kdekker schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 11:35:
Wat bedoel je nu? Ik ken de Bijbel aardig, maar zie even niet in naar welk stuk je verwijst. De plekken waar van polygamie in de Bijbel sprake is, is het altijd in negatieve context (v.b. David, Elkana). Paulus zegt later expliciet dat het om een 1:1 relatie gaat, man & vrouw.
Jij claimde dat een huwelijk van oudsher altijd iets tussen 1 man en 1 vrouw was, en de bijbel staat bol van tegenvoorbeelden. Dat haalt dus jouw stelling onderuit. Maar negeer dat maar en doe alsof je dat niet begrijpt, ook goed, hoor

Bij polygamie is wel sprake van 1 man met meerdere vrouwen. Dus 'technisch' is daar ook de mogelijkheid van voortplanting aanwezig. Je reactie begrijp ik dan ook niet.
Jij doet een stelling, ik geef aan dat die onjuist is. En dan snap jij het niet meer? Doe eens wat moeite. Kijk eens naar je stelling (het huwelijk is oorspronkelijk iets tussen 1 man en 1 vrouw) en vergelijk dat eens met de werkelijkheid.
De enige manier waarop ik me kan voorstellen dta je mijn reactie niet begrijkpt is als je voor het gemak even de onhoudbare, absurde en generaliserende stelling die jij zelf poneerde volslagen vergeet.
Ja en? Homo's waren er in het Romeinse (dat is wat anders dan Roomse) rijk ook.
Ik noemde het Roomse rijk. Dat bedoelde ik ook. Als ik van iemand geschiedenisles moet krijgen klop ik wel aan bij iemand die geen domme dingen zegt over de oorsprong van het instituut huwelijk.
Maar wel als gevolg van de decadentie toentertijd. Sterker nog: Salomo zei al dat er niets nieuws onder de zon is. Zoveel nieuws breng je nu niet

Ik claim niets nieuws te brengen, ik stel dat jouw definitie van het oorspronkelijke huwelijk een stuk nieuwlichterij is. Je kunt het alleen maar oorspronkelijk noemen als je wereld in het jaar nul begint en alleen de christelijke wereld beslaat (hint: vandaar mijn referentie naar het (Heilige) Roomse Rijk, de vleesgeworden wereldlijke machtswellust van het christendom).
Ik heb aan de Bijbel genoeg, maar ik zei alleen maar dat het 'is-gelijk-teken' tussen huwelijk en 'verbond tussen man-en-vrouw' niet iets is wat Christenen exclusief claimen (en waar gambieter alergisch voor is), maar breder is. Ook buiten het Christendom gangbaar is.
Maar die waarneming voegt niets toe aan de discussie, en je verbindt er geen enkele conclusie aan?
Of is het stiekem toch een "maar hunnie doen het ook"-drogredenenering?
Waarin voel je je aangevallen? Het was niet mijn bedoeling iemand aan te vallen. Het gaat ook niet over kinderloosheid (zoiets kom je pas te weten na je huwelijk, en kan een groot verdriet zijn).
Als jij voortplanting als ethische voorwaarde voor het huwelijk ziet is ieder kinderloos huwelijk dus ethisch fout. En daarmee beledig je niet alleen ongewild kinderloze huwelijken, maar zeker ook iedereen die bij het trouwen al wist geen kinderen te willen of kunnen krijgen. En de belediging is grof, gezien de implicatie dat die mensen minderwaardig zijn - in ieder geval in het geval van bewust kinderlozen.
Huwelijk is geen speeltje van - hoe serieus ook - geliefden, maar een 'instituut'. Voor mij een door God gegeven instelling. Voor anderen een verbond. Ook de trouwambtenaar gebruikt tamelijk verheven taal bij de bevestiging van een huwelijk.
Of er verheven taal gebruikt wordt of niet, het wettelijk huwelijk heeft geen ruk te maken met jouw god, of welke god dan ook. Als ik morgen besluit dat electriciteit een gave van mijn god is, kan ik ook gaan roepen dat mensen met een Mac er geen gebruik van mogen maken omdat ze die gave daarmee bezoedelen.
Dat is precies wat jij doet: er bestaat een wereldlijk instituut, het huwelijk. Jij claimt dat dat van jouw god afkomt, en wilt het om die reden verbieden aan aan anderen. Ik heb nieuws voor je: als mijn huwelijk gedefinieerd wordt als instituut van God ben ik niet getrouwd.
Zie hierboven. Ik heb geen woord gezegd over vruchtbaarheid als voorwaarde.
En als mensen bewust geen kinderen willen? Of als ze al voor het huwelijk weten dat ze geen kinderen kunnen krijgen? Jij hebt wel degelijk vruchtbaarheid als voorwaarde gesteld, aan de walgelijkheid van die stelling doet een vaststelling dat medische oorzaken achteraf niet erg zijn niets af.
Wil je vertelen waarin ik de geschiedenis verkracht?
Daar waar je stelde dat het huwelijk van oorsprong een zaak is tussen 1 man en 1 vrouw. Diezelfde stelling die je gezien het begin van deze reactie maar liever vergeet.
Of wilde je beweren dat homo huwelijken ook al 2000 jaar bestaan?
Ja. Lees ook de al gegeven wiki-link nog even een keer door. Daar staat ondermeer het volgende:
Various types of same-sex unions have existed, ranging from informal, unsanctioned relationships to highly ritualized unions. It is believed that same-sex union was a socially recognized institution at times in Ancient Greece and Rome, some regions of China, such as Fujian, and at certain times in ancient European history.
En toen jouw wereld begon was het over met de pret:
These gay marriages continued until Christianity became the official religion of the Roman Empire. A law in the Theodosian Code (C. Th. 9.7.3) was issued in 342 AD by the Christian emperors Constantius II and Constans. This law prohibited same-sex marriage in ancient Rome and ordered that those who were so married were to be executed.
Als homo-huwelijken niet bestonden, was het nogal onzinnig om een wet te maken die ze verbood, denk je niet?
Ik ben protestant. Het onderscheid burgerlijk en kerkelijk huwelijk ken ik niet. Sterker nog, in NL kennen we dat niet. Je kunt op z'n hoogst een kerkelijke inzegening vragen, maar de rechtsgeldigheid van een huwelijk zit vast op de ambtenaar van de burgerlijke stand. We spreken over hetzelfde. Daarover geen misverstand.
Ok, duidelijk. Maar laat dan ook even heel duidelijk gesteld zijn dat het huwelijk waar we het over hebben geen verbond van of met god is, maar een burgelijk contract voor de wet - in Nederland tussen twee mensen.
Het gaat me niet om het negatief wegzetten van iemand, maar aantonen dat niet er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Je spreekt dan niet over discriminatie, maar over biologische verschillen. Dat discriminatie zo gevoelig ligt dat onderscheid maken per definitie in een kwade reuk staat, dat zijn de lange tenen van de gelijkheidfetisjisten.
Let goed op:
[quote]
Het gaat me niet om het negatief wegzetten van iemand, maar aantonen dat niet er verschillen zijn tussen blanken en zwarten. Je spreekt dan niet over discriminatie, maar over biologische verschillen. Dat discriminatie zo gevoelig ligt dat onderscheid maken per definitie in een kwade reuk staat, dat zijn de lange tenen van de gelijkheidfetisjisten.
Ik heb niet veel veranderd. Ben je het er nog steeds mee eens?
Zo nee, probeer dan eens beargumenteerd uit te leggen wat het verschil maakt tussen jouw en mijn versie? En vergeet niet in je overweging mee te nemen dat dezelfde bijbel die nu wordt gebruikt om vrouwen te onderdrukken, jarenlang is gebruikt om slavernij en uitbuiting van de negertjes goed te praten - zo ongeveer elk bijbels argument over de rol van de vrouw is toepasbaar op de rol van de neger.
Het ging me niet of goed of afkeuring, alleen om het aantonen dat een huwelijk tussen man en vrouw iets anders is dan een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht. Zie ook hierboven.
Ik zie weinig anders dan een herhaling van hetzelfde discriminatoir en seksistisch relaas dat je eerder ophing, gebaseerd op de kaping van het instituut van het huwelijk door het christendom een belangrijke rol speelt.
Het enige verschil tussen een hetero- en homo-huwelijk dat je hebt aangegeven is de mogelijkheid tot voortplanting. Ik heb al aangegeven hoe ik daarover denk. Had je nog andere verschillen?
Zie mijn andere reply op Camacha.
Even kijken:
Mijn antwoord sloeg op het feit dat ongebreidelde vrijheid voor een individu niet mogelijk is, zonder het risico op schade aan anderen toe te brengen. Het ging niet specifiek over homo's
Maar dan slaat je opmerking dus op geen enkele manier op het homohuwelijk, en is dus irrelevant.
Dan rijst de vraag waarom je de opmerking plaatste, en de meest voor de hand liggende reden is dat je wel degelijk iets wilde insinueren dat op homo's sloeg. Zowel de insinuatie als het feit dat je het zo slinks probeert te doen (om het bij confrontatie te ontkennen) vind ik van zeer bedenkelijk niveau.