Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijkbaar allemaal hetzelfde ontwerp....
En ik zat er naast... het plaatje is wel goed (lange dagen zijn niet goed voor de hersentjes..)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Teun_2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:17:
[...]

Het enige gevaar zijn viewfinders met radioactieve elementen in. De rest is verwaarloosbaar. Sommige lenzen hebben niet doelbewust radioactieve elementen in het glas zitten, die kunnen na verloop van tijd wat gelig worden. De lens dagenlang in zonlicht laten liggen, zou dat probleem oplossen. Op zich is het wel een cool-factor. :9
Vorig jaar op een radiobeurs had iemand een Super Tak 50/1.4 om even bij mijn teller te houden, vooral vanaf het achterste element gemeten was ie behoorlijk radioactief.
Volgensmij stelt het inderdaad weinig voor, zeker als je die lens op een camera schroeft is een hoop van de straling goed afgeschermd. Ik vraag me wel af wat die straling met de sensor doet. Op youtube heb je filmpjes van alfabronnen welke bij wijze van experiment voor een CCD worden gehouden. De alfadeeltjes zorgen dan voor permanente hot en dead pixels. Ik weet niet wat de (vooral) gamma en beta van een lens met thorium-232 met een sensor doet. Geen verhalen gehoord van gesloopte sensors tot nu toe :)

Filters zijn soms ook meetbaar boven de achtergrondstraling:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8377/8349941219_1be8f56647.jpg
Radioactive filter by JulietMikeBravo, on Flickr

Vermoedelijk is dit kalium-40 in het glas, maar ik kan dit met mijn hobbyapparatuur niet vaststellen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
TNW schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:32:
[...]

Ik vraag me wel af wat die straling met de sensor doet. Op youtube heb je filmpjes van alfabronnen welke bij wijze van experiment voor een CCD worden gehouden. De alfadeeltjes zorgen dan voor permanente hot en dead pixels. Ik weet niet wat de (vooral) gamma en beta van een lens met thorium-232 met een sensor doet. Geen verhalen gehoord van gesloopte sensors tot nu toe :)
Volgens mij hebben alle camerasensors op zijn minst een glazen afdekfilter en IR-filter en vaak ook nog een anti-aliasingfilter (dan zit je al op 4 lagen glas/kwarts), waar alfadeeltjes toch niet doorheen komen lijkt mij? Misschien hebben goedkopere CCD's in webcams e.d. dit niet omdat de lens er vast opzit.

Edit: even op Youtube gekeken en ze halen bij de webcams idd het afdekfilter eraf zodat de alfadeeltjes de sensor kunnen raken.

Beta en gamma doen blijkbaar weinig met een sensor: http://hps.org/publicinformation/ate/q8921.html

[ Voor 14% gewijzigd door Aham brahmasmi op 15-03-2013 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Yep, mijn zorgen zijn ongegrond zie ik. Waarschijnlijk doet de straling van een lens met thorium helemaal niks met de sensor, de alfa's worden door het filter tegengehouden en de rest ook of vliegt er doorheen.

CCD's pikken uiteindelijk wel gamma op, extreem voorbeeld:

YouTube: Inside the Fukushima I Nuke Plant Reactor 2 Containment Vessel, 1/19/2012

Misschien een interessante test om een dark frame te maken met een Super Tak oid. en te vergelijken met een zelfde opname zonder de lens ervoor. Misschien zijn er dan wat spikkeltjes te zien.

Volgende week radiomarkt in Rosmalen, M42 adapter en geigerteller mee :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25

Sick Nick

Drop the top!

mrc4nl schreef op zondag 10 maart 2013 @ 21:08:
ik ben zelf niet helemaal tevreden met mijn soligor 80-200 f4.5, op ebay gezocht naar soortgelijke objectieven, maar allemaal hebben ze èèn verstelring, ipv 2 voor zoom+voor focus.
EDIT, was inderdaad niet goede plaatje. nu wel
[afbeelding]
nu is het een soort pump action zoom maar ik prefereer een draairing,maar ik heb nog geen 80-200 lens op ebay gevonen die dat heeft....
is dat niet mogelijk ofzo :?
Moet het perse 80-200 zijn? Anders kan je naar iets als de Minolta 70-210 F4 of Minolta 100-200 F4.5 kijken. Beide uit de beercan series, ik heb zelf de 100-200 omdat die gewoon veel compacter is dan de 70-210 en optisch zowat hetzelfde is. Bereik is wat beperkter natuurlijk maar geen schokkend verschil voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:54
Sick Nick schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:33:
[...]

Moet het perse 80-200 zijn? Anders kan je naar iets als de Minolta 70-210 F4 of Minolta 100-200 F4.5 kijken. Beide uit de beercan series, ik heb zelf de 100-200 omdat die gewoon veel compacter is dan de 70-210 en optisch zowat hetzelfde is. Bereik is wat beperkter natuurlijk maar geen schokkend verschil voor mijn gebruik.
nee hoeft niet per se 80-200 zijn. ik heb nog niet echt gekeken naar andere afstanden.wel naar snellere lezen (f2.8-3.5) maar daarvan zijn er niet veel te koop aangeboden.De 80-200 f4,5 die ik nu heb stelt me nogal teleur qua lichtsterkte, ook omdat mn body geen stabilisatie heeft.

ik zit momenteel ook krap met mn geld en zal niet snel een ander objectief kopen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je graag lichtsterker wil, is het dan niet handiger om te kijken naar een prime? Die zijn sowieso scherper dan zooms uit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De stap naar 3.5 vanaf 4.5 (wat je nu hebt) is niet echt groot, 2.8 is al iets beter maar ook slechts van iso 6400 naar 2500 (1 1/3e stop winst). Wil je echt winst en dus waar je met je huidige lens op een onbruikbare iso 6400 zit naar iets als iso 1000/1250 in dezelfde lichtomstandigheden, dan zal je idd naar een prime moeten. Een 135mm 1.8/2.0 zal je dat geven (en een gigantische bonk glas, dat dan weer wel :P ). Moet je uiteraard ook met de krappe scherptediepte kunnen werken, voor portretjes erg prettig maar voor snelle actiesport binnen 10 meter afstand zal het zonder snelle AF erg lastig zijn.

Dit alles gaat er vanuit dat je idd in brak licht staat, want normaal is buiten 4.5 meer dan genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:32:
Als je graag lichtsterker wil, is het dan niet handiger om te kijken naar een prime? Die zijn sowieso scherper dan zooms uit die tijd.
t voordeel van tele zoom is dat je makkelijker je voorwerp kan vinden, door uit te zoomen en dan in te zoomen.
maar de beeldkwaliteit is dan wel weer een voordeel van een prime.

ik bleek nog een bod te hebben gedaan op een 135 f 2.8 prime van Minolta, wie weet heb ik geluk.
financieel geen goede timing, maar ik heb nog spaargeld :P
Sick Nick schreef op zondag 17 maart 2013 @ 16:56:
De stap naar 3.5 vanaf 4.5 (wat je nu hebt) is niet echt groot, 2.8 is al iets beter maar ook slechts van iso 6400 naar 2500 (1 1/3e stop winst). Wil je echt winst en dus waar je met je huidige lens op een onbruikbare iso 6400 zit naar iets als iso 1000/1250 in dezelfde lichtomstandigheden, dan zal je idd naar een prime moeten. Een 135mm 1.8/2.0 zal je dat geven (en een gigantische bonk glas, dat dan weer wel :P ). Moet je uiteraard ook met de krappe scherptediepte kunnen werken, voor portretjes erg prettig maar voor snelle actiesport binnen 10 meter afstand zal het zonder snelle AF erg lastig zijn.

Dit alles gaat er vanuit dat je idd in brak licht staat, want normaal is buiten 4.5 meer dan genoeg :)
binnenshuis heb ik het al snel moeilijk, buiten is zelfs met bewolking f4.5 prima te doen.ik doe niet aan actie fotografie, en heb af dus niet nodig(wel handig uiteraard)
het is ook dat ik nog niet precies weet wat ik wil. en dus niet een dure lens koop die ik naderhand terugbreng.

[ Voor 48% gewijzigd door mrc4nl op 17-03-2013 17:21 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Voor binnen ga je idd met een 4.5 lens al snel te kort komen. In mijn ervaring is het echter zelfs met een 1.8 lens niet altijd feest als de verlichting sfeervol is. Voor je ogen is dat prima maar voor een camera erg lastig, ik zit zelfs met m'n 24mm 1.8 zeiss lens regelmatig op iso 3200. Daar zou je met een 4.5 lens al op iso 20.000 uit komen, weinig camera's die dan nog fatsoenlijk presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar ja, wie gebruikt er 200mm binnenshuis? 100mm op fullframe vind ik al aardig aan de lange kant. Daarnaast zit je ook met je sluitertijden te kijken, want met lange lenzen heb je ook kortere sluitertijden nodig. Dus waar je met 50mm f/1.4 op iso3200 kunt schieten, wordt het met 200mm f/2.8 dus iso51.200.
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een flitser... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op zondag 17 maart 2013 @ 18:54:
Maar ja, wie gebruikt er 200mm binnenshuis? 100mm op fullframe vind ik al aardig aan de lange kant. Daarnaast zit je ook met je sluitertijden te kijken, want met lange lenzen heb je ook kortere sluitertijden nodig. Dus waar je met 50mm f/1.4 op iso3200 kunt schieten, wordt het met 200mm f/2.8 dus iso51.200.
Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een flitser... ;)
overdekte zalen bijv. Of close ups. Speciale gevallen zeg maar.
Mm camera heeft geen flitsschoen en isnboven iso 1600 niet bepaald bruikbaar.elk beetje extra licht is welkom.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan moet je onderwerp uitgelicht zijn met spotlights, anders wordt het een lastig verhaal. Ik doe dit zelf namelijk ook met mijn 200/2.8 in de theaterzaal van onze school. Maar dan staan er dus redelijk wat spots gericht op het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:36
Een Chinese fabrikant heeft het voor elkaar gekregen om een Leica M lens op een NEX te krijgen met autofocus :P
Hiervoor hebben ze eerst de Leica lens in een Contax G lens gebouwd, daarna hun G --> NEX adapter met AF gebruikt.

Snel is het niet, waarschijnlijk ben je met wat oefenen met focus peaking sneller met MF maar wel leuk hoeveel er geklust wordt met adapters de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:40

Royz

Kleurenblind!!

henkie196 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 07:36:
Kennelijk vertraging voor de Samyang T/S 24 f3.5 tot maart volgend jaar.
Volgens de eigen site is ie nu weer vertraagd tot mei :?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
PowerUp schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 11:34:
Een Chinese fabrikant heeft het voor elkaar gekregen om een Leica M lens op een NEX te krijgen met autofocus :P
Hiervoor hebben ze eerst de Leica lens in een Contax G lens gebouwd, daarna hun G --> NEX adapter met AF gebruikt.

[video]

Snel is het niet, waarschijnlijk ben je met wat oefenen met focus peaking sneller met MF maar wel leuk hoeveel er geklust wordt met adapters de laatste tijd.
Wat zonde zeg. Leica M lens kapot, Contax G/ Zeiss lens kapot om maar niet zelf aan die focusring te hoeven draaien.
Knap dat ze het werkend hebben gekregen, maar probeer dan een adapter met AF te maken voor leica M.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
nou je het toch zegt, hoe krijg ik kapoote lenzen gerepareerd, ik kan het zlef zeker niet.
bijv een vatszittende diafragma ring, het is nooit de moeite om te laten repareren want meteen veel duurder dan de lens heeft gekost...toch jammer, ik heb bijv. een 24mm, 50mm, en een 85mm met problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door jayjey op 28-03-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
jayjey schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:30:
nou je het toch zegt, hoe krijg ik kapoote lenzen gerepareerd, ik kan het zlef zeker niet.
bijv een vatszittende diafragma ring, het is nooit de moeite om te laten repareren want meteen veel duurder dan de lens heeft gekost...toch jammer, ik heb bijv. een 24mm, 50mm, en een 85mm met problemen.
zelf repareren? :P gewoon proberen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
jayjey schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:30:
Ik zou eerst toch goed nakijken of reparatie niet goedkoper kan.
Bijvoorbeeld bij Will van Maanen:
http://www.kamera-service.info/index.php/nl/

Is niet echt voor moderne AF lenzen, maar een vastgelopen diafragma moet wel lukken lijkt me.
Lijkt me dat hij toch wel een stuk goedkoper kan werken dan de grote reparatiebedrijven.

En anders gewoon gebruiken op dat vastzittende diafragma :) Of als omkeerlens gebruiken.

En als dat allemaal niets is, als presse papier.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
:)

heb ik al eens geinformeerd, arbeidsloon maakt het dan rte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Ik heb met een beetje hulp van dit forum een "Minolta Rokkor PG 50mm 1.4" op mijn Olympus E400 kunnen zetten met een adapter van Ebay.

Het is nog wel even wennen, vooral het scherp krijgen in de actie pakt niet altijd goed uit, dus er is nog heel wat te oefenen. Maar ik heb al een zeker een paar plaatjes geschoten die ik al een hele vooruitgang vind.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
RobertJRB schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 12:57:

Wat zonde zeg. Leica M lens kapot, Contax G/ Zeiss lens kapot om maar niet zelf aan die focusring te hoeven draaien.
Eens... een goed werkende Zeiss- en Leica-lens slopen om een of ander soort Zeica Frankensteinian product ervan te maken dat je dan weer met een adapter op een NEX zet... dat is gewoon overdreven. Da's niet economisch verantwoord. Nu is de wereld twee goede lenzen armer, en heeft er slechts een "Kijk, het werkt!"-gimmick voor teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
:D ben.bij kringloop winkel in. Nijmegen geweest veel aanbod.
Heb een minolta 50mm f2 voor 2 euro 50 _/-\o_

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Aangezien mijn vraag beter hier past dan in het Nikonmount topic:

Met de vrijmarkt van afgelopen Koninginnedag heeft mijn vader voor mij een Pentor 135mm f2.8 Auto M42 op de kop getikt (ik wilde nog een wat langere lens dan 85mm proberen, deze 135 is een mooi begin voor de €2,00 die deze heeft gekost gezien dat alles nog als nieuw draait en functioneert).

Het is een M42 mount welke met behulp van een adaptertje moeiteloos op mijn Nikon D600 te gebruiken is. Het zij dat er verschillende soort adapters zijn. Heeft iemand ervaring met deze adapters en kan mij er een aanraden, ik heb hier echt werkelijk nog nooit naar gekeken in het verleden en zie door de vele soort adapters de juiste niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wat hebben ze er nog meer liggen? :)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

Voor Nikon heb je er wel eentje met een correctie glaasje nodig anders kan je niet op oneindig scherpstellen.. nadeel is dan weer dat je wat kwaliteit verlies.
Ik zou gewoon eens zoeken naar een 135mm f/2.8 met nikon mount, die zijn er ook wel redelijk goedkoop maar wel wat meer dan 2e ben ik bang, 20e ofzo.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
bij nadere inspectie niet heel veel bijzonders. stuk van 8-10 lenzen

1.minolta xj500(?) met 50mm f1.7 16 euro combi
2.makinon 135mm f2.8 met olie op diafragma 4 euro 50
3.minolta maximum 5000i met 35-80mm (AF) voor 17 euro
4. sigma 28-70? MD met vivitar 2x teleconverter 28 euro
nog een (y/c) lensje
nog iets van een paragon ofzo.

en nog wat andere lensjes waar niet mijn interesse naar uitging (en ik ook niet weet welke mount)

ik had met de minolta geluk dat er geen prijskaartje opzat. de andere lenzen waren duurder. maar nog niet veel. supper interesant is het dus niet.Maar hé, its something. de meeste 2e hands winkels hebben geen slr meuk liggen alleen compacts :+ ik zou er iig kijken als je in de buurt bent.

ik heb het dus over "Het goed" in nijmegen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Thanks! Had ik al door ja, kom zelf ook uit Nijmegen. Binnenkort maar eens langsgaan dus.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Op Ebay staan lenzen van het merk Holga voor zo'n slordige 12e incl. verzending. voor zo'n prijs kun je nog eens een lens uitproberen.
De gok genomen en heb er 1 besteld. De lens is ook beschikbaar voor Canon / NikonSony NEX etc.
http://www.ebay.com/itm/U...enses&hash=item19dc70cb10

Het is een plastic lens. Je kun alleen de afstand instellen. Maar of dit nu echt werkt? Middels de focus peaking kun je zien wat scherp is. De lens geeft n wazig beeld en zwarte randen. Ook de kleur doet je denken aan de 70er jaren. Een steady shot ontbreekt, minder van belang voor fotografie maar voor video opnamen is iedere beweging / schok goed zichtbaar.

Ik heb een Holga lens voor de Sony Nex mount. Hierbij mijn opnamen:
http://youtu.be/SOYnlI3-qI0

Hier is de lens te zien:
http://youtu.be/SOYnlI3-qI0?t=1m59s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
holga lenzen worden veel voor lomografie gebruikt, omdat ze een "toy" lens gehalte hebben.
dat ze niet zo scherp zijn is voor mij geen verassing :P

staat zelf in de beschrijving op ebay:
Features

The Holga lens that can be used with ANY Sony NEX Camera
Get the Holga Lo-Fi look with corner vignetting and soft focus
No Photoshop, Lightroom or other software required!

[ Voor 45% gewijzigd door mrc4nl op 18-05-2013 12:24 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn alternatieve lens (Voor Canon):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rtgRMPWl.jpg

Zoek alleen nog zo'n verloop van 60/65mm naar 80-85mm, bouwmarkt had niets :|
Afbeeldingslocatie: http://www.beukerwebwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/500x500/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/6/4600-01_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 17:54
Iemand een suggestie voor een leuke, betaalbare 28 / 30/ 35 mm lens met een goede lichtsterkte om te filmen in donkere situaties? Ik zou graag een wat grotere hoek hebben dan de 50mm lenzen die ik nu heb.

Gaat gebruikt worden i.v.m. een Canon 550D en eventueel een (DIY) led paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-09 12:44
Carl Zeiss (Jena) Flektogon in 20mm f/2.8, 35mm f/2.8, 35mm f/2.4

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Igor92 schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 14:05:
Iemand een suggestie voor een leuke, betaalbare 28 / 30/ 35 mm lens met een goede lichtsterkte om te filmen in donkere situaties? Ik zou graag een wat grotere hoek hebben dan de 50mm lenzen die ik nu heb.

De meeste gaan niet verder dan f/2.5 en f/2.8 wat niet héél lichtsterk is. Je zou eens tweedehands kunnen gaan kijken naar een Sigma 30mm f/1.4, dit is natuurlijk nog steeds duurder dan M42 lenzen maar dit is dan een afweging die je moet maken.

f/2.8 vs f/1.4 is een behoorlijk verschil ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:14:
[...]

De meeste gaan niet verder dan f/2.5 en f/2.8 wat niet héél lichtsterk is. Je zou eens tweedehands kunnen gaan kijken naar een Sigma 30mm f/1.4, dit is natuurlijk nog steeds duurder dan M42 lenzen maar dit is dan een afweging die je moet maken.

f/2.8 vs f/1.4 is een behoorlijk verschil ;)
Niet echt fijn handmatig focussen en het diafragma moet ook op de camera geregeld worden.

Olympus 28mm f/2 voor OM is een optie. Samyang 35mm f/1.4 is ook een hele mooi optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi

Voor 28mm is de Vivitar 28mm f/2.0 Close Focus een mooie betaalbare optie. Vooral de versie met 28xxxxx serienummer (gemaakt door Komine) is goed. Ik heb de mijne voor rond de 70 euro gekocht en ook verkocht.

Voor 35mm is de Carl Zeiss Jena Flektogon 35mm f/2.4 (al door vandijk genoemd) een goeie die je wel voor 100-150 euro moet kunnen krijgen. Als je een wat hoger budget hebt is de Samyang/Rokinon 35mm f/1.4 de beste nog steeds betaalbare optie.

@UC: Handmatig diafragma en focus is voor video juist handiger, vziw.

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-05-2013 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:45:
[...]

Niet echt fijn handmatig focussen en het diafragma moet ook op de camera geregeld worden.

Olympus 28mm f/2 voor OM is een optie. Samyang 35mm f/1.4 is ook een hele mooi optie.
Diafragma op de camera is voor amateur opnamen etc. niet echt zo'n probleem, met Canon kan dat gewoon. De Samyang 35mm f/1.4 is inderdaad een uitstekende optie, die is er ook voor de zelfde prijs in Cinema versie met speciale focus ring enzo. Wel iets duurder als die Sigma volgensmij en geen AF (weet niet of daar behoefte aan is, ik zou het afraden).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aham brahmasmi schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 19:23:
@UC: Handmatig diafragma en focus is voor video juist handiger, vziw.
Weet ik, maar ik bedoelde dat je met een dergelijk AF-lens doorgaans niet zo fijn kunt handmatig focussen. Diafragma op de body vind ik ook minder fijn dan op de lens tijdens het filmen. Nog lekkerder is als je het kogeltje uit de diafragmaring haalt, zodat je geen klikjes meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Universal Creations schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 22:09:
[...]

Weet ik, maar ik bedoelde dat je met een dergelijk AF-lens doorgaans niet zo fijn kunt handmatig focussen. Diafragma op de body vind ik ook minder fijn dan op de lens tijdens het filmen. Nog lekkerder is als je het kogeltje uit de diafragmaring haalt, zodat je geen klikjes meer hebt.
Ik interpreteerde je reactie om de eoa reden precies verkeerd om. :z
Ventieldopje schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 20:39:
[...]

De Samyang 35mm f/1.4 is inderdaad een uitstekende optie, die is er ook voor de zelfde prijs in Cinema versie met speciale focus ring enzo. Wel iets duurder als die Sigma volgensmij en geen AF (weet niet of daar behoefte aan is, ik zou het afraden).
Ha, ik wist niet dat de Samyang in cine versie bestond. pricewatch: Samyang 35mm f/1.5 ED AS UMC VDSLR Wel 80 euro duurder dan het laagste aanbod van de gewone versie, maar hij is misschien nog wel goedkoper elders te krijgen.

[ Voor 44% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-05-2013 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42

SomerenV

It's something!

Momenteel heb ik een Canon EOS 550D met een 18-55 EFS II en een 50mm f/1.8 (beide Canon-lenzen) en om mijn lenzen-verzameling wat uit te breiden ben ik gaan kijken wat er zoal te krijgen is. Moderne lenzen kosten minimaal 100+ euro (nieuwprijs) dus zouden onder andere M42-lenzen een goed alternatief vormen. Het liefst alleen maar M42-lenzen zodat ik ook maar één adapter aan hoef te schaffen, wel zo gemakkelijk.

Zelf al wat rond zitten kijken op Marktplaats en daar heb ik een leuke 28 en 135mm gezien waar ik op geboden heb. Wat ik mij nu echter afvraag is het volgende: zijn er in de M42-categorie ook lenzen die als wideangle door kunnen gaan op een cropcamera? 28mm is relatief goed beschikbaar en daaronder heb je nog 24mm volgens mij maar lager dan dat zie ik ze niet. Rond de 18mm zou ideaal zijn en nóg minde mm's zou nóg leuker zijn. Ik zie echter voornamelijk 28mm, 35mm, 50mm, 135mm en 200mm.

Zijn er oude lenzen van 18mm of minder voor de prijs van een gemiddelde M42-lens? (hoeft niet perse dezelfde mount te zijn, als het maar op een 550D kan middels een converter).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
SomerenV schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:43:
Zijn er oude lenzen van 18mm of minder voor de prijs van een gemiddelde M42-lens? (hoeft niet perse dezelfde mount te zijn, als het maar op een 550D kan middels een converter).
oude m42 lenzen zijn gemaakt voor 35mm kleinbeeld daarom hebben ze voor groothoek geen kleine brandpuntsafstand nodig, en zijn er niet veel van.Er zijn natuurlijk wel fisheye objectieven maar die zijn meestal duur. Veel kleiner dan 24mm zal je niet snel vinden helaas. iig niet voor een schappelijke prijs

[ Voor 48% gewijzigd door mrc4nl op 19-05-2013 00:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UWA lenzen zijn doorgaans behoorlijk duur. Dit is een betaalbare (als ik de prijsindicatie mag geloven): http://www.pentaxforums.c...er-Takumar-20mm-F4.5.html
Maar is verre van lichtsterk.

Er is ook nog een Tokina RMC 17/3.5

Mocht je nog wat anders zoeken: http://www.photopentax.com/compatibilite-en.html

[ Voor 34% gewijzigd door Universal Creations op 19-05-2013 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
Naast deze Tokina heb je nog de Tamron SP 17/3.5 adaptall-2 die ongeveer gelijk presteert (in sommige gevallen iets beter, soms iets minder goed). Maar als je groothoek wilt ben je beter af met bijv. een moderne lens zoals een Tamron 17-50/2.8 of een van de ultragroothoekzooms van Sigma of Tokina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Op marktplaats staar een Nikon 35/2 AI voor 50e, niet teveel geld als je het mij vraagt, zat enkel een deukje in de filterdraad geloof ik.
Verder.. wat is voor jou betaalbaar/acceptabel?

Als je naar M42 lenzen kijkt, kijk ook eens naar nikon mount lenzen (NAI/pre AI/AI/AIS).. volgensmij gemiddeld iets beter qua kwaliteit.. en af en toe best goedkoop te krijgen. En met behulp van een adaptertje passen ze allemaal op canon eos en sony next etc,.

Groothoek is inderdaad erg prijzig, ik denk dat die tokina 17/3.5's nog wel het goedkoopst weg gaan. Die zie ik op marktplaats zo rond de 75-150e voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:42

SomerenV

It's something!

@mrc4nl, Universal Creation en Aham: Bedankt voor de reacties. Ik had hier en daar al gelezen dat minder dan 24mm zeldzaam is omdat dat op de analoge 35mm-camera's al behoorlijk wide angle was. De nieuwere 8/14mm objectieven zijn wel heel erg leuk maar momenteel nog net wat te duur. Vooral ook omdat ik niet weet in hoeverre dat ik ze echt ga gebruiken. Ik schiet nu bijvoorbeeld veel met m'n 50mm en als ik wat meer in beeld wil pak ik de 18-55.

Vandaag eens flink rond zitten neuzen op Marktplaats en daar kwam ik een aantal advertenties tegen waar ik op gereageerd heb. Een van de verkopers belde me net op en hij had nog een 28mm en een 35mm liggen, samen voor 20 euro (wat een erg nette prijs is volgens mij). Ik ga dinsdag even langs bij hem om te kijken of het wat is.

De 28mm: Pentor 28mm 1:2.8 of Bewetar 28mm lens 1:2.8
De 35mm: ALBINAR special 35mm
Hij heeft (volgens mij) ook nog een 135mm liggen: Pallas 135mm P-draad

Zijn het (afhankelijk van de staat waarin ze verkeren) een beetje goede lenzen met de prijs in het achterhoofd? En P-draad is M42 toch? Want het zijn alle die P-draad lenzen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
^Als je een 28mm lens wilt kun je beter voor een Olympus 28/3.5 gaan; da's een erg scherpe lens met een van de beste prijs-prestatieverhoudingen. Ebay is een van de betere plekken om die te vinden maar hij moet ook wel op genoeg andere plekken te vinden zijn.
De m42 (ja p-draad is hetzelfde) lenzen die je noemt zijn volgens mij wel de minst interessante die te krijgen zijn (overal overschotten omdat het geen bijzondere lenzen zijn). Je kunt beter zoeken naar bijv. Pentax Super Takumar lenzen als je m42 wilt (niet per se voor 28mm).

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 20-05-2013 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Normaal tot telelenzen zijn relatief makkelijker te maken dan groothoek. Het aanbod van redelijk tot goed presterende 50+ lenzen is ruim. De pallas presteerd mijns inziens redelijk.

In de groothoek sectie is het aanbod in het redelijk tot goed segment bijzonder klein. Er zijn veel varianten van dezelfde lens in omloop doordat veel winkel(ketens) hun eigen naam op een generiek product plakten. De goede lenzen zijn dan weer niet echt goedkoop, en van groothoek blijft ook nog eens weinig over na de cropfactor.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
mrc4nl schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:55:
[...]
oude m42 lenzen zijn gemaakt voor 35mm kleinbeeld daarom hebben ze voor groothoek geen kleine brandpuntsafstand nodig, en zijn er niet veel van.Er zijn natuurlijk wel fisheye objectieven maar die zijn meestal duur. Veel kleiner dan 24mm zal je niet snel vinden helaas. iig niet voor een schappelijke prijs
Een 2e hands full frame canon 5d kan dan wel aantrekkelijk zijn.
Ik zie ze tegenwoordig voor zo'n 350eu van de hand gaan.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
Direct een EE-S focusscherm aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

En bereid zijn voor een flink aantal kortere lenzen een stukje van de spiegel af te schaven (zie "mirror shaving on 5d")

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bobcom schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 13:48:
En bereid zijn voor een flink aantal kortere lenzen een stukje van de spiegel af te schaven (zie "mirror shaving on 5d")
Hangt sterk af van welke lenzen je erop gaat zetten natuurlijk. Er zijn veel lenzen waarbij het niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Laatst online: 10:58

bobcom

Dedicated dabbler

Voor wie wil weten bij welke lenzen het achterste element net wat te ver het spiegelhuis van een 5d insteekt als ze op oneindig ingesteld staan: zie hier

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW

TNW

Laatst in de kringloopwinkel een Super Tak 55mm 1.8 gevonden. Helaas dus maar de 1.8 maar wel de bekende goede bouwkwaliteit.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8415/8768385625_5db9c739d1.jpg
Super Tak 55mm f/1.8 - Raindrops on Alchemilla Mollis by JulietMikeBravo, on Flickr

http://www.flickr.com/pho...tags/supertakumar55mmf18/

Lekker wazige bokeh heeft dat ding, nogal wat axiale chromatische abberatie waardoor felle contrastovergangen buiten focus groene en rode randen krijgen.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdje geleden aangeschaft. Oud dingetje maar zo goed als nieuw. Alleen nauwelijks tijd gehad om ermee te spelen.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3779/8871841365_9264051370.jpg
IMG_7098 by wouton, on Flickr

Probeersel van de bokeh

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2827/8871919231_60de3551cd.jpg
Incense by wouton, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22
Kan een 400m lens van een kennis overnemen, heb de lens nu meegekregen om te proberen. Het gaat om een Enna Tele-Ennalyt 400mm f4.5

Iemand ervaring met dergelijke lensen? Hoe zit het met de optische kwaliteit? Bouwkwaliteit zit voelbaar wel goed.

Aardig lomp ding :P

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7405/8997264214_25b7ef0477_z.jpg
Untitled by Bram J, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7310/8996081565_b18c58cbf1_z.jpg

Heb net wat shots gemaakt van een libelle die toevallig mooi op een takje zat in de tuin, dadelijk even op de computer kijken hoe ze daadwerkelijk geworden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Bramster schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:58:
Kan een 400m lens van een kennis overnemen, heb de lens nu meegekregen om te proberen. Het gaat om een Enna Tele-Ennalyt 400mm f4.5

Iemand ervaring met dergelijke lensen? Hoe zit het met de optische kwaliteit? Bouwkwaliteit zit voelbaar wel goed.

Aardig lomp ding :P

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb net wat shots gemaakt van een libelle die toevallig mooi op een takje zat in de tuin, dadelijk even op de computer kijken hoe ze daadwerkelijk geworden zijn
Als je deze nu tijdelijk zelf in het bezit hebt, denk ik dat jij in de ideale positie om erachter te komen hoe het zit met de optische kwaliteit ;)
Probeer bij het testen een statief te gebruiken of snelle sluitersnelheden (1/800s of sneller) om bewegingsonscherpte bij je tests uit te sluiten.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
snap ik, ga ik zeker ook doen :P Maar wellicht zijn er mensen hier met deze lens bekend
Statief heb ik helaas (nog) niet, dus moet maar even mijn spieren goed trainen om dit kanon stil te houden

dit is een shotje van net, uit de vrije hand, libelle zat op een afstand van 7-8m ofzo
genomen met f8

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2811/8997507716_42c8fc10f7_z.jpg
DSC01643.jpg by Bram J, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:15
Ik ben op zoek naar een scherpe, lichtsterke groothoek (max 24mm), liefst in M42 mount. Wat kunnen jullie me allemaal aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is je budget en waarom per se in m42 mount? En is het voor aps-c of voor fullframe.
Bedenk wel dat er heel weinig scherpe lichtsterke groothoek lenzen zijn. En als je ze al vind, zijn ze duur.

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 09-06-2013 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
verhaaltje over enna telelens
Mijn ervaring met een Enna 135mm F/2.8 is dat het best aardige lenzen zijn. Verder is niemand hier een koffiedik kijker, en heb jij de lens zelf in je bezig. Dus ga foto's maken, kijk of ze technisch goed zijn, en kijk of ze goed genoeg voor jouw doeleinden zijn :)

Foto ziet er wel goed uit, beetje flare, maar zo'n lens is natuurlijk niet echt gemaakt voor macro.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
wat mij opvalt: ik zie geen statief aansluiting op die telelens :S hopelijk heb je die er wel bijgekregen anders zal je snel lamme gespierde armen krijgen.
Verder lijkt het mij zo te zien een prima qua scherpte

ik ben zelf niet zo van de grote teleprimes, ik heb mn elicar 300mm vervangen door een sigma 70-300, veel compacter, alleen is die lens niet zo fijn qua CA, en in scherpte.

ik heb een 2x tele convertor gekocht van een tweaker, en ik hoop dat ik die op mn soligor 80-200 kan schroeven. daarvan zal ik binnenkort plaatjes postten.

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 09-06-2013 22:33 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Statief aansluiting zit er wel op hoor, vast aan de lens. Is wel M8
2x teleconverter heb ik ook nog, maar dan moet ik echt wel een statief hebben, 1200mm dan door de crop-factor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
acehighhugo schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:29:
Ik ben op zoek naar een scherpe, lichtsterke groothoek (max 24mm), liefst in M42 mount. Wat kunnen jullie me allemaal aanraden?
De Vivitar 24mm f/2 is misschien wel in m42 te vinden, maar wel minder makkelijk dan andere mounts omdat m42 vrij populair is. Zorg wel dat je deze versie neemt met 28xxxxxx serienummer, want de versie met 22xxxxxx serienummer heeft vaak olie op het diafragma en is ook wat minder scherp: http://www.pentaxforums.c...vivitar-24mm-f2-0-pk.html
http://photo.net/canon-fd-camera-forum/00UDXI

[ Voor 5% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-06-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Denk toch dat ik maar van die Enna 400mm af zie..

lens heeft flink wat CA, hier een 100% crop van 2 eendjes
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2874/9058932521_8d77b1d260_z.jpg
Eendjes-CA by Bram J, on Flickr

los daarvan, heb er vandaag een dag mee rond gelopen, is toch wel erg lomp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 19 mei 2013 @ 00:43:
Momenteel heb ik een Canon EOS 550D met een 18-55 EFS II en een 50mm f/1.8 (beide Canon-lenzen) en om mijn lenzen-verzameling wat uit te breiden ben ik gaan kijken wat er zoal te krijgen is. .......

........Wat ik mij nu echter afvraag is het volgende: zijn er in de M42-categorie ook lenzen die als wideangle door kunnen gaan op een cropcamera? ..... Rond de 18mm zou ideaal zijn en nóg minde mm's zou nóg leuker zijn. Ik zie echter voornamelijk 28mm, 35mm, 50mm, 135mm en 200mm.

acehighhugo schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:29:
Groothoek is altijd een probleem, ik zou zeggen koop een full frame camera dan is je probleem opgelost. :P Al die lenzen zijn voor 35mm FSLR gemaakt.

Ik heb ook een Tokina 17/3.5 inderdaad en dan nog een Cosina 20/3.8 (ook bekend als Vivitar 19/3.8)
beide in F-mount. Verder een Nikkor 24/2.8 en Zuiko 24/2.8 en 28/2.8, de Tokina 28/2.8 is ook prima.

Er zijn wel ook nog manuele Samyang objectieven voor APS-C te koop, bijv. 8mm.

[ Voor 32% gewijzigd door jayjey op 18-06-2013 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:29:
wat mij opvalt: ik zie geen statief aansluiting op die telelens :S hopelijk heb je die er wel bijgekregen anders zal je snel lamme gespierde armen krijgen.
Verder lijkt het mij zo te zien een prima qua scherpte

ik ben zelf niet zo van de grote teleprimes, ik heb mn elicar 300mm vervangen door een sigma 70-300, veel compacter, alleen is die lens niet zo fijn qua CA, en in scherpte.

ik heb een 2x tele convertor gekocht van een tweaker, en ik hoop dat ik die op mn soligor 80-200 kan schroeven. daarvan zal ik binnenkort plaatjes postten.
Misschien kun je 2x een 2x teleconverter eraan schroeven. :9
Ik had een TC-200 van Nikon, die was erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
jayjey schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 16:40:
[...]

Misschien kun je 2x een 2x teleconverter eraan schroeven. :9
Ik had een TC-200 van Nikon, die was erg goed.
Ik heb sinds kort dus de 2x TC binnen, maar ik kan nu niet zeggen dat het een grote vooruitgang is.
de testjes die ik heb gedaan gaven mij geen voordeel boven een 2x crop. misschien moet ik beter testen.
Het is geen nieuwe tc, maar ik heb ook geen zin om €180+ uit te geven aan een nieuwe tc van een betere kwaliteit.

anyway dit is de teleconvertor: de panagor 2xTC MD
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AqjJjo2C5E9ZPGY8WQsqN9ZI/full.jpg

Andere aanwinst waar ik erg blij mee ben :de Tokina 28mm f2.8. goed scherp, en als bonus een kortste scherpstelafstand van 23cm. Ik miste 50mm eqv op mn 2x crop camera, dat is nu opgelost :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/poeSGlvEGqUOvXKVkyAkFOP3/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-09 00:24

iew

What the...?!

Al een tijd op zoek naar een M42 adapter met AF confirm voor mijn Canon 60D, helaas kan ik niet via ebay en dergelijke kopen, geen creditcard, paypal (beetje huiverig van paypal, heeft me al een keer geld gekost wat ik nooit meer terug heb kunnen krijgen)
Nu zag ik de Hama Hama Objektivadapter M 42 voor Canon EOS 30545, kost wat meer maar is in ieder geval in Nederland te bestellen en te kopen.

Is deze ook geschikt voor de 60D ? kan er weinig info over vinden.
Of weten jullie andere, betere,goedkopere alternatieven die in Nederland te verkrijgen zijn ?

Edit:

Heb er 1 gevonden op MP, gevraagd of ik deze ook op een 60D kan gebruiken en de verkoper zegt dat deze daar geschikt voor is.
Kan ik daar zomaar vanuit gaan ?
Waar moet ik op letten ? ik ben echt een leek en doe dit voor het eerst met zo'n M42 adapter.

Heb er behoorlijk wat over zitten lezen maar kom er nog steeds niet echt wegwijs uit.
Dit is de adapter:

http://www.marktplaats.nl...rukt-diafragmapin-in.html

Help ? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door iew op 19-06-2013 21:47 . Reden: toevoeging ]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
Die zou inderdaad gewoon moeten werken. AFAIK zijn er enkele problemen met oudere chips op de 5dIII, maar de 60D zou geen probleem mogen zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Teun_2 op 19-06-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de foto's kloppen zou het deze adapter moeten zijn - de andere 2 varianten hebben een ander lettertype of een zilverkleurige adapter. Zo een "EMF" chip gebruik ik op een 600D dan zou het op een 60D ook moeten werken lijkt me. Die e-bay verkoper is voor zover ik weet de leverancier die op de adapter zelf genoemd wordt.

Er bestaan ook prepaid credit cards die je voor dat soort aankopen kan gebruiken, bij de marktplaats aanbieding staat trouwens ook paypal betaling. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:17:

Er bestaan ook prepaid credit cards die je voor dat soort aankopen kan gebruiken, bij de marktplaats aanbieding staat trouwens ook paypal betaling. >:)
Hahaha bedankt voor je antwoorden, maar de verkoper op marktplaats woont in Amersfoort, ik gok zo dat deze met een bankoverschrijving (internetbankieren) ook wel akkoord gaat ;)
Het belangrijkste is dat ik de juiste adapter koop, ga hier voor het eerst mee aam de slag dus geen zin in een verkeerde en vervelende dingen zoals een kapotte spiegel oplopen omdat de afstand niet klopt bijvoorbeeld.

Daarbij moet ik zelf natuurlijk ook wel opletten dat de lenzen die ik er mee wil gaan gebruiken niet te veel of niet uitsteken, maar better safe dan sorry.
En dus liever gelijk de goede adapter om mee te beginnen.

Thnx.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Grappig, ik heb net vanavond dezelfde gevonden (voor ik hier keek). Ik werk in A'foort dus ga hem oppikken. Hij heeft er meerdere. No worries.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

mrc4nl schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:14:
[...]
Andere aanwinst waar ik erg blij mee ben :de Tokina 28mm f2.8. goed scherp, en als bonus een kortste scherpstelafstand van 23cm. Ik miste 50mm eqv op mn 2x crop camera, dat is nu opgelost :)
[afbeelding]
Ik heb zelf de 24mm rmc II van tokina qua scherpte is hij wel aardig, maar vooral bouwkwaliteit en prijs zijn opvallend goed. Een 24mm konica is wel aanzienlijk scherper maar die kost ook meteen het 10x van de tokina. Voor hoeveel had je de lens gekocht als ik vragen mag?

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Jazzper schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 01:01:
Grappig, ik heb net vanavond dezelfde gevonden (voor ik hier keek). Ik werk in A'foort dus ga hem oppikken. Hij heeft er meerdere. No worries.
Heb er 1 besteld, hij stuurt de adapter op.
Amersfoort is me iets te ver weg.

Heb ook een lensje gekocht, een M42: Pentacon 50mm f/1.8 "Red MC"
Nu nog een leuke lichtsterke 28mm op de kop zien te tikken.

Vanmiddag maar eens langs de locale kringloop, ff neuzen...
Heb nog niks binnen maar vind het nu al leuk ;)

Mensen bedankt voor de antwoorden en hulp. _/-\o_

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

kringloop is vaak klote, want in een vitrine en met doppen aan boven en onderkant is het maar raden wat er staat. En kan ook niet blind zien welke mount er op een lens zit.

Ik ga mijn lenzenverzameling eens in kaart brengen. Heb er stapels, met name M42 lenzen. Paar hele fijne 135mm's en ook een 50mm 1.4 van yashica.

Nog wel net voor 1,50 een Canon EOS 1000F meegenomen. Was te goedkoop om te laten liggen. Of ik maak er een exploded view foto van of ik kijk of er een sleutelhanger uit te halen is :D

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
kringloop is vaak klote, want in een vitrine en met doppen aan boven en onderkant is het maar raden wat er staat.
Dan loop je even naar de balie, vraag je of ze de vitrine willen openmaken en lopen ze met je mee zodat je kan neuzen. Soms krijg je een chagrijnig persoon die vermoeid gaat zuchten als je er te lang over doet, en soms iemand die je de oren van het lijf lult.

Je moet er wat voor over hebben, maar het is geen onoplosbaar probleem :p

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
D0gtag schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:28:
[...]

Ik heb zelf de 24mm rmc II van tokina qua scherpte is hij wel aardig, maar vooral bouwkwaliteit en prijs zijn opvallend goed. Een 24mm konica is wel aanzienlijk scherper maar die kost ook meteen het 10x van de tokina. Voor hoeveel had je de lens gekocht als ik vragen mag?
de tokina had ik voor 26 euro inc verzenden via marktplaats. ik zag later dat de used products zaak in emmen dezelfde lens heeft staan. prijs niet naar gevraagd

ik was ook aan het kijken voor de minolta 24mm (MD)op ebay, maar ze zijn zeldzaam en gaan voor hoge bedragen weg (70 euro +) zal best waar voor het geld zijn maar dat is voor mij te veel.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

De tokina is inderdaad niet slecht nee.
Zelf zweer ik wel bij de nikon 28/2.8 AIS versie met crc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Jazzper schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:31:
kringloop is vaak klote, want in een vitrine en met doppen aan boven en onderkant is het maar raden wat er staat. En kan ook niet blind zien welke mount er op een lens zit.
Vitrine in de ringloop hier kan ik gewoon zelf de deurtjes van open doen, is nooit op slot.
Hadden niets toen ik vandaag ging kijken, verteld die man mij dat ze net vorige week een hele bak met lenzen en oude fotospullen,camera's etc weg hebben gedonderd... :( :X |:(

Nam teveel ruimte in en ze verkochten het eigenlijk nooit, kwam nooi iemand om volgens hem.
Maar toen bood hij aan om mijn nummer op te schrijven en als er wat binnen komt belt hij me voortaan gelijk !

Geduld dus voor nu, maar zit nu wel op de eerste rij :*)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

mrc4nl schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:36:
[...]

de tokina had ik voor 26 euro inc verzenden via marktplaats. ik zag later dat de used products zaak in emmen dezelfde lens heeft staan. prijs niet naar gevraagd

ik was ook aan het kijken voor de minolta 24mm (MD)op ebay, maar ze zijn zeldzaam en gaan voor hoge bedragen weg (70 euro +) zal best waar voor het geld zijn maar dat is voor mij te veel.
Ik had mijn 24mm voor 15 euro gekocht (vorig jaar op MP) maar even op ebay kijken zie ik dat ze er 80 pond of 140 dollar voor vragen. Ebay vraagt dus absurde prijzen voor dat ding. Op ebay.de vragen ze er een -nog steeds veel geld- 40 euro voor. Ik heb de mijne aan een kennis verkocht vandaag omdat ik zelf de 24mm van konica voor een prikie heb kunnen kopen, anders had ik deze 24mm behouden want hij is goed genoeg.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:14:
[...]

Ik heb sinds kort dus de 2x TC binnen, maar ik kan nu niet zeggen dat het een grote vooruitgang is.
de testjes die ik heb gedaan gaven mij geen voordeel boven een 2x crop. misschien moet ik beter testen.
Het is geen nieuwe tc, maar ik heb ook geen zin om €180+ uit te geven aan een nieuwe tc van een betere kwaliteit.

anyway dit is de teleconvertor: de panagor 2xTC MD
[afbeelding]

[afbeelding]
Misschien buiten bij heel goed licht? Je verliest natuurlijk 2 stops...maar onder welke lens heb je hem gebruikt, dat is ook belangrijk om te weten??? Volgens mij is deze speciaal voor onder de Panagor 135/2.8...

Zie je wel, ik zei het al, de Tokina 28/2.8 is wel scherp. De Tokina 24/2.8 heb ik ook weggedaan omdat ik ook andere 24mm's heb, maar die is wel wat meer dan 40 euro waard natuurlijk. De Tokina 17/3.5 heb ik nog omdat ik niks wijders kan vinden onder de 100 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door jayjey op 21-06-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
D0gtag schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:28:
[...]

Hmm, naast de Nikkor 24/2.8 haalde die het net niet, heel goed is de Zuiko 24/2.8.

[ Voor 14% gewijzigd door jayjey op 21-06-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ben momenteel met oude analoge camera's aan het klooien maar bedacht dat ik natuurlijk ook dat oude glas op mijn dSLR's kan draaien. Gisteravond mijn hele lenzencollectie uit de schuur getrokken en de mooisten eruit gehaald zoals een 1.4 Yashica DX 50mm en een Vivitar 135mm 2.8 (met serienummer beginnend met... juist het is een Komine! Vanmiddag de hierboven genoemde M42 naar EOS converter opgehaald in A'foort. Werkt prachtig op een oude EOS 300D die ik hier had slingeren.

Maar ook met een oude 135mm Vivitar met AI-S mount werkt op mijn D70s mooi. Helaas werkt i.t.t. de EOS de belichtingsmeter niet meer. Volledig op de gok dus.

Platen komen er loeistrak uit. Durf te zeggen dat dat oude glas wint van mijn normale 18-105VR van Nikon. Smaakt naar meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
jayjey schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:58:
[...]

Misschien buiten bij heel goed licht? Je verliest natuurlijk 2 stops...maar onder welke lens heb je hem gebruikt, dat is ook belangrijk om te weten??? Volgens mij is deze speciaal voor onder de Panagor 135/2.8...
gebruikt met de minolta 135mm f2.8.
2 testjes gedaan: wide open en op f8, dit op een plastic fantatic statief met 10 seconden sluiter vertraging om beweging tegen te gaan.zoals ik het zie kan je wide open beter croppen en op f8 en beter mét TC.

ik heb net (ben 3 uur bezig geweest :') ) met een webpagina waarop het verschil goed te zien is:
http://mrc4.nl/afbeeldingen/tc/#

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 22-06-2013 10:39 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Foto 4 is het beste. Maar het is een teleconverter, dus voor veraf, met focus op infinity, werkt het beste.
Als je een close up van de wijzerplaat van een klokje wilt maken kun je beter een extension tube zonder glas gebruiken. Een 135mm lens kan totaal niet dichtbij focussen maar kan zo wel een stuk dichterbij komen. Er bestaat bovendien ook een Panagor macro-converter. Die heb ik gehad en die ziet er ook heel anders uit dan de Panagor tele-converter.

De scherpte van de Minolta 135 neemt flink toe van 2.8 naar 8, maar op 2.8 geeft de tc een achteruitgang (als er tenminste geen beweging is geweest want de sluitentijd moet veel en veel groter zijn geweest).

Alleen waarom is er op f/8 met tc dan niet ook een dergelijke verslechtering i.v.g. met croppen? Op f/8 zou de invloed van de tc beter te zien moeten zijn omdat de 135mm lens zelf daar beter presteert dus meer achteruitgang mogelijk is (vgl foto 1 en 3).

Als je nou op foto 3 en 4 een 4x en 2x crop toepast wat zie je dan, want 2x croppen kan altijd nog wel?

En een vergelijking met de focus op infinity en dan 4x croppen vergelijken met tc+2x crop?

[ Voor 42% gewijzigd door jayjey op 22-06-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Welke M42 lenzen kan ik echt niet gebruiken met mijn Canon 60D en M42 adapter ?
in verband met mirror clearance ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
iew schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 01:45:
Welke M42 lenzen kan ik echt niet gebruiken met mijn Canon 60D en M42 adapter ?
in verband met mirror clearance ?
M42 kan gewoon. Tabel op deze pagina is erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
Er zijn genoeg M42-lenzen die te ver naar achteren steken dat ze potentieel tegen de spiegel zitten. Bij een 60D zal het probleem wellicht kleiner zijn dan bij een 5D met grotere spiegel, maar enkel de flange focal distance verklaart niet alles. Een beetje terug is een lijstje gepost van M42lenzen die bij een 5d in problemen komen. Op een 60d zou ik geen problemen verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 25-06-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
jayjey schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:59:
Foto 4 is het beste. Maar het is een teleconverter, dus voor veraf, met focus op infinity, werkt het beste.
Als je een close up van de wijzerplaat van een klokje wilt maken kun je beter een extension tube zonder glas gebruiken. Een 135mm lens kan totaal niet dichtbij focussen maar kan zo wel een stuk dichterbij komen. Er bestaat bovendien ook een Panagor macro-converter. Die heb ik gehad en die ziet er ook heel anders uit dan de Panagor tele-converter.

De scherpte van de Minolta 135 neemt flink toe van 2.8 naar 8, maar op 2.8 geeft de tc een achteruitgang (als er tenminste geen beweging is geweest want de sluitentijd moet veel en veel groter zijn geweest).

Alleen waarom is er op f/8 met tc dan niet ook een dergelijke verslechtering i.v.g. met croppen? Op f/8 zou de invloed van de tc beter te zien moeten zijn omdat de 135mm lens zelf daar beter presteert dus meer achteruitgang mogelijk is (vgl foto 1 en 3).

Als je nou op foto 3 en 4 een 4x en 2x crop toepast wat zie je dan, want 2x croppen kan altijd nog wel?

En een vergelijking met de focus op infinity en dan 4x croppen vergelijken met tc+2x crop?
ik zal een nieuwe serie maken met een grotere aftand (dit was 3-4 meter) en een voorwerp met meer contrast.(en detail?) in een heldere omgeving. f8 +2x tc voor binnen heeft nu eenmaal niet een "snelle" sluitertijd.

enige minpuntje blijft dat mn statief verzakt onder het zware gewicht van de 135mm+2xtc.
zonder tc verzakt ie minder. maar goed ik zal ff kijken.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Weer een nieuwe lens binnen. Voor slechts enkele euro's, maar hij moet nog gerepareerd worden als dat me lukt: Een Canon FL 135mm f/3.5:

Afbeeldingslocatie: http://www.carmarthencameras.co.uk/shopimages/products/normal/IMG_123412868.JPG
Niet de mijne.

Moet wel te maken zijn. Wel leuk portretlensje volgens mij. Kijken hoe hij het tegen mijn Komine 135mm 2.8 doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Dank voor de antwoorden Piet en Teun.
Heb vandaag mijn eerste M42 lensje binnen (50mm pentacon 1.8 MC), adapter had ik al wat eerder binnen en ben gelijk maar even wat gaan klooien.
Vind het nu al heel erg leuk !

Dank voor de handige tabel ;)
Staat in m'n favoos nu.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayjey schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 11:59:
Maar het is een teleconverter, dus voor veraf, met focus op infinity, werkt het beste.
Onzin, dat is een eigenschap van het objectief niet van de teleconverter - die krijgt het beeld al scherpgesteld aangeleverd. En een 135mm lens is in het algemeen juist bedoeld voor portretten dus voor close-ups. Een goede lens hoort natuurlijk over het hele focus bereik goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:39:
[...]

Onzin, dat is een eigenschap van het objectief niet van de teleconverter - die krijgt het beeld al scherpgesteld aangeleverd. En een 135mm lens is in het algemeen juist bedoeld voor portretten dus voor close-ups. Een goede lens hoort natuurlijk over het hele focus bereik goed te werken.
Inderdaad is 2x croppen voor zo'n foto geen enkel probleem met zoveel pixels. Daardoor goed om te vergelijken met de foto gemaakt met de TC. Door foto 3 en 4 te vergelijken zie je hoe goed deze TC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Heb een aus jena 50mm (M42) op de kop weten te tikken, de focus ring gaat behoorlijk stroef alsof deze droog staat, is dat te verhelpen ?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
Weet niet of het hier thuis hoort maar toen ik even op marktplaats aan het sneupen was kwam ik deze Canon TV 50mm f0.95 lens tegen.
Zag later trouwens dat de foto bij de advertentie niet door de verkoper zelf gemaakt is, google image search komt op deze flickr uit, dus wel even nagaan of het legit is.

Had er laatst nog wat over gelezen op de site van Steve Huff:

http://www.stevehuffphoto...lassic-50mm-on-the-m-240/

Het is dat ik niet zo veel geld te besteden heb aan lenzen, maar lijkt met zeker een mooie lens om ooit nog eens te bezitten.

Misschien dat er hier iemand is die nog op zoek is naar deze lens want volgens mij zijn ze vandaag de dag best wel zeldzaam.

[ Voor 12% gewijzigd door AdmiralSnipe op 04-07-2013 01:14 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Volgens mij is deze niet rangefinder coupled. Misschien heb ik het verkeerd maar het lijkt me dat alleen de rangefinder versie van deze lens dat heeft, en de tv versie niet.
Niet belangrijk bij mirrorless camera trouwens, wel voor als je hem op die M8 wilt gebruiken.

Maar kan het verkeerd hebben!

Voor dat geld zou ik hem trouwens lekker laten liggen en doorsparen voor de noctilux.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:10
RobertJRB schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 01:27:
Volgens mij is deze niet rangefinder coupled. Misschien heb ik het verkeerd maar het lijkt me dat alleen de rangefinder versie van deze lens dat heeft, en de tv versie niet.
Niet belangrijk bij mirrorless camera trouwens, wel voor als je hem op die M8 wilt gebruiken.

Maar kan het verkeerd hebben!

Voor dat geld zou ik hem trouwens lekker laten liggen en doorsparen voor de noctilux.
Er schijnen 2 versies van deze lens gemaakt te zijn, 1 voor de Canon 7, en deze TV versie, waarbij de TV versie meestal niet rangefinder coupled is (of hij moet aangepast zijn).
De Noctilux f0.95 lijkt me ook een erg mooie lens, maar die gaan wel voor aardig wat meer.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
AdmiralSnipe schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 01:34:
[...]

Er schijnen 2 versies van deze lens gemaakt te zijn, 1 voor de Canon 7, en deze TV versie, waarbij de TV versie meestal niet rangefinder coupled is (of hij moet aangepast zijn).
De Noctilux f0.95 lijkt me ook een erg mooie lens, maar die gaan wel voor aardig wat meer.
Misschien dat het ze gelukt is bij de ombouw naar M mount om hem te koppelen, maar zou het zeker vragen mocht er iemand intresse hebben.

De noctilux heb ik kunnen gebruiken en is een heel andere soort lens. Wide open al goed scherp en afgestopt zelfs heel erg goed. Op f/1.4 doet die zeker niet onder voor de summilux f/1.4.

De canon noemen ze niet voor niets een dreammachine. Wel is het inderdaad niet helemaal een eerlijke vergelijking aangezien de nocti ongeveer 5x zoveel moet kosten, ook tweedehands.

Wat voor mij de reden zou zijn is dat de canon wel heel erg draaid om 1 truck. Laag contrast en wazige look. Voor 2000 euro zou ik liever een lens hebben die net iets meer kan. Bijvoorbeeld de iets tragere 50/1.1 nokton is wat mij betreft dan een mooiere keuze, of de zeiss ZM 50/1.5 mocht je echt die klassieke look willen.

Maargoed, ieder zijn voorkeur natuurlijk :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Het voelt een beetje alsof ik me nu ga herhalen, want volgens mij heb ik het al eens eerder in deze thread gezegd, maar Canon heeft deze TV Lens mede uitgebracht vanwege de grote restvoorraad van de Rangefinder variant voor de Canon 7/7s. Daarom zijn sommige van de TV lenzen nog gewoon voorzien van RF koppeling. Dit is waarschijnlijk een variant geweest die nog RF koppeling bezat, en zodoende is omgebouwd.

Ik heb de lens, en ik kan inderdaad beamen wat Robert zegt met betrekking hoe de lens zich gedraagt. Hij is zeker niet scherp tot f/2, en heeft een behoorlijke glow daaronder, met name op 0.95.

Mijn eigen voorbeeld van de glow kan je hieronder aanschouwen (analoog op Portra 400 new):

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8330/8145571466_38e48972c7_z.jpg
Scan-120522-0013.jpg by Leevmeister, on Flickr
Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste