[list]• De ouderdom van de aarde
• De zondvloed
• Het ontstaan van de mens (en de aarde, en de hemellichamen enz.)
• Het koninkrijk Israel
• Enz.
Om bijv. het koninkrijk van David en Salomo te nemen. Dat is aardig gedetailleerd beschreven in de bijbel. Het was volgens de bijbel relatief machtig en ontving tribuut van heinde en verre. Archeologisch gezien klopt dit niet. We kunnen doordat we de regeerperiodes van koningen in Babylon, Egypte, etc. kennen de bijbel goed dateren. In de periode dat het verenigd koninkrijk Israel bestaan zou moeten hebben zijn er slechts een verzameling dorpen, zijn er nauwelijks importproducten (dus geen tribuut). Dat laat zien dat de bijbelse beschrijving historisch gezien niet accuraat is.
Of profetieën kloppen of niet is soms lastig te bepalen.
Bij sommigen niet. Zo wordt In Joshuah 8-28 voorspeld dat Ai nooit meer bewoond zal worden, maar 10 boeken later in Nehemiah duikt de stad gewoon weer op.
In Isaiah wordt zelfs voorspeld dat Babylon nooit meer bewoond zal worden

. Behalve door draken en Saters

. Dat is gewoon controleerbaar onjuist.
Jezus' en zijn discipelen bleven maar voorspellen dat de wereld in hun generatie zou eindigen: ook niet gebeurd. Om over de voorspellingen in Openbaring maar te zwijgen.
Over de realiteit: ik denk dat de Bijbel een boek is dat heel eerlijk spreekt over mensen, over hun goede kanten, maar juist ook hun slechte kanten. Veel verhalen zijn nu nog zo herkenbaar en sprekend, dat vind ik altijd heel bijzonder. Het is in vergelijking met de andere literatuur uit die tijden juist heel realistisch.
Zolang je het ook als literatuur behandeld en niet als objectieve historische bron, of nog erger: als goddelijk geinspireerd.
Dat doet er nu juist wel veel toe mijns inziens. Er zijn maar 2 echte biologische breekpunten: de conceptie en de dood. Waarom een arbitraire grens als ’24 weken na conceptie’ instellen? Een zaadcel of eicel is nog geen mens, maar vanaf de conceptie is het een echt mens-in-ontwikkeling’.
Dat is dan hypocriet (nofi). Biologie doet er niet toe bij tegennatuurlijke verboden, zoals het verbod voor 5-10% van de bevolking om hun seksualiteit (aantrekking tot hetzelfde geslacht) te beleven. Het doet er ook al niet toe voor biologisch gezien belachelijke verboden op seks voor het huwelijk. Maar nu bij abortus ineens wel?
De menselijke beleving is voor mij veel belangrijker dan biologie. Een moraal 1 op 1 uit de biologie destilleren is niet wenselijk. Want de biologie is over het algemeen nogal onpersoonlijk en/of wreed. Gezien het feit dat driekwart van de zwangerschappen tijdens het eerste trimester leidt tot een miskraam kun je de biologie er ook niet echt van beschuldigen dat ze de conceptie als een onstuitbaar begin van de ontwikkeling van een nieuw persoon behandelt. Je zou kunnen stellen dat de biologie laat zien dat abortus, zeker in het eerste trimester, moet kunnen.
Ten eerste beantwoord je wel heel gemakkelijk de vraag of het kind lijdt met ‘nee’. Ik weet niet precies hoe dat biologisch zit en of we daar wel zinnige dingen over kunnen zeggen,
Ja, dat kunnen we. Ik stel dat misschien gemakkelijk, maar daar zijn is onderzoek naar gedaan. Ik zuig het niet uit mijn duim. Het simpelste argument: als de organen waarmee je pijn voelt niet ontwikkeld zijn kun je geen pijn voelen. Die ontwikkeling gebeurt na de
twintigste week.
maar als de beelden ziet van een abortus zie je zo’n kindje vechten voor zijn/haar leven bij wijze van spreken. Dat is echt gruwelijk om te zien.
Er zijn meer dingen gruwelijk om te zien, op slechts visuele aspecten een oordeel baseren is niet echt een goed criterium denk ik.
Dan zie je ook goed hoe dicht abortus bij moord komt.
Het doden van een entiteit die niets voelt vind ik veel minder dicht bij moord komen dan het slachten van varkens of het doen van dierproeven op mensapen met een bewustzijn.
Door het verbieden van dingen als abortus op basis van bijv. religieuze moraal vinden echter, zoals Bartjuh aangeeft veel gebeurtenissen plaats die
wel als moord te kwalificeren zijn, zoals het doden van pasgeborenen.
http://mg.co.za/article/2...-on-the-rise-in-pakistan/Waar is overigens de bescherming van die moeder als ze na een abortus veel psychische last ondervindt van haar keuze? Dat gebeurt ook nogal vaak. Zou dat ook zo zijn als mensen het echt maar als een klompje cellen zien?
1.: Bescherming van de moeder: Er moet natuurlijk voorlichting zijn, we zijn het er denk ik over eens dat je niet al te lichtvaardig tot abortus over moet gaan. Distress naar aanleiding van een keuze die iemand zelf gemaakt heeft vind ik echter geen goed argument voor een toaalverbod. Zeker omdat het misschien wel vaak (hoe vaak?) maar zeker niet altijd voorkomt.
2.: Ik denk dat mensen er nogal ambigu over zijn. Ze zien een vrucht blijkens hun taalgebruik niet als volwaardig kind (in veel samenlevingen zonder westerse gezondheidszorg worden kinderen tot ze een aantal jaar oud zijn soms zelfs niet als kind gezien). Ze gaan er echter wel van uit dat het een volwaardig kind gaat worden (tenminste als ze "in verwachting" gebruiken, bij "zwanger" of "broedig" (ik weet niet of dat vooral Afrikaans is of ook Nederlands) is dat misschien anders).
Vind je dit zelf echt een goede vergelijking?
Een normaal mens, een vrouw die in verwachting is denkt er echt wel over als haar kind.
Dat stel jij. Het argument dat je gebruikte (spreken over "in verwachting zijn") weerlegt dat. De bewering daarna simpelweg herhalen maakt hem niet sterker.
Dus bij jou zou de afkomst meespelen in de zin dat wanneer je een welvarend leven verwacht voor een kind er geen abortus mag plaatsvinden
Nee. Ik stel alleen dat het argument dat je gebruikt keerzijdes heeft.
Jouw redenatie is te gemakkelijk. Er zijn zat situaties te bedenken waarbij abortus geen onnodig lijden/ongeluk veroorzaakt en het kind houden wel. Door de over het algemeen hoger opgeleide, welvarende bezoekers van een computerforum een spiegel voor te houden creeer je geen correct beeld van de voors en tegens van abortus.
Is dit werkelijk zo? Is de aarde ‘overgeexploiteerd’? Volgens mij is het vooralsnog een kwestie van goed verdelen: er is zat voedsel voor weet-ik-niet-hoeveel miljard mensen, de truc is om het op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen voor een redelijke prijs. Dat betekent misschien wel dat het Westen behoorlijk moet minderen met vleesconsumptie en moet overgaan op voedsel dat duurzaam geproduceerd wordt (denk misschien aan insecten die met relatief weinig middelen voedzaam voedsel leveren).
Vooralsnog (en mbt voedsel) wel. Maar als we er ook voor zouden zorgen dat naast eten, iedereen dezelfde zorg zou krijgen als wij en de kindersterfte zou afnemen, dan al heel snel niet meer.
Maar goed, dit is een heel andere discussie.

Nee, dat is het niet. Uit christelijke standpunten komen zeer direct veel problemen voort, waarvan overbevolking het ernstigste is.
De genocide in Rwanda bijv. is niet goed te verklaren uit etnische motieven alleen, want in gebieden met alleen maar Hutu's en geen Tutsi's vond ook genocide plaats. Daar moordden Hutu's simpelweg andere Hutu's uit.
Especially puzzling, if one believes that there was nothing more to the genocide than Hutu-versus-Tutsi ethnic hatred fanned by politicians, are [319] events in northwestern Rwanda. There, in a community where virtually everybody was Hutu and there was only a single Tutsi, mass killings still took place -- of Hutu by other Hutu. While the proportional death toll there, estimated as "at least 5% of the population," may have been somewhat lower than that overall in Rwanda (11%), it still takes some explaining why a Hutu community would kill at least 5% of its members in the absence of ethnic motives. Elsewhere in Rwanda, as the 1994 genocide proceeded and as the number of Tutsi declined, Hutu turned to attacking each other.
Interessant genoeg heeft Rwanda een bijzonder hoge
bevolkingsdichtheid. Een heel groot deel van de bevolking moet leven van de landbouw. Dat gaat dus niet als de bevolkingsdichtheid te hoog wordt. Vandaar dat
overbevolking tegenwoordig als een belangrijk motief voor de genocide gezien wordt.
Over dat eerste zullen we het niet eens worden, dus ik denk dat ik de discussie laat voor wat het is.
Dat is vermoedelijk waar. Het is een probleem waar dit soort discussies, zoals Spoetnik385, al stelt steeds op vastlopen. Voor een forum als dit is dat niet erg, voor de samenleving als geheel echter wel.
Ik denk dat de stromingen in NL eens goed naar de grond van hun argumenten moeten kijken. Sommige argumenten die hier gebracht worden zijn imho namelijk niet relevant:
Abortus ziet er onprettig uit. Echter, dat doet niet ter zake: Zolang een baby's zenuwstelsel niet voldoende ontwikkeld is om pijn waar te nemen zijn de visuele argumenten die velen inbrengen ongeldig, dan heeft een foetus, het staat misschien cru, meer weg van snot (ook geen zenuwstelsel) dan een mens (wel een zenuwstelsel).
Abortus simpelweg gelijkstellen aan moord is ook nogal een zwaktebod. In termen van wreedheid is de bioindustrie, of het aan een vishaak spietsen van een regenworm (met zenuwstelsel) veel ernstiger dan het beeindigen van een zwangerschap waarbij een foetus geen pijn voelt.
Het in de discussie brengen van een tweeduizend jaar oud boek geschreven voordat we onze moderne kennis opdeden voegt, dat blijkt uit de hier eerder geciteerde verzen, niets toe.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France