Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 117 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.872 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 16:14:
@flitspaal.nl
losse flodders zijn beter als slimme bommen.
(een echt slimme bom bedenkt dat i valt en gaat dan niet af.)

heb net naar je website gekeken en het bouw type doorgenomen van het huis.
ik zou als ik jouw was gaan voor vloer verwarming.
ingefreest in de dek laag en daar over een dikke 1 1/2 cm tot 2 cm natuursteen vloer als hoofd verwarming.
ik denk dat uitrusten in 3 of 4 groepen afhankelijk van de grote van de huis kamer/keuken genoeg is.
(dan kun je de huiskamer eigenlijk al niet meer passief maken. heeft al geen zin meer. mensen met voor oorlogs-huizen kunnen dit wel doen.)

ik kan de grafieken van de zonneboiler net niet goed genoeg lezen om uit te vogelen of het interessant is om dan de beton vloer als 3de boilervat van je zonneboiler te gebruiken.(dat is toch al gouw 800 liter beton)
(zou ik toch zeer interessant vinden om eens wat over te bomen. ik zit zelf met de zelfde situatie. alleen nog geen zonneboiler.)
mijn ervaring is dat ik in de herfst/lente als het niet zo koud is buiten ik maar eens in de 2 dagen mijn vloer effen op warm om het comfortabel te hebben. als dat zou kunnen met een extra termostaat die ik op hoger als 21 graden kan zetten en die laat lopen via de zonneboiler is dat misschien wel interessant.

je zou ook nog een lambrisering kunnen toepassen op de noord en zuid muur.
Veel valt er niet van labrisering te voorzien, mijn woonkamer loopt van zuid --> noord. Zuidkant zit een grote schuifpui in :).

Ik zit wel serieus te dubben om mijn 2e spiraal te gaan gebruiken voor het voeden van de vloerverwarming. Alleen ben ik er nog niet uit hoe ik dan tussen 2e spiraal en cv ketel automatisch moet switchen. Ik heb al zitten te denken om door de hele woonkamer 1 groep van de vloerverwarming exclusief door de boiler te laten lopen mits de boiler uiteraard warm genoeg is.

Dat wordt dan wel goed uitrekenen of de overige buizen dan voldoende warmtecapaciteit hebben om de woonkamer te verwarmen wanneer de zonneboiler koud is.

Mocht je interesse hebben dan kan ik je mijn zonneboiler excelsheet mailen, detailinformatie per dag over opbrengst etc. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt het hier in de verste verte nog niet op Noord-Korea.
niet ?
Slimme meter weigeren is strafbaar
30-03-2009 om 16:56
Consumenten die een slimme energiemeter weigeren, zijn strafbaar en lopen het risico op 6 maanden gevangenisstraf, een taakstraf of een boete van maximaal 17.000 euro.
dat was toch echt ingediend he.... kim zou er trots op zijn.
gescheiden moeder met 2 kinderen weigert, 17k of de cel in........
ik vind het bizar, gelukkig ging het niet door de 1e kamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

AllesKan schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:09:
[...]

Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen denk ik. Ik stook gedurende de winter alleen mijn woonkamer (+ open keuken) warm (goed warm zelfs, meestal tussen de 25 en 30 graden) en de rest van het huis totaal niet. (De CV wordt totaal niet gebruikt bij mij, ik stook uitsluitend met een HR-houtkachel)

En ik heb nog nooit last gehad van condens.
Here the same, woonkamer + aanbouwkeuken flink opstoken met m'n speksteen.
De inwendige pijp zorgt ervoor dat het boven niet echt koud wordt.
Dit alles natuurlijk aangevuld met in de hele woning kunststof kozijnen met HR++ en rolluiken.
Ventilatierooster in de woonkamer staat altijd open.
Vastrecht stadsverwarming is helaas niets tegen te doen.

Maandag maar eens bij Solarnrg informeren of m'n panelen al binnen zijn en ze tot plaatsing over kunnen gaan.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:43:
Feest, voor het eerst van m'n leven door een electriciteitsbuis heen geboord omdat ik wat op wilde hangen :( 2 uur bezig geweest om dat te repareren en de draden te vervangen.Wel van een nood een deugd gemaakt en meteen randaarde erbij getrokken ( die zat er nog niet ).
Ach, ik heb dat 3 jaar geleden ook gedaan,............... maar dan met de gasleiding :X Ik weet nog dat ik dacht (ik werk namelijk in de pneumatiek) "hoge druk leiding in mijn huis???" :$ Daarna kwam ik bij kennis en stond ik binnen 1 seconde in de meterkast om de kraan dicht te draaien. Het kostte me ongeveer 5 uur om te hakken, spullen halen, repareren enz. Hoop het nooit meer mee te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:43:
Feest, voor het eerst van m'n leven door een electriciteitsbuis heen geboord omdat ik wat op wilde hangen :( 2 uur bezig geweest om dat te repareren en de draden te vervangen.Wel van een nood een deugd gemaakt en meteen randaarde erbij getrokken ( die zat er nog niet ).
Lang leve de ouderwetse ijzeren leidingen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Speksteenkachel schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 21:57:
Here the same, woonkamer + aanbouwkeuken flink opstoken met m'n speksteen.
De inwendige pijp zorgt ervoor dat het boven niet echt koud wordt.
Dit alles natuurlijk aangevuld met in de hele woning kunststof kozijnen met HR++ en rolluiken.
Ventilatierooster in de woonkamer staat altijd open.
Vastrecht stadsverwarming is helaas niets tegen te doen.
LOL, je beschrijft EXACT mijn situatie. Dus jij weet dan ook dat die kachel je van 800,- euro stadsverwarming (GJ kosten) per jaar je waarschijnlijk heeft teruggebracht naar 200,- aan hout (als je zelf een beetje zoekt en ophaalt).

Maar dat is het belangrijkste niet eens, je zit er ook nog eens vele malen comfortabeler bij. Ik heb veel dingen fout gedaan in mijn leven, maar die kachel was toch wel de grootste fout. Die had ik namelijk veeeel eerder moeten kopen.

En ik ga ook in het voorjaar PV leggen. (24m2, zoals het er nu voorstaat 2640Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
asvogel schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 22:14:
Lang leve de ouderwetse ijzeren leidingen :-)
:D

Dat bedoel je sarcastisch. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Warmte is inderdaad vele malen fijner als van de stadsverwarming.
Ik ben net terug uit het Zuid Duitse Schwartzwald, nog nooit zoveel gekloofd hout bij elkaar gezien.
Honderden kubieke meter lagen netjes opgestapeld te drogen in de zon, allemaal gewonnen uit de uitgestrekte bossen aldaar.
Ook zeer veel Tegelkachels gezien, in het douche/toiletgebouw van de camping stond een zeer fraai exemplaar alsmede in verschillende restaurants vandaar ook al die houtstapels.

Daarnaast ook zeer veel PV op de daken en ook niet verkeerd de dames bij de bakkerij, restaurants etc dragen daar van die schöne Dirndl jurken :9
http://www.feestkleding-s...MPQ9s_i3qoCFQmDDgodonDg6Q

Kortom een top vakantie gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-08-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:02:
Warmte is inderdaad vele malen fijner als van de stadsverwarming.
Laten we eerlijk zijn, stadsverwarming of CV, (gaskachel wat minder erg)... Het is feitelijk allemaal pure armoede vergeleken bij een goede HR-houtkachel.
Ik ben net terug uit het Zuid Duitse Schwartzwald, nog nooit zoveel gekloofd hout bij elkaar gezien.
Honderden kubieke meter lagen netjes opgestapeld te drogen in de zon, allemaal gewonnen uit de uitgestrekte bossen aldaar.
Yep, was vorig jaar onderweg naar Neurenberg... Wat je dan aan stookhout allemaal tegenkomt daar... Wordt je gewoon jaloers op...
Kortom een top vakantie gehad.
Dat is altijd goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
@flitspaal.nl
ja die excel sheet is goud voor mij.
eerlijker kan ik het niet zeggen.

zelfde situatie als je naar huis kijkt.
oost/west 45 graden dak.
een iets betere vloer isolatie(die ik nog ruim ga verbeteren als ik de moed vind.)
redelijke muur isolatie. (6cm glaswol)
gruwelijke dak isolatie. 3 cm pir. (hoewel het stuk met plat dak nu 6 cm pir is geworden in plaats van 5 cm eps.) ga ik vast nog wel een keer verbeten maar ik stook boven niet dus heeft eigenlijk weinig zin.
bouwjaar 1986. dus een aantal minder koude bruggen als jij hebt maar verder het zelfde.
gezin = 2 personen.
24 uur per dag is er iemand thuis.
vloerverwarming.

ik zit er nu aan te denken om 48 buizen op 45 graden oost met een boiler van 200 liter.
voorbereid op voor een 2e boiler van x liter voor de cv.
de aansturing daarvan vond ik niet zo in gewikkeld, maar om het te doen met 1 boiler oei daar heb ik ook geen oplossing voor. ik hoop dat jouw gegevens mij meer inzicht geven.

toch als ik kijk naar jouw grafieken vind ik jouw gas gebruik toch nog hoog.
maar het kan goed zijn dat 2011 een beter jaar word.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Afbeeldingslocatie: http://www.elektrisch-vervoer-centrum.nl/lr_MG_5146.jpg

PV is ook prima als goedkope gevelversiering. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
AllesKan schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 23:00:
[...]
:D
Dat bedoel je sarcastisch. Toch?
Ik heb ze hier allemaal vervangen, dus: Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 00:46:
@flitspaal.nl

toch als ik kijk naar jouw grafieken vind ik jouw gas gebruik toch nog hoog.
maar het kan goed zijn dat 2011 een beter jaar word.
Excelsheets zijn verstuurd :)

Hoezo is het gasverbruik aan de hoge kant? Hou er wel rekening mee dat er 8 jaar verschil zit in bouwjaar van onze huizen, dat heeft een zeer grote impact :). Het huis van mijn ouders is van 1982, als je al ziet hoeveel meer isolatie daar in zit als mijn huis ( 1978 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
SunshineCompany schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 09:42:
[afbeelding]

PV is ook prima als goedkope gevelversiering. ;)
En genoeg accucapaciteit om PV overschotten op te slaan ;)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vanmiddag een opmerkelijke ontdekking gedaan.

Doordat we PV hebben vanaf 11-'10 is ons elektrisch verbruik natuurlijk gedaald.
Wat ik niet had berekend in mijn jaaroverzicht is hoeveel ik zonder PV zou hebben verbruikt. Het bleek vanmiddag dat ik zonder PV, zo'n 5 kWh minder heb verbruikt.
Niets vreemds zou je zeggen, maar er is in 8-'10 wat veranderd:

Er is een nieuwe keuken geplaatst.
Oude situatie:
- koken op gas, kleine combi-magnetron voor broodjes (vaak) en ontdooien, kleine zeer oude ijskast, gasoven die nagenoeg niet is gebruikt. Koffiezet apparaat dat niet uitschakelt. Zeer antieke afzuigkap.
Nieuwe situatie:
- koken op inductie (de enerigezuinigste), grote oven voor allerlei warmte mogelijkheden (hetelucht, grill, boven en onder warmte, de energiezuinigste) die veel is gebruikt (tja, nieuwe keuken hé), inbouwkoelkast die twee keer zo groot is als de oude met A++ label. Zeer energiezuinige magnetron (zonder hetelucht). Koffiezetter met thermoskan die na doorlopen uitschakelt. Moderne afzuigkap.

Voor de rest is er niets veranderd in gebruik of apparatuur.

Opmerkelijk, ik had gedacht dat we veel hoger zouden uitkomen. Waarschijnlijk maken die apparaten het echt waar. Het is allemaal Neff-spul en dat zie je wel in de prijs terug, maar mijn vrouw wilde niets anders.

Nu staat de nieuwe warmtepomp droger zijn maiden voyage te maken vandaag (regen, regen). Natuurlijk met de Plugwise erop. ;)
Als ik wat meetgegevens heb, zet ik ze op het forum.

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-08-2011 14:30 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 07:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Zijn er anderen die ervaren dat solarNRJ nou niet erg snel reageert op vragen/offertes? Ik ken iemand die meerdere keren vragen toegestuurd had zonder reactie. Hebben ze het te druk soms?

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoor het vaker. Ik ben d'r blij mee. Win er offertes door.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er anderen die ervaren dat solarNRJ nou niet erg snel reageert op vragen/offertes? Ik ken iemand die meerdere keren vragen toegestuurd had zonder reactie. Hebben ze het te druk soms?
Ook hier vaker gehoord. Misschien heeft het gewoon met de vakantie periode van doen, dat ze wat onderbezet zijn. Maar drukte in komkommertijd denk ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

windfreak schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:04:
Ik durf niet eens een offerte op te vragen. Veel te exclusief voor mij ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:31:
Trouwens een idee wat ik net had. In plaats van een passief huis waarom geen passieve ( woon ) kamer? Dwz verlaagd plafond met extra isolatie, achter het stucwerk een soort van radiatorfolie voor reflectie van warmte terug de kamer in, goede vloerisolatie etc.

Die 15cm minder hoogte van je plafond merk je toch nauwelijks.

Is dat geen idee?
Tof idee, zijn er naast isoleren mogelijkheden om een groot raam op zuid te plaatsen? Plus daarbij de nodige zonwering voor in de zomer? Een belangrijk deel van de verwarming krijgt een passiefhuis van de zon. Passief zogezegd, want bij deze mooie manier van verwarmen komt geen enkele technische installatie kijken.

De meest simpele en efficiënte benutting van zonne-energie wordt in Nederland amper uitgebuit. Nieuwbouw met kleine ramen op zuid, want die moeten klein zijn, we zijn als de dood dat het bloedheet wordt in de zomer. In plaats van zonnewering te plaatsen worden de ramen verkleind en er stom fossiel gestookt. Of erger: gekoeld met een airco.

Om te voorkomen dat je moet koelen in de zomer hoort er bij een groot raam op zuid ook permanente zonwering, hoe hoger de zon aan de hemel staat, hoe minder verwarming je nodig hebt (uitgezonderd de zomer van 2011). Hoe lager de zon staat (winter) hoe meer warmte je wenst van de zon. Bij zo'n zonwering moet je denken aan een overstek van +/- 1 meter (inclusief dakgoot) op ongeveer 30~40 cm boven de deur uit (indicatie).

Stel je het effect voor van een zonneboiler die in de winter haaks op de zon staat ter grootte van 4m2 met 95% rendement en 0% verlies. Of 6m2. Of 8m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
SpiceWorm schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 23:17:
[...]

...Om te voorkomen dat je moet koelen in de zomer hoort er bij een groot raam op zuid ook permanente zonwering, hoe hoger de zon aan de hemel staat, hoe minder verwarming je nodig hebt (uitgezonderd de zomer van 2011). Hoe lager de zon staat (winter) hoe meer warmte je wenst van de zon. Bij zo'n zonwering moet je denken aan een overstek van +/- 1 meter (inclusief dakgoot) op ongeveer 30~40 cm boven de deur uit (indicatie).
..
Dat is exact wat bij mijn woning toegepast is: een overstekende dakgoot van ca 1 meter.
's Zomers straalt de zon zo in dat er maar een klein deel echt de kamer in komt, in de winter (laagstaande zon) kan ie mooi mee warmen. Hmmm zal mijn gordijnen dan toch maar open laten staan ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:44:
[...]

Ook hier vaker gehoord. Misschien heeft het gewoon met de vakantie periode van doen, dat ze wat onderbezet zijn. Maar drukte in komkommertijd denk ik niet :)
Ik merk weinig van komkommertijd. Het blijft druk hier. :)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-09 06:42
Schinnen-groen schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:28:

Nu staat de nieuwe warmtepomp droger zijn maiden voyage te maken vandaag (regen, regen). Natuurlijk met de Plugwise erop. ;)
Als ik wat meetgegevens heb, zet ik ze op het forum.
Daar heb ik wel interesse in! Met 3 kleine kinderen is het lang niet altijd mogelijk om alle was aan de lijn te hangen. Hier staat nu nog regelmatig een ouderwetse condensdroger te dampen, dat is mij een doorn in het oog.. Ik ben dus erg benieuwd naar de gemeten verschillen.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
De meest simpele en efficiënte benutting van zonne-energie wordt in Nederland amper uitgebuit. Nieuwbouw met kleine ramen op zuid, want die moeten klein zijn, we zijn als de dood dat het bloedheet wordt in de zomer. In plaats van zonnewering te plaatsen worden de ramen verkleind en er stom fossiel gestookt. Of erger: gekoeld met een airco.
We hebben een dubbele schuifpui op het zuid-westen met screens, hiermee kunnen we de hoeveelheid warmte regelen die er binnen komt. We houden nu 23 graden aan (piek), dan kunnen we bij een mindere periode een buffer opbouwen. Op deze manier staat normaal gesproken de verwarming van april tot sep/okt uit. De WTW zorgt ervoor dat de warmte egaal wordt verspreidt door het huis waardoor je ook minder last hebt van koudebruggen. Zoals je al zegt, de goedkoopste en beste manier om je huis te verwarmen.

Bij < -10 graden in de winter maar met een zonnetje hoeven we ook niet te stoken, dan laten we de temperatuur ook hoger oplopen tot wat mogelijk is in de winterzon, en meestal kunnen we daarmee de hele avond uitzingen.

Op deze manier komen we dus op de 600 kuub per jaar. 's ochtends gaat trouwens de verwarming gewoon aan, als we dat niet doen kunnen we nog iets besparen, maar ik heb zo'n schurft hekel aan een koude badkamer :). Comfort blijft toch primair...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moest even de meterstanden doorgeven bij Stedin.
Het portal wat ze daar gebruiken is voorbereid op teruglevering.
De telwerken van teruglevering zijn al aanwezig.

Ziet er goed uit (of het werkt dat weet ik natuurlijk nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

mightym schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 07:23:
[...]

Daar heb ik wel interesse in! Met 3 kleine kinderen is het lang niet altijd mogelijk om alle was aan de lijn te hangen. Hier staat nu nog regelmatig een ouderwetse condensdroger te dampen, dat is mij een doorn in het oog.. Ik ben dus erg benieuwd naar de gemeten verschillen.
Voor we kinderen hadden, ging de was in een spare bedroom. Nu met twee kids, waarvan 1 nog vaak in bed plast, gaat alles in de droger (Label B ). Ik ben daarnaast te lui om het buiten op te hangen. Het droogrek dat we hadden is afgebladderd en naar de stort gegaan.

Let op de droger dat je het juiste waterhardheid instelt. Dat kan een uur drogen schelen!

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
mightym schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 07:23:
[...]

Ik kan er wel iets over zeggen. Ik heb inmiddels (alweer ruim een jaar) een warmtepompdroger ter vervanging van een 10 jaar oude condensdroger. Van beide apparaten heb ik geruime tijd het energieverbruik gemonitord.

Met mijn 'gebruiksprofiel' gebruikte de condensdroger 450-500kWh per jaar. De nieuwe warmtepompdroger zit op 150kWh met hetzelfde profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Tof idee, zijn er naast isoleren mogelijkheden om een groot raam op zuid te plaatsen? Plus daarbij de nodige zonwering voor in de zomer? Een belangrijk deel van de verwarming krijgt een passiefhuis van de zon. Passief zogezegd, want bij deze mooie manier van verwarmen komt geen enkele technische installatie kijken.

Om te voorkomen dat je moet koelen in de zomer hoort er bij een groot raam op zuid ook permanente zonwering, hoe hoger de zon aan de hemel staat, hoe minder verwarming je nodig hebt (uitgezonderd de zomer van 2011). Hoe lager de zon staat (winter) hoe meer warmte je wenst van de zon. Bij zo'n zonwering moet je denken aan een overstek van +/- 1 meter (inclusief dakgoot) op ongeveer 30~40 cm boven de deur uit (indicatie).

Stel je het effect voor van een zonneboiler die in de winter haaks op de zon staat ter grootte van 4m2 met 95% rendement en 0% verlies. Of 6m2. Of 8m2.
Ik heb al een groot raam op het zuiden, een schuifpui met bijna 4m2 aan glas, en dat helpt zeker weten in de winter met verwarmen. Wij hebben een zonnescherm om tegen de felle zon te beschermen in de zomer en zo de temperatuur te regelen in huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
The Wizard schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 07:55:
[...]

We hebben een dubbele schuifpui op het zuid-westen met screens, hiermee kunnen we de hoeveelheid warmte regelen die er binnen komt. We houden nu 23 graden aan (piek), dan kunnen we bij een mindere periode een buffer opbouwen. Op deze manier staat normaal gesproken de verwarming van april tot sep/okt uit.
hier ook 8,75m2 HR++ glas op ZW. Als het te heet wordt in voorjaar/najaar, dan zetten we de deur naar de gang open. De donkergrijze tegelvloer warmt ook lekker op en geeft z'n warmte gedurende de avond nog af.
Je moet alleen niet bang zijn dat je meubels wat verkleuren door UV. Persoonlijk geef ik daar niet om.

In plaats van een meter uitstekende dakgoot, heb ik altijd al het voornemen gehad om daar een PV-afdak van te maken. Dan snijdt het mes aan 3 kanten! kWh's, schaduw in de zomer, zon in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verkleuring treed altijd wel op, dit zal in direct zonlicht wel iets meer zijn. Ach, een goede reden voor mijn vrouw om weer naar nieuwe meubels te kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
hvh377 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 10:24:
[...]

Ik kan er wel iets over zeggen. Ik heb inmiddels (alweer ruim een jaar) een warmtepompdroger ter vervanging van een 10 jaar oude condensdroger. Van beide apparaten heb ik geruime tijd het energieverbruik gemonitord.

Met mijn 'gebruiksprofiel' gebruikte de condensdroger 450-500kWh per jaar. De nieuwe warmtepompdroger zit op 150kWh met hetzelfde profiel.
Sow... dat is nogal een verschil... Aan hoeveel kWh per droogbeurt moet ik denken? Of... hoeveel droogbeurten heb je per jaar? (ik kan er ook gewoon eens een meter tussen plaatsen bij mij... Zal ik straks eens doen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
die excelsheetjes van jouw zijn geweldig.
het geeft mij zeer veel in zicht.
hulde daar voor.

vloerverwarming en zonneboiler?
het lijkt mij vrij lastig om dat in jouw situatie te doen.
heb wel een paar ideetjes voor je maar niet alle informatie.
heb je toevallig een bouwtekening van je huis?

heb je toevallig ook van de zonnepanelen van die excel bestanden?
vooral set 3 en 4 wekken mijn interesse.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Niet online
mightym schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 12:45:
[...]

Sow... dat is nogal een verschil... Aan hoeveel kWh per droogbeurt moet ik denken? Of... hoeveel droogbeurten heb je per jaar? (ik kan er ook gewoon eens een meter tussen plaatsen bij mij... Zal ik straks eens doen...)
Aantal droogbeurten is gokwerk, maar ik schat zo rond de 60 per jaar.

Het grote verschil met de oude verbaast mij ook. Het verschil is ook groter dan wat fabrikanten van warmtepompdrogers aan voordeel boven een gewone condensdroger claimen, maar ik denk dat de verklaring zit in dat je hier ook het verschil ziet tussen een 10 jaar oude en een nieuwe droger.

Uiteraard is een zodanig groot verschil ook goed zichtbaar in het jaarlijkse energieverbruik. Je kan met dergelijke verschillen een warmtepompdroger zelfs terugverdienen in de economische levensduur (besparing bijna €70 per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
hvh377 schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 10:24:
[...]

Dus dan zouden we nu een besparing van ongeveer 60 tot 70 % in de praktijk mogen noteren voor de wp-drogers? en wat is volgens de opgave van de producent de besparing?

ik lees vaak dat je xxx euro bespaart, maar dat is met een huishouding van 4 personen wel heel anders dan met 1 persoon.

ik doe 1 a 2 keer per week een droogbeurt, ik heb geen warmtepomp droger, en toch gebruik ik dan geen 2,5 kwh per droogbeurt.
150 kWh / 60 droogbeurten = 2,6 kwh ?

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 22-08-2011 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

AllesKan schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:49:
[...]

Niet helemaal:

Uit het bovenste kader blijkt:
Capaciteits-afhankelijk tarief per eenheid rekencapaciteit per jaar m3/h/maand 1,23231 1,46645 €

En uit het kader daaronder dat een afname <500m3 een rekencapaciteit heeft van 2,5m3/h t.o.v. een afname > 500m3 4m3/h.

Je hebt dus van 2007 volgens mij 1,5 * € 1,46645 * 12 maanden tegoed. (€ 26,40)
@AllesKan: je kan best gelijk hebben, het wordt wel heel ingewikkled, die berekening van jou; maar goed, zou jij voor die 26 euro nog moeite doen? het gaat wel over 4jaar terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 08:57:
En ik met -951kWh, no problemo.. Allemaal vergoed tegen hoogtarief. (NB ik zit bij Delta)
Ja, weet ik, zit zelf ook bij D...;
je hebt dus 951 x 22 cent ontvangen? en hoeveel in laagtarief was je nog kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 14:28:Doordat we PV hebben vanaf 11-'10 is ons elektrisch verbruik natuurlijk gedaald.
Dat is niet correct! als je PV aanschaft, verandert er niets aan je elektrisch verbruik; of bedoel je soms:
ons jaarverbruik is gedaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
JAN-B schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:17:
@AllesKan: je kan best gelijk hebben, het wordt wel heel ingewikkled, die berekening van jou; maar goed, zou jij voor die 26 euro nog moeite doen? het gaat wel over 4jaar terug?
Nee, ik zou die moeite niet nemen. Het ging mij erom dat ze ongelijk hebben door te zeggen dat de tarieven gelijk waren in 2007. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JAN-B schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:29:
[...]

Dat is niet correct! als je PV aanschaft, verandert er niets aan je elektrisch verbruik; of bedoel je soms:
ons jaarverbruik is gedaald :?
Correct.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:21:
@flitspaal.nl
die excelsheetjes van jouw zijn geweldig.
het geeft mij zeer veel in zicht.
hulde daar voor.

vloerverwarming en zonneboiler?
het lijkt mij vrij lastig om dat in jouw situatie te doen.
heb wel een paar ideetjes voor je maar niet alle informatie.
heb je toevallig een bouwtekening van je huis?

heb je toevallig ook van de zonnepanelen van die excel bestanden?
vooral set 3 en 4 wekken mijn interesse.
Ik heb van mijn zonnepanelen ook uiteraard gedetaileerd excelsheets :), mail is onderweg. Verder is op mijn jsunnyreports pagina ook alles grafisch inzichtelijk te volgen.

Ik heb helaas geen bouwtekeningen van mijn huis, hoezo? wat had je in gedachten? Ik loop nu zelf met het idee rond om twee loops te maken, in 1 loop is de cvketel centraal ( standaard ) en in de 2e loop ( die dus helemaal los staat van de 1e loop ) is mijn zonneboiler centraal.

In mijn vloer komen dan 1 of 2 groepen speciaal aangesloten op de zonneboiler, die verwarmd altijd tenzij het boilervat kouder is dan de woonkamer. De rest warmt de CV bij. De thermostaat weet dus niet dat er een 2e warmtebron bezig is de woonkamer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:54:
[...]

Dus dan zouden we nu een besparing van ongeveer 60 tot 70 % in de praktijk mogen noteren voor de wp-drogers? en wat is volgens de opgave van de producent de besparing?
Meestal claimen ze zo'n 40%-50% tov. een gewone condensdroger. Ik denk niet dat het verstandig is mijn resultaat algemeen verbindend te verklaren: de oude droger was oud....
engelbertus schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 13:54:
[...]

ik lees vaak dat je xxx euro bespaart, maar dat is met een huishouding van 4 personen wel heel anders dan met 1 persoon.

ik doe 1 a 2 keer per week een droogbeurt, ik heb geen warmtepomp droger, en toch gebruik ik dan geen 2,5 kwh per droogbeurt.
150 kWh / 60 droogbeurten = 2,6 kwh ?
Een claim in de zin van 'zoveel euro besparing' is natuurlijk alleen zinvol als je exact de gebruiksomstandigheden specificeert. En als een fabrikant dat doet, komen die omstandigheden uiteraard niet met jouw situatie overeen...

Alle droogbeurten zijn verschillend. Het heeft geen zin om jouw droogbeurten met een ander te gaan vergelijken. Er zijn zoveel externe gegevens die het wasdrogerverbruik mede bepalen: hoeveelheid was, droogresultaat wasmachine, enz. Ik stop bijv. in de nieuwe droger per beurt veel meer was; de capaciteit van de nieuwe is 1.5x zo groot als de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
JAN-B schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:21:
[...]

Ja, weet ik, zit zelf ook bij D...;
je hebt dus 951 x 22 cent ontvangen? en hoeveel in laagtarief was je nog kwijt?
Yes! Voor het lage tarief was ik nog dertien hele euro's kwijt! Voor de energiebelasting hebben ze laag en hoog weer bij elkaar opgeteld en heb ik een negatief postje staan. Volgend jaar moet het nog wat negatiever zijn (600kWh ofzo) ik had pas 11 maanden paneeltjes afgelopen (meet)jaar.

Ik moet er nog eens aan rekenen, maar volgens mij slaat het hoog/laag tarief voor mij echt helemaal nergens meer op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]mightym schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 16:44:
Yes! Voor het lage tarief was ik nog dertien hele euro's kwijt! Voor de energiebelasting hebben ze laag en hoog weer bij elkaar opgeteld en heb ik een negatief postje staan. Volgend jaar moet het nog wat negatiever zijn (600kWh ofzo) ik had pas 11 maanden paneeltjes afgelopen (meet)jaar.

Ik moet er nog eens aan rekenen, maar volgens mij slaat het hoog/laag tarief voor mij echt helemaal nergens meer op...
@mightym: wil je jouw meterstanden hier eens posten; dus van die 11 maanden de begin- en eindstand, zowel hoog- als laagtarief; lijkt mij wel leuk :P
dat hoog/laagtarief, ja, dat schilt bij mij 2,5 cent - 22 om 19,5ct - maar aangezien ik een elektr. boiler heb die elke nacht opwarmt, ben ik daar wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
ik neem aan dat je het liefst de vloerverwarming als hoofdverwarming wil.
dus de buizen om de 10 cm in gefreesd wil hebben. (dat lukt een frezer nooit maar kan heel dicht daar bij komen.)
(eventueel de radiatoren verwijderen. heb ik wel gedaan. zal bij jouw ook lukken)
en dan een redelijk dikke tegelvloer er op. (dat is dan nodig voor de warmte verdeling)
in mijn geval Silver grey kwartsiet. een ruwe splijt steen.
(wel kiezen voor een grotere steen soort. anders krijg je het niet goed vast gelijmd. groter of gelijk als 30x30cm)
de buizen in gefreesd in de vorm van een slakkenhuis.( doen ze standaart hoor.)

nadeel van deze metode:
dikke tegellaag nodig voor warmte verdeling. (liefst natuursteen)
gevaar voor een koud/warm vloer. (oftewel je voedt waar de buizen lopen van de vloerverwarming. is niet pretig) (ik kan het het eerste half uur goed voelen daar na heb ik er geen last meer van.)
niet geschikt voor alle vloer types.( er kan alleen gefreesd worden als er een cement deklaag op licht van 5 cm)
je bent zelf verantwoordelijk voor als ze een buis door frezen in de vloer. (bij mij niet gebeurd/is ook altijd nog te repareren)
voordelen:
reageert een stuk sneller als een ingegoten vloerverwarming.
betaalbaar. (1500 voor de vloer verwarming + 1500 aan stenen)

ik denk dat je voor jouw huiskamer + keuken ongeveer 4 groepen nodig zult hebben.
maar dit is een erg grote gok zonder bouwtekening.

als je die groepen nu gaat op delen tussen de verwarming en zonnecollector.
dan heb je gegarandeerd een koud/warm vloer. de actieve buizen liggen dan 20 cm uit elkaar.
enige oplossing daar voor is de vloer verwarming in te gieten maar dan komt je vloer al gouw 10 cm hoger te liggen + de tegels minimaal.
kun je beter niet doen.

het kan zoizo veel makkelijker.
had ik al gezien op de foto's

bij mijn gemeente kan ik gewoon met mijn digid alle bouwtekeningen van de hele stad op vragen.
(mits ze ooit gemaakt zijn voor het huis.)
zeker als het een oud woning bouw huis is moeten er tekeningen zijn.

p.s. die system controller van de zonneboiler. welke is dat?
merk type etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:05:
@flitspaal.nl
ik neem aan dat je het liefst de vloerverwarming als hoofdverwarming wil.
dus de buizen om de 10 cm in gefreesd wil hebben. (dat lukt een frezer nooit maar kan heel dicht daar bij komen.)
(eventueel de radiatoren verwijderen. heb ik wel gedaan. zal bij jouw ook lukken)
en dan een redelijk dikke tegelvloer er op. (dat is dan nodig voor de warmte verdeling)
in mijn geval Silver grey kwartsiet. een ruwe splijt steen.
(wel kiezen voor een grotere steen soort. anders krijg je het niet goed vast gelijmd. groter of gelijk als 30x30cm)
de buizen in gefreesd in de vorm van een slakkenhuis.( doen ze standaart hoor.)

nadeel van deze metode:
dikke tegellaag nodig voor warmte verdeling. (liefst natuursteen)
gevaar voor een koud/warm vloer. (oftewel je voedt waar de buizen lopen van de vloerverwarming. is niet pretig) (ik kan het het eerste half uur goed voelen daar na heb ik er geen last meer van.)
niet geschikt voor alle vloer types.( er kan alleen gefreesd worden als er een cement deklaag op licht van 5 cm)
je bent zelf verantwoordelijk voor als ze een buis door frezen in de vloer. (bij mij niet gebeurd/is ook altijd nog te repareren)
voordelen:
reageert een stuk sneller als een ingegoten vloerverwarming.
betaalbaar. (1500 voor de vloer verwarming + 1500 aan stenen)

ik denk dat je voor jouw huiskamer + keuken ongeveer 4 groepen nodig zult hebben.
maar dit is een erg grote gok zonder bouwtekening.

als je die groepen nu gaat op delen tussen de verwarming en zonnecollector.
dan heb je gegarandeerd een koud/warm vloer. de actieve buizen liggen dan 20 cm uit elkaar.
enige oplossing daar voor is de vloer verwarming in te gieten maar dan komt je vloer al gouw 10 cm hoger te liggen + de tegels minimaal.
kun je beter niet doen.

het kan zoizo veel makkelijker.
had ik al gezien op de foto's

bij mijn gemeente kan ik gewoon met mijn digid alle bouwtekeningen van de hele stad op vragen.
(mits ze ooit gemaakt zijn voor het huis.)
zeker als het een oud woning bouw huis is moeten er tekeningen zijn.
Klopt, vloerverwarming is bedoeld als hoofdverwarming, ons oppervlak van kamer en keuken is ongeveer 40m2. Bij ons kan de cementdekvloer eruit gehaald worden, dan winnen we 4cm tot op kaal beton. Meteen in die laag frezen wil niet, dat hebben buren verderop geprobeerd en dat mislukte. De dekvloer was niet dik genoeg en in het gewapende beton liep de frees weg.

Ik liep zelf met het idee rond om dan eerst zo'n noppenvloer neer te leggen, na het weghakken van de dekvloer, waar de verwarmingsbuizen op worden vast geklikt. Je kan dan wel strak 10cm aanhouden.

Ik zat zelf te denken om dan 1 of 2 groepen voor de zonneboiler te nemen maar die aan de rand, bijvoorbeeld tegen de muur waar je nauwelijks loopt, te leggen, je hebt dan al veel minder dat warm/koud idee. Zeg maar de randzones zijn van de zonneboiler, het midden / loopdeel is de CV ketel.

Er lopen trouwens gegarandeerd geen leidingen IN mijn vloer, alle vloeren/plafonds zijn vrij van leidingen. hele huis is zo opgebouwd.

Food for thought in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
als je die dekvloer er uitbreekt krijg je niet zoon nette vloer der onder uit.
dan kun je die noppen vloer beter weg laten en meteen vast zetten op het beton.
valt vast nog meer ruimte te winnen.
geen probleem met die isolatie die daar onder zit trouwens. (leuke foto's van trouwens op je website.)

ik denk wel dat het makkelijker is om de vloer verwarming gewoon aan te leggen en dan pas te kijken naar hoe de zonnecollector op de cv aan te sluiten. want dat is erg makkelijk.

ik moet eigenlijk meer nog door jouw gegevens spitten om een goed antwoord te kunnen geven.
ik weet het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
volgens mij is het niet handig om twee verschillende verdelers te nemen, met twee verschillende pompen om alleen maar 2x2 groepen te krijgen.

bij ingefreesde vloerverwarming is afhankelijk van hart op hart afstand en de diameter van de slang, heb je sneller een capaciteitstekort van de vloer.

overigens herken ik het warm/koud idee helemaal niet. dat had ik alleen vroeger toen er alleen nog leidingen voor de radiatoren lagen.

ik heb overiens 5 groepen in ngeveer 50 m2 liggen. waarvan er 1 groep door de hal en wc gaan. en een gedeelte nog in de woonkamer..
dat is volgens mij niet zon slimme keus geweest van de leverancier. die had denk ik beter 6 groepen kunnen maken, en niet groepen laten overloepn in een andere ruimte. zo kun je die grope immers niet goed afregelen. omdat de gewenste capaciteit van de groep in verchillend ruimtes verschillend is.

ik heb 14, mm leidingen hoh 12,5 cm.
daar heb ik wel een beetje spijt van dat het geen 16 mm is en wat dichter bij elkaar.

ik heb er nl laminaat over ligen en dat vertraagt e.e.a. nogal als je wilt aanwarmen of als de themrostaat dus een uurtje te laat begint omdat het die dag een stuk kouder was dan hij had verwacht.

verder denk ik dat je er ook van uit moet gaan dat met vloerverwarming wel de temeratuur die je instelt niet teveel laat flutueren. een graadje erbij kan zomaar een uurtje of twe duren, en als je het dan savonds toch graag ff iets warmer had gewild.. tja. dan heb je daar pas tegen 22:00 uur echt iets aan, en tegen die tijd kan je de temp juist wel weer lager zetten vanwege de in de vloer opgeslagen warmte tegen die tijd.

dat opslaan van de warmte in de vloer, is denk ik ook een van de redene dat je de vloer snachts niet teveel wilt laten afkoelen.. dus ook als je optimaal gebruik wilt maken van de zon door je schuifpui, moet je er wel om denken dat op dat moment de vloer niet teveel afkoelt. ( dus de ondergrond, de cementdekvloer etc. of je moet de vloerverwarming op de traditionele manir aanlegge, met isolatie tussen constructievloer en cement dekvloer.

ik denk dat je de zonneboiler beter gewoon kunt laten bijstaan door de cv ketel en de cv boiler gebruiken voor de voeding van je verwarming. dan voorkom je ook dat de cv ketel gaat pendelen als je aan het aanwarmen bent, en de vloer daarvoor nie voldoende capaciteit heeft. ( om de warmte af te kunnen staan aan de vloer / ruimte) pendelen is op zich niet heel erg met een open-therm aansturing, maar als het er steeds voor zorgt dat je relatief koude scheuten water door de vloer pompt, dan is dat werkt dat averechts..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
flitspaal.nl schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:21:
[...]

Klopt, vloerverwarming is bedoeld als hoofdverwarming, ons oppervlak van kamer en keuken is ongeveer 40m2. Bij ons kan de cementdekvloer eruit gehaald worden, dan winnen we 4cm tot op kaal beton. Meteen in die laag frezen wil niet, dat hebben buren verderop geprobeerd en dat mislukte. De dekvloer was niet dik genoeg en in het gewapende beton liep de frees weg.

Ik liep zelf met het idee rond om dan eerst zo'n noppenvloer neer te leggen, na het weghakken van de dekvloer, waar de verwarmingsbuizen op worden vast geklikt. Je kan dan wel strak 10cm aanhouden.
Ik zit ook sterk te denken over vloerverwarming. Ook met het uithakken van de dekvloer, juist ivm isolatie. In mijn situatie (een appartementencomplex) is het wat problematisch om aan de onderzijde te isoleren. Dat het nu speelt is omdat het linoleum na 20 jaar minder mooi geworden is. Uithakken van de cementdekvloer heeft een zeer lage WAF, ik durf er nog niet goed over te beginnen, maar een kamer zonder CV-leidingen en radiatoren is wel aantrekkelijk. Voor droogbouw ontbreekt de kamerhoogte en frezen valt af vanwege isolatie. Ik ben niet van plan plafondverwarming voor m'n benedenburen aan te leggen. Het zou dan gaan om het hele huis van ca 115 m2. Nog wel de vraag wat er moet gebeuren met de twee grote slaapkamers. Hier staat alleen overdag de verwarming aan als er gestudeerd/gecomputerd wordt door de kids. In de nacht staan nu de ramen open en de verwarming uit.
Ook nog de vraag wat er moet komen als vloerbedekking. Laminaat is uitgesloten vanwege geluid. MFlor (PVC) lijkt aantrekkelijk. Linoleum zou ook weer kunnen, maar blijkt toch drukgevoeliger dan we gedacht hadden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6089/6069968815_05c464af3a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
HellevUUr schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:36:
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden.

[afbeelding]
Zo heb ik er ook nog eentje..
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/meterstanden.png

Wanneer zullen we weer door de nul gaan? :)

@ Jan-B: Mijn meterstanden over meetperiode 2010:
Laag: begin=0 eind=1281
Hoog: begin=0 eind=1483
Terug laag: begin=0 eind=1034
Terug hoog: begin=0 eind=2407

Onderaan de streep: hoog -924kWh, laag +247kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
mightym schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 20:53:
[...]

Zo heb ik er ook nog eentje..
[afbeelding]

Wanneer zullen we weer door de nul gaan? :)
Weer door de nul?
In dit tempo ben je in 2020 onder de nul. Netjes hoor.

[ Voor 65% gewijzigd door HellevUUr op 22-08-2011 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wp kruipruimte
temperatuur sensor in de kruipruimte geplaatst,
zag ook dat ventilatie over het fundament casco gedeeld is over 4 huizen, dat bied meer perspectief,
voor temperatuur 0-5c bij vorst buiten en grondoppervlak te benutten.(uitblazing natuurlijk gewoon in de buitenlucht)
ik laat de vloerverwarming gaan, en kies voor warme inblazing op 3 punten in het huis door lucht/lucht warme lucht, of op de cv hoofdleidng lucht/lucht cv als zwembad-wp met boilervat.
deze winter eerst maar weer meten, en dan pas beslissen.
eventueel koop ik voor test een goedekope mobiele airco die kan verwarmen.(supertec mediamarkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb, denk ik, een redelijk alternatief gevonden voor mijn rookmelders.

Garvan koppelbaar 10 jaar litium batterij

Verder de normen wat gelezen. Ideaal is elke verkeersruimte + alle slaapkamers.
Ik kan dus zonder probleem die niet slaapkamers zonder rookmelder uitvoeren.

Ga nog navragen wat de achtergrond is van de lichtnet aansluiting in de norm. Ik heb het idee dat de norm wat achter loopt (net zoals dit heel lang het geval was met meterkasten en smeltzekeringen)

Van thermisch naar PV : 1000MW centrale in fases.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 09:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 21:53:
Van thermisch naar PV : 1000MW centrale in fases.
Zonnigtype kom er maar in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:43

apart hoor, mijn nieuwbouwhuis heeft alleen per verdieping op de gang, denk dus verkeersruimtes..
Misschien maar eens wat er bij kopen?

Zie overigens dat dat koppelen nog niet zo ideaal is met zo'n dun snoertje

[ Voor 5% gewijzigd door datadevil op 23-08-2011 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

datadevil schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 11:47:
apart hoor, mijn nieuwbouwhuis heeft alleen per verdieping op de gang, denk dus verkeersruimtes..
Misschien maar eens wat er bij kopen?

Zie overigens dat dat koppelen nog niet zo ideaal is met zo'n dun snoertje
Heeft te maken met de hoogte van de hoogste slaapkamers. Dus als je een slaapkamer hebt op de 2e verdieping worden de eisen opeens een stuk strenger.

Dun draadje? Het is toch maar een signaal draadje? Mag volgens mij best dus zijn, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ons huis uit 2004 met twee bouwlagen, heeft bij de voordeur een melder, bij de achterdeur/trap en bovenaan de trap/overloop.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:47

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb laatst bij de Ikea rookmelders meegenomen. Dit zijn melders die volledig op een batterij werken (9 Volt). Misschien ook een alternatief. Ik heb geen idee wat ze verbruiken, maar ze zijn niet gekoppeld aan het stroomnet.

[ Voor 21% gewijzigd door MrScratch op 23-08-2011 12:26 ]

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ook ik zit te denken om zonnepanelen te plaatsen.
Mijn verbruik is per jaar zo'n 1400Kwh per jaar.
Ik ben in het bezit van een plat dak van ongeveer 3,4 bij 5,7 meter.
Het liefst zou zo'n 1400kwh per jaar willen opwekken.

Bij de website metdezon.nl (erg duidelijke website) heb ik een offerte aangevraagd en die komt hier op neer:
5x MDZ 280W panelen. (1956cm x 992cm) totaal 1400Wp
SMA 1200 omvormer welke stil is. (stilte is een eis)

Wat vinden jullie van deze set?
Ik ben nog aan het onderhandelen over de installatie kosten aangezien ik die erg hoog vind voor een set van 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jhead22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:13:
Beste Tweakers,

Bij de website metdezon.nl (erg duidelijke website) heb ik een offerte aangevraagd en die komt hier op neer:

Ik ben nog aan het onderhandelen over de installatie kosten aangezien ik die erg hoog vind voor een set van 5 panelen.
Goed idee!

Als vuistregel neem ik als geschatte opbrengst 0,8 x hoeveelheid Wp.
Dan kom ik op ca. 1100-1150 kWh per jaar.
Waarschijnlijk kom je hoger uit, afhankelijk waar je in Nederland woond.

Is het niet mogelijk om die panelen zelf te leggen? Scheelt een hoop geld en dat kan je weer in je PV steken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:32:
[...]

Goed idee!

Als vuistregel neem ik als geschatte opbrengst 0,8 x hoeveelheid Wp.
Dan kom ik op ca. 1100-1150 kWh per jaar.
Waarschijnlijk kom je hoger uit, afhankelijk waar je in Nederland woond.

Is het niet mogelijk om die panelen zelf te leggen? Scheelt een hoop geld en dat kan je weer in je PV steken. ;)
Ben net gebeld door metdezon. Erg aardige meid en de installatie kosten worden verlaagd.
Zelf monteren heb ik ook aan zitten denken. Maar ik zie het niet zo zitten om met de zware panelen en tegels het dak op te gaan. En stel dat ik een keer lekkage krijg de plek waar de kabel naar binnen gaat, dan ben ik tenminste niet zelf verandwoordelijk.

Meer geld in de panelen steken heeft niet zo veel zin, op deze manier ligt het dak al goed vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

jhead22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:44:
[...]

Ben net gebeld door metdezon. Erg aardige meid en de installatie kosten worden verlaagd.
Zelf monteren heb ik ook aan zitten denken. Maar ik zie het niet zo zitten om met de zware panelen en tegels het dak op te gaan. En stel dat ik een keer lekkage krijg de plek waar de kabel naar binnen gaat, dan ben ik tenminste niet zelf verandwoordelijk.

Meer geld in de panelen steken heeft niet zo veel zin, op deze manier ligt het dak al goed vol.
Heb je al een tekening met de exacte plaatsing van de panelen?
Volgens mij krijg je dit niet passend, tenzij je de panelen bijna plat legt of de panelen in elkaars schaduw legt.
Platter en/of schaduw = minder opbrengst :'(

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:13:
Beste Tweakers,

Zit deels in dezelfde situatie.
Ik zou niet graag OEM panelen verbouwen, als MDZ omvalt, bij wie klop jij dan aan? Er is geen verzekering afgesloten voor rugdekking.
De SMA 1200 is een omvormer die wat ouder is, bij voorkeur ga je dan voor een omvormer met een hoger rendement (kijk naar de euro percentages). Waarom niet 1600Wp zit je in een keer op 100% dekking en kom je uit bij de SMA 1600 TL die een stuk beter is.

En hoe is je dak gemeten ? Met of zonder randen? Waar zitten de randen? Hoe is de gunstigste kant van het vlak gericht op zuid? Schaduw?

Niet te beoordelen.

En de prijs? Is dat die 3000 euro + installatie? Wat wordt het dan? 3500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 14:42:
[...]

Zit deels in dezelfde situatie.
Ik zou niet graag OEM panelen verbouwen, als MDZ omvalt, bij wie klop jij dan aan? Er is geen verzekering afgesloten voor rugdekking.
De SMA 1200 is een omvormer die wat ouder is, bij voorkeur ga je dan voor een omvormer met een hoger rendement (kijk naar de euro percentages). Waarom niet 1600Wp zit je in een keer op 100% dekking en kom je uit bij de SMA 1600 TL die een stuk beter is.

En hoe is je dak gemeten ? Met of zonder randen? Waar zitten de randen? Hoe is de gunstigste kant van het vlak gericht op zuid? Schaduw?

Niet te beoordelen.

En de prijs? Is dat die 3000 euro + installatie? Wat wordt het dan? 3500?
De SMA 1200 heeft een rendement van 92,1% en de SMA1600T een rendement van 93%
Daar in tegen is de 1600 wel weer 150 euro duurder.

Wat betreft de OEM zonnepanelen, daar heb je een punt.
Ik ga er van uit dat ze bij MDZ goed rekening hebben gehouden met schaduw etc.
De panelen komen denk ik acher elkaar te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door jhead22 op 24-08-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:03:

Hier een afbeelding van mijn dak: (dak direct achter het eerste dakkapel)
[afbeelding]
Datasheet SMA + WR bank geven euro-eta:
SMA 1200 -> 90,9%
SMA 1600TL -> 95%

Ik heb net zo'n dak, alleen iets andere maten 3,9 meter (in de bak) bij 5,4 meter.
Ik ga 8 stuks 1,66 x 0,99 m erop installeren onder een hellingshoek van 15 graden.
15 a 20 graden heeft geen bijzonder nadeling effect op de opbrengst.

Die 5 MDZ kunnen er overigens bij jou niet op hoor. Maten komen niet uit.
Landscape kunnen ze niet naast elkaar. Dan wordt het te breed voor de 'bak'.
Achter elkaar wordt het te lang voor de breedte van je huis.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
Antwoord van MDZ over de garantie:

Deze is ondergebracht bij een onafhankelijk verzekeringsmaatschappij.
De garantie zal dus blijven bestaan.
Na aankoop van de panelen krijgt u een garantiecertificaat zodat u hier aanspraak op kan blijven maken.

Deze set kost ongeveer E 3600,- incl montage. Wat kost jouw set en hoeveel Wp is hij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal.nl
1. ik zeg nee tegen een extra groep voor zonneboiler in de vloer verwarming.
het heeft in mijn ogen te veel nadelen (extra kosten die niet opwegen bij het profijt)
de warmte in een 300 liter boiler is zo op als je dat in een 800 liter betonvloer laat lopen.

2. het aansluiten van de zonneboiler op de c.v.
is natuurlijk niet zo moeilijk.
het is geen probleem dat de ketel pomp afslaat bij te warme aanvoer(dat is zelfs handig). want je kunt gewoon een 2de pomp installeren in het systeem en die aan sturen met een aparte thermostaat. het heeft geen zin om die modulerend te doen dus kan een vrij simpel systeem zijn. (volgens mij zijn der zelfs standaard kitjes voor om dat te doen. die worden normaal in grote verwarming systemen gebruikt als booster of zone regeling. maar dat moet ik ook na vragen. desnoods een oude cv ketel gebruiken die niet is aangesloten op het gas)
(ik neem aan dat die radiator op zolder naast de boiler de laatste is in de lus?)
je kunt dan de extra termostaat op 22 graden zetten om de vloer warm te maken (of nog hoger.)
dan gebruik je de vloer als extra boiler vat. je zult dan wel meer gas gebruiken voor tab water.
(er is wel een kant tekening bij dit verhaal. opletten dat je niet een aluminium brander hebt in de c.v. en een koperen lus in de boiler. dat gaat niet goed.)

3. ik denk dat het best nog wel eens interessant kan zijn om er een extra boiler bij te zetten.
1 van ongeveer 90 liter. die is in de moeilijke periodes ook 3x zo snel warm als de 300 liter.
dat zou het systeem misschien best wel wat effectiever maken. en dan heb je minder last van dat je warmte uit de grote boiler haalt voor de verwarming.

4. ik zelf zou de extra spiraal gebruiken voor een extra paneel op zuid.
tussen het zolder raam en eerste verdieping. zo als ik het kan zien zou der zelfs geen extra pomp nodig moeten zijn. dan vang je wel wat meer rendement in de moeilijkere periodes.

(mijn woorden moeten wel met een korrel zout worden genomen. veel dingen liggen gevoels-matig en ik kan goed cijfers verkeert interpreteren)

p.s. nog hartstikke dank voor de gegevens. het maakt beslissen voor mij een stuk inzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jhead22 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 15:32:
Antwoord van MDZ over de garantie:

Deze is ondergebracht bij een onafhankelijk verzekeringsmaatschappij.
De garantie zal dus blijven bestaan.
Na aankoop van de panelen krijgt u een garantiecertificaat zodat u hier aanspraak op kan blijven maken.

Deze set kost ongeveer E 3600,- incl montage. Wat kost jouw set en hoeveel Wp is hij?
Ik heb een paar dingen aangeschaft, maar wacht nu even met de panelen tot maart of tot een (zeer) goede aanbieding. (de productie periode is toch voor de helft alweer voorbij in mijn ogen)

Op basis van de huidige prijzen en gemaakte kosten kom ik op 4357 euro voor 2040Wp ex installatie
Installatie kan voor circa 0,20 a 0,25 euro per Wp -> 500 euro.
Ga wel uit van Yingli Panda 255 icm een SMA 2100tl (was een aanbieding).

Op dit forum zijn er bedrijven die je een betere aanbieding kunnen doen dan MDZ (ben ik van overtuigd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
[...]

[afbeelding]
He, in de polderwijk? Ik woon tegenover in Horsterveld, als je wat panelen in actie wilt zien moet je maar even een gil geven, je bent van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

[...]

[afbeelding]
Mooi afmeting van je dak voor een combinatie van Suntech STP210 (1482mm) en Suntech STP280(1956mm). Kan je drie rijen met 100% bezetting maken in de breedte. Op een SB1200 of een SB1600TL. Optimaal gebruik van je dak.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZonneStroom schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:05:
[...]

Mooi afmeting van je dak voor een combinatie van Suntech STP210 (1482mm) en Suntech STP280(1956mm). Kan je drie rijen met 100% bezetting maken in de breedte. Op een SB1200 of een SB1600TL. Optimaal gebruik van je dak.
Het dak is 3,4 bij 5,7 (breedte huis). Dus er passen geen 2 x 1,9 m panelen naast elkaar...denk ik dan.

Het is de vraag hoe die 3,4 is gemeten. Hij heeft (denk ik dan) ook een kleine verhoging nodig en een kleine hh van 15 graden. Het best is rijen van 2 stuks naast elkaar (als het past) en dan 4 achter elkaar.
I think... :)

8 x 210Wp (1,5 x 1 meter) op een SMA1600TL -> 1680Wp -> circa 1400kWh (wat hij zoekt)

(gefeliciteerd met je uiterst lage verbruik overigens ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2011 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:27:
[...]

Het dak is 3,4 bij 5,7 (breedte huis). Dus er passen geen 2 x 1,9 m panelen naast elkaar...denk ik dan.

Het is de vraag hoe die 3,4 is gemeten. Hij heeft (denk ik dan) ook een kleine verhoging nodig en een kleine hh van 15 graden. Het best is rijen van 2 stuks naast elkaar (als het past) en dan 4 achter elkaar.
I think... :)
1482 + 1956 = 3438mm (die 38mm gaat ook lukken, geheim van de smid)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:05:
[...]

He, in de polderwijk? Ik woon tegenover in Horsterveld, als je wat panelen in actie wilt zien moet je maar even een gil geven, je bent van harte welkom.
Heej Wizard,
Ik woon idd in de polderwijk. Stuur me anders even een mailtje. :)

Zonnestroom.eu heeft me inmiddels ook een offere gemaild en dat ziet er ook interresant uit.
Vooral met de Yingli Panda YL260C-30b.
En dan nu de vraag aan jullie tweakers, hoe is jullie ervaring met zonnestroom.eu. (die kon je verwachten ;-) )

De 1400Kwh per jaar verbruik haal ik met gemak. Ik heb mijn hele huis voorzien van bespaarlampen en enkele led lampen. Ik maak alleen gebruik van zuinige elektronica en dan heb ik de pc nog veel aan ook. Greenchoise adviseerd trouwens om mijn maand bedrag terug te schroeven naar 13 euro per maand :-P

[ Voor 43% gewijzigd door jhead22 op 23-08-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@vloerverwarming, de vloer wordt toch slechts 24 graden, en je boiler is bijvoorbeeld 60 graden. wil j edan de energie in je vloer stoppen, dan past de hele boiler er dus "niet eens in " plus dat gedurende het pompen, wat wel even duurt eer je alle warmte hebt verpompt, ook weer opgewarmd wordt door de zon of de cv.

delta t bij vloerverwarming en ltv ligt toch ongeveer bij 10 graden? daarom heeft het denk ik ook geen zin om 2 boilers te nemen, behalve als het er om gaat meer opslag te creeeren, maar dan moeten daar ook voldoende zonnecollectoren tegenoverstaan in de winter. zomers zal e.e.a. zat voldoen voor tap-water in dat geval.

swinters heb ej dan een warme vloer zonder cv ondersteuning totdat de boilertemperatuur onder de 40 graden komt, en daarna ondersteunt de cv ketel op de allerlaagste stand om het water uit de boiler even van 40 naar 50 graden te verwarmen, voordat het richting de vloerverwarming gaat
( e.e.a. natuurlijk afhankelijk van de temperatuur waarop je de aanvoer instelt, en wat je verdeler inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZonneStroom schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:39:
[...]

1482 + 1956 = 3438mm (die 38mm gaat ook lukken, geheim van de smid)
ok ik ben geen smit, dat ben jij

maar hij heeft maar 1400 kWh nodig jaarlijks met die stp 210 8 stuks ben je er dan ook al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 16:50:
[...]

ok ik ben geen smit, dat ben jij

maar hij heeft maar 1400 kWh nodig jaarlijks met die stp 210 8 stuks ben je er dan ook al
Je kan wel 8 STP210 op een 1600TL doen maar dan benut je de omvormer niet optimaal. 9 gaat ook namelijk. Relatief dus duurder als 1470Wp op een SB1200.

Smidt; mag dat ook ;)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@engelbertus
bij een vloer verwarming moet je toch zeker 40 graden water hebben om de vloer aan te laten voelen als 25 graden. zeker bij het systeem wat hij voor ogen heeft.
flitspaal.nl heeft een remeha avanta als ketel. bij die ketels slaat de pomp uit als het retour water te warm word.
ook nog mee nemend dat temperaturen van 60 graden rap zeldzaam worden als hij begind met stoken.
maar je zegt wel goeie dingen.
toch eens naar vragen hoe zijn lussen van de verwarming lopen.

@flitspaal.nl
hoe lopen de lussen van de verwarming door jouw huis eigenlijk?
waarop heb je de temperatuur van je cv water ingesteld?
(mmm een bouwtekening zou toch wel makkelijk zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas maar op straks doe ik de sunny design aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 17:46:
Pas maar op straks doe ik de sunny design aan
En............Sunny Design al geraadpleegd? >:)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nou ja, ..op mijn verdeler gaat de aanvoerbalk nooit over de 40 graden, dus vandaar dat ik die temperatuur noemde. volgens mij hebben andere mensen die temp standaard nog lager, met bijoorbeeld zltv op 35 graden aanvoertemperatuur, of nog lager.

je wilt verder dat je cv ketel condenseert, dat is volgens mij bij een retoutemp onder de 50 graden of zo, dus bij een delta t kom je dan op maximaal 60 graden aanvoer uit de cv ketel.

dus ergens ertussenin zit je met je aanvoertemp als het goed is. bij mij moet de vloerverwarming er swinters nog behoorlijk aan trekken, dus is de 40 graden waar hij dan op staat ook het maximale. het maakt weinig uit of ik de aanvoer dan op 60 graden zet, boven die 40 graden aanvoertemp. komt de vloerverwarming niet.

ik heb dus ook geen idee aan welke temperaturen ik moet denken in het boilervat, maar swinters plus verwarming met de zonnecollectoren.. dan moet je volgens mij serieus wat op je dak leggen, voordat je 300 liter op 60 graden houd, en dat zou je dus willen als je 60 graden aanvoertemp wilt, zonder de cv te laten bijspringen.

mijn ketel gaat ook op anti pendelstand als de retour te warm wordt, en met een nadraaitijd van de pomp van bijvoorbeeld een minuut, pomp je dan relatief lang, koud(er wordend) water naar de vloer, terwijl je je zoveel mogelijk van de capaciteit van de vloerverwarming vraagt op momenten dat hij gaat pendelen, tijdens aanwarmen.

heeft die ketel dan niet zon functie (NZ ?)dat ie als aanulling op een zonneboiler kan werken, als naverwarming?

hoe wordt in dat geval normalerwijze er voor gezorgd dat het water blijft stromen?

mijn ketel heeft wel dat NZ label oid. maar ik heb geen idee hoe dat werkt.. ( dus of dan de pomp wel blijft draaien bij warmtevraag)
ik kan verder wel van alles instellen aan de ketel, bijvoorbeeld dat de pomp altijd moet blijven draaien, . de nadraaitijd, de wachttijd bij pendelen etc.

ik heb verder wel ens het idee dat er technisch van alles mogelijk is, maar dat fabrikanten dat allemaal niet echt snel ïmplementeren" opetherm bijvoorbeeld klinkt leuk, maar het is nu eigenlijk niet meer dan 1 standaard die je moet kopen om hem t emogen gebruiken, die definieert hoe de signalen van en naar de ketel en thermostaat lopen, en welke opdrachten er gegeven kunnen worden. hoe e.e.a. wordt bepaald qua stooklijn en gevraagde temperatuur valt niet binnen opentherm.

naast opentherm is er niet echt iets dat doet aan communicatie tussen verschillende apparaten. dus elk apparaat heeft nog steeds zijn simpele basale werking, zoals dat "vroegah" ook al was, maar ze gebruiken elkaar functies niet optimaal.

als j enu iets wilt zit je te hanessen met pompen, besturingen, sensoren, 3wegkleppen etc. en de aangesloten pparatuur moet er dan maar mee overweg kunnen, of snappen wat er gebeurt.

bijvoorbeeld bij vloerverwarming heb je een paar verschillende situaties zoals bijvoorbeeld aanwarmen, op temperatuur houden, of koelen evt.
de ene keer vraag je de maximale capaciteit van de vloerverwarming, en de andere keer wil je de laagste bedrijfsstand van de cv ketel.

ik kan me niet voorstellen dat dan 1 standaard pompstand van de vloerverwarming en cv ketel voor beide situaties optimaal is. waarom moet ik zelf de aanvoer verhogen als ik met vorst niet snel genoeg de kamer op temperatuur krijg? die opentherm thermostaat die merkt dat toch direct dat ie achter blijft?
en waarom moet ik zelf bepalen of pompstand 1, 2 of 3 noodzakelijk is? ook die grundfos alpha pomp klinkt leuk, maar die "doet ook maar wat" het zou leuk zijn als je pomp echt kon aansturen op wat er op een bepaald moment gevraagd word. de grundfoss alpha pomp dient nl bijvoorbeeld wel altijd aan te staan en die gebruikt dan minimaal 3 of 7 watt, 35 watt maximaal of zo.. het is wel zuinig, maar t kan nog beter lijkt me.

het zal wel zijn dat er geen standaard voor is oid, maar zorg dan iig dat je ergens je gegevens vandaan kunt halen als apparaat.

ik heb nu beide pompen op allerlaagste stand staan, een hogere stand.. heeft dat zin? als de capaciteit van je vloer gewoon niet groter is en de ketel geregeld in de antipendelstand gaat? vergroot ik de capaciteit van de vv als ik de pomp sneller zet, maar de aanvoerbalk daardoor niet warmer word? de retour wordt dan toch juist hoger, en dus nog sneller antipendelstand. als warmtewisselaar werkt de slang dan misschien wel effecienter, maar het verhoogt niet de capaciteit, of het comfort.

daar kan alleen sprake van zijn als er geen anti pendelstand meespeelt, je de aanvoertemp mooi hoog zet. maar het was juist de bedoeling om zuinig te stoken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

[...]

Je moet wel naar de euro efficientie kijken en daar is de SMA 1600TL omvormer een stuk beter dan de verouderde SMA 1200 inverter. (scheelt 4,3% volgens sunny design 2)
De SMA 1600TL (trafoloos) is stil maar of de SMA 1200 stil is weet ik niet. Het kan best zijn dat de trafo een licht zoemend geluidje maakt. Volgens datasheet zou 43 dB geluid kunnen produceren.

Zouden 4 x 190Wp mono Kingsun in portrait niet prima naast elkaar kunnen passen? Breedte van paneel is 808mm. ( past makkelijk binnen de 3,4m)
2 rijen achter elkaar geeft 8 x 190Wp = 1520Wp. Alle 8 in 1 serie op een SMA sb1600TL gaat uitstekend.
Portraitframes zijn prima te maken en er is voldoende afstand tussen de 2 rijen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als je een lage hellingshoek hebt kun je ook nog kiezen om alle panelen in 1 vlak te leggen, ipv in 2 rijen achter elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Staat wel cool maar is soms wel ingewikkeld om te maken van standaard materiaal. Standariseren maakt alles juist zo goedkoop.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat is waar, maar wat is er standaard een een portrait steun speciaal op maat voor een bepaald paneel?

maar goed. het lijk tm ejuist erg makkelijk te maken, kan zelfs van hout . makkelijk zagen, overal te koop.

in aluminium of staal wordt het "maken"en vooral ook kopen, lastig voor de doe-het-zelver. maar als je een paar van die clickfit regels hebt, met die boutjes e.d. of een standaard platdakframe dat je kunt verbuigen, moet het toch mogelijk zijn om de panlen in 1 vlak te leggen, als het anders een grote uitdaging wordt om het op je dak te prutsen, zonder schaduw te krijgen.

maar ja, ik ben ook geen smidt he....

[ Voor 3% gewijzigd door engelbertus op 23-08-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:26
wij hebben standaard protrait steunen dus die zijn er wel

Afbeeldingslocatie: http://www.econed.nu/media/22718/P1040185.JPG

Dit zijn 200 panelen op het ziekenhuis in Winterswijk

[ Voor 86% gewijzigd door silvester6 op 23-08-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hij is al weer enige tijd in bedrijf, mijn nieuwe kW meter, nou ja nieuw? Hij is denk ik wel een jaartje of 40 oud, maar hij doet het goed. Onder de DIN EM11 digitale energy analiser, in het midden de kWh meter, en bovenin dus de nieuwe kW meter.
Ik kan nu op een paar meter afstand zien hoe het ongeveer draait. Gevonden op marktplaats voor weinig.

Afbeeldingslocatie: http://img199.imageshack.us/img199/5824/dsc04054r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/4639/dsc04057jk.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 23-08-2011 20:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Gasschuif schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:56:
Hij is al weer enige tijd in bedrijf, mijn nieuwe kW meter, nou ja nieuw? Hij is denk ik wel een jaartje of 40 oud, maar hij doet het goed. Onder de DIN EM11 digitale energy analiser, in het midden de kWh meter, en bovenin dus de nieuwe kW meter.
Ik kan nu op een paar meter afstand zien hoe het ongeveer draait. Gevonden op marktplaats voor weinig.
Even streepje goed zetten ;) [/img] ipv [\img] --> Done :P

Mooie meters bij elkaar, heb je ook een totaal foto van je elektrische installatie?

[ Voor 14% gewijzigd door The Wizard op 23-08-2011 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

The Wizard schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:58:
[...]

Mooie meters bij elkaar, heb je ook een totaal foto van je elektrische installatie?
Jawel, heb ik wel es eerder gepost, en niet al mijn metertjes staan hierop, maar het geeft wel een idee
De nieuwe meter zit op de plaats van de 0-15 A meter, aangezien dit een weekijzer meter is is hij niet lineair op de schaal. De nieuwe meter is wel lineair, en dus beter afleesbaar. Wel wat werk was de stroomshunt goed te krijgen.
Voor spanningsaanpassing naar de spanningsspoel zit er een mini ringkerntrafo in, welke ik in of uit kan schakelen. ook zit er nog een trimpotje in om de spanning op 1:10 in te stellen.

Het is de laatste dagen wel balen, weinig zon hiero. De voorspellingen zijn ook niet al te best.

Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/788/dsc03584p.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Gasschuif op 23-08-2011 20:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Haha, geweldig! Wat een installatie... Staat wel mooi :). De instraling is idd waardeloos vandaag, gelukkig is vanmiddag de zon nog doorgekomen en de eindstand is hier op 6,32 kW uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Gasschuif schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 20:17:
[...]

Jawel, heb ik wel es eerder gepost, en niet al mijn metertjes staan hierop, maar het geeft wel een idee
Het is de laatste dagen wel balen, weinig zon hiero. De voorspellingen zijn ook niet al te best.

[afbeelding]
Haha is dit jouw meterkast? Ik wil het gezicht van die meteropnemer wel eens zien _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
engelbertus schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 18:18:

ik kan me niet voorstellen dat dan 1 standaard pompstand van de vloerverwarming en cv ketel voor beide situaties optimaal is. waarom moet ik zelf de aanvoer verhogen als ik met vorst niet snel genoeg de kamer op temperatuur krijg? die opentherm thermostaat die merkt dat toch direct dat ie achter blijft?
en waarom moet ik zelf bepalen of pompstand 1, 2 of 3 noodzakelijk is? ook die grundfos alpha pomp klinkt leuk, maar die "doet ook maar wat" het zou leuk zijn als je pomp echt kon aansturen op wat er op een bepaald moment gevraagd word. de grundfoss alpha pomp dient nl bijvoorbeeld wel altijd aan te staan en die gebruikt dan minimaal 3 of 7 watt, 35 watt maximaal of zo.. het is wel zuinig, maar t kan nog beter lijkt me.
Om deze reden heb ik ooit een buitenvoeler aangeschaft bij mijn CV ketel. Mijn verwarming draait op een aanvoer van 30 graden, als het heel erg koud is ( winter 2009-2010, -12 graden) zet ik hem op 35 graden. Als je een temperatuursafhankelijke regeling (met buitenvoeler) gebruikt, kan je de CV ketel zelf laten kiezen welke aanvoertemperatuur hij maakt (volgens de stooklijn, met instelbare knikpunten). De thermostaten van mijn verdelers staan ingesteld op een maximum van 40 graden, voor het geval de ketel zich zou vergissen zeg maar! (Ter info, ik heb overal in huis vloerverwarming met een hart-hart afstand van 10 cm, gelegd in een slakkenhuis patroon.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MetDeZon levert al lang geen O.E.M. panelen meer. Wij leveren onze panelen tegenwoordig onder MetDeZon label. Zie ook onze website / webwinkel waar bij staat :

Zonnepanelen met het MetDeZon label zijn zonnepanelen die wij voor u selecteren uit tientallen A-merken op basis van garantie, service, kwaliteit en uiteraard de scherpste prijs. U kunt er van op aan dat de door ons geselecteerde zonnepanelen uitsluitend eerste klas zonnecellen bevatten. De minimale voorwaarden voor een A-merk om in aanmerking te komen voor het MetDeZon label zijn :

- Productgarantie van minimaal 5 jaar of langer
- Vermogensgarantie van tenminste 90 % van het vermogen na 10 jaar
- Vermogensgarantie van tenminste 80 % van het vermogen na 25 jaar
- De garanties zijn afgedekt middels een verzekering voor een periode van minimaal 25 jaar
- De zonnepanelen moeten zijn voorzien van het Duitse TÜV keurmerk
- De zonnepanelen moeten zijn voorzien van een CE keurmerk
- De zonnepanelen moeten voldoen aan de laatste stand van de techniek
- De fabrieken moeten conform westerse standaard zijn qua arbeidsomstandigheden, milieu en veiligheid
- De zonnepanelen zijn bankable. Dit houd in dat o.a. Nederlandse, Duitse, Belgische en Franse banken besloten hebben dat men geld mag lenen om te investeren in deze panelen. De panelen zijn dus niet alleen geselecteerd op kwaliteit, maar ook op continuïteit van de fabriek en garantie-afhandeling.

Met garanties zal je dus nooit een issue hebben. En ja ... je kunt bij bestellen gewoon een voorkeur aangeven voor welk merk... ja-solar / gppv / ldk enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-09 13:04

michels911

4690Wp

En dan nu de vraag aan jullie tweakers, hoe is jullie ervaring met zonnestroom.eu. (die kon je verwachten ;-) )
Wat mij betreft uitstekend. Met vergelijkbare panelen combinatie en merk omvormer.
Stuur maar ff een DM als je specifieke vragen hebt.ik kan jou niet DMmen geloof ik?

[ Voor 17% gewijzigd door michels911 op 23-08-2011 21:10 ]

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:49
Op dit moment heb ik 12 panelen (2100 Wp). Het is niet heel makkelijk maar misschien kan ik nog wat ruimte op het dak creëren voor uitbreiding. Daarvoor moet ik dan wel:
-3 pijpjes verplaatsen van de afzuiging, standpijp en CV naar rechts van het kleine dak raam.
-eventueel het kleine raam weghalen en het dak weer dicht maken (Het grote dakraam wil ik eigenlijk wel houden)
-eventueel de onderste rij nog iets naar beneden verplaatsen (niet te ver want dant werkt de dakgoot niet meer)
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NAS4FWTE.jpg
Na aanpassingen zouden de afmetingen ongeveer zijn:
80 x 180/200 cm en 140 x 180/200 cm
of, als ik het kleine dakraam weghaal:
80 x 180/200 cm en 245 x 180/200 cm

De hoogte is nu 180 cm maar dat kan waarschijnlijk maximaal zo’n 200 cm worden als ik de de onderst rij iets naar beneden schuif

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RTV4BMVH.jpg

Op dit moment dekken we ongeveer 75% van ons electriciteits verbruik. Dat percentage zou nog iets kunnen stijgen door gewoonte/aanpassingen, maar dat zal misschien teniet worden gedaan in de toekomst door onze 2 kinderen die nu nog erg klein zijn. Het gas verbruik is circa 1000 kuub (CV+warmwater+koken).

Nu de vragen:
-Hoever kan/mag een CV afvoer zijn? (kan ik deze onder het dak 120 cm naar rechts verplaatsen?)
-Mag een standleiding onder een hoek verlegd worden? (ook circa 120 cm naar rechts onder het dak)
-En de belangrijkste, wat is de beste keuze, extra PV of een zonneboiler?
De beste keuze is voor mij niet perse het hoogste rendement in geld maar in meer in het zelfvoorzienend zijn

Graag suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

ZonneStroom schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 19:00:
Staat wel cool maar is soms wel ingewikkeld om te maken van standaard materiaal. Standariseren maakt alles juist zo goedkoop.
Ik heb genoeg voorbeelden laten zien van klanten met portrait platdakopstellingen die niet duur zijn en prima functioneren.
Zelf laten maken is meestal goedkoper dan een gepattenteerd duur bestaand systeem aan te schaffen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
rube schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:20:
Op dit moment heb ik 12 panelen (2100 Wp). Het is niet heel makkelijk maar misschien kan ik nog wat ruimte op het dak creëren voor uitbreiding. Daarvoor moet ik dan wel:
-3 pijpjes verplaatsen van de afzuiging, standpijp en CV naar rechts van het kleine dak raam.
-eventueel het kleine raam weghalen en het dak weer dicht maken (Het grote dakraam wil ik eigenlijk wel houden)
-eventueel de onderste rij nog iets naar beneden verplaatsen (niet te ver want dant werkt de dakgoot niet meer)
[afbeelding]
Na aanpassingen zouden de afmetingen ongeveer zijn:
80 x 180/200 cm en 140 x 180/200 cm
of, als ik het kleine dakraam weghaal:
80 x 180/200 cm en 245 x 180/200 cm

De hoogte is nu 180 cm maar dat kan waarschijnlijk maximaal zo’n 200 cm worden als ik de de onderst rij iets naar beneden schuif

[afbeelding]

Op dit moment dekken we ongeveer 75% van ons electriciteits verbruik. Dat percentage zou nog iets kunnen stijgen door gewoonte/aanpassingen, maar dat zal misschien teniet worden gedaan in de toekomst door onze 2 kinderen die nu nog erg klein zijn. Het gas verbruik is circa 1000 kuub (CV+warmwater+koken).

Nu de vragen:
-Hoever kan/mag een CV afvoer zijn? (kan ik deze onder het dak 120 cm naar rechts verplaatsen?)
-Mag een standleiding onder een hoek verlegd worden? (ook circa 120 cm naar rechts onder het dak)
-En de belangrijkste, wat is de beste keuze, extra PV of een zonneboiler?
De beste keuze is voor mij niet perse het hoogste rendement in geld maar in meer in het zelfvoorzienend zijn

Graag suggesties!
Is het niet goedkoper om wat panelen te vervangen voor zwaardere versies? Of zit je dan met je omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
The Wizard schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:23:
[...]
Is het niet goedkoper om wat panelen te vervangen voor zwaardere versies? Of zit je dan met je omvormer?
daar zou ik naar kunnen kijken, maar ik heb nu 2100 Wp op een SMA 2100TL, dus ik denk niet dat dat heel veel op gaat leveren.
Bovendien zou ik dat altijd OOK nog kunnen doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
rube schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:25:
[...]

daar zou ik naar kunnen kijken, maar ik heb nu 2100 Wp op een SMA 2100TL, dus ik denk niet dat dat heel veel op gaat leveren.
Bovendien zou ik dat altijd OOK nog kunnen doen >:)
Of een fraaie PV zonwering boven de ramen (aan de gevel dus!)

Volgens mij mag je de CV afvoer (Gesloten HR ketel neem ik aan) gewoon in een bochtje leggen. Het is geforceerde aan-en afvoer, dus alleen de leidingweerstand is van belang. (er hoeft geen "trek" in te zitten). Je kunt op de website van veel ketelfabrikanten de installateurshandleiding downloaden, hierin staan ook maximale leidinglengtes en reducties voor bochten etc.

Wat voor standleiding moet je verplaatsen? Is het ventilatie? Ont/beluchting van het riool??? Let je er bij het verplaatsen van de bestaande zonnepanelen op dat de aansluitbox achter op het paneel niet in aanraking komt met de aluminium dragers (clickfit oid??). Als de aansluitbox dikker is dan het frame kan je hiermee in de knoop komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vloerverwarming:

Ik heb al 34 jaar vloerverwarming door mijn hele huis en geen enkele radiator.
Destijds werd tegen mij gezegd dat ik de aanvoertemperatuur van het water volgens de volgende formule moest afstellen.

(4 maal retourtemperatuur + de keteltemperatuur )/ 5 = aanvoertemperatuur

Dus stel retourtemperatuur is 30 en ketel is 80 dan moet de aanvoertemperatuur 40 graden zijn.

Dit wel als het geheel een 20 minuten heeft gedraaid.

Gaat deze simpele formule nog steeds op ?
Of zijn er betere.
Mijn ketel is niet modulerend.
En stel ik mijn ketel af op 65 graden of eronder dan krijg is storing (waterdruppels op de onsteek electrode).

Iemand enig idee hoeveel gas ik bespaar als ik 3000 KWh(electrisch) in mijn vloerverwarming stop.
Met een 1,5 KWH verwarmingselement. Zelf dacht ik zoiets van 500 Kub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
mightym schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:40:
[...]
Of een fraaie PV zonwering boven de ramen (aan de gevel dus!)
ja, als ik alleen zou zijn misschien wel, maar denk niet dat ik dat met de lage WAF er door heen ga krijgen ;) En wil de buren graag ook te vriend houden. Bovendien, heb ik dan wel een gedeelte van het jaar schaduw door een huis dat hier recht tegen over staat...
[...]
Volgens mij mag je de CV afvoer (Gesloten HR ketel neem ik aan) gewoon in een bochtje leggen. Het is geforceerde aan-en afvoer, dus alleen de leidingweerstand is van belang. (er hoeft geen "trek" in te zitten). Je kunt op de website van veel ketelfabrikanten de installateurshandleiding downloaden, hierin staan ook maximale leidinglengtes en reducties voor bochten etc.
Ja, het is een nieuwe (1,5 jaar oude) Remeha. Voordat ik aan de slag ga, ga ik zeker de handleidingen even doornemen maar ik verwacht zelf dat het idd wel moet kunnen
[...]
Wat voor standleiding moet je verplaatsen? Is het ventilatie? Ont/beluchting van het riool???
Ja, ont/beluchting van het riool. Geen ventilatie, die loopt daar ook maar die kan ik wel verleggen (dat heb ik al een keer iets gedaan bij het aansluiten van een energiezuinige ITHO).
[...]
Let je er bij het verplaatsen van de bestaande zonnepanelen op dat de aansluitbox achter op het paneel niet in aanraking komt met de aluminium dragers (clickfit oid??). Als de aansluitbox dikker is dan het frame kan je hiermee in de knoop komen..
Oei, dat is een goeie, daar had ik nog niet aan gedacht! Moet ik voor die tijd even kijken hoeveel ruimte ik heb om het te verschuiven...
Pagina: 1 ... 117 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.