accijns op motorbrandstoffen) gaat verlagen.

Daarbij komt dat ik liever geen tvt-berekeningen doe, maar een kWh-prijs-berekening. Dan hoef je niet met inflatie te rekenen.
Maarja het gaat mijn ouders niet echt om het financiële aspect krijg ik de indruk.
_/-\o_
Even terug op de zonnecellen die zonnepanelen.nl levert. Het lijkt erop dat de panelen die je krijgt een gok is want er staat dat ze 3 merken panelen leveren onder hun eigen naam MetDeZon. Tianwel, Jasolar en Gppv. En canadian solar dus maar hiervoor wordt een meer prijs gerekend.

Wat is het verschil tussen verschillende panelen? wat ik kan zien is dat het allemaal Monocrystalline zonnepanelen zijn. Zit het verschil hem dan in de efficiëntie oid of meer in de kwaliteit (levensduur) van de panelen?
Ik zou zeggen: als zich verzekerd hebben voor de garantie, kun je daar wel op vertrouwen.
ohjah ik had vanochtend toevallig ineens een bericht in mijn inbox van SoWieZon dat ik eens een offerte moest aanvragen bij zonnestroom.eu. Het account SoWieZon bestaat pas sinds 25 augustus dus dat wekt weer lekker veel vertrouwen zeg maar 8)7
:? SoWieZon klinkt als een bedrijfsaccount, maar als ik kijk naar op wiens naam SoWieZon.com is geregistreed, dan vind ik dat verdacht. Maar misschien denk ik daar teveel achter.

Aanvulling: Ik ben net gebeld door Guus Lambalk met de mededeling dat SoWieZon account op dit forum niets met hem te maken heeft en door een onbekende derde is aangemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Anne vdr Bom op 27-08-2011 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Crazyanz schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:16:
Mwoah, een termijndeposito van 5 jaar levert 4,1% op, een deposito van 10 jaar zelfs 4,5% per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:48:
[...]

Mwoah, een termijndeposito van 5 jaar levert 4,1% op, een deposito van 10 jaar zelfs 4,5% per jaar
Alleen weet je van tevoren niet wat de inflatie in die periode doet, net als de waarde van onze betaalmiddelen.

Van zonnepanelen weet je 2 dingen; ze voorzien in een een blijvende behoefte; en dat die alleen maar duurder zal worden, ongeacht of we over tien in euro's, dollar's of yen's onze stroom betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:47:
[...]

Nee, dat vergeet ik niet, maar inflatie zie je terug aan de andere kant: de toekomstige prijs van elektriciteit. Die 2% inflatie is dus al inbegrepen in de 7% prijsstijging waarmee zonnepanelen.nl rekent. Je moet het niet dubbel meetellen.

Maar inderdaad, ik heb bij mijn schatting van 15-20 jaar inderdaad geen rekening gehouden met een stijging van de prijs. Ik ben er huiverig voor mezelf te snel rijk te rekenen. We moeten gaan zien of de prijs daadwerkelijk gaat stijgen. We kunnen zomaar een populistisch kabinet krijgen dat om zieltjes te winnen de energiebelasting (en natuurlijk ook accijns op motorbrandstoffen) gaat verlagen.

Daarbij komt dat ik liever geen tvt-berekeningen doe, maar een kWh-prijs-berekening. Dan hoef je niet met inflatie te rekenen.

[...]

_/-\o_

[...]

Ik zou zeggen: als zich verzekerd hebben voor de garantie, kun je daar wel op vertrouwen.

[...]

:? SoWieZon klinkt als een bedrijfsaccount, maar als ik kijk naar op wiens naam SoWieZon.com is geregistreed, dan vind ik dat verdacht. Maar misschien denk ik daar teveel achter.
meneer SoWieZon: [Verwijderde gebruiker]

Ah oke dat had ik niet door dat die inflatie al in de prijsstijging zat verwerkt. Maar een kabinet dat de energiebelasting en brandstof accijnzen (aanmerkelijk) verlaagd gaat niet gebeuren simpel weg omdat ze dan zoon gigantisch begrotingstekort overhouden dat je griekse toestanden krijgt. Met de komst van elektrische wagens (mits die ooit mainstream worden) zal wellicht de benzine prijs weer gaan zakken maar de stoom prijs juist stijgen. Maar je heb gelijk je moet je zelf niet rijk rekenen er kan nog van alles gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Crazyanz schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 12:58:
meneer SoWieZon: [Verwijderde gebruiker]
Dat profiel zegt niet zoveel, maar het is wel curieus dat sowiezon.com en zonnestroom.eu op naam van dezelfde persoon zijn geregistreerd.

Aanvulling: Ik ben net gebeld door Guus Lambalk met de mededeling dat SoWieZon account op dit forum niets met hem te maken heeft en door een onbekende derde is aangemaakt.

Ik zal gelijk ff een topic report aanmaken dat deze persoon bezig is allerlei onduidelijkheden te creeren door zich met deze gebruikersnaam op deze manier te manifesteren.

[ Voor 29% gewijzigd door Anne vdr Bom op 27-08-2011 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wordt steeds leuker hier, je mag nu zelfs je mening al niet meer geven! :) Top. Een open forum waarin je niet meer kritisch mag zijn, niet je mening meer mag geven, waarin je geen discussies meer mag voeren.. en waarin zelfs je PM wordt doorgesnuffeld, en wee-o-wee als je daarin kritisch bent!

Slaan we nu niet beetje door?

Oh; en als klap op de vuurpijl; waarin mensen worden gebanned door uitspraken in e-mails die BUITEN het forum gestuurd zijn..! :) :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:43:
[...]

Dat profiel zegt niet zoveel, maar het is wel curieus dat sowiezon.com en zonnestroom.eu op naam van dezelfde persoon zijn geregistreerd.

Ik zal gelijk ff een topic report aanmaken dat deze persoon bezig is allerlei onduidelijkheden te creeren door zich met deze gebruikersnaam op deze manier te manifesteren.
Gezien de geest hier blijkbaar toch al uit de fles is: We hebben onomstotelijk bewijs dat hij het wel degelijk zelf is (en nóg een account van net een uur oud). De bedrijfsstatus is dan ook weer verwijderd, en het account permanent op slot gezet. We hebben geprobeerd het een nette vorm te geven met bedrijfsaccount na de vele problemen, maar als er geen afspraken mogelijk blijken en écht enkel het eigen commerciële belang lijkt te gelden dan houdt het op.

Kritisch zijn is zeker een groot goed, en als gebruikers kritische vragen stellen nog beter. Komen er antwoorden, helemáál top. Volgens mij is er nooit ergens gezegd dat mensen niet kritisch mogen zijn.

Ik hoop dat dit topic weer voor en door jullie, de users kan zijn vanaf nu. Eventuele discussie hierover is misschien handiger in het LA topic wat pas al omhoog was gehaald, dan kan het hier blijven gaan over waar het topic voor bedoeld is :)
SunshineCompany schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 15:20:
Wordt steeds leuker hier, je mag nu zelfs je mening al niet meer geven! :) Top. Een open forum waarin je niet meer kritisch mag zijn, niet je mening meer mag geven, waarin je geen discussies meer mag voeren.. en waarin zelfs je PM wordt doorgesnuffeld, en wee-o-wee als je daarin kritisch bent!

Slaan we nu niet beetje door?

Oh; en als klap op de vuurpijl; waarin mensen worden gebanned door uitspraken in e-mails die BUITEN het forum gestuurd zijn..! :) :)
Ja, inderdaad héél jammer dat het zo nodig blijkt te zijn de leveranciers zo in de gaten te houden, omdat ze dit topic als niks anders zien dan een bron van melkkoeien en verblind door de dollartekens in de ogen de boel verstieren. Proberen we een nette vorm te vinden middels bedrijfsaccounts, wordt het gevecht verplaatst naar e-mails en meer, waarna wéér de sfeer hier verziekt wordt. Wat jullie onderling willen uitvechten moet je lekker zelf weten, maar dan laat je het buiten voor je hier in het topic komt.

Ik wil niet héél vervelend zijn, maar ik moet hier wéér de boel op orde komen zetten, en heel eerlijk gezegd is dat niet wat ik in gedachte had bij m'n weekend in Montréal. Misschien is het even iets dimmen geen verkeerd idee, want mijn geduld met leveranciers hier is op dit moment érg snel op.

En zeker dit soort dingen ja. Als leverancier hou jij je mening over andere merken lekker voor je.
SunshineCompany in "Duurzame Energie deel 18"

Ik herhaal ten laatste male voor de leveranciers: de eerste die op wat voor manier hier verder gezeur veroorzaakt is permanent weg. Als bedrijf en als persoon.

Niet mee eens: LA / DM

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:55:
[...]

Je kunt het vinden op de site hoe ze te tvt berekenen, dus dan kun je het zelf nagaan hoe ze er aan komen en wat het verschil is. In het kort:
1. Ze rekenen met een kWh-prijs van 24 cent. Ik betaal bij Greenchoice gemiddeld 22,3 cent.
2. Ze rekenen met een stijging van de energieprijs van 7% per jaar
3. Ze rekenen op een gemeentelijke of provinciale aanschafsubsidie.
4. Ze houden renteverlies buiten de berekening

De eerste twee heb ik geen problemen mee
Ik wel.
1. Mijn huidige prijs is zelfs (bij dezelfde leverancier) maar 21,43 cent/kWh, en was in de eerste jaarhelft slechts 21,11 cent/kWh, gemiddeld 21,27 Eurocent/kWh all-in. Dat is een verschil van dik 11%. Veel klanten met zonnepanelen zijn reeds klant, of worden klant van de bekende groene energieboer. Meeste klanten hebben variabel contract (mijn contract is gebaseerd op variabele grijze tarief van Vattenfall/NUON).

2. Onzin, dat is ontleend aan de beruchte PBL grafiek waarin wel kunstmatig vastrechten zijn gepropt maar waarin "vergeten" is dat dan ook de (capaciteitstarief elektra introductie compenserende) teruggavepost energiebelasting er in verwerkt had moeten worden om een compleet kunstmatige kWh prijs "inclusief vastrechten en teruggavepost" te tonen. Heb ik een kritische beschouwing aan gewijd aan die grafiek. Vanaf 2005 tm.2011 is gemiddelde kWh prijsstijging bij Vattenfall/NUON all-in slechts 2,7% per jaar geweest. Met in crisistijd vanaf 2009-I vier maal achter elkaar omlaag bijstelling van het kWh tarief. Pas deze jaarhelft marginaal weer iets opgekrikt, maar nog lang niet het niveau van 2009-I. Prijsontwikkelingen verder in het verleden lijken me niet representatief voor "te verwachten" ontwikkelingen in de komende jaren. SDE plus heffing is eerste tijd (pas vanaf 2013) marginaal, vermoedelijk een tiende cent/kWh o.i.d. Wat er daarna allemaal gaat gebeuren in een bomvolle markt vol overcapaciteit (voor stroom productie) zullen we wel gaan zien. Zet ik geen enkele joker op in. Zeker geen joker met "7% stijging/jaar" d'r op.

Reacties op punten 3 en 4: OK.
Wat ik trouwens liever doe is een kWh-prijs uitrekenen bij een levensduur van 20 jaar. Dan wordt het voor een installatie van € 5840 die 2000 kWh per jaar opbrengt, bij een rente van 2,5%: 18,7 cent per kWh. 20 jaar vasteprijsgarantie. Kom daar maar eens om bij je energiebedrijf.
Omvormer vervanging mee gerekend?

100 procent salderen dient daarbij als 20-jarig vaste waarde te worden gerekend. Als daar aan wordt gesleuteld (I count my blessings en ga van "niet onvoorstelbare" scenario's uit), verandert het verhaal. Maar je moet inderdaad "ergens" van uitgaan. Verder gewoon lol, zelf opwekken, dikke vinger richting e-bedrijven, tollenaars, ambtenaren en politici, en het virus onder de bevolking verspreiden. Jammer dat het allemaal weinig uithaalt voor grote installaties. Daarvoor is een vast vergoedingensysteem a-la EEG een absolute voorwaarde, en vooral: altijd voorrang op het net, en alle bureaucratie geëlimineerd. Maar dat is een ander verhaal.

Reactie van de week, van ene "zeeger"
(onder het "Beleg in de zon" artikel in de Pers van 2 weken terug):
Duurzaam, decentraal, samenwerkend, schoon, 'power to the people', dat is veel meer in lijn met de vrije markt. Centraal, communistisch, concurrerend (om schaarse brandstoffen), vervuilend, risico's gedragen door belastingbetalers, en behartigen van bestaande belangen: dat is de fossiele & nucleaire sector. Simple as that.
Zouden ze dat snappen, bij VVD, PVV, D'66, CDA en, wie weet, PvdA en GL en SP?

_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2011 17:47 . Reden: Een mooi citaat op zijn tijd is ghoedt voor den eeuwigheyt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 11:55:
Kun je aangeven hoe je dat berekend hebt? Ik krijg die cijfers niet gereproduceerd, ik kom veel lager uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanwege het heerlijke zomerweer hebben we thuis onze nieuwe warmtepomp droger vandaag eens kunnen testen.
Gemiddeld verbruik van oude afvoerdroger voor de gehele was (kastdroog): 9,8 kWh.
Verbruik met nieuwe droger (kastdroog): 3,4 kWh.

Opmerkingen:
- ruimte temperatuur gemiddeld oude droger: 8,9 C
- ruimte temperatuur vandaag: 16,2 C
- droogtijd van nieuwe droger is gemiddeld KORTER dan bij de oude

Conclusie: hadden we eerder moeten doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Waarom doe je vandaag überhaupt in de droger? Of heb je geen waslijn tot je beschikking? Mijn was droogde vandaag idioot snel buiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Roamor.

Omdat het hier de hele dag pijpenstelen heeft geregend en omdat ik eindelijk eens onze nieuwe droger wilde testen die al sinds vorige week aangesloten staat te wachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ah, dat 'heerlijke zomerweer' was dus sarcastisch.... :) Rare zomer is het idd, want hier hebben we vrijwel de hele dag zon gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:30:
Gemiddeld verbruik van oude afvoerdroger voor de gehele was (kastdroog): 9,8 kWh.
:?

Stel dat je oude droger 3 kW was, dan deed hij er dus 3,2 uur over om de was droog te krijgen? Een afvoerdroger van 3kW die er 196 minuten over doet?

Dat lukt volgens mij alleen als je de afvoerslang terug de droogtrommel in voert. :+

Of bedoel je met 'gehele was' iets anders? Bijvoorbeeld de was voor een hele week?

[ Voor 8% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:49:
[...]

:?

Stel dat je oude droger 3 kW was, dan deed hij er dus 3,2 uur over om de was droog te krijgen? Een afvoerdroger van 3kW die er 196 minuten over doet?

Dat lukt volgens mij alleen als je de afvoerslang terug de droogtrommel in voert. :+

Of bedoel je met 'gehele was' iets anders? Bijvoorbeeld de was voor een hele week?
De hele was = een x aantal wasmachines en een x tal droogbeurten.
De hoeveelheid was is redelijk constant. We wassen alleen op zaterdag.

Leuk detail: de wasmachine verbruikte in totaal 3,39 kWh en de droger 3,4 kWh.
Nog nooit vertoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
7(8)7 7(8)7 7(8)7

In 3 dagen tijd is er in Italië door GSE 1,1 GWp aan nagelneue zonnestroom capaciteit bijgeschreven via de contatore fotovoltaïco. Ze zitten inmiddels op 10,6 gigawattpiek.

Ik heb de passage van de tien Gieg gemist ... :'(

Ach. Er zijn ergere dingen in het leven...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2011 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt mss nog effe wachten op de nederlandse 10GWp als die bereikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:59:
Je kunt mss nog effe wachten op de nederlandse 10GWp als die bereikt wordt?
Heb je even? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Bedankt voor de toelichting.

De reden dat ik er geen problemen mee had,was dat het aannames zijn die wellicht enigszins zijn opgerekt naar hun kant, maar dat ze niet geheel onrealistisch waren. Die 24 cent is misschien de 'oude' prijs van voor de crisis. Maar je hebt gelijk, niet realistisch meer. Is jouw Greencoice prijs incl of excl pv-korting. Ik heb gerekend excl.

De 7% prijsstijging per jaar is koffiedikkijken, ook wel wat opgerekt naar hun kant, dat wel.
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:28:
[...]

Kun je aangeven hoe je dat berekend hebt? Ik krijg die cijfers niet gereproduceerd, ik kom veel lager uit.
Met een lening van € 5840, 2,5% en een looptijd van 20 jaar komt mijn spreadsheet op basis van annuïteiten uit op een jaarbedrag van 374,62. Gedeeld door 2000 kWh.

[ Voor 25% gewijzigd door Anne vdr Bom op 27-08-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:07:
[...]

Bedankt voor de toelichting.

De reden dat ik er geen problemen mee had,was dat het aannames zijn die wellicht enigszins zijn opgerekt naar hun kant, maar dat ze niet geheel onrealistisch waren. Die 24 cent is misschien de 'oude' prijs van voor de crisis. Maar je hebt gelijk, niet realistisch meer. Is jouw Greencoice prijs incl of excl pv-korting. Ik heb gerekend excl.
De 21,43 eurocent per kWh is all-in, dus inclusief de halve eurocent (incl. BTW, is 0,42 eurocent excl. BTW) "zonnestroomopwekkers-korting". De volledige berekening van mijn huidige kWh prijs staat hier.

Die korting is beslist een onderdeel van de variabele kosten die (uitsluitend) relevant zijn in de beruchte teeveeteetjes. Daarom moet 'ie er in worden opgenomen. Die korting verlaagt zowel de (netto) afname prijs (als je bijv. op jaarnota nog een positief overschot zou hebben), als de te salderen marktwaarde van je zonnestroom opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:18:
De 21,43 eurocent per kWh is all-in, dus inclusief de halve eurocent (incl. BTW, is 0,42 eurocent excl. BTW) "zonnestroomopwekkers-korting". De volledige berekening van mijn huidige kWh prijs staat hier.

Die korting is beslist een onderdeel van de variabele kosten die (uitsluitend) relevant zijn in de beruchte teeveeteetjes. Daarom moet 'ie er in worden opgenomen. Die korting verlaagt zowel de (netto) afname prijs (als je bijv. op jaarnota nog een positief overschot zou hebben), als de te salderen marktwaarde van je zonnestroom opwek.
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Mij lijkt het logisch dat je voor een tvt-berekening de prijs ex korting moet nemen, want dat is tenslotte de prijs die je betaalt als je geen zonnepanelen hebt...

Wat ik ook nog niet had gezegd, is dat de door mij genoemde 22,3 cent een gewogen gemiddelde is voor zonnestroomopbrengst, omdat het leeuwendeel van de opbrengst nu eenmaal in het hoogtarief valt. Als ik een gewoon gemiddelde neem (omdat je in ongeveer evenveel uren hoog- als laagtarief hebt), kom ik uit op 21,8 cent. Dus ongeveer jouw 21,43 + zonnestroomkorting.

[ Voor 16% gewijzigd door Anne vdr Bom op 27-08-2011 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 18:56:
In 3 dagen tijd is er in Italië door GSE 1,1 GWp aan nagelneue zonnestroom capaciteit bijgeschreven via de contatore fotovoltaïco. Ze zitten inmiddels op 10,6 gigawattpiek.
Zit er in Italie ook een degressie aan te komen net zoals in Duitsland het geval is?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:24:
[...]

Ik geloof niet dat ik je begrijp. Mij lijkt het logisch dat je voor een tvt-berekening de prijs ex korting moet nemen, want dat is tenslotte de prijs die je betaalt als je geen zonnepanelen hebt...
De prijs die je op enig moment voor een kWh betaalt is relevant voor een teeveetee van de door jou gekochte installatie. In die prijs zit een kortingspost. Althans, nu nog (kan ook weer worden weggevlakt als er duizenden klanten naar Greenchoice stromen die hetzelfde kunnen claimen).

In een teeveetee neem ik verder geen gedorven rentekosten etc. op. Wie houdt er een x bedrag bestemd voor een zonnepaneel installatie 20-30 jaar of langer, indien niet zo'n installatie gekocht, op een spaarrekening zonder er iets mee te doen? Ook onrealistisch denk ik.

Motto: ieder zijn eigen teeveeteetje. Zolang er geen vaste invoedingsvergoedingen zijn, blijft het toch roeien in modder.

Edit: ik zie nu dat je dubbeltarief hebt. Ik heb altijd enkeltarief gehad. Rekent lekker strak door, alles zelfde prijs.

@Speksteen
Zit er in Italie ook een degressie aan te komen net zoals in Duitsland het geval is?
Die is al ingevoerd. Maar ze hebben een krankzinnig ingewikkeld en omvangrijk systeem van tarief staffels en bovendien "periodes dat er nog onder het afgelopen regime kan worden ingeschreven indien op tijd netgekoppeld", ze zijn de oude rommel nog aan het verwerken. Vierde regeling loopt pas sinds begin juli, zit al 1,2 Gieg in. Tarieven zijn nog steeds veel te hoog. Tja: hoge stroom prijzen, mogelijkheid bij consumenten tot eigenverbruik van de stroom (en toch feed-in prijs krijgen), en veel zonlicht en hoge tarieven. Dan breekt de pleuris uit, want overal worden goedkope modules aangeboden...

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2011 19:39 . Reden: Bella Italia? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:31:
De prijs die je op enig moment voor een kWh betaalt is relevant voor een teeveetee van de door jou gekochte installatie. In die prijs zit een kortingspost.
Die korting moet je buiten beschouwing laten, anders raakt je tvt kant noch wal. (Of wil jij beweren dat als je teruglevert en daarom 15ct extra korting per kWh krijgt dat je tvt dan vele malen langer wordt?)
In een teeveetee neem ik verder geen gedorven rentekosten etc. op. Wie houdt er een x bedrag bestemd voor een zonnepaneel installatie 20-30 jaar of langer, indien niet zo'n installatie gekocht, op een spaarrekening zonder er iets mee te doen? Ook onrealistisch denk ik.
Als je het goed wilt doen moet je wel degelijk het renteverlies meerekenen. Maar dan wel consequent, dus de besparing per jaar ook gebruiken als 'aflossing' in je berekening en na het break-even point tegen hetzelfde rentetarief mee doorrekenen.

[ Voor 24% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:43:
Maar dan wel consequent, dus de besparing per jaar ook gebruiken als 'aflossing' in je berekening en na het break-even point tegen hetzelfde rentetarief mee doorrekenen.
Dat had ik nog nooit bedacht, dat die rente vóór je gaat werken nadat je alle kosten gerecupereerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:43:
[...]

Die korting moet je buiten beschouwing laten, anders raakt je tvt kant noch wal. (Of wil jij beweren dat als je teruglevert en daarom 15ct extra korting per kWh krijgt dat je tvt dan vele malen langer wordt?)

[...]

Als je het goed wilt doen moet je wel degelijk het renteverlies meerekenen. Maar dan wel consequent, dus de besparing per jaar ook gebruiken als 'aflossing' in je berekening en na het break-even point tegen hetzelfde rentetarief mee doorrekenen.
Zoals ik al zei: iedereen zijn eigen teeveetee. Ik vind het allemaal bizar weinig interessant om met vermeende rentedervingen, "aflossingen", "break-even points" te gaan zitten spelen. Is helemaal niet leuk en het levert geen drol op (en ik heb wel wat beters te doen). Laat ik volgaarne aan de topeconomen onder ons over. Het resultaat van de meest fantastische berekeningen mag ieder op zijn eigen merites beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:48:
Dat had ik nog nooit bedacht, dat die rente vóór je gaat werken nadat je alle kosten gerecupereerd hebt.
Daarom vroeg ik je aantal posts geleden ook hoe jij aan 18,7ct kwam. Wel eerlijk blijven namelijk, en de jaarlijkse besparing dus wel op een spaarrekening zetten tegen hetzelfde rentetarief. Die rekening komt op een gegeven moment gelijk aan je 'virtuele' spaarrekening met het PV-aanschafbedrag als je geen PV had geplaatst. En stijgt daarna veel harder. (Dankzij de jaarlijkse besparing die (bovenop de rente) erbij komt en er anders niet was geweest)

[ Voor 19% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 20:03 . Reden: Verhaal even wat duidelijker geformuleerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:50:
Zoals ik al zei: iedereen zijn eigen teeveetee. Ik vind het allemaal bizar weinig interessant om met vermeende rentedervingen, "aflossingen", "break-even points" te gaan zitten spelen. Is helemaal niet leuk en het levert geen drol op (en ik heb wel wat beters te doen). Laat ik volgaarne aan de topeconomen onder ons over. Het resultaat van de meest fantastische berekeningen mag ieder op zijn eigen merites beoordelen.
Dat is je goed recht. Maar gooi dan geen tvt berekening in de groep die feitelijk onjuist is. Dat brengt mensen alleen maar in verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:50:
Daarom vroeg ik je aantal posts geleden ook hoe jij aan 18,7ct kwam.
Daar heb ik op geantwoord, dat heb je toch wel gezien?
Wel eerlijk blijven namelijk, en de jaarlijkse besparing dus wel op een spaarrekening zetten tegen hetzelfde rentetarief. Die rekening komt op een gegeven moment gelijk aan je 'virtuele' spaarrekening met het PV-aanschafbedrag als je geen PV had geplaatst. En stijgt daarna veel harder. (Dankzij de jaarlijkse besparing die (bovenop de rente) erbij komt en er anders niet was geweest)
Klopt, dat is de rekenwijze nadat je de panelen hebt aangeschaft. Ik had het over een berekening vooraf. Dan reken ik tamelijk voorzichtig met een bepaalde afschrijvingstermijn en hou ik er geen rekening mee dat mijn investering wel eens langer mee zou kunnen gaan. Dat is dan een meevaller. Hij zou ook al na 15 jaar stuk kunnen gaan en dan heb ik een tegenvaller. Ik denk dus dat mijn rekenwijze wel eerlijk is, alleen de realiteit is natuurlijk altijd anders dan de inschatting vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[b]zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:31:
............Tja: hoge stroom prijzen, mogelijkheid bij consumenten tot eigenverbruik van de stroom (en toch feed-in prijs krijgen), en veel zonlicht en hoge tarieven.
Op ons vakantieadres in het Duitse Schwartzwald, hadden ze ook een beste prijs per verbruikt kWh namelijk 60 cent.
Ik weet niet of dat alleen voor ons campingasten gold of ook voor de plaatselijke inwoners.
Dan loont PV helemaal, wordt tijd dat ze in NL de prijs ook eens wat opkrikken :)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-08-2011 20:41 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:25:
[...]
Daar heb ik op geantwoord, dat heb je toch wel gezien?
Nee. (Nu wel, maar ik denk dat je dat stukje later hebt toegevoegd dan dat ik heb gekeken :P)
Klopt, dat is de rekenwijze nadat je de panelen hebt aangeschaft. Ik had het over een berekening vooraf. Dan reken ik tamelijk voorzichtig met een bepaalde afschrijvingstermijn en hou ik er geen rekening mee dat mijn investering wel eens langer mee zou kunnen gaan. Dat is dan een meevaller. Hij zou ook al na 15 jaar stuk kunnen gaan en dan heb ik een tegenvaller. Ik denk dus dat mijn rekenwijze wel eerlijk is, alleen de realiteit is natuurlijk altijd anders dan de inschatting vooraf.
Reken het nog eens uit dan, nu met aflossing en een levensduur van 15 jaar.

Mijn spreadsheet zegt dan dat als ik € 5840,- niet investeer voor 2000 kWh per jaar, mijn virtuele rekening @2,5% na 15 jaar op € 8458,- zou staan. Accoord?

Tevens leert die spreadsheet mij dat als de kWh prijs de komende 15 jaar niet verhoogd wordt en @22ct/kWh blijft staan mijn saldo op de rekening waar ik mijn jaarlijkse besparing (na investering van € 5840,-) heb gestort na 15 jaar € 7662,- bedraagt. Netto hebben de panelen mij dan (8458-7662) = € 796,- gekost.

Gaan we echter uit van een prijsstijging van 3% per jaar, dan is het na 15 jaar geen 8458,- tegen 7662,- maar al 8458,- tegen 9353,-(Bij een jaarlijkse stijging van 5% zelfs 8458,- tegen 10707,-)

Bij een levensduur van 25 jaar @22ct @0% jaarlijkse stijging spreken we over 10827,- tegen 14137,- en bij 3% jaarlijkse stijging al over 10827,- tegen 19618,- (Bij een jaarlijkse stijging van 5% zelfs over 10827,- tegen 24876,-)

NB: Ik heb gerekend met een jaarlijkse vermindering van de opbrengst in kWh met 0,8% ivm slijtage. (20% vermogensverlies in 25 jaar)

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je stroomnota dekken met zonnepanelen is zelden onrendabel. Bespaart geld dat anders elke maand naar de energieboer gaat. Geld op een spaarrekening heeft alleen zin als je al je mogelijke volledige (verbruik exc vastrechten) stroomnota gedekt hebt met zonnepanelen. Als je het perse wilt vergelijken... Rendement van spaarrekening weegt niet op tegen de maandelijkse lasten die je anders jaar in jaar uit maakt en waar alleen het Rijk en de energieboer beter van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:40:
Ik weet niet of dat alleen voor ons campingasten gold of ook voor de plaatselijke inwoners.
Die prijs is alleen voor de campinggasten, die campingeigenaar moet zijn infrastructuur ook terugverdienen...
(Ga voor de grap eens voor 100 plaatsen een elektra netwerk aanleggen zou ik zeggen)
wordt tijd dat ze in NL de prijs ook eens wat opkrikken :)
Ja, zodat iedereen met alleen AOW in het donker naar het toilet moet zeker... :?

[ Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cursus kapitaal vernietiging door de Nederlandse overheid:
http://www.nu.nl/economie...ieuze-emissierechten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 20:52:
Nee. (Nu wel, maar ik denk dat je dat stukje later hebt toegevoegd dan dat ik heb gekeken :P)
Haha, dat had ik inderdaad later toegevoegd.
Reken het nog eens uit dan, nu met aflossing en een levensduur van 15 jaar.
Dan kom ik uit op een kWh-prijs van 23,6 cent.
Mijn spreadsheet zegt dan dat als ik € 5840,- niet investeer voor 2000 kWh per jaar, mijn virtuele rekening @2,5% na 15 jaar op € 8458,- zou staan. Accoord?

Tevens leert die spreadsheet mij dat als de kWh prijs de komende 15 jaar niet verhoogd wordt en @22ct/kWh blijft staan mijn saldo op de rekening waar ik mijn jaarlijkse besparing (na investering van € 5840,-) heb gestort na 15 jaar € 7662,- bedraagt. Netto hebben de panelen mij dan (8458-7662) = € 796,- gekost.
Dat zou kunnen kloppen, want bij een afschrijvingstermijn van 15 jaar, komt de kWh-prijs boven de 22 cent.
Gaan we echter uit van een prijsstijging van 3% per jaar, dan is het na 15 jaar geen 8458,- tegen 7662,- maar al 8458,- tegen 9353,-(Bij een jaarlijkse stijging van 5% zelfs 8458,- tegen 10707,-)

Bij een levensduur van 25 jaar @22ct @0% jaarlijkse stijging spreken we over 10827,- tegen 14137,- en bij 3% jaarlijkse stijging al over 10827,- tegen 19618,- (Bij een jaarlijkse stijging van 5% zelfs over 10827,- tegen 24876,-)
Daarom bereken ik liever een kWh-prijs dan tvt, hoef je ook niet te steggelen over wat de energieprijs gaat doen.
NB: Ik heb gerekend met een jaarlijkse vermindering van de opbrengst in kWh met 0,8% ivm slijtage. (20% vermogensverlies in 25 jaar)
Daar heb ik niet mee gerekend. Het schijnt dat zonnepanelen vrijwel geen vermogen verliezen. Fabrikanten gaan uiteraard ook aan de veilige kant zitten met hun garanties. Dus in werkelijkheid is het misschien maar 0,4%. Maar je moet er officieel wel rekening mee houden, dat is waar. Dat schuif ik dan maar onder het kopje 'tegenvallers', net als de zomer van 2011. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 19:53:
[...]

Dat is je goed recht. Maar gooi dan geen tvt berekening in de groep die feitelijk onjuist is. Dat brengt mensen alleen maar in verwarring.
Ik ruik hier weer dogma's, maar die laat ik maar liggen.

Probeer "iets vriendelijker" te zijn. En breng meer humor in. Dat praat wat lekkerder. Het is al zwaar genoeg ondertussen, en dan dat weer ook nog...

Ik "moet" in ieder geval niets. Vrij land en zo.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:42:
Haha, dat had ik inderdaad later toegevoegd.
Ik ben echt terug gaan zoeken, want ik zat nog steeds op antwoord te wachten :D
Dan kom ik uit op een kWh-prijs van 23,6 cent.
Met dien verstande dat jij een prijs hangt van 5840,- aan 2000kWh per jaar. Voor dat bedrag heb ik ruim 3000Wp als particulier. (Maar ik ben geen particulier dus voor mij wordt het nog wat minder)
Daarom bereken ik liever een kWh-prijs dan tvt, hoef je ook niet te steggelen over wat de energieprijs gaat doen.
Dat klopt wel, maar op de gok een levensduur kiezen maakt een verschil van dag en nacht in het resultaat. 15 jaar lijkt me namelijk ERG laag ingeschat. (De net-inverters uitgezonderd) Jouw kWh prijs is dus gebaseerd op een levensduur van 15 jaar en daarna geen restwaarde.
Daar heb ik niet mee gerekend. Het schijnt dat zonnepanelen vrijwel geen vermogen verliezen. Fabrikanten gaan uiteraard ook aan de veilige kant zitten met hun garanties. Dus in werkelijkheid is het misschien maar 0,4%. Maar je moet er officieel wel rekening mee houden, dat is waar. Dat schuif ik dan maar onder het kopje 'tegenvallers, net als de zomer van 2011. :'(
Ik heb daar wel mee gerekend en ben dus uitgegaan van worst case scenario. Baat het niet....

[ Voor 3% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Er waren eens twee die berekenden de tvt
Ze wikten en wogen zonder enig mededogen
Maar waren nog steeds niet tevree

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:06:
Er waren eens twee die berekenden de tvt
Ze wikten en wogen zonder enig mededogen
Maar waren nog steeds niet tevree
En toen kwam nummer drie... En die zei: ik snap het nie... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:22:
[...]
Ja, zodat iedereen met alleen AOW in het donker naar het toilet moet zeker... :?
Led lampje doet wonderen, en zelfs die hebben velen niet nodig. Ze zeggen dat die mensen een oorlog hebben meegemaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:09:
Ze zeggen dat die mensen een oorlog hebben meegemaakt....
Dat is een bijzonder slechte reden om ze nog meer hongersnood te gunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

terwijl jullie over tvt papagaaien, heb ik mijn wp-warmteinstallatie geregeld deze winter.
blijf niet te lang hangen in dat verhaal, straks zit je echt koud in het donker te schijten voordat je met pensioen gaat, als daar nog wat van over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:01:
Ik ben echt terug gaan zoeken, want ik zat nog steeds op antwoord te wachten :D
Heb je 't nou wel of niet gezien? Voor de zekerheid: hieristie.
Met dien verstande dat jij een prijs hangt van 5840,- aan 2000kWh per jaar. Voor dat bedrag heb ik ruim 3000Wp als particulier. (Maar ik ben geen particulier dus voor mij wordt het nog wat minder)
Dat was niet mijn bedrag, maar kwam hier vandaan. Dat is een prijs inclusief installatie.
Dat klopt wel, maar op de gok een levensduur kiezen maakt een verschil van dag en nacht in het resultaat. 15 jaar lijkt me namelijk ERG laag ingeschat. (De net-inverters uitgezonderd) Jouw kWh prijs is dus gebaseerd op een levensduur van 15 jaar en daarna geen restwaarde.
:? Mijn oorspronkelijke 18,7 cent was voor 20 jaar. En toen kwam jij met 15 jaar, dus heb ik dat ook nog effe uitgerekend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:33:
terwijl jullie over tvt papagaaien, heb ik mijn wp-warmteinstallatie geregeld deze winter.
blijf niet te lang hangen in dat verhaal, straks zit je echt koud in het donker te schijten voordat je met pensioen gaat, als daar nog wat van over is.
Jij denkt dat een tvt van 80 jaar je gaat helpen bij je pensioen of wat? Nee toch zeker? En wat jouw 'wp-warmteinstallatie' te maken heeft met de tvt van een PV installatie is me al helemaal een raadsel. Ik stook overigens zelf met een HR-houtkachel.Voordeliger kan niet.

Dat kost me voor heel de winter (elke dag rond de 25 graden) maximaal 300,- aan stookhout. Maar dat heeft verder ook totaal niets, maar dan ook niets, met de tvt van een PV installatie te maken. Maar regel jij ondertussen lekker verder in. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Ja, ik had het inmiddels gezien ;)
Dat was niet mijn bedrag, maar kwam hier vandaan. Dat is een prijs inclusief installatie.
Ik gaf alleen maar aan dat een kWh prijs op die manier berekenen wat lastig is. De uiteindelijke Wp in combinatie met de kWh/kWp bepaald alles. De prijs is voor de doe-het-zelver overigens wat aan de hoge kant.
:? Mijn oorspronkelijke 18,7 cent was voor 20 jaar. En toen kwam jij met 15 jaar, dus heb ik dat ook nog effe uitgerekend. :P
Ja, eerst kwam je met 20 jaar, maar hier: Anne vdr Bom in "Duurzame Energie deel 18" schakelde jij voor mijn gevoel een standje terug naar 15 jaar. En ik ben oh zo volgzaam :P. (Bovendien komt bij een levensduur van 15 jaar de tvt uiteraard veel ongunstiger uit dan bij 20 jaar, dus die voorsprong was je gegund. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:51:
Ja, eerst kwam je met 20 jaar, maar hier: Anne vdr Bom in "Duurzame Energie deel 18" schakelde jij voor mijn gevoel een standje terug naar 15 jaar.
Lees nog maar eens goed wat ik daar schreef. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anne vdr Bom schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 22:55:
Lees nog maar eens goed wat ik daar schreef. ;)
:X

In dat geval kom ik bij 20 jaar (bij 22ct/kWh @ 2,5% rente)

@ 0% verhoging per jaar op 9570,- zonder PV tegen 10738,- met PV (Breakeven @ 17 jaar)
@ 3% verhoging per jaar wordt dat 9570,- zonder PV tegen 13977,- met PV (Breakeven @ 13,5 jaar)
@ 5% verhoging per jaar wordt dat 9570,- zonder PV tegen 16852,- met PV (Breakeven @ 12,2 jaar)
@ 7% verhoging per jaar wordt dat 9570,- zonder PV tegen 20488,- met PV (Breakeven @ 11,1 jaar)

NB: Uitgaande van een magere 2000kWh per jaar voor 5840,-, inclusief vermogensverlies van 0,8% per jaar

[ Voor 31% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:01:
[...]

:X

In dat geval kom ik bij 20 jaar @ 0% verhoging per jaar op 9570,- zonder PV tegen 10738,- met PV (bij 22ct/kWh @ 2,5% rente) (Breakeven @ 17 jaar)

Bij 3% verhoging per jaar wordt dat 9570,- zonder PV tegen 13977,- met PV (Breakeven @ 13,5 jaar)
Bij 5% verhoging per jaar wordt dat 9570,- zonder PV tegen 16852,- met PV (Breakeven @ 12,2 jaar)
Zo, zijn de heren er uit? Kostte wel een hoop posts (die door lang niet iedereen zijn/waren te volgen...).

Maar het is jullie gegund. Ieder zijn tvt meug, zoals reeds vermeld.

13 en een half jaar vind ik een "mooie teeveetee". Goh. Zou ik nog maar 3 en een half jaar "hoeven"? Maar wat daarna? Zwart gat? Rijkdom? Paradijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:08:
Zo, zijn de heren er uit? Kostte wel een hoop posts (die door lang niet iedereen zijn/waren te volgen...).
We zitten op Tweakers, niet op FOK! of NuJij.nl.....
Goh. Zou ik nog maar 3 en een half jaar "hoeven"?
Geen idee. Heb jij tegen dezelfde Wp-prijs 10 jaar geleden je systeem aangeschaft? Zo ja, dan zal het niet veel schelen, zoniet, en dat denk ik eerder, moet je nog 35 jaar. Ieder zijn meug.
Maar wat daarna? Zwart gat? Rijkdom? Paradijs?
Als je slim bent, stop je het geld wat je na die 35 jaar overhoud wederom in PV. Maar dan wel eerst even kijken welke configuratie de beste tvt heeft, des te eerder kun je nog meer PV aanleggen. Dat is goed voor het milieu, en voor je portemonnee. En tevens een welkome aanvulling op je ooit finaal uitgeklede pensioen. Maar wel vooraf gaan rekenen, niet als je de 65 al bent gepasseerd.

[ Voor 49% gewijzigd door AllesKan op 27-08-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:08:

Maar het is jullie gegund. Ieder zijn tvt meug, zoals reeds vermeld.

13 en een half jaar vind ik een "mooie teeveetee". Goh. Zou ik nog maar 3 en een half jaar "hoeven"? Maar wat daarna? Zwart gat? Rijkdom? Paradijs?
Hou er bij je oordeel wel rekening mee dat al die Duitse gigawattjes er alleen maar liggen dankzij de tvt-verkortende EEG. Reken maar dat die Duitsers hebben zitten rekenen, heel wat geavanceerder dan ons gepruts :)

Niet iedereen is hetzelfde en sommige mensen lopen nu eenmaal niet zo erg warm voor het milieu, een beetje lauwwarm zullen we maar zeggen. Die zijn dan net bereid het te doen als ze er niet armer van worden. Of anderen hebben een huisgenoot om te overtuigen (WAF anyone ? ;) ) of ze hebben een huishoudbudget dat ze dwingt om goed na te denken voor ze iets uitgeven.

Dit was overigens allemaal naar aanleiding van een eerlijke vraag van iemand over de tvt waarmee MetDeZon adverteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:13:
[...]

Geen idee. Heb jij tegen dezelfde Wp-prijs 10 jaar geleden je systeem aangeschaft? Zo ja, dan zal het niet veel schelen, zoniet, en dat denk ik eerder, moet je nog 35 jaar. Ieder zijn meug.
EUR 2,09/Wp (alles bij elkaar), zwaar gesubsidieerd (toen ze nog met waanzinnige EPA/EPR/MAP aanschaf subsidies aan het smijten waren). 2 panelen voor een prikkie overgenomen, 2 panelen gekregen. Totaal uiteindelijk 1,34 kWp.

De honderden uren OK4 gez***k tel ik dan niet mee, mooie levenservaring, en andere mensen zijn er ook weer mee geholpen, en dat is niet in geld uit te drukken (zo'n 1.200 dikke mails gewisseld met diverse personen, organisaties en instanties om de Sunpower renovaties bij de e-bedrijven eindelijk vlot te trekken, dat waren de good ol' days...).
Als je slim bent, stop je het geld wat je na die 35 jaar overhoud wederom in PV. Maar dan wel eerst even kijken welke configuratie de beste tvt heeft, des te eerder kun je nog meer PV aanleggen. Dat is goed voor het milieu, en voor je portemonnee. En tevens een welkome aanvulling op je ooit finaal uitgeklede pensioen. Maar wel vooraf gaan rekenen, niet als je de 65 al bent gepasseerd.
Jemig, moet ik nog 35 jaar neoliberale kabinetten zien te overleven, dat gun je me toch niet? >:)
Ik heb nog overal geld in diverse potjes zitten (allemaal duurzaam weggezet), ik stop niks aan opgewekte zonnestroom opbrengsten in "potjes om daar weer wat aparts mee te doen". Als ik zoiets wil doen, dan doe ik dat gewoon, want dat heb ik al. Spaarzaam leven, weinig primaire behoeftes, geen kinderen, geen auto, veggie, dan kan het allemaal makkelijk uit. Ik "hoef" niet zoveel. Ik begin wel weer trek te krijgen in op zonnestroom gebakken appeltaart. De boom voor ons huis hangt vol dikke appels. :9

Over configuraties hoef ik me niet druk te maken. Ik ben volledig afhankelijk van de nukken en grillen van de verhuurder. Ik heb nooit een eigen huis gehad (da's pas milieuvriendelijk...). Gaia zei dank heb ik de eerste dakrenovatie redelijk zonder kleerscheuren overleefd, en een systeem renovatie zit er niet in (of ze moeten gaan delamineren, maar da's een ander verhaal). M.a.w.: de mogelijkheden zijn hier zeer beperkt, ik heb geen eigen dak. Ik zie nog geen perspectieven om "op andere daken die niet van mij zijn" een systeem aan te gaan leggen zonder me de meest verschrikkelijke NL ongein op de nek te halen. Klein deel van spaargeld zit bij Triodos Renewables Europe Fund, die doen "het" daar waar de zon nog harder schijnt, en er een decent feed-in systeem is. Dat schijnt financieel goed te renderen (ze hebben wel een tikkie van de schandalige ingrepen van de Spaanse regering gehad, maar gelukkig hebben ze goed gespreide portfolio, over meerdere landen).

Ik spaar het milieu al mijn hele leven lang zo goed mogelijk, zonder die auto kan ik me wel wat veroorloven, toch? Pensioen ben ik niet in geïnteresseerd. En zelfs dat heeft geen zekerheden. We zien wel of we het halen of niet. Houd ik me niet zo mee bezig.

@Anne
Hou er bij je oordeel wel rekening mee dat al die Duitse gigawattjes er alleen maar liggen dankzij de tvt-verkortende EEG. Reken maar dat die Duitsers hebben zitten rekenen, heel wat geavanceerder dan ons gepruts :)
Ja, wat dacht je? Photon en m'n website staat er vol mee. Ik ben de enige in NL die dat doet, hun markt in detail bijhouden. En ook in BRD draait het om de pecunia, niets nieuws onder de zon, dus...

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 27-08-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga me niet druk maken over dit forum. Desondanks wil ik wel iets aanhalen wat je zegt.
Vervolgens geeft ik je een aantal mooie voorbeelden van bedrijven die al veel langer bezig zijn. En dan ga je weer zo verder:
Maar of serie XXXX van die fabrikant NU hetzelfde waarmaakt is een "gevoel", een "kans", een "verwachting "maar geen vaste waarde.
Zo komen we niet vooruit natuurlijk. En ja elk jaar komt er wel een nieuw paneel uit. Doet niets af aan het nakomen van afspraken ten opzichte van eerder verkochte panelen.

Wat zonder meer een feit is dat "start-up's" een veel lagere overlevingskans hebben dan gevestigde bedrijven.
Dat weet je best denk ik. Als er nooit iets is met die panelen zul je daar geen last van hebben, ok. Maar er zou wel eens een shake-out kunnen komen, zei de PolderPV ;) . Wie raken we dan kwijt?

Dan gaat het over de prijs en het prijsverschil. Er wordt 2 kwartjes gehanteerd. Dat is niet mijn ervaring.
Prijzen voor PV zijn erg ondoorzichtig in NL. Inmiddels kan ik de door mijn gewenste Panda's verkrijgen
voor onder de 1,45 Euro/WP. Maar dat is de meer hightech afdeling. Gewone Yingli 235 koop je voor nog minder.

Wat kost me zo'n alternatief? 0,80euro/Wp? Nog niet gezien, maar ook voor 1,20 euro/WP is het prijsverschil op een installatie van 3000Wp maar 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:39:
EUR 2,09/Wp (alles bij elkaar), zwaar gesubsidieerd (toen ze nog met waanzinnige EPA/EPR/MAP aanschaf subsidies aan het smijten waren).
Ah, dus met zware subsidie wilde je ze wel? En daar heeft uiteraard de tvt niets mee te maken?
Ik heb nog overal geld in diverse potjes zitten (allemaal duurzaam weggezet), ik stop niks aan opgewekte zonnestroom opbrengsten in "potjes om daar weer wat aparts mee te doen" Als ik zoiets wil doen, dan doe ik dat gewoon, want dat heb ik al.
Beetje onzin natuurlijk als je zelf al zegt dat je PV aangeschaft is m.b.v zware subsidie. Dat is je gegund, maar doe je dan niet groter of duurzamer voor dan je bent, want zonder die subsidie had je die PV niet gehad.
Spaarzaam leven, weinig primaire behoeftes, geen kinderen, geen auto, veggie, dan kan het allemaal makkelijk uit. Ik "hoef" niet zoveel.
Maar die subsidie sloeg je dan weer niet af...
Ik begin wel weer trek te krijgen in op zonnestroom gebakken appeltaart. De boom voor ons huis hangt vol dikke appels. :9
Bij mij vallen de walnoten momenteel bij bosjes naar beneden. Maar elektra levert het niet op.
Ik heb nooit een eigen huis gehad (da's pas milieuvriendelijk...).
Dat mag je best nader uitleggen...
Ik spaar het milieu al mijn hele leven lang zo goed mogelijk, zonder die auto kan ik me wel wat veroorloven, toch? Pensioen ben ik niet in geïnteresseerd. En zelfs dat heeft geen zekerheden. We zien wel of we het halen of niet. Houd ik me niet zo mee bezig.
Ik heb 2 streefpunten:

1) Mijn huis helemaal afbetaald hebben voor ik met pensioen ga. (Gaat makkelijk lukken)
2) Zelf in mijn eigen energie kunnen voorzien tegen die tijd.

Doe eens uitgaan van een periode over 25 jaar, tegen die tijd kost een eenvoudige woning qua huur al 1400,- en de energierekening al 500,- Als die beide gedekt zijn heb je dus al 1900,- per maand voorsprong op welk pensioen dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:51:
Doe eens uitgaan van een periode over 25 jaar, tegen die tijd kost een eenvoudige woning qua huur al 1400,- en de energierekening al 500,- Als die beide gedekt zijn heb je dus al 1900,- per maand voorsprong op welk pensioen dan ook.
1900 euro voorsprong.... hahaha >:) Dat is nominaal, niet in waarde.

Met de komende inflatiegolf, kies je inflatie en vind je waarde:

Percentage hoofdsom Eindwaarde
1 1900 1.481,56
2 1900 1.158,11
3 1900 907,45
4 1900 712,72
5 1900 561,08
6 1900 442,70

Weet je nog ...1976.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:01:
1900 euro voorsprong.... hahaha >:) Dat is nominaal, niet in waarde.
Dat zeg ik toch ook niet?

Maar ik kan het ook simpeler zeggen: elimineer binnen 25 jaar het overgrote deel van je woonlasten, tegen die tijd waarschijnlijk minimaal 1900,- (dat kan dus ook 1400,- of 5600,- zijn...!) als aanvulling op je pensioen.

Vat je hem nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Ah, dus met zware subsidie wilde je ze wel? En daar heeft uiteraard de tvt niets mee te maken?
Ik had nog nooit van zonnepanelen gehoord. Opeens lag daar die aanbieding. We hadden spaargeld zat. Dus kopen die eerste vier paneeltjes. Duizend GULDEN per stuk. Grootste aankoop die we ooit hebben gedaan. TVT begrip bestond toen helemaal niet (en interesseert me eigenlijk steeds minder nu ik die zware discussies hier zo zie, het lijkt wel alsof er mensenlevens van afhangen). Ben ik nu ergens "schuldig" aan? Heeft me trouwens maanden voorbereidingstijd gekost om verhuurder te overtuigen, overeenkomst voor elkaar te boksen, en hier te beginnen. Telt allemaal zeker niet mee? Had ik gewoon maar niks moeten doen en kolenstroom blijven vreten?
Beetje onzin natuurlijk als je zelf al zegt dat je PV aangeschaft is m.b.v zware subsidie. Dat is je gegund, maar doe je dan niet groter of duurzamer voor dan je bent, want zonder die subsidie had je die PV niet gehad.
Je gebruikt erg grote woorden om iemand in een hoek te zetten die je niet kent...

OK: zonder die subsidie had ik die PV niet gehad, had PPV niet bestaan, en had een groot deel van de forum bijdragen hier niet bestaan. En? Moet ik nu op het schavot of zo?
Maar die subsidie sloeg je dan weer niet af...
Waar wil je nu eigenlijk heen? Waarom die "veroordelende modus?" Zou je dat plies willen afleren? Het komt erg kwetsend over, ook al zou het niet zo zijn bedoeld. Vind ik niet prettig.
Bij mij vallen de walnoten momenteel bij bosjes naar beneden. Maar elektra levert het niet op.
Kun je wel heerlijke op zonnestroom gebakken Bündner Nusstorte van maken. Een dag laten liggen, dan is 't ie op z'n lekkerst... >:)
Dat mag je best nader uitleggen...
Mensen die een huis kopen zijn nogal eens geneigd om het helemaal vol (nieuwe) spullen te zetten, en een huis is meestal fors groter dan het appartement waarin ik woon. Sowieso al hoger energieverbruik. Alleen de aller modernste huizen zouden wel eens minder kunnen verbruiken. Maar ja, ga dat verbruik maar eens tegen de stadswarmte sh*t afzetten waaraan ik vastgenaaid zit...
Ik heb 2 streefpunten:

1) Mijn huis helemaal afbetaald hebben voor ik met pensioen ga. (Gaat makkelijk lukken)
2) Zelf in mijn eigen energie kunnen voorzien tegen die tijd.
Mooi streven. Complimenten als je het haalt! Ik heb andere "streefpunten"...
Ik maak me niet druk om de toekomst. En al helemaal niet een in geld berekende toekomst. Ik vind dat allemaal zo ver van mijn bed, en zo totaal nietszeggend. Ik ga mijn toekomst niet uitrekenen. Ben je mal! Een verkeerde stap op het verkeerde moment en het leven is over, en dan kunnen alle berekeningen in de papierversnipperaar. Ik leef liever nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:10:
Ik had nog nooit van zonnepanelen gehoord. Opeens lag daar die aanbieding. We hadden spaargeld zat. Dus kopen die eerste vier paneeltjes. Duizend GULDEN per stuk. Grootste aankoop die we ooit hebben gedaan. TVT begrip bestond toen helemaal niet (en interesseert me eigenlijk steeds minder nu ik die zware discussies hier zo zie, het lijkt wel alsof er mensenlevens van afhangen).
Gezien het milieu hangen daar inderdaad mensenlevens vanaf. En als dan verkeerde tvt's gepresenteerd worden die te negatief uitvallen t.o.v. de werkelijkheid dan wil ik dat graag rechtzetten. Hoe meer mensen PV nemen, hoe beter. Naar mijn mening.
Ben ik nu ergens "schuldig" aan? Heeft me trouwens maanden voorbereidingstijd gekost om verhuurder te overtuigen, overeenkomst voor elkaar te boksen, en hier te beginnen. Telt allemaal zeker niet mee? Had ik gewoon maar niks moeten doen en kolenstroom blijven vreten?
Die slachtofferrol siert je niet.
Je gebruikt erg grote woorden om iemand in een hoek te zetten die je niet kent...
Je vergelijkt woorden met argumenten. Niet goed.
OK: zonder die subsidie had ik die PV niet gehad, had PPV niet bestaan, en had een groot deel van de forum bijdragen hier niet bestaan. En? Moet ik nu op het schavot of zo?
Nee, waarom zou je dat moeten. Ik vraag je alleen realistisch te blijven.
Waar wil je nu eigenlijk heen? Waarom die "veroordelende modus?" Zou je dat plies willen afleren? Het komt erg kwetsend over, ook al zou het niet zo zijn bedoeld. Vind ik niet prettig.
Zo is het niet bedoeld, maar ik word zelf ook een beetje gestoord van de mensen die maar dingen en getallen roepen zonder onderbouwing. Wellicht maak ik ook rekenfouten, maar geef dat dan aan. Niet in het wilde weg bedragen en tvt's blaten zonder onderbouwing.
Kun je wel heerlijke op zonnestroom gebakken Bündner Nusstorte van maken. Een dag laten liggen, dan is 't ie op z'n lekkerst... >:)
Ik lust ze niet eens :P (Mijn vrouw wel)
Mensen die een huis kopen zijn nogal eens geneigd om het helemaal vol (nieuwe) spullen te zetten,
Je bedoelt een nieuwe keuken ofzo? Waar vervolgens niet elk jaar een onderhoudsmedewerker van een WBV naar de geiser moet komen kijken of 3 x per jaar naar elk ander wissewasje?
en een huis is meestal fors groter dan het appartement waarin ik woon. Sowieso al hoger energieverbruik. Alleen de aller modernste huizen zouden wel eens minder kunnen verbruiken.
Je vergelijkt nu appels met bakstenen. Het maakt natuurlijk niets uit of je in een huurappartement zit of in een koopappartement met hetzelfde oppervlak...
Maar ja, ga dat verbruik maar eens tegen de stadswarmte sh*t afzetten waaraan ik vastgenaaid zit...
Ha, stadsverwarming bedoel je? Heb ik ook. Gebruik ik al jaren niet meer (alleen nog voor warm water). HR-Houtkachel is het toverwoord.
Mooi streven. Complimenten als je het haalt! Ik heb andere "streefpunten"...
Dat haal ik wel. (Althans, financieel wel, of ik er tegen die tijd nog ben....)
Ik maak me niet druk om de toekomst. En al helemaal niet een in geld berekende toekomst. Ik vind dat allemaal zo ver van mijn bed, en zo totaal nietszeggend. Ik ga mijn toekomst niet uitrekenen. Ben je mal! Een verkeerde stap op het verkeerde moment en het leven is over, en dan kunnen alle berekeningen in de papierversnipperaar. Ik leef liever nu.
Ja. Maar je bent niet alleen op de wereld he... Ik heb graag dat als ik er morgen tussenuit knijp mijn vrouw nog 60* jaar zonder zorgen kan leven.

*) Over 60 jaar is ook zij tot op de draad versleten, dus daarna maakt het niet meer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]
Olie van persen en een dieselaggregaat er op laten lopen ;)
zonnigtype schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 00:10:
[...]
Ik had nog nooit van zonnepanelen gehoord. Opeens lag daar die aanbieding. We hadden spaargeld zat. Dus kopen die eerste vier paneeltjes. Duizend GULDEN per stuk. Grootste aankoop die we ooit hebben gedaan. TVT begrip bestond toen helemaal niet (en interesseert me eigenlijk steeds minder nu ik die zware discussies hier zo zie, het lijkt wel alsof er mensenlevens van afhangen). Ben ik nu ergens "schuldig" aan? Heeft me trouwens maanden voorbereidingstijd gekost om verhuurder te overtuigen, overeenkomst voor elkaar te boksen, en hier te beginnen. Telt allemaal zeker niet mee? Had ik gewoon maar niks moeten doen en kolenstroom blijven vreten?
Terugverdientijd is niet zaligmakend maar een objectieve visie over verschillende middelen is wel handig als je begint te besparen opwekken en geen dikke bankrekening hebt. Je wilt immers het laaghangende fruit eerst plukken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1 ... 120 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.