ok. een open boilervat, dat is idd iets anders dan.
ik ging er van uit dat je hele boilerinhoud onderdeel van het cv systeem zou worden, en dus steeds het retourwater in de ketel zou komen.
neemt niet weg, dat juist bij een aanvoer van 65 graden, de retour warmer zou moeten zijn dan 45 graden.. tenminste bij een normaal regime. bij ltv ga je van een aanvoer van bijvoorbeeld 50 graden en retour van 40 graden uit.
heb je alleen vloerverwarming dan zal de retour altijd iets van 25 tot 30 graden zijn.
je boiler moet dan wel significant warmer zijn dan de retour van je vloerverwarming om echt invloed te hebben. een klein verschil tussen boiler en retour voegt niet veel toe, en om een grote boiler veel warmer te maken heb je best wat oppervlak voor nodig aan collectoren.
uiteraard is het voorverwarmen van water altijd gunstig voor de efficientie van de ketel, maar als die warmte via de retour juist afgegeven wordt aan het buffervat, dat daarmee ook door de cv ketel op temperatuur wordt gehouden, schiet niet echt op.
dus het is echt afhankelijk van de capaciteit van je panelen en de boiler, of dit goed gaat werken.
volgens mij schreef je zelf dat je eerst een mega boiler had, maar dat die na een paar daagjes herfst al "leeg" was.
maar dat ik weet niet zeker of jij het was die dat had. daarnaast is het de vraag of de cv ketel wel continue "slechts" bijvoorbeeld 5 graden kan toevoegen. sommige ketels kunnen heel ver terugmoduleren, maar andere kunnen maar tot bijvoorbeeld 30%. dan gaat die alsnog in anti-pendelstand.
ik ben er nog niet helemaal overuit hoe erg de anti pendelstand is voor je verbruik, maar ook niet of het nadelig is voor de capaciteit van je vloerverwarming. . gedurende de wachttijd dat de brander niets doet, haal je de aanvoertemperatuur (net) niet, en verlies je dus capaciteit, en dat kan je comfort best nadelig beinvloeden.
met een tweede pomp ben je iig wel minder onafhanelijk, maar een pomp kost ook weer energie. je hebt ook al een pomp op de vloerverwarming.
als je dus een 2e pomp hebt die je wilt laten meeschakelen, dan zou je di ehet beste kunnen laten meeschakelen met de pomp van de vloerverwarming. en dan zorgen voor een bypass. je kunt daar een modulerende zuinige pomp voor nemen, ipv een hele oude boiler ergens te instaleren en om te bouwen.
ook een 2e thermostaat is denk ik niet nodig. er zijn thermostaten die een pomp of servo kunnen aansturen, al dan inet zelfs draadloos.
verder zijn er nog zone-aansturingsunits voor vloerverwarming, die ook een pomp kunnen schakelen, dus daar zijn veel oplossingen voor. maar die zijn soms best wel duur. als het enige probleem de motor in de ketel is, da zou het de moeite kunnen lonen je ketel idd te vervangen door 1 die beter met dit soort zaken omgaat. er zijn ook wel cv toestellen die speciaal gemaakt zijn voor het op temperatuur houden van een boiler bijvoorbeeld. , of zonder tapwater zaken. ik kan me voorstellen dat die dan nog iets voordeliger zijn qua prijs dan een "combi"ketel.
[
Voor 23% gewijzigd door
engelbertus op 25-08-2011 14:00
]