troyk schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:14:
[...]
Mass stalker vs Mass Ling hoor je echt KEIHARD te verliezen, dan is je tegenstander ook een ontzettend naab geweest. Lings attacken sneller, moven sneller en zijn goedkoper en je kunt er meer in een korte tijd van maken. Als die tegenstander goede macro heeft en je gaat Stalkers vs Lings met zelfde aantal expands / economie is het echt over en uit met Stalkers. Verder ben ik het met je eens op de 2 punten echter dien je nog wat aanvullingen te maken.
3) Verbeter je Micro, er bestaat zoiets als je units verplaatsen in battle en niet dom laten staan en ze dood laten gaan.
4) APM up-up-up! Hoe meer actions per minute hoe meer je ook daadwerkelijk doet.
5) Hotkey je buildings zodat je tijdens een battle gewoon door kan produceren
6) Wees irritant , als je units niets staan te doen en je kunt of wil niet zijn main aanvallen probeer er dan irritant mee te zijn door zijn expand te harassen of door expand plekken te deffen.
Ik ben ook niet all-knowing maar dit zijn beginnertips waarmee je best aardig uit de voeten zou moeten kunnen komen.
Goodluck!
Sorry, maar ben het totaal niet met je eens. Niet dat je tips slecht zijn, integendeel. Maar ik denk dat ze juist wat te goed zijn, hij geeft aan dat hij absoluut nieuw is, dan kun je- nee moet je- punt 3 & 6 voorlopig even vergeten.
Ik ga hier even uit van protoss (zerg, zou ik zowiezo even links laten liggen als beginnende speler).
Het aller aller aller belangrijkste in starcraft is veel units maken.
Hoe krijg je veel units? Door een combinatie van een goede eco en macro.
Hiervoor zijn 2 dingen belangrijk. Timing en APM.
Onder timing valt:
1.Het hebben van een (correcte) buildorder. (Er zijn een paar standaard maar je kan er best zelf 1 ontwikkelen. In begin zou ik gewoon doen wat fijn voelt. Maar houd je er wel aan. Totdat je ziet dat er iets beter zou kunnen en pas dat aan. Maar heb vooraf al wel in gedachte wat je in welke volgorde wilt gaan bouwen. Een voorbeeld voor mass stalker (bewust noem ik even niet het aantal foodcount erbij). Pylon --> Gateway --> Gas --> pylon --> cybernetic score --> gateway (en vanaf hier kun je gaan voor meer gateways of kiezen voor een expand etc./ maar houd je in het begin vast aan je eigen build order.
2. Leer jezelf om een automatisme in te bouwen om de zoveel seconden een probe te bouwen (erg belangrijk... en stop hier 'nooit' mee, beter teveel dan te weinig probes). Geld ook voor punt 3 en 4. Maak er een routine van en probeer te oefenen oefenen oefenen totdat het bijna vanzelf gaat.
3. Leer jezelf aan om altijd minimaal 1 pylon te veel te hebben (Los van de eerste 2 of 3 pylons) zodat je supply block tegengaat.
4. Zorg dat je altijd je Gateways aan het werk hebt.
Dus heel simpel: Denk: Build order / Probes/ Pylons/ Units.
Dan APM (de snelheid waarmee je het doet):
Leer je vanaf het begin aan om praktisch ALLES met je toetsenboard te doen. Maar krijg eerst de basis onder de knie. Oftewel Hotkeys (Gebouw of groep aanmaken Ctrl +cijfer) (zie youtube voor vele uitgebreidere uitleg) En nog een handige Shift + cijfer voeg je iets toe aan je groep:
.De basis is (en dit kun je zelf invullen wat je het prettigst vindt/ aanvullen):
Basis Units onder 1. Speciale units onder 2.
Nexus onder 4.
Warpgates onder 5.
Nu moet je heeeeeeeeel hard leren om nooit meer op een gebouw te klikken met je muis. Maar ALTIJD het cijfer te gebruiken.
Dan leer de hotkeys(zijn high lighted als je er met de muis over heen gaat).
(ai ik moet afronden.. want ik moet weg),
Maar het komt hier op neer:
Voor het maken van een probe. Doe NIET: Ga met muis naar nexus, ga met muis naar probe bouwen.
Doe 4 - E
Voor het bouwen van een gebouw (bijv. Pylon) Doe NIET- Ga met muis naar naar build - klik op Pylon en plaats hem, Maar doe: B - E Plaats.
Gateway: B - G Plaats
Zealot: 5 Z
2 Zealots uit 2 gateways: 5 ZZ
10 Stalkers uit 10 gateways: 5 SSSSSSSSSS
Als je deze basis goed onder de knie hebt. Probeer of je hetzelfde kan doen wanneer je 2 nexussen hebt (-->exp). (kleine tip: zet wat probes over van je oude basis als je er daar heel veel hebt).
ALs je puur alleen deze 2 dingen oefent, zul je zien dat je spel zo snel vooruitgaat. In begin voelt het misschien een beetje ongemakkelijk, maar het went snel. Hierna kun je stapje voor stapje uitbouwen naar (counter tactieken). Micro/ aanvallen en bouwen tegelijk/ Unit compensatie etc,etc,.
En replays... kijk heeel veeel replays. Niet alleen van de pro's, maar ook gewoon van jezelf en dan voornamelijk van de potjes die je hebt verloren.
Suc6 en veel plezier