Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste
Acties:
  • 97.437 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:13:
Weten waar en wanneer iets gebeurt is is niet wetenschappelijk. Als jij het zegt, zal het wel zo zijn.
Het hangt er vanaf hoe je de vraag stelt. In dit geval is het inderdaad niet wetenschappelijk bedoeld, omdat de vraag simpelweg niet te beantwoorden is zonder tijdmachine en almachtige mogelijkheden van waarneming. Uberhaupt zal het niet op een enkele plek tijdens een enkel moment zijn gebeurd.
Zolang die onzekerheid te berekenen valt. Maar als jij God en geloof in je berekeningen mee neemt, wil ik daar nog wel een discussie met je over hebben. Vind ik nogal onwetenschappelijk namelijk.
Waarom zou ik dat willen? Het is inderdaad onwetenschappelijk om god of geloof mee te gaan nemen door het gebrek aan onderbouwing voor bestaan en rol. Onzekerheid is niet te berekenen, je kunt alleen schattingen maken en voorspellingen wat de variatie zal zijn. Maar toeval is nooit volledig te voorspellen, anders zou het geen toeval zijn.
Maar het wordt wel gebracht als tegen antwoord op de zekerheid van het geloof. M.a.w. als alternatief.
Nee, het wordt niet als alternatief gebracht. Het heeft niets met geloof of religie te maken, het is een wetenschappelijke hypothese. Juist je aanname dat het een alternatief zou moeten zijn voor religieuze denkbeelden is een misvatting vanuit religieuze kringen. Het zou namelijk de suggestie wekken dat de religieuze denkbeelden een alternatief zijn, en dat is wat men vanuit ID-kringen al die tijd probeert. Maar religie is geen alternatief voor wetenschap, religie is iets heel anders maar probeert claims te leggen op een gebied waar het niet thuishoort.
Dus jij geloofd niet dat jij je nuttig probeert bij te dragen (in de samenleving)? Vind ik wel genoeg over je zeggen eigenlijk.
Ik heb het over de discussie. Daar is van positieve intenties niet veel te merken. Over maatschappelijke intenties ga ik me niet uitlaten, die zijn ook niet relevant.
Jammer dat je velen op dit forum beticht van het gebruik van stroman redenering. Ik claim overigens helemaal niet dat er in de wetenschap religieus wordt gedacht, al zal dit vast wel eens het geval zijn. Het zegt overigens alles over de inzichten die er nu zijn. Dat jij zo ijdel wil zijn om dat te ontkennen is prima. Dat klinkt in ieder geval net zoals de kerk 500 jaar geleden.
En zo zeg je iets niet te doen, om met de volgende zin het toch weer te claimen. Nuff said.
Over persoonlijke aanvallen en drogredeneringen gesproken.
Zie het maar als een oproep om je aanpak te veranderen. Ik wil voorkomen dat mensen de verkeerde indruk over je bijdragen krijgen.
Koenoe schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:16:
De bedoeling is hetzelfde. Hetzelfde als absolute waarheid en zekerheid of een theoretisch antwoord?
Is begrijpend lezen zo moeilijk? Hypothetisch of theoretisch, zelfde bedoeling. De absolute waarheid- en zekerheidclaims worden overgelaten aan de religies, die hebben er meer aan.

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 13-11-2011 22:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
gambieter schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:27:
[...]

Het hangt er vanaf hoe je de vraag stelt. In dit geval is het inderdaad niet wetenschappelijk bedoeld, omdat de vraag simpelweg niet te beantwoorden is zonder tijdmachine en almachtige mogelijkheden van waarneming. Uberhaupt zal het niet op een enkele plek tijdens een enkel moment zijn gebeurd.
Dat hangt er vanaf. Zullen we het daar maar bij laten dan?
Waarom zou ik dat willen? Het is inderdaad onwetenschappelijk om ze mee te gaan nemen door het gebrek aan onderbouwing voor bestaan en rol. Onzekerheid is niet te berekenen, je kunt alleen schattingen maken en voorspellingen wat de variatie zal zijn. Maar toeval is nooit volledig te voorspellen, anders zou het geen toeval zijn.
Misschien een reden om gelovig te worden?
Nee, het wordt niet als alternatief gebracht. Het heeft niets met geloof of religie te maken, het is een wetenschappelijke hypothese. Juist je aanname dat het een alternatief zou moeten zijn voor religieuze denkbeelden is een misvatting vanuit religieuze kringen. Het zou namelijk de suggestie wekken dat de religieuze denkbeelden een alternatief zijn, en dat is wat men vanuit ID-kringen al die tijd probeert. Maar religie is geen alternatief voor wetenschap, religie is iets heel anders maar probeert claims te leggen op een gebied waar het niet thuishoort.
En visa versa.
Ik heb het over de discussie. Daar is van positieve intenties niet veel te merken. Over maatschappelijke intenties ga ik me niet uitlaten, die zijn ook niet relevant.
Mijn intentie is positief. Ik probeer verder te gaan (en te denken) dan het alleen wetenschappelijk kijken naar het geloof. Waar zijn jou positieve intenties in deze?
En zo zeg je iets niet te doen, om met de volgende zin het toch weer te claimen. Nuff said.
Ik volg je hier niet.
Zie het maar als een oproep om je aanpak te veranderen.
Dus persoonlijke aanvallen en drogredeneringen moet ik zien als een oproep om mijn aanpak te veranderen?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:38:
Dat hangt er vanaf. Zullen we het daar maar bij laten dan?
Waarbij?
Misschien een reden om gelovig te worden?
Waarom zou dat een reden zijn? Het kunnen leven met onzekerheid valt mij niet zwaar, onzekerheid is juist interessant en een uitdaging om verder te zoeken. Geloof in een opperwezen of conformeren naar religieuze regels is geen oplossing voor mij, voor anderen misschien wel. En dat lijkt me mooi, zolang ze dat geloof positief gebruiken binnen zichzelf, zonder anderen iets op te leggen of verbieden.
En visa versa.
Nee hoor. Wetenschap laat zich niet over religie uit, het speelt er ook geen rol in behalve als er iemand probeert religieuze aanpakken of aannames te verplichten. Hoogstens zal religie zich aangevallen voelen omdat ze allerlei claims hebben gemaakt over gebieden zonder kennis of onderbouwing, en hebben ze 100% van die claims nodig om hun beeld in stand te houden. Maar dat is het probleem van die religies.

Zolang je wetenschap en religie als tegenpolen blijft zien, zul je misvattingen houden gebaseerd op die foute aanname.
Mijn intentie is positief. Ik probeer verder te gaan (en te denken) dan het alleen wetenschappelijk kijken naar het geloof. Waar zijn jou positieve intenties in deze?
Maar er wordt niet wetenschappelijk gekeken naar geloof, want dat is niet wetenschappelijk te vatten. Wat wel gedaan wordt is wetenschappelijk kijken naar de claims van religies, en die kunnen weerlegd worden. Dat komt dan echter doordat de religie claims maakt die het niet waar kan maken.

En in de ijver van bepaalde mensen om hun religieuze denkbeelden en heilige boek tot absolute waarheid te verheffen (zonder dit te kunnen onderbouwen), krijg je een conflict met de discipline die wel in staat is veel van die claims onderuit te halen.

En je positieve intenties zijn helaas niet erg merkbaar in je reacties, omdat je er vooral op uit schijnt te zijn om allerlei onterechte claims richting bijvoorbeeld mij te slingeren. Als je dat achterwege zou laten, zou het positiever zijn.
Ik volg je hier niet.
Weer probeer je de suggestie te wekken dat de ander of de wetenschap religieus werkt ("net als de kerk 500 jaar terug"). Laat dergelijke trieste vergelijkingen gewoon achterwege.
Dus persoonlijke aanvallen en drogredeneringen moet ik zien als een oproep om mijn aanpak te veranderen?
De drogredeneringen zijn voor jouw rekening. Ik val je niet persoonlijk aan maar beschrijf wat je aanpak is. Het is aan jou om dat dan aan te passen als het niet je intentie was. Maar goed, je zal het er wel niet mee eens zijn, toch hoop ik dat je je aanpak aanpast. Claims over religieuze denkwijzes etc helpen de discussie niet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Koenoe schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:38:
[...]
Laten we geloof en religie wel even gescheiden houden.
gambieter schreef op zondag 13 november 2011 @ 22:51:
[...]
Zolang je wetenschap en religie als tegenpolen blijft zien, zul je misvattingen houden gebaseerd op die foute aanname.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk heb je gedeeltes van religie die zich willen voordoen als wetenschap waardoor je situaties krijgt van religie (/niet-wetenschap) vs wetenschap.
En je hebt ook weer wetenschappers (Dawkins bijv) die zich als lijnrechte tegenpool van religie neerzetten.

Het is niet zo zwart-wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Misschien kan deze 'godsvruchtige' idioot preventief geruimd worden?
Katwijkse dominee wil pak slaag voor 'zondig kind'

KATWIJK - Ouders moeten een 'zondig' kind slaan. Die boodschap verkondigt dominee A. Vlietstra van de Hersteld Hervormde Kerk in Katwijk, meldt het Leidsch Dagblad.

Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem ''beslist nog niet uit de tijd zijn''. Als een kind zondigt, is kastijding een noodzakelijk antwoord.

Als de ouders dat niet doen, gaan ze in tegen de wil van God, is zijn mening.

Gekastijd
De dominee geeft zijn opdracht in de Hervormde Nieuwsbrief, nadat hij een Katwijks echtpaar feliciteert met de geboorte van hun vijfde kind. Het blijft voor hem niet bij een tik. Een ouder kind moet zwaarder lichamelijk worden bestraft als het zondigt. Halstarrige kinderen moeten zelfs ''scherp gekastijd" worden. ''Een zware misdaad en gruwel moet niet zacht worden bestraft."

Het Nederlands Jeugdinstituut, het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling en de stichting Defence for Children beoordelen het advies volgens het Leidsch Dagblad als onacceptabel, schadelijk en strafbaar.
En vervolgens proberen veroordeeld te krijgen tot lijfstraffen.

Straffen uit de zeventiende eeuw zij een probaat middel, heb ik me laten vertellen.

(bron: Nu.nl)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:31
Cheetah schreef op zondag 13 november 2011 @ 03:49:
[...]
Zoals eerder aangegeven is dit niet bijster relevant voor bespreken van het concept creatie van cellen.
Er is dus een abiogenese theorie (al dan niet panspermiaaans) en een theorie dat cellen altijd al bestaan hebben, welke eventueel onderzocht zouden kunnen worden?
Waarom wek je de indruk dat abiogenese (niet spontane generatie) met geen mogelijkheid een realistische theorie is? En wat is dan wel een goeie verklaring voor het ontstaan van leven, welke onderzocht kan worden?
En daarbij praten we over een verhouding van "zand" tot een "wolkenkrabber", om het plastisch te maken.
Terwijl als we begrijpend lezen in de bijbel deze toch een hele sterke verwijzing geeft naar het bestaan van abiogenese:
En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde
:)
Moet je soms ook de voornaam, achternaam, geboortedatum, nationaliteit en burgelijke staat van de maker van je TV weten om tot de conclusie te kunnen komen dat hij gemaakt is?
Ook al gaat deze vergelijking op ongeveer alle fronten mank:
- Bij een Tv is het in ieder geval mogelijk om dit te achterhalen.
- Jan Jansen is niet degene die het 'process' TV heeft ontworpen, hij is 'slechts' de uitvoerder.
- Het ontstaan en de ontwikkeling van de Tv is prima te achterhalen.
- De exacte werking en bouwstenen van een Tv zijn bekend. Bij 'het leven' en de ontwikkeling ervan is dit op vele gebieden ook al zo, ook al zul jij deze lang niet allemaal accepteren. Maar al die processen en bouwstenen zijn prima te beschrijven. Maar bij het ontstaan ervan moet er opeens een buitenstaander geintroduceerd worden, en kan/mag er verder niets meer onderzocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ramzzz schreef op maandag 14 november 2011 @ 08:54:
Misschien kan deze 'godsvruchtige' idioot preventief geruimd worden?

....

En vervolgens proberen veroordeeld te krijgen tot lijfstraffen.

Straffen uit de zeventiende eeuw zij een probaat middel, heb ik me laten vertellen.

(bron: Nu.nl)
Om de zoveel tijd staat iemand op lijkt wel, zou men dat afspreken? Ik denk dat Goldschmeding hier ook al eens langs is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:36:
Om de zoveel tijd staat iemand op lijkt wel, zou men dat afspreken? Ik denk dat Goldschmeding hier ook al eens langs is gekomen.
Ik moest inderdaad gelijk aan die roede-dominee denken. Het blijft altijd een raadsel hoe dergelijke mensen "denken" dat de beste manier om liefde te prediken is door lijfstraffen en geweld te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Afgezien van de barbaarse opvoedmethodes die worden gepredikt; hoe haal je het in je hoofd om in een gelukswens bij een geboorte over zulk soort dingen te beginnen?

Ik weet niet of die dominee ook kinderen op te voeden heeft, maar die mag vast ook een bezoekje verwachten, net als Goldschmeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:40
" Vlietstra baseert zich op teksten uit de zeventiende eeuw, die volgens hem ''beslist nog niet uit de tijd zijn''"

Juustem... Dit boek werd ook nog door de kerk gehanteerd tot ver in de 17e eeuw, ze waren inderdaad behoorlijk "21e eeuw" toendertijd... 8)7 Hij verschilt weinig van die Amerikaanse mishandelaar (pun intended) van vorige week.

Kun je dit soort mensen aanpakken, feitelijk zet hij aan tot gedrag wat kwalificeerbaar is als kindermishandeling. In hoeverre valt zijn uitspraak nog onder meningsuiting en in hoeverre word hij beschermd door zijn religieuze status?

Het frappante van deze uitspraken vind ik de stelligheid waarmee deze oetlul die doet, is hij niet op de hoogte van huidig maatschappelijk aanvaarde normen en waarden of denkt hij in een positie te zitten dat die normen en waarden in de wind mag slaan?

In de 16/17e eeuw hakten de Spaniolen ook de koppen af van hervormde ketters...beslist nog niet uit de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 14 november 2011 @ 09:36:
[...]

Je reactie (net als die van Ramzz met de klassificering idoot, of een ander met oetlul) getuigd wel van forse vooringenomenheid.

Je zou eens bij buro jeugdzorg eens na moeten vragen wat de relatie tussen kindermishandeling/lijfelijk straffen is en religie is. Vermoedelijk zullen de getallen elkaar niet/nauwelijks ontlopen voor de diverse groepen in de samenleving.

1. Voor de duidelijkheid: religieuze opvoeding is onderdeel van onze grondwet, dat versta ik duidelijk NIET onder mishandeling.
2. Nu.nl = telegraaf. Nu niet de meest betrouwbare bron van informatie. Hmm: bronnen: http://news.google.nl/new...&resnum=1&ved=0CCkQqgIwAA. De PVDA is er al als de kippen bij met vragen. Onze 2e kamer regeert werkelijk subliem op de problemen die er echt toe doen.
3. Slaan we in Nederland niet gruwelijk door: het is veel logischer om een leraar 3 uur in een cel op te sluiten voor straf aan een leerling ???

[ Voor 30% gewijzigd door kdekker op 14-11-2011 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op maandag 14 november 2011 @ 14:18:
Je reactie (net als die van Ramzz met de klassificering idoot, of een ander met oetlul) getuigd wel van forse vooringenomenheid.
...
Mijn reactie getuigt niet van vooringenomenheid, ik constateer alleen dat kennelijk om de zoveel tijd een dominee in het nieuws komt met dergelijke opvoedkundige adviezen. Ben je niet eerder vooringenomen tegenover mij? Ik ben trouwens wel benieuwd naar de gegevens van jeugdzorg die je op gaat vragen, ik weet bijna zeker dat er wel subgroepen (niet specifiek, maar ook, religieus) te vinden zijn waar mishandeling meer voorkomt. Maar het is bij dergelijk onderzoek natuurlijk vaak heel lastig de juiste variabelen te isoleren (als dat al überhaupt mogelijk is).
1. Voor de duidelijkheid: religieuze opvoeding is onderdeel van onze grondwet, dat versta ik duidelijk NIET onder mishandeling.
Ik kan je hier niet helemaal volgen.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2011 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op maandag 14 november 2011 @ 15:08:

Ik kan je hier niet helemaal volgen.
Als je met een bijbel slaat, is het minder erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Laatst online: 28-06 22:10
[...]

Is dat zo? Vrijheid van religie is dat wel; maar zeker niet alle elementen uit een religieuze opvoeding zijn grondwettelijk toegestaan, neem het besnijden van meisjes (of is dat wel toegestaan? In dat geval moet dat imo verboden worden).
2. Nu.nl = telegraaf. Nu niet de meest betrouwbare bron van informatie.
Maar de originele bron is het Leidsch Dagblad. Dat is best een aardige regionale krant. Nu.nl en de telegraaf aanpakken komt een beetje don quichotterig over. Verder is het overschrijven van een nieuwsbrief van de hervormde kerk iets wat volgens mij zelfs het personeel van de Telegraaf aankan ;) .
De PVDA is er al als de kippen bij met vragen. Onze 2e kamer regeert werkelijk subliem op de problemen die er echt toe doen.
Ik vind dit een probleem dat er toe doet ja. En ik heb op die lui gestemd. Ik ben dus tevreden met mijn vertegenwoordiging ;) .
3. Slaan we in Nederland niet gruwelijk door: het is veel logischer om een leraar 3 uur in een cel op te sluiten voor straf aan een leerling ???
Ik vind niet dat we doorslaan als we proberen mishandeling van kinderen te voorkomen. Aan de andere kant vind ik zeker ook dat ouders een corrigerende tik uit moeten kunnen delen (leraren niet). Als dat verboden wordt slaan we misschien door.

Bij dit gebeuren zijn echter een aantal zeer prangende problemen die kamervragen rechtvaardigen.

Probleem 1 is "scherp kastijden", dat doet mij denken aan iets anders dan een corrigerende tik, meer aan pakken slaag met riemen of stukken hout, maar misschien is dat onterecht. Het kan echter natuurlijk nooit kwaad dat soort dingen even te checken dmv. kamervragen :) .

Een tweede probleem is het opvoeren van straffen bij een "obstinaat kind". Je hoeft geen genie te zijn om te zien dat een strategie niet werkt als het geen verandering bij het kind teweegbrengt. Dan simpelweg op de oude weg verdergaan maar de intensiteit opvoeren door zwaarder te straffen lijkt me ten eerste dom en ten tweede het gevaar van mishandeling met zich meebrengen.

Een derde probleem is het feit dat "zondige kinderen" "gekastijd" moeten worden. Geldt dat bijv. voor kinderen die "zondig" zijn terwijl ze er niets aan kunnen doen; bijv. als ze homo zijn; of omdat ze bijv. van hun geloof af willen? Dan moet daar ingegrepen worden; en als het afranselen van kinderen die homo zijn oid nu grondwettelijk toegestaan is, dient de grondwet imo veranderd te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 14-11-2011 16:05 ]

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je zou eens bij buro jeugdzorg eens na moeten vragen wat de relatie tussen kindermishandeling/lijfelijk straffen is en religie is. Vermoedelijk zullen de getallen elkaar niet/nauwelijks ontlopen voor de diverse groepen in de samenleving.
Maar die sortering mist de religieuze fundamentalisten zoals die dominee, want ze zullen verborgen blijven tussen de gematigde religieuze mensen die wel nadenken en hun handen thuishouden. Ben je zelf niet eerder vooringenomen doordat je automatisch die dominee verdedigd omdat hij dat vanuit je eigen religie claimt te zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
[...]

Dat klopt. In ben vooringenomen, ligt aan mijn wereldlijke perceptie. Iedere volwassene die kinderen mept of zegt te moeten meppen is IMO een oetlul. De grens opzoeken wanneer zoiets wel geoorloofd is, is voor mij ook niet discutabel. Zelfs dan hebben we het niet over een corrigerende tik, maar "scherpe kastijding". U roept vooringenomen, ik beaam.

Dus terug naar de 17e eeuw met die gast en dan bij voorkeur ergens in de zuidelijke Nederlanden of nog verder naar beneden. Of moet het kind zijn andere wang maar tonen?

Edit:
Sinds wanneer zijn Hervormd en Gereformeerd dezelfde kerk geworden? Ik dacht dat die 2 qua denkbeelden toch mijlenver uitelkaar stonden. Lijkt me ook moeilijk verenigbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door vlaaing peerd op 14-11-2011 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:34:
[...]

Dat klopt. In ben vooringenomen, ligt aan mijn wereldlijke perceptie. Iedere volwassene die kinderen mept of zegt te moeten meppen is IMO een oetlul. De grens opzoeken wanneer zoiets wel geoorloofd is, is voor mij ook niet discutabel. Zelfs dan hebben we het niet over een corrigerende tik, maar "scherpe kastijding". U roept vooringenomen, ik beaam.

Dus terug naar de 17e eeuw met die gast en dan bij voorkeur ergens in de zuidelijke Nederlanden of nog verder naar beneden. Of moet het kind zijn andere wang maar tonen?

Edit:
Sinds wanneer zijn Hervormd en Gereformeerd dezelfde kerk geworden? Ik dacht dat die 2 qua denkbeelden toch mijlenver uitelkaar stonden. Lijkt me ook moeilijk verenigbaar.
Er zit nog wel verschil in meppen en een corrigerende tik. Dat laatste is helaas af en toe nodig. Iets duidelijker: een volwassene mag een gedoceerde, lichte tik uitdelen. Dat levert geen blauwe plekken op. Dan ga je duidelijk over de schreef.

En in de praktijk: de corrigerende tik is een allerlaatste redmiddel als niets anders helpt, of - dat gebeurd ook - je zelf het kookpunt hebt berijkt, en in je boosheid een tik uitdeelt. In het geval van een leraar kan ik me ook voorstellen er situaties zijn, dat er niets anders rest om iemand met enige fysieke aandrang de les uit te zetten.

Ik heb eerlijk gezegd ook met enige verbazing zitten lezen. Die scherpe kastijding is 17e eeuws taalgebruik, waarvan ik eigenlijk niet verwacht had dat een predikant die zin letterlijk (dus niet alleen als citaat) wilt toepassen. Eerlijk gezegd wil ik eerst helder zien te hebben wat er nu juist is wat ds. Vlietstra letterlijk gezegd heeft.

Dan nog: ik blijf op het standpunt dat binnen 1 dag na het gebeurde kamervragen gesteld worden wel een beetje te hyperig. S.v.p. regeren daar. En over een week of maand in een rapport hier vragen over stellen. Dit is puur Haagse kaasstolp reactie. Mediacratie. Daar ben ik dus niet positief over (los van welke partij het doet).

O ja: Hervormd en Gereformeerd is 1 kerk geworden, heet PKN. Toen de PKN onstond, ging een deel niet mee bij deze fusie. In de praktijk hangt het van de plaatselijke situatie af, of PKN & Hervormd (al dan niet vrijzinnig) in 1 gebouw kerken (centenkwestie soms). Hoe groter de liggingsverschillen voor de fusie, hoe groter de kans dat men nog steeds eigen kerkgebouwen heeft.

Degenen die niet meegingen heten Hersteld Hervormd. Om het nog iets ingewikkelder te maken: binnen de hervormden (in de PKN) heb je een club die zich Gereformeerde Bond noemd. Dat is geen kerk, maar een 'hervormd-bijzonder'. Daarnast: Gererformeerden heb je ook in allerlei soorten & maten. Het voert wel heel erg veel alle (repeterende) breuken hier te noemen. Hier is wel een boek over, waar me de titel even van ontschoten is. Als ik het goed heb is alleen Gereformeerd (synodaal) onderdeel van de PKN (dus meegegaan met de fusie) en alle andere kerken die zich nu nog (oud) gereformeerd (vrij, hersteld, binnen en buiten verband al dan niet in Nederland) noemen, zelfstandige kerken.

Sorry: het is eigenlijk om te schamen dat er zoveel ruzie in kerkelijk nederland is, dat het aantal stromingen niet meer op 1 A4 past, en nauwelijks uit te leggen is hoe het zit.

[ Voor 23% gewijzigd door kdekker op 14-11-2011 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 14 november 2011 @ 16:16:
[...]

Maar die sortering mist de religieuze fundamentalisten zoals die dominee, want ze zullen verborgen blijven tussen de gematigde religieuze mensen die wel nadenken en hun handen thuishouden. Ben je zelf niet eerder vooringenomen doordat je automatisch die dominee verdedigd omdat hij dat vanuit je eigen religie claimt te zeggen?
Ik verdedig hem niet op voorhand, maar ik twijfel wel of de dominee correct is weergegeven. Deze stijl van communiceren ken ik zelf niet, en verwachtte ik ook niet (uit ervaring, ik ken genoeg mensen uit die kringen).

Ik ageerde meer op de impliciete veroordeling (die ik er in las, wellicht onterecht): de man is fundamentalist, en ja, daar kan zoiets gebeuren (en bij seculieren gebeurd zoiets niet). Gelijk verbieden die hap. De reden waarom ik denk dat deze veronderstelling van mij wellicht juist zou kunnen zijn is a. de PVDA reageerde b. de kerk van ds. Vlietstra is al fout: dat de Hersteld Hervormde Kerk (niet Gereformeerd of zo).

De teneur van de reacties op dit forum bevestigde verder mijn veronderstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kdekker schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:38:
Ik verdedig hem niet op voorhand, maar ik twijfel wel of de dominee correct is weergegeven. Deze stijl van communiceren ken ik zelf niet, en verwachtte ik ook niet (uit ervaring, ik ken genoeg mensen uit die kringen).
De stijl van redeneren ken ik wel, het niet willen/kunnen meegaan met maatschappelijke ontwikkelingen en tijd (vroegah was het beter) ook.

Net zoals je imams hebt die vergaande en vastgeroeste denkbeelden hebben, heb je ook predikanten die dergelijke denkbeelden blijven hanteren.
Ik ageerde meer op de impliciete veroordeling (die ik er in las, wellicht onterecht): de man is fundamentalist, en ja, daar kan zoiets gebeuren (en bij seculieren gebeurd zoiets niet). Gelijk verbieden die hap. De reden waarom ik denk dat deze veronderstelling van mij wellicht juist zou kunnen zijn is a. de PVDA reageerde b. de kerk van ds. Vlietstra is al fout: dat de Hersteld Hervormde Kerk (niet Gereformeerd of zo).
Deze visie heb je inderdaad niet bij gematigde religieuzen en zeker niet bij seculieren. Die verschuilen zich namelijk niet achter wat de wil van een opperwezen zou zijn (Pim had het zo gewild), waarmee ze alleen maar hun eigen mening proberen door te drukken.

De kerk is niet fout, haar vertegenwoordiger daarentegen wel. Net zoals die eerdere dominee met zijn roede. Wat ontbreekt is wat men wel van moslims verwacht: het afstand nemen door de geloofsgenoten, die iemand die een dergelijke opmerking maakt zelf zouden moeten afbranden voordat anderen dat gaan doen. Laat merken dat een dergelijk (achterlijk) standpunt gewoon niet in deze tijd thuishoort, en ga niet niet doen alsof de vele schisma's over echt relevante dingen gaan.
De teneur van de reacties op dit forum bevestigde verder mijn veronderstelling.
Dat bedoel ik dus met dat je zelf bevooroordeeld bent. Je kijkt niet naar wat de man zegt, maar gaat automatisch in tegen de veroordeling van zijn uitlatingen.

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 15-11-2011 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
kdekker schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:25:
[...]

Er zit nog wel verschil in meppen en een corrigerende tik. Dat laatste is helaas af en toe nodig. Iets duidelijker: een volwassene mag een gedoceerde, lichte tik uitdelen. Dat levert geen blauwe plekken op. Dan ga je duidelijk over de schreef.
Zelfs dat is discutabel maar hoeven we hier niet te bediscusieren.
En in de praktijk: de corrigerende tik is een allerlaatste redmiddel als niets anders helpt, of - dat gebeurd ook - je zelf het kookpunt hebt berijkt, en in je boosheid een tik uitdeelt. In het geval van een leraar kan ik me ook voorstellen er situaties zijn, dat er niets anders rest om iemand met enige fysieke aandrang de les uit te zetten.
Zoals ik al aangaf hoef ik de grens waarin iets wel of niet mag niet te bediscussieren, maar je bent er wel vrij stellig in. Waar heb jij die standaard aangemeten en wie is daar volgens jou authoriteit in dan?
Ik heb eerlijk gezegd ook met enige verbazing zitten lezen. Die scherpe kastijding is 17e eeuws taalgebruik, waarvan ik eigenlijk niet verwacht had dat een predikant die zin letterlijk (dus niet alleen als citaat) wilt toepassen. Eerlijk gezegd wil ik eerst helder zien te hebben wat er nu juist is wat ds. Vlietstra letterlijk gezegd heeft.
Dat is meer dan redelijk, toch zijn er een aantal letterlijke uitspraken die imo direct al niet door de beugel kunnen.
Dan nog: ik blijf op het standpunt dat binnen 1 dag na het gebeurde kamervragen gesteld worden wel een beetje te hyperig. S.v.p. regeren daar. En over een week of maand in een rapport hier vragen over stellen. Dit is puur Haagse kaasstolp reactie. Mediacratie. Daar ben ik dus niet positief over (los van welke partij het doet).
Ik vind het een behoorlijke ondermijning van een geweldloze moraal aanhouden binnen het Nederlandse gezin. De mate van gezag waarmee deze mensen spreken is ook alsof het moet gelden voor al hun leden en impliceert zelfs dat anderen dat ook zouden moeten volgen, immers hij poneert het alsof het de enige correcte manier van handelen is binnen die geloofsbeleving.
O ja: Hervormd en Gereformeerd is 1 kerk geworden...
*knip* ....zelfstandige kerken.
Bedankt voor je toelichting!

Dat is zeker apart te noemen omdat een aantal punten uit de 2 stromingen nauwelijks met elkaar te rijmen valt, de 1 lijkt een geloofsbeleving met de huidige tijdsgeest te willen combineren en de ander is juist conservatief, in de extremere hoeken zelfs regressief en vind dat de veranderende tijden op geen enkele wijze de geloofsbeleving mag aantasten. Hoe zal het bv gaan als ze een lesbische dominee in deze beweging ter sprake wil stellen?
gambieter schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:55:
...het afstand nemen door de geloofsgenoten, die iemand die een dergelijke opmerking maakt zelf zouden moeten afbranden voordat anderen dat gaan doen. Laat merken dat een dergelijk (achterlijk) standpunt gewoon niet in deze tijd thuishoort, en ga niet niet doen alsof de vele schisma's over echt relevante dingen gaan.
Dat vind ik inderdaad wel vreemd, het staat niet in de bijbel dat je voor kinderen 17e eeuwse praktijken moet hanteren, hoe word hier als gelovige tegen aan gekeken? Een dominee word niet als heilige autoriteit beschouwd, is het dan ook niet dat zulke uitspraken in religieuze zin helemaal geen autoriteit hebben? Een andere dominee kan weer vinden dat je dat juist niet moet doen. Is het dan zo dat de Katwijkse gemeenschap deze dominee dan maar volgt en de staphorstse de andere?

Kortom, heeft hij het recht, namens zijn religie, te spreken alsof dit in religieus context de juiste manier van handelen is?

[ Voor 15% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-11-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 14 november 2011 @ 17:55:
[...]

De stijl van redeneren ken ik wel, het niet willen/kunnen meegaan met maatschappelijke ontwikkelingen en tijd (vroegah was het beter) ook.

Net zoals je imams hebt die vergaande en vastgeroeste denkbeelden hebben, heb je ook predikanten die dergelijke denkbeelden blijven hanteren.
Je neemt dingen aan die ik niet gezegd heb. En je generaliseert wel behoorlijk. Je hanteert zelf daarmee ook een eigen stijl. Het bewijs is je reactie.
[...]

Deze visie heb je inderdaad niet bij gematigde religieuzen en zeker niet bij seculieren. Die verschuilen zich namelijk niet achter wat de wil van een opperwezen zou zijn (Pim had het zo gewild), waarmee ze alleen maar hun eigen mening proberen door te drukken.
Wat wil je hier nu zeggen? Seculieren drukken geen mening erdoor? Wat is dat de wetgeving over ritueel slachten? Er wordt daarmee geen probleem opgelost. De aantallen waar het over gaat zijn zo klein, en de wantoestanden elders veel groter, dat er een andere agenda moet zijn. Als er geen probleem opgelost wordt, dan ben je toch bezig met een mening er door drukken? Ander voorbeeld: weigerambtenaren. Ook daar wordt geen probleem opgelost (homo's kunnen overal trouwen), maar gewetensdrang uitgeoefend.

Ik ben het dus faliekant oneens met je dat seculieren geen dwang/drang uitoefenen.
De kerk is niet fout, haar vertegenwoordiger daarentegen wel. Net zoals die eerdere dominee met zijn roede. Wat ontbreekt is wat men wel van moslims verwacht: het afstand nemen door de geloofsgenoten, die iemand die een dergelijke opmerking maakt zelf zouden moeten afbranden voordat anderen dat gaan doen. Laat merken dat een dergelijk (achterlijk) standpunt gewoon niet in deze tijd thuishoort, en ga niet niet doen alsof de vele schisma's over echt relevante dingen gaan.
Deze reactie is zo beneden peil, dat ik er inhoudelijk niet op in ga. Ook hier generaliseer je.
[...]

Dat bedoel ik dus met dat je zelf bevooroordeeld bent. Je kijkt niet naar wat de man zegt, maar gaat automatisch in tegen de veroordeling van zijn uitlatingen.
De man zei het niet. Hij citeerde een stuk uit een ander boek. Zie http://www.refdag.nl/nieu...redikant_katwijk_1_602854. Citeren van een bron houdt niet in dat je er automatisch mee eens bent. Daarbij: het gevaar is groot dat bij citeren uit een stukje (een citaat van een citaat) de context verloren gaat. En dan de goegemeenschap gaat blaten (dat probleem speelt veel breder dan alleen voor dit artikel. In ieder geval draagt internet wel regelmatig bij aan het geblaat. Anoniem reageren is daarvoor een prima vehikel).

Ps. lees je mijn reacties wel echt? I.p.v. wat sneren en veralgemeniseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
vlaaing peerd schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor je toelichting!

Dat is zeker apart te noemen omdat een aantal punten uit de 2 stromingen nauwelijks met elkaar te rijmen valt, de 1 lijkt een geloofsbeleving met de huidige tijdsgeest te willen combineren en de ander is juist conservatief, in de extremere hoeken zelfs regressief en vind dat de veranderende tijden op geen enkele wijze de geloofsbeleving mag aantasten. Hoe zal het bv gaan als ze een lesbische dominee in deze beweging ter sprake wil stellen?
In Nederland heeft iedere kerk het recht zijn eigen kerkorde te hebben. Dat valt onder de godsdienstvrijheid.

De kerkorde van diverse kerken staat niet toe dat een vrouw, of homo (ongeacht geslacht) voorgaat. Als dit wel zou moeten doet de overheid uitspraken over het religieuze geschrift dat die kerk (of whatever) hanteert.

Er is een spanningsveld tussen vrijheid van godsdienst. De basisregel is dat wetten niet overtreden mogen worden (bijv. doodslag propageren). Echter, discriminatie en godsdienstvrijheid staan beide in de grondwet. Daartussen zijn soms conflicten.

In dit geval (w.b.t. lesbische domina) heeft de kerkorde voorrang boven de wet. Zou het (non)discriminatiebeginsel voorrang hebben, dan geef je prioriteit aan bepaalde elementen uit de (grond)wet. De tendens gaat wel die kant op.

Ik ben geen jurist, en heb verder ook geen behoefte aan een discussie of je nu wel of niet ordening moet aanbrengen in de grondrechten. Feit is wel dat godsdienstvrijheid veel oudere papieren heeft dan het (anti-)discriminatie gebeuren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een relatie is tussen kerkverlating en prioriteit voor anti-discriminatie. Het lijkt wel of anti-discriminatie de religie van de toekomst wordt (of al is).

[ Voor 0% gewijzigd door kdekker op 15-11-2011 11:35 . Reden: blanco regels erbij voor de leesbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:34:
... Feit is wel dat godsdienstvrijheid veel oudere papieren heeft dan het (anti-)discriminatie gebeuren. ...
Of dat zo is betwijfel ik, in principe zou de godsdienstvrijheid sowieso gewoon een onderdeel van het 'antidiscriminatiegebeuren' zijn.

Vergeet niet dat er nog zaken zijn met nog oudere papieren... de onvrijheid van godsdienst bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:27:
Je neemt dingen aan die ik niet gezegd heb. En je generaliseert wel behoorlijk. Je hanteert zelf daarmee ook een eigen stijl. Het bewijs is je reactie.
De aanval is de beste verdediging? En merk je echt niet hoe je gelijk aanneemt dat de dominee echt verkeerd geciteerd is, gelijk zegt dat er wel verkeerd geciteerd zal zijn, vergoelijkend? Je kunt je niet voorstellen dat een geloofsgenoot dit soort dingen zult zeggen, en je doet net alsof dat genuanceerd is.

Hierboven volg ik even dezelfde aanpak als in de quote erboven. Geen inhoudelijke respons, maar richting de persoon.
Wat wil je hier nu zeggen? Seculieren drukken geen mening erdoor? Wat is dat de wetgeving over ritueel slachten? Er wordt daarmee geen probleem opgelost. De aantallen waar het over gaat zijn zo klein, en de wantoestanden elders veel groter, dat er een andere agenda moet zijn. Als er geen probleem opgelost wordt, dan ben je toch bezig met een mening er door drukken? Ander voorbeeld: weigerambtenaren. Ook daar wordt geen probleem opgelost (homo's kunnen overal trouwen), maar gewetensdrang uitgeoefend.
Dat is de Calimero-aanpak. Vooral niet de weigerambtenaren veroordelen omdat je sympathie voor hun standpunt hebt, en gelijk een CT-achtige dubbele agenda vermoeden. Je zit zo diep in de aanname dat je eigen religie niet fout kan zijn, dat je ook niet openstaat voor de fouten die er wel gemaakt worden vanuit die religie.

Liever discriminerende ambtenaren laten zitten die in essentie niet anders denken dan racisten of xenofoben, want het is zogenaamd geen probleem. Maar de staat wordt geacht er voor alle burgers te zijn, en als je niet op ambtenaren kan vertrouwen dat die de wet zullen respecteren en niet discrimineren, hoe kun je dan nog op de staat vertrouwen?

De weigerambtenaar die weigert de consequenties te dragen van de eigen acties, die is het probleem. Maar jij vind de consequenties het probleem, ipv de oorzaak.

En tja, sommige mensen vinden ritueel slachten een probleem. De noodzaak voor dat rituele slachten is er niet, maar ook hier worden heilige boeken aangevoerd om een uitzonderingspositie te kunnen claimen. Wat is de oorzaak, wat is het gevolg?
Ik ben het dus faliekant oneens met je dat seculieren geen dwang/drang uitoefenen.
Wie claimt dan dat ze dat niet doen? Alleen moeten seculieren met een onderbouwing komen en kunnen ze zich niet verschuilen achter heilige boeken of imaginaire figuren.
Deze reactie is zo beneden peil, dat ik er inhoudelijk niet op in ga. Ook hier generaliseer je.
Kijk eens een keertje kritisch naar je eigen reacties, zonder de vooringenomenheid dat jouw religie gelijk heeft. Je generaliseert zelf continu, neemt een onterechte slachtofferspositie in, en negeert alles wat moeilijk is omdat het zogenaamd beneden peil is. Schijnbeledigd zijn is geen argument.
De man zei het niet. Hij citeerde een stuk uit een ander boek. Zie http://www.refdag.nl/nieu...redikant_katwijk_1_602854. Citeren van een bron houdt niet in dat je er automatisch mee eens bent. Daarbij: het gevaar is groot dat bij citeren uit een stukje (een citaat van een citaat) de context verloren gaat. En dan de goegemeenschap gaat blaten (dat probleem speelt veel breder dan alleen voor dit artikel. In ieder geval draagt internet wel regelmatig bij aan het geblaat. Anoniem reageren is daarvoor een prima vehikel).
Dat is een beetje achteraf excuustruzen van die dominee. Als je uit dergelijke boekjes gaat citeren en je hebt een voorgangersrol, dan hoor je wel na te denken over de gevolgen van je uitlatingen en hoe ze in de maatschappij passen.

De man had dan verstandiger moeten zijn en de citaten beter moeten kiezen. En ja, domineegeblaat kan geblaat veroorzaken. Maar zoek dan svp de schuld bij de oorzaak ipv het gevolg: een dominee die beter had moeten weten. Niet net gaan doen alsof de fout pas na de dominee komt.
Ps. lees je mijn reacties wel echt? I.p.v. wat sneren en veralgemeniseren?
Ik kan dat met een tegenvraag beantwoorden: kun je ook antwoorden zonder je schijnbeledigd voor te doen of een slachtofferrol in te nemen? Ipv alles te bagatelliseren zodra het van een geloofsgenoot komt?
De kerkorde van diverse kerken staat niet toe dat een vrouw, of homo (ongeacht geslacht) voorgaat. Als dit wel zou moeten doet de overheid uitspraken over het religieuze geschrift dat die kerk (of whatever) hanteert.
Toch doen die kerkordes dat andersom wel: proberen hun religieuze geschriften leidend voor iedereen te krijgen. Het is jammer dat ze alleen "inmenging" eenzijdig afwijzen maar niet omgekeerd. Zie het als een land dat een strenge grenscontrole voor inkomende bezoekers heeft (niemand mag er in) maar verwacht dat andere landen wel volledig openstaan voor hun mensen en die met alle egards en uitzonderingen moeten worden behandeld. Zie de weigerambtenaar: niet tevreden met dat homoseksuelen niet in de kerk kunnen trouwen (religieus domein) maar dit ook tegenwerken in het maatschappelijke domein.
In dit geval (w.b.t. lesbische domina) heeft de kerkorde voorrang boven de wet. Zou het (non)discriminatiebeginsel voorrang hebben, dan geef je prioriteit aan bepaalde elementen uit de (grond)wet. De tendens gaat wel die kant op.
Wat een goede zaak is.
Feit is wel dat godsdienstvrijheid veel oudere papieren heeft dan het (anti-)discriminatie gebeuren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een relatie is tussen kerkverlating en prioriteit voor anti-discriminatie. Het lijkt wel of anti-discriminatie de religie van de toekomst wordt (of al is).
Godsdienstvrijheid is vaak vrijheid voor de leidende godsdienst geweest, maar niet vrijheid voor anderen. Je argumentatie is niets meer dan claimen "wij hebben oudere rechten en eisen dat we altijd bevoordeeld worden". Het zou beter zijn als de fundamentalisten die dat claimen zich zouden realiseren dat dit soort dingen tweewegverkeer zijn: men kan op meer begrip en respect rekenen als men zelf begrip en respect zou tonen voor andere denkbeelden.

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 15-11-2011 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:27:
[...]
Wat wil je hier nu zeggen? Seculieren drukken geen mening erdoor? Wat is dat de wetgeving over ritueel slachten? Er wordt daarmee geen probleem opgelost. De aantallen waar het over gaat zijn zo klein, en de wantoestanden elders veel groter, dat er een andere agenda moet zijn. Als er geen probleem opgelost wordt, dan ben je toch bezig met een mening er door drukken?
Ja met het grote handboek der seculieren drukken ze hun mening er doorheen. :?
Het voorstel is ingediend door de partij voor de dieren, dus vanuit dierenwelzijn (en daar kan je dan wel over discussieren), niet omdat ze hun 'seculiere' mening (zover daar bij de partij voor de dieren überhaupt sprake van is) willen doordrukken en anders gelovigen willen pesten.
Ik neem aan dat deze partij zo realistisch is dat ze inzien dat ze op dit moment niet per direct de hele bio industrie kunnen verbieden, dus proberen ze stapje voor stapje in (hun ogen) goede richting te zetten, en weten daar gewoon een meerderheid voor in de 2e kamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:53:
[...]

Ja met het grote handboek der seculieren drukken ze hun mening er doorheen. :?
Het voorstel is ingediend door de partij voor de dieren, dus vanuit dierenwelzijn (en daar kan je dan wel over discussieren), niet omdat ze hun 'seculiere' mening (zover daar bij de partij voor de dieren überhaupt sprake van is) willen doordrukken en anders gelovigen willen pesten.
Ik neem aan dat deze partij zo realistisch is dat ze inzien dat ze op dit moment niet per direct de hele bio industrie kunnen verbieden, dus proberen ze stapje voor stapje in (hun ogen) goede richting te zetten, en weten daar gewoon een meerderheid voor in de 2e kamer te krijgen.
Als het daadwerkelijk om dierenwelzijn ging zijn er wel andere plekken waar veel meer winst is te halen.
Maar goed: stel dat het om dierenwelzijn gaat: waarom zou dit boven godsdienstvrijheid gaan? Of ze nu wel of niet de bedoeling hebben om te pesten, de maatregel heeft wel als effect dat die groep het meeste merkt van de gevolgen. Niet voor niets lijkt er in de eerste kamer op z'n minst een discussie op gang te komen.

Dat ze een meerderheid kregen is niet zo heel gek, als het gros niet al te veel affiniteit heeft met geloof. Een 2e kamer lid moet ook de belangen van minderheidsgroepen meenemen. Dat lijkt me horen bij regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Op moment dat ik een citaat van de beste man aanhaal, is jouw reactie altijd dat dit een slap excuus is (zoek het forum maar door). Op de een of andere manier ga je altijd uit van de meest negatieve bedoelingen van gelovigen. Op die manier is discuseren niet mogelijk. Je bent (wellicht niet minder dan ik :) ) overtuigd van je eigen gelijk. Zover ik kan beoordelen heb ik op voorgaande gereageerd met feiten, en niet door te generaliseren.

Een inhoudelijke reactie geef je nauwelijks. Bijv. over mijn stelling dat een citaat hoeft niet je eigen mening te vertegenwoordigen.

En uiteraard ben ik, net als jij, vooringenomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
[...]

In Nederland heeft iedere kerk het recht zijn eigen kerkorde te hebben. Dat valt onder de godsdienstvrijheid.

En wat mij nu benieuwd is of het kastijden van een homofiel kind ook onder de kerkorde valt? Of, nog interessanter, het kastijden van een kind dat niet naar de kerk wil.

In dat laatste geval zou volgens jouw redenatie godsdienstvrijheid van het kind clashen met die van de ouders (die volgens jou een onder godsdienstvrijheid geborgd recht hebben het kind religieus op te voeden).
Ik ben geen jurist, en heb verder ook geen behoefte aan een discussie of je nu wel of niet ordening moet aanbrengen in de grondrechten. Feit is wel dat godsdienstvrijheid veel oudere papieren heeft dan het (anti-)discriminatie gebeuren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een relatie is tussen kerkverlating en prioriteit voor anti-discriminatie. Het lijkt wel of anti-discriminatie de religie van de toekomst wordt (of al is).
Dat is natuurlijk een onzinargument.* Vrije seks, met mannen, vrouwen en minderjarigen heeft oudere papieren dan aan regels gebonden seks. Toch zul je het met me eens zijn dat het huidige verbod op bijv. pedofilie verdedigbaar is. Slavernij heeft ook hele oude papieren, toch is het verbod op slavernij (ook al wordt het in de bijbel niet veroordeeld) ook goed te billijken.

Anti-discriminatie van geloof is een manier om dingen op te vatten. Het bestrijden van uitwassen (zoals onvrijwillige besnijdenis van meisjes) is een tweede opvattig. Die tweede opvatting lijkt (gelukkig imo) inderdaad, maar binnen zeer redelijke grenzen een aanzienlijke aanhang te hebben.

* Ik ben geen geschiedkundige, maar volgens mij klopt je lezing voor de Nederlandse situatie ook niet. Godsdienstvrijheid is volgens mij hier ingevoerd als onderdeel van anti-discriminatiewetgeving tijdens de Bataafse Republiek
Nog voor de Grondwet er is, wordt scheiding van kerk en staat doorgevoerd en het gelijkheidsbeginsel van alle burgers ingevoerd. Ook katholieken en joden kunnen voortaan bestuursfuncties bekleden.
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g6hamkb7

[ Voor 27% gewijzigd door Spheroid op 15-11-2011 12:45 ]

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:01:
[...]
Als het daadwerkelijk om dierenwelzijn ging zijn er wel andere plekken waar veel meer winst is te halen.
Nogmaals realisme, als ze bijvoorbeeld een verbod op de bioindustrie willen, weten ze dat ze daar geen meerderheid voor gaan krijgen, zoals ik al zei willen ze waarschijnlijk hun doel in kleine stapjes bereiken.
Maar goed: stel dat het om dierenwelzijn gaat: waarom zou dit boven godsdienstvrijheid gaan?
Dat is dus een discussie die je kan voeren, en blijkbaar denkt de meerderheid van de 2e kamer er net zo over.
Of ze nu wel of niet de bedoeling hebben om te pesten, de maatregel heeft wel als effect dat die groep het meeste merkt van de gevolgen. Niet voor niets lijkt er in de eerste kamer op z'n minst een discussie op gang te komen.
Welke gelovigen precies?
Dat ze een meerderheid kregen is niet zo heel gek, als het gros niet al te veel affiniteit heeft met geloof. Een 2e kamer lid moet ook de belangen van minderheidsgroepen meenemen. Dat lijkt me horen bij regeren.
De SGP weet anders met 2 zetels aardig wat van hun gelovige standpunten er door te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:01:
...
Maar goed: stel dat het om dierenwelzijn gaat: waarom zou dit boven godsdienstvrijheid gaan?
Waarom gaat het verbod op diefstal boven de geloofsvrijheid? Het verbod op abortus provocatus na de 24e week? Het verbod op het commercieel houden of vervoeren van niet-geoormerkte schapen? Het verbod op het doden van hervormden?
Of ze nu wel of niet de bedoeling hebben om te pesten, de maatregel heeft wel als effect dat die groep het meeste merkt van de gevolgen. Niet voor niets lijkt er in de eerste kamer op z'n minst een discussie op gang te komen.

Er komt een discussie op gang, zoals je zelf al schrijft. In die discussie worden afwegingen gemaakt en uiteindelijk wordt een beslissing genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 11:47:
[...]

De aanval is de beste verdediging? En merk je echt niet hoe je gelijk aanneemt dat de dominee echt verkeerd geciteerd is, gelijk zegt dat er wel verkeerd geciteerd zal zijn, vergoelijkend? Je kunt je niet voorstellen dat een geloofsgenoot dit soort dingen zult zeggen, en je doet net alsof dat genuanceerd is.

Hierboven volg ik even dezelfde aanpak als in de quote erboven. Geen inhoudelijke respons, maar richting de persoon.
Zie mijn URL naar refdag, waar de persoon zelf uitleg gaf. Mijn aanname was correct.
[...]

Dat is de Calimero-aanpak. Vooral niet de weigerambtenaren veroordelen omdat je sympathie voor hun standpunt hebt, en gelijk een CT-achtige dubbele agenda vermoeden. Je zit zo diep in de aanname dat je eigen religie niet fout kan zijn, dat je ook niet openstaat voor de fouten die er wel gemaakt worden vanuit die religie.
Mijn eigen symphatie speelt deels een rol. Meer nog irriteert me de wijze (bijv de COC hoe ze weigergemeentes opzoekt, en weigervrije gemeenten benoemt). Dat vind ik een onbehoorlijke manier van met elkaar omgaan, en niet passen bij het 'tolerante' Nederland.

Mijn punt is dat de homo nergens gedupeerd is. Dus geen calimero probleem, maar wel het idee dat mastodonten de boel kapot komen stampen.
Liever discriminerende ambtenaren laten zitten die in essentie niet anders denken dan racisten of xenofoben, want het is zogenaamd geen probleem. Maar de staat wordt geacht er voor alle burgers te zijn, en als je niet op ambtenaren kan vertrouwen dat die de wet zullen respecteren en niet discrimineren, hoe kun je dan nog op de staat vertrouwen?
Deze redenering ken ik. De staat is er nog steeds voor alle burgers. Ook met die paar weigerambtenaren. Dus vertrouwen is hier niet het probleem.
De weigerambtenaar die weigert de consequenties te dragen van de eigen acties, die is het probleem. Maar jij vind de consequenties het probleem, ipv de oorzaak.
Nee, de consequenties aanvaard ik.
En tja, sommige mensen vinden ritueel slachten een probleem. De noodzaak voor dat rituele slachten is er niet, maar ook hier worden heilige boeken aangevoerd om een uitzonderingspositie te kunnen claimen. Wat is de oorzaak, wat is het gevolg?
Op die manier kun je een relativerende discussie ieder punt ter discussie stellen. Doodstraf, bigamie, polygamie en wat er allemaal nog meer te verzinnen is. Je kunt niet context vrij (historie) een discussie aangaan. Hoe wil je de nodige consistentie en stabiliteit in de samenleving houden?
[...]

Wie claimt dan dat ze dat niet doen? Alleen moeten seculieren met een onderbouwing komen en kunnen ze zich niet verschuilen achter heilige boeken of imaginaire figuren.
Een onderbouwing op een heilig boek is ook een onderbouwing. Als je geen heilig boek hebt, basseer je ook ergens op. Ik weet niet of je eigen intellect nu een betrouwbaardere onderbouwing is dan een boek. Hoe dan ook, als je eigen intellect de onderbouwing is, is een meerderheid met die dezelfde mening is toegedaan voldoende. De maximale vorm hiervan is pragmatisme tot het uiterste. Dus vandaag doen we dit, en morgen dat. Die hogere moraal, die je m.i. voor een samenleving nodig hebt, is dan ook onderhevig aan discussie. In het slechste geval vernietigt de samenleving zichzelf dan. Of breekt er totale anarchie uit. Dat kan best evolutionair zijn: het recht van de sterkste overwint? Is dat jou idee van de samenleving dan?

Welke remmen heeft dan een samenleving dan, om leefbaar te blijven? Massa-exploitatie, uitputting van bronnen, onderdrukking van niet toelaatbare gedachten: het is allemaal afhankelijk van wat de meerderheid op dat momen wil?

Aansluitend hierop: waarom leef je dan (met wel doel/nut)?
[...]

Kijk eens een keertje kritisch naar je eigen reacties, zonder de vooringenomenheid dat jouw religie gelijk heeft. Je generaliseert zelf continu, neemt een onterechte slachtofferspositie in, en negeert alles wat moeilijk is omdat het zogenaamd beneden peil is. Schijnbeledigd zijn is geen argument.
Ik was niet beledigd. Meer door je vervelende stijl van reageren geirriteerd.
[quote]

[...]

Dat is een beetje achteraf excuustruzen van die dominee. Als je uit dergelijke boekjes gaat citeren en je hebt een voorgangersrol, dan hoor je wel na te denken over de gevolgen van je uitlatingen en hoe ze in de maatschappij passen.
[/quote
Pavlov reactie. Dit doe je iedere keer.
De man had dan verstandiger moeten zijn en de citaten beter moeten kiezen. En ja, domineegeblaat kan geblaat veroorzaken. Maar zoek dan svp de schuld bij de oorzaak ipv het gevolg: een dominee die beter had moeten weten. Niet net gaan doen alsof de fout pas na de dominee komt.
Mee eens. Al was het citaat wel gepubliceerd in een intern blad. Daar moet je je ook zorgvuldig uitdrukken, maar binnen eigen gelederen worden sommige contexten beter begrepen.
[...]

Ik kan dat met een tegenvraag beantwoorden: kun je ook antwoorden zonder je schijnbeledigd voor te doen of een slachtofferrol in te nemen? Ipv alles te bagatelliseren zodra het van een geloofsgenoot komt?
Ik was niet beledigd. Zie eerdere reactie. Je interpreteert mijn reactie ook (te) negatief. Ik bagatelliseerde niet, maar bracht de kanttekening aan dat er wellicht verkeerd geciteerd was (of uit de context, zoals ds. Vlietstra zelf zegt). Laat onverlet dat de ds. zorgvuldiger had moeten formuleren.
[...]

Toch doen die kerkordes dat andersom wel: proberen hun religieuze geschriften leidend voor iedereen te krijgen. Het is jammer dat ze alleen "inmenging" eenzijdig afwijzen maar niet omgekeerd. Zie het als een land dat een strenge grenscontrole voor inkomende bezoekers heeft (niemand mag er in) maar verwacht dat andere landen wel volledig openstaan voor hun mensen en die met alle egards en uitzonderingen moeten worden behandeld. Zie de weigerambtenaar: niet tevreden met dat homoseksuelen niet in de kerk kunnen trouwen (religieus domein) maar dit ook tegenwerken in het maatschappelijke domein.
Een kerkblad wordt intern uitgegeven. Dus het woord iedereen is je eigen extrapolatie.
[...]

Wat een goede zaak is.

[...]

Godsdienstvrijheid is vaak vrijheid voor de leidende godsdienst geweest, maar niet vrijheid voor anderen. Je argumentatie is niets meer dan claimen "wij hebben oudere rechten en eisen dat we altijd bevoordeeld worden". Het zou beter zijn als de fundamentalisten die dat claimen zich zouden realiseren dat dit soort dingen tweewegverkeer zijn: men kan op meer begrip en respect rekenen als men zelf begrip en respect zou tonen voor andere denkbeelden.
Waarin wordt jij dan beknot door bijv. een weigerambtenaar? Of welke rechten heb jij niet die we met godsdienstvrijheid wel hebben? En wanneer ben je van mening dat de vrijgeden gelijk verdeeld zijn? Totale uitbanning van godsdienstvrijheid uit het publieke domein lijkt me nu geen 'gelijke vrijheden meer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:10:
[...]
De SGP weet anders met 2 zetels aardig wat van hun gelovige standpunten er door te drukken.
Waardoor jij je beperkt voelt? Hoe geef je dan uitvoering aan een democratie ???
Exit SGP? Leve de democratie? Voel je zelf wat de waarde van het woord 'doordrukken is'. Je moet niet op je onderbuik afgaan.

Dat de SGP als stille gedoogpartner binnenhaalt is meer het resultaat van gebrek aan samenwerking in de oppositie, dan dat de SGP nu zo'n megarol speelt in deze coalitie. De coalitie heeft noodgedwongen soms een paar stemmen nodig, die er dan net toe doen. Dit heet democratie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:28:
...
Een onderbouwing op een heilig boek is ook een onderbouwing.
Niet per se.
Als je geen heilig boek hebt, basseer je ook ergens op. Ik weet niet of je eigen intellect nu een betrouwbaardere onderbouwing is dan een boek.
Het boek is sowieso nooit op zich een onderbouwing, maar alleen via de mens/het intellect.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2011 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:28:
[...]

Of breekt er totale anarchie uit. Dat kan best evolutionair zijn: het recht van de sterkste overwint? Is dat jou idee van de samenleving dan?

Welke remmen heeft dan een samenleving dan, om leefbaar te blijven? Massa-exploitatie, uitputting van bronnen, onderdrukking van niet toelaatbare gedachten: het is allemaal afhankelijk van wat de meerderheid op dat momen wil?

Aansluitend hierop: waarom leef je dan (met wel doel/nut)?
Net zoals je niet kloppende post over de oudere papieren van godsdienstvrijheid dan het verbod op discriminatie post je hier willens en wetens onwaarheden.

In dit topic is al vaak genoeg, deels in reactie op posts van jouw hand langsgekomen dat:
[list]• Onze samenleving met wetten en regels, human universals zoals "gij zult niet doden/stelen" het gevolg zijn van evolutie. Onze verboden op moord, diefstal en het stelen van andermans vrouw zijn het gevolg van "survival of the fittest.
• Uitputting van bronnen gebeurd al eeuwen en ook in theocratieen zoals bij de Maya. Sterker nog, het landschap in het Midden Oosten is nogal impoverished vanwege millennia van overexploitatie.
• Evolutie en het baseren van moraliteit op argumenten ipv. dogma doet niet af aan het feit dat je leven nut kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef: waarom leef je dan (met wel doel/nut)?
Ben eigenlijk wel een klein beetje benieuwd naar je eigen antwoord hierop.
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:44:
... het baseren van moraliteit op argumenten...
Waar komen de premissen van die argumenten eigenlijk vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:33:
[...]

Niet per se.

[...]

Het boek is sowieso nooit op zich een onderbouwing, maar alleen via de mens/het intellect.
Uiteraard. Je mening wordt gevormd, en een boek (of wetenschap) spreekt niet zelf, maar het individu an sich. Of je nu wel of niet religieus beinvloedt bent, ik ga er gevoegelijk van uit, dat wat hier opgeschreven wordt door wie dan ook, min of meer het resultaat is van denkwerk. Maar je eigen vernuft als enig uitgangspunt te nemen is wel overmoedig. Iedereen bouwt voort op kennis uit het verleden (of alle deelnemers zouden werkelijk alle het nivo van Einstein hebben :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:48:
.... Maar je eigen vernuft als enig uitgangspunt te nemen is wel overmoedig. ...
Je kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:44:
[...]
Net zoals je niet kloppende post over de oudere papieren van godsdienstvrijheid dan het verbod op discriminatie post je hier willens en wetens onwaarheden.

In dit topic is al vaak genoeg, deels in reactie op posts van jouw hand langsgekomen dat:
[list]• Onze samenleving met wetten en regels, human universals zoals "gij zult niet doden/stelen" het gevolg zijn van evolutie. Onze verboden op moord, diefstal en het stelen van andermans vrouw zijn het gevolg van "survival of the fittest.
• Uitputting van bronnen gebeurd al eeuwen en ook in theocratieen zoals bij de Maya. Sterker nog, het landschap in het Midden Oosten is nogal impoverished vanwege millennia van overexploitatie.
• Evolutie en het baseren van moraliteit op argumenten ipv. dogma doet niet af aan het feit dat je leven nut kan hebben.
Dat antwoord herken ik wel :) Maar geeft voor mij onvoldoende inzicht hoe dan die remmen in de samenleving werken. Jij en ik zijn geen Maya's. En dus is de interpretatie van die normen iets wat nu, in het heden gebeurd. Als daar de meerderheid iedere willekeurige draai aan geven - mits er een meerderheid is - dan is inderdaad - naar een vrij citaat van een eerdere reactie - geen belelemmering om abortus na 24 weken uit te voeren.

Daarbij: ik heb wellicht iets gemist: als "gij zult niet doden/stelen" een gevolg is van evolutie:
a. hoe is dit dan geevolueerd? Alleen redelijke wezens kunnen zoiets opstellen, en onze documentatie dat er in het verleden deze regels waren gaat niet verder terug dan duizenden jaren. Aannames over dit soort ethische regels kun je volgens mij nauwelijks aantonen.
b. als dit geevolueerd zou zijn: waarom kan die niet veranderen in: gij zult doden iedereen die een andere mening heeft? Welke borg/rem is daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Waarom niet? Omdat je dan iets hogers/goddelijks moet erkennen?
Daarmee is je leven ingekadert door het hier en nu? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:31:
[...]

Waardoor jij je beperkt voelt?
De voorbeelden mag je zelf verzinnen....
Exit SGP? Leve de democratie?
Over (bijvoorbeeld) het openen van winkels op zondag kan je een discussie voeren over of het wel of goed is voor de economie, mens en/of maatschappij. Maar op het moment dat er een partij is die roept dat het niet mag omdat het zus en zo staat in een of ander boek, is er verder weinig discussie meer mogelijk.
Dat de SGP als stille gedoogpartner binnenhaalt is meer het resultaat van gebrek aan samenwerking in de oppositie, dan dat de SGP nu zo'n megarol speelt in deze coalitie. De coalitie heeft noodgedwongen soms een paar stemmen nodig, die er dan net toe doen. Dit heet democratie....
En nu heet dit opeens weer democratie, maar in het geval van het ritueel slachten is het geloofje pesten? Waar haal je zo'n 2 maten beker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
begintmeta schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:48:
kdekker schreef: waarom leef je dan (met wel doel/nut)?
Ben eigenlijk wel een klein beetje benieuwd naar je eigen antwoord hierop.
Dat is een beetje de bal terugketsen, maar je vraag is wel terecht. In ieder geval: je handelen staat niet op zich. Je wordt eenmaal beoordeeld door God. Dat schept in ieder geval de beperking dat je er niet op los kan leveren. En er is dan meer dan de horizontale dimensie van je eigen en je zelf. Er is ook nog een stuk (ook als gebod vanuit de Bijbel) als naastenhulp/liefde. Er is wel eerder een thread langsgweest over altruisme, maar dat vind ik zelf nog te 'een-demensionaal, te beperkt tot het hier en nu van je eigen leven'.

Ik vrees dat noch dit forum het geschikte medium hiervoor is, noch mijn antwoord afdoend is. Het hele antwoord is een heel stuk langer. En lastig te verwoorden. Vandaar dat ik het zo kort hou.

Andersom: ik hoor ook graag de motieven van een ander....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:53:
[...]
Daarbij: ik heb wellicht iets gemist: als "gij zult niet doden/stelen" een gevolg is van evolutie:
a. hoe is dit dan geevolueerd? Alleen redelijke wezens kunnen zoiets opstellen, en onze documentatie dat er in het verleden deze regels waren gaat niet verder terug dan duizenden jaren. Aannames over dit soort ethische regels kun je volgens mij nauwelijks aantonen.
Kijk eens om je heen in het dierenrijk, beschouw je alle wezens die je om je heen ziet als redelijke wezens?
Of vind er een masale katten/honden/vogels etc. moordpartijen bij jouw in de buurt plaats?
b. als dit geevolueerd zou zijn: waarom kan die niet veranderen in: gij zult doden iedereen die een andere mening heeft? Welke borg/rem is daarvoor?
Omdat dat zeer waarschijnlijk naar de verkeerde kant doorslaat en alle wezens die er die moraal op na houden snel zullen uitsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PaveloW schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:54:
En nu heet dit opeens weer democratie, maar in het geval van het ritueel slachten is het geloofje pesten? Waar haal je zo'n 2 maten beker?
De meerderheid heeft natuurlijk alleen maar gelijk als ze doen wat je zelf vind. Zo ook het heilige boek of het opperwezen: daar beroep je je op als het overeenkomt met de eigen mening, en geeft daarmee de eigen mening "gewicht". En je kunt dan claimen gediscrimineerd te worden als je zelf discrimineert.

De een noemt het een win-win situatie, de ander hypocriet. Dat laatste ook vooral als het tegenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:53:
[...]

Dat antwoord herken ik wel :) Maar geeft voor mij onvoldoende inzicht hoe dan die remmen in de samenleving werken. Jij en ik zijn geen Maya's. En dus is de interpretatie van die normen iets wat nu, in het heden gebeurd. Als daar de meerderheid iedere willekeurige draai aan geven - mits er een meerderheid is - dan is inderdaad - naar een vrij citaat van een eerdere reactie - geen belelemmering om abortus na 24 weken uit te voeren.
Hier verval je alweer in drogredenen. Zoals je in je volgende alinea post schrijft: we zijn redelijke wezens, vandaar dat we wetten opstellen. Een meerderheid zul je bij redelijke wezens niet krijgen voor "iedere willekeurige draai".

Dat geeft meteen aan hoe "remmen" in de samenleving werken; een samenleving die werkt op basis van argumenten impliceert niet "anything goes", maar beredeneerde regels. Die zijn niet "set in stone", maar kunnen wel bij voortschrijdend inzicht aangepast worden, mits voldoende mensen overtuigd kunnen worden van het feit dat het een verbetering betreft.
Er is legio data.
1. Niet doden binnen de eigen groep is een "human universal", ook bij ongeletterde volkeren.
2. Bij onze naaste verwanten (chimps en bonobos) is doden binnen de eigen groep over het algemeen ook taboe.
3. Bij de meeste zoogdieren is dat ook het geval. Uitzonderingen zijn meestal specifiek, zoals een nieuwe dominante mannetjesleeuw die kinderen verwekt door zijn voorganger doodt, zodat hun moeders sneller vruchtbaar raken zodat hij ze kan bevruchten.

Hoe het is geevolueerd is vrij logisch. In een moorddadige samenleving is gemiddeld genomen de overlevingskans van iedereen laag. Ook de sterkste kan namelijk in een hinderlaag gelokt worden, vergiftigd worden, enz. Het is vanuit een evolutionair standpunt dus stukken beter om geweld aan banden te leggen. Daar profiteert iedereen van, ook de sterksten en aggresiefsten.
Dat kan het soms heel goed. Zoals ik hierboven al in bold benadrukte zijn dit soort regels (ook in onze eigen samenleving) niet universeel. Doden uit zelfverdediging mag bijvoorbeeld. In sommige landen mag je misdadigers doden. En de mens lijkt er erg goed in om in een grote groep met gelijkgestemden groepen anderen aan te vallen. Ook dat is evolutionair goed te begrijpen. Mensen die niet in je directe nabijheid wonen zullen je niet snel in je slaap vermoorden. Geweld tegen hen hoeft dus niet nadelig te zijn voor je fitness. Sterker nog, het kan voordelig zijn door bijv. extra territorium voor je nakomelingen veilig te stellen. In kleinschalige, primitieve samenlevingen is oorlog vaak van een lage intensiteit, niet gericht op het doden van de tegenstander, maar veeleer op het stelen van zijn vrouwen.

Naarmate staten grootschaliger werden lijkt eliminatie belangrijker. Ironisch genoeg is godsdienst vaak als reden gebruikt om mensen op te jutten anderen te vermoorden (denk aan het oude testament, het verschijnsel Jihad, de St. Bartholomeusnacht, de genocide van de Armeniers door de Turken, enz.).

Waar evolutie dus tot een over het algemeen vreedzame samenleving heeft geleid heeft het inderdaad niet tot wereldvrede geleid. De geschiedenis laat echter zien dat we dat laatste ook niet op basis van heilige boeken gaan bereiken. In mijn ogen is het gebruik van ons voortschrijdend inzicht om werkende organen voor oplossing van belangenconflicten te bereiken de beste hoop voor wereldvrede.

Ben ik tenslotte nog steeds benieuwd wat je van het volgende conflict tussen godsdienstvrijheid en godsdienstvrijheid denkt.
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:10:
[...]
En wat mij nu benieuwd is of het kastijden van een homofiel kind ook onder de kerkorde valt? Of, nog interessanter, het kastijden van een kind dat niet naar de kerk wil.

In dat laatste geval zou volgens jouw redenatie godsdienstvrijheid van het kind clashen met die van de ouders (die volgens jou een onder godsdienstvrijheid geborgd recht hebben het kind religieus op te voeden).
edit:
Je opmerking hieronder over het feit dat dierenwelzijn en godsdienstvrijheid van een andere orde zijn vind ik reuze interessant. Tenslotte zijn wij ook dieren. Unieke dieren weliswaar, maar om Robert Foley te citeren, "we are just another unique species" - Alle diersoorten zijn uniek, dus uniciteit is in principe geen goed argument.

Wanneer wordt dierenwelzijn belangrijk genoeg om de godsdienstvrijheid van anderen te beknotten? Zelfbewustzijn? Stel dat er nog Neanderthalers leefden, zouden die dezelfde welzijnsbescherming krijgen als wij? Stel dat afrikaanse mensen (zoals vroeger soms gedacht) een andere diersoort of in ieder geval een andere ondersoort van onze diersoort zouden zijn, wat voor rechten zouden ze dan krijgen? Wat vind je van het idee om aan mensapen een aantal basis-mensenrechten toe te kennen? What about als we intelligente, nette aliens tegenkomen? We zijn minder aan hen verwant dan aan bonobos, zouden we ze meer rechten geven dan bonobos?

[ Voor 10% gewijzigd door Spheroid op 15-11-2011 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:54:
[...]

De voorbeelden mag je zelf verzinnen....

[...]

Over (bijvoorbeeld) het openen van winkels op zondag kan je een discussie voeren over of het wel of goed is voor de economie, mens en/of maatschappij. Maar op het moment dat er een partij is die roept dat het niet mag omdat het zus en zo staat in een of ander boek, is er verder weinig discussie meer mogelijk.

[...]

Ik denk dat het lastig uitleggen is: maar dierenwelzijn en geloofsvrijheid zijn wel zaken van verschillende orde.
Idem koopgedrag en geloofsvrijheid.

Het punt is dat er een 'is-gelijk-teken' staat tussen 'geloof'='een mening'. Dat is maar de helft (of minder) van het verhaal. Geloof (of algemener: religeuziteit, van welke religie) dan ook, beinvloedt je handelen. Ik neem aam dat koopzondagen geen onderdeel zijn van atheisme, of andere religies. Koopzondagen is m.i. voldoen aan de wens van individuen (of dat nu een kleine of grote groep is doet er niet zo heel veel toe). Maar individuele behoeftes zijn van een ander plan dan een omvattend iets als geloofsvrijheid, of vrijheid van meningsuiting.

Ik weet niet of ik nu helder genoeg verwoord, maar de moraal is dat je wel appels met appels en peren met peren moet vergelijken. De individuele behoeften staan op een lagere plek in de pikorde dan universelere, algemene beginselen (die bijv. in de grondwet vastgelegd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:20:
[...]
Hier verval je alweer in drogredenen. Zoals je in je volgende alinea post schrijft: we zijn redelijke wezens, vandaar dat we wetten opstellen. Een meerderheid zul je bij redelijke wezens niet krijgen voor "iedere willekeurige draai".
Maar welke limiet is er aan 'redelijk'? Ik chargeerde door 'ieder willekeurige draai' te noemen, voor veronderstel dat een meerderheid een abortus na 24 weken wil? Waarom is dat redelijk, en geen moord? Van als de limiet geen 24 weken is, waarom zo 1000 weken ook geen limiet kunnen zijn, of 4000 weken (of heet het dan euthenasie, en geen moord meer)?
Dat geeft meteen aan hoe "remmen" in de samenleving werken; een samenleving die werkt op basis van argumenten impliceert niet "anything goes", maar beredeneerde regels. Die zijn niet "set in stone", maar kunnen wel bij voortschrijdend inzicht aangepast worden, mits voldoende mensen overtuigd kunnen worden van het feit dat het een verbetering betreft.
Ik vrees dat jij meer vertrouwen heb dan ik in die remmen. Er zijn heel veel processen in de samenleving die niet volgende redelijkheid gebeuren. Waarom kwam in de vorige eeuw Hitler aan de macht? Of recenter in Irak iemand als Hoessein. Zie ook hoe 'redelijk' de gebeurtenissen in het midden-oosten zijn. Ik geloof er niets van dat een samenleving louter op argumenten werkt. Mijn voorbeelden bewijzen het tegendeel. Een mens heeft z'n hersens (of ze altijd gebruikt worden is punt 2), maar heeft ook z'n emoties. De heer Swaab ten spijt. Er gebeuren genoeg dingen die op basis van vetes, emoties en niet-rationele dingen gebeuren.

Welke rem de ratio ook mag vormen, ze is zeer onbetrouwbaar, omdat al die andere zaken ook een rol spelen.
[...]
Er is legio data.
1. Niet doden binnen de eigen groep is een "human universal", ook bij ongeletterde volkeren.
2. Bij onze naaste verwanten (chimps en bonobos) is doden binnen de eigen groep over het algemeen ook taboe.
3. Bij de meeste zoogdieren is dat ook het geval. Uitzonderingen zijn meestal specifiek, zoals een nieuwe dominante mannetjesleeuw die kinderen verwekt door zijn voorganger doodt, zodat hun moeders sneller vruchtbaar raken zodat hij ze kan bevruchten.

Hoe het is geevolueerd is vrij logisch. In een moorddadige samenleving gemiddeld genomen de overlevingskans van iedereen laag. Ook de sterkste kan namelijk in een hinderlaag gelokt worden, vergiftigd worden, enz. Het is vanuit een evolutionair standpunt dus stukken beter om geweld aan banden te leggen. Daar profiteert iedereen van, ook de sterksten en aggresiefsten.
En kannibalisme dan? En de rivaliteit die er altijd is geweest tussen stammen/volken (allemaal soortgenoten).
En sorry: ik geloof niet dat de mens van een aap afstamt, maar geschapen is door God (net als de aap).
Er zijn ook genoeg zoogdieren die elkaar opeten. Wellicht een andere/kleinere/verante soortgenoot. Maar opeten doen ze elkaar beslist.
[...]

Dat kan het soms heel goed. Zoals ik hierboven al in bold benadrukte zijn dit soort regels (ook in onze eigen samenleving) niet universeel. Doden uit zelfverdediging mag bijvoorbeeld. In sommige landen mag je misdadigers doden. En de mens lijkt er erg goed in om in een grote groep met gelijkgestemden groepen anderen aan te vallen. Ook dat is evolutionair goed te begrijpen. Mensen die niet in je directe nabijheid wonen zullen je niet snel in je slaap vermoorden. Geweld tegen hen hoeft dus niet nadelig te zijn voor je fitness. Sterker nog, het kan voordelig zijn door bijv. extra territorium voor je nakomelingen veilig te stellen. In kleinschalige, primitieve samenlevingen is oorlog vaak van een lage intensiteit, niet gericht op het doden van de tegenstander, maar veeleer op het stelen van zijn vrouwen.

Naarmate staten grootschaliger werden lijkt eliminatie belangrijker. Ironisch genoeg is godsdienst vaak als reden gebruikt om mensen op te jutten anderen te vermoorden (denk aan het oude testament, het verschijnsel Jihad, de St. Bartholomeusnacht, de genocide van de Armeniers door de Turken, enz.).
Dat zegt niets. Er zijn genoeg voorbeelden van a-religieuze zeide die ook aan eliminatie deden (Stalin, Kristall-nacht). De ironie ontgaat me dus.
Waar evolutie dus tot een over het algemeen vreedzame samenleving heeft geleid heeft het inderdaad niet tot wereldvrede geleid. De geschiedenis laat echter zien dat we dat laatste ook niet op basis van heilige boeken gaan bereiken. In mijn ogen is het gebruik van ons voortschrijdend inzicht om werkende organen voor oplossing van belangenconflicten te bereiken de beste hoop voor wereldvrede.
Grofweg kun je stellen dat sinds de middeleeuwen de samenleving minder religieus is geworden, echter het aantal doden door oorlogen (o.a. door uitvinding van allerlei zaken) toegenomen. Er is dus bewijs van het tegendeel dat jij beweert. Zoals je zelf terecht zegt: je spreekt hier voor hoop, maar dit is meer geloof (in een utopie) dan een realistische visie. Meer evolutie, minder geloof en meer vrede is een combinatie die ik niet zie gebeuren. Overigens meer religie en meer vrede ook niet.
[small]Ben ik tenslotte nog steeds benieuwd wat je van het volgende conflict tussen godsdienstvrijheid en godsdienstvrijheid denkt.
[quote]Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:10:
[...]
De kerkorde gaat, zoals het woord al zegt, over wat er binnen de kerk gebeurd. Dat geeft al direct de reikwijdte aan. Iemand die niet naar de kerk gaat (of correcter: geen lid is van een kerk), valt niet onder een kerkorde.

Voor de homo die wel naar de kerk gaat, geldt als eerste dat die persoon, net als alle anderen, eerst mens is. En als zodanig (je naaste liefhebben als jezelf) behandeld hoort te worden. Als mens kan zo'n persoon nooit afgeschreven worden. Dat zijn homofiele geaardheid een wezenlijk onderdeel voor de persoon in kwestie is, doet niets af aan wat de Bijbel er over schrijft. Door de zonde is de gebrokenheid in de wereld gekomen. Die gebrokenheid omvat ook homofilie. Ik erken dat de positie voor homo's in de kerk lastig is. En de kerk lang niet altijd duidelijk is geweest over hoe het gebod tot liefde zich verhoudt tot homos, maar hoe dan ook: je kunt een geaardheid van een individu niet voorrang geven boven de Bijbel (als je deze serieus wilt nemen).

Of die ruimte wordt wel gegeven (maar waarom kleptomanie, pyromanie niet), en je neemt delen van de Bijbel niet serieus, of je neemt de Bijbel serieus, accepteert de homo als medemens/naaste, maar verbied je sexuele omgang met hetzelfde geslacht.
Zoals uitgelegd: dit geval valt niet onder de kerkorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:20:
[...]
Het punt is dat er een 'is-gelijk-teken' staat tussen 'geloof'='een mening'.
En dat is precies wat daar hoort te staan. Geloven is een individuele belevenis, en dus uiteindelijk een mening.
Dat is maar de helft (of minder) van het verhaal. Geloof (of algemener: religeuziteit, van welke religie) dan ook, beinvloedt je handelen. Ik neem aam dat koopzondagen geen onderdeel zijn van atheisme, of andere religies. Koopzondagen is m.i. voldoen aan de wens van individuen (of dat nu een kleine of grote groep is doet er niet zo heel veel toe). Maar individuele behoeftes zijn van een ander plan dan een omvattend iets als geloofsvrijheid, of vrijheid van meningsuiting.
Dus omdat mijn handelen 'slechts' door een mening (die niet uit een boekje, maar uit mijn eigen gezonde verstand) komt zou zijn beinvloedt is deze van minder waarde/gewicht dan die van jou? Dat mag je nog een keer uitleggen graag.
Ik weet niet of ik nu helder genoeg verwoord, maar de moraal is dat je wel appels met appels en peren met peren moet vergelijken. De individuele behoeften staan op een lagere plek in de pikorde dan universelere, algemene beginselen (die bijv. in de grondwet vastgelegd zijn).
Nee, niet echt helder lijkt mij. Universele grondrechten zijn universeel, en dus niet afhankelijk van welke religie dan ook. Is het dan ook zo dat op het moment dat in de grondwet wordt vastgelegd dat alle winkels op zondag open mogen zijn de appel een peer is geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
PaveloW schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:42:
[...]

En dat is precies wat daar hoort te staan. Geloven is een individuele belevenis, en dus uiteindelijk een mening.
Geloof heeft ook betekenis voor hoe je handelt. Niet alleen prive, maar ook publiek. Je kunt geloof niet als een jas uitdoen, en aan de kapstok hangen. Het is verweven met je denken, doen en spreken.
[...]

Dus omdat mijn handelen 'slechts' door een mening (die niet uit een boekje, maar uit mijn eigen gezonde verstand) komt zou zijn beinvloedt is deze van minder waarde/gewicht dan die van jou? Dat mag je nog een keer uitleggen graag.
Jouw handelen is (lijkt me/hoop ik) niet louter het gevolg van een mening. Dan zou je vandaag dit, en morgen dat vinden. Een mening is per definitie veranderlijk. Overtuiging is al dieper, verder gaan, minder beweeglijk. Als je religie uit (het publieke deel) van de samenleving ban, wordt de ene overtuiging ingeruild door een andere. Meningen kun je uitruilen, overtuigingen kun je alleen maar bannen of toestaan.
[...]

Nee, niet echt helder lijkt mij. Universele grondrechten zijn universeel, en dus niet afhankelijk van welke religie dan ook. Is het dan ook zo dat op het moment dat in de grondwet wordt vastgelegd dat alle winkels op zondag open mogen zijn de appel een peer is geworden?
Ja, voor de wet wel. Overigens zit in universeel ook iets als:
- alomvattend
- onveranderlijk

Het recht op kopen op zondag kan m.i. niet zo'n recht worden, want als het ene recht het onrecht wordt voor een ander (degene die die dag niet willen verkopen, moeten dat toch (min of meer verplicht, of ze gaan failliet)). Dus universeel recht en gelijk hele groepen uitsluiten (er zijn ook genoeg niet religieuzen die een dag vrij willen) zijn tegenstrijdige begrippen.

[ Voor 13% gewijzigd door kdekker op 15-11-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:55:
[...]
Geloof heeft ook betekenis voor hoe je handelt. Niet alleen prive, maar ook publiek. Je kunt geloof niet als een jas uitdoen, en aan de kapstok hangen. Het is verweven met je denken, doen en spreken.
En waarom zou dit niet gelden voor mijn mening/overtuiging?
Jouw handelen is (lijkt me/hoop ik) niet louter het gevolg van een mening. Dan zou je vandaag dit, en morgen dat vinden. Een mening is per definitie veranderlijk. Overtuiging is al dieper, verder gaan, minder beweeglijk. Als je religie uit (het publieke deel) van de samenleving ban, wordt de ene overtuiging ingeruild door een andere. Meningen kun je uitruilen, overtuigingen kun je alleen maar bannen of toestaan.
Ik wil helemaal geen overtuigingen bannen, ik vraag alleen waarom jouw mening/overtuiging zwaarder zou wegen dan die van mij?
Ja, voor de wet wel. Overigens zit in universeel ook iets als:
- alomvattend
- onveranderlijk
Dat is inderdaad wat het in een ideale allesomvattende, onveranderlijke wereld zou zijn, daar leven wij echter niet in. Er bestaat niet iets zoals een universele moraal, eentje die altijd en overal geldig is en niet verandert naar omstandigheden....
Het recht op kopen op zondag kan m.i. niet zo'n recht worden, want als het ene recht het onrecht wordt voor een ander (degene die die dag niet willen verkopen, moeten dat toch (min of meer verplicht, of ze gaan failliet)). Dus universeel recht en gelijk hele groepen uitsluiten (er zijn ook genoeg niet religieuzen die een dag vrij willen) zijn tegenstrijdige begrippen.
En dit is dus puur afhankelijk van welke overtuiging je aanhangt, want met hetzelfde gemak kan je bovenstaande een verhaal houden over waarom er wel winkels open moeten op zondag. Enkel en alleen door jouw overtuiging 'geloof' te gaan noemen moet het opeens meer waarde/gewicht krijgen? En als zelfs niet religieuzen een dagje vrij willen, waarom dan niet dinsdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het recht op kopen op zondag kan m.i. niet zo'n recht worden, want als het ene recht het onrecht wordt voor een ander (degene die die dag niet willen verkopen, moeten dat toch (min of meer verplicht, of ze gaan failliet)).
Maar doordat zondag over het algemeen als rustdag wordt afgedwongen, benadeel je hiermee mensen van een ander geloof die bijvoorbeeld zaterdag als rustdag zouden willen hebben. Waarom weegt jouw overtuiging dan zwaarder dan die van een jood of van een atheïst? Iedereen mag 1 rustdag per week hebben, en in mijn opinie moet iedereen zelf kunnen bepalen wanneer dit dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Even tussendoor, de aantijgingen richting Dhr Vlietstra zijn inderdaad zeer overtrokken en lijkt inderdaad een poging tot mediaspektakel.

Hij distantieert zich van elke suggestie tot aanleiding geven tot geweld jegens kinderen en dat hij het boek "pligt der ouders" ''beslist nog niet uit de tijd'' en ''zelfs zeer lezenswaardig'' noemt is volledig uit z'n verband getrokken.

Dat ik vooringenomen ben verexcuseert niet mijn voorbarigheid en een term als oetlul is hier dan ook niet op zijn plaats.

Enige verantwoordelijkheid over waarover een dominee zich publiekelijk uitspreekt is enerzijds gewenst, maar ik geloof ook zeker wel dat hier sprake is van vuurtje stichten door media.

Binnen je eigen vereniging moet dat kunnen, een herenclub moet de mogelijkheid hebben dames in de verening te weren als het binnen de aard van de reden tot vereniging hoort. Probleem met de kerk is dat je er geen opt in hebt (behalve de Jehova's getuige) ben je vanaf je geboorte er lid van, of je met de regels eens bent of niet.

Maar ik doelde meer op dat dit in de (voormalig)hervormde kerk eerder een mogelijkheid zou zijn dan in de (voormalig) gereformeerde. Word nu als 1 beweging zijnde de hervormde en reformatorische principes samengevoegd?
Feit is wel dat godsdienstvrijheid veel oudere papieren heeft dan het (anti-)discriminatie gebeuren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een relatie is tussen kerkverlating en prioriteit voor anti-discriminatie. Het lijkt wel of anti-discriminatie de religie van de toekomst wordt (of al is).
Ik denk niet dat de leeftijd van papieren enig recht verschaft, zelfs niet als onze samenleving grotensdeels is ontstaan en gebaseerd op het Christendom. Norm, moraal en ethiek veranderd met de tijd, maar waar eerder ethische verantwoordelijkheid veelal bij de kerk viel is het nu een pakkie an van de gehele samenleving. Gezien de multi-levensovertuigelijke samenstelling van onze maatschappij mag deze IMO ook niet meer bij 1 kerk liggen. Lijkt me ook niet wenselijk dat een stel Hindu's jou de wetten gaat voorschrijven, toch?

Mensen geven tegenwoordig zelf aan wat zij "goed" of "slecht" vinden en dit vind zijn doorgang naar de politieke partijen. Ik denk niet dat het te maken heeft met een religie van de toekomst maar eerder dat de mens van tegenwoordig meer verantwoordelijkheid heeft over zijn eigen mening, moraal en uitvoering daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:41:
[...]

Maar welke limiet is er aan 'redelijk'? Ik chargeerde door 'ieder willekeurige draai' te noemen, voor veronderstel dat een meerderheid een abortus na 24 weken wil? Waarom is dat redelijk, en geen moord? Van als de limiet geen 24 weken is, waarom zo 1000 weken ook geen limiet kunnen zijn, of 4000 weken (of heet het dan euthenasie, en geen moord meer)?
Voor zover ik begrijp is er geen enkele sprake van legalisatie van abortus na 24 weken. Ik denk niet dat je er snel een meerderheid voor zou kunnen vinden en denk dat het op basis van de huidige inzichten niet redelijk is om de termijn voor abortus te verlengen. Echter, dat is het mooie: stel dat er op een gegeven moment hele goede argumenten komen om het wel te doen, dan kan dat. Dat is het briljante van het systeem! Dus als in een geval blijkt dat het kind houden een vrijwel zekere dood van moeder en kind tot gevolg kan hebben, dan kun je de toepassing van de regels aanpassen en abortus uitvoeren. Als je je op dogma baseert (of dan toch: geextrapoleerd dogma, want er staat niets over abortus in de bijbel bij mijn weten) dan kan dat niet of moeilijker. Daarom is een systeem gebaseerd op redelijkheid superieur aan een systeem gebaseerd op dogma.

Voorbeeld uit de Christian Post om de waarde van flexibiliteit van een systeem gebaseerd op argumenten tegenover een religieus systeem te illustreren:
A 26 year-old mother of three, who asked not to be identified, told Al Jazeera that she could not get treatment for cervical cancer because she was pregnant and nearly died because she could not get an abortion.
http://global.christianpo...ives-say-activists-60425/

Daarbij is een erg belangrijk punt dat het openstaan van de mogelijkheid tot abortus je niet verplicht tot het gebruikmaken van die mogelijkheid. Jij en anderen in dit topic lijken vaak te impliceren dat het loslaten van de bijbel als handvat voor wetgeving zal lijden tot 1.: onderdrukking van gelovigen en 2.: anarchie, bloedvergieten, kannibalisme van babies, satanische rituelen ofzo zal lijden. Dat is simpelweg niet waar. Het loslaten van de bijbel heeft tot een vreedzamere samenleving met meer godsdienstvrijheid geleid.
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:41:
[...]

Ik vrees dat jij meer vertrouwen heb dan ik in die remmen. Er zijn heel veel processen in de samenleving die niet volgende redelijkheid gebeuren. Waarom kwam in de vorige eeuw Hitler aan de macht? Of recenter in Irak iemand als Hoessein. Zie ook hoe 'redelijk' de gebeurtenissen in het midden-oosten zijn. Ik geloof er niets van dat een samenleving louter op argumenten werkt. Mijn voorbeelden bewijzen het tegendeel. Een mens heeft z'n hersens (of ze altijd gebruikt worden is punt 2), maar heeft ook z'n emoties. De heer Swaab ten spijt. Er gebeuren genoeg dingen die op basis van vetes, emoties en niet-rationele dingen gebeuren.
De mens is inderdaad niet rationeel (anders was er bijv. geen religie geweest). Het probleem met je punt is dat emotie en ratio in je hersenen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Er is geen scheiding tussen ratio en emotie. Toch heeft de mens in al zijn emotionaliteit een redelijk vreedzame samenleving ontwikkeld.

Over het Midden Oosten: Dat Israel een apartheidsstaat is en geboycot moet worden ben ik met je eens, maar dat is dan ook geen democratie te noemen (dan zouden ze de vluchtelingen in kampen in libanon, syrie, jordanie etc. toch eerst stemrecht moeten geven).

De arabische lente aan de andere kant lijkt me gebaseerd op begrijpelijke en democratische motieven. Dat het niet allemaal rationeel gaat is begrijpelijk, tenslotte gebruiken de "powers that be" soms wel hele grove middelen. Toch lijkt de arabische lente per saldo een vooruitgang in landen als marokko, tunesie, egypte (tenzij het leger een nieuwe dictatuur opzet) en jordanie. Voor libie, syrie en jemen is het nog te vroeg om een oordeel te vellen natuurlijk, maar per saldo lijkt me de roep van het volk om meer vrijheid ook in die gevallen een rationeel te begrijpen roep.

Dat Hitler een klootzak was ben ik ook met je eens. Maar ook die kwam niet op democratische wijze aan de macht (of je moet het op grote schaal inzetten van knokploegen een democratisch middel vinden).
Welke rem de ratio ook mag vormen, ze is zeer onbetrouwbaar, omdat al die andere zaken ook een rol spelen.
Nee! Een samenleving op zuivere ratio gebaseerd is onmenselijk. Voor een samenleving op ratio gebaseerd zou abortus tot 1000 weken in de huidige toestand van overbevolking bijvoorbeeld zeker te billijken zijn. Tenslotte profiteren er meer mensen dan er nooit leven/gedood worden. Juist die andere zaken, evolutionair verbonden met onze ratio maken ons redelijk en zorgen ervoor dat je niet snel een meerderheid zal vinden voor legalisering van abortus tot 1000 weken.
En kannibalisme dan? En de rivaliteit die er altijd is geweest tussen stammen/volken (allemaal soortgenoten).
Soortgenoten ja. Maar over het algemeen geen groepsgenoten.
En sorry: ik geloof niet dat de mens van een aap afstamt, maar geschapen is door God (net als de aap).
Daar hoef je je niet voor te verontschuldigen, het verandert niets aan de stand van zaken.

In jouw geval heeft god de mens en de mensapen zo geschapen dat ze geen dogma (of een heilig boek) nodig hebben om een versie van "gij zult niet doden" te gehoorzamen. Maar ook in jouw geval blijft buiten kijf staan dat god sadistisch genoeg is om ons en mensapen te voorzien van een van tijd tot tijd de kop op stekende neiging niet-groepsgenoten de hersenen in te slaan.

Wat me wel bevreemd is dat je zo'n god kunt vereren. Tenslotte laat ie blijkbaar ook dieren als bonobos lijden onder Eva's verkeerde keuze (tenslotte praktiseren ze homoseksuele liefde, zijn ze gewelddadig naar niet-groepsgenoten, etc., dus zijn met de zondeval ook geslachtofferd). Als ik serieus van het bestaan van zo iemand overtuigd was zou ik hem verafschuwen.
Er zijn ook genoeg zoogdieren die elkaar opeten. Wellicht een andere/kleinere/verante soortgenoot. Maar opeten doen ze elkaar beslist.
Zoogdieren eten elkaar zeker op. Wij eten ook zoogdieren op. Soms zelfs soortgenoten (het kannibalisme wat je eerder noemde). Soms (maar volgens mij alleen in zeer extreme gevallen) zelfs verwanten (neem bijv. de Donner party die vast kwam te zitten tijdens hun trek naar het Westen).

Bij zoogdieren is het opeten van soortgenoten zeer zeldzaam. Net als het dat bij ons is. Toch gebeurt het soms. Net als dat soms bij ons gebeurd. Zelfs bij christenen (Donner party bijv.).
Dat zegt niets. Er zijn genoeg voorbeelden van a-religieuze zeide die ook aan eliminatie deden (Stalin, Kristall-nacht). De ironie ontgaat me dus.
De ironie is dat religie tegenwoordig een ingredient is van de natuurlijke selectie die op onze soort werkt.

(Overigens was Hitler niet a-religieus, hij was misschien van het standaard christendom afgestapt, maar voelde zich zeker meer verwant met christenen dan met anderen en verafschuwde atheisten; dat is hier en in de mainstream media ook vaak genoeg voorbijgenomen, dus de kristallnacht hier noemen is een zwaktebod. Ten overvloede, zie hier en hier).
Grofweg kun je stellen dat sinds de middeleeuwen de samenleving minder religieus is geworden, echter het aantal doden door oorlogen (o.a. door uitvinding van allerlei zaken) toegenomen. Er is dus bewijs van het tegendeel dat jij beweert. Zoals je zelf terecht zegt: je spreekt hier voor hoop, maar dit is meer geloof (in een utopie) dan een realistische visie. Meer evolutie, minder geloof en meer vrede is een combinatie die ik niet zie gebeuren. Overigens meer religie en meer vrede ook niet.
1. Ontkerkelijking heeft pas in de 20e eeuw serieus toegeslagen. Zelfs nu is het percentage ongelovingen op de wereldbevolking genomen miniem (ik hoorde laatst een schatting van onder de 2%).

2. De gewelddadigheid binnen de samenleving is wél afgenomen. Zo heb ik hier (of in het vorige topic) een keer een vergelijking van moordcijfers in de middeleeuwen en daarna gepost. Dat neemt radicaal af.

3. Het grote aantal doden komt niet alleen door nieuwere techniek (waar ook gelovige oorlogen met grote aantallen doden mee gevochten zijn), maar ook (vooral?) door de enorme bevolkingstoename door betere medische voorzieningen. Er zijn meer mensen, bevolkingsdichtheid is hoger, dus zelfs als we met zwaarden zouden vechten zouden er meer doden vallen. Toch vind ik (en ik vermoed eigenlijk jij ook) dat we niet mensen toegang tot zorg zouden moeten ontzeggen zodat ze vaker natuurlijk doodgaan dan in een oorlog. (Zo lijkt overbevolking zeker ten dele voor bijv. de genocide in Rwanda verantwoordelijk). Ik denk dat we beter de overbevolking met condooms dan met een retourtje middeleeuwen kunnen bestrijden.
Verhaal over kerkorde
Dank voor uitleg :) !

[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 15-11-2011 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is een eerder gedane (en weerlegde) poging om een religieuze mening meerderwaardig te maken.
Opnieuw het proberen op te waarderen van een mening. Je kunt een religieuze mening net zo goed aanpassen (dat gebeurt ook over tijd, want religieuze meningen passen zich aan, zie de slavenhandel), alleen wil je dat niet. Maar dat is het probleem van de onwillige persoon. En net als bij de weigerambtenaar probeert de onwillige persoon het een probleem voor de ander te maken, en vind de religieuze persoon dat deze beschermd moet worden tegen de gevolgen van de mening.

Het is een interessant idee of een religieuze mening minder waard is, doordat deze niet doordacht is maar grotendeels aangeleerd, en door taboes en imprinting wordt doorgegeven vanuit een tijd dat zoiets nog voordelig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Modus47
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Jawel hoor, dat kan je wel. Ten eerste is het je allemaal aangeleerd en dus kan je het (in principe) ook weer afleren. Ten tweede kan jij ook heel goed zonder de jas van Allah. Ten derde zijn er zat gelovigen die die jas uitgedaan hebben en de rest van hun leven ongelovig doorbrengen (ja dat zijn natuurlijk dwalers enzo en mensen die 'de weg kwijt zijn'in jouw ogen, maar niet in die van hun). En ten vierde kunnen alle nietgelovigen ook gewoon leven zonder die jas.

Eerste punt lijkt me het belangrijkste, alleen ben jij veel te bevooroordeeld om het zo te zien. Je weet niet beter, en ik vraag me af a.h.v. je postings of jij er ooit van af zult vallen. Niks mis mee, maar dat is aan een hoop gelovigen ook simpelweg niet besteed denk ik.

Dus ja, geloof is een mening, want niet gebaseerd op onweerlegbare feiten. Ja jij vindt het feiten maar als gelovige ben je meestal niet heel consequent in het toepassen van de logica die daaraan ten grondslag ligt. De meeste 'vóórargumenten' zijn namelijk meestal wel op elke religie toepasbaar. Alleen hebben die ineens alleen meerwaarde wanneer het om het eigen aangehangen geloof gaat.

-edit
en zie ook de posting van gambieter hierboven, over veranderende 'feiten' van religieuze aard.

[ Voor 3% gewijzigd door Modus47 op 15-11-2011 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:54:
... Waarom niet? Omdat je dan iets hogers/goddelijks moet erkennen?
...
Nee, omdat het onmogelijk is. Volgens mij dan, maar wellicht kan je uitleggen hoe het anders kan.
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 12:58:
...Dat is een beetje de bal terugketsen, maar je vraag is wel terecht. In ieder geval: je handelen staat niet op zich. Je wordt eenmaal beoordeeld door God. Dat schept in ieder geval de beperking dat je er niet op los kan leveren. En er is dan meer dan de horizontale dimensie van je eigen en je zelf. Er is ook nog een stuk (ook als gebod vanuit de Bijbel) als naastenhulp/liefde. Er is wel eerder een thread langsgweest over altruisme, maar dat vind ik zelf nog te 'een-demensionaal, te beperkt tot het hier en nu van je eigen leven'.
...
Maak jij die dingen zinvol of zijn ze zinvol. in het laatste geval: waarom en hoe kan je dat weten? Verder lijkt me de beperking er niet op los te leven er met of zonder god wel of niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 14:26:
[...]

[...]
De mens is inderdaad niet rationeel (anders was er bijv. geen religie geweest). Het probleem met je punt is dat emotie en ratio in je hersenen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Er is geen scheiding tussen ratio en emotie. Toch heeft de mens in al zijn emotionaliteit een redelijk vreedzame samenleving ontwikkeld.

Over het Midden Oosten: Dat Israel een apartheidsstaat is en geboycot moet worden ben ik met je eens, maar dat is dan ook geen democratie te noemen (dan zouden ze de vluchtelingen in kampen in libanon, syrie, jordanie etc. toch eerst stemrecht moeten geven).

De arabische lente aan de andere kant lijkt me gebaseerd op begrijpelijke en democratische motieven. Dat het niet allemaal rationeel gaat is begrijpelijk, tenslotte gebruiken de "powers that be" soms wel hele grove middelen. Toch lijkt de arabische lente per saldo een vooruitgang in landen als marokko, tunesie, egypte (tenzij het leger een nieuwe dictatuur opzet) en jordanie. Voor libie, syrie en jemen is het nog te vroeg om een oordeel te vellen natuurlijk, maar per saldo lijkt me de roep van het volk om meer vrijheid ook in die gevallen een rationeel te begrijpen roep.

Dat Hitler een klootzak was ben ik ook met je eens. Maar ook die kwam niet op democratische wijze aan de macht (of je moet het op grote schaal inzetten van knokploegen een democratisch middel vinden).

[...]
Wat je nu schrijft over Israel heb ik niet gezegd, en is zelfs in strijd met wat ik bedoelde.
  • die Arabische lente is een behoorlijke verslechtering van de positie van bijv. Christenen. Dat is dus geen begin van democratie, maar begin van onderdrukking. Delen van het volk kunnen op die manier niet hun stem laten horen. Dat is tegen de principes van de democratie.
  • Ik begrijp eerlijk niet hoe je Israel zo negatief afschilderd t.o.v. van de rest. De leefomstandigheden (bijv vrijheid van meningsuiting) zijn in de meeste/alle omliggende landen fors slechter. Het democratisch gehalte in Israel steekt met kop en schouder boven die van de omliggende landen uit. Het bestaan van de vluchtelingen kampen heeft meer te maken met het bewust in stand houden ervan door de Arabische buurlanden (prima propaganda) dan dat Israel dat veroorzaakt. De materie is veel complexer dan dat ze in een paar zinnen uitgelegd kan worden, maar je moet volgens mij wel een zeer vooringenomen standpunt hebben, om reeel te achten dat je alle Palestijnen (wat eigenlijk een mix aan Jordaniers etc zijn) naar Israel te sturen. Dat betekent exit Israel, en effectief einde van het VN mandaat wat ze in 1948 kregen. Ik geloof niet dat je een 2e staat op aarde vind die zoiet vrijwillig zou doen.
  • de vergelijking met een apartheidsstaat is volkomen onterecht. Alleen in Israel hebben en Arabieren alle democratische rechten. In alle andere omliggende Arabische landen hebben Joden geen rechten, of vindt zelfs uitroeiing plaats van de Joden die er nog zijn. Alleen als deze zich muisstil houden, worden ze gedoogd (Irak, Turkije). Je draait de feiten dus faliekant om.
  • Geweld in de Arabische landen eufemistisch aanloopproblemen van de democratie? Ben je niet selectief?
  • Om nu de Arabische lente het begin van democratie te noemen, lijkt me meer een wens van de westerse wereld dan de realiteit. Bij het wegvallen van sterke dictatoriale moorddadige leiders onstaat er een vacuum, dat niet perse democratie op hoeft te leveren. De Arabische cultuur van clans en stammen zal eerder een andere vorm van dictatuur opleveren, met wellicht een paar (meer) democratische elementen. Voor Egypte levert de lente in ieder geval al een gespannen verhouding op met Israel. Je hoeft niet helderziend te zijn dat Israel in een eventuele apocalyps in het Midden Oosten een rol van betekenis zal spelen (met Iran).
  • Hitler kwam in de jaren dertig democratisch aan de macht (niet door bijv. een staatsgreep). Toen hij de meerderheid had, werd het wel een dictatuur. Die knokploegen kwamen pas eind jaren dertig (als ik m'n geschiedenislessen goed herinner). De Kristallnacht noemde ik omdat jij de Bartolomeusnacht noemde. De kristallnacht was een zwaar antisemitische uiting, die meer doden opleverde dan de Bartolomeusnacht een paar eeuwen eerder.
  • Het lijkt me iets te simpel om Hitler niet a-religieus te noemen. Als heden ten dage de meerderheid van de wereld religieus is (of beter: niet atheistisch) is het helemaal vanzelfsprekend dat ruim 70 jaar geleden bijna iedereen (vage) religieuze wortels had. Daarmee is Hitlers geweld niet religieus getint (eerder meer met oergodsdiensten). En ook kun je niet zeggen dat atheisten vreedzamer zijn. Daarvoor is hun aandeel op de wereldbevolking te klein om er zinnige uitspraken over te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
kdekker schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:30:
... Hitler kwam in de jaren dertig democratisch aan de macht ...

Het beleid van Brüning en Von Papen (en de hele toestand in de republiek) was al niet heel democratisch en als je de geschiedenis van het aannemen van het Ermächtigungsgesetz ziet en de verkiezingen van '32 en vooral '33... niet democratisch.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 16-11-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[quote]kdekker schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:30:
• die Arabische lente is een behoorlijke verslechtering van de positie van bijv. Christenen. Dat is dus geen begin van democratie, maar begin van onderdrukking. Delen van het volk kunnen op die manier niet hun stem laten horen. Dat is tegen de principes van de democratie.

Alhoewel ik inderdaad denk dat dit geen voordeel voor de christenen in die regio's gaat opleveren, toon je hier wel weer een heel selectieve visie over hoe democratie zou moeten werken: als de meerderheid tegen jouw visie is, moet je uitzonderingen krijgen, als de meerderheid het met je eens is, dan zijn uitzonderingen niet toegestaan. Bij de weigerambtenaar of ritueel slachten wens je een volledige uitzondering en bescherming, maar bij abortus of euthanasie wens je een algemeen verbod en heeft de minderheid het maar te slikken. Dat is erg selectief redeneren, puur vanuit je eigen standpunt, en het selectief claimen van wat democratie zou moeten doen afhankelijk van jouw mening.

De principes van democratie inzetten betekent dan ook accepteren dat je jouw zin niet krijgt. En die redenering kan je niet omkeren: bij euthanasie en abortus is het geen verplichting er gebruik van te maken (de minderheid is beschermd), maar de meerderheid kan wel doen wat zij het beste vind zonder geblokkeerd te worden door de minderheid.
• Ik begrijp eerlijk niet hoe je Israel zo negatief afschilderd t.o.v. van de rest. De leefomstandigheden (bijv vrijheid van meningsuiting) zijn in de meeste/alle omliggende landen fors slechter. Het democratisch gehalte in Israel steekt met kop en schouder boven die van de omliggende landen uit.
De rechtsstaat echter niet. Vraag Vanunu maar, of die ex-militair die recent veroordeeld werd voor het openbaar maken van praktijken van het Israelische leger. Vergeet het staatsterrorisme tegen Palestijnen niet, de moordaanslagen op Hamas-leden, of de versnelde kolonisatie- en etnische zuivering van Oost-Jeruzalem. Israel is net zo erg als de omringende landen, het is ook op geen enkele manier beter dan de rest. Welvaart uitgezonderd, maar ook daar speelt de Amerikaanse steun flink mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Netjes onderbouwd.

Het verschil in houding t.o.v. Israel/Palestina kwestie is echter niet meer rationeel te onderbouwen zonder beide partijen te beschuldigen van onnodig kwaad, vinger wijzen kan naar allerlei kanten maar feitelijk heeft het westen een grove en arrogante fout gemaak met het mandaat. Het meest simpele feit is gewoon dat je na 2000 jaar niet eventjes een land mag leegruimen tbv de nazaten van oude bewoners ten koste van de huidige.

Alle ingredienten voor een 50-jarig conflict bijelkaar rapen en in 1 plan stoppen...wat dachten de VN uit die tijd wel niet?

Hitler is strikt genomen via democratische weg aan de macht gekomen, zij het niet dat de sentimenten van het volk op populistische wijze misbruikt werd (waar kennen we dat van?) via propaganda, keek je dan nog niet zijn kant op dan stond er bij de stembus wel een bruinhemd of 2 om je even duidelijk te maken dat op hem stemmen je een veel gezondere gelaatsuitdrukking liet behouden die middag.

Edit: als reactie op Kdekkers laatste post bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:13:
Hitler is strikt genomen via democratische weg aan de macht gekomen
Dan moet je toch maar even gaan opzoeken hoe het gebeurde ;) .

Twee quotes van Wiki:
Because of the difficulties of forming a stable and effective government, two influential politicians, Franz von Papen and Alfred Hugenberg , as well as a number
of industrialists and businessmen, including Hjalmar Schacht and Fritz Thyssen, wrote to Hindenburg, urging him to appoint Hitler as leader of a government
"independent from parliamentary parties" which could turn into a movement that would "enrapture millions of people." [132] [133]
As chancellor, Hitler worked against attempts by his political opponents to build a majority government.
Helemaal kosjer was het niet (drumroll ;) ).

[ Voor 56% gewijzigd door gambieter op 16-11-2011 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
vlaaing peerd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:13:
...
Hitler is strikt genomen via democratische weg aan de macht gekomen

dat is om meerdere redenen niet echt waar, alleen al als je ziet dat voor het aannemen Ermächtigungsgesetz een hele parlementsfractie en nog diverse andere leden gevlucht, onrechtmatig gearresteerd of vermoord was, en ook de huisregels wat waren aangepast (en sowieso niet goed vrije stemmingen mogelijk waren door de wel-aanwezigen)...

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 16-11-2011 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
kdekker schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:30:
[...]

Wat je nu schrijft over Israel heb ik niet gezegd, en is zelfs in strijd met wat ik bedoelde.
Dat bevreemd me ten zeerste. (Dat meen ik serieus; zelfs als je een verwantschap voelt met het Israelische volk op basis van geloof moet je toch inzien dat de wijze waarop ze zich gedragen meer in strijd is met internationale regels dan in het geval van andere landen die we wel boycotten).
[q]• die Arabische lente is een behoorlijke verslechtering van de positie van bijv. Christenen. Dat is dus geen begin van democratie, maar begin van onderdrukking. Delen van het volk kunnen op die manier niet hun stem laten horen. Dat is tegen de principes van de democratie.? Er zijn zojuist toch verkiezingen geweest in Tunesie? De Marrokaanse grondwet is toch veranderd waarbij de macht van de monarch is ingeperkt? De koning van Jordanie heeft de premier opdracht gegeven hervormingen te ontwerpen.In Egypte voelen de kopten zich gediscrimineerd. Dat is inderdaad een slechte zaak. Maar dat is geen verandering. Ze werden tijdens het bewind van Mubarak ook gediscrimineerd (neem bijv. het volkomen nutteloze slachten van al hun varkens). In principe worden die landen allemaal democratischer. Dat de meerderheid misschien voor islamitische partijen stemt is hun zaak. In Nederland zit het CDA in de regering; die partij beperkt mijn vrijheid, maar toch is dat niet per se in strijd met democratische principes.

Ik snap dus niet hoe je meer inspraak van burgers in strijd kunt vinden met democratische principes en vermoed dat je uitspraak vooral gebaseerd is op het feit dat velen daar ideeen hebben die jou niet zinnen.
[q]• Ik begrijp eerlijk niet hoe je Israel zo negatief afschilderd t.o.v. van de rest.Kom op zeg. Lees je de krant wel eens?
De leefomstandigheden (bijv vrijheid van meningsuiting) zijn in de meeste/alle omliggende landen fors slechter.
De leefomstandigheden van een zeer selecte groep mensen. Die leefomstandigheden zijn bereikt ten koste van de oorspronkelijke bewoners van het gebied en ook nog op basis van wat in het westen tegenwoordig als ongeoorloofde (staats)steun zou kwalificeren.
Het democratisch gehalte in Israel steekt met kop en schouder boven die van de omliggende landen uit.
Onzin. Het uiten van meningen in strijd met de ideeen van reactionairen is gevaarlijk. Zo kan je bij het zeggen van de regering onwelgevallige dingen zelfs je staatsburgerschap kwijtraken. Om over het vastzetten van (ook joodse) politieke gevangenen maar te zwijgen.
Het bestaan van de vluchtelingen kampen heeft meer te maken met het bewust in stand houden ervan door de Arabische buurlanden (prima propaganda) dan dat Israel dat veroorzaakt.
Nou breekt mijn klomp! Hoe komen die lui daar in de first place? Omdat Israel na 1948 grotendeels etnisch gezuiverd is door het joodse volksdeel.
De materie is veel complexer dan dat ze in een paar zinnen uitgelegd kan worden, maar je moet volgens mij wel een zeer vooringenomen standpunt hebben, om reeel te achten dat je alle Palestijnen (wat eigenlijk een mix aan Jordaniers etc zijn) naar Israel te sturen. Dat betekent exit Israel, en effectief einde van het VN mandaat wat ze in 1948 kregen.
Mensen die in 1948 in het grondgebied van het huidige Israel wonen en hun nakomelingen hebben imo het recht op terugkeer, zeker gezien het feit dat ze door de landen waarin ze nu verblijven niet als burgers geaccepteerd worden. Dat dat niet zo netjes is van arabische landen is 1 ding, maar gezien de samenstelling van onze regering (en haar keuze van gedoogpartner) zou het je niet moeten verbazen dat staten dat doen.

Het zou imo niet het einde van de staat Israel betekenen, alleen dat de bevolking heterogener wordt. Bij verkiezingen zal Likud/Kadima dan misschien in een coalitie met Hamas plaats moeten nemen. Dat vinden ze misschien niet fijn, maar samenwerking tussen die twee in een "Rainbow Nation" lijkt me de enige reeele weg naar vrede.

Dat de VN ze een mandaat gegeven heeft is aardig, maar het mandaat dat ze kregen was heel anders (neem bijv. alleen al de geplande grenzen) dan de invulling die ze eraan geven. De geldigheid van dat mandaat is dus door en henzelf en de arabieren in woord en daad verworpen. Dat lijkt me dan ook geen goede basis (meer) voor een discussie?
Ik geloof niet dat je een 2e staat op aarde vind die zoiet vrijwillig zou doen.
Die mensen zijn weggejaagd door de prille staat Israel. Israel is het enige land dat verantwoordelijk is voor hun status als vluchteling. Dat de arabische landen ze ook niet humaan behandelen is jammer, maar doet daar niets aan af. Israel heeft dus de verantwoordelijkheid ze terug te nemen.

Wij sturen ook vluchtelingen terug naar landen die "veilig" (vooral de definitie van Verdonk was daarbij erg ruim) zijn. Waarom kunnen deze vluchtelingen niet terug? Het is er veiliger dan sommige landen waar vluchtelingen wel naar teruggestuurd worden. Zolang Israel ze niet terug laat keren pleegt het dus een vorm van etnische zuivering.
[q]• de vergelijking met een apartheidsstaat is volkomen onterecht. Alleen in Israel hebben en Arabieren alle democratische rechten. In alle andere omliggende Arabische landen hebben Joden geen rechten, of vindt zelfs uitroeiing plaats van de Joden die er nog zijn. Alleen als deze zich muisstil houden, worden ze gedoogd (Irak, Turkije). Je draait de feiten dus faliekant om.Dat doe ik imo niet. We komen nu namelijk weer uit op de vluchtelingenkwestie. Die mensen hebben geen enkele andere optie dan terug te keren naar Israel, maar dat laat Israel niet toe. Toch is dat land het enige land waar ze aanspraak kunnen maken op staatsburgerschap. Dat is het land dat ze democratische rechen zou moeten geven.
In the aftermath of the 1948 war, British Mandate of Palestine was de facto divided into three parts: the State of Israel, the Jordanian-held West Bank, and the Egyptian-held Gaza Strip. (Jordan had been separated from the mandatory area several years earlier.) Of the estimated 950,000 Arabs that lived in the territory that became Israel before the war,[21] over 80% left. While it is disputed how many fled or were expelled; some 156,000 remained.[22]
Zo kan ik het ook natuurlijk. Zolang ze een minderheid vormen kun je ze best rechten geven. Zouden de Israeli's ook zo sportief zijn om de nakomelingen van degenen die vluchtten dezelfde rechten te geven? Ik vrees van niet. Zolang dat het geval is komt de vergelijking met een apartheidsstaat imo goed overeen.

Daarbij hanteert Israel nog een aantal gemene trucs voor mensen die wel vluchtten, maar binnen het grondgebied van de staat Israel bleven. Die lui zijn present absentee gemaakt. Hun bezittingen zijn door de staat afgepakt.
Present absentees are not permitted to live in the homes they were expelled from, even if they live in the same area, the property still exists, and they can show that they own it. They are regarded as absent by the Israeli government because they left their homes, even if they did not intend to leave them for more than a few days, and even if they did so involuntarily.[2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Present_absentee

Verder voelen de arabieren zich niet gelijk behandeld, in tegenstelling tot wat jij suggereert.
Many Arab citizens feel that the state, as well as society at large, not only actively limits them to second-class citizenship, but treats them as enemies, impacting their perception of the de jure versus de facto quality of their citizenship.[151] The joint document The Future Vision of the Palestinian Arabs in Israel, asserts: "Defining the Israeli State as a Jewish State and exploiting democracy in the service of its Jewishness excludes us, and creates tension between us and the nature and essence of the State." The document explains that by definition the "Jewish State" concept is based on ethnically preferential treatment towards Jews enshrined in immigration (the Law of Return) and land policy (the Jewish National Fund), and calls for the establishment of minority rights protections enforced by an independent anti-discrimination commission.[152]
http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_citizens_of_Israel Je uitspraken zijn dus op zijn zachtst gezegd kort door de bocht.

Daarbij vind ik ook de behandeling van de palestijnen in de bezette gebieden bij dit punt horen. Palestijnen in de bezette gebieden leven gescheiden van (de facto illegale) joodse bewoners van die bezette gebieden, moeten soms zelfs gescheiden wegen gebruiken enz. Ze hebben per saldo stukken minder rechten dan de illegale joodse bewoners van de bezette gebieden.

Hoezo geen apartheidsstaat?

De situatie in andere landen is in principe niet op mijn karakterisering van Israel van toepassing, maar imo zet je zeker in het geval van Turkije een karikatuur neer.
[q]kdekker schreef op woensdag 16 november 2011 @ 10:30:

• Geweld in de Arabische landen eufemistisch aanloopproblemen van de democratie? Ben je niet selectief?Hoe is democratie hier, in Frankrijk, in de VS, enz. bereikt? Niet zonder bloedvergieten. En met enkele valse starten. Dat het in de Arabische wereld ook niet van een leien dakje gaat zou niet verbazingwekkend hoeven zijn toch?
[q]• Om nu de Arabische lente het begin van democratie te noemen, lijkt me meer een wens van de westerse wereld dan de realiteit. Bij het wegvallen van sterke dictatoriale moorddadige leiders onstaat er een vacuum, dat niet perse democratie op hoeft te leveren. De Arabische cultuur van clans en stammen zal eerder een andere vorm van dictatuur opleveren, met wellicht een paar (meer) democratische elementen.Dat is inderdaad een mogelijkheid en die mogelijkheid beangstigt. Echter, er zijn ook islamitische landen waar democratie wel werkt, zoals in Turkije. Democratie is een kwetsbaar systeem, niet alleen in de arabische wereld. De laatste Europese dictaturen zijn ook niet heel lang geleden gevallen (denk aan Spanje, Portugal, Griekenland, het Oostblok) en na de invoering van democratie vonden nog een aantal pogingen tot staatsgreep plaats.

Oftewel, ik ben het met je eens dat de huidige ontwikkelingen niet met zekerheid tot de invoering van democratieen zullen leiden. Het vervelende is echter dat zonder dit soort burgeroorlogen er sowieso geen democratie zal komen, dus dat dit imo helaas een noodzakelijk kwaad is.
Voor Egypte levert de lente in ieder geval al een gespannen verhouding op met Israel.
Ook tussen democratieen kunnen belangenconflicten bestaan. Gezien de houding van Israel verbaasd het me dat er niet meer staten zijn (waaronder Nederland) die er een gespannen verhouding met Israel op nahouden.
Je hoeft niet helderziend te zijn dat Israel in een eventuele apocalyps in het Midden Oosten een rol van betekenis zal spelen (met Iran).
Seriously? :o :X

Laat me je geruststellen. Er komt geen apocalyps. Jezus heeft al aangetoond dat de apocapyptische passages uit de bijbel onzin zijn te stellen dat de Apocalyps tijdens de levens van mensen uit zijn gehoor plaats zou vinden. Op basis van waanideeen politiek gaan bedrijven lijkt me geen goede ontwikkeling.

offtopic:
Ergens hoop ik dat er snel een derde tempel in Jeruzalem gebouwd wordt en daarin een koe wordt geofferd. Daarna zal er, net als bij de voorspellingen van Camping, niets gebeuren. Het is natuurlijk wel aardig dat veel Evangelicals (zeker in de VS) dan tot de conclusie komen dat hun onverdraagzame liefdeloze wereldbeeld op rare interpretaties van een aantoonbaar onjuist boek gebaseerd zijn.

[q]• Hitler kwam in de jaren dertig democratisch aan de macht (niet door bijv. een staatsgreep).Hij werd verkozen ja, maar democratisch kun je het niet noemen imo.
Die knokploegen kwamen pas eind jaren dertig (als ik m'n geschiedenislessen goed herinner).
Die herinner je je niet goed.
Leden van de SA werden 'Bruinhemden' genoemd, naar de kleur van hun uniformen. Aan hun bovenarm droegen zij een rode band met een hakenkruis (swastika). In de jaren '20 en begin jaren '30 oefende de SA een ware straatterreur uit. De SA-mannen bestormden joodse winkels, verstoorden communistische en sociaaldemocratische partijvergaderingen en intimideerden mensen. Zowel de communisten en socialisten als rivaliserende rechtse groeperingen bezaten hun eigen paramilitaire vleugels met wie de SA graag de confrontatie aanging. Dit liep uit op zware mishandeling en zo nu en dan ook moord. Het conservatieve justitiële apparaat van Beieren stond echter relatief welwillend tegenover de SA en trachtte hen zoveel mogelijk te ontzien. Dit stond in schril contrast met de harde straffen waarop communistische relschoppers konden rekenen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sturmabteilung
De Kristallnacht noemde ik omdat jij de Bartolomeusnacht noemde. De kristallnacht was een zwaar antisemitische uiting, die meer doden opleverde dan de Bartolomeusnacht een paar eeuwen eerder.
Ik zie niet in hoe het aantal doden relevant is? Dat het anti-semitisch was zijn we eens.
• Het lijkt me iets te simpel om Hitler niet a-religieus te noemen. Als heden ten dage de meerderheid van de wereld religieus is (of beter: niet atheistisch) is het helemaal vanzelfsprekend dat ruim 70 jaar geleden bijna iedereen (vage) religieuze wortels had. Daarmee is Hitlers geweld niet religieus getint (eerder meer met oergodsdiensten).
Dat is een zeer tendentieuze stelling.
[list]• Het is uit zijn eigen schrijfsels en uitspraken duidelijk dat ie religie belangrijk vindt (alleen dat georganiseerde religie hem soms tegenstaat, dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat georganiseerde religies het soms met hem oneens waren).
• Het is uit zijn eigen schrijfsels en uitspraken duidelijk dat ie atheisme verafschuwd.
Hoe je hem dan toch a-religieus kan zien is mij een raadsel.

[ Voor 124% gewijzigd door Spheroid op 16-11-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Urk-houdt-vast-weigerambtenaren.html Je vraagt je af of die lui niet een onafhankelijke staat kunnen worden, desnoods een eilandenrijk samen met de ex-Antillen die ook moeite met de Nederlandse wet hebben :? .

Een legaal homohuwelijk betekent niet dat je zelf homo moet worden en met iemand van het gelijke geslacht moet trouwen; wat is het probleem anderen in staat te stellen dat wel te doen. Het christendom claimt tenslotte dat vleselijke liefde binnen het huwelijk thuishoort. Dan moet je iedereen toch in staat stellen aan zijn primaire fysiologische behoeften te kunnen voldoen :? .

* Spheroid vindt het hele gedoe oprecht vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op woensdag 16 november 2011 @ 15:34:
http://www.nu.nl/binnenla...ast-weigerambtenaren.html Je vraagt je af of die lui niet een onafhankelijke staat kunnen worden, desnoods een eilandenrijk samen met de ex-Antillen die ook moeite met de Nederlandse wet hebben :? .
Tja, ze willen zich alleen aan de wet houden als het ze zo uitkomt. Dat is wat me ook tegenstaat aan de redeneringen over hoe democratie hoort te werken die kdekker hier verschillende keren heeft uitgesproken.

Vroeger probeerden de protestanten katholieken uit te sluiten van functies omdat ze een hogere trouw zouden hebben gezworen aan de paus, maar de protestanten die zo onredelijk zijn, doen juist wat ze anderen verweten.

Maar goed, voor weigerambtenaren is er een apart topic: De weigerambtenaar blijft voorlopig bestaan ;) .

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 16-11-2011 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Spheroid schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:20:
[...]

[edit]Je opmerking hieronder over het feit dat dierenwelzijn en godsdienstvrijheid van een andere orde zijn vind ik reuze interessant. Tenslotte zijn wij ook dieren. Unieke dieren weliswaar, maar om Robert Foley te citeren, "we are just another unique species" - Alle diersoorten zijn uniek, dus uniciteit is in principe geen goed argument.
Lijkt me een beetje overdadige post. Niet dat ik de mens nu het meest geweldige wezen vind, maar ik vind dat we algemeen mogen aannemen dat we als mens wel een unieke positie op het wereldtoneel innemen. We zijn als geen ander wezen hier in staat om onze omgeving aan ons gerief aan te passen en juist daarom schept dat verhoogde verantwoordelijkheid over ons doen en laten op de blauwe bal.

Meneer Foley ten spijt, we nemen een unieke rol in en dat geeft genoeg reden om ons handelen anders te beoordelen dan dat we voor dieren doen, waar we zaken als bv instinctief gedrag bij dieren niet als onethisch beschouwen, maar voor de mens weer wel mogen doen.

Helaas halen we op veel vlakken al duizenden jaren niet de bij onze ontwikkeling horende ethiek, maar da's een ander verhaal. Alhoewel... religies hebben inderdaad grote vinger in de pap bij het overtreden ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
vlaaing peerd schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:08:
[...]

Lijkt me een beetje overdadige post. Niet dat ik de mens nu het meest geweldige wezen vind, maar ik vind dat we algemeen mogen aannemen dat we als mens wel een unieke positie op het wereldtoneel innemen. We zijn als geen ander wezen hier in staat om onze omgeving aan ons gerief aan te passen en juist daarom schept dat verhoogde verantwoordelijkheid over ons doen en laten op de blauwe bal.
Dat is nogal antropocentrisch gesteld. En ik denk dat je kunstmatig een onterecht onderscheid maakt. Eigenlijk doen alle levende wezens aan "niche construction". Ieder organisme beinvloed de omgeving niet-menselijke organismen zijn verantwoordelijk geweest voor de onherroepelijke verandering van levensomstandigheden op onze hele planeet. Neem primitieve planten, die het giftige zuurstof in zulke enorme mate uitstootten dat onze atmosfeer voor altijd veranderd is. Sterker nog, die planten hebben zo'n enorme invloed op leefomstandigheden gehad, dat wij afhankelijk zijn van zuurstof voor ons functioneren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Oxygenation_Event.

Of neem regenwormen. De bodem is eigenlijk een heel vijandige omgeving voor ze om in te leven, maar door hun eigen consumptie en uitscheiding passen ze de bodemgesteldheid aan, waardoor de omgeving beter voor ze geschikt is. http://en.wikipedia.org/wiki/Niche_construction Daarmee beinvloeden ze ook de productiviteit van bijvoorbeeld onze landbouw.
Meneer Foley ten spijt, we nemen een unieke rol in en dat geeft genoeg reden om ons handelen anders te beoordelen dan dat we voor dieren doen, waar we zaken als bv instinctief gedrag bij dieren niet als onethisch beschouwen, maar voor de mens weer wel mogen doen.
True, dieren zijn absoluut niet identiek aan mensen. Maar qua onze behandeling van ze is er imo reden om ze gelijker te behandelen. Veel dieren hebben zelfbewustzijn en zijn cultuurdragers bijvoorbeeld. Er is imo geen goed argument om ze als ondergeschikt te behandelen.
Helaas halen we op veel vlakken al duizenden jaren niet de bij onze ontwikkeling horende ethiek, maar da's een ander verhaal. Alhoewel... religies hebben inderdaad grote vinger in de pap bij het overtreden ervan.
Aan de andere kant lopen sommige oosterse religies qua standpunt over dierenwelzijn voor op westerse religies en seculieren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Spheroid schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:50:
Dat is nogal antropocentrisch gesteld. En ik denk dat je kunstmatig een onterecht onderscheid maakt.
Lijkt me niet. Ten eerste hebben mensen veel meer theory of mind dan andere soorten.

Ten tweede komen biologische processen (emoties/gevoelens/etc) bij de mens tot uiting na vorming door cultuur. Het is dus niet zo dat biologische processen bij dieren zomaar kunnen worden geëxtrapoleerd naar de mens. Dingen krijgen bij de mens vaak hun betekenis pas in relatie tot andere mensen. De denkwereld van de mens wordt dus gevormd door de interacties met andere mensen.
Voorbeeld: trouwen. Aan paarvorming bij mensen liggen biologische en chemische processen ten grondslag, echter krijgt het fenomeen "trouwen" pas betekenis door interacties met andere mensen.
Bij andere soorten is dit in vergelijking met mensen volgens mij nauwelijks het geval. Dit is dus een fundamenteel onderscheid tussen de mens en andere soorten.
True, dieren zijn absoluut niet identiek aan mensen. Maar qua onze behandeling van ze is er imo reden om ze gelijker te behandelen. Veel dieren hebben zelfbewustzijn en zijn cultuurdragers bijvoorbeeld. Er is imo geen goed argument om ze als ondergeschikt te behandelen.
Misschien niet als ondergeschikt, maar de mens is niet gelijk aan andere dieren aangezien de mens gevormd wordt door de sociale interacties met andere mensen.
Spheroid schreef op woensdag 16 november 2011 @ 11:35:
Laat me je geruststellen. Er komt geen apocalyps. Jezus heeft al aangetoond dat de apocapyptische passages uit de bijbel onzin zijn te stellen dat de Apocalyps tijdens de levens van mensen uit zijn gehoor plaats zou vinden.
Ik weet van niks. Klinkt me als onzin in de oren.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
geen vinger schreef op woensdag 16 november 2011 @ 20:14:
[...]
Misschien niet als ondergeschikt, maar de mens is niet gelijk aan andere dieren aangezien de mens gevormd wordt door de sociale interacties met andere mensen.
Boute stelling, en het bewijs is waar precies?

Sociale interactie is afaik ondertussen bij genoeg zoogdieren vastgesteld.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Gomez12 schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:33:
Boute stelling, en het bewijs is waar precies?
Is logisch, ik heb al een voorbeeld gegeven over dat trouwen. Verdiep je anders in cultuurpsychologie.
Sociale interactie is afaik ondertussen bij genoeg zoogdieren vastgesteld.
Nee, de mens heeft taal en ontleent betekenissen in de wereld aan de groep (dus sociale interacties met andere mensen). Dieren hebben interacties met andere dieren wanneer ze bijv. hun inclusieve fitness verhogen maar ontlenen niet of nauwelijks betekenissen in de wereld aan de rest van het zooitje, bij mijn weten tenminste.

Het verschil tussen mens en dier is dus niet gradueel, wat inhoudt dat het dus niet zo is dat de mens te begrijpen valt op grond van uitsluitend de biochemische processen in het lichaam, aangezien de mens zich aanpast aan andere mensen op grond van wat er zich tussen mensen afspeelt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lijkt me niet. Ten eerste hebben mensen veel meer theory of mind dan andere soorten.
Leg uit?
Voorbeeld: trouwen. Aan paarvorming bij mensen liggen biologische en chemische processen ten grondslag, echter krijgt het fenomeen "trouwen" pas betekenis door interacties met andere mensen.
Dus iets wat de mens tot iets unieks menselijks heeft benoemd maakt deze uniek? Klinkt als een mooie cirkelredenering.
Om de SGP-drogreden te gebruiken: gelijkwaardig maar niet gelijk?
Ik denk niet dat we jouw kennis als leidend gaan zien :p . Om je eigen woorden te gebruiken: verdiep je erin.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

De mens kan veel beter begrijpen wat het doel is van het gedrag van andere wezens. Dieren zien meestal wel een ander dier iets doen maar begrijpen het doel niet. Dit is handig bij mensen om gedrag te kopieren.
Dus iets wat de mens tot iets unieks menselijks heeft benoemd maakt deze uniek? Klinkt als een mooie cirkelredenering.
Die cirkelredenering doe je zelf.
Er spelen zich allerlei interacties tussen mensen af waardoor mensen betekenissen geven aan de wereld om hen heen. Hierdoor zijn de gedragingen van mensen afgestemd op wat er zich tussen mensen afspeelt. Daarom kan de mens niet zuiver biochemisch worden begrepen (of zuiver evolutionair lijkt me).
Om de SGP-drogreden te gebruiken: gelijkwaardig maar niet gelijk?
Wat wil je hier mee zeggen?
Ik denk niet dat we jouw kennis als leidend gaan zien :p . Om je eigen woorden te gebruiken: verdiep je erin.
Ik denk ook niet dat we jouw kennis als leidend gaan zien :p . Dat Jezus zou hebben gezegd dat de apocalyps ten tijde van zijn toehoorders zou uitbreken berust waarschijnlijk op een bepaalde interpretatie van de bijbel wat dit soort discussies nogal zinloos maakt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:05:
De mens kan veel beter begrijpen wat het doel is van het gedrag van andere wezens. Dieren zien meestal wel een ander dier iets doen maar begrijpen het doel niet. Dit is handig bij mensen om gedrag te kopieren.
Dat is een aanname; je kent een eventuele taal tussen dieren niet, of andere vormen van non-verbale communicatie. Je denkt puur vanuit een menselijk standpunt om een superioriteit van mensen te concluderen.
Die cirkelredenering doe je zelf.
Er spelen zich allerlei interacties tussen mensen af waardoor mensen betekenissen geven aan de wereld om hen heen. Hierdoor zijn de gedragingen van mensen afgestemd op wat er zich tussen mensen afspeelt. Daarom kan de mens niet zuiver biochemisch worden begrepen (of zuiver evolutionair lijkt me).
Aannames gebaseerd op aannames. De cirkelredenering zit er erg duidelijk in, maar die zie je niet doordat je je vooraannames als absolute waarheid neemt.
Wat wil je hier mee zeggen?
Precies wat ik zeg. Je praat precies als een mannelijke SGP-er over vrouwen, zeker niet ondergeschikt maar ook niet gelijk. Lees je eigen tekst maar waar ik op reageerde :) .
Ik denk ook niet dat we jouw kennis als leidend gaan zien :p . Dat Jezus zou hebben gezegd dat de apocalyps ten tijde van zijn toehoorders zou uitbreken berust waarschijnlijk op een bepaalde interpretatie van de bijbel wat dit soort discussies nogal zinloos maakt.
Maar dat is precies wat jouw bovenstaande redenering ook is. Een specifieke interpretatie gebaseerd op wat je eerst hebt besloten en daarna gaat invullen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:18:
Aannames gebaseerd op aannames. De cirkelredenering zit er erg duidelijk in, maar die zie je niet doordat je je vooraannames als absolute waarheid neemt.
Verdiep je anders ff in cultuurpsychologie.
Maar dat is precies wat jouw bovenstaande redenering ook is. Een specifieke interpretatie gebaseerd op wat je eerst hebt besloten en daarna gaat invullen.
Jantje doet het ook...
Als dat van die apocalyps gebaseerd is op bijbelinterpretaties (en waarschijnlijjk is dat inderdaad het geval) dan krijg je een ellenlange zeikerige discussie over wat er precies staat in de bijbel waarbij geen van de partijen wordt overtuigd.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:32:
Verdiep je anders ff in cultuurpsychologie.
Culturele psychologie zegt niets over dieren, het gaat over mensen en kijkt daar niet buiten. Je redenering is als zeggen dat kleren dragen een teken van ontwikkeling is, en dan zeggen dat dieren geen kleren dragen. Dit soort redeneringen is ook gebruikt om superioriteit van westerse blanken te claimen gebaseerd op een IQ-test opgezet voor de personen uit die cultuur.
Jantje doet het ook...
Als dat van die apocalyps gebaseerd is op bijbelinterpretaties (en waarschijnlijjk is dat inderdaad het geval) dan krijg je een ellenlange zeikerige discussie over wat er precies staat in de bijbel waarbij geen van de partijen wordt overtuigd.
Ik laat je gewoon zien dat je een vergelijkbare redenering gebruikt als degene waar je over klaagt. Je kunt dat ook zien als een oproep om dit wat te verbeteren ;) .

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 01:52:
Culturele psychologie zegt niets over dieren, het gaat over mensen en kijkt daar niet buiten. Je redenering is als zeggen dat kleren dragen een teken van ontwikkeling is, en dan zeggen dat dieren geen kleren dragen. Dit soort redeneringen is ook gebruikt om superioriteit van westerse blanken te claimen gebaseerd op een IQ-test opgezet voor de personen uit die cultuur.
Hieruit blijkt maar weer eens dat je totaal niet weet waar je over praat.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 02:30:
Hieruit blijkt maar weer eens dat je totaal niet weet waar je over praat.
Dan mag je zelf laten blijken dat je wel weet waar je over praat. En dat beter doen dan bij eerdere opvattingen die je hier gepost hebt :) .
Wikipedia: Culturele psychologie
De Culturele psychologie (ook wel cross-culturele psychologie genoemd) is de psychologie die zoekt naar verbanden en/of verschillen tussen bepaalde culturen in de wereld. In deze tak wordt het menselijke gedrag bestudeerd zoals dat direct beïnvloed wordt door de culturele omgeving waarin de mens leeft. Cultuur wordt hier beschouwd als een samenspel van materiële en immateriële zaken die door een groep mensen in een gemeenschap worden gedeeld en als beweeglijk in de tijd.
Jij claimt dat de culturele psychologie uitspraken zou doen over mens en dier? Kom maar op met degelijke bronnen en onderbouwing.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 02:35:
Dan mag je zelf laten blijken dat je wel weet waar je over praat. En dat beter doen dan bij eerdere opvattingen die je hier gepost hebt :) .
Daar gaat het niet om, waar het om gaat is dat je met non-argumenten aankomt.
Zoals bijv. dat cultuurpsychologie niet over dieren gaat. Nee, dat klopt, maar dat is geen argument om te stellen dat er uitgegaan wordt van vooraannames die tot een cirkelredenering leiden zoals jij hier vrolijk rond loopt te bazuinen.
Jij claimt dat de culturele psychologie uitspraken zou doen over mens en dier? Kom maar op met degelijke bronnen en onderbouwing.
Nee, ik claim dat niet.
Het is vanuit de cultuurpsychologie natuurlijk wel interessant om te kijken wat de gelijkenissen zijn tussen eventuele dierculturen (van bijv. chimpansees/bonobo's) en mensenculturen, lijkt me.

Hou eens op met die flauwekul over cirkelredeneringen en vooraannames of toon aan waar een onterechte vooraanname wordt gedaan die leidt tot een cirkelredenering. In jouw ogen is alles een cirkelredenering, een trol, of een vooraanname.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 02:50:
Daar gat het niet om, waar het om gaat is dat je met non-argumenten aankomt.
Zoals bijv. dat cultuurpsychologie niet over dieren gaat. Nee, dat klopt, maar dat is geen argument om te stellen dat er uitgegaan wordt van vooraannames die tot een cirkelredenering leiden zoals jij hier vrolijk rond loopt te bazuinen.
Jij maakt allerlei claims zonder enige onderbouwing, behalve een cirkelredenering waarbij je de vooraanname van superioriteit van menselijke maatstaven gebruikt om menselijk gedrag als speciaal (superieur) te bestempelen. Het is aan jou om je claims beter te onderbouwen, ipv beledigd te doen dat iemand de zeepbel doorprikt.

Jij zwaait met cultuurpsychologie als reden dat de ander het niet snapt, en als ik dan laat zien dat je met een losse flodder zwaait, dan is het nog steeds niet jouw fout?
Nee, ik claim dat niet.
Het is vanuit de cultuurpsychologie natuurlijk wel interessant om te kijken wat de gelijkenissen zijn tussen eventuele dierculturen (van bijv. chimpansees/bonobo's) en mensenculturen, lijkt me.
Dan gebruik je nog steeds menselijke maatstaven bij je beoordeling, en heb je al een bias ingebouwd. Dat is de subjectieve, vooringenomen aanpak die zo bij religie hoort.

Maar het kan interessant zijn, mits goed aangepakt. Laat het aan de experts over.

Cultuur is ook niet iets uniek menselijks; er is veel bekend over animal culture, en dat gaat verder dan alleen imiteren. Hoeveel er "bewustzijn" bij betrokken is, kun je niet zeggen omdat we niet weten hoe we het moeten meten zonder menselijke maatstaven te projecteren.
Hou eens op met die flauwekul over cirkelredeneringen en vooraannames of toon aan waar een onterechte vooraanname wordt gedaan die leidt tot een cirkelredenering. In jouw ogen is alles een cirkelredenering, een trol, of een vooraanname.
Ik laat het je zien, maar dan zeg je alleen "nietes", en komt met alleen een herhaling. Ipv klagen over het benoemen van de zwakke redeneringen zou je ook beter beslagen op het ijs kunnen komen. Begin nu maar eens je vooraanname van menselijke superioriteit te laten vallen, en beoordeel iets niet naar menselijke maatstaven. Dat is antropomorphiseren: menselijk gedrag op dieren projecteren. Als jij zegt dat een dier iets doet om een bepaalde reden, dan is dat een extrapolatie en vaak een invulling van een projectie vanuit menselijke standaarden. Dat hoeft niet erg te zijn, als je het maar onderkent ipv ontkent.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 17-11-2011 03:09 ]

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 03:01:
Ik laat het je zien, maar dan zeg je alleen "nietes", en komt met alleen een herhaling. Ipv klagen over het benoemen van de zwakke redeneringen zou je ook beter beslagen op het ijs kunnen komen. Begin nu maar eens je vooraanname van menselijke superioriteit te laten vallen, en beoordeel iets niet naar menselijke maatstaven.
Begin nu maar eens met het laten vallen van je vooraanname dat ik de vooraanname doe dat de mens superieur is.
Wat ik zei is: er is een fundamenteel onderscheid tussen mensen en dieren, namelijk dat de mens betekenissen van dingen in de wereld ontleent aan sociale interacties in de groep. Dat de mens daarmee superieur is heb ik niet gezegd. Zou best kunnen overigens, maar heb ik niet gezegd.

Wat je laat zien is dat je in 4 zinnen een heel vakgebied afdoet als 'een cirkelredering die op onbewezen vooraannames gebaseerd is'.
Dat is antropomorphiseren: menselijk gedrag op dieren projecteren. Als jij zegt dat een dier iets doet om een bepaalde reden, dan is dat een extrapolatie en vaak een invulling van een projectie vanuit menselijke standaarden. Dat hoeft niet erg te zijn, als je het maar onderkent ipv ontkent.
Onzin: theory of mind, sociale interacties bij dieren, etc, is allemaal onderzocht.
Ik ontken dus inderdaad dat het hier gaat om een projectie vanuit menselijke standaarden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 03:47:
Begin nu maar eens met het laten vallen van je vooraanname dat ik de vooraanname doe dat de mens superieur is.
Je zondert de mens uit door dingen die mensen alleen doen (in je eigen woorden):
Maar elk dier doet dingen die andere dieren niet doen, dat is geen argument.
Wat ik zei is: er is een fundamenteel onderscheid tussen mensen en dieren, namelijk dat de mens betekenissen van dingen in de wereld ontleent aan sociale interacties in de groep. Dat de mens daarmee superieur is heb ik niet gezegd. Zou best kunnen overigens, maar heb ik niet gezegd.
Maar dat is dus een (voor)aanname, omdat je niet weet of dieren betekenissen toekennen en wat de sociale interacties in groepen daaraan bijdragen. Je kunt alleen zeggen wat mensen doen, maar niet dat dieren dat niet doen, want je weet niet hoe je dat moet beoordelen.

Dat is wat ik bedoel met dat je exclusief vanuit een menselijk standpunt naar de materie kijkt.
Wat je laat zien is dat je in 4 zinnen een heel vakgebied afdoet als 'een cirkelredering die op onbewezen vooraannames gebaseerd is'.
Nee. Het vakgebied wordt niet afgedaan, jouw persoonlijke extrapolatie van dat vakgebied richting dieren wordt afgedaan omdat deze elke onderbouwing mist.
Onzin: theory of mind, sociale interacties bij dieren, etc, is allemaal onderzocht.
Ik ontken dus inderdaad dat het hier gaat om een projectie vanuit menselijke standaarden.
Een nietes. Je eerste claim zul je moeten onderbouwen, en niets is volledig en compleet onderzocht. Geef dan eens een keer bronnen ipv een claim op tafel te gooien die je niet onderbouwd.

• Spheroid
[...]

Meer misschien, maar bij andere soorten is ie niet afwezig.
Ten tweede komen biologische processen (emoties/gevoelens/etc) bij de mens tot uiting na vorming door cultuur. Het is dus niet zo dat biologische processen bij dieren zomaar kunnen worden geëxtrapoleerd naar de mens. Dingen krijgen bij de mens vaak hun betekenis pas in relatie tot andere mensen. De denkwereld van de mens wordt dus gevormd door de interacties met andere mensen.
Klopt. Bij dieren is dat ook het geval.
Bij andere soorten is dit in vergelijking met mensen volgens mij nauwelijks het geval. Dit is dus een fundamenteel onderscheid tussen de mens en andere soorten.
1: specify "biologische processen" (ik vind cultuur ook een biologisch proces, gezien het feit dat sommige dieren het ook hebben, maar vermoed dat jij er vooral instinct onder bedoeld).
2. Als je bedoeld dat paar/haremvorming bij dieren niet beinvloed wordt door sociale en culturele verschillen tussen populaties heb je ongelijk.

David van Reybroeck (schrijver van o.a. Congo) beschrijft in zijn proefschrift bijv. een mooi voorbeeld waar culturele verschillen tussen verschillende bavianenpopulaties invloed hebben op de haremvorming. Als individuen van de ene populatie dan in de andere uitgezet worden kost het tijd om de nieuwe mores te leren en zich aan de andere regels aan te passen.

Bron:
Reybrouck, D.G. van, 2000: From primitives to primates, A history of the ethnographical and primatological analogies in the study of prehistory, Ph.D.-thesis, Universiteit Leiden.
1. Veel dieren (toevallig vooral sociale zoogdieren, nu net de categorie die we vaak opeten en waar we veel op testen) ook (zie bovenstaand voorbeeld).
2. Dat er verschillen zijn tussen mens en dier ontkent niemand, zoals ik al eerder postte, alle dieren zijn uniek, ook wij. Dat betekent echter niet dat we gelijkaardig zijn en mishandeling enz. van dieren, omdat we verschillen geen goede reden is.
Misschien moet je de bijbel er eens op naslaan ;) .
geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 00:54:
[...]

Is logisch, ik heb al een voorbeeld gegeven over dat trouwen.
Maar dat klopt dus niet.
Nee, de mens heeft taal en ontleent betekenissen in de wereld aan de groep (dus sociale interacties met andere mensen). Dieren hebben interacties met andere dieren wanneer ze bijv. hun inclusieve fitness verhogen maar ontlenen niet of nauwelijks betekenissen in de wereld aan de rest van het zooitje, bij mijn weten tenminste.
1.: We kunnen zien dat dieren die wel hebben.
2.: De betekenissen die dieren aan de wereld hechten zijn moeilijk voor ons te ontrafelen omdat ze er andere communicatiesystemen op nahouden; net als de betekenis die een chinees aan de wereld hecht moeilijk voor ons te begrijpen is, omdat we (ik dan toch) geen chinees spreken.

We weten dat sommige dieren (bepaalde primaten, walvissen, dolfijnen, sommige sociale carnivoren bijvoorbeeld) gecompliceerde communicatiesystemen hebben en vrij gecompliceerde boodschappen aan elkaar over kunnen brengen. We weten dat bijv. gevlekte hyenas naast door geluiden, door geuren af te scheiden met elkaar communiceren. Dat soort communicatiesystemen zijn voor ons zeer moeilijk te bestuderen, omdat onze zintuigen niet scherp genoeg zijn om de signalen waar te kunnen nemen en van elkaar te onderscheiden.

Wat jij lijkt voor te stellen is dat we omdat we het niet begrijpen er net zo goed van uit kunnen gaan dat het allemaal niets betekent. Dat is imo te kort door de bocht.

Zie bijv.
Drea, C.M. & Frank, L.G. 2003. The social complexity of spotted hyenas. In: F. B. M. De Waal & P. L. Tyack (eds) Animal social complexity, Intelligence, culture and individualized societies: 121 - 148. Cambridge: Harvard University Press.

De rest van het boek is in deze discussie ook wel de moeite waard natuurlijk; het artikel over chimps is misschien het relevantst
Boesch, C. 2003. Complex cooperation among Taï Chimpanzees. In: F. B. M. De Waal & P. L. Tyack (eds) Animal social complexity, intelligence, culture and individualized societies: 93-110. Cambridge: Harvard University Press.

offtopic:
Gevlekte hyenas doen het qua proefjes op het gebied van social intelligence en samenwerking vaak beter dan bijv. chimps.
Het verschil tussen mens en dier is dus niet gradueel, wat inhoudt dat het dus niet zo is dat de mens te begrijpen valt op grond van uitsluitend de biochemische processen in het lichaam, aangezien de mens zich aanpast aan andere mensen op grond van wat er zich tussen mensen afspeelt.
Dieren zijn ook niet op basis van louter biochemische processen te begrijpen. Sommige soorten hebben een grote component sociaal geleerd gedrag. Zonder dat gedrag kan zo'n dier niet overleven. Instinct, genetica en hormoonhuishouding zijn dus ook niet voldoende om veel dieren te begrijpen.

Verder wordt het nu een beetje een welles nietes verhaal. Misschien dat we af kunnen spreken dat we voortaan, als we claims doen daar tenminste 1 bron voor geven, ipv. te suggereren dat anderen zich in een bepaald veld verdiepen? Tenslotte is de studie van cultuur zeer breed en is simpelweg verdiepen hier wsch. niet productief.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 04:03:
Geef dan eens een keer bronnen ipv een claim op tafel te gooien die je niet onderbouwd.
Bron is: cultuur en lichaam
Spheroid schreef op donderdag 17 november 2011 @ 08:07:
1: specify "biologische processen" (ik vind cultuur ook een biologisch proces, gezien het feit dat sommige dieren het ook hebben, maar vermoed dat jij er vooral instinct onder bedoeld).
Biologisch processen zijn de processen in het lichaam, dus chemie en dergelijke, en denk ik ook biologische evolutie.
Misschien moet je de bijbel er eens op naslaan ;) .
Vaak genoeg gedaan, ik vind het er niet in terug.

• vlaaing peerd
Spheroid schreef op woensdag 16 november 2011 @ 17:50:
[...]

[...]
ah, hier is het duidelijk. We delen dezelfde visie, maar om omgekeerde redenen. Ik zie liever dat met onze "uitzonderingspositie" we juist een verhoogde verantwoordelijkheid hebben te nemen over het welzijn van dieren/natuur.

Jij lijkt meer aan te hangen dat we niet dermate verschillen van dieren dat we ons in een uitzonderingspositie mogen scharen en daarmee schade aan dier/natuur te veroorzaken.

Ik vind wel dat je hiervoor met een gedrocht aan een constructie komt aandragen om je punt te maken, nofi. Feitelijk is mijn punt dat je een tijger niet kwalijk kan nemen dat ie vleeseet, maar de mens zich daar wel degelijk over moet verantwoorden.
[...]
Aan de andere kant lopen sommige oosterse religies qua standpunt over dierenwelzijn voor op westerse religies en seculieren :) .
Lijkt me vrij evident als je religieuze slachtrituelen en de westerse mate van vleesconsumptie zet tegenover een gebod tot vegetarisme. Mijn idee is dat qua vleesconsumptie het op z'n minst allemaal een beetje minder mag. Het is onnodig millieuvervuilend en het op industriele wijze van fokken en slachten van beesten is ook niet echt meer ethisch te noemen.

• Spheroid
vlaaing peerd schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:09:
[...]

Jij lijkt meer aan te hangen dat we niet dermate verschillen van dieren dat we ons in een uitzonderingspositie mogen scharen en daarmee schade aan dier/natuur te veroorzaken.
Niet echt. Ik erger mij aan het feit dat we imo geen goede onderbouwing geven voor ons handelen. Veel verder dan "we zijn intelligent en uniek" komen we meestal niet. We zijn misschien wel uniek, maar niet bijzonder. En we zijn idd. intelligenter dan andere dieren, maar waar ligt de grens qua intelligentie om mishandeling te rechtvaardigen? Dat wordt mij niet duidelijk.
Ik vind wel dat je hiervoor met een gedrocht aan een constructie komt aandragen om je punt te maken, nofi. Feitelijk is mijn punt dat je een tijger niet kwalijk kan nemen dat ie vleeseet, maar de mens zich daar wel degelijk over moet verantwoorden.
Nee. Ik heb in principe niets tegen vleeseten. Ik ben het met je eens dat we ons moeten verantwoorden omdat we de mentale capaciteiten hebben om te begrijpen wat we doen. Dat onze uniciteit (die dus niet speciaal/bijzonder is) een verantwoordelijk met zich meebrengt. Het gedrocht is imo veeleer dat we die verantwoordelijkheid niet nemen omdat er niet goed nagedacht wordt over de criteria die we gebruiken om dingen wel/niet te eten, dierproeven wel/niet te doen, enz. De criteria die gebruikt worden zijn, als je erover nadenkt vaak onvoldoende. Zelfbewustzijn bijvoorbeeld is slecht begrepen bij dieren, maar het is in bepaalde soorten zeker aanwezig. Nu dan maar stoppen met onderzoek, zodat we nooit zullen weten of varkens over zelfbewustzijn beschikken, is imo een zwaktebod.

Ik vind wel dat je de dierenmishandeling die inherent is aan vleeseten zou moeten minimaliseren door bijv. de bioindustrie af te schaffen, onverdoofd slachten af te schaffen, enz.
Lijkt me vrij evident als je religieuze slachtrituelen en de westerse mate van vleesconsumptie zet tegenover een gebod tot vegetarisme. Mijn idee is dat qua vleesconsumptie het op z'n minst allemaal een beetje minder mag. Het is onnodig millieuvervuilend en het op industriele wijze van fokken en slachten van beesten is ook niet echt meer ethisch te noemen.
En het draagt bij aan de steeds verder stijgende prijs van voedsel en dus aan de vorige en toekomstige voedselcrises (en dus aan humanitaire rampen).

@ einde van de wereld:
Luke 21:20-33 (King James Version): "And when ye shall see Jerusalem compassed with armies, then know that the desolation thereof is nigh. Then let them which are in Judaea flee to the mountains; and let them which are in the midst of it depart out; and let not them that are in the countries enter thereinto. For these be the days of vengeance, that all things which are written may be fulfilled. But woe unto them that are with child, and to them that give suck, in those days! for there shall be great distress in the land, and wrath upon this people. And they shall fall by the edge of the sword, and shall be led away captive into all nations: and Jerusalem shall be trodden down of the Gentiles, until the times of the Gentiles be fulfilled. And there shall be signs in the sun, and in the moon, and in the stars; and upon the earth distress of nations, with perplexity; the sea and the waves roaring; Men's hearts failing them for fear, and for looking after those things which are coming on the earth: for the powers of heaven shall be shaken. And then shall they see the Son of man coming in a cloud with power and great glory. And when these things begin to come to pass, then look up, and lift up your heads; for your redemption draweth nigh. And he spake to them a parable; Behold the fig tree, and all the trees; When they now shoot forth, ye see and know of your own selves that summer is now nigh at hand. So likewise ye, when ye see these things come to pass, know ye that the kingdom of God is nigh at hand. Verily I say unto you, This generation shall not pass away, till all be fulfilled. Heaven and earth shall pass away: but my words shall not pass away.

[ Voor 3% gewijzigd door Spheroid op 17-11-2011 10:23 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En nu een beschikbare bron? Het noemen van een boek is als het zeggen "het staat in de bijbel". Quotes please, en dan ook die jouw gevolgtrekkingen ondersteunen, ipv opmerkingen over menselijk gedrag die jij extrapoleert.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 10:43:
En nu een beschikbare bron? Het noemen van een boek is als het zeggen "het staat in de bijbel". Quotes please, en dan ook die jouw gevolgtrekkingen ondersteunen, ipv opmerkingen over menselijk gedrag die jij extrapoleert.
Omdat je het zo vriendelijk vraagt:

blz43:

De gedragsdomeinen waarop de genoemde voorbeelden liggen, hebben alle te maken met patronen die ook bij dieren voorkomen. Meteen sluipt het idee binnen dat hardnekkige patronen in het menselijke gedrag hun oorsprong vinden in een dierlijke aanleg. Seksueel gedrag, paarvorming, het verzorgen van de jongen, maar ook bijvoorbeeld dominant en onderworpen gedrag in de groep worden dan al gauw beschreven in termen van de kenmerkende patronen bij dieren. Vreemd genoeg gebeurt dat ook als de gedragingen in bepaalde opzichten typisch menselijk zijn. Zonder al te veel omhaal wordt door sommigen de lijn van gedrag bij dieren naar menselijke betekenisverlening doorgetrokken: huwelijk wordt paarvorming, voetbal wordt competitie, bestuur wordt dominantie, kunst wordt indruk maken op een mogelijke sekspartner.
In een dergelijke redenering treedt al snel wat we noemen het biologisch fantasma in werking: er zijn wetenschappers die de wensvoorstelling koesteren dat we ooit met enkel een biologische verklaring in de hand alle systemen, ook de typisch menselijke, ten volle kunnen doorgronden. Hierin schuilt de hoop dat er universele mechanismen zullen worden blootgelegd en dat zal blijken dat wanneer het gedrag betreft, het uiteindelijk allemaal gaat om 'biologie' en 'chemie'.
Wat in een dergelijke voorstelling van zaken verloren gaat, is aandacht voor wat er zich tussen mensen afspeelt. We zullen nog zien dat biologische feiten altijd moeten worden opgenomen in een orde van betekenissen die mensen met elkaar vormgeven. Zonder biologie en chemie geen mensen die met elkaar betekenissen (afspraken. verwachtingen, dromen, spelen, etc) maken; maar zonder die orde van betekenissen ook geen volledig begrip van hoe die biologische wezens zich tot elkaar verhouden.
Waar mensen over fantaseren en dromen, de muziek die ze hebben leren waarderen, het accent dat ze hebben leren spreken, of de stijlvolle wijze waarop ze een glas wijn hanteren; die betekenisvolle gedragingen liggen niet volledig beschreven in de synapsen, spieren en klieren van het biologische lichaam. Ze zijn juist pas betekenisvol binnen een gemeenschap. Daarbij kenmerkt een mensengemeenschap zich in vergelijking met bijvoorbeeld andere primaten door oneindig veel meer en complexere betekenisvolle interacties. Daarmee is niet gezegd dat andere dieren dan de mens minder ontwikkeld zijn. Het geeft wel aan dat overduidelijke verschillen tussen mens en dier niet zomaar een kwestie van gradatie zijn. Mensengedrag is niet zo maar een complexere vorm van wat andere dieren doen, op grond van een reeks aanwijsbare biologische processen. Dat is een fantasievoorstelling.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Oke, in mijn bijbel staat het volgende:
lukas 21 : 31-33
(31) Wanneer je ziet gebeuren wat Ik zojuist heb gezegd, kun je er van opaan dat het Koninkrijk van God er bijna is. (32) Luister goed: Als deze dingen gebeuren, is het einde van deze tijd in aantocht. (33) Hoewel hemel en aarde voorbijgaan, zullen Mijn woorden altijd blijven gelden.

Het staat dus niet in mijn nederlandse bijbel (Het Boek).

• vlaaing peerd
geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 11:58:
[...]

Oke, in mijn bijbel staat het volgende:
lukas 21 : 31-33
(31) Wanneer je ziet gebeuren wat Ik zojuist heb gezegd, kun je er van opaan dat het Koninkrijk van God er bijna is. (32) Luister goed: Als deze dingen gebeuren, is het einde van deze tijd in aantocht. (33) Hoewel hemel en aarde voorbijgaan, zullen Mijn woorden altijd blijven gelden.

Het staat dus niet in mijn nederlandse bijbel (Het Boek).
je ziet niet dat Spheroid 1 vers verder is dan jij?

edit: ops, sorry inderdaad op 33 -> wel een stuk beknopter dan de engelse versie.

[ Voor 6% gewijzigd door vlaaing peerd op 17-11-2011 12:24 ]

• Spheroid
@geen vinger: Dank!

Ik moet zeggen dat de meeste mensen die ik ken (maarja ik kom ook uit de "humanities-hoek") zich niet in dit soort karakteriseringen zullen kunnen herkennen:
In een dergelijke redenering treedt al snel wat we noemen het biologisch fantasma in werking: er zijn wetenschappers die de wensvoorstelling koesteren dat we ooit met enkel een biologische verklaring in de hand alle systemen, ook de typisch menselijke, ten volle kunnen doorgronden. Hierin schuilt de hoop dat er universele mechanismen zullen worden blootgelegd en dat zal blijken dat wanneer het gedrag betreft, het uiteindelijk allemaal gaat om 'biologie' en 'chemie'.
Ik denk dat niemand stelt dat biologie en chemie kunnen lijden tot een volledige beschrijving van menselijk gedrag. Wat veel mensen (waaronder ik) tegenwoordig voorstaan is "gene-culture" co-evolution. Onze cultuur en ons symbolisch gedrag schept ten dele de omgeving waarin wij functioneren, veel meer dan bij dieren, waar de invloed van de natuurlijke omgeving (neerslag, plantengroei, etc.) een grotere selectieve invloed heeft. Culturele en biologische verschijnselen versterken elkaar zo dus evolutionair. Daar zijn veel voorbeelden van, zoals bijvoorbeeld het feit dat wij tegenwoordig nadat we geen borstvoeding meer krijgen melk kunnen blijven verteren. http://en.wikipedia.org/wiki/Lactase_persistence.

Taal is een voorbeeld. Onder invloed van de druk meer verschillende geluiden te kunnen maken veranderde de structuur van het strottenhoofd. Als taal geen evolutionaire voordelen had gehad was dat onlogisch geweest, want blijkbaar is het in deze nieuwe configuratie makkelijker te stikken (bijv. als voedsel in het verkeerde keelgat schiet). http://www.livescience.co...bone-changed-history.html
Waar mensen over fantaseren en dromen, de muziek die ze hebben leren waarderen, het accent dat ze hebben leren spreken, of de stijlvolle wijze waarop ze een glas wijn hanteren; die betekenisvolle gedragingen liggen niet volledig beschreven in de synapsen, spieren en klieren van het biologische lichaam. Ze zijn juist pas betekenisvol binnen een gemeenschap. Daarbij kenmerkt een mensengemeenschap zich in vergelijking met bijvoorbeeld andere primaten door oneindig veel meer en complexere betekenisvolle interacties. Daarmee is niet gezegd dat andere dieren dan de mens minder ontwikkeld zijn. Het geeft wel aan dat overduidelijke verschillen tussen mens en dier niet zomaar een kwestie van gradatie zijn. Mensengedrag is niet zo maar een complexere vorm van wat andere dieren doen, op grond van een reeks aanwijsbare biologische processen. Dat is een fantasievoorstelling.
Dit zou is een karikatuur en een fanatasievoorstelling. Het geeft wel duidelijk aan waar de schrijvers de fout in gaan.Hier namelijk:
die betekenisvolle gedragingen liggen niet volledig beschreven in de synapsen, spieren en klieren van het biologische lichaam
Dat is namelijk bij dieren ook niet het geval.

Ter illustratie: Neem het gedoe over het al dan niet vrijlaten van Orca Morgan. Bij dieren zoals orca's chimps en orang-utans die in gevangenschap geboren zijn is het vrijwel onmogelijk ze in het wild los te laten, omdat ze de culturele kennis missen om in het wild te overleven. Morgan, die in het wild geboren is en dus beter geschikt is om vrij te laten kan ook niet zomaar teruggezet worden, omdat orca's een sociale structuur heeft waarbij een willekeurige orca niet zomaar bij een groep zich aan kan sluiten. Solitair kunnen ze dan weer niet overleven.

Het enige kwalitatieve verschil tussen ons en andere dieren is het feit dat wij taal gebruiken als vorm van symbolische communicatie. Daardoor heeft ons culturele gedrag een grote vlucht te genomen. Echter, onze cultuur is nog steeds simpelweg een complexere vorm van wat andere dieren doen.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Spheroid schreef op donderdag 17 november 2011 @ 12:51:
Dit zou is een karikatuur en een fanatasievoorstelling. Het geeft wel duidelijk aan waar de schrijvers de fout in gaan.Hier namelijk:

die betekenisvolle gedragingen liggen niet volledig beschreven in de synapsen, spieren en klieren van het biologische lichaam

Dat is namelijk bij dieren ook niet het geval.
Ik zie ook niet dat de schrijvers zeggen dat dat bij dieren wel het geval is.
Het enige kwalitatieve verschil tussen ons en andere dieren is het feit dat wij taal gebruiken als vorm van symbolische communicatie. Daardoor heeft ons culturele gedrag een grote vlucht te genomen. Echter, onze cultuur is nog steeds simpelweg een complexere vorm van wat andere dieren doen.
De schrijvers zeggen niet dat onze cultuur geen complexere vorm is van wat andere dieren doen, maar:

Mensengedrag is niet zo maar een complexere vorm van wat andere dieren doen, op grond van een reeks aanwijsbare biologische processen.

Oftewel: mensengedrag kan niet vanuit dierengedrag worden geëxtrapoleerd via biologische processen.

Ik denk dus dat de schrijvers misschien ageren tegen extrapolaties van dierlijk gedrag naar menselijk gedrag.

Voorbeeld:
de opvatting dat menselijke culturen het gevolg zijn van seksuele selectie.
De nachtegaal zingt om indruk te maken op de vrouwtjes. => Jon Bon Jovi zingt evolutionair gezien om indruk te maken op de vrouwtjes. (een ultieme verklaring).

Misschien dat de schrijvers van het boek ageren tegen dit soort extrapolaties. Hiermee zou het menselijk gedrag dus niet te begrijpen zijn vanuit dit soort extrapolaties.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dank voor de quote.
geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:19:
De schrijvers zeggen niet dat onze cultuur geen complexere vorm is van wat andere dieren doen, maar:

Mensengedrag is niet zo maar een complexere vorm van wat andere dieren doen, op grond van een reeks aanwijsbare biologische processen.

Oftewel: mensengedrag kan niet vanuit dierengedrag worden geëxtrapoleerd via biologische processen.

Ik denk dus dat de schrijvers misschien ageren tegen extrapolaties van dierlijk gedrag naar menselijk gedrag.
Maar waar baseren ze zich op? Het probleem met een lesboek is dat het vaak oversimplificeert, en er veel minder controle is op hoeveel de auteurs hun eigen visie projecteren. Het is geen peer-reviewed, onafhankelijke publicatie, dus moet er behoorlijke voorzichtigheid worden betracht met hun conclusies.
Voorbeeld:
de opvatting dat menselijke culturen het gevolg zijn van seksuele selectie.
De nachtegaal zingt om indruk te maken op de vrouwtjes. => Jon Bon Jovi zingt evolutionair gezien om indruk te maken op de vrouwtjes. (een ultieme verklaring).

Misschien dat de schrijvers van het boek ageren tegen dit soort extrapolaties. Hiermee zou het menselijk gedrag dus niet te begrijpen zijn vanuit dit soort extrapolaties.
Maar als je wilt zeggen dat het gedrag anders is, ipv een complexere vorm van dierlijk gedrag, dan moet je daar wel een stevige onderbouwing voor regelen :) .

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

gambieter schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:25:
Maar als je wilt zeggen dat het gedrag anders is, ipv een complexere vorm van dierlijk gedrag, dan moet je daar wel een stevige onderbouwing voor regelen :) .
De onderbouwing die ze geven is: menselijk gedrag is ontstaan en ingebed in sociale interacties met andere mensen. Dit lijkt me geen slecht argument, aangezien dit inderdaad tot gevolg kan hebben dat menselijk gedrag niet (volledig) kan worden begrepen op basis van dierlijk gedrag. Ook is het argument goed te begrijpen: interacties tussen mensen kunnen gedrags- en denkpatronen tot gevolg hebben die niets met de dierenwereld te maken hebben. Hierdoor gaan extrapolaties vanuit dierlijk gedrag mank.

• PaveloW
[b][message=37152589,noline]geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @

Ze brengen hier dus een hele duidelijke scheiding aan tussen mens(elijk) (gedrag) en de rest van ALLE de dieren. Ik ben het in eerste instantie al niet met deze scheiding eens. Op basis waarvan maken ze deze scheiding?

Het is sowieso onzinnig om het gedrag direct van het ene dier naar een ander dier te willen extrapoleren :
De nachtegaal zingt om indruk te maken op de vrouwtjes. => Een hond blaft om indruk te maken op vrouwtjes?
De onderbouwing die ze geven is: menselijk gedrag is ontstaan en ingebed in sociale interacties met andere mensen.
Zoals Spheriod al eerder aanhaalde geld dit net zo goed voor dieren.
Ook is het argument goed te begrijpen: interacties tussen mensen kunnen gedrags- en denkpatronen tot gevolg hebben die niets met de dierenwereld te maken hebben. Hierdoor gaan extrapolaties vanuit dierlijk gedrag mank.
Maar dit geld ook net zo goed voor verschillende dieren onderling. Op basis waarvan wordt nou het onderscheid tussen dier - mens gemaakt?

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

PaveloW schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:42:
Maar dit geld ook net zo goed voor verschillende dieren onderling. Op basis waarvan wordt nou het onderscheid tussen dier - mens gemaakt?
Menselijk gedrag volgt dus niet uit dierlijk gedrag.

• PaveloW
geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:20:
Net zo goed als dat 'honden' gedrag niet uit 'vogel' gedrag volgt. Het zijn verschillende soorten, net zoals de mens, met allemaal hun eigen gedrag. Ik zie nog steeds niet waar het onderscheid tussen mens <-> alle andere diersoorten vandaan komt?

Volgens mij is dit allemaal hierom begonnen:
er is een fundamenteel onderscheid tussen mensen en dieren, namelijk dat de mens betekenissen van dingen in de wereld ontleent aan sociale interacties in de groep.
En zoals al eerder aangegeven is dit niet juist aangezien het ook bij dieren voorkomt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 13:35:
De onderbouwing die ze geven is: menselijk gedrag is ontstaan en ingebed in sociale interacties met andere mensen.
Dat lijkt me een kip- en ei-probleem. Het suggereert dat menselijk gedrag geheel uniek is en geen basis zou hebben in diergedrag. Een dergelijk extreem voorbeeld heeft een extreem sterke onderbouwing nodig, en die ontbreekt. Hoogstens doe je een rationalisatie van de subjectieve keuze die je gemaakt hebt.
Dit lijkt me geen slecht argument, aangezien dit inderdaad tot gevolg kan hebben dat menselijk gedrag niet (volledig) kan worden begrepen op basis van dierlijk gedrag. Ook is het argument goed te begrijpen: interacties tussen mensen kunnen gedrags- en denkpatronen tot gevolg hebben die niets met de dierenwereld te maken hebben. Hierdoor gaan extrapolaties vanuit dierlijk gedrag mank.
Je hoeft het ook niet volledig te begrijpen; je hebt basisgedrag en differentiatie. Het differentiatie-deel is anders en uniek, maar de basis is gewoon dierlijk gedrag. Maar dat geld voor iedere diersoort, des te groter de phylogenetische afstand, de tijd en de omgeving waarin het organisme zich bevind, des te meer gedifferentieerd ze zijn. Maar dat verwijdert niet de basis waaruit de differentiatie plaatsvind.

• Spheroid
geen vinger schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:20:
[...]

Maar waarom niet dan?

Dat de lui die je citeert dat vinden is duidelijk. Maar hun gebrek aan onderbouwing is door meerdere mensen hier aangekaart. Dat gebrek wordt groter als je in ogenschouw neemt hoeveel overeenkomsten er zijn in gedrag tussen mens en dier. Zoveel zelfs dat volgens de American Psychological Association onderzoek aan dieren onmisbaar is om menselijk gedrag te begrijpen. http://www.apa.org/research/responsible/research-animals.pdf

Simpelweg herhalen "dat menselijk gedrag niet uit dierlijk gedrag volgt", is dus niet constructief. Als je vindt dat er een kwalitatief verschil is tussen mens en dier zul je dat moeten onderbouwen. Dat mensen hun omgeving (leren) begrijpen vanuit constante interactie met andere mensen is geen kwalitatief verschil, want (sommige) dieren tonen aan dat dat voor hen ook belangrijk is.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:07

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de draad 'n beetje kwijt begin te raken: wat heeft het verschil tussen mens en dier (als dat er al is) te maken met de zin en onzin van religie? Daarnaast vind ik dat geen vinger (dat is de nickchange van Spruit11) weer vervalt in oud gedrag waar ik geen touw aan vast kan knopen, dat van los zand aan elkaar hangt en er enkel op gericht lijkt te zijn om mensen zo hard mogelijk te laten reageren op stellingen die volslagen onzinnig en niet onderbouwd zijn, maar wel 'n schijn van logica meekrijgen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Ardana schreef op donderdag 17 november 2011 @ 23:57:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de draad 'n beetje kwijt begin te raken: wat heeft het verschil tussen mens en dier (als dat er al is) te maken met de zin en onzin van religie? Daarnaast vind ik dat geen vinger (dat is de nickchange van Spruit11) weer vervalt in oud gedrag waar ik geen touw aan vast kan knopen, dat van los zand aan elkaar hangt en er enkel op gericht lijkt te zijn om mensen zo hard mogelijk te laten reageren op stellingen die volslagen onzinnig en niet onderbouwd zijn, maar wel 'n schijn van logica meekrijgen.
Hmmm.... ik zie idd dat er nu al meer dan een pagina aan posts over staat. De aanleiding:
kdekker schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 13:20:
[...]

Ik denk dat het lastig uitleggen is: maar dierenwelzijn en geloofsvrijheid zijn wel zaken van verschillende orde.
Idem koopgedrag en geloofsvrijheid.
Waar ik op inging, waar vlaaing peerd dan weer op inging.

Mijn stelling: Ons begrip van dierengedrag, welzijn, enz is zo onvolledig dat we niet goed kunnen beargumenteren óf dierenwelzijn van een andere orde is dan geloofsvrijheid en zo ja, waarom dan.

De grens tussen wat menselijk is en wat dierlijk is is tenminste onduidelijk. Er zijn mensen die stellen dat chimps en bonobos een versie van mensenrechten zouden moeten krijgen. Als je het daarmee oneens bent, what about een hypothetische situatie waar je Neanderthalers en/of intelligente aliens tegen zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Spheroid schreef op donderdag 17 november 2011 @ 14:52:
Maar waarom niet dan?

Dat de lui die je citeert dat vinden is duidelijk. Maar hun gebrek aan onderbouwing is door meerdere mensen hier aangekaart.
Ik zal er verder niet zoveel meer op ingaan maar ik mag aannemen dat ze niet zomaar wat flauwekul in een universitair leerboek neerplempen. De onderbouwing wordt volgens mij niet begrepen. Wat de auteurs volgens mij bedoelen is dat de basis van het menselijk gedrag misschien wel dezelfde basis is als dierlijk gedrag, maar dat het toch niet zomaar een complexere vorm van dierlijk gedrag is omdat het menselijk gedrag en menselijk denkpatroon daarnaast wordt gevormd door sociale interacties met andere mensen.
Oftewel:
dezelfde basis als dieren -> daarop op gesuperponeerd gedragsvorming door interacties in de groep.
Ik vind dit zelf een sterk argument en ga er dan ook vanuit dat het wel klopt wat de auteurs zeggen.
Verder heeft de mens ook een veel grotere herseninhoud dan bijna alle andere organismen dus dat er gedragsvorming is dat specifiek voor mensen is en niet bij dieren voorkomt is ook goed te begrijpen.
Dat gebrek wordt groter als je in ogenschouw neemt hoeveel overeenkomsten er zijn in gedrag tussen mens en dier. Zoveel zelfs dat volgens de American Psychological Association onderzoek aan dieren onmisbaar is om menselijk gedrag te begrijpen. [url]http://www.apa.org/research/responsible/research-animals.pdf
Maar de auteurs zeggen ook niet dat er geen gelijkenis is met dieren.

Pagina: 1 ... 40 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
---- ZERO TOLERANCE! ----

Na enkele ontsporingen van de discussie (ver off topic, ad hominems heen en weer tussen bepaalde deelnemers - wie de schoen past trekke hem aan) ondanks meerdere modbreaks, staat het topic vanaf nu onder het Zero Tolerance beleid. Dit houdt in dat de regels van W&L en GoT streng zullen worden gehandhaafd. Als je niet weet wat deze regels zijn, dan raad ik je aan om de FAQ erop na te lezen: WL Beleid