Spruit 11 schreef op zondag 12 december 2010 @ 15:46:
Die symptomen komen volgens mij niet overeen: alleen de inhoud van mijn "waan" lijkt al niet overeen te komen met psychotische wanen. Daarnaast zijn er anderen die precies hetzelfde zeggen als ik, wat natuurlijk niet kan als het een waan is.
Dat argument blijft onzin, want er zijn ook meerdere personen die allemaal denken dat ze Jezus of Napoleon waren/zijn.
Los daarvan blijf je maar hameren op de medische definitie van waan, maar een waanidee is in normaal taalgebruik gewoon elk idee dat op iets anders dan de realiteit gebaseerd is, hoor. En daar voldoe je wel degelijk aan, en nee, je bent niet de enige. Maar het idee dat iets geen waanidee is omdat meerdere mensen hetzelfde idee hebben is onzinnig, en dat weet je zelf ook wel. Of heb je weer eens over de voorbeelden heengelezen?
Klopt, en aangezien ik mijn visie niet hard kan maken moet mijn visie ook als een mening worden gezien die gewoon kan bestaan naast andere visies.
Nee, dat klopt niet. Wanneer er meerdere theorieen zijn dan kun je ze op hun merites beoordelen. De visie dat we als realiteit datgene aannemen dat objectief waargenomen kan worden is er een die zich op veel gebieden bewezen heeft.
Jouw visie heeft geen enkele toegevoegde waarde, behalve binnen jouw eigen belevingswereld. Daarom zie ik jouw visie als minderwaardig vergeleken met die van "de wetenschap".
Oke, ik zal enkele zaken opnoemen die niet kloppen:
- de stelling dat ik zelf de enige ben die mijzelf beoordeeld heeft op wanen, zoals Gambieter zegt. Dit is een vooronderstelling van Gambieter die hij niet hard heeft gemaakt. In werkelijkheid ben ik vele jaren geleden uitgebreid getest op psychose/schizofrenie en het resultaat was ten tijde van testen negatief: ik zou geen psychotische symptomen hebben. Dit sluit geen psychose/schizofrenie uit maar geeft wel aan dat ik niet de enige ben zich mijzelf beoordeeld heeft.
Als je nou eens je krampachtige idee laat varen dat we je medisch aan het keuren zijn, zou je al een stuk verder komen. Zolang jouw waarnemingen alleen die van jou zijn, en je ze niet kunt delen met anderen, dan vallen ze onder de gangbare definitie van waanidee.
-
Ardana's suggestie van een waanstoornis: de waan zou niet-bizar zijn, mijn vermeende waan is wel bizar. Daarnaast zou volgens Ardana iemand met een waanstoornis goed en normaal functioneren. Ook dit klopt niet: ik functioneer werkelijk voor geen meter.
Voor iemand die voor geen meter functioneert weet je het aardig te verbergen in deze discussie. Behalve dan dat je elke gangbare discussietechniek, alsmede elk begrip van logica, volledig aan je laars lapt.
Overigens stelt Ardana dat iemand met een waan normaal
kan functioneren. Volgens jouw logica zou iemand met een waan van zijn waan genezen als hij, pak hem beet, verslaafd raakt waardoor ie niet normaal meer functioneert.
- dido's bewering van
een bal is rond want een bal is rond. Dat van die bal is een niet-kloppende vergelijking met geesten, omdat het bij geesten om waarnemingen gaat en bij een bal niet.
Ik neem wel degelijk waar dat de bal rond is. Het is wel zo dat als ie niet rond was, ik het geen bal noemde. Maar dat verschilt werkelijk in niets van jouw zogenaamde logica aangaande geesten.
Daarnaast zegt Dido het volgende: Je aannames zijn alleen acceptabel vanuit de premisse dat geesten als eigenschap hebben dat ze niet voor iedereen waarneembaar zijn. Een premisse is echter een aanname, dus eigenlijk zegt Dido hier dat mijn aannames alleen acceptabel zijn zijn vanuit een aanname. Wie zegt er hier nou dat een bal rond is omdat ie rond is?
Jij. Want jouw premisses zijn namelijk volslagen onhoudbaar als je de genoemde vooraanname niet maakt. Ik illustreer alleen jouw hardnekkige cirkelredenatie met mijn voorbeeld van de bal.
Jij concludeert vanuit je premissen iets dat zelf ten grondslag ligt aan die premissen. Inderdaad, jij lult in een cirkeltje, en jij bent degene die beweert dat een bal rond is omdat ie rond is.
Het moge duidelijk zijn dat veel van de beweringen van Dido, Gambieter, Ardana, etc. gebaseerd zijn op niet-onderbouwde vooronderstellingen.
Nee, dat is niet duidelijk. Je hebt helemaal niets weerlegd, je hebt alleen blijk gegeven van een volslagen onwil om begrijpend te lezen en - wederom - van een totaal onbegrip wat betreft logica.
Er wordt dus van mij gevraagd om standpunten te weerleggen die niet eens onderbouwd zijn.
Dat is een leugen. De door jouw aangehaalde standpunten zijn wel degelijk onderbouwd, maar je weigert die onderbouwing te lezen, of je bent simpelweg niet in staat die onderbouwing te begrijpen. Dat betekent niet dat er geen onderbouwing is.
Zou je dan iedereen een groot plezier willen doen, en dat redeneervermogen ook gebruiken? Want tot op heden is het enige redeneervermogen dat je laat zien, sorry dat ik het zo zeg, dat van een vijfjarige.
Je spreekt jezelf tegen, onderbouwt je eigen stellingen niet uit jezelf, en als erop wordt aangedrongen kom je met cirkelredeneringen waar zelfs de meeste religies nog een puntje aan zouden kunnen zuigen.
Als klap op de vuurpijl blijkt uit helemaal niets van wat je schrijft dat je ook maar een letter begrijpt van wat anderen als reactie op jou posten.
Nee, jouw definitie staats haaks op de gangbare definitie. Wat jij logica noemt heeft er nog minder mee te maken dan wat in de blondjegrappen als "vrouwenlogica" wordt afgeschilderd.
Met het verschil dat ik intelligenter ben dan veel anderen en nauwkeuriger te werk ga, waardoor ik betere conclusies kan trekken.
Je laat het alleen op geen enkele manier merken. Een beetje egoistisch om ons niet te laten delen in de vruchten van jouw superieure intellect, vind je niet?
Daarnaast geef ik ongelijk toe als ik denk dat daar reden toe is.
Daar wringt de schoen een beetje, he? Overtuigd van je overweldigende intelligentie en het gelijk van jouw zelfverzonnen "logica" is de kans verwaarloosbaar dat jij ooit zult denken dat daar reden toe is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Dido op 12-12-2010 17:43
]