Duurzame Energie deel 18 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 215 Laatste
Acties:
  • 1.177.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

iPiX1999 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:04:
Meldt zich als nieuwe groene stroom provider ;)
Heb sinds vandaag een werkende 760Wp installatie op het schuindak liggen. De LES subsidie heeft me over de streep getrokken, zou zelf waarschijnlijk nooit een PV systeem gekocht hebben. Ik denk wel dat ik volgend jaar ga voor een zonnecollector en boiler met dubbele warmtewisselaar voor tap- en vloerverwarmingswater verwarming. Het grootste (geld) deel van mijn energierekening is gas, en dat is ook nog eens het duurst per eenheid. Dus denk ik dat het wel rendabel is om op deze manier gas te besparen.

Nog tips voor een verse PV-installatie eigenaar?
Welkom, en een tip; Niet verslaafd raken aan je kWh meter ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Tuurlijk: op zonnestroom gebakken appeltaarten maken...

... daar is een "waf" factor niks bij ... :9

Feli! En bak ze.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:09
Heb sinds vandaag een werkende 760Wp installatie op het schuindak liggen. De LES subsidie heeft me over de streep getrokken, zou zelf waarschijnlijk nooit een PV systeem gekocht hebben. Ik denk wel dat ik volgend jaar ga voor een zonnecollector en boiler met dubbele warmtewisselaar voor tap- en vloerverwarmingswater verwarming. Het grootste (geld) deel van mijn energierekening is gas, en dat is ook nog eens het duurst per eenheid. Dus denk ik dat het wel rendabel is om op deze manier gas te besparen.

hmmm... geijkte kWh-meter voor mooie registratie van de bruto-productie ;)
enne... pics or it didn't happen :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:59
c70070540 schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:06:
Welkom, en een tip; Niet verslaafd raken aan je kWh meter ;)
Wat is dat nou voor tip ;) Je moet juist elk vrij moment een oog op de kWh-meter houden!

Wat je kunt doen is het effect van je duurzame kWhtjes vergroten door met een kWh-meter door je huis te gaan en zoveel mogelijk besparen. Maak er een sport van! Begin met de apparaten die op standby staan, dat zijn samen genomen echt vreters.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Welke omvormer heb je gebruikt ? Als ik zo vrij mag zijn om dit te vragen.
Mijn LES aanvraag loopt nog en mijn interesse gaat ook uit naar een 760Wp installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wat is een goede voormenger voor hotfill?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Hoezo, almaar stijgende elektra prijzen???

Good Energies levert 100% groene stroom (so they say), in UK. En heeft een verrassing in petto:
Good Energy intends to hold our electricity prices until at least 2012, and hopefully longer. We haven’t raised prices since August 2008 (we actually reduced our standard prices in April 2009), and we’ve been working hard since then to improve our competitiveness and ensure that green energy is more accessible for everyone.
http://www.goodenergy.co....rices-but-gas-is-going-up

Gas gaat wel omhoog, voor het eerst sinds november 2008, met 9,4% (minder sterke verhoging, so they say, dan de "grote boze concurrentie"). Maar gas is geen elektra (al zouden velen van ons dat maar al te graag willen, en doet een enkeling het alhier alsof ze 100 procent uitwisselbaar zijn - met eclatant zuukzes... ;) ).

Zouden we kunnen meeliften op BritNed en met ze meedoen? >:)

Dat zou pas echt "marktwerking" zijn...

... zal wel niet mogen, nee, van EL&I ...

... en ik zie wat probleempjes opdoemen met mijn "lokale stadswarmte aansluiting" (waar ik nog steeds het meeste energiegeld aan kwijt ben) ... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je installatie

Gas is niet het duurst per eenheid als je de eenheid gelijk maakt.
1 kuub gas = 8,8 kWh en wat kost een kuubje? 60 cent?

Doorgaans is de energiebehoefte voor verwarming en warm water veel groter dan voor elektriciteit.
Denk aan een WTW als het uitkomt bij een verbouwing van je badkamer.

Of het rendabel is een zonneboiler toe te passen hangt sterk af van je situatie, aantal personen en hoe je nu met de thermostaat en het warme water omgaat. Maar is het nou zo dat je daar interesse in hebt omdat je veronderstelt meer te kunnen 'verdienen' omdat de post groter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:55:
Dit alternatief is er natuurlijk ook nog:
http://www.spitsnieuws.nl...wt-kerncentrale-in-keuken
Of je er blij mee moet zijn?
Briljante grappen in de reacties!
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 23:29:
Gas is niet het duurst per eenheid als je de eenheid gelijk maakt.
1 kuub gas = 8,8 kWh en wat kost een kuubje? 60 cent?
1 kwh electrisch kun je met een warmtepomp omzetten in 4 of 5 kwh warmte. In een electrische auto kun je er 6 km op rijden, 1kwh aan gas misschien net één km.
Dus energietechnisch is het te vergelijken, maar een vergelijking in de praktijk raakt kant noch wal.

Niets verkeerd aan om het meest rendabele eerst te doen trouwens.

[ Voor 48% gewijzigd door SpiceWorm op 03-08-2011 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 23:31:
1 kwh electrisch kun je met een warmtepomp omzetten in 4 of 5 kwh warmte. In een electrische auto kun je er 6 km op rijden, 1kwh aan gas misschien net één km.
Dus energietechnisch is het te vergelijken, maar een vergelijking in de praktijk raakt kant noch wal.

Niets verkeerd aan om het meest rendabele eerst te doen trouwens.
Hij zei dat gas het duurst is qua eenheid. Nou dan heb ik wel een duurdere eenheid beschikbaar wat dacht je van de GJ?.... over dat effect had ik het.

Een vergelijking op energie inhoud lijkt me zo raar nog niet. Wat je met die energie doet is een heel ander verhaal. En met gas kun je ook een WP aandrijven of nog beter een WKK. en dan daarmee een WP.
Wat ik begrijp op het forum is dat het nogal eens wordt "afgefakkeld". De kWh die verdwijnen in een WP is maar zo'n klein aandeel.

Het meest rendabele eerst doen is goed, dat hangt alleen niet (enkel) af van de omvang van de post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 00:02:
Het meest rendabele eerst doen is goed, dat hangt alleen niet (enkel) af van de omvang van de post.
De post "vermijden van energieverbruik" (Trias Energetica wederom) blijft bij mij de "grootste omvang" hebben. Zat er al lang in (natuurlijk aangeleerd gedrag, toch nog wat aan die opvoeding gehad... :P ), de rest (beetje duurzame opwek, dikke trui aan in de winter, etc.) ging eigenlijk "vanzelf"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 00:17:
De post "vermijden van energieverbruik" (Trias Energetica wederom) blijft bij mij de "grootste omvang" hebben. Zat er al lang in (natuurlijk aangeleerd gedrag, toch nog wat aan die opvoeding gehad... :P ), de rest (beetje duurzame opwek, dikke trui aan in de winter, etc.) ging eigenlijk "vanzelf"...
... en zelfs als mensen er niet mee beginnen volgt het vaak vanzelf na het plaatsen van zonnestroompanelen. Ik zie het keer op keer. Dat effect op de vermaledijde 'terugverdientijd' wordt bijna altijd over het hoofd gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2011 08:49 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
@Cyberpope
ik heb het effe na gevraagd bij een vriend vandaar dat het effe duurde.
onze conclusie was laat er een laag pur tegen aan zetten.
kun je niet zelf doen.
is niet de beste isolatie maar zal zich zeker wel terug verdienen.
of anders zal het komfoor van een warmere vloer zijn werk zeker doen.
ik zelf zou niet aan de pur spuiter vragen om de laag extra dik der op te spuiten.
meestal zeggen ze dat ze dat doen maar zie je dat alleen maar aan de extra kosten.
als je echt extra dik wil dan moeten ze der 2x over heen spuiten maar gezien de ruimte is daar niet veel plek voor en ik denk niet dat ze dat doen.
voor ze komen kijken naar je vloer is het verstandig om effe de spinnen webben op te ruimen in de kruip ruimte en de zaak eens aan te harken. dan kan het wel eens zijn dat de prijs wat lager uitvalt.

met zoon type vloer zijn dan je muren al geisoleert?
(ik verwacht het wel maar niet al te veel. ik denk dat je een rijtjes huis hebt met een doorzon huiskamer. voor en achter kant met hout afgetimmert. zijmuren gemetseld?)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 04-08-2011 09:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

migjes schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 08:54:
@Cyberpope
ik heb het effe na gevraagd bij een vriend vandaar dat het effe duurde.
onze conclusie was laat er een laag pur tegen aan zetten.
kun je niet zelf doen.
is niet de beste isolatie maar zal zich zeker wel terug verdienen.
of anders zal het komfoor van een warmere vloer zijn werk zeker doen.
ik zelf zou niet aan de pur spuiter vragen om de laag extra dik der op te spuiten.
meestal zeggen ze dat ze dat doen maar zie je dat alleen maar aan de extra kosten.
als je echt extra dik wil dan moeten ze der 2x over heen spuiten maar gezien de ruimte is daar niet veel plek voor en ik denk niet dat ze dat doen.
voor ze komen kijken naar je vloer is het verstandig om effe de spinnen webben op te ruimen in de kruip ruimte en de zaak eens aan te harken. dan kan het wel eens zijn dat de prijs wat lager uitvalt.

met zoon type vloer zijn dan je muren al geisoleert?
(ik verwacht het wel maar niet al te veel. ik denk dat je een rijtjes huis hebt met een doorzon huiskamer. voor en achter kant met hout afgetimmert. zijmuren gemetseld?)
Nee, in de muur zit gewoon glaswol. Niet super dik, maar volgens EPA advies voldoende. Kosten voor het verwijderen ervan en daarna andere insolatie erin is absoluut niet terug te verdienen.. Ik heb ook gewoon stenen muren voor en achter. Alleen voor zat een klein stukje hout betimmerd, maar dat is al reeds paar jaar geleden vervangen door steen. Hij lijkt erg op dit huis:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZDPZ0OhVqryLfi0cQfLY2qDt/thumb.jpg.
gebouwd in 1979. Alleen is mijn dak hoger en heb ik dus geen doorlopende uitbouw voor.

Zolder is geisoleerd met tempex aan de buitenkant en forse steenwol aan de binnenkant.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Cyberpope
a iets moderner als ik dacht.
houten kozijnen denk ik dan. zit er al dubbelglas of hr++ in?
zolder isolatie klinkt al goed.
muur isolatie 6 cm glaswol is eigenlijk nog niet eens zo fout. kan beter maar ik zou het ook niet veranderen.
ik zou zeker iets met de vloer isolatie doen.
pur laten spuiten is mijn advies, maar dat wis je al.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-09 20:10
flitspaal.nl schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 15:48:
[...]

Bij voorkeur met een warmte-element in je boilervat O+
Of nog mooier een dikke warmtepomp in het trapgat.
Die van mij sleept me met gemak door de donkere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
PcDealer schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 21:52:
Wat is een goede voormenger voor hotfill?
MS1002 werkt fijn.
209 euro op de Duitse eBay
Als je een watrerstop op je wasmachine hebt is er meestal een extra slang nodig, die zijn een paar euro.

Tijdvertraging is soms wat lastig in te stellen maar werkt wel.
Mijn vrouw kan er goed mee omgaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Woodski op 04-08-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
Was laatst op televisie dat mensen gingen klagen over de zonnepanelen van hun overburen, dat deze bij een bepaalde zonnestand voor een enorme bundel licht zorgde "reflectie" dat bij de buren naar binnen schijnt en bovendien vonden dat de panelen hun uitzicht verziekten.

Je zult maar zulke buren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:25
tja.. als dat echt zo is, die 'reflectie' kan ik het nog wel een beetje voorstellen... Bij ons op kantoor wordt je gek nu als de zon goed schijnt 's middags. Dan komt via een pand aan de overkant precies zo via een paar ramen de zon binnen..:) Altijd een goed moment voor koffie.

maar uhm, zonnepanelen zouden toch geen zon moeten reflecteren? Discussie is eerder langs geweest toch en was toch niet of nauwelijks aan de orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Dan moeten ze wel onder een hele rare hoek staan.
Een beetje PV paneel staat toch zo goed als het maar kan richting de zon
Of de buren hebben last van zon op het frame of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Nu al 150Wh meer opgewekt dan gisteren de gehele dag. Wat kan dat toch verschillen zeg. :)

Ben nu druk bezig met een kWh teller, Arduino en een C# applicatie om de data van de opgewekte kWh's realtime in een database te krijgen om zo mijn toekomstige website met statistieken te kunnen voeden met informatie. Als ik klaar ben zal ik er het een en ander over schrijven.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
dan zou ook kunnen jah. Gewoon praten met elkaar.. Dan kom je er altijd wel uit. Frames zwart spuiten ofzo. Goed dof, moet werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

LEX63 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:44:
Was laatst op televisie dat mensen gingen klagen over de zonnepanelen van hun overburen, dat deze bij een bepaalde zonnestand voor een enorme bundel licht zorgde "reflectie" dat bij de buren naar binnen schijnt en bovendien vonden dat de panelen hun uitzicht verziekten.

Hebben ze het ook laten zien middels beelden? Niet dat het nou zo erg zonnig is geweest...............maar ja dan heb je ook geen last van reflectie :P

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een heel andere vraag aan jullie.
Zijn er mensen die ervaring hebben met omvormers (even niet de OKI) die vervangen moesten worden vanwege "normale slijtage"?.
Ik heb tot nu toe hier niets over kunnen lezen. Wel natuurlijk van een incidenteel sterfgeval.
Wij hebben een SunnyBoy 3000 en die zou zo'n 10-15 jaar mee moeten gaan volgens de leverancier.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZonneStroom schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:23:
[...]

Hebben ze het ook laten zien middels beelden? Niet dat het nou zo erg zonnig is geweest...............maar ja dan heb je ook geen last van reflectie :P
Hela hola... een "bedrijfsaccount"...toe maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Schinnen-groen schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 14:24:
Even een heel andere vraag aan jullie.
Zijn er mensen die ervaring hebben met omvormers (even niet de OKI) die vervangen moesten worden vanwege "normale slijtage"?.
Ik heb tot nu toe hier niets over kunnen lezen. Wel natuurlijk van een incidenteel sterfgeval.
Wij hebben een SunnyBoy 3000 en die zou zo'n 10-15 jaar mee moeten gaan volgens de leverancier.
Op de sporthal in Amsterdam waar wij laatst in het kader van 'Zonnestroom voor Amsterdamse scholen' een groot systeem hebben geplaatst stond al een systeem uit 2003. Daarvan waren twee van de 3 Sunny Boys 3000 stuk. Ze worden nu vervangen maar gaan wel terug naar SMA om te achterhalen wat er mee mis is. Zodra ik dat weet, weten jullie het ook.

Hou oud is die van jou?

Overigens staat het dak van die sporthal nog niet vol ondanks dat er nu al in totaal 53,28kWp op staat.

[ Voor 47% gewijzigd door ZonneStroom op 04-08-2011 15:03 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Woodski schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:23:
[...]

MS1002 werkt fijn.
209 euro op de Duitse eBay
Als je een waterstop op je wasmachine hebt is er meestal een extra slang nodig, die zijn een paar euro.
Ik zag ze al tegen de EUR 290,00 op een NL site.
Tijdvertraging is soms wat lastig in te stellen maar werkt wel.
Doen we toch niet aan :)
LEX63 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:44:

Als ze hier zouden wonen, moesten ze opgenomen worden bij GGzE. Maar volgens mij heeft helemaal niemand daar last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mwah, weet niet wat ik van die hotfill voorschakelapparaten moet denken. Je moet al een zonneboiler hebben wil het verschil gaan maken, want als je gas opstookt voor het warmwater is de investering gewoon niet te verantwoorden als je kijkt naar de besparing die je ermee doet. Daarnaast hangt het ook nog af van welke wasmachine je hebt: een oud lel die >1KWh per wasbeurt gebruikt zal het meer zin bij hebben dan eentje met een A label.
Ik denk dat ik eerder zonnepanelen op mijn dak heb liggen dan dat er een voorschakelapparaat voor mijn wasmachine gezet wordt. Voor die 2 wasjes per week ga ik daar niet in investeren. Ik heb er wel eens over zitten denken om een thermostaatkraan voor de wasmachine te klussen en die op 30 graden instellen, maar zelfs daarvan betwijfel ik het nut zonder gebruik van een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Zou dat echt nut hebben? Wij wassen thuis regelmatig, de kleine maakt echt veel vies.;)

Wij wassen dan wel zo goed als alles op 30/40 graden. We hebben echter stadsverwarming. Dus er komt hier ook warm water het huis binnen. Dat is echt heet. Zou dat voordeliger zijn om dus inderdaad via een thermostaat kraan de wasmachine te vullen? Morgen tijdens de papadag maar weer eens aan het rekenen slagen..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

ProudElm schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 15:59:
Zou dat echt nut hebben? Wij wassen thuis regelmatig, de kleine maakt echt veel vies.;)

Wij wassen dan wel zo goed als alles op 30/40 graden. We hebben echter stadsverwarming. Dus er komt hier ook warm water het huis binnen. Dat is echt heet. Zou dat voordeliger zijn om dus inderdaad via een thermostaat kraan de wasmachine te vullen? Morgen tijdens de papadag maar weer eens aan het rekenen slagen..:)
Met een thermostaat kraan ga je dus ook op 30o spoelen. Overigens kan je de thermostaatkranen wel weer tweede hands via internet krijgen zonder je daar een buil aan te vallen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb zelf een MS1002 en ik ben er erg tevreden over, het bespaard maar liefst 85% op je stroomrekening. Zeker als je wasmachine vlakbij je CV ketel staat is zelfs verwarmen op gas nog voordeliger. Ik kan het gasverbruik in de winter nauwelijks meten voor een wasbeurt.

En in de zomer doet de zonneboiler het zware werk. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb ook wel eens een hotfill overwogen maar:

1) We hebben geen zonneboiler. Dat is een beetje kip/ei-verhaal want een zonneboiler is niet rendabel voor ons (2-pers. huishouden, veel weg) maar een hotfill zou hem rendabeler maken.
2) We hebben een zuinige wasmachine. Nu in de zomermaanden verbruikt die maar zo'n 0,45kWh per 40 graden wasbeurt (in de winter ligt dat dichter bij de 0,7kWh).
3) De hotfill zou ons aardgasverbruik verhogen en ons zonnestroomoverschot vergroten. Da's niet zo'n goede deal.
4) Het zou me heel veel hak- en breekwerk kosten om een heetwaterleiding naar de wasmachine te leggen. Als de badkamer ooit aan de beurt is voor renovatie doe ik uiteraard direct (dan ook WTW-douche etc.) maar dat is me nu te gortig voor iets wat in onze situatie maar marginaal duurzaam is en zeker geen geld oplevert.

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 04-08-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
niet bedacht natuurlijk dat er inderdaad ook op warm water gespoeld zal worden. Eens kijken of ik iets kan vinden over hoeveel liter hij verbruikt hier voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Tot mijn verbazing lag vandaag 4-8 de nota van GC op mijn deurmat dit heeft totaal toch wel 2 maand en 4 dagen geduurd.

Na het openen blijkt dat de negatieve standen die ik door heb gegeven niet aan zijn gehouden, er is een 0 verbruik van gemaakt.

Na maar weer een telefoontje met GC hebben ze mij verteld dat de goede standen wel in het systeem staan maar door (iemand 8)7 ) zijn veranderd naar een 0 verbruik.

overigens gas wordt prima verwerkt _/-\o_

Ik krijg nu een nieuwe nota met de goede negatieve standen binnen 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Ik heb mezelf zojuist aangemeld bij Greenchoice met overgangsdatum 14-9 zodat mijn jaarrekeningen rond dezelfde datum blijven binnenkomen.
Glambalk die windmolen aandelen komen waarschijnlijk zeer snel jouw kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
silvester6 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:47:
Tot mijn verbazing lag vandaag 4-8 de nota van GC op mijn deurmat dit heeft totaal toch wel 2 maand en 4 dagen geduurd.

Na het openen blijkt dat de negatieve standen die ik door heb gegeven niet aan zijn gehouden, er is een 0 verbruik van gemaakt.

Na maar weer een telefoontje met GC hebben ze mij verteld dat de goede standen wel in het systeem staan maar door (iemand 8)7 ) zijn veranderd naar een 0 verbruik.

Inderdaad, greenchoice stuurt voor de ingevoedde stroom een credit-nota apart.
even wennen, maar wel zo helder.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag ze al tegen de EUR 290,00 op een NL site.
let op, is je wasmachine >7 jaar, dan moet je die gaan vervangen,
een electrolux hot&cold heb je voor 550 euro thuis staan draaien.
je kan de warmwateraansluiting ook uit-tiptoetsen.
ik adviseer dan ook om geen dure mixer te nemen op een oude machine.
op gas wassen niet rendabel is een poep verhaal, ik heb het hier gemeten, en ook op een hr ketel is dit slim als je puur kijkt naar joule - per euro.
8 kWh terugleveren is zomaar 2 euro waard,
1 m3 kopen = 8 kWh(warmte) = 60 cent en weinig omzettingsverlies en transport.
dus energetisch zeer verantwoord.
8 kWh in je wasmachine is 8kWh uit een kolencentrale.
wasje schoon, nederland vies, 6 kWh energieverlies, bovenop die 8 kWh.

het meerverbruik van gas-wassen isoleer je eenvoudig weg in je woning.
op gas (af)wassen zorg voor de vermeden aanschaf van 3 suntechs en een soladin, om naar 0 te gaan.
een electrolux hot&cold begrijpt het ingevoerde water, (en de vuilgraad en het gewicht in de trommel)
ook swinters is de zonneboiler zomaar 30 graden, dat is wat warmer dan die 7 graden uit de leiding,
of in mijn geval, wassen na een douche, via de wtw gaat daarna de warmte de electrolux in.
probeer eens te begrijpen hoeveel euro, je in het riool dumpt,
op basis van de integrale koop-kostprijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

silvester6 schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:47:

Ook hier de eindafrekening van Greenchoice op de mat gevallen en ook hier ging het niet helemaal goed.
Duidelijk een geval van willekeur door energieleveranciers wat betreft salderen met een digitale meter.
Ik kreeg alleen maar een eindafrekening over het verbruik met als resultaat flink bijbetalen en voorschot verhoogd, verder helemaal niks over teruglevering.
Bellen naar Greenchoice blijkt dat klanten met een digitale meter 2 verschillende eindafrekeningen krijgen waarbij de afname eerst wordt gefactureerd en betaald moet worden en daarna pas (1 of 2 maanden later ofzo) je je teruglevering terug gestort krijgt. 8)7 Die voorschot blijft gewoon verhoogd staan en moet je dus zelf terug laten brengen. De meterstanden zijn uiteraard allemaal op dezelfde dag opgenomen door de meteropnemer van Enexis en netjes doorgegeven.
Toen ik zei waarom iemand met een digitale meter wel vooruit moet betalen en iemand met een ferrarismeter niet werd het stil aan de telefoon. Na aandringen en het zien hoeveel ik wel niet teruglever hoef ik nu toch niet te betalen. :) (ik lever 4000kWh meer terug dan wat ik afneem)
Hier zou gewoon wetgeving voor moeten komen. Salderen zou gewoon direct met elkaar verrekenen moeten zijn en dan wat over is betalen of ontvangen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 15:46

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 10:34:
Dat is de voornaamste reden dat ik daar niet meer aan meedoe. Het systeem is niet flexibel. Een andere reden is dat mijn account twee keer gewoon weg was, dat vond ik op een gegeven moment ook wel mooi geweest. Ik publiceer mijn cijfers wel zelf, op mijn website, waar ik er zelf controle over heb.
@Jeroen: Nu begrijp ik eindelijk waarom ik op Sonnenertrag nooit invoer van jou zie; je houdt dus de opbrengst niet meer bij;
is het trouwens niet mogelijk om alles te verwijderen en dan- van je huidige instalatie- een nieuwe accout aan te maken, en dan 1x per maand je opbrengst in te voeren; leuk om te vergelijken met anderen ;)
Trouwens, ik las "ergens" dat je nogal gekaagd had bij de Mods alhier, over bepaalde problemen/irritaties die hier nog al eens de kop opsteken;hopelijk komt het de sfeer ten goede.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Inderdaad, greenchoice stuurt voor de ingevoedde stroom een credit-nota apart.
even wennen, maar wel zo helder.
Niet dus bij een ferrarismeter bij mij hoorde volgens GC gewoon - .... te staan en niet 0.

Net bevestiging gehad dat ik binnen 2 weken de nieuwe goede nota ontvang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb mij jaarrekening tactisch verplaatst naar het begin van de lente om het overschot zo klein mogelijk te houden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Erasmo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:49:
Ik heb mij jaarrekening tactisch verplaatst naar het begin van de lente om het overschot zo klein mogelijk te houden.
Dat werkt hooguit 12 maanden.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Als je merkt dat overschot dreigt, de jaarrekening eerder vragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:40:
[...]

@Jeroen: Nu begrijp ik eindelijk waarom ik op Sonnenertrag nooit invoer van jou zie; je houdt dus de opbrengst niet meer bij;
is het trouwens niet mogelijk om alles te verwijderen en dan- van je huidige instalatie- een nieuwe accout aan te maken, en dan 1x per maand je opbrengst in te voeren; leuk om te vergelijken met anderen ;)
Trouwens, ik las "ergens" dat je nogal gekaagd had bij de Mods alhier, over bepaalde problemen/irritaties die hier nog al eens de kop opsteken;hopelijk komt het de sfeer ten goede.....
Er zijn meerdere signalen a la Topic Report door diverse tweakers verstuurd,(vanwege de stemming die niet zo duurzaam te noemen was),
Dus de stelling naar jeroenH dat 'je nogal geklaagd had bij de mods hier' is niet terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AllesKan schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 18:28:
[...]

Dat werkt hooguit 12 maanden.... :+
Valt mee, aan het eind van de zomer heb je een overschot waar je in de winter weer wat uit op soupeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:36:

Toen ik zei waarom iemand met een digitale meter wel vooruit moet betalen en iemand met een ferrarismeter niet werd het stil aan de telefoon. Na aandringen en het zien hoeveel ik wel niet teruglever hoef ik nu toch niet te betalen. :) (ik lever 4000kWh meer terug dan wat ik afneem)
Hier zou gewoon wetgeving voor moeten komen. Salderen zou gewoon direct met elkaar verrekenen moeten zijn en dan wat over is betalen of ontvangen.
Dat gaat "op zijn hoogst" gebeuren als een rechter hierover stevige uitspraken gaat doen in een rechtszaak aangespannen door een getroffene met een (onverkozen) digitale meter die zich - terecht - zal kunnen beroepen op "ongelijkwaardig behandeld te worden [in klagers nadeel] t.o.v. een willekeurig ander Nederlander met zonnepanelen die (onverkozen) een volautomatisch salderende Ferrarismeter in huis heeft hangen en dus momentaan 100 procent saldeert". (of zoiets, een advocaat zal het vast in nog veel glorieuzer bewoordingen ter schrift weten te stellen).

Eerder zal Den Haag er geen aandacht aan besteden. Ik heb het vaak genoeg "aangeleverd", er is niks mee gedaan. Dus: suen die handel. Eigenlijk liever bij de fossiele grootboeren die - deels - ook "apart afrekenen" (en dus mensen met digimeters benadelen). Maar ook in dat opzicht natuurlijk: gelijke monniken gelijke kappen, dus ook bij GC.

Noot: vergis je niet in de materie. Het "verwerken" van aparte meterstanden "vanwege" een digitale meter is bizar ingewikkeld (gebleken). En er wordt ook nog eens op verschillende wijze mee omgegaan. Inderdaad ja: geen wetgeving die dat allemaal tot op de puntkomma regelt. Dus houtje-touwtje gepruts en improviseren geblazen waar je bij staat. Zoals zoveel op energiegebied in ons land (laat het de Duitsers maar niet horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

migjes schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 12:07:
@Cyberpope
a iets moderner als ik dacht.
houten kozijnen denk ik dan. zit er al dubbelglas of hr++ in?
zolder isolatie klinkt al goed.
muur isolatie 6 cm glaswol is eigenlijk nog niet eens zo fout. kan beter maar ik zou het ook niet veranderen.
ik zou zeker iets met de vloer isolatie doen.
pur laten spuiten is mijn advies, maar dat wis je al.
Yep, houten kozijnen en naar aanleiding van o.a. dit topic sinds vorig jaar met HR++ glas en Rehema Calenta ketel. Dus ik ga op zoek naar een purspuiter die het voor <50cm wil doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 18:58:
Dus: suen die handel. Eigenlijk liever bij de fossiele grootboeren die - deels - ook "apart afrekenen" (en dus mensen met digimeters benadelen).
"Suen" heeft nogal een groot negatief effect op de TVT (sorry dat ik het noem) van mijn zonnepaneleninstallatie, dus dat doe ik maar niet.

Misschien als in de toekomst iedereen aan die digitale meter moet :o en een groot deel van Nederland vol zonnepanelen ligt er zoveel aandacht over komt dat er wel wat veranderd.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
SolarKing schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:16:
[...]

"Suen" heeft nogal een groot negatief effect op de TVT (sorry dat ik het noem) van mijn zonnepaneleninstallatie, dus dat doe ik maar niet.
Waarom verexcuseer je je het lievelings forum speeltje teeveetee in de mond te nemen? Is toch niks mis mee?
Misschien als in de toekomst iedereen aan die digitale meter moet :o en een groot deel van Nederland vol zonnepanelen ligt er zoveel aandacht over komt dat er wel wat veranderd.
Nou, Duitsland ligt ook nog steeds niet vol. En voordat we van een 100-tal MWp (in > 2 decennia tijd) op >18 GWp (of zelfs, naar bewoner aantal genormeerd, op > 3,6 GWp) komen te zitten gaat nog ff duren vrees ik...

Afwachten gaat niets veranderen in ieder geval. De rechtsgang (doen ze in Duitsland regelmatig, met talloze kwesties rond implementatie van zonnestroom) kan wel degelijk "iets veranderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik snap niet dat jullie als een sitting duck vertrouwen op callcenters die zonder communicatie iets op 0 zetten.
(doen ze bij een credit card maatschappij ook niet, dat zou wel handig zijn)
de beuk erin.
doe jij je best, trekken de energieboeren je door de plee, met het groene slijm uit hun bek.
gewoon mes op tafel net zoals bij een afrekening, als je hottub ineens +9000 kWh extra verbruikt is dat geen probleem, dokken sjakie ! en wel binnen 30 dagen.
zet jezelf niet zo voor schut, en regel het strak, scherp bruut en straight.
ik geef ze ongeveer 15 minuten mij alsnog de juiste afrekening in mijn mailbox te tonen, anders fraude/diefstal en betekening eroverheen, leg het voor de rechter maar uit.
guess what, ik heb al die problemen dan ineens niet meer.

een aantal van die wisselingen deel ik met mensen op dit forum,
het kan vloeiend en netjes, maar het is pure onwil, ook bij de beste energieboeren.
dat den haag er niets aan doet toont dat het daar ook schoften zijn geworden,
die puur regeren naar de pijpen van lobby.
wij lobbyen niet, wij bakkelijen maar een beetje over pijpjes en draadjes,
en dat is doodzonde.

afgelopen juni :
beste ******,

tot 3x toe is nu de afrekening weer teruggetrokken, en de aangeleverde standen gewist.
zonder overleg of bericht aan klant.
ik heb net maar weer gebeld.(10-06-2011 09:25u) de zin om het vanaf nu verder met je collega`s te regelen is een beetje weg, omdat het namelijk onmogelijk blijkt te zijn.
...wilde ik even opmerken, want dit is geen toeval meer.....

-een bezorgde eric-

(ps: ook mijn adres en email waren uit het dossier verdwenen)
>>>>>>>
-----Original Message-----
From: **** - Greenchoice [mailto:****@greenchoice.nl]
Sent: Wednesday, June 08, 2011 6:40 PM
de ONscherpte bij uitbetalen is tenenkrommend tov de scherpte als je moet bijbetalen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 21:21 . Reden: je a merk behandeld als een b-looser ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:00:
ik geef ze ongeveer 15 minuten mij alsnog de juiste afrekening in mijn mailbox te tonen, anders fraude/diefstal en betekening eroverheen, leg het voor de rechter maar uit.
Mwoah.... Er is geen rechter die jou nog serieus neemt als je bij een meningsverschil de tegenpartij 15 minuten de tijd geeft om het op te lossen, en anders een rechtszaak start... Gaat een erg dure hobby voor je worden. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:40:
Klopt, ik heb niets tegen Sonnenertrag, leuk initiatief, maar het heeft me te veel tijd gekost en het is me te beperkt (uitbreiden is c.q. was niet makkelijk mogelijk).
Ja, dat zou kunnen, maar zoveel werk wil ik er niet aan hebben. En ik ben een beetje opgehouden om mezelf met anderen te vergelijken. Om even een waarheid als een koe uit één van mijn favoriete nummers te quoten: "The race is long, and in the end, it's only with yourself".
Ach, laten we zeggen dat ik de wensen en gedachten van een aantal Tweakers gekanaliseerd heb. Om aangeven dat er iets niet helemaal lekker loopt meteen onder klagen te scharen vind ik.... jammer. Ik hoop met jou dat de ondernomen acties de sfeer ten goede komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
JeroenH schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:17:
Ach, laten we zeggen dat ik de wensen en gedachten van een aantal Tweakers gekanaliseerd heb. Om aangeven dat er iets niet helemaal lekker loopt meteen onder klagen te scharen vind ik.... jammer. Ik hoop met jou dat de ondernomen acties de sfeer ten goede komen.
... in ieder geval hartelijk dank voor de sfeer verbetering actie.

Praise those who earn it. In public. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoah.... Er is geen rechter die jou nog serieus neemt als je bij een meningsverschil de tegenpartij 15 minuten de tijd geeft om het op te lossen, en anders een rechtszaak start... Gaat een erg dure hobby voor je worden
de periode om het correct te doen is dan al verstreken he, die 15 minuten is nog coulant.
bij greenchoice heb ik een contact en die stelt snel orde op zaken.
het heeft me verder allemaal geen cent gekost tot nu toe, alleen wat goed besteede tijd.
de rechtbank was erg aardig omdat tot 2x toe de energieboer snel eieren voor zijn geld koos (dat waren elektran en nuon) en met een goede vriend die gerechtsdeurwaarder(met een klap pv) is gaat het ook erg makkelijk.
laten we elkaar een beetje helpen, door allemaal het mes op tafel te zetten,
dat slijmerige gedoog gedoe levert je niets op, alleen een hoop frustratie.

conform artikel 31c dient er te worden gesaldeert, en er staat nergens dat dat 2 maanden mag duren.
het moet direkt en op 1 en dezelfde afrekening.
meestal vraag ik ook de naam van de andere kant, en zodra het vaag word, vraag ik of ik het gesprek mag opnemen. helaas kom ik steeds uit bij de directie van energiebedrijven die dit eigenlijk ook niet willen,
maar niet in staat zijn hun achterlijke nederlandse personeel een beetje assertief te krijgen.
het personeel past ook zelf willekeur toe, en kent de wet niet.
Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier de meterstand ten
behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op
het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5000 kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel 95c, derde lid.
In artikel 31c is geen sprake meer van een andere behandeling van kleinverbruikers die minder dan 5000 kWh terugleveren aan het
net, en die kleinverbruikers die meer dan 5000 kWh terugleveren aan het net. Wel wordt er gesproken over een maximum van 5000
kWh. De kans dat een kleinverbruiker meer dan 5000 kWh teruglevert aan het net in combinatie met meerdere leveranciers in een
verbruiksperiode van een jaar is echter nihil, zeker als daar ook nog zijn eigen verbruik achter het overdrachtspunt bij wordt
genomen. Het is daarom voldoende om voor kleinere periodes dan een jaar te werken met een tijdsevenredige hoeveelheid van 13,7
kWh maal het aantal kalenderdagen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:10:

conform artikel 31c dient er te worden gesaldeert, en er staat nergens dat dat 2 maanden mag duren.
meestal vraag ik ook de naam van de andere kant, en zodra het vaag word, vraag ik of ik het gesprek mag opnemen. helaas kom ik steeds uit bij de directie van energiebedrijven die dit eigenlijk ook niet willen,
maar niet in staat zijn hun achterlijke nederlandse personeel een beetje assertief te krijgen.
Officiële Staatscourant publicatie artikel 31c wijziging ("dubieuze" 3.000 kWh grens >>> iets minder "dubieuze" 5.000 kWh grens):

https://zoek.officielebek...r/32814/stb-2011-130.html

(verder is die Elektriciteitswet een totaal onnavolgbaar zooitje van bij elkaar geraapte, regelmatig geamendeerde artikelen geworden waar alleen juristen nog uit kunnen komen, weest gewaarschuwd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:45
[...]

de periode om het correct te doen is dan al verstreken he, die 15 minuten is nog coulant.
bij greenchoice heb ik een contact en die stelt snel orde op zaken.
het heeft me verder allemaal geen cent gekost tot nu toe, alleen wat goed besteede tijd.
de rechtbank was erg aardig omdat tot 2x toe de energieboer snel eieren voor zijn geld koos (dat waren elektran en nuon) en met een goede vriend die gerechtsdeurwaarder(met een klap pv) is gaat het ook erg makkelijk.
laten we elkaar een beetje helpen, door allemaal het mes op tafel te zetten,
dat slijmerige gedoog gedoe levert je niets op, alleen een hoop frustratie.

[...]

[...]
Je verwoord het allemaal wat 'kleurrijk' maar in principe heb je gelijk.

Een afrekening is het moment waarop de eindstanden worden opgenomen en vergeleken met de betaalde voorschoten. Het ligt dan ook in de lijn dat de energie die geproduceerd is op dezelfde afrekening staat zeker omdat deze op het zelfde moment is opgenomen. Anders kan je immers niet tot een goede complete afrekening komen.

Als klant kan je dan ook gewoon een nieuwe complete afrekening eisen. Je benadeeld daarmee niemand. Immers, je heb netjes je voorschoten (hoe klein ook) betaald en je heb aannemelijk gemaakt dat je energie hebt opgewekt (de meter van de energie leverancier geeft dit aan). De wet bepaald dat deze gesaldeerd moet worden. Dus zo klaar als een klontje. Je kan zelfs stellen dat de energie boer jou benadeeld door een flinke som geld te eisen terwijl ze weten dat ze deze op korte termijn weer terug moeten geven. Hiervoor lijkt een rente vergoeding dan op zijn minst op zijn plaats.

Kort om, stel een brief op waarin je vriendelijk verzoekt om een complete jaarafrekening te ontvangen. Vermeld daarin dat je uiteraard een eventueel verbruik wilt betalen maar dat je geen bank bent. Geef ze een redelijke termijn ( 10 werkdagen is een redelijke termijn, niet 15 minuten) om te reageren. Blijf verder je voorschoten netjes betalen. Knappe jongen die jouw succesvol voor de rechter sleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar halen energiebedrijven het recht vandaan zich zo te gedragen ?
hebben ze soms teveel macht & geld vergaard, en word dat nu tegen de burgers gebruikt ?
ik denk het wel, dat moet ingeperkt worden, en snel ook.
en niet zozeer voor mijzelf, maar wel voor gezinnen en ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:45
zonnigtype schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:40:
[...]

Officiële Staatscourant publicatie artikel 31c wijziging ("dubieuze" 3.000 kWh grens >>> iets minder "dubieuze" 5.000 kWh grens):

https://zoek.officielebek...r/32814/stb-2011-130.html

(verder is die Elektriciteitswet een totaal onnavolgbaar zooitje van bij elkaar geraapte, regelmatig geamendeerde artikelen geworden waar alleen juristen nog uit kunnen komen, weest gewaarschuwd)
In principe hoef je jezelf niet druk te maken om de Elektriciteitswet. Een partij mag geen schade toebrengen aan een ander. Geld eisen in de wetenschap dit terug te moeten geven zonder een redelijke vergoeding brengt al schade toe. Daarnaast heb je nog het gelijkheidsbeginsel waarbij twee gelijke particulieren anders worden behandeld op basis van een oude of een nieuwe meter. Munitie genoeg lijkt mij 8)

eric-pvt heeft gewoon gelijk. In Nederland kiezen we veel te vaak de gemakkelijke weg. Te veel moeite. Je wil niet weten hoeveel geld daarmee wordt opgehaald. Je moet opkomen voor je rechten, als het moet tot aan de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
[de periode om het correct te doen is dan al verstreken he, die 15 minuten is nog coulant.
Nee. Na die periode zul je hen eerst in gebreke moeten stellen en een redelijke termijn moeten gunnen waarin ze een en ander op kunnen lossen (bv 14 dagen).

Je gestelde 15 minuten is lariekoek. :P

Edit: Inmiddels is gebleken dat 15 minuten in werkelijkheid 3 weken + 15 minuten zijn ;)

[ Voor 11% gewijzigd door AllesKan op 05-08-2011 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
TLer schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:58:
[...]

In principe hoef je jezelf niet druk te maken om de Elektriciteitswet.
Daar maak ik me om andere redenen "druk" om (en extreme zorgen, want de ellende komt daar van "de Staat" genaamd EL&I, en die is heel wat lastiger aan te pakken).

Maar vanwege "die andere" reden: ja, je hebt gelijk, de rechtsgang alleen al vanwege het "in de praktijk gebrachte ongelijkheidsbeginsel" zou volgens mij door de slachtoffers maximaal dienen te worden uitgebuit.

Gelukkig ben ik geen "slachtoffer". Althans, nog niet... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt meel in je mond,
Hallo Eric,

De nota staat in ons systeem klaar en is geaccordeerd, eindstand per 7-6-2011.

Met vriendelijke groet,

B***** de B**
Greenchoice

Tel: 010-8500661
Fax: 010-4781473
E-mail: zakelijk@greenchoice.nl
het heeft <weer> gewerkt, en er zaten meer dan 3 weken tussen, voordat de 15 minuten ingingen.
de zakelijke desk heeft ingegrepen, want de consumenten desk snapt het niet.
ik zie trouwens nog niemand dat kunstje ook flikken, dus ik zal wel gelijk hebben,
er komen weinig diep negatieve rekeningen langs.(hier)
verder help ik ook een hoop mensen hiermee, dus om het nu lariekoek te noemen.... :N
Edit: Inmiddels is gebleken dat 15 minuten in werkelijkheid 3 weken + 15 minuten zijn
voor de leesbaarheid zouden een aantal mensen de communicatie rondom goede salderingen hier kunnen delen, misschien dat dat een beetje helpt. (hoewel de puinhoop dan ook compleet kan worden, door de verschillende manieren)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
AllesKan schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:59:

Edit: Inmiddels is gebleken dat 15 minuten in werkelijkheid 3 weken + 15 minuten zijn ;)
Handig die edit knop...

Nu weer gezwellig verder kouten over duurzame energie? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja goed idee... maar ik ga nu even de folders van allerlei warmtepompen lezen,
want daarom was ik nog laat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Woodski schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 13:10:
[...]

Of nog mooier een dikke warmtepomp in het trapgat.
Die van mij sleept me met gemak door de donkere dagen.
Hoe heb je die warmtepomp ook alweer precies aangesloten? Ik ben bijzonder benieuwd! Ik wil eigenlijk ook nog verder tweaken hier in huis.

Overigens wordt in september ( dus nog 1 maand ) mijn dak na-geïsoleerd door Koston. Koston claimt een besparing van 5 tot 6m3 gas per m2 geïsoleerd dak. Dit zou in mijn geval met ruim 65m2 uitkomen op 325 tot 390m3 gas. Is dit in jullie ogen realistisch?

@Eric-PVT, toen jij je dak na-isoleerde kon je toen ook een 30% val zien in je gasverbruik?

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 05-08-2011 09:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:11:
[...]
Overigens wordt in september ( dus nog 1 maand ) mijn dak na-geïsoleerd door Koston. Koston claimt een besparing van 5 tot 6m3 gas per m2 geïsoleerd dak. Dit zou in mijn geval met ruim 65m2 uitkomen op 325 tot 390m3 gas. Is dit in jullie ogen realistisch?
Ik neem aan dat Koston dit berekend op basis van een standaard norm en niet op basis van jouw situatie.
Je verbruik is al laag en niet standaard. Verder speelt mee hoe je die ruimte niet gebruikt en vooral verwarmt.
Staat daar de thermostaat de hele 24h op 21 graden? Neem aan van niet.

Ik denk dat je eerder op 150 m3 uit zult komen (met enig geluk). De zolder blijft warmer zodat je de rest van je huis minder hoeft te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-PVT, toen jij je dak na-isoleerde kon je toen ook een 30% val zien in je gasverbruik?
dat was onmeetbaar, omdat er van alles door elkaar heenliep.
het was wel 1 van de allereerste dingen die ik heb gedaan, met de vloer.
de vrije val van het verbruik was wel gigantisch het eerste jaar, wel 45%,
wat wel naar is dat het eerst zo makkelijk gaat, en daarna 10% van 400m3 .. nog maar 40m3
(10% van 2500m3, is zomaar even 250m3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:34

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]

Ik zou dat met een korreltje zout nemen...
Bij ons was de totaal berekende besparing (HR++, vloerisolatie, dakisolatie + spouwmuurisolatie) groter dan het totale verbruik :z :z :z :z

Ze gaan er denk ik vanuit dat je dan ook flink stookt boven, maar doe je dat?
Je thermostaat schakelt uit op kamertemperatuur namelijk, of stook jij door omdat het boven kouder is en draai je beneden de radiatoren dicht om te voorkomen dat het heel heet wordt in de woonkamer?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb trouwens destijds ook een airflow - lucht - co2 meting laten doen en eea aangepast.
niet dat dat heel technisch is, met een sigaar kan je het zelf ook.
ik heb stucwerk aangebracht, en wil niet dat in de koude tenen van het huis vocht op de muur slaat.
al met al heel goed gelukt. ik had 2 van die plekken, en dat zijn ook meteen je warmtelekken.
omdat het hier altijd waait (kust) heb ik nu volledige natuurlijke ventilatie, ook in de kruipruimte.
ook een heel goed advies was de spouw ventilatie met compri tape te sluiten om inslag van regen te beperken, en de spouw bij de goot, onder de pannen te laten luchten.
dit is aan de west / zuidwestzijde.
ook de kozijnranden zijn zo gedicht, maar alleen aan de wind zijde.

er zijn een handjevol bedrijven die hierin <echt> kunnen helpen, maar ik ga ze vanwege `reclame` niet noemen.

als ik op een warmtebeeld foto een warmtelek zie sla ik een steentje daar uit de muur,
dus als je zo`n type niet bent, dan moet je het laten doen, ik weet nu dat ik inzakkende isolatie heb, dus dat moet nog even aangevuld worden

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:18:
[...]

Ik neem aan dat Koston dit berekend op basis van een standaard norm en niet op basis van jouw situatie.
Je verbruik is al laag en niet standaard. Verder speelt mee hoe je die ruimte niet gebruikt en vooral verwarmt.
Staat daar de thermostaat de hele 24h op 21 graden? Neem aan van niet.

Ik denk dat je eerder op 150 m3 uit zult komen (met enig geluk). De zolder blijft warmer zodat je de rest van je huis minder hoeft te stoken.
Ik stook niet op 21 graden, wij stoken net onder de 20 graden ( 19,8 ) met een klokthermostaat. De beide zolderruimtes worden op dit moment zelden verwarmd.

Ik kom in elk geval lager uit met mijn eigen berekening. Ons gasverbruik was een aantal jaar terug rond de 1550m3, als ik het koken + WW daar afhaal dan kom ik uit op 1319m3 voor puur stoken.

Ik heb een berekening gemaakt per aanpassing die we hebben gedaan ( puur theorie ) ik kom dan uit op een huidig theoretisch verbruik van 1066m3 voor het stoken. Dat getal ligt akelig dicht bij de prognose van mindergas.nl waar we dit jaar op gaan uitkomen ( 1055m3 ).

Doe ik diezelfde theoretische berekening voor het dak dan kom ik uit op een besparing van 277m3. Omgerekend iets meer dan 4,2m3 per m2, helaas geen 5 of 6m3. Met de extra isolatie zou het warmteverlies met 70% omlaag gaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:38:
[...]

dat was onmeetbaar, omdat er van alles door elkaar heenliep.
het was wel 1 van de allereerste dingen die ik heb gedaan, met de vloer.
de vrije val van het verbruik was wel gigantisch het eerste jaar, wel 45%,
wat wel naar is dat het eerst zo makkelijk gaat, en daarna 10% van 400m3 .. nog maar 40m3
(10% van 2500m3, is zomaar even 250m3)
45% is erg netjes! Als ik die 277m3 haal dan zou bij ons sinds 2008 het gasverbruik met ruim 40% zijn gedaald.
Mars Warrior schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:15:
[...]

Ik zou dat met een korreltje zout nemen...
Bij ons was de totaal berekende besparing (HR++, vloerisolatie, dakisolatie + spouwmuurisolatie) groter dan het totale verbruik :z :z :z :z

Ze gaan er denk ik vanuit dat je dan ook flink stookt boven, maar doe je dat?
Je thermostaat schakelt uit op kamertemperatuur namelijk, of stook jij door omdat het boven kouder is en draai je beneden de radiatoren dicht om te voorkomen dat het heel heet wordt in de woonkamer?
Lol, volgens mijn eigen berekening kom ik inderdaad lager uit. 277m3 klinkt dat realistisch? We stoken alleen op de thermostaat in de woonkamer. Ik ga dus niet met thermostaatkranen lopen pielen omdat ik het boven warmer/kouder wil hebben. :P
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:38:

als ik op een warmtebeeld foto een wartmelek zie sla ik een steentje daar uit de muur,
dus als je zo`n type niet bent, dan moet je het laten doen
Zou je mij die bedrijven willen mailen?

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 05-08-2011 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:38:

er zijn een handjevol bedrijven die hierin <echt> kunnen helpen, maar ik ga ze vanwege `reclame` niet noemen.
Volgens mij kan dat prima, zolang je er meerdere noemt en niet aan jou gelieerd zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar ik vooral gebruik van heb gemaakt : tav huis en casco

kodi (heerhugowaard) advies en ventilatie
m&o techniek (wormerveer) techniek afstemming en inregeling en ventilatie (+nu ook warmtepomp info)
bouwbedrijf tromp (alkmaar) casco epc
nagelinstallatie (alkmaar) ltv en zon-cv & electrische installatie
technea (leeuwarden) pijpwerk isolatie en wtw
duurzame energiesystemen (drente)

de genoemde bedrijven hebben meerdere personen die je begrijpen, en helpen,
zonder bezig te zijn met zakkenvullen of concurreren
gewoon leuk en goed, op een manier zoals je met vrienden omgaat.
ik heb op mijn werk in wormerveer deze bedrijven eens samen zien werken,
wat een enorme kennis is er in nederland, ik voelde mij maar een sukkeltje.(qua installatie en regeling)
toch treden deze vaklui niet naar buiten omdat het conventionele geweld overheerst.

voorbeeldje :
http://www.mo-techniek.nl...uwing-energielabel-a.html

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
de tvt berekenen van isolatie is nog veel gevaarlijker als de tvt van zonnepanelen.

voorbeeld van mijn huis.
huidig gas verbruik 540m3.

maatregelen die genomen gaan worden.
ruit boven de deur naar hr++ glas.
muurtje op zolder met een deur zodat niet alle warmte de hele zolder op gaat.
dak een extra isolatie laag.

verwacht gas verbruik 620m3 in de toekomst.
hoe kan het toch dat het gas verbruik na extra isolatie omhoog gaat?
simpel ik zal dan de radiator aan gaan zetten die in de gang staat om het trappen hal te verwarmen.

zonder de extra maatregelen zou het verbruik nog hoger hebben gelegen ongeveer 800m3 gas.
dus eigenlijk kun je zeggen dat je 180 m3 gas bespaart. maar de gas rekening gaat dan wel omhoog.
ook als je de radiator in de gang niet aan zou zetten blijf je 540m3 aan gas gebruiken.

gelukkig kun je bij isolatie altijd zeggen: gewoon doen.
het helpt altijd (als je niet al te gek doet).
de tvt is 1 ding, maar het komfoor is de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:34:

gelukkig kun je bij isolatie altijd zeggen: gewoon doen.
het helpt altijd (als je niet al te gek doet).
de tvt is 1 ding, maar het komfoor is de andere.
Klopt helemaal. De tvt is voor mij althans volstrekt onbelangrijk, ik verwacht een gigantische comfortverbetering doordat het dak geïsoleerd wordt. Wanneer het kouder wordt voel je op dit moment gewoon de kou van het dakbeschot af vallen. Die koude valt via ons open trapgat helemaal naar beneden.

Als die koudeval doorbroken wordt gaat me dat ontzettend veel aan tocht schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ze kunnen wel een copywriter/marketingpersoon gebruiken (punten, schrijfwijze namen, actie die eindigt in april). Verder een mooie site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:29:
[...]

let op, is je wasmachine >7 jaar, dan moet je die gaan vervangen,
een electrolux hot&cold heb je voor 550 euro thuis staan draaien.
je kan de warmwateraansluiting ook uit-tiptoetsen.
ik adviseer dan ook om geen dure mixer te nemen op een oude machine.
op gas wassen niet rendabel is een poep verhaal, ik heb het hier gemeten, en ook op een hr ketel is dit slim als je puur kijkt naar joule - per euro.
8 kWh terugleveren is zomaar 2 euro waard,
1 m3 kopen = 8 kWh(warmte) = 60 cent en weinig omzettingsverlies en transport.
dus energetisch zeer verantwoord.
8 kWh in je wasmachine is 8kWh uit een kolencentrale.
wasje schoon, nederland vies, 6 kWh energieverlies, bovenop die 8 kWh.

het meerverbruik van gas-wassen isoleer je eenvoudig weg in je woning.
op gas (af)wassen zorg voor de vermeden aanschaf van 3 suntechs en een soladin, om naar 0 te gaan.
een electrolux hot&cold begrijpt het ingevoerde water, (en de vuilgraad en het gewicht in de trommel)
ook swinters is de zonneboiler zomaar 30 graden, dat is wat warmer dan die 7 graden uit de leiding,
of in mijn geval, wassen na een douche, via de wtw gaat daarna de warmte de electrolux in.
probeer eens te begrijpen hoeveel euro, je in het riool dumpt,
op basis van de integrale koop-kostprijs.
Mijn Bosch zal zeker 15 jaar oud zijn. Deze gaat prima op hotfill zonder dat ik iets heb vervangen. we gooien en met veel plezier water van 50 graden in voor de 40 gradenw was. Voor 60 graden was zelfs nog warmer.

De rest van je verhaal spreekt zichzelf tegen volgens mij.
Ik blijf gewoon vrolijk de wasmachine vullen met water uit de warmtepomp zonder gas te gebruiken.
Zolang die oude Bosch blijft werken ga ik de afvalberg niet vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
[...]

Hoe heb je die warmtepomp ook alweer precies aangesloten? Ik ben bijzonder benieuwd! Ik wil eigenlijk ook nog verder tweaken hier in huis.

Mijn huis staat open voor duurzamen zoals jou als je naar Gelderland wil komen.

Zonneboiler > WP > CV
Mijn advies is wel dat een WP niet echt nodig is als je een dikke zonneboiler met groot vat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jouw geval is natuurlijk uniek, en ik heb dat ook zo gedaan met mijn oude zankertje.
maar 200+ euro voor een mixer, is ook bijna de helft van een nieuwe machine,
met ingebouwde mixer, dus het is de afweging waard,.uiteindelijk is bij mij de motor kapot op de grond gevallen, en was de keuze door "je huiswerk" doen erg eenvoudig.
je bosch komt hoe dan ook op de afvalberg, maar zal gerecycled worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ach als die Bosch stuk gaat komt er hier natuurlijk ook een kant en klaar ding.
Wie weet verkoop is de MS1002 weer voor 100 euro of zo dus de tvt zal wel meevallen.
En zo niet, we zijn tweakers he dus het is ook de hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

[b]NielsTn schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 18:42:
Er zijn meerdere signalen a la Topic Report door diverse tweakers verstuurd,(vanwege de stemming die niet zo duurzaam te noemen was),
Dus de stelling naar jeroenH dat 'je nogal geklaagd had bij de mods hier' is niet terecht.
@Niels: Zie ook mijn DM; Volgens mij is mijn stelling wel terecht; er is wel degelijk door diverse Tweakers-waaronder jij- een reactie gestuurd naar de Mods; dus waarom "niet terecht" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:17:
En ik ben een beetje opgehouden om mezelf met anderen te vergelijken.
@Jeroen: in eerste instantie lijkt het ook flauw om jezelf met anderen te vergelijken- dan heb ik het dus over opbrengst- maar is het toch geen goede graadmeter om te kijken of je installatie goed werkt?
ik had bijv. in Juli 51,9Kwh opbrengst, Punkrocker uit Goes had 50Kwh opbrengst-met ongeveer dezelfde installatie - dus dan weet ik dat alles correct functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik lees hier weer een berg over hotfill wasmachines. Mijn ervaring is dat je het meer moet zoeken in de wasdroger in dit kikkerlandje. Zelfs deze zomervakantie dat ding een aantal malen moeten inzetten. Mooi (niet dus) om op de Plugwise te zien wat zo'n ding verstookt van mijn ingevangen kWh's.
De vakantie dit jaar is een werk/klusvakantie geworden en dus hebben we geld over. Ik zit te denken aan een Mieledroger met warmtepomp. Deze kost precies €1599,- in bijna elke winkel. Het schijnt een merk te zijn dat in de regel erg lang meegaat. Of dit ook geldt voor de nieuwe wp-technologie die is ingebouwd is maar afwachten.
Hebben jullie ervaring met dit soort drogers of evt. adviezen mbt andere merken?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:20:
Ik lees hier weer een berg over hotfill wasmachines. Mijn ervaring is dat je het meer moet zoeken in de wasdroger in dit kikkerlandje. Zelfs deze zomervakantie dat ding een aantal malen moeten inzetten. Mooi (niet dus) om op de Plugwise te zien wat zo'n ding verstookt van mijn ingevangen kWh's.
De vakantie dit jaar is een werk/klusvakantie geworden en dus hebben we geld over. Ik zit te denken aan een Mieledroger met warmtepomp. Deze kost precies €1599,- in bijna elke winkel. Het schijnt een merk te zijn dat in de regel erg lang meegaat. Of dit ook geldt voor de nieuwe wp-technologie die is ingebouwd is maar afwachten.
Hebben jullie ervaring met dit soort drogers of evt. adviezen mbt andere merken?
Deze: Siemens WT46W561 is al zuiniger. En kost nog niet de helft in aanschaf. (edit: 750 euro)
Nog zuiniger is geen droger en dat kan best.

Drogers zijn milieurampgebieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:20:
Ik moet mijn oude AEG van 15+ jaar snel vervangen. Verbruikt nog meer dan mijn Label B droger.
Een AEG is er onder de duzend. De beste reden een Miele te kiezen is vanwege de gegalvaniseerde ijzerwerk. Dus voor vochtige ruimtes als een badkamer of een slecht geïsoleerde bijkeuken.. Voor andere ruimtes zou ik een goedkoper merk pakken.
Ik heb 2 jaar ervaring met de Label B AEG Lavatherm 55840 op de overloop onder de zonneboiler. De ramen gaan dan wel tegen elkaar open en de centrale afzuiging op maximaal om een goede ventilatie te bevorderen. Het wordt wel een beetje klam binnen als ik het niet doe. Volgens mij is het dan ook eerder klaar. Ik heb een uur kunnen besparen door de waterhardheid goed in te stellen.

[ Voor 20% gewijzigd door PcDealer op 05-08-2011 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:06:
@Jeroen: in eerste instantie lijkt het ook flauw om jezelf met anderen te vergelijken- dan heb ik het dus over opbrengst- maar is het toch geen goede graadmeter om te kijken of je installatie goed werkt?
ik had bijv. in Juli 51,9Kwh opbrengst, Punkrocker uit Goes had 50Kwh opbrengst-met ongeveer dezelfde installatie - dus dan weet ik dat alles correct functioneert.
Oh natuurlijk, en ik moedig ook iedereen aan om naar hartelust te meten, te monitoren en het te publiceren waar je maar kunt - maar ik zet het op mijn website en daarmee vind ik het wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JAN-B schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:06:
[...]

@JanB: er zijn genoeg mogelijke vergelijken te maken. Bv. download de applicatie ZonPHPSE (Starter edition) en je zou daar handmatig de opbrengst in kunnen voeren.
Met de data van PVGIS (eerder in dit topic genoemd) krijg je enige referentie wat de opbrengsten voor die maanden (en afgeleid naar dagen) zou kunnen zijn voor je locatie.

Of... gewoon andere Sonnenertrag.eu installaties uit de buurt /regio opsporen (blijft nog de vraag: hoe meet men, en is de meter zelf redelijk nauwkeurig.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 00:04:
je hebt meel in je mond,

voor de leesbaarheid zouden een aantal mensen de communicatie rondom goede salderingen hier kunnen delen, misschien dat dat een beetje helpt. (hoewel de puinhoop dan ook compleet kan worden, door de verschillende manieren)
Hier geen enkel probleem gehad met de Delta. Ze waren in eerste instantie wel 'vergeten' een eindafrekening te maken, maar na één telefoontje van mij werd dit rechtgezet en had ik in korte tijd een correcte afrekening waar de saldering keurig op was verwerkt. Voor de goede orde, ik ben netto leverancier van elektrische energie.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Contatore fotovoltaico Italië vandaag door de 9 GWp heen gescheurd...

... stond begin januari nog op 2,5 GWp ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 21:33:
Contatore fotovoltaico Italië vandaag door de 9 GWp heen gescheurd...

... stond begin januari nog op 2,5 GWp ... 8)7
Wanneer liep die nou af op dit tarief? 1 april 2012?
Het valt te verwachten dat als zowel Duitsland als Italie hun feed-in's verlagen het gevolg zal zijn dat de prijzen overal omlaag zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25
met de inflatie die stijgt gaat ook je tvt omlaag lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
datadevil schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:15:
met de inflatie die stijgt gaat ook je tvt omlaag lijkt me?
Hoe dat zo? Als je het geld op je spaarrekening had gezet werd het alleen meer minder waard, met de stijgende energieprijzen (onderdeel van de inflatie overigens) levert een investering in besparing/duurzame opwek alleen maar meer op.

Beter lezen JeroenH! En op tijd naar bed vanavond :)

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 05-08-2011 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:25
JeroenH schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:40:
[...]

Hoe dat zo? Als je het geld op je spaarrekening had gezet werd het alleen meer minder waard, met de stijgende energieprijzen (onderdeel van de inflatie overigens) levert een investering in besparing/duurzame opwek alleen maar meer op.
Ja, dus daalt je TVT (wordt korter)...misschien dat dat 'dalen' niet duidelijk was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:09:
[...]

Wanneer liep die nou af op dit tarief? 1 april 2012?
Het valt te verwachten dat als zowel Duitsland als Italie hun feed-in's verlagen het gevolg zal zijn dat de prijzen overal omlaag zullen gaan.
Ze zijn al met het 4e Conto Energia bezig. Daar staat nu al 812 MWp in hard afgetimmerd door GSE, is 1 juni begonnen. Er is nu een "financiële" cap afgesproken, 3-3,5 miljard Euro per jaar aan uit te betalen invoedingstarieven voor zeven Gieg aan PV. Maar met dit tempo knallen ze binnen no-time tegen die cap aan. Niet onvoorstelbaar: ze vangen een absurde 33-38,5 eurocent voor de oudere installaties per ingevoede kWh, dat is waanzin.

Wat er gaat gebeuren als de "cap" wordt bereikt kunnen de sterren ons gaan vertellen. Zeker met de wereldwijde crisis numero zoveel, en Italië als "next suspect" bij de financiën in de rij. Restvolume nieuwbouw grote installaties voor dit jaar zou slechts 1,2 GWp mogen bedragen, die de stroomverbruikers in Italië niet meer dan 300 miljoen Euro extra zouden mogen kosten. Echter, Photon (juni 2011) heeft al voorspeld dat zelfs met de laagste tarieven (grootste vrije veld installaties) er nog maar 920 MWp nodig zou zijn om dat deksel te laten springen. Dan zou er tm. 2012 niks meer bij mogen komen. Dus dat gaat drama worden (was al voorspeld, ligt ook aan de absurd ingewikkelde tariefstructuur, maar vooral aan de veel te hoge tarieven, zelfs in Conto Energia 4).

Daarbij nog: "kleine" installaties blijven buiten de markt"cap". Ze noemen "klein" daar max. 1 MWp. De gevolgen laten zich raden: alle grote investeerders gaan dan als een idioot overal 1 MWp blokken neerplempen waar ze kunnen.

Module prijzen zijn dit jaar alweer zo'n 20% onderuit gegaan. Er is gewoon gigantisch veel overproductie, en er ligt sowieso al 10 GWp overal in magazijnen te wachten op bereidwillige investeerders, die er nog doorheen moet. Ik zou ook graag willen dat de markt normaliseert, want met de enorme schokgolven die er door die markt heen gaan blijft het erg onzeker allemaal, houden investeerders en aandeelhouders al helemaal niet van. Geen analist kan meer een degelijke voorspelling maken. De uitkomsten van marktprognoses lopen steeds verder uit elkaar. Maar lager worden die prijzen. Gisteren 75 Eurocent/Wp voor een container met no-name chineesjes geboden, wel nog zelf even de inklaring verzorgen (maar dan nog)... Gekkenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 22:55:
Gisteren 75 Eurocent/Wp voor een container met no-name chineesjes geboden, wel nog zelf even de inklaring verzorgen.
Toch in de container handel gegaan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 14:33:
[...]

Deze: Siemens WT46W561 is al zuiniger. En kost nog niet de helft in aanschaf. (edit: 750 euro)
Nog zuiniger is geen droger en dat kan best.

Drogers zijn milieurampgebieden ;)
Mijn Brabantia drooger is toch echt veel zuiniger dan jouw Siemens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woodski schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:56:
[...]

Mijn Brabantia drooger is toch echt veel zuiniger dan jouw Siemens
Ik heb geen Siemens droger, ik heb een Ikea en een blokker huismerk (rekje). ;)

Ik gaf een reactie op de Miele droger, die dus minder zuinig is dan de genoemde Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier zo'n combo-apparaat staan, een AEG Lavamat 16850A. Ding heeft dan wel energielabel B, maar voor die 2 wasjes per week die ik weekends op laagtarief draai boeit dat niet zoveel. Droger gebruik ik weinig tot niet, dus om daar nou extra ruimte voor te reserveren...
Voordeel van die droger is dat het vanbinnen loeiheet wordt. Waar andere mensen altijd op 60 graden wassen of zelfs 95 met lege trommel om de geurtjes eruit te krijgen, kan ik gewoon 1x de droger draaien met wat ondergoed erin.

Nee, wat ik het eerst moet vervangen hier is de vaatwasser. Een stokoude Bosch uit 1998 met allerlei bijgeluidjes. Wast nog wel goed af, maar ding maakt herrie. Vraag is ook of er een nieuwe voor in plaats komt, ik heb dat ding zojuist aangezet met afwas van afgelopen dinsdag er nog in... Als ik zo weinig afwas genereer dat de schimmel erop staat voordat ie vol is, kan ik net zogoed met de hand afwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:35:
Nee, wat ik het eerst moet vervangen hier is de vaatwasser. Een stokoude Bosch uit 1998 met allerlei bijgeluidjes. Wast nog wel goed af, maar ding maakt herrie. Vraag is ook of er een nieuwe voor in plaats komt, ik heb dat ding zojuist aangezet met afwas van afgelopen dinsdag er nog in... Als ik zo weinig afwas genereer dat de schimmel erop staat voordat ie vol is, kan ik net zogoed met de hand afwassen.
Weet je wat hij verbruikt voor een wasbeurt? De onze verbruikt 0,8kWh voor een afwasbeurt, op kort/eco. Ik vind dat best veel. Omdat hij echter maar twee of drie keer in de maand draait (als we eters hebben gehad en dus veel afwas, of als we 'ingewikkeld' gekookt hebben) valt het aandeel in ons jaarverbruik wel mee.

Wij zitten met dezelfde situatie als jij, we produceren te weinig afwas voor zo'n ding, en ik werk het meestal ff op de hand weg.

Iets heel anders: ik geb gisteravond eens alle Plugwise pluggen verzameld die zich in het afgelopen jaar in allerlei hoekjes van ons huis verstopt hebben:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/IMAG0741.jpg

Ik heb het stroomverbruik eens gemeten, en dat komt op voor 18 pluggen op 19W, ongeveer 1W per plug dus. (in die hele rij zitten er meer, maar ik heb er drie momenteel niet in gebruik) Dat is toch 166kWh per jaar en dat is meer dan ik dacht. Ik denk dat ik daarom het 'meetexperiment' tot het eind van dit jaar voortzet en dan alle pluggen (behalve die aan de zonnestroomomvormers) verwijder. Het experiment heeft me enorm veel informatie over ons elektriciteitsverbruik opgeleverd en ook over hoe het meten zelf in zijn werk gaat.

Ik heb al een tweede set die ik bij bevriende huishoudens uitzet, daar kan ik dan meer mee gaan doen, omdat ik meer pluggen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Goedemiddag!

Hier bij mijn Duitse schoonouders is gisteren een WKK geinstalleerd. Ik moet alleen bekennen dat ik geen idee heb over de constructie qua terugleveren, subsidie, tvt, etc.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er zijn ook kleine vaatwassers:

Afbeeldingslocatie: http://www.keukens.be/images/imagestore/HAIER%20table-top%20mini%20vaatwasser.jpg
JeroenH schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:55:
[...]
Weet je wat hij verbruikt voor een wasbeurt? De onze verbruikt 0,8kWh voor een afwasbeurt, op kort/eco. Ik vind dat best veel. Omdat hij echter maar twee of drie keer in de maand draait (als we eters hebben gehad en dus veel afwas, of als we 'ingewikkeld' gekookt hebben) valt het aandeel in ons jaarverbruik wel mee.

Wij zitten met dezelfde situatie als jij, we produceren te weinig afwas voor zo'n ding, en ik werk het meestal ff op de hand weg.

Iets heel anders: ik geb gisteravond eens alle Plugwise pluggen verzameld die zich in het afgelopen jaar in allerlei hoekjes van ons huis verstopt hebben:

[afbeelding]
:o
Heb jij je elektrische tandenborstel soms ook achter een plug ofzo :P
SunshineCompany schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 11:01:
Goedemiddag!

Hier bij mijn Duitse schoonouders is gisteren een WKK geinstalleerd. Ik moet alleen bekennen dat ik geen idee heb over de constructie qua terugleveren, subsidie, tvt, etc.
Ligt het dak daar al zo vol dan? ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Erasmo op 06-08-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die zijn er ja. Ik had het er met mijn vriendin al eens over om een kleinere vaatwasser te nemen als ik deze ga vervangen, toen zei ze: "Dat slaat nergens op, dan kan je net zogoed met de hand afwassen". Zo is het maar net... Veel van mijn kookgerei en mijn beslagkommen kan ik al niet in de vaatwasser kwijt, dus die moet ik sowieso met de handafwas doen.

Als ik dit ding vervang is dat omdat ik het lawaai zat ben, niet omdat ie onzuinig is. Iets met open keuken en dat ding 's nachts zelfs op de slaapkamer kunnen horen. Dat hele gedoe met nachtstroom wil ik eigenlijk ook vanaf, leuk dat je kunt besparen door 's nachts dit soort zooi te draaien, maar je zult niet de eerste zijn die niet meer wakker wordt nadat zo'n apparaat je hele huis heeft platgefikt. De besparing die het me oplevert is misschien 40 euro op jaarbasis, maar daarvoor moet je wel door allerlei hoepels en bochten springen om het te bereiken.
Pagina: 1 ... 107 ... 215 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Gelieve geen vragen om offertes oid in het topic te plaatsen. Er staat een link naar een site met leveranciers in de topicstart, die kan je (buiten GoT om) mailen voor meer informatie over je persoonlijke situatie.