Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.887 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

NielsTn schreef op zondag 31 juli 2011 @ 21:46:
even de standen genoteerd, voor juli 2011 is het verwacht treurenswaardig: 115,94 kWh/kWp (198,26 kWh) gebakken.
gasverbruik weer een maand 0 (en woonkamer toch nog gewoon op 20-21graden C).
Inderdaad, twee dagen sinds de 22e die lekker wat opgebracht hebben, maar verder was het niet echt super. Voor mij was het sinds de 22e in totaal 44,6kWh dat ik op heb kunnen wekken met mijn nieuwe panelen. Morgen wordt een superdag, veel zon verwacht... En wat gebeurt er bij mij van 12 tot 14 uur? De stroom eraf voor een nieuwe kWh meter door Liander. Op zich goed, want anders geen goede teruglevering, maar wel jammer voor die twee uurtjes ;)

Wat me ook opviel vandaag is dat mijn dubbeltarief meter, in stand 1 (laag tarief) wel terugdraait, maar dus in stand 2 (hoog tarief) niet. Dat is wel heel vaag.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

llevering schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:45:
Op dit moment ben ik in Zuid-Afrika en in alle sloppenwijken (ook betere wijken trouwens, maar dat valt minder op) stikt het van de zonneboilers. Toen ik hier drie jaar geleden woonde verbaasde ik me al er niet meer waren het was toen echt sporadisch, maar nu heeft de overheid er een flinke subsidie opgezet het straatbeeld is in no-time compleet veranderd:
[afbeelding]
Zo ziet het er in bijna elke straat uit.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet alleen maar energiebesparing is. Ze worden in de sloppenwijk vooral gebruikt door mensen die nooit eerder warm water hadden. De andere kant is deze mensen hadden vroeger of later toch warm water gewild en in een land waar alle verwarming op elektriciteit gaat en er een elektriciteitstekort is... is dit natuurlijk een geweldige oplossing :)
Viel me ook al op in Indonesië, vooral bij kleine hotels en homestays wat meer achteraf wordt het veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
even de standen genoteerd, voor juli 2011 is het verwacht treurenswaardig: 115,94 kWh/kWp (198,26 kWh) gebakken.
Hier in Zeeland ook 115,83 kWh/kWp. Minder dan juni en zeker minder dan april en mei.
Maar niet getreurd hoor, stand is nu nog een comfortabele -700 kWh.
Ben benieuwd hoeveel hiervan overblijft na komende winterperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
asvogel schreef op zondag 31 juli 2011 @ 21:54:
Er is (al een paar keer) een link langsgekomen naar een site waar je je breedte/hoogtegraad opgeeft, en die dan automatisch de optimale helling en hoek voor de panelen geeft. En waarbij je een andere hoek kunt opgeven, en dat hij dan die helling uitrekent. En uitrekent wat de instraling is t.o.v. het optimum. Ik geloof dat je ook grafiekjes per maand kon maken, etc.
Ik kan de link niet meer vinden - is er iemand die me daarmee kan helpen?
deze wellicht: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/cmaps/eur.htm

om precies te zijn : hier: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2011 22:43 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

116.2 kWh/kWp hier (alkmaar)
toch nog even 3 uur zon in de middag en de boiler acuut naar 92c vanaf 31c

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:59
Hier maar 170kWh en ik hoop dat we juli 2011 qua weer gauw kunnen vergeten ;w

Enige troost is dat ik qua opbrengst over 2011 tot dusver nu op 2kWh na op hetzelfde niveau zit als in 2010 op dezelfde datum, dus als we vanaf nu beter weer krijgen kan 2011 nog een normaal of goed zonnejaar worden. Maar met de vooruitzichten voor de komende twee weken heb ik er een hard hoofd in...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:24

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier in Berkel & Rodenrijs slechts 107.7 kWh/kWp. Hopelijk volgende maand een betere score :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Gasschuif schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:41:
Hier in Berkel & Rodenrijs slechts 107.7 kWh/kWp. Hopelijk volgende maand een betere score :)
Even om in het jargon te komen ;)

Hoe berekenen jullie die kWh/kWp?

Ik heb 1880Wp op mijn dak liggen en als ik een bepaalde opbrengst over een maand zou hebben, stel 120kWh dan is het simpel weg delen?

120kWh / 1,88kWp = 63,82 kWh/kWp

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

c70070540 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:45:
[...]

Even om in het jargon te komen ;)

Hoe berekenen jullie die kWh/kWp?

Ik heb 1880Wp op mijn dak liggen en als ik een bepaalde opbrengst over een maand zou hebben, stel 120kWh dan is het simpel weg delen?

120kWh / 1,88kWp = 63,82 kWh/kWp
Helemaal correct. Dit is dan de genormeerde opbrengst. Deze is dus met andere systemen te vergelijken (met dezelfde hh en orientatie) bij jou in de regio zonder rekening te hoeven houden met hardware. Hiermee kan je dus wel zeggen hoe goed jou systeem het heeft gedaan met de gegeven instraling, die dus ongeveer hetzelfde is, als je vergelijkt met iemand uit de regio. Ik kan je wel in contact brengen met een andere producent bij je uit het dorp. Die meet zijn opbrengst met Plugwise op een systeem met 3 YL230P-29b op een Soladin 600 orientatie hh 35o orientatie ZO.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bijna de hele top 10 in sonnenertrag zijn mensen met hun pv op 20 graden, tl omvormers en grote strings.
zo ook sunshinecompany. de meeropbrengst met bewolking in juli is ook nu nog zelfs hoger dan de hele maand januari, waarin je maar erg weinig verliest.
het instralingsmodel van nederland zoals gepresenteert door het knmi is onjuist.
het artikel van siderea klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ik snap je installatie op zonnestroomopbrengst.eu niet helemaal. Je geeft op dat je 3,5kWp aan vermogen hebt opgesteld terwijl de gegevens van Plugwise op je site 4,8kWp aangeven. Wat is het nu?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je ziet op sonnenertrag enkel oost+west,
ik ga als ik op zuid uitgetest ben, deze erbijvoegen met een nieuw account.
het totale Wp vermogen is :
1645 oost (1500 bemeten)
2050 west (1500 bemeten)
1850 zuid (1800 bemeten maar niet in sonnenertrag)
*(50Wp paneeltje voor de tuin en vijverpomp en dc bijladen scooter)

de 3.5 aan vermogen is letterlijk nu 3360Wp op sonnenertrag
dit gaat zo klumpsie omdat ik van alles loopt te freubelen en testen,
bij eerdere aanpassingen in de site, bij een systeemwijziging, gaat alles veranderen, ipv een moment in tijd,
wat dat betreft een minpuntje bij uitbreiding op die site.
want met de komende zonnesteek actie gaat er weer wat veranderen.

** het lijkt er sterk op in noord holland dat het hoogste brandpunt van de zon meer west is dan gemiddeld in nederland mogelijk omdat de zon dan boven de zee komt te staan, en in de atmosfeer meer te oogsten valt **

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:11:
bij eerdere aanpassingen in de site, bij een systeemwijziging, gaat alles veranderen, ipv een moment in tijd,
wat dat betreft een minpuntje bij uitbreiding op die site.
Dat is de voornaamste reden dat ik daar niet meer aan meedoe. Het systeem is niet flexibel. Een andere reden is dat mijn account twee keer gewoon weg was, dat vond ik op een gegeven moment ook wel mooi geweest. Ik publiceer mijn cijfers wel zelf, op mijn website, waar ik er zelf controle over heb.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@JeroenH: ik ga komende maand ook opschalen in PV-omvang.
Als het goed is kun je nu een indienst/uitdienst datum per configuratie opgeven...
Of het werkt is vers 2 , heb al een lijst met manco's doorgestuurd, maar kennelijk is bugfixing het laagste op hun lijst....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
Was geen topper inderdaad, minder dan juni en april! Ik heb 127,33 kWh/kWp gehaald, 8 kuub gas voor koken en beetje bijverwarmen van de douche zo nu en dan..
Hmm, te twijfelen valt aan de nauwkeurigheid? Ik heb mijn gegevens ingevuld en zou volgens de berekening 2540 kWh moeten halen per jaar. Ik zit momenteel al op 2357 kWh.. (heb de link in de startpost opgenomen)
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:57:
bijna de hele top 10 in sonnenertrag zijn mensen met hun pv op 20 graden, tl omvormers en grote strings.
zo ook sunshinecompany. de meeropbrengst met bewolking in juli is ook nu nog zelfs hoger dan de hele maand januari, waarin je maar erg weinig verliest.
het instralingsmodel van nederland zoals gepresenteert door het knmi is onjuist.
het artikel van siderea klopt.
Dat klopt denk ik wel, mijn panelen staan ook op 20 graden, pure noodzaak bij mij, vanwege schaduwval die de panelen anders zouden geven op het volgende paneel en de hoeveelheid ruimte op het dak. De leverancier gaf toen al aan diverse testopstellingen te hebben staan die bewezen dat het weinig tot niets uitmaakt. Je pakt in de winter minder opbrengst, maar in de zomer (wanneer het telt) des te meer. Dat kan ik ook flink zien aan de dagopbrengsten uit mijn regio, steek er altijd een flink end bovenuit. :) Wellicht moeten we dit toch ook eens duidelijker onderstrepen in de startpost?
NielsTn schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:50:
Als het goed is kun je nu een indienst/uitdienst datum per configuratie opgeven...
Of het werkt is vers 2 , heb al een lijst met manco's doorgestuurd, maar kennelijk is bugfixing het laagste op hun lijst....
Geziensuitbreiding!!?

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Yilar schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:15:
Was geen topper inderdaad, minder dan juni en april! Ik heb 127,33 kWh/kWp gehaald, 8 kuub gas voor koken en beetje bijverwarmen van de douche zo nu en dan..
Geen topper zegt ie... Vorig jaar juli 138,59 kWh/kWp, dit jaar juli 95,60 kWh/kWp. Bijna een derde lager! M'n setje op het dak haalde iets meer met 100,05 kWh/kWp.
De centrale verwarming is ook deze hele maand uitgeweest, maar de ruimtetemperatuur is wel eens onder de 19°C gekomen (gewoon een sweater aangetrokken). De verbruikte 3,4 m3 gas was voor koken en douchen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Yilar, nope geen gezinsuitbreiding.. Gewoon een buffer aangeslagen.
eerst de stap naar 3,2 kwp,
daarna doorstoten naar 5 kwp. (als bruintje t weer kan trekken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:10
Heb ook maar 104,36 kWh/kWp gehaald in juli was maar 95% van wat die moest.
hopen dat augustus beter wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:13

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://m.flickr.com/#/photos/30461226@N05/5985452186/sizes/m/
http://m.flickr.com/#/pho...6@N05/5985452186/sizes/m/
Solargorilla en Powergorilla in aktie op een stroomloze camping.
Het lukt me helaas niet om de link goed te krijgen. Het blijft behelpen zo'n Iphone :-)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
glambalk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 06:44:
[...]

Helemaal correct. Dit is dan de genormeerde opbrengst. Deze is dus met andere systemen te vergelijken (met dezelfde hh en orientatie) bij jou in de regio zonder rekening te hoeven houden met hardware. Hiermee kan je dus wel zeggen hoe goed jou systeem het heeft gedaan met de gegeven instraling, die dus ongeveer hetzelfde is, als je vergelijkt met iemand uit de regio. Ik kan je wel in contact brengen met een andere producent bij je uit het dorp. Die meet zijn opbrengst met Plugwise op een systeem met 3 YL230P-29b op een Soladin 600 orientatie hh 35o orientatie ZO.
Systeem komt me bekend voor! :*)

Na ruim twee duurzame forums gevolgd (en veel geleerd) te hebben ook zelf maar eens in de zonnestroom gestapt! Dit was nu extra makkelijk omdat mijn gemeente een subsidie beschikbaar stelde van € 1,- per Wp. Deze subsidie kwam weer van de provincie Noord-Holland; omdat Aalsmeer ‘erg duurzaam’ bezig is stelde de provincie 10.000,- beschikbaar voor duurzame subsidies.
Met behulp van Glambalk kon ik op tijd mijn offerte inleveren (wie het eerst kwam wie het eerst maalde) en de subsidie opstrijken.
Systeem kon super snel geïnstalleerd worden en sinds 20 juli zijn we stroom producent. Althans, vandaag misschien een keer, want tot nu toe werkte het weer nog niet erg mee.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Dan heb ik het niet slecht gedaan dit jaar.
Hierbij een grafiek gemaakt door SolarAnalyzer tot nu toe over 2011.
Ik heb de geschatte productie aan de hand van het gemiddelde van de 3 voorgaande jaren ingevoerd en zie dat Juli altijd 'slechter' is dan Mei. Maar tot nu toe is het jaar nog steeds goed 112% boven gemiddelde verwachting.

Juli 2011: 82.75 kWh/kWp. :|
Juli 2010: 117.93 kWh/kWp. _/-\o_
Juli 2009: 106.21 kWh/kWp. :)
Juli 2008: 66.82 kWh/kWp. :'(

Conclusie 2008 was schrikbarend weinig.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/opbrengsten/opbrengst1107.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:29

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mike70 schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:09:
Juli 2011: 82.75 kWh/kWp. :|
Juli 2010: 117.93 kWh/kWp. _/-\o_
Juli 2009: 106.21 kWh/kWp. :)
Juli 2008: 66.82 kWh/kWp. :'(
Leuk om zulke historische gegevens te zien. Vandaar dat mijn lopende jaaropbrengst bijna alleen maar aan het dalen is. Blijkbaar ben ik op een gunstig moment gestart met PV aangezien zowel juli 2010 als april 2011 top maanden waren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
NielsTn schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:50:
Meld jezelf s.v.p. aan als bugfixer. Ze zitten daar wel ff met 8.816 installaties (132 MWp) uit 25 landen en dagelijkse toevoegingen de boel proberen in het gareel te houden. Ehrenamtliches Arbeit heet dat, er zit gruwelijk veel werk in die site. Dat zie ik niemand in NL nadoen. Je mag het natuurlijk wel proberen... ;)

Tjeemig, het gaat weer hard hier (weekend weg geweest). Dank trouwens aan de moderator voor ingreep in de "dagelijkse gang van zaken" op dit forum. Zonnetje schijnt alweer (dik 900 glorieuze wattjes hier), laten we dat zo houden s.v.p.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:31:
[...]
Tjeemig, het gaat weer hard hier (weekend weg geweest). Dank trouwens aan de moderator voor ingreep in de "dagelijkse gang van zaken" op dit forum. Zonnetje schijnt alweer (dik 900 glorieuze wattjes hier), laten we dat zo houden s.v.p.
Ik geloof dat we, gezien de spanningen hier op het forum, gewoon te weinig zon hebben gezien de laatste tijd.
Het gekrakeel is als sneeuw voor de zon verdwenen. (tot nu toe) :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@zonnigtype: al gedaan dat aanmelden, maar ik hoor niets (als tester)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:24:
[...]

Leuk om zulke historische gegevens te zien. Vandaar dat mijn lopende jaaropbrengst bijna alleen maar aan het dalen is. Blijkbaar ben ik op een gunstig moment gestart met PV aangezien zowel juli 2010 als april 2011 top maanden waren.
In Zuid-Limburg is het in juli ook kommer en kwel geweest: 92.6 kWh/kWp. Mag ik mei weer terug alstublieft?
De zonneboiler is wel aardig productief geweest. Kwestie van instaalfrequentie PV vs. zonneboiler.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
AllesKan schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:59:
Bij die enecsys staat ook nog eens geen efficiency curve vermeld, en ik ben benieuwd naar de prijs per Wp.
Hierbij nog aangevulde info voor inverters.
Mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.
kijk ook eens naar specificaties duo inverters deze sturen met 1 inverter 2 panelen aan

let wel dit is puur informatief.

extra uitleg:
http://www.solargarant.nl...ro-inverter%20Enecsys.pdf

schema:
http://www.solargarant.nl/index.htm/inverter.jpg

. VOORDELEN :
• Door gebruik te maken van thin-film technologie, zitten er geen condensator-powerstacks meer in de omvormer. Daar door is de levensduur minstens 30 jaar is t.o.v. 10 jaar voor een stringomvormer !!
• Er worden ook geen relais, contactoren, ventilatoren of andere mechanische componenten gebruikt waardoor de 30 jaar levensduur ook verzekerd wordt.
• Bijgevolg is er een standaardgarantie van 20 jaar op het micro-invertergedeelte!! Dit samen met de 25 jaar powergarantie van de panelen, geeft u een systeemgarantie van minstens 20 jaar !! Dit is een echte garantie, terwijl de 20 jaar garantieverlengingen voor stringomvormers eigenlijk al vooruit betaalde herstellingen of vervangingen zijn !
• Het rendement van de micro-inverter is niet temperatuursgevoelig waardoor het jaarrendement beter is dan bij een stringomvormer (ondanks de piekefficiëntie van 95% ligt de jaaropbrengst hoger dan een transformatorloze stringomvormer !).
panelen regelen zichzelf individueel aangezien ze elk een eigen omvormer hebben, bij beschaduwing van één of meerdere panelen hebben de andere daar totaal geen invloed van. Dit geeft een grote rendementsverhoging t.o.v. de stringomvormers in dergelijke situaties.
• De micro-inverters zijn 100% juist geconfigureerd met onze panelen voor een 100% optimaal rendement. Dit is in vele gevallen onmogelijk met stringomvormers.
• Algemeen geeft dit systeem 5 tot 25% meer rendement.
• Het systeem is eenvoudig aan te passen, er kunnen eenvoudig panelen bijgeplaatst worden, verplaatst- of weggehaald worden.
• Bij een defect paneel blijft de rest feilloos werken.
• De monitoring gebeurt via een internet gateway, er hoeft geen pc op aangesloten te zijn. Via internet controleert u overal waar u wil uw installatie.
• De opbrengst van ieder paneel is apart controleerbaar via dit uniek opvolgsysteem.
• De panelen worden automatisch voorzien van de nieuwste firmware via internet. D.w.z. u heeft steeds de laatste nieuw versie firmware op uw panelen staan. Dit gebeurt automatisch.
• Er hangt geen ronkende en warmteafgevende omvormer meer in uw woning.
• Zeer vereenvoudigde installatie – plug and play
De inverterszijn ook in “Master+Slave” uitvoering te verkrijgen. Op één paneel is een dubblele micro-inverter gemonteerd, het tweede paneel is een klassiek DC-paneel met MC-4 aansluiting die parallel op het eerste paneel wordt bijgeschakeld. Door parallel te schakelen blijven de 2 panelen onafhankelijk van elkaar werken net zoals ze elk een aparte micro zouden hebben. Door gebruik te maken van dit systeem wordt de consumentprijs vergelijkbaar als die met stringomvormers. “singles” en “Master-slave” kunnen in één installatie gecombineerd worden. Er kunnen tot 2400 panelen in één installatie opgevolgd worden met de “master-slave AC-panelen; 1200 met de “single”-AC panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Klinkt allemaal heel mooi, maar het heeft ook de bekende klank van "werving". Simpele referentie naar uw site had voldoende geweest, zonder het hele verhaal.

Verzekerde garanties van 20 jaar zijn nooit "verzekerd". Dat waren ze ook voor de OK4 inverters niet, maar het stond wel op papier. En Shell Solar klanten die met delaminerende modules zitten krijgen bij SolarWorld (rechtsopvolger) ook nauwelijks hulp zoals het zou moeten volgens garantievoorwaarden. Dus dat van die harde garanties moeten we allemaal nog gaan zien. Ik help het u natuurlijk beslist hopen.

Photon heeft trouwens al in november nummer van 2010 uitgebreide test van "power optimizers" gepubliceerd (zat Enecsys niet bij, als je die al als zodanig zou willen kwalificeren). Op basis van harde meetgegevens komen ze tot de bevinding dat de meeropbrengsten van geval tot geval zullen verschillen, dat de effecten niet zeer groot zijn (horizontale schaduw en lijnvormige schaduwen worden beste "getackled"). Dat met name bij de veelvuldig optredende asymmetrische beschaduwing door dakkapellen e.d. de effecten zelfs negatief kunnen zijn. Dat de meeropbrengsten vooral bij lange strings optreden maar nauwelijks tot weinig bij korte strings. En wordt vooralsnog getwijfeld aan universeel te claimen meeropbrengsten als je naar het financiële verhaal kijkt (meeropbrengst in kilowatturen in 20 jaar verminderd met meerinvestering voor de omvormers).

Citaat vervolg artikel Photon in juli nummer 2011:
Am Ende ist es somit unmöglich, eine generelle Empfehlung abzugeben. Die Faktoren, die darüber bestimmen, ob sich mit dem Einsatz von Leistungsoptimieren das letzte Kilowattstündchen aus einer Solarstromanlage herauskitzeln lässt, sind so vielfältig, dass nur eine Einzelfallbetrachtung Sinn macht."
Dat laat onverlet dat het beslist een interessante ontwikkeling is, waar we nog veel van gaan horen. En dat ook daar de kostprijs ontwikkeling hard kan gaan als er snel opgeschaald kan/zal worden. Maar om nu eventjes string omvormers impliciet dood te verklaren lijkt me een paar bruggen te ver. Dat zullen we wel gaan zien aan de marktafzet. En die zal bepaald worden door kwaliteit, inlossen van mooie beloftes, en natuurlijk: de (meer) kosten.

De huidige markt had non-existent geweest zonder stringomvormer systemen, dus niet te hoog van de toren blazen s.v.p. ...

... zei zonnigtype die nog steeds antieke AC modules met (binnen geplaatste) OK4 omvormers bezit, waar Enecsys vast ook wel naar gekeken heeft voor het ontwikkelen van hun product... (met dank aan Henk Oldenkamp...). 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

zonnigtype schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:15:
[...]

Klinkt allemaal heel mooi, maar het heeft ook de bekende klank van "werving". Simpele referentie naar uw site had voldoende geweest, zonder het hele verhaal.

Verzekerde garanties van 20 jaar zijn nooit "verzekerd". Dat waren ze ook voor de OK4 inverters niet, maar het stond wel op papier. En Shell Solar klanten die met delaminerende modules zitten krijgen bij SolarWorld (rechtsopvolger) ook nauwelijks hulp zoals het zou moeten volgens garantievoorwaarden. Dus dat van die harde garanties moeten we allemaal nog gaan zien. Ik help het u natuurlijk beslist hopen.

Photon heeft trouwens al in november nummer van 2010 uitgebreide test van "power optimizers" gepubliceerd (zat Enecsys niet bij, als je die al als zodanig zou willen kwalificeren). Op basis van harde meetgegevens komen ze tot de bevinding dat de meeropbrengsten van geval tot geval zullen verschillen, dat de effecten niet zeer groot zijn (horizontale schaduw en lijnvormige schaduwen worden beste "getackled"). Dat met name bij de veelvuldig optredende asymmetrische beschaduwing door dakkapellen e.d. de effecten zelfs negatief kunnen zijn. Dat de meeropbrengsten vooral bij lange strings optreden maar nauwelijks tot weinig bij korte strings. En wordt vooralsnog getwijfeld aan universeel te claimen meeropbrengsten als je naar het financiële verhaal kijkt (meeropbrengst in kilowatturen in 20 jaar verminderd met meerinvestering voor de omvormers).

Citaat vervolg artikel Photon in juli nummer 2011:

[...]

Dat laat onverlet dat het beslist een interessante ontwikkeling is, waar we nog veel van gaan horen. En dat ook daar de kostprijs ontwikkeling hard kan gaan als er snel opgeschaald kan/zal worden. Maar om nu eventjes string omvormers impliciet dood te verklaren lijkt me een paar bruggen te ver. Dat zullen we wel gaan zien aan de marktafzet. En die zal bepaald worden door kwaliteit, inlossen van mooie beloftes, en natuurlijk: de (meer) kosten.

De huidige markt had non-existent geweest zonder stringomvormer systemen, dus niet te hoog van de toren blazen s.v.p. ...

... zei zonnigtype die nog steeds antieke AC modules met (binnen geplaatste) OK4 omvormers bezit, waar Enecsys vast ook wel naar gekeken heeft voor het ontwikkelen van hun product... (met dank aan Henk Oldenkamp...). 8)
Hoho het is absoluut niet mijn bedoeling traditionele omvormers te bestrijden in tegendeel.
Want de normale omvormer kan in bepaalde situaties ook weer uitkomst bieden.
ik heb dit alleen gepost om meer duidelijkheid te brengen. en omdat er meermaals naar gevraagd is verder niet.
Daarom ook als informatief beschouwd.
wij werken zowel met inverters als met omvormers dus dat is niet de opzet.
Dat is het nadeel als je als bedrijf iets op een forum zet.
:)
Sterker nog voor kleine installaties wil ik ze niet eens verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een heerlijk staaltje oneerlijke concurrentie wat vandaag het nieuws weer haalt.

Citaat uit Energeia :

1 August 2011
EEMSMOND (Energeia) - Inwoners van de gemeente Eemsmond die zonnepanelen willen kopen, hebben dubbel voordeel. De gemeente stelt EUR 10.000 subsidie beschikbaar voor de aanschaf van zonnepanelen via de Stichting Urgenda, die de panelen via de inkoopactie Wij Willen Zon al met collectiviteitskorting uit China haalt.

De subsidie van de gemeente Eemsmond varieert van EUR 300 voor drie panelen tot EUR 450 voor zestien panelen. Wij Willen Zon vraagt voor haar pakketten prijzen tussen de EUR 1194,86 (drie panelen) en EUR 5791,56 (zestien panelen) inclusief BTW en transport. Installatie is niet inbegrepen.

Einde citaat.

Ook fijn dat WijWillenZon de concurrentie blijft aangaan met de markt. Tenslotte die € 1194,86 is toch weer lekker onder de marktprijs.

Het kan m.i. 2 dingen betekenen, maar ik gok toch vooral op het laatste ... dat de commitments nog niet gehaald zijn en dat toch al weer bijna een jaar na dato in verlenging nr. ikweethetnietmeer.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2011 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De zonneboiler is wel aardig productief geweest
hier ook, opmerkelijk zelfs dat door bewolking of langdurige regenval er gewoon een vat staat wat ergens tussen de 48c en 66c is.(=hoogste en laagste gezien zonder zon)
wat mij ook opvalt is dat een douche wtw pijp zorgt voor (bij douchen) de vulling van de boiler die heet is,
niet ineens een klapper op het staal krijgt van 8 graden.
dit komt de lasnaden en levensduur ten goede denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oke, om goed te isoleren zit ik aan pur onder de vloer te denken. Maar mijn kruipruimte is tussen de 50 en 30cm. En dat is dus te klein voor PUR of niet? Zijn er nog alternatieven? Het laatste waar ik zin in heb is uit uitgraven van de kruipruimte.. Dat is een bagger werk waar ik geen zin in heb als ik eerlijk ben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:45
3120 Wp en 379 Kwh maakt 121,47 Kwh/Kwp. Toch best wel netjes als ik de rest van de cijfers zo zie.

Installatie op ZZW onder een hoek van 35 graden in Duiven. Gelukkig is augustus beter begonnen met ruim 17Kwh and still counting voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:45
Cyberpope schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:43:
Oke, om goed te isoleren zit ik aan pur onder de vloer te denken. Maar mijn kruipruimte is tussen de 50 en 30cm. En dat is dus te klein voor PUR of niet? Zijn er nog alternatieven? Het laatste waar ik zin in heb is uit uitgraven van de kruipruimte.. Dat is een bagger werk waar ik geen zin in heb als ik eerlijk ben.
Wat voor vloer heb je nu en wat voor een isolatie is er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:49:
....
Ook fijn dat WijWillenZon de concurrentie blijft aangaan met de markt. Tenslotte die € 1194,86 is toch weer lekker onder de marktprijs.

Het kan m.i. 2 dingen betekenen, maar ik gok toch vooral op het laatste ... dat de commitments nog niet gehaald zijn en dat toch al weer bijna een jaar na dato in verlenging nr. ikweethetnietmeer.
Hmmm.... gevalletje voor de Mededingingautoriteiten?
als er geen bedrijven klachten indienen of zo, zal dit soort 'voorkeurs-trajecten' helaas (voor de commercieels) / gelukkig (voor 'jan modaal die PV wil kopen') altijd mogelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

TLer schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:47:
Wat voor vloer heb je nu en wat voor een isolatie is er al?
Kwaaitaaivloer en minimale isolatie van 3cm piepschuim, zoals meestal bij dit soort vloeren.

Tonzon vind ik geen optie.. dat is me te wazig en geen enkel objectief bewijs.

Bijkomend probleem: Luik kruipruimte = 60 x 30 cm.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Aangenomen dat doe-het-zelven een optie is, kun je een extra laag EPS/XPS onder de huidige piepschuim-laag plakken. Dan kun je de platen in kleine stukken door je luik doen en ze daarna lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Moet ik wel in hele kleine stukken snijden... Ongeveer 50x40 of zo.. En dat 45 vierkant meter?
Dan krijg ik ook wel veel naden, die ik weer moet afdichten? Of 2 lagen en dan als dakpannen lijmen?
Zo fanatiek ben ik niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamish
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier een inspirerend artikel op Ars Technica met als pakkende titel 'How one undergrad built the largest solar farm in Michigan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:30:
[...]

hier ook, opmerkelijk zelfs dat door bewolking of langdurige regenval er gewoon een vat staat wat ergens tussen de 48c en 66c is.(=hoogste en laagste gezien zonder zon)
Hangt dat ook niet af van hoeveel afname je hebt? Mijn armetierige 2.7m2 @ 100ltr krijgt dat bij regen en bewolking niet voor elkaar, ik mag blij zijn als de 45' gehaald wordt
wat mij ook opvalt is dat een douche wtw pijp zorgt voor (bij douchen) de vulling van de boiler die heet is,
niet ineens een klapper op het staal krijgt van 8 graden.
dit komt de lasnaden en levensduur ten goede denk ik.
zeker, zeker ;) (maar ik zou toch eerder op je portemonnee, dan op je lasnaden wedden, voor wat betreft de gunstige invloed van de WTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 20:54:
Moet ik wel in hele kleine stukken snijden... Ongeveer 50x40 of zo.. En dat 45 vierkant meter?
Dan krijg ik ook wel veel naden, die ik weer moet afdichten? Of 2 lagen en dan als dakpannen lijmen?
Zo fanatiek ben ik niet helaas.
Kun je niet een sleuf uitgraven in het verlengde van het kruipluik om in elk geval platen van 100x50 (=standaardmaat) er doorheen te voeren? Evt onder de fundering door?

Aangezien je door de bestaande vlakke laag EPS en lijmbevestiging niet bang hoeft te zijn voor tocht onder de platen zie ik niet direct noodzaak om ze overlappend in verband te leggen. Met wat mazzel kun je dus de juiste dikte direct aanbrengen (als je dat door je luik krijgt).

Zelf ben ik dit jaar niet verder gekomen dan een succesvolle test om 100x50x5 naar binnen te voeren (groter/dikker past nauwelijks en ben wel gebonden aan overlappend verband) en een kleine inventarisatie waar ik plakpennen kan kopen. Teleurstellend lam kortom ;)
Oja, ook nog gemeten, digitale schetsen gemaakt en hoeveelheden berekend. 5+m3 EPS is eigenlijk best veel :D

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-08-2011 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 17:49:
Een heerlijk staaltje oneerlijke concurrentie wat vandaag het nieuws weer haalt.

Citaat uit Energeia :
Hmmmm, het feit dat 'wij-willen-zon' gezamenlijk inkoopt staat natuurlijk los van de manier waarop een andere leverancier het doet.

Maar indien de gemeente uitsluitend subsidie verleent op hun systemen heb je uiteraard volledig gelijk.

Vooralsnog kan ik in het kader van bevordering van duurzame energie het alleen maar toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Solar Garant schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:42:
[...]
Mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.
Dank voor je toelichting, maar ik heb inderdaad nog wel een vraag:
VOORDELEN :

• De monitoring gebeurt via een internet gateway, er hoeft geen pc op aangesloten te zijn. Via internet controleert u overal waar u wil uw installatie.
Hoe gaat dat in zijn werk? Ik zie in jou schema's geen netwerk aansluiting, en via het net de data terugzenden lijkt me ook geen succes.

[ Voor 7% gewijzigd door AllesKan op 01-08-2011 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gasunie moet mogelijk 1,7 miljard afboeken
Laatste update: 1 augustus 2011 19:08 info
GRONINGEN - Gasunie heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een verlies geleden van 548 miljoen euro.
Foto: ANP

Het forse verlies is een gevolg van nieuwe regels die mededingingstoezichthouder NMa heeft opgesteld en met terugwerkende kracht vanaf 2006 wil invoeren. Daardoor moet transportdochter GTS van Gasunie lagere tarieven rekenen voor het gastransport.

Ook wordt het toegestane rendement op investeringen verlaagd. ''Waardoor de haalbaarheid van investeringen onder druk komt te staan'', aldus Gasunie maandag. Het bedrijf heeft daarom nu al 900 miljoen euro afgeboekt, dat kan oplopen tot 1,7 miljard.

Dat is het geval als de NMa Gasunie verplicht tot volledige terugbetaling van het bedrag, wat achteraf te veel in rekening blijkt gebracht. Gasunie hoopt daar voor eind september duidelijkheid over te hebben, aldus een woordvoerder.

Enorme tegenvaller

Het staatsbedrijf spreekt van een ''groot financieel risico'' en een ''enorme tegenvaller'', in de eerste plaats voor het bedrijf en de aandeelhouder, de Staat. Het uitbouwen van de gasrotonde dreigt volgens Gasunie door het nieuwe financiële plaatje in het gedrang te komen.

Gas Transport Services (GTS) is afhankelijk van inkomsten uit het gastransport via de tarieven die de NMa vaststelt. ''De methode voor het vaststellen van die tarieven is al jarenlang onderwerp van discussie'', aldus topman Paul van Gelder.

Rechter

Na tussenkomst van de rechter zijn de tarieven opnieuw door de NMa bepaald. ''Helaas betekent dit dat de spelregels achteraf ingrijpend gewijzigd worden en dan ook nog met terugwerkende kracht. Dan sta je in feite met je rug tegen de muur.''

Gasunie en het ministerie van Financiën hebben inhoudelijk bezwaar aangetekend tegen de besluiten van de NMa. Als de besluiten eenmaal definitief zijn, kan Gasunie daartegen bij de rechter in beroep gaan.

Omzet

De omzet van Gasunie kwam over het eerste halfjaar uit op 847 miljoen euro, dat is 67 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het verlies van 548 miljoen euro stond tegenover een nettowinst van 274 miljoen euro vorig jaar.

Voor heel 2011 voorziet het bedrijf een omzet van circa 1,65 miljard euro en onder de streep een negatief resultaat van 370 miljoen euro.
Bron

Toch maar nog eens een kijkje nemen bij die pelletkachels...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

AllesKan schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:16:
[...]

Dank voor je toelichting, maar ik heb inderdaad nog wel een vraag:

[...]

Hoe gaat dat in zijn werk? Ik zie in jou schema's geen netwerk aansluiting, en via het net de data terugzenden lijkt me ook geen succes.
De gateway send de data via een router naar Enecsys, Het dat loggen gebeurd extern
dus niet op je eigen computer.
Je moet dus wel inloggen om je data te bekijken.
Ook is het zo, om voor 20 jaar garantie in aanmerking te komen moet je dus dataloggen anders geven zij geen 20 jaar dit is een vereiste. Dan hebben we nu ook meteen de nadelen besproken, welke natuurlijk te overzien zijn. dus je koopt voor een x bedrag data logging +20jaar garantie. maar is wel minstens 3 keer lager dan als je garantie bijkoopt met een normale omvormer. En dan komt vaak het loggen er nog bij.
Dat is het wel zo,n beetje.

[ Voor 30% gewijzigd door Solar Garant op 01-08-2011 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NielsTn schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:47:
[...]

Hmmm.... gevalletje voor de Mededingingautoriteiten?
als er geen bedrijven klachten indienen of zo, zal dit soort 'voorkeurs-trajecten' helaas (voor de commercieels) / gelukkig (voor 'jan modaal die PV wil kopen') altijd mogelijk blijven.
Vorig jaar was iets vergelijkbaars in Zaandam. Degene die subsidie hadden ontvangen konden enkel bij een van te voren geslecteerd aantal leveranciers bestellen. En dat kan allemaal omdat het bedrag waar het om gaat, de totale subsidie pot, te klein is om aan verplichte mededinging te doen. Gemeentes kunnen hun eigen beleid erop los laten.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Solar Garant schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:59:
[...]

De gateway send de data via een router naar Enecsys, Het dat loggen gebeurd extern
dus niet op je eigen computer.
Je moet dus wel inloggen om je data te bekijken.
Schijnt de normaalst zaak van de werld te zijn dat je data op een server van de fabriakant komt te staan. SolarEdge, FemtoGric, Enecsys en anderen werken allemaal op deze manier.
Je moet dan of al een internet aansluiting hebben en je firewall openzetten, ook voor inkomende verbindingen!! of een mobiel abbonnement afsluiten. De laatste zijn weer extra kosten.
Je kan geen software downloaden om je eigen data lokaal op te slaan.
Nou is dit een tweakers forum dus er zal wel eigen software gaan komen maar raar is het wel.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

glambalk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:09:
[...]

Schijnt de normaalst zaak van de werld te zijn dat je data op een server van de fabriakant komt te staan. SolarEdge, FemtoGric, Enecsys en anderen werken allemaal op deze manier.
Je moet dan of al een internet aansluiting hebben en je firewall openzetten, ook voor inkomende verbindingen!! of een mobiel abbonnement afsluiten. De laatste zijn weer extra kosten.
Je kan geen software downloaden om je eigen data lokaal op te slaan.
Nou is dit een tweakers forum dus er zal wel eigen software gaan komen maar raar is het wel.
Ja zou je wel zeggen idd. maar een abonement is echt niet nodig, maar een internet verbinding wel want anders heeft het hele verhaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Cyberpope schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:43:
Er zij ook bedrijven die spuiten pur tot 7 a8 cm dik dus je gehele vloer en de muren als het moet,wel rekening met voldoende ventilatie houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Voor de depri's onder ons (gezien het sombere julimaandje):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/maandopbrengsten_PPV.gif

(wees blij dat jelui juli 2006 niet [allemaal] bewust als zonnestroom opwekker hebben meegemaakt, dat was pas knallen geblazen...)

Overigens is juli 2011 voor onze oudste modules (4x 93 Wp Shell Solar) niet de slechtste maand geweest, want die deden het in juli 2002 nog een tikkie slechter (zie ook KNMI maandrapport).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Yearly_overviews/Meter_readings/CMSM93Wp_jul.gif

M.a.w.: tel uw zegeningen en doe nog een zonnedansje voor de rest van het jaar... *O* }:O

@Zonnepanelen.nl
[cynisme modus] Weest gerust! Geen concurrentie! Andere sector...

Gemeente site in het Noorden des Lands:
We stellen € 10.000,- beschikbaar voor de aanschaf van zonnepalen.
:o

U kunt weer gerust gaan slapen... [/cynisme modus]

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 02-08-2011 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 23:01:
[...]
Vorig jaar was iets vergelijkbaars in Zaandam. Degene die subsidie hadden ontvangen konden enkel bij een van te voren geslecteerd aantal leveranciers bestellen. En dat kan allemaal omdat het bedrag waar het om gaat, de totale subsidie pot, te klein is om aan verplichte mededinging te doen. Gemeentes kunnen hun eigen beleid erop los laten.
Over wat voor bedrag ging het dan? Bij leveringen en diensten (valt dit allemaal onder) zitten deze bedragen op 193.000 euro. Was de pot zo klein? Ook bij lagere bedragen moeten ze zich houden aan de non-discriminatie bepalingen.

Nog iemand een leuke zonnepanelen aanbesteding, 22 scholen net in Belgie. Sluiting 7.9.2011 - 13:50

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

zonnigtype schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:15:
[...]

Bijna alle berichten hier van de werknemers van de verkopende bedrijven zijn dat. Ik zou het liefste willen dat verwijzingen naar neutrale informatie wijst of op zijn minst naar de sites van de fabrikanten en niet de eigen website vanwaar zaken ook worden aangeboden/verkocht.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
@rube
ik heb je huis bekeken, maar kon geen goeie bouwtekening vinden.
ik verwacht eigenlijk aan de bouw norm en tijdstip dat het gebouwd is dat je 10 cm eps zult hebben aan vloer isolatie.
ben zeer benieuwd naar een foto van je kruipruimte, want ik als Brabander ken deze bouw methode niet.

@Cyberpope
een Kwaaitaaivloer heeft meestal geen isolatie. tenminste als hij de fabriek verlaat niet.
bij het maken van een kwaaitaai vloer worden er extra stoffen aan het beton toegevoegd om het sneller te laten harden en dan word het beton warmer. (binnen 4 uur hard.)
het word zelfs zo warm dat de eps zal smelten.
zou het kwaaitaai beton in eps worden gegoten kan het beton helemaal zijn warmte niet kwijt en waarschijnlijk barsten.
het kan wel zijn dat ze de eps tijdens of na de bouw er tegenaan hebben geplakt of dat het een broodjes vloer is.
hoe zeker ben je er van dat het een kwaaitaai vloer is?
als de eps er later tegenaan is geplakt kun je beter er geen pur tegen aan laten spuiten.
(ik denk zelfs dat de betere pur spuiters het niet eens zullen doen.)
het probleem is dat de pur de eps na een aantal jaren los zal trekken van de vloer en dan ben je nog verder van huis :) . pur is eigenlijk best (relatief) zwaar spul.
het is geen probleem om eps door jouw kruipluik te krijgen.
gewoon het gat wat dieper graven bij het luik zelf. (niet de helle kruipruimte uitgraven!!! somige funderingen hebben tegendruk nodig.)
standaard platen bij de bouwmarkten zijn 100 cm x 50 cm max 5 cm dik.
die kun je makkelijk in 2 lagen tegen de oude laag plakken. (let wel op welke lijm je gebruikt. het met de eps niet laten smelten)
ik hoop wel dat je kruipruimte een beetje droog is anders kun je problemen krijgen met je kwaaitaai beton.
(ik kan er een beetje naast zitten de firma kwaaitaai heeft veel verschillende producten gemaakt)

@Solar Garant
sorrie maar het systeem om mijn gegevens naar producent te sturen om garantie te krijgen staat mij niet aan.
net zo goed als een sluwe meter die hier der ook niet in komt.
mijn auto breng ik ook zelf naar een keurings-station om daar na zelf eens rond te kijken wie hem daar na repareert als nodig.
wel jammer want met mijn dak zou het best nog wel eens interessant kunnen zijn. ik heb een oost-west dak.
(misschien ben ik wel een te grote control freak.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 08:48:
eric is pappa geworden van een mooie dochter,
ipv pakken met over-dure pampers, jagen we er nu eerlijke wasbare luiers doorheen op de hotfill.
ook hier wint de zonneboiler het weer van de pv.
de afvalberg is zo ook minimaal.
Gefeliciteerd met je duurzame dochter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

migjes schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:31:
@rube
ik verwacht eigenlijk aan de bouw norm en tijdstip dat het gebouwd is dat je 10 cm eps zult hebben aan vloer isolatie.
ben zeer benieuwd naar een foto van je kruipruimte, want ik als Brabander ken deze bouw methode niet.

@Cyberpope
een Kwaaitaaivloer heeft meestal geen isolatie. tenminste als hij de fabriek verlaat niet.
bij het maken van een kwaaitaai vloer worden er extra stoffen aan het beton toegevoegd om het sneller te laten harden en dan word het beton warmer. (binnen 4 uur hard.)
het word zelfs zo warm dat de eps zal smelten.
zou het kwaaitaai beton in eps worden gegoten kan het beton helemaal zijn warmte niet kwijt en waarschijnlijk barsten.
het kan wel zijn dat ze de eps tijdens of na de bouw er tegenaan hebben geplakt of dat het een broodjes vloer is.
hoe zeker ben je er van dat het een kwaaitaai vloer is?
als de eps er later tegenaan is geplakt kun je beter er geen pur tegen aan laten spuiten.
(ik denk zelfs dat de betere pur spuiters het niet eens zullen doen.)
het probleem is dat de pur de eps na een aantal jaren los zal trekken van de vloer en dan ben je nog verder van huis :) . pur is eigenlijk best (relatief) zwaar spul.
het is geen probleem om eps door jouw kruipluik te krijgen.
gewoon het gat wat dieper graven bij het luik zelf. (niet de helle kruipruimte uitgraven!!! somige funderingen hebben tegendruk nodig.)
standaard platen bij de bouwmarkten zijn 100 cm x 50 cm max 5 cm dik.
die kun je makkelijk in 2 lagen tegen de oude laag plakken. (let wel op welke lijm je gebruikt. het met de eps niet laten smelten)
ik hoop wel dat je kruipruimte een beetje droog is anders kun je problemen krijgen met je kwaaitaai beton.
(ik kan er een beetje naast zitten de firma kwaaitaai heeft veel verschillende producten gemaakt)

@Solar Garant
sorrie maar het systeem om mijn gegevens naar producent te sturen om garantie te krijgen staat mij niet aan.
net zo goed als een sluwe meter die hier der ook niet in komt.
mijn auto breng ik ook zelf naar een keurings-station om daar na zelf eens rond te kijken wie hem daar na repareert als nodig.
wel jammer want met mijn dak zou het best nog wel eens interessant kunnen zijn. ik heb een oost-west dak.
(misschien ben ik wel een te grote control freak.)
Welkom in de wereld waar ieder zijn eigen keuzes maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
Schinnen-groen schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:38:
[...]

In Zuid-Limburg is het in juli ook kommer en kwel geweest: 92.6 kWh/kWp. Mag ik mei weer terug alstublieft?
De zonneboiler is wel aardig productief geweest. Kwestie van instaalfrequentie PV vs. zonneboiler.
Valt in Gelderland nog mee gezien het sombere weer.
Juli 450kwh tegen 575 in mei met 15 juli als "top dag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ha! Ik ben door het Nuon Solar Team uitgenodigd om naar de Nuna6 te komen kijken en kennis te maken met het team.

Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cyberpope
bij het maken van een kwaaitaai vloer worden er extra stoffen aan het beton toegevoegd om het sneller te laten harden en dan word het beton warmer. (binnen 4 uur hard.) het word zelfs zo warm dat de eps zal smelten.zou het kwaaitaai beton in eps worden gegoten kan het beton helemaal zijn warmte niet kwijt en waarschijnlijk barsten. het kan wel zijn dat ze de eps tijdens of na de bouw er tegenaan hebben geplakt of dat het een broodjes vloer is. hoe zeker ben je er van dat het een kwaaitaai vloer is?
(ik denk zelfs dat de betere pur spuiters het niet eens zullen doen.) het probleem is dat de pur de eps na een aantal jaren los zal trekken van de vloer en dan ben je nog verder van huis :) . pur is eigenlijk best (relatief) zwaar spul. het is geen probleem om eps door jouw kruipluik te krijgen.gewoon het gat wat dieper graven bij het luik zelf. (niet de helle kruipruimte uitgraven!!! somige funderingen hebben tegendruk nodig.) standaard platen bij de bouwmarkten zijn 100 cm x 50 cm max 5 cm dik. die kun je makkelijk in 2 lagen tegen de oude laag plakken. (let wel op welke lijm je gebruikt. het met de eps niet laten smelten) ik hoop wel dat je kruipruimte een beetje droog is anders kun je problemen krijgen met je kwaaitaai beton. (ik kan er een beetje naast zitten de firma kwaaitaai heeft veel verschillende producten gemaakt)
Ik gok dat het een kwaai-taai vloer is omdat ik het plaatje kwaai-taai tegenkwam op de kopse kant van de vloer :) Maar dat is alles wat ik weet. Het zijn balken die 50 cm uit elkaar liggen waar platen met een boog op liggen. En je aan de onderkant een heel dun laagje piepschuim in de boog.

Het lijkt dus hierop
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTI8bXG7LyP5A0DTnQN7ydTA8QE1jecjtlaPgbyUd2wfOkxeWWr

maar dan zonder betonrot :P en met piepschuim in de onderkant van de boog. Deze piepschuim zit wel in het beton en is er zeker niet later opgeplakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Van duurzaamgebouwd.nl: Amsterdam biedt opnieuw zelfbouwkavels aan.

Daar droom ik wel van hoor... zelf een mooi duurzaam huis (mede) ontwerpen en bouwen. Lekker dichtbij een groot station, veel voorzieningen in de buurt, dus geen auto nodig...

Maar het kan nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:13:

Daar droom ik wel van hoor... zelf een mooi duurzaam huis (mede) ontwerpen en bouwen. Lekker dichtbij een groot station, veel voorzieningen in de buurt, dus geen auto nodig...

Jammer dat je de grond niet ''duurzaam'' kunt verwerven, relatief dan. Pachtcity ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Stap in de zonnepanelen handel.

Gouwe business, ben je zo binnen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:13:

Met zoiets zijn ze bij mij in de buurt ook bezig, het Spinsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:57:
Jammer dat je de grond niet ''duurzaam'' kunt verwerven, relatief dan. Pachtcity ;)
Ai, da's inderdaad niet briljant. Dat zou ik niet zo gauw doen.
Erasmo schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 17:12:
Met zoiets zijn ze bij mij in de buurt ook bezig, het Spinsel.
Nice! En nog dichtbij een station ook. Mij alleen iets te ver buiten de Randstad vandaan, maar dat is voor mij persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 18:28:
[...]

Ai, da's inderdaad niet briljant. Dat zou ik niet zo gauw doen.

[...]

Nice! En nog dichtbij een station ook. Mij alleen iets te ver buiten de Randstad vandaan, maar dat is voor mij persoonlijk.
Hoe verder hoe beter imho }:O :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@jeroenH, gewoon gaan telewerken : VPN, Communicator, mail....
'tis het nieuwe werken ;)

ps2: goed betaalbaar en ruim wonen hoor hier in het oost'n ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 16:57:
[...]

Wat is er tegen op pachten ook vanuit duurzame gedachte? Voorkomt een hoop speculatie met dure bouwgrond.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop van grond is in Nederland gewoon een éénmalige permanente afkoop van de erfpacht. Eigenaar van grond wordt je nooit, het blijft eigendom van de staat. Saillant detail...

Toevallig toevallig trouwens, heb ik het een paar weken terug met mijn ouders gehad over zonnecellen op het dak van het huis in zuid-frankrijk. Ik zat toen eigenlijk te denken aan kijken naar 2e hands, met de gedachte dat dat voordelig zou zijn omdat mensen wellicht hun panelen upgraden met versies met hoger rendement. In Nederland hebben we vaak niet veel ruimte, en is de move naar hogere efficiëntie panelen misschien gauw aantrekkelijk.
Op bijvoorbeeld marktplaats is echter niet veel te vinden. En... Daarnaast zit ik nog met een aantal vragen :)

Terugleveren zal daar niet echt een optie zijn; ik denk niet dat ze de faciliteiten hebben, en zeker niet in de omgeving waar ze zitten: een dunne stroomdraad over ~6km langs een weg om de 7 huizen in hun dal van electra te voorzien.

Maar, dat is gelijk een reden waarom het een wens is. De stroomvoorziening is vaak instabiel en valt soms uit. Overdag is er echter vaak ook maar weinig echt verbruik. Om die reden, was mijn gedachte dit:

- Als de panelen meer energie leveren dan op dat moment nodig, wordt energie opgeslagen in accu's.
- Als de panelen onvoldoende energie leveren, en de accu is <x% dan wordt aangevuld via het stroomnet.
- Als de panelen onvoldoende energie leveren, en de accu is >x% dan wordt aangevuld via de accu
- Als de stroom uitvalt, vult de accu de energiebehoefte sowieso aan indien nodig (Worst case scenario dus stroomuitval bij nacht waar alles op accu's aankomt)

In dat laatste geval zou het helemaal ideaal zijn als een aantal stroomvreters automatisch uitgeschakeld kan worden, om bijvoorbeeld licht en koelkast te maximaliseren.

Mocht het reëel zijn dat het voorkomt dat de accu vol is én er overproductie is, dan zou het overschot richting een airco mogen gaan - met name gezien een dergelijke productie waarschijnlijk inhoudt dat het goed zonnig is in de zomer :+

Wat ik besef, is dat een dergelijke set regels in ieder geval een degelijke computersturing zal vereisen. Maar, wat ik me afvraag is in hoeverre zaken als aanvullen via het stroomnet, en andersom een noodstroomvoorziening eigenlijk technisch haalbaar zijn. Het is me duidelijk geworden in ieder geval dat er een hoop creatieve kennis in dit topic hangt. Dus... Can it be done? Has this been done? Do we really want to be the first to try?... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 20:22:
Koop van grond is in Nederland gewoon een éénmalige permanente afkoop van de erfpacht. Eigenaar van grond wordt je nooit, het blijft eigendom van de staat. Saillant detail...

Toevallig toevallig trouwens, heb ik het een paar weken terug met mijn ouders gehad over zonnecellen op het dak van het huis in zuid-frankrijk. Ik zat toen eigenlijk te denken aan kijken naar 2e hands, met de gedachte dat dat voordelig zou zijn omdat mensen wellicht hun panelen upgraden met versies met hoger rendement. In Nederland hebben we vaak niet veel ruimte, en is de move naar hogere efficiëntie panelen misschien gauw aantrekkelijk.
Op bijvoorbeeld marktplaats is echter niet veel te vinden. En... Daarnaast zit ik nog met een aantal vragen :)

Terugleveren zal daar niet echt een optie zijn; ik denk niet dat ze de faciliteiten hebben, en zeker niet in de omgeving waar ze zitten: een dunne stroomdraad over ~6km langs een weg om de 7 huizen in hun dal van electra te voorzien.

Maar, dat is gelijk een reden waarom het een wens is. De stroomvoorziening is vaak instabiel en valt soms uit. Overdag is er echter vaak ook maar weinig echt verbruik. Om die reden, was mijn gedachte dit:

- Als de panelen meer energie leveren dan op dat moment nodig, wordt energie opgeslagen in accu's.
- Als de panelen onvoldoende energie leveren, en de accu is <x% dan wordt aangevuld via het stroomnet.
- Als de panelen onvoldoende energie leveren, en de accu is >x% dan wordt aangevuld via de accu
- Als de stroom uitvalt, vult de accu de energiebehoefte sowieso aan indien nodig (Worst case scenario dus stroomuitval bij nacht waar alles op accu's aankomt)

In dat laatste geval zou het helemaal ideaal zijn als een aantal stroomvreters automatisch uitgeschakeld kan worden, om bijvoorbeeld licht en koelkast te maximaliseren.

Mocht het reëel zijn dat het voorkomt dat de accu vol is én er overproductie is, dan zou het overschot richting een airco mogen gaan - met name gezien een dergelijke productie waarschijnlijk inhoudt dat het goed zonnig is in de zomer :+

Wat ik besef, is dat een dergelijke set regels in ieder geval een degelijke computersturing zal vereisen. Maar, wat ik me afvraag is in hoeverre zaken als aanvullen via het stroomnet, en andersom een noodstroomvoorziening eigenlijk technisch haalbaar zijn. Het is me duidelijk geworden in ieder geval dat er een hoop creatieve kennis in dit topic hangt. Dus... Can it be done? Has this been done? Do we really want to be the first to try?... :P
Ronald Serné (nulwoning.nl) maakt gebruik van Nedap Smartgrid componenten die e.e.a. kunnen distribueren (eveneens met prioritering etc).
ik zou zeggen.... have a look! (hij geeft op afspraak ook rondleidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

..................................

Het is me duidelijk geworden in ieder geval dat er een hoop creatieve kennis in dit topic hangt. Dus... Can it be done? Has this been done? Do we really want to be the first to try?... :P
Dit is met bestaande technieken heel goed mogelijk. Dus ja, dit is al een keer (en waarschijnlijk veel vaker dan wij denken) gedaan. Maar het is niet goedkoop.
Er zijn veel vrachtboten die omgebouwd zijn tot woonschepen in bijvoorbeeld de vluchthaven van Amsterdam die dit kunnen. Losgekoppeld van de wal elektra worden de accus via de omvormer van de zonnepanelen gevoed. Door de omvormer tussen accus en net wordt een prachtige stabiele sinus afgegeven die er voor zorgt dat de omvormer van de panelen niet uit gaat omdat er onstabiel of geen netspanning is.

[ Voor 50% gewijzigd door ZonneStroom op 02-08-2011 20:46 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Doe ook eens navraag bij de CAF. Club Alpin Francais. Die voorzien al veeeeele jaren in onherbergzame (en oh zo mooie) berggebieden hun berghutten van zonnestroom, ver van lokale netten. Moet veel kennis zijn daaro... (en anders wel een van de andere Alpenverenigingen, DAV, OeAV, SAC, CAI...).

Website CAF:

http://www.ffcam.fr/

Zie ook:

http://www.rah-solar.de/p...ispiel_berghuette_de.html

(veel ervaring in Duitstalige Alpenlanden, zoek bijv. op berghütten solar technik etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:) weet jij iets dat ik niet weet?

In Utrecht kennen we wel eeuwige afkoop van Erfpacht. Voor de rest kun je gewoon lekker eigenaar zijn van een stukkie grond.

Burgerlijk wetboek boek 5 titel 3 : Eigendom van onroerende zaken.
En hetzelfde boekie bij artikel 1: Eigendom : "Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben"

Saillant detail.... hoe kom jij aan je inzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is te mooi om niet te quoten, dus bij deze:
Wet van 28 augustus 1851, regelende de onteigening ten algemeenen nutte

Wij WILLEM III, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Groot-Hertog van Luxemburg, enz., enz., enz.
Allen, die deze zullen zien of hooren lezen, salut! doen te weten;
Alzoo Wij in overweging genomen hebben, dat het noodzakelijk is, de onteigening ten algemeenen nutte, in overeenstemming met art. 147 der Grondwet, bij de wet te regelen;
Zoo is het, dat Wij, den Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze
http://www.wetboek-online.nl/wet/Oew.html

Samengevat, er zal een schadevergoeding worden vastgesteld voor het verlies van je rechten, maar je verwijst het goed: "het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben". Uiteindelijk trek je tegen de staat toch echt aan het kortste eind. Mijn verwijzing naar permanente afkoop is dan ook een interpretatie van hoe het praktisch geregeld is ;)

Of in Utrechtse termen: we verzinnen een mooi model om meer inkomsten te genereren, met wat extra voorwaarden om onteigening nóg makkelijker te maken, tegen een discount tov grond kopen (En als ik het mag gokken, niet overdraagbaar in een erfenis zoals de rechten bij koop) O-)

[edit]Dank trouwens aan de heren hierboven voor de vele en uitgebreide meedenkacties!
@hieronder - Die wet was er nog vóór de eerste postzegels in Nederland uitkwamen ;)
@Neander daar weer onder: de specs op het label of de functionaliteit in de praktijk? Anyway, vind het op zich leuk erover te bomen, maar stuur dan een DM, voordat we duurzaam energie stoppen in een onderwerp wat niet echt direct aansluit :)
@daar weer onder: Ook hier: DM of topic is welkom. Allerlei extremen bedenken neemt niet weg dat wat ik aanhaal praktische realiteit is als in dat het gebeurt. Je huis mag je trouwens in dergelijk geval best meenemen als het lukt. De grond wordt nóg lastiger

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:01:

[...]

http://www.wetboek-online.nl/wet/Oew.html

Samengevat, er zal een schadevergoeding worden vastgesteld voor het verlies van je rechten, maar je verwijst het goed: "het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben". Uiteindelijk trek je tegen de staat toch echt aan het kortste eind. Mijn verwijzing naar permanente afkoop is dan ook een interpretatie van hoe het praktisch geregeld is ;)
Dat had JeroenH vast nooit in gedachten toen hij dit duurzame forum startte.

_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onteigening geeft juist aan dat er eigendom is. Het is niet te vergelijken met eeuwigdurend erfpacht.

Overigens de afkoopsom voor erfpacht in Amsterdam is hoger dan de vastgestelde grondwaarde zelf (103% de laatste keer dat ik die zag). Dus eigendom levert niet meer, maar minder op, (in Amsterdam)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Samengevat, er zal een schadevergoeding worden vastgesteld voor het verlies van je rechten, maar je verwijst het goed: "het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben". Uiteindelijk trek je tegen de staat toch echt aan het kortste eind.
Als je zo krom gaat redeneren is NIETS nog je eigendom. Je huis ook niet, als die toevallig in de weg staat voor een betuwelijn o.i.d. wordt die ook onteigend. Je lichaam niet, als je DNA nodig is kan die onder bepaalde omstandigheden gedwongen afgenomen worden. Je denkbeelden niet want als je die op een bepaalde manier ventileert naar de buitenwereld nemen ze je bewegingsvrijheid af (die is dus ook niet van jou als persoon) Zelfs je spaargeld kan bevroren en afgenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AllesKan schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:44:
[...]

Als je zo krom gaat redeneren is NIETS nog je eigendom. Je huis ook niet, als die toevallig in de weg staat voor een betuwelijn o.i.d. wordt die ook onteigend. Je lichaam niet, als je DNA nodig is kan die onder bepaalde omstandigheden gedwongen afgenomen worden. Je denkbeelden niet want als je die op een bepaalde manier ventileert naar de buitenwereld nemen ze je bewegingsvrijheid af (die is dus ook niet van jou als persoon) Zelfs je spaargeld kan bevroren en afgenomen worden.
Je doet je naam eer aan, Alleskan...

Borssele ontploft naast je huis......EPZ heeft geen (complete) verzekering....balen! (qua eigendom)

Verder met echte vragen. Heeft nog iemand tips voor een productiemeter in de meterkast.
Din rail meter of losse meter o.i.d., het hoeft niet geijkt te zijn. Subsidievrij.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:48:
Heeft nog iemand tips voor een productiemeter in de meterkast.
Din rail meter of losse meter o.i.d., het hoeft niet geijkt te zijn. Subsidievrij.
Plugwise? Werkt voor mij erg goed, is eenvoudig in gebruik en blijkt in de praktijk erg nauwkeurig. Mijn gemeten waarden komen erg goed overeen met de berekende waarden van Siderea.
zonnigtype schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:06:
Dat had JeroenH vast nooit in gedachten toen hij dit duurzame forum startte.

_O-
Ik had wel meer niet in gedachten toen ik dit startte - al helemaal niet dat het ruim vijf jaar later nog steeds zou lopen!

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 02-08-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 21:48:
Je doet je naam eer aan, Alleskan...
Inkoppertje...
Verder met echte vragen. Heeft nog iemand tips voor een productiemeter in de meterkast.
Heb je hier wat aan?: http://www.eprotech.nl/sh...ale-aanduiding-p-141.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed onderbouwde vraag. Tweedehands ga je denk ik niet vinden, want je gaat natuurlijk niet de kip met de gouden eieren verkopen.

Voor de rest zijn nog twee factoren belangrijk in jouw situatie, wat is het budget en hoe intensief wordt het huis bewoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het huis is permanent bewoond. Zoals met alles in Frankrijk is het leven aangepast aan de omgeving en het klimaat. Het kan 's zomers ongenadig warm zijn maar als je de ramen en luiken dicht houdt blijft het relatief koel. Een ondersteunende airco bij energieoverschot zou fijn zijn, maar geen noodzaak. Overdag is de enige electra op dit moment de koelkasten. 's winters wordt er hout gestookt (huis is bedacht op koel blijven in de zomer, niet op warm in de winter...) en is 's avonds verlichting aan.

Wassen en dergelijke gebeurt op dit moment door laag tarief 's avonds. Dat zou natuurlijk aangepast kunnen worden bij panelen.

Het budget is eigenlijk 'onbekend'. Er is een convenience-factor van bv licht en niet uitvallen van PC als er een keer een storing is (eigenlijk geregeld door de accu's, panelen zijn enkel een alternatieve bron ze te vullen). Ook bij extreme hitte kunnen bijkoelen is dat, net als het geschetste voorbeeld van een koelcel, is het meer relevant op de momenten dat de panelen het meest opwekken. Hier zijn juist de accu's minder relevant.

Verder is het wat licht as de stroom uitvalt. Met een simpele UPS een een dedicated lamp alleen als de stroom uitvalt is dat ook zonder panelen met stroomnet te regelen (evenals backup PC en licht trouwens) tenzij het echt een lange storing is. Dan is de convenience factor van de panelen ineens weer groter.

De prijs van de gekozen oplossing is daarnaast natuurlijk afhankelijk van de terugverdienfactor.

Met andere woorden: het is de ultieme mix van besparing en convenience, zonder dat er een concreet eisenpakket ligt of er aan de conveniences en zelfs terugverdientijd een concrete eis te verbinden is. Meer... Waar staat deze techniek? Is het zinnig? Betaalbaar? Het idee eerst eens naar voordelig 2e hands te kijken komt daar ook vandaan.
Gezien het eerste idee eens te kijken of er 2e hands iets is om een beetje mee te experimenteren, denk ik wel dat de verwachting (het is voor mijn ouders) anders is dan een investering van 10K ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 15:45
@rube
Volgens mij zit er ook iets van 10cm onder, maar ik zal eens goed kijken en foto's plaatsen als ik weer terug ben. Voor mijn gevoel komt er in de winter best een hoop kou van de vloer af (ja...de warmte lekt weg).
Wellicht dat anderen dan nog een idee hebben hoe dit eventueel nog te verbeteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 22:15
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 22:44:
Het huis is permanent bewoond. Zoals met alles in Frankrijk is het leven aangepast aan de omgeving en het klimaat. Het kan 's zomers ongenadig warm zijn maar als je de ramen en luiken dicht houdt blijft het relatief koel. Een ondersteunende airco bij energieoverschot zou fijn zijn, maar geen noodzaak. Overdag is de enige electra op dit moment de koelkasten. 's winters wordt er hout gestookt (huis is bedacht op koel blijven in de zomer, niet op warm in de winter...) en is 's avonds verlichting aan.

Wassen en dergelijke gebeurt op dit moment door laag tarief 's avonds. Dat zou natuurlijk aangepast kunnen worden bij panelen.

Het budget is eigenlijk 'onbekend'. Er is een convenience-factor van bv licht en niet uitvallen van PC als er een keer een storing is (eigenlijk geregeld door de accu's, panelen zijn enkel een alternatieve bron ze te vullen). Ook bij extreme hitte kunnen bijkoelen is dat, net als het geschetste voorbeeld van een koelcel, is het meer relevant op de momenten dat de panelen het meest opwekken. Hier zijn juist de accu's minder relevant.

Verder is het wat licht as de stroom uitvalt. Met een simpele UPS een een dedicated lamp alleen als de stroom uitvalt is dat ook zonder panelen met stroomnet te regelen (evenals backup PC en licht trouwens) tenzij het echt een lange storing is. Dan is de convenience factor van de panelen ineens weer groter.

De prijs van de gekozen oplossing is daarnaast natuurlijk afhankelijk van de terugverdienfactor.

Met andere woorden: het is de ultieme mix van besparing en convenience, zonder dat er een concreet eisenpakket ligt of er aan de conveniences en zelfs terugverdientijd een concrete eis te verbinden is. Meer... Waar staat deze techniek? Is het zinnig? Betaalbaar? Het idee eerst eens naar voordelig 2e hands te kijken komt daar ook vandaan.
Gezien het eerste idee eens te kijken of er 2e hands iets is om een beetje mee te experimenteren, denk ik wel dat de verwachting (het is voor mijn ouders) anders is dan een investering van 10K ;)
Ik zou zeggen zoek naar een "Uninterruptible Power Supply" met " Double conversion".. zijn er al van af 5 KVA
Deze maak van de inkomende spanning (150V AC tot 260V AC) een gelijk spanning van 96V tot 192V DC. (afhankelijk van de accu's)
en maakt dan weer een echte 230V AC mooie sinus.
( geen "Delta conversion" .. of "bypass functie "nemen .. overschakel tijd moet 0 milli seconden zijn !!)

Dus geen licht geflikker als de buurman zijn elektrisch bed verwarming aan zet ;)

Nu de accu .. die kan je opladen met de zonne panelen(dmv diodes)..als die opgeladen zijn dan kan je de 230V ingangs spanning uitschakelen.. en je zonne energie opgebruiken ...
(bij te lage accu spanning 230V weer inschakelen..kan allemaal automatisch).

En in de winter laat je de accus laden door de unit ...(dmv 230V AC).

Voor nog meer comfort ...2e set accu's en met diodes laten schakelen zo dat je zelfs in de zomer licht kan hebben als de voedings spanning uitvalt. (langer dan een korte tijd als de zon niet heeft geschenen die dag).

Tweede hans zijn ze de units wel te verkrijgen ..alleen accu's wel nieuw halen ..

Deze ziet er wel leuk uit http://www.private-power.co.za/5kva.php

Mischien zelfs de accus alleen opladen in goedkoop tarief ...als extraatje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe techniek in ontwikkeling door MIT.

Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 15:46
antonboonstra schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:36:
[...]

Geen topper zegt ie... Vorig jaar juli 138,59 kWh/kWp, dit jaar juli 95,60 kWh/kWp. Bijna een derde lager! M'n setje op het dak haalde iets meer met 100,05 kWh/kWp.
De centrale verwarming is ook deze hele maand uitgeweest, maar de ruimtetemperatuur is wel eens onder de 19°C gekomen (gewoon een sweater aangetrokken). De verbruikte 3,4 m3 gas was voor koken en douchen.
Mag ik nog van geluk spreken dat ik aan de kust woon geloof ik, als ik de cijfers zo voorbij zie komen hier zit ik nog aan de hoge kant. Het was belabberd inderdaad de afgelopen maand.. Augustus begon wel lekker maar inmiddels is het vooruitzicht alleen maar regen de hele volgende week.. |:(
NielsTn schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 11:54:
@Yilar, nope geen gezinsuitbreiding.. Gewoon een buffer aangeslagen.
eerst de stap naar 3,2 kwp,
daarna doorstoten naar 5 kwp. (als bruintje t weer kan trekken)
Nice, schuin dak? Ik zou ook graag nog verder uitbreiden. Dat is wel het nadeel van een plat dak, leuk voor de zuid orientatie, maar je kan er een stuk minder panelen op kwijt dan op een schuin dak.. Bij mij staat het nu simpelweg vol met 13 panelen en een zonneboiler. Tenzij ik de daken van de buren kan gaan annexeren :9

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Plat dak van garage en aangebouwd tuinhuis, dat legt zo lekker vol. Setup krijgt hellingshoek van 20 graden pal zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 12:49:
Plat dak van garage en aangebouwd tuinhuis, dat legt zo lekker vol. Setup krijgt hellingshoek van 20 graden pal zuid.
Heb je nog "ruimte" op je stroomrekening dan?
(saldeergrenzen....) 5 kwp lijkt me nogal veel, negatieve standen zit je toch niet op te wachten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:15:
Heb je nog "ruimte" op je stroomrekening dan?
(saldeergrenzen....) 5 kwp lijkt me nogal veel, negatieve standen zit je toch niet op te wachten lijkt me.
Bij een te groot overschot aan KWh zou ik een airco met warmtepomp ophangen om zoveel mogelijk op gas te kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
HellevUUr schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 18:05:
Ik was even op de Greenchoice website aan het kijken (ik zal overstappen van E.on zodra mijn volgende jaarrekening komt) en vond daar een lijst van stroom leveranciers waaruit je kan kiezen.
Ik kan dus een willekeurige opwekker in Eindhoven aanklikken die mij van stroom gaat voorzien.

http://www.greenchoice.nl...choice/kies-uw-stroombron

Best leuk!

Ik zag links en rechts wel dat Oxxio 2000 kWh stroom weg geeft bij minimaal een 1 jarig contract.
Das toch zo'n 420 euro!
Tegen die tijd heb ik ook wel uitgerekend wat de FNV korting teweeg brengt bij Greenchoice (zal heus niet zo veel zijn).
De FNV kortings informatie is hier te vinden. Scheelt toch al snel 10 cent op gas ten opzichte van E-On.
http://www.greenchoice.nl/fnv/greenchoice-fnv

@zonnigtype you got mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik kan altijd nog elektrisch affakkelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
NielsTn schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:47:
Ik kan altijd nog elektrisch affakkelen ;)
Bij voorkeur met een warmte-element in je boilervat O+

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

[b]Ik zag links en rechts wel dat Oxxio 2000 kWh stroom weg geeft bij minimaal een 1 jarig contract.
Das toch zo'n 420 euro!
volgens mij geldt dat voor de kale prijs, niet voor de belasting en BTW
dus 6 ct * 2000

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geef het maar gratis weg oxxio, ik hoef je troep niet,
niets mooier dan je eigen stroom. priceless !
duur en schoon rules, ook de nuon powerdeal die wel 6 maanden gratis stroom geeft hoef ik niet,
ze stikken er maar in, gratis weggeven, dat doen dealers ook om verslaafden te maken.
nu nog wat meer lokale cooperatieve eerlijke hernieuwbare baseload leveranciers erbij, en dan die hele bonus bloed en tranen trekkende nl-energiewereld overboord.
ik zeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb ongeveer elk anderhalf jaar 2000kWh écht gratis* stroom, en dat voor de komende 20-25 jaar, een deal die geen enkele leverancier kan matchen.

* Jaja, ik weet het, ik heb er een zonnestroominstallatie voor moeten kopen. Maar die kosten ben ik allang weer vergeten. En de lol blijft, jaar na jaar na jaar na jaar...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 03-08-2011 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan altijd nog elektrisch affakkelen
beter 1 inefficient afgefakkelde zonne-kWh in de huiskamer, dan 3 in de 2e vrieskist met kiloknallers van de oliedomme fossiele buurman, die het toch niet op waarde weet te schatten

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 16:50 . Reden: < hij hoeft dat ook niet want hij betaald er toch voor !!? > ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:48:
[...]

Bij voorkeur met een warmte-element in je boilervat O+
Inderdaad, de atag lust het allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je hem wel in de top stoppen, want het is een hot-top die atag.
het top deksel kan een atag monteur zo voor je aanpassen, (het is een losse klep met borging)
hij deed dat al hier door er een correx element in te stoppen,
en ik gelijk erin kon kijken.... dat was wel amazing mike !

(bij 5kWp PV stop je hem natuurlijk onderin, die gasketel moet zwijgen -- 16% inefficienter alweer per 1 juli)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Stop eric..... Die ideeën plant je maar weer op mijn to do lijstje harharhar.
Eerst doorsparen vóór clickfit om de panelen op de woning te monteren....
Daarna deze heater...

hmmm onderin? is dat een standaard mod door Atag???? :P

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 03-08-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit alternatief is er natuurlijk ook nog:
http://www.spitsnieuws.nl...wt-kerncentrale-in-keuken
Of je er blij mee moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:00
Meldt zich als nieuwe groene stroom provider ;)
Heb sinds vandaag een werkende 760Wp installatie op het schuindak liggen. De LES subsidie heeft me over de streep getrokken, zou zelf waarschijnlijk nooit een PV systeem gekocht hebben. Ik denk wel dat ik volgend jaar ga voor een zonnecollector en boiler met dubbele warmtewisselaar voor tap- en vloerverwarmingswater verwarming. Het grootste (geld) deel van mijn energierekening is gas, en dat is ook nog eens het duurst per eenheid. Dus denk ik dat het wel rendabel is om op deze manier gas te besparen.

Nog tips voor een verse PV-installatie eigenaar?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Pagina: 1 ... 106 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.