Veel valt er niet van labrisering te voorzien, mijn woonkamer loopt van zuid --> noord. Zuidkant zit een grote schuifpui inmigjes schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:14:
@flitspaal.nl
losse flodders zijn beter als slimme bommen.
(een echt slimme bom bedenkt dat i valt en gaat dan niet af.)
heb net naar je website gekeken en het bouw type doorgenomen van het huis.
ik zou als ik jouw was gaan voor vloer verwarming.
ingefreest in de dek laag en daar over een dikke 1 1/2 cm tot 2 cm natuursteen vloer als hoofd verwarming.
ik denk dat uitrusten in 3 of 4 groepen afhankelijk van de grote van de huis kamer/keuken genoeg is.
(dan kun je de huiskamer eigenlijk al niet meer passief maken. heeft al geen zin meer. mensen met voor oorlogs-huizen kunnen dit wel doen.)
ik kan de grafieken van de zonneboiler net niet goed genoeg lezen om uit te vogelen of het interessant is om dan de beton vloer als 3de boilervat van je zonneboiler te gebruiken.(dat is toch al gouw 800 liter beton)
(zou ik toch zeer interessant vinden om eens wat over te bomen. ik zit zelf met de zelfde situatie. alleen nog geen zonneboiler.)
mijn ervaring is dat ik in de herfst/lente als het niet zo koud is buiten ik maar eens in de 2 dagen mijn vloer effen op warm om het comfortabel te hebben. als dat zou kunnen met een extra termostaat die ik op hoger als 21 graden kan zetten en die laat lopen via de zonneboiler is dat misschien wel interessant.
je zou ook nog een lambrisering kunnen toepassen op de noord en zuid muur.
Ik zit wel serieus te dubben om mijn 2e spiraal te gaan gebruiken voor het voeden van de vloerverwarming. Alleen ben ik er nog niet uit hoe ik dan tussen 2e spiraal en cv ketel automatisch moet switchen. Ik heb al zitten te denken om door de hele woonkamer 1 groep van de vloerverwarming exclusief door de boiler te laten lopen mits de boiler uiteraard warm genoeg is.
Dat wordt dan wel goed uitrekenen of de overige buizen dan voldoende warmtecapaciteit hebben om de woonkamer te verwarmen wanneer de zonneboiler koud is.
Mocht je interesse hebben dan kan ik je mijn zonneboiler excelsheet mailen, detailinformatie per dag over opbrengst etc.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.