Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2011 @ 10:52:
[...]
Maar je gaat toch niet iets aan iemand vragen als je niet in het bestaan van die persoon/entiteit gelooft? Dus je eerdere opmerking dat je afstand genomen hebt van zo'n beetje alles, en dat het je helemaal niets meer zei, is niet waar. Als dat echt zo was, moet er iets anders gebeurd zijn waardoor je toch weer ging geloven dat er een god was - je begint niet met vragen aan iets waarvan je overtuigd bent dat het niet bestaat.
Wat ik eerder aangegeven heb is dat ik Christelijk ben opgevoed en later zoiets had van het zal allemaal wel, het zegt mij niets meer, lang leve de lol, wat niet betekend dat je er blanco instaat.
Later in tegenslag toch weer naar God toe gaan en alles hiervan aannemen, waar heeft dat mee te maken?
Met opvoeding, plaats waarin je bent opgegroeid? Familie? Misschien omdat het toch nog iets bekends had?
Al deze aspecten zullen een rol spelen denk ik.
Maar wat is je geloof dan, zonder die stromingen, verschillen, wetjes en regeltjes? Het antwoord op deze vraag, gezien je posts in dit topic, is wel helder: je hebt geen idee. Je weet gewoon het antwoord niet, en verder dan "ik vind die verhalen mooi en wil ze graag geloven" gaat je denkvermogen simpelweg niet. Dat is prima, maar zeg dat dan, en pretendeer niet dat je echt bewust gelooft. Je wilt niet met details geconfronteerd worden, zeker niet als ze je geloof in gevaar brengen, dus doe je je oren dicht en zing je hard LALALALALA.
Dat heb ik al eerder aangehaald aan wat ik persoonlijk aan het geloof heb, dat een andere christen zijn geloofsvreugde haalt uit wetjes en regeltjes moeten ze dat zelf weten, met mijn persoonlijke visie kan ik er niet zoveel mee, wat ik er wel mee kan heb ik al eerder gezegd.
Het probleem met het christendom is dat er zoveel bullshit in zit, en dat het logischerwijs onmogelijk is om een rotsvast geloof te hebben zonder naar de letter van de bijbel te geloven en leven, en het probleem daarmee is weer dat niemand dat echt kan doen zonder in het gevang te belanden. Jouw oplossing is: negeren, niet over nadenken, en geloven in engeltjes en hemelpoorten. Prima, maar besef dat dan ook, en realiseer je dat je niet echt een bijdrage kan leveren in een discussie als deze.
Deze discussie gaat over de zin en onzin van religie, voor jou kan het onzin zijn, dat is jou mening, ookal is het onzin volgens jou dan hoort het nog in deze discussie, of in ieder geval in dit topic.
Verstandelijk gezien zit er bullshit in de bijbel, maar geestelijk gezien niet, daarin is alles mogelijk, alleen zitten er geen verstandelijke argumenten bij die te onderbouwen zijn.
En wat is de letter van de bijbel? Dat is voor meerdere zaken intepreteerbaar, en als je mijn eerdere antwoorden leest geef ik aan wat ik denk van regeltjes en de vraagtekens hierbij en welke regels wel te handhaven zijn voor het algemene christendom.
Geen idee, maar ik denk zeker dat opvoeding, plaats van geboorte ed veel invloed hebben met godsdienstkeuze
Hoe kun je eigenlijk bepalen dat je het juiste geloof aanhangt? Jij voelt misschien de aanwezigheid van jouw profeet, god, verlosser of wie/wat dan ook, maar hoe kun jij bepalen of die moslim niet precies hetzelfde ervaart als jij maar dan met betrekking tot zijn geloof? Er kunnen dan toch geen twee mensen gelijk hebben en het ware geloof aanhangen toch? Dus ervanuitgaande dat moslims daadwerkelijk van mening zijn met allah te communiceren, hoe moeten zij dan verklaren dat jij iets anders ervaart? Volgens mij moet je die ervaringen dan toch echt als gelijkwaardig zien. Objectief gezien is het net zo goed mogelijk dat zij gelijk hebben en dat jij wordt misleidt, wat je uiteraard niet gelooft want jij hebt nu eenmaal diezelfde soort ervaringen... catch my drift?
Objectief gezien heb jij gelijk, als ik objectief probeer te kijken naar bijvoorbeeld de islam, denk ik dat zij net zo overtuigd zijn van hun geloof als ik van mijn geloof en dat we beiden van ons eigen gelijk overtuigd zijn.
En waarschijnlijk ook beide een relatie met "God" hebben.
Beide denken we het juiste geloof te hebben en zullen dit blijven verdedigen.
Ik ben absoluut voor het gelijkwaardig stellen van alle religies. Ze horen allemaal evenveel vertegenwoordigd te zijn in onze wetboeken en op onze opleidingen. Als jij het over christus wilt hebben moet je ook luisteren naar wat anderen over mohammed te vertellen hebben, of over het vliegende spaghettimonster. Liever zie ik ze gewoon allemaal niet terug in zaken die iedereen aangaan. Dat is ook allemaal evenveel, en je hebt het voordeel dat ook alle toekomstige religies gelijk worden behandeld. Je kunt er dan ook gerust een paar over het hoofd zien.
Ik ben een voorstander van openbare scholen waarin iedere groot aaanwezige religie behandeld word en gelijk opzicht en gelijke termen, de persoon kan dan zelf kiezen niets te doen of een keuze hieruit maken, al zal een argument als opvoeding ook hierin meespelen.
Als je van mij specifieker zou vragen wat ik denk van religie, zou je een antwoord krijgen dat je alleen kunt weerleggen als je bevooroordeeld bent.
Stel dat iedereen zou worden geboren zonder voorkeur. Dan is het aanneemlijk dat de omgeving het enige is dat bepaalt of je een religie zult aanhangen en welke religie dat zal zijn. Ik zie dat als een beschadiging van het onbevooroordeeld kunnen denken. In elk geval ben ik geen aanhanger van een valse religie. Gezien er blijkbaar niet is te bepalen of je de juiste religie aanhangt, neem ik aan dat het normaal is dat het eerste de beste dat je wordt voorgeschoteld als waarheid wordt gezien en dat het erg lastig is om op andere gedachten te worden gebracht.
In dat opzicht vind ik het dus belangrijk dat mensen niet door de hele maatschappij beschadigd kunnen worden en er dus op politiek en educatief niveau een neutraal klimaat hoort te zijn. Er is immers niemand die met zekerheid kan vaststellen wat het juiste geloof is, en ze allemaal gelijkstellen aan nul is dan een prima oplossing. Ik denk niet dat ik mijn mening hoef te geven over fysieke beschadiging van kinderen.
Als je daadwerkelijk objectief kunt denken, zou je het hiermee eens moeten kunnen zijn. En toch stem je waarschijnlijk op een christelijke partij.
Wat scholing betreft ben ik het me je eens, in politiek opzicht opzich ook wel, alleen zal dit in het gedrang komen van zo'n beetje groot aanwezige religie, stel dat de islam hier oververtegenwoordigd zou zijn en 76 zetels zou halen in de politiek zal Nederland misschien wel een islam staat worden, evenals de SGP zou de zondagsheiliging, abortus en euthenasie een grote rol gaan spelen.
En ik denk ook dat een keuze van een religie niet als onbevooroordeeld kan worden beschouwd, een enkeling daargelaten.
Een religie zal ook staan voor opvolging van het volgende geslacht, de kinderen zullen dus worden opgevoed vanuit de religie, dat merk je zo'n beetje in alle religie's.
Dat geld niet alleen voor een religie, maar ook voor politieke voorkeur, merk auto, kleiding keuze, praktisch alles word niet "blank" ingestaan maar heeft te maken met invloeden van buitenaf, alleen religie is hierin versterkt.
Daarnaast, wat is een valse religie? IMO is geen enkele religie praktisch of wetenschappelijk gezien te bewijzen, elke religie is dus een valse vanuit praktisch oogpunt.
Je bent een voorstander van evenredigheid van religies, hoe zie je dat dan? Onbevooroordeeld denken of keuze maken is onmogelijk, en elke religie zal een valse zijn?
Voor zover ik weet sluit de Islam het christendom wel uit als godsdienst, net als het christendom de islam uitsluit als godsdienst.
Beide kunnen echter niet ontkennen dat er bepaalde zaken in de koran en de bijbel overeenkomen en zij die bepaalde zaken als hetzelfde geloven.
[
Voor 3% gewijzigd door
Ora et Labora op 06-09-2011 09:37
]