Dit lijkt nogal te falen met jou als voorbeeld. (zie * )Spruit 11 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:13:
[...]
Nogal logisch dat ik uitga van het bestaan van een God: ik probeer de vraag te beantwoorden of het mogelijk is om wetenschappelijk te redeneren naast in God geloven.
Zal het mooi weer worden morgen? Ach natuurlijk, God maakt er gewoon zijn mooiste weer van (wat dat ook wezen mag, iedere dag anders).*Logischerwijs is het nodig om aan te nemen dat God bestaat om zodoende die vraag te kunnen beantwoorden.
Dat is alsof je medelanders en nederlanders scheidt, alsof je positief en negatief scheidt. Wetenschap doorboort de plekken die mysterieus lijken, welke opgeëist worden door gelovige fanatici om hun standpunt te 'bekrachtigen'.*Ik reageer dus op mijn interpretatie van Gambieters post, namelijk dat Gambieter van mening is dat je niet wetenschappelijk kunt redeneren en daarnaast in God geloven.
Ik zeg dus dat dat wel kan zolang je geloof en wetenschap maar strikt van elkaar scheidt
Dit geld alleen als het je levensbeschouwing niet in opspraak brengt. Je zal weinig toevoegen in de biologie, als je continu naar de ziel gaat zoeken. Maar zwaartekracht en ronde planeten, dat weten zij zelfs. Het heeft misschien alleen een andere werking dan de rest van de mensen kunnen waarnemen.*maar dat is eigenlijk niet in tegenspraak met Gambieters eerdere post dat het nodig is om het idee van een opperwezen los te laten om bijv. een wetenschappelijke theorie te begrijpen.
Dit geld ook voor bewijs en de aanname van 'onbewijsbare waarheid' (alle pseudo-wetenschap).*
Voor sociaal inzicht, kan ik begrijpen dat men 'andermans', 'langbewaarde teksten' wilt inzien. Maar subjectiviteit boven objectiviteit stellen, daar gaat de hele discussie om*.Niet perse de geloofwaardigheid maar wel de objectiviteit en de testbaarheid.
Je vergeet dat geloof/religie pretendeert vanuit openbaringen tot stand te komen. Die openbaringen zijn niet altijd testbaar (vaker dan je denkt zijn ze wel testbaar, geesten zijn bijv. in principe testbaar*). Geloof/religie heeft dus een andere manier om de werkelijkheid te beschrijven: in plaats van testen en objectiviteit, gaat het om openbaringen en minder objectiviteit.
bold = echt discutabel. Ik kan ook schrijven: religie en geloof verdommen onze samenleving dankzij een onterechte claim over de (enige) juiste belijdenis te kennen. Zelfs individueel bij individuele gelovigen* gebeurt dit genoeg om het niet te mogen negeren.Ook het doel van religie/geloof is anders dan het doel van wetenschap: religie en geloof verblijden ons met een mogelijke invulling van het leven, moraal etc. Wetenschap probeert echter de werkelijkheid op een zo objectief mogelijke wijze in kaart te brengen.
11x, *
Ik vind dat jij op deze 11(!) fronten zodanig tekort schiet, dat het goed is dat jouw oordeel allang is afgeschoten. En als bij jouwer zijde nu onbegrip plaats vind, dan ga ik gegarandeerd deze levensovertuiging prediken; de geesteszieke gelovige mag mijns inziens een enkeltje neuroloog.
[edit]
Ik moet wel eerlijk concluderen dat je overal over kan discussiëren, maar bepaalde definities en gedragingen liggen zodanig vast, dat ik helaas niet anders kon dan je meer persoonlijk te zeggen dat de meeste gedachtegangen van je echt onlogisch en discutabel zijn. Ondanks dat ik niet overal duidelijk aanstip waarom dit zo is, zijn er al vele discussietruuks en whatnots geweest.
Ik word de mensen zat die vastgeijkte paden gaan afdoen als bullshit* en zelf (real-life anekdote) 'na uren zinloos zoeken naar een klavertje vier, had ik succes dankzij gevoel en een lieveheersbeestje, welke ik vroeg mij een klavertjevier aan te wijzen'. Dat mensen hele irrelevante gebeurtenissen gaan koppelen met hun eigen bias, maakt wangedrochten mogelijk in de pseudo-wetenschap*.
Mis wederom. Uit de betekenis van mens en dier (en hun qualia) kan je deduceren dat ander leven gerespecteerd moet worden in hun wezen, zoals jij dat ook gelangd. Dit is een onderdeel van een levensovertuiging (al dan niet, de mijne).*Nee, wetenschap is imo onbruikbaar voor een levensovertuiging. Daarom moeten wetenschap en levensovertuiging imo strikt van elkaar worden gescheiden.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2010 19:20 ]