Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.865 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:38
Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 07:58:de discussie of tvt en of een zonnepaneel nu al dan niet als een handdoek moet beschouwd worden.

Ergens speelt toch wel de financiële impact mee? Je koopt toch ook geen handdoek van €350 per stuk? Je weegt altijd het nut (jezelf afdrogen) af tegen de kostprijs. Op basis daarvan maak je uw keuze.
Voor de grote meerderheid speelt dat inderdaad mee. Daarom vind ik het ook erg belangrijk om inzage te hebben in terugverdientijden. Als daar een goede tool voor wordt gemaakt, wordt de PV-markt ineens veel groter. Simpelweg omdat de grote massa niet aan PV begint zolang het financiële plaatje niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

ga gewoon die film paul kijken _/-\o_

daar zeggen ze "lets agree to disagree again":)

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:24
dus het feit dat de slimme meters plots de zonnepanelen vale malen minder interessant maken ga je uit de weg door te stellen dat ieder zijn mening mag hebben ;)?

Plots zul je wel een elektra-rekening krijgen om "U" tegen te zeggen (winterverbruik + nachtverbruik + verbruik op bewolkte dagen + ...)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

HellevUUr schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 19:18:
[...]

Geen stapel, slechts 1 die behoorlijk wat verstookte. Hier is perk en paal aan gesteld.
Servers zijn cool. Ik heb een HP Netserver LH4r die 280W idle doet. Staat dus nooit aan, alleen als ik backups maak.
[...]

Verder heb ik 2 weken geleden de waterhardheid van mijn zanussi zte 240 wasdroger naar beneden aangepast (stond standaard op hoog).
Goed om te zien dat mijn tips gevolg krijgen. Al gezien hoeveel het scheelt?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:22:
[...]

Voor de grote meerderheid speelt dat inderdaad mee. Daarom vind ik het ook erg belangrijk om inzage te hebben in terugverdientijden. Als daar een goede tool voor wordt gemaakt, wordt de PV-markt ineens veel groter. Simpelweg omdat de grote massa niet aan PV begint zolang het financiële plaatje niet duidelijk is.
Right ! _/-\o_

In mijn sheet heb ik de volgende elementen + verklaring

- levensduur panelen, 25 jaar -> sluit aan op de vermogensgarantie van de fabrikanten
- levensduur omvormer, 12,5 jaar -> dit is een schatting, lijkt me redelijk en is precies 2 stuks in 25 jaar
voor de berekening maak ik de kosten van de vervanging van de omvormer contant naar het beginjaar met de inflatie ad 2% (voorzichtige kant)
- rente 5% -> dit is maar een aangenomen getal, rente op 20 jarige leningen ligt eigenlijk hoger
- afschrijven 25 jaar gelijke delen
- rente per jaar met het rentepercentage op het gemiddeld geinvesteerde bedrag per jaar
- Ik ga uit van een opbrengst van 900kWh/kWp
- degrading zonnepanelen stel ik op 10% in 25 jaar (dat is meer dan de garantiegrens, juist daarom + enige praktijkervaringen die ik heb opgevangen
- stroomprijs 0,22 euro/kWh, inflatie stroomprijs 1% over totaalbedrag (gelijk aan 2% over de kale consumentenstroomprijs) met een maximale stroomprijs van 0,25 euro/kWh (PV wordt steeds aantrekkelijker dit zal een invloed gaan krijgen op de consumentenprijs. Ik weet dat 22 cent wat aan de hoge kant is overigens.

Onder deze voorwaarden met een installatieprijs van 2,02 euro/Wp kom ik uit op een overwinst van meer dan 3000 euro op een installatie van 2080 Wp die circa 4200 euro kost in aanschaf.

Ik reken niet uber rooskleurig dat kan gezegd worden, maar het is toch is het rendabel. :)

Ik heb overigens nog niet het voordeel op de VRH meegenomen dat is over de eerste 10 jaar van de tvt nog een keertje circa 250 euro. Daarna werkt het overigens weer tegen je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als je rechtlijnig rekent wel, ik kan uw cijfers niet challengen:
- 2,02 euro/Wp is dat realistisch? Is dat geïnstalleerd of zelf te installeren?
- 900kWh/Wp is dat realistisch?
Uw financiële aannames zijn correct en aan de voorzichtige kant. Lenen op 25 jaar kan bv perfect aan +/- 4%, zeker voor zo'n kleine bedragen (€4000). Inflatie is tegenwoordig wel een issue. In België zitten we effectief rond de 5%, maar de index zit toch dik boven de 2%. Laten we 2% nemen omdat de ECB dat als LT-objectief heeft gekregen.

Aangenomen dat ook uw PV-cijfers kloppen, smelt uw overwinst of zelfs uw break-even compleet weg met slimme meters é.

Omdat we nog huren, maar ook omdat ik met dat probleem (slimme meter - PV) blijf zitten hou ik het op: "de meest groene energie is de energie die je niet gebruikt" en probeer ik mijn energieverbruik te verlagen (met succes, zie enkele posts terug), zonder noemenswaardig in te boeten aan comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:40:
[...]

dus het feit dat de slimme meters plots de zonnepanelen vale malen minder interessant maken ga je uit de weg door te stellen dat ieder zijn mening mag hebben ;)?

Plots zul je wel een elektra-rekening krijgen om "U" tegen te zeggen (winterverbruik + nachtverbruik + verbruik op bewolkte dagen + ...)...
was meer om de sfeer wat op te vrolijken :)

het is natuurlijk niet goed dat een meter er voor zorgt dat de zonnepanelen minder interessant worden.

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 07:58:Als de slimme meter mijn opgewekte stroom niet "onthoudt" tot in de winter (verbruik van de wintermaanden ligt hoger dan de zomermaanden, maar opwekking is hoger in de zomermaanden), dan ben ik toch de klos?
Heb ik dure panelen op mijn dak liggen, maar moet ik alsnog de elektraboer betalen voor nucelaire/gas/kolenstroom?

Aangezien er voor de levensduur en/of tvt van een paneel telkens over 20 jaar wordt gepraat: ik kan toch niet inschatten wat die verdomde slimme meters allemaal met de elektramarkt gaan doen?

(ik ben Belg, hier in België is er niet zo'n sterke lobby TEGEN de slimme meters)
Er zijn veel argumenten tegen de slimme meter, maar mijn inziens zijn er ook best argumenten voor zo`n apparaat, waar zeker de duurzame sector meer oog voor zou moeten hebben.

Bijna iedereen hier is het erover eens dat besparen begint bij inzage in je energieverbruik. Eigenlijk zou het fantastisch zijn als je straks kunt inloggen bij je energiebedrijf om je verbruik per uur te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
FicoF schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:12:
Eigenlijk zou het fantastisch zijn als je straks kunt inloggen bij je energiebedrijf om je verbruik per uur te kunnen zien.
God bewaar me, nee!
- beveiliging: raadpleegbaar over internet is vragen om problemen
- beveiliging: als je "iemand kent bij ..." liggen alle gegevens plots op straat

Laat die data beschikbaar bij de klant.
Log in op 192.168.1.222 en ziedaar heel uw historiek, zoals dat nu al kan bij de betere router
Nadeel van zo'n logging is wel dat het energie verbruikt. Een router verbruikt al snel 5W... Voor elke watt dat deze logger verbruikt, gaat uw jaarverbruik met 9kWh omhoog:
1W - 8,76kWh
2W - 17,5kWh
5W - 43,8kWh
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:08:
Als je rechtlijnig rekent wel, ik kan uw cijfers niet challengen:
- 2,02 euro/Wp is dat realistisch? Is dat geïnstalleerd of zelf te installeren?
- 900kWh/Wp is dat realistisch?
Uw financiële aannames zijn correct en aan de voorzichtige kant. Lenen op 25 jaar kan bv perfect aan +/- 4%, zeker voor zo'n kleine bedragen (€4000). Inflatie is tegenwoordig wel een issue. In België zitten we effectief rond de 5%, maar de index zit toch dik boven de 2%. Laten we 2% nemen omdat de ECB dat als LT-objectief heeft gekregen.

Aangenomen dat ook uw PV-cijfers kloppen, smelt uw overwinst of zelfs uw break-even compleet weg met slimme meters é.

Omdat we nog huren, maar ook omdat ik met dat probleem (slimme meter - PV) blijf zitten hou ik het op: "de meest groene energie is de energie die je niet gebruikt" en probeer ik mijn energieverbruik te verlagen (met succes, zie enkele posts terug), zonder noemenswaardig in te boeten aan comfort
2,02 euro/Wp is mijn installatie in de wording. Mijn omvormer had ik nogal goedkoop dus normaal zou het 2,08 euro-Wp zijn. (Yingli / SMA / oksomera lightboxes)

900kWh/kWp lijkt me realistisch zie deze gegevens
Ik reken overigens met het rendement over eigen geld als substituut voor lenen.

Ik verwacht wel een beperking van het salderen op den duur, maar geen maandsaldering. Niet in NL.

Besparen is inderdaad belangrijker. Maar ik zit wel laag op verbruik. Lager kan nauwelijks. Dus nu maar aan de PV.

edit prijs is zelf installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:26:[...]God bewaar me, nee!
- beveiliging: raadpleegbaar over internet is vragen om problemen
- beveiliging: als je "iemand kent bij ..." liggen alle gegevens plots op straat
Dat is inderdaad verreweg het grootste nadeel. Maar als we naar decentrale opwekking gaan, zullen energietarieven ook flexibel moeten worden. Met een gas/kolencentrale kun je het aanbod sturen, met zonne- en windenergie is dat veel lastiger, dus zou je aan de verbruikerskant kunnen gaan sturen.

Nu heb ik `s nachts goedkope stroom, dat wordt natuurlijk niet opgewekt door jouw zonnepanelen. Ik zet veel liever mijn wasmachine aan als er voldoende aanbod is van wind en zon. Uiteraard zijn we nog lang niet zover, maar ik hoop wel dat we die kant op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:31:Ik verwacht wel een beperking van het salderen op den duur, maar geen maandsaldering. Niet in NL.
In België was zelfs sprake van dagsaldering, en wat is de stap van dagsaldering naar "live"? Als je op een dag 8kWh hebt verbruikt en 7kWh hebt opgewekt, ben je er dan nog niet: elke moment dat je meer verbruikt dan uw paneel op die moment levert, betaal je. Waat je teveel "produceert", geef je aan de gemeenschap.
Het kan volgens mij, ik wens het jullie niet toe, in Nederland ook. Als je zegt "ik verwacht", kan het zijn dat uw verwachtingen niet ingelost worden.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:31:Besparen is inderdaad belangrijker. Maar ik zit wel laag op verbruik. Lager kan nauwelijks.
Wat heb je dan zoal gedaan? Misschien zijn er acties/ingrepen waar we nog niet aan gedacht hebben?
FicoF schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:39:
Uiteraard zijn we nog lang niet zover, maar ik hoop wel dat we die kant op gaan.
Je moet u eens proberen in te denken hoe dat dan in de toekomst zou gaan.
Nu weet ik: na 21u en voor 6u en gans het weekend door is de stroom goedkoper. Dus wij wassen thuis enkel in die uren. Heel gemakkelijk.
In de toekomst steek je de was in en dan? Wanneer mag de wasmachine starten? Wie beslist wanneer de wasmachine gestart mag worden? En wat als ik per sé de was NU wil starten, er zit een hemd in dat ik meteen nodig heb bv. Hoe moet ik de beslissing om nog te wachten overrulen? Aparte stopcontacten? Telkens ik koppig de was wil starten moet ik de wasmachine in een rode stekker steken? Of moeten alle elektrotoestellen vervangen worden door "slimme" toestellen die ik opdracht kan geven de centrale aansturing te negeren?

Bedenk ook dat uw antwoord door elke burger begrepen moet worden é. Of de OCMW's weten straks niet waar kruipen van de schuldbemiddelingsdossiers.

Ik ben niet a priori tegen vernieuwing, verbetering, verandering. Maar de slimme meter lost een klein probleem op, door er onnoemelijk veel andere te creëeren.

[ Voor 38% gewijzigd door Cafe Del Mar op 29-08-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:40:
[...]

In België was zelfs sprake van dagsaldering

[...]

Wat heb je dan zoal gedaan? Misschien zijn er acties/ingrepen waar we nog niet aan gedacht hebben?
Het is inderdaad een verwachting, wel gebaseerd op het hoe het nu in de wet is vastgelegd.

Wat heb ik gedaan?
Eigenlijk let ik altijd al op mijn verbruik, het is een gewoonte. Vanaf circa 2006 ook actief.
Elke kamer uitkammen 100% scannen op ALLES met een stekker.
Je let op elke vorm van sluipverbruik en op alles waar een groot vermogen mee gemoeid is.
Natuurlijk heb ik ook het spaarlampje, maar die is niet eens zo relevant.

Overal eens een meter op zetten en eens omrekenen naar een jaarverbruik is het devies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

MewBie schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 23:48:
[...]
Maar dat zegt Rifkin toch ook niet :?
Hij zegt alleen maar dat waterstof een relatief efficiente manier is om tijdelijk teveel geproduceerde energie op te slaan, in vergelijking met huidige alternatieven.
Relatief efficiënt is maximaal haalbaar (zonder opslagverliezen mee te rekenen) 40% (fuel-processor -> fuel cell). Ze verwachten er binnen enkele decenia met "luxe" materialen e.d. nog 48% van te kunnen maken in de toekomst, maar dan heb je het zo'n beetje wel gehad.

Waterstof wordt vooralsnog by-far het meest gebruikt via steam-reforming van methaan voor zaken als het ontzwavelen van olie/diesel (om aan de eisen te voldoen) en het maken van ammoniak in het Haber-Bosch process (voor praktisch alle kunstmest op de wereld). Steam-reforming van methaan is zonder gein meer dan een factor 10 (!) goedkoper dan de duurzame manier van waterstofproductie; elektrolyse. Laat staan thermal splitting.

Dan heb je nog problemen met opslag, door zijn gigantisch lage dichtheid en hoge permeabiliteit. Hoge specifieke energiedichtheid (per massa) maar ontzettend slecht per volume bij standaard condities. Ofwel; je moet het comprimeren, koelen naar <33K (vloeistof), in metaal-complexen, en physisorption. Comprimeren betekend direct verliezen (comprimeren-> warmte), zware tank, permeabiliteit. Koelen naar <33K zegt genoeg over verliezen (maar kan nog enigszins efficiënt met Joule-thompson expansion) en lastig met continue boil-off (ortho/para), metaal-complexen zijn duur en zwaar, en bovendien verliezen, en physisorption zwaar, groot volume, druk en temperatuur (maar niet zoveel verliezen).

Dan de fuel-cell. Met dure materialen op de elektrodes, catalysatoren, membramen, etc (bijv. platinum). Verder is de productie afgrijselijk duur (iets waar je een auto op kan laten lopen kost zeker meer dan een ton), en verwachten wel dat het iets omlaag kan als het meezit met onderzoek, maar dan moet je denken aan misschien 50k over 10-20 jaar (moet platinum niet te schaars en te duur worden). En heb je de levensduur, die geregeld niet bepaald goed is (zeker niet bij niet-perfect zuivere brandstof door CO-poisening). Je mag in je handen wrijven als je waterstofauto de 100k km's haalt.

Dan heb je nog elektrolyse, wat op zich redelijk gemakkelijk te doen is. Echter, wel laag rendement (50-60%), en kost gigantisch veel dure energie/elektriciteit.

Misschien dat het ooit echt oppakt als brandstof mochten we ooit kernfusie voor elkaar krijgen en mega-cheape energie, maar dan waarschijnlijk om syn-gas te produceren en dan methaan (of misschien zelfs weer gewoon hogere koolwaterstoffen :+ ). Gewoonweg omdat het 100x gemakkelijker handelbaar en goedkoper is (want opslag en fuel-cell blijft duur). Dat is dan "duurzaam" omdat we de CO2 uit de lucht kunnen pakken als koolstof (closed-cycle).

Nee, wat energieopslag betreft heb ik meer hoop voor andere vormen (wellicht SMES ooit, water-hoogteverschil (ja, dat is al veel efficiënter en goedkoper), lithium lucht..).
mightym schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 07:08:
[...]
Idd, bovendien heb ik niet altijd een hoge pet op van wat de hoogleraren wel of niet vinden.. Die worden ook maar gesponsord door fossiele bedrijven. ;)
Ik hoop wel dat je het bedoeld als een grapje, want dat zijn doorgaans de meest intelligente mensen, kritisch, en met veel verstand van zaken van het vakgebied.

Als je naar hun niet kan luisteren voor "raad", dan houd je niet echt veel mensen meer over. Politici of internet-figuren (nofi) staan bij mij echt niet in hetzelfde aanzien als hoogleraren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Bartjuh schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 11:17:
[...]

Je mag in je handen wrijven als je waterstofauto de 100k km's haalt.

Dan heb je nog elektrolyse, wat op zich redelijk gemakkelijk te doen is. Echter, wel laag rendement (50-60%), en kost gigantisch veel dure energie/elektriciteit.
Hoeveel liter waterstof zou je kunnen maken met 1000 kWh "teveel geproduceerde" zonnestroom?

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Meridiaan schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:26:
[...]

Hoeveel liter waterstof zou je kunnen maken met 1000 kWh "teveel geproduceerde" zonnestroom?

Ik heb het ooit eens opgezocht, ongeveer 4kWh per m2 waterstof. Bij verbranden van 1m2 waterstof komt dan weer 3,55kWh vrij.

Je zal dus flink wat van de energie moeten gebruiken voor compressie voor het praktisch wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Meridiaan schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:26:

Hoeveel liters is niet eens zo interessant, maar meer hoeveel kWh je overhoudt na het hele proces. Laten we zowel elektrolyse als oxidatie op 60% efficiënt zetten:

1000kWh elektrisch -> 600 kWh chemisch (waterstof) -> 360 kWh elektrisch

En dan is nog zonder gasreiniging, compressie, vloeibaar maken, kortom overhead.

En ziedaar waarom waterstof ergens onderaan het lijstje mag als het om energie-opslag gaat. Je gooit minimaal twee derde van de oorspronklijke energie weg. De efficiëntie zou iets verbeterd kunnen worden als al die restwarmte nuttig gebruikt zou kunnen worden, maar het zal laagwaardige warmte zijn waarmee je ook weer niet heel veel kunt.

Hoewel ik geen idee heb van het potentieel ben ik erg benieuwd naar wat er mogelijk is met vliegwielen. Kunstvezel vliegwielen, draaiend in een vacuum en rustend op een magnetisch lager, zouden hij zeer hoge toerentallen grote hoeveelheden energie langdurig moeten kunnen opslaan. Ik weet dat er wat kleinschalige experimenten zijn, maar ik ben zo benieuwd of het grootschalig ingezet kan worden.

Maar al dat gepraat over opslag is natuurlijk hypothetisch, we zin Nederland en ook op de wereld nog LANG niet bij het punt aangeland dat opslag nodig is. De hoeveelheden duurzame energie zijn nog zo klein dat ze makkelijk in het vraagpatroon passen. Laten we nu eerst maar eens meer aan energiebesparing doen en (veel) meer duurzaam opwekken, dan komt de vraag over opslag later wel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:42:
[...]

Hoewel ik geen idee heb van het potentieel ben ik erg benieuwd naar wat er mogelijk is met vliegwielen. Kunstvezel vliegwielen, draaiend in een vacuum en rustend op een magnetisch lager, zouden hij zeer hoge toerentallen grote hoeveelheden energie langdurig moeten kunnen opslaan. Ik weet dat er wat kleinschalige experimenten zijn, maar ik ben zo benieuwd of het grootschalig ingezet kan worden.
Ah, de gyrobus. Interessant concept; alleen zat er geen betrouwbare meter op:
Nadelen

De constructie, een 1500 kilo zwaar vliegwiel in een gasdichte behuizing, plus de generator, voegt bijna drieduizend kilo toe aan het totaalgewicht van de bus, met een hoge asdruk als gevolg. Het vliegwiel ging als een gyroscoop werken, waardoor de bus slecht een bocht kon nemen. Ook lag het stroomverbruik hoog (bijna 3 kilowattuur), terwijl een tram meer passagiers kon vervoeren bij een lager verbruik.

Het belangrijkste probleem was echter dat de bus niet altijd op tijd het volgende oplaadpunt haalde en dan stil kwam te staan.
Die tank je niet zomaar bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:42
[...]

Hoeveel liters is niet eens zo interessant, maar meer hoeveel kWh je overhoudt na het hele proces. Laten we zowel elektrolyse als oxidatie op 60% efficiënt zetten:

1000kWh elektrisch -> 600 kWh chemisch (waterstof) -> 360 kWh elektrisch

En dan is nog zonder gasreiniging, compressie, vloeibaar maken, kortom overhead.

En ziedaar waarom waterstof ergens onderaan het lijstje mag als het om energie-opslag gaat. Je gooit minimaal twee derde van de oorspronklijke energie weg. De efficiëntie zou iets verbeterd kunnen worden als al die restwarmte nuttig gebruikt zou kunnen worden, maar het zal laagwaardige warmte zijn waarmee je ook weer niet heel veel kunt.

Maar al dat gepraat over opslag is natuurlijk hypothetisch, we zin Nederland en ook op de wereld nog LANG niet bij het punt aangeland dat opslag nodig is. De hoeveelheden duurzame energie zijn nog zo klein dat ze makkelijk in het vraagpatroon passen. Laten we nu eerst maar eens meer aan energiebesparing doen en (veel) meer duurzaam opwekken, dan komt de vraag over opslag later wel.
Toch zijn er best aardige ontwikkelingen op het gebied van waterstof gaande, het binden van waterstof aan een 'drager' lijkt best interessant te kunnen worden. (lees deze zin als, ik hou nog wat slagen rond de arm..) De hele logistiek achter vloeistoftransport is reeds aanwezig.

In de Elektor stond een dergelijk artikeltje, dit is één voorbeeld, er zijn er meerdere.
http://www.elektor.nl/nie...tro-benzine.1882087.lynkx

NB een ketenrendement van 33 procent, dat is al beter dan het rendement dat wij nu halen met onze benzine/diesel etc.. Het probleem met andere vormen van opslag is vaak transport. Leuk zo'n vliegwiel, neemt alleen zo lastig mee. Accu's hebben (nu nog) het nadeel dat ze niet snel te vullen zijn.. het ei van columbus is er nog niet...

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 29-08-2011 12:59 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Laatst online: 04-06 21:24
Roamor schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:46:
[...]

[...]

Tegenwoordig zijn er kleinere/lichtere vliegwielen die sneller kunnen draaien. Dat extreme gewicht is dan niet nodig. Twee vliegwielen in tegenovergestelde richting laten draaien lost ook het bestuurbaarheid-probleem op...

Nasa heeft een paar jaar geleden ook zo'n magnetisch lager/vacuum systeem getest. Er is altijd nog verlies: van 41.000 rpm naar 12.000 rpm in 5,5 uur, zonder load. Ontworpen om tot 60.000 rpm te draaien en 525Wh, 1kW op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Mee eens, het antwoord wordt al behoorlijk aangewerkt: vraagsturing / tarifering.

Veel goedkoper.

Anderzijds is het nodig te sturen in de samenstelling van de opwekmix. Aan de duurzame kant kun je zoiets ook terugvinden in de EEG. De 1 op 4 verhouding voor zonne en windenergie.

Diversifisering van energiebronnen met als back-up in de vorm van snelle gascentrales (die we al hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
** Zucht van "verlichting" **

GSE contatore fotovoltaico is inmiddels weer op 9,6 GWp aangekomen. Ik schrok me de *** toen die in 1 dag 1 Gieg was gestegen, wat een hele heftige breuk in de accumulatie grafiek gaf. Vanochtend stond de teller echter weer "normaal". Zo te zien lijkt een Italiaanse tiep-miep [m/v] i.p.v. een "1" voor het eerste cijfer voor de accumulatie voor Conto Energia 3 (die formeel al is afgesloten) ingeklopt te hebben met een "2". En is er dus volgens de laatste opgave "nog maar" 1,6 GWp in die regeling geaccumuleerd. Nog steeds zeer imposant. Net zoals voor de meest recente regeling (CE IV) die sinds 1 juli al 1,2 GWp heeft geaccumuleerd (officieel erkend voor feed-in).

M.a.w., hopelijk kan ik de overschrijding van de tien Gieg (totaal voor Italië) aan accumulatie alsnog "live" mee gaan maken.

@mightym: right on top!

@Cafe Del Mar over slimme meter: exact mijn gedachten en waar ik al een tijd bang voor ben, dat met de sluwe meter de hele salderingsproblematiek een extra, onvermoede, en waarschijnlijk negatieve dimensie zal kunnen gaan krijgen. Ik zeg niet dat het gebeurt (vetdruk), maar het kan met dat ding in combinatie met wat ze in Amerika noemen "time of use" (TOU) tarief structuren (zie ook Wikipedia). En het mag niet gebeuren als je investeringen in PV door iedereen wil uitlokken. Want dan kun je wel dag zeggen tegen de werkelijk meest briljante teeveetees zoals Neanderthaler, Anne vdr Bom, en AllesKan moeiteloos (maar door de rest van NL waarschijnlijk zeer slecht begrepen) uit hun mouwen kunnen schudden. Dan is niets meer voorspelbaar, en dus een investeringsbeslissing waar die "voorspelbaarheid" essentieel in is (binnen nauw omschreven grenzen) per definitie op drijfzand gebouwd. Een maal raden wie daar belang bij hebben...

Stel je overigens niet zo heel erg veel voor van die "sterke anti-slimme meter lobby" bij uw noorderburen. Het is kantje boord geweest in Nederland, en als er geen armlastige doch zeer doortastende en moedige organisatie als Vrijbit was geweest die op het laatste moment de Eerste Kamer senatoren wakker had geschud, had mevrouw van der Hoeven (EZ) cq. de door haar vertegenwoordigde superlobby van EnergieNed gewoon hun zin gehad. En zaten we nu met een verplichte sluwe meter en had een weigering om dat ding in jouw huis te laten zetten met volledige (onpeilbare) functionaliteit een economisch delict geweest waarop gevangenisstraf en/of een absurde boete hadden gestaan. Nogmaals: kantje boord.
Bedenk ook dat uw antwoord door elke burger begrepen moet worden é. Of de OCMW's weten straks niet waar kruipen van de schuldbemiddelingsdossiers.

Ik ben niet a priori tegen vernieuwing, verbetering, verandering. Maar de slimme meter lost een klein probleem op, door er onnoemelijk veel andere te creëeren.
Goed en doordacht beschreven. We kunnen niet kritisch genoeg zijn op "dat wat er over onze hoofden heen wordt beslist". Consumenten zijn makkelijk te plunderen. Meestal weten ze helemaal niets van de vele mogelijkheden die er zijn (of worden gecreëerd) om ze te benadelen.

@FicoF. Bij voorkeur niet via een energiebedrijf, maar gewoon via een volledig voor de energiesector afgeschermd eigen monitoring systeem. Waarvan er steeds meer komen. Heeft een e-bedrijf (of Google, die geloof ik hun eigen project hebben gecancelled) geen moer mee te maken hoe jij bespaart. Sorry, maar ik heb te weinig vertrouwen in die sector, mensen moeten het vooral zelf doen zonder bemoeienis van buitenaf.

@Neanderthaler71:
Ik verwacht wel een beperking van het salderen op den duur, maar geen maandsaldering. Niet in NL.
Maandsaldering wellicht niet, maar beslist wel "saldering over korte periodes", met hoge risico's voor de grootsaldeerders (relatief gesproken) die in de zomer vet in de min komen met de meterstanden. De eerste aanzetten daarvoor worden al door non-democratische gremia buiten-parlementair om in elkaar geflanst, "maximale saldering per dag" waardes zijn daardoor al vastgesteld. Aanpassingen die naar NMa zijn gegaan m.b.t. de "Informatiecode" kunnen al niet meer van een verweer worden voorzien (ik kwam er te laat achter dat die bende alweer intern geregeld was, een reactie had waarschijnlijk als vanouds weer met de bekende juridische lulkoek neergesabeld geweest, kost je sowieso een paar jaar van je leven zo'n brief).

salderen terugrekenen naar maximum per dag:
http://www.edsn.nl/docs/A...ij_teruglevering_v1.0.pdf
Voor de oplossing zijn onderstaande overwegingen als uitgangspunt genomen:
• Onder teruglevering wordt verstaan de op het net ingevoerde elektriciteit zoals gemeten op de meetinstallatie op het netoverdrachtspunt van de betreffende aansluiting;
• Onder teruglevering per jaar wordt verstaan de teruglevering over een periode van een jaar, zegge 365 kalenderdagen, niet per sé overeenkomend met een kalenderjaar. Het gaat om de onafgebroken meetperiode, welke tijdsevenredig zal worden herleid naar (5000 / 365 ) = 13,7 kWh per dag; ...
NB: de breeduit in de media getoeterde "onbeperkt salderen bij boeren achter kleinverbruik aansluiting" van sommige leveranciers gaat hier een leuke issue worden, want die lui gaan natuurlijk vele malen hoger per dag dan die 13,7 kWh "terugleveren" gedurende lange periodes. En bij al dan niet "opgelegde" time of use slimbo metering in combinatie met die gemaximeerde saldering per dag kan er volop feest gevierd gaan worden als het gaat zoals ik denk dat het kan gaan... De sluizen worden open gezet, het kan beslist gaan gebeuren. De hardware om het mogelijk te maken hangt dan wellicht al in huis. Buiten je controle om, want je mag er geen vinger naar uitsteken...

Ook relevant - suggestie verplichting aanmelding netbeheer op straffe van verliezen "salderingsrechten":
zonnigtype in "Duurzame Energie deel 18"
http://www.edsn.nl/docs/I...et_regionale_net_v1.0.pdf

@Bartjuh over waterstof en de (on)mogelijkheden daarvan. Ken jij de nieuwste optie overschot windenergie >>> waterstof, combinatie met CO2 uit lokale bronnen (bijv. biomassa vergister) >>> methaan >>> ontzwaveling/reiniging >>> gas (uitzonderlijk hoog opslag potentieel in reservoirs)? In Photon en diverse andere Duitse media zijn ze er redelijk enthousiast over, juwi is er intensief mee bezig en dat is een grote partij onder de hernieuwbare producenten in BRD. Er wordt geclaimd dat een 25 kW testinstallatie ongeveer een m3 methaan per uur opwekte, en dat een geplande grotere pilotplant in Emsland, te voeden met offshore wind en een capaciteit van 6,3 MW 163 m3 methaan/uur kan leveren. Volgens rekensom daar: 1 m3 methaan plm. 10 kWh energie > rendement 26%. Geclaimd wordt dat bij verdere opschaling het dubbele gehaald moet kunnen worden bij conversie (voor latere industriële systemen zelfs 60% rendement). Mocht je het gas later weer in een stroom opwekkende gascentrale willen verbranden zou dan een resterende werkingsgraad van nog steeds acceptabele 35% overblijven. Dat wordt weer hoger als het een WKK systeem is, en de warmte lokaal nuttig kan worden ingezet.

De crux is dat de opslagcapaciteit voor gas zeer groot is en zeer flexibel inzetbaar is, i.t.t. een nog uit te bouwen (vermeend) opslagsysteem die direct via de elektrische route gaat (water, accusystemen, al dan niet in elektrische auto's). In Duitsland zou er een opslagcapaciteit van maar liefst 220.000 GWh in het gas net zijn, goed voor de overbrugging van een periode van 80 dagen. De huidige opslag capaciteit, voornamelijk in de veelbesproken water reservoirs is slechts .... 40 GWh. Dat zegt heel erg veel over de enorme potentie van deze route (in het land waar opslag een issue is, niet, zoals JeroenH terecht stelt, in ons land waar opslag van hernieuwbare energie absoluut nog helemaal geen actueel "noodzakelijk" issue is).

In ieder geval is het een bypass van de hele waterstof economie die Rifkin zo dik benadrukt, want de waterstof wordt in de "Duitse optie" slechts gebruikt om direct methaan van te maken, in combinatie met het (al dan niet veronderstelde) probleemgas CO2. Rifkin heeft trouwens een tijd de EU geadviseerd, hij heeft geweldige leuke ideeën en hij kan mooi praten, maar op het gebied van de waterstof economie lijkt hij inderdaad wat dogmatisch en over enthousiast (de elektrische route bedoel ik).

Wat is jouw professionele mening over de conversie route via gas en het zeer hoge opslag potentieel van gas in het bestaande (!) net/infrastructuur? Zeker met het oog op het alternatief: de windenergie die toch al beschikbaar is (want de parken draaien grotendeels al) dan maar weggooien door de windturbine parken stil te zetten? Gaat straks ook een optie worden voor zonnestroom (sterker nog, juwi spreekt zelf al over een "solarfuel" project), als panelen nog goedkoper gaan worden en er in de zomer enorme productie pieken gaan ontstaan die je dan zou kunnen wegvangen. Gas is zeer flexibel inzetbaar bovendien, dus kunnen zelfs de grote gasboeren daar hun voordeel mee doen... Hoe dan ook: er komt meer hernieuwbare stroom aan, die stroom wordt steeds goedkoper, en om die ergens op een beetje decente wijze kwijt te kunnen, lijkt me de "gas route" een zeer interessante oplossing als opslag inderdaad een issue gaat worden.

Bronnen:
http://www.erneuerbareene...-im-herbst/150/406/30486/
http://www.juwi.de/forsch...ie_solarfuel/roadmap.html
http://www.solar-fuel.net/
http://www.solar-fuel.net...ostrom-BroschuereASUE.pdf
Photon 6/2011: "Solarsprit für die Klimabilanz".

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:46:
[...]

[...]

Denk eens aan een trolleybus. Bussen rijden vaak op vaste lijnen ...toch?
Zeker de drukken trajecten kunnen prima met een trolleybus. Sneller + betrouwbaarder dan een dieselbus+ minder onderhoud...nadeel hogere investering, maar verdedigbaar en kostendekkend op drukke trajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
@zonnigtype
Uw reactie over slimme meters doet mijn nekharen overeind staan.

over kantje-boordje: ik dacht dat de Consumentengids aan de alarmbel getrokken had.

Wat ik me afvraag, zowel in België, maar ook in Nederland.
Waarom springt de pers hier niet op? Vindt iedereen dat maar normaal? Dat die meters door onze strot worden geramd? Ik wil die ondingen helemaal niet!
Als iemand een blote tiet laat zien, is het weken nadien nog wereldnieuws, maar collectief bedrog van politici (besluitvoering) over zulke thema's is niet eens een artikel, laat staan een polemiek waardig.
Bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:26:
• Onder teruglevering per jaar wordt verstaan de teruglevering over een periode van een jaar, zegge 365 kalenderdagen, niet per sé overeenkomend met een kalenderjaar. Het gaat om de onafgebroken meetperiode, welke tijdsevenredig zal worden herleid naar (5000 / 365 ) = 13,7 kWh per dag; ...
Er staat toch echt teruglevering per jaar.
Op mijn afrekening (onlangs is mijn Landis + Gier vervangen) wordt ook gerekend met dagcijfers voor bijvoorbeeld de teruggave EB post. Dit om een niet jaartijdvak te kunnen afrekenen. Dat ging in mijn geval om circa 7 maanden.
In deze context interpreteer ik dat vooralsnog zo.

Maar zoals gezegd verwacht ik wel dat het salderen wel iets beteugeld zal worden, zeker als PV stroom naar de pak-em-beet 8ct per kWh gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Duurzame vakantie bijna over. Ruim 1000km Schotse hooglanden verkend met de fiets, inclusief 30 kilo bagage.. 't klimwerk viel toch wel tegen af en toe. Prachtig weer gehad (@JeroenH), precies 1 keer nat geregend. Zelfs zonnig weer gehad!

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-B4h8JnB85a8/Tk1fxkR6tWI/AAAAAAAALV8/DiJlSUELEaw/s640/P1080108%252520%252528Large%252529.JPG

Niet alle fietspaden waren even goed..

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-hXgsPiRHgYU/Tlt7ynNz7QI/AAAAAAAALlE/9aT221QPyMc/s640/P1080500.JPG

Qua PV ben ik blij dat ik niet in Engeland zit. De daken hier zijn stuk voor stuk klein, oud, scheef, onhandig, etc. etc. Zelfs bijzonder weinig geschikte boerenschuren gezien. Dat is in Nederland gelukkig wel anders.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:33:
@zonnigtype
Uw reactie over slimme meters doet mijn nekharen overeind staan.

over kantje-boordje: ik dacht dat de Consumentengids aan de alarmbel getrokken had.

Wat ik me afvraag, zowel in België, maar ook in Nederland.
Waarom springt de pers hier niet op? Vindt iedereen dat maar normaal? Dat die meters door onze strot worden geramd? Ik wil die ondingen helemaal niet!
Als iemand een blote tiet laat zien, is het weken nadien nog wereldnieuws, maar collectief bedrog van politici (besluitvoering) over zulke thema's is niet eens een artikel, laat staan een polemiek waardig.
Bedroevend.
Daar zijn boekwerken over vol te schrijven, ik heb al een tijd een dossier waar ik eigenlijk geen zin meer in heb om dat bij te gaan houden. Trouwens, pers is er deels wel op gesprongen, maar er is zoveel om op te springen, dus het is binnen no-time alweer naar de achtergrond verdwenen. Bovendien begrijpen ze vaak geen moer van de zeer ingewikkelde details (die essentieel zijn om het totaal te begrijpen). Energeia heeft ook een lange tijd een dossier gehad, maar een groot deel van hun berichten is niet voor het publiek te zien (en volgens mij heeft het grootste deel van de NL bevolking nog nooit van die verder prima site gehoord).

De enige Nederlandse politicus die zich er naar redelijkheid mee bezig heeft gehouden, is Paulus Jansen van de SP, en die partij heeft nooit in de regering gezeten (bij mijn weten). Zijn laatste bijdrage vind je hier, die gaat over meettarieven, die zeer nauw zijn gelinkt aan de door de energielobby heftig gewilde sluwe meters waar ze de wildste plannetjes mee hebben. Lees ook het commentaar daar en de link naar mijn bijdrage daar over.

De duurzaamheid hoog in het vaandel hebbende Diederik Samsom (PvdA) is een warm voorstander van sluwe meters, maar die stuitte in een NRC blog op behoorlijk felle en goed onderbouwde tegenstand... Lees vooral de reacties...

http://weblogs.nrc.nl/opk...amsom-en-de-slimme-meter/

Consumentenbond is er inderdaad op gesprongen, maar in een zeer laat stadium. Ze hebben te weinig energie specialisten (en hebben volgens mij te weinig geld). De NL energiedossiers zijn afgrijselijk ingewikkeld, de NMa is dagelijks bezig om alles nog erger te maken. Dat wordt allemaal gecompliceerd door de splitsing van levering/productie en netbeheer, ze zitten dus de meest gruwelijke detail dossiers in nauwe samenspraak met de netbeheerders en tig leveranciers door te spitten, bij die documenten wil je nog niet dood gevonden worden. Het is absurd taaie materie waar je een olifantshuid en het uithoudingsvermogen van een os voor nodig hebt. Ga er maar aan staan.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Zonder ons afhankelijk te maken van "de pers". Misschien moet het heil komen van de bedrijven... Enkele posts terug maakten enkele moderators van dit forum zich druk in het gedrag van de PV-bedrijven.
Lezen deze PV-bedrijven niets over deze slimme meters? Maken deze PV-installateurs zich geen zorgen om de uitrol van deze ondingen?
De klanten die al bediend zijn, gaan zich bedrogen voelen, maar verkocht is verkocht zeker :). Maar er gaan zich bitter weinig nieuwe klanten aanbieden tegen dat enkele verhalen doorgedrongen zijn tot de eventueel geïnteresseerden.

Gedaan business, weg winst. Reactie van PV-insallateurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dus je denkt dat door een 'slimme meter' de complete PV-markt verdwijnt? Lijkt me 'nogal' voorbarige conclusie. Verder; de saldeergrens van 5000 zal niet snel verdwijnen, dus ongeacht de meter die je hebt; salderen gaat door.

Hetgeen waar ik 'bang' voor ben; boeren met een digitale meter, die nu onbeperkt salderen bij bijv. Greenchoice. Particulieren komen voorlopig echt niet in de problemen.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Als er per dag gesaldeerd gaat worden, heus geen science-fiction, dan kan je een installatie terugverdienen op 50 jaar. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als een markt die verdwijnt :).

Ik heb zelf geen data van een PV-installatie, anders zou je kunnen rekenen. Ik vrees dat de impact zwaar onderschat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

'Als, als, als..' Hou er rekening mee dat ze niet zomaar 'gewoon' alles kunnen doorvoeren. We hebben altijd Samson nog! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

** Zucht van "verlichting" **

GSE contatore fotovoltaico is inmiddels weer op 9,6 GWp aangekomen. Ik schrok me de *** toen die in 1 dag 1 Gieg was gestegen, wat een hele heftige breuk in de accumulatie grafiek gaf. Vanochtend stond de teller echter weer "normaal". Zo te zien lijkt een Italiaanse tiep-miep [m/v] i.p.v. een "1" voor het eerste cijfer voor de accumulatie voor Conto Energia 3 (die formeel al is afgesloten) ingeklopt te hebben met een "2". En is er dus volgens de laatste opgave "nog maar" 1,6 GWp in die regeling geaccumuleerd. Nog steeds zeer imposant. Net zoals voor de meest recente regeling (CE IV) die sinds 1 juli al 1,2 GWp heeft geaccumuleerd (officieel erkend voor feed-in).
Geen idee waar dat steeds over gaat die GWp dingen...
Kan iemand dit uitleggen? Het lijkt op deposito's/termijnmarkten/bulkinkopen of zo

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 29-08-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

PcDealer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:39:
[...]
Geen idee waar dat steeds over gaat dieGWp dingen...
Kan iemand dit uitleggen?
GWp staat voor Giga Wattpiek, kortom, geinstalleerd vermogen van PV (zonne)panelen. De meeste panelen hebben een vermogen van 180 tot 240 Wattpiek, of ongeveer 140-150 Wattpiek per m2.

10 GWp = 10.000 kWp = 10.000.000 Wattpiek. Ongeveer 70.000m2 zonnepaneel. Of ongeveer 45.000 - 50.000 zonnepanelen. Alhoewel dit erg weinig klinkt, dus ik zal wel ergens een foutje maken. Eenheidspolitie, kom er maar in.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
SunshineCompany schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

GWp staat voor Giga Wattpiek, kortom, geinstalleerd vermogen van PV (zonne)panelen. De meeste panelen hebben een vermogen van 180 tot 240 Wattpiek, of ongeveer 140-150 Wattpiek per m2.

10 GWp = 10.000 kWp = 10.000.000 Wattpiek. Ongeveer 70.000m2 zonnepaneel. Of ongeveer 45.000 - 50.000 zonnepanelen. Alhoewel dit erg weinig klinkt, dus ik zal wel ergens een foutje maken. Eenheidspolitie, kom er maar in.. :+
Je maakt een megafout :)
10 GWp = 10.000 MWp = 10.000.000 kWp

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:43:
[...]

Je vergeet dat er nog MWp tussen zit.

1 GWp = 1.000 MWp = 1.000.000 kWp = 1.000.000.000 Wp = 4 miljoen modules van elk 250 Wp per stuk.

10 GWp (die de Italianen zeker binnenkort op de contatore fotovoltaico gaan laten zien) is dus 40 miljoen zonnepaneeltjes. Het zullen er echter flink wat meer zijn, want ook daar wordt behoorlijk wat dunnelaag spul neer gegooid (veel lagere vermogens, dus meer paneeltjes), en lang niet alle panelen die daar al staan zullen 250 Wp per stuk zijn geweest maar lagere STC vermogens hebben.

Dank ericplan voor de bondige (en leuke) reactie... ;)

(ik zag je reactie nadat ik postte)

(hopelijk maken leveranciers geen fouten als ze een offerte opmaken voor de klant, al zal die in NL niet snel een MWp installatie bestellen schat ik in...)

(de vraag is: was SSC aan het uitlokken of zat hij nog met zijn hoofd in de Schotse Hooglanden? >:) )

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 29-08-2011 15:01 . Reden: haakjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zit al aan de Cider, daar zal 't aan liggen.. gelukkig had ik zelf al door dat ik een 'paar' nulletjes vergat.. ;) De Ferry vertrekt over 2 uur, dus ga nu inchecken.

En in NL MWpieken verkopen? Dan moet je bij Pfixxxxxx zijn. ;) Alhoewel die nu ook steeds meer de kleine (10 > 100 kWp) markt opduiken. Ze moeten wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

die link doet het niet SSC

[ Voor 22% gewijzigd door thalantis op 29-08-2011 15:37 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Welke link doel je op thalantis? Ik zie geen link nog een correctie in de laatste post van SSC, als je die tenminste bedoelt.

Edit: ik zie het al, zijn live monitor staat uit (link onderaan). Werk aan de winkel voor SSC als de veerboot het redt. Succes!

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 29-08-2011 15:43 . Reden: monitor SSC ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

in zijn onderschrift (te laat :) )

[ Voor 25% gewijzigd door thalantis op 29-08-2011 15:44 ]

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Cafe Del Mar schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 14:08:Lezen deze PV-bedrijven niets over deze slimme meters? Maken deze PV-installateurs zich geen zorgen om de uitrol van deze ondingen?
[...]
Gedaan business, weg winst. Reactie van PV-insallateurs?
Hier in NL is salderen toch gewoon per wet vastgelegd, een slimme meter verandert daar toch niets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SunshineCompany schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 15:25:
En in NL MWpieken verkopen? Dan moet je bij Pfixxxxxx zijn. ;) Alhoewel die nu ook steeds meer de kleine (10 > 100 kWp) markt opduiken. Ze moeten wel..
Nou ja, die 1,8 MWp op de afvalberg bij Azewijn hebben ze natuurlijk ook niet "verkocht". Ze hebben het amorf Si spul zelf geïmporteerd en gewoon neergezet. Met 1 Euro/Wp "crisistijd" subsidie van Provincie Gelderland. Dat dan weer wel...

http://www.gelderlander.n...459476/article6770696.ece

(is ze gegund, ze hebben er een leuk project van gemaakt met ondernemers uit de omgeving)

Iemand die heeft gehoord of de 1,6 MWp aan SDE projecten in Deventer e.o. (92 gebouwen) die zij zouden uitvoeren al zijn afgerond?

http://www.deventer.nl/be...watt-aan-elektriciteit-op

http://www.deventer.nl/be...n-op-hun-plek-en-planning

Verder is het grootste aangevraagde project binnen SDE + op een champignonkwekerij in Limburg (status volledig onduidelijk, er is nog niets beschikt) 2,7 MWp. Er zijn maar 5 installaties > 1 MWp aangevraagd (analyse). Dus zo hard gaat dat allemaal waarschijnlijk niet lopen (wie gaat er voor basisbedrag van 9 cent minus correctiebedrag van dik 5 cent = <4 eurocent/kWh voor slechts 15 jaar een project realiseren en wanneer dan wel?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
http://www.nuzakelijk.nl/...om-rukt-in-duitsland.html

Goed nieuws van onze oosterburen. Misschien dat verhagen eens moet informeren in Duitsland hoe ze het voor elkaar krijgen. Wij weten het wel..

@verhagen. Zie wat een goed consequent beleid allemaal kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:14

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
internet4me schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 18:14:
http://www.nuzakelijk.nl/...om-rukt-in-duitsland.html

Goed nieuws van onze oosterburen. Misschien dat verhagen eens moet informeren in Duitsland hoe ze het voor elkaar krijgen. Wij weten het wel..

@verhagen. Zie wat een goed consequent beleid allemaal kan doen.
En zie hoe Freud de berichttitel in de URL verbastert door één woordje weg te laten. :o

[ Voor 1% gewijzigd door ericplan op 29-08-2011 18:23 . Reden: aanvulling ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Hier miss iemand die ook problemen heeft met het opstarten van de enymate software?

heb de software weer van de site af gedownload maar kom niet verder dan het opstart scherm. dit heb ik op 2 computers:(

Edit: de enymate reader doet het wel gewoon.

[ Voor 10% gewijzigd door silvester6 op 29-08-2011 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

ericplan schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:09:
Als het zo doorgaat dan eindigt augustus 2011 nog onder maart 2011. Maart 2011 kwam tot 91,8 kWh/kWp. Met nog drie dagen te gaan heeft augustus 2011 tot nu toe 87,9 kWh/kWp opgebracht en de weersverwachting is ook niet geweldig.
Sterker nog: bij mij zal augustus gegarandeerd slechter eindigen dan maart. Maart was 99,05 kWh/kWp, augustus tot en met vandaag 85 kWh/kWp.
Bartjuh schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 11:17:
Dan de fuel-cell. Met dure materialen op de elektrodes, catalysatoren, membramen, etc (bijv. platinum). Verder is de productie afgrijselijk duur (iets waar je een auto op kan laten lopen kost zeker meer dan een ton), en verwachten wel dat het iets omlaag kan als het meezit met onderzoek, maar dan moet je denken aan misschien 50k over 10-20 jaar (moet platinum niet te schaars en te duur worden).
Dat moet je misschien wat bijstellen. Je hebt niet perse platina nodig voor een brandstofcel. Dus ze worden nog wel goedkoper en zijn nu al goedkoper dan het bedrag dat jij noemt. Al lijkt de hype een beetje over, er zit nog steeds een gezonde groei in.
En nog een belangrijk punt: internationale uitwisseling. Duurzame energie fluctueert niet synchroon in Europa, maar als het hier windstil is, schijn in Italië volop de zon. Verzwaren van de grensoverschrijdende verbindingen zal de noodzaak voor opslag nog verder verkleinen.
...de werkelijk meest briljante teeveetees zoals [...], Anne vdr Bom, [...] moeiteloos (maar door de rest van NL waarschijnlijk zeer slecht begrepen) uit hun mouwen kunnen schudden.
:*) Die veer kriebelt behoorlijk.
... in combinatie met het (al dan niet veronderstelde) probleemgas CO2.
Het zogenaamde debat is volkomen kunstmatig. Verwarring zaaien is ozoveel gemakkelijker dan duidelijkheid scheppen. Laat je niet misleiden. Het is alsof iemand in een witte jas op TellSell je zegt dat hun middeltje je écht 5 kilo per week laat afvallen, zonder sporten. In tegenstelling tot wat die nepwetenschappers in The Lancet je proberen wijs te maken. Want die artsen hebben allemaal aandelen in sportscholen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:04

michels911

4690Wp

Karelprior schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 21:14:
[...]
@michels911: ik maak gebruik van de standaard Sunny Explorer, en daarmee kan ik per dag, maand of 'gebeurtenissen' gegevens exporteren. En dagelijkse gegevens alleen maar als ik hem heb benaderd. Andere software of command-parameters zijn me niet bekend.
Je kan Sunnyexplorer ook vanaf de ' commandline' (dosbox) opstarten en daarmee een scriptje maken dat elke week alle daggrafieken van je omvormer af haalt. (Bijv vanaf een begindatum tot een einddatum). Die kan je dan met de ' taskscheduler' van je PC automatisch wekelijks laten lopen. zie http://www.zonstraal.be/wiki/Sunny_Explorer voor meer info.

[ Voor 5% gewijzigd door michels911 op 29-08-2011 20:06 ]

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

@Bartjuh over waterstof en de (on)mogelijkheden daarvan. Ken jij de nieuwste optie overschot windenergie >>> waterstof, combinatie met CO2 uit lokale bronnen (bijv. biomassa vergister) >>> methaan >>> ontzwaveling/reiniging >>> gas (uitzonderlijk hoog opslag potentieel in reservoirs)? In Photon en diverse andere Duitse media zijn ze er redelijk enthousiast over, juwi is er intensief mee bezig en dat is een grote partij onder de hernieuwbare producenten in BRD. Er wordt geclaimd dat een 25 kW testinstallatie ongeveer een m3 methaan per uur opwekte, en dat een geplande grotere pilotplant in Emsland, te voeden met offshore wind en een capaciteit van 6,3 MW 163 m3 methaan/uur kan leveren. Volgens rekensom daar: 1 m3 methaan plm. 10 kWh energie > rendement 26%. Geclaimd wordt dat bij verdere opschaling het dubbele gehaald moet kunnen worden bij conversie (voor latere industriële systemen zelfs 60% rendement). Mocht je het gas later weer in een stroom opwekkende gascentrale willen verbranden zou dan een resterende werkingsgraad van nog steeds acceptabele 35% overblijven. Dat wordt weer hoger als het een WKK systeem is, en de warmte lokaal nuttig kan worden ingezet.
Bij vergisten krijg je een hoop methaan (wel iets van 2m3 bij 45kg mest (dat 1 koe per dag produceert)) met 70% CH4, 30% CO2 verhouding ongeveer. De rest nog een klein beetje diwaterstof-sulfide. (toevallig een keer een project op de UT over vergisting gedaan :+ ). Je vraagt je bijna af waarom ze het nog niet op elke boerderij doen ;) Het digistaat dat overblijft is zelfs beter voor bemesting dan de mest die erin gaat, alleen vanwege rare Nederlandse regelgeving mag je het dan weer niet gebruiken...

Maar wat ik er zo kan maken;
Ze willen het gas upgraden (eisen aan minimale CH4 concentratie, en max. H2S) voor op het gasnet? Dus dan scheiden ze het CO2 al af, en zodoende hebben ze bijna pure CO2 tot hun beschikking die ze dan weer willen gebruiken met H uit elektrolyse van water (met elektriciteit van de windmolen) om extra CH4 en O2 van te maken?

Wat dat betreft nog best inventief, want;
- Windmolens meestal op erf boer, en als je vergisters tegen komt staan ze daar (of in de buurt) -> minimale transportverliezen.
- CO2 dump je anders toch, nu heb je direct een behoorlijk nette feed beschikbaar.
- Je pompt toch al CH4 in het net vanwege je vergister, dus die infrastructuur kan je ook gebruiken.
- Gasturbines zijn het meest ideaal als het aankomt op peaking-power plants e.d.

In ieder geval een stuk beter idee dan met huidige techniek grootschalig waterstof opslaan O-)

Ze kunnen dan wel het beste CHP gas-centrales gebruiken, want anders blijft er van het rendement weinig meer over natuurlijk...
De crux is dat de opslagcapaciteit voor gas zeer groot is en zeer flexibel inzetbaar is, i.t.t. een nog uit te bouwen (vermeend) opslagsysteem die direct via de elektrische route gaat (water, accusystemen, al dan niet in elektrische auto's). In Duitsland zou er een opslagcapaciteit van maar liefst 220.000 GWh in het gas net zijn, goed voor de overbrugging van een periode van 80 dagen. De huidige opslag capaciteit, voornamelijk in de veelbesproken water reservoirs is slechts .... 40 GWh. Dat zegt heel erg veel over de enorme potentie van deze route (in het land waar opslag een issue is, niet, zoals JeroenH terecht stelt, in ons land waar opslag van hernieuwbare energie absoluut nog helemaal geen actueel "noodzakelijk" issue is).
Ik heb eens een (wetenschappelijk) artikel gelezen over iets de penetratie van duurzame energie en de gevolgen voor de stroomvoorziening/kosten (voor onderzoekje naar RTP (real-time pricing en smart-grids/meters);

Exploring the impact on cost and electricity production of high penetration levels of intermittent electricity in OECD Europe and the USA, results for wind energy
Abstract
In this study we explore for the USA and OECD Europe (OECD Europe includes the countries that participate in the Organisation of Economic Cooperation and Development, among which Western Europe, USA and Japan) dynamic changes in electricity production, cost and CO2 emissions when intermittent electricity sources are used with increasing penetration levels. The methodology developed can be applied for both solar photovoltaic (PV) and wind energy. Here the focus of the results is on penetration of wind electricity in the electricity system as simulated in a long-term model experiment in which the electricity demand is kept constant over time. All important parameter are included in a sensitivity analysis. With increasing penetration levels the cost reduction of wind electricity caused by upscaling and technological learning is counteracted by the cost increase due to (1) the need for additional back-up capacity, (2) the need
to generate wind electricity at less favourable sites, and (3) discarded wind electricity because of supply–demand mismatch. This occurs after about 20% wind electricity production as percentage of current electricity production. At this level about 500 (OECD Europe) and 750 (USA) TWhyr1 wind electricity is absorbed in the system with the electricity demand of the year 2000. Wind electricity is found to be discarded when the production is about 55 (USA) to 10 times (OECD Europe) the present electricity produced from wind power. Beyond 30% of present electricity production, cost increases most significantly because of discarded wind electricity, excluding storage. In both regions the use of wind electricity would mainly avoid use of natural gas. The CO2 emissions abatement costs range from 14 (OECD Europe) to 33 (USA) $ per ton CO2 differ in both regions due to a faster wind electricity cost increase in OECD Europe.
In ieder geval is het een bypass van de hele waterstof economie die Rifkin zo dik benadrukt, want de waterstof wordt in de "Duitse optie" slechts gebruikt om direct methaan van te maken, in combinatie met het (al dan niet veronderstelde) probleemgas CO2. Rifkin heeft trouwens een tijd de EU geadviseerd, hij heeft geweldige leuke ideeën en hij kan mooi praten, maar op het gebied van de waterstof economie lijkt hij inderdaad wat dogmatisch en over enthousiast (de elektrische route bedoel ik).
Wellicht dat Rifkin dat ook met opzet doet, hij hoeft de regelmatige bezoekers van dit topic (de ietwat beter geïnformeerde mensen) immers niet meer te overtuigen.

Het is makkelijker voor de grote massa om zich te focussen op één ding als zijnde de oplossing. Als Rifkin een heel pleidooi gaat houden over dan moet er dit, en dit, en dit gebeuren, samen met dit en afhankelijk van da, dan volgen ze het niet meer en komt de "grotere boodschap" niet over.

Hij vat met waterstof gewoon alle opslagtechnieken samen ;)
Wat is jouw professionele mening over de conversie route via gas en het zeer hoge opslag potentieel van gas in het bestaande (!) net/infrastructuur? Zeker met het oog op het alternatief: de windenergie die toch al beschikbaar is (want de parken draaien grotendeels al) dan maar weggooien door de windturbine parken stil te zetten? Gaat straks ook een optie worden voor zonnestroom (sterker nog, juwi spreekt zelf al over een "solarfuel" project), als panelen nog goedkoper gaan worden en er in de zomer enorme productie pieken gaan ontstaan die je dan zou kunnen wegvangen. Gas is zeer flexibel inzetbaar bovendien, dus kunnen zelfs de grote gasboeren daar hun voordeel mee doen... Hoe dan ook: er komt meer hernieuwbare stroom aan, die stroom wordt steeds goedkoper, en om die ergens op een beetje decente wijze kwijt te kunnen, lijkt me de "gas route" een zeer interessante oplossing als opslag inderdaad een issue gaat worden.
Professionele mening :P Ik ben absoluut geen professional op het gebied van gas-infrastructuur, waterstof, en biomassa e.d. Ik heb master-courses als hydrogen, energy from biomass, wind energy, solar energy e.d. gevolgd, maar dan wil ik mijzelf nog geen expert noemen ;) Ik heb wel redelijk brede kennis van de verschillende duurzame technieken (wat wil je als je sustainable energy technology master volgt...) en specialiseer mij nu in de thermodynamica en thermo-akoestische motoren/generators: Wikipedia: Thermoacoustic hot air engine

Maar wat methaan betreft zie ik het zelf als een stuk haalbaarder dan waterstof als "buffer" voor de komende decennia. Het is;
- relatief makkelijk hanteerbaar.
- Hoge energiedichtheid, en beste waterstof/koolstof verhouding van alle koolwaterstoffen.
- Brand zeer schoon t.o.v. andere koolwaterstoffen.
- Past goed binnen onze huidige infrastructuur en technische kennis.
- Is goed te gebruiken als transportbrandstof (met wellicht kleine aanpassingen).

Goed, het is nog niet zo schoon als waterstof, maar het komt in de buurt. En bovendien is methaan ook te gebruiken in bepaalde typen fuel-cells... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Anne vdr Bom schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:10:
[...]
Dat moet je misschien wat bijstellen. Je hebt niet perse platina nodig voor een brandstofcel. Dus ze worden nog wel goedkoper en zijn nu al goedkoper dan het bedrag dat jij noemt. Al lijkt de hype een beetje over, er zit nog steeds een gezonde groei in.
Uiteraard staan de ontwikkelingen niet stil, maar meestal gaat het om spul dat echt nog in de onderzoeksfase zit. En uiteraard ben ik helemaal voor veel onderzoek in dat veld, ik schrijf het niet af :P Ik ben alleen een beetje skeptisch over een waterstofeconomie binnen enkele decennia :) (net zoals ik skeptisch ben over kernfusie als heilige graal van de energie binnen afzienbare tijd...).

Sjah, die groei... Het is nog steeds van een mini-markt naar een iets minder kleine markt. Brandstofcellen blijven echt nog een niche-markt voor specifieke doeleinden. In de Appolo ruimteschepen gebruikten ze brandstofcellen niet alleen voor stroom, maar ook voor schoon water :)

Dan heb ik het natuurlijk niet over de waterstof-productie markt, want die is bijhoorlijk groot aangezien het veel wordt gebruikt als pre-cursor in de proces-industrie. Maar daar is steam-reforming van methaan wat de klok slaat, en niet elektrolyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:11

The Wizard

Moderator Mobile
In Zeewolde wordt een hele wijk voorzien van warm water (stadsverwarming) door 1 boerderij. Er zit echt ongelooflijk veel potentie in boerderijen, qua methaan productie. Voer die stoom ook nog eens een turbine heen en je kunt ook nog stroom leveren.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hopelijk kunnen ze dat warme water rechtstreeks met die boer regelen en zit er geen energie-moloch tussen die de stadsverwarming beheerd.
Zie hier de definitie van Moloch

[ Voor 37% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-08-2011 22:44 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
The Wizard schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:00:
[...]

In Zeewolde wordt een hele wijk voorzien van warm water (stadsverwarming) door 1 boerderij. Er zit echt ongelooflijk veel potentie in boerderijen, qua methaan productie. Voer die stoom ook nog eens een turbine heen en je kunt ook nog stroom leveren.
Ik ben niet zo van die warmtenetten. Vaak veel dure verplichtingen, waar de consument helemaal niet op zit te wachten. Eigen opwekking is vaak totaal niet rendabel wegens verplichte vaste lasten. Daarnaast ook die belachelijke EPC korting voor stadsverwarming maar eens afschaffen.

Hoe gaat dat eigenlijk met die koeien, worden die niet meer binnen gehouden om meer warmte en elektriciteit op te wekken? Misschien beetje sceptisch, maar die koeien willen natuurlijk, net als ik, ook gewoon liever in de bosjes pissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
Hoorde laatst van een medetweaker dat ie net zoveel vastrecht voor een 100m2 nieuwbouwappartement betaalt als wat ik aan mijn hele gasverbruik betaal elke maand voor een 110m2 2-onder-1-kap woning uit 1978. Wat dat betreft zou ik persoonlijk nooit voor blokverwarming gaan. Het zal wel zuiniger zijn, maar je wordt tot en met gemolken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 23:01
Bij Essent kan ik een helemaal groen pakket afsluiten, om nog iets groener te worden lijkt me dat wel wat.

Die 2 cent voor gas extra vind ik geen probleem, mijn gas verbruik zit onder de 250 kuub per jaar.
Ik heb nu een variabel contract, dit lijkt mij wel een leuke aanbieding.
Iemand een mening hier over?
hieronder wat er vermeld word bij de website

1 jaar Groene Stroom en Groen voor Gas voor dezelfde prijs als gewone energie. Voor Groen voor Gas betaalt u normaal slechts 2 cent incl btw meer per m3. Dit bedrag investeren wij om uw gasverbruik CO2-neutraal te maken. U krijgt bij Helemaal Groen van Essent 1 jaar lang Groen voor Gas voor de prijs van gewoon gas. Dit wordt uitgekeerd door middel van een eenmalige geld terug actie van € 35,- incl btw, en wordt overgemaakt naar uw rekening. Dit bedrag is gebaseerd op een gemiddeld gasverbruik van 1750 m3 per jaar. Gebaseerd op de variabele tarieven van januari 2011.

http://acties.essent.nl/e...m.html?icmp=20110525SL001

Nu lees ik eens goed alles na, het is alleen voor nieuwe klanten, ik ben al klant dus pis ik er naast.
Volgens mij is het voordeliger om regelmatig maar te veranderen dus

[ Voor 7% gewijzigd door master30 op 30-08-2011 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke hoort niet in dit rijtje thuis :

je nefit 110 zonneboiler
je 1740Wp bling bling pv
je essent kolencentrale in de waddenzee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raceneus968
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Minister Maxime Verhagen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:48
co2 neutraal gas.... wat een farce

Maarja sinds ik me verdiept heb in zonnepanelen om mijn ouders te kunnen adviseren kwam ik vandaag een project tegen waarbij je vrij lowbudget met een arduino een zonne volger in elkaar kan knutselen. Oke toegegeven dat wordt lastiger als je meerdere panelen heb maar het schijnt toch zoon 30% meer op te brengen dan passieve panelen. Iemand die zo iets gebruikt hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:00:
welke hoort niet in dit rijtje thuis :

je nefit 110 zonneboiler
je 1740Wp bling bling pv
je essent kolencentrale in de waddenzee
... of wellicht een van de gigantische, 100-200 meter diepe bruinkolen dagmijnen van Essent eigenaar RWE, zoals deze "fraaie" Garzweiler-net-over-de-grens. Waar nog de nodige miljoenen tonnen aarde verschoven mogen worden om nog wat miljoenen tonnen bruinkool door de RWE schoorstenen in de vorm van de meest verschrikkelijke dampen uit te laten stoten???

http://www.sfv.de/lokal/mails/kd/garzweil.htm
http://www.projekt21plus.de/downl/Dossier-Endfassung.pdf

(2e link: o.a. pagina 14, 4 bruinkool fikkers, totale uitstoot daar gemeld een slordige 98 miljoen ton CO2 per jaar...)

Ik zou het wel weten. Over my dead body, hoe "lucratief" zo'n aanbieding er ook uit zou zien...

Edit: ik zie nu je toevoeging. Je kunt ook gewoon daar wegwezen. Als de hazen... (let daarbij s.v.p. niet alleen op dat slijk der aarde, plies, zeker niet als je kinderen hebt of van plan bent om er ooit aan te beginnen).

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 30-08-2011 01:24 . Reden: je hoeft er natuurlijk niet te blijven... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:22:
Hopelijk kunnen ze dat warme water rechtstreeks met die boer regelen en zit er geen energie-moloch tussen die de stadsverwarming beheerd.
Zie hier de definitie van Moloch
Vergeet het maar: dat is een fors project, en gaat dus gegarandeerd onder de nieuwe Warmtewet vallen. En dan moet je worden gescreend op financieel beheer, degelijkheid, de hele rimram. En natuurlijk aan alle ***** van die nieuwe Warmtewet gaan voldoen, zoals klanten opzadelen met veel te hoge vastrechten en de hele rest van die door ambtenaren verzonnen mikmak.... Dan moet je bovendien ook van goede huize komen om de pas af te snijden van de Grote Warmte Jongens. Misschien kan het relatief duurzame HVC er een stokkie voor .... euuuh tussen .... steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Ik ben hier een tijdje weggeweest.
Een van m'n laatste dingen hier was mijn probleem met het verrekenen van mijn energie overschot met NL Energie. Nou deze drama zomer heeft dat probleem volledig opgelost :(

Vraagje aan alleskan. Waarom kom je naar een forum voor mensen die enthousiast zijn over duurzame energie en steek je al je tijd en moeite in het argumenteren waarom je vooral niet aan duurzame oplossingen moet beginnen.

En oh ja ik zoek nog steeds 3 extra plugwise stekkers voor een aangename prijs.
Dus als er weer kortingscodes zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Kijk dat hebben ze goed voor elkaar daar
Zowaar een oplaadpunt voor je elektrische fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 19:18
Woodski schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:25:
[...]

Kijk dat hebben ze goed voor elkaar daar
Zowaar een oplaadpunt voor je elektrische fiets :)
_O-

en het is nog een zeer groene omgeving ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 02:55:
En natuurlijk aan alle ***** van die nieuwe Warmtewet gaan voldoen, zoals klanten opzadelen met veel te hoge vastrechten ......
Zoals drievoudig vastrecht i.v.m. kookgas (heb jij ook als ik me niet vergis).
Stadswarmte nooit aan beginnen.

http://www.tctubantia.nl/...olenbroek-duurt-voort.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Crazyanz schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:18:
co2 neutraal gas.... wat een farce
150% waar
Maarja sinds ik me verdiept heb in zonnepanelen om mijn ouders te kunnen adviseren kwam ik vandaag een project tegen waarbij je vrij lowbudget met een arduino een zonne volger in elkaar kan knutselen. Oke toegegeven dat wordt lastiger als je meerdere panelen heb maar het schijnt toch zoon 30% meer op te brengen dan passieve panelen. Iemand die zo iets gebruikt hier?
Trackers niet aan beginnen:
  • Leveren alleen extra bij directe zonneschijn, in Nederland relatief veel bewolking. Bij bewolking staat je tracker alleen maar geld te kosten. Heb je de afgelopen drie maanden naar buiten gekeken?
  • Contructie om windkracht 12 te weerstaan is duur
  • Onderhoud = lopende kosten, die hebben vast zonnestroompanelen niet
  • Paneelprijzen zijn nu zo laag dat je veel beter voor 30% extra panelen kunt plaatsen
  • Het is spuuglelijk. Panelen op het dak zie je helemaal niet (plat dak) of zien er nog wel geïntegreerd uit (schuin dak)
Trackers alleen aan beginnen als je in Zuid-Spanje of zuidelijker woont, of als het je puur om het Tweaken gaat. Financieel haal je er in Nederland geen winst mee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:53:
[...]
Ik ben niet zo van die warmtenetten. Vaak veel dure verplichtingen, waar de consument helemaal niet op zit te wachten.
Ik wordt ook niet enthousiast van SV, maar je moet het wel zuiver en correct houden.
SV vastrecht zul je moeten vergelijken met = vaste lasten gas + kapitaallasten CV installatie + onderhoudscontract CV.
Eigen opwekking is vaak totaal niet rendabel wegens verplichte vaste lasten.
Als je eigen opwekking doet (warmte) dan kun je toch ook niet je CV en het onderhoud eraan de deur uitdoen? Het is wel degelijk mogelijk, wat je ermee bespaart is je variabele deel van je factuur, net zoals bij gas.
Daarnaast ook die belachelijke EPC korting voor stadsverwarming maar eens afschaffen.
Er is geen EPC korting
Bij de EPC berekening kijkt men naar het opwekkingsrendement voor verwarming en warmwater.
Als je met een gas CV warmwater produceert heeft dat een bepaalde rendement. Nou is dat de laatste tijd wel beter geworden maar de HRww norm staat op 75% a 80% afhankelijk van de wachttijd.

Voor de EPC berekening wordt voor SV uitgegaan van 100% rendement op tapwater, wat ook zo is, Het gevolg hiervan is dat de EPC dan ook lager uitvalt als gevolg hiervan.

Wat stel je voor? Dat we niet meer gaan kijken naar het opwekkingsrendementen?

Er is alleen in Amsterdam eens een plan geweest zich niet aan de EPC regels te houden ivm SV. Dat was echter tegen de normale landelijke regels. Het republiek Amsterdam effect. Ze houden zich daar wel vaker niet aan regels.

Natuurlijk is er wel wat aan te merken op (voornamelijk oudere) SV netten. En ik zou er niet blij van worden als het duurder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 00:18:
Hoorde laatst van een medetweaker dat ie net zoveel vastrecht voor een 100m2 nieuwbouwappartement betaalt als wat ik aan mijn hele gasverbruik betaal elke maand voor een 110m2 2-onder-1-kap woning uit 1978. Wat dat betreft zou ik persoonlijk nooit voor blokverwarming gaan. Het zal wel zuiniger zijn, maar je wordt tot en met gemolken.
Je vergelijkt gasgebruik met vastrecht. Daar komen altijd rare dingen uit. >:)

Tip: vergelijk variabel met variabel en vast met vast qua kosten, gaat stukken beter.

Hoorde laatst dat die hele heisa met CO2 een hype was.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Anne vdr Bom schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:10:
[...]
Sterker nog: bij mij zal augustus gegarandeerd slechter eindigen dan maart. Maart was 99,05 kWh/kWp, augustus tot en met vandaag 85 kWh/kWp.
Ik vind het opmerkelijker dat de opbrengst in augustus (nu al 95,75 kWh/kWp) waarschijnlijk hoger zal eindigen dan de opbrengst in juli (97,80 kWh/kWp).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:01:
[...]

Je vergelijkt gasgebruik met vastrecht. Daar komen altijd rare dingen uit. >:)

Tip: vergelijk variabel met variabel en vast met vast qua kosten, gaat stukken beter.

Hoorde laatst dat die hele heisa met CO2 een hype was.... :?
Oh ja, iets specifieker: mijn gasgebruik is inclusief vastrecht. Hij betaalt dus meer voor vastrecht voor blokverwarming dan wat ik betaal aan een gasaansluiting en de bijbehorende 1900 kuub per jaar. Natuurlijk heb je dan niet een CV-ketel die je moet onderhouden, maargoed, wat kost een nieuwe CV ketel? Die van mij hing voor 1200 euro incl montage en heeft vrij weinig onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vergeet niet dat je, tenminste in onze situatie, naast het vastrecht van € 300, ook nog € 130 per jaar kwijt bent aan het huren van een warmtewisselaar voor het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:47:

• ...
  • Het is spuuglelijk. Panelen op het dak zie je helemaal niet (plat dak) of zien er nog wel geïntegreerd uit (schuin dak)
Ho, ho, ho, beste jongeman, dat is een erg subjectief "anti-windturbines-achtig" argument, beste, zeer hooggeschatte conculega!

Ik vind ze (soms) speekselmooi...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Bayern_Radtour_2011/DSCF4444.jpg
Arnstein/Erlasee SOLON Movers

Of deze in Markt Nordheim/rand Steigerwald

Of dat leuke SunWeb® trackertje op het Avantis terrein bij Solland Solar...

:9

Verder natuurlijk mee eensch, Hendrik Gommer (wie kent hem nog) heeft jaren geleden zijn trackers al verwijderd, de wormwielen konden in Friesland niet tegen de paar zuchtjes wind daar, zie link. Het kan echter beslist, maar dan moet je goud geld gaan uitgeven aan echt zware apparaten, en dat staat weer zo dominant naast je polderhuisje... (en niet te vergeten alle beton mee te rekenen in de energetische terugverdientijd...).

Tracker bouwen? Moet ieder voor zich weten. Kleinschalig kan altijd, zoals deze jongen. Weet echter wel waar je aan begint, er liggen in ieder geval "welstandscommissies" op de loer die wel raad weten met zo'n apparaat. In Nederland "redelijk kansloos", maar zeg nooit nooit.

N.a.v. reactie stadswarmte medeslachtoffer Speksteen
Vergeet niet dat je, tenminste in onze situatie, naast het vastrecht van € 300, ook nog € 130 per jaar kwijt bent aan het huren van een warmtewisselaar voor het tapwater.
Ik vind dat een ieder die iets over vastrecht stadswarmte (en alle bijkomende complexe berekeningen/situaties die altijd weer anders zijn bij verschillende deelprojecten) wil zeggen eerst maar eens de paar tientallen ordners van Henk Heiner in Almere moet door gaan lezen, die er al vanaf de negentiger jaren mee bezig is (en nog steeds niks gedaan heeft gekregen). Je mag ook mijn ordners in komen zien, maar dat is slechts een microscopisch deel van wat Heiner heeft. Is nogal treurige en tot zelfmoordneigingen leidende lectuur...

Tariffering stadswarmte uitgesplitst voor Leiden/Stevenshof hier. Ouder overzicht "wat zit er zoal aan componenten in" GJ prijs en vastrecht stadswarmte verwerkt hier resp. hier.

We krijgen minder terug in de (bezopen) post "correctie kookgas vastrecht" dan wat we feitelijk aan netbeheer (4 deelposten) resp. leverancier (1 post) betalen. Het zou 100 procent moeten zijn. 4.300 huishoudens in onze wijk, in meeste gevallen in vergelijkbare situatie.

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 30-08-2011 10:48 . Reden: die eeuwige stadswarmte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:37:
[...]

Ho, ho, ho, beste jongeman, dat is een erg subjectief "anti-windturbines-achtig" argument, beste, zeer hooggeschatte conculega!
lol :D
Tracker bouwen? Moet ieder voor zich weten. Kleinschalig kan altijd, zoals deze jongen. Weet echter wel waar je aan begint, er liggen in ieder geval "welstandscommissies" op de loer die wel raad weten met zo'n apparaat. In Nederland "redelijk kansloos", maar zeg nooit nooit.
Ik ben er ook 1 aan het bouwen op een kleinere schaal. Zodra hij klaar is zal ik er hier vast verslag van doen; mits er belangstelling voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online

[list]
• Leveren alleen extra bij directe zonneschijn, in Nederland relatief veel bewolking. Bij bewolking staat je tracker alleen maar geld te kosten. Heb je de afgelopen drie maanden naar buiten gekeken?
Hoezo? Normale panelen doen het toch ook beter als ze recht in de zon kijken, zelfs met wolken ervoor?
Klopt, daarom wordt de mijne mobiel zodat ik het in de garage kan zetten. Grote installaties zijn voor Nederland imho ook niet erg geschikt.
Zolang het een hobby is, vind ik het geen probleem. ;)
[/list]
Trackers alleen aan beginnen als je in Zuid-Spanje of zuidelijker woont, of als het je puur om het Tweaken gaat. Financieel haal je er in Nederland geen winst mee.
Het gaat mij idd puur om de hobby, en zolang hij niet boven de heg uitkomt vinden anderen het vast ook allemaal wel prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:11:
[...]

Oh ja, iets specifieker: mijn gasgebruik is inclusief vastrecht. Hij betaalt dus meer voor vastrecht voor blokverwarming dan wat ik betaal aan een gasaansluiting en de bijbehorende 1900 kuub per jaar. Natuurlijk heb je dan niet een CV-ketel die je moet onderhouden, maargoed, wat kost een nieuwe CV ketel? Die van mij hing voor 1200 euro incl montage en heeft vrij weinig onderhoud nodig.
Gas + aansluiting via energieprijzen Niet de duurste genomen, maar een van de goedkoopste.

leveringskosten: 1.117,90
netwerkkosten 163,79
Totaal kosten 1281,69 euro

Hij betaald dus meer dan 1200 euro per jaar aan vastrecht? 8)7
Vreemd mijn SV totaal vastrecht is 423 euro per jaar.

Een CV ketel incl plaatsen is doorgaans toch wat duurder dan 1200 incl installatie en BTW.
1750 euro lijkt me dan al beter -> 15 jaar is dan een annuiteit van bijna 170 euro per jaar bij 5% rente.
Ik ben zelf ook niet van de OH contracten, maar het is te scheef dit niet te betrekken in het vergelijk.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:22:
Betaal jij 430 en ik 423 in totaal, maakt niet zoveel uit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Blijft absurd veel, komt nog bij dat elektrisch koken duurder is als op gas mits je PV heb natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:46:
Blijft absurd veel, komt nog bij dat elektrisch koken duurder is als op gas mits je PV heb natuurlijk :)
vastrecht SV 423 - netwerkkosten 163,79 = 259,21
259,21 - annuiteit CV ad 170 = 89,21

Die 89,21 betaal je dan als tegenoverstaande een OH contract voor een CV
(waarbij je inderdaad niet kunt kiezen, toegegeven)

Ik vind het dus wel meevallen.

Electrisch koken vond ik een nadeel, maar inmiddels al niet meer, een stuk schoner in huis en ik hoeft geen afzuigkap te hanteren die warmte naar buiten blaast (ik heb een koolstoffilter recirculatie kapje, werkt prima).
(geen vuur vind ik ook wel een voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:46:
Waarom is elektrisch koken duurder als je PV hebt?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaaD
  • Laatst online: 14:18
MrScratch schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:55:
[...]

Waarom is elektrisch koken duurder als je PV hebt?
Als je goed leest, staat er dat het juist goedkoper is :)

bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Neanderthaler71
Het is toch bezopen dat de kosten die je bespaard omdat je A geen ketel hoeft te kopen en B geen onderhoud daarop hoeft te plegen via slinkse wijze toch worden geincasseerd door je SV leverancier.
Ik vind het logisch dat je vastrecht betaald voor de SV maar niet dat dit kunstmatig wordt verhoogd doordat ik geen ketel hoef aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:53:
[...]

Ik wordt ook niet enthousiast van SV, maar je moet het wel zuiver en correct houden.
SV vastrecht zul je moeten vergelijken met = vaste lasten gas + kapitaallasten CV installatie + onderhoudscontract CV.
Daar heb je een punt, maar ik kan zelf kiezen welke CV ketel ik koop en welke energieleverancier gas aan mij levert. Bij SV kan dat meestal niet. Als je warmteleverancier de tarieven opschroeft, zit je daar dus aan vast.
[...]

Als je eigen opwekking doet (warmte) dan kun je toch ook niet je CV en het onderhoud eraan de deur uitdoen? Het is wel degelijk mogelijk, wat je ermee bespaart is je variabele deel van je factuur, net zoals bij gas.
Klopt, maar de kosten van een zonneboiler aansluiten op een stadsverwarmingsinstallatie is vaak duurder dan die inpassen op je eigen CV ketel.
[...]

Er is geen EPC korting
Bij de EPC berekening kijkt men naar het opwekkingsrendement voor verwarming en warmwater.
Als je met een gas CV warmwater produceert heeft dat een bepaalde rendement. Nou is dat de laatste tijd wel beter geworden maar de HRww norm staat op 75% a 80% afhankelijk van de wachttijd.

Voor de EPC berekening wordt voor SV uitgegaan van 100% rendement op tapwater, wat ook zo is, Het gevolg hiervan is dat de EPC dan ook lager uitvalt als gevolg hiervan.
In de praktijk wordt daar anders wel zo tegen aan gekeken. Het gevolg is dat de EPC met gemak wordt gehaald, er voldoende warmte beschikbaar is en dus minder volgens Trias Energetica wordt gebouwd.

Lees ook eens de column op duurzaamgebouwd.
Wat stel je voor? Dat we niet meer gaan kijken naar het opwekkingsrendementen?

Er is alleen in Amsterdam eens een plan geweest zich niet aan de EPC regels te houden ivm SV. Dat was echter tegen de normale landelijke regels. Het republiek Amsterdam effect. Ze houden zich daar wel vaker niet aan regels.

Natuurlijk is er wel wat aan te merken op (voornamelijk oudere) SV netten. En ik zou er niet blij van worden als het duurder wordt.
Kortom, ik heb slechte ervaringen met stadsverwarming. Door gesprekken met ontwikkelaars, maar ook met bewoners. Bijvoorbeeld een ontwikkelaar die voor een groep bewoners energieneutrale woningen wou bouwen, kon niet want aansluiting op stadsverwarming was verplicht door gemeente, terwijl ze die warmte helemaal niet nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:40
[...]

Gisteren met de motor op de A20 bij Rotterdam zag ik op een kantoorgebouw drie trackers. Machtig mooi gezicht zo hoog op het dak. Na even googelen kwam ik bij deze tekst:

Op de daken van het gebouw zijn zowel platte zonnepanelen als zogenaamde Suntrackers, oftewel moderne zonnevolgsystemen, geïnstalleerd door Oskomera.

http://www.ovg.nl/blog/op...e_zonnestroominstallaties.

Het duiveltje op mijn schouder geeft aan dat de trackers alleen zijn geplaatst om aandacht te trekken. De panelen op het platte dak kan je niet zien en geven ook geen groene reclame vanuit de snelweg...

Al met al, groene stroom is groene stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Wat ik vooral niet begrijp is waarom er niemand enig voordeel of afwijking wordt gegund.
In wezen kan iedereen kiezen waar hij wel of niet wil wonen. (Ja, binnen grenzen, maar toch)
En als je ervoor kunt kiezen om geen eigen verwarming te hebben, is dat toch prima?
Waarom moet alles en iedereen gelijk zijn?
(Doet me ook wat denken aan Animal Farm, sommigen zijn meer gelijk dan anderen).
Heel vreemd en getuigd dus niet van vrijheid.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het kan nog slimmer, nieuwbouwwoningen in de gemeente Enschede die aangesloten worden op de stadsverwarming is het zelfs verboden om je huis op een andere manier te verwarmen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:43

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:12:
Het kan nog slimmer, nieuwbouwwoningen in de gemeente Enschede die aangesloten worden op de stadsverwarming is het zelfs verboden om je huis op een andere manier te verwarmen. 8)7
Dus geen:
  • 100W peertjes meer
  • Brandende kaarsjes
  • Een openhaard
  • Mensen in je huis
  • ...
Dat wordt driftig controleren zeg op al die illegale warmtebronnen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:36

Punkrocker

Mostly harmless

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mars Warrior schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:20:
[...]

Dus geen:
  • 100W peertjes meer
  • Brandende kaarsjes
  • Een openhaard
  • Mensen in je huis
  • ...
Dat wordt driftig controleren zeg op al die illegale warmtebronnen :D
Schoorsteen is daar inderdaad verboden.

Wat Guus al zegt het is idioot dat je niet kunt kiezen.
Het is zelfs zo dat als je je laat afsluiten van de SV, je het vastrecht moet blijven doorbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jullie slaan de spijker op zijn kop,
en je ziet hier de negatieve zuigkracht van instanties.
juist omdat ik toevallig erg goedkoop uit was, en het lekker uitpakt allemaal,
aangevuld met een gemeente pv subsidie die het gratis maakt, beleef ik nu de post-tvt.
dat is zo schandalig fijn, die vermeden >235 euro netto per maand,
dat alle instanties alle seinen op rood zetten, mijn autonomie of immuniteit hiervan is eigenlijk verboden lijkt het. wat ik doe is goed voor mij, maar niet zo best voor overheden en commerciele instanties.
veel strategieen zijn erop gericht je die kansen te ontnemen.
in deel 6 noemde ik het woord maatschappelijke-mindfuck, en woodski vond dat maar raar.
hier komt ie :
@woodski, wat denk je nu ? (= enkele ervaringen rijker)

ik verwijt "alleskan" ook niets, over zijn commentaar,
ik vraag me meer af hoe ik beter inzicht kan bieden,
want er is echt wel wat aan de hand.
Het is zelfs zo dat als je je laat afsluiten van de SV, je het vastrecht moet blijven doorbetalen.
-als ik mijn pv weghaal, moet greenchoice blijven salderen.... of zoiets... poeh.
-auto weg, wegenbelasting doorbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
tw_eek schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:11:
[...]

Gisteren met de motor op de A20 bij Rotterdam zag ik op een kantoorgebouw drie trackers. Machtig mooi gezicht zo hoog op het dak. Na even googelen kwam ik bij deze tekst:

Op de daken van het gebouw zijn zowel platte zonnepanelen als zogenaamde Suntrackers, oftewel moderne zonnevolgsystemen, geïnstalleerd door Oskomera.

http://www.ovg.nl/blog/op...e_zonnestroominstallaties.

Het duiveltje op mijn schouder geeft aan dat de trackers alleen zijn geplaatst om aandacht te trekken. De panelen op het platte dak kan je niet zien en geven ook geen groene reclame vanuit de snelweg...

Al met al, groene stroom is groene stroom.
Vergeet niet die andere link te bekijken.

Trackertjes staan deel van de dag in de schaduw (had ik al opmerking over gemaakt op mijn site). Maar inderdaad, groen is groen, en er zal vast wel e.e.a. aan kWh uit gaan komen. En groen imago verven is Eneco wel goed in. Ze zijn beslist niet de slechtste, laten we wel wezen, ze doen het toch maar. Maar ja, ze hebben nooit een kolencentrale gehad, dus ze hadden al een riant uitgangspunt t.o.v. hun aan het buitenland verpatste of paarse concurrenten...

Greenpeace bezet RWE kolencentrale bouwplaats en is naar rechter gestapt omdat er gewoon door wordt gebouwd ondanks een door Raad van State vernietigde milieuvergunning.

http://www.greenpeace.nl/...kkeert-bouwplaats-Essent/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:06:
@Neanderthaler71
Het is toch bezopen dat de kosten die je bespaard omdat je A geen ketel hoeft te kopen en B geen onderhoud daarop hoeft te plegen via slinkse wijze toch worden geincasseerd door je SV leverancier.
Ik vind het logisch dat je vastrecht betaald voor de SV maar niet dat dit kunstmatig wordt verhoogd doordat ik geen ketel hoef aan te schaffen.
Er werd toch gesteld dat het vastrecht hoger was?

Volgens mij is de vraag hoeveel kosten de utility maakt en dus winst een andere. ....
In de wet is ongerechtvaardigde verrijking opgenomen ;) , dit valt er echt niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vastrecht is bij SV ook hoger omdat de vermeden kosten van het niet hebben van een ketel hier in worden verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Er waren blijkbaar zelfs mensen van het Duitse waddeneiland Borkum, en diverse Ostfriesen uit Duitsland naar de kolencentrale gekomen om te protesteren tegen de illegale doorbouw, volgens de filmpjes bij Greenpeace. Kunnen we wat van leren...

... dat de windturbines die daar stonden te draaien "laten zien hoe het ook kan" (ander filmpje daar) is OK. Maar het zijn wel de meest belachelijk gesubsidieerde turbines van Nederland. Op een toplokatie met extreem goed windregime. En desondanks met veel te hoge MEP subsidies gezegend (geen staffeling naar windregio, alles werd over een kam gescheerd). Ook turbines van Essent, die verpatst zijn aan de Duitse bruinkolen moloch RWE, en waarvan wij de veel te hoge meeropbrengsten mogen betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, het is toch van de zotte dat ze gewoon door kunnen bouwen zonder vergunning. Provincie is ook lekker laks: "Milieuvergunning is vernietigd, maar er is niks aan de hand, ze kunnen gewoon een nieuwe aanvragen". Provincie wil juist dat dat ding er komt en is absoluut niet neutraal.
IMHO staat greenpeace gewoon in zijn recht en hoop ik dat Essent hier forse schade door oploopt. Die hele centrale is sowieso allemaal leugen en bedrog. De uitstootnormen die ze beloven kunnen ze niet meteen halen, want het systeem dat daar voor zou moeten zorgen moet nog ontwikkeld worden.

Wat dat betreft heeft Nuon er verstandig aan gedaan om eerst de kat nog even uit de boom te kijken. Kost sowieso miljoenen op de manier zoals het nu gaat, die miljoenen kunnen ze ook in andere energie steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...
  • Paneelprijzen zijn nu zo laag dat je veel beter voor 30% extra panelen kunt plaatsen
In Nederland zou je mooi voor een tussenvorm kunnen kiezen voor platdakinstallaties. Je kan vrij gemakkelijk de achterkant aanpassen zodat je de hoek van de zonnepanelen kan veranderen. Het is minder ingewikkeld dan een tracker en je hebt omdat jeje aan de seizoenen aan kan passen een leuke meeropbrengst. Vanavond zal ik wel even een schematje posten van wat ik bedoel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Let op bij stadsverwarming: dat kan via overgebleven warmte van de lokale industrie of biomassa, maar het kan ook via een centrale gasgestookte warmte installatie zoals hier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een iets eenvoudigere tracker voor platdak
http://www.mp-tec.de/Nach...c34ff6a77ff9f603d088a&L=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:07:
[...]

Daar heb je een punt, maar ik kan zelf kiezen welke CV ketel ik koop en welke energieleverancier gas aan mij levert. Bij SV kan dat meestal niet. Als je warmteleverancier de tarieven opschroeft, zit je daar dus aan vast.
Dat vind ik ook een nadeel. In deze discussie is het niet zo dat ik SV fantastisch vind ofzo.
Klopt, maar de kosten van een zonneboiler aansluiten op een stadsverwarmingsinstallatie is vaak duurder dan die inpassen op je eigen CV ketel.
Ik kan het wel doen en het inpassen is niet heel ingewikkeld. Een 300l boiler met spiraal voor een externe verwarmingsbron. Maar het tapwaterrendement is juist hoog van SV dus de winst is geringer dan bij een gas situatie. Verder kan ik beter PV installeren, als ik op het geld wil letten en geen extra ruimte wil opofferen.
In de praktijk wordt daar anders wel zo tegen aan gekeken. Het gevolg is dat de EPC met gemak wordt gehaald, er voldoende warmte beschikbaar is en dus minder volgens Trias Energetica wordt gebouwd.

Lees ook eens de column op duurzaamgebouwd.
Ik heb dat stukje gelezen en een paar dingen zijn wel waar, maar andere ook niet.
Gemeenten bepalen niet de norm en kunnen GEEN kortingen op EPC verlenen.
SV levert wel voordeel op tov gas met name op het gebied van warmwater productie.
Dus gemeenten hanteren die korting dan ook (op voorwaarden of gecorrigeerd voor bijstook SV).
Een gemeente toetst alleen de bouwaanvraag en de daarbij de EPC.

Het effect bij SV (zogenaamde korting) is gelijk bij toepassing van een WP dan scoor je ook beter op rendement verwarming + tapwater en mag de isolatie ook een tandje minder.
[...]
Kortom, ik heb slechte ervaringen met stadsverwarming. Door gesprekken met ontwikkelaars, maar ook met bewoners. Bijvoorbeeld een ontwikkelaar die voor een groep bewoners energieneutrale woningen wou bouwen, kon niet want aansluiting op stadsverwarming was verplicht door gemeente, terwijl ze die warmte helemaal niet nodig hadden.
Hoe wordt bij die energieneutrale woningen het tapwater in de winter warm dan?

Bij elke ECHT zuinige woning is elektrische verwarming het meest kosteneffectief. Qua bouw en qua gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@Bartjuh over waterstof en de (on)mogelijkheden daarvan. Ken jij de nieuwste optie overschot windenergie >>> waterstof, combinatie met CO2 uit lokale bronnen (bijv. biomassa vergister) >>> methaan >>> ontzwaveling/reiniging >>> gas (uitzonderlijk hoog opslag potentieel in reservoirs)?
Dank je wel! Dit is zeer interessant en veelbelovend.

Over spijkers met koppen slaan gesproken: wie heeft er al een leveringscontract bij de Windvogel afgesloten voor 100% windstroom?
Het mooie van de Windvogel is dat je bepaalt dat de betaalde energiebelasting voor 100% in nieuwe windenergie wordt gestopt. Normaal gesproken ontvangt de overheid deze, en geeft het uit aan kern- of kolenenergie, of een villasubsidie.
Daar de energiebelasting 11 cent / kWh bedraagt gaat dat bij een 3000 kWh om 330 euro belasting per jaar waarvan je zeker weet dat het goed besteed wordt. Per direct maak je een verschil, maar stel je het bedrag over 5, 10 en 20 jaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Dat zijn typische single-axis trackers zoals Sunpower die ook heeft ontworpen (voor zover ik weet voor het eerst, iets ander model). Die worden bij mijn weten uitsluitend op de grond gebruikt. Volgens mij veel te zware daklast en hoge punt belastingen op de bevestigingspunten als er eens een "Irene" orkaantje komt buurten...

Kijk maar eens naar de sokkels die Sunpower bij hun installatie op Nellis Airforce Base hebben gebruikt...

http://www.nellis.af.mil/...os/071009-F-0136B-001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:14:
Het effect bij SV (zogenaamde korting) is gelijk bij toepassing van een WP dan scoor je ook beter op rendement verwarming + tapwater en mag de isolatie ook een tandje minder.
Maar er is wel een essentieel verschil tussen een woning bouwen met warmtepomp en een woning met SV. Bouwers die verplicht worden om SV in te passen, denken vaak, ah, dan kan ik mooi de fysieke schil toepassen die ik twee jaar geleden toepaste bij EPC 0,8, want met SV haal ik die 0,6 toch wel. Energieverliezen zijn minder belangrijk, omdat het aanbod van warmte toch voldoende is.

Bij een WP ligt dat anders, zoals je weet is een WP enkel interessant bij een woning met weinig energieverliezen. Anders gaat je brontemperatuur eraan. Bouwers worden daardoor gedwongen een goede schil neer te zetten en veelal balansventilatie toe te passen.

Kortom, bij SV wordt juist minder gelet op isolatie, terwijl bij WP deze juist beter is. Eigenlijk is die bewering zo mank als het maar kan, maar wel de dagelijkse praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Weer een Amerikaans PV-bedrijf pleite, ditmaal een cellenmaker (kende ik niet, maar gelukkig weet ik niet alles). Was een off-spring van het ook in problemen (laten we zeggen: "zwaar weer") verkerende Duitse Solon, maar die had de zooi al afgeschreven (zeggen ze).

Er zullen er vast nog wel een paar gaan volgen die het niet meer kunnen trekken. De Chinezen trekken een spoor van verwoesting achter zich...

... en REC legt tot einde van het jaar 45% van hun wafer productie capaciteit stil ... (link)
REC wolle nun seine Produktionsstandorte in Norwegen auf den Prüfstein stellen.
Niet gek staan te kijken dat het grootste deel verkast gaat worden naar hun 1,3 miljard Euro kostende nagelneue fabriek in ... Singapore, Maleisië ...

[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 30-08-2011 13:53 . Reden: REC trubbels ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:25:
[...]

Dat zijn typische single-axis trackers zoals Sunpower die ook heeft ontworpen (voor zover ik weet voor het eerst, iets ander model). Die worden bij mijn weten uitsluitend op de grond gebruikt. Volgens mij veel te zware daklast en hoge punt belastingen op de bevestigingspunten als er eens een "Irene" orkaantje komt buurten...

Kijk maar eens naar de sokkels die Sunpower bij hun installatie op Nellis Airforce Base hebben gebruikt...

http://www.nellis.af.mil/...os/071009-F-0136B-001.jpg
Toch is de 2e generatie ook voor platdak geschikt.
Ben het met je eens dat je dak er wel geschikt voor moet zijn en of het mooi is??
http://www.wulfdach.de/photovoltaik/nachfuhrsysteme/
Pagina: 1 ... 122 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.