Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
http://www.energiebusines...e-zonne-energiemarkt-uit/

Mijn post waarin ik op twee vertaal blunders wijs is weggehaald zonder bedankje. Ze hebben inmiddels één domme vertaalfout gecorrigeerd.

Maar ze hebben nog steeds een andere vertaalfout niet hersteld die daar nog steeds staat te prijken. Die begrijp je pas als je de marktcondities wat beter leert kennen...

Ach ... er zijn ergere dingen. :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:30:
[...]

Kan je de volle 3,9m gebruiken? Zit daar nog wat speling op? Zou mooi zijn als je daar 2 panelen van 1,956m zou kunnen plaatsen. 0,99m breed. Kan je er in totaal wel 8 van 280Wp plaatsen met een hh van 15o.
Het kan nog extremer. 5 panelen oost gericht, 5 panelen west gericht,15o, portrait. Heb je nog net een paadje van 40 cm om over te lopen maar wel 2800Wp op je dak met een gelijkmatigere momentane opbrengst gedurende de dag. Met de huidige prijzen...............
Waarom 280Wp? Tegenwoordig zijn ze ook van 290Wp of zelfs 300Wp.
De Poly JYP 290Wp Kingsun panelen zijn 1950 x 990 x 50mm en heb ik al aan een aantal klanten mogen leveren. zie foto van laatst.
Bij die oost-west opstelling heb je wel 2 omvormers nodig (wat ongunstig is voor de prijs) of wilde je het proberen met een Stecagrid 2000, Power one 3600 of de Kostal piko 3.6 ? Niet echt ideaal.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
migjes schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:58:
@_JGC_
20 cm water. daar gaat geen grond folie tegen helpen.
sterker nog een grond folie zal het probleem alleen maar groter maken dan kan het water helemaal niet meer weg. ik zou ook geen pir/pur/xps/eps door elkaar gebruiken. die materiallen zullen op verschillende manieren gaan werken met alle gevolgen van dien.
De broodjesvloer die ik nu heb is uit 1978, is gewoon beton met een minimaal laagje EPS. Als ik PIR plaats zet ik dat tussen de liggers, die zijn gewoon van beton. Dat kleine laagje EPS hangt er dan met enige tussenruimte gewoon vrij boven.

Wat betreft dat water: dat is me verteld, heb het nog niet zelf kunnen zien. Vorig jaar wel onder de vloer geweest, was het gewoon vochtig, maar dat was hartje zomer. Sowieso heb ik een hele diepe kruipruimte (80cm), dus misschien is het een optie om het eerst op te hogen met schelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_JGC_ schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:00:
[...]

De broodjesvloer die ik nu heb is uit 1978, is gewoon beton met een minimaal laagje EPS. Als ik PIR plaats zet ik dat tussen de liggers, die zijn gewoon van beton. Dat kleine laagje EPS hangt er dan met enige tussenruimte gewoon vrij boven.

Wat betreft dat water: dat is me verteld, heb het nog niet zelf kunnen zien. Vorig jaar wel onder de vloer geweest, was het gewoon vochtig, maar dat was hartje zomer. Sowieso heb ik een hele diepe kruipruimte (80cm), dus misschien is het een optie om het eerst op te hogen met schelpen.
Toen je vorig jaar in de kruipruimte was, heb je toevallig ook naar de ventilatie gekeken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

"........ het goddelijke witte vocht uit de koeientepels gaan trekken"

Poldermans hoe kom je er weer op, prachtige zinsnede :)
http://www.polderpv.nl/ni...2011_zonnemelk_Varsseveld

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 26-07-2011 13:10 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:09:
"........ het goddelijke witte vocht uit de koeientepels gaan trekken"

Poldermans hoe kom je er weer op, prachtige zinsnede :)
http://www.polderpv.nl/ni...2011_zonnemelk_Varsseveld
... komkommertijd ... :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Erasmo schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:07:
[...]

Toen je vorig jaar in de kruipruimte was, heb je toevallig ook naar de ventilatie gekeken?
Het waait als de ziekte onder de kruipruimte, dus met ventilatie zit het wel goed. Het grondwater staat hier redelijk hoog, en in combinatie met een diepe kruipruimte heb je er dan snel water in staan. De buren hebben het ook... Deze week maar eens controleren of die ventilatieroosters niet verstopt zitten.

De woningbouwvereniging heeft bij het huis van mijn andere buren Drowa in de kruipruimte laten strooien. Volgens de woningbouwvereniging ging dat gigantisch schelen qua stookkosten, maar het blijkt gewoon geen verschil te maken, waarschijnlijk hebben ze bij Tonzon toch gelijk wat dat betreft.

Het water komt ook niet de kruipruimte inlopen ofzo, het komt gewoon omhoog uit de grond. Als je die folie goed neerlegt gaat het dan ook gewoon drijven ipv dat het onder water komt te staan. Dat laatste is wat je gewoon moet vermijden, want dan krijg je het water nooit weer weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 13:00:
[...]
Waarom 280Wp? Tegenwoordig zijn ze ook van 290Wp of zelfs 300Wp.
De Poly JYP 290Wp Kingsun panelen zijn 1950 x 990 x 50mm en heb ik al aan een aantal klanten mogen leveren. zie foto van laatst.
Bij die oost-west opstelling heb je wel 2 omvormers nodig (wat ongunstig is voor de prijs) of wilde je het proberen met een Stecagrid 2000, Power one 3600 of de Kostal piko 3.6 ? Niet echt ideaal.
Ik zal later even meten wat de hoek is die het vlak maakt tov zuid. Dit zit tussen de 10 a 15 graden.
Een hoog bouwwerk heb ik liever niet. Een oost west opstelling heeft inderdaad als nadeel de impact op de omvormer. Het liefst zou ik een SMA 1600 of 2100 toepassen, een Steca 1900 kan wel 2 arrays aan. Echter de prijs valt dan wel hoger uit (denk ik). Er moet van die 3,9 meter een rand af ter hoogte van de installatie aan de voorkant. Aan de achterkant ligt er een nok zoals bij een pannendak wellicht kan ik daar iets dichterbij komen. In ieder geval de achtergrond van de 15 graden is ook dat ik dan dichter bij de rand kan uitkomen.

Ik geloof dat het ontwerp ook zo kan: 4 rijen bij een hh van 15 graden en afmetingen van ongeveer 1.66 x 1 meter per paneel. ( 8 x 250Wp -> 2000 Wp) Yingly panda of Suntech blackpearl gaat dat met een 2100tl?

Maar belangrijk is ook wat de oplossing kost om de array's 40cm omhoog te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 14:24:
[...]

Ik zal later even meten wat de hoek is die het vlak maakt tov zuid. Dit zit tussen de 10 a 15 graden.
Een hoog bouwwerk heb ik liever niet. Een oost west opstelling heeft inderdaad als nadeel de impact op de omvormer. Het liefst zou ik een SMA 1600 of 2100 toepassen, een Steca 1900 kan wel 2 arrays aan. Echter de prijs valt dan wel hoger uit (denk ik). Er moet van die 3,9 meter een rand af ter hoogte van de installatie aan de voorkant. Aan de achterkant ligt er een nok zoals bij een pannendak wellicht kan ik daar iets dichterbij komen. In ieder geval de achtergrond van de 15 graden is ook dat ik dan dichter bij de rand kan uitkomen.

Ik geloof dat het ontwerp ook zo kan: 4 rijen bij een hh van 15 graden en afmetingen van ongeveer 1.66 x 1 meter per paneel. ( 8 x 250Wp -> 2000 Wp) Yingly panda of Suntech blackpearl gaat dat met een 2100tl?

Maar belangrijk is ook wat de oplossing kost om de array's 40cm omhoog te krijgen.
Yingli Panda's zijn zelfs leverbaar in de 260 variant. 8 stuks gaat uitstekend op een 2100TL. Binnenkort lever ik er zelfs 9 icm een 2100TL. Panda's liggen qua prijs wel iets hoger dan de Black Pearls. De laatste krijgen dezelfde prijsstelling als alle niet Pluto polys van Suntech.
Prijs voor 40 cm extra hoogte is een beetje afhankelijk van wat de opstelling wordt; portrait of landscape maar zal je zeker niet de kop kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door ZonneStroom op 26-07-2011 16:32 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 16:26:
Prijs voor 40 cm extra hoogte is een beetje afhankelijk van wat de opstelling wordt; portrait of landscape maar zal je zeker niet de kop kosten.
Ik denk 4 rijen van 2 stuks landscape onder een hh van 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Pietje NL schreef op zondag 24 juli 2011 @ 19:53:
Iemand hier een manier om vanuit een soladin 600 de data automatisch naar http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ te sturen?
Ik heb al een datakabel voor de soladin.
Heb al een en ander geprobeerd, maar het lijkt erop dat er geen "out of the box" oplossing is.
Heb ook een programmaatje geschreven. www.mijnzon.info.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-10 09:47
Die probeer ik, maar met de officiele soladin600 werkt hij wel maar met jouw programma wil hij geen contact krijgen met de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Ik hoop binnen enkele maanden een nieuwe versie van solget gereed te hebben waar dat mee kan. Is wel linux.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop het liever niet los natuurlijk, maar dit zou een aanbieding zijn (DM).
Wat mag een nieuwe SMA 2100 tl kosten?

Moet wel een beetje de moeite zijn natuurlijk.
Heb wel een beetje moeite er met mijn tengels vanaf te blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1170 incl. eurie ongeveer voor een 2100tl
`t is een superomvormer met groot bereik
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/mppp.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2011 21:50 . Reden: ik knuffel hem dagelijks ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Speksteenkachel schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 11:39:
[...]

Bedoel je het bijladen van je accu's middels je PV?
Zo ja misschien heb je iets aan onderstaande battery monitor.

http://www.stroomwinkel.n...rij-monitor-bmv-600s.aspx
Ik bedoel mensen zoals hier op het forum die een installatie op het dak hebben liggen en hun dataloge online op internet plaatsen, Sommige grid omvormers hebben een lan ethernet aansluiting met een webbrowser waarmee het mogelijk is om online je laad gegevens te delen met andere.

Zulke linken zoek ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-10-2022

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

DC beveiliging 704VDC, is de installatie automaat (1p+N, C-kar, 10A) hiervoor geschikt.

Ik kreeg vandaag op mijn werk te maken met een vraag over een certificaat, getest volgens 1.000VDC.

De beste man had 2 strings (geen gegevens), elk 22x van elk 32VDC, dus 704VDC en max 8A.
Alleen hij wilde daarvoor een certificaat hebben, dat eea 1000VDC aankan.
Hij beschermde het circuit dus VOOR de omvormer.

Weet iemand of dit klopt?
Dat je hiervoor speciale automaten nodig hebt?

btw, ik zie meer en meer tekeningen onder mijn neus, met PV oplossingen, warmtepompen etc etc,
verwijzing naar website is mijn LinkedIn profiel.

850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:47:
[afbeelding]
De Power One Aurora PVI2000 indoor is ook een hele mooie omvormer met flink bereik, mooi display (mooier dan die van de sb2100), lekker plat en licht (6kg), goed rendement, prima op een pc aan te sluiten zonder piggybacks en sunnybeams erbij te moeten kopen en een stuk goedkoper dan SMA.
950 euro incl. btw.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Pietje NL schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:10:
Die probeer ik, maar met de officiele soladin600 werkt hij wel maar met jouw programma wil hij geen contact krijgen met de omvormer.
Dit is eens weer wat nieuws.
Kun je iets specifieker zijn omtrent de verbindingen etc.
Mail mij maar even als je wilt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
LEX63 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:56:
[...]

Ik bedoel mensen zoals hier op het forum die een installatie op het dak hebben liggen en hun dataloge online op internet plaatsen, Sommige grid omvormers hebben een lan ethernet aansluiting met een webbrowser waarmee het mogelijk is om online je laad gegevens te delen met andere.

Bedoel je iets als : http://www.pv-solar24.info/ ?
of zoals sommige iets bijhouden via : http://www.zonnestroomopbrengst.eu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
andere sites voor PV_logging:
pachube.com
pvoutput.org
exosite.com
zonPHP
jSunnyReports

als je omvormer een ethernet-kaart heeft, mag je ook nog hopen dat je producent het data-formaat (zeg maar de volgorde waarin b.v. actueel vermogen, totale yield/opbrengst etc. over het lijntje stuurt) openbaar maakt.
Of je bent gebonden aan het laten draaien van een klein PC-tje met veel leverancier-eigen software.

anderzijds, low-energy, low budget: een microcontroller a la Arduino/Freeduino kan al voldoende zijn i.c.m. een kWh-meter (met S0-signaal) om leuke statistieken te loggen.

[ Voor 74% gewijzigd door NielsTn op 27-07-2011 09:37 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:14
@TLer
10 cm eps = goed.
(ik heb zelf 5 cm eps en vloerverwarming = niet goed :( )
ik zou zelf die laag niet dikker maken. warmte gaat namenlijk omhoog en je hoeft allen de kou tegen te houden.
maar als je echt wil. het heeft wel zin maar alleen minder als de kosten die je er in stopt.
tenzij je het zelf doet natuurlijk. (is allemaal goed te doen alleen wel een flike klus.)

makkelijkste bij dat soort vloeren is gewoon 5 cm eps of meer tegen het eps te plakken (oppassen dat je de goede lijm gebruikt die de eps niet smelt.)

de gaten met de buizen kun je met pur volspuiten.
koop wel een pur spuitbus die ook op zijn kop kan spuiten.

tonzon folie.
ik vind het maar duur spul voor een beetje plastic zak. maar ja soms moet je het wel gebruiken omdat je niet anders kan. pas wel op dat je de ontluchtings-gaten niet dicht maakt met dat spul.

vocht.
waarschijnlijk is het water van de tuin wat niet weg kan zakken in de klei en dan het zand in stroomt van de fundering. valt niet veel aan te doen behalve de schelpen methode. maar dat aanpakken heeft meer zin als je isolatie dikker maken. (wel eerst de isolatie dikker maken als je dat wil, want het werkt prettiger op het zand dan op een laag scherpe schelpen.)
Ik denk dat ik de isolatie overal gelijk ga maken zodat het overal minimaal 15 cm dik is. Ik wil sowieso het dak van een uitbouw nog na isoleren (Rw 2,5) met PUR of PIR platen. Via marktplaats kan je redelijk goedkoop aan isolatie materiaal komen heb ik al gezien. Volgens mij kan ik deze platen ook gewoon onder de vloer gebruiken. Ventilatie gaten zijn vrij en schoon heb ik al gezien.

Vocht lijkt inderdaad vanuit de tuin te komen. Ik denk dat ik er 'gewoon' Torzon gronddoek neer ga leggen. Lijkt mij praktischer als schelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master30
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 22:09
Misschien wat voor een lezer hier?

In september starten de opnamen voor Klusjerijk!, een nieuw televisieprogramma, dat vanaf december bij RTL4 wordt uitgezonden. Vijf gezinnen uit vijf verschillende gemeenten gaan daarin de uitdaging aan om hun energierekening fors omlaag te brengen. Het gezin dat ’t beste resultaat behaalt en bovendien ‘t meeste enthousiasme weet los te maken voor energiebesparing bij anderen, wint de prijs: een bedrag van € 10.000.

http://klusjerijk.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 21:47:
Kijk wat je doet, nou heb ik die omvormer bestelt !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TLer schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:42:
Ik denk dat ik er 'gewoon' Torzon gronddoek neer ga leggen. Lijkt mij praktischer als schelpen.
Tonzon, Torzon, ik zou voor Tarzan gaan ;) beresterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

LEX63 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 09:05:
Wat ik zoek en leuk zou vinden dat zijn actuele laad gegeven datalogs, van pv systemen die vrij toegankelijk op een websites worden vermeld.

Wie weet er een paar links?
Misschien even in de startpost kijken?
En die van antonboonstra is natuurlijk het mooiste >:)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09 11:10

stegen

8710Wp

Het is het Elektronica forum, dus die van mij dan ook maar:

www.solarlink.nl

Grafieken zonder adobe flash, dus werkt ook op een Ipad/Iphone.
Gebaseerd op een microchip explorer 16 ( PIC24FJ256 ) met een SD kaart interface, en een Ethernet Pigtail.

Zelf de RS485 interface naar de SMA omvormer en instralingsmeter, en een RTC met supercap toegevoegd.

Website komt direct van het ontwikkelboardje, zonder tussenkomst van een andere server.
De AC Power meter wordt elke 2 seconden geupdate.
Grafieken zijn klikbaar, dus je kan van het maandoverzicht eenvoudig naar een dag grafiek, door op de balk te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

stegen schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:03:
Het is het Elektronica forum, dus die van mij dan ook maar:

www.solarlink.nl
Overbelast? Ik zie helemaal niets...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
antonboonstra schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:25:
[...]

Misschien even in de startpost kijken?

[...]

En die van antonboonstra is natuurlijk het mooiste >:)
inderdaad dit is dus wat ik zocht, actuele live gegevens bekijken "heel interessant"

Ik ga zelf ook aan data logging doen alleen is het bij mijn in ampères X gemiddeld 26 volt dus als ik 100 ampère per dag zou laden dan is dat 100x26=2600 watt.

Enig verschil is dat bij een pv grid installatie er nooit een overschot is aan energie en alles word geleverd aan het net.

Als bij mijn de accu's vol zijn word het teveel geproduceerde opbrengst omgezet in warmte wie weet kan ik het teveel geproduceerde energie omzetten in warmte voor een boiler. Ben mij hierover nog aan het informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Deze is ook nog wel interessant voor PV-loggin:

http://www.suninline.com/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@TLer
tonzon folie of schelpen wat jij wil het kan alle bij.
je fundering is van beton dus tonzon bodemfolie is geen probleem.
(is je fundering gemetseld gebruik dan geen bodemfolie. het vocht trekt dan je fundering in en zal daar verdampen en een beetje zout achter laten wat nog meer water aantrekt. door de jaren heen word dat zo erg dat de stuc laag op de beneden verdieping gewoon los laat. met dure reparatie kosten.)
ik zelf vind ademende systemen eigenlijk het prettigst.
ik slaap liever in een slaapzak dan een plastic zak. dit geld ook voor mijn huis.

@_JGC_
het drowa systeem heb ik ook niet begrepen.
je gooit je kruip ruimte vol met dat spul en dan blijft er op de belangrijkste plek waar je de isolatie wil hebben een kier over van een cm of 10.
kun je zien hoe hoog het grond water komt in je kruip ruimte? (aanslag op de fundering goed zichtbaar)
als dat onder je riolering/elektra/gas leidingen blijft kun je ook gewoon een bigbag witzand in de kruipruimte gooien en daar op schelpen of bodem folie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
LEX63 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 22:56:
[...]

Zoiets? http://morpheus.flitspaal.nl/graphs ?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:16:
Deze is ook nog wel interessant voor PV-loggin:

http://www.suninline.com/
Grafiek met 'Watt per uur' neem ik direct een stuk minder serieus.

En ik heb trouwens sowieso geen idee wat ik zie op die grafieken. Dat moet wel een aanzienlijk systeem zijn met opbrengsten van meer dan 2.000 kWh per maand.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 01-10 11:10
SasJo schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 23:34:
DC beveiliging 704VDC, is de installatie automaat (1p+N, C-kar, 10A) hiervoor geschikt.

Ik kreeg vandaag op mijn werk te maken met een vraag over een certificaat, getest volgens 1.000VDC.
Absoluut niet.
Als een normaal installatieautomaat afschakeld en er staat DC-spanning op dan is het maar de vraag of het niet aan elkaar smelt door vlamboog die je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 20:00

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:50:
[...]

En ik heb trouwens sowieso geen idee wat ik zie op die grafieken. Dat moet wel een aanzienlijk systeem zijn met opbrengsten van meer dan 2.000 kWh per maand.
Inderdaad. Meer dan 60 kWh per dag met 8 panelen.
8 panels online
now 1268 Watt
today 7.3 kWatt
|:(

Edit: @zonnigtype. Ik wilde op jouw site terugkijken in hoeverre juni 2011 een slechte maand was in vergelijking met voorgaande jaren, maar zag dat je de grafieken van mei en juni nog niet had bijgewerkt met de getallen van 2011. Ben je dit nog wel van plan? Ik zelf kan alleen maar met vorig jaar vergelijken, maar zo te zien was juni vorig jaar een vrij goede maand.

[ Voor 32% gewijzigd door antonboonstra op 27-07-2011 14:55 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Heel interessant.

Ik heb momenteel een paneel aangesloten van 75 watt bij een zonnige dag gemiddeld 22 ampere X26=572 watt per dag. Eerdaags 6x220 watt panelen dan word het wel wat anders :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
De schilder werkzaamheden schieten maar niet op slecht weer "regen" en twee weken uit de running vanwege een een pijnlijke brandwond op mijn knie wat heel langzaam heelt.

niet alles zit altijd mee in het leven. Hopelijk kan zondag de panelen het dak op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:50:
[...]

er zijn 9 huishoudens die daar hun PV (met soladin 600 omvormer) op laten loggen.
Qua inhoud over grafieken: ik zou zeggen PM de betreffende ontwikkelaar. Kan me voorstellen dat de eenheden (watt-uur / watt per uur etc) niet helder zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

LEX63 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 15:07:
De schilder werkzaamheden schieten maar niet op slecht weer "regen" en twee weken uit de running vanwege een een pijnlijke brandwond op mijn knie wat heel langzaam heelt.

niet alles zit altijd mee in het leven. Hopelijk kan zondag de panelen het dak op?
Ik ben wel benieuwd naar wat voor boot je nu eigenlijk hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
master30 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:02:
Misschien wat voor een lezer hier?

In september starten de opnamen voor Klusjerijk!, een nieuw televisieprogramma, dat vanaf december bij RTL4 wordt uitgezonden. Vijf gezinnen uit vijf verschillende gemeenten gaan daarin de uitdaging aan om hun energierekening fors omlaag te brengen. Het gezin dat ’t beste resultaat behaalt en bovendien ‘t meeste enthousiasme weet los te maken voor energiebesparing bij anderen, wint de prijs: een bedrag van € 10.000.

http://klusjerijk.eu/
Niet echt een nieuw televisie programma. Zie deze en deze post.
Maar hoe meer kijkers hoe beter. RTL4 kan wat dat betreft meer mensen bereiken dan voorheen de provincie Zeeland en Noord-Brabant via hun regionale zenders.

Zojuist is de Endinet meteropnemer langs geweest omdat dat de enige manier is om mijn meterstanden te registereren (via website gaat t blijkbaar niet).
Ik heb daltarief 1550kwh, piektarief 642kwh en teruglevertarief 1927kwh. Dit betekent dat ik op dit moment 265kWh zou moeten afrekenen.
De laatste keer dat de meterstanden waren opgenomen was op 2 september 2010 toen ik een nieuwe meter kreeg die ook teruglevering kon registreren.
Ik heb dezelfde standen nogmaals opgeschreven, een foto genomen een beschrijving van het uiterlijk van de meteropnemer en het kenteken van zijn auto op papier gezet, just in case.

[ Voor 23% gewijzigd door HellevUUr op 27-07-2011 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Heeft iemand hier een uitleg of link voor de ombouw van de Cresta energiemeter?

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
migjes schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:41:
(is je fundering gemetseld gebruik dan geen bodemfolie. het vocht trekt dan je fundering in en zal daar verdampen en een beetje zout achter laten wat nog meer water aantrekt. door de jaren heen word dat zo erg dat de stuc laag op de beneden verdieping gewoon los laat. met dure reparatie kosten.)
Kun je dat wat nader toelichten? Ik heb een huis gefundeerd op staal, met gemetselde muren. Als ik de bodem van de kruipruimte afdek, dan kan ik me voorstellen dat de muren onderaan de fundering wat vaker wat vochtiger worden, maar hoger in de kruipruimte verwacht ik weinig verschil (de lucht die daar langs komt is droger, omdat er geen vocht uit de bodem wordt opgenomen). Maar hoe zorgt het zout in de fundering ervoor dat de stuclaag op de benedenverdieping eraf komt zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
aartw99 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:05:
Heeft iemand hier een uitleg of link voor de ombouw van de Cresta energiemeter?
hier al gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Bedankt voro de tip
op betreffendforum gezocht op cresta en wel iets gevonden over ombouwen maar geen details.
meer dan het omwisselen van een rode en bruine draad komt ik niet, geen foto oid.

Dan maar de schroevedraaier pakken..

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kavermeer
(wel uit gaande van een gemetselde gebakken stenen fundering. bij beton of beton/cement blokken is het niet zo.)
als grond water in de fundering trekt en daar verdampt laat het een beetje zout achter.
langzaam word dit steeds meer zout.
het zout zal het water omhoog zuigen.
en elk jaar een beetje hoger en langzaam maar zeker tot de eerste verdieping komen.
de muur voelt dan niet vochtig aan maar de stuc die laat wel los van de muur.
dit probleem zie je veel bij jaren 30 huizen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-09 13:50
aartw99 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 21:33:
Bedankt voro de tip
op betreffendforum gezocht op cresta en wel iets gevonden over ombouwen maar geen details.
meer dan het omwisselen van een rode en bruine draad komt ik niet, geen foto oid.

Dan maar de schroevedraaier pakken..
Dat is ook het enige wat je hoeft te doen, rood en bruin omwisselen. Succes met het open krijgen van de behuizing, ze hebben nogal aparte schroeven gebruikt welke ook erg diep liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

catchingfire schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 22:58:
[...]

Dat is ook het enige wat je hoeft te doen, rood en bruin omwisselen. Succes met het open krijgen van de behuizing, ze hebben nogal aparte schroeven gebruikt welke ook erg diep liggen...
Pak een oude platkop en frees het midden eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Dat is het soort huis waar ik het ook over heb (d.w.z. eind jaren 20). Hier zat de originele stuclaag er nog op, die vooral bij de plint los liet. Verder was de stuclaag erg zanderig en liet op wel meer plaatsen los.
Maar over wat voor snelheid moet je denken bij zo'n proces?
Overigens is het bij ons zo dat alle muren aan één kant tegen het zand aan liggen. Dus daar worden ze toch al nat. Of het dan nog uitmaakt wat je met de andere kant doet, dat vraag ik me af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

leonbong schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:58:
[...]

Absoluut niet.
Als een normaal installatieautomaat afschakeld en er staat DC-spanning op dan is het maar de vraag of het niet aan elkaar smelt door vlamboog die je krijgt.
Correct antwoord.
Ik vraag me trouwens af of er wel automaten bestaan van 700VDC/10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
antonboonstra schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:39:
[...]

Inderdaad. Meer dan 60 kWh per dag met 8 panelen.

[...]

|:(
Superdepuperpaneeltjes... >:)
Edit: @zonnigtype. Ik wilde op jouw site terugkijken in hoeverre juni 2011 een slechte maand was in vergelijking met voorgaande jaren, maar zag dat je de grafieken van mei en juni nog niet had bijgewerkt met de getallen van 2011. Ben je dit nog wel van plan? Ik zelf kan alleen maar met vorig jaar vergelijken, maar zo te zien was juni vorig jaar een vrij goede maand.
Wel van plan, maar vandaag ook weer hele dag aan de Engelse markt bezig geweest (staat inmiddels on-line, er is ook een Brabants bedrijf lekker bezig geweest daar, die ik zo tot een smakelijk persbericht probeer te verleiden... )

Laten we zeggen: "wat niet is kan nog komen". Stuur anders ff herinneringsmail, maar ook dat is geen garantie dat het verwerkingsproces hier fysieke resulaten zal genereren. 'Dinnetje heeft momenteel - volslagen terecht - weer de macht, we gaan van het weekend wandelen (ik ben nogal afwezig lately, is niet "duurzaam" voor de relatie... :X ). Dus: lucky one if you'll get an answer... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
migjes schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:41:
@_JGC_
het drowa systeem heb ik ook niet begrepen.
je gooit je kruip ruimte vol met dat spul en dan blijft er op de belangrijkste plek waar je de isolatie wil hebben een kier over van een cm of 10.
kun je zien hoe hoog het grond water komt in je kruip ruimte? (aanslag op de fundering goed zichtbaar)
als dat onder je riolering/elektra/gas leidingen blijft kun je ook gewoon een bigbag witzand in de kruipruimte gooien en daar op schelpen of bodem folie.
Mja, met Drowa sluit je de bodem af waardoor je geen last van vocht in de kruipruimte hebt. So far so good, maar wat Drowa helemaal fout doet, is dat de ventilatie in je kruipruimte zorgt voor koude lucht, die opgewarmd moet worden door je geisoleerde bodem. Aangezien die geisoleerd is en je vloer zelf niet, wordt die koude lucht opgewarmd met warmte uit je huis.
Wat doet Drowa dan om dat op te lossen? Juist, ja, die koude lucht weghalen: de ventilatieschachten dichtpurren, wat als gevolg heeft dat als je vocht in de kruipruimte krijgt, dat het nooit weer weg kan.

Ik heb gisteren het luik even opgetild om na al die regenachtige dagen te kijken hoe het met vocht staat: er ligt gewoon modder op de vloer en dat ziet er ook wel enigszins klam uit. Ik zie nu geen water staan. Komende herfst en winter maar eens beter bekijken. Isoleren van de kuipruimte zit er nu voor mij toch nog niet in, ben op de bovenverdieping stevig aan het verbouwen en dat schiet niet zo hard op. Eerst het ene afmaken, dan pas het andere, anders kom ik straks in het programma "Help, mijn Jan is klusser" :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Speksteenkachel schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 23:44:
[...]

Correct antwoord.
Ik vraag me trouwens af of er wel automaten bestaan van 700VDC/10A.
Hier worden o.a. verkocht
http://www.elektrobode.nl...0h-dc-installatieautomaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het gaan gebeuren...?

Ik heb de omvormer al betaald ... (Nigeria ofzo)

Ik heb een aardig aanbieding gehad voor Suntechies ad 1,50 Wp wat ik best goed vind.
En de steunen + 40 cm gaat ook wel lukken. Buiten de omvormer nog niets besteld.

Excl het nieuwe groepje in de meterkast (draad had ik al aangelegd) kom ik op bijna 2,20 Wp. ;)
Maar toegegeven het is maar een begroting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Wow, Liander reageert snel. Eén week na melding dat mijn meter niet terugdraait, komen ze al de meter vervangen. Maandagmiddag is het zo ver, dan kan ik ook terugleveren met saldering ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11-2018
SolarKing schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 00:06:
[...]

De Power One Aurora PVI2000 indoor is ook een hele mooie omvormer met flink bereik, mooi display (mooier dan die van de sb2100), lekker plat en licht (6kg), goed rendement, prima op een pc aan te sluiten zonder piggybacks en sunnybeams erbij te moeten kopen en een stuk goedkoper dan SMA.
950 euro incl. btw.
6 kilo? ik heb dan wel een iets groter type nodig maar dat weegt volgens de folder 7,5 kg en er hangt nu 70!! kg aan de muur te brommen, wat is dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Badger001 schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:20:
[...]

6 kilo? ik heb dan wel een iets groter type nodig maar dat weegt volgens de folder 7,5 kg en er hangt nu 70!! kg aan de muur te brommen, wat is dit nu?
Ik heb de Power One 2000 indoor hier liggen. De doos is net van een flatscreen tv en weegt inderdaad erg licht. Voor info over omvormers kun je beter de datasheets van de fabrikanten zelf opzoeken. Die kloppen bijna altijd.
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 10:43:
Ik heb een aardig aanbieding gehad voor Suntechies ad 1,50 Wp wat ik best goed vind.
En de steunen + 40 cm gaat ook wel lukken. Buiten de omvormer nog niets besteld.

Excl het nieuwe groepje in de meterkast (draad had ik al aangelegd) kom ik op bijna 2,20 Wp. ;)
Maar toegegeven het is maar een begroting..
Ik dacht dat ik je ook een hele scherpe aanbieding heb gegeven met Kingsun panelen of heb je geen interesse in Kingsun en alleen in Suntech ?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:34:
[...]
Ik heb de Power One 2000 indoor hier liggen. De doos is net van een flatscreen tv en weegt inderdaad erg licht. Voor info over omvormers kun je beter de datasheets van de fabrikanten zelf opzoeken. Die kloppen bijna altijd.
[...]
Ik dacht dat ik je ook een hele scherpe aanbieding heb gegeven met Kingsun panelen of heb je geen interesse in Kingsun en alleen in Suntech ?
De aanbieding is mooi (iets goedkoper). De maten zijn echter (iets) minder gunstig.
8 panelen ad 1.66 x 0.991 past met 15 graden hh (net hoop ik :) ).
Het merk maakt me niet uit zolang ik er vertrouwen in heb.

Moet wel zeggen dat ik graag had kunnen zeggen dat ik 8 panda's (Yingli) op mijn dak heb, maar dat zit er niet in. Met de 1.06 meter hoogte van de Kingsun kom ik net wat dak tekort om voor zonnekoninkjes te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2011 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kavermeer
het klinkt aardig als een verzoute fundering of vocht inslag door de voegen.
is de buiten kant afgevoegd met een platte voeg of met knipwerk?
helaas houd mijn kennis hier echt wel op.
wat ik je wel kan vertellen:
voor de fundering zijn er 2 oplossingen:
1. gatenboren om de +/- 30 cm en daar een flesje petrochemie's spul in laten druppelen wat zich bind met het zout en de kalk van de fundering.
2. een grijs achtig goedje tegen de fundering en onder de nieuwe stuclaag smeren.
beide methodes zijn niet zalig makend, maar je moet wat.
je moet wel stevige klusser zijn of anders maar eens kijken naar professionele hulp.

@_JGC_
ik snap.
ik heb net het badkamer project bijna afgerond. de glas plaat voor de douche staat nu op de slaapkamer.
ben er inclusief het plannen en bestellen 9 maanden mee bezig geweest. het jaar daarvoor heb ik de keuken gedaan en de huiskamer vloer+vloerverwarming. komend jaar gaat de isolatie + dakbedekking op de schop van het plat dak.
gelukkig bestaand het tv programma "help, mijn michiel is een klusser." niet. >:)
en gelukkig heeft mijn vrouw een zeer hoge waf-factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie ze staan, echter gaan niet tot 700VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

leonbong schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 13:58:
[...]Absoluut niet.
Als een normaal installatieautomaat afschakelt en er staat DC-spanning op dan is het maar de vraag of het niet aan elkaar smelt door vlamboog die je krijgt.
Ja dat dacht ik al, de specs geven aan max 80A per pole, ev polen in serie zetten levert iets meer op, maar voor 704V moet je er wel heel veel in serie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasJo

SasJo

1420Wp, 13,2GJ heatpipes

Het complete fotovoltaïsche beveiligingspakket.
interessant leesvoer (helaas -nog- bij de concurrent);

http://www02.abb.com/glob...ile/Solar+brochure+BE.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
Speksteenkachel schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:03:
[...]

Ze bestaan wel:
http://nl.farnell.com/abb...-1p-32a-1kv-dc/dp/1895104
http://nl.farnell.com/jsp...3D%26prevNValues%3D203775

Verder nog een hele rij:
http://www.alibaba.com/sh...v-dc-circuit-breaker.html
Al betwijfel ik hier het test gedeelte wel een beetje van.

Sowieso kun je wel het één en ander vinden in het buitenland:
http://advancetech.com.au...it-breaker-4-pole-1000vdc
http://www.ebay.com.au/it...n-polarized-/220786263270
http://e-metro.com.au/product.php?id_product=245

[ Voor 21% gewijzigd door FireWood op 28-07-2011 23:46 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SasJo schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:35:
Het complete fotovoltaïsche beveiligingspakket.
interessant leesvoer (helaas -nog- bij de concurrent);

http://www02.abb.com/glob...ile/Solar+brochure+BE.pdf
Wordt wel door meer grote partijen aan beveiligingen gewerkt. Zoals National Semiconductor:

http://www.solarmagic.com/en/news/2011jun08.html

(werkt aan totaalconcept om bij brand de hele zooi af te laten schakelen, tot op module niveau, "Orion" systeem, besproken in Photon van mei)

Maakt het allemaal wel prijziger natuurlijk, en hoe veel extra elektronica moet er wel niet bij komen? Meer elektronica is ook hoger risico op uitval, systeemfouten, levensduur problemen, etc. Ergens zal een balans gezocht moeten worden - of uit de praktijk volgen. Ik moet nog zien hoeveel systemen er in NL mee uitgerust zullen gaan worden. Vooral grote installaties denk ik.

Over "grote" installaties gesproken. De Italianen zijn echt helemaal leip geworden, de Contatore fotovoltaico scheurt maar verder als een op hol geslagen paard:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/contatore_fotovoltaico_28juli2011.gif

NB: in elf uur tijd sinds die laatste waarneming is er alweer 50 MWp bij gekomen... 7(8)7

... wanneer zullen ze door de 10 Gieg heen schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

zonnigtype schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:58:
[...]

(werkt aan totaalconcept om bij brand de hele zooi af te laten schakelen, tot op module niveau, "Orion" systeem, besproken in Photon van mei)
Gisteren mijn eerste FemToGrid installatie uitgevoerd. Vandaag wordt door de leverancier nog een update van software op de omvormer uitgevoerd .............remote
Hiermee is dus inderdaad to op module nivo de invoeding uitgeschakeld op het moment dat de omvormer uit is. Meerprijs /Wp €0,26 (incl btw) tov een omvormer met vergelijkbaar vermogen AC (2200W) maar dan zijn wel alle schaduwproblemen ondervangen, modulen hoeven niet meer gesorteerd op opbrengst, individuele monitoring middels Zigbee van alle panelen, verschillende hellinghoeken en orientatie maakt ook niet meer uit en nu dan aan het lijstje voordelen toegevoegd; uitschakelen invoeding op module niveau.
Ik ken nog geen andere systemen die dat doen.

Doordat er ook een stuurdraad bij zit die, doordat het pinnetje net iets korter is dan de + en de - draad, de optimizers uitschakeld, is dit een van de eerste systemen waarbij onder spanning de DC kabel kan worden losgetrokken worden zonder dat er een "lasboog" ontstaat.

Nadeel is nog wel dat de omvormer zelf een beetje zwaar is maar daar wordt aan gewerkt. Ook de optimizers worden nog eens de helft kleiner. Volgende stap is integratie met de junctionbox.

[ Voor 1% gewijzigd door ZonneStroom op 29-07-2011 07:50 . Reden: typo's ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een standaard 1,60 x 0,80 paneel, jammer dat het niet de maat is die ik zoek.

Prijzen zijn hier gepost: solargarant

Yingli Panda 1,76 euro/Wp is ook bepaald niet verkeerd.

Groene panelen, heeel groen. ;) Linkje
Ook in rood verkrijgbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 11:22
Belga solar mono 250w/p met micro inverter €660,00 2.64w/p geen omvormer nodig (link bericht hierboven)

Weet iemand hoe dat werkt?
Kan je dat dan zo installeren zonder extra elektra groepen,
steeds 2 x 250 wp op een bestaande groep.

[edit ter verduidelijking]
Bedoelde niet de werking van omvormer en panelen maar over het aansluiten op het elektra netwerk.

Stel je hebt 4 van die panelen op de dak, zou je dan 2 kabels het huis binnen krijgen die je dan in 2 stopcontacten kan steken die op verschillende elektra groepen zitten aangesloten.
Dit dan zonder de nadelen van warmte/ruimte van 2 omvormers en het laten aanleggen van een speciale elektra groep voor de PV.

[ Voor 48% gewijzigd door Wai_AM op 29-07-2011 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:09
Wai_AM schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:29:
Belga solar mono 250w/p met micro inverter €660,00 2.64w/p geen omvormer nodig (link bericht hierboven)

Weet iemand hoe dat werkt?
Kan je dat dan zo installeren zonder extra elektra groepen,
steeds 2 x 250 wp op een bestaande groep.
Hier staat de uitleg
http://www.zonpower.nl/phpbb/viewtopic.php?f=77&t=558

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Speksteenkachel schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:03:
[...]

Ik heb de catolgus van Sneider Electric doorgenomen en ze bestaan van sneider.
Je kan ook zoeken op scheepvaart zekeringen, daar wordt veel gewerkt met DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Wai_AM schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:29:
Voor deze prijs kan FemToGrid (100% NL) geleverd worden met Suntech, Yingli of ander A-merkpanelen inclusief bekabeling en bevestigingsmateriaal

[ Voor 44% gewijzigd door ZonneStroom op 29-07-2011 12:19 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
glambalk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:19:
[...]

Voor deze prijs kan FemToGrid (100% NL) geleverd worden met Suntech, Yingli of ander A-merkpanelen inclusief bekabeling en bevestigingsmateriaal
Heeft zo'n FemToGrid installatie ook de eigenschappen van de micro converter?
Quote van Sunpower forum:
Door gebruik te maken van speciale technologie, zitten er geen condensator-powerstacks meer in de omvormer. Daar door is de levensduur minstens 30 jaar is t.o.v. 10 jaar voor een stringomvormer !!

Er worden ook geen relais, contactoren, ventilatoren of andere mechanische componenten gebruikt waardoor de 30 jaar levensduur ook verzekerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sasjo, Firewood
Dank voor de info, bruikbare infromatie :)
leonbong schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:42:
Je kan ook zoeken op scheepvaart zekeringen, daar wordt veel gewerkt met DC.
Dat klopt, ik maak vanwege m'n werk veel elektrische besturingen voor cutter zuigers,
Hier wordt hoofdzakelijk 24VDC en 400VAC/230VAC gebruikt.
De automaten die gebruik worden zijn van Siemens de 5SY.. serie, de 2 polige variant kun je zowel gebruiken voor 230VAC alsmede 24-60VDC.
Scheelt weer in het aantal reservedelen :)

[ Voor 81% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-07-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JakeNL schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:28:
[...]

Heeft zo'n FemToGrid installatie ook de eigenschappen van de micro converter?
Quote van Sunpower forum:

[...]
Dat is een statement wat ik niet kan en wil onderschrijven. Er is maar weinig elektronica waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat het dertig jaar mee gaat.
FemTogrid geeft op de optimizers ook 20 jaar garantie. Ik ga vanmiddag nog bij ze langs en zal vragen of zij deze stelling kunnen onderschrijven.

Aan het Enecys systeem zit ook een nadeel; iedere omvormer zorgt voor een verhoging van het AC voltage omdat ze rechtstreeks op de AC invoeden. Dat kan zoals we recentlijk gezien hebben weleens voor problemen zorgen waarbij de miniomvormers zichzelf uitschakelen.
Groot voordeel blijft natuurlijk dat je bij hele kleine installaties toch een omvormer aan kan bieden.
Ik heb recentelijk een offerte uitgebracht voor een bouwbedrijf wat meedoet in een grotere aanbieden van een appartementen complex wat gerenoveerd gaat worden. Daarin willen ze de elektriciteit voor de luchtventialtie (iedere woning apart )gaan opwekken met voor elk appartement een eigen paneel van 235Wp en dus maar één omvormer.
Dan heb je de keuze uit Enecys of Aptronic

[ Voor 39% gewijzigd door ZonneStroom op 29-07-2011 12:43 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Wel een beetje eng, die laatste zin uit het Volkskrant artikel, waar de FemToGrid site zelf naar verwijst:
'Slaat het niet aan, dan kan het avontuur zomaar opeens voorbij zijn'
100%NL staat dan niet voor 'gegarandeerde' garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JakeNL schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:35:
Wel een beetje eng, die laatste zin uit het Volkskrant artikel, waar de FemToGrid site zelf naar verwijst:

[...]

100%NL staat dan niet voor 'gegarandeerde' garantie
Mee eens. Alleen wel een hele goeie service.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:30:
[...]

Dat is een statement wat ik niet kan en wil onderschrijven. Er is maar weinig elektronica waarvan met zekerheid gezegd kan worden dat het dertig jaar mee gaat.
FemTogrid geeft op de optimizers ook 20 jaar garantie. Ik ga vanmiddag nog bij ze langs en zal vragen of zij deze stelling kunnen onderschrijven.
FemTogrid heeft toch ook nog gewoon een stringinverter in huis staan, alleen is de string altijd op een konstante spanning. Geven ze daar ook 20 jaar garantie op ?
Anders moet je daar ook rekening mee houden met vervangingskosten na verloop van tijd.
glambalk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 12:30:
Aan het Enecys systeem zit ook een nadeel; iedere omvormer zorgt voor een verhoging van het AC voltage omdat ze rechtstreeks op de AC invoeden. Dat kan zoals we recentlijk gezien hebben weleens voor problemen zorgen waarbij de miniomvormers zichzelf uitschakelen.
Waar heb je dat recentelijk gezien? Ik ken het verhaal van Enecsys of Enphase mini inverters die elkaar uitschakelen niet. Lijkt me ook wel raar als je een mini inverter ontwikkeld waarbij ze elkaar uitschakelen, dat zou meteen opgemerkt worden door hun monitoringsystemen en tot ontevreden klanten leiden.
Wat ik wel opmerk is dat de bekabeling van zowel de Enecsys als de Enphase erg duur is en je die kosten wel moet meenemen bij de mini inverterprijs.
In Power to the People stond een stuk over de Enphase mini inverters met hoog rendement en zelfs 25 jaar garantie. Binnenkort zouden ze ook voor europa goed gekeurd zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door SolarKing op 29-07-2011 13:43 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Goed lezen. Zichzelf of elkaar uitschakelen is een hele wereld van verschil. Voor de rest zoeken in GOT naar GridFit (de voorloper van de nu door APtronics geproduceerde mini-inverter)

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:58:
De Italianen zijn echt helemaal leip geworden, de Contatore fotovoltaico scheurt maar verder als een op hol geslagen paard:
Zo uit de losse pols, heb je nog enig idee wanneer de Italianen de Duitsers gaan inhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

glambalk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:43:
Goed lezen. Zichzelf of elkaar uitschakelen is een hele wereld van verschil. Voor de rest zoeken in GOT naar GridFit (de voorloper van de nu door APtronics geproduceerde mini-inverter)
Jij had het over Enecsys, niet Gridfit. Geen dingen door elkaar halen.

[ Voor 7% gewijzigd door SolarKing op 29-07-2011 19:59 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Heren, kunnen we het rustig houden? dank u :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Mijne Heren,
Volgens mij zijn er wat onduidelijkheden over Enecsys.
De inverters leveren idd 230v direct doorgelust en zullen met het net in fase moeten lopen.
dit word dus ook gedaan.
op grotete installaties moet er een extra 3 fasen schakeling komen welke ook de fases bewaakt.

Ook is het juist zo dat deze inverters juist geschikt zijn voor grotere installaties, mede door dat ze moeiteloos tot 1400panelen kunnen doorschakelen.

Als je het op een kleine installatie bekijkt (prijs technisch) dan zijn de inverters duurder dan bv Steca of Soladin want ja die 2 merken doen het goed voor lage pv prijzen en 5 jaar garantie.
Maar die verkopen wij ook.

En wat is 100% NL dat boeit totaal niet. uiteindelijk word ook ziets weer ergens anders gemaakt,
en daar is niks mis mee.
Binnenkort weer een mooie actie met Suntech maak je borst maar nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Solar Garant schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:51:

Ook is het juist zo dat deze inverters juist geschikt zijn voor grotere installaties, mede door dat ze moeiteloos tot 1400panelen kunnen doorschakelen.
Kan je uitleggen hoe dat in ze werk gaat 1400 inverters op het grid aansluiten? Op de website van Enecsys zie ik daar geen uitleg over.
Overigens is het wel veel kabelwerk bij grotere installaties. Jammer dat ze het niet zo hebben gemaakt dat je de mini-inverters parallel door kan schakelen. Op die manier heb je alleen een extentie kabel nodig tussen de omvormers.

[ Voor 35% gewijzigd door ZonneStroom op 30-07-2011 07:49 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eric is pappa geworden van een mooie dochter,
ipv pakken met over-dure pampers, jagen we er nu eerlijke wasbare luiers doorheen op de hotfill.
ook hier wint de zonneboiler het weer van de pv.
de afvalberg is zo ook minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 08:48:
Feli! Dochters zijn cool \o/
ipv pakken met over-dure Pampers,
Die van het Kruidvat zijn als beste getest en gebuiken wij al jaren. Veeeeeeeel goedkoper en ook nog eens fijner dan Pampers.
jagen we er nu eerlijke wasbare luiers doorheen op de hotfill.
Native hotfill, of een voormenger? Ik heb ook een zonneboiler met HR++.

Aanvulling op PcDealer in "Wat betaal jij aan energie?"

Verbruik gemiddeld per dag.
Juni 2011
ElectriciteitGasWater
9,778kWh0,546m3489l

Juli 2011 tot en met heden
ElectriciteitGasWater
8,828kWh0,433m3342l

Hmmm, gas iets gestegen. Er was dan ook minder zon :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Native hotfill, of een voormenger? Ik heb ook een zonneboiler met HR++.
een qsolar 380 liter met een kneiter collector, met ernaast (op 1.5meter leiding) een electrolux/aeg hot&cold.
( EWH147310 W Hot Cold )
mengen doet ie zelf, hoe heter de zonneboiler, hoe meer koud hij bijmixed.(en andersom)
gewoon wassen temp instellen, en gaan, hij regelt het zelf verder.
nu de kraamzorg nog even uitleggen dat ze moet stoppen met keteltjes heet water voor de kruik op het gasfornuis, dat irriteert in mijn geval toch best wel heel erg, ze heeft al een halve kuub gas gebruikt,
schandalig is het.
en dan staat er ook nog een waterkoker, met -3888 kWh in reserve....

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Super, gefeliciteerd man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:14
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:19:
[...]

een qsolar 380 liter met een kneiter collector, met ernaast (op 1.5meter leiding) een electrolux/aeg hot&cold.
( EWH147310 W Hot Cold )
mengen doet ie zelf, hoe heter de zonneboiler, hoe meer koud hij bijmixed.(en andersom)
nu de kraamzorg nog even uitleggen dat ze moet stoppen met keteltjes heet water voor de kruik op het gasfornuis, dat irriteert in mijn geval toch best wel heel erg, ze heeft al een halve kuub gas gebruikt,
schandalig is het.
Van harte Eric! Nu leef je zeker even op een roze wolk.

Wat de kraamzorg betreft, ik zorgde ervoor dat ik niet thuis was. Gewoon werken en pas na de kraamzorgperiode de vrije dagen opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:19:
[...]

( EWH147310 W Hot Cold )
Ik ben AEG fan :)
Ik moet de Lava Bella van 20 jaar oud snel vervangen. Mijn Label B droger (55840) is nog zuiniger...

Ik wist niet dat AEG ook hotfills had. En dat is ook niet zo, dit betreft een Electrolux. Er zijn er een paar met warmwateraansluiting: http://www.kieskeurig.nl/...t=2599&min=82&max=2599&bs[f62329]=open&f62329[]=101002
schandalig is het.
Eerst warm water via de kraan en dan pas aan de kook brengen. Maar waarom heeft ze het nodig? Flesjes spoelde ik altijd af met heet water en eens in de paar dagen in kokend water. Met koud water afspoelen en in de koelkast bewaren.
Zie hier voor :)

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 30-07-2011 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Btw iemand ervaring met: http://www.co20.nl/
Staat precies op hoe ik het wil hebben, pellet/hout kachel met zonneboiler voor verwarming en heet water.
Alleen het zal in fase moeten gebeuren financieel gezien :(
Iemand een idee waar dan mee te beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pietje NL schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:50:

Iemand een idee waar dan mee te beginnen?
Wat direct het meeste rendement oplevert op korte termijn? In de zomer een houtkachel gaan stoken is raar :)
Maar diezelfde houtkachel kan in de winter weleens veel duurder worden qua aanschaf. Van een zonneboiler heb je het hele jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ipv pakken met over-dure pampers, jagen we er nu eerlijke wasbare luiers doorheen op de hotfill.
GEFELICITEERD! CONGRATZ! _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

eric is pappa geworden van een mooie dochter
Gefeliciteerd! Nummer 1, 2 of 3? Als je drie dochters hebt dan ga je door voor Vader van drie dochters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Gefeliciteerd. Wel even doorzetten met de luiers. Het is iets meer werk maar goed te doen. Onze kids (nu 16 en 19) hebben totaal naar schatting 8 pakken pampers gebruikt, vooral in vakanties en toen ze bijna zindelijk waren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:24

grimson

domeingrommer

Ha Eric,
Geniet er lekker van thuis, op het werk wil je niet zijn ;)

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ericplan schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:22:
[...]

Onze kids (nu 16 en 19) hebben totaal naar schatting 8 pakken pampers gebruikt, vooral in vakanties en toen ze bijna zindelijk waren.
Klinkt wat weinig. Per jaar, per kind, in totaal in hun hele leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd Eric.

Hier bevalt de Hot&Cold ook prima, heb toch warm water genoeg met de ZB en in de winter stookt de cv-houtkachel wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
glambalk schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 07:26:
[...]

Kan je uitleggen hoe dat in ze werk gaat 1400 inverters op het grid aansluiten? Op de website van Enecsys zie ik daar geen uitleg over.
Overigens is het wel veel kabelwerk bij grotere installaties. Jammer dat ze het niet zo hebben gemaakt dat je de mini-inverters parallel door kan schakelen. Op die manier heb je alleen een extentie kabel nodig tussen de omvormers.
Jazeker is niet moeilijk d.m.v een anti island regeling ,spannings bewaker, en fase monitor.
Enecsys heeft idd niet alles vermeld. maar is ook logisch.

Afhankelijk van het type kun je tot 16 single inverters op 1 kabel doorlussen en dan weer 16 op 1 enzovoort
ik heb hier schema,s van maar leg ik niet open en bloot op internet.

Het is juist minder werk met bekabeling want je hoeft alleen maar door te lussen.
En je hoeft geen rekening meer met de omvormer te houden.

Emphase bijvoorbeeld zit in Amerika zelfde werking als Enecsys die hebben complete mw installaties aangelegd evenals Enecsys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Gefeliciteerd !

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@TLer
10 cm eps = goed.
(ik heb zelf 5 cm eps en vloerverwarming = niet goed :( )
ik zou zelf die laag niet dikker maken. warmte gaat namenlijk omhoog en je hoeft allen de kou tegen te houden.
Dat warmte opstijgt is een populair misverstand: enkel warme lucht stijgt op. Warmtestroom (vaak in de vorm van warmtestraling) loopt van warm naar koud. Het is dus zeker relevant om je vloer te isoleren.
Kou tegen houden is een bewering zonder enige waarde. Koude en warmte houden zich aan de natuurkunde. Die natuurkunde leert ons dat het verdubbelen van de isolatiewaarde de warmtestroom halveert.

Daarom is het ook beter je vloer te isoleren dan je bodem te isoleren. Bodemisolatie is als een aanbouw isoleren maar wel altijd een raam in die aanbouw vol open hebben staan. Vloerisolatie is onderdeel van de thermische schil; deze onderbreken is altijd zonde.

@ Eric: gefeliciteerd! Ik hoop dat het energieverbruik voor je dochter niet te veel het genieten in de weg staat >:)

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 30-07-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Solar Garant schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:36:
[...]
Afhankelijk van het type kun je tot 16 single inverters op 1 kabel doorlussen en dan weer 16 op 1 enzovoort
ik heb hier schema,s van maar leg ik niet open en bloot op internet.
Waarom niet? Is het niet zo dat des te meer documentatie beschikbaar is voor iedereen des te eerder mensen zullen kiezen voor zo'n systeem? Ik heb geprobeerd om zoveel als mogelijk informatie te verzamelen over alle omvormers die ik in huis heb.

Pagina: 1 ... 104 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.