Geloof me, de toon die vooral zeeg en jij aanslaan schuurt ontzettend. Ook het terugkomen met weerlegde drogredeneringen, en het voortdurend komen met stromanredeneringen helpt niet. Vergis je niet, de toon is een reactie hierop

.
Zoals je het nu zegt is het flauw. Je roept min of meer openlijk op tot een verbod van de SGP.
Nee. Snap je echt niet dat je denkbeelden kunt uitdragen zonder acties? Of kan een racist alleen racist zijn als die toegestaan wordt zich racistisch te uiten en racistische acties te ondernemen?
Mijn a-religieuze houding kan ik toch ook uiten zonder religieuzen uit te sluiten? Waarom kan de SGP dat niet?
Dus hou svp op met deze vervelende stromannen.
Daarbij: welke acties heeft de SGP aangekondigt om de rechtstaat te doorbreken. Ik heb je ze nog niet zien noemen. Jij denkt welllicht dat de SGP dat kan doen - die discussie hebben ook al eerder gehad - maar feiten noem je niet. Dan is het blijven hameren op iets wat de SGP zelf zegt NIET te doen, een drogreden van jouw kant.
En je toon is gewoon rottig.
Tja, als je rottige handelingen bespreekt, en zijiige en ontwijkende (en bijna leugenachtige) responses krijgt, dan kan de reactie daarop scherp worden.
Heb je zelf echt niet door dat je daarmee godsdienstvrijheid uitholt tot een farce?
Nee, het is geen farce. Jouw godsdienstvrijheid is op geen enkele manier in het geding door mijn voorstellen, maar daarentegen zijn de vrijheid van seksuele geaardheid, meningsuiting en levensbeschouwing wel in het geding bij het bijzonder religieus onderwijs en bij de religieuze politieke organisaties. Daar wordt je namelijk wel uitgesloten op die punten, en is er geen enkele godsdienstvrijheid. Alleen de godsdienst van de organisatie mag.
Oftewel: jij verdedigt het afnemen van het recht op godsdienstvrijheid. Dus nogal hypocriet om dat te doen om jouw godsdienstvrijheid te behouden, wat je uitlegt als het recht om het mogen discrimineren en uitsluiten, en het afnemen van andermans rechten en vrijheden.
Hoe breed wil jij uitsluiten? Dat uitsluiten gebeurd al volop. Als je zondags niet wilt werken, of niet meewerken wilt aan euthenasie, dan vind er al uitsluiting plaats.
Jouw visie is ook bekrompen. Je sluit op voorhand religie uit, c.q. je geeft het zo'n beperkte plaats dat het woord religie in het publieke domein verboden wordt.
En weer een stroman. Je bent wel lekker bezig, zeg. Ik hoop niet dat je een voorbeeld geeft van een gebrek aan begrijpend (willen) lezen aangeleerd in het religieus onderwijs? Want dan is de kwaliteit een stuk lager dan altijd geclaimd.
Jouw vorm van uitsluiten is veelomvattender. Je wilt - als ik het goed begrijp - religie uit het HELE publieke domein halen. Dat lijkt me van een andere orde dan het uitsluiten van een enkele persoon, die naast de school waar hij niet terecht kan, elders wel terecht kan. Ik heb geen pasklaar antwoord hoe ver uitsluiting mag gaan, maar als je een hele bevolkingsgroep uitsluit van iets, dan ga je te ver.
Nee, zoals voortdurend begrijp je het niet goed, en ik begin echt het idee te krijgen dat je dit met opzet niet wilt begrijpen. Of je kunt het niet begrijpen, maar dat is dan een beperking aan jouw zijde.
Religie hoeft helemaal niet uit het publieke domein te verdwijnen (het mag wel), maar krijgt geen uitzonderingspositie of bijzondere rechten. Het is gewoon een mening en meer niet. De een is religieus, de ander Feyenoordfan, en de derde houdt van punkmuziek. De Feyenoordfan mag geen mensen uitsluiten omdat ze geen Feyenoordfan zijn, de punkfan mag iemand niet uitsluiten omdat ze van dance houden, en de religieuzeling mag niemand uitsluiten om hun seksualiteit of levensbeschouwing.
Daarmee garandeer je de vrijheid van meningsuiting voor
iedereen.
Zo bedoelde ik het niet. Je voorbeelden kloppen niet. Ik zeg alleen dat het verwijderen van een artikel over godslastering, een zinsnede als 'bij de gratie Gods' allemaal in het religieuze domein zitten, en bij de D66 zo'n prioriteit heeft, dat het behandeld moet worden. Welk probleem lost men met het schrappen van deze zaken op? Volgens mij creert men voor zicht zelf religie als probleem, terwijl dit niet zo is. Religie heeft de afgelopen (pak hem beet) 1500 jaar een significante rol gespeeld in hoe Nederland is geworden. Dat de rol van religie aan het afnemen is, wil nog niet zeggen dat je met nuttige zaken bezig bent als je het helemaal af wilt schaffen. Daarmee zet je een hele bevolkingsgroep in een bepaald kader (w.s. niet onbewust). En die taak vind ik vette symbool politiek. Daar ageerde ik tegen.
Religie heeft positieve en negatieve bijdragen geleverd. Dat is echter irrelevant als het gaat om het niet toelaten van bevoordeling of uitzonderingsposities. De zinsnede "bij de gratie gods", ach who cares, die mag van mij aan het einde van het rijtje komen. Die wil ik je wel geven: dat is symboolpolitiek. Het verwijderen van het artikel over godslastering zie ik gewoon als het opschonen van onzin en als een signaal naar de religieuze groeperingen dat ze niet speciaal zijn en ook niet op een speciale behandeling moeten rekenen.
Welke maatschappelijk probleem? Noem eens een voorbeeld.
Vraag maar eens aan de moslims, of aan de niet- of minder-religieuze mensen in de biblebelt. Waar je SGPers hebt die in een geologisch rapport laten opnemen dat de bevindingen in tegenspraak zijn met de bijbel

.
Ik geloof dat je een paar dingen mist. Solidariteit met de samenleving zul je meer vinden bij religieuzen (mantelzorg, vrijwilligerswerk etc) dan bij atheisten. Bij collecten staat niet voor niets Urk vaak als hoogste opbrengst dorp. Waaruit bestaat de solidariteit van atheisten dan? Ik ken geen atheistische clubs die solidariteit in enige vorm als gedachtengoed van club of vereniging hebben (ik zou de NVVE niet als solidariteitsclub beschouwen).
En weer een drogredenering. Onderbouwing, please? Het niet noemen van solidariteit betekent niet dat het er niet is, en andersom. Ik zie dat een beetje als de DDR-drogredenering: alleen landen die niet democratisch zijn, die noemen zich zo, omdat bij echt democratische landen het uit de acties blijkt, niet uit de claims.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.