"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Makkelijkste manier: koop een Sony DSLR
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat doen ze inderdaad.Universal Creations schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:13:
Verre van handig in ieder geval. Als ze net als Nikon werken, dat ze standaard maximaal dichtknijpen, is het nog minder bruikbaar.
Maar me stiefvader had deze toevallig nog liggen dus dacht wie niet waagt wie niet wint
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
http://link.marktplaats.nl/570429868
Speciale videolens van Canon? Met een lange slag focus? Past dat op een efs mount?
Past sowieso niet op EFS mount, want dit is een lens voor het EX systeem wat speciaal voor video bedoeld is en ook een hele kleine sensor heeft dus waarschijnlijk enkel zou gaan werken op een nex of m4/3 waar hij alsnog een te kleine beeldcoverage zal hebben en je de diafragma niet kan instellen. Lijkt mij dus niet echt interessant.McMiGHtY schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 16:14:
Wat moet ik van de volgende lens denken?
http://link.marktplaats.nl/570429868
Speciale videolens van Canon? Met een lange slag focus? Past dat op een efs mount?

inmiddels wat geëxperimenteerd met mijn helios in combinatie met macro extension tubes
deze beviel mij niet goed met mijn af-s lenzen
hier een macroshot 14MP van het nikkor logo op een 70-300 4.5/5.6 lens
hier een macroshot 14MP van een 775 socket
Conclusie voor 20,- toch een kick-ass macrolens
Tair is redelijk exotisch ja, maar een beter (letterlijk beter) alternatief is de Jupiter 11A, als je een koopje hebt heb je hem voor rond de 40 euro. Voor m42 heb je een zenit nodig, FED en Zorki is LTM (echte m39 dus en zullen niet focussen op m42 adapter).Peter_Aragorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:36:
Oeh die Tair-11A is wel erg nice inderdaad zeg!.....
....Hij is alleen erg moeilijk te vinden helaas
Ik gebruik zelf een aantal canon FD lenzen, en tevens een konica AR en Jupiter (waar ik nog geen adapters voor heb, ze komen eraan
Bijna allemaal 50mm en een 28mm (sigma canon FD). Ik ben zeer blij met het resultaat, het zijn fijne lenzen maar ze hebben wel enige oefening nodig om er consistente resultaten mee te bereiken.
Ik ga er zeker meer aanschaffen zoals een 85 of 135mm. (heb ik nu ook
Onderste voorbeelden zijn geschoten om een nex 7 te testen met handmatige lenzen en EVF

Gemaakt met de 28mm sigma canon FD

Gemaakt met een 50mm f1:1.4 canon nFD

Gemaakt met de 28mm sigma canon FD

Gemaakt met een 50mm f1:1.8 canon nFD(en een nex 5, iso 1000 vandaar de ruis)
[ Voor 25% gewijzigd door D0gtag op 12-07-2012 20:27 ]
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
- Pallas 28mm F2.8
- Kenlock Mc-tor 28mm F2.8
De volgende lenzen zijn nog onderweg:
- Pentacon 50mm F1.8
- Pentor 28mm F2.8
Ik wil ze vooral gaan gebruiken om te filmen met mijn 550D.
De Pallas en Kenlock lijken (bij een snelle test) nogal wat ruis te geven bij weinig licht maar dat kan misschien ook aan mijn instellingen liggen. Helaas kan ik vrij weinig info over deze lenzen vinden. Wie heeft er hier ervaring mee en kan me iets vertellen over de kwaliteit? Uiteindelijk wil ik de beste 28mm houden.
De Pentacon 50mm lijkt best goede resultaten te geven als ik YouTube bekijk.
De Pallas en de Pentacon heb ik zelf ook. De Pallas zou een gerelabelde Chinon zijn, wat wel een respectabel merk geweest moet zijn volgens mij. De Pentacon doet voor mij niet echt onder voor de Helios 44M waar velen vrij enthousiast over zijn.Bigf00t schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:45:
Een tijdje terug heb ik een aantal lenzen via Marktplaats aangeschaft:
- Pallas 28mm F2.8
- Kenlock Mc-tor 28mm F2.8
De volgende lenzen zijn nog onderweg:
- Pentacon 50mm F1.8
- Pentor 28mm F2.8
Ik wil ze vooral gaan gebruiken om te filmen met mijn 550D.
De Pallas en Kenlock lijken (bij een snelle test) nogal wat ruis te geven bij weinig licht maar dat kan misschien ook aan mijn instellingen liggen. Helaas kan ik vrij weinig info over deze lenzen vinden. Wie heeft er hier ervaring mee en kan me iets vertellen over de kwaliteit? Uiteindelijk wil ik de beste 28mm houden.
De Pentacon 50mm lijkt best goede resultaten te geven als ik YouTube bekijk.
/edit: Die Pallas zou dus deze moeten zijn: YouTube: Auto Chinon 28mm f2.8 (tomioka) on Canon 550d full hd video test #1 Wat wel klopt met de youtube beschrijving van de extreem lange focuspull.
[ Voor 11% gewijzigd door DonMetal op 09-08-2012 21:00 ]
Joejoe!
pallas 28mm
kenlock 28mm
Geen ervaring met de lenzen zelf, heb wel panagor en tokina 28mm's gehad, deden het wel grappig maar niet echt goed. Heb ze getest tegenover wat nikon's, de 28mm 2.8 AI en de 28mm 2.8 AF-D die ik toen had.
Pentacon's doen het meestal wel leuk zoals hierboven al wordt gezegd, maar goed 50mm modellen zijn vaak wel oké. De helios is ook wel een f/2 lens, niet heel veel verschil maar toch weer iets.
Zelf heb ik nu drie 28mm's
Nikon 28mm f/2.8 AIS (close focus versie)
Nikon 28mm f/2.0 AIS
Nikon 28mm f/2.8 AF (2x)
Met name de eerste twee zijn leuk, beiden heb ik ook voor een net bedrag kunnen overnemen in mint staat. De AF versies zijn minder van kwaliteit.
Ruis wordt niet veroorzaakt door een lens, enkel door een sensor met (te) hoge iso-waarde. Dus pas de instellingen van je camera aan, zodat de iso niet zo hoog hoeft te zijn.Bigf00t schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:45:
De Pallas en Kenlock lijken (bij een snelle test) nogal wat ruis te geven bij weinig licht maar dat kan misschien ook aan mijn instellingen liggen.
Het gaat hier om een f/2.8 lens en dat is toch redelijk lichtsterk. Nu weet ik niet waar hij deze lens mee vergelijkt, maar om nu te zeggen dat de lens meer ruis geeft, vind ik een vreemde uitspraak.Pizza_Boom schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:07:
Echter, ruis is wel een direct gevolg van je instellingen welke weer een bijna direct gevolg van je lens zijn. Heb je een lichtsterkere lens, kan je ISO omlaag waardoor je minder ruis oploopt.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Oke interessant om te weten dat de Pallas een soort van Chinon zou moeten zijn, daar is gelukkig wel wat meer over te vinden. De video ziet er best oke uit dus ik denk dat ik ook maar eens een zonnige plek moet opzoeken om wat te experimentenDonMetal schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 20:57:
[...]
De Pallas en de Pentacon heb ik zelf ook. De Pallas zou een gerelabelde Chinon zijn, wat wel een respectabel merk geweest moet zijn volgens mij. De Pentacon doet voor mij niet echt onder voor de Helios 44M waar velen vrij enthousiast over zijn.
/edit: Die Pallas zou dus deze moeten zijn: YouTube: Auto Chinon 28mm f2.8 (tomioka) on Canon 550d full hd video test #1 Wat wel klopt met de youtube beschrijving van de extreem lange focuspull.
Bedankt voor je links, dat forum kende ik nog niet! De mening over de Pentor is daar wel duidelijk: 'piece of crap'. Gelukkig heb ik er niet al teveel voor betaaldMilo. schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:04:
pentor 28mm
pallas 28mm
kenlock 28mm
Geen ervaring met de lenzen zelf, heb wel panagor en tokina 28mm's gehad, deden het wel grappig maar niet echt goed. Heb ze getest tegenover wat nikon's, de 28mm 2.8 AI en de 28mm 2.8 AF-D die ik toen had.
Pentacon's doen het meestal wel leuk zoals hierboven al wordt gezegd, maar goed 50mm modellen zijn vaak wel oké. De helios is ook wel een f/2 lens, niet heel veel verschil maar toch weer iets.
Zelf heb ik nu drie 28mm's
Nikon 28mm f/2.8 AIS (close focus versie)
Nikon 28mm f/2.0 AIS
Nikon 28mm f/2.8 AF (2x)
Met name de eerste twee zijn leuk, beiden heb ik ook voor een net bedrag kunnen overnemen in mint staat. De AF versies zijn minder van kwaliteit.
Wat is er beter aan de Nikon lenzen in vergelijking met de andere 28mm lenzen die jij gehad hebt? Zijn deze scherper of bijvoorbeeld makkelijker te focussen?
Duidelijk! Ik had de lens op F2.8 en de iso op 800 geloof ik. Bij een lagere iso waarde werd het beeld naar mijn mening erg donker. Dit was mijn eerste experiment in het donker zonder flits (net nadat ik de lens ontvangen had) dus ik ga me nog even verder inlezen op het forum en kijken of ik er betere resultaten uit krijgUniversal Creations schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:05:
[...]
Ruis wordt niet veroorzaakt door een lens, enkel door een sensor met (te) hoge iso-waarde. Dus pas de instellingen van je camera aan, zodat de iso niet zo hoog hoeft te zijn.
Leuk bokeh effectabrakadaver schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:55:
Ik heb die helios nu een tijdje in gebruik en ik vind 'm echt te gek! Freaky bokeh (google maar eens op helios circular bokeh) aan de randen op FF, als je er een beetje je best voor doet. Ontzettemd veel last van flare op f/2. Ofja, last... Bij sommige beelden werkt 't goed.
De Nikons zijn allereerst uit hetzelfde tijdperk (de AIS'jes dan), dus ook gewoon handmatig focussen en diafragma instellen. Net als jouw lenzen dus.Bigf00t schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 22:26:
Wat is er beter aan de Nikon lenzen in vergelijking met de andere 28mm lenzen die jij gehad hebt? Zijn deze scherper of bijvoorbeeld makkelijker te focussen?
Het enige is dat de nikons wat prijziger zijn door features, de 28mm f/2.8 AIS die ik heb heeft CRC, close focus en die staat gewoon zeer goed aangeschreven, optisch. De f/2 AIS is gewoon een stop lichtsterker, optisch is die ietsjes minder maar nog steeds zeer goed. Beide lenzen hebben er dan ook de prijs naar, helaas geen tientjes werk.
Zelf heb ik ze voor mn collectie AIS lenzen, en ik vind ze heerlijk focussen en diafragma klikt soepel in elkaar. Vandaar dat ik er ook wat in geïnvesteerd heb (passen ook op mn canon camera's).
Heb ook een Nikon 24mm f/2.8 AIS (helaas (nog) geen f/2.0 AIS) maar verkies toch een 28mm.
Na aanleiding van jouw enthousiasme heb ik veel over de door jou genoemde Nikon lenzen zitten lezen. Het valt me inderdaad meteen op dat de prijzen eens stuk hoger liggen, maar ik moet zeggen dat de video resultaten die ik tegenkwam er wel erg goed uit zien! De foto prestaties kijk ik in mijn geval altijd iets minder na omdat ik video toch het leukst vind om mee te experimenteren.Milo. schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:26:
[...]
De Nikons zijn allereerst uit hetzelfde tijdperk (de AIS'jes dan), dus ook gewoon handmatig focussen en diafragma instellen. Net als jouw lenzen dus.
Het enige is dat de nikons wat prijziger zijn door features, de 28mm f/2.8 AIS die ik heb heeft CRC, close focus en die staat gewoon zeer goed aangeschreven, optisch. De f/2 AIS is gewoon een stop lichtsterker, optisch is die ietsjes minder maar nog steeds zeer goed. Beide lenzen hebben er dan ook de prijs naar, helaas geen tientjes werk.
Zelf heb ik ze voor mn collectie AIS lenzen, en ik vind ze heerlijk focussen en diafragma klikt soepel in elkaar. Vandaar dat ik er ook wat in geïnvesteerd heb (passen ook op mn canon camera's).
Heb ook een Nikon 24mm f/2.8 AIS (helaas (nog) geen f/2.0 AIS) maar verkies toch een 28mm.
Aangezien ik op dit moment nog weinig ervaring en vergelijkingsmateriaal heb is het voor mij moeilijk om te bepalen welke lenzen ik in de praktijk veel zal gaan gebruiken en hierdoor zal ik dus ook nog niet snel investeren in (dure) lenzen. Het gebruik van M42 lenzen is voor mij een goedkope manier om te ontdekken welke lenzen ik nu echt nodig heb en aan de hand hiervan wil ik op een gegeven moment uitbreiden naar betere exemplaren. Binnenkort ga ik voor een vriend een videoclip maken (mijn eerste project) en hierbij zal ik onder andere de 28mm (Pallas + Kenlock Mc-tor) en 50mm (Pentacon) uitgebreid gaan proberen naast de 18-55mm kitlens.
Afgelopen nacht heb ik een klein 'low light' testje gedaan met mijn Pentacon auto 1.8/50 multi coating.
Ik ga binnenkort aan de slag met Magic lantern waardoor ik 'native ISOs' zou moeten kunnen instellen (http://magiclantern.wikia.com/wiki/ISO). Hier heb ik tot nu toe nog geen ervaring mee, dus vandaar de 400, 800 en 1600 waardes.
Als je toch bezig bent met 28mm lensjes en je een goede voor niet teveel geld wilt, ik kwam deze tegen. Volgens wat reviews is die wel oké, heb geen idee hoeveel die op zou moeten brengen/waard is.
Dat je nu gewoon budget lenzen hebt om eerst uit te vogelen wat je nodig hebt is alleen maar goed. Ik zou me dan ook niet te druk maken om de kwaliteit, zoals je filmpje al laat zien. Het zijn mooie resultaten voor een budget lens, een lens van een paar honderd euro zal het echt niet zooooveel beter gaan doen ineens.
Ja het is natuurlijk wel een merk wat al een tijdje meegaat dus dat zal ook zeker invloed hebben.Milo. schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:04:
Dat de prijzen hoger liggen is ook omdat er "nikon" op de behuizing staat.
Als je toch bezig bent met 28mm lensjes en je een goede voor niet teveel geld wilt, ik kwam deze tegen. Volgens wat reviews is die wel oké, heb geen idee hoeveel die op zou moeten brengen/waard is.
Dat je nu gewoon budget lenzen hebt om eerst uit te vogelen wat je nodig hebt is alleen maar goed. Ik zou me dan ook niet te druk maken om de kwaliteit, zoals je filmpje al laat zien. Het zijn mooie resultaten voor een budget lens, een lens van een paar honderd euro zal het echt niet zooooveel beter gaan doen ineens.
Bedankt voor je linkje
Vandaag heb ik mijn Pallas 28mm in daglicht getest. Lekker lui vanaf mijn balkon, dus het zijn enigszins saaie beelden geworden. Wel kun je duidelijk zien dat het resultaat bij objecten van dichtbij een stuk beter is en dat de bokeh bij F4.0 al best oke is. Ik ga volgende week even een iets spannendere locatie opzoeken waar ik zal proberen om wat bewegende beelden te schieten. Ik kan dan gelijk mijn ND filters testen en daardoor kan ik ook wat dingen op F2.8 uitproberen. Zie hieronder het resultaat met ISO 100 op F4 en F8. Ik heb wel een kleine kleurcorrectie toegepast ivm CineStyle welke ik afgelopen nacht op mijn camera heb gezet.
Vandaag heb ik twee alternatieve objectieven (
Nu is mijn vraag: Wat voor een adapter moet ik hebben om deze lenzen op een 550D te gebruiken? Eén met chip, of is dat niet perse nodig? En.. Moet ik per lens dan een aparte adapter (met chip) kopen?
Als je adapters zonder chip koopt kan je makkelijk voor elke lens een adapter kopen, ze kosten zowat niks via ebay. Is wel zo makkelijk maar goed, je kan ze er zo af/op draaien die adapters dus zo een werk is het ook weer niet om te switchen tussen lenzen.
Verder gewoon even zoeken op ebay op "canon m42 adapter" of "eos m42".. maakt niet uit welke je hebt lijkt mij, de goedkopere zijn zowat allemaal hetzelfde en sterk genoeg om een lichte lens te dragen.
Zo spannend wordt het nu ook weer nietClasses schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 01:22:
@Bigf00t Ziet er keurig uit! Ben benieuwd naar de volgende video met "spannende locatie" om hem echt in actie te zien.
Dit zal echter wel met de Kenlock Mc-tor 28mm worden ivm de filtermaat. Ik ga er in ieder geval vanuit dat ik bij daglicht op F2.8 wel ND filters nodig zal hebben. De ND filters die ik op dit moment heb zijn te klein voor de Pallas lens.
De reden waarom ik maar met één lens op pad ga is ook omdat ik weer een klein YouTube filmpje wil maken. Zoveel is er op dit moment niet te vinden over deze lens dus op deze manier laat ik anderen graag zien wat er qua filmen mee mogelijk is. Tevens is het meteen een goede oefening voor mezelf qua filmen en monteren natuurlijk
Ik gebruik momenteel adapters zonder chip. Erg goedkoop en je moet sowieso handmatig focussen toch?Classes schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 01:22:
Nu is mijn vraag: Wat voor een adapter moet ik hebben om deze lenzen op een 550D te gebruiken? Eén met chip, of is dat niet perse nodig? En.. Moet ik per lens dan een aparte adapter (met chip) kopen?
Ik heb er nu ook eentje met chip besteld om te kijken wat nu precies het verschil is.
Ik gebruik een stalen adapter met chip. Hij staat gechipt op F/1.4 (dus de camera ziet de lens als een f/1.4 lens) maar dat maakt niet uit eigenlijk.Bigf00t schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:26:
[...]
Zo spannend wordt het nu ook weer nietIk denk dat ik een middagje het bos in duik.
Dit zal echter wel met de Kenlock Mc-tor 28mm worden ivm de filtermaat. Ik ga er in ieder geval vanuit dat ik bij daglicht op F2.8 wel ND filters nodig zal hebben. De ND filters die ik op dit moment heb zijn te klein voor de Pallas lens.
De reden waarom ik maar met één lens op pad ga is ook omdat ik weer een klein YouTube filmpje wil maken. Zoveel is er op dit moment niet te vinden over deze lens dus op deze manier laat ik anderen graag zien wat er qua filmen mee mogelijk is. Tevens is het meteen een goede oefening voor mezelf qua filmen en monteren natuurlijk
[...]
Ik gebruik momenteel adapters zonder chip. Erg goedkoop en je moet sowieso handmatig focussen toch?
Ik heb er nu ook eentje met chip besteld om te kijken wat nu precies het verschil is.
De AF chip geeft een signaal als je in focus bent. Dus je drukt de focusknop in (shutter knop half meestal) en focust dan handmatig, als je goed zit dan knippert je AF punt dat je hebt geselecteerd.
Opzich wel handig, zeker in combinatie met MagicLantern waarbij je kan instellen dat er bij zo'n confirm signaal gelijk een foto gemaakt wordt.
Zelf heb ik echter vrijwel altijd last van front/backfocus :-P Dus gebruik ik LiveView
Ctrl+k
Toevallig heb ik hem vandaag al ontvangen. Erg snelle levering vanuit Hong KongSibylle schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 20:39:
[...]
Ik gebruik een stalen adapter met chip. Hij staat gechipt op F/1.4 (dus de camera ziet de lens als een f/1.4 lens) maar dat maakt niet uit eigenlijk.
De AF chip geeft een signaal als je in focus bent. Dus je drukt de focusknop in (shutter knop half meestal) en focust dan handmatig, als je goed zit dan knippert je AF punt dat je hebt geselecteerd.
Opzich wel handig, zeker in combinatie met MagicLantern waarbij je kan instellen dat er bij zo'n confirm signaal gelijk een foto gemaakt wordt.
Zelf heb ik echter vrijwel altijd last van front/backfocus :-P Dus gebruik ik LiveView
Het valt me inderdaad op dat hij hem herkent als F1.4 maar dit vind ik niet echt storend.
Ik denk dat dit met fotograferen zeker een handig hulpmiddel gaat zijn! Voor die paar dollar meer zou ik persoonlijk dus voor de AF chip versie gaan. Ik had in eerste instantie voor de goedkoopste versie zonder chip gekozen omdat ik nog geen idee had wat voor een kwaliteit ik met deze oude lenzen zou behalen.
Bij de foto's die ik zojuist even snel rondom huis gemaakt hebt lijkt het in de meeste gevallen wel redelijk goed te gaan met de focus, maar anders kan het nog altijd handmatig met behulp van liveview inderdaad. Bedankt voor de Magic lantern tip. Ik dacht dat dit alleen voordelen gaf bij het filmen, maar ik lees nu dat het met fotograferen ook diverse extra opties bied (ik heb er tot nu toe nog geen ervaring mee en ga aankomend weekend de nieuwste versie proberen)
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
*Can't resist*DarkShadow schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 22:06:
Mijn vrouw koopt binnenkort een canon 5d mk 2, en wil eigenlijk nog steeds graag m42 lenzen gebruiken. Nu is dat natuurlijk voor veel lenzen een probleem, maar hoe kom je daar achter? Als de spiegel er tegen aan klapt loop je neem ik aan al risico dat die kapot gaat.
http://bit.ly/So7K8j
En dat geeft onder andere deze:
http://www.panoramaplanet.de/comp/
Edit: zoals je in die bovenstaande link al ziet, gaat het heel vaak over een pinnetje of vinnetje die je makkelijk kunt weg zagen/vijlen.
[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 15-08-2012 22:14 ]
Zelf zou ik er een diafragma voor knutselen zodat de lens ook overdag bruikbaar is, maar dan nog vind ik €200,- wel erg veel.
Heeft iemand ervaring hiermee? (de bedragen zijn btw vrijwel allemaal vraagprijs, ik heb er nog geen weg zien gaan voor zoveel).
Ctrl+k
Beter kun je inderdaad kijken naar een Samyang/Rokinon 85/1.4
Op Marktplaats staan er nu twee, beide voor €200,-
Na mailen is één verkoper tot €175 euro gegaan, maar ik wil niet meer dan €80-100 betalen als ik de testresultaten op internet zie. Dacht misschien dat ik iets over het hoofd zag dat de lens toch uberspeciaal maakt en de prijs rechtvaardigt ;-P
Ctrl+k
Volgens mij klopt je prijs/ kwaliteit verhouding niet helemaal.Sibylle schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 12:11:
Dankjewel, ik ga eens kijken :-)
Op Marktplaats staan er nu twee, beide voor €200,-
Na mailen is één verkoper tot €175 euro gegaan, maar ik wil niet meer dan €80-100 betalen als ik de testresultaten op internet zie. Dacht misschien dat ik iets over het hoofd zag dat de lens toch uberspeciaal maakt en de prijs rechtvaardigt ;-P
Misschien dat er een verkoper intrapt, maar als ze beide 200 euro vragen zal dat wel een marktconforme prijs zijn.
Ben benieuwd welke lens volgens jou wel correct geprijsd is.
Leica MM + Sony A9
Als je het over de Sammy hebt.. mijn mening is dat die het geld wel waard is. 175e is een nette prijs voor een objectief dat zeeer netjes presteert. Hij heeft iets meer contrast dan mijn tig jaar oude Nikon Nikkor 85 1.4 AIS (heb er laatst eentje verkocht voor ruim 2,5x zoveel). En ik vind hem beter presteren dan een Canon 85 1.8 (afgezien van de AF dan).
Ik heb de samyang erg hoog zitten, heb er een aantal in bezit gehad en getest en het valt me gewoon op dat ze zeer goed, lichtsterk, weinig CA hebben etc.
Net als Robert zou ik dan wel eens een lens willen horen die wel een goede prijs kwaliteit verhouding heeft in de lichtsterke 85mm range.
Verwijderd
Ik denk dat ie het over de Cyclop heeft, en die is imho geen €200 waard. Erg onrustig bokeh, niet echt scherp. Hooguit leuk als verzamelobject.Milo. schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:46:
Sibylle,
Als je het over de Sammy hebt.. mijn mening is dat die het geld wel waard is. 175e is een nette prijs voor een objectief dat zeeer netjes presteert....
Ik heb mijn Samyang nieuw gekocht en die is zijn geld dubbel en dwars waard.
Ik had het over de Cyclop 85mm f/1.5: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=5570.0
Een vergelijking: http://forum.mflenses.com...n-85mm-1-2-ii-t41047.html
zoals je ziet best een aardige lens maar met een paar 'problemen': vast diafragma! Sommige versies geen goede coating. Door het vele glas een sh!tload aan flare. Niet echt scherp en valt ook niet af te stoppen
Opzich geen slechte lens, maar de prijs is omhooggeschoten de laatste tijd:
http://www.ebay.nl/sch/i...._sacat=See-All-Categories
Tussen €180 en €400!
Op Marktplaats twee voor €200.
Voor dat geld krijg je een Samyang... maar zoals gezegd zijn dat allemaal vraagprijzen. Zodra er één verkoper €400,- vraagt dan gaan anderen ook veel vragen. Helaas willen ze nu niet meer omlaag met de prijs terwijl er geen kopers zijn :-P L0L
[ Voor 12% gewijzigd door Sibylle op 16-08-2012 16:58 ]
Ctrl+k
Nee inderdaad die Cycloop is dan wel overpriced.
Je zou misschien eens kunnen kijken naar de Helios 40-2 85mm f/1.5, die wil ik zelf ook nog wel eens proberen. Al zie ik op ebay dat die ook wat prijziger weggaan.
Er was erg veel zonlicht en zelfs met de ISO op 100, ND8 filter, UV filter en diafragma tussen de F4 en F8 was het vaak nog overbelicht op bepaalde delen. Ook zag ik vrij weinig op mijn LCD scherm, dus daar moet ik voor de volgende keer even iets op verzinnen.
Op naar het volgende experiment. Al doende leert men
[YouTube: http://youtu.be/ezhdY1sga8M]
Ctrl+k
Tevens heb ik Magic lantern voor het eerst in gebruik genomen maar ik heb alle instellingen nagelopen en alles lijkt te kloppen. Waarschijnlijk dus de ND filter. Hoe zou ik dit in de toekomst kunnen oplossen bij veel zonlicht?
Kan het ook aan de kwaliteit van de lens liggen? Ik heb namelijk het idee dat de kleuren van mijn Pallas 28mm er veel mooier uitkomen. Eigenlijk zou ik ze eens naast elkaar moeten testen om de eventuele verschillen te ontdekken.
De hoeveelheid motion blur in je video bepaald voor een groot gedeelte de look en feel. Te weinig motion blur en het lijkt te stotteren, te veel motion blur en je kunt niets meer zien.
Met F/8 en een ND8 heb je: 1/400 -> 1/200 -> 1/100 -> 1/50e. ND8 is 3 stops, dus 3 keer gehalveerd is 1/50, wat wel weer mooie motionblur geeft.
[ Voor 14% gewijzigd door ZaPPZion op 20-08-2012 19:04 ]
Ik heb een M4/3 camera (Olympus PEN E-P2) en ontvang binnenkort (hopelijk) ook de adapter, gewoon zo'n 15 euro ding van Ebay. Daarbij stond dat ik de camera eerst in 'shoot without lens mode' moet zetten. Ik heb hierop op Google gezocht maar ik kwam geen relevante resultaten tegen. Weet iemand of, en zoja, waar deze functie op de PEN zit?
Tevens begrijp ik ook niet helemaal hoe dat werkt met het diafragma. Is het nou de bedoeling dat ik dit van te voren instel in de camera en hem dan ook op het goede diafragma op de lens zet, of is het schakelaartje op de lens verzetten voldoende?
Ik stel deze vragen het liefst nu al, want ik zie mijzelf er voor aan om iets verkeerds te doen en misschien zelf schade te veroorzaken.

Overigens met dit OM objectief begint de neiging om een analoge camera te kopen, waar ik al eerder zat over te denken, toch nog wat verder op te komen...
Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066
Je moet het diafragma idd volledig handmatig instellen. De knop op de lens is voor DOF preview maar daar heb je dus niet echt iets aan. In de MFT-OM adapter hoort als het goed is een schroef te zitten die ervoor zorgt dat het diafragma meteen afgestopt wordt als je de diafragmaring verstelt.Denizz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:20:
Tevens begrijp ik ook niet helemaal hoe dat werkt met het diafragma. Is het nou de bedoeling dat ik dit van te voren instel in de camera en hem dan ook op het goede diafragma op de lens zet, of is het schakelaartje op de lens verzetten voldoende?
Ik ben overigens ook niet zo handig, dus ik zie mezelf geen focus confirm erop maken
[ Voor 10% gewijzigd door Royz op 23-08-2012 09:33 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ctrl+k
Met grotere brandpuntsafstanden heb je een beperktere scherptediepte... Of ver weg gaan staan of helemaal dichtknijpen.Royz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:28:
Even over die Samyang 85mm. Op zich heb ik interesse in die lens, ik ben ook uitermate tevreden over mijn 14mm samyang. Het verschil is alleen, dat ik met die 14mm alles scherp wil hebben en alles al snel scherp is op F8. Echter hoe kan je nou je scherpte bepalen met die 85mm? Een ander matglas de enige oplossing? Ik ben bang dat ik met mijn focus constant mis zit
Ik ben overigens ook niet zo handig, dus ik zie mezelf geen focus confirm erop maken
Je kunt het zien door de DOF preview button op je camera te gebruiken. Pas op met andere matglazen! KatzEye heeft meerdere matglazen, maar die met de OptiBrite behandeling (geloof ik) zie je misschien wel meer, maar scherptediepte beoordeling wordt veel lastiger!
De Samyang is een manual lens met een handmatige aperture, dus DOF preview heeft geen toegevoegde waarde.PageFault schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:47:
[...]
Met grotere brandpuntsafstanden heb je een beperktere scherptediepte... Of ver weg gaan staan of helemaal dichtknijpen.
Je kunt het zien door de DOF preview button op je camera te gebruiken. Pas op met andere matglazen! KatzEye heeft meerdere matglazen, maar die met de OptiBrite behandeling (geloof ik) zie je misschien wel meer, maar scherptediepte beoordeling wordt veel lastiger!
Ctrl+k
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:04:
Het diafragma word toch echt door de body aangestuurd. Als ik de diafragmaring op de lens zelf verstel krijg ik een foutmelding
Is dat normaal? Heb hem zelf niet, maar wat ik lees en zie op internet deed mij niet vermoeden dat je de diafragma-ring een foutmeldingsgenerator is
Ctrl+k
Verwijderd

Een van een defecte Olympus Pen EED afgehaalde F. Zuiko 32mm f/1.7.
En een foto om de mate van DOF inzichtelijker te maken:

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Verwijderd

Mits je hem in Nikon of Pentax vatting hebt ja. Bij de Canon en Sony Alpha versies is het diafragma puur manueel (geen mechanische diafragmakoppeling).Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:04:
Het diafragma word toch echt door de body aangestuurd.
Misschien was het handig om te vermelden dat ik de beelden op 25FPS en een shutter speed van 1/50 geschoten heb. Dit zijn de instellingen die worden aangeraden voor de 'filmlook' maar ik heb inmiddels gemerkt dat de shutter speed bij zonnige dagen best een beetje omhoog kanUniversal Creations schreef op zondag 19 augustus 2012 @ 23:50:
Dat filter zou ik in eerste instantie de schuld geven. Diafragma tussen f/4 en f/8 zou toch redelijk moeten gaan zonder ND-filter lijkt mij.
ZaPPZion schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 10:20:
Zo midden in de zon? Dat kan wel, maar dan heb je je sluitertijd wel belabberd staan ivm motion blur. Zonnige dag: F/16, iso 100, shutter 1/100. Dus F/8 = 1/400 op iso 100, 1/1600 bij F/4. Dan heb je dus echt 0 motion blur, lijkt me gezien het testonderwerp niet echt hele coole plaatjes opleveren. Dus gebruik van een ND-filter is wel degelijk handig in dit geval.
Universal Creations schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 10:30:
Er werd hier gefilmd, dus motion blur is volgens mij sowieso niet aan de orde. Daarnaast heb je met een ND8 ook nog niet echt motion blur met 1/200 sluitertijd. En als je het al doet, koop een goed filter.
Dank voor de bruikbare info heren!ZaPPZion schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 19:01:
Oei, motion blur is wel degelijk een heel groot gedeelte van film. Zoek maar eens even op 180 degree shutter angle of kijk dit filmpje: YouTube: Shutter Speed Difference DSLR Video
De hoeveelheid motion blur in je video bepaald voor een groot gedeelte de look en feel. Te weinig motion blur en het lijkt te stotteren, te veel motion blur en je kunt niets meer zien.
Met F/8 en een ND8 heb je: 1/400 -> 1/200 -> 1/100 -> 1/50e. ND8 is 3 stops, dus 3 keer gehalveerd is 1/50, wat wel weer mooie motionblur geeft.
Na aanleiding van de genoemde termen heb ik weer diverse tutorials bekeken en in de praktijk (rondom huis) uitgeprobeerd. Inmiddels heb ik een iets beter beeld gekregen over 'motion blur' en de bijkomende instellingen daarbij. Ook dit filmpje over 'shutter speed' vond ik wel interessant: http://youtu.be/8y0279fXmcc.
Maar goed, het gaat hier over objectieven dus de rest zal ik in het DSLR video topic posten
Oja.. Deze week best wat M42 objectieven op de kop getikt:

Ik denk dat ik hier de komende tijd wel even mee uit de voeten kan
Pentacon auto 2.8/135 MC (nog niet getest).Sibylle schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:01:
Wat voor iets is dat rechtsonder?
De linkse rij had ik al in mijn bezit, de rest is er bijgekomen.
De Pentacon 1.8/50 staat trouwens dubbel op de foto. Eentje hiervan gaat er naar mijn zus
Heb nog geen foto gemaakt van de lens zelf, maar hij is hetzelfde als deze:

Hij is enorm lang en behoorlijk zwaar. Ook het focussen is behoorlijk zwaar en ik ben ook nog niet zo goed in handmatig focussen.
De foto's vallen me niet eens tegen:
1/4000s, f/22 en ISO3200.
Alleen als je naar de 100% crop kijkt is het wat minder, maar dat kan ook komen omdat ik de foto's op ISO3200 heb gemaakt. Zoveel dingen waar je ineens aan moet denken als je helemaal handmatig foto's maakt
Al met al vind ik het niet slecht voor 20,-
Wat gebeurt er dan eigenlijk, als de body op f/22 staat en de lens op f/8? Denk namelijk dat de lens zelf op f/8 stond bij deze foto maar weet het niet (meer) zeker.
Als je body op f/22 staat en je lens op f/8, klopt je EXIF data niet meer, that's it.Ozzie schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:18:
Ik weet eigenlijk niet of de lens zelf ook op f/22 stond want dat moet je handmatig instellen maar komt natuurlijk niet in de EXIF te staan.
Wat gebeurt er dan eigenlijk, als de body op f/22 staat en de lens op f/8? Denk namelijk dat de lens zelf op f/8 stond bij deze foto maar weet het niet (meer) zeker.
Maar de resultaten lijken me niet verkeerd voor zover dat zo te beoordelen is. Een leuke en goedkope manier om eens te spelen met een lange teleprime. Watvoor een formaat en gewicht moet ik nou aan denken bij zo'n lens?
Lens heeft inderdaad best wel veel last van CA, maar bij deze foto valt het wel mee.
Gewicht zou ik eigenlijk niet weten, maar het viel me op zich nog mee. Zeker gezien het formaat.
Hij is wel behoorlijk lang tis net een telescoop op je camera geschroefd. Deze vond ik op internet met wat lenzen/body's ernaast.

Hij is hier helemaal naar de kortste stand gedraaid dus als je gaat focussen wordt die nog een stuk langer.
Ik heb net even gekeken, maar ik zie dit staan:
Dus er klopt het één en ander niet. Cameramodel klopt niet, geen sluitertijd info en geen diafragmawaarde. Zelfs zonder chip zouden cameramodel en sluitertijd moeten kloppen (want dit cameragerelateerd en niet lens). Geen diafragmawaarde is normaal zonder chip, maar aangezien je wel een chip hebt, zou ik iets van 50mm f/1.4 verwachten (dit zie je vaak bij standaard chips).Camerafabrikant: Canon
Cameramodel: Canon EOS 600D
Lens: 1-65535mm
Afbeeldingsdatum: 2012-07-24 20:44:08 (geen TZ)
Focuslengte: 50 mm
Diafragma: f/0.0
Belichtingstijd: 0.0000 s (1/Infinity)
ISO-equivalent: 3200
Belichtingsverstoring: geen
Meetmethode: Matrix
Belichting: Handmatig
Belichtingsmodus: Handmatig
Witbalans: Handmatig
Geflitst: Nee (gedwongen)
Oriëntatie: Normaal
Kleurruimte: sRGB
GPS-coördinaat: undefined, undefined
Maar bij mij staat de sluitertijd er gewoon in hoor.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| ---- File ---- FileName : IMG_2778.JPG ---- EXIF ---- Make : Canon Model : Canon EOS 600D Orientation : Horizontal (normal) ModifyDate : 2012:07:24 20:44:08 ExposureTime : 1/4000 FNumber : 22.0 ExposureProgram : Manual ISO : 3200 ExifVersion : 0230 DateTimeOriginal : 2012:07:24 20:44:08 CreateDate : 2012:07:24 20:44:08 ComponentsConfiguration : Y, Cb, Cr, - ShutterSpeedValue : 1/4096 ApertureValue : 22.6 FocalLength : 50.0 mm ColorSpace : sRGB ExifImageWidth : 5184 ExifImageHeight : 3456 LensInfo : 1-65535mm f/? LensModel : 1-65535mm LensSerialNumber : 0000000000 |
edit:
Adapter is trouwens die van big_is van e-bay.
Lijkt me het handigst als je eerst de converter M42-jouw cam aanschaft- heb je meteen zekerheid -anders kan je een schuifmaat meenemen. Overigens is idd (zoals hierboven al aangegeven) het leeuwendeel van de schroefdraadlenzen M42 (42 mm diam x 1 mm spoed), dan M39 (39 mm diam x 1 mm spoed), en zelden T-mount (42mm diam x 0,75 mm spoed). Je kunt ook kijken naar merken, Pentax, Pentacon, Chinon, Porst, Praktica(r), Meyer eva, met schroefdraad is allemaal m42. Helios, Jupiter, Industar, Mir, kan ook M39 zijn - en soms heb je dan dubbel pech, want dan zijn ze voor een Russissche rf-camera als Fed of Zorkien heb je geen focus op oneindig. Btw: handigste is een converter met flens (als je naar Canon gaat), zodat een eventueel pinnetje voor het diafragma automatisch naar binnen wordt gedrukt. Anders kun je vaak alleen wijd-open werken. Good luck!Classes schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:59:
Ik wil straks even langs de kringloopwinkel gaan om te kijken of ze nog leuke objectieven hebben liggen..Ik wil graag M42 mount objectieven hebben. Ik weet wel een beetje waar ik op moet letten.. Maar staat de mount ook op een objectief vermeld? Of heeft iemand tips waar ik op moet letten?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Ben langs meerdere kringloopwinkels geweest, nergens maar dan ook nergens een objectief te bekennen.
Is er een kringloopwinkel waar ze een hele verzameling objectieven hebben staan? Of hebben de mensen uit dit topic die hun objectieven bij een kringloopwinkel vandaan hebben, gewoon geluk gehad?
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Je bent natuurlijk niet de enige die er iets hoopt te vinden.Classes schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:29:
Heb al een M42 adapter, maar die heb ik niet meegenomen (). Naar merken was ik inderdaad van plan te kijken!
Ben langs meerdere kringloopwinkels geweest, nergens maar dan ook nergens een objectief te bekennen.
Is er een kringloopwinkel waar ze een hele verzameling objectieven hebben staan? Of hebben de mensen uit dit topic die hun objectieven bij een kringloopwinkel vandaan hebben, gewoon geluk gehad?
Ik heb 1 keer geluk gehad met een setje pentax lenzen, maar veruit de meeste keren staat er alleen oud AF spul inclusief body.
Veruit de meeste keren staan er ook andere mensen bij die op zoek zijn naar die ene geweldige koop.
Leica MM + Sony A9
Idd een kwestie van op het juiste moment op de juiste plek zijn. Ze blijken nogal gewild te zijn en meestal vind je alleen nog kale body's.Classes schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:29:
Of hebben de mensen uit dit topic die hun objectieven bij een kringloopwinkel vandaan hebben, gewoon geluk gehad?
Je kunt het beste Marktplaats in de gaten houden. Regelmatig hele sets voor weinig te koop na bijvoorbeeld een zolderopruiming. Het is wel altijd de vraag wat er precies tussen zit want de omschrijvingen zijn vaak beperkt, al kun je op de foto al best wat herkennen. Bij mij zat er laatst een Helios tussen
http://maxsaver.net/Samya...rical-Lens-for-Canon.aspx
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Ja ik heb er één geprobeerd op een 7D en em uit elkaar zien gaan. (focus infinity adjust en clickless maken)Peter_Aragorn schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:18:
Hier iemand ervaring met de Samyang 85mm f/1.4 (AE)? Ga hem morgen ff testen denk ik bij Cameratools, maar misschien is er hier iemand die hem heeft? Wil een portretlens, heb daarvoor niet perse een AF nodig
Heerlijk soepel focussen, hoewel op 1.4 redelijk lastig. Het gewicht ligt best prima, maar schuift een klein beetje tijdens focussen. De bokeh is geweldig, de diafragma bladen lopen super en tonen super... Absoluut niets mis mee en een koopje voor de gebruikelijke prijs.
Ik heb de 35mm Samyang zelf en de 85mm is minstens zo goed, eigenlijk beter zelfs (kwa gewicht / ergnomie, bokeh) alleen 35mm op crop is prettiger dan 85, mits inderdaad specifiek voor portret. Zul je geen spijt van krijgen, maar kijk even of de versie die je koopt goed infinity focust op JOUW body. Het is niet heel moeilijk aan te passen, maar liever in 1x goed lijkt mij. Hoewel dat issue vooral bij de non-AE versie optrad, misschien is de nieuwe focus-bevestigende versie daar van genezen?
Verwijderd
De mijne is iig spot-on (als je even de schaal buiten beschouwing laat).djunicron schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:39:
[...]
...Hoewel dat issue vooral bij de non-AE versie optrad, misschien is de nieuwe focus-bevestigende versie daar van genezen?
Maar als hij niet goed focust, kan ik dat dan nog inruilen na de koop?! Lijkt me wel toch?!
Verwijderd
En ja, een objectief is niet goed als ie niet goed focused he, ook al is het MF
Bij mij was het iig op de camera zetten, wat testfoto's maken van diverse afstanden, ja ok prima, afrekenen en weer naar huis.
Lens is er bijna niet meer afgeweest
Oh en hou er wel rekening mee dat alles sneller dan f2.8 niet vergevingsgezind is, reken op een hoop missers in het begin
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2012 18:26 ]
Verwijderd
Voor de rest is er zat te vinden qua beeldmateriaal.
En deze review is voor jou wel interessant:
http://www.kayakphoto.com/darinmcquoid/85.html
Maar die zal je wel kennen.
Heb jij niet wat foto's die je met de lens hebt gemaakt??
Verwijderd
Ik kan wel wat random dingen op de foto zetten anders? (let wel: DX hier)