Spheroid schreef op maandag 26 september 2011 @ 13:05:
[...]
Het probleem is dat er verschillende statistieken zijn die suggereren dat geloof niet werkt bij het ontdoen van negatieve emoties. Zoals al eerder gesteld in dit topic, in religieuze westerse democatieen worden meer moorden en abortussen gepleegd en heb je meer tienerzwangerschappen dan in minder religieuze landen. In de VS maken atheisten een veel kleiner deel uit van de gevangenispopulatie dan van de populatie als geheel (een verschil van een orde van grootte dat niet door bekeringen in de gevangenis verklaard kan worden).
Nu ben ik er terecht op gewezen bij het posten van deze statistieken dat dat niet wil zeggen dat je door religie sneller crimineel wordt dan je zonder religie zou zijn. Wat denk ik wel als een paal boven water staat is dat er van religie
geen meetbare positieve invloed uitgaat.
Daarbij zijn grote delen van de heilige boeken aantoonbaar onjuist. Dus én religie klopt niet én pragmatisch gezien heeft het ook al geen noemenswaardig positief effect (en wel duidelijk negatieve effecten, zoals oklahoma bombings, 9/11, etc.).
Misschien leid ik er wel uit af dat atheistische criminelen er beter in zijn om de gevangenis te ontwijken....
Ik begrijp absoluut waar je heen wilt met de conclusie, ik zie de correlatie en begrijp het, maar omwille van de manier van onderbouwen en voorbarigheid in de conclusies trekken ga ik het inderdaad niet accepteren.
Het probleem is dat je zeer globale cijfers wilt gebruiken om een punt aan te tonen waar je andere effecten/factoren niet kan uitsluiten. Dat is gewoon niet nauwkeurig genoeg want waar heb je het dan over, repressief christendom in backwardtown, USA? en ga je zoiets weer uitsmeren over religie in het algemeen?
Je noemt: "religieuze westerse democatieen" vs "minder religieuze landen", verband: moord, zwanger,abortus.
Hier doet zich voor dat je
- culturele factoren niet kan uitsluiten, naast non-religieus vs religieus vergelijk je ook "landen en democratieen"
- je kiest expliciet voor "westerse democratieen", logisch dat je daar nooit een nauwkeurige conclusie uit kan trekken wbt religie vs non-religie, 3/4 van de wereld woont namelijk ergens anders. Bovendien is je doelgroep geen gemiddelde neerslag voor religieus meer, je hebt ze nl alleen uit het westen gehaald.
- ten 3e ben je met de noemer religie niet nauwkeurig genoeg. Zo is inherent aan het neukverbod bij katholieke misdienaren een hoger verband met kindermisbruik, ga je dergelijke verschijnselen ook onderbrengen bij hervormde christenen of neerzetten als eigenschap van Joden?
Men gaat hiermee dan ook voorbij aan het probleem. Zo zou je moeten kijken naar op wat voor specifieke manier repressie bij katholieke misdienaren leid tot seksueel misbruik en niet gewoon zeggen "geloof is slecht, kijk maar naar de katholieken van backwardtown, USA want die gaan er kinderen van neuken".
Ik kan ook cijfermatig aantonen dat hinduistische landen minder oorlogen initieren dan westerse democratieen, dus mag ik dan stellen dat:
- het westen oorlopgzuchtiger is?
- niet hinduisten oorlogzuchtiger zijn?
- religie minder oorlogzuchtig is (er wonen tenslotte meer atheisten in westerse democratieen)?
- zou ik het tegengestelde punt kunnen aantonen, dat van religie juist wél een positieve invloed uitgaat?
Niet dus, je kan met die gegevens alleen maar aantonen wat feitelijk er al staat geschreven en de keuze van het gebruikte bijvoegelijk naamwoord benadrukt alleen wat de lezer zijn conclusie moet zijn.
Gaan we verder; we kunnen ook aantonen dat in Nederland religieuze mensen meer geld aan goede doelen uitgeven dan atheisten, volgende reeks pseudoconclusies:
- atheisten benn zuunig en geven niet om hun medemens
- religieuzen hebben al dan niet een hoger empathisch danwel financieel vermogen
- er gaat een positieve invloed uit van religie.
Dat hele Maurice-de-Hondachtige-statistiekaflezen om tot de benodigde conclusie te komen voor je standpunt is een beetje mode geworden, maar imo meer een gevaar voor wetenschappelijk betrouwbare conclusies.
Zo denk ik dat je conclusie "van religie gaat geen meetbaar positieve invloed uit" zo zwak staat dat ik er netzo goed van kan maken van "atheisme gaat geen meetbaar positieve invloed uit" of "westerlingen zijn een stel conflictueze dodo's" of "amerikanen kunnen niet op normale manier religie beleven" (die laatste vinnik trouwens wel aannemelijk

).
Dus korter gezegd, je punt is niet aantoonbaar overgekomen en daarom geen geldige conclusie om mee te nemen in dit topic.