Wie heef t het over de bijbel? Misschien baseer een flat-earth-aanhanger zich wel op een ander heilig boek. Zijn idee van een platte aarde is echter net zo onopgeefbaar als jouw onopgeefbare "waarheid".
- het is zichtbaar dat de aarde niet plat is
Onzin. Als ik uit het raam kijk zie ik duidelijk dat ie plat is.
- de zaken waar ik het over had, zijn niet (direct) zichtbare zaken
Evolutie is even zichtbaar als een ronde aarde. En net als die ronde aarde kan je het alleen maar ontkennen door je ogen slectief te sluiten.
Heb je verschillen die wel standhouden, of moeten we concluderen dat er geen verschil is? Dat kan natuurlijk prima.
Je haalt hier geloof en waarneming door elkaar. Iedereen kan zien dat een paar 4 benen (of wat mij betreft poten) heeft. Je voorbeeld gaat dus niet op. Als ik je metafoor goed begrijp zeg je:
- alle biologen 'zien' dat de de evolutietheorie klopt
- degene die zeggen dat dit niet zo is, die beledigen het 'zichtvermogen' van voornoemde biologen
(corrigeer me even als ik je verkeerd begrepen heb)
So far so good

pquote]Afgaand op bovenstaande draait het om het begrip 'zien'. Ik denk dat 'zien' hier iets anders betekent dan 'waarnemen met je ogen'.[/]
We gaan nu toch niet draaien met definities om maar krampachtig aan je eigen waarheid vast te kunnen houden, he? Geloof jij in zwaatrekracht? Heb je die wel eens gezien?
Even los van het feit dat jouw "zien" ook niets anders is dan het resultaat van een zeer complexe set processen die uiteindelijk electromagnetische straling omzetten in wat je hersenen als een beeld interpreteren. En het is heel simpel aantoonbaar dat dat proces voor de gek te houden is zodat je dingen "ziet" die niet met de werkelijkheid overeenkomen. Dat paard kan dus best zes benen hebben, jouw hersenen functioneren gewoon niet op het niveau dat nodig is om dat te "zien".
Er is geen bioloog die een dinosaurus heeft gezien. Wel fosielen. En samen met allerlei andere waarnemingen trek je de conclusie dat er dino's geweest moeten zijn. Het gaat me nu niet even over of voornoemde voorbeeld precies klopt, maar over de invulling van de begrippen 'zien' en 'waarnemen'.
En het onderscheid is volslagen irrelevant. Als jij met een theorie kunt komen die de waarnemingen verklaart, prima. Maar als jouw verklaring de waarnemingen tegenspreekt, dan is het pushen van die mening inderdaad stomvervelend en beledigend voor degenen die de waarnemingen gedaan hebben.
Dat verschilt dus in niets van een zesbening paard.
Het gaat me er niet eens om te vertellen dat biologen hun werk goed doen, nog wat jij allemaal onder 'werk van biologen' verstaat. Sterker nog, het kan best zijn dat ze hun werk goed doen, dat kan ik niet beoordelen. Of je je beledigd voelt is iets van jezelf, waar ik op z'n hoogst door mijn toonzetting aan kan bijdragen. Het gaat me veel meer over de conclusies die getrokken worden. Omdat ik niet weet wat precies het werk van een bioloog is, onthoud ik me van verder oordeel.
Nee, je velt een keihard oordeel. Als je het werk niet snapt, kun en mag je geen uitspraken doen over de conclusies. En dat doe je wel als je de conclusies verwerpt.
Je mag de conclusies van die biologen verwerpen op twee gronden: de waarnemingen kloppen niet, of de manier waarop ze vanuit de waarnemingen tot hun conclusies komen klopt niet.
Jij doet geen van tweeen: jij stelt gewoon dat de conclusie niet klopt. Dat is even pedant, kinderachtig en kortzichtig als een kind dat ontkent dat 10+10 twintig is, op basis van het feit dat het niet verder dan tien kan tellen en het geloof dat er geen hogere cijfers zijn: dat kind ontkent het bestaan van beide tientallen niet, snapt geen bal van de manier om vanuit die twee tientallen tot twintig te komen, en ontkent a priori het bestaan van het getal 20. En gaat vervolgens dreinen dat de som niet klopt.
Ik hoop dat ik duidelijk gemaakt heb dat ik niet vasthoud aan een paard met 6 benen (jouw metafoor).
Jammer dan, dat is je niet gelukt. Je hebt alleen maar duidelijk gemaakt dat je vanuit je eigen vooringenomenheid bereid bent om zaken te verwerpen waarvan je - naar je zelf toegeeft - niet eens weet hoe ze tot stand gekomen zijn. Dat is even kortzichtig als iemand die geen auto wil gebruiken omdat die niet kan werken: hij snapt niet hoe een verbrandingsmotor werkt, dus kan de auto niet werken.
Hoofdzaak - voor mij - om me te mengen in deze discussie is en aan te geven:
- m.i. te gemakkelijk gezegd wordt: 'de wetenschap heeft gesproken'
Maar geef daar dan argumenten voor! Het enige argument dat je geeft is "er wordt te makkelijk gezegd "de wetenschap heeft gesproken", terwijl de wetenschap mijn arbitrair a priori als vastaande waarheid aangenomen wereldbeeld volgens mijn interpretatie overhoop gooit. Dat kan niet, dus zal de wetenschap wel niet zo feilloos zijn".
Dat is op geen enkele manier anders dan stellen "er wordt te makkelijk gezegd "iedereen kan het zien dus zal het wel zo zijn", terwijl ik
weet dat een paard geen vier benen heeft!"
- naast wetenschap (en alle verstandelijke vernuft) het menselijk denkraam beperkt is tot de menselijke maat
Leg die eens uit? Ten eerste wat het betekent, ten tweede wat je denkt er voor conclusies uit te kunnen trekken?
- dat theorien vanuit de wetenschap invloed hebben op religie, en ik er (nog steeds) niet van overtuigd ben dat wetenschap meer te zeggen heeft dan religie.
Het ligt alleen maar aan religie dat wetenschap er invloed op heeft, namelijk daar waar religie uitspraken doet zonder zich om de werkelijkheid te bekommeren. Paard, kom er maar weer in.
Zwaartekracht is evengoed een theorie als evolutie, en beiden zijn even goed waarneembaar als een ronde aarde. Alle drie hebben ze een verklarende, zowel als een voorspellende waarde. Ze verklaren alledrie waarnemingen die iedereen kan doen, en ze kunnen alledrie voorspellen wat iemand waarneemt die een bepaald experiment uitvoert: als je hoog genoeg vliegt zie je de kromming van de aarde, als je een steen loslaat valt ie naar beneden en als je kunstmatig selectiedruk op een populatie uitoefent zal de populatie zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
Alledrie deze zaken worden op de middelbare school onderwezen. Grappig genoeg is zwaartekracht waarschijnlijk de theorie die het minst accuraat belicht wordt: Newtons wetten worden als feit gebracht zonder dat de relevante nuanceringen van Einstein ter spraken komen. Toch levert dat in het dagelijks leven weinig problemen op.
Als je 1 van deze drie zaken verwerpt op basis van een "onopgeefbare waarheid" die zonder enige aandacht voor de werkelijkheid tot stand is gekomen, mag je uitleggen waarom je de andere theorien wel aanvaardt.
Omdat ze
toevallig jouw "waarheid" niet tegenspreken?
- en verder omdat de discussie gewoon interessant is

Daar valt over te twisten. Inhoudelijk is deze discussie weinig interessant aangezien de inhoud al lang gereduceerd is tot "kijk dan, dat paard heeft echt vier benen" versus "nee, jullie kijken niet goed, het beest heeft er zes, want ik heb ooit besloten dat dat waar is (zonder ooit een paard gezien te hebben!)"
Wat vorm betreft biedt de discussie nog wel her en der een uitdaging, met name op het gebied van zelfbeheersing zo nu en dan

P.S. ik heb het al eerder gezegd: maar het feit dat jij en een mening hebt op dit forum en modereert, lijkt me een ongelukkige combinatie met de schijn van partijdigheid. Reageer, of modereer, maar niet allebei.
Zoals ik ook al eerder gezegd heb, mijn DM staat open, en is beter geschikt voor dit soort opmerkingen dan dit topic. Niet alleen heb ik het eerder gezegd, het wordt nu zo vervelend dat ik je bij deze beloof dat dit de laatste opmerking van deze strekking is van jou in dit topic.