Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Hallo allemaal en iedereen,

Vorige week eens bij een interesant bedrijf op bezoek geweest.
Dit bedrijf past pv panelen aan met lamellen, deze zitten aan de achterzijde van het paneel.
Hiermee is het mogelijk om de panelen te koelen en de warmte die vrijkomt weer te gebruiken.
Dit kun je met verschillende doelen toepassen, zoals het combineren met een warmtepomp.
Het systeem word momenteel uitgebreid getest door TNO en blijkt dat de panelen een 15% beter presteren.
Ook worden deze lamellen voor vele andere duurzame doelen gebruikt.

Interesante techniek.

Momenteel zijn wij dan ook met een calculatie bezig voor een woon boerderij, welke een 30 panelen met warmtepomp installatie en bodem opslag voorziening krijgt.

Het rendement van de warmtepomp gaat hierdoor ook enorm omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
rube schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:50:
[...]

Ja, ont/beluchting van het riool. Geen ventilatie, die loopt daar ook maar die kan ik wel verleggen (dat heb ik al een keer iets gedaan bij het aansluiten van een energiezuinige ITHO).
Kun je die beluchting niet onder de pannen laten eindigen? (of met een speciale dakpan onder een paneel??)
Ik heb de beluchting geregeld met van die terugslagklepjes. Ik wilde niet teveel rotzooi op mijn dak, dus die beluchting zit gewoon op zolder. Als er onderdruk is in het riool gaan de klepjes open, is er overdruk gaan ze dicht. Ik heb geen borrelende putjes of stankoverlast op zolder! Het is maar een idee...
Solar Garant schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:58:
Hallo allemaal en iedereen,

Vorige week eens bij een interesant bedrijf op bezoek geweest.
Dit bedrijf past pv panelen aan met lamellen, deze zitten aan de achterzijde van het paneel.
Hiermee is het mogelijk om de panelen te koelen en de warmte die vrijkomt weer te gebruiken.
Dit kun je met verschillende doelen toepassen, zoals het combineren met een warmtepomp.
Het systeem word momenteel uitgebreid getest door TNO en blijkt dat de panelen een 15% beter presteren.
Ook worden deze lamellen voor vele andere duurzame doelen gebruikt.

Interesante techniek.

Momenteel zijn wij dan ook met een calculatie bezig voor een woon boerderij, welke een 30 panelen met warmtepomp installatie en bodem opslag voorziening krijgt.

Het rendement van de warmtepomp gaat hierdoor ook enorm omhoog.
Hoe moet ik mij dat voorstellen? Een systeem van lamellen aan de achterzijde om lucht langs het paneel te forceren?? En dan vervolgens met de opgewarmde lucht een warmtepomp voeden??

Heb je een afbeelding of een foto??

[ Voor 44% gewijzigd door mightym op 23-08-2011 22:12 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:39
mightym schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:09:
[...]
Kun je die beluchting niet onder de pannen laten eindigen? (of met een speciale dakpan onder een paneel??)
Ik heb de beluchting geregeld met van die terugslagklepjes. Ik wilde niet teveel rotzooi op mijn dak, dus die beluchting zit gewoon op zolder. Als er onderdruk is in het riool gaan de klepjes open, is er overdruk gaan ze dicht. Ik heb geen borrelende putjes of stankoverlast op zolder! Het is maar een idee...
Ja, dat gaat waarschijnlijk wel lukken. Nu is het ook maar een heel klein klepje dat uitsteekt (je ziet het op de foto ook niet want de andere 2 pijpjes staan ervoor). Dat zou in ieder geval weer het verleggen van 1 pijp schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

rube schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:20:
Op dit moment heb ik 12 panelen (2100 Wp). Het is niet heel makkelijk maar misschien kan ik nog wat ruimte op het dak creëren voor uitbreiding. Daarvoor moet ik dan wel:
-3 pijpjes verplaatsen van de afzuiging, standpijp en CV naar rechts van het kleine dak raam.
-eventueel het kleine raam weghalen en het dak weer dicht maken (Het grote dakraam wil ik eigenlijk wel houden)
Je hoeft niet persee die kleine raam weg te halen. Je kan ook PV er gewoon overheen leggen.

Het is mogelijk om panelen op maat te laten maken met dezelfde type cellen. Die kunnen dan gewoon in serie gezet worden en kun je maximaal je dak volleggen. Er zit wel een lange levertijd op.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@rube
de standleiding mag zelfs horizontaal lopen.
een klein beetje afwatering is wel prettig om het condensvocht naar beneden te laten lopen is voldoende.
hem laten uit komen net buiten de isolatie onder de pannen is geen probleem.

de buis van de cv ketel verplaatsen zie ik wat meer problemen, of beter gezegd daar zie ik niet een oplossing voor.
waarschijnlijk kun je dan beter de hele ketel beter ook verplaatsen.

waarvoor dient eigenlijk dan die overige pijp?
het ziet er uit als een ontluchtings-pijp van de badkamer?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 10:39
migjes schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:36:
@rube
de standleiding mag zelfs horizontaal lopen.
een klein beetje afwatering is wel prettig om het condensvocht naar beneden te laten lopen is voldoende.
hem laten uit komen net buiten de isolatie onder de pannen is geen probleem.

de buis van de cv ketel verplaatsen zie ik wat meer problemen, of beter gezegd daar zie ik niet een oplossing voor.
waarschijnlijk kun je dan beter de helle ketel beter ook verplaatsen.

waarvoor dient eigenlijk dan die overige pijp?
het ziet er uit als een ontluchtings pijp?
De voorste pijp die je ziet is van de CV. De pijp daarachter is van de afzuiging en er zit nog een heel klein pijpje daarachter (zie je eigenlijk niet op de foto) die van de standleiding is. Wellicht hoef ik die niet te verleggen als ik die nog iets lager kan maken of zelfs onder de pannen uit laat komen

Tja, ketel kan natuurlijk verplaatst worden, maar dan moet ik flink wat meer leidingen omleggen en ik ben best handig, maar liever zou ik de afvoerpijp naar buiten verleggen. Dat lijkt me een stuk makkelijker, mits het mag natuurlijk. Zoals Mightym al schreef zal ik eens kijken in de handleiding wat is toegestaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

mightym schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:09:
[...]

[...]

Hoe moet ik mij dat voorstellen? Een systeem van lamellen aan de achterzijde om lucht langs het paneel te forceren?? En dan vervolgens met de opgewarmde lucht een warmtepomp voeden??

Heb je een afbeelding of een foto??
Deze lamellen hebben kamers welke is gevuld met glycol,mede door het grote contact oppervlak worden de panelen gekoeld het medium word opgewarmt en gebruikt voor een warmtepomp bijvoorbeeld

http://www.solargarant.nl/index.htm/doorsnede1.jpg

http://www.solargarant.nl/index.htm/zonnenpaneel2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Is de andere kant van het dak geen optie?

Even voorstellen:

Ik ben flippo, ook geïnteresseerd in duurzame energie, volg dit topic sinds ongeveer maart en ben ook van plan een PV-systeem aan te schaffen en misschien daarna ook een zonneboiler.

Heb nu een huis uit 1974, alles voorzien van HR++ glas en me dak geisoleerd.
Verdere besparingen gaan worden: vloerisolatie, vloerverwarming, douche-WTW en spouwisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 13:47

JAN-B

525 Wp op mijn dak

rube schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:20:
Op dit moment heb ik 12 panelen (2100 Wp).

Op dit moment dekken we ongeveer 75% van ons electriciteits verbruik. Dat percentage zou nog iets kunnen stijgen door gewoonte/aanpassingen, maar dat zal misschien teniet worden gedaan in de toekomst door onze 2 kinderen die nu nog erg klein zijn. Het gas verbruik is circa 1000 kuub (CV+warmwater+koken).

De beste keuze is voor mij niet perse het hoogste rendement in geld maar in meer in het zelfvoorzienend zijn

Graag suggesties!
@rube: je wilt graag zelfvoorzienend zijn en je dekt nu 75% van je elektra verbruik; misschien een idee om je verbruik te minderen - indien mogelijk natuurlijk - zodat je meer in de richting van de 100 % uitkomt.
ik zou zelf geen PV meer bijleggen plus het feit dat het nu gewoon netjes ligt, 2 rijen van 6 = mooi symmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Solar Garant schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:50:
[...]

Deze lamellen hebben kamers welke is gevuld met glycol,mede door het grote contact oppervlak worden de panelen gekoeld het medium word opgewarmt en gebruikt voor een warmtepomp bijvoorbeeld

Bedankt voor de foto's het is nu helder, leuk idee! Dit kan werken, zeker icm een warmtepomp. Je kunt dan alleen je warmtepomp niet gebruiken voor koeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe dat via de mail ofzo.

[ Voor 90% gewijzigd door Sprite_tm op 24-08-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippo765 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:56:
[...]

Is de andere kant van het dak geen optie?

Even voorstellen:

Ik ben flippo, ook geïnteresseerd in duurzame energie, volg dit topic sinds ongeveer maart en ben ook van plan een PV-systeem aan te schaffen en misschien daarna ook een zonneboiler.

Heb nu een huis uit 1974, alles voorzien van HR++ glas en me dak geisoleerd.
Verdere besparingen gaan worden: vloerisolatie, vloerverwarming, douche-WTW en spouwisolatie.
Welkom :)
Mooie planning. Op wat voor verbruik zit je momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:02
De topicstarter zet in de startpost: eerst energieverbruik terugdringen, dan pas PV plaatsen.
Onder het motto beter laat dan nooit, mijn eigen ervaring met het terugdringen van mijn verbruik. Het uitgangspunt is altijd geweest, dat we niet willen inboeten aan comfort. Of dat het inboeten aan comfort in verhouding moet staan tot het minderverbruik, maar dat is natuurlijk subjectief.

Ik ga de "naakte cijfers" geven, maar om alles in een perspectief te kunnen plaatsen, geef ik ook aan waar/hoe wij wonen.
Wij, dat is mijn vrouw en ikzelf, beide <30jaar, (nog:)) geen kinderen, wonen in een openbebouwing van 270m² gebouwd in 1986. We huren momenteel nog, dus ingrijpende veranderingen kunnen we sowieso niet doen. Wij zijn ook Belgen, dat kan het eventuele verschil in regelgeving of prijzen verklaren.

Lampen
Alle lampen in huis zijn spaarlampen, de overgrote meerderheid zijn van het warm-gele type. Het geneuzel over "koud licht" bij spaarlampen is dus klinklare onzin, als je maar wat uitkijkt. Een tijdje geleden was er in België een storm in een glas water (komkommertijd, weet u wel) over kwik in spaarlampen. Ook daar: als je uitkijkt naar het type (nieuwste type Philips Tornado bv) heb je daar geen last van. Gemiddeld halen mijn spaarlampen 60-65 Lm/W.
In enkele ruimtes hebben we ook elektronisch geschakelde TL's hangen. Ook daar kan je kiezen tussen koud-blauw licht of warm-geel. Beide zijn ongeveer even duur.
Als we 's avonds samen (mijn vrouw en ik) in de living zitten met het licht aan, verbruiken we 66W: 6*11W aan GU10 spaarlampen.
Aangezien we van in het begin overal spaarlampen of TL's hebben gehangen, kan ik geen vergelijking maken tussen "voor" en "na".

CV thermostaat
De verhuurder had een heel eenvoudige thermostaat hangen: aan of uit. Na akkoord hebben we die vervangen door een iets geavanceerder model: inregeling per minuut (lichtjes overdreven), per dag-van-de-week en op 0,1°. We hebben de thermostaat zo ingesteld dat de CV 's morgens opspringt 30minuten voor ik opsta en afspringt 30minuten voor ik weer het huis uit ben. 's Avonds hetzelfde verhaal: springt 20minuten voor ik thuiskom op en springt 1u voor we gaan slapen af. In het weekend draait ie gedurende de hele dag, maar als we weten dat we voor langere tijd weg zijn, dan zetten we die manueel af.
Als we thuis zijn vragen we 19,8° en als we weg zijn of slapen vragen we 16°.
Hier kan ik ook maar moeilijk vergelijken. We hebben het voorbije jaar 30% minder mazout (stookolie) gebruikt dan de vorige huurders (koppel van 50, beide nog werkend, kinderen al de deur uit), hoewel het vorige stookseizoen 80 graaddagen minder had.
Ik vraag me af wat het effect is van 's nachts helemaal niet te stoken. Natuurlijk moet de CV dan vroeger terug in gang schieten, maar netto ga ik toch minder verbruiken, niet? Ik lees daar tegenstrijdige berichten over...

Circulatiepompen
Heel de verwarmingsinstallatie is ondertussen 25 jaar oud (°1986). Het huis was onderverdeeld in 2 circuits. Een circuit voor beneden en voor het verste punt boven en een circuit voor boven vlak aan de ketel zelf. Het circuit voor boven had een lineaire circulatiepomp van 60W, om 2 radiatoren van warm water te voorzien. Maximale afstand te overbruggen: 11m. Het circuit voor beneden en de keten boven, maar dan ver van de ketel verwijderd had een pomp van 95W. Maximale afstand te overbruggen: 30m. Totale waanzin dus. De pomp voor het aparte circuit is veel te zwaar, zeker in vergelijking met de andere pomp/circuit. Omdat er wat problemen waren met de radiatorkranen, hebben we met de verhuurder samen bekeken wat er allemaal vervangen moest worden. We hebben het dan gedaan gekregen dat we thermostatische kranen zouden krijgen (wens van de verhuurder) en één frequentiegestuurde circulatiepomp. De invloed van de thermostatische kranen kan ik niet geven, maar het elektriciteitsverbruik van de pompen zie je heel sterk. Vroeger hadden we 24/7 155W aan pompen draaien, tenzij we heel de ketel afzetten (bv in de zomer). Nu hebben we 1 pomp die maximaal 45W verbruikt en het vermogen aanpast naar gelang de vraag. 45W is dus het maximum, vaak draait ie op minder (te zien op een mooie display).
Besparing: minsgtens 110W continu!

Boiler
Het huurhuis dat we nu betrekken wordt het warme water aangemaakt met elektriciteit. Vanaf de eerste dag heb ik daar een tijdschakelaar op gezet, zodat ie enkel in nachttarief opwarmt. Vroeger warmde ie om de 2 dagen gedurende 5u op. Ik heb dat na een proefperiode veranderd naar elke nacht gedurende 2u. Aangezien ik nogal vroeg opsta (5u ofzo) is het water nét opgewarmd tegen dat ik het nodig heb. Just-in-time-delivery als het ware. Deze nieuwe inregeling bespaarde 10% op het boilerverbruik.
Ik ben er nog niet uit of ik in een koopwoning (wss geen nieuwbouw) warm water op elektriciteit dan wel op aardgas zou laten maken. In een eerdere woning verbruikte ik per dag 0,3m³ aardgas voor warm water en dat is duurder dan 4kWh elektriciteit.

Internet/netwerk
Een tijd geleden zijn we overgestapt van ISP en heb ik meteen alle netwerkapparatuur op de schop genomen. Vroeger hadden we een ADSL modem en daarop aangesloten 3 draadloze routers (in AP modus) die in WDS stonden. Permanent 20W enkel voor het internet. Van onze ISP kregen we een modem met ingebouwde draadloze router, die staat 24/7 op. De 3 draadloze routers zijn vervangen door 1 draadloze router die verbonden is met een Cat5 via de kelder. De draadloze router wordt met KAKU (klik-aan-klik-uit) bediend. Op die manier scoorden we 14W. De vroegere toestellen verbruikten 5W elks, de nieuwe draadloze modem van mijn ISP verbruikt 6W. De enige router die er dan nog staat, werkt maar 1 of 2u per dag. Nauwelijks de moeite dus. Het gaat om een WRT54GL, die zijn volledig opgestart op 2-3s. Tijd genoeg om operationeel te zijn tegen dat een laptop uit hibernate ontwaakt is. In de living, waar we telkens met onze laptop zitten, liggen meerdere KAKU-afstandsbedieningen, dus je moet nooit zoeken of u verzetten om de KAKU te activeren.

Verrassende besparingen
Enkele maanden geleden ben ik, na een artikel in een Belgische krant, nog eens door het huis gegaan met een energiemeter. Dat leverde verrassende resultaten op.
Het artikel vermeldde wasmachines. Bij het nameten klopte het. Mijn wasmachine (Bosch, een model uit 2008, A+) verbruikt 9W als ie volledig uit staat. Het is zo'n model met een display en een aftelklok enzo, niets spectaculairs. En toch 7W. Gelijk een onderbreker tussen gestoken. Als je nu de wasmachine wil gebruiken, moet je eerst een schakelaar omzetten. Aangezien we maar met 2 zijn en nog geen kinderen hebben die veel was maken, gebruiken we de wasmachine maar enkele uren per week. De rest van de tijd sparen we stroom uit.
Ik heb ook de microgolfoven opgemeten. Blijkbaar verbruikt de microgolfoven als ie niet gebruikt wordt nog steeds 7W. Vermoedelijk het ledje om de klok weer te geven? Aangezien we in de keuken een gewone klok hebben hangen, is het microgolfovenklokje niet echt nodig. We hebben er een schakelaar tussen gezet, met een besparing van 7W, continu.
Mijn vaste computer heeft ook een KAKU gekregen, onder de bureau kruipen om een schakelaar om te zetten is echt niet handig. De computer verbruikte nog 8W als ie volledig uit stond (shutdown). Aangezien ik geen WOL ofzo gebruik, kon de KAKU er zonder problemen tussen. Weer een besparing van 8W en ook vrijwel continu want ik gebruik vooral mijn laptop.
Alle laptops in huis staan ofwel aan (in gebruik) ofwel af (shutdown) of hibernate. Standby gebruiken we niet. Dat zal ook wel besparen, maar dat heb ik nog niet opgemeten.

Brood
Wij zijn nog één van de weinigen die zelf brood bakken. In het begin deden we dat in een hete lucht oven: 15 min voorverwarmen (op temperatuur komen) en dan 35 min bakken. Aangezien de oven ingebouwd is en een aparte zekering heeft, heb ik dat nooit kunnen opmeten, maar ik vermoed dat een brood bakken al snel 2kWh betekende: ongeveer een uur lang toch wel 2000W. Dat hebben we vervangen door een broodbakmachine, waarbij je dan nog het voordeel hebt dat je dat kan programmeren enzo. 1 cyclus voor een brood kost ons 0,4kWh.

Met al die wijzigingen verbruiken we nu gemiddeld per dag 10,6kWh: 2,6kWh piektarief (06u > 21u) en 8kWh daltarief (waarvan 4kWh nodig is voor het warme water). Dat is in globo 24% minder dan vorig jaar (2011<>2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi verhaal, ook leuk om te zien dat in andere landen de gebruiken in de installatietechniek wat anders zijn dan wij ze hier kennen. Electrische boiler, mazout en dergelijke.

Je verbruik is dus flink omlaag, maar geloof me het kan echt nog veel lager. En ook ik wil geen comfort inleveren. Met betrekking tot het stoken en de nachtverlaging, zakt de temperatuur dan ook tot 16 graden? In dat geval is er nog wel iets aan de hand met de isolatie zou ik zeggen. Zou ik niet snel verwachten bij een 86 huis, ookal heb ik wel eens gelezen dat de luchtdichtheid van Belgische huizen erg laag is (in een europese context).

Succes met het verder speuren, maakt eens een aansluiting tussen je verbruikers in je huis vs de energieafrekening (ofwel meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Cafe Del Mar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:29:

Brood
Wij zijn nog één van de weinigen die zelf brood bakken. In het begin deden we dat in een hete lucht oven: 15 min voorverwarmen (op temperatuur komen) en dan 35 min bakken. Aangezien de oven ingebouwd is en een aparte zekering heeft, heb ik dat nooit kunnen opmeten, maar ik vermoed dat een brood bakken al snel 2kWh betekende: ongeveer een uur lang toch wel 2000W. Dat hebben we vervangen door een broodbakmachine, waarbij je dan nog het voordeel hebt dat je dat kan programmeren enzo. 1 cyclus voor een brood kost ons 0,4kWh.

Met al die wijzigingen verbruiken we nu gemiddeld per dag 10,6kWh: 2,6kWh piektarief (06u > 21u) en 8kWh daltarief (waarvan 4kWh nodig is voor het warme water). Dat is in globo 24% minder dan vorig jaar (2011<>2010)
Daar vergis je je toch wel. De oven zal die 2000 watt verbruiken tijdens het opwarmen, maar om de oven warm te houden is niet "zoveel" energie nodig. Hij zal af en toe zijn verwarmingselement aan en uitzetten.
Rekenen met 2kWh is daar nogal overdreven. Ik denk eerder aan de helft. (maar dat is een gok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Brood bakken in een broodmachine is inderdaad een goede move. We stonden versteld van de geringe hoeveelheid energie die een broodbakmachine nodig heeft om een brood te bakken. Vroeger bakten we ook in een gasoven en later in een elektrische. Die verbruiken colossaal veel energie voor 1 á 2 broden.

Enige nadeel is de tijd die de broodbakmachine nodig heeft. Het duur uuuuuren.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:10

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 09:13:
Brood bakken in een broodmachine is inderdaad een goede move. We stonden versteld van de geringe hoeveelheid energie die een broodbakmachine nodig heeft om een brood te bakken. Vroeger bakten we ook in een gasoven en later in een elektrische. Die verbruiken colossaal veel energie voor 1 á 2 broden.

Enige nadeel is de tijd die de broodbakmachine nodig heeft. Het duur uuuuuren.
We doen allebei, brood bakken in een machine en in de oven. Heeft allebei voordelen, maar brood uit de oven geeft veel meer mogelijkheden in vorm en smaak en de korst is ook lekkerder.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

wat zijn de mogelijkheden van een warmtepomp in een bestaande woning, kan dit via het kruipluik bij de voordeur aangezien er geboord moet worden.

en een zonneboiler welke is beter die op zonnepanelen lijken of die met die buizen?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:52:
Je verbruik is dus flink omlaag, maar geloof me het kan echt nog veel lager. En ook ik wil geen comfort inleveren. Met betrekking tot het stoken en de nachtverlaging, zakt de temperatuur dan ook tot 16 graden? In dat geval is er nog wel iets aan de hand met de isolatie zou ik zeggen. Zou ik niet snel verwachten bij een 86 huis, ookal heb ik wel eens gelezen dat de luchtdichtheid van Belgische huizen erg laag is (in een europese context).
De temperatuur zakt, afhankelijk van het weer, effectief tot 16°, als het buiten -10° vind ik dat precies niet zo raar? Het huis zelf is goed geïsoleerd naar de (Belgische) normen van 1986, maar open bebouwing is niet de meest zuinige bouwvorm... K-peil bestond nog niet in 1986 volgens mij, er zit alleszins 6 cm isolatie in de muren en het dak.
Ik las op "cvtuning.nl" dat je beter de verwarming 's nachts volledig uitzet. Dat ga ik dit jaar eens bekijken. Aangezien we een ondergrondse mazouttank hebben is het tussentijds evalueren van verbruik niet mogelijk. Als we de tank bijvullen zien we of meer dan wel minder hebben vebruikt dan vorig jaar. That's it.
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:52:Succes met het verder speuren, maakt eens een aansluiting tussen je verbruikers in je huis vs de energieafrekening (ofwel meterkast)
Je bedoelt dat ik, in plaats van grootverbruikers op te sporen, gewoon alle verbruikers in kaart moet brengen om zo tot mijn dagverbruik te komen? Dan zou ik elk toestel moeten opmeten gedurende een langere periode? Pfieuw.

@ericplan: brood uit de oven is veel lekkerder (zelfde ingrediënten) en een stuk veelzijdiger, maar een broodmachine is super handig en zuinig. Voor dagelijks gebruik maakt het machine ons brood, soms in het weekend is het brood uit de echte oven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Goed nieuws: De Raad van State heeft zojuist een streep gezet door de kolencentrale bij de Eemshaven

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mijn live-monitor is tijdelijk even offline, wordt aan gewerkt. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

SunshineCompany schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:24:
Mijn live-monitor is tijdelijk even offline, wordt aan gewerkt. :)
Gebeurd altijd tijdens de vakantie!!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Vmu schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:21:
Goed nieuws: De Raad van State heeft zojuist een streep gezet door de kolencentrale bij de Eemshaven
Idd _/-\o_
Raad van State haalt streep door kolencentrale Eemshaven
Laatste update: 24 augustus 2011 10:25 info Bekijk op de kaart
AMSTERDAM - De RWE/Essent-kolencentrale die gepland stond in de Eemshaven komt er niet. Dat heeft de Raad van State bepaald.

Volgens het rechtscollege is onvoldoende onderzoek gedaan naar de gevolgen voor onder meer de Waddenzee en de Waddeneilanden.

Wat de uitspraak precies betekent voor de bouw van de centrale, is nog onduidelijk. Er wordt al 3 jaar aan gebouwd. De centrale moet de grootste van Nederland moet worden en kost 2,6 miljard euro.
Voor 2,6 miljard kun je heel wat daken blauw maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 24-08-2011 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Maar wat de uitspraak voor de bouw betekend is nog niet duidelijk, maar NU weet al wel dat die er niet komt? Eerst maar eens wachten op reactie RWE.

Iemand Henny vd Most al in de Eemshaven gesignaleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wie kan mij helpen met de volgende vragen?

We hebben een Nefit Ecomline excellent HR30. Een combiketel met warmwater vat.
De ketel verbruikt als hij in de nacht uit staan 10W per uur.

Vragen:
1. Is het een probleem als ik met de Plugwise de ketel uitschakel van 0.00 - 5.00 uur? In 8 van de 12 maanden slaat de ketel in de nacht niet aan.

2. Ik kan het op temperatuur houden van het boilervat uitschakelen via de thermostaat. De zonneboiler kan bij mij dan die funktie overnemen.
Als ik dat zou doen, levert de combi dan toch nog heet water op doorstroom?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:48:
Vragen:
1. Is het een probleem als ik met de Plugwise de ketel uitschakel van 0.00 - 5.00 uur? In 8 van de 12 maanden slaat de ketel in de nacht niet aan.

2. Ik kan het op temperatuur houden van het boilervat uitschakelen via de thermostaat. De zonneboiler kan bij mij dan die funktie overnemen.
Als ik dat zou doen, levert de combi dan toch nog heet water op doorstroom?
1. Dat is geen enkel probleem. Een ketel kun je gewoon in en uitschakelen. Meet wel even hoeveel deze verbruikt bij het opstarten. Veel ketels beginnen dan aan ontluchtingsprogramma etc.. Het kan best zijn dat dit programma meer verbruikt dan 5 uur in stand-by.

2. Zit er geen 25l boiler in zo`n toestel? Als je temperatuur in de zonneboiler constant hoog is, heb je geen kans op legionella, dus zou het kunnen. Kijk ook even of je het echt doorstroom kunt maken, dus buiten de boiler om. Anders vul je telkens die boiler met warm water, waarna je het laat afkoelen. Daarnaast moet je een behoorlijke tijd wachten op warm water, dus ook niet echt een besparing lijkt me.

Dus opstartverlies, warmteverlies uit je zonneboiler, veel verspilling van drinkwater en kans op legionella. Maar als je dat apparaat bijna nooit gebruikt tussen 00:00 en 05:00 zou ik het wel aandurven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
als ik het allemaal goed zie op de foto's
heb je 2 lussen voor de verwarming door het huis lopen.
(meestal word er dan 1 lus een keer extra gesplitst voor de wc/gang/badkamer.)
je zou daar in plaats van 2 lussen er 1 grote lus van kunnen maken.
dat betekent wel dat er wat buizen op de beneden verdieping moeten worden aangepast (verdikt meestal alleen maar op de 1e verdieping.).
als dan de boiler en voerverwarmings-unit op strategische plaatsen in de lus liggen kan het makkelijk aangesloten worden.
desnoods leg je een vloerverwarming van 5 groepen.

het is dan wel afhankelijk van de temperatuur van het c.v. water waar je mee stookt.
(is het een goeie gok dat jij je ketel op 55 graden hebt staan voor de cv? of staat i nu toch lager.)

mischien kun je dan ook de wa installatie gebruiken van de ketel.
(heb ik niet uitgezocht. en de meeste wa installaties zijn niet erg zuinig voor een huis of werken niet via een systeem wat je eigenlijk wil zoals bij mijn ketel.)

het idee is van engelbertus aan hem de eer.

(eoi eoi migjes wat denk je weer te moeilijk na.
het kan eigenlijk veel simpler.
boiler gewoon aansluiten op de verwarming.
op de aanvoer naar boiler een kraan om het systeem uit te kunnen zetten voor als het echt winter is.
op de uitvoer van de boiler een termostatiese kraan. zo 1 die je gebruikt als je een hele kleine vloerverwarming maakt om er voor te zorgen dat de c.v water temperatuur niet te hoog word die zijn zonder pomp(ik denk aan 65 graden).
eventueel is het ook misschien mogelijk om de aanvoer kraan te laten regelen door de aansturing van de zonneboiler. dat zou het systeem helemaal af maken.

dus eerst het warme cv water langs de boiler laten gaan waar besloten word om de temperatuur nog verder te verhogen als mogelijk en dan door het huis heen sturen.
dit kan makkelijk omdat je toch al op zoon lage temperatuur stookt. (hoe lager hoe efficienter dit systeem word.)
doordat het water dan eerst door het huis gaat zal het weer af gekoeld zijn als het bij de ketel komt en die blijft dan door draaien.
er zijn best wel wat dagen in maart,april en september waar in dat mogelijk is.
is niet het efficiëntste systeem maar de kosten er voor zijn ook niet duur.
voor 200 euro ben je al een heel eind.
voordeel is ook nog dat je tenminste wel rest warmte over houd in de boiler voor tap water.
)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Heeft iemand een mooie voorbeeldgrafiek van de instantane electriciteitsvraag binnen Nederland. Liefst per minuut natuurlijk. In ieder geval zo gedetailleerd mogelijk.
Ik denk dat zo'n grafiek het mooi doet wanneer iemand je de vraag stelt wat we dan wel niet moeten doen als de zon achter een wolk verdwijnt. Waarschijnlijk is de onregelmatigheid in de vraag zelf veel groter.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Knip!

[ Voor 99% gewijzigd door Sprite_tm op 24-08-2011 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Solar Garant schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:50:
[...]

Deze mannen hebben ook een aardig idee in dezelfde richting:

http://www.new-energy.tv/...e_en_pv_geintegreerd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Kunnen de zonnepanelen leveranciers die discussie over kwaliteit en labeltjes trouwens gewoon telefonisch/mail met hun klanten voeren? Het is geen acquisitie topic.
Sprite_tm: bericht in modbreak gezet om er meer nadruk op te leggen

[ Voor 21% gewijzigd door Sprite_tm op 24-08-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:43

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 11:25:
@flitspaal.nl
als ik het allemaal goed zie op de foto's
heb je 2 lussen voor de verwarming door het huis lopen.
(meestal word er dan 1 lus een keer extra gesplitst voor de wc/gang/badkamer.)
je zou daar in plaats van 2 lussen er 1 grote lus van kunnen maken.
dat betekent wel dat er wat buizen op de beneden verdieping moeten worden aangepast (verdikt meestal alleen maar op de 1e verdieping.).
als dan de boiler en voerverwarmings-unit op strategische plaatsen in de lus liggen kan het makkelijk aangesloten worden.
desnoods leg je een vloerverwarming van 5 groepen.

het is dan wel afhankelijk van de temperatuur van het c.v. water waar je mee stookt.
(is het een goeie gok dat jij je ketel op 55 graden hebt staan voor de cv? of staat i nu toch lager.)

mischien kun je dan ook de wa installatie gebruiken van de ketel.
(heb ik niet uitgezocht. en de meeste wa installaties zijn niet erg zuinig voor een huis of werken niet via een systeem wat je eigenlijk wil zoals bij mijn ketel.)

het idee is van engelbertus aan hem de eer.

(eoi eoi migjes wat denk je weer te moeilijk na.
het kan eigenlijk veel simpler.
boiler gewoon aansluiten op de verwarming.
op de aanvoer naar boiler een kraan om het systeem uit te kunnen zetten voor als het echt winter is.
op de uitvoer van de boiler een termostatiese kraan. zo 1 die je gebruikt als je een hele kleine vloerverwarming maakt om er voor te zorgen dat de c.v water temperatuur niet te hoog word die zijn zonder pomp(ik denk aan 65 graden).
eventueel is het ook misschien mogelijk om de aanvoer kraan te laten regelen door de aansturing van de zonneboiler. dat zou het systeem helemaal af maken.

dus eerst het warme cv water langs de boiler laten gaan waar besloten word om de temperatuur nog verder te verhogen als mogelijk en dan door het huis heen sturen.
dit kan makkelijk omdat je toch al op zoon lage temperatuur stookt. (hoe lager hoe efficienter dit systeem word.)
doordat het water dan eerst door het huis gaat zal het weer af gekoeld zijn als het bij de ketel komt en die blijft dan door draaien.
er zijn best wel wat dagen in maart,april en september waar in dat mogelijk is.
is niet het efficiëntste systeem maar de kosten er voor zijn ook niet duur.
voor 200 euro ben je al een heel eind.
voordeel is ook nog dat je tenminste wel rest warmte over houd in de boiler voor tap water.
)
Ik heb inderdaad twee lussen in huis. Aan de voorkant van het huis zitten alle radiatoren aan de voorkant van het huis ( wc / gang / woonkamer voorkant / badkamer/zolderkamer voor/grote slaapkamer voorr ).

De tweede lus is wat groter. Daar zit de rest van het huis op. Oorspronkelijk zat de CV ketel ongeveer in het midden waardoor beide lussen ongeveer even groot waren. De CV ketel zit nu aan de voorkant van het huis. Vandaar dat met CV tuning het systeem behoorlijk is getuned nu.

Wat betreft je idee om de zonneboiler in serie te zetten met de retourleiding van de CV ketel mbv een kraan en een thermostatisch mengventiel. Ik stook nu op 65 graden aanvoertemperatuur maar de CV ketel regelt dit zelf terug wanneer dit kan.

Het probleem is, volgens Remeha, dat mijn CV ketel in storing gaat wanneer de retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur. Gesteld ik heb in september nog 60 graden in de boiler maar de aanvoertemperatuur is maar 45 graden dan gaat het systeem in storing, ik zou dus een intelligente mengkraan moeten hebben die ik dynamisch kan sturen afhankelijk van de aanvoertemperatuur van de CV. Als ik de retour altijd 1 of 2 graden kouder hou dan de aanvoer van de CV dan zou dit systeem volledig automatisch moeten werken.

Alleen bestaan dit soort thermostatische mengkranen?
FicoF schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:05:
Kunnen de zonnepanelen leveranciers die discussie over kwaliteit en labeltjes trouwens gewoon telefonisch/mail met hun klanten voeren? Het is geen acquisitie topic.
Volledig mee eens, ik hiervoor ook weer een topic report aangemaakt. Dit type discussie is juist wat we NIET meer willen hier in het topic. :F

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 24-08-2011 13:07 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flitspaal

Jazeker bestaan dit soort mengkranen.
Gewoon een mengkraan met servo erop gestuurd door een regeling.
Hier werkt het perfect, kan op 0,1gr de aanvoertemperatuur sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
FicoF schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:05:
Ik ben het hier niet mee eens.
Ik vind dat er binnen grenzen kritisch over producten van leveranciers gepraat kan worden.
Ik steek er wel wat van op.
Ik heb nog nooit iemand op deze manier zien reageren over de meldingen in dit forum dat er geen onafhankelijke onderzoeken over Tonzon zou zijn (ook een leverancier).
Is het dan zo dat wanneer Tonzon in dit forum op die kritieken zou reageren dat het per direct verbannen moet worden naar de achterkamers en de potentiele klanten het dan zelf maar uit moeten zoeken?
Ik dacht dat we hier waren om elkaar te helpen en te voorzien van informatie.
Het enige wat ik hier zie is dat er melding wordt gemaakt van een gewijzigd aanbod van een leverancier.
Als Greenchoice vanaf morgen zijn producten aanpast en dat op dit forum wordt gezet wordt er toch ook geen TR gemaakt?
Als ik de wijziging van producten van MDZ op dit forum had gepost was het dan wel toegestaan?

Overigens ben ik zeer benieuwd wat de nieuwe afspraken zijn t.a.v. de leveranciers in dit topic. Daar heb ik niemand iets concreet over horen zeggen. Wellicht dat een moderator dit voor ons allen inzichtelijk kan maken zodat iedereen weet wat er is afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:15:
@Flitspaal

Jazeker bestaan dit soort mengkranen.
Gewoon een mengkraan met servo erop gestuurd door een regeling.
Hier werkt het perfect, kan op 0,1gr de aanvoertemperatuur sturen.
Heb je daar een link van hoe dat precies werkt en waar ze gekocht kunnen worden? In dat geval kan ik namelijk perfect mijn zonneboiler volledig automatisch aansluiten op mijn CV circuit. Het grote voordeel van een mengkraan is ook dat deze automatisch ook dienst doet als afsluiter wanneer m'n zonneboiler steenkoud is :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heb ik:
http://www.haustechnik-ex...31efe2f53ca84b0f9c1c4b0b6

Maar wel gestuurd door m'n UVR want je hebt er voelers bij nodig zodat de servo gestuurd kan worden.
Ook moet de uitgang puls gestuurd worden linksom en rechtsom.
http://www.zonpower.nl/ph...?f=30&t=96&p=11581#p11581

Het zwarte kastje rechts is de servo die de aanvoertemperatuur regelt voor de verwaming.
De gele zijn de 2wegkleppen voor de verschillende verwarmingsgroepen (woonkamer, badkamer, vloerverwarming)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
flitspaal.nl schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:20:
[...]

Heb je daar een link van hoe dat precies werkt en waar ze gekocht kunnen worden? In dat geval kan ik namelijk perfect mijn zonneboiler volledig automatisch aansluiten op mijn CV circuit. Het grote voordeel van een mengkraan is ook dat deze automatisch ook dienst doet als afsluiter wanneer m'n zonneboiler steenkoud is :)
Ik heb hier ook al eens over nagedacht en ik vraag mij het volgende af.
Een CV ketel werkt het minst efficient bji het bereiden van warm tapwater. De temperatuur van de wisselaar moet zo hoog worden dat condenseren niet echt mee mogelijk is. Stel nu dat in putje winter de zonneboiler nog 15 graden zou zijn. (ik heb een open systeem met doorstroomwisselaar, dus bij mij kan dat voorkomen) Als ik het retourwater van mijn CV hier doorheen laat stromen dan wordt het vat dus door de CV ketel een beetje verwarmd, de CV ketel zal wat extra gas moeten verbranden (op een efficiente wijze, want lage temperatuur) Als de ZB zo koud is zal het buiten ook wel lekker fris zijn en mij CV water retour iets van 25 graden. Het buffervat zal dan uiteindelijk ook deze temperatuur bereiken en dus het tapwater weer een klein beetje voorverwarmen. Hierdoor hoeft de CV tijdens tapbedrijf minder hard te werken. Feitelijk beperk je de piek in de warmtevraag een beetje. Bovendien hou je de ZB op een soort basistemperatuur, zodat het eerste beetje zon gelijk nuttig gebruikt kan worden.
Als het energetisch gezien nou weinig uitmaakt, of wellicht iets oplevert, dan zou <in mijn geval> een lastige regeling helemaal niet nodig zijn en kan ik de CV retourleiding gewoon door het buffervat laten lopen. Iemand enig idee hoe hier de energiebalans ligt????

NB mijn CV ketel gaat niet in storing bij een Retourtemp hoger dan de aanvoer temp. In den beginne had ik in dit huis een ZB met een 3000 liter buffervat en 10m2 collectoren, welke aan het eind van de zomer 95 graden was, maar toen wij ergens eind oktober moesten gaan stoken was daar nog maar 50 graden van over en daar had ik maar liefst 14 dagen profijt van... kortom.. die opzet was niet interessant. De retourtemperatuur werd wel hoger dan de aanvoertemp, de brander ging gewoon uit en de pomp bleef draaien. Het gaat hier om een intergas ketel, dus niet alle CV ketels reageren identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:42:
Deze heb ik:
http://www.haustechnik-ex...31efe2f53ca84b0f9c1c4b0b6

Maar wel gestuurd door m'n UVR want je hebt er voelers bij nodig zodat de servo gestuurd kan worden.
Ook moet de uitgang puls gestuurd worden linksom en rechtsom.
[afbeelding]

Het zwarte kastje rechts is de servo die de aanvoertemperatuur regelt voor de verwaming.
De gele zijn de 2wegkleppen voor de verschillende verwarmingsgroepen (woonkamer, badkamer, vloerverwarming)
De link werkt niet, hij gaat wel naar de webshop maar niet naar het juiste artikel, heb je een artikelcode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 13:46:
[...]

De link werkt niet, hij gaat wel naar de webshop maar niet naar het juiste artikel, heb je een artikelcode?
De servo:
http://www.haustechnik-ex...info.php?products_id=4795
Mengventiel is de keuze aan je zelf welke je nodig hebt, 3weg is normaal voldoende:
http://www.haustechnik-ex....php?cPath=24_630_631_632

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl

als je aanvoertemperatuur 65 graden is ga je het niet hallen met mijn methode.
alles daar onder is geen probleem.

voorbeeld met 45 graden aanvoer temperatuur.
ketel 45 graden -> boiler 65 graden -> door het huis heen terug naar 45 graden(waarschijnlijk lager)
die 20 graden verliest het c.v. water wel als het door het huis is geweest.

je moet dan wel effen spellen met de retour thermostaat van de boiler maar het zal wel lukken denk ik.
misschien moet die dan lager als de ketel een storing krijgt.

(je hebt het er over dat die remeha ketel zelf beslist wat de water temperatuur moet zijn.
daar kan ik niks over vinden. we hebben het niet over de aansturing van de ketel. die probeert daar wel wat mee te doen, maar dat heeft geen effect op de rest van het verhaal. dat werk alleen maar juist in je voordeel.
de ketel slaat pas op storing als de retour temperatuur boven de aanvoertemperatuur komt.
openterm help je in dit geval.
kan zijn dat ik dat ergens iets over het hooft zie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Waarschuwing:
.................................... Er staat een rijtje leveranciers in de topicstart, .............................

Die zijn verwijderd!!

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
ZonneStroom schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:12:
Waarschuwing:
.................................... Er staat een rijtje leveranciers in de topicstart, .............................

Die zijn verwijderd!!
Nee hoor, JULLIE zijn verwijderd. De andere leveranciers die hier geen installatiehulp geven, ervaringen uitwisselen over nieuwe en bestaande producten, ons van prachtige plaatjes voorzien, mede GOT'ers helpen met het optimaliseren van hun installatie (gratis!) en verder geen waarde toevoegen aan dit topic staan nog prominent in de TS:
Daarna is het zaak om een aantal offertes op te vragen.

Andere bedrijven
•http://www.solarnrg.nl
•http://www.esdec.nl
•http://www.zon-panelen.nl/
•www.peveco.nl
•www.sunkit.nl
Jullie lijken wel outcasts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:24
Inderdaad de wereld op zijn kop.... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

:( Helemaal mee eens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Topicstart aangepast, andere bedrijven ook verwijderd, verwijst nu door naar top50solar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

mightym schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 07:25:
[...]

Bedankt voor de foto's het is nu helder, leuk idee! Dit kan werken, zeker icm een warmtepomp. Je kunt dan alleen je warmtepomp niet gebruiken voor koeling!
De koeling is geen probleem dit kun je los van elkaar doen, hangt ook een beetje van merk en model af natuurlijk.
Maar het is inderdaad een leuk concept.

Het zelfde word ook al bij agrariers en en landbouw bedrijven toegepast, er worden dan ook deze lamellen gebruitkt bijvoorbeeld in mestkelders. Altijd circa 20graden perfect voor een warmtepomp.

Je kan ook schuttingen maken als design in zwart uitgevoerd, ook als erfscheiding.
De warmte word dan bijvoorbeeld benut voor een zwembad. Er zijn al een aantal van deze opstellingen geplaatst in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 26-09 17:20
volgens mij is het dat de ketel in storing gaat als de retour warmer is dan de aanvoer temperatuur, de normale werking van een cv ketel. maar dat is dus ongewenst als je een zonneboiler hebt? volgens mij kun je dus e.e.a. in de modernere ketels wel aanpassen, zodat de pomp wel doordraait.
maar de kans is dat ie dan altijd blijft draaien en niet alleen bij warmtevraag.
overigens.
idd. opentherm zorgt voor de modulatie van de aanvoertemperatuur. maar ook een aan uit regeling maakt gebruik van modulatie, maar dan van de branderautomaat. die gaat vanzelf lager branden als dat kan. wat daar het criteium voor is weet ik niet, maar waarschijnlijk gaat ie gewoon lager branden als de aanvoertemperatuur wordt bereikt.

dus eigenlijk doen alle ketels wel aan modulatie. opentherm zorgt er alleen voor dat ook de aanvoertemperatuur moduleert als dat. ( dus als de thermostaat meet dat de ruimte op temperatuur is.

doordat de thermostaat ook bijhoud hoe snel de ruimte op (kan) warmen, kan hij ook verder bepalen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen om het op de ingestelde temperatuur op de gewenste temperatuur te hebben..
ik neem aan dat hij daarvoor ook in de gaten houd hoeveel graden hij op het secifieke moement moet opwarmen, en niet gewoon een bepaalde tijdsduur aanhoudt.

hierdoor zal de thermostaat dus ook rekening kunnen houden met het "seizoen", omdat het gebaseerd is op actuele gegevens. met een weersafhankelijke regeling ( icm opentherm) neemt de thermmostaat ook de buitentemperatuur mee in zijn berekening, zodat hij ook beter kan voorspellen wanneer hij moet beginnen met aanwarmen, en ook, tijdens het op temperatuur houden, wat de gewenste aanvoertemperatuur moet zijn. ik weet alleen niet of je dan ook zelf de stooklijn kunt aangeven, er staat me iets van bij dat de thermostaat dan zelf de "stooklijn" bepaalt.

alleen als je weersafhankelijke regeling hebt op de ketel, dan moet je wel een stooklijn instellen.

als je verder weer een hele grote boiler hebt, die swinters koud blift door weinig zon, kost het natuurlijk wel veel enrgie als je met 65 graden aanoer stookt, want retour is dan 45 graden, en dat betekent dan dat je continue een grote voorraad warm water op 45 graden aan het houden bent. al kan dat op dat moment op een zeer eficiente wijze, alsnog kost dat veel geld lijkt me. die paar "seconden" dat je tapwater gebruikt is niet zo heel duur, en bij douchen kan het volgens mij ook wel efficient doordat de wisselaar zelf ook goed heet wordt. een douch WTW zet dan denk ik meer zoden aan d e dijk, want volgens mij maakt je bij het gebruik van tapwater ook gewoon gebruik van een modulerende techniek.

je kunt je cv ketel alleen voor naverwarming ( dus in serie zetten) als je boiler ook echt door de zon wordt opgewarmd tot nabij de gewenste temperatuur lijkt mij.

ik weet niet hoe atag e.e.a. doet in hun zonneboiler/cv combi, maar je zou eric eens moeten vragen hoe dat nu eigenlijk "werkt" die boiler heeft volgens mij meerdere spiralen en kun je instellen wanneer welk water door de zonneboiler en of cv word verwarmd.
als alles in 1 oplossing is dat van atag dus ideaal, maar het is wel een "product" dat gebonden is aan een bepaald systeem lijkt me, wil je iets compleet anders qua bijvoorbeeld vloerverwarming, en radiatoren, andere zonnecollectoren / regeling of boiler, dan moet je concessies doen. en dan is de atag wel opeens gewoon een duur apparaat.

denk ik dan.
maar het is dat ik nog maar 3 jaar een nieuwbouwwoning heb met een intergas ketel, dat ik niet echt naar iets anders kijk ( al kost die intergas drie keer niks, (voor een cv ketel dan) en is het misschien de moeite waard om je oude ketel die in storing gaat als de retour te warm wordt, te vervangen)

[ Voor 16% gewijzigd door engelbertus op 24-08-2011 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Zojuist Eon aan de lijn gehad om te vragen of mijn jaarrekening kan komen te vervallen en alleen een eindrekening opgemaakt kan worden.
Mijn jaarrekening komt omstreekst 16-9 en mijn eindrekening op mijn overstap datum, 19-9.
Ze konden niets beloven, maar ze klonken zeer meewerkend.
We gaan 't zien. We hebben in ieder geval afgesproken dat ik de meterstanden zowel aan Greenchoice als aan Eon doorgeef op 19-9.
Eind juli zijn de meterstanden opgenomen (en inmiddels doorgegeven) door Endinet omdat ik zonnepanelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:24:
[...]

Welkom :)
Mooie planning. Op wat voor verbruik zit je momenteel?
Gas: rond de 1000m3
Elektra: rond de 3000kWh

Het is een meerjarenplan, ben niet van plan te gaan lenen en geld stroomt nou eenmaal niet binnen.
Ik denk dat het elektraverbruik ook nog behoorlijk naar beneden kan met een nieuwe keuken (rond de 20jr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021
Speksteenkachel schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:37:
[Solarmillennium 1.000 MW]

Zonnigtype kom er maar in 8)
Is er iets dan? Ze gaan gewoon profiteren van de almaar dalende moduleprijzen voor PV, en stuiten in de zoveelste crisistijd op de problemen rond CSP projecten die alleen maar "groot" uitgevoerd kunnen worden om rendabel te worden geëxploiteerd, en dan ook een enorme sloot geld nodig hebben. PV is schaalbaar, beter behapbaar, flexibel op te waarderen (delen van grote projecten stapsgewijs opleveren wanneer de "omstandigheden" dat toelaten). Vandaar dat ze ook spreken (CSP blijft hun core-business) van hybride CSP / PV centrales.

Of had je het over de "eenheid"? Vergeet niet dat heel vaak het nominale vermogen van zonnestroom (PV) systemen ook in "MW" wordt geschreven. Tot in het vakblad Photon aan toe... (dat ik zo'n eigenwijze heikneuter ben, met MWp zegt helemaal niets... :+ )

Overigens beginnen zelfs de Chinese PV reuzen te kraken onder de door hen zelf veroorzaakte module prijsdump operaties:

260 miljoen USD netto verlies in tweede kwartaal bij Suntech

Winstwaarschuwing voor tweede kwartaal en heel 2011 bij LDK Solar

Winstmarges ("operative income") bij Yingli Solar, ondanks grote toename afzet modules, terug gelopen

Elke keer wordt weer als hoofdreden de enorme prijsdaling bij modules opgevoerd. M.a.w.: wie het laatst lacht, lacht misschien het best, en het gaat er nu blijkbaar om wie het prijsdump proces het langst vol gaat houden, om de andere Aziatische reuzen te proberen te breken. Dit alles natuurlijk bij nog immer voortgaande schaalvergroting, met als zeer grote en vooralsnog moeilijk te beantwoorden vraag: waar gaan in Gaia's naam die monsterachtige hoeveelheden modules straks allemaal heen?

Tip: Contatore fotovoltaico Italië is ook in de remmen gegaan, status momenteel nog "maar" 9,5 GWp... :o

Was gisteren voor het eerst van mijn leven op Vliegveld Valkenburg (bekende theater voorstelling...), wat een zee van ruimte daar. Ik droom ondertussen mooie dromen van een voormalig vliegveld vol met zonnepaneeltjes (en neen, daar passen geen tien Gieg, helaas...) :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Quote: Was gisteren voor het eerst van mijn leven op Vliegveld Valkenburg (bekende theater voorstelling...), wat een zee van ruimte daar. Ik droom ondertussen mooie dromen van een voormalig vliegveld vol met zonnepaneeltjes (en neen, daar passen geen tien Gieg, helaas...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden, sondern: "Ich bin in Limburg gewesen"... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:56:
Quote: Was gisteren voor het eerst van mijn leven op Vliegveld Valkenburg (bekende theater voorstelling...), wat een zee van ruimte daar. Ik droom ondertussen mooie dromen van een voormalig vliegveld vol met zonnepaneeltjes (en neen, daar passen geen tien Gieg, helaas...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden, sondern: "Ich bin in Limburg gewesen"... :*)
Ja, leuk gevonden, maar waarschijnlijk geen Hochdeutsch ;) . En hoeveel Gieg gaan "jullie" neerkwakken dan, en op welk "voormalig vliegveld"?

"Ich bin ein Berliner" is meer van toepassing op het Ahrensfelde project bij Berlijn van Pfixx Solar (ook een NL project ontwikkelaar). Die echter te laat leek te zijn voor de degressie van 1 januari (26,1 MWp op 3 januari ingeschreven bij Bundesnetzagentur). Hadden jullie ook zoiets in gedachten?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helaas, Zonnigtype, wij moeten het in Limburg doen met de Bourgondische instelling en de gastvrijheid naar "vliegveldbezoekers".

Energiebesparing en zeker de fenomenen PV en zonneboilers zijn nog niet echt gemeengoed. Maar misschien is dit ook niet vreemd: hoge werkloosheid en versnelde vergrijzing zorgt ervoor dat budgetten voor "zinvolle" energie-opwekking nou niet echt op straat liggen.

Wel is het mij al gelukt om een wethouder te overtuigen dat zg. primaire energie niet betekent dat we het hebben over steenkool, olie, atoom-energie e.d., maar dat hiermee wind, zon, water en bodemwarmte mee wordt bedoeld.

Ik houd wel van een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wat vinden jullie, is het zonde om 3x 235Wp Yingli op een Soladin 600 op een 2-assige home-made solartracker te zetten? Hoe vaak gaat die 600 grens behaald worden? Als je er bijv. 3 x 210 Wattpiek Suntech opzet, dan haal je er 1200 kWh / kWp mee (volgens mij), dat zou betekenen dat je op 750 kWh / jaar komt. Nu zet je er 3 x 235 Wp op, en zal het af en toe afgekapt worden. Wellicht haal je dan 1150 kWh / kWp, en zit je op 800 kWh.

Graag jullie mening :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Persoonlijk zou ik nooit meer Wp leggen dan mijn omvormer max. kan "omvormen", op een tiental Wattjes na.
De panelen van 235 Wp zijn waarschijnlijk een stuk duurder dan die van 210 Wp.
Dit los van de tracker.
Ik zou dus gaan voor 3 x 210 Wp.

Mijn SB 3000 geeft af en toe 3040 W aan, maar dat zijn momentopnamen (maar wel leuke momenten :P . Op het dak ligt 3040 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Laatst online: 07:26
je mag toch 5-10% over dimensioneren voor Nederland

maar idd is 3x 210 goedkoper dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, het prijsverschil is niet heel groot. Verder is meer vermogen op een omvormer heel normaal.. tot op bepaalde hoogte. 99% van de tijd functioneren de panelen < 85%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 08:29:
Boiler
Het huurhuis dat we nu betrekken wordt het warme water aangemaakt met elektriciteit. Vanaf de eerste dag heb ik daar een tijdschakelaar op gezet, zodat ie enkel in nachttarief opwarmt. Vroeger warmde ie om de 2 dagen gedurende 5u op. Ik heb dat na een proefperiode veranderd naar elke nacht gedurende 2u. Aangezien ik nogal vroeg opsta (5u ofzo) is het water nét opgewarmd tegen dat ik het nodig heb. Just-in-time-delivery als het ware. Deze nieuwe inregeling bespaarde 10% op het boilerverbruik.
Ik ben er nog niet uit of ik in een koopwoning (wss geen nieuwbouw) warm water op elektriciteit dan wel op aardgas zou laten maken. In een eerdere woning verbruikte ik per dag 0,3m³ aardgas voor warm water en dat is duurder dan 4kWh elektriciteit.
Boiler voor warm water vind ik eigenlijk niet interessant. Ik had voorheen een VR-ketel met boiler, die stookte de hele dag door het water naar 85 graden, liet het afkoelen naar 60 graden en deed daarna gewoon weer hetzelfde. Dat kostte me in de zomer toen het hele huis verder leeg was en niemand tapwater gebruikte gewoon 1m3 per dag terwijl het binnenshuis 25 graden was :X. Omgerekend naar een heel jaar is dat ruim 350 kuub gas wat je nutteloos de pijp doorstookt. Waarschijnlijk zal dat nog wel meer geworden zijn ook, aangezien de ketel in een ongeisoleerde berging hangt en het daar winters veel kouder wordt waardoor de verliezen nog groter zijn.
Nu hangt er een Intergas HRE 28/24 met dezelfde capaciteit, maar zonder boiler. In plaats van een boiler wordt evt de warmtewisselaar warmgehouden, of kan je dit door de ketel zelf laten bepalen wanneer de ketel denkt dat er tapwater afgenomen gaat worden. Zo is bij mij 's morgens de douche elke dag om 7:20 vrijwel meteen warm terwijl de warmtewisselaar maar een paar keer per dag opgestookt wordt hiervoor. 's Winters helemaal geen omkijken naar, want als de kachel stookt is de warmtewisselaar sowieso al warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Moeilijke discussie. Prijsverschil is niet heel groot, maar wel groter. Meer vermogen leggen bij dezelfde omvormergrootte levert mi een lager rendement van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
SunshineCompany schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:45:
Wat vinden jullie, is het zonde om 3x 235Wp Yingli op een Soladin 600 op een 2-assige home-made solartracker te zetten? Hoe vaak gaat die 600 grens behaald worden? Als je er bijv. 3 x 210 Wattpiek Suntech opzet, dan haal je er 1200 kWh / kWp mee (volgens mij), dat zou betekenen dat je op 750 kWh / jaar komt. Nu zet je er 3 x 235 Wp op, en zal het af en toe afgekapt worden. Wellicht haal je dan 1150 kWh / kWp, en zit je op 800 kWh.

De output van een Soladin 600 is begrensd op 2,25A. (Bij 230V dus 518W). Lijkt me dat je dan (zeker met een zonnevolger) veelvuldigd 'afgekapt' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vandaag middels de Plugwise mijn CV uitgeschakeld tussen 0.00 en 5.00 uur.
We gaan eens meten wat dit voor effect heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

AllesKan schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:09:
[...]

De output van een Soladin 600 is begrensd op 2,25A. (Bij 230V dus 518W). Lijkt me dat je dan (zeker met een zonnevolger) veelvuldigd 'afgekapt' wordt.
Ik weet dat Solarking meer vermogen op een Soladin 600 zet.. toch SolarKing? Wat is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:22:
[...]

Ik weet dat Solarking meer vermogen op een Soladin 600 zet.. toch SolarKing? Wat is jouw ervaring?
Ik verkoop geen Soladin 600 maar Stecagrid 500.
De Soladin 600 is meestal begrenst op 498W of 499W AC, De Stecagrid is begenst op 2,25A AC en kan soms wel boven de 500W komen afhankelijk van netspanning.
Dus vergis je niet in die 600 marketing getal.
De Stecagrid is 5% efficiënter dan de Soladin dus de Soladin mag geadviseerd wat meer Wp aansluiten omdat dat toch in warmte wordt omgezet.

In de praktijk heb ik vele 740Wp en 760Wp sets verkocht op een Stecagrid 500 en dat blijkt goed te werken Alleen op zonnige dagen topt af op 500W wanneer de zon recht voor de panelen begint te komen en dat kan een tijdje duren. Nu met een trackersysteem zal die die voor lange tijd op 500W blijven werken en een groter piekverlies geven dan bij een vast systeem. Ook kan de Soladin oververhit raken en zichzelf terugregelen als zijn warmte niet voldoende kwijt kan wat tot nog meer rendementsverlies lijdt.
Persoonlijk zou ik met een trackersysteem niet die 3 x 235Wp aanraden op een 500W omvormer maar een stuk minder.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

windfreak schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 12:03:
Heeft iemand een mooie voorbeeldgrafiek van de instantane electriciteitsvraag binnen Nederland. Liefst per minuut natuurlijk. In ieder geval zo gedetailleerd mogelijk.
Die informatie vind je bij Tennet. Per kwartier, frequenter meten heeft voor die mensen kennelijk geen zin.

De Spaanse netbeheerder heeft een paar pagina's om je vingers bij af te likken. Inclusief CO2-uitstoot en uitsplitsing naar verschillende soorten generatoren (wind/kern/kolen/gas/hydro). En vergeet niet het linkje helemaal rechtsonderaan de pagina voor het geleverde windvermogen.
Ik denk dat zo'n grafiek het mooi doet wanneer iemand je de vraag stelt wat we dan wel niet moeten doen als de zon achter een wolk verdwijnt. Waarschijnlijk is de onregelmatigheid in de vraag zelf veel groter.
De variabiliteit is ongeveer gelijk. Veel mensen doen heel panisch over de variabiliteit van duurzame energie, en dat daardoor de andere centrales voortdurend moeten bijregelen waardoor de winst verloren gaat. Echter, de frequentie waarin duurzame energie over een heel land fluctureert is ongeveer gelijk aan de vraag, en daar hebben energiebedrijven al meer dan een eeuw mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-09 11:59
FicoF schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 10:55:
[...]

1. Dat is geen enkel probleem. Een ketel kun je gewoon in en uitschakelen. Meet wel even hoeveel deze verbruikt bij het opstarten. Veel ketels beginnen dan aan ontluchtingsprogramma etc.. Het kan best zijn dat dit programma meer verbruikt dan 5 uur in stand-by.

2. Zit er geen 25l boiler in zo`n toestel? Als je temperatuur in de zonneboiler constant hoog is, heb je geen kans op legionella, dus zou het kunnen. Kijk ook even of je het echt doorstroom kunt maken, dus buiten de boiler om. Anders vul je telkens die boiler met warm water, waarna je het laat afkoelen. Daarnaast moet je een behoorlijke tijd wachten op warm water, dus ook niet echt een besparing lijkt me.

Dus opstartverlies, warmteverlies uit je zonneboiler, veel verspilling van drinkwater en kans op legionella. Maar als je dat apparaat bijna nooit gebruikt tussen 00:00 en 05:00 zou ik het wel aandurven.
een hele rits nadelen, maar vervolgens adviseer je dat je het toch zou je het aandurven? De besparing is misschien 2 euro per jaar? Ik zou er geen dure plugwise module aan op offeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@soladin
aan de kust dimensioneerde ik juist dit jaar de omvormers 20% zwaarder,
de effecten vind je op mijn plugwise site.
juist de omvormer moet je op 85% belasting als meest efficient zien,
en niet de instraling die 85% van de tijd lager is.
ik geniet alweer van 1000kWh extra., leuke klappers maak je wel degelijk in april - augustus bij lange daglengte. goedkoop was dus duurkoop & een beetje dom van mij.
het grootste effect is waarneembaar sinds ik 1850Wp op een sb2100tl hing,
waar eerst de dimensionering 80% was.(2 aparte omvormers)

@hetere retour
de meeste atag ketels (andere ken ik niet) kan je softwarematig aanpassen op een hetere/opgewarmde retour dan aanvoer, je kan er zelfs een (externe) 3wegklep actie aan verbinden, door de ketel maar tijdelijk helemaal te bypassen, totdat de boiler wat afgekoeld is.
atag heeft dit wel via een software dongel voor mij ingesteld na een update van de software.
ze staan namelijk oud bakken hollands ingesteld op stupide comfort? volgassen met hoge temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2011 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@ _JGC_
Het is ook aan het zomerverbruik in een vorig huurhuis dat ik weet dat warm water 0,3m³ kost aan boiler.
Bij mijn ouders thuis hadden we geen boiler, maar een doorstromer. Die start enkel als je warm water gebruikt. het komt erop neer dat je de warme kraan volledig open zet, dan nog uw tanden kon poetsen en pas dan had je warm water. Lengte van de leidingen was ongeveer 5-8 meter, allemaal in het huis, dus niet tegen buitenmuren ofzo.
Dat vind ik afschuwelijke verspilling van drinkbaar water, maar bij de boiler verspil je natuurlijk evenzeer fossiele brandstoffen.

Het concept "warmtewisselaar" ken ik niet. Is dat het principe van een Senseo: een rooster heet houden, zodat als er water over loopt, dat meteen op kooktemperatuur is?
Zijn er veel verwarmingsketels die dat hebben?
Hoe wordt die warmtewisselaar warmgehouden? Met aardgas of elektriciteit?
Kan je die warmtewisselaar dan zelf instellen: warm worden op die en die momenten? Of is die zelflerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
maxtrash schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:22:
[...]

een hele rits nadelen, maar vervolgens adviseer je dat je het toch zou je het aandurven? De besparing is misschien 2 euro per jaar? Ik zou er geen dure plugwise module aan op offeren
Enkel als je hem echt niet gebruikt rond dat tijdstip. Of het nuttig is laat ik in het midden. Zou je moeten gaan meten, ik weet de exacte situatie daar niet. Het aandurven vond ik al redelijk genuanceerd, als ik het verstandig had gevonden had ik wel geschreven, zou ik meteen doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

SunshineCompany schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 18:45:

Vanwege het tracking systeem zou ik voor 3 x 210 op een Soladin 600 gaan. De Soladin 600 mag tot 700Wp maar van Mastervolt heb ik bevestiging dat 3 x 235 niet echt een probleem is.
Zowel de Steca 500 als de Soladin 600 leveren niet meer dan 500W AC vermogen. Enkele % daarboven of daaronder daar gelaten. Beide omvormers worden gloeiend heet als ze hard moeten werken. De Steca regelt zichzelf terug als de interne temperatuur boven de 40o komt. De Soladin gaat over tot actieve koeling. Ik weet niet wat meer rendement oplevert. Testen wijzen uit dat dit in het voordeel van de Steca uitvalt. We hebben geen vergelijkingsmateriaal voor DC vermogens van rond de 700Wp. Is er hier iemand die exact dezelfde paneelconfiguratie heeft die zowel op een Soladin is aangesloten alswel op een Steca 500? dan kunnen we vergelijken.
SolarNRG heeft een testopstelling staan met een Soladin 600 en een Sterca 300. Daar is het rendement van de Soladin beter volgens opgave op zonnestroomopbrengst,eu

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
ZonneStroom schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:53:
[...]

Vanwege het tracking systeem zou ik voor 3 x 210 op een Soladin 600 gaan. De Soladin 600 mag tot 700Wp maar van Mastervolt heb ik bevestiging dat 3 x 235 niet echt een probleem is.
Pagina 13 van de handleiding op de website van Mastervolt geeft een overzicht van "typische configuraties van PV-strings voor de Soladin 600" volgens de producent. Er staat 3-4 x 175 Wp in serie voor 54 cels panelen als mogelijkheid, en, tussen haakjes, maar verder niet toegelicht, staat er ook een optie "4 (5)" maal 150 Wp in serie voor 36 cels panelen met een openklemspanning van 28 Volt (en MPP spanning van 18 Volt).

Verder vind ik zwaar overdimensioneren (inverter AC t.o.v. module STC vermogen) met een tracker die voor zeer lange tijd - zeker bij volcontinu zonneschijn - de omvormer zwaar voor zijn kl***en staat te geven geen betrouwbaar ogende business-case om mee te gaan pronken. Omvormers dienen (ook) met liefde te worden behandeld, en mogen niet langdurig met de gesel krijgen ... Tenzij men er op uit is om binnen "afzienbare tijd" een nieuwe omvormer aan het van niets wetende slachtoffer te gaan verkopen natuurlijk ...

... zei het zonnigtiepje wat een onplezante "historie" van omvormer sh*t voor zijn kiezen heeft gekregen - en vele duizenden gebruikers in Nederland met hem ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(...)

Is er hier iemand die exact dezelfde paneelconfiguratie heeft die zowel op een Soladin is aangesloten alswel op een Steca 500? dan kunnen we vergelijken.

(...)
Ik had tot januari dit jaar mijn 4 x 151 Wp Nuon panelen op een Soladin; vanaf februari is die vervangen door een Steca (geregeld met ene Glambalk 8) ).

Ik kan de opbrengst van dit systeem vergelijken met mijn andere twee systeempjes van ieder 555 Wp op een Steca, waar niks aan veranderd is in die tijd.

Vorig jaar leverde het setje in de maanden mei, juni en juli met de Soladin respectievelijk 31,56%, 31,85% en 31,80% van de totale opbrengst van alle drie de sets bij elkaar. Dit jaar levert hetzelfde setje met de Steca eraan 32,94%, 32,88% en 33,33%. Ook in de andere maanden zie ik ruim een procent meer opbrengst dan vorig jaar. Die ruim één procent is van het totaal, dus de efficiëntie van die ene set is nu ca. 3-4% hoger met de Steca dan met de Soladin.

Er is één 'maar': de set is strikt genomen niet exact gelijk, omdat bij de Soladin de vier 151 Wp panelen in 2x2 ministrings moesten en nu bij de Steca gewoon met zijn 4tjes in serie hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:38:
@soladin
aan de kust dimensioneerde ik juist dit jaar de omvormers 20% zwaarder,
de effecten vind je op mijn plugwise site.
juist de omvormer moet je op 85% belasting als meest efficient zien,
en niet de instraling die 85% van de tijd lager is.
ik geniet alweer van 1000kWh extra., leuke klappers maak je wel degelijk in april - augustus bij lange daglengte. goedkoop was dus duurkoop & een beetje dom van mij.
het grootste effect is waarneembaar sinds ik 1850Wp op een sb2100tl hing,
waar eerst de dimensionering 80% was.(2 aparte omvormers)
Voor zover beschikbaar wordt je stelling onderbouwd door de ei-diagram van de omvormer.
Hier een voorbeeld Refusol
Kijk onderaan pagina 7. Het grootste deel van het ei is onder de 100% lijn.
Het aan de andere kant van de lijn zitten is een centenkwestie.

Nou moet ik weer gaan oppassen want ik heb weer een merknaam vermeld en dat :X natuurlijk niet hier.
Democratisch gekozen door de opperste leiding.
Waarom is dat nou geen probleem op het www.photovoltaikforum.com?
Daar hebben ze zelfs een onderwerp om je aanbieding in op te nemen om hem te laten ''keuren''.
Lijkt me iets wat we best kunnen gebruiken. Het is soms lastig goede informatie te krijgen, daar heb je internet voor. Met wat behendigheid haal je er veel informatie uit.

Het draagt bij aan kennis en aan transparantie. Vooral moeilijk over doen.
O ja, ik wil niemand zwart maken. Ik ben gewoon van de afdeling "proof me".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:21:
[...]

Voor zover beschikbaar wordt je stelling onderbouwd door de ei-diagram van de omvormer.
Hier een voorbeeld Refusol
Kijk onderaan pagina 7. Het grootste deel van het ei is onder de 100% lijn.
Het aan de andere kant van de lijn zitten is een centenkwestie.
De getoonde, zeer specifieke omvormer karakteristiek (zeg maar: "elektrische vingerafdruk") is beslist GEEN doorsnee voor de vele honderden andere omvormers, zoals de zeer gedetailleerde testen door Photon lab aantonen (je wil niet weten wat voor leuke gekleurde plaatjes die gasten produceren, van een heel spectrum aan omvormer types). Refusol is een topmerk (is inmiddels door kerncentrale bouwer Siemens als OEM omvormer met eigen jasje in hun pakket opgenomen, behoren tot de beste die Photon heeft getest), en beslist niet representatief voor de rest van het veld. Jammer genoeg zijn de typisch NL omvormertjes Soladin en Steca "klein" niet door Photon getest (wat niet is kan echter nog komen). Voorlopig totaal oninteressant voor het gemiddelde Duitse publiek (die hun dak meteen vol laten knallen en er een dikke SMA etc. aan laten schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
[...]

....Nou moet ik weer gaan oppassen want ik heb weer een merknaam vermeld en dat :X natuurlijk niet hier.
Daar hebben ze zelfs een onderwerp om je aanbieding in op te nemen om hem te laten ''keuren''.
Lijkt me iets wat we best kunnen gebruiken. Het is soms lastig goede informatie te krijgen, daar heb je internet voor. Met wat behendigheid haal je er veel informatie uit.

De betreffende bedrijven zijn in het ontstaan van deze lang(st?)lopende topic in de loop der jaren aangedragen.Dat velen verder zich er niet aan storen, soit. Ik zeg ergens rond 2006, 2007?

Daarnaast is het fulltime modereren niet mijn ding (ik zie het ook niet als mijn taak!), sterker nog de behoefte om nog langer bij dit forum actief te blijven is tot nul terug gedrongen. Dus veel plezier hier allen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Zowel de Steca 500 als de Soladin 600 leveren niet meer dan 500W AC vermogen. Enkele % daarboven of daaronder daar gelaten. Beide omvormers worden gloeiend heet als ze hard moeten werken. De Steca regelt zichzelf terug als de interne temperatuur boven de 40o komt. De Soladin gaat over tot actieve koeling. Ik weet niet wat meer rendement oplevert. Testen wijzen uit dat dit in het voordeel van de Steca uitvalt. We hebben geen vergelijkingsmateriaal voor DC vermogens van rond de 700Wp. Is er hier iemand die exact dezelfde paneelconfiguratie heeft die zowel op een Soladin is aangesloten alswel op een Steca 500? dan kunnen we vergelijken.
SolarNRG heeft een testopstelling staan met een Soladin 600 en een Sterca 300. Daar is het rendement van de Soladin beter volgens opgave op zonnestroomopbrengst,eu
Ik heb nog een uitgebreide test in Duitsland over mini omvormers. (uit 2007)
Daaruit kwam Stecagrid 500 op alle fronten als beste uit de test en de Soladin 600 als slechtste kwa rendement. Zelfs de Soladin 120 had in de testen een beter rendement dan Soladin 600.
Ook de Gridfit 250 deed het beter dan Soladin 600.

De enige reden dat de Soladin veel verkocht wordt is omdat Steca niet geschikt is voor poly panelen die meestal een stuk boven Steca's 5A grens komen jammer genoeg.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
@ engelbertus, ik weet niet zeker of je reageert op mijn bijdrage, maar ik zie voldoende aanknopingspunten om ook maar weer te reageren :)
engelbertus schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 16:19:
....

als je verder weer een hele grote boiler hebt, die swinters koud blift door weinig zon, kost het natuurlijk wel veel enrgie als je met 65 graden aanoer stookt, want retour is dan 45 graden, en dat betekent dan dat je continue een grote voorraad warm water op 45 graden aan het houden bent. al kan dat op dat moment op een zeer eficiente wijze, alsnog kost dat veel geld lijkt me. die paar "seconden" dat je tapwater gebruikt is niet zo heel duur, en bij douchen kan het volgens mij ook wel efficient doordat de wisselaar zelf ook goed heet wordt. een douch WTW zet dan denk ik meer zoden aan d e dijk, want volgens mij maakt je bij het gebruik van tapwater ook gewoon gebruik van een modulerende techniek.
Doordat die wisselaar zo heet is, neemt de condensatie af en daalt het rendement drastisch! Zoals gezegd, ik heb een aanvoertemp van max 35 graden, en een retour van 25(maximaal) dus bij is het een iets ander verhaal. Het gaat overigens niet perse om het moduleren van de ketel, ook bij een laag vermogen kan de warmtewisselaar zo heet zijn dat er niets te condenseren valt!
Een douche WTW past bij mij helaas niet, of ik moet onze badkamer al gaan verbouwen... is ook wat zonde na 4 jaar..
je kunt je cv ketel alleen voor naverwarming ( dus in serie zetten) als je boiler ook echt door de zon wordt opgewarmd tot nabij de gewenste temperatuur lijkt mij.
Waarom?? Ook als de ZB 35 graden is scheelt het gas, het water wordt dan al een beetje voorverwarmd door de ZB voor hij de ketel in gaat en deze hoeft dus minder gas te verstoken om het water warm te krijgen.
ik weet niet hoe atag e.e.a. doet in hun zonneboiler/cv combi, maar je zou eric eens moeten vragen hoe dat nu eigenlijk "werkt" die boiler heeft volgens mij meerdere spiralen en kun je instellen wanneer welk water door de zonneboiler en of cv word verwarmd.
Ik heb een ander systeem, met een open buffervat en een warmtewisselaar er in. Het vat is dus drukloos en er zit geen drinkwater in, behalve in de warmtewisselaar. Ik kan dus vrij eenvoudig wat extra warmtewisselaars toevoegen als ik dat zou willen.
als alles in 1 oplossing is dat van atag dus ideaal, maar het is wel een "product" dat gebonden is aan een bepaald systeem lijkt me, wil je iets compleet anders qua bijvoorbeeld vloerverwarming, en radiatoren, andere zonnecollectoren / regeling of boiler, dan moet je concessies doen. en dan is de atag wel opeens gewoon een duur apparaat.

denk ik dan.
maar het is dat ik nog maar 3 jaar een nieuwbouwwoning heb met een intergas ketel, dat ik niet echt naar iets anders kijk ( al kost die intergas drie keer niks, (voor een cv ketel dan) en is het misschien de moeite waard om je oude ketel die in storing gaat als de retour te warm wordt, te vervangen)
Ik heb ook een intergas, ding kost idd niets (goedkoper dan één keer laten repareren). Bovendien gaat hij niet in storing van wat warm retourwater. Hij gaat pas in storing als de warmtewisselaar een veiligheidsgrens overschrijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Klopt helemaal maar dat doet ook het bedrijf waar ik ben geweest was ik nog vergeten te vermelden.
Voor zowel platte als hellende daken.

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PVt is niets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

[quote]SunshineCompany schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:22:
PVt is niets nieuws.

Nee heb je helemaal gelijk in, bestaat al jaren, zoals de meeste zogenaamde nieuwe vindingen.
Maar het werk wel. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Solar Garant op 24-08-2011 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cafe Del Mar schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:47:
@ _JGC_
Het is ook aan het zomerverbruik in een vorig huurhuis dat ik weet dat warm water 0,3m³ kost aan boiler.
Bij mijn ouders thuis hadden we geen boiler, maar een doorstromer. Die start enkel als je warm water gebruikt. het komt erop neer dat je de warme kraan volledig open zet, dan nog uw tanden kon poetsen en pas dan had je warm water. Lengte van de leidingen was ongeveer 5-8 meter, allemaal in het huis, dus niet tegen buitenmuren ofzo.
Dat vind ik afschuwelijke verspilling van drinkbaar water, maar bij de boiler verspil je natuurlijk evenzeer fossiele brandstoffen.
Daarvoor is dus die ecostand, zodat de ketel al op temperatuur is om meteen je water op te warmen. Je hebt ook nog een comfortstand die de ketel altijd warm houdt voor het geval je warmwater wilt, maar dan kan je net zogoed een vat heet water om de zoveel minuten warmstoken. Als je de warmtewisselaar standaard uit laat moet je idd gigantisch lang op heet water wachten.
Het concept "warmtewisselaar" ken ik niet. Is dat het principe van een Senseo: een rooster heet houden, zodat als er water over loopt, dat meteen op kooktemperatuur is?
Zijn er veel verwarmingsketels die dat hebben?
Hoe wordt die warmtewisselaar warmgehouden? Met aardgas of elektriciteit?
Kan je die warmtewisselaar dan zelf instellen: warm worden op die en die momenten? Of is die zelflerend?
Warmtewisselaar is gewoon het onderdeel in je CV ketel die de warmte uit de verbranding overzet naar je water. Gewoon een soort van radiator zegmaar, maar dan omgekeerd. Bij intergas wordt tapwater direct door de warmtewisselaar geleid, bij de meeste andere CV-ketels wordt er een klein circuit dichtgezet met een driewegklep om water op te warmen. Volgens intergas is hun methode veel zuiniger, maar het grootste voordeel zelf vind ik het ontbreken van een storingsgevoelige klep: die dingen willen nogal eens vast gaan zitten.
De ecostand is gewoon zelflerend. Je kunt in het servicemenu het algoritme een beetje aanpassen zoals over hoeveel dagen het schema geldt en hoeveel afwijkingen er genegeerd moeten worden, maar specifieke tijden kan je niet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:55:
Ik heb nog een uitgebreide test in Duitsland over mini omvormers. (uit 2007)
Daaruit kwam Stecagrid 500 op alle fronten als beste uit de test en de Soladin 600 als slechtste kwa rendement. Zelfs de Soladin 120 had in de testen een beter rendement dan Soladin 600.
Ook de Gridfit 250 deed het beter dan Soladin 600.
Vergeet link niet te vermelden:

http://tpv-pv.web.psi.ch/grid_pv.pdf

Nota bene: omvormers op verschillende module types en merken getest, bovendien maar "eendags metingen" daar weergegeven, dus prudentie betrachten bij harde claims.
Noch besser wäre eigentlich der StecaGrid 500. Auch hier steigt die Wirkungsgradkurve relativ steil
an und der max. Wirkungsgrad beträgt 95.3%. Allerdings weist er einen etwas welligen Verlauf der
mpp-Spannung auf (s. Abb.14). Zudem wird seine Strombegrenzung schon bei 4.85A aktiv statt erst
bei 5A (s. Abb. 13).

Zusammenfassend kann man folgendes sagen: Diejenigen Inverter welche mit einem Transformator
funktionieren, haben einen stärker gekrümmten Wirkungsgradverlauf mit einer deutlichen Abnahme
des Wirkungsgrades bei höherer Leistung.

Die meisten Inverter verbrauchen in der Nacht ein wenig Strom. Der Soladin 600 und der DORFMUELLER 250/35 weisen hingegen keinen Nachtverbrauch auf. Wird beim StecaGrid 500 noch eine Kontrollunit angeschlossen, verbraucht er (resp. die Kontrollunit) ca. 5.7 W. Die anderen verbrauchen ca. 0.3W.
Dus stroombegrenzing Steca werd daar al als beperkender ervaren/gemeten.

Verder trafoloze omvormers (Steca) met trafo's bezittende omvormers (Soladin 600) is natuurlijk appels en peren vergelijken, de laatsten zullen altijd een lager rendement hebben. Voor zeer technische behandeling van dit soort kleinschalige omvormers, zie ook Noors proefschrift in Engelse taal:

http://www.google.nl/url?...eVdT1uyuZR54DBq9w&cad=rja

Soladin kostte in 2007 stuk minder dan Steca (tpv rapport).

Eigenverbruik Steca's van 300 milliWatt in de nacht, Soladin geen. Gaat wel om laag verbruik (tenzij control unit d'r bij wordt aangesloten, dan gaat het hard).

En: "Da wir nicht alle Inverter voll belastet haben, sind einige von den europäischen Wirkungsgraden
nicht ganz korrekt."

Ik zou dan ook geen al te harde conclusies willen trekken en, bij wat voor beschouwing dan ook, tevens alle andere voor en nadelen afgewogen willen hebben. Verder zullen de totale [vermeende] productie verschillen voor deze kleine omvormers, met kleine PV-systemen van enkele honderden Wp, voor de uitbaters van die systemen qua financiële impact vrij weinig uitmaken is mijn inschatting (zeker gaat dan ook de prijs voor de aanschaf van de omvormer tellen). Jaarcijfers op identieke panelen en onder gecontroleerde omstandigheden tussen de twee omvormer types zijn me niet bekend.

Met conclusies ook al oppassen omdat we met de verschillende kWh tarieven waar iedereen hier mee te maken krijgt sowieso al een extra variabele d'r bij hebben (vaste feed-in tarieven zijn in NL nog steeds onbestaanbaar). Zodat eventuele "vergelijkingen" al helemaal op drijfzand zullen berusten, als je naar eventuele hard aantoonbare financiële impact zou gaan kijken.

Ergo: beide omvormer types Soladin 600 resp. Steca 300/500 (Soladin 120 al lang niet meer te krijgen, en heb ik ook ernstige problemen van vernomen bij diverse mensen) op hun (eigen) merites beoordelen, beiden hebben hun voors en tegens en de een doet het niet over-all slechter dan de ander.
De enige reden dat de Soladin veel verkocht wordt is omdat Steca niet geschikt is voor poly panelen die meestal een stuk boven Steca's 5A grens komen jammer genoeg.
Me dunkt niet de enige reden. Zeer breed werkvenster van de Soladin 600 zal beslist ook een rol spelen (daar is 't ie ook uitdrukkelijk voor ontworpen, het was een echte "vervangings-omvormer" voor de Nederlandse OK4 markt met kleine, te renoveren systeempjes). En natuurlijk: het is gewoon een sexy blauw ding (vinden sommige lieden). Marketing schijnt ook nog wel eens te helpen bij de verkoop, ik heb Steca nog niet vet zien uitpakken op dat gebied (met deze kleine omvormers).

Wat niet is zou echter nog wel eens kunnen gaan komen, als de Nederlandse markt eenmaal "openbreekt"... Tenzij ze ondertussen links en recht ingehaald zouden kunnen gaan worden door de Aziatische concurrentie, die ook op het vlak van omvormers behoorlijk aan de weg begint te timmeren (of wie weet, zelfs wel uit Engeland of uit eigen land )... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
De rekenkamer op nederland 3 op dit moment!
Het gaat over de uitleg van de energierekening en ze zijn bij Greenchoice en Eneco op bezoek (de enige die hen binnen lieten).

• FicoF
HellevUUr schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 23:50:
De rekenkamer op nederland 3 op dit moment!
Het gaat over de uitleg van de energierekening en ze zijn bij Greenchoice en Eneco op bezoek (de enige die hen binnen lieten).
Grappige uitzending is dat. :) Overigens een herhaling.
http://derekenkamer.kro.n.../afleveringen/25-02-2011/

• HellevUUr
Ze hebben het nu over 2x belasting betalen over 't zelfde product hahaha!
Maak dat de kat wijs.

En wat een lastige vraag... hoe kan het dat ik meterhuur moet betalen terwijl die meter al 20 jaar afbetaald is? euuh!

Hoeveel petten werken er en hoeveel stropdassen met gaatjesschoenen werken er bij een energiebedrijf, hahaha!

[ Voor 10% gewijzigd door HellevUUr op 25-08-2011 00:20 ]

• FicoF
HellevUUr schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:17:
[...]

Ze hebben het nu over 2x belasting betalen over 't zelfde product hahaha!
Maak dat de kat wijs.

En wat een lastige vraag... hoe kan het dat ik meterhuur moet betalen terwijl die meter al 20 jaar afbetaald is? euuh!
Die meterhuur daar is het laatste woord volgens mij ook niet over gezegd. Er was toch een tweakert die daar een mooi blog over geschreven had?

• zonnigtype
FicoF schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:20:
[...]

Die meterhuur daar is het laatste woord volgens mij ook niet over gezegd. Er was toch een tweakert die daar een mooi blog over geschreven had?
Yup...

(vergeet het daar verder gelinkte, van snoeihard cijfermateriaal voorziene artikel niet, waar Den Haag en de NMa helemaal niks mee doen...)

... troela van Ministerie van Financiën kon niet uitleggen dat normaal Europees beleid is dat over alle diensten gewoon BTW geheven dient te worden. Dus ook BTW over energiebelasting. Troela had dat zo uit d'r hoofd dienen op te lepelen.

pagina 57 van dit fijne Europese beleidsdocument, zie categorie "VAT" voor elektra. pp. 60-61 leuke grafiekjes over hoogte energiebelasting elektra, hoogste voor NL, zowel voor consumenten als voor "business". Echter, wel met de zeer belangrijke daar niet [in grafiek] duidelijk gemaakte beperking dat die hoge paal bij "business use" alleen geldt voor een max. verbruik van 10.000 kWh/jaar, hogere verbruiken hebben extreem veel lagere staffel bedragen, zie tabel...

Voor gas zie pagina 43 voor NL in dat document. Alle energie modi worden op vergelijkbare wijze behandeld, overal VAT over berekend. Percentages per land verschillend, dat wel, en uitzonderingen zijn altijd te maken...

Ministry of Finance of the Fossil Republic of the Netherlands: ZERO points! Als je iets in een TV uitzending over energiebelasting en BTW wordt gevraagd voortaan eerst het huiswerk doen!

Overigens is de enige Vlijtige Lies in de Tweede Kamer er alweer mee bezig geweest, die ranzige meterhuur woeker:

http://paulusjansen.sp.nl...echts-het-halve-antwoord/

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 25-08-2011 01:05 ]

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:51:
[...]
Daarnaast is het fulltime modereren niet mijn ding (ik zie het ook niet als mijn taak!), sterker nog de behoefte om nog langer bij dit forum actief te blijven is tot nul terug gedrongen. Dus veel plezier hier allen.
Man, ik heb zoveel van je geleerd ! Het ga je goed, bedankt voor alles. Maar als je er nog even een nachtje over wilt slapen... graag !!

• zonnigtype
Eigenlijk valt het best wel mee met augustus, ondanks het sombere gedoe van de laatste dagen.

Privé record houder (?) productie Blauwe Hoek laat in ieder geval tot nu toe een middenmotertje zien voor augustus 2011.

http://www.pv-solar24.info/archive/1108/maand.html

Of zou hij een paar bouwlampen hebben bijgeschakeld? >:)

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 00:52:
[...]
... troela van Ministerie van Financiën kon niet uitleggen dat normaal Europees beleid is dat over alle diensten gewoon BTW geheven dient te worden. Dus ook BTW over energiebelasting. Troela had dat zo uit d'r hoofd dienen op te lepelen.
Er wordt in Nederland BTW geheven over de EnergieBelasting. Dat is helemaal nog niet zo normaal op zichzelf. Belasting over belasting is niet toegestaan namelijk (EU recht). Dit is ook wel eens genoemd in dit draadje.

Het punt is namelijk dat je wel over diensten en zaken BTW kunt heffen, maar inderdaad niet over belasting. Want dat is noch een zaak, noch een dienst.

Het is een vreemde eend. Het ''repareren'' hiervan is desondanks niet gewenst omdat dan de elektriciteit goedkoper zou worden. Dat is nadelig voor de besparingsprikkel en vanuit ''onze'' optie ook ongustig inzake grid-pariteit.

Verwijderd

zonnigtype schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 21:44:
[...]

De getoonde, zeer specifieke omvormer karakteristiek (zeg maar: "elektrische vingerafdruk") is beslist GEEN doorsnee voor de vele honderden andere omvormers, zoals de zeer gedetailleerde testen door Photon lab aantonen (je wil niet weten wat voor leuke gekleurde plaatjes die gasten produceren, van een heel spectrum aan omvormer types). Refusol is een topmerk (is inmiddels door kerncentrale bouwer Siemens als OEM omvormer met eigen jasje in hun pakket opgenomen, behoren tot de beste die Photon heeft getest), en beslist niet representatief voor de rest van het veld. Jammer genoeg zijn de typisch NL omvormertjes Soladin en Steca "klein" niet door Photon getest (wat niet is kan echter nog komen). Voorlopig totaal oninteressant voor het gemiddelde Duitse publiek (die hun dak meteen vol laten knallen en er een dikke SMA etc. aan laten schakelen).
Alhoewel niet in een grafiek. Je kunt het ook teruglezen in cijfers voor een normale SMA.
De andere grafieken kon ik even niet reproduceren. Maar die zijn er wel. Het is een algemeen verschijnsel.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
@cijfers SMA
Grappig om te zien dat de temperatuur van een omvormer best veel uit maakt.
van de panelen was het mij bekend, maar van de omvormer was het mij niet bekend.

Sommige omvormers kunnen slecht tegen een te hoge temperatuur andere lijken er geen probleem mee te hebben. iets om te onthouden. Bedankt voor de info.

Tevens een pluim voor SMA om dit op het internet te zetten, daar kunnen anderen nog van leren.

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

zonnigtype schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 01:53:
Eigenlijk valt het best wel mee met augustus, ondanks het sombere gedoe van de laatste dagen.

Privé record houder (?) productie Blauwe Hoek laat in ieder geval tot nu toe een middenmotertje zien voor augustus 2011.

http://www.pv-solar24.info/archive/1108/maand.html

Of zou hij een paar bouwlampen hebben bijgeschakeld? >:)
ze hebben sinds ze bij mij geplaatst zijn op 10 augustus 317 kWh opgebracht, weet niet of dit goed is of niet daarvoor heb ik ze nog tekort

Jsunnyreports

• Roamor
  • Niet online
thalantis schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:13:
[...]

ze hebben sinds ze bij mij geplaatst zijn op 10 augustus 317 kWh opgebracht, weet niet of dit goed is of niet daarvoor heb ik ze nog tekort
Daarvoor moet je het even 'normaliseren'. In jouw geval: 7220/317= 22.77 kWh/kWp. Maar je kunt beter even een volle maand afwachten; dat komt overeen met wat anderen publiceren.

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Roamor schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 09:17:
[...]

Daarvoor moet je het even 'normaliseren'. In jouw geval: 7220/317= 22.77 kWh/kWp. Maar je kunt beter even een volle maand afwachten; dat komt overeen met wat anderen publiceren.
Wel goed uitrekenen: 317 / 7.220 = 43.9 kWh/kWp

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Nou moet ik weer gaan oppassen want ik heb weer een merknaam vermeld en dat :X natuurlijk niet hier.

Ik wil hier nog 1x op reageren, het is hier nog nooit een probleem geweest dat er bedrijfsnamen of producten van een bedrijf worden genoemd.

Alleen is dat hier op een gegeven moment uit de hand gelopen in dit topic doordat leveranciers mekaar rechtstreeks te lijf gaan en verwijten gaan maken over hun producten over en weer. Door hun eigen gedrag van diezelfde leveranciers wordt dit topic door de moderators nu strak gehouden. Je moet dus niet de mensen aankijken die er wat van hebben gezegd dmv een topic report maar de leveranciers zelf in dit topic die niet volwassen genoeg met elkaar overweg konden.
Dito hier, ben hier geen moderator en zou dat ook niet willen zijn, ik weet uit ervaring met het forum van flitspaal.nl dat modereren een van de lastigste taken op een forum is. En ook mijn plezier in dit topic heeft een stevige knauw opgelopen na gisteren, ik heb na die laatste topic report van gisteren een behoorlijke bak stront over me uitgekieperd gekregen, dank daarvoor :( :F

• Roamor
  • Niet online
harold65 schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:32:
[...]

Wel goed uitrekenen: 317 / 7.220 = 43.9 kWh/kWp
Excuses, was nog niet helemaal wakker idd. 8)7 In de TS staat het ook goed uitgelegd iig.

• FicoF
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:34:
[...]
Alleen is dat hier op een gegeven moment uit de hand gelopen in dit topic doordat leveranciers mekaar rechtstreeks te lijf gaan en verwijten gaan maken over hun producten over en weer. Door hun eigen gedrag van diezelfde leveranciers wordt dit topic door de moderators nu strak gehouden. Je moet dus niet de mensen aankijken die er wat van hebben gezegd dmv een topic report maar de leveranciers zelf in dit topic die niet volwassen genoeg met elkaar overweg konden.
Dat dus. Ik heb al eerder gepleit voor een afsplitsing voor PV gerelateerde zaken. Die discussie gaat toch vaak over welke omvormer, welke panelen, hoeveel past er op een m2, welke software gebruik ik om te loggen. Vaak is dat een productkeuze, vandaar ook de toestroom van leveranciers vermoed ik.

Voor wat betreft zonneboilers, warmtepompen, isolatie gaat het m.i. veel minder om het product, maar meer hoe ga ik ermee om, hoe in te regelen, hoe te installeren etc.. Wat mij betreft komt er dus een draadje 'Ervaring en aanschaffen PV panelen'. En nee, niet elk onderwerp verdiend een subtopic, maar PV is hier wel zo`n groot issue, dat het zijn eigen topic misschien wel verdiend.

Maargoed, ik ga niet over dit topic, dat moeten de veteranen maar beslissen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:04
flitspaal.nl schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:34:
Dito hier, ben hier geen moderator en zou dat ook niet willen zijn, ik weet uit ervaring met het forum van flitspaal.nl dat modereren een van de lastigste taken op een forum is. En ook mijn plezier in dit topic heeft een stevige knauw opgelopen na gisteren, ik heb na die laatste topic report van gisteren een behoorlijke bak stront over me uitgekieperd gekregen, dank daarvoor :( :F
"Grappig".... Ik lijk er een handje van te hebben om na een periode van afwezigheid precies met mijn neus in de boter te vallen. Ik ben ff twee weken weg en het is kennelijk weer hommeles, of net hommeles geweest (geen zin om terug te bladeren, heb nog een goed humeur van de vakantie). Of het is gewoon continu hommeles, dat kan ook. Het boeit me niet meer zo.

Misschien moeten we maar gewoon stoppen hiermee.

Ik heb meermaals overwogen om een forum op mijn eigen website te beginnen, maar het kinderachtige gekibbel hier doet me zeker weten dat ik dat niet ga doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
@engelbertus
je had het over de nz keurmerk van een ketel.
(ik kan het effe niet terug vinden op het forum.)
de ketel mag dan van flitspaal.nl een nz keurmerk hebben maar helaas is dat keurmerk alleen van toepassing op het tap water en niet het c.v. water.

@flitspaal.nl
ik vind het geen goed idee om een speciale vloerverwarmings-groep te maken. het lijkt mij dat je beter je hele huis kunt verwarmen met de zonneboiler.

de andere 2 opties die ik ken er voor.
1. de migjes methode (omdat ik er geen andere technische term voor ken)
eigenlijk is dit gewoon de boiler aansluiten op de normale manier als je de c.v. ketel gebruikt om je boiler op temperatuur te houden. alleen sluit je de 3-weg klep aan met 2 draadjes andersom zodat i er voor zorgt dat i het huis bij warmt in plaats van de boiler.

2. ben wat dieper in de documentatie van de ketel gedoken.
je krijgt code 8 en code 9 als je de retour temperatuur hoger is als uitgaand.
dat betekend alleen maar dat je die pomp niet kunt gebruiken en hoeft je niet tegen te houden om een 2de pomp in het systeem te installeren.
een houtje touwtje methoden daar voor kan bijvoorbeeld zijn: een oude cv ketel gebruiken.
dan heb je gewoon een extra thermostaat in de huiskamer die je in de herfst en lente kunt gebruiken.

beide methodes hebben hun voor en na delen.
laat maar weten welke kant je op wil.

@forum.
de soep moet niet zo heet worden gegeten als hij word opgediend.
in de kroeg worden ook allerlei dingen gezegd, die kan ik ook negeren. dus waarom niet op een forum.

Pagina: 1 ... 118 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.