Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Stevie-P schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 00:56:
[...]

Ik heb ooit een L39 adapter op maat gemaakt met een ijzervijl. Ik zou het niet met schuurpapier proberen mits je binnen een dag klaar wilt zijn.
Maar een adapter inkorten heeft dus enkel nut wanneer je nìèt tot oneindig kan scherpstellen. Als je voorbij oneindig kan scherpstellen, zal het inkorten van je adapter dit alleen verergeren.
Inderdaad.

Hoe korter de adapter, des te verder moet de lens naar voren om toch op oneindig te kunnen scherpstellen met die lens. Dus het kan wel met een (iets) te korte adapter. Als de adapter te lang is dan kan het niet want de lengte van de adapter + de lens is dan meer dan de brandpuntsafstand van de lens. En het beeld van een voorwerp op oneindig is scherp op de brandpuntsafstand die dus niet meer gehaald kan worden met een te lange adapter. (dit moet eenvoudiger uit te leggen zijn..... :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Volgens mij ligt het toch ietsje anders. Scherpstellen op oneindig kan alleen als lens, adapter en body goed op elkaar afgestemd zijn. Maatgevend daarin is de registerafstand - de afstand tussen film/sensorvlak en montageflens van de lens. Lenzen die bedoeld zijn voor een camera met langere registerafstand kun je met een (glasloze) adapter monteren op een body met een kortere registerafstand. Omgekeerd gaat niet: dichtbij scherpstellen lukt, oneindig niet (zie onder andere hier)
Met de adapter verleng je de afstand tussen lens en film/sensorvlak tot 'ie de voor de lens juiste waarde heeft. Is je adapter te lang, dan stelt hij scherp tot voorbij oneindig - dan is hij scherp op oneindig als de afstandsschaal 20 m of zo aangeeft. Met wat vijlwerk kun je dat dan corrigeren. Maar bij een te korte adapter kun je vijlen tot je een ons weegt (of de adapter), focus op oneindig gaat niet lukken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, dat is niet waar. Hoe dikker je adapter hoe minder ver je komt met focus en hoe meer je in macrogebied komt. Dat is ook precies de werking van tussenringen. Gebruik gewoon de lenzenformule:

1/f = 1/b +1/v

Hierin is f (=brandpuntsafstand) constant en b (=beeldafstand) maak je groter, waardoor v (=voorwerpafstand) kleiner moet zijn om een scherp beeld op te leveren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-12-2024
Universal Creations schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:47:
Nope, dat is niet waar. Hoe dikker je adapter hoe minder ver je komt met focus en hoe meer je in macrogebied komt. Dat is ook precies de werking van tussenringen. Gebruik gewoon de lenzenformule:

....
Dat is volgens mij ook de reden dat op oneindig focussen bij mij niet goed lukt. Adapter niet juist. (Heb ik eerder in dit topic eens genoemd) Ben dus nog op zoek naar een ander adaptertje om te kijken of het daarmee wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

1/f = 1/b +1/v

Hierin is f (=brandpuntsafstand) constant en b (=beeldafstand) maak je groter, waardoor v (=voorwerpafstand) kleiner moet zijn om een scherp beeld op te leveren.
Zat er idd naast voor wat betreft focus voorbij oneindig - dat geldt voor te dunne adapters. Waar het mij vooral om ging was de rol van de Flange-Mount Distance. Bij focus op oneindig geldt dat b=f (1/v=0) en een zeg maar 50 mm lens voor Pentax is zo geconstrueerd dat het brandpunt 45,46 mm achter de mount van de lens ligt. Ga je die lens op een Nikon body zetten dan heb je een probleem; Nikon lenzen zijn berekend voor een FMD van 46,5 mm dus je focust niet meer op oneindig: je body fungeert als een tussenring van 1 mm. Op een Canon body (FMD=44 mm) focust diezelfde Pentax lens voorbij oneindig - om dat te corrigeren heb je 1,46 mm adapter nodig. Is je adapter te dik, dan moet er inderdaad wat af om je focus op oneindig terug te krijgen. Maar ik geloof dat de laatste 3 posters alle drie hetzelfde bedoelden, dus misschien is dit een beetje mosterd na de maaltijd :Y) ?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een deel hierover staat ook in de OP trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
bobcom schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:28:
Volgens mij ligt het toch ietsje anders. Scherpstellen op oneindig kan alleen als lens, adapter en body goed op elkaar afgestemd zijn. Maatgevend daarin is de registerafstand - de afstand tussen film/sensorvlak en montageflens van de lens. Lenzen die bedoeld zijn voor een camera met langere registerafstand kun je met een (glasloze) adapter monteren op een body met een kortere registerafstand. Omgekeerd gaat niet: dichtbij scherpstellen lukt, oneindig niet (zie onder andere hier)
Dat is ook wat ik bedoel, ik dacht dat ik iets dergelijks ook had opgescheven?
bobcom schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:28:
Met de adapter verleng je de afstand tussen lens en film/sensorvlak tot 'ie de voor de lens juiste waarde heeft. Is je adapter te lang, dan stelt hij scherp tot voorbij oneindig - dan is hij scherp op oneindig als de afstandsschaal 20 m of zo aangeeft. Met wat vijlwerk kun je dat dan corrigeren. Maar bij een te korte adapter kun je vijlen tot je een ons weegt (of de adapter), focus op oneindig gaat niet lukken.
Hij is idd scherp op oneindig bij mij terwijl de afstandschaal 20 m of zo aangeeft, dus dat alleen geeft al aan dat de adapter te kort moet zijn (het optisch middelpunt van een lens(systeem) op 20m staat immers iets naar voren en dit maakt een te korte adapter dan goed).

Dus ietsepietsje te korte adapter = focus tot na oneindig...dan valt het beeld dus net ACHTER je sensor...

[ Voor 27% gewijzigd door jayjey op 19-01-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online

1/f = 1/b +1/v

Ja idd, en in plaats van de lenzenformule kun je nog een appletje gebruiken dat de lenzenformule in werking laat zien: http://phet.colorado.edu/.../geometric-optics_nl.html
Als het voorwerp naar de lens schuift (macro-opname) dan schuift het (reele) beeld naar achteren en wordt ook groter. Je ziet dan de hele werking van tussenringen (extension tubes).

Volgns mij wordt de scherpte-diepte ook steeds kleiner maar dat weet ik niet zeker...

[ Voor 13% gewijzigd door jayjey op 19-01-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
_Rene_ schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:59:
[...]

Dat is volgens mij ook de reden dat op oneindig focussen bij mij niet goed lukt. Adapter niet juist. (Heb ik eerder in dit topic eens genoemd) Ben dus nog op zoek naar een ander adaptertje om te kijken of het daarmee wel lukt.
Als je hem echt niet scherp krijgt op oneindig dan is je adapter te LANG...iets korter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
bobcom schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:01:
[...]

Zat er idd naast voor wat betreft focus voorbij oneindig - dat geldt voor te dunne adapters. Waar het mij vooral om ging was de rol van de Flange-Mount Distance. Bij focus op oneindig geldt dat b=f (1/v=0) en een zeg maar 50 mm lens voor Pentax is zo geconstrueerd dat het brandpunt 45,46 mm achter de mount van de lens ligt. Ga je die lens op een Nikon body zetten dan heb je een probleem; Nikon lenzen zijn berekend voor een FMD van 46,5 mm dus je focust niet meer op oneindig: je body fungeert als een tussenring van 1 mm. Op een Canon body (FMD=44 mm) focust diezelfde Pentax lens voorbij oneindig - om dat te corrigeren heb je 1,46 mm adapter nodig. Is je adapter te dik, dan moet er inderdaad wat af om je focus op oneindig terug te krijgen. Maar ik geloof dat de laatste 3 posters alle drie hetzelfde bedoelden, dus misschien is dit een beetje mosterd na de maaltijd :Y) ?
Door die korte registerafstand (de kortste die er zo ongeveer is) moet je volgens mij mooie wijde pinhole opnames kunnen maken maar dat moet ik nog proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste jayjey, zou je de edit knop willen gebruiken als je wil reageren op meerdere quotes, i.p.v. 4 reacties achter elkaar. Je kunt ook tijdens het maken van een reactie (niet via quickreply) berichten quoten met de quote knopjes van die berichten.

Met een korteregisterafstand wide-angle krijgen moet je geen m4/3 sensor hebben, want dan geldt de 2x cropfactor ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Random] Ik kwam dit tegen. Shift adapter voor Nikon F op NEX, m4/3 of Fuji X:

Afbeeldingslocatie: http://www.dl-kipon.com/en/eWebEditor/uploadfile/20111128020545786.jpg

Edit - En ook tilt adapters:
http://www.dl-kipon.com/en/product.asp?id=89

Heel gaaf. :)

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 20-01-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Maandag en dinsdag wat foto's zitten maken met o.a. de Takumar 50mm 1.4 op de 650D. Zoals gezegd heb ik de chip van de adapter met een stukje plakband afgeplakt omdat anders de camera errors gaf. Heb nu dus geen AF confirm en dat is bijzonder lastig.

Een heel aantal foto's van die dagen zijn gewoonweg niet scherp op i.i.g. 1.4 waar ze dat eerst wel waren. Ik weet dat de DOF bijzonder klein is op 1.4 maar ik had het altijd scherp. Nu in de viewfinder van de 650D is het ook gewoon scherp. Kan daar verschil tussen zitten tussen viewfinder en uiteindelijk resultaat?

Ik ga maar eens zo'n Big IS adapter bestellen, hopelijk helpt dat...

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 27-01-2013 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Piet91 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:34:
Maandag en dinsdag wat foto's zitten maken met o.a. de Takumar 50mm 1.4 op de 650D. Zoals gezegd heb ik de chip van de adapter met een stukje plakband afgeplakt omdat anders de camera errors gaf. Heb nu dus geen AF confirm en dat is bijzonder lastig.

Een heel aantal foto's van die dagen zijn gewoonweg niet scherp op i.i.g. 1.4 waar ze dat eerst wel waren. Ik weet dat de DOF bijzonder klein is op 1.4 maar ik had het altijd scherp. Nu in de viewfinder van de 650D is het ook gewoon scherp. Kan daar verschil tussen zitten tussen viewfinder en uiteindelijk resultaat?

Ik ga maar eens zo'n Big IS adapter bestellen, hopelijk helpt dat...
De viewfinder toont maar tot f/2.5 dacht ik, ook al zet je er een snellere lens op. Dus als je de focus bepaald op f/2.5, kan het dus goed zijn dat deze op f/1.4 niet op hetgene zit dat jij voor ogen had. Focusconfirm of een speciaal focusscreen kunnen dit verhelpen.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
LaurentS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:32:
[...]

De viewfinder toont maar tot f/2.5 dacht ik, ook al zet je er een snellere lens op. Dus als je de focus bepaald op f/2.5, kan het dus goed zijn dat deze op f/1.4 niet op hetgene zit dat jij voor ogen had. Focusconfirm of een speciaal focusscreen kunnen dit verhelpen.
Oh, dat eerste wist ik niet eens. Dat is wel ehm..minder :/ ...
Morgen eens kijken naar een nieuwe adapter, ik heb een paar gezien die ze 3rd generation noemen en die zou moeten werken met de 650D (en 5D MKIII). Big IS was ook zoiets maar die zijn wel weer heel anders dan die "3rd generation". Nou ja, als de gestuurde niet werkt met de 650D terwijl ze er wél mee adverteren; paypal claim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LaurentS schreef op zondag 27 januari 2013 @ 16:32:
[...]

f/4 is wat meestal de grens is met een normaal matglas. Met een speciaal matglas kom je inderdaad een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Met Live View heb je altijd het juiste beeld en kan je nog inzoomen ook : Ik doe niet anders met filmen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vreemde is juist dat ik op de 350D gewoon scherpe foto's had ook als ik niet AF-conform gebruikte; wat scherp was op de viewfinder was scherp op de foto.
nero355 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 00:57:
Met Live View heb je altijd het juiste beeld en kan je nog inzoomen ook : Ik doe niet anders met filmen :)
Ik moest wel met de 350D en het bevalt me best wel; je zit als het ware ook volledig in het beeld dat je wil hebben. Bovendien is het ook enige vorm van stabiliteit.

Filmen helaas nog geen ervaring mee; maar heb wel enorm veel zin om eens wat moois te schieten, maar wat...

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 28-01-2013 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Twee weken geleden is het diafragma van m'n 58mm f/1.2 vast gaan zitten. :'(
Gelukkig op f/1.2 en niet op f/16, want daarmee gebruik ik die lens vooral, maar ik baal natuurlijk als een stekker.

Vanochtend vreesde ik dat ook mijn camera zijn beste tijd had gehad toen ik in een klunzige bui tegen een kast aanliep en camera+58mm eruit zag vallen en onderaan de trap tot stilstand zag komen... |:(

Gelukkig was er geen schade, sterker nog; het diafragma van de 58mm werkt weer! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha! Geluk bij een ongeluk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 20:56
Misschien dat er hier mensen naar een Canon 50mm F0.95 lens zoeken? Zag hem toevallig staan op eBay.com

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47
Het is wel een C-mount he? Is bedoeld voor een kleine afstand tussen sensor en lens, gaat niet echt werken op een DSLR (Volgens google kan het net op een NEX of m4/3 cam, maar wel gigantische vignetting < 50mm)
is origineel bedoeld voor video en wordt nu veel gebruikt bij industriële camera's, heb er wel een aantal liggen op het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Ik zie hem zelf heel vaak op Leica M's. En de vignetting valt dan wel mee (vind ik)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3537/3834409124_f8141994fb_z.jpg
miss mao's dream by DoveVadar, on Flickr

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een andere lens. Canon heeft ook een 50mm f/0.95 lens voor hun rangefinders gemaakt welke dus fullframe waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
Universal Creations schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:20:
Dat is een andere lens. Canon heeft ook een 50mm f/0.95 lens voor hun rangefinders gemaakt welke dus fullframe waren.
Ah dacht dat het dezelfde was, ben niet zoveel bezig met alle verschillende mounts die er zijn/waren.

Dat zou dan deze zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Gdzr op 04-02-2013 10:31 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij is *inclusief C-mount adapter*, maar IS niet c-mount ... beide zeggen CANON TV LENS aan de voorkant. Volgens mij gewoon dezelfde, niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Gdzr schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:07:
Ik zie hem zelf heel vaak op Leica M's. En de vignetting valt dan wel mee (vind ik)

[afbeelding]
miss mao's dream by DoveVadar, on Flickr
Om de canon 50/0,95 (niet die van de advertentie, maar de meetzoekerlens) op een leica M te gebruiken moet je hem laten ombouwen tot M mount. Dure en niet makkelijke grap. Samen met de prijs van de meetzoeker canon 50/0,95 (wel wat hoger dan die C lens) ben je volgens mij beter af met de orginele leica's noctilux 50/1.0 of eventueel de VC 50/1.1.

Daarbij komt ook dat ze de canon niet voor niets "dreamlens" noemen. Weinig contrast, heel wazig beeld. Geweldig bij sommige onderwerpen maar een leica noctilux kan ook een zelfde soort beeld maken, maar dan met mooie kleuren, goed contrast en voldoende scherpte.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertJRB op 04-02-2013 14:29 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47
Op het werk heb ik meerdere Fujinon 25mm f0.85's liggen, maar ook C-mount dus gaat behoorlijk wat vignetting geven met die brandpuntsafstand op mijn NEX-6 (als in compleet zwart aan de randen)

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2429/4011853458_f6d40f3cf2.jpg
(foto'tje van internet)

Eens een keer kijken voor een goedkope adapter, toch eens proberen :P

[ Voor 3% gewijzigd door Bramster op 04-02-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De rangefinder Canon 50/0.95 is niet de TV (C-mount) lens. Kan ook nooit, want anders zouden alle Canon 7s camera's met die 50/0,95 foto's maken waarvan maar een kwart is belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Universal Creations schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:09:
De rangefinder Canon 50/0.95 is niet de TV (C-mount) lens. Kan ook nooit, want anders zouden alle Canon 7s camera's met die 50/0,95 foto's maken waarvan maar een kwart is belicht.
Optisch zijn de TV en Rangefinder versie gewoon hetzelfde hoor. Canon had gewoon nog een hele grote voorraad van die lenzen over en heeft ze voor TV doeleinden hergebruikt. Sommige vroege TV versies hebben zelfs gewoon nog een rangefinder coupling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leevmeister schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:12:
Optisch zijn de TV en Rangefinder versie gewoon hetzelfde hoor. Canon had gewoon nog een hele grote voorraad van die lenzen over en heeft ze voor TV doeleinden hergebruikt. Sommige vroege TV versies hebben zelfs gewoon nog een rangefinder coupling...
Hoe krijg je dan die veel kleinere beeldcirkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Die C mount adapter die op al die TV lenzen zit zit niet vast, die kan er gewoon af. Zodra die eraf is heb je dus gewoon het rangefinder model, maar dus zonder RF coupling meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25
Bramster schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:01:
Op het werk heb ik meerdere Fujinon 25mm f0.85's liggen, maar ook C-mount dus gaat behoorlijk wat vignetting geven met die brandpuntsafstand op mijn NEX-6 (als in compleet zwart aan de randen)

[afbeelding]
(foto'tje van internet)

Eens een keer kijken voor een goedkope adapter, toch eens proberen :P
Van een ander forum: http://www.getdpi.com/for...on-f0-85-25mm-m4-3-a.html
Hello!
Out of foolishness or ingenuity I bought a brand new Fujinon CCTV lens with an impressive f0.85 and 25mm, and c mount.
Is it usable on any of the new m4/3 cameras out there? With how much modification? Specs are here:
http://www.rmassa.com/specsheets/CF25L.pdf
I am facing many hurdles, the most serious of wich is the back of the lens protruding 2 mm into the shutter of my g1.
Here are the numbers:
20.0mm m4/3 flange to sensor distance
-17.526mm c mount lens to sensor distance
= 2.5mm all c lens will have to be mounted with rear inside camera
+9.6mm rear element of this fujinon lens
=12.1mm space needed after flange (inside) camera
-9.7mm flange to shutter baffle in g1
=2.4mm space deficit
-0.5mm can be shaved off from the back of the lens
=1.9mm still needed

Could someone please measure the flange to shutter baffle distance
in the other m4/3 cameras like pen and gf1? Thank you
(How much focus to infinity do I loose with those 1.9mm?)
Bart
Wees dus voorzichtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leevmeister schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:25:
Die C mount adapter die op al die TV lenzen zit zit niet vast, die kan er gewoon af. Zodra die eraf is heb je dus gewoon het rangefinder model, maar dus zonder RF coupling meestal.
Maar op de juiste registerafstand heb je met die TV lens wel de volledige 43mm beeldcirkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Precies. Die outer bayonet mount die er standaard op zit kan je trouwens ook gewoon gebruiken om hem te monteren op andere camera's zoals de sony nex of m4/3's camera's. Daar bestaat deze adapter voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Drie M42-lensjes gekocht vanmorgen, bij de kringloop hier in Almelo.

Panagor Auto Wide Angle 28mm f/2.5 + Pentor Super TL body
Meyer - Optik Gorlitz Oreston 50mm f/1.8
Meyer - Optik Gorlitz Orestor 100mm f/2.8

Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind. Nu nog op zoek naar een goede adapter voor op mijn GH2 :) Iemand suggesties?

De 100mm ziet er vanbinnen een beetje raar uit, heeft iets geels in de rand. Hier een fotootje:
Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1302/29236/gdEN1.jpg

Weet iemand wat dat is...?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:28:

Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind.
Waarom vind ik dat soort dingen nooit bij de kringloop hier, daar ligt nooit mooi spul. :/
Geen ervaring met adapters voor M4/3, maar enige wat uit zou kunnen maken is AF-confirm.
Dus zou je even kunnen googlen of dat bestaat voor M4/3 en vervolgens adapters zoeken.
Op een andere bekend forum had je toch al wat gevonden?

Overigens donderdag deze M42 -> EOS adapter binnengekregen. De vorige (goedkopere) adapters geven geen AF-confirm op de nieuwe bodies 650D en 5D MKIII. Deze wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hier normaal ook niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54
Af confirm is niet nodig op panasonic
Toestellen. Je moet wel opname zonder lens inschakelen in het menu.

Je zal handmatig moeten focusen.
Je kan digitaal inzoomen om zo beter de scherpte te beoordelen.en

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Prima hoor. Adaptertje is besteld :)

Kan iemand me zeggen wat die gele rand in de lens is? Beetje roest/olie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
lijm misschien?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Die Meyer - Optik Gorlitz Oreston 50mm f/1.8 heb ik ook. Laatst pas eigenlijk voor het eerst echt gebruikt en vind t wel een fijn lensje. Is het niet gewoon viezigheid? Kun je m niet gewoon openmaken en schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Peter_Aragorn schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:28:

Ik was in totaal €19,50 kwijt, wat ik wel netjes vind.
Zeer nette prijs, de 100mm Meyer is dat al (meer dan) waard (qua prestaties) en een fijne lens. Dat gele is (verkleurde) lijm die zich in de jaren waarschijnlijk wat heeft uitgezet/verkleurd.

Open maken heeft geen zin daarvoor, ook niet om een enkel stofje te verwijderen (als je het nog nooit gedaan hebt, grote kans dat er alleen maar meer stof/ vet vegen inkomen) of je de lens niet helemaal goed inelkaar zet.

[ Voor 15% gewijzigd door ToFast op 17-02-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dan laat ik het lekker zitten :) Had al gezien dat de 100mm zeker een goede lens is, optisch de beste die die maker gemaakt heeft volgens velen.

Kan niet wachten tot mijn adaptertje binnen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 10:58

BaasG

Spiral out. Keep going

Hadden jullie deze al gezien?

Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2013/02/Samyang-50mm-f1.2-lens.png

Bron

member of the Dark side: black Nikon gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jip, staat volgens mij al in een ander topic (canonmount/nikonmount denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hopen dat die optisch een beetje goed is :)

Hier mensen trouwens met ervaring met een Jupiter-8 50mm f/2?

[ Voor 43% gewijzigd door Peter_Aragorn op 20-02-2013 09:29 ]

• jayjey
  • Niet online
Ik heb er eentje voor de L39 mount. Wat wil je erover weten?

• Peter_Aragorn
Wat je ervan vindt ;)

• Peter_Aragorn
Nouja ik heb hem nog niet :+ Vandaar ;)

• ToFast
Misschien een tip. Op MP verkoopt iemand nog een (S.M.C. laatste versie) Asahi takumar 50 mm f/1.4. Deze geweldige lens mag los verkocht worden; ik had hem bijna bekeken en gehaald (4-6 tientjes). Ik blijf echter bij de sel50f18 :):(..

Ook de Chinon - Tomioka 28mm f2.8 MC is een aanrader: http://www.pentaxforums.c...tomioka-28mm-f2-8-mc.html

Let op er zijn ook andere versies, auto chinon etc, de bovengenoemde moet je hebben en biedt iemand aan op MP voor een klein bedrag (zeker vergeleken met eBay)
('CHINON 2.8 28mm super groothoek' op MP voor €35)

EDIT: beide lenzen overigens in M42 mount :9

[ Voor 46% gewijzigd door ToFast op 21-02-2013 19:43 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

ToFast schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 19:32:
Misschien een tip. Op MP verkoopt iemand nog een (S.M.C. laatste versie) Asahi takumar 50 mm f/1.4. Deze geweldige lens mag los verkocht worden; ik had hem bijna bekeken en gehaald (4-6 tientjes). Ik blijf echter bij de sel50f18 :):(..

Ook de Chinon - Tomioka 28mm f2.8 MC is een aanrader: http://www.pentaxforums.c...tomioka-28mm-f2-8-mc.html

Let op er zijn ook andere versies, auto chinon etc, de bovengenoemde moet je hebben en biedt iemand aan op MP voor een klein bedrag (zeker vergeleken met eBay)
('CHINON 2.8 28mm super groothoek' op MP voor €35)

EDIT: beide lenzen overigens in M42 mount :9
Die eerste is al gereserveerd :(

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
ToFast schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 19:32:
Radioactief...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
ik zal later vandaag de hele anekdote vertellen, maar ik ga vandaag weer naar rotterdam, dit keer om een telelens op te halen, (ik mocht m gratis hebben) ik heb geen idee wat voor lens het is.(behalve een lagacy lens dan)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Yup, zou hem niet gaan likken oid.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertJRB schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:02:
[...]
Yup, zou hem niet gaan likken oid.
Tjah, die fout maakte ik ook. Ik proef nu het verschil niet meer tussen tomatensoep of groentensoep. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
jesper86 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:37:
[...]

Tjah, die fout maakte ik ook. Ik proef nu het verschil niet meer tussen tomatensoep of groentensoep. :+
jayjay heeft wel gelijk jongens, maar er is wat heisa van gemaakt op fora. Ik weet het fijne er niet van qua metingen en wat dat dan inhoud.

Zolang je hem maar niet naast je kussen legt om zijn liefde te winnen of in je onderbroek stopt om hem warm te houden in deze koude dagen..zal het wel meevallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
EDIT, laat ik de annekdote maar vertellen,
ik was woendag naar rotterdam gegaan voor een sigma lens met minolta camera, het ging mij om de lens,
aangebeld, lens gezien, het bleek een autofocus lens te gaan zonder manuele bediening, ben weggegaan zonder. ben toen met de bus naar centraal station gegaan, onderweg sprak ik iemand in de bus over lenzen, hij zij dat hij een oude telelens had liggen, en dat ik m gratis kon ophalen,die dag zou niet gaan, hij gaf zn nummer.

vandaag heb ik dus de lens opgehaald, het is een elicar automatic , 300mm f4.5,
MMet een beetje zoekwerk blijkt het geen superlens te zijn.
Gemaakt door cosina. Met Nikon f mount.
Lens heeft me niets gekost, dus geen miskoop ;)

Mn Zus heeft een Nikon,misschien kan ik ff wat testfoto's schieten, adapter naar m4/3 is besteld

[ Voor 55% gewijzigd door mrc4nl op 22-02-2013 23:14 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor mensen die een Zeiss lens willen aanschaffen en graag wat foto's willen zien die gemaakt zijn met de lens: http://zeissimages.com/lensbrowser.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
ToFast schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:52:
[...]

jayjay heeft wel gelijk jongens, maar er is wat heisa van gemaakt op fora. Ik weet het fijne er niet van qua metingen en wat dat dan inhoud.

Zolang je hem maar niet naast je kussen legt om zijn liefde te winnen of in je onderbroek stopt om hem warm te houden in deze koude dagen..zal het wel meevallen. :+
Het enige gevaar zijn viewfinders met radioactieve elementen in. De rest is verwaarloosbaar. Sommige lenzen hebben niet doelbewust radioactieve elementen in het glas zitten, die kunnen na verloop van tijd wat gelig worden. De lens dagenlang in zonlicht laten liggen, zou dat probleem oplossen. Op zich is het wel een cool-factor. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Teun_2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:17:
De lens dagenlang in zonlicht laten liggen, zou dat probleem oplossen.
Ik heb 'm hier nu een aantal dagen in de vensterbank liggen inderdaad. Heeft wel wat effect ja.
Heb ook wel eens gezien dat ze er een Ikea LED-lamp boven hingen voor een dag of wat.
Maar zo in de vensterbank kan ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zover ik weet heb je UV-licht nodig om het geel weg te krijgen. Dat krijg je volgens mij niet achter glas (daar word je ook niet bruin achter) en een LED lamp zendt volgens mij ook geen UV uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Universal Creations schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:17:
Zover ik weet heb je UV-licht nodig om het geel weg te krijgen. Dat krijg je volgens mij niet achter glas (daar word je ook niet bruin achter) en een LED lamp zendt volgens mij ook geen UV uit.
Zou het dan een placebo effect zijn. :o :+

Nu je het zegt en ik er nog eens over nadenk heb je een goed punt idd. Met beter weer dan maar eens buiten leggen dan. :P

Kleine moeite voor zo'n mooi ding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Laatst online: 11:15
Over glas en UV is een tijd terug een discussie over geweest, het ligt heel erg aan het soort glas geloof ik. Desalniettemin wordt voor een UV camera geen glazen lens gebruikt en is het ligvlak van een zonnebank een soort van acryl, dus gemiddeld zal je wel niet veel UV straling overhouden....

...als je die uberhaupt al hebt. LED verlichting is meestal een combinatie van 3 kleuren (RGB) of een enkele LED met fosforcoating, en geen van beide doet wat onder de 450 nm (UV).

Wel heb je speciale UV LED diodes maar die vind je niet in een Ikea lamp :+

Ik denk dat je hem inderdaad het beste gewoon buiten kan leggen op een zonnige dag zo tussen 11 en 2 uur, of anders als het echt niet anders kan een paar blacklights lenen, maar ik denk eigenlijk dat die niet genoeg vermogen hebben om een noemenswaardig effect te hebben. Niet het consumentenspul in ieder geval, en zelfs dan is het nog maar de vraag of je UV A of UV B aan het uitspugen bent. Van het ene wordt je bruin en lichten bepaalde "sappen" op, het andere laat je witte kleding blauw oplichten en trekt raar uitgedoste feestbeesten met glowsticks aan.

P.S. bron: Wikipedia: File:White LED.png :)

Deze post wordt mede mogelijkgemaakt door een 8/10 voor mijn havo natuurkunde en deels door mijn werk als lichttechnicus en mag dus met een corresponderende korrel zout genomen worden. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door citruspers op 23-02-2013 02:43 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

:? ik begrijp niet? waarom zou het ding radioactief zijn?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Mijn Yashica Yashinon-DX 50mm f/1.7 is ook gelig...
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2evdyrc.jpg

Moet ik hm nu inleveren als chemisch "afval"?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ROFLASTC schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 02:56:
[...]

:? ik begrijp niet? waarom zou het ding radioactief zijn?
Omdat er vroeger glas werd gebruikt met daarin wat radio-actieve stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Gutteguttegut schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 11:35:
Mijn Yashica Yashinon-DX 50mm f/1.7 is ook gelig...
[afbeelding]

Moet ik hm nu inleveren als chemisch "afval"?
:+
:P Leg hem in op een zonnige dag eens buiten. De takumars 50mm f/1,4 hebben hier ook last van en een dag in de zon (UV of wat dan ook) laat het gele intern in de lens wegtrekken.

@mrc4nl, leuke anekdote. Dat de lens niet hoog aangeschreven staat, betekend niet dat het een slechte lens is natuurlijk. Daarnaast, het overgrote deel van een foto is niet gebonden aan kwaliteit van de lens/camera, maar aan degene die de foto maakt ;) .

[ Voor 21% gewijzigd door ToFast op 23-02-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Glas houdt een groot deel van het uv-licht tegen, maar niet alles. Als je enkel glas hebt, is het wellicht een goed idee om de lens op de vensterbank te leggen in plaats van buiten, waar de lens minder beschermd is. Als glas een goede uv-filter zou zijn, zouden uv-filters ook voor analoog niet hebben bestaan en zou de methode niet goed werken voor de binnenste elementen.

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/chem00/chem00539.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
ToFast schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:58:
[...]
@mrc4nl, leuke anekdote. Dat de lens niet hoog aangeschreven staat, betekend niet dat het een slechte lens is natuurlijk. Daarnaast, het overgrote deel van een foto is niet gebonden aan kwaliteit van de lens/camera, maar aan degene die de foto maakt ;) .
niet helemaal, betere kwaliteit helpt zeker, maar mooie plaatjes schiet je niet zomaar, dat doet degene die de camera bediend, dus ja daar heb je gelijk in. ik heb nog veel te leren overigens.
en 300mm prime op crop maakt het zoeken naar je onderwerp niet erg makkelijk. (600mm eqv voor m4/3)

ik heb m geprobeerd op de d3100 van mn zus te schroeven
1. hij paste maar wou niet vastklikken.
2, heb geen foto kunnen maken omdat ze opname zonder lens uit had staan(of af-confirm) geen idee hoe dat met nikon werkt.

ik kan meer vertellen als mijn adapter binnen is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
ToFast schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:58:
[...]

:P Leg hem in op een zonnige dag eens buiten. De takumars 50mm f/1,4 hebben hier ook last van en een dag in de zon (UV of wat dan ook) laat het gele intern in de lens wegtrekken.
Het plaatje van Gutteguttegut laat alleen een gele reflectie van de coating zien, wat niets zegt over vergeling van het glas door radioactiviteit. Er zijn veel oudere lenzen die een gelige coatings hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Aham brahmasmi schreef op zondag 24 februari 2013 @ 10:27:
[...]

Het plaatje van Gutteguttegut laat alleen een gele reflectie van de coating zien, wat niets zegt over vergeling van het glas door radioactiviteit. Er zijn veel oudere lenzen die een gelige coatings hebben.
Daarnaast heb ik er geen "last" van, ik heb zelfs het gevoel dat het een bepaalde sfeer aan mn (iso3200 z/w) foto's geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Gutteguttegut schreef op zondag 24 februari 2013 @ 10:53:
[...]
Daarnaast heb ik er geen "last" van, ik heb zelfs het gevoel dat het een bepaalde sfeer aan mn (iso3200 z/w) foto's geeft.
Klopt dat is ook mogelijk, sommige coatings zijn wat gelig en dat kan een mooie tint/sfeer geven aan de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Gele filters werden vroeger voor zwartwit fotografie veel gebruikt, als ik het me goed herinner om onder andere meer detail in de hemel/wolken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Heb vandaag meer tijd gehad voor mn nieuwe aanwinst, en de ("opstart" probleempjes")
Allereerst pics van de lens zelf,omdat ie niet op internet staat zelf wat pics geschoten:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080538.JPG
De lenskap is geïntegreerd, hij kan naar voren schuiven en blijft dan netjes op zn plaats.
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080536.JPG
1e probleem de lensdop voor nikon f wilde niet vast draaien, ik keek goed en zag dat de dop tegen de diafragmaring aankwam die een beetje uitstak t.o.v de mount.(schroefjes had ik al verwijderd :P)
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080498.JPG

Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080499.JPG
Toen de mount-plaat verwijderd was kon ik de diafragmaring verwijderen:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080494.JPG
Met de hand veilen zou te lang duren, ik had de dremel gepakt en op deze manier bevestigd:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080515.JPG
Hier kun je zien hou ik bijna alles had weggeslepen:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080508.JPG
eraf, met ruwe kantjes:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080510.JPG
Behandeld met grof schuurpapier:
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080521.JPG
en P1000
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080524.JPG
nu steekt ie niet meer uit :)
Afbeeldingslocatie: http://mrc4.nl/meuk/klein/P1080530.JPG
Het diafragma blijft soms een beetje hangen, snel draaien aan de ring verhelpt dat probleem gelukkig.
Alle fotos zijn met mn oude Tamrom SP lens geschoten. doet het prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 24-02-2013 23:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
mrc4nl schreef op zondag 24 februari 2013 @ 23:00:
Heb vandaag meer tijd gehad voor mn nieuwe aanwinst, en de ("opstart" probleempjes")
Allereerst pics van de lens zelf,omdat ie niet op internet staat zelf wat pics geschoten:
Leuke 'reportage. Ben benieuwd naar wat plaatjes met de lens erop als de tijd rijp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
ToFast schreef op maandag 25 februari 2013 @ 05:28:
[...]

Leuke 'reportage. Ben benieuwd naar wat plaatjes met de lens erop als de tijd rijp is.
Ik ga vandaag naar dierenpark emmen, helaas is mn adapter nog niet binnen.Het hangt er vanaf of de postbode arriveert met mn adapter voordat ik weg ben.Het scheelt wel een hoop gewicht zou ik de 300mm thuislaten.

Ik ben ook lekker bezig met MF lenzen, heb net een soligor 80-200mm gekocht voor 12 euro inc vezenden van marktplaats.De samples die ik had gezien zagen er prima uit,ok wel een beetje funkey bokeh maar verder prima daarom dus ook gekocht. En het vult mijn tamron 35-80 ook mooi aan.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Vlak voor dat ik naar dierenpark emmen ging vond ik de adapter in de brievenbus, dus heb ik de grote
elicar automatic 300MM F4.5 meegenomen, inclusief een stevig statief.
door de 2x cropfactor van mn panasonic GF3 krijg een enorme 600mm eqv. ik was bang dat het onbruikbaar zou zijn in een dierentuin, maar het viel reuze mee. vaak wel een paar stappen naar achteren omdat de minimale afstand 5 meter is.

situatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/90JIyf6vVP0gEc0v5rjq4pyK/full.jpg
wordt:

De scherpte is mee zeer meegevallen, al is het lastig om scherp te stellen, door het draaien aan de lens schokt het beeld hevig.

paar voorbeeldjes:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d8mK6bAlyISps5ZuGehJZQUm/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g7VgwTeOt3AhRLDWT9lXZLPG/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hNRZDqYlYMMRhePxuDXB3fWQ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MGkjv8J4xelFSJQB5KK8gXDY/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hAyyAdx8nWfcWrtCyCQaIgGA/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor als een MP-E 65 niet volstaat...

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8246/8524790561_fc42d1e3ce.jpg
My rig by wouton, on Flickr

Moet nog wat poetsen, en een goede lichtbron zoeken, maar dit kan je ermee.

Iets van een geleedpotige, denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8110/8525903934_9cfcceda5b.jpg
Wat is het? by wouton, on Flickr

De (geleidende?) strips op een zonnecel uitvergroot.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8508/8524790289_94a2a6239b.jpg
Zonnecel by wouton, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

GeekZooka :D NICE!!! Ben benieuwd naar de foto's straks :)
mrc4nl schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 22:07:
Vlak voor dat ik naar dierenpark emmen ging vond ik de adapter in de brievenbus, dus heb ik de grote
elicar automatic 300MM F4.5 meegenomen, inclusief een stevig statief.
door de 2x cropfactor van mn panasonic GF3 krijg een enorme 600mm eqv. ik was bang dat het onbruikbaar zou zijn in een dierentuin, maar het viel reuze mee. vaak wel een paar stappen naar achteren omdat de minimale afstand 5 meter is.

situatie:
[afbeelding]
Grappig toeval !!

Ik heb onlangs een GF3 gekocht om op mijn 100-400L te monteren en nadat ik een flinke tijd op de adapter heb moeten wachten effe snel wat foto's uit de hand geschoten toen die binnen was : Ziet er best OK uit :D

Binnenkort flink testen met de tripod eronder :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Ik heb een Olympus 420 en zit er over te denken een portretlens te kopen. Om te beginnen niet te duur, want ik wil eerst kijken hoe het bevalt.

Nu vind ik een 'alternatieve' lens op ebay + adapter. Kan iemand mij vertellen of ik hier goed aan doe?

http://www.ebay.nl/itm/50...ktive&hash=item3a7a31509c

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Volgens mij kwam ik de MC Rokkor 50 1.7 vandaag nog tegen bij de kringloop, zal wel een tientje kosten daar ofzo. 100 euro is wel erg veel, voor die prijs heb je bijna een nieuwe nikon of canon 50mm F/1.8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Men probeert het gewoon op ebay. Ik heb hem dubbel zelfs. Kostte iets van 20 euro, zat in een oud setje.
99 euro is geen normale prijs. Misschien voor een MD of MC 50mm 1.4 (heb ik ook :)), maar zelfs dan is het veel.

Ik heb de MD-NEX adapter van Big_IS van ebay maar die schuift een klein beetje.

[ Voor 17% gewijzigd door jayjey op 05-03-2013 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

citruspers schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 23:12:
Volgens mij kwam ik de MC Rokkor 50 1.7 vandaag nog tegen bij de kringloop, zal wel een tientje kosten daar ofzo. 100 euro is wel erg veel, voor die prijs heb je bijna een nieuwe nikon of canon 50mm F/1.8!
Ik had al zon vermoeden dat het 'alternatieve' lenzen circuit niet zo duur zou zijn. Mijn kennis is denk ik te beperkt, want momenteel ben ik van mening dat lang niet elke lens past op een Olympus 420, en ik heb moeite om een 50mm objectief te vinden waarbij expliciet bijstaat dat hij op een Olympus past. Ik denk dat mij nog wat meer inleeswerk rest.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de OP is te lezen dat je moet letten op de registerafstand. Die van jouw Olympus (Four-third body) heeft een registerafstand van 38.67mm. De registerafstand van alle oude SLR-lenzen is groter dan dat. Dat betekent dat je met een simpele adapter, die als tussenring optreedt, al die lenzen kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
idd, er is op jouw camera nog ruimte voor een verloopring en daarop kan bijv. een 135mm lens. Dat is wel leuk want dat is nog te focussen en die zijn er veel van en niet duur en het is een totaal andere brandpuntsafstand dan je tot nu toe hebt, veel meer dan de kitlens. En een 50mm zijn er ook zat, van pentacon bijv.

[ Voor 13% gewijzigd door jayjey op 06-03-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Hoi, heeft iemand dit ding toevallig al? Met oude 35mm lenzen is dat wel de oplossing.

http://cgi.ebay.com/ws/eB...Name=VIP:watchlink:top:en

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je met "oude" 35mm lenzen? Als het Canon EF lenzen zijn, dan is het een oplossing inderdaad. Maar als je die niet hebt, zie ik niet direct de noodzaak om zo'n adapter aan te schaffen voor een NEX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Ja voor oude EF lenzen maar ook andere zullen toch wel op kunnen?
Voordeel is ook nog dat je sensor tijdens de lens wissel geschermd is :)
Maar vraag was dus of iemand hier zoiets al heeft geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jayjey schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:07:
Ja voor oude EF lenzen maar ook andere zullen toch wel op kunnen?
Voordeel is ook nog dat je sensor tijdens de lens wissel geschermd is :)
Maar vraag was dus of iemand hier zoiets al heeft geprobeerd?
Met EF-lenzen bedoel ik dus alle lenzen gemaakt voor de EF-mount.
en hoezo is de sensor dan beschermd? Dat is normaal toch ook door de sluiter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Geen idee, bij mijn NEX niet hoor, maar ik dacht dat dit een focal length reducer was, met glas erin, maar weet niet zeker.

[ Voor 57% gewijzigd door jayjey op 06-03-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08
jayjey schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 19:16:
Geen idee, bij mijn NEX niet hoor, maar ik dacht dat dit een focal length reducer was, met glas erin, maar weet niet zeker.
Volgens mij zit er geen glas in. Wat ie doet is diafragma info doorgeven van camera naar lens en andersom. En het stelt je in staat om de IS te activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
fnoff schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 00:00:
[...]

Volgens mij zit er geen glas in. Wat ie doet is diafragma info doorgeven van camera naar lens en andersom. En het stelt je in staat om de IS te activeren.
Het lijkt erop dat deze wel glas bevat, aan de hand van de foto's te zien.

@TRG Kijk anders eens naar het m42 (p-draad), een adaptertje en tal van goede goedkope manuele lenzen voor je verkrijgbaar..10-15 euro pentacon 50mm f1.8 bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat je met cropfactor van 2x zit (m4/3), dus een 50mm wordt 100mm ten aan zien van je field of view (FOV) op 35mm fullframe. Prima trouwens voor portret 100mm..

[ Voor 33% gewijzigd door ToFast op 07-03-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op de foto's is ook geen glas te zien. Waarom zouden ze dat doen? Dat is enkel nodig als de registerafstand van de lens korter is dan van de body, of als je hem als teleconverter/hoekvergroter wil laten werken. Dit is allemaal niet aan de orde. Het is "gewoon" een adapter die de diafragma-signalen van de NEX body weet te vertalen naar EF en de IS-motor voeding geeft. De IS motor heeft de aansturing in de lens zitten, dus is er verder geen aansturing van de body voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Universal Creations schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:10:
Op de foto's is ook geen glas te zien. Waarom zouden ze dat doen? Dat is enkel nodig als de registerafstand van de lens korter is dan van de body, of als je hem als teleconverter/hoekvergroter wil laten werken. Dit is allemaal niet aan de orde. Het is "gewoon" een adapter die de diafragma-signalen van de NEX body weet te vertalen naar EF en de IS-motor voeding geeft. De IS motor heeft de aansturing in de lens zitten, dus is er verder geen aansturing van de body voor nodig.
Het kan ook heel goed gezichtsbedrog zijn, als ik er nogmaals naar kijk (2e+3e foto in de hoekjes) en je hebt gelijk betreft de registerafstand dus het zou ook onlogisch zijn. Maar wat een geld voor een adapter, zijn de metabones (speedbooster, of de 'gewone' v2) dan ook niet wellicht interessanter jayjay? Of de sel 35mm f1.8 voor de nex zelfs :9

[ Voor 9% gewijzigd door ToFast op 07-03-2013 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
ik ben zelf niet helemaal tevreden met mijn soligor 80-200 f4.5, op ebay gezocht naar soortgelijke objectieven, maar allemaal hebben ze èèn verstelring, ipv 2 voor zoom+voor focus.
EDIT, was inderdaad niet goede plaatje. nu wel
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3082/2846969007_a3e5eab7de_o.jpg
nu is het een soort pump action zoom maar ik prefereer een draairing,maar ik heb nog geen 80-200 lens op ebay gevonen die dat heeft....
is dat niet mogelijk ofzo :?

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 11-03-2013 00:30 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die foto is van een 200mm macrolens, dus vaste brandpuntsafstand, dus geen zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op maandag 11 maart 2013 @ 00:18:
Die foto is van een 200mm macrolens, dus vaste brandpuntsafstand, dus geen zoom.
mybad, ik plukte een random plaatje van ebay...
aangezien er een heleboel van zijn die er op lijken, en ook geen 2 draairingen (diafragma uitgezonderd) hebben

[ Voor 35% gewijzigd door mrc4nl op 11-03-2013 00:34 ]

ora et labora

Pagina: 1 ... 20 ... 27 Laatste