Maar dat gevoel is blijkbaar wel de reden om te gaan geloven, da's ook een soort van rationaliteit.rik86 schreef op maandag 26 september 2011 @ 16:58:
oh, maar de reden dat ik ervan overtuigd ben dat 't de waarheid is omdat ik 't geloof, en daardoor zie ik 't overal in. Het is een gevoel en niet te onderbouwen met feiten, dat weet ik. Daarom heeft het wat mij betreft ook geen zin om hier de discussie over aan te gaan, daar schieten we niets mee op, in zo'n discussie worden dingen geroepen/gezegd waar we elkaar al dan niet bewust mee zullen kwetsen.
En ik weet net zo goed als jij dat ik geen rationele argumenten heb om je te overtuigen. En ik kan hier wel vol passie gaan evangeliseren, maar 't blijft een gevoel, geloven.
Verder: als dat 'gevoel' voor jou reden genoeg is om een hele levensvisie/wijze op te baseren, is het dan niet vreemd dat heel heel heel veel andere mensen ook alleen op basis van gevoel tot hele andere waarheden komen? Dan zijn er of heel veel waarheden of die kenmethode is blijkbaar niet zo betrouwbaar.
Dat is het juist het probleem, alleen binnen het christendom is er al zoveel verschil van mening over wat 'de kern van de bijbel' is en wat 'leven zoals Jezus dat wil' precies inhoudt. En ja jij hebt natuurlijk de juiste interpretatie te pakken maar dat zegt èlke christen en onderbouwt dat op dezelfde manier als jij.En over de bijbel, ik geloof dat het door God geïnspireerd is. Zullen er zaken in de loop van de tijd gewijzigd zijn? ja, vast.
De kern van de Bijbel is volgens mij dat we als mensen zondig zijn, dat Jezus voor onze zonden gestorven is en dat als je dat oprecht gelooft en Hem aanneemt als je Redder, dat je dan in de hemel terecht komt. Dat betekent ook dat je probeert te leven zoals Jezus dat wil.
En dat is volgens mij niet jezelf opblazen om anderen te overtuigen, anderen onderdrukken, maar juist anderen in hun waarde laten. En lukt dat altijd, nee, natuurlijk niet, iedereen doet dingen die hij/zij achteraf niet had willen doen, maar het gaat volgens mij om de intentie.
Wellicht, als dat de enige manier van geloven op deze wereld was geweest wellicht wel. Maar er zijn ongeveer evenveel religieuze opvattingen als gelovigen, misschien zou dat jóu aan het denken moeten zetten.rik86 schreef op maandag 26 september 2011 @ 18:01:
Die combinatie moet jullie aan het denken zetten dat het misschien toch wel waar is wat ik geloof. Tuurlijk, er zijn vast mensen die zeggen dat ze geloven omdat ze gedwongen worden, maar er zullen er maar weinig daarvan zijn die écht gaan geloven op die manier.
Waarom hebben moslims volgens jou ongelijk? Waarom bestaat Zeus niet? Niemand heeft ooit onweerlegbaar bewezen dat die niet bestaat en toch geloof je daar niet in. Maar menig gelovige gebruikt dat juist als argument vóór het bestaan van zijn god ('bewijs maar dat ie niet bestaat!'). Net alsof dat pragmatisch gezien een handig standpunt is.