Wie doet er aan geschiedsvervalsing? In een samenleving waar iedereen religieus is, kan je niet claimen dat de religie een bijdrage levert aan die wetenschappelijke vooruitgang. Verder zeg ik niet dat religie weinig goeds heeft gebracht, het heeft geen vooruitgang gebracht. Religie is goed in stagnatie en conservativiteit, maar niet in innovatie.kdekker schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:24:
Je doet nu wel aan geschiedvervalsing. Tot diep in de 18e (of zelfs 19e of 20e eeuw) was een significant deel van de bevolking religieus, ook wetenschappers. Iemand als Newton was zeker religieus. Dat je nu claimed dat de religie weinig goeds gebracht heeft, klopt van geen kant. Het tegendeel is eerder waar. Dankzij die religieuze wetenschappers uit het verleden, is de basis gelegd voor de huidige wetenschap. Dat nu atheisme onder wetenschappers nu meer voorkomt (dan bijv. onder de bevolking) is geen reden om de geschiedenis anders te gaan interpreteren.
Het gaat er niet om of die wetenschappers religieus waren, maar of hun religieuze denkbeelden ze positief heeft beinvloed (nee) en of het ze tegen heeft gewerkt (ja, zie Darwin die heel lang een innerlijke en familiestrijd heeft moeten leveren).
De protestanten hebben het voordeel gezien, maar voor die tijd was de (katholieke) kerk zwaar tegen. Het inzicht kwam wel, maar veel langzamer dan noodzakelijk; opnieuw de remmende factor van religie.Je opmerking over de drukpers klopt ook niet. Het is waar dat er inderdaad zeer positieve zaken, maar ook zeer negatieve zaken mee gedrukt kunnen worden, maar grosso modo was de drukpers wel het middel waarmee de Bijbel (en allerlei tractaten) snel verspreid konden worden in de 16e/17e eeuw. Voor bijv. de reformatie (Luther et cs.) was het dus een positief middel. Voor de toentertijd zittende clerus wellicht minder. Dus niet blij zijn met de drukpers is op z'n minst fors te nuanceren. Vervang het woord drukpers door internet, en je kunt hedentendage ook mensen vinden die de positieve en negatieve aspecten kunnen noemen van internet.
Je slaat in beide gevallen de plank mis.
Ik sla geen planken mis, jij begrijpt blijkbaar niet wat er bedoeld wordt en maakt een verkeerde inschatting over de rol van religie. Remmende factor in al deze zaken, en geen enkele positieve bijdrage. Geen vooruitgang, alleen vertraging, stagnatie en achteruitgang, omdat religies/streng-religieuzen niet kunnen omgaan met verandering.
Je reacties ondersteunen alleen maar die conclusie
Jawel hoor. Kijk maar eens in het voetbaltopic, waar er mensen zijn die alles alleen maar bekijken met een Ajax-bril (of blinddoek), en op geen enkele manier kunnen accepteren dat Ajax-spelers penalties veroorzaken, of vrije trappen tegen horen te krijgen. Voor die mensen draait alles om Ajax (of welke club dan ook).kdekker schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:36:
Fanatiek Ajax supporter kan, maar fundamentalistische Ajax supporters bestaan volgens mij (nog) niet.
Ze denken zelfs dat het in elkaar schoppen van Feyenoord-fans een zinvolle bijdrage is aan hun club. Beetje vergelijkbaar met de vroegere reactie op ketters.
Nee, het zou een belediging zijn. Je moet openstaan voor nieuwe visies, als deze goed worden onderbouwd en bewezen. Ik zeg tegen mijn medewerkers vaker "dit is wat ik denk, bewijs maar dat ik er naast zit". En dat gebeurt ook, hoor, en dan geef ik dat toe. Allemaal op microniveau, maar je moet het wel kunnen.Fundamenteel is dat je voor je religie/wetenschap/mening etc een fundament hebt. Net als voor een huis, is het wel prettig als dat fundament stevig is. Gezien je reacties zou het een erenaam zijn jou fundamenteel wetenschapper te noemen
Ze gaan helaas erg vaak samen, en zijn beiden negatieve karaktereigenschappen.Dat een en ander met fanatisme gepaard kan gaan geloof ik graag (beroepsdeformatie?). Maar het zijn wel 2 totaal verschillende begrippen.
9/11, het gedrag van de staat Israel, het gedrag van de Tea Party. Je maakt trouwens een denkfout als je het tegendeel van fundamentalisme ziet als met alle winden meewaaien. Zeker religieus fundamentalisme gaat gepaard met het ontwijken van verantwoordelijkheid voor de eigen daden, omdat er achter een god en zelfverkozen heilig pamfletje wordt verscholen.De huidige negatieve connotatie op fundamenteel is m.i. meer door de associatie naar fanatiek (nine-eleven) c.q. terrorisme dan iets wat als direct van toepassing zou zijn op religie in z'n algemeen. Anders zou je gelijkheidsfetisjisten van tegenwoording ook fanatiek kunnen nemen (JA). Fundamenteel wellicht niet. Als je jas met de wind meewaait, is dat het tegendeel van 'fundament'.
Zelfstandig nadenken, en geen opperwezens of andere verzonnen entiteiten verantwoordelijk maken, dat is het tegendeel van religieus fundamentalisme.
Je vind ook wel "wetenschappers" die creationisme steunen. Dat zegt echter niets, meestal hebben ze geen verstand van biologie. Helaas zijn er nogal wat mensen die beweringen maken uit naam van de wetenschap.kdekker schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:41:
Ha ha. Je moet eens weten hoeveel onzin in naam van de wetenschap beweerd wordt.
Als een atheistische wetenschapper uitspraken doet over religie lijkt me het dubbel oppassen![]()
Ik vermoed dat met gemak andere wetenschappers te vinden zijn die het tegendeel beweren.
Los daarvan: wat zegt een Amerikaans onderzoek over de Nederlandse situatie?
Je blijft trouwens de fout maken die Lordy ook maakt: atheisme is het actief ontkennen van een god. De meesten zullen zich totaal niet druk maken om dat opperwezen daar het niet relevant is. Door zo polariserend te doen probeer je de boodschapper aan te vallen ipv in te gaan op de boodschap.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.