Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.890 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:37:
[...]
....... Het grondwater staat hier redelijk hoog, en in combinatie met een diepe kruipruimte heb je er dan snel water in staan. De buren hebben het ook...
...........
Het water komt ook niet de kruipruimte inlopen ofzo, het komt gewoon omhoog uit de grond. Als je die folie goed neerlegt gaat het dan ook gewoon drijven ipv dat het onder water komt te staan. Dat laatste is wat je gewoon moet vermijden, want dan krijg je het water nooit weer weg
En dan in Gouda...hier staat het grondwater zo hoog dat we ALTIJD een zwembad onder ons huis hebben. Ik heb het nooit gemeten meten maar het zou me niets verbazen als er gewoon 30-40 cm water in staat. Het is dus niet echt makkelijk om extra isloatie onder de huidige isolatie aan te brengen met al dat water. Iemand ervaring met het aanbrengen van isolatie in een kruipruimte waar altijd water staat?
SpiceWorm schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:39:
[...]
Daarom is het ook beter je vloer te isoleren dan je bodem te isoleren.
Wat bedoel je hier precies mee?

[ Voor 68% gewijzigd door rube op 30-07-2011 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
PcDealer schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:49:
Eerst warm water via de kraan en dan pas aan de kook brengen. Maar waarom heeft ze het nodig? Flesjes spoelde ik altijd af met heet water en eens in de paar dagen in kokend water. Met koud water afspoelen en in de koelkast bewaren.
Vraag ik mij de laatste tijd ook wel eens af met water op kooktemperatuur brengen. De waterkoker is meestal van een te beperkte inhoud om voldoende water in de pan te krijgen. Dan blijft de keuze over; bijmengen met koud kraanwater of warm kraanwater uit een gasgestookte ketel. Met koud water (en deksel op pan) duurt het vaak toch nog behoorlijk lang voordat het water kookt. Uiteraard zijn er vele variabelen die bepalen wat energetisch het meest verstandig en/of voordelig is maar is hier een soort van algemene regel voor? Bij de gasfornuis methode heb ik wel het idee dat er meer verspilling plaats vindt doordat de warmte alle kanten op kan, mogelijk at een ketel dus efficiënter is al heeft die juist vaak weer een 'opwarm' tijd nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Banjy op 30-07-2011 12:35 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Banjy schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:34:
Uiteraard zijn er vele variabelen die bepalen wat energetisch het meest verstandig en/of voordelig is maar is hier een soort van algemene regel voor?
Of er een regel voor is weet ik niet, maar ik heb het in het verleden wel eens getest: http://www.solarwebsite.nl/2008/11/fluitketel-vc-waterkoker/

eric-pvt: hartelijk gefeliciteerd met de geboorte van je dochter!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Solar Garant schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:51:
Binnenkort weer een mooie actie met Suntech maak je borst maar nat.
Ik orienteer momenteel. Voor een Blackpearl module is de beste prijs die ik heb gezien momenteel

1,50 Wp

In Duitsland is dat 1,29 Wp

Beide incl BTW.

Wat ga jij doen?

Doe me een lol, ik wil graag hele scherpe Panda's 260 hebben. Vlijmscherpe Panda's doe eens een poging..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:57:
[...]

Ik orienteer momenteel. Voor een Blackpearl module is de beste prijs die ik heb gezien momenteel

1,50 Wp

In Duitsland is dat 1,29 Wp

Beide incl BTW.

Wat ga jij doen?

Doe me een lol, ik wil graag hele scherpe Panda's 260 hebben. Vlijmscherpe Panda's doe eens een poging..
Ehm. Dit liever niet hier, het is net relatief rustig hier met aanbieders. Straks komen de honkbalknuppels weer naar buiten :F

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:59:
[...]

Ehm. Dit liever niet hier, het is net relatief rustig hier met aanbieders. Straks komen de honkbalknuppels weer naar buiten :F
Hahaha, ik zoek panelen.
Ik denk dat het best goed is als je een beetje kan bepalen wat de prijzen zijn.
Grid-pariteit is definitief een feit wat mij betreft. Ik reken niet overmatig rooskleurig, maar het is nu echt aan de orde.

Het is net zo als met die omvormer, ik kan reageren als ik weet dat de prijs heel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
@eric-pvt
gefeliciteerd met het nieuwe stukje toekomst.
heb er plezier van.

@spiceworm,(TLer)
het klopt helemaal wat je zegt. dat ga ik niet tegen spreken.

warmer gas (lucht of iets anders) is lichter als kouder gas dus zal proberen om naar boven te gaan.
warmere vloeistof (water of iets anders) is lichter als koudere vloeistof dus zal proberen naar boven te gaan.
warmere vaste stof (neem koper of beton) kan niet bewegen of vloeien dus kan de warmte op die manier niet transporteren.

wel zullen alle warme materialen proberen hun warmte af te staan aan de koudere materialen in hun omgeving.
waardoor warme lucht/water sneller stijgt als het warmte naar beneden afstaat.
in geval van kwik is dat weer niet zo want dat geeft de warmte sneller af naar beneden als het door de warmte stijgt.
heeft met de dichtheid van de stof te maken.

dan moet je ook nog rekening houden met dat warmte ook nog in de vorm van straling aanwezig kan zijn en dan anders door materialen heen gaat.
(bij tonzon beweren ze ook dat kou een straling is? maar daar heb ik nog nooit van gehoord. is volgens mij allen maar marketing. als kou al een straling is dan is het eerder het ontbreken van warmte straling.)

ben allen wel een beetje bang voor het geval TLer dat er nu al meer warmte uit de vloer ontsnapt via de ophanging van de vloer dan door zijn isolatie die er nu al onder zit. (ik denk niet dat zijn huis de vloer al is opgehangen op termo blokken of iets dergelijks.) ook nog effen meenemend dat het als het goed is nooit vriest in je kruipruimte dus de delta-t niet zo heel groot is als b.v. de muur. kun je zelf de eps laag dikker maken dan zou ik het doen. moet je er mensen voor in huren dan is de prijs eigenlijk veelste duur om terug te verdienen.

@rube
oei gouda ja water.
wat spiceworm zegt is dat het beter is om 10 cm isolatie tegen de vloer te plakken dan 50 cm op de grond te leggen en dan een kier der tussen te hebben. maar in jouw geval gaat dat in ieder geval niet lukken als ik dat zo lees. geef eens wat meer info over je huis.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:59:
Wat flitspaal zegt..... geen aanbieders uit de tent lokken graag, er is meermaals gebleken dat het dan niet gezellig kan blijven. Zoek de website, stuur een mail, maar hou het van het forum alsjeblieft.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
migjes schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:23:
...@rube
oei gouda ja water.
wat spiceworm zegt is dat het beter is om 10 cm isolatie tegen de vloer te plakken dan 50 cm op de grond te leggen en dan een kier der tussen te hebben. maar in jouw geval gaat dat in ieder geval niet lukken als ik dat zo lees. geef eens wat meer info over je huis.
als ik luik naar kruipruimte open doe zie ik: water.....als ik verder onder de vloer kijk zie ik de heipalen met daarop volgens mij betonnen balken en daarop de vloer. Onder de vloer zit volgens mij wel isolatie (huis is uit 1990), maar ik heb nog nooit in ons donker, koud en ondiep prive zwembad gestaan omdat eens goed te gaan bekijken....

Ik kan trouwens ook gewoon onder de balken doorkijken naar de kruipruimte van alle buren.....het opvullen van de kruipruimte met zand of schelpen (zodat het hoger uitkomt als het grondwaterpeil) zal ook niet zomaar gaan want dat stroomt dan vanzelf onder het hele rijtje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@rube
lol leuke omschrijving.
zou je het adres aan mij willen pm'en dan kijk ik eens op google earth naar het type huis.
mischien toch effe de zwemboek aan doen om te kijken wat voor isolatie er nu tegen aanzit. :)
een fototje plaatsen zou ik ook leuk vinden.
ik ken alleen die oudere huizen in gouda.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
rube schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:36:
[...]

als ik luik naar kruipruimte open doe zie ik: water.....als ik verder onder de vloer kijk zie ik de heipalen met daarop volgens mij betonnen balken en daarop de vloer. Onder de vloer zit volgens mij wel isolatie (huis is uit 1990), maar ik heb nog nooit in ons donker, koud en ondiep prive zwembad gestaan omdat eens goed te gaan bekijken....

Ik kan trouwens ook gewoon onder de balken doorkijken naar de kruipruimte van alle buren.....het opvullen van de kruipruimte met zand of schelpen (zodat het hoger uitkomt als het grondwaterpeil) zal ook niet zomaar gaan want dat stroomt dan vanzelf onder het hele rijtje....
misschien een idee om bij de Gamma een dompelpomp te huren en je kruipruimte eens leeg te pompen? Dan heb je een prive blubberbad waar je in staat ipv water. ;)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flitspaal
dan heb je wel een heel grote dompel pomp nodig.
zo 1 die de hele polder van gouda leeg pompt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:47

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
PcDealer schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:39:
[...]

Klinkt wat weinig. Per jaar, per kind, in totaal in hun hele leven?
De rest was katoen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 08:48:
eric is pappa geworden van een mooie dochter,
Gefeliciteerd! Maareh.....................hoe duurzaam zijn kinderen ;)
Solar Garant schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:36:
[...]

Jazeker is niet moeilijk d.m.v een anti island regeling ,spannings bewaker, en fase monitor.
Dit hoort toch in iedere omvormer te zitten dus ook de mini's
Afhankelijk van het type kun je tot 16 single inverters op 1 kabel doorlussen en dan weer 16 op 1 enzovoort
ik heb hier schema,s van maar leg ik niet open en bloot op internet.
maar dan niet op een groep van 16A. Raar dat dit soort informatie niet openbaar is.
Het is juist minder werk met bekabeling want je hoeft alleen maar door te lussen.
En je hoeft geen rekening meer met de omvormer te houden.
Ik vind de instructievideo van een installatie anders laten zien. Er wordt niet doorgelust, maar in een soort centrale stekker doos, distribution blocks genoemd, aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door ZonneStroom op 30-07-2011 14:21 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:52
Solar Garant schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 14:19:
[...]
ja dat zijn idd distributie blokken dit is voor op het dak maar daar had ik het niet over.
Anders koop je even een setje van mij kan ik je precies uitleggen hoe of wat :)
Zijn er al daadwerkelijke ervaringen hiermee inmiddels, qua opbrengst, kosten etc.? Het ziet er interessant uit maar een aantal zaken vallen wel op; veel losse apparaten & veel kabels. Dit moet toch redelijk wat extra tijd kosten bij de installatie doordat er extra gaten geboord moeten worden. Tevens vraag ik mij af hoe het zit met koeling, zonnepanelen zijn erg gevoelig voor een hogere temperatuur en ook omvormers willen nog wel eens een stuk efficiënter werken bij lagere temperaturen. Het is niet voor niks dat veel tweakers hier hun omvormer extra koelen, bij mijn ouders ging de output behoorlijk omhoog door de passieve OK4'tjes Soladin 120 actief te koelen gedurende het heetste moment van de dag. De FermTogrids zitten onder het paneel en zullen dus ook erg warm worden zonder gemakkelijk gekoeld te kunnen worden lijkt mij? Veroorzaakt dat niet onnodige verliezen?

Ben erg benieuwd maar zoals altijd zijn dit soort ontwikkelingen altijd meer dan welkom :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Banjy schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 14:25:
[...]

Zijn er al daadwerkelijke ervaringen hiermee inmiddels, qua opbrengst, kosten etc.? Het ziet er interessant uit maar een aantal zaken vallen wel op; veel losse apparaten & veel kabels. Dit moet toch redelijk wat extra tijd kosten bij de installatie doordat er extra gaten geboord moeten worden. Tevens vraag ik mij af hoe het zit met koeling, zonnepanelen zijn erg gevoelig voor een hogere temperatuur en ook omvormers willen nog wel eens een stuk efficiënter werken bij lagere temperaturen. Het is niet voor niks dat veel tweakers hier hun omvormer extra koelen, bij mijn ouders ging de output behoorlijk omhoog door de passieve OK4'tjes actief te koelen gedurende het heetste moment van de dag. De FermTogrids zitten onder het paneel en zullen dus ook erg warm worden zonder gemakkelijk gekoeld te kunnen worden lijkt mij? Veroorzaakt dat niet onnodige verliezen?

Ben erg benieuwd maar zoals altijd zijn dit soort ontwikkelingen altijd meer dan welkom :)
Je hoeft tot 16 panelen maar met 1 kabel naar binnen of tot 3600watt anders 1 extra. De rest ligt op het dak
het aansluiten steld niks voor en gaat snel. Ik denk op een groter systeem sneller dan traditioneel.
Ook raadt ik aan dit niet voor kleine systeempjes te gebruiken dan is het minder rendabel.
Daar hebben we steca,s of soladin voor als het om 3of 4 panelen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Proficiat Eric!
Geniet er van want de tijd die vliegt voorbij wat dat betreft.

Zelf heb ik er 2.
Alleen is het wel zo met 3 vrouwen in huis, als je onenigheid hebt met 1 heb je onenigheid met 3 ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Banjy schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 14:25:
[...]

De FermTogrids zitten onder het paneel en zullen dus ook erg warm worden zonder gemakkelijk gekoeld te kunnen worden lijkt mij? Veroorzaakt dat niet onnodige verliezen?
De FemToGrid optimizers zijn niet de omvormer die van DC AC maakt. De optimizer waardeert enkel de spanning op naar de "bus" spanning ergens tussen 360V en 400V. Bovendien hoeft hij dit maar voor één paneel te doen van maximaal 300W. Maar dit laatste geld natuurlijk ook voor de Enecsys.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:26:
[...]

Wat flitspaal zegt..... geen aanbieders uit de tent lokken graag, er is meermaals gebleken dat het dan niet gezellig kan blijven. Zoek de website, stuur een mail, maar hou het van het forum alsjeblieft.
Het ''conflict'', als je het zo wilt noemen, gaat over techniek en niet over de prijzen.
Ik heb alles per DM gekregen. Lijkt me dus geen probleem.

Ik blijf zeggen, ik wil Panda's onder de 1,76 (hoop dat het gaat lukken).
Het is het verschil tussen 1960 Wp en 2080 Wp op mijn dak.
Eric is even druk natuurlijk (gefeliciteerd nog) die heeft wellicht nog een tipje zoals ik die graag van iedereen zou willen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 15:08:
Het ''conflict'', als je het zo wilt noemen, gaat over techniek en niet over de prijzen.
Het algemeen beleid #verbodenspam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
migjes schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:23:
(bij tonzon beweren ze ook dat kou een straling is? maar daar heb ik nog nooit van gehoord. is volgens mij allen maar marketing. als kou al een straling is dan is het eerder het ontbreken van warmte straling.)
Klopt helemaal, marketing praat. Koude straling kunnen mensen misschien wel ervaren, maar dat is dan het gebrek aan warmte (IR) straling.
rube schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:03:
Wat bedoel je hier precies mee?
Wanneer je je bodem isoleert verminder je het warmtelek vanuit je huis naar buiten lang niet zo sterk als met vloerisolatie.

Het enige wat bodemisolatie kan bereiken is het licht verhogen van de temperatuur van de kruipruimte (en daarmee een iets kleiner warmtelek veroorzakend), en het kan het vochtgehalte in de woning lager maken. Vandaar dat er nogal eens (forse) besparingen worden gevonden, en dan als je gaat kijken vermoedelijk in huizen waar het veel te vochtig was. Deze besparing komt dan grotendeels niet door het kleinere warmtelek, maar vooral vanwege de lagere luchtvochtigheid.

Met vloerisolatie bereik je hetzelfde (minder vocht in huis), plus daarbij een goede warmteweerstand. Stel je hebt een berging welke een eigen deur naar buiten heeft. Deze is berging is niet geïsoleerd en de deur naar buiten moet open staan. Je kan dan twee dingen doen: je kan de berging isoleren (verhoogt de temperatuur in de berging iets en verminderd daardoor het warmtelek) of je kan accepteren dat de berging koud is en de isolatie naar je huis verbeteren. Het laatste is een stuk effectiever.
Als we weer terug gaan naar bodemisolatie of vloerisolatie zie je dat bodemisolatie nogal eens goedkoper is omdat deze veel makkelijker aan te brengen is. Maar levert ook minder op. Lastig om te zeggen wat op de korte termijn voordeliger is, maar op de lange termijn winnen passiefhuizen (en alles wat die kant op gaat wint ook een beetje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ipv pakken met over-dure pampers, jagen we er nu eerlijke wasbare luiers doorheen op de hotfill.
ook hier wint de zonneboiler het weer van de pv.
de afvalberg is zo ook minimaal.
Gefeliciteerd met je dochter :)
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:50:
Btw iemand ervaring met: http://www.co20.nl/
Staat precies op hoe ik het wil hebben, pellet/hout kachel met zonneboiler voor verwarming en heet water.
Alleen het zal in fase moeten gebeuren financieel gezien :(
Iemand een idee waar dan mee te beginnen?
Ik begin me ook te interesseren voor een pelletkachel voor de verwarming van de huiskamer.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Ik heb de Enecsys installie video gezien, het geheel staat me best wel aan. Je bent niet meer afhankelijk van de vermogens die de omvormer leveranciers aanbieden en uitbreiden is ook geen punt.
De monitoring is ook mooi, alleen waarom kan ik dat niet direct uitlezen, het lijkt wel of je alleen via een website de informatie kan benaderen, zodat je online moet zijn. Kan het niet direct via de interne IP adres van de gateway?

Stel, als je nu het dak gelijk vol legt met een juist bemeten omvormer, is er dan over 20 jaar gezien nog een financieel voordeel voor de micro inverters tov de omvormers? Of gaat dit alleen op wanneer je last van schaduw hebt?
Nu zou ik er niet voor kiezen om ergens panelen te plaatsen waar een gedeelte van de string last van schaduw heeft, met de micro-inverters kan het wel, maar is dat dan efficiënt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
migjes schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:44:
@rube
lol leuke omschrijving.
zou je het adres aan mij willen pm'en dan kijk ik eens op google earth naar het type huis.
mischien toch effe de zwemboek aan doen om te kijken wat voor isolatie er nu tegen aanzit. :)
een fototje plaatsen zou ik ook leuk vinden.
ik ken alleen die oudere huizen in gouda.
Hierbij een redelijke indicatie: link
Over een tijdje zal ik eens gaan kijken wat er nu eigenlijk precies onder zit
migjes schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 13:50:
@flitspaal
dan heb je wel een heel grote dompel pomp nodig.
zo 1 die de hele polder van gouda leeg pompt. :)
Idd ;) en de energie die daarvoor nodig is kan ik net niet afdekken met mijn PV-installatie :P Bovendien moet ik dat water dan een heeeeel eind verderop lozen.....

Maar als iemand ervaring heeft met het isoleren van de kruipruimte in een soortgelijke natte omgeving hoor ik het graag!
SpiceWorm schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 15:21:
[...]
uitleg bodemisolatie en vloerisolatie
Dank je. Ik begreep je definitie eerder niet helemaal maar is duidelijk. En inderdaad, bodem"isolatie" is veel beperkter.

[ Voor 13% gewijzigd door rube op 30-07-2011 17:16 . Reden: andere reacties toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Laatst online: 29-05-2023
Erasmo schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:24:
Ik begin me ook te interesseren voor een pelletkachel voor de verwarming van de huiskamer.
Ik heb even die link bekeken die je quotte, allemaal leuk en aardig maar ik struikel over deze regels:

Een groot voordeel van een pellet kachel ten opzichte van een traditionele hout kachel is dat u geen schouw og schoorsteen nodig heeft. Geen dure ingrijpende verbouwingen dus. Een simpele doorvoer direct door de muur naar buiten van +- 80 mm volstaat in de meeste gevallen.
Bron: http://www.co20.nl/Kosten%20besparing.html

Tenzij je geheel vrijstaand woont hebben ze misschien gelijk, maar of ik vergis me sterk, of je dient wel degelijk met je uitmonding een halve meter boven de nokhoogte uit te komen. Als je mijn buurman zou zijn zou ik het namelijk niet op prijs stellen dat jouw rookgassen op 1,80meter hoogte je kachel en pand verlaten en afhankelijk van de wind mijn slaapkamer binnenwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47
AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:16:
[...]

Ik heb even die link bekeken die je quotte, allemaal leuk en aardig maar ik struikel over deze regels:

Een groot voordeel van een pellet kachel ten opzichte van een traditionele hout kachel is dat u geen schouw og schoorsteen nodig heeft. Geen dure ingrijpende verbouwingen dus. Een simpele doorvoer direct door de muur naar buiten van +- 80 mm volstaat in de meeste gevallen.
Bron: http://www.co20.nl/Kosten%20besparing.html

Tenzij je geheel vrijstaand woont hebben ze misschien gelijk, maar of ik vergis me sterk, of je dient wel degelijk met je uitmonding een halve meter boven de nokhoogte uit te komen. Als je mijn buurman zou zijn zou ik het namelijk niet op prijs stellen dat jouw rookgassen op 1,80meter hoogte je kachel en pand verlaten en afhankelijk van de wind mijn slaapkamer binnenwaaien.
Mijn idee ook, maar daar d8 ik zelf ook al aan idd, ben enige zonder uitbouw en afvoer zou aan achtergevel moeten komen dan.
Zal wel anders zijn als je zowel pellets als gewoon hout wilt stoken, dus een grotere diameter zal wel moeten.
Zal niet zo'n probleem zijn denk ik, laat hem dan lopen via hoek van een slaapkamertje en de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:42:
Mijn idee ook, maar daar d8 ik zelf ook al aan idd, ben enige zonder uitbouw en afvoer zou aan achtergevel moeten komen dan.
Ik kwam naderhand op deze pagina van dezelfde site: http://www.co20.nl/pellet%20stove.html een afbeelding tegen waaruit blijkt dat de rookgasafvoer spontaan wel op een 'schoorsteenkanaal' zit aangesloten.
Zal wel anders zijn als je zowel pellets als gewoon hout wilt stoken, dus een grotere diameter zal wel moeten.
In een pelletkachel kun je geen gewoon hout stoken dacht ik, en in een houtkachel pellets stoken lijkt me ook geen goed idee.

En de berekeningen op die site kloppen mijn inziens ook niet, ze vergelijken 2500 Kg pellets a 4,7KWh/Kg (totaal 11750KWh) met 2000m3 gas (totaal 20.000 - 21.000KWh). Ja, dan kom je al snel op 50% besparing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:16:
[...]
Was het maar zo'n feest dat ik een vrijstaand huis had :P Maar mocht ik tot de aanschaf van een pelletkachel komen dan zal ik zeker zorgen dat schoorsteen goed hoog komt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:56:
[...]

In een pelletkachel kun je geen gewoon hout stoken dacht ik, en in een houtkachel pellets stoken lijkt me ook geen goed idee.
Volgens deze wel, en andere sites ook.
http://www.co20.nl/Ungaro%20bi%20feul%20wood.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Dat is meer een 2-in-1 kachel. Die heeft dan ook 2 aparte verbrandingsruimtes, 1 voor normaal stookhout en 1 voor pellets.

Edit: En zelfs 2 rookgasafvoeren: http://www.co20.nl/PDF%20files/Bi%20fuel%20wood%2034.PDF

[ Voor 13% gewijzigd door AllesKan op 30-07-2011 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Zijn ze allemaal, dit omdat verbranding anders is/geregeld word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:03:
Zijn ze allemaal, dit omdat verbranding anders is/geregeld word.
Hier een PDF van een fabrikant van pelletkachels: http://www.nordicfire.nl/...elletkachelinformatie.pdf

Lijkt me niet dat je daar gewoon hout in kunt stoken. (Maar vraag het de winkel voordat je er 1 aanschaft, dan weet je dat in ieder geval zeker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Even gegoogled, je kan in sommige wel ook gewoon hout stoken zoals het eruit ziet (vage pdf).
Denk idd dat de meeste 2 in 1 zijn zoals je boven al aangeeft. (dat bedoelde ik ook :) )

Vind net deze:
http://groenverwarmen.nl/...aard-hout-en-pellets.html

Lijkt alsof je toch in 1 kamer zowel pellets als gewoon hout kan stoken.

[ Voor 37% gewijzigd door Pietje NL op 30-07-2011 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:38:
Even gegoogled, je kan in sommige wel ook gewoon hout stoken zoals het eruit ziet (vage pdf).
Denk idd dat de meeste 2 in 1 zijn zoals je boven al aangeeft. (dat bedoelde ik ook :) )
Die link die jij gaf zijn inderdaad gewoon combi-kachels, en daar is de prijs ook naar. :o Maar het ging me er ook om dat er geen misverstand ontstaat voor andere lezers dat je in een pelletkachel ook gewoon hout kunt stoken en vice versa.

Ik heb zelf overigens een houtkachel en dat bevalt prima. Ik zou tevens niet weten waar ik 2500Kg pellets zou moeten laten (die kun je namelijk niet buiten leggen, als het een beetje vochtig word blijft er slechts smurrie van over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:38:
Vind net deze:
http://groenverwarmen.nl/...aard-hout-en-pellets.html

Lijkt alsof je toch in 1 kamer zowel pellets als gewoon hout kan stoken.
Die noemen ze dan ook een combi haard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Piet wat dacht je van een flinke speksteenkachel of finoven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Idd, er zijn kachels die beide kunnen maar standaard kan een pelletkachel geen normaal hout verbranden.

Opslag heb je nu ook, alleen nu is het niet erg als het wat vochtig ligt.

Mn pa heeft een grote speksteen kachel, bijna 100% speksteen op het verbrandingsgedeelte na.
Hij heeft CV leidingen erdoor lopen, heel het huis blijft na 1x stoken 24 uur op 20-22 graden.
Alleen als het erg koud is brand hij in de ochtend en in de avond 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 19:53:
Opslag heb je nu ook, alleen nu is het niet erg als het wat vochtig ligt.
Klopt. Mijn hout ligt gewoon buiten in 2 houthokken. Dat hoef je met pellets of briketten niet te proberen, want die vallen gewoon uit elkaar als het vochtig wordt.
Mn pa heeft een grote speksteen kachel, bijna 100% speksteen op het verbrandingsgedeelte na.
Hij heeft CV leidingen erdoor lopen, heel het huis blijft na 1x stoken 24 uur op 20-22 graden.
Alleen als het erg koud is brand hij in de ochtend en in de avond 1 keer.
Dat is wat ieder voor zich wil. Ik heb een normale kachel met speksteen bekleed (deze om precies te zijn: http://www.hrhoutkachels.nl/60,nl_haas-sohn-kuopio.html ) maar dat komt er bij ons niemand langdurig thuis is. Ik wil namelijk helemaal geen woning die 24uur lang 20 a 22 graden is, ik wil warmte op het moment dat ik het wil hebben en een echte speksteen kachel heeft veel te lang nodig om op te warmen als je onregelmatig thuis bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Klopt, voordat hij warmte afgeeft ben je wel een 45-60 minuten verder.

Ik ga volledig mee met je, daarom zou ik liever een pelletkachel willen, snel warm, en de restwarmte word gebruikt voor cv en warmwater.
Houtkachel is denk ik wel meer sfeervoller dan pellet, kga binnenkort denk eens kijken bij zo'n pelletkachelboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Een pelletkachel of speksteenkachel zullen voor veel mensen misschien nog 'raar' zijn. Heeft iemand een idee wat zoiets met de verkoopwaarde, of in ieder geval het verkoopgemak, van je huis doet?

Ik weet dat van onze zonnestroompanelen ook niet, maar die ruk ik redelijk makkelijk van het dak als blijkt dat ze de verkoop van het huis zouden belemmeren. Met zo'n speksteenkachel van 1000kg gaat dat toch een stuk minder makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:03:
En dan moet de kamer nog mee op gaan warmen.
Ik ga volledig mee met je, daarom zou ik liever een pelletkachel willen, snel warm, en de restwarmte word gebruikt voor cv en warmwater.Houtkachel is denk ik wel meer sfeervoller dan pellet, kga binnenkort denk eens kijken bij zo'n pelletkachelboer.
Pellets zijn echter wel 2 x zo duur als gewoon stookhout, en tevens ben je dan weer afhankelijk van een leverancier die je tijdens de winter komt bevoorraden (tenzij je in 1 keer 2500Kg pellets droog op kunt slaan, maar het merendeel van de mensen zal dat niet kunnen denk ik)

Niks lekkerder dan als het buiten 10 grd vriest, er een paar blokken extra op te gooien en dan op een gegeven moment van ellende de buitendeur open te moeten gooien omdat het binnen 31 graden is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Inderdaad, wat ik weet is dat mn pa dat tijdens de aanschaf heeft gevraagd.
Ze kunnen hem compleet weer uit elkaar halen, dan de blokken schoonmaken en ergens anders weer netjes in elkaar zetten. Schijnt vrij simpel te zijn door "zachte" voeg tov speksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Ik ga volledig mee met je, daarom zou ik liever een pelletkachel willen, snel warm, en de restwarmte word gebruikt voor cv en warmwater.
Houtkachel is denk ik wel meer sfeervoller dan pellet, kga binnenkort denk eens kijken bij zo'n pelletkachelboer.
Heren Een goede pellet kachel heeft de volgende eigenschappen:
1een zo natuurlijk mogelijke vlam (net als een houtkachel).
2 een zeer stille ventilator want dat heeft er met veel pelletkachels nog wel aan.
3 een goede warmte afgifte.
4 de opstart tijd is 15 min tot 20min

kwaliteits pellets worden gemaakt van 2 soorten hout.
De grootste van europa is Edil kamin. een goed en betrouwbaar merk.Bestaat al 40jaar.
ze hebben ook verschillende modellen welke je op de cv aan kunt sluiten.
En met afstands bediening.

binnen kort meer hier over op onze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 22:09
AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:13:
[...]

En dan moet de kamer nog mee op gaan warmen.

[...]

Pellets zijn echter wel 2 x zo duur als gewoon stookhout, en tevens ben je dan weer afhankelijk van een leverancier die je tijdens de winter komt bevoorraden (tenzij je in 1 keer 2500Kg pellets droog op kunt slaan, maar het merendeel van de mensen zal dat niet kunnen denk ik)

Niks lekkerder dan als het buiten 10 grd vriest, er een paar blokken extra op te gooien en dan op een gegeven moment van ellende de buitendeur open te moeten gooien omdat het binnen 31 graden is :D
2500kg?
afgelopen jaar heb ik 1500kg pellets besteld, aan de deur gebracht in handige zakken van 10kg
ik heb hier nog zeker 100kg van over.
Ik heb een eindwoning bj 1950

Duur? voor een pallet pellets 100 zakken van 10kg betaal je 234 euro, aan de deur geleverd

Overigens de doorvoer heb ik hier gewoon boven bij de deur aan de voorkant van het huis, mijn overbuurman heeft de doorvoer in zijn gang,
Er is niemand die hier klaagt over stank of rook, dit valt echt reuze mee.

Te veel warmte in huis? dan stel ik de tijd van de aanvoer wat zuiniger in, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
master30 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:34:
2500kg?
afgelopen jaar heb ik 1500kg pellets besteld, aan de deur gebracht in handige zakken van 10kg
ik heb hier nog zeker 100kg van over.
Ik heb een eindwoning bj 1950
Men ging uit van een gemiddeld gebruik van 2500Kg. Er zijn ook mensen die maar 800m3 gas verbruiken.
Duur? voor een pallet pellets 100 zakken van 10kg betaal je 234 euro, aan de deur geleverd
Ik heb niet gezegd dat het duur is, wel dat het 2 x zo duur is t.o.v. 'normaal' stookhout.
Overigens de doorvoer heb ik hier gewoon boven bij de deur aan de voorkant van het huis, mijn overbuurman heeft de doorvoer in zijn gang,
Er is niemand die hier klaagt over stank of rook, dit valt echt reuze mee.
Dat er niemand klaagt wil niet zeggen dat je voldoet aan het bouwbesluit.
Te veel warmte in huis? dan stel ik de tijd van de aanvoer wat zuiniger in, scheelt ook weer.
Te veel? Kan mij niet warm genoeg zijn. Ik heb zelfs afgelopen week nog 2 maal de kachel aangehad, kan mij het schelen, kost toch bijna niks. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar in tegen koelt je woning niet zo snel af door z'n lange warmte afgifte.
Dus de opwarmtijd is geen probleem omdat de woonkamer nog lekker op temperatuur is van de vorige stookbeurt.

Trouwens hartje zomer en we hebben het over kachels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:51:
Daar in tegen koelt je woning niet zo snel af door z'n lange warmte afgifte.
Maar dat was het uitgangspunt dan ook niet.
Dus de opwarmtijd is geen probleem omdat de woonkamer nog lekker op temperatuur is van de vorige stookbeurt.
Overigens moet ik zeggen dat aangezien ik in een woning met betonnen muren woon, mijn hele woonkamer een beetje als speksteen fungeert. Het moet raar lopen wil het hartje winter binnen lager dan 15 graden worden. Meestal als ik s'avonds naar bed (woonkamer/keuken zijn dan 23 of 24 grd) ga en smorgens opsta is het alsnog 20 grd en als ik na mijn werk thuiskom vaak nog 16 a 17 graden. Binnen een uur zit ik dan weer op 23 grd.
Nope, duurzame energie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie anders heel wat soorten kachels voorbij komen.
AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:00:
Maar dat was het uitgangspunt dan ook niet.
Zeker wel, ik reageerde op de post van Piet dat een opwarmtijd van 45 minuten geen nadeel hoeft te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-07-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:11:
Ik zie anders heel wat soorten kachels voorbij komen.
Tot nu toe toch alleen de duurzame varianten? Zolang er maar geen gas, kolen of oliekachels voorbijkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gas, kolen, olie :?
Heb je mij niet zien schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:15:
Gas, kolen, olie :?
Heb je mij niet zien schrijven.
Klopt, maar je schreef in reactie op mijn stelling dat we het over duurzame energie hadden 'dat er anders heel wat soorten kachels voorbij kwamen'. Wat voor kachel bedoelde je daar dan mee aangezien je blijkbaar wilde aangeven dat we het niet over duurzame energie hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Pellet, speksteen, finoven allemaal met duurzaam hout gestookt natuurlijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-07-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:22:
Pellet, speksteen, finoven allemaal met duurzaam hout gestookt natuurlijk :)
En wat is daar niet duurzaam aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:26:
[...]

En wat is daar niet duurzaam aan?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Exact.

Je geeft eerst aan dat we het niet over duurzame energie hebben omdat je aardig wat type kachels voorbij ziet komen, en op mijn stelling dat zolang we het niet over 'gas, kolen of olie kachels hebben' we het wel over duurzame energie hebben en mijn tegenvraag over welke niet duurzame energie kachel jij het dan hebt kom je als voorbeeld terug met 'echte' duurzame energie kachels.

Ja, dan wordt het ietwat onoverzichtelijk... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 21:42:
[...]

Exact.

Je geeft eerst aan dat we het niet over duurzame energie hebben omdat je aardig wat type kachels voorbij ziet komen,
- Waar geef ik aan dan dat jij het niet over duurzame energie hebt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 22:12:
- Waar geef ik aan dan dat jij het niet over duurzame energie hebt dan?
Dat suggereer je hier: Speksteenkachel in "Duurzame Energie deel 18" en dat in combinatie met voorgaande posts waarin ik stel dat we het gewoon over duurzame energie hebben.

Maar dit word een gebed zonder end en dat komt het topic niet ten goede. Ik beëindig hierbij dit verschil van mening (niet te verwarren met ruzie of wat dan ook) en zal er ook verder niet op ingaan, zodat de focus zich weer kan richten op 'duurzame energie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zei alleen "Hartje zomer hebben we het over kachels"
Jou reaktie daarop was "nope duurzame energie'

Er staat nergens dat ik een kachel niet duurzaam vindt.
Maar goed even goeie vrienden hoor, verder met het topic dan maar *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Als houtstokers onder elkaar kunnen we wel wat hebben he... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

AllesKan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 22:28:
[...]

Als houtstokers onder elkaar kunnen we wel wat hebben he... ;)
Van dik hout zaagt men planken? ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 23:06:
[...]

Van dik hout zaagt men planken? ;)
Houten hart? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 22:09
Speksteenkachel schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:51:
[...]

heb de pelletkachel vanavond weer lekker aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjonge, hier lekker de zon het huis laten verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Zou graag in de toekomst een combi hebben van bovenstaande 2.
Nog even sparen voor deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jullie moeten niet zo stoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Houtstokers zijn geen onrust stokers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 30-09 20:01
dan ken je mij nog niet!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 12:26

Terrestraeon

END OF LINE

Solar Garant schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:26:
[...]

...
kwaliteits pellets worden gemaakt van 2 soorten hout.
De grootste van europa is Edil kamin. een goed en betrouwbaar merk.Bestaat al 40jaar.
ze hebben ook verschillende modellen welke je op de cv aan kunt sluiten.
En met afstands bediening.

binnen kort meer hier over op onze site.
Ik heb nochtans een inbouwpelletkachel van EdilKamin.
We hebben hem 3 jaar en hebben al regelmatig iemand moeten laten komen vanwege problemen.
Zo was er een ratelende, en nadien zelfs schurende ventilator, verder nog een fout in het computertje, en is het dichtings..dinges dat voor de sluiting tussen de servicedeur en rookafvoerkanaal al doorgescheurd en een helft van afgevallen.

Ik denk, gezien mijn ervaring met deze kachel, dat er toch wel betere te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

[quote]Chris5488 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:02:
[...]

Ik heb nochtans een inbouwpelletkachel van EdilKamin.
We hebben hem 3 jaar en hebben al regelmatig iemand moeten laten komen vanwege problemen.
Zo was er een ratelende, en nadien zelfs schurende ventilator, verder nog een fout in het computertje, en is het dichtings..dinges dat voor de sluiting tussen de servicedeur en rookafvoerkanaal al doorgescheurd en een helft van afgevallen.

Ik denk, gezien mijn ervaring met deze kachel, dat er toch wel betere te vinden zijn.
[/quote

Ik weet dat er wel eens dingen gebeuren waar de gebruiker niet op zit te wachten maar ook met andere merken zeer zeker. Ik denk dan ook dat het meeste wel onder de garantie valt.
Pellet kachels is een nieuwe techniek die elk jaar steeds verder vebeterd word.
In Belgie bijvoorbeeld zijn ze heel wat verder dan hier. en daar word heel veel edilkamin verkocht.
Er staat mij iets van bij dat er idd. bepaalde modellen waren waar problemen mee ontstonden.
Welk model heb je als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houtstokers zijn geen onrust stokers
houtstokers doen het hernieuwbaar,
duurzaam is een marketing buzzword geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Een engels forum waarin de Enecsys mini-inverters besproekn worden

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet lullig bedoeld hoor,
maar is het niet zo, hoe meer componenten, hoe groter de faalkans ?
(hoe meer dc--ac omvorming, hoe meer verlies)
ik heb bij het steeds verder vergroten van de strings, nu een aantal omvormers als cold-standby,
en zo ga ik ook weer zonnesteek 2011 aanvragen, voor nog een extra omvormer.
(en 2 spare panelen)

misschien moeten we dat eens narekenen :
10x200Wp op een sb2100TL = +/- 4% omzettingsverlies
10x200Wp op 10x fem = ___% omzettingsverlies

/edit :
juli word een slechte maand, door de lage hellingshoek is het toch nog aan het meevallen(diffuus licht), maar bijv. de oostpanelen op 40 graden, doen het ongeveer even goed als de maand maart.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2011 09:58 . Reden: moeder natuur bepaald, in tokyo snappen ze dat nu en in den haag helemaal niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:52:
ik heb bij het steeds verder vergroten van de strings, nu een aantal omvormers als cold-standby,
en zo ga ik ook weer zonnesteek 2011 aanvragen, voor nog een extra omvormer.
(en 2 spare panelen)

misschien moeten we dat eens narekenen :
10x200Wp op een sb2100TL = +/- 4% omzettingsverlies
10x200Wp op 10x fem = ___% omzettingsverlies
Daar heb je wel een punt, maar daar tegenover staat dat op elk paneel het maximale eruit wordt gehaald.
En dat een kleine schaduw op moment x veel minder effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 09:52:
Ja, maar als er dan iets faalt, faalt niet direct je hele installatie.
Dat kun je afwegen tegen het verlies in DC-kabels, die in de meeste installaties een relatief lage spanning en een relatief hoge stroom voeren. En natuurlijk kun je in veel situaties winst hebben omdat beschaduwing slechts individuele panelen beïnvloedt, en niet een hele string. Da's geen makkelijke berekening.
/edit :
juli word een slechte maand, door de lage hellingshoek is het toch nog aan het meevallen(diffuus licht), maar bijv. de oostpanelen op 40 graden, doen het ongeveer even goed als de maand maart.
Een slechte maand zegt-ie? Juli 2011 zou ik - qua weer - het liefst willen schrappen uit de geschiedenisboeken c.q. plugwise-grafieken. Maar vlak juni ook niet uit qua slecht weer. Ik schat dat ik over juni en julie 2011 samen bijna 80kWh ben 'misgelopen' in vergelijking met wat ik op basis van het gemiddelde zou verwachten. Maar ja, het is een natuurproduct he.

Tegelijkertijd zit ik (te) veel achter de computer ivm de World Solar Challenge, dus ons verbruik zal wat hoger zijn. Ik heb zelfs een avond het elektrische kacheltje een uurtje of twee aan gehad omdat het tot onder de 18 graden was gezakt in onze woonkamer. Deze zogenaamde 'zomer' zal een flinke hap uit ons overschot nemen dit jaar.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2011 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Goed punt inderdaad, denk dat je dan beter bv een schaduwdeel wel met fem kan doen en de rest gewoon met een normale.
Ligt eraan wat de kosten zijn natuurlijk per paneel.

2000Wp 4% verlies = 8Wp x 10 = 80Wp totaal.
200Wp 4% verlies = 8Wp per paneel x 10 = 80Wp totaal.

Verschil is er niet, alleen kosten vershil waarschijnlijk.
Misschien een optie qua kosten als een deel van je panelen in de schaduw liggen sochtends of savonds.

/edit: rekenfoutje, dus conclusie klopt niet, net wakker 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Pietje NL op 31-07-2011 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:21:
2000Wp 4% verlies = 2Wp x 10 = 20Wp totaal.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Ja hoort andersom idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Volgens mij gewoon zo:

2000Wp 4% verlies = 80Wp totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Lekker wakker :) geen verschil dus.
Aangepast. _/-\o_
Blijft over de vraag wat het extra kost.

[ Voor 49% gewijzigd door Pietje NL op 31-07-2011 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:27:
Lekker wakker :) geen verschil dus.
Als dat verschil uit zou maken, zou ik morgen direct een volstrekt legale BTW-carrousel starten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Berekening is net iets anders, even datasheets opgezocht:

2000Wp 4% verlies = 8Wp x 10 = 80Wp totaal.
http://www.solaraccess.be...SB2100TL-DEN091727_EN.pdf

200Wp 6% verlies = 12Wp per paneel x 10 = 120Wp totaal.
http://www.enecsys.com/do...240W-60-UK_30.05.2011.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Bij die enecsys staat ook nog eens geen efficiency curve vermeld, en ik ben benieuwd naar de prijs per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:21:
[...]

Tegelijkertijd zit ik (te) veel achter de computer ivm de World Solar Challenge, dus ons verbruik zal wat hoger zijn.
Je hebt toch wel een zuinige pc? Mijn HP dc7900 SFF met E8400, 2x1GB en 160GB doet 39W idle.
Ik heb zelfs een avond het elektrische kacheltje een uurtje of twee aan gehad omdat het tot onder de 18 graden was gezakt in onze woonkamer. Deze zogenaamde 'zomer' zal een flinke hap uit ons overschot nemen dit jaar.
Mijn woonkamertemp komt rain or shine, winter or summer, niet onder 20graden.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ander verlies concept :
waar ik geen schaduw heb, heb ik strings van 1x10 tot 1x12 panelen op een tl omvormer.
waar dat risico wel is, heb ik steca 300 en 500 omvormers.
de grote strings bevallen erg goed, en de opbrengst in plugwise tov het vorige jaar bijzonder goed & veel meer.
kabelverliezen probeer ik te beperken door hoog dc voltage lage A (A is de kabel verliesfactor)
hier komt dan ook ineens de sma sb2100TL naar voren met een dc voltage van max 600 volt.
ongekend hoog, maar ook VPv start is ongekend laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PcDealer schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:04:
Je hebt toch wel een zuinig pc? Mijn HP dc7900 SFF met E84002x1GB en 160GB doet 39W idle.
HP laptop, 25-30W gemiddeld, tegen de 40W als ik aan het videobewerken ben o.i.d. Maar nu ik veel uren maak tikt het toch aan. ADSL-modem / NAS maken dan natuurlijk ook meer uren. Geeft allemaal niks, het geeft mooi weer dat 'dingen doen' energie kost, maar ik zie het gelijk terug in mijn grafiekjes in plugwise. Het drukt je echt met de neus op de feiten en dat is alleen maar goed.
Mijn woonkamertemp komt rain or shine, winter or summer, niet onder 20graden.
Ik heb het woningverwarmingsgedeelte van de CV-ketel 's zomers uit staan, dus toen het buiten een week lang 17 graden was zakte de woonkamertemp, daar is niet zo veel aan te doen. Ik had de keus: CV weer aan en een paar kuub fossiel aardgas verstoken of 4kWh uit ons zonnestroomoverschot halen, het is dus dat laatste geworden. Het was maar één avond nodig, dus zo erg is het allemaal niet.

Maar wat een !@#$%^&* zomer is het qua weer zeg :( Elke keer hoop je weer op een periode van bestendig, zonnig weer, maar elke keer wordt die hoop de bodem ingeslagen. Ik zal niet verrast zijn als ons zonnestroomoverschot (meestal zo'n 180-200kWh) er compleet aan gaat dit jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Wat zou efficenter zijn?
Elektrische kachel, of iets als een doorstroomboiler om cv water warm te maken?

Elektrisch is alleen de ruimte, boiler zou je hele cv installatie verwarmen.

[ Voor 27% gewijzigd door Pietje NL op 31-07-2011 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:45:
Wat zou efficenter zijn?
Elektrische kachel, of iets als een doorstroomboiler om cv water warm te maken?

Elektrisch is alleen de ruimte, boiler zou je hele cv installatie verwarmen.
De elektrische kachel, die energie komt met 100% rendement in je woonkamer, bij de cv heb je nog leidingverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
AllesKan schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:47:
[...]

De elektrische kachel, die energie komt met 100% rendement in je woonkamer, bij de cv heb je nog leidingverliezen.
leidingverlies heb je ook bij elektrische kachel. vanaf centrale naar je woning met div. conversies naar 230V...

enne... bij een nul-woning is het nut van CV_leidingen toch onderuitgehaald, door de lage energie-verliezen naar de omgeving. Hier draagt een leiding dan (in)direct bij aan de verwarming van de woning indien ongeisoleerd...

[ Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2011 12:02 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:01:
leidingverlies heb je ook bij elektrische kachel. vanaf centrale naar je woning met div. conversies naar 230V...
Klopt allemaal wel, maar hij vroeg wat efficienter was: een elektrische kachel of een elektrische doorstroomboiler om het cv water te verwarmen.

Bovendien ben je de eerste 10 graden die je het water opwarmt al 'kwijt' want een radiator die maar 25 graden wordt verwarmt voor geen meter.
enne... bij een nul-woning is het nut van CV_leidingen toch onderuitgehaald, door de lage energie-verliezen naar de omgeving. Hier draagt een leiding dan (in)direct bij aan de verwarming van de woning indien ongeisoleerd...
Waarom zou ik deels mijn zolder onvrijwillig mee willen verwarmen?

[ Voor 44% gewijzigd door AllesKan op 31-07-2011 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 31 juli 2011 @ 10:21:
Ik heb zelfs een avond het elektrische kacheltje een uurtje of twee aan gehad omdat het tot onder de 18 graden was gezakt in onze woonkamer.
??? verwarming aan ??

Wordt echt niet onder de 22 graden hier. Ik heb de SV kraan in april dichtgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
Op dit moment ben ik in Zuid-Afrika en in alle sloppenwijken (ook betere wijken trouwens, maar dat valt minder op) stikt het van de zonneboilers. Toen ik hier drie jaar geleden woonde verbaasde ik me al er niet meer waren het was toen echt sporadisch, maar nu heeft de overheid er een flinke subsidie opgezet het straatbeeld is in no-time compleet veranderd:
Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/24lvvcy.jpg
Zo ziet het er in bijna elke straat uit.

De eerlijkheid gebied te zeggen dat het niet alleen maar energiebesparing is. Ze worden in de sloppenwijk vooral gebruikt door mensen die nooit eerder warm water hadden. De andere kant is deze mensen hadden vroeger of later toch warm water gewild en in een land waar alle verwarming op elektriciteit gaat en er een elektriciteitstekort is... is dit natuurlijk een geweldige oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AllesKan schreef op zondag 31 juli 2011 @ 12:04:
[...]

Klopt allemaal wel, maar hij vroeg wat efficienter was: een elektrische kachel of een elektrische doorstroomboiler om het cv water te verwarmen.

Bovendien ben je de eerste 10 graden die je het water opwarmt al 'kwijt' want een radiator die maar 25 graden wordt verwarmt voor geen meter.

[...]

Waarom zou ik deels mijn zolder onvrijwillig mee willen verwarmen?
ligt aan je radiator... de lichte moderne varianten geven de warmte af ook al is het maar 25 (en de kamertemp 18). Je voelt het zelf niet, ivm je lichaamstemperatuur van ca 37 graden C :)

ik spreek over een nul-woning, daar is isolatie van de CV-leiding sowieso al eigenlijk overbodig door zeer lage uitstraling naar buiten. Evt. verlieswarmte gaat niet verloren maar draag bij aan de warmte IN de nulwoning.
In de krotten ;) waar 99% van Nederland (niet-luchtdichte, magere isolatie, dunne vloer/spouwmuur), daar is het isoleren van leidingen wel nodig, aangezien de verliezen vele malen hoger zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2011 13:58 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
NielsTn schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:48:
ligt aan je radiator... de lichte moderne varianten geven de warmte af ook al is het maar 25 (en de kamertemp 18). Je voelt het zelf niet, ivm je lichaamstemperatuur van ca 37 graden C :)

ik spreek over een nul-woning, daar is isolatie van de CV-leiding sowieso al eigenlijk overbodig door zeer lage uitstraling naar buiten. Evt. verlieswarmte gaat niet verloren maar draag bij aan de warmte IN de nulwoning.
In de krotten ;) waar 99% van Nederland (niet-luchtdichte, magere isolatie, dunne vloer/spouwmuur), daar is het isoleren van leidingen wel nodig, aangezien de verliezen vele malen hoger zijn.
Blijft nog steeds het feit dat een elektrische kachel efficienter is dan via een doorstroomboiler.je cv water op te warmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:00:
??? verwarming aan ??

Wordt echt niet onder de 22 graden hier. Ik heb de SV kraan in april dichtgedraaid.
Dan woon jij waarschijnlijk in een modern huis. Hier een huis uit 1926 wat op zich aardig in de isolatie zit maar nooit zo weinig warmte zal verliezen als een modern huis.

Wat misschien ook meespeelt: wij zijn er het grootste deel van de tijd niet, en ons elektriciteitsverbruik is ook heel laag. Dit betekent dat ons huis maar weinig restwarmte uit die hoek ontvangt. Hoeveel dat scheelt weet ik niet, maar als ik hoeveel er in sommige huidhoudens verbruikt denk ik wel eens "hebben jullie eigenlijk wel een CV-ketel nodig?"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb wat mogelijk sfeerverpestende berichten weggehaald, mocht je toevallig nuttige informatie missen daardoor heb je mijn excuses.
Mijn dank aan eenieder die een TR aanmaakte trouwens.

[ Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 31-07-2011 18:19 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
AllesKan schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:36:
[...]

Blijft nog steeds het feit dat een elektrische kachel efficienter is dan via een doorstroomboiler.je cv water op te warmen. :)
Ik moet de meetgegevens nog zien; 4 kwh electrisch is één m3 gas in een gascentrale en 1 euro stroom.

Voordat je CV ketel er een m3 gas door heeft gestookt zijn we een flinke stookpartij verder. Stellen dat het één beter is als het anders is wat kort door de bocht, al snap ik goed dat je kiest voor je zonnestroom overschot.

@ Sprite: thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
SpiceWorm schreef op zondag 31 juli 2011 @ 19:26:
Ik moet de meetgegevens nog zien; 4 kwh electrisch is één m3 gas in een gascentrale en 1 euro stroom.

Voordat je CV ketel er een m3 gas door heeft gestookt zijn we een flinke stookpartij verder. Stellen dat het één beter is als het anders is wat kort door de bocht, als snap ik goed dat je kiest voor je zonnestroom overschot.
Het ging niet om de vergelijking elektrisch kacheltje versus gas-cv maar om elektrisch kacheltje versus elektrische doorstroomboiler om je cv-water mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op zondag 31 juli 2011 @ 17:09:
[...]

Dan woon jij waarschijnlijk in een modern huis. Hier een huis uit 1926 wat op zich aardig in de isolatie zit maar nooit zo weinig warmte zal verliezen als een modern huis.
Ik heb een Label A uit eind 2004. Het valt me op: alle cd-leidingen in de vloer en bij mijn ouderlijk huis uit begin '80 zijn ze later tegen het plafond retrofitted en in de bijkeuken geïsoleerd.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
even de standen genoteerd, voor juli 2011 is het verwacht treurenswaardig: 115,94 kWh/kWp (198,26 kWh) gebakken.
gasverbruik weer een maand 0 (en woonkamer toch nog gewoon op 20-21graden C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Er is (al een paar keer) een link langsgekomen naar een site waar je je breedte/hoogtegraad opgeeft, en die dan automatisch de optimale helling en hoek voor de panelen geeft. En waarbij je een andere hoek kunt opgeven, en dat hij dan die helling uitrekent. En uitrekent wat de instraling is t.o.v. het optimum. Ik geloof dat je ook grafiekjes per maand kon maken, etc.
Ik kan de link niet meer vinden - is er iemand die me daarmee kan helpen?
Pagina: 1 ... 105 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.