De meeste zerg waar ik nu tegen speel (gedemote naar platinum dankzij mijn switch naar protos

) zijn lekker voorspelbaar bezig sinds roach buff. Veruit het merendeel doet een fast expand (zon eentje met expansion beginnen nog voordat ze spawn pool hebben), zerglings -> roaches -> hydras.
Maar deze kan ik wel redelijk counteren met protos. Ik kan bijna standaard een zealot rush doen dankzij die lekker snelle fast expand. Ik heb zo de laatste potjes tegen zerg altijd zijn expansion vernietigd, al denk ik dat ik daarmee niet zo slim bezig ben en me zelfs nog wel een potje heeft gekost. Ik weet niet wat andere hier denken, maar ik denk dat ik beter die expansion kan negeren en voor zijn main base gaan en zijn spawning pool uitschakelen. Aan andere kant dan zit ik wel waarschijnlijk volledig op creep te vechten (al is dat bij zealots niet zo heel erg). Sowieso zorgt de rush er iig voor dat hij zerglings moet maken en geen drones kan maken.
In ieder geval is dan zijn expansion down, dan push ik verder, en dan komen de roaches, wat voor mij het moment is om zo snel mogelijk terug te rennen gezien dat zealots geen drol doen tegen roaches. Dan meteen overschakelen naar stalkers die in kleine aantallen goed werken tegen roaches door gewoon hit and run te doen.
Enige probleem dat ik eigenlijk heb komt dan pas, ze gaan vaak hydras + roaches, wat is daar een goede counter voor als protos? Stalker met sentries die forcefielden? Probleem is dat mijn micro niet geweldig is, dus lukt met grotere aantallen hit and run niet meer echt lekker, en dan winnen roaches wel van stalkers. En immortals worden door hydras volgens mij redelijk makkelijk ingemaakt.
Op dit moment zijn het bij mij redelijk twee mogelijkheden. Soms is hij aardig genoeg om te laat hydras te gaan, ik ga dan voids + phoenixes. Phoenix zijn leuk voor mogelijkheid dat hij besluit hydras te gaan, belangrijker de zerg gebruikt dan meestal zooi queens voor anti air, graviton beam erop en je schakelt zijn anti air uit.
Alternatief is de brute force methode bij mij, map control pakken met je early game voordeel, stalkers maken en void rays, overschakelen op carriers en mothership inwarpen. Sowieso kan je met die air power makkelijk zijn detectors uitschakelen wat leuk is met mothership, maar er moeten lijkt mij wel wat rechtstreeksere counters zijn.