Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.872 views

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:21:
[...]

[mbr]Doe dat via de mail ofzo.[/]
Toch jammer dit. Om op een andere manier duidelijk te maken dat er kwaliteitsverschil is
kun je ook kennis nemen van het onderzoek "TüV Rheinland - Energy Yield 2010"

Schott Solar nummer 1
Yingli plaats 2

Dit betreft een praktijktest. Leuk is dat de prijzen van de panelen toch echt nog een slag omlaag hebben gekregen door de tegenvallende verkopen in Duitsland. Krijg nu al aanbod voor YL260C-30b
onder de 1,45 Euro/Wp. (incl BTW).

Heeft er iemand een MC4 tang? ;)

Verwijderd

Modbreak:Mededeling (dus geen uitnodiging voor discussie)
Discussie over moderatie en beheer kan per DM of in LA.
Het eerste bedrijf is bij deze voor twee weken met vakantie gestuurd. De boodschap voor bedrijfsaccounts was dat ze dit platform mogen gebruiken om vragen te beantwoorden of generieke bijdragen te doen. Dat betekent dus ook dat niet buiten dit topic of de DM functionaliteit allerlei politiek bedreven dient te worden aan de hand van dit topic waardoor via een omweg de sfeer weer instort.

Voor de eerste is het nu twee weken, maar gezien dit nu hier nogmaals benadrukt is, gaat iedere volgende leverancier die over de schreef gaat permanent verwijderd worden om ook als persoon niet meer welkom te zijn. Deze community is er vóór, en dóór de community. Waar achtergrondinformatie mogelijk is, geweldig, maar wij stellen onze gebruikers als eerste prioriteit.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Ik heb mijn vorige post maar even gekopieerd in LA. Dan geef ik dat topic even een kick en kan hier weer alle energie in duurzame energie worden gestoken. :)

Hier dus verder: FicoF in "Is er ruimte voor een subforum Duurzame ..."

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
ok. een open boilervat, dat is idd iets anders dan.
ik ging er van uit dat je hele boilerinhoud onderdeel van het cv systeem zou worden, en dus steeds het retourwater in de ketel zou komen.

neemt niet weg, dat juist bij een aanvoer van 65 graden, de retour warmer zou moeten zijn dan 45 graden.. tenminste bij een normaal regime. bij ltv ga je van een aanvoer van bijvoorbeeld 50 graden en retour van 40 graden uit.
heb je alleen vloerverwarming dan zal de retour altijd iets van 25 tot 30 graden zijn.

je boiler moet dan wel significant warmer zijn dan de retour van je vloerverwarming om echt invloed te hebben. een klein verschil tussen boiler en retour voegt niet veel toe, en om een grote boiler veel warmer te maken heb je best wat oppervlak voor nodig aan collectoren.

uiteraard is het voorverwarmen van water altijd gunstig voor de efficientie van de ketel, maar als die warmte via de retour juist afgegeven wordt aan het buffervat, dat daarmee ook door de cv ketel op temperatuur wordt gehouden, schiet niet echt op.
dus het is echt afhankelijk van de capaciteit van je panelen en de boiler, of dit goed gaat werken.
volgens mij schreef je zelf dat je eerst een mega boiler had, maar dat die na een paar daagjes herfst al "leeg" was.

maar dat ik weet niet zeker of jij het was die dat had. daarnaast is het de vraag of de cv ketel wel continue "slechts" bijvoorbeeld 5 graden kan toevoegen. sommige ketels kunnen heel ver terugmoduleren, maar andere kunnen maar tot bijvoorbeeld 30%. dan gaat die alsnog in anti-pendelstand.
ik ben er nog niet helemaal overuit hoe erg de anti pendelstand is voor je verbruik, maar ook niet of het nadelig is voor de capaciteit van je vloerverwarming. . gedurende de wachttijd dat de brander niets doet, haal je de aanvoertemperatuur (net) niet, en verlies je dus capaciteit, en dat kan je comfort best nadelig beinvloeden.

met een tweede pomp ben je iig wel minder onafhanelijk, maar een pomp kost ook weer energie. je hebt ook al een pomp op de vloerverwarming.

als je dus een 2e pomp hebt die je wilt laten meeschakelen, dan zou je di ehet beste kunnen laten meeschakelen met de pomp van de vloerverwarming. en dan zorgen voor een bypass. je kunt daar een modulerende zuinige pomp voor nemen, ipv een hele oude boiler ergens te instaleren en om te bouwen.

ook een 2e thermostaat is denk ik niet nodig. er zijn thermostaten die een pomp of servo kunnen aansturen, al dan inet zelfs draadloos.

verder zijn er nog zone-aansturingsunits voor vloerverwarming, die ook een pomp kunnen schakelen, dus daar zijn veel oplossingen voor. maar die zijn soms best wel duur. als het enige probleem de motor in de ketel is, da zou het de moeite kunnen lonen je ketel idd te vervangen door 1 die beter met dit soort zaken omgaat. er zijn ook wel cv toestellen die speciaal gemaakt zijn voor het op temperatuur houden van een boiler bijvoorbeeld. , of zonder tapwater zaken. ik kan me voorstellen dat die dan nog iets voordeliger zijn qua prijs dan een "combi"ketel.

[ Voor 23% gewijzigd door engelbertus op 25-08-2011 14:00 ]

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Gezien het feit dat duurzame energie zo breed is zou een echt forum hiervoor wel goed zijn. Mooiste zou een forum zijn dat dan lijkt op het photovoltaikforum in Duitsland.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Witteveen en Bos hebben een tool ontwikkeld die verder gaat dan de andere tools om de zonintensiteit cq zonuren te bereken/simuleren voor een groot gebied.

Er staat ook een leuke (onrealistisch maar wel wishfull thinking) "strategische energie road-map" op. Deze is te vinden op de productkaart.

meer info:
http://www.duurzaamgebouw...824-zongestuurd-ontwerpen

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 25-08-2011 15:23 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

internet4me schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 15:06:
Witteveen en Bos hebben een tool ontwikkeld die verder gaat dan de andere tools om de zonintensiteit cq zonuren te bereken/simuleren voor een groot gebied.

Er staat ook een leuke (onrealistisch maar wel wishfull thinking) "strategische energie road-map" op.

meer info:
http://www.duurzaamgebouw...824-zongestuurd-ontwerpen
Eigenlijk zijn de gebruikte gegevens zo bij het KNMI te downloaden. Dat doe ik al sinds dag 1 van mijn energie spreadsheet. Hier zijn ook de gegevens voor de berekening van graaddagen op te halen (doe ik wekelijks).
Omrekening naar gewogen graaddagen en registratie van mijn gasverbruik geeft me een redelijk beeld van het effect van mijn besparingsinspanningen.

Sinds november 2010 haal ik ook elke week de instralingsgegevens op (J/m2) en hiermee krijg ik een redelijk inzicht in het rendement van mijn PV installatie.
Leuke hobby.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Wat iedereen toch al wist is vanmiddag toch nog maar eens bevestigd door minister Verhagen. Ik kreeg net een leuk artikeltje in mijn mailbox van Energeia

""We moeten soms een stap terugzetten van zoiets abstracts als duurzaamheid van de hele planeet", aldus Verhagen. "Het is wat mij betreft tijd voor minder symboolpolitiek en meer realisme in het milieudebat." Verhagen stelt in zijn toespraak dat, "gezien de explosie van de wereldwijde vraag naar energie in deze eeuw", de traditionele vormen van energievoorziening niet meer toereikend zijn."

Geen verhalen meer dus dat we nog jaren vooruit kunnen. Geen oplossingen ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 16:47:
Wat iedereen toch al wist is vanmiddag toch nog maar eens bevestigd door minister Verhagen. Ik kreeg net een leuk artikeltje in mijn mailbox van Energeia

""We moeten soms een stap terugzetten van zoiets abstracts als duurzaamheid van de hele planeet", aldus Verhagen. "Het is wat mij betreft tijd voor minder symboolpolitiek en meer realisme in het milieudebat." Verhagen stelt in zijn toespraak dat, "gezien de explosie van de wereldwijde vraag naar energie in deze eeuw", de traditionele vormen van energievoorziening niet meer toereikend zijn."

Geen verhalen meer dus dat we nog jaren vooruit kunnen. Geen oplossingen ook.
Bijzonder gezien zijn uitlatingen naar aanleiding van de Essent kolencentrale.
2 hoeden + 2 tongen, ... draaikont wellicht?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 07:45:
[...]

Er wordt in Nederland BTW geheven over de EnergieBelasting. Dat is helemaal nog niet zo normaal op zichzelf. Belasting over belasting is niet toegestaan namelijk (EU recht). Dit is ook wel eens genoemd in dit draadje.

Het punt is namelijk dat je wel over diensten en zaken BTW kunt heffen, maar inderdaad niet over belasting. Want dat is noch een zaak, noch een dienst.

Het is een vreemde eend. Het ''repareren'' hiervan is desondanks niet gewenst omdat dan de elektriciteit goedkoper zou worden. Dat is nadelig voor de besparingsprikkel en vanuit ''onze'' optie ook ongustig inzake grid-pariteit.
Even wat zaken op een rijtje zetten (ook voor andere geïnteresseerden).

Volgens de Rijksoverheid:
Vraag en antwoord
Betaal ik btw over mijn energiebelasting?

Ook over de energiebelasting betaalt u 19% belasting over toegevoegde waarde (btw). Een ondernemer die goederen of diensten levert, berekent u btw of omzetbelasting over de totale verkoopprijs van een product. Dit is geregeld in de Wet op de omzetbelasting. U betaalt dus btw over zowel de energie als over de energiebelasting.

Betaalwijze btw over energiebelasting

U betaalt de btw aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier draagt de btw vervolgens weer af aan de Belastingdienst.
Over BTW specifiek volgens Rijksoverheid:
Vraag en antwoord
Wat is btw?

Op alle producten of diensten die u koopt, wordt een algemene verbruiksbelasting geheven. Dit is de omzetbelasting, beter bekend als belasting over toegevoegde waarde (btw). De btw zit bij de prijs inbegrepen. U betaalt het btw-bedrag aan de ondernemer. De ondernemer draagt de btw vervolgens af aan de Belastingdienst.

Algemeen btw-tarief
Verlaagd btw-tarief
Meer informatie

Algemeen btw-tarief

De btw-heffing in Nederland is gebaseerd op Europese btw-richtlijnen. Deze richtlijnen verplichten de landen van de Europese Unie (EU) om op alle goederen en diensten het algemene btw-tarief toe te passen. Het algemene btw-tarief is 19 %.
Volgens ConsuWijzer / NMa:
In de wet staat dat een verkoper BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) moet heffen over het totaalbedrag dat hij vraagt aan de koper. Daardoor betaalt u over de hele energierekening BTW. Dus ook over de energiebelasting. Dit is bijvoorbeeld ook zo bij benzine. Voor benzine betaalt u benzineaccijns, en hierover betaalt u ook BTW.

Voor bijna alle producten die u koopt, betaalt u belasting. Bij energie betaalt u de energiebelasting en 19% BTW aan uw energiebedrijf. Daarna draagt het energiebedrijf het geld af aan de Belastingdienst.
Wet op de omzetbelasting NL:
Artikel 1

Onder de naam 'omzetbelasting' wordt een belasting geheven ter zake van:

a. leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht;
Belasting toegevoegde waarde (Wikipedia):
Belasting toegevoegde waarde, btw

Bij btw moet de ondernemer die een goed levert of een dienst verricht omzetbelasting in rekening brengen aan de afnemer. Vervolgens moet de ondernemer deze omzetbelasting afdragen aan de fiscus. De afnemer kan de betaalde btw als voorbelasting terugkrijgen van de fiscus als hij kan aantonen dat hij een belastingplichtig ondernemer is en dat hij het geleverde goed/dienst gebruikt binnen zijn onderneming.
Ik wijs je nogmaals op het door mij gelinkte Europese document, waar gewoon bij alle brandstof ("een goed") cq. energie opties (zowel "een goed" als "een dienst", al houdt het bij een ietwat schimmige, weinig "stoffelijke" energielevering als elektra feitelijk vooral een administratieve kermis in, wat je als "een dienst" kunt beschouwen) de VAT expliciet staat vermeld. Bij alle landen. Dus niet iets specifieks voor Nederland. In Duitsland wordt ook over de EEG Umlage (wat je net als de energiebelasting in Nederland, of de oude Kohlepfennig in Duitsland, als een "belasting" zou kunnen zien) gewoon 19% Umsatzsteuer betaald:

Wikipedia: Erneuerbare-Energien-Gesetz – Wikipedia
Die Übertragungsnetzbetreiber geben diese Umlage an die Energieversorgungsunternehmer anteilig weiter, wo sie als allgemeiner Kostenbestandteil Eingang in die Stromrechnung der Letztverbraucher findet, wobei sich die Belastung durch die hierauf entfallende Umsatzsteuer noch erhöht.
Europese Commissie:
What is VAT?

The Value Added Tax, or VAT, in the European Union is a general, broadly based consumption tax assessed on the value added to goods and services. It applies more or less to all goods and services that are bought and sold for use or consumption in the Community.
Dus dat zul je Europees moeten aanpakken als je d'r van af zou willen.

Ik schreef op 1 november 2010 al een stukkie over deze materie. Met verwijzing naar het proefballonnetje van VVD-er Neppérus. Die blijkbaar niet op de hoogte was van de uitspraak van haar partijgenoot Aptroot, die al in april 2006, 4 jaar eerder (!), het volgende stelde in reactie op vragen van TROS Radar:
"Je ontkomt niet aan het dubbel betalen van belastingen. Het is een Europese regeling, waarbij je inderdaad twee keer betaalt. Dat kan inderdaad oplopen tot forse bedragen. In principe zit op alles BTW, dat is nu eenmaal niet anders. Als je dan ook accijns moet betalen, is dat dubbelop. Dat is een bewuste keuze van de politiek. We vinden wel dat sommige BTW-tarieven aangepast moeten worden. Het bouwen van een huis, het verwarmen van een huis, benzine voor vervoer, is eigenlijk allemaal een eerste levensbehoefte. Toch wordt dit berekend met het hoge tarief, 19%. Als we besluiten BTW niet meer over accijns te berekenen, moeten we bezuinigen. Dat is iets waar de VVD altijd naar wil kijken."
TROS Radar over dubbele belastingen over, o.a., tabak, energie, en benzine (april 2006):

Leuke discussie over de materie (men komt er voor de zoveelste maal niet uit, zowel "ter linkerzijde" als "ter rechterzijde") op PolitiekDebat.nl.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:25:
[...]

Bijzonder gezien zijn uitlatingen naar aanleiding van de Essent kolencentrale.
2 hoeden + 2 tongen, ... draaikont wellicht?
De bekende godvruchtige partij, dan weet je het wel. Daar zijn draaikonten niets bij (bij de Indianen werd het "gespleten tong" genoemd, voordat ze over de kling werden gejaagd met het heilige boek bij wijze van spreken in de andere hand...).

En met "niet traditioneel" kan er wat hem betreft best wel een XXe generatie 2,5 GW nuke bedoeld worden. Nog niet getest, maar hij stelt zijn vrome vaderland gaarne beschikbaar voor leuke mega energie experimentjes. God zal over hem (en ons???) hoeden, immers...

Extra: Heb net het stukkie over Verhagen op Energeia gelezen. Echt, dat is van een eenzaam "hoe ga ik pontificaal over mijn nek niveau". Wat kan die meneer zwetsen en het gelijk als geen ander zichzelf toe proberen te spelen. Zou het water definitief aan zijn lippen staan? :r

Extra II: De hele reut staat brutaalweg gewoon op de website "van de Rijksoverheid" (want, "de Overheid, Dat Ben IK"). HIER.
De heer Van de Veer, boegbeeld van het Topteam Energie dat mij adviseert over het energiebeleid, zei het heel mooi: als die 4 miljard die in de afgelopen jaren is uitgegeven voor windmolens op zee was gestoken in innovatie, dan was er een veel grotere slag naar hernieuwbare energie gemaakt dan met het neerzetten van al die dure windmolens.
En wie is die meneer van der Veer ook alweer? Oh ja, DIE !!!

(zie ook hier)

Shell Helpt ons de (vul zelf) wel in...

Het bedrijf heet Shell.

[ Voor 45% gewijzigd door Rone op 29-12-2011 12:52 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:35:

Verder trafoloze omvormers (Steca) met trafo's bezittende omvormers (Soladin 600) is natuurlijk appels en peren vergelijken, de laatsten zullen altijd een lager rendement hebben.
Ik vind het geen appels met peren vergelijken als het gaat om zo hoog mogelijke opbrengst. Als je een keuze hebt tussen een Soladin of een Steca dan is efficiëntie een hele belangrijke factor.

Soladin kostte in 2007 stuk minder dan Steca (tpv rapport).
Op dit moment (en vorig jaar ook) is Steca 500 bijna 100 euro goedkoper dan een Soladin 600.
Zowel bij inkoop als verkoop is Stecagrid 500 goedkoper. Wilt iemand liever een Soladin ipv Steca dan moet er bijbetaald worden. Het is niet voor niets dat WWZ voor Steca ging en niet de Hollandse Soladin.
En natuurlijk: het is gewoon een sexy blauw ding (vinden sommige lieden).
De Soladin 600 ziet er sexy uit. Je moet er alleen niet vergeten bij te vermelden dat zodra je ermee getrouwd bent je er een hoop herrie(geluid) bij krijgt. (genoeg verhalen over gelezen van klanten die bij mastervolt klaagden over het geluidsniveau van dit apparaat)
Marketing schijnt ook nog wel eens te helpen bij de verkoop, ik heb Steca nog niet vet zien uitpakken op dat gebied (met deze kleine omvormers).
Ik (en met mij nog vele anderen) vind het gewoon misleiding om een 500W Soladin gewoon 600 te noemen.
Misschien geloof je het niet maar ik krijg nog steeds emails van klanten die denken dan een Soladin 600 een 600W omvormer is en daar wel wat extra voor willen betalen. Er zijn zelfs leveranciers die dat beweerden. Ik ben hier welleens klanten door misgelopen, die er achteraf spijt van hadden maar de koop was al gedaan.
(ik kan me nog herrineren op een bijeenkomst van de zonneproducentenvereniging in "de klein aarde" dat ze daar de Soladin als Soladin 500 noemden en niet 600.)

Ik ben het wel met je eens dat de Soladin 500 een belangrijke omvormer is voor de nederlandse markt vanwege de veelzijdigheid, maar het wordt tijd dat we wat beters krijgen.

www.sunsolar.nl

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De produktie van de Sharp panelen 245 Wp is weer op gang gekomen.
In week 36 wordt verwacht dat ze uitgeleverd worden.

[ Voor 104% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-08-2011 20:27 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:25:
[...]

Even wat zaken op een rijtje zetten (ook voor andere geïnteresseerden).
Ik denk niet dat het iemand wat kan rotten.. en weet je wat mij ook al niet meer.
Les BTW heb ik al gehad hoor, PE punten kan ik bij jou niet halen...
SolarKing schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 18:20:
De Soladin 600 ziet er sexy uit. Je moet er alleen niet vergeten bij te vermelden dat zodra je ermee getrouwd bent je er een hoop herrie(geluid) bij krijgt.
Wat beschrijf je nou? Het ziet er sexy uit, maar als je ermee getrouwd bent
krijg je er een hoop herrie bij. _/-\o_.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2011 22:33 ]

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:27:
[...]

Ik denk niet dat het iemand wat kan rotten.. en weet je wat mij ook al niet meer.
Les BTW heb ik al gehad hoor, PE punten kan ik bij jou niet halen...
Beetje kort door de bocht, moet iedereen voor zichzelf maar beslissen of hij/zij wat met die info wil. En ja, ik weet dat ik jou niet "de les" hoef te lezen over BTW perikelen etc. Was dan ook info "voor de anderen n.a.v. een claim gemaakt in een forum post"... ;)

PE punten, moet je wel uitleggen, want ook ik had daar nog nooit van gehoord... Lijken dus niet op Douwe Egberts punten... 8)7
Wat beschrijf je nou? Het ziet er sexy uit, maar als je ermee getrouwd bent
krijg je er een hoop herrie bij. _/-\o_.
Niets nieuws onder de zon, blijkbaar.

Bij ons hangt het "sexy blauwe" apparaat, wat trouwens in de recall versie alweer heel wat minder lawaaiig is dan het eerste exemplaar, in de gemeenschappelijke ruimte (is dan formeel ook niet van ons, maar dat leg ik een andere keer wel uit). Er zitten twee dikke betonmuren tussen die ruimte en onze studeerkamer. Zelf hebben we alleen maar ok4tjes. Daar moet je zo'n beetje je oor op leggen, dan hoor je wat gezoem (overdag natuurlijk)... :*)

• JAN-B
  • Laatst online: 29-09 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]flitspaal.nl schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:06:Volledig mee eens, ik hiervoor ook weer een topic report aangemaakt. Dit type discussie is juist wat we NIET meer willen hier in het topic. :F
@ Flits: Kun je AUB. uitleggen waar dit over gaat en waarom :? je een topic report hebt aangemaakt??
ik ben een fanatieke volger van dit forum en heb-eerlijk gezegd- de afgelopen dagen geen gekke dingen gelezen - wel een leuke discussie over brood bakken, weer eens wat anders ;)
Kun je ook uitleggen wie die behoorlijke bak str.nt over jou uitgekieperd heeft?? en waarom??

Ben ook stom verbaasd dat Niels er ineens mee stopt; inderdaad, er waren in het verleden wat strubbelingen
met leveranciers alhier, maar de regels zijn toch aangescherpt, en het gaat toch-volgens mij- stukken beter.
maar blijkbaar is 1 incidentje genoeg om er maar meteen mee te stoppen, terwijl dit forum het toch ook moet hebben van de mensen die er net iets meer van af weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Goed nieuws, ik word de nieuwe moederrator van dit topic! Expert in het doorsnuffelen van al jullie PM's.. :+

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 22:27:
Ik wil niet stoken in een goed huwelijk, maar ik vond het wel degelijk interessant. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
Hebben meer gebruikers van de Soladin 600 last van dat ze uitschakelen bij het inschakelen van een grote verbruiker? Het lijkt net of ze in de beveiliging schieten door een spanningspiek. Ze zitten op een eigen groep. De SMA 1700 heeft hier geen last van, die blijft vrolijk door gaan. Na 1,5 minuut draaien ze wel weer, maar toch vreemd...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
The Wizard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 08:47:
Hebben meer gebruikers van de Soladin 600 last van dat ze uitschakelen bij het inschakelen van een grote verbruiker? Het lijkt net of ze in de beveiliging schieten door een spanningspiek. Ze zitten op een eigen groep. De SMA 1700 heeft hier geen last van, die blijft vrolijk door gaan. Na 1,5 minuut draaien ze wel weer, maar toch vreemd...
Ik denk eerder spanningsdip, dat de omvormer tijdelijk een te lage netspanning meet, en in zijn beveiliging schiet. De grotere typen omvormers kunnen hier misschien beter mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Ik zal eens testen met de PC link kabeltje aangesloten, even kijken of er idd een spanningsdip/piek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yes. Als ik op zolder stofzuig (andere groep maar op nog geen twee meter van de Soladin 500's) slaan ze bij het inschakelen van de stofzuiger heel vaak af. Na hun controlecyclus starten ze dan weer op.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 00:07:
Goed nieuws, ik word de nieuwe moederrator van dit topic!
De moeder of all moederrators _/-\o_

Ik studeer al op het Sunschine lied .. dat komt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Goed nieuws, ik word de nieuwe moederrator van dit topic! Expert in het doorsnuffelen van al jullie PM's.. :+
Dat je als mod alle PM's door kan lezen, is toch een geintje. Neem ik aan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JakeNL schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:39:
Dat je als mod alle PM's door kan lezen, is toch een geintje. Neem ik aan.......
Nee. Mods kunnen PMs lezen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
JeroenH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 09:39:
[...]

Nee. Mods kunnen PMs lezen.
Wow, die PM's lijken me anders toch aardig prive? Ik zal eens kijken of een gebruiker gewaarschuwd wordt dat er meegegluurd kan worden als je een ander een personal message stuurt.

Hoogst ongewenst (alhoewel er in mijn PM's op dit forum nou niks geheims staat)

Inderdaad:
Alle berichten die je verstuurt en ontvangt blijven bewaard op de servers van Tweakers.net en kunnen worden ingezien door de crew van Tweakers.net indien dit noodzakelijk geacht wordt. Spam of anderszins ongewenste direct messages kan je hier melden.

[ Voor 26% gewijzigd door JakeNL op 26-08-2011 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij staat dat in de algemene voorwaarden van het forum...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Is er iemand op dit forum die ervaring heeft in het isoleren van de zoldervloer (zolder over het hele huis, opslagruimte, in de nok ca. 5 m hoog, 45 gr. dak, niet gestookt). Ik schat 40-50 m2.

Dak isoleren is geen optie. Er liggen eternit platen onder de pannen en van binnenuit zitten hier zachtboardplaten tegenaan.. Dat wordt dan een compleet nieuw dak en is veel te duur.

Graag reacties over zelfdoen, prijs, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu voor wat luchtiger nieuws:

Ergebnis ist die weltweit erste Siebdruck-Solarzelle im Industrieformat 156 x 156 Millimeter mit 20,2 Prozent Wirkungsgrad.

Lesen Sie doch weiter auf : solarserver.de

Voor de duidelijkheid het gaat om techniek die op de standaard verbruikers is gericht en dus ook een praktische betekenis heeft daardoor.

Zie ook het bericht mbt Schmid groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:00:
Is er iemand op dit forum die ervaring heeft in het isoleren van de zoldervloer (zolder over het hele huis, opslagruimte, in de nok ca. 5 m hoog, 45 gr. dak, niet gestookt). Ik schat 40-50 m2.

Dak isoleren is geen optie. Er liggen eternit platen onder de pannen en van binnenuit zitten hier zachtboardplaten tegenaan.. Dat wordt dan een compleet nieuw dak en is veel te duur.

Ik heb alle plafonds (zachtboard) gesloopt en tussen de houten balken glaswolrollen geplaatst. Zowel voor geluid als warmte. Daarnaast isoleer ik het dak zelf ook, omdat de zolder ook als slaapkamer wordt gebruikt in de toekomst. Kosten: rollen glaswol. Werk: jeuk aan je armen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Komt doordat de grote stroom de spanning beïnvloed, de Soladin 600 gaat dan automatisch uit om eiland bedrijf te voorkomen bijvoorbeeld. Als je een hogere netimpedantie hebt (lange kabels, etc) zal je er sneller last van hebben. Waarschijnlijk is de meetmethode die de Soladin 600 gebruikt een stuk sneller (te snel?). Is de "grote verbruiker" een oude stofzuiger? Die hebben veelal geen softstart en laten veelal het licht dimmen bij het opstarten 8)7

edit:
Netimpedantie erbij

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 26-08-2011 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:00:

Voor zover ik weet kan je zonder veel problemen een zoldervloer isoleren. Overigens als je aan de binnenkant zachtboard van je dak hebt dan zou je ook zonder veel problemen je dak aan de binnenkant kunnen isoleren. Heb je enig idee hoe dik het board is?

Als je je zoldervloer isoleert kan je dat er eventueel tussen doen maar ook er bovenop, alleen wordt dan je vliering wat kleiner als ik je goed begrijp :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@schinnen-groen
zolder vloer isoleren.
kun je wat meer info aan me geven over je huis.
(ik dacht dat je al wat verteld had maar ik ben het effe kwijt.)
beton vloer, houten vloer bouwjaar etc.
misschien een paar fotootjes.
ook snap ik het probleem nog niet waarom het dak zelf niet kan worden geisoleert.
waarschijnlijk is het geen probleem om er een laag vlas-isolatie tegen aan te zetten.
die kan gewoon over de zachtboardplaten heen. (is ook nog milieu vriendelijk ook en werkt een stuk prettiger als glaswol.)
(alleen weet ik niet hoe het bij jouw huis is opgelost met de damp werende laag. die mag je maar 1x hebben anders krijg je een vocht probleem.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dre schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:41:
[...]

Komt doordat de grote stroom de spanning beïnvloed, de Soladin 600 gaat dan automatisch uit om eiland bedrijf te voorkomen bijvoorbeeld. Als je een hogere netimpedantie hebt (lange kabels, etc) zal je er sneller last van hebben. Waarschijnlijk is de meetmethode die de Soladin 600 gebruikt een stuk sneller (te snel?). Is de "grote verbruiker" een oude stofzuiger? Die hebben veelal geen softstart en laten veelal het licht dimmen bij het opstarten 8)7

edit:
Netimpedantie erbij
Nee, geen stofzuiger, stekkerdozen bij de tv (incl. versterker, andere app) en bij de computers met laserprinters enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32
The Wizard schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 11:23:
[...]

Nee, geen stofzuiger, stekkerdozen bij de tv (incl. versterker, andere app) en bij de computers met laserprinters enz.
Volgens mij zitten daar ook schakelende voedingen bij met grote condensatoren -> geeft ook spanningspiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
JAN-B schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:34:
[...]

@ Flits: Kun je AUB. uitleggen waar dit over gaat en waarom :? je een topic report hebt aangemaakt??
ik ben een fanatieke volger van dit forum en heb-eerlijk gezegd- de afgelopen dagen geen gekke dingen gelezen - wel een leuke discussie over brood bakken, weer eens wat anders ;)
Kun je ook uitleggen wie die behoorlijke bak str.nt over jou uitgekieperd heeft?? en waarom??

Ben ook stom verbaasd dat Niels er ineens mee stopt; inderdaad, er waren in het verleden wat strubbelingen
met leveranciers alhier, maar de regels zijn toch aangescherpt, en het gaat toch-volgens mij- stukken beter.
maar blijkbaar is 1 incidentje genoeg om er maar meteen mee te stoppen, terwijl dit forum het toch ook moet hebben van de mensen die er net iets meer van af weten.
Wellicht dat deze post in LA wat meer achtergrondinformatie geeft.
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 14:16:
Even als wat achtergrondinfo:
Er werd nogal commercieel gebruik gemaakt van dat topic; tot op het punt dat een terloopse vraagsteller binnen 15 minuten 6(!) DMs had van aanbieders. Gevechten onderling in het topic, waardoor discussie voor en door gebruikers gewoon ondersneeuwde.

Toen zijn de bedrijfsaccounts ingevoerd, maar blijkbaar blijft het lastig. Er worden zelfs buiten het forum om gewoon zandbak-bij-kleuterschool dingen gedaan, en sommige leveranciers menen zelfs dat ze achter een chinese muur van censuur en monddood gemaakt worden. De boodschap dat dat topic er niet voor hen is maar voor de gebruikers is dan aan dovemansoren gericht.
Het enige wat gezien wordt is verlies van inkomsten, en de mening dat ze alle recht hebben om dit forum voor hun praktijken te gebruiken.

Dan is het dus halt. Wie niet wil of kan conformeren dat we hier niet voor de leveranciers zitten, moet maar wegblijven. Gebruikers mogen het overal over hebben, hoe kritischer en uitgebreider hoe beter. Waar agenda's van leveranciers geduwd worden, is het echter gewoon klaar, en dan doen we het maar even streng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@flitspaal:
De zachtboardplaten zijn ca. 1 cm dik en hier en daar meteen stukje hardboard "gerepareerd" door de vorige bewoner.
De vloerplanken zijn uit jaren 50 en dikker dan de nu gangbare maat. Die gaan stuk bij verwijderen, heb al geprobeerd. Een nieuwe houten vloer is heel heel veel geld.
Ik zou graag een nieuwe vloer leggen, de zolder wordt dan zeg eens 1 traptrede lager. Ik heb een vast trap naar de zolder. De zolder is zo groot als het hele huis ds die paar cm hoogtevermindering zijn verwaarloosbaar.

@migjes:
Huis uit jaren 20. Zoldervloer bestaat uit balken en een mooie planken vloer. De planken zijn echter zo droog dat de bij voorzichtig verwijderen stuk gaan, helaas. Anders had ik tussen de balken iso kunnen leggen. Dat blijkt geen optie. Ik dacht dat er kant en klare platen waren die je op de vloer kon leggen, maar heb geen idee van soort en kosten. Geen dampwerende laag. Het dak bestaan van buiten naar binnen uit: betonpan, panlatten, platen eternit (asbest!!), beetje lucht, zachtboardplaten tussen de vertikale en horizontale balken.

En nu een stomme vraag: hoe plaats ik een foto in mijn post? Nog nooit gedaan nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 14:21
Kent iemand in dit topic fabrikant WanXiang? Heb via de mail een aanbod gekregen, wat stukken lager ligt dan bijvoorbeeld YingLi, of Suntech.

Verder zie ik in de verschillende offertes, eigenlijk 2 omvormers die veelal naar voren komen, dat is de SMA 3000-TL en de 3000-HF versie. Wie kan mij zeggen welke het beste is?

Als het moet, kan ik later nog wel een opstelling posten zoals ik het graag zou zien.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
Ja, dat zal de objectiviteit hier op het forum wel ten goede komen..... Als het hier fout gaat heeft het een commerciele achtergrond, nu gaat de ene commercieel betrokkene ingrijpen als de andere commercieel betrokkenen zich weer gaan misdragen.. 8)7

@ SunshineCompany--> Niets ten nadele van jou hoor... ik kan het alleen niet meer helemaal volgen hierzo..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:34:En nu een stomme vraag: hoe plaats ik een foto in mijn post? Nog nooit gedaan nl.
Je moet dan je foto eerst uploaden naar een site die de foto`s kan hosten. Bijvoorbeeld http://imageshack.us/ of tinypic.com. Daarna plak je de link van die foto, die je na het uploaden krijgt, hier in je bericht.

Staat ook wat over plaatjes in de FAQ. Forum FAQ #images

[ Voor 9% gewijzigd door FicoF op 26-08-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

YaaD schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:42:
Kent iemand in dit topic fabrikant WanXiang? Heb via de mail een aanbod gekregen, wat stukken lager ligt dan bijvoorbeeld YingLi, of Suntech.

Verder zie ik in de verschillende offertes, eigenlijk 2 omvormers die veelal naar voren komen, dat is de SMA 3000-TL en de 3000-HF versie. Wie kan mij zeggen welke het beste is?

Als het moet, kan ik later nog wel een opstelling posten zoals ik het graag zou zien.
Die heb ik op mijn dak liggen, 190 Wp met Tüv nummer, samen met een SB3000-TL, 16 stuks.
Vorig jaar gelegd. Volgens mij best een groot bedrijf, veel over te vinden met Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

FicoF schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:55:
[...]

Je moet dan je foto eerst uploaden naar een site die de foto`s kan hosten. Bijvoorbeeld http://imageshack.us/ of tinypic.com. Daarna plak je de link van die foto, die je na het uploaden krijgt, hier in je bericht.
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:55:
[...]

Die heb ik op mijn dak liggen, 190 Wp met Tüv nummer, samen met een SB3000-TL, 16 stuks.
Vorig jaar gelegd. Volgens mij best een groot bedrijf, veel over te vinden met Google.
Ik was eigenlijk meer op zoek naar persoonlijke ervaringen, bedrijfsinformatie op de site van WanXiang zelf zegt me niet zoveel namelijk. Wat zijn dus jouw ervaringen met dit merk? Nog anderen die deze panelen gebruiken?

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een testje voor het toevoegen van een afbeelding.

De afbeelding is gemaakt 1 dag na het plaatsen van de zonneboiler en het "perfect" isoleren van de leidingen door de installateur.
Have fun.

http://s1132.photobucket....view&current=04170001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:29:

De afbeelding is gemaakt 1 dag na het plaatsen van de zonneboiler en het "perfect" isoleren van de leidingen door de installateur.
Have fun.

Isolatie kan niet echt tegen de warmte zo te zien, tevens was de isolatietape ook op denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@schinnen-groen
dat zolder dak ziet er toch niet al te moeilijk uit om die te isoleren.
gewoon houten latjes op de balken schroeven.
om de 60 cm een lat voor de afwerking.
http://www.isovlas.nl/ er in vroten.
en afwerken met gipsplaten.

het systeem is damp open dus gaat perfect met je hout samen.

ik vind vlas een veel pretigere isolator als glaswol.
jeukt niet geen irritaties.
het lijk mij dat het dak issoleren makkelijker word als de vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-08-2011 13:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:02
@ migjes
Bedankt voor de vlas-tip. Eindelijk heel duidelijke informatie over vlas.
Wat ik echter niet meteen kan terugvinden in de brochure of op de website, hoe verhoudt vlas zich tot minerale wol of tot glaswol wat betreft prijs/m² (al dan niet geïnstalleerd)? Iemand met referentieprijzen per m²?
Ik ben niet op zoek naar een offerte :), maar gewoon een idee: even duur, een beetje duurder, of 3 keer zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:50:
@ migjes
Wat ik echter niet meteen kan terugvinden in de brochure of op de website, hoe verhoudt vlas zich tot minerale wol of tot glaswol wat betreft prijs/m² (al dan niet geïnstalleerd)? Iemand met referentieprijzen per m²?
Ik ben niet op zoek naar een offerte :), maar gewoon een idee: even duur, een beetje duurder, of 3 keer zo duur?
http://www.eco-logisch.nl/Details.asp?ProductID=827

Volgens mij daarmee dus wel wat duurder dan steenwol, maar het spul is ontzettend fijn, zeker in de zomer!

Als alles meezit (zit nog te wachten op offertes) wordt ons hele dak geisoleerd met isovlas.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:29:

Have fun.

Ga het ook proberen voor de 1e keer.
Ik heb vorig jaar me zolder ge-isoleerd met stalen profielen, 2x5cm glaswol, dapdoorlatende folie en gipsplaat.

http://s1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/

Misschien dat je hier iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
De Energievakbeurs is er van 4-6 oktober in de Brabanthallen in Den-Bosch.
Gratis kaarten zijn te verkrijgen middels dit nieuwsbericht.
Zijn er mensen die al gereed staan op te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
"vakbeurs"
betekent dat enkel voor vakmensen, zijnde professionals
of ook voor de domme consument die zich wil informeren

ik ben ooit eens met "professionele" tickets naar Batibouw (bouwbeurs in Brussel) geweest
en als consument kan je er tijdens de "professionele dagen" echt niets gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Ik ben er zelf nooit geweest. Ik ben er zeker van dat zonnigtype hier het antwoord op heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:57:
Volgens mij daarmee dus wel wat duurder dan steenwol, maar het spul is ontzettend fijn, zeker in de zomer!
Je bedoelt fijn als: leuk klimaat? Door de grote warmte-opslacapaciteit veronderstel ik?

Maar met glaswol zitten we nu al aan een lambda van 0,020; vlas komt (PN) op 0.035. Dat scheelt enorm in isolatiewaarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Het is een vakbeurs, in principe voor professionals. Als consument kun je daar wel heen gaan, alleen zal de gemiddelde standbemanning weinig interesse voor je hebben. Maar als je dingen wilt zien is het wel grappig om heen te gaan, is toch gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cafe Del Mar schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 13:50:
@ migjes
@migjes, folder is opgeslagen. We gaan hier eens over nadenken. Alleen nog even uitvogelen hoe e.e.a. moet worden gemonteerd tussen vloer en dak. Daar lopen nogal wat CV leidingen, waterleidingen, afvoeren etc.
Maar bedankt voor de tip. Een vochtopen systeem, dus zonder dat folie-gedoe, spreekt me erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ..had.. nog niet gehoord van dat merk. Of het een aantrekkelijk aanbod is kan ik je niet vertellen.
Wat zou je moeten betalen dan?

In de categorie 3000Wp kun je ook kiezen voor andere omvormers dan die van SMA. (lucky you).
Goedkopere en betere. Er zijn diverse verschillen tussen de genoemde SMA omvormers. TL en met T.
De max stromen, de euro-eta...... Wat is je situatie, wellicht belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:01:
[...]

Ik heb vorig jaar me zolder ge-isoleerd met stalen profielen, 2x5cm glaswol, dapdoorlatende folie en gipsplaat.

http://s1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/

Misschien dat je hier iets aan hebt.
Ziet er goed uit! Heb je daarna nog gipsplaten geplaatst? Hoeft eigenlijk niet echt, denk ik. Je woont er toch niet?
Als je dit allemaal in je uppie hebt gedaan (dat ben ik wel van plan), dan was dit een aardige klus denk ik.

Mijn zolder is erg hoog, dus zal er wel een steiger gebruikt moeten worden. Wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@ Schinnen-Groen
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 12:34:
@flitspaal:
De zachtboardplaten zijn ca. 1 cm dik en hier en daar meteen stukje hardboard "gerepareerd" door de vorige bewoner.
De vloerplanken zijn uit jaren 50 en dikker dan de nu gangbare maat. Die gaan stuk bij verwijderen, heb al geprobeerd. Een nieuwe houten vloer is heel heel veel geld.
Ik zou graag een nieuwe vloer leggen, de zolder wordt dan zeg eens 1 traptrede lager. Ik heb een vast trap naar de zolder. De zolder is zo groot als het hele huis ds die paar cm hoogtevermindering zijn verwaarloosbaar.

@migjes:
Huis uit jaren 20. Zoldervloer bestaat uit balken en een mooie planken vloer. De planken zijn echter zo droog dat de bij voorzichtig verwijderen stuk gaan, helaas. Anders had ik tussen de balken iso kunnen leggen. Dat blijkt geen optie. Ik dacht dat er kant en klare platen waren die je op de vloer kon leggen, maar heb geen idee van soort en kosten. Geen dampwerende laag. Het dak bestaan van buiten naar binnen uit: betonpan, panlatten, platen eternit (asbest!!), beetje lucht, zachtboardplaten tussen de vertikale en horizontale balken.

En nu een stomme vraag: hoe plaats ik een foto in mijn post? Nog nooit gedaan nl.
Is je vloer een plankenvloer Messing groef (+/-22mm dik)?
Dat deze kapot gaat oké maar er is wel een mogelijkheid om deze opnieuw te gebruiken, tenzij je echt een planken vloer terug wilt hebben omdat het zo mooi is.

Mijn gedachte/oplossing (zelf ook een keer toegepast op een voorzolder).
- Sloop (beheerst) de planken los, dit levert planken op met kapotte messing/groef,
- Zaag op een zaagtafel alle messing/groef af (mooi starthout voor een kachel).
- Isoleer de zoldervloer (plafond verdieping) van bovenaf,
- Leg de plankenvloer terug (zonder messing/groef) strak tegen elkaar.
- Vul aan waar je tekort hebt (je hebt immers 3-5 mm afgezaagd) met planken of OSB plaat
- Bestel OSB plaat 9 mm voor de gehele vloer en schroef deze af over de gehele vloer (let op bij afschroeven,
vanuit 1 richting en korte schroef afstand om kraken/piepen van de vloer te voorkomen).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@ollie1965.
Dat was in eerste instantie mijn aanpak. Maar de vloer is te mooi en het gesleep met OSB-platen staat me tegen. Wel een vast trap, maar weinig draai-mogelijkheid. Aangezien ik alles alleen moet doen, zoek ik een goede isolatie-oplossing waarbij ik alles zelf kan doen.
Het liefst zou ik een nieuw dak willen hebben met van die kant-en-klaar delen (ook aan de binnenkant) maar we moeten ook nog eten enzo.

Het isoleren met vlas lijkt me op dit moment een goed oplossing. Het is dan alleen schroeven en snijden. Een binnenafwerking in de vorm van gipsplaten hoeft dan niet denk ik. Het is dan makkelijk zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@schinnen-groen
ik bedenk nog iets.
(sorrie)
het heeft natuurlijk erg weinig zin om een flinke isolatie laag te maken tegen je schuinen dak als je ook nog koude muren hebt op zolder.
dat kan wel een hele grote koude brug zijn.
dat heft de hele isolatie op namelijk.
ik zou eerst de cv van de muur halen. (die buizen buig je wel met de hand goed.)
bij de ophang punten van de cv een paar houte balkjes aan de muur.
dan de muur bekleden met wedi platen. (niet al te gek dikke platen gebruiken die zijn best duur)
en er een stuc laagje er over heen zetten.

(eigenlijk heb ik geen idee hoe handig je bent maar het is allemaal goed te doen.)

de zaak wel afwerken met gips plaat.
anders word het na verloop van tijd een smerige stof boel.

@flippo765
ziet er netjes uit.
ik zelf gebruik liever hout als die metalen strips.
kost wat meer moeite maar heeft ook wat minder koude bruggen.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 26-08-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:21:
[...]

Ik ..had.. nog niet gehoord van dat merk. Of het een aantrekkelijk aanbod is kan ik je niet vertellen.
Wat zou je moeten betalen dan?

In de categorie 3000Wp kun je ook kiezen voor andere omvormers dan die van SMA. (lucky you).
Goedkopere en betere. Er zijn diverse verschillen tussen de genoemde SMA omvormers. TL en met T.
De max stromen, de euro-eta...... Wat is je situatie, wellicht belangrijker.
Ik dus ook niet. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Over de omvormer, beide zijn van SMA, alleen verschillende types, ik ben alleen niet goed genoeg op de hoogte welke ik nou het beste kan kiezen in welke situatie. Daarom een situatie schets :)

Schuin dak, gericht op het zuiden op 30 graden. Liefst 14 panelen met 235Wp per stuk of iets meer. Optisch komt dit het beste uit. Zie ook deze foto:

kerkstraat

Hopelijk duidelijk genoeg :)

Kosten met de WanXiang panelen komt op 6500 euro. en dan een installatie van 3290Wp.
Suntech installaties gaan al snel richting de 8000/9000 euro. Dat is me iets te gortig. Daarom hoop ik met de WanXiang uit de voeten te kunnen. Zonnestroom had overigens ook een zeer nette offerte gedaan van 6800, dit maal wel met Suntech panelen. 250Wp black edities.. dus optisch erg mooi :)

Ik hoor mensen zeggen, dat de TL bij load beter rendement biedt, en de HF in het algemeen. Ik heb het verschil niet kunnen vinden namelijk.

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:53:
@schinnen-groen
ik bedenk nog iets.
(sorrie)
het heeft natuurlijk erg weinig zin om een flinke isolatie laag te maken tegen je schuinen dak als je ook nog koude muren hebt op zolder.
dat kan wel een hele grote koude brug zijn.
dat heft de hele isolatie op namelijk.
ik zou eerst de cv van de muur halen. (die buizen buig je wel met de hand goed.)
bij de ophang punten van de cv een paar houte balkjes aan de muur.
dan de muur bekleden met wedi platen. (niet al te gek dikke platen gebruiken die zijn best duur)
en er een stuc laagje er over heen zetten.

(eigenlijk heb ik geen idee hoe handig je bent maar het is allemaal goed te doen.)

de zaak wel afwerken met gips plaat.
anders word het na verloop van tijd een smerige stof boel.

@flippo765
ziet er netjes uit.
De muren zijn twee jaar geleden al voorzien van spouwisolatie. Ik denk dus niet dat we een koudebrug-probleem zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
YaaD schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

Ik dus ook niet. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. Over de omvormer, beide zijn van SMA, alleen verschillende types, ik ben alleen niet goed genoeg op de hoogte welke ik nou het beste kan kiezen in welke situatie. Daarom een situatie schets :)

Schuin dak, gericht op het zuiden op 30 graden. Liefst 14 panelen met 235Wp per stuk of iets meer. Optisch komt dit het beste uit. Zie ook deze foto:

[afbeelding]

Kosten met de WanXiang panelen komt op 6500 euro. en dan een installatie van 3290Wp.
Suntech installaties gaan al snel richting de 8000/9000 euro. Dat is me iets te gortig. Daarom hoop ik met de WanXiang uit de voeten te kunnen. Zonnestroom had overigens ook een zeer nette offerte gedaan van 6800, dit maal wel met Suntech panelen. 250Wp black edities.. dus optisch erg mooi :)

Ik hoor mensen zeggen, dat de TL bij load beter rendement biedt, en de HF in het algemeen. Ik heb het verschil niet kunnen vinden namelijk.
Voor die 300 meer zou ik mooi voor die suntechs gaan! Die 205 panelen die ik heb doen het voortreffelijk. Check mijn sonnenertrag maar :)
Overigens levert die installateur zeer net werk en daarom heb ik hem voor de tweede keer op laten draven om ook mijn schuur vol te zetten. Foto's en reportages kan je terugvinden in mijn profiel.
Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:01:
[...]

LET OP: aan de binnenzijde van je huis moet je altijd dampDICHTE folie gebruiken. Je wilt niet je huisvocht in je isolatie krijgen.
Al het vocht wat toch in je isolatie komt wil je naar buiten laten verdampen door het dampOPEN folie.

Binnen: damp-dicht
buiten: damp-open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

HellevUUr schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:11:
[...]

Voor die 300 meer zou ik mooi voor die suntechs gaan! Die 205 panelen die ik heb doen het voortreffelijk. Check mijn sonnenertrag maar :)
Overigens levert die installateur zeer net werk en daarom heb ik hem voor de tweede keer op laten draven om ook mijn schuur vol te zetten. Foto's en reportages kan je terugvinden in mijn profiel.
Succes met je keuze!
Allereerst, zou ik ook doen, maar als bezitter van de WXS toch even een opmerking.
De panelen leveren prima en regelmatig zie ik 3040 W op de SunnyBeam (panelen 3040Wp).
Wat opbrengst/werking betreft dus geen verschil met die van jou, denk ik.
De SMA 3000-TL doet ook prima zijn werk. Tot nu toe dus geen enkel probleem met de installatie.

Misschien hebben we wel een luxe-probleem:
Panelen zijn allemaal (bijna) even goed of slecht. Natuurlijk zijn er verschillen in rendement, maar ook verschillen in prijs. Echter ik heb tot nu toe nog niets gelezen o.a. op dit forum dat aangeeft dat er merken zijn die na een jaartje of zo al de geest geven.
Eigenlijk is dit goed nieuws.

Een ander punt is natuurlijk het garantie-gebeuren. Daar zitten nog wel wat verschillen, zeker als je na 20 jaar een probleem hebt. Maar dan spreken we over andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:26:
Ziet er goed uit! Heb je daarna nog gipsplaten geplaatst? Hoeft eigenlijk niet echt, denk ik. Je woont er toch niet?
Als je dit allemaal in je uppie hebt gedaan (dat ben ik wel van plan), dan was dit een aardige klus denk ik.

Mijn zolder is erg hoog, dus zal er wel een steiger gebruikt moeten worden. Wel zo veilig.
Heb de eindresultaat foto's er bij geplakt. alles is afgewerkt met gips en is gespoten. De spotjes zijn intussen vervangen door led-spotjes(De veel te kleine foto).
Laminaat bij de cv had ik nog over en weggooien is zonde.
migjes schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:53:

@flippo765
ziet er netjes uit.
Heb bij vrienden ook hout gezien, dit werd met schroeven in het dak geboord en 10cm balken zijn niet bepaald gooedkoop (is wel steviger).
De stalen profielen staan compleet los van de dakplaten (tussen de balken) en erachter is ook geisoleerd.
Ik had het idee dat je met schroeven in het dak ook koudebruggen en vochtproblemen zou krijgen, weet niet echt wat hiervan waar is.

@JakeNL
Dampdichte folie aan de binnenkant had ook gekund maar ik heb aan de buitenkant van me dak ook isolatie(2cm schuim met aluminiumfolie erover) heb daardoor gaten geboord om achter de isolatie te kunnen ventileren anders krijg je vochtophoping.

Heb mij zo goed mogelijk proberen te laten informeren en was er niet zeker van of de gaten genoeg waren, vandaar dat ik alleen dampdoorlatende folie heb gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door flippo765 op 26-08-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@flippo 765.

Mooi! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

zonnigtype schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 17:32:

[ quote]
De heer Van de Veer, boegbeeld van het Topteam Energie dat mij adviseert over het energiebeleid, zei het heel mooi: als die 4 miljard die in de afgelopen jaren is uitgegeven voor windmolens op zee was gestoken in innovatie, dan was er een veel grotere slag naar hernieuwbare energie gemaakt dan met het neerzetten van al die dure windmolens.
[ /quote]
Tja, en drie keer raden wie dhr Van der Veer op het oog had voor het leeuwendeel van die 4 miljard aan uit te delen innovatiesubsidies...

Het klinkt zo verleidelijk 'innovatie', maar het is meestal een goede indicatie dat mensen geen idee hebben waar ze over praten. Windmolens op zee zijn innovatie. Je kunt niet eeuwig wetetenschappers opsluiten in een ivoren toren om zich te pletter te innoveren. Ooit, op een moment zul je met die innovatie het veld in moeten. Tja, en dat kost ook geld. Uitrol van nieuwe technologie om het in de praktijk toe te passen en 'vieze handen' te krijgen gaat hand in hand met innovatie. Het zijn keerzijden van dezelfde medaille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 15:45:
[...]

Tja, en drie keer raden wie dhr Van der Veer op het oog had voor het leeuwendeel van die 4 miljard aan uit te delen innovatiesubsidies...

Het klinkt zo verleidelijk 'innovatie', maar het is meestal een goede indicatie dat mensen geen idee hebben waar ze over praten. Windmolens op zee zijn innovatie. Je kunt niet eeuwig wetetenschappers opsluiten in een ivoren toren om zich te pletter te innoveren. Ooit, op een moment zul je met die innovatie het veld in moeten. Tja, en dat kost ook geld. Uitrol van nieuwe technologie om het in de praktijk toe te passen en 'vieze handen' te krijgen gaat hand in hand met innovatie. Het zijn keerzijden van dezelfde medaille.
Precies, bovendien kan je dan testen in de praktijk, en er komen altijd onverwachte problemen naar boven.

En kan je park-aerodynamics aan de tand voelen (aangezien andere windmolens in de wake van anderen kunnen staan). Wat is het optimale patroon/afstand etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@JakeNL, Schinnen-Groen
je hebt helemaal gelijk in de meeste gevallen.
maar toch spreek ik je tegen.

als je met glaswol of steenwol werkt.
en als de isolatie rechtstreeks tegen de pannen komen.
dan klopt je verhaal.

zit er tussen de pannen nog een houten plaat of is het na isolatie van een pir/pur dak.
dan gaat dat verhaal niet op.

het klopt wat je zegt maar in veel gevallen is het toch anders.

ook kun je nog damp open isoleren met vlas.
dat is voor schinnen-groen het handigste vanwege de zachtboard platten.

evt zou i aan de binnen kant ook met glaswol + dampdichte laag kunnen werken.
(een damp open laag is niet meer nodig met die asbest.)

wel de zaak effe afwerken met gips platen.
gaat anders een groot stofnest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaaD schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:57:
[...]

[afbeelding]

Dit zijn offertes zonder installatie dan neem ik aan?
Wat ook een voordeel (kan) zijn is dat je met 250 panelen iets meer vermogen kunt installeren.
Die 6800 met hoeveel panelen was dat dan?

Ik zou als het gaat voor de TL gaan vanwege het iets hogere algemene rendement (euro-eta = een gewogen rendement). Maar bekijk ook eens alternatieven. Hoe wil je monitoren? Mag dat ook met een usb stick of wil je perse bluetooth?

Met betrekking tot het prijsverschil. De garantie van Suntech is bijvoorbeeld inmiddels ook al 4-traps.
300 euro is mij duidelijk te laag. Overigens met 235 panelen van Yingli overbrug je dat ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Ze gaan stug door.....

GRONINGEN - De bouw van de kolengestookte energiecentrale van RWE/Essent in de Groningse Eemshaven wordt niet stilgelegd. Dat heeft de provincie Groningen vrijdag bekendgemaakt.

Volgens gedeputeerde Wiebe van der Ploeg zijn veel van de bezwaren van de Raad van State, die woensdag een streep door de vergunning zette op grond van de natuurbeschermingswet, ,,reparabel'' en zal een nieuwe vergunning de eindstreep wel halen. ,,Een bouwstop is dus niet aan de orde,'' aldus Van der Ploeg.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

aartw99 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:49:
Ze gaan stug door.....

GRONINGEN - De bouw van de kolengestookte energiecentrale van RWE/Essent in de Groningse Eemshaven wordt niet stilgelegd. Dat heeft de provincie Groningen vrijdag bekendgemaakt.

Volgens gedeputeerde Wiebe van der Ploeg zijn veel van de bezwaren van de Raad van State, die woensdag een streep door de vergunning zette op grond van de natuurbeschermingswet, ,,reparabel'' en zal een nieuwe vergunning de eindstreep wel halen. ,,Een bouwstop is dus niet aan de orde,'' aldus Van der Ploeg.
Het mooie is dat Essent al zegt dat als ze hier in 2011 aan dachten, ze het nooit hadden gedaan.
Dus waarschijnlijk gaat deze centrale zich eigen niet terugverdienen (economisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:54:
[...]

Het mooie is dat Essent al zegt dat als ze hier in 2011 aan dachten, ze het nooit hadden gedaan.
Dus waarschijnlijk gaat deze centrale zich eigen niet terugverdienen (economisch).
Als ze hem maar afbouwen, in gebruik nemen maakt me niet uit.....eigen belang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
aartw99 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:49:
Ze gaan stug door.....

Stug door? Wat is er precies verkeerd aan het vragen van informatie over bepaalde panelen en daarbij wat prijzen te noemen?
Dit zijn offertes zonder installatie dan neem ik aan?
Wat ook een voordeel (kan) zijn is dat je met 250 panelen iets meer vermogen kunt installeren.
Die 6800 met hoeveel panelen was dat dan?

Ik zou als het gaat voor de TL gaan vanwege het iets hogere algemene rendement (euro-eta = een gewogen rendement). Maar bekijk ook eens alternatieven. Hoe wil je monitoren? Mag dat ook met een usb stick of wil je perse bluetooth?

Met betrekking tot het prijsverschil. De garantie van Suntech is bijvoorbeeld inmiddels ook al 4-traps.
300 euro is mij duidelijk te laag. Overigens met 235 panelen van Yingli overbrug je dat ook nog wel.
Nee dat is wel met montage... En het monteren schijnt nog goed te worden gedaan ook. het gaat dan om 12 panelen, totaal 2750Wp. Nee, ik wil juist geen blue tooth. Met een kabel (serieel) is het uitlezen net zo goed. Hoef dus ook geen fancy apparaatjes :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YaaD schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 16:59:
[...]

Stug door? Wat is er precies verkeerd aan het vragen van informatie over bepaalde panelen en daarbij wat prijzen te noemen?
Hij bedoelt de bouw van de kolencentrale denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Laatst online: 29-09 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Misschien moeten we maar gewoon stoppen hiermee.
Dat zou ik persoonlijk heel jammer vinden.
Ik heb meermaals overwogen om een forum op mijn eigen website te beginnen, maar het kinderachtige gekibbel hier doet me zeker weten dat ik dat niet ga doen.
Dat zou ik persoonlijk wel toejuichen; ik zie het al voor me, een forum op jouw website over zonnepanelen, omvormers, opbrengsten, meterstanden, jaarafrekeningen, elektra-verbruik, besparen, isoleren, elektrisch vervoer enz...........
Word je al een beetje enthousiast, Jeroen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

HellevUUr schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 14:05:
De Energievakbeurs is er van 4-6 oktober in de Brabanthallen in Den-Bosch.
Gratis kaarten zijn te verkrijgen middels dit nieuwsbericht.
Zijn er mensen die al gereed staan op te gaan?
Ik ga er zeker naar toe, m'n werkgever staat op die beurs dus de entreekaart heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Naar aanleiding van de Consumentengids die net binnen kwam, een vraag aan Greenchoice klanten.

Mijn vaste contractperiode is afgelopen en vraag me af ik ik bij GC een nieuw contract zal gaan afsluiten voor gas en elektra voor 1 of 3 jaar.
Zijn er mensen met een advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 17:48:
Naar aanleiding van de Consumentengids die net binnen kwam, een vraag aan Greenchoice klanten.

Mijn vaste contractperiode is afgelopen en vraag me af ik ik bij GC een nieuw contract zal gaan afsluiten voor gas en elektra voor 1 of 3 jaar.
Zijn er mensen met een advies?
Zolang de olieprijzen dalen zou ik geen langlopend contract afsluiten.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

De 3000TL is iets efficienter ( 3% ) dan de HF versie. De HF versie kan wel weer worden gebruikt als je geen NUL ( blauwe draad ) hebt. In Nederland hebben we die volgens mij bijna allemaal.

Wat informatie:

- http://zonstraal.forumup....t=3000hf&mforum=zonstraal
- http://zonstraal.forumup....?t=12281&mforum=zonstraal

Beide informatie over de HF omvormer en de TL omvormer ( Belgisch voorbeeld ) ik hoop dat je er wat aan hebt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
aartw99 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 17:56:
[...]

Zolang de olieprijzen dalen zou ik geen langlopend contract afsluiten.
Als je FNV lid bent krijg je nog lagere prijzen
http://www.greenchoice.nl/fnv/greenchoice-fnv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
Ik heb in mijn vakantie een continu verbruik van 2,4 kwh p dag gehad. Dit heb ik vastgesteld door voor en na de vakantie de productiecijfers van de fronius omvormer (230 kwh) en de ferrarimeter (-167 kwh) te vergelijken.

Er waren aangesloten:
-combioven/magnetron standby ?? watt (heeft een soort perilex stekker, dus moeilijk te meten. is een scholtes oven van ca. 15 jaar oud)
- alarm 8 watt = 0,2 kwh
-koelkast A++ = 0,25 kwh volgens de euronorm
- vriezer A++ = 0,46 kwh
- cv ketel = 0,2 kwh (alles uit, zowel WW als CV)

Het lijkt er dus op dat de oven ca. 1 KWH per dag gebruikt (Voor het laten werken van het klokje). Maar ik kan het moeilijk nameten.

Zou dit zo kunnen zijn of zie ik nog wat over het hoofd?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:31:

Zou dit zo kunnen zijn of zie ik nog wat over het hoofd?
bedankt
Mechanische ventilatie?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@BarryH.
Maar dan mis ik toch e.e.a. in je overzicht:
- CV ketel verbruikt energie, ook al die ie niets.
- allerlei trafo-dingetjes: DECT telefoon, kruimerzuiger, oplaadbare zaklamp in houder, trafo deurbel en zo kan ik nog even doorgaan. Dan heb ik het nog niet over de diepvries, indien aanwezig, de sensor buitenverlichting, de lektrishce tandeborstel-oplader, de stereoinstallatie op stand-by, de DVD-speler, het kabelmodem, de antenneversterker indien om adapter en zo kan ik nog even doorgaan.

Als je die allemaal niet meeneemt, dan zie je inderdaad wel e.e.a. over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Oh ja, die ook nog (misschien)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59
@eric-plan/schinnengroen:
Alleen de buitenlamp met bewegingssensor ontbreekt inderdaad. De rest, incl. de mechanische ventilatie, was afgekoppeld.

dus.. wat verbruikt er dan zoveel. 1KWH per dag voor de oven met een klokje lijkt me ook wel heel veel...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:03:
Alleen de buitenlamp met bewegingssensor ontbreekt inderdaad. De rest, incl. de mechanische ventilatie, was afgekoppeld.

dus.. wat verbruikt er dan zoveel. 1KWH per dag voor de oven met een klokje lijkt me ook wel heel veel...
Misschien staat de koelkast niet in de ideale situatie dat hij de euronorm haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

BarryH schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:03:

Nee joh, dat is zeer onwaarschijnlijk.
Probeer het volgende:
- je diepvries is het meest gevoelige toestel qua langdurig ontkoppelen. Maar die kan gemakkelijk een uurtje of twee zonder aansluiting.
- Schakel alles uit wat je kan vinden in huis.
- neem de meterstand op, tot alle decimalen van het telwerk.
- Lees even een uurtje de krant en neem opnieuw de stand op.
- bereken het verschil tussen de meterstanden en vermenigvuldig met 24 (etmaalverbruik).

Kom je dan op je dagverbruik tijdens de vakantie?

Dan wordt het een expeditie door je huis. Ga alle stopcontacten na en noteer wat hierop is aangesloten.
Zet alle toestellen weer aan (denk aan de diepvries).
Koop/leen/gebruik je een energiemeter en ga bij elk aangesloten apparaat het energieverbruik meten.

Is je probleem dan nog niet opgelost?

Dan is er maar een oplossing: de buren maken illegaal gebruik van je energie-aansluiting. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Of de meter wijkt af nadat ie 300jaar geleden geijkt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:19:
[...]

Misschien staat de koelkast niet in de ideale situatie dat hij de euronorm haalt?
Maar dan nog, wel erg veel bij continue gesloten deur.
Volgens mij wordt er gewoon iets over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

flippo765 schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:23:
Of de meter wijkt af nadat ie 300jaar geleden geijkt is
Laten we hopen van niet ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 18:05:
[...]
De 3000TL is iets efficienter ( 3% ) dan de HF versie. De HF versie kan wel weer worden gebruikt als je geen NUL ( blauwe draad ) hebt. In Nederland hebben we die volgens mij bijna allemaal.
Volgens mij zit in de HF versie ook al standaard Blue Tooth.
Kan handig zijn voor het loggen bijvoorbeeld met een Sunny Beam.

edit:
Zit ook op een TL lees ik net :)

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-08-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 19:33:
[...]

Volgens mij zit in de HF versie ook al standaard Blue Tooth.
Kan handig zijn voor het loggen bijvoorbeeld met een Sunny Beam.

edit:
Zit ook op een TL lees ik net :)
...en werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:29
Om nog even terug te komen op die kolencentrale in Groningen, ik moet eerlijk bekennen dat ik het nooit zo extreem zag als sommigen hier, maar dit soort stukjes gaan IMHO het begrip "stuitend" voorbij, in de richting "te absurd voor woorden":
Gedoogvergunning

Van der Ploeg is niet onder de indruk, zo zei hij vrijdag. De provincie Groningen zal de bouw dan legaliseren door middel van een gedoogvergunning, kondigde de gedeputeerde aan.

''Omdat we denken dat een nieuwe vergunningaanvraag wel zal slagen en ook gelet op de grote belangen die spelen.''
bron: nu.nl

Hij zegt dus gewoon letterlijk dat als er grote belangen spelen de wetgeving er niet toe doet. :X

Nu weten we natuurlijk allemaal wel dat dat soms zo is (laten we het houden op soms, om niet al te cynisch te worden), maar om het dan ook gewoon hardop te zeggen en het de media lekker te laten rapporteren, dat gaat nog weer een stapje verder. :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@flippo765 en BarryH:

Ik heb even wat gegevens opgezocht.

Mijn diepvries staat in de schuur, dus koud in de winter, redelijk warm in de zomer.
Het is een diepvrieskist van voor-energielabel tijd, zeg maar G-label.

Gemiddeld verbruik per dag van 1-1-2011 / nu: 0,59 kWh.
verbruik 1-1-2011: 0,50 kWh
verbruik 25-8-2011: 1,12 kWh

Het kan dus toch de diepvriezer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:16:
Het kan dus toch de diepvriezer zijn.
Toevallig ook nog een CV pomp die constant draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wilke schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:09:
Om nog even terug te komen op die kolencentrale in Groningen, ik moet eerlijk bekennen dat ik het nooit zo extreem zag als sommigen hier, maar dit soort stukjes gaan IMHO het begrip "stuitend" voorbij, in de richting "te absurd voor woorden":

[...]

bron: nu.nl

Hij zegt dus gewoon letterlijk dat als er grote belangen spelen de wetgeving er niet toe doet. :X

Nu weten we natuurlijk allemaal wel dat dat soms zo is (laten we het houden op soms, om niet al te cynisch te worden), maar om het dan ook gewoon hardop te zeggen en het de media lekker te laten rapporteren, dat gaat nog weer een stapje verder. :X :X
Wel eens gehoord van de uitspraak:
"Alle mensen zijn gelijk, maar sommigen zijn gelijker dan anderen".

Ooit eens uitgesproken op TV door een of andere politicus, heb ik nooit meer vergeten...........

Onbeperkte geldigheid :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

AllesKan schreef op vrijdag 26 augustus 2011 @ 20:21:
[...]

Toevallig ook nog een CV pomp die constant draait?
Volgens mij niet, want die stond toch helemaal uit volgens de post?
Mijn combi-CV verbruikt nu ca. 260 Wh per dag, dan missen we nog wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-08-2011 20:26 ]

Pagina: 1 ... 119 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.