Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 48 Laatste
Acties:
  • 97.623 views

Onderwerpen

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:55:
... Precies. Jij vindt het belachelijk om er serieus naar te kijken....
Ik vind het niet belachelijk, ik heb er simpelweg geen behoefte aan. Ik heb vast ook weer behoeftes die een ander niet heeft. 't grootste deel van de behoeften komt vermoedelijk overeen.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:17
thewizard2006 schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:02:
[...]

Als je gelooft dat er een entiteit bestaat zoals in de bijbel beschreven maar niet in alle wonderen die de entiteit heeft gecreeerd wat is de bijbel dan.....
Afgezien dat is dit natuurlijk cherry picking in zijn rijnste vorm. Waarom is het wel logisch dat er een entiteit bestaat (en ook nog eens zoals in de bijbel beschreven) maar is het niet logisch dat die bepaalde "wonderen" kon laten voltrekken
Had ik al aangegeven dat dat precies het probleem is voor vele gelovigen.
Ik heb eerder de neiging om iets als waarheid aan te nemen als deze goed is onderbouwd en beschreven. Mocht jij het niet eens zijn met de wetenschap dan zie ik graag waarom. De aanname dat wetenschap het over tijd altijd fout heeft is ook uit de lucht gegrepen natuurlijk (laat me raden je doelt op het bepalen hoe oud de aarde is. Dat is altijd een mooi argument...). Het mooie van wetenschap is dat het kan aanpassen nav nieuwe ontdekkingen. Iets wat religie niet kan/doet. Als ik dus moet kiezen tussen gestaafde theorieen, onderbouwde onderzoeken en puur bewijs tegenover een oud boek vol tegenstrijdigheden en bewezen onwaarheden dan weet ik het wel. Heeft niets te maken met het op dezelfde manier benaderen.
Hier hebben gambieter en speroid trouwens al vaak genoeg wat over gezegd in dit topic.
Het klopt dat het mooie van de wetenschap zijn aanpassing naar de waarheid is en dat religies daarin nogal rigide zijn. Maar kijk je over 500 jaar later dan zul je zien dat veel van wat we nu weten of aannemen als werkelijkheid al weer veranderd is. Dat is een "feit" wat ook de wetenschap niet ontgaat. Dat er theorieën zijn de wel stand houden, klopt natuurlijk ook. Maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.

Ik weet het overigens ook wel, maar neemt niet weg dat de bijbel hier veel te makkelijk weg wordt gezet als fantasie verhaal.
Je begrijpt het verkeerd. In dit topic is verwezen naar bronnen die dit ontkrachten. Niet mensen die hier een theorie hebben bedacht. En dan niet bronnen als bible.org maar onafhankelijke research.
Daarnaast laat wetenschap (bijna) altijd een optie open. De waarschijnlijkheid dat iets niet gebeurd is is 99,999999999999999999999999% Religie zal dus zeggen "Ja Maar, het kan dus voor 0,00000000000000001% wel gebeurd zijn!!!!!!!!
Verwijs wat dat betreft zelf ook naar zo'n bron. Het probleem zit hem in het ontkrachten en wat dat voor jou en/of een gelovige betekend. Jij (bijv) ziet het als bewijs dat van het hele verhaal niets klopt. Een ander ziet de context (anders) of veranderd die naar zijn idee. Weer een ander moet niets van die bewijzen hebben en zal dus idd. op die 0,00000000000001% gaan wijzen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Koenoe
MueR schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:04:
[...]

Dat het er al 2000 jaar is, wil niet zeggen dat er al 2000 jaar op getoetst of gestudeerd wordt. Het was eeuwenlang levensgevaarlijk om te toetsen. Dat is zelfs voor sommige religies (islam bijvoorbeeld) nog altijd zo.
Goed punt. Juist vanwege de discussies die in dit topic gevoerd wordt. Neemt aan de andere kant niet weg dat er zaken instaan die wel getoetst zijn en ook klopten.
Hoe is dat ontstaan dan? Komt dat omdat ze dingen niet begrepen en dus maar een of meerdere goden daarbij bedacht hebben, of omdat ze absoluut zeker wisten dat die god(en) bestond(en)? En indien het laatste, in hoeverre kan dat door onbegrip gedaan zijn?
Goede vraag. Er zijn wetenschappers die denken dat spiritualiteit in ons (denken) zit.
Spheroid schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:10:
[...]
Juist wel. Al eeuwenlang worden kerkelijke "zekerheden" getoetst en een voor een weerlegd. Nu is dat op zich geen goed argument om te stellen dat er niets van klopt, maar in ieder geval toch reden genoeg om religieuze "feiten" met een gezonde dosis scepsis tegemoet te treden.
Eens. Maar er blijft ook een hoop staan wat wel klopt of kan kloppen.
Ja. Tenminste, dat hangt af van je definities van "de mensheid" en van "spiritualiteit". De oudst bekende modern menselijke fossielen zijn rond 195.000 jaar oud gedateerd. De oudst bekende betrouwbare aanwijzingen voor symbolisch gedrag zijn kraaltjes van schelpen en gegraveerde stukken oker van 100.000 jaar oud en jonger. De oudste begravingen met bijgiften zijn ook rond de 100.000 jaar oud. Dingen als figuratieve kunst zijn nog tienduizenden jaren jonger.
Eens. Begravingen en de manier waarop dit gebeurt is (ligging, voorwerpen, etc) zijn goede aanwijzingen.
Gedurende de period tussen 100.000 en 30.000 jaar geleden zijn er maar zeer weinig goede aanwijzingen voor symbolisch gedrag. Het lijkt erop dat het in een paar populaties ontstaat en weer verdwijnt en zich niet snel verspreid naar de rest van onze soort.

Er lijkt dus nogal een tijdsverschil te zijn tussen het ontstaan van onze soort en de eerste aanwijzingen voor symbolisch gedrag. Zelfs na het opduiken van die oudste aanwijzingen vinden we op de meeste vindplaatsen geen aanwijzingen voor symbolisch gedrag. Het lijkt dus lange tijd niet echt belangrijk te zijn.
De manier op hoe mensen begraven zijn geeft echter vaak wel aan dat er sprake is van symbolisch gedrag. Maar dat had je hierboven ook al weergegeven. Het probleem is dat er sowieso weinig over is van die tijden, omdat het zo oud is. (duh).
begintmeta schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:10:
[...]

Ik vind het niet belachelijk, ik heb er simpelweg geen behoefte aan. Ik heb vast ook weer behoeftes die een ander niet heeft. 't grootste deel van de behoeften komt vermoedelijk overeen.
Heb ik ook niet. Maar je moet (zoals in de topic wel gebeurt) zomaar het hele geloof wegwerpen omdat er bepaalde gebeurtenissen niet kunnen kloppen. Het is te gemakkelijk om het op die manier af te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Koenoe op 07-11-2011 15:28 . Reden: Spelling ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Eigenlijk zijn zulke topics over religie altijd een beetje hetzelfde.

De voorstanders proberen uit te leggen dat de wetenschap ook niet overal een antwoord op heeft en de tegenstanders wijzen erop dat het wel heel erg apart is om even de aarde te maken en alle dieren in een boot te stoppen.

Maar waar het volgens mij om gaat is dat je je in beide gevallen beseft dat er altijd ruimte voor twijfel is. Als de geschiedenis van de wetenschap ons iets geleerd heeft, dan is het dat wat we nu weten hoogstwaarschijnlijk onjuist of onvolledig is. Ik zie het als een grafiek met een bepaalde limiet. We doen ons best om steeds dichter bij de perfectie te komen zodat we nog beter kunnen voorspellen. Met behulp van Newton konden we misschien tot op de seconde nauwkeurig voorspellen wanneer een appel op de grond zou vallen. Met behulp van Einstein kunnen we tot op de nanoseconde voorspellen wanneer Jupiter weer langskomt.

En omdat we die limiet nooit bereiken, blijft er altijd ruimte voor religie. De twee zijn voor mij ook niet onverenigbaar, want beide zijn een eeuwigdurende zoektocht naar perfectie.

Wat ik wel jammer vind, is als een religie zich zo radicaal ontwikkelt dat de ruimte voor twijfel wordt weggenomen. Het is zo naïef om te denken dat je iets 100% zeker kunt weten. Maar dit komt mijns inziens door de menselijke fout. Of die nu door god is geprogrammeerd of door evolutie erin geslepen, veel religies schieten hun doel voorbij als ze een systeem hanteren waarin twijfel wordt afgestraft.

Hoe kan je nu de bijbel lezen en zeker weten dat het allemaal ooit echt gebeurd is? Met de Koran is het nog veel erger, want zoals Jezus in het christendom de vleesgeworden versie van god was, zo is de Koran dat voor de islam. Daar kan dus nog minder aan getornd worden dan aan de bijbel. Volgens de islam is het woord van god zo via Mohammed de Koran ingevloeid.

Of god bestaat zullen we wellicht nooit weten, daar kan in dit topic nog 148 pagina's over gediscussieerd worden, maar durf te leven met die onzekerheid. Op het moment dat je stopt met zoeken, sta je stil.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:38:
De wereld in 6 dagen creëren, van alle dieren er 2 in een sloep doen, over water lopen, etc, etc, niet allemaal te letterlijk nemen. Maar wel geloven dat er een entiteit bestaat (bijv zoals beschreven in de bijbel). Spiritualiteit.
En dat mag ook. Totdat je gaat claimen dat dingen moeten gebeuren of moeten worden verboden uit naam van die entiteit, je mensen anders gaat behandelen vanwege die entiteit, etc. En zodra je dit als absolute waarheid gaat claimen. Niet voor niets wordt er gepleit voor een persoonlijk geloof zonder dwingende gevolgen voor andere mensen.
Wetenschap aannemen als de enige echte waarheid. Terwijl we weten dat ook de wetenschap het over tijd gezien ook bijna altijd fout heeft. Wat dat betreft is het op die manier kijken naar de wetenschap precies hetzelfde doen als wat de fanatieke religieuzen doen.
Nope, dat is een omkeerredenering die niet werkt. Fouten in de wetenschap worden door wetenschappers zelf aangebracht door hun kritische houding (die altijd beter kan), ipv bij religies die alleen zichzelf bevestigen en in de cirkel blijven. Bij wetenschap draait het om de bewijsvoering en niet om het aannemen van de absolute waarheid.
Dus als het ontkracht is in dit topic zal er wel niks waar zijn? :) Dan moet je ook wetenschappelijk blijven en het wetenschappelijk aantonen dat het niet gebeurt is. Je neemt aan dat ze niet gebeurt zijn, omdat het niet "kan". Maar zoals al eerder gezegd in dit topic, kan er wel een kern van waarheid in zitten of delen ervan juist zijn.
Zonder ondersteunend bewijs telt het niet mee door de onwaarschijnlijkheid.
Verhalen zomaar als fantasie afdoen, omdat ze niet kunnen, is echter ook niet wetenschappelijk. Je moet verder durven denken.
Ze worden niet afgedaan, maar als dermate onwaarschijnlijk dat ze geen invloed hebben. Ze worden in de kast geparkeerd met sprookjes, je hoeft namelijk met Assepoester ook geen rekening te houden zonder dat je het niet-bestaan gaat bewijzen (wat niet kan).

Als je de straat oversteekt, houd je ook geen rekening met de aliens die net op dat punt zouden kunnen landen en jou verbranden met de remraketten. Het is namelijk dermate onwaarschijnlijk dat je geen reden hebt om het mee te nemen. Zo werkt dat ook in de wetenschap aangaande een opperwezen of sturende kracht: te onwaarschijnlijk om mee te nemen, totdat er afdoende bewijs is om het wel serieus te nemen.
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 14:55:
Gelukkig zijn er wetenschappers die verder durven te denken en voor jou de waarheid ontdekken.
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:20:
Goede vraag. Er zijn wetenschappers die denken dat spiritualiteit in ons (denken) zit.
Geef maar voorbeelden, dan zal ik eens kijken of dat wetenschappers zijn. Michael Behe en Cees Dekker zijn ook wetenschappers, maar zodra ze buiten hun terrein treden leken met levensgrote denkfouten.

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 07-11-2011 15:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Heb ik ook niet. Maar je moet (zoals in de topic wel gebeurt) zomaar het hele geloof wegwerpen omdat er bepaalde gebeurtenissen niet kunnen kloppen. Het is te gemakkelijk om het op die manier af te doen.
Het is niet te gemakkelijk uit te leggen waarom je je ergens niet mee bezig wil/kan houden of waarom iets volgens jou niet zinvol of onjuist is.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:14:
[...]

Had ik al aangegeven dat dat precies het probleem is voor vele gelovigen.
mooi, zijn we het daar over eens

[...]
Het klopt dat het mooie van de wetenschap zijn aanpassing naar de waarheid is en dat religies daarin nogal rigide zijn. Maar kijk je over 500 jaar later dan zul je zien dat veel van wat we nu weten of aannemen als werkelijkheid al weer veranderd is. Dat is een "feit" wat ook de wetenschap niet ontgaat. Dat er theorieën zijn de wel stand houden, klopt natuurlijk ook. Maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.

Ik weet het overigens ook wel, maar neemt niet weg dat de bijbel hier veel te makkelijk weg wordt gezet als fantasie verhaal.
Kan je nagaan hoeveel er al is herzien de afgelopen 100 jaar en als je ziet hoe ver we nu al zijn (tov 2000 jaar geleden). En over 100 jaar zullen we over een hoop zaken inderdaad weer anders denken dan nu. Maar geloof denkt al 2000 jaar hetzelfde.
En een theorie is wat anders dan wetenschappelijk bewijs. Waar haal jij je informatie vandaan dat het meer uitzonderingen op de regel zijn dat theorien stand houden? En over welke theorien heb je het dan? Wederom dat is het mooie. Zodra blijkt dat de theorie niet klopt of kan kloppen dan zal dit ook worden toegegeven en aangepast itt de bijbel.
Vooralsnog is er nog geen bewijs dat in het voordeel spreekt voor de bijbel waardoor het geloofwaardiger is dan elfjes, draken en heksen. Daar wordt ook al eeuwen over geschreven en gesproken.
Verwijs wat dat betreft zelf ook naar zo'n bron. Het probleem zit hem in het ontkrachten en wat dat voor jou en/of een gelovige betekend. Jij (bijv) ziet het als bewijs dat van het hele verhaal niets klopt. Een ander ziet de context (anders) of veranderd die naar zijn idee. Weer een ander moet niets van die bewijzen hebben en zal dus idd. op die 0,00000000000001% gaan wijzen.
Zie dit topic. Ik ga niet alle bronnen linken die speroid ook al heeft gelinkt. Die kan je zelf opzoeken als je dit interessant vind.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Koenoe
gambieter schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:31:Nope, dat is een omkeerredenering die niet werkt. Fouten in de wetenschap worden door wetenschappers zelf aangebracht door hun kritische houding (die altijd beter kan), ipv bij religies die alleen zichzelf bevestigen en in de cirkel blijven. Bij wetenschap draait het om de bewijsvoering en niet om het aannemen van de absolute waarheid.
Alleen klopt de bewijsvoering niet altijd of zijn de conclusies ervan niet correct. Kritische houding, tja. Er wordt ook een hoop gesjoemeld in de wetenschap. Lees bijvoorbeeld het artikel uit Volkskrant van afgelopen zaterdag op de voorpagina van het katern Wetenschap nog even. De wetenschap is wat dat betreft ook geen heilig boontje (pun intended).

Je hebt een nieuw woordje gevonden trouwens? Omkeerredenering.
Zonder ondersteunend bewijs telt het niet mee door de onwaarschijnlijkheid.
Zegt de fanatieke wetenschapper. :)
Ze worden niet afgedaan, maar als dermate onwaarschijnlijk dat ze geen invloed hebben. Ze worden in de kast geparkeerd met sprookjes, je hoeft namelijk met Assepoester ook geen rekening te houden zonder dat je het niet-bestaan gaat bewijzen (wat niet kan).

Als je de straat oversteekt, houd je ook geen rekening met de aliens die net op dat punt zouden kunnen landen en jou verbranden met de remraketten. Het is namelijk dermate onwaarschijnlijk dat je geen reden hebt om het mee te nemen. Zo werkt dat ook in de wetenschap aangaande een opperwezen of sturende kracht: te onwaarschijnlijk om mee te nemen, totdat er afdoende bewijs is om het wel serieus te nemen.
Zo werkt het niet (altijd) in de wetenschap. Als je onafhankelijke factoren hebt die je niet meetelt in je onderzoek is je onderzoek onvolledig en in sommige gevallen zelfs ongeldig cq. ongeloofwaardig. Sterker nog het komt vaak voor dat onderzoeken onvolledig waren en daardoor de verkeerde conclusies trokken.

Je probeer alle (serieuze) factoren mee te nemen in je onderzoek.

En owke, om God nou als factor mee te nemen in je onderzoek gaat wat te ver. Maar het ging juist om de verhalen uit (bijv) de bijbel. En als die niet juist blijken te zijn, God daarmee ook gelijk weerlegt is.

• Koenoe
thewizard2006 schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:33:
Kan je nagaan hoeveel er al is herzien de afgelopen 100 jaar en als je ziet hoe ver we nu al zijn (tov 2000 jaar geleden). En over 100 jaar zullen we over een hoop zaken inderdaad weer anders denken dan nu. Maar geloof denkt al 2000 jaar hetzelfde.
En een theorie is wat anders dan wetenschappelijk bewijs. Waar haal jij je informatie vandaan dat het meer uitzonderingen op de regel zijn dat theorien stand houden? En over welke theorien heb je het dan? Wederom dat is het mooie. Zodra blijkt dat de theorie niet klopt of kan kloppen dan zal dit ook worden toegegeven en aangepast itt de bijbel.
Vooralsnog is er nog geen bewijs dat in het voordeel spreekt voor de bijbel waardoor het geloofwaardiger is dan elfjes, draken en heksen. Daar wordt ook al eeuwen over geschreven en gesproken.
Hola. Ik beweer ook niet dat de een gelijk heeft en de ander niet. Dat is juist de fout die gemaakt wordt. Het moet het een of het ander zijn (er is maar èèn waarheid!). Er zijn een hoop mensen die zeggen we weten het niet (en die eigenlijk het meest gelijk hebben).

De bijbel wordt veel gebruikt als geschiedenis bron en daarvan zijn er wel degelijk ook zaken bewezen. (koningsnamen, plaatsen, historische gebeurtenissen, etc). De bijbel is wat dat betreft echt wel geloofwaardiger dan een sprookjesboek.

Qua theorieen. Tja. Ik heb al wat personen genoemd. Kijk vooral naar de natuurkunde van de afgelopen 200 jaar en de vorderingen die daar gemaakt zijn. Maar je kan beter vragen welke theorieen wel stand hebben gehouden (wiskunde, denk ik zo).

[ Voor 7% gewijzigd door Koenoe op 07-11-2011 15:55 . Reden: toegevoegd. ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:43:
Alleen klopt de bewijsvoering niet altijd of zijn de conclusies ervan niet correct. Kritische houding, tja. Er wordt ook een hoop gesjoemeld in de wetenschap. Lees bijvoorbeeld het artikel uit Volkskrant van afgelopen zaterdag op de voorpagina van het katern Wetenschap nog even. De wetenschap is wat dat betreft ook geen heilig boontje (pun intended).
Fouten worden gemaakt en niets menselijks is wetenschappers vreemd. Maar het is in staat zich te hervormen en paradigma's en dogma's aan te passen, weerleggingen te accepteren, etc. Uitzonderingen als Stape bevestigen alleen maar de regel.

Je bijdragen zitten vol met drogredenen, inclusief dat omdat wetenschap van tijd tot tijd zijn conclusies aanpast/verbetert, daarmee alle wetenschappelijke conclusies fout zijn.
Je hebt een nieuw woordje gevonden trouwens? Omkeerredenering.
Nee, ik gebruik het al langer voor een stevig deel van drogredenen zoals je gebruikt.
Zegt de fanatieke wetenschapper. :)
Je blijft de fout maken je eigen denkwijze op anderen te projecteren.
Zo werkt het niet (altijd) in de wetenschap. Als je onafhankelijke factoren hebt die je niet meetelt in je onderzoek is je onderzoek onvolledig en in sommige gevallen zelfs ongeldig cq. ongeloofwaardig. Sterker nog het komt vaak voor dat onderzoeken onvolledig waren en daardoor de verkeerde conclusies trokken.

Je probeer alle (serieuze) factoren mee te nemen in je onderzoek.
Alle relevante factoren, voor zover mogelijk. Maar niet Assepoester, bijbel, opperwezen en landende aliens. Tenminste, niet zolang er geen goede onderbouwing voor de benodigdheid van de toevoeging wordt gegeven, en die ontbreekt.

Je maakt allerlei statements over wetenschap met veel overtuiging, maar heb je wel enig inzicht in wat wetenschap is? Wat is je expertise, wat is je achtergrond, wat maakt je meer dan een leek?
En owke, om God nou als factor mee te nemen in je onderzoek gaat wat te ver. Maar het ging juist om de verhalen uit (bijv) de bijbel. En als die niet juist blijken te zijn, God daarmee ook gelijk weerlegt is.
Nogmaals: het is geen doel om God, Pantheon of andere opperwezens te weerleggen. Dat is niet nodig, ze zijn niet relevant totdat er een onderbouwing is die ze relevant maakt.

Je maakt uiteindelijk dezelfde denkfout als religieuzen: je weet zeker dat er meer is, en vind dat dat meegenomen moet worden. Maar zolang je die noodzaak niet kunt aantonen, is jouw overtuiging niet meer dan dat, en niet van belang voorbij je eigen persoonlijke mening.
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:49:
De bijbel wordt veel gebruikt als geschiedenis bron en daarvan zijn er wel degelijk ook zaken bewezen. (koningsnamen, plaatsen, historische gebeurtenissen, etc). De bijbel is wat dat betreft echt wel geloofwaardiger dan een sprookjesboek.
Zat fictie speelt zich af in bestaande omgevingen, bestaande namen, etc. Een boeketroman kan al die bestanddelen bevatten en nog steeds een sprookje zijn. Het verhaal van de Drie Musketiers is fictief en toch speelt Richelieu, de koning, strijd tussen protestanten, katholieken etc zich er in af.

Je conclusie is dan ook incorrect.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 07-11-2011 16:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:30

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Goed punt. Juist vanwege de discussies die in dit topic gevoerd wordt. Neemt aan de andere kant niet weg dat er zaken instaan die wel getoetst zijn en ook klopten.
Zoals? Het complete stuk schepping is duidelijk niet correct, het stuk zondvloed is niet correct, heck, de hele chronologie klopt van geen kant. Vanaf waar ongeveer komen er feitelijk verifieerbaar correcte stukken (graag zonder het standaard "interpretatie" deel)? Dus als de bijbel, koran of torah zegt dat gebeurtenis X plaats heeft gevonden, zou ik daar graag de resultaten van een onafhankelijk (dus geen onderzoeksinstituut van het vaticaan oid, die preken voor eigen parochie, pun intended) onderzoek van zien.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Modus47
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
a. Waar precies wil Koenoe heen met zijn posts van vandaag? Heb wel een vermoeden maar hoor het graag van hem.
b. Ik sluit me graag aan bij MueR hierboven, welke (essentiële) zaken precies uit de bijbel zijn getoetst en en waar bevonden?

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-11 07:41
Koenoe schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:43:

Gezien het bestaande archeologische bewijs kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat veel verhalen uit het Oude Testament niet kloppen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Genesis en Exodus (zie mijn posts over die onderwerpen eerder in dit topic en in de voorganger).

Het bestaan van een god is daarmee niet noodzakelijkerwijs weerlegd. We kunnen echter wel stellen dat het godsbeeld dat joden en christenen hebben en vereren hoogstwaarschijnlijk niet klopt. Ook is het aannemelijk dat, als Exodus niet plaatsvond zoals beschreven in de bijbel, de inhoud van de 10 geboden misschien (waarschijnlijk?) niet goddelijk geinspireerd is.

Hierbij dient in ogenschouw te worden genomen dat het grootste deel van het archeologisch onderzoek over de afgelopen anderhalve eeuw in de Levant gericht was op het bevestigen van bijbelse verhalen (zie bijv. Levi's "The Archaeology of the Holy Land" voor een goed overzicht). Zelfs uit onderzoek vanuit die motieven blijven de verhalen niet overeind.

Wat is dan je punt? Dat het weerleggen van die verhalen niet het bestaan van God weerlegd? Dat is een interessante discussie. We kunnen het er gezien de stand van zaken echter in ieder geval over eens zijn dat het meenemen van God in de wetenschap van 0 en generlei waarde is.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Koenoe
MueR schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:37:
[...]

Zoals? Het complete stuk schepping is duidelijk niet correct, het stuk zondvloed is niet correct, heck, de hele chronologie klopt van geen kant. Vanaf waar ongeveer komen er feitelijk verifieerbaar correcte stukken (graag zonder het standaard "interpretatie" deel)? Dus als de bijbel, koran of torah zegt dat gebeurtenis X plaats heeft gevonden, zou ik daar graag de resultaten van een onafhankelijk (dus geen onderzoeksinstituut van het vaticaan oid, die preken voor eigen parochie, pun intended) onderzoek van zien.
Dat weet je niet. Er zijn overduidelijke aanwijzingen dat er een klimaat verandering geweest rond 11.500 (zonvloed?). Natuurlijk klopt het niet als je de bijbel letterlijk neemt, maar je kunt ook niet verwachten van mensen uit bijvoorbeeld 2000 BC om met een big bang theorie op de proppen te komen. De kennis hadden ze gewoon niet. Neemt niet weg dat er delen wel op waarheid gebaseerd kunnen zijn. Dat die dan van eeuwen overlevering en verkeerde interpretatie zijn, tja wat verwacht je dan?

Als je verder gaat in de bijbel (en tijd) dan komen plaatsnamen als Pi Ramses, Tanis ed. voor die echt bestaan hebben.

Als zwak voorbeeld wil ik wel geven de ster van Bethlehem. Dat zou ook heel goed een supernova kunnen zijn geweest rond 30-40 AD.
Modus47 schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:15:
a. Waar precies wil Koenoe heen met zijn posts van vandaag? Heb wel een vermoeden maar hoor het graag van hem.
b. Ik sluit me graag aan bij MueR hierboven, welke (essentiële) zaken precies uit de bijbel zijn getoetst en en waar bevonden?
a. Nergens heen. Het enige dat ik wil zeggen is dat het verkeerd is om religies te verwerpen omdat wat er geschreven staat niet perse klopt of kan. Religie gaat verder dan dat en er een wetenschappelijke kijk op na houden is prima, maar dan wel even verder dan dat kan niet, dus het klopt niet.

b. Klikje Toegegeven het is een christelijk linkje, but you get the idea. Ook hoe mensen met elkaar omgingen, gewoontes, etc kun je opmaken uit de bijbel. Zoals ik al eerder aangaf komen er ook koningsnamen en plaatsnamen voor. Als je naar de Romeinse periode uit de bijbel kijkt (nieuwe testament) zal het beter te toetsen zijn.
Spheroid schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 07:54:
[...]
Gezien het bestaande archeologische bewijs kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat veel verhalen uit het Oude Testament niet kloppen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Genesis en Exodus (zie mijn posts over die onderwerpen eerder in dit topic en in de voorganger).

Het bestaan van een god is daarmee niet noodzakelijkerwijs weerlegd. We kunnen echter wel stellen dat het godsbeeld dat joden en christenen hebben en vereren hoogstwaarschijnlijk niet klopt. Ook is het aannemelijk dat, als Exodus niet plaatsvond zoals beschreven in de bijbel, de inhoud van de 10 geboden misschien (waarschijnlijk?) niet goddelijk geinspireerd is.

Hierbij dient in ogenschouw te worden genomen dat het grootste deel van het archeologisch onderzoek over de afgelopen anderhalve eeuw in de Levant gericht was op het bevestigen van bijbelse verhalen (zie bijv. Levi's "The Archaeology of the Holy Land" voor een goed overzicht). Zelfs uit onderzoek vanuit die motieven blijven de verhalen niet overeind.

Wat is dan je punt? Dat het weerleggen van die verhalen niet het bestaan van God weerlegd? Dat is een interessante discussie. We kunnen het er gezien de stand van zaken echter in ieder geval over eens zijn dat het meenemen van God in de wetenschap van 0 en generlei waarde is.
Ook hier geld context. Je hebt het over verhalen van 2000 jaar oud. De mensen uit die tijd hadden de kennis niet de we nu hebben en moesten het met hun eigen kennis doen. Dan kun je niet verwachten dat ze carbon dating toepasten, of met een big bang theorie op de proppen kwamen, etc, etc.

En dat is inderdaad mijn punt. Je laatste punt ben ik het overigens helemaal mee eens. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2011 11:13 ]

• Koenoe
gambieter schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:06:
[...]

Fouten worden gemaakt en niets menselijks is wetenschappers vreemd. Maar het is in staat zich te hervormen en paradigma's en dogma's aan te passen, weerleggingen te accepteren, etc. Uitzonderingen als Stape bevestigen alleen maar de regel.

Je bijdragen zitten vol met drogredenen, inclusief dat omdat wetenschap van tijd tot tijd zijn conclusies aanpast/verbetert, daarmee alle wetenschappelijke conclusies fout zijn.
Fouten? Wat dacht je van Fraude? John Darsee, Jan-Hendrik Schön, Diederik Stapel, etc. Om een stuk uit de Volkskrant van afgelopen zaterdag te quoten:
De fraude begint meestal onschuldig. Een getalletje hier, een aanpassinkje daar: uit enquêtes blijkt dat liefst 30 tot 75 procent van alle wetenschappers zich daaraan ooit bezondigt
Je blijft de fout maken je eigen denkwijze op anderen te projecteren.
Zonder hiervan een personal flame war te maken denk ik dat dit meer voor jou geld. Ik probeer helemaal niet mijn denkwijze op anderen te projecteren.
Alle relevante factoren, voor zover mogelijk. Maar niet Assepoester, bijbel, opperwezen en landende aliens. Tenminste, niet zolang er geen goede onderbouwing voor de benodigdheid van de toevoeging wordt gegeven, en die ontbreekt.

Je maakt allerlei statements over wetenschap met veel overtuiging, maar heb je wel enig inzicht in wat wetenschap is? Wat is je expertise, wat is je achtergrond, wat maakt je meer dan een leek?
Zelf heb ik 2 jaar aan de universiteit van Leiden gestudeerd. Toegegeven ik heb het niet afgemaakt. Of ik inzicht heb in wat wetenschap is laat ik aan anderen over, zo ijdel ben ik niet. Nog daargelaten of dat er toe doet in deze discussie.

En als we dan toch met omkeerredeneringen bezig zijn. Wat is jou expertise in religie en geloof? :)
Nogmaals: het is geen doel om God, Pantheon of andere opperwezens te weerleggen. Dat is niet nodig, ze zijn niet relevant totdat er een onderbouwing is die ze relevant maakt.

Je maakt uiteindelijk dezelfde denkfout als religieuzen: je weet zeker dat er meer is, en vind dat dat meegenomen moet worden. Maar zolang je die noodzaak niet kunt aantonen, is jouw overtuiging niet meer dan dat, en niet van belang voorbij je eigen persoonlijke mening.
Nee, jij maakt de denkfout dat ik zeker weet dat er meer is. Ik geloof helemaal niet, maar vind wel dat je als wetenschapper een bredere kijk moet hebben dan, het kan niet, dus klopt het niet.
Zat fictie speelt zich af in bestaande omgevingen, bestaande namen, etc. Een boeketroman kan al die bestanddelen bevatten en nog steeds een sprookje zijn. Het verhaal van de Drie Musketiers is fictief en toch speelt Richelieu, de koning, strijd tussen protestanten, katholieken etc zich er in af.

Je conclusie is dan ook incorrect.
Juist maar omdat de bijbel verhalen bevat van 2000 jaar oud (of ouder) zijn ze dus wel relevant. Zelfs al zouden ze gedeeltelijk op fictie berusten. Je hebt in ieder geval een unieke kijk op de wereld van die tijd. Net zoals de verhalen van Herodotus.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is niet het kan niet, maar het 'is' niet. Of wat is volgens jou wat niet zou kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 08-11-2011 11:39 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:32:
Fouten? Wat dacht je van Fraude? John Darsee, Jan-Hendrik Schön, Diederik Stapel, etc. Om een stuk uit de Volkskrant van afgelopen zaterdag te quoten:
De volgende keer dat jij 1 eurocent te weinig afrekent ben je een fraudeur. Dat je het maar weet, want je doet het expres. Fraude is een groot woord, en enquetes tot waarheid verheffen is nou net wat Stapel probeerde te doen. Enquetes hebben geen enkele waarde zonder context en interpretatie, en dat laatste wordt erg gestuurd.
Zonder hiervan een personal flame war te maken denk ik dat dit meer voor jou geld. Ik probeer helemaal niet mijn denkwijze op anderen te projecteren.
Als ik mijn denkwijze zou projecteren zou deze discussie niet nodig zijn, want juist het gebrek aan wetenschappelijke denken is een probleem in religie :+ .
Zelf heb ik 2 jaar aan de universiteit van Leiden gestudeerd. Toegegeven ik heb het niet afgemaakt. Of ik inzicht heb in wat wetenschap is laat ik aan anderen over, zo ijdel ben ik niet. Nog daargelaten of dat er toe doet in deze discussie.
Als jij gaat claimen wat wetenschap en wetenschappers moeten doen, dan mag je wel eerst inzicht hebben over wat wetenchap is en hoe je het doet. Twee jaar studeren geeft je dat inzicht in ieder geval niet, wat ook wel blijkt uit een aantal opmerkingen die je maakt :) .
En als we dan toch met omkeerredeneringen bezig zijn. Wat is jou expertise in religie en geloof? :)
Een katholieke opvoeding en een moeder die nog steeds voorgaat in woord- en communiediensten.
Nee, jij maakt de denkfout dat ik zeker weet dat er meer is. Ik geloof helemaal niet, maar vind wel dat je als wetenschapper een bredere kijk moet hebben dan, het kan niet, dus klopt het niet.
Je begrijpt echt niet wat "irrelevant totdat er voldoende onderbouwing is om het relevant genoeg te maken om meegenomen te worden" betekent? Totdat er iets meer is dan de cirkelredenering die er nu gebruikt wordt, is religie irrelevant in de natuurwetenschappen, net zoals driehoofdige aliens, Ghostbusters en dergelijke.

Je blijft maar roepen dat een wetenschapper een bredere kijk moet hebben, maar de consequentie daarvan (meenemen van alles wat mensen kunnen verzinnen) trek je niet. Er moet een reden zijn om iets in de afwegingen mee te nemen, en het zelfverklaren van een heilig boek is dat niet.
Juist maar omdat de bijbel verhalen bevat van 2000 jaar oud (of ouder) zijn ze dus wel relevant. Zelfs al zouden ze gedeeltelijk op fictie berusten. Je hebt in ieder geval een unieke kijk op de wereld van die tijd. Net zoals de verhalen van Herodotus.
Als geschiedenisboek is het onbetrouwbaar, als verhalenboek voor moraal kan het nuttig zijn (net als sprookjesboeken: die hebben ook een moraal en worden gebruikt voor opvoeding), alhoewel het ook cherrypicking in de hand werkt. Of het een unieke blik op de wereld van die tijd levert, is iets waar geschiedkundigen zich over mogen buigen, maar het heeft daarmee niet opeens relevantie voor natuurwetenschappen.

Je geeft nog steeds geen reden om de bijbel of religie meer dan overdrachtelijk te nemen in een paar van de "zachte" wetenschappen, en geen enkele reden om het uberhaupt mee te nemen in de natuurwetenschappen.

• Spheroid
Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:00:
[...]

Dat weet je niet. Er zijn overduidelijke aanwijzingen dat er een klimaat verandering geweest rond 11.500 (zonvloed?).
Er zijn een heleboel klimaatsveranderingen geweest gedurende de laatste paar honderdduizend jaar. Hierdoor steeg en daalde de zeespiegel herhaaldelijk. Een willekeurige klimaatsverandering eruit pikken is dan een beetje een zwaktebod imo.

Verder was de zeespiegelstijging als gevolg van de temperatuurverandering aan het einde van de ijstijd geleidelijk. Daarbij komt het feit dat door het smelten van de ijskappen in sommige gebieden (Noorwegen, delen van Engeland bijvoorbeeld) een zeespiegeldaling plaatsvond. De gebeurtenissen in de werkelijkheid komen dus niet overeen met die in de bijbel.

Er is evenveel bewijs om de Duinkerke-transgressies met de zondvloed te verbinden als het einde van de Jonge Dryas: Geen.
Natuurlijk klopt het niet als je de bijbel letterlijk neemt, maar je kunt ook niet verwachten van mensen uit bijvoorbeeld 2000 BC om met een big bang theorie op de proppen te komen. De kennis hadden ze gewoon niet. Neemt niet weg dat er delen wel op waarheid gebaseerd kunnen zijn. Dat die dan van eeuwen overlevering en verkeerde interpretatie zijn, tja wat verwacht je dan?
Maar wat heb je er dan aan?

Gebeurtenissen beschreven in de bijbel zijn in jouw voorstel gebaseerd op onrealistische overleveringen van gebeurtenissen die misschien historisch waren, maar omdat de details niet kloppen is het niet mogelijk te achterhalen welke gebeurtenissen dat dan warem. Verder zijn gebeurtenissen zoals de zondvloed dan waarschijnlijk natuurverschijnselen die niets met God te maken hebben.
Als je verder gaat in de bijbel (en tijd) dan komen plaatsnamen als Pi Ramses, Tanis ed. voor die echt bestaan hebben.
In Jesaja heeft men het over Babylon, maar ook over het feit dat er draken zullen leven. Dat Babylon bestaat betekent niet dat de beweringen over draken daardoor waarschijnlijker zijn.
Als zwak voorbeeld wil ik wel geven de ster van Bethlehem. Dat zou ook heel goed een supernova kunnen zijn geweest rond 30-40 AD.
Zou kunnen. Maar is er onafhankelijk bewijs voor? Want op basis van een anecdote uit een bron waarvan de betrouwbaarheid op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is kun je niet met goed fatsoen een waarneming van een supernova poneren.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Koenoe
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:51:
Als jij gaat claimen wat wetenschap en wetenschappers moeten doen, dan mag je wel eerst inzicht hebben over wat wetenchap is en hoe je het doet. Twee jaar studeren geeft je dat inzicht in ieder geval niet, wat ook wel blijkt uit een aantal opmerkingen die je maakt :) .
Ik claim helemaal niets. Ik zeg alleen (dat vind ik) dat je een bredere visie moet hebben t.a.v. het geloof. Er zijn gelukkig zat wetenschappers die dat wel doen. Sterker nog er waren en zijn genoeg wetenschappers die wel in een God geloven. Dat jij wil beweren dat ik geen wetenschappelijk inzicht hebt. Prima, dat mag :) Ik twijfel wat dat betreft ook aan die van jou. Heb je Theologie gestudeerd trouwens?
Een katholieke opvoeding en een moeder die nog steeds voorgaat in woord- en communiediensten.
Een katholieke opvoeding en een moeder die nog steeds voorgaat in woord- en communiediensten geeft je dat inzicht in ieder geval niet. Wat ook wel blijkt uit een aantal opmerkingen die je maakt. :)

Ik heb trouwens een vader die wetenschapper is, maakt dat mijn wetenschappelijk inzicht beter?

Niet zo flauw doen gambieter. Je gaat offtopic om iemands ongelijk aan te wijzen i.p.v. een discussie over het topic te voeren. Mocht je mijn punten belachelijk vinden, prima. Ga er dan niet op in of weerleg ze dan op een serieuze manier.
Spheroid schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:05:
[...]
Er zijn een heleboel klimaatsveranderingen geweest gedurende de laatste paar honderdduizend jaar. Hierdoor steeg en daalde de zeespiegel herhaaldelijk. Een willekeurige klimaatsverandering eruit pikken is dan een beetje een zwaktebod imo.
Het is de laatste grote klimaatsverandering. Ik geef het aan als voorbeeld, niet als bewijs.
Verder was de zeespiegelstijging als gevolg van de temperatuurverandering aan het einde van de ijstijd geleidelijk. Daarbij komt het feit dat door het smelten van de ijskappen in sommige gebieden (Noorwegen, delen van Engeland bijvoorbeeld) een zeespiegeldaling plaatsvond. De gebeurtenissen in de werkelijkheid komen dus niet overeen met die in de bijbel.
Klopt, maar hoe zou dat bijvoorbeeld zijn geinterpreteert (sp?) door de mensen uit die tijd. Hoe is dat door gegeven over de jaren. Nogmaals het zijn aanwijzingen en nee geen harde bewijzen.
Er is evenveel bewijs om de Duinkerke-transgressies met de zondvloed te verbinden als het einde van de Jonge Dryas: Geen.

[...]
Maar wat heb je er dan aan?

Gebeurtenissen beschreven in de bijbel zijn in jouw voorstel gebaseerd op onrealistische overleveringen van gebeurtenissen die misschien historisch waren, maar omdat de details niet kloppen is het niet mogelijk te achterhalen welke gebeurtenissen dat dan warem. Verder zijn gebeurtenissen zoals de zondvloed dan waarschijnlijk natuurverschijnselen die niets met God te maken hebben.

[...]
In Jesaja heeft men het over Babylon, maar ook over het feit dat er draken zullen leven. Dat Babylon bestaat betekent niet dat de beweringen over draken daardoor waarschijnlijker zijn.

[...]
Zou kunnen. Maar is er onafhankelijk bewijs voor? Want op basis van een anecdote uit een bron waarvan de betrouwbaarheid op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is kun je niet met goed fatsoen een waarneming van een supernova poneren.
Juist. Wat is waar en wat is niet waar. Je weet het niet. Veel zaken kun je gelijk wel weerleggen of in een andere context zien. Je hebt wel een basis om verder te zoeken of eventueel zaken te toetsen.

Wat heb je er aan? Je hebt een bron uit die tijd. Een van de weinig geschreven bronnen uit die tijd met het probleem dat het over de jaren talloze keren is gekopieerd.

Ik zal mijn punt dan nogmaals kort samenvatten. De bijbel, christelijk geloof (in dit geval) weerleggen door het aantonen van onwaarheden die er geschreven staan is veel te gemakkelijk. Het geloof gaat veel verder dan dat. Spiritualiteit. Het geloof dat er meer is. Waar ligt de oorsprong van ons bestaan? Waarom bestaan we? Wat is het doel van ons bestaan? Waar begon het heelal en waarom begon het?

Antwoord je daarop met; "Het is gewoon begonnen en het heeft geen doel." dan is dat voor veel mensen een onbevredigend antwoord.

Ook zijn de morele waardes die er verteld worden voor vele een bron van inspiratie geweest (trouwens voor elk geloof). Je kan je dan afvragen of we zo ver zouden zijn gekomen zonder geloof/spiritualiteit. Dat het ook de grootste bron van onderdrukking en oorlogen is, klopt mijns inziens overigens ook.

Dat je als wetenschapper alleen maar feiten accepteert als waarheid is prima, maar weet dan ook dat je feiten aan verandering onderhevig zijn. Van 4 of 5 primaire elementen tot de atoom. Van Newtons zwaartekracht wetten tot Einstein en quantum mechanica. Van een platte aarde als middelpunt van het universum tot een ronde draaiende om de zon.

Het is zo makkelijk om naar het verleden te kijken en er om te lachen of te verwerpen wat ze toen dachten of als waarheid aannamen. Weet wel dat ze over 500 jaar precies hetzelfde denken over deze periode.

N.B. Ik heb overigens geen zin om de bijbel te pakken en eens uitvoerig zaken te gaan opzoeken die (kunnen) kloppen. Ik denk dat iedereen die de bijbel wel gelezen heeft, weet dat er zaken in voorkomen die je ook in je geschiedenis boeken hebt geleerd. Om van omgang, gewoontes, ed nog niet te spreken. Alsmede dat mij dat mij op de universiteit toch echt verteld is dat het een van de grootste bronnen is de we hebben uit die tijd. Wat je er mee doet en hoe je het interpreteert is een tweede.

Dat het te makkelijk is klopt, maar dit is een forum. Ik ben geen scriptie aan het schrijven.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:06:
Ik claim helemaal niets. Ik zeg alleen (dat vind ik) dat je een bredere visie moet hebben t.a.v. het geloof.
Zie je de tegenspraak echt niet? Niets claimen en de wetenschapper moet. De wetenschapper moet niets, behalve een wetenschappelijke aanpak volgen.
Er zijn gelukkig zat wetenschappers die dat wel doen.
Drogreden.
Sterker nog er waren en zijn genoeg wetenschappers die wel in een God geloven.
Drogreden. Dat zegt niets over hun vakgebied, hun expertise en hun kwaliteiten, en waarschijnlijk meer over hun opvoeding.
Dat jij wil beweren dat ik geen wetenschappelijk inzicht hebt. Prima, dat mag :) Ik twijfel wat dat betreft ook aan die van jou. Heb je Theologie gestudeerd trouwens?
Nee, ik zeg dat je opmerkingen geen inzicht in wetenschap tonen, doordat je allerlei dingen vind welke een wetenschapper moet doen, toevallig net de dingen die jij vind dat moeten worden meegenomen. Net zoals Cheetah vind dat bijbelse verhalen letterlijk moeten worden genomen.
Een katholieke opvoeding en een moeder die nog steeds voorgaat in woord- en communiediensten geeft je dat inzicht in ieder geval niet. Wat ook wel blijkt uit een aantal opmerkingen die je maakt. :)

Ik heb trouwens een vader die wetenschapper is, maakt dat mijn wetenschappelijk inzicht beter?
Nee. Dat inzicht kun je tonen, je krijgt er kansen genoeg voor :) .
Niet zo flauw doen gambieter. Je gaat offtopic om iemands ongelijk aan te wijzen i.p.v. een discussie over het topic te voeren. Mocht je mijn punten belachelijk vinden, prima. Ga er dan niet op in of weerleg ze dan op een serieuze manier.
Ik weerleg ze op een serieuze manier, maar je blijft ze maar herhalen. Zolang je blijft roepen dat een (goede) wetenschapper rekening moet houden met bijbel en opperwezens, zul je geen gehoor vinden, juist omdat dit tegengesteld is aan wat een goed wetenschapper doet.

Op het moment dat jij claims maakt over wat een wetenschapper moet doen, dan wil ik graag zien wat jou zo'n expert maakt. Let trouwens goed op: ik zeg niet wat een religieus iemand moet doen, ik pareer alleen claims die worden gemaakt en voorbij het religieuze domein gaan, of religieuze invloeden die buiten die persoon gaan. Wat ze voor die persoon zelf betekenen ga ik niet over, en ik veroordeel ook niemand persoonlijk geloof, wel religie die zich met andere mensen bemoeit.
Ik heb overigens geen zin om de bijbel te pakken en eens uitvoerig zaken te gaan opzoeken die (kunnen) kloppen.
Als die dingen erin voorkomen, zegt dat niets over het totale waarheidsgehalte van de claims die er in voorkomen. Zie de Drie Musketiers van Dumas.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:44
Ik ben het wel eens met Koenoe,

simpel gezegd denk ik dat de vertaalslag/tijdsgeest/fanatisme de transparantie uit de bijbel erg vertroebeld. Dan heb ik het nog niet eens over de totale verdraaing van het verhaal tbv de RK kerk in de middeleeuwen.

A. dag1: God creeerde licht, dag2: God... -> zoals het in onze huidige bijbel staat
B. Als eerste werd licht geschept, daarna... -> is zoals ik het binnen marge kan interpreteren zonder ernstige naar waarheid aangepaste interpretaties te maken.
C. God heeft op maandag licht gecreerd. Op dinsdag...->is zoals fanaten het interpreteren, het mag volgens hun niet letterlijk genoeg genomen worden.

kortom, als je A leest en B denkt, is er niet zo heel veel vreemds aan de bijbel, maar als je C word verteld dan kun je de hele tijd focussen op of er nu wel of niet op maandag de fotons uit Gods mouw werden geschud. Belachelijk dus ook om bezig te houden met bv de creationistische visie om aan te tonen dat de bijbel niet klopt en ook als tegenstander doe je er goed aan tenminste de "redelijkere" interpretatie ter hand te nemen.

Zo vind ik het helemaal niet raar om te geloven dat de zondvloed op werkelijkheid is gebaseerd, niet te letterlijk op de jeneverbessen en dakduiven focussen maar gewoon checken of er rond die tijd ook ergens misschien een tsunami/ramp oid heeft plaatsgevonden. Nou, die blijken er te zijn, zelfs waar de algehele wereldbevolking onder is gedecimeerd, is het geen religieus verhaal dan iig eentje van epic proporties die de moeite waard is om van generatie op generatie over te dragen.

Stel nu dat dit het geval is, maar je ondoet het verhaal uit de bijbel omdat er geen jeneverbessen voorkwamen tussen Turkije en Israel, dan sla je ergens toch ook de plank mis?

Ik weet dat ik met een agnostische instelling erg geneigd ben dingen open te houden maar het lijkt me beter dan voorbarig een conclusie te trekken in het tegendeel. Sterker nog, ik vind dat ook dat getuigd van enig fanatisme.

• Spheroid
Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:06:

Klopt, maar hoe zou dat bijvoorbeeld zijn geinterpreteert (sp?) door de mensen uit die tijd. Hoe is dat door gegeven over de jaren. Nogmaals het zijn aanwijzingen en nee geen harde bewijzen.
Het zijn geen aanwijzingen. Het zijn willekeurige associaties van geschreven verhalen en geologische gebeurtenissen. Er is geen enkele reden om de ene niet met de bijbel overeenkomende gebeurtenis te verkiezen boven de andere niet met de bijbel overeenkomende gebeurtenis te verkiezen als bron voor het verhaal.
Juist. Wat is waar en wat is niet waar. Je weet het niet. Veel zaken kun je gelijk wel weerleggen of in een andere context zien. Je hebt wel een basis om verder te zoeken of eventueel zaken te toetsen.
Dat is inderdaad essentieel. En als je de zaken toetst dan zie je dat er geen enkele overeenkomst is tussen de gang van zaken aan het einde van de Jonge Dryas en de gang van zaken beschreven in de bijbel. Dus kun je stellen dat de zondvloed zoals beschreven in de bijbel waarschijnlijk niet het einde van de jonge Dryas was.
Wat heb je er aan? Je hebt een bron uit die tijd.
Nee. Want de Jonge Dryas eindigde 11.500 jaar geleden. Je hebt dus een duizenden jaren jonger verhaal dat misschien (waarschijnlijk?) gewoon fictie is.
Ik zal mijn punt dan nogmaals kort samenvatten. De bijbel, christelijk geloof (in dit geval) weerleggen door het aantonen van onwaarheden die er geschreven staan is veel te gemakkelijk.
:?
Het geloof gaat veel verder dan dat. Spiritualiteit. Het geloof dat er meer is.
Prima. Maar dat laat onverlet dat de versie uit de bijbel in ieder geval niet klopt. De bijbel is dus nog steeds weerlegd. Dat betekent niet dat spiritualiteit als geheel weerlegd is, slechts de bijbelse versie.
Antwoord je daarop met; "Het is gewoon begonnen en het heeft geen doel." dan is dat voor veel mensen een onbevredigend antwoord.
Maar dat zegt niets over de correctheid van dat antwoord, alleen wat over de psychologie van de mens.
Ook zijn de morele waardes die er verteld worden voor vele een bron van inspiratie geweest (trouwens voor elk geloof). Je kan je dan afvragen of we zo ver zouden zijn gekomen zonder geloof/spiritualiteit.
Ja, dat zouden we. Die "morele waardes", zoals "gij zult niet doden" en "gij zult niet stelen" zijn human universals. Die zijn niet ontstaan door spiritualiteit, die zijn door spiritualiteit hoogstens overgenomen en gestimuleerd.
Dat het ook de grootste bron van onderdrukking en oorlogen is, klopt mijns inziens overigens ook.
Dat je als wetenschapper alleen maar feiten accepteert als waarheid is prima, maar weet dan ook dat je feiten aan verandering onderhevig zijn. Van 4 of 5 primaire elementen tot de atoom. Van Newtons zwaartekracht wetten tot Einstein en quantum mechanica. Van een platte aarde als middelpunt van het universum tot een ronde draaiende om de zon.
De feiten zijn niet aan verandering onderhevig, maar ons begrip ervan.

Dat ons begrip niet perfect is betekent niet dat er ruimte is voor het eventueel kloppen van zaken die aantoonbaar onjuist zijn, zoals de bijbelse verhalen.

• vlaaing peerd
@Spheroid,

zoals ik hierboven eigenlijk al post, je moet wel oppassen dat je vanwege de jeneverbes niet onnodig een groter verhaal de prullenbak indumpt. Koenoe heeft daarin gelijk, er word te makkelijk de stelling gemaakt " de wereld is ouder dan 6000 jaar dus er klopt geen ene hout van de bijbel of het chistelijk geloof".

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
vlaaing peerd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:32:
zoals ik hierboven eigenlijk al post, je moet wel oppassen dat je vanwege de jeneverbes niet onnodig een groter verhaal de prullenbak indumpt. Koenoe heeft daarin gelijk, er word te makkelijk de stelling gemaakt " de wereld is ouder dan 6000 jaar dus er klopt geen ene hout van de bijbel of het chistelijk geloof".
Maar hoe ga je dan bepalen welk deel je de prullenbak indumpt? Het hele zondvloed verhaal is niet opgeschreven ten dienste van geschiedschrijving, het is op deze manier verteld omdat het iets over god en zijn relatie met mensen duidelijk wil maken, dus met een duidelijk doel en insteek.

Stel je voor dat het een historisch correct verhaal was:
"En toen overtstroomde er een gebied ter grote van 10 hectare, en Noach en zijn vrouw roeide op zijn zelf gefabriceerde vlot, met zijn koe en 3 kippen dagenlang rond"

• Koenoe
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:14:
[...]

Zie je de tegenspraak echt niet? Niets claimen en de wetenschapper moet. De wetenschapper moet niets, behalve een wetenschappelijke aanpak volgen.
Waar zeg ik dat de wetenschapper iets moet? Dat jij een bredere visie moet hebben, tja dat vind ik ja.
Drogreden.
Alles afdoen als drogreden, nee dat toont wetenschappelijk inzicht.
Drogreden. Dat zegt niets over hun vakgebied, hun expertise en hun kwaliteiten, en waarschijnlijk meer over hun opvoeding.
We hebben het over wetenschap en geloof. Een wetenschapper die gelooft is een drogreden? Ok, als jij het zegt.
Nee, ik zeg dat je opmerkingen geen inzicht in wetenschap tonen, doordat je allerlei dingen vind welke een wetenschapper moet doen, toevallig net de dingen die jij vind dat moeten worden meegenomen. Net zoals Cheetah vind dat bijbelse verhalen letterlijk moeten worden genomen.
Een wetenschapper moet een ruime kijk op de zaak hebben. Die moet openstaan voor argumenten. Ja klopt dat vind ik. Hij hoeft van mij verder niks hoor. Dat Cheetah vind dat bijbelse verhalen letterlijk moeten worden genomen, mag hij vinden. Ik zal in ieder geval naar hem luisteren en mocht ik het belachelijk vinden of het er niet mee eens zijn er op in gaan.
Nee. Dat inzicht kun je tonen, je krijgt er kansen genoeg voor :) .
Geld ook voor jou.
Ik weerleg ze op een serieuze manier, maar je blijft ze maar herhalen. Zolang je blijft roepen dat een (goede) wetenschapper rekening moet houden met bijbel en opperwezens, zul je geen gehoor vinden, juist omdat dit tegengesteld is aan wat een goed wetenschapper doet.

Op het moment dat jij claims maakt over wat een wetenschapper moet doen, dan wil ik graag zien wat jou zo'n expert maakt. Let trouwens goed op: ik zeg niet wat een religieus iemand moet doen, ik pareer alleen claims die worden gemaakt en voorbij het religieuze domein gaan, of religieuze invloeden die buiten die persoon gaan. Wat ze voor die persoon zelf betekenen ga ik niet over, en ik veroordeel ook niemand persoonlijk geloof, wel religie die zich met andere mensen bemoeit.
Ik zeg helemaal niet dat de wetenschapper rekening moet houden met de bijbel en opperwezens. Dat maak jij er van. :) Ik zeg wel dat die er serieus naar moet kijken, wat die er mee doet is een tweede.
Als die dingen erin voorkomen, zegt dat niets over het totale waarheidsgehalte van de claims die er in voorkomen. Zie de Drie Musketiers van Dumas.
De totale waarheidsgehalte... Dat is precies het punt. Dat niet alles waar is, maakt het nog geen "de Drie Muskatiers" van Dumas. Er staan zaken in de wel gebeurt zijn. Of je er dat dan gelijk bewijst dat God bestaat, lijkt me niet. Maar zoals al eerder aangegeven het geloven gaat een beetje verder dan het weerleggen van feiten van 2000 jaar geleden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:38:
... Die moet openstaan voor argumenten. ...
Om argumenten om aan te nemen dat iets is (of eventueel om ergens naar te kijken) had ik je eerder al gevraagd.

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 08-11-2011 13:42 ]

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:28
Laat me dat even herformuleren:
Ik zeg helemaal niet dat de wetenschapper rekening moet houden met de bijbel en opperwezens.
Maar :
Ik zeg wel dat die er serieus naar (naar de bijbel en opperwezens dus) moet kijken
En bedoel je dan ook binnen het vakgebied van de wetenschap, of in zijn persoonlijke leven of...Ik zie nog steeds het punt niet wat je wil maken?
Wat een wetenschapper in zijn vrije tijd doet mag hij zelf weten, maar op het moment dat hij op persoonlijke gronden een opperwezen wil introduceren binnen zijn vakgebied moet hij met goede argumenten en waarschijnlijk met nog betere resultaten komen.
En daarom komt er dus ook zo weinig bijbel en opperwezen in de wetenschap voor, er is geen enkele aanwijzing voor om er serieus naar te kijken.

• Spheroid
vlaaing peerd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:32:
@Spheroid,

Natuurlijk. Het dan ook niet slechts om een Jeneverbes. Zoals ik in dit topic en andere topics in W&L wel eens heb gepost zijn grote stukken van het oude testament aantoonbaar onjuist. Niet alleen de schepping en de zondvloed, maar ook Exodus, de verovering van het heilige land na de Exodus, de bijbelse versie van de United Monarchy zijn van een twijfelachtige historiciteit. Tel daarbij op de talloze niet uitgekomen profetieen uit de bijbel, het feit dat de dode zeerollen andere versies van sommige boeken bevatten en "apocriefe" boeken en je moet toch op zijn minst concluderen dat het christelijk geloof in de bijbel geen sterk fundament heeft. Alles wijst er imo op dat de bijbel mensenwerk is en geen goddelijk product.

Nogmaals, en misschien ten overvloede: Dat betekent niet dat er geen god bestaat. Alleen dat de versie van god die in de bijbel staat niet bestaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Spheroid op 08-11-2011 13:49 ]

Verwijderd

[...]

Waar zeg ik dat de wetenschapper iets moet? Dat jij een bredere visie moet hebben, tja dat vind ik ja.
Je zegt constant dat de wetenschapper een bredere visie moet hebben, je spreekt jezelf letterlijk meteen tegen.
[...]

Alles afdoen als drogreden, nee dat toont wetenschappelijk inzicht.
Als iets een drogreden is hoe moet je het dan anders noemen?
Een wetenschapper moet een ruime kijk op de zaak hebben. Die moet openstaan voor argumenten. Ja klopt dat vind ik. Hij hoeft van mij verder niks hoor. Dat Cheetah vind dat bijbelse verhalen letterlijk moeten worden genomen, mag hij vinden. Ik zal in ieder geval naar hem luisteren en mocht ik het belachelijk vinden of het er niet mee eens zijn er op in gaan.
Een ruime kijk is iets anders dan simpelweg alles maar meenemen, hoe kun je anders iets onderzoeken zonder grenzen?
[...]

Ik zeg helemaal niet dat de wetenschapper rekening moet houden met de bijbel en opperwezens. Dat maak jij er van. :) Ik zeg wel dat die er serieus naar moet kijken, wat die er mee doet is een tweede.
Ook hier weer spreek je jezelf gewoon letterlijk tegen. Als er serieus naar gekeken moet worden, dan houdt je er toch rekening mee? Waarom heb je zoveel moeite met toegeven?
[...]

De totale waarheidsgehalte... Dat is precies het punt. Dat niet alles waar is, maakt het nog geen "de Drie Muskatiers" van Dumas. Er staan zaken in de wel gebeurt zijn. Of je er dat dan gelijk bewijst dat God bestaat, lijkt me niet. Maar zoals al eerder aangegeven het geloven gaat een beetje verder dan het weerleggen van feiten van 2000 jaar geleden.
Welke zaken zijn dan wel gebeurd en hoe bewijs je dat? Altijd maar die claims zonder onderbouwing. Met geloven is an sich niets mis, maar met wetenschap heeft het niets te maken, hoezeer jij ook vindt dat wetenschap er rekening mee moet houden.

• Koenoe
Spheroid schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:25:
[...]
Het zijn geen aanwijzingen. Het zijn willekeurige associaties van geschreven verhalen en geologische gebeurtenissen. Er is geen enkele reden om de ene niet met de bijbel overeenkomende gebeurtenis te verkiezen boven de andere niet met de bijbel overeenkomende gebeurtenis te verkiezen als bron voor het verhaal.
Nee klopt. Veel is "wishfull thinking" of er naar toe redeneren.
Dat is inderdaad essentieel. En als je de zaken toetst dan zie je dat er geen enkele overeenkomst is tussen de gang van zaken aan het einde van de Jonge Dryas en de gang van zaken beschreven in de bijbel. Dus kun je stellen dat de zondvloed zoals beschreven in de bijbel waarschijnlijk niet het einde van de jonge Dryas was.

Nee. Want de Jonge Dryas eindigde 11.500 jaar geleden. Je hebt dus een duizenden jaren jonger verhaal dat misschien (waarschijnlijk?) gewoon fictie is.
Waarschijnlijk tussen haakjes had niet gehoeven.
Prima. Maar dat laat onverlet dat de versie uit de bijbel in ieder geval niet klopt. De bijbel is dus nog steeds weerlegd. Dat betekent niet dat spiritualiteit als geheel weerlegd is, slechts de bijbelse versie.
Dan is het weerleggen van het geloof d.m.v. onjuistheden uit de bijbel ook niet aan de orde. Dat er personen zijn die halsstarrig vasthouden aan die onwaarheden , tja....
Maar dat zegt niets over de correctheid van dat antwoord, alleen wat over de psychologie van de mens.
Klopt.
Ja, dat zouden we. Die "morele waardes", zoals "gij zult niet doden" en "gij zult niet stelen" zijn human universals. Die zijn niet ontstaan door spiritualiteit, die zijn door spiritualiteit hoogstens overgenomen en gestimuleerd.
Dat het ook de grootste bron van onderdrukking en oorlogen is, klopt mijns inziens overigens ook.
Voor veel mensen is het een groot goed om van tijd tot tijd aan die morele waardes herinnerd te worden.
De feiten zijn niet aan verandering onderhevig, maar ons begrip ervan.
Eens.
Dat ons begrip niet perfect is betekent niet dat er ruimte is voor het eventueel kloppen van zaken die aantoonbaar onjuist zijn, zoals de bijbelse verhalen.
Eens, met een kleine slag om de arm.

[ Voor 0% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2011 14:05 . Reden: spelling ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Modbreak:Zullen we de discussie over of de bijbel al dan niet historisch juist is maar weer even laten rusten? Dat die discussie al vaker voorbijgekomen is, is een ding, maar dat we nu in dezelfde cycluse gaan vervallen in hehalingen gaat wat ver :)

Als er behoefte aan is kan die discussie ook prima een eigen topic krijgen, maar de historisce accuratesse van één of meerdere Judeo-Abrahamitische geloofsschriften heeft niet direct heel veel van doen met zin of onzin van religie in het algemeen...

Wat betekent mijn avatar?

• Koenoe
PaveloW schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:44:
En bedoel je dan ook binnen het vakgebied van de wetenschap, of in zijn persoonlijke leven of...Ik zie nog steeds het punt niet wat je wil maken?
Wat een wetenschapper in zijn vrije tijd doet mag hij zelf weten, maar op het moment dat hij op persoonlijke gronden een opperwezen wil introduceren binnen zijn vakgebied moet hij met goede argumenten en waarschijnlijk met nog betere resultaten komen.
En daarom komt er dus ook zo weinig bijbel en opperwezen in de wetenschap voor, er is geen enkele aanwijzing voor om er serieus naar te kijken.
Mee eens.

Natuurlijk baseer je als wetenschapper je op feiten. Maar voor de geschiedenis geld nou eenmaal dat je weinig betrouwbare bronnen tot je beschikking hebt. De ligging, cabron dating, etc zijn je harde feiten, maar dat laat nog veel plek over voor interpretatie. Dan heb je nog geschreven bronnen die je voorzichtig moet bekijken, maar niet gelijk als onjuist kan afdoen.

Qua opperwezen. Tja zolang de wetenschapper geen bewijs aanvoert voor het niet bestaan van God, heb je ook geen tegen argument. Ik had al eerder aangegeven dat God meenemen in je onderzoek een beetje ver gaat. Om God nou gelijk te weerleggen omdat er geen direct bewijs van is gaat mij nou juist te ver. Er is ook geen direct bewijs van een Higgs boson deeltje, maar toch wordt er vanuit gegaan dat die bestaat.

Er serieus naar kijken en rekening mee moet houden zijn overigens twee verschillende zaken. Geloof is inderdaad een persoonlijke zaak mijns inziens.

Het punt dat ik maak is dat het verwerpen van een geloof op basis van feiten die gegeven zijn vanuit het verleden, te makkelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2011 14:11 . Reden: Niet gedeeltelijk, gewoon mee eens. ]

Verwijderd

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:02:
[...]

Mee eens.

Natuurlijk baseer je als wetenschapper je op feiten. Maar voor de geschiedenis geld nou eenmaal dat je weinig betrouwbare bronnen tot je beschikking hebt. De ligging, cabron dating, etc zijn je harde feiten, maar dat laat nog veel plek over voor interpretatie. Dan heb je nog geschreven bronnen die je voorzichtig moet bekijken, maar niet gelijk als onjuist kan afdoen.

Qua opperwezen. Tja zolang de wetenschapper geen bewijs aanvoert voor het niet bestaan van God, heb je ook geen tegen argument. Ik had al eerder aangegeven dat God meenemen in je onderzoek een beetje ver gaat. Om God nou gelijk te weerleggen omdat er geen direct bewijs van is gaat mij nou juist te ver. Er is ook geen direct bewijs van een Higgs boson deeltje, maar toch wordt er vanuit gegaan dat die bestaat.

Er serieus naar kijken en rekening mee moet houden zijn overigens twee verschillende zaken. Geloof is inderdaad een persoonlijke zaak mijns inziens.

Het punt dat ik maak is dat het verwerpen van een geloof op basis van feiten die gegeven zijn vanuit het verleden, te makkelijk is.
Een wetenschapper hoeft niet te bewijzen dat God niet bestaat (is al tig keer langsgekomen), een wetenschapper zegt enkel dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een God bestaat en dat er bewijs moet zijn voor het wel bestaan van een God. Er wordt niet gezegd dat God bij voorbaat niet bestaat. Tevens wordt nergens geloof verworpen, enkel wordt er gesteld dat het genoeg slechte zaken met zich meebrengt en er geen plek voor is binnen de wetenschap en dat lijkt mij correct.

• Dido

Dido

heforshe

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:02:
Gedeeltelijk mee eens.

Het is je een paar keer gevraagd, en ik vraag het me nog steeds af. Waar wil je heen met dit soort redeneringen?

Als in een boek 10 feiten genoemd staan, en ik kan er daar drie van verifieren aan de hand van andere bronnen, en van 6 kan ik aantonen dat ze onjuist zijn, dan blijft er 1 "feit" in de bron over waar ik niet van weet of ik erop kan vertrouwen.

Het is op geen enkele manier rationeel aannemelijk te maken dat ik dat overgebleven feitje ook maar enig waarheidsgehalte toe hoef te dichten. Sterker nog, tenzij je met verduveld goede argumenten komt hoef ik dat feitje op geen enkele manier "in overweging te nemen". Ondanks de drie geverifieerde feiten in dezelfde bron.

Kijk, als je van de tien stellingen er negen kunt verifieren, ben ik misschien geneigd de tiende als plausibel aan te nemen.
Qua opperwezen. Tja zolang de wetenschapper geen bewijs aanvoert voor het niet bestaan van God, heb je ook geen tegen argument.
Volslagen onzin, en dat weet je zelf ook. Tenzij je dan ook even ruiterlijk toegeeft dat je geen enkel argument hebt tegen het bestaan van eenhoorns, paarse smurfen, FSM's en een IPU bij mij in de huiskamer. Van geen van allen kun jij immers het niet-bestaan bewijzen.
Om God nou gelijk te weerleggen omdat er geen direct bewijs van is gaat mij nou juist te ver. Er is ook geen direct bewijs van een Higgs boson deeltje, maar toch wordt er vanuit gegaan dat die bestaat.
Weerleggen is iets anders dan "buiten beschouwing laten". Als er geen doorslaggevend argument is om god mee te nemen in je hypothese, waarom zou je het dan doen? Neem jij dan ook mijn IPU mee in elk fenomeen dat jij verklaart?
Waarom (niet)?

Voor het Higgs boson zijn er kennelijk wel geldige argumenten waarom het zou bestaan. Kom met gelijkwaardige argumenten voor het bestaan van om het even wat en er zijn genoeg wetenschappers die willen gaan zoeken, ook naar een god. Maar tot op heden heeft geen wetenschapper die nodig om de wereld te verklaren, dus waarom zou ie ernaar zoeken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:23:
Een wetenschapper hoeft niet te bewijzen dat God niet bestaat (is al tig keer langsgekomen),
Een wetenschapper kan niet bewijzen dat God niet bestaat. Is ook niet nodig, je kunt ook niet bewijzen dat de specifieke Drie Musketiers niet hebben bestaan, of de driehoofdige aliens van Tau Ceti, of Lrrrrr van Persei Omicron 8.
een wetenschapper zegt enkel dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een God bestaat en dat er bewijs moet zijn voor het wel bestaan van een God. Er wordt niet gezegd dat God bij voorbaat niet bestaat. Tevens wordt nergens geloof verworpen, enkel wordt er gesteld dat het genoeg slechte zaken met zich meebrengt en er geen plek voor is binnen de wetenschap en dat lijkt mij correct.
Inderdaad. Het gaat om (on)waarschijnlijkheid en (ir)relevantie. En om het probleem van de God of the Gaps. Dergelijke religieuze gevoelens meenemen in wetenschappelijke redeneringen resulteert alleen maar in gedrochten als ID, en is uiteindelijk religie vermomd als pseudo-wetenschap.

• Koenoe
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:23:
[...]

Een wetenschapper hoeft niet te bewijzen dat God niet bestaat (is al tig keer langsgekomen), een wetenschapper zegt enkel dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een God bestaat en dat er bewijs moet zijn voor het wel bestaan van een God. Er wordt niet gezegd dat God bij voorbaat niet bestaat. Tevens wordt nergens geloof verworpen, enkel wordt er gesteld dat het genoeg slechte zaken met zich meebrengt en er geen plek voor is binnen de wetenschap en dat lijkt mij correct.
Lijkt mij ook en mee eens. Toch wordt in dit topic genoeg pogingen gedaan om God (de christelijke dan) zijn bestaan te weerleggen.
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:27:
[...]

Een wetenschapper kan niet bewijzen dat God niet bestaat. Is ook niet nodig, je kunt ook niet bewijzen dat de specifieke Drie Musketiers niet hebben bestaan, of de driehoofdige aliens van Tau Ceti, of Lrrrrr van Persei Omicron 8.
:)
Inderdaad. Het gaat om (on)waarschijnlijkheid en (ir)relevantie. En om het probleem van de God of the Gaps. Dergelijke religieuze gevoelens meenemen in wetenschappelijke redeneringen resulteert alleen maar in gedrochten als ID, en is uiteindelijk religie vermomd als pseudo-wetenschap.
Hier wil ik nog wel even een vraag bij stellen. Wat houdt de wetenschap in t.a.v. van dit onderwerp. Wiskunde, Natuurkunde, Biologie, Scheikunde ed. kennen allemaal concrete bewijzen. Theologie, Psychologie, Filosofie, Geschiedenis ed. in veel mindere mate. Om deze als pseudo wetenschappen te omschrijven zou mij wat ver gaan.

[ Voor 0% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2011 14:36 . Reden: spelling ]

• vlaaing peerd
In weerwoord op de Modbreak wil ik toch vermelden dat de wijze waarop een boek als de bijbel geinterpreteerd word of om welke reden we de accuraatheid ervan betwijfelen een zinvolle manier is om de zin of onzin van religie te bediscussieren.

Het gaat er nu niet alleen om OF de bijbel accuraat of niet is, maar om welke manier er word getwijfeld aan de niet-accuraatheid en welke kinderen je daarmee met het badwater naar buiten gooit.

Feitelijk zet je dan de "redelijke" interpretatie tegenover de "fanatieke" intepretatie en vraag ik om argumenten tegen de fanatieke interpretatie niet te gebruiken als die niet op toepassing zijn op de redelijke interpretatie.

Ik denk dat het verder vrij onvermijdelijk is dat we na zo'n 500blz topic en tig nieuwe deelnemers in herhaling gaan vallen. Blijkbaar is het ook niet ongewenst, gezien de populariteit van dit topic en de mate van onderbouwing waarmee sommigen hier op reageren.

Ik denk dat je het topic dan ook erg kreupel zou maken als je discussie erover niet zou toe laten.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:34:
Lijkt mij ook en mee eens. Toch wordt in dit topic genoeg pogingen gedaan om God (de christelijke dan) zijn bestaan te weerleggen.
Dat is een misvatting. Wat er gebeurt is dat de pro-God redeneringen en interpretaties worden weerlegd, of wordt aangetoond dat dit tunnelvisies richting een bepaalde interpretaties zijn, meestal aangeleerd (bijv. Adam Eva slang etc). Dat er een moraal achter het verhaal zit is duidelijk, maar ook daar zijn andere interpretaties net zo logisch of onlogisch. Alleen wordt er geclaimd dat alleen de religieuze versie waarheid is.
Hier wil ik nog wel even een vraag bij stellen. Wat houdt de wetenschap in t.a.v. van dit onderwerp. Wiskunde, Natuurkunde, Biologie, Scheikunde ed. kennen allemaal concrete bewijzen. Theologie, Psychologie, Filosofie, Geschiedenis ed. in veel mindere mate. Om deze als pseudo wetenschappen te omschrijven zou mij wat ver gaan.
Geschiedenis hoort niet echt in dat rijtje thuis. Geschiedenis is afhankelijk van geschreven en overgeleverde bronnen, maar gebruikt kruisreferenties om koren en kaf te scheiden, en onafhankelijke data (bijvoorbeeld genetische verwantschap). Omdat men er niet bij was, is extra voorzichtigheid daar geboden, maar zijn verhalen sterker als ze onafhankelijk hetzelfde beweren (ipv beinvloede verhalen).

Ik noem trouwens die vakgebieden geen pseudowetenschap. Ik noem Intelligent Design pseudo-wetenschap: dat is namelijk een poging om religie en biologie/natuurkunde te combineren, en een god in die wetenschappen te dwingen. Of theologie een wetenschap is, moeilijk, het is zeker geen harde wetenschap.

• Koenoe
Dido schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:24:
[...]

Het is je een paar keer gevraagd, en ik vraag het me nog steeds af. Waar wil je heen met dit soort redeneringen?

Als in een boek 10 feiten genoemd staan, en ik kan er daar drie van verifieren aan de hand van andere bronnen, en van 6 kan ik aantonen dat ze onjuist zijn, dan blijft er 1 "feit" in de bron over waar ik niet van weet of ik erop kan vertrouwen.

Het is op geen enkele manier rationeel aannemelijk te maken dat ik dat overgebleven feitje ook maar enig waarheidsgehalte toe hoef te dichten. Sterker nog, tenzij je met verduveld goede argumenten komt hoef ik dat feitje op geen enkele manier "in overweging te nemen". Ondanks de drie geverifieerde feiten in dezelfde bron.

Kijk, als je van de tien stellingen er negen kunt verifieren, ben ik misschien geneigd de tiende als plausibel aan te nemen.
En op basis van die onjuistheden wordt het geloof weerlegd (of een poging gedaan in dit topic). Heb ik al 100 keer aangegeven dat je die feiten misschien eens in de context van die tijd moet zien.
Volslagen onzin, en dat weet je zelf ook. Tenzij je dan ook even ruiterlijk toegeeft dat je geen enkel argument hebt tegen het bestaan van eenhoorns, paarse smurfen, FSM's en een IPU bij mij in de huiskamer. Van geen van allen kun jij immers het niet-bestaan bewijzen.
De oorsprong van ons bestaan en de vragen erna is toch een serieus (wetenschappelijk) onderwerp. Maar goed, omdat je er om vraagt het bewijs van een paar paarse smurfen.

Afbeeldingslocatie: http://images.wikia.com/smurfs/images/9/9b/Purple_Smurfs.jpg
Weerleggen is iets anders dan "buiten beschouwing laten". Als er geen doorslaggevend argument is om god mee te nemen in je hypothese, waarom zou je het dan doen? Neem jij dan ook mijn IPU mee in elk fenomeen dat jij verklaart?
Waarom (niet)?
Ik zou het ook niet doen. Waarom niet, ook vanwege de bovengenoemde redenen van jou. Dat je die niet meeneemt, wil (inderdaad) nog niet zeggen dat een God niet bestaat. :)
Voor het Higgs boson zijn er kennelijk wel geldige argumenten waarom het zou bestaan. Kom met gelijkwaardige argumenten voor het bestaan van om het even wat en er zijn genoeg wetenschappers die willen gaan zoeken, ook naar een god. Maar tot op heden heeft geen wetenschapper die nodig om de wereld te verklaren, dus waarom zou ie ernaar zoeken?
Het feit dat we bestaan is voor veel mensen al een geldig argument voor het bestaan van een God. De laatste zin kan ik me geheel in vinden trouwens.

• Dido

Dido

heforshe

vlaaing peerd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:38:
In weerwoord op de Modbreak wil ik toch vermelden dat de wijze waarop een boek als de bijbel geinterpreteerd word of om welke reden we de accuraatheid ervan betwijfelen een zinvolle manier is om de zin of onzin van religie te bediscussieren.
Je vermelding mag je onderbouwen, want ik zie de logica niet echt.

Een discussie over de zin en onzin van fysieke oefening is ook niet gebaat bij een in-depth discussie over de betrouwbaarheid van 1 specifiek boek over 1 specifieke manier van bewegen.
Het gaat er nu niet alleen om OF de bijbel accuraat of niet is, maar om welke manier er word getwijfeld aan de niet-accuraatheid en welke kinderen je daarmee met het badwater naar buiten gooit.
Nee, dat is een metadiscussie in dit topic, die ik nou net wil vermijden.
Feitelijk zet je dan de "redelijke" interpretatie tegenover de "fanatieke" intepretatie en vraag ik om argumenten tegen de fanatieke interpretatie niet te gebruiken als die niet op toepassing zijn op de redelijke interpretatie.
Prima, dat mag je vragen. Maar zolang er elke keer weer mensen met fanatieke interpretaties binnen komen zeilen zul je er toch gewoon overheen moeten lezen. ;)
Ik denk dat het verder vrij onvermijdelijk is dat we na zo'n 500blz topic en tig nieuwe deelnemers in herhaling gaan vallen. Blijkbaar is het ook niet ongewenst, gezien de populariteit van dit topic en de mate van onderbouwing waarmee sommigen hier op reageren.
Herhaling is niet erg, maar lees ook het stukje over de herhaling binnen dezelfde cyclus.
Ik denk dat je het topic dan ook erg kreupel zou maken als je discussie erover niet zou toe laten.
Het moge duidelijk zijn dat ik er anders over denk, maar die meta-discussie ga ik hier ook niet aan ; )

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:50:
En op basis van die onjuistheden wordt het geloof weerlegd (of een poging gedaan in dit topic).
Dat kun je wel blijven roepen, maar dat maakt het nog geen feit. Wat er wordt gedaan is claims vanuit de bijbel weerleggen die zich buiten dat bijbelse terrein begeven. Zolang het geloof blijft en ook als zodanig wordt gepresenteerd, niets mis mee, maar zodra het als feit wordt gepresenteerd is er en de noodzaak voor goede onderbouwing en de uitnodiging tot weerlegging.

Je draai actie en reactie om.
Heb ik al 100 keer aangegeven dat je die feiten misschien eens in de context van die tijd moet zien.
Welke feiten? Beweringen, geen feiten.
Het feit dat we bestaan is voor veel mensen al een geldig argument voor het bestaan van een God.
Maar die mensen zijn geen wetenschappers en de bewering heeft geen wetenschappelijke waarde. Het kan dan ook niet als bewijs voor iets of rechtvaardiging voor iets worden gebruikt, en dat is het probleem met religie: mensen die hun persoonlijke overtuiging gaan gebruiken om anderen iets op te leggen of te verbieden. Of wetenschapper dwingen om met die God rekening te houden.

• Koenoe
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:59:
[...]

Dat kun je wel blijven roepen, maar dat maakt het nog geen feit. Wat er wordt gedaan is claims vanuit de bijbel weerleggen die zich buiten dat bijbelse terrein begeven. Zolang het geloof blijft en ook als zodanig wordt gepresenteerd, niets mis mee, maar zodra het als feit wordt gepresenteerd is er en de noodzaak voor goede onderbouwing en de uitnodiging tot weerlegging.
Mwah, hierin kan ik me wel vinden. De eerste zin heb ik wat moeite mee. De weerlegging van de weerlegging maakt het nog geen feit? Omomkeerredenatie? :+
Welke feiten? Beweringen, geen feiten.
Vooruit, feiten zoals gegeven uit bijvoorbeeld de bijbel. M.a.w. de bijbel brengt ze als feit, of ze dat ook (wetenschappelijk) zijn is een tweede.
Maar die mensen zijn geen wetenschappers en de bewering heeft geen wetenschappelijke waarde.
Er zijn zat wetenschappers die hierin wel geloven en die jij dus nu als "niet wetenschapper" kwalificeert. Well done.
Het kan dan ook niet als bewijs voor iets of rechtvaardiging voor iets worden gebruikt, en dat is het probleem met religie: mensen die hun persoonlijke overtuiging gaan gebruiken om anderen iets op te leggen of te verbieden. Of wetenschapper dwingen om met die God rekening te houden.
Geheel mee eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 08-11-2011 15:12 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Koenoe schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 15:07:
Mwah, hierin kan ik me wel vinden. De eerste zin heb ik wat moeite mee. De weerlegging van de weerlegging maakt het nog geen feit? Omomkeerredenatie? :+
Nee, je zegt dat je iets al 100x beweert en dat het een feit is. Maar het is alleen een feit dat je het vaak roept, maar niet dat het inhoudelijk een feit is ;) .
Vooruit, feiten zoals gegeven uit bijvoorbeeld de bijbel. M.a.w. de bijbel brengt ze als feit, of ze dat ook (wetenschappelijk) zijn is een tweede.
Dan is het geen feit, maar een bewering in een boek. Het een feit noemen vertroebeld alleen de discussie, noem het dan een bijbelse claim :) .

(en wacht dan op Spheroid die ze weerlegt :+ )
Er zijn zat wetenschappers die hierin wel geloven en die jij dus nu als "niet wetenschapper" kwalificeert. Well done.
Akkoord, dat was ietwat kort door de bocht. Op het moment dat ze in die God geloven doen ze iets niet-wetenschappelijks, en doen ze dat als prive-persoon. Op het moment dat ik urineer doe ik dat als niet-wetenschapper, en mijn plas zal dan ook niet-wetenschappelijk zijn, net als mijn mening over de kleur en geur. Een nanotechnoloog als Cees Dekker die ID propageert is op dat moment geen wetenschapper, en zijn beweringen moeten dan ook als komende van een leek worden bezien.

Maar een wetenschapper die gelooft in God maakt op dat moment een keuze die wetenschappelijk niet onderbouwd is, en je kunt dat als een faux pas/persoonlijke voorkeur zien. Zolang het niet doorsijpelt in het werk is dat geen probleem, maar het vereist wel een sterke scheiding van de persoonlijke en professionele aspecten, en helaas zie je bij de streng-religieuzen als Michael Behe dat ze dan grote fouten gaan maken en pseudo-wetenschap als ID gaan propageren.
Geheel mee eens.
Wait, wut?

:+

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 08-11-2011 15:25 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
wat is eigenlijk wel een feit?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niets, en dat is een feit

:+

• Modus47
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik snap nog steeds waar hij nou heen wil eerlijk gezegd...
En die voorbeelden van getoetste waarheden uit de bijbel?

• vlaaing peerd
Dido schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:59:
Prima, dat mag je vragen. Maar zolang er elke keer weer mensen met fanatieke interpretaties binnen komen zeilen zul je er toch gewoon overheen moeten lezen. ;)
Ik bedoel het eigenlijk andersom, de fanatieke interpretatie word weerlegd "huhuh de hemel en de aarde is niet in 6 dagen gefixt, de hele bijbel is dus onzin..." en de "redelijke" interpretatie heeft zogenaamd geen recht meer van spreken/de prullenbak in alsof alles wat er staat onzin is.

Vanaf de verlichting is er een besef dat ook al zou God bestaan, als hij via profeten, discipelen en zoon een bericht aan de toenmalige mensheid zou willen achterlaten Hij/Zij dit niet kunnen doen met al zijn alwetendheid, maar in de taal van de mens zou moeten doen.

Vandaar dat zeker weten niet in de bijbel zal staan:"in den beginne schiep God de oerknal en uit de plasmamist creerde hij fotonen, na de plasmamist was opgelost en licht en donker bestond schiep hij materie, te beginnen bij simpele elementen, te weten waterstof...en hij zag dat het uberrrrrvet was."

Als je het zo bekijkt zit Genesis helemaal niet idioot inelkaar, de vraag is: Is dit het verhaal naar een gepaste werkelijkheid omgebogen of is dit een niet-te-ruime interpretatie van de allegorische verhalen in de bijbel?

1.De atheisten hier zeggen dat het verhaal naar de gewenste uitkomst word omgebogen.
2.De gelovigen hier zeggen dat je de interpretatie wat ruimer moet nemen.

Beide partijen geloven uiteraard in de correctheid van hun eigen visie.

Ikzelf ben van mening dat de waarheid in het midden zit, ik denk nl niet dat de bijbel vol met verzonnen verhalen zit, maar werkelijk ergens op gebaseerd zijn. Heeft men het over een zondvloed dan ga ik er zeker vanuit dat er iets in de overleveringen gebeurt is die op zo'n ramp kunnen duiden.

In deze zin bedoel ik dus dat niet rechtstreeks de accuraatheid van de bijbel word bediscussieerd maar of de argumentatie die je ervoor gebruikt volledig gerechtvaardigd is. Vandaar dat ik het eens ben met Koenoe, als je naar de gelovige kant hangt dan is het nog steeds plausibel te noemen en is het ook reden om de bijbel toch serieus te nemen wat betreft bronnen, hang je de atheistische mening aan dan geloof je dat alles in dat boek onzin is en heeft het geen zin om je er uberhaupt mee bezig te houden.

Verder is dit niet alleen waardevol voor Christelijken en in het geval van Genesis ook de Moslims en Joden, er zijn meerdere religies die het Christelijke geloof erkennen en ook voor hun is de bijbel een goed boek om te onderzoeken de relatie tussen God en de mens zich heeft gemanifesteerd.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:04:
Verder is dit niet alleen waardevol voor Christelijken en in het geval van Genesis ook de Moslims en Joden, er zijn meerdere religies die het Christelijke geloof erkennen en ook voor hun is de bijbel een goed boek om te onderzoeken de relatie tussen God en de mens zich heeft gemanifesteerd.
Maar dat wordt toch niet helemaal niet betwijfeld? Het gaat erom of de bijbel of opperwezens iets buiten die religie te zoeken hebben, en om de claims dat die verhalen bewezen feiten zijn, etc. Het is een overdrachtelijk en moralistisch boek en heeft in die zin waarde, maar niet als geschiedenisboek, wetenschappelijk boek of andere algemene waarde. Dat is een belangrijk onderscheid.

Het wordt wat anders als er claims buiten dat religieuze domein worden gemaakt. Wetenschap maakt ook niet zozeer claims binnen dat religieuze domein, maar als je dingen verklaard zonder een opperwezen nodig te hebben, dan voelen de gelovigen dat hun opperwezen gemarginaliseerd wordt.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Ik bedoel het eigenlijk andersom, de fanatieke interpretatie word weerlegd "huhuh de hemel en de aarde is niet in 6 dagen gefixt, de hele bijbel is dus onzin..." en de "redelijke" interpretatie heeft zogenaamd geen recht meer van spreken/de prullenbak in alsof alles wat er staat onzin is.
Wat is de "redelijke" interpretatie dan precies?
En hoe redelijk is het daadwerkelijk om zomaar delen uit een boek te schrappen zonder een onderbouwing?
Ikzelf ben van mening dat de waarheid in het midden zit, ik denk nl niet dat de bijbel vol met verzonnen verhalen zit, maar werkelijk ergens op gebaseerd zijn. Heeft men het over een zondvloed dan ga ik er zeker vanuit dat er iets in de overleveringen gebeurt is die op zo'n ramp kunnen duiden.
Maar waar zitten de Goddelijke wonderen dan nog? En zonder Goddelijke wonderen waar is God dan nog?

De gedachtengang dat je alles maar overdrachtelijk moet lezen vind ik opzicht wel leuk, maar waar is dan je Godsbeeld nog op gebaseerd?
Zoals ik eerder al zei, voor een God of thé Gaps heb je wel Gaps nodig.
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:01:
[...]
Wetenschap maakt ook niet zozeer claims binnen dat religieuze domein, maar als je dingen verklaard zonder een opperwezen nodig te hebben, dan voelen de gelovigen dat hun opperwezen gemarginaliseerd wordt.
Ze voelen het niet alleen zo, het is veelal ook zo. Een God die regen maakt wordt toch wel extreem gemarginaliseerd als je de regen gaat verklaren door wetenschap, dat stukje Goddelijk domein heb je hem dan ontnomen.

Het is veelal onbedoeld maar je marginaliseert toch echt een Godheid met verklaringen

[ Voor 20% gewijzigd door Gomez12 op 08-11-2011 20:10 ]

• Spheroid

Daar kun je wel vanuit gaan, maar om het te toetsen zul je een gebeurtenis moeten kunnen identificeren die in enige mate overeenkomt met een zondvloed. De gebeurtenissen die vaak genoemd worden voldoen imo niet aan die criteria. Het feit dat veel volkeren overstromingsmythen hebben lijkt mij erop te wijzen dat, als je in de nabijheid van het water leeft, de gevaren ervan een grote rol in je belevingswereld spelen. Elementen uit eigen ervaring en historische mythen kunnen dan gemakkelijk tot een mythe gecombineerd worden zonder historische tegenhanger. Sommige van die mythen overleven bij toeval de tand des tijds. Dat die mythes geluk gehad hebben en de tand des tijds hebben doorstaan impliceert absoluut niet dat hij een hoger waarheidsgehalte heeft dan mythen die toevalligerwijs niet tot in onze tijd overleverd zijn.
In deze zin bedoel ik dus dat niet rechtstreeks de accuraatheid van de bijbel word bediscussieerd maar of de argumentatie die je ervoor gebruikt volledig gerechtvaardigd is. Vandaar dat ik het eens ben met Koenoe, als je naar de gelovige kant hangt dan is het nog steeds plausibel te noemen en is het ook reden om de bijbel toch serieus te nemen wat betreft bronnen, hang je de atheistische mening aan dan geloof je dat alles in dat boek onzin is en heeft het geen zin om je er uberhaupt mee bezig te houden.
Nee hoor. Er zijn elementen uit de bijbel die overduidelijk wel historiciteit hebben. Echter, die elementen impliceren niet dat andere elementen uit de bijbel kloppen.

Wat ik eerder stelde: het feit dat sommige elementen uit de bijbel aantoonbaar onjuist zijn betekent niet dat er noodzakelijkerwijs helemaal geen god is (alleen dat de christelijke versie niet betrouwbaar is) geldt ook andersom. Als een stad (Jerusalem bijv.) of een volk (de Hetieten bijv.) in de bijbel voorkomen en die stad of dat volk heeft daadwerkelijk bestaan betekent dat niet dat daardoor het bestaan van een god aannemelijker is. Tenslotte geloofden de hetieten in hele andere goden, dit soort redenatie zou dan ook impliceren dat hun duizenden goden bestaan.

Als je wil bestuderen welke lessen je uit de bijbel kunt trekken moet je serieus zijn in het toetsen van het waarheidsgehalte ervan, zodat je het kaf (genesis, exodus) van het koren kunt scheiden. Simpelweg vaststellen dat er aan sommige bijbelverhalen een overlevering ten grondslag kan liggen die in een grijs verleden duizenden jaren eerder ontstond als een verslag van een historische gebeurtenis is niet voldoende. De overlevering is zo onbetrouwbaar dat, ook voor de mensen die leefden ten tijde van het opschrijven van genesis, ze niet meer was dan een arbitraire mythe.

De crux van mijn verhaal: Voor gelovigen is de "win-strategie" volgens mij veeleer accepteren dat sommige boeken zoals genesis en exodus geen historiciteit hebben. Als je ze als metaforische verhalen interpreteert die met een doel (het leren van een wijze les in het begin van de bijbel) verzonnen zijn, kun je er theologisch gezien iets mee. Als je blijft hameren op het feit dat het overleverde verhalen zijn op basis van een historische gebeurtenis moet je accepteren dat de overlevering zeer imprecies was en dat, als er al ooit een bedoeling van god achter de historische gebeurtenis zat, je die niet meer kun destilleren uit de huidige versie van het verhaal. Je moet dan dus de boeken van genesis en exodus als bron van goddelijke wijsheid afdanken.

• Dido

Dido

heforshe

Vandaar dat zeker weten niet in de bijbel zal staan:"in den beginne schiep God de oerknal en uit de plasmamist creerde hij fotonen, na de plasmamist was opgelost en licht en donker bestond schiep hij materie, te beginnen bij simpele elementen, te weten waterstof...en hij zag dat het uberrrrrvet was."

Als je het zo bekijkt zit Genesis helemaal niet idioot inelkaar, de vraag is: Is dit het verhaal naar een gepaste werkelijkheid omgebogen of is dit een niet-te-ruime interpretatie van de allegorische verhalen in de bijbel?

1.De atheisten hier zeggen dat het verhaal naar de gewenste uitkomst word omgebogen.
2.De gelovigen hier zeggen dat je de interpretatie wat ruimer moet nemen.
Als je Genesis gaat interpreteren zodat het ongeveer klopt met oerknal, (abiogenese?) en evolutie, dan ben je toch wel heel creatief aan het interpreteren. Ik ben dan best wel benieuwd wat het begin van Genesis dan zoveel waardevoller maakt dan elk van de andere tientallen of honderden scheppingsverhalen in de wereld - en wat voor conclusies je daaraan dan kunt verbinden.

Dat je dingen vrij interpreteert, prima. Sterker nog, dat je "god schiep licht" interpreteert als "god schiep fotonen", kan ik nog best inkomen. Maakt het allemaal wat begrijpelijker. Maar waarom zou de volgorde in een vereenvoudigde versie vern**kt moeten worden? God schept het licht, maar pas daarna de sterren. Waar komen dag en nacht dan vandaan? Ja, god kan dat natuurlijk wel bewerkstelligen, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Als ie eerste de sterren maakt, en er een planeet naast hangt, krijgt ie dag en nacht er zo bij.

En wat te denken van het feit dat er eerst vogels komen, en dan pas andere beesten op het land? Waarom dan aanwijzingen achterlaten dat dat andersom gegaan is?

Dan ga je toch verder dan "vereenvoudigen van wat er gebeurd is zodat Jan met de Pet het snapt".

• vlaaing peerd
Gomez12 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:58:
[...]

Wat is de "redelijke" interpretatie dan precies?
En hoe redelijk is het daadwerkelijk om zomaar delen uit een boek te schrappen zonder een onderbouwing?
Zoals ik het boven uitleg. Ik zeg ook nergens dat je delen uit het boek moet schrappen. Ik zeg dat als de bijbel daadwerkelijk van gods doorgegeven woord is opgeschreven dit nog altijd door mensen uit die tijd is gedaan met bewoording, symboliek en niet het minst met de kennis uit die tijd. Dit sluit een letterlijke intepretatie per definitie uit en waakzaamheid is geboden bij hoe breed je het dan wel moet/kan/mag interpreteren.
Maar waar zitten de Goddelijke wonderen dan nog? En zonder Goddelijke wonderen waar is God dan nog?
Waar praat ik over wonderen? en wat bedoel je met wonder nu precies, uit de lucht flikkerend droog brood, klunende zonen van god en brandende begonias of de creatie van het heelal?
De gedachtengang dat je alles maar overdrachtelijk moet lezen vind ik opzicht wel leuk, maar waar is dan je Godsbeeld nog op gebaseerd?
Zoals ik eerder al zei, voor een God of thé Gaps heb je wel Gaps nodig.
Dat zeg ik helemaal niet. Het verschil tussen een beetje en alles is niet behapbaar?

Ik ben er van overtuigd dat als jij een God of the gaps wil creeren dat het je vast wel lukt om wat gaps te verzinnen, je zit daarmee aan het andere kant van het spectrum waar dezelfde argumentatiewijze gebruikt om God consistent met hun werkelijkheid te maken. Kortom netzo kortzichtig qua argumentatie alleen dan in atheistische versie.

Noem eens een goede gap en dan kunnen we kijken of het echt zo is.
Ze voelen het niet alleen zo, het is veelal ook zo. Een God die regen maakt wordt toch wel extreem gemarginaliseerd als je de regen gaat verklaren door wetenschap, dat stukje Goddelijk domein heb je hem dan ontnomen.
En erg beperkte kijk op zaken heb je dan. "ik weet hoe regen ontstaat, daarom kan het systeem niet door een god gecreeerd zijn..." ?

Laat het even duidelijk zijn, wetenschap toont geen god aan, maar het sluit het ook niet uit!

Voor jou is blijkbaar een wetenschappelijke verklaring voor dingen een reden om een god uit te sluiten maar je kan niet aantonen op wat voor manier dit het bestaan van God uberhaupt ontkrachtigd. Daar mag je wel wat degelijkere argumentatie voor aanleveren, ik leid er namelijk niet uit af dat er geen god achter het regensysteem kan zitten.

En aub geen spaghettimonsters deze keer, jij maakt hier de claim "we weten hoe regen werkt en god is daarmee uitgesloten" dus ligt de aantoonbaarheid van je claim wel bij jou.

Voor veel agnostische en gelovige wetenschappers is elke ontdekking ook alleen maar meer een bevestiging van de grootsheid van hun god. Zo denk ik er ook over; liever een god die een ronde aarde creeert dan een platte, maakt 'm alleen maar slimmer.
gambieter schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:01:
[...]

Maar dat wordt toch niet helemaal niet betwijfeld? Het gaat erom of de bijbel of opperwezens iets buiten die religie te zoeken hebben, en om de claims dat die verhalen bewezen feiten zijn, etc. Het is een overdrachtelijk en moralistisch boek en heeft in die zin waarde, maar niet als geschiedenisboek, wetenschappelijk boek of andere algemene waarde. Dat is een belangrijk onderscheid.
Afgezien dat ik wel denk dat het boek enige historische waarde* heeft ben ik het met je eens, je moet zeker niet gaan zoeken naar dingen in het boek die er niet inzitten.
Het wordt wat anders als er claims buiten dat religieuze domein worden gemaakt. Wetenschap maakt ook niet zozeer claims binnen dat religieuze domein, maar als je dingen verklaard zonder een opperwezen nodig te hebben, dan voelen de gelovigen dat hun opperwezen gemarginaliseerd wordt.
Bedoel je met claims de schepping? Ik denk dat de bijbel in geen zin de creatie wetenschappelijk probeert te verklaren maar alleen vertelt dat God de dude erachter is.

Zoals ik al tegen Gomez12 zei, ik denk dat het juist wel meevalt, de intrinsieke manier waarop alles werkt is indien een god bestaat alleen maar meer bevestiging van hoe goed "zijn systeem" werkt.

Het word anders als je inderdaad vol blijft houden dat de aarde niet meer dan 6000 jaar oud is, maar zoals ik 2 posts hierboven met mijn ABC rijtje al poneer komt die gedachte voort uit een fanatieke, dogmatische kijk op de bijbel welke de mogelijke werkelijkheid in de bijbel alleen maar meer schade toedoet dan bevestigd.

Maar goed, die mensen marginaliseren hun eigen geloof sowieso al.

Ik vind dat als we willen argumenteren tegen de bijbel het niet volstaat dat we alleen de meest simplistische kijk erop kunnen weerleggen. Dat is snoep stelen van een baby en dan denken dat je dat ook kan bij een putter van 2 bij 2.

• vlaaing peerd
@Spheroid en Dido,

Ik wil juist precies aangeven dat het met Genesis helemaal niet zo'n vaart hoeft te lopen en dat je dat boek niet hoeft af te danken.

Uiteraard is mijn scheppingsverhaal met fotonen slechts ter illustratie, maar geef er wel 2 dingen mee aan
- dat ruimere interpretatie vs abiogenese wel errrrug dichtbijelkaar zitten.
- dat het woord fotonen niet bestond en dus niet gebruikt kan worden om aan mensen uit die tijd je eigen schepping duidelijk te maken.

ik herhaal nog even uit mijn vorige post "als de bijbel daadwerkelijk van gods doorgegeven woord is opgeschreven dit nog altijd door mensen uit die tijd is gedaan met bewoording, symboliek en niet het minst met de kennis uit die tijd. Dit sluit een letterlijke intepretatie per definitie uit en waakzaamheid is geboden bij hoe breed je het dan wel moet/kan/mag interpreteren."

Ik vind het dus eenvoudigweg te kort door de bocht om te zeggen dat je kan aantonen dat de wereld niet in 6 dagen is geschept dat hele boek de prullenbak inkan - 3e keer inmiddels.

Het lijkt er ook elke keer weer op dat jullie degene zijn die een wetenschappelijke claim in Genesis willen zien en niet andersom. De "redelijke" interpretatie doet zelf nl nauwelijks aan wetenschappelijk claims aan de bijbel ontlenen, dat zijn eerder de creationisten en andere dino-ontkenners.

• thewizard2006
Wat kan geloof toch soms mooi zijn.... http://www.ad.nl/ad/nl/10...deren-door-pak-slag.dhtml

• Spheroid
vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:07:
@Spheroid en Dido,

Uiteraard is mijn scheppingsverhaal met fotonen slechts ter illustratie, maar geef er wel 2 dingen mee aan
- dat ruimere interpretatie vs abiogenese wel errrrug dichtbijelkaar zitten.
Dat is geen ruimere interpretatie imho, maar simpelweg fantasie. Want wat we begrijpen van het onstaan van leven komt op geen enkele wijze, ook niet metaforisch overeen met de versie uit de bijbel. Dat is natuurlijk afgezien van het feit dat ook in de bijbel leven ontstaat. Maar die overeenkomst met de werkelijkheid kenmerkt alle ontstaansmythen. Die overeenkomst is dus in mijn ogen eerder een analogie dan een homologie. (het resultaat is hetzelfde, de oorzaak niet).
- dat het woord fotonen niet bestond en dus niet gebruikt kan worden om aan mensen uit die tijd je eigen schepping duidelijk te maken.
:?

Het gaat hier niet om semantiek. Processen en zaken kun je omschrijven. Als die omschrijvingen enige gelijkenis hadden met de processen die wij kennen had je een poot om op te staan gehad. Die heb je nu niet.

Voorbeeld: de schrijvers van de bijbel kenden ook het gebrip pi niet. Uit beschrijvingen in de bijbel is op te maken dat men tijdens het schrijven van koningen en kronieken begreep dat er een verband was tussen de omtrek en de diameter van een cirkel en dat men een getal "pi" hanteerde van 3. Hierbij is duidelijk dat men (grofweg) op de hoogte was van dezelfde wiskundige constante die wij nu pi noemen.
ik herhaal nog even uit mijn vorige post "als de bijbel daadwerkelijk van gods doorgegeven woord is opgeschreven dit nog altijd door mensen uit die tijd is gedaan met bewoording, symboliek en niet het minst met de kennis uit die tijd. Dit sluit een letterlijke intepretatie per definitie uit en waakzaamheid is geboden bij hoe breed je het dan wel moet/kan/mag interpreteren."
Daar zit dus de crux. Dat kennis en woordenschat anders is, soit. Echter, ook dan dienen er daadwerkelijke hout snijdende overeenkomsten te zijn om te kunnen accepteren dat een bijbelse tekst (een kern van) waarheid bevat.

Je voorbeeld over Genesis bevat simpelweg niet voldoende overeenkomsten om je "brede interpretatie" te kunnen accepteren.
Ik vind het dus eenvoudigweg te kort door de bocht om te zeggen dat je kan aantonen dat de wereld niet in 6 dagen is geschept dat hele boek de prullenbak inkan - 3e keer inmiddels.
Ik ook. Je moet het boek niet de prullenbak in gooien, maar de inhoud op waarde schatten. Dat betekent echter wel dat je moet accepteren dat sommige verhalen geen herkenbare kern van waarheid (meer) bevatten en andere meer.
Het lijkt er ook elke keer weer op dat jullie degene zijn die een wetenschappelijke claim in Genesis willen zien en niet andersom. De "redelijke" interpretatie doet zelf nl nauwelijks aan wetenschappelijk claims aan de bijbel ontlenen, dat zijn eerder de creationisten en andere dino-ontkenners.
De "redelijke" interpretatie is door het gebrek aan hout snijdende overeenkomsten tussen werkelijkheid en verhaal zo vaag dat ze zinloos is.

• vlaaing peerd
jozef, nog een handboek ook over hoe groot de stok moet zijn om kinderen te meppen...

Gaar dat zo'n uitgegeven boek blijkbaar wel door de censuur mag, maar Betty Boop mag geen kort rokje aan.

• Gomez12
vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 11:47:
[...]
Dit sluit een letterlijke intepretatie per definitie uit en waakzaamheid is geboden bij hoe breed je het dan wel moet/kan/mag interpreteren.
Dan is mijn wedervraag dus : Wat blijft er dan over van het christelijke als religie?
Er is afaik geen universele interpretatie die gelijk is, je hebt afaik enkel de letterlijke versie waarop iedereen zich schijnt te baseren?
[...]
Waar praat ik over wonderen? en wat bedoel je met wonder nu precies, uit de lucht flikkerend droog brood, klunende zonen van god en brandende begonias of de creatie van het heelal?
Nergens, maar als we alle wonderen uit de bijbel gaan verklaren wat blijft er dan over van de christelijke God?

Imho wordt de christelijke God gevormd door oa de wonderen uit de bijbel. Haal de wonderen weg en ik vraag me af hoezeer je nog een christelijke God hebt en in hoeverre het niet een generieke God is geworden waar je over praat.
[...]
Dat zeg ik helemaal niet. Het verschil tussen een beetje en alles is niet behapbaar?
Specificeer het beetje dan eens? Zolang het niet (in brede zin) gespecificeerd is behandel ik het inderdaad als alles, want anders valt er niet over te discussiëren, op elk moment kan er dan geroepen worden dat iets onderdeel is van het beetje.
[...]
En erg beperkte kijk op zaken heb je dan. "ik weet hoe regen ontstaat, daarom kan het systeem niet door een god gecreeerd zijn..." ?
Dat zeg ik absoluut niet. Ik zeg dat (imho) een regengod gemarginaliseerd wordt voor de gelovigen als wetenschap verklaart waar regen vandaan komt.
Eerst was de invloed van de regengod altijd zichtbaar als er regen was, nu is het hooguit in de marges nog toe te schrijven aan de regengod.

Ik doe geen uitspraak over het systeem,daarom pak ik specifiek een regengod en geen (algemene) God
[...]
Ik vind dat als we willen argumenteren tegen de bijbel het niet volstaat dat we alleen de meest simplistische kijk erop kunnen weerleggen. Dat is snoep stelen van een baby en dan denken dat je dat ook kan bij een putter van 2 bij 2.
Wat is dan een "redelijkere" kijk? Want wat ik momenteel (en in het algemeen) enkel maar zie is dat de onhoudbare dingen (en die kunnen per discussie verschillen) geskipt moeten worden als ze ter discussie komen. Maar voor de rest moet de bijbel wel als handvat gehanteerd worden.
Zonder dat er iemand specificeert wat er overblijft. Wat moet er nu precies als handvat gehanteerd worden en hoeveel heeft dat nog te maken met een christelijke God vs een algemene God?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor veel agnostische en gelovige wetenschappers is elke ontdekking ook alleen maar meer een bevestiging van de grootsheid van hun god. Zo denk ik er ook over; liever een god die een ronde aarde creeert dan een platte, maakt 'm alleen maar slimmer.
Een agnost die in een god gelooft is geen agnost.

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:30

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

En aub geen spaghettimonsters deze keer, jij maakt hier de claim "we weten hoe regen werkt en god is daarmee uitgesloten" dus ligt de aantoonbaarheid van je claim wel bij jou.
De claim "we weten hoe regen werkt en daar komt geen godheid bij kijken" daarentegen, die feitelijk wel correct is, is goed aantoonbaar.
Zo denk ik er ook over; liever een god die een ronde aarde creeert dan een platte, maakt 'm alleen maar slimmer.
Behalve dat daar ook weer geen godheid voor nodig is. Zwaartekracht doet dat namelijk uit zichzelf, mits de massa van het object groot genoeg is.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 13:50:
[...]

Een agnost die in een god gelooft is geen agnost.
Een agnost geloofd in iets. Een ietsist dus. Dan kan god zijn, zie Wikipedia: Agnosticisme
Een atheist mag overal in geloven, maar niet aan of in god. Dat is inherent die 'a' in het woordt atheist.
Tussen het spectrum zit tussen niets (atheist) en de theist, en de agnost zit er ergens tussenin.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
kdekker schreef op woensdag 09 november 2011 @ 16:35:
... Een agnost geloofd in iets....

Niet direct noodzakelijk. En waarom zou een atheist eigenlijk niet in een (niet-bestaande) god kunnen geloven?

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 09-11-2011 17:05 ]

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Omdat theos = god : Wikipedia: THEOS
Dus als je atheist dacht te zijn en (bij nader inzien) toch in een god geloofd, dan ben je geen atheist meer.
Bij geloven in een niet bestaande god kan ik me niets voorstellen (a-atheist?)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Mijn grieks en wikipedia-vaardigheden zijn voor dergelijke dingen nog wel toereikend. Geloven in iets waarvan je in het niet-bestaan gelooft is inderdaad moeilijk voor te stellen, maar ik weet niet direct of het niet kan. Wat betreft de agnost lijkt het me verder wel duidelijk dat die niet noodzakelijk een 'ietsist' is.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 09-11-2011 18:14 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

"Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen."

Vlaaing Peerd zegt dat ze er "een bevestiging van de grootsheid van hun god" in zien. Als ze in een god geloven zijn ze geen agnost.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 18:04:
... Als ze in een god geloven zijn ze geen agnost.

Ze kunnen beweren dat ze het bestaan niet kunnen ontkennen of bevestigen, maar wel geloven in dat bestaan.(wel geloven, niet weten) Maar dit is natuurlijk totaal niet iets noodzakelijks, ik zou eerder verwachten dat het iets is wat niet echt vaak voorkomt.

• vlaaing peerd
Typisch Gambieter weer om een zin er uit te lichten volgens zijn beeld mijn in "staat van beschuldiging" te stellen? ;)

Sja, ieder wil het beestje een naam geven en het moet in een hokje passen. Ikzelf weet niet zozeer of mijn levensovertuiging in de meest strikte zin onder agnosticisme valt en of deze heel gelijkend is met die van anderen. Boeit me ook weinig eigenlijk, omdat ik me niet echt geroepen voel om vanwege overtuiging in een groep te scharen.

Ik ben niet overtuigd van de persoonlijke en autoritaire god, maar kan wel zeggen dat ik zekere zin een religieuze zoektocht maak. Ik wil weten hoe de wereld is ontstaan, of er een reden voor is, waarom wij in staat zijn de wereld te begrijpen, is alles 100% deterministisch, heb ik een echte vrije wil, betekent determinisme ook meteen voorbestemming, betekent vrije wil geen voorbestemming, betekent voorbestemd determinisme dat alles eigenlijk al is vastgelegd, als die vanaf punt 0 al is vastgezet, wat heeft punt 0 getriggerd, betekent vrije wil geen voorgegeven doel, zoja is er dan enige reden om nog ethiek te hanteren tenzij het me persoonlijk baat, waarom zou ik me bekommeren om het lot van de wereld na mijn dood, is er een god, is dat die god die velen voor ons al beschreven hebben, waarom zou die zich zo beperkt manifesteren als slecht geschreven profetieën waar het bericht zo onduidelijk overkomt, zien we een glimp van god in de hoe de werkelijkheid inelkaar zit, heeft intuitie de mogelijkheid meer te vatten dan dat we echt weten, heeft intuitie de mogelijkheid om die glimp god te ervaren, kan ik verlicht raken, kan ik vrij van lijden zijn, kan ik bewuster zijn van mijzelf dan dat ik al ben, is liefde een staaltje chemie of is dat wat ons zal redden, is liefde voor je medemens genoeg om de wereld bijeen te houden, waarom ruikt kaneel zo lekker...enz.,enz.

Dus alhoewel ik niet rechtstreeks een god erken, ben ik wel op zoek of deze bestaat, of deze zich uberhaupt zich in 1 van de vele religies heeft gemanifesteerd, waarom velen van deze mensen geloven dat die zich op die manier heeft gemanifesteerd, hoe hun relatie met die god hun drijft tot ascetischer, altruistischer en ethischer bestaan, hoe hun relatie met hun god drijft tot het meest zieke gedrag denkbaar en hoe al dit staat in relatie tot mijzelf.

Dit verklaart mogelijk waarom ik meer waarde hecht aan een boek als de bijbel dan vele anderen in dit topic, ook al vind ik veel van de verhalen vrij ongeloofwaardig, het bied me een kijkje in hoe mensen zich in een relatie tot god positioneren en dat 2000 jaar lang beleven. Ik pas er dan ook voor op om te vallen in die simplistische repliek van spaghettibeestjes, geen nood tot aantoonbaarheid en goedkope kritiek leveren die niet van toepassing op mijn eigen visie is. Niet zozeer van het Christendom maar ik heb veel geleerd van religies, heeft mijn bewustzijn vergroot en meer liefde voor deze wereld bijgebracht. Er zijn vlakken in ons bestaan, bewustzijn en omgang met anderen die aantonen dat we op z'n minst geen flauw benul hebben wat er allemaal in de onbekendere lagen van ons bewustzijn en kennis afspeelt, maar hints uit deze diepere lagen tonen elke keer aan dat we gebaat zijn bij liefde, welzijn en compassie voor jezelf en anderen, gebaat zijn om onszelf te leren kennen en onszelf het meeste proberen te laten zijn als we kunnen.

Je kan het zien als tegenstrijdig, niet geloven in god en er toch op zoek naar zijn, maar ik zie dan ook niet de reden waarom we ons via allerlei menselijke gewoontes en rituelen het bestaan van god moeten erkennen en eren en daarmee een bevoordeeld plekje in een hemelrijk/verlichting/walhalla/sesamstraat kunnen krijgen. Zo ook zie ik niet de noodzaak mijn best te doen om zijn bestaan te ontkennen en zal ik zeker geen uitspraak doen over iets wat ik niet weet. Ik wil weten, leren en ontdekken zonder een vooropgesteld denkbeeld ervan te hebben wat mijn ervaring kleurt of bevooroordeeld.

Het zijn nl niet alleen Christenen die graag waarheid aan denkbeeld aanpassen.

Samengevat zou je dan kunnen zeggen dat ik grotendeels in het agnostische gebied hang, doorgaans met een wat atheistischere kijk erop, maar soms ook meer overhangend naar het niet per definitie ontkennen van een god. Maar goed, van mij mag je het ook underpants gnome marketingfilosofie noemen, mijn urine zal er niet tussen warm en koud van worden.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 21:45:
Typisch Gambieter weer om een zin er uit te lichten volgens zijn beeld mijn in "staat van beschuldiging" te stellen? ;)
Iemand corrigeren die een incorrecte claim maakt is geen beschuldigen. Op de man spelen met een ;) emoticon is nog steeds op de man spelen.
Sja, ieder wil het beestje een naam geven en het moet in een hokje passen.
Nope. Jij wilt van twee walletjes eten: in een god geloven (maakt niet uit welke of wat voor) en toch jezelf agnost noemen. Dat gaat gewoon niet samen; in een discussie als deze die al moeizaam genoeg loopt, moet je niet nog eens definitievervaging gaan toepassen.

En waarom wil je jezelf zo graag agnost noemen?
Samengevat zou je dan kunnen zeggen dat ik grotendeels in het agnostische gebied hang, doorgaans met een wat atheistischere kijk erop, maar soms ook meer overhangend naar het niet per definitie ontkennen van een god. Maar goed, van mij mag je het ook underpants gnome marketingfilosofie noemen, mijn urine zal er niet tussen warm en koud van worden.
Een agnost ontkent niet en bevestigt niet. Het is de eeuwige twijfelaar. En de temperatuur van je urine of de oxidatiestaat van je derriere hebben verder niets te maken met definitievervaging.

Voor mijn part noem je jezelf godgelovend agnost, of godzoekende agnost. Het probleem is: wie zoekt zal vinden en snel in subjectieve redeneringen vervallen.

• Gomez12
Niet zozeer van het Christendom maar ik heb veel geleerd van religies, heeft mijn bewustzijn vergroot en meer liefde voor deze wereld bijgebracht. Er zijn vlakken in ons bestaan, bewustzijn en omgang met anderen die aantonen dat we op z'n minst geen flauw benul hebben wat er allemaal in de onbekendere lagen van ons bewustzijn en kennis afspeelt, maar hints uit deze diepere lagen tonen elke keer aan dat we gebaat zijn bij liefde, welzijn en compassie voor jezelf en anderen, gebaat zijn om onszelf te leren kennen en onszelf het meeste proberen te laten zijn als we kunnen.
Dat is het common sense gedeelte van religie, dat is ook absoluut niet uniek allemaal.
Zoals jij het nu portretteert zou ik bijna geloven dat mensen op een onbewoond eiland zonder religie elkaar de kop in zouden slaan.

Religie kent zeker wel goede en moralistische lessen over het algemeen (enkel kent elk oud sprookje die zo ongeveer), verhalen vertellen was vroeger nu eenmaal de manier om kennis door te geven.
Vele religies (en zeker het christelijke) willen zich laten voorstaan op dat ze zo'n goede moraal hebben. Echter is dat absoluut niet iets unieks voor religie, het zijn veelal gewoon common universal truths (tenminste ik dacht dat iemand ze hier zo noemde) was er geen religie geweest dan waren deze dingen wel op een andere manier naar boven gekomen (zie bijv het simpele feit dat atheïsten elkaar niet constant de hersenen inslaan).

Dus in dat opzicht heeft religie niets extras te bieden boven de gewone menselijke natuur. Echter heeft religie wel extras te bieden waar het gaat om dogmatisch zijn etc. En of dat nou goede eigenschappen zijn?

• vlaaing peerd
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 22:28:
[...]

Iemand corrigeren die een incorrecte claim maakt is geen beschuldigen. Op de man spelen met een ;) emoticon is nog steeds op de man spelen.
De toon maakt de muziek, nietwaar? Mocht het je op je gemak stellen, ik bedoel het als "religion alert" en je lampen beginnen met branden.
[...]

Nope. Jij wilt van twee walletjes eten: in een god geloven (maakt niet uit welke of wat voor) en toch jezelf agnost noemen. Dat gaat gewoon niet samen; in een discussie als deze die al moeizaam genoeg loopt, moet je niet nog eens definitievervaging gaan toepassen.
Het is allemaal best als jij het wil definieren als opportunistisch van 2 wallen eten, ga je gang. Zie mijn reeds geposte commentaar. ;)

Dat jij vind dat het niet samengaat en de discussie bemoeilijkt is mijn probleem niet, ik heb immers recht op mijn integer gevormde visie, ook al kan jij het niet rijmen met een vantevoren geformuleerde levensovertuigelijke stroming die blijkbaar. zodra god in het verhaal komt ineens niet meer goed is.

Bovendien, waar zie jij in het hele topic staan dat ik in God geloof?
En waarom wil je jezelf zo graag agnost noemen?
zoals ik al zei, je mag het van mij best underpants gnome marketing filosofie noemen als je dat beter vind passen hoor, maar ik denk dat dat beestje het best overeenkomt met wat ik zojuist hierboven beschreven heb.
[...]

Een agnost ontkent niet en bevestigt niet. Het is de eeuwige twijfelaar. En de temperatuur van je urine of de oxidatiestaat van je derriere hebben verder niets te maken met definitievervaging.
Dat klopt, mijn pis is nog steeds niet lauw. Het spijt me dat ik je definitie heb vervaagd, maar ik ben nog steeds geen atheist of gelovig.
Voor mijn part noem je jezelf godgelovend agnost,
-> ik geloof niet <-
of godzoekende agnost.
<- klinkt al dichterbij ->
Het probleem is: wie zoekt zal vinden en snel in subjectieve redeneringen vervallen.
Is dat een voorspelling of een wanhoopspoging tot het rechtbrijen van de onzin die je zojuist hebt gepost? Dat een groot deel van de agnosten god niet per definitie uitsluiten zit blijkend uit de posts je heel erg dwars. De manier waarop je ook tegen elk lichtelijke vorm van geloof, spiritualiteit of godsbleving ageert vanaf het begin van dit topic vind ik dan ook op z'n minst fanatiek te noemen. Dat gezegd, gebruik je vaak wel betere argumentatie dan bv de religieuze fanatici.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 22:56:
De toon maakt de muziek, nietwaar? Mocht het je op je gemak stellen, ik bedoel het als "religion alert" en je lampen beginnen met branden.
Je had het over een agnostisch wetenschapper die zijn godsbeeld bevestigd ziet. Onzinnige combinatie, die wetenschapper is niet agnostisch. Hoe hard je het ook roept, het is van hetzelfde niveau als de fundamentalistische christenen die met de 6000 jaar komen.
Dat jij vind dat het niet samengaat en de discussie bemoeilijkt is mijn probleem niet, ik heb immers recht op mijn integer gevormde visie, ook al kan jij het niet rijmen met een vantevoren geformuleerde levensovertuigelijke stroming die blijkbaar. zodra god in het verhaal komt ineens niet meer goed is.
Het gaat niet om de visie, het gaat om het vlaggetje dat je eraan hangt. Het is alsof Lordy79 zich atheist noemt.
Bovendien, waar zie jij in het hele topic staan dat ik in God geloof?
Jij had het over de godsgelovende agnostische wetenschapper, en daarna over jezelf. Ik had het over de eerste en opeens vind je dat ik jou beschuldig. Misschien moet je dan eerst maar eens wat helderder formuleren.
zoals ik al zei, je mag het van mij best underpants gnome marketing filosofie noemen als je dat beter vind passen hoor, maar ik denk dat dat beestje het best overeenkomt met wat ik zojuist hierboven beschreven heb.
Meningen zijn vrij.
Dat klopt, mijn pis is nog steeds niet lauw. Het spijt me dat ik je definitie heb vervaagd, maar ik ben nog steeds geen atheist of gelovig.
Voor een agnost mis je ook wat, dan blijft niets over? ;)
Is dat een voorspelling of een wanhoopspoging tot het rechtbrijen van de onzin die je zojuist hebt gepost? Dat een groot deel van de agnosten god niet per definitie uitsluiten zit blijkend uit de posts je heel erg dwars. De manier waarop je ook tegen elk lichtelijke vorm van geloof, spiritualiteit of godsbleving ageert vanaf het begin van dit topic vind ik dan ook op z'n minst fanatiek te noemen. Dat gezegd, gebruik je vaak wel betere argumentatie dan bv de religieuze fanatici.
Het onzin noemen is een zwaktebod, zeker daar het probleem geheel bij jouw vaagheid en jouw definitievervaging ligt. Ik ageer niet tegen spiritualiteit of geloof, ik ageer tegen de denkfouten en drogredenen die eraan verbonden worden. Persoonlijk geloof wat niet buiten die persoon treed en wat niet anderen tot iets verplicht, is iets moois. Maar moet niet verder gaan, want dan krijg je de onzin.

• vlaaing peerd
Gomez12 schreef op woensdag 09 november 2011 @ 22:50:
[...]

Dat is het common sense gedeelte van religie, dat is ook absoluut niet uniek allemaal.
Zoals jij het nu portretteert zou ik bijna geloven dat mensen op een onbewoond eiland zonder religie elkaar de kop in zouden slaan.
Ik heb het niet over aanleren van moraal, die heeft hopelijk iedereen wel. Ik heb het over zelfbewustzijnsvergrotende oefeningen, meditatie en ontdoen van gehechtheid aan vergangkelijke zaken.

Maar het is zeker iets wat je volledig buiten religieus context kan doen (wat ik ook gedaan heb), ik was er alleen niet zelf opgekomen. Ik kan het zeker aanraden. Dingen over jezelf leren kan op korte termijn heel onwenselijk zijn, maar het kan ook heel verlichtend werken.
Dus in dat opzicht heeft religie niets extras te bieden boven de gewone menselijke natuur. Echter heeft religie wel extras te bieden waar het gaat om dogmatisch zijn etc. En of dat nou goede eigenschappen zijn?
In het opzicht die je beschrijft, ben ik dat met je eens, maar is dus niet wat ik bedoel.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:07:
Ik heb het over zelfbewustzijnsvergrotende oefeningen, meditatie en ontdoen van gehechtheid aan vergangkelijke zaken.
Heb je ook een reden waarom dit nodig is? Ik zou dit niet als algemeen goed willen zien, dwz voor sommigen zal dit positief kunnen werken (maar die hangen toch al wat meer in die richting), voor anderen zal het geen positieve uitwerking hebben of misschien zelfs nadelig zijn.

Ieder mens is verschillend, ieder heeft andere behoeften. De een kan niet omgaan met twijfel en heeft houvast nodig, de ander zal het niets uitmaken.

• Gomez12
[...]
Ik heb het over zelfbewustzijnsvergrotende oefeningen, meditatie en ontdoen van gehechtheid aan vergangkelijke zaken.
Persoonlijk zou ik dingen totaal niet in een westerse religie zoeken, die hebben nogal eens de neiging om van het principe te zijn : U geeft en wij ontvangen.
Maar het is zeker iets wat je volledig buiten religieus context kan doen (wat ik ook gedaan heb)
Het nadeel met een religieuze context bij dit soort dingen is dat die religieuze context simpelweg ook geld kost.
Ik ken vanuit het verleden genoeg kerken waarbij er vanuit de armenbus bijv minder dan 5% naar de persoon ging die het aan de armen zou geven. De kerk moest namelijk ook verwarmd worden, het gazon moest onderhouden worden, de bijbels moesten betaald worden, de priester/pastoor moest ook gewoon loon ontvangen etc. etc.
ik was er alleen niet zelf opgekomen.
Maar geloof heeft ook absoluut goede kanten, echter is religie een totaal ander bakbeest wat zich aan de buitenkant als hetzelfde presenteert, echter wat aan de binnenkant vele malen slechter is omdat de slechte eigenschappen veelal extreem versterkt worden.

Het RK-geloof vind ik opzicht bijv niets extreems slechts aan. Het RK-religie is echter simpelweg een geldmachine die een mini-staat betaald.

• vlaaing peerd
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:04:
[...]

Je had het over een agnostisch wetenschapper die zijn godsbeeld bevestigd ziet. Onzinnige combinatie, die wetenschapper is niet agnostisch. Hoe hard je het ook roept, het is van hetzelfde niveau als de fundamentalistische christenen die met de 6000 jaar komen.
hahahaha tuurlijk. als jij noch ontkent, noch bevestigt, dan is er een ruimte open nietwaar? Maar als jij dit graag zover uit het context wil trekken dat je mijn manier van tegen de wereld kijken wilt vergelijken met de creationistische visie, ik hou je niet tegen. Graag zelfs! Geeft me weer wat om over te bezinnen.
[...]

Het gaat niet om de visie, het gaat om het vlaggetje dat je eraan hangt. Het is alsof Lordy79 zich atheist noemt.
sure, zoals ik al zei, je pakt 1 zin, trek je uit context, ga je 5 posts over door, negeert volledig wat ik in de post erna over uitweid en jij bent in de stelligste overtuiging dat ik niet onder de categorie "agnost" val, wat me overigens niet zoveel uitmaakt, ik vond het zelf er echter de meest passende definitie. Nogmaals mijn excuses als jij daar aanstoot aan neemt, maar hoe wil jij het definieren?
[...]

Jij had het over de godsgelovende agnostische wetenschapper, en daarna over jezelf. Ik had het over de eerste en opeens vind je dat ik jou beschuldig. Misschien moet je dan eerst maar eens wat helderder formuleren.
zoals ik reeds zei, ik zag het als "religion alert" bij mr Gambieter en opeens word er iemand wakker.
Voor een agnost mis je ook wat, dan blijft niets over? ;)
prima dan ben ik een ikmiswatist, als je daar blijer van word. Mag ik vragen wat ik precies mis?
[...]

Het onzin noemen is een zwaktebod, zeker daar het probleem geheel bij jouw vaagheid en jouw definitievervaging ligt. Ik ageer niet tegen spiritualiteit of geloof, ik ageer tegen de denkfouten en drogredenen die eraan verbonden worden.
Volgens mij ageer je juist wel tegen religie en gebruik je waar mogelijk denkfouten en drogreden als argument. En waar het niet meer kan dingen als "Captain Hindsight" en dergelijke. De toon en fanatisme waarmee je dat doet grenst imo ook aan soms zorgwekkend.
Persoonlijk geloof wat niet buiten die persoon treed en wat niet anderen tot iets verplicht, is iets moois. Maar moet niet verder gaan, want dan krijg je de onzin.
Zie je mij anderen tot iets verplichten met mijn denkbeeld?

Ik noem het onzin omdat jij het definitievervaging noemt, in werkelijkheid is daar namelijk geen sprake en doordat je de term herhaalt en wederom niet past bij wat er werkelijk gepost is heeft zit hetzelfde gewicht als herhaaldelijk "captain Hindsight" in dit topic te roepen.

Nogmaals, het is mijn probleem niet dat jij het niet in een hokje kan scharen die jou zint. Ik geef gewoon aan dat ik het een definitie vind die het best past bij mijn kijk op het leven en die is lang niet zo incorrect als jij nu poogt te claimen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, waar het dus op neerkomt is dat je eigen versies van geaccepteerde definities gaat maken, en degene die daar wat van zegt is fout. Dan heb je ook de definitie van fout aangepast. Zo werken ID-ers ook die zeggen dat ID wetenschap is.

De rest is een beetje op de man spelen en wat drogredenen in een bundel die geen reply waard is.

• vlaaing peerd
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:15:
[...]

Heb je ook een reden waarom dit nodig is? Ik zou dit niet als algemeen goed willen zien, dwz voor sommigen zal dit positief kunnen werken (maar die hangen toch al wat meer in die richting), voor anderen zal het geen positieve uitwerking hebben of misschien zelfs nadelig zijn.
Ik denk dat zelfbewustzijn en zelfkennis nagenoeg altijd waardevolle eigenschappen zijn, weten wat je motivaties zijn om bepaald gedrag te vertonen of te vermijden, zien of je ongezonde patronen in je leven ontwikkelt, beseffen waar je werkelijk geluk in kan vinden. Minder leuk is het als je ook je slechte eigenschappen leert ontdekken. Uiteindelijk kom je vaak wel op een punt waar je inziet dat die slechte eigenschap ook je gedrag weer op een bepaald manier beinvloed en ben je blij dat je weet dat je er bewust mee om kan gaan.

Mogelijk in gevallen waar mensen op de grens van geestelijke gezondheid zitten is het misschien niet goed om constant met zichzelf geconfronteerd te worden, maar allee, die komen bij een psycholoog en die gaat precies hetzelfde doen.
Ieder mens is verschillend, ieder heeft andere behoeften. De een kan niet omgaan met twijfel en heeft houvast nodig, de ander zal het niets uitmaken.
Mee eens.

Maar goed, jullie houden me al weer veel te lang bezig ;) ik ga crashen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vlaaing peerd schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:49:
Ik denk dat zelfbewustzijn en zelfkennis nagenoeg altijd waardevolle eigenschappen zijn, weten wat je motivaties zijn om bepaald gedrag te vertonen of te vermijden, zien of je ongezonde patronen in je leven ontwikkelt, beseffen waar je werkelijk geluk in kan vinden. Minder leuk is het als je ook je slechte eigenschappen leert ontdekken. Uiteindelijk kom je vaak wel op een punt waar je inziet dat die slechte eigenschap ook je gedrag weer op een bepaald manier beinvloed en ben je blij dat je weet dat je er bewust mee om kan gaan.
Maar waarom zou je daar meditatie of religie voor nodig hebben? Dat bedoel ik met projectie, voor jou is het misschien waardevol (waarbij je niet weet of je zonder een dergelijke aanpak er ook op zou zijn gekomen), en je weet niet of je inzichten correct zijn, want het vermogen van de mens zichzelf voor de gek te houden is zeer bekend.

Wat dat betreft zijn managementcursussen soms wel nuttig; een 360 graden feedback bijvoorbeeld. Dan krijg je van andere mensen te horen wat die van je vinden, en dat prikt soms pas echt zeepbellen door.

Het is trouwens erg optimistisch om te denken dat het weten dat je iets slechts doet, je helpt bij het voorkomen daarvan. Ik weet bij elke zak chips dat het niet goed is, en heb er net weer eentje op in de trein :+ .
Mogelijk in gevallen waar mensen op de grens van geestelijke gezondheid zitten is het misschien niet goed om constant met zichzelf geconfronteerd te worden, maar allee, die komen bij een psycholoog en die gaat precies hetzelfde doen.
Er zijn ook zat mensen die er helemaal niet mee zitten om met zichzelf geconfronteerd te worden. Ook daar geld weer: ieder mens is anders, en er is niet een aanpak die voor iedereen goed is. Wat voor jou werkt hoeft dat niet voor een ander te doen.

En zo kan men full circle terug naar religie: mensen die denken dat religie goed is voor iedereen en willen overtuigen dat dit zo is, die hebben een aanpak die daar wel op lijkt, en gaan proberen het te verspreiden.

• thewizard2006
Ik heb de zin van de bijbel gevonden!
http://www.straatbijbel.n.../Straatbijbel-preview.pdf
Ik heb in mijn broek staan pissen van het lachen hahahahaha

• Spheroid
, is alles 100% deterministisch, heb ik een echte vrije wil, betekent determinisme ook meteen voorbestemming, betekent vrije wil geen voorbestemming
Daniet Dennett beargumenteert in Freedom Evolves (imo) overtuigend dat het vaak gepostuleerde "als de wereld deterministisch is bestaat er geen vrije wil" op een redenatiefout berust. Misschien iets om in je zoektocht mee te nemen?

• vlaaing peerd
gambieter schreef op woensdag 09 november 2011 @ 23:59:
En zo kan men full circle terug naar religie: mensen die denken dat religie goed is voor iedereen en willen overtuigen dat dit zo is, die hebben een aanpak die daar wel op lijkt, en gaan proberen het te verspreiden.
quote mezelf:
Maar het is zeker iets wat je volledig buiten religieus context kan doen
Overigens zijn de meeste religies die ik ken waar meditatie een traditie is helemaal niet gericht op zieltjes werven.
Spheroid schreef op donderdag 10 november 2011 @ 08:42:
[...]

Daniet Dennett beargumenteert in Freedom Evolves (imo) overtuigend dat het vaak gepostuleerde "als de wereld deterministisch is bestaat er geen vrije wil" op een redenatiefout berust. Misschien iets om in je zoektocht mee te nemen?
Koel! dank je. De onderlinge relatie tussen ethiek, vrije wil en determinisme is iets waar graag tijd aan besteed. De meningen lijken erover verdeeld en ook de natuurkundige werkelijkheid lijkt beide te bevestigen.

Ik kende dit stuk nog niet, gie ik eem deurkiekn mjong!

[ Voor 34% gewijzigd door vlaaing peerd op 10-11-2011 09:58 ]

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Spheroid schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:47:
Natuurlijk. Het dan ook niet slechts om een Jeneverbes. Zoals ik in dit topic en andere topics in W&L wel eens heb gepost zijn grote stukken van het oude testament aantoonbaar onjuist. Niet alleen de schepping en de zondvloed, maar ook Exodus, de verovering van het heilige land na de Exodus, de bijbelse versie van de United Monarchy zijn van een twijfelachtige historiciteit. Tel daarbij op de talloze niet uitgekomen profetieen uit de bijbel, het feit dat de dode zeerollen andere versies van sommige boeken bevatten en "apocriefe" boeken en je moet toch op zijn minst concluderen dat het christelijk geloof in de bijbel geen sterk fundament heeft. Alles wijst er imo op dat de bijbel mensenwerk is en geen goddelijk product.

Nogmaals, en misschien ten overvloede: Dat betekent niet dat er geen god bestaat. Alleen dat de versie van god die in de bijbel staat niet bestaat.
Kun je de betreffende posts concreet doorlinken? Want er wordt al flink wat pagina's lang losjes naar dat "bewijsmateriaal" gerefereerd door zowel Gambieter, Gomez als jouzelf, maar ik ben al net zo veel pagina's lang bijzonder benieuwd naar die "aantoonbaar onjuiste" stukken in de bijbel... en vooral naar de argumentatie die ze zogenaamd "ontoonbaar onjuist" zou maken.

De kwaliteit van argumentatie rond zogenaamd "aantoonbaar onjuist" in de bijbel die ik tot nu toe heb gezien was nou bepaald niet oogwaterend sterk. Het ging i.m.h.o. meer over 'aantoonbaar onjuiste' interpretaties van stukken uit de bijbel dan wat anders.

Zie dit als een uitdaging om ook maar iets te produceren dat conform aantoonbare wetenschappelijke feiten onjuist is. We praten hard bewijs.
En als ik trouwens praat over wetenschappelijk, dan bedoel ik dat je de naturalistisch filosofische geloofs-uitgangspunten waar de westerse natuurwetenschap - en de denkwijze van aardig wat participanten in dit topic - mee doordrenkt is per definitie thuis mag laten... want die uitgangpunten zijn i.m.h.o. per definitie onwetenschappelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 11-11-2011 19:34 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan niet eens hard aantonen dat de bijbel überhaupt bestaat....

• Cheetah

Cheetah

begintmeta schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:07:
Je kan niet eens hard aantonen dat de bijbel überhaupt bestaat....
Ook dat is een filosofisch uitgangspunt.

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 20:41:
Ook dat is een filosofisch uitgangspunt.

Zoals misschien wel alles. Uiteindelijk hoef je je zoals 't eruitziet nergens druk over te maken en 't misschien ook wel nergens over te hebben ;)

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2011 20:47 ]

• Gomez12
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 19:21:
[...]
Zie dit als een uitdaging om ook maar iets te produceren dat conform aantoonbare wetenschappelijke feiten onjuist is. We praten hard bewijs.
En als ik trouwens praat over wetenschappelijk, dan bedoel ik dat je de naturalistisch filosofische geloofs-uitgangspunten waar de westerse natuurwetenschap - en de denkwijze van aardig wat participanten in dit topic - mee doordrenkt is per definitie thuis mag laten... want die uitgangpunten zijn i.m.h.o. per definitie onwetenschappelijk :)
Definieer wetenschappelijk dan eens (of tenminste wat jij wetenschappelijk noemt).

Nu heb je geen uitdaging gecreëerd omdat niemand enig idee heeft wat je wel accepteert, ik zie enkel maar dat alle argumenten (hoe goed of slecht ook) te schuiven zijn onder :
- naturalistisch filosofische geloofs-uitgangspunten (zo ongeveer alles wat niet direct rekening houdt met God)
- denkwijze van anderen (de rest)

Het enige wat in je uitdaging lees is : Bewijs maar dat iets in de bijbel onjuist is met de voorwaarde dat je eerst accepteert dat de bijbel de complete waarheid is.
Nee hoor, dat is geen cirkelredenering, dat gaat meer in de richting van een punt-redenering, zo klein is die cirkel.

P.s. leuke quote van die wiki : Naturalism is therefore a metaphysical philosophy opposed primarily by Biblical creationism.

• Cheetah

Cheetah

Definieer wetenschappelijk dan eens (of tenminste wat jij wetenschappelijk noemt).
Echte wetenschap stelt altijd de vraag "hoe is dit tot stand gekomen?" en sluit daarbij niets op voorhand uit.
P.s. leuke quote van die wiki : Naturalism is therefore a metaphysical philosophy opposed primarily by Biblical creationism.
Ik weet niet wat je er precies leuk aan vind, maar het onderstreept alleen maar dat in jouw versie van "de wetenschap" atheisme het defacto uitgangspunt is. Daarmee is jouw versie van "de wetenschap" weinig meer dan any andere geloofsstroming, met dien verschille dat deze geloofsstroming op voorhand alles wat buiten de fysiek waarneembare natuur valt uitgesloten heeft als mogelijke verklaring... en daarmee dus alleen maar vragen stelt en verklaringen accepteert die defacto binnen de atheistische cirkel vallen. Over cirkelredeneren - of ja, het was "puntredeneren" tegenwoordig - gesproken.

Om even jouw termen te gebruiken: Er is een groot verschil tussen "niet direct rekening houden met God" en "direct uitgaan van GeenGod" -> jouw versie van "de wetenschap" - en jijzelf - doen dat laatste.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheetah op 11-11-2011 21:22 ]

Full Specz

• Gomez12
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:08:
[...]
Echte wetenschap stelt altijd de vraag "hoe is dit tot stand gekomen?" en sluit daarbij niets op voorhand uit.
Hmmm, hoe was God ook alweer tot stand gekomen?

Maar ik begrijp dus dat je geen definitie wilt/kunt geven van jouw vorm van wetenschap? Je wilt enkel maar tegen elk argument kunnen zeggen dat het volgens jou geen wetenschap is zoals jij die hebt gedefinieerd?

Juist jij stelt geen vragen als : hoe is dit tot stand gekomen, jij verwijst enkel maar naar de bijbel. Zonder je ooit af te vragen hoe die tot stand is gekomen.

• Cheetah

Cheetah

Enough smalltalk, jij (of Spheroid of who-ever) ging bewijzen produceren die aantonen dat de bijbel onjuist is, want er wordt constant maar gerefereerd aan het bestaan van die bewijzen, en er wordt gekletst op basis van het bestaan van die bewijzen... alleen die bewijzen zelf heb ik nog niet gezien. Ik wacht met smart! :)

[ Voor 53% gewijzigd door Cheetah op 11-11-2011 21:17 ]

Full Specz

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:14:
Enough smalltalk, jij (of Spheroid of who-ever) ging bewijzen produceren die aantonen dat de bijbel onjuist is... ik wacht met smart :)
Mij lijkt het voor degenen die je vraagt aan te tonen wel relevant is te weten in welk kader het zou moeten worden aangetoond, anders is het lastig aantonen (zeker omdat onduidelijk is of überhaupt kan worden aangetoond binnen dat kader en het dus een zinloze vraag zou zijn). Ik denk dat het daarom wel handig zou zijn als je dat kader toch wat meer zou schetsen.

Om de linkjes over 'naturalisme' aan te vullen:naturalism, naturalism, Wikipedia: Naturalismus

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2011 21:21 ]

• Konstantine
  • Laatst online: 09-03 16:50
[...]
De bewijslast ligt altijd aan de kant van degene die iets beweert. Het verschuiven van de bewijslast, een bijzonder geval van het argumentum ad ignorantiam, is de drogreden die de bewijslast verschuift naar degene die een bewering ontkent of in vraag stelt.

De bijbel (in het bijzonder het oude testament) staat vol met verhalen die volgens het huidige wetenschappelijke kenniskader onverklaarbaar zijn. Als jij claimt dat die verhalen toch (letterlijk) waar zijn, heb jij wat te verklaren.

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

• Konstantine
[...]

Als de westerse natuurwetenschappen niet wetenschappelijk zijn, wat is het dan nog wel?

Begrijp me goed, als (wetenschaps)filosoof heb ik ook mijn portie kritiek op de westerse natuurwetenschap klaar, maar ik ben erg benieuwd naar jouw 'echt wetenschappelijke' alternatief.

offtopic:
vergeef me de dubbelpost

Je ne sais pas ce que cela signifie, mais ça va être intelligent sur Français. - Jean-Paul Sartre

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Konstantine schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:23:
... De bijbel (in het bijzonder het oude testament) staat vol met verhalen die volgens het huidige wetenschappelijke kenniskader onverklaarbaar zijn. Als jij claimt dat die verhalen toch (letterlijk) waar zijn, heb jij wat te verklaren.

Ik begreep het zo dat hij eigenlijk vraagt het buiten het 'wetenschappelijke' kader te verklaren. Lijkt me (hier) allemaal niet zo zinvol eigenlijk, en hij zal dan eerst een eigen kader moeten construeren en begrijpelijk overbrengen zou ik denken.

• Gomez12
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:14:
Enough smalltalk, jij (of Spheroid of who-ever) ging bewijzen produceren die aantonen dat de bijbel onjuist is, want er wordt constant maar gerefereerd aan het bestaan van die bewijzen, en er wordt gekletst op basis van het bestaan van die bewijzen... alleen die bewijzen zelf heb ik nog niet gezien. Ik wacht met smart! :)
Hint : GoT kent een zoekfunctie binnen een topic.

En als jij bewijzen enkel maar wilt zien als ze voldoen aan een bewust onbenoemde standaard, tja dan is er geen bewijs te vinden. Niks zal voldoen aan jouw standaard en niemand kan er iets tegenin brengen want je zegt niet wat je standaard is.

Zeg waar de bewijzen aan moeten voldoen en er valt over na te denken. Maar momenteel niet.

• Gomez12
begintmeta schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:25:

Ik begreep het zo dat hij eigenlijk vraagt het buiten het wetenschappelijke kader te verklaren. Lijkt me allemaal niet zo zinvol eigenlijk, en hij zal dan eerst een eigen kader moeten construeren en begrijpelijk overbrengen zou ik denken.
Dan zegt hij dus volgens jou : Binnen het wetenschappelijke kader verklaar ik alles onwetenschappelijk?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En als ... want die uitgangpunten zijn i.m.h.o. per definitie onwetenschappelijk :)
lijkt me op zich redelijk duidelijk. Waarom dat (ihho) 'per definite' zo zou moeten zijn staat nog wel open trouwens

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2011 21:33 ]

• Cheetah

Cheetah

Konstantine schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:23:
De bewijslast ligt altijd aan de kant van degene die iets beweert. Het verschuiven van de bewijslast, een bijzonder geval van het argumentum ad ignorantiam, is de drogreden die de bewijslast verschuift naar degene die een bewering ontkent of in vraag stelt.

De bijbel (in het bijzonder het oude testament) staat vol met verhalen die volgens het huidige wetenschappelijke kenniskader onverklaarbaar zijn. Als jij claimt dat die verhalen toch (letterlijk) waar zijn, heb jij wat te verklaren.
En "volgens het huidige wetenschappelijke kenniskader" moet ik lezen als... "met een naturalistisch/atheistische visie als uitgangspunt"?
Ik begreep het zo dat hij eigenlijk vraagt het buiten het wetenschappelijke kader te verklaren. [/small]
Waar heb ik het over "buiten het wetenschappelijke kader"? Ik heb toch echt het zeer duidelijk over "zonder naturalistisch/atheistische uitgangpunten in de redenatie". Het staat er toch absoluut niet moeilijk denk ik...
Jouw tekst interpreterende mag ik aannemen dat je het met me eens bent dat "naturalistisch/atheistische uitgangpunten" dat "wetenschappelijke kader" waar je vanuitgaat definieert??

Zo niet stel ik voor dat we deze nutteloze metadiscussie skippen en doorgaan naar dat veelbesproken maar nog steeds niet gepresenteerde "bewijsmateriaal" en "feiten" rond "aantoonbaar onjuiste" bijbelpassages. Ik wacht nog steeds met smart... maar gezien het rookgordijn dat wordt opgeworpen in plaats van de vraag rond eerder gedane harde beweringen over het bestaan van dit bewijs te beantwoorden, begint langzamerhand alweer mijn hoop concreet antwoord te gaan krijgen te vervliegen.

Full Specz

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:42:
... Jouw tekst interpreterende mag ik aannemen dat je het met me eens bent dat "naturalistisch/atheistische uitgangpunten" dat "wetenschappelijke kader" waar je vanuitgaat definieert??
...
Je mag van mij alles aannemen (ik had mijn post nog even geedit voor je post, met wetenschappelijke kader bedoelde ik wat jij volgens mij bedoelde en wat je nu nog eens hebt geexpliceerd in je vraag), wat ik meen was verder niet relevant)

Ik ben vooral benieuwd naar jouw kader/je antwoord op de vraag van Konstantine.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 11-11-2011 21:54 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

en hij zal dan eerst een eigen kader moeten construeren en begrijpelijk overbrengen zou ik denken.
Dat kader is er al: zijn versie van bijbelse verhalen die absoluut waar zijn. Inderdaad een zinloze poging om de bewijslast om te keren en anderen te beschuldigen van de denkfouten die hij zelf maakt; als je alles "ismes" kan noemen lijkt het alsof er geen verschil is.

• Konstantine
Cheetah schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:42:
[...]
En "volgens het huidige wetenschappelijke kenniskader" moet ik lezen als... "met een naturalistisch/atheistische visie als uitgangspunt"?

[...]
Waar heb ik het over "buiten het wetenschappelijke kader"? Ik heb toch echt het zeer duidelijk over "zonder naturalistisch/atheistische uitgangpunten in de redenatie". Het staat er toch absoluut niet moeilijk denk ik...
Jouw tekst interpreterende mag ik aannemen dat je het met me eens bent dat "naturalistisch/atheistische uitgangpunten" dat "wetenschappelijke kader" waar je vanuitgaat definieert??

Zo niet stel ik voor dat we deze nutteloze metadiscussie skippen en doorgaan naar dat veelbesproken maar nog steeds niet gepresenteerde "bewijsmateriaal" en "feiten" rond "aantoonbaar onjuiste" bijbelpassages. Ik wacht nog steeds met smart... maar gezien het rookgordijn dat wordt opgeworpen in plaats van de vraag rond eerder gedane harde beweringen over het bestaan van dit bewijs te beantwoorden, begint langzamerhand alweer mijn hoop concreet antwoord te gaan krijgen te vervliegen.
Wat jij dus eigenlijk wilt is een wetenschappelijke kijk op de wereld waar het bestaan van god al voorondersteld wordt? In hoeverre is het dan wetenschappelijk te noemen, in plaats van religieus?

En de wetenschap is volgens mij niet zozeer atheïstisch, maar eerder agnostisch. Puur theoretisch zou namelijk elke 'echte wetenschapper' moeten volhouden dat zowel het bestaan als het niet-bestaan van god niet met zekerheid vast te stellen is, waardoor de westerse wetenschap eerder onder het agnosticisme valt dan onder het (strikte) atheïsme.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Konstantine schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 21:50:
Wat jij dus eigenlijk wilt is een wetenschappelijke kijk op de wereld waar het bestaan van god al voorondersteld wordt? In hoeverre is het dan wetenschappelijk te noemen, in plaats van religieus?
Zo lees ik het ook; anderen moeten in een godsbevattend kader het ongelijk van andermans beweringen gaan maken, nu het zelf aantonen van een gelijk niet lukt (zelfs niet binnen die kaders, laat staan erbuiten).
En de wetenschap is volgens mij niet zozeer atheïstisch, maar eerder agnostisch. Puur theoretisch zou namelijk elke 'echte wetenschapper' moeten volhouden dat zowel het bestaan als het niet-bestaan van god niet met zekerheid vast te stellen is, waardoor de westerse wetenschap eerder onder het agnosticisme valt dan onder het (strikte) atheïsme.
Formeel is het agnostisch, maar gezien het complete ontbreken van enig acceptabel godsbewijs buiten de cirkelredeneringen van de grote religies, is het praktisch gezien atheistisch in de zin dat dat opperwezen niet mee wordt genomen totdat er wel een reden voor is (dwz er voldoende reden is om het serieus te nemen).

Ik heb het eerder met desinteresse vergeleken: de natuurwetenschapper zal het aan de derriere oxideren of er een god of pantheon is en gewoon proberen te begrijpen/beschrijven hoe iets werkt, zonder zo'n opperwezen mee te nemen door het gebrek aan enige noodzaak/waarschijnlijkheid.

Pagina: 1 ... 38 ... 48 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
---- ZERO TOLERANCE! ----

Na enkele ontsporingen van de discussie (ver off topic, ad hominems heen en weer tussen bepaalde deelnemers - wie de schoen past trekke hem aan) ondanks meerdere modbreaks, staat het topic vanaf nu onder het Zero Tolerance beleid. Dit houdt in dat de regels van W&L en GoT streng zullen worden gehandhaafd. Als je niet weet wat deze regels zijn, dan raad ik je aan om de FAQ erop na te lezen: WL Beleid