3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Anne vdr Bom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 10:50:
Misschien hebben jullie deze al gezien. maar ik vind dit wel de moeite waard om er nog eens een linkje aan te wijden: Solar 3D printer.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ja, hoor, als je lekkage op de koop toe neemt?Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:34:
Is een installatie wel nagelvast te maken op een plat dak?
Geintje. Maar het zou natuurlijk mogelijk moeten zijn, je zal alleen extra moeten dakdekken om de openingen goed te dichten.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
ik heb de dakdekkers nu op mijn dak staan.
en heb het ze gevraagd.
was geen probleem.
licht wel een beetje aan wat voor onder grond het is en wat de dak bedekking or op licht.
bij mij was het wel een probleem omdat het een omgekeerd dak is.
[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 18-08-2011 14:56 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Kunnen zij mij echt verplichten dan om mij een terglever meter te laten aanschaffen van 100 euro?Geachte heer....,
Er is inmiddels een gecorrigeerde nota voor u opgemaakt. Graag informeren wij u dat dit de laatste keer is dat wij een negatieve nota voor u opmaken.
Indien u verwacht volgend jaar weer meer stroom op te wekken dan gebruiken, adviseren wij u een teruglevermeter te laten installeren door Liander.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
.........
Greenchoice
Greenchoice, daar krijg je energie van
Wat een trieste boel....
Lachen, ik heb net mijn jaarrekening ontvangen, en 2 maanden terug gemeld dat ik zonnepanelen heb:silvester6 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 14:56:
Nu spant Greenchoice de kroon.
[...]
Kunnen zij mij echt verplichten dan om mij een terglever meter te laten aanschaffen van 100 euro?
Wat een trieste boel....
jaarverbruik: 3200kWh, geschat verbruik volgend jaar 3700kWh, of ik maar even meer voorschot wil betalen
Denk eerder dat het minder wordt mensen....
Als je bij GC zit, dan kan je je eigen vastrecht aanpassen op de site.
Ik neem aan dat je bij een andere leverancier zit?
Wel eerst inloggen.
[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-08-2011 15:14 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik neem aan dat je je voorschotbedrag bedoeld, anders zet ik meteen mijn vastrecht op 0!Schinnen-groen schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:14:
@rdfeij.
Wel eerst inloggen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ze verrekenen dus wel netjes -260 euro voor bijna 1300 kwh negatief.
Mijn grootste zorg is met een teruglevermeter dat ze weer precies kunnen zien wat ik heb verbruikt en teruggeleverd heb en dit ook zo kunnen gaan berekenen.
Als zij voor de kosten op kunnen draaien van het vervangen is mijn probleem al minder groot maar hoe krijg ik ze zo ver.
Ze kunnen precies zien hoeveel je verbruikt en teruggeleverd hebt. Ze kunnen niet zien hoeveel je opgewekt hebt. Wat is het probleem wat je hiermee hebt?silvester6 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 15:18:
Mijn grootste zorg is met een teruglevermeter dat ze weer precies kunnen zien wat ik heb verbruikt en teruggeleverd heb en dit ook zo kunnen gaan berekenen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Nujuist wel, een teruglever meter registreerd precies hoeveel je verbruikt, en hoeveel je terugleverd (PV installatie wordt rechtstreeks op aparte aansluitingen op de meter gezet.c70070540 schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:04:
[...]
Ze kunnen precies zien hoeveel je verbruikt en teruggeleverd hebt. Ze kunnen niet zien hoeveel je opgewekt hebt. Wat is het probleem wat je hiermee hebt?
wat je dan theoretisch moet afrekenen = verbruik - teruglever, maar dat blijkt in de praktijk nogal eens anders te zijn, met creatieve berekeningen.
Zit idd bij GC@rdfeij.
Wel eerst inloggen.
Heb ik ook al gedaan, maar vind ze wel lef hebben om te denken dat ik 500kWh meer ga verbruiken, terwijl ik nou juist 500kWh hoop te gaan besparen....
[ Voor 21% gewijzigd door rdfeij op 18-08-2011 16:39 ]
Aha, je hebt ook een teruglever meter. Ik heb nooit goed begrepen waar die voor nodig is. Ik heb zelf wel een meter geplaatst om te meten hoeveel ik opwek, maar die standen hoef ik niet door te geven.rdfeij schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:06:
[...]
Nujuist wel, een teruglever meter registreerd precies hoeveel je verbruikt, en hoeveel je terugleverd (PV installatie wordt rechtstreeks op aparte aansluitingen op de meter gezet.
wat je dan theoretisch moet afrekenen = verbruik - teruglever, maar dat blijkt in de praktijk nogal eens anders te zijn, met creatieve berekeningen.
Mijn nieuwe meter geeft alleen maar aan Hoog/Laag en teruglever Hoog/Laag, en verrekend automatisch wat ik al verbruik voordat het geteld wordt.
Verwijderd
Dit is niet juist. Je PV installatie zit gewoon op de rest van de elektrische installatie. Verbruiks- en teruglevermeter meten allleen je netto afname (op momenten waarop je meer afneemt dan teruglevert) en je netto teruglevering (op het moment dat je meer teruglevert dan afneemt).rdfeij schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:06:
[...]
Nujuist wel, een teruglever meter registreerd precies hoeveel je verbruikt, en hoeveel je terugleverd (PV installatie wordt rechtstreeks op aparte aansluitingen op de meter gezet.
[...]
In theorie kun je een giga grote PV installatie aansluiten en dat allemaal zelf op gebruiken; je teruglevermeter (en als je heeeel erg je best doet ook je verbruiksmeter) blijft dan gewoon op 0.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 16:21 ]
Op de teruglevermeter moet je twee waarden van elkaar aftrekken om te zien of je in de plus of in de min zit.
De Ferrarismeter maakt die som voor jou...
Behalve als je een tweeteller-systeem hebt natuurlijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-08-2011 16:43 ]
Verwijderd
ik zou graag caps aanzetten maar goed.
het is de overheid die dit gedrag toestaat,
en niet meer de belangen van burgers behartigd.
het staat greenchoice dan ook vrij je die mail te sturen.
en dan zijn we weer terug op mijn punt, van 30 minuten de tijd het te corrigeren,
anders direkt juridisch. daar hebben de heren geen zin in, want ze verliezen het.
greenchoice kan ook elke kWh onder 0 gewoonweg met 9 cent belonen.
je kan geen kant op.
kom met een pot honing wees aardig en zoek de coulance.
het enige wat je kan krijgen is :
tot -1000kWh op jaarbasis de volledige marktprijs gesaldeert (ongeacht meter)
vraag erom en leg het vast.
dus dat klagen over greenchoice wat ze allemaal wel doen tov de nuke&kolen vriendjes ?
zeer ongepast om greenchoice iets lelijks toe te schrijven.
greenchoice maakte mijn installatie super rendabel.
maar greenchoice blijft geen sinterklaas spelen.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 16:52 ]
Zoek daar niet teveel achter. Je denkt misschien dat er mensen achter de computer jouw dossier zitten te analyseren om je voorschotbedrag uit te rekenen, terwijl het gewoon volautomatisch met een computer gaat aan de hand van het verbruik over de laatst gefactureerde periode. Om dan elke klant individueel te gaan bekijken is veel te kostbaar, zeker voor een lean & mean organisatie zoals Greenchoice. Ze bieden hierom ook de mogelijkheid om je voorschotbedrag online te wijzigen. Probleem opgelost.rdfeij schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 16:06:
Heb ik ook al gedaan, maar vind ze wel lef hebben om te denken dat ik 500kWh meer ga verbruiken, terwijl ik nou juist 500kWh hoop te gaan besparen....
@eric-pvt meteen juridisch is een stap wat niet nodig is het gaat er om dat greenchoice elke maand hun "beleid" aanpast en zodat wij als klanten nooit kunnen weten waar wij aan toe zijn.
Zelfs een hele mailwisseling gehad met de financieel directeur, toen Essent mijn meterstanden niet accepteerde die op een door hen gemaakt formulier door verkoper (ik dus) en de nieuwe koper waren ingevuld. Heeft een maand aan mailtjes gekost, maar door GC goed opgelost.
Kom me niet aan GC, die hebben bij mij nog steeds een streepje voor op de rest.
Verwijderd
wat ze deden mocht niet van de belastingdienst en volksvertegenwoordigers.
het was en te duurzaam, en te hernieuwbaar en te groen, en te goed, en te leuk en te simpel, en te rendabel voor zonnestroom, zonnestroom groeit erdoor, en dat mag natuurlijk niet gebeuren in kolen-bagger-gasunie-shell nuke NEEderland.
kortom, de kolencentrales worden anders voor joker gebouwd,
en daar werken hun bouwfraude bonus commissariaat pluche vrindjes.
het moet wel juridisch als de leverancier dreigt de regels aan te passen in mijn contractsperiode,
ik heb 3 jaar vast sinds 2010-07 en de leverancier dient hier rekening mee te houden.
ze doen dat nu ook. daarna heb ik gewoon pech.
greenchoice rules, alleen werken er ook mensen die er nog geen bal van weten.
in 2013 moet ik dus een warmtepomp hebben, van mijn part ook een digitale meter,
maar 0 zal mijn meterstand zijn, forever.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 17:06 ]
Ik heb begrepen dat er wettelijk tot 3000 kWh gesaldeerd wordt,
Dat GC dit heeft opgehoogd tot 5000 kWh
Dat GC eigenlijk onbeperkt wil salderen.
Heb ik berichten over een verandering op die drie punten gemist?
Verwijderd
salderen gaat altijd richting 0 al dan niet met restsaldo af te rekenen.
salderen in de wet is nu 5000kWh (2011)
>> greenchoice saldeert gewoon alles richting 0, ook >5000kWh
>> voorbeeld : 7000kWh afname 5001kWh opwek = restsaldo 1999kWh afrekenen.
op het gebied onder 0, mag er vrijwel niets meer dan de kale leveringsprijs worden betaald.
>> greenchoice past coulance toe tot -1000kWh marktprijs onder 0, en daarna 9 cent
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 17:16 ]
Wel belangrijk als je, net zoals wij, PV wilt bijplaatsen.
Verwijderd
maar je mag het kolenriool in nederland niet mee helpen vergroenen.
jouw (onder 0) 9 cent greenchoice kWh aan de buurman geeft echter wel fijn inkomsten voor de staat,
de buurman betaald er namelijk weer gewoon ~ 22 cent voor.
de staat verdient met niets doen dus meer aan jouw stroom dan jijzelf.
en je krijgt er helemaal niets voor terug, zelfs geen waardering.
Om mijn perceptie op 100% te krijgen:
Als ik straks meterstanden doorgeef en de standen zijn als volgt:
hoog tarief: -708 kWh
laag tarief: 823 kWh
Hoe wordt dan e.e.a. berekend.
Mijn idee was dat je 708 kWh terug krijgt, op hetzelfde bedrag zoals ik voor de PV voor een hoge kWh moest betalen en dat ik 823 kWh moet betalen conform het laag tarief (incl. bel, etc.
Het verschil moet ik dan betalen cq. krijg ik terug.
Zit ik dan goed in mijn beleving?
We hebben een Ferrarismeter.
[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-08-2011 17:55 ]
Verwijderd
of :
je moet de regeling van 1 mei aanvragen (salderen onder 0 tot -1000kWh)
margeregel :
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren
je hebt een ferraris dus er is al gesaldeert. (doet ie automatisch en erg slim)
dit zijn dus je standen na saldering.
enkel bij greenchoice mag je aankomen met een stand van -708kWh,
als je het vooraf hebt aangegeven en besproken.
ik ken je tarieven niet dus ik kan geen antwoord geven.
ik deed het zo :
http://van.wijk.net/pvt/gc062011.jpg (ook een ferraris)
en ja, ik betaal nog tot 2013 52 cent voor gas
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 18:09 ]
Ik ga ze morgen eens bellen.
Overigens, zoals uit je rekening is op te maken, had ik de verrekening ook zelf in gedachten.
Zoals gezegd, morgen even bellen.
Verwijderd
Morgen zijn de panelen weer superschoon
Helaas geen zon
Totaal: 3240 Wp.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Proficiat! Ikhad je graag wat van de Limburgse zon ter beschikking willen stellen.
Morgen wordt een betere dag begrijp ik uit de buienradar.
Mooi om de ontwikkeling te zien in het rendement van de panelen op de foto!
Hoe bedoel je met de ontwikkeling in het rendement?
Ik bedoel rendement qua kosten per kWp.
Daaronder de vandaag geinstalleerde 6x 200 Wp (1200 Wp) op 2x Soladin 600
En op de uitbouw 2x 300 Wp (600 Wp) op Soladin 600. Die op de uitbouw vallen ook niet zo op, maar je ziet ze liggen
Wat je nu goed ziet (dankzij Plugwise) dat de Soladin's een beter rendement hebben bij verminderde zon aanbod tov de SB 1700. Ze presteren bijna gelijk terwijl de panelen ruim de helft minder capaciteit hebben. Zo gauw de zon even erbij komt schiet de SB 1700 uiteraard de Soladin's voorbij.
[ Voor 34% gewijzigd door The Wizard op 18-08-2011 19:52 ]
Ik heb een bril
Er kan volgens mij nog een zonneboiler bij
Ik had er trouwens wel rekening mee gehouden, boven de schoorsteen heb ik daarvoor vrij gelaten
[ Voor 37% gewijzigd door The Wizard op 18-08-2011 20:00 ]
Een heel mooie prestatie, al zeggen we dat zelf.
Maar tegen dit verbruik kunnen we (n)ooit en te nimmer op!!!
We hebben wel een vrijstaand huis uit 1920-1930, midden tussen weilanden, maar dan nog, hulde!
Eenmalige kosten zijn nooit een probleem, periodieke kosten wel. Daarnaast is een wens van mij uitgekomen, namelijk om een huis te hebben waar ik mijn hobby (nul-energie huis) de vrije loop kan laten.
Als je nagenoeg nooit geld steekt in vakantie's, je auto gewoon een noodzakelijk werkpaard is, geen lifestyle-instelling hebt, niet aan welvaartgoederen hecht en een beetje spaarzaam bent (en zeker nu niet, met ons huis en 2000 m2 tuin en bos en dat in een gemeente die niet moeilijk doet) dan is er veel mogelijk.
We zijn dus nog lang niet klaar. Terugverdientijden vinden we niet zo belangrijk, ik ben 56 en of ik de levensduur van de PV zal overleven? Niet belangrijk.
Volgens ons gaat het over het hier en nu.
Er ligt nog veel werk: zolder isoleren, waterverbruik via regenwatersysteem, over een 1-2 jaar een volledig elektrisch vervoer, etc.
Als hobbyist zit ik ook nog te denken aan een koelsysteem voor de PV panelen (op warmte dagen) met regenwater, maar dat project is alleen nog in mijn hoofd. (middels ruitenwisser pompjes en regenwater).
Verwijderd
hulde !je auto gewoon een noodzakelijk werkpaard is // Eenmalige kosten zijn nooit een probleem, periodieke kosten wel.
gas kost en gas vlamt....er zit een kogelgat in mijn ego, kunt u daar even naar kijken ? .... gas kost en gas vlamt...."stuk dommer he?"
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 20:35 ]
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2011 20:41 . Reden: parodietje op de tv bagger ]
Met dank, maar we zijn er nog lang niet!
Waar ik het meest van baal is dat al die mensen die hier posten niet een beetje in onze buurt wonen. Wat dat betreft leven we echt in anderland hier

hmmm Noord-Limburg checken inSchinnen-groen schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:46:
@eric-pvt.
Met dank, maar we zijn er nog lang niet!
Waar ik het meest van baal is dat al die mensen die hier posten niet een beetje in onze buurt wonen. Wat dat betreft leven we echt in anderland hier
wen er maar aan, als duurzaam minder burger ben je net als don quichotte vechtend tegen de fossiele, starre, niet beter wetende, kort-gewin geobsedeerde maatschappij....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ok, maar als ik eens met de gemeente ga praten over een adviespunt voor duurzame energie (gratis)?
Ik heb de afgelopen 10 jaar vrijwilligerswerk gedaan, naast mijn baan in het onderwijs en ben hier in 2009 mee opgehouden (huisman geworden, heb nu een halve baan). Misschien is hier een mogelijkheid. Ik ben EPA adviseur willen worden, gewoon voor de fun. Alle lesmateriaal heb ik (met veel moeite en duur, duur, duur) in huis. Als je het materiaal bestudeerd dan zakt er toch wel wat broeken van de billen. Vooral als je ziet op welke criteria e.e.a. wordt beoordeeld.
De kennis is nu in de grijze cellen.
Misschien ga nog eens bij CITO het examen doen, maar heeft geen prioriteit.
Mensen een goed advies te geven, wel.
Ik vond die presentatie van Robert Newmans wel een goeie!
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-08-2011 21:09 ]
tja de EPA-zaken vind ik persoonlijk binnen Nederland tranentrekkend.Schinnen-groen schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 21:03:
@NielsTn.
Ok, maar als ik eens met de gemeente ga praten over een adviespunt voor duurzame energie (gratis)?
Ik heb de afgelopen 10 jaar vrijwilligerswerk gedaan, naast mijn baan in het onderwijs en ben hier in 2009 mee opgehouden (huisman geworden, heb nu een halve baan). Misschien is hier een mogelijkheid. Ik ben EPA adviseur willen worden, gewoon voor de fun. Alle lesmateriaal heb ik (met veel moeite en duur, duur, duur) in huis. Als je het materiaal bestudeerd dan zakt er toch wel wat broeken van de billen. Vooral als je ziet op welke criteria e.e.a. wordt beoordeeld.
De kennis is nu in de grijze cellen.
Misschien ga nog eens bij CITO het examen doen, maar heeft geen prioriteit.
Mensen een goed advies te geven, wel.
Ik vond die presentatie van Robert Newmans wel een goeie!
Heb zelf een optie gevonden voor een echte (post)HBO opleiding. Nu alleen nog het geld (en de tijd)...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Het betekent "in principe" dat je voor het capaciteitstarief gas in 2007 "zou kunnen reclameren" als je aantoonbaar minder dan 500 kuub in dat jaar hebt verbruikt. De grote vraag is dan natuurlijk: is het niet verjaard, of krijg je allemaal kul argumenten in reply. Zal JAN-B zelf moeten uitzoeken...
@zonnigtype: heb vandaag antwoord gekregen van Delta netwerk: ik citeer:
""Het capaciteitstarief is voor de kleine huishoudens altijd hetzelfde""
Wat moet ik met zo,n antwoord
ik zal morgen eens bellen met de klantenservice........
Zuukzes. Reactie verbaast me niks. Call-centers haat ik, er komt regelmatig absolute bagger uit, zowel telefonisch als schriftelijk.JAN-B schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 23:49:
zonnigtype schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 18:38:
Het betekent "in principe" dat je voor het capaciteitstarief gas in 2007 "zou kunnen reclameren" als je aantoonbaar minder dan 500 kuub in dat jaar hebt verbruikt. De grote vraag is dan natuurlijk: is het niet verjaard, of krijg je allemaal kul argumenten in reply. Zal JAN-B zelf moeten uitzoeken...
@zonnigtype: heb vandaag antwoord gekregen van Delta netwerk: ik citeer:
""Het capaciteitstarief is voor de kleine huishoudens altijd hetzelfde""
Wat moet ik met zo,n antwoordop hun website zie ik toch duidelijk staan: tot 500 kuub=38,70euro en 50 tot 4000 = 77,40 euro;
ik zal morgen eens bellen met de klantenservice........
Voor de geïnteresseerden: status SDE 2008-2010 beschikkingen en status SDE 2011 aanvragen (PV naturellemente) uitgebreid besproken op de bekende plek.
G'nacht...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Schinnen-groen schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:24:
Als je nagenoeg nooit geld steekt in vakantie's, je auto gewoon een noodzakelijk werkpaard is, geen lifestyle-instelling hebt, niet aan welvaartgoederen hecht en een beetje spaarzaam bent (en zeker nu niet, met ons huis en 2000 m2 tuin en bos en dat in een gemeente die niet moeilijk doet) dan is er veel mogelijk.
We zijn dus nog lang niet klaar. Terugverdientijden vinden we niet zo belangrijk, ik ben 56 en of ik de levensduur van de PV zal overleven? Niet belangrijk.
Volgens ons gaat het over het hier en nu.
Hier trouwens ook goed nieuws. We gaan 3x190Wp erbij leggen!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
opmerkelijk dat in de bergermeer (gasopslag) waar ik woon acuut 2 jaar geleden iedereen nieuwe leidingen kreeg, zo zie je maar weer dat er heus wel mensen zijn die het weten, en netbeheerders zeker.
maar pas als de kans 100% is dat het fout gaat doen netbeheerders er wat aan.
lakser zul je ze niet tegenkomen.
mensen die mijn adres weten, typen eenvoudig in google earth dit adres in,
en voila in alle straten zie je graafwerk en worden de leidingen vervangen,
tot zelfs in huis.
ik kon tijdens mijn duurzame verbouwing (2007) de gasleiding naar de keuken, met 2 vingers weghalen.
levensgevaarlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2011 09:40 . Reden: mijn woning is uit 1974 ]
http://www.nu.nl/economie...tewet-onaanvaardbaar.html
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Nog niks besteld????
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
@zonnigtype: vandaag gebeld met D-netwerk; aardige meneer, maar wist er nauwelijks iets van af;zonnigtype schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:40:
Zuukzes. Reactie verbaast me niks. Call-centers haat ik, er komt regelmatig absolute bagger uit, zowel telefonisch als schriftelijk.
het komt er op neer dat in 2007 de tarieven tot 500 en tussen 500 en 4000 kuub gas hetzelfde zijn, dus helaas: geen geld terug
@nihiles: Nog bedankt voor de tipnihiles schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 14:10:
Tip dus voor iedereen die onder de 500m3 aardgasverbruik zit (geldt ook voor diegene die van boven (!) de 4000m3 gezakt is naar een lager verbruik) op jaarbasis. Check het in rekening gebrachte capaciteitstarief op de facturen van de afgelopen jaren.
ik krijg helaas geen geld retour over 2007, maar wie weet in de toekomst, mocht ik ooit onder de 500 komen, dan weet ik wat ik moet doen.
Verwijderd
Heel wat besteld, maar nog geen panelen.
Dus de extra zekering (groep), de din rail meter evenals de omvormer zijn binnen.
Volgende week woensdag en donderdag wordt de meterkast voorbereid.
Panelen, ik krijg een beetje het idee dat ik de zomer 2011 heb gemist (die in het voorjaar) en dat de moduulprijzen erg hard onderuit gaan. Voorjaar 2012 is het zeker rond, wellicht eerder.
Melden zal ik het zeker.
Erg leuk dat hij op die leeftijd al zo ver gaat in zijn onderzoekje.
Echter: als je er goed naar kijkt kloppen er een aantal dingen niet... De boom-constructie heeft bijna twee keer zoveel zonnecellen (18, als ik goed tel, tegenover 10 op het 'traditionele' paneel), die alle kanten op gericht staan. Niet vreemd dat je dan meer en langer opbrengst hebt...
Het gaat om 1,25 euro per Wp met een max van 1000 euro.
Ik zag mijn nieuwe set al op het dak staan.
Maar wie de afgelopen jaren al een gemeente subsidie voor PV heeft gekregen is uitgesloten.
Het blijft dus even 1200 Wp. :-(((((
bij mijn energie-mij mag ik ook aankomen met een stand van -151kWheric-pvt schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 18:04:
enkel bij greenchoice mag je aankomen met een stand van -708kWh,

Even spelen met de url en voila: http://www.deltanetwerkbe...en-kleinverbruik-2007.htmJAN-B schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:15:
het gaat om 2007 !
met de huidige prijzen is eigenlijk subsidie niet zo 'done'.wiljan_M schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:22:
gemeente haarlemmermeer geeft ook weer subsidie op o.a. zonnepanelen.
Het gaat om 1,25 euro per Wp met een max van 1000 euro.
Ik zag mijn nieuwe set al op het dak staan.
Maar wie de afgelopen jaren al een gemeente subsidie voor PV heeft gekregen is uitgesloten.
Het blijft dus even 1200 Wp. :-(((((
Trouwens.. met het uitsluiten van eerdere deelnemers kan er grotere burgergemeenschap ook eens aan de beurt komen....
Ja, bedankt, maar zoals ik om 17.33 al melde:(kijk het zelf maar na) in 2007 waren de tarieven voor zowel onder als boven de 500 kuub gas hetzelfde...........AllesKan schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:34:
Even spelen met de url en voila: http://www.deltanetwerkbe...en-kleinverbruik-2007.htm
Niet helemaal:JAN-B schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:39:
[...]
Ja, bedankt, maar zoals ik om 17.33 al melde:(kijk het zelf maar na) in 2007 waren de tarieven voor zowel onder als boven de 500 kuub gas hetzelfde...........
Uit het bovenste kader blijkt:
Capaciteits-afhankelijk tarief per eenheid rekencapaciteit per jaar m3/h/maand 1,23231 1,46645 €
En uit het kader daaronder dat een afname <500m3 een rekencapaciteit heeft van 2,5m3/h t.o.v. een afname > 500m3 4m3/h.
Je hebt dus van 2007 volgens mij 1,5 * € 1,46645 * 12 maanden tegoed. (€ 26,40)
Ik heb zojuist de corrigerende factuur ontvangen van Greenchoice, heb teveel betaald capaciteitstarief teruggekregen over de jaren 2009, 2010 en 2011. Bij elkaar toch bijna EUR 100. Het loont dus toch om bij een uitzonderlijk laag gasverbruik je energierekeningen te controleren.
@zonnigtype
Bedankt voor de ondersteuning. Zolang je de uitzondering op de regel bent (zonnepanelen of erg zuinig leven) blijft het opletten geblazen met rekeningen van bedrijven. Systemen zijn vaak niet ingericht op uitzonderingsgevallen. Laten we er hard aan werken om onze duurzame acties tot norm te verheffen. Hopelijk veranderen dan de administratieve systemen mee en komt er eindelijk een einde aan het "eindeloos gedoe" met kleine lettertjes en misverstanden die voortvloeien uit normaal, gezond, duurzaam gedrag.
pfff... van Pee-Vau naar compost.. van hightech naar common-sense gardening
compostvat is van Marktplaats betrokken, dus ook weer re-use/re-cycle
[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 20-08-2011 00:52 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
En ik met -951kWh, no problemo.. Allemaal vergoed tegen hoogtarief. (NB ik zit bij Delta)JAN-B schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 23:29:
[...]
bij mijn energie-mij mag ik ook aankomen met een stand van -151kWh
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Verwijderd
Zeker voor mensen die niet denken te verhuizen aantrekkelijk. Voor doe-het-zelvers is de situatie nog aantrekkelijker.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 09:21 ]
Verwijderd
de h van kWh
zoals bij de formule 1, elke seconde verlies zet je op achterstand,
en die is niet meer in te halen. maak geen stuurfoutje !
elke seconde dat je ze niet hebt, blijf je betalen voor kansloze kolenbagger, en je tvt+milieuwinst komt elke seconde meer in de toekomst.
een slimme meteropnemer ! (met erachter een toezichthouder)

de gebroeders "hou jij ze dom, hou ik ze arm"
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2011 10:19 ]
Dat is niet helemaal juist. Als in de laatste 4 jaar de prijzen zijn gehalveerd, is de tvt dat ook. Of, nog beter, je kunt dan met hetzelfde budget het dubbele vermogen neerleggen. De milieuwinst wordt dan op termijn zelfs groter.Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:14:
elke seconde dat je ze niet hebt, blijf je betalen voor kansloze kolenbagger, en je tvt+milieuwinst komt elke seconde meer in de toekomst.
Verwijderd
Volgens de eerder genoemde preisinfoVerwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:14:
vergeet het nadeel niet van elk jaar dat je ze niet hebt,
de h van kWh
zoals bij de formule 1, elke seconde verlies zet je op achterstand,
en die is niet meer in te halen. maak geen stuurfoutje !
een slimme meteropnemer ! (met erachter een toezichthouder)
[afbeelding]
de gebroeders "hou jij ze dom, hou ik ze arm"
Is de prijs in Juli uitgekomen op 1,12 euro/wp na een daling van 23,8% vanaf 1/1.
Dat wil zeggen dat de prijs 1/ jan 1,47 euro/Wp was.
Die vertaalt zich 1 op 1 in de totaalprijs.
Dus zou je 35 eurocent aan kWh moeten hebben opgewekt sinds 1 jan om die stelling te doen opgaan.
Lijkt me in deze bijzondere situatie met zeer snelle prijsdaling dus toch niet correct.
De verwijzing naar Noord-Korea kan ik niet volgen. Ben ik nou te dom
Sinds 2005 al aan het werk met een groot compostvat in de tuin. We hebben twee bakken, eentje voor restafval en eentje voor compost.NielsTn schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 00:51:
in kader van normaal, gezond en duurzaam gedrag: het composteer-vat heeft zijn plek in mijn tuin gekregen, en al snel wat plantmateriaal om te starten
pfff... van Pee-Vau naar compost.. van hightech naar common-sense gardening
compostvat is van Marktplaats betrokken, dus ook weer re-use/re-cycle
Elke bak kan om de 14 dagen aan de straat worden gezet. De compostbak is nog hagelnieuw en zo schoon als bij de oplevering. Dit spaart een hoop geld: we betalen per kg én per keer dat een bak aan de straat wordt gezet.
We scheiden papier, glas, blik en plastic. Dit gaat elke maand gratis naar het milieupark. De bak met restafval gaat elke 4 weken aan de straat. Die is dan 2/3 vol. Scheel ook weer een hoop. We verzamelen recycelbare plastic zakjes en papieren zakjes waarin etensresten worden weggegooid. Scheelt in de stank want de bak staat 4 weken naast de keukendeur.
Compost gaat weer lekker de tuin 1.
Pas trouwens wel op met sommig onkruid: als je zevenblad in de tuin hebt, niet in de compostbak!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-08-2011 10:56 ]
Applause!!!!!!!
nihiles weet vast nog wel enkele recepten, naar ik heb verenomen....
Verwijderd
tegen de tijd dat je >en aanschaft >en er is grid parity,De verwijzing naar Noord-Korea kan ik niet volgen. Ben ik nou te dom
dan gaat deze meneer model staan voor de meteropnemer.
jij goed bezig, hij je meterstanden lekker negeren.
http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg
ik reken met historische bereikte waarden,
en in 2009 ontving ik onder vast kontrakt 31,5 cent, (boven en onder 0)
dit plaatst een hoop in perspectief.
de huidige kWh prijzen zijn lager, maar die van pv ook.
als deze prijs had doorgezet hadden we nu een revolutie,
maar de overheid had dat niet toegestaan,
vandaar het plaatje.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
WHOW!!!!!!NoUser schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:23:
Het jaar verbruik van onze 'omgebouwde' diepvries aeg 60190gs welke als koelkast wordt gebruikt: 18,69 kWh
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Grid parity is er al, in het voorjaar van 2012 heb ik een leuke installatie, gegarandeerd.Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:18:
[...]
tegen de tijd dat je >en aanschaft >en er is grid parity,
dan gaat deze meneer model staan voor de meteropnemer.
jij goed bezig, hij je meterstanden lekker negeren.
Zelf als ze niets meer salderen en niets geven voor je kWh lijkt het hier in de verste verte nog niet op Noord-Korea.
Inderdaad, wow! Die van ons verbruikt circa 75 kWh per jaar, maar nog geen 19 kWh is wel extreem laag!NoUser schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:23:
Het jaar verbruik van onze 'omgebouwde' diepvries aeg 60190gs welke als koelkast wordt gebruikt: 18,69 kWh
Heb je eerder gepost hoe je die hebt omgebouwd?
Heeft iemand zijn diepvries zelf wel eens extra geïsoleerd en bekeken wat het resultaat is?
Die van ons, circa 14 jaar oud, verbruikt circa 1kWh per dag en dat is ongeveer 15% van ons totale (bruto) verbruik. Zou leuk zijn als dat met wat extra isolatie naar beneden zou kunnen....
Verwijderd
Eventueel kunnen we dit ook voor bedrijven doen met regels voor energie-efficiente apparatuur.
Misschien kunnen bedrijven beter zonnepanelen gaan leasen aan burgers ipv zelf op dak te leggen dankzij de zuinige SDE 2011 regeling.
Die 15cm minder hoogte van je plafond merk je toch nauwelijks.
Is dat geen idee?
Verwijderd
Wordt het dan op andere plekken niet te koud bv. de badkamer?flitspaal.nl schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:31:
Trouwens een idee wat ik net had. In plaats van een passief huis waarom geen passieve ( woon ) kamer? Dwz verlaagd plafond met extra isolatie, achter het stucwerk een soort van radiatorfolie voor reflectie van warmte terug de kamer in, goede vloerisolatie etc.
Die 15cm minder hoogte van je plafond merk je toch nauwelijks.
Is dat geen idee?
Pak dan gewoon je hele huis in als je toch bezig bent
Volgens mij ontstaan dan koudebruggen. Je hebt toch verbinding met koude ruimtes en elke keer als een deur open en dicht gaat, gaat er warmere lucht naar de koude ruimte. De warrmere lucht bezit meer vocht dan de lucht in de koude ruimte maximaal kan bevatten, ergo: condens.
Dat gaat problemen opleveren.
Of je moet besluiten om die andere ruimtes niet meer te betreden: douchen in de linker hoek, de wc in de rechterhoek en het bed ....
[ Voor 17% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-08-2011 13:52 ]
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen denk ik. Ik stook gedurende de winter alleen mijn woonkamer (+ open keuken) warm (goed warm zelfs, meestal tussen de 25 en 30 graden) en de rest van het huis totaal niet. (De CV wordt totaal niet gebruikt bij mij, ik stook uitsluitend met een HR-houtkachel)Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 13:50:
@flitspaal.
Volgens mij ontstaan dan koudebruggen. Je hebt toch verbinding met koude ruimtes en elke keer als een deur open en dicht gaat, gaat er warmere lucht naar de koude ruimte. De warrmere lucht bezit meer vocht dan de lucht in de koude ruimte maximaal kan bevatten, ergo: condens.
Dat gaat problemen opleveren.
Of je moet besluiten om die andere ruimtes niet meer te betreden: douchen in de linker hoek, de wc in de rechterhoek en het bed ....
En ik heb nog nooit last gehad van condens.
‘n slamandje vol zevenbladNielsTn schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 11:06:
zevenblad: Zevenblad: If you can't beat is, eat it
nihiles weet vast nog wel enkele recepten, naar ik heb verenomen....
1 eetlepel olijfolie
1 gehakte ui
1 dl groentenbouillon
150 g champignons (of oesterzwammen)
1 eetlepel tarwemeel
1 dl room
geitenkaas
zwarte peper
nootmuskaat
Het zevenblad wassen en goed laten uitlekken.
De boter/olie verhitten, de ui lichtjes fruiten en het zevenblad en de paddestoelen meestoven.
De bouillon toevoegen en de groenten nog een tiental minuten laten sudderen.
De bouillon afgieten (bewaren), de groenten even laten uitdampen en in een ingevette ovenschotel doen.
De bouillon opnieuw verhitten, het tarwemeel oplossen in een beetje water en samen met de room aan de bouillon toevoegen, kort doorkoken en op smaak brengen met versgemalen zwarte peper, nootmuskaat… en over de groenten gieten.
Bedek met plakjes geitenkaas. Bak gedurende 20 minuten in een voorverwarmde over van 200° C, daarna nog 5 minuten onder de grill…
Voor de rest kun je zevenblad prima als vervanger voor sla gebruiken
Ik denk ook dat het wel mee valt, want dan zou de warme lucht om en de nabij 100% relatieve luchtvochtigheid moeten hebben, anders ga je voor een paar graden verschil heus geen condensvorming krijgen.AllesKan schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:09:
[...]
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen denk ik. Ik stook gedurende de winter alleen mijn woonkamer (+ open keuken) warm (goed warm zelfs, meestal tussen de 25 en 30 graden) en de rest van het huis totaal niet. (De CV wordt totaal niet gebruikt bij mij, ik stook uitsluitend met een HR-houtkachel)
En ik heb nog nooit last gehad van condens.
Desalniettemin lijkt mij het passieve woonkamer idee niet heel nuttig. Even deur open zetten, kieren, etc, en je hebt convectie naar de andere ruimtes. En het lijkt me ook niet ideaal voor de luchtkwaliteit om je helemaal af te sluiten in de woonkamer...
Ombouw diepvries naar koelkastrube schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 12:38:
[...]
Inderdaad, wow! Die van ons verbruikt circa 75 kWh per jaar, maar nog geen 19 kWh is wel extreem laag!
Heb je eerder gepost hoe je die hebt omgebouwd?
Heeft iemand zijn diepvries zelf wel eens extra geïsoleerd en bekeken wat het resultaat is?
Die van ons, circa 14 jaar oud, verbruikt circa 1kWh per dag en dat is ongeveer 15% van ons totale (bruto) verbruik. Zou leuk zijn als dat met wat extra isolatie naar beneden zou kunnen....
Hierin is beschreven dat de temperatuurmeter vervangen is door 1 van Conrad. Nadeel is wel dat er geen afvoer is voor het condensvocht.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Fijn dat je er nog bent! Had ook anders kunnen aflopen.
Meestal gebruik ik een leidingzoeker, zeker in dit oude huis waar het zg centraaldoos systeem nog niet uitgevonden was...
We al een keer door de waterleiding geboord, maar die was dan ook ingegoten met beton in de muur

geen probleem om een pasive woonkamer te maken.
heb je al naar wedi platen gekeken
(eigenlijk gebruik je die voor badkamer maar geen probleem in huiskamer.)
deze manier van isoleren heeft voordelen en nadelen.
voordeel:
de huiskamer is erg snel warm.
en de isolatie laag hoeft niet al te dik te zijn om erg efficiënt te zijn.
nadeel:
omdat je geen steen of beton op warmt koelt i ook snel weer af. (relatief natuurlijk)
is ook goed te doen als doe het zelver.
(als je durft de stuc spaan te pakken tenminste.)
nu weet ik het effe niet meer zeker of jij nu genoeg zonnepanelen had en electra over had?
maar anders zou je zelfs onder een houten vloer elektrische vloer verwarming kunnen leggen om zo de huis kamer lekker behaaglijk te maken. (als bij verwarming)
wil er best over mee denken.
maar dan heb ik wat meer gegevens nodig.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Geluk gehad, alleen de nuldraad was zwaar beschadigd.Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 14:58:
@flitspaal.
Fijn dat je er nog bent! Had ook anders kunnen aflopen.
Meestal gebruik ik een leidingzoeker, zeker in dit oude huis waar het zg centraaldoos systeem nog niet uitgevonden was...
We al een keer door de waterleiding geboord, maar die was dan ook ingegoten met beton in de muur
Het was meer een losse flodder die ik ineens bedachtmigjes schreef op zaterdag 20 augustus 2011 @ 15:13:
@flitspaal.nl
geen probleem om een pasive woonkamer te maken.
heb je al naar wedi platen gekeken
(eigenlijk gebruik je die voor badkamer maar geen probleem in huiskamer.)
deze manier van isoleren heeft voordelen en nadelen.
voordeel:
de huiskamer is erg snel warm.
en de isolatie laag hoeft niet al te dik te zijn om erg efficiënt te zijn.
nadeel:
omdat je geen steen of beton op warmt koelt i ook snel weer af. (relatief natuurlijk)
is ook goed te doen als doe het zelver.
(als je durft de stuc spaan te pakken tenminste.)
nu weet ik het effe niet meer zeker of jij nu genoeg zonnepanelen had en electra over had?
maar anders zou je zelfs onder een houten vloer elektrische vloer verwarming kunnen leggen om zo de huis kamer lekker behaaglijk te maken. (als bij verwarming)
wil er best over mee denken.
maar dan heb ik wat meer gegevens nodig.
[ Voor 58% gewijzigd door mkleinman op 20-08-2011 15:39 ]
losse flodders zijn beter als slimme bommen.
(een echt slimme bom bedenkt dat i valt en gaat dan niet af.)
heb net naar je website gekeken en het bouw type doorgenomen van het huis.
ik zou als ik jouw was gaan voor vloer verwarming.
ingefreest in de dek laag en daar over een dikke 1 1/2 cm tot 2 cm natuursteen vloer als hoofd verwarming.
ik denk dat uitrusten in 3 of 4 groepen afhankelijk van de grote van de huis kamer/keuken genoeg is.
(dan kun je de huiskamer eigenlijk al niet meer passief maken. heeft al geen zin meer. mensen met voor oorlogs-huizen kunnen dit wel doen.)
ik kan de grafieken van de zonneboiler net niet goed genoeg lezen om uit te vogelen of het interessant is om dan de beton vloer als 3de boilervat van je zonneboiler te gebruiken.(dat is toch al gouw 800 liter beton)
(zou ik toch zeer interessant vinden om eens wat over te bomen. ik zit zelf met de zelfde situatie. alleen nog geen zonneboiler.)
mijn ervaring is dat ik in de herfst/lente als het niet zo koud is buiten ik maar eens in de 2 dagen mijn vloer effen op warm om het comfortabel te hebben. als dat zou kunnen met een extra termostaat die ik op hoger als 21 graden kan zetten en die laat lopen via de zonneboiler is dat misschien wel interessant.
je zou ook nog een lambrisering kunnen toepassen op de noord en zuid muur.
Dit topic is gesloten.
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.