Dat klopt niet helemaal denk ik.Ramzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:11:
... dat wetenschap gebaseerd is, opgesteld wordt ... op basis van empirisch verkregen bewijs ...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2011 12:16 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat klopt niet helemaal denk ik.Ramzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:11:
... dat wetenschap gebaseerd is, opgesteld wordt ... op basis van empirisch verkregen bewijs ...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2011 12:16 ]
Ik neem aan dat je hier kdekker bedoelt?Spheroid schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:03:
De geschiedenis van de archeologie laat dus het tegenovergestelde zien van wat jij stelt. Men begon met het uitgangspunt: De bijbel is historisch correct, maar moest dat gaandeweg bijstellen doordat de feiten dat idee weerspraken.
Knap, aangezien de evolutietheorie net 150 jaar geleden bedacht is.FunkyTrip schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:07:
Immers, als de creationisten het bij het rechte eind hebben, dan was Talking-snake theory al lang de geaccepteerde theorie en niet evolutie. Ze zijn namelijk al honderden jaren bezig om de evolutietheorie te verwerpen, maar het lukt ze niet.
[ Voor 31% gewijzigd door Huntard op 09-08-2011 12:23 . Reden: Quote van Spheroid ]
Correct. Sorry voor het slechte formuleren, zal post editen.
De theorie van Charles Darwin, gebaseerd op veranderende frequenties van de erfelijke kenmerken van populaties door (vooral) natuurlijke (en in mindere mate sexuele) selectie is 150 jaar oud. Theorieën die stellen dat soorten niet onveranderlijk zijn zijn al ouder. Voor Charles Darwin had alleen niemand succesvol het mechanisme begrepen.Huntard schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:19:
[...]
Knap, aangezien de evolutietheorie net 150 jaar geleden bedacht is.
[ Voor 17% gewijzigd door Spheroid op 09-08-2011 12:25 ]
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Dat waren dan ook geen (wetenschappelijke) theoriën.Spheroid schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:23:
De theorie van Charles Darwin, gebaseerd op veranderende frequenties van de erfelijke kenmerken van populaties door (vooral) natuurlijke (en in mindere mate sexuele) selectie is 150 jaar oud misschien. Theorieën die stellen dat soorten niet onveranderlijk zijn zijn al ouder. Voor Charles Darwin had alleen niemand succesvol het mechanisme begrepen.
Stop nou eens met het betrekken van een boek bij iets dat niet nodig is.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:00:
[...]
Maar jij doet hetzelfde, nl. het uitgangspunt dat de Bijbel niet waar kan zijn.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Je vergelijking klopt niet. Zowel de Bijbel als de evolutietheorie spreken over het ontstaan van de aarde. De parallel met een mier vragen hoe die vist (best wel interressant wellicht) gaat niet op.Ardana schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:28:
[...]
Stop nou eens met het betrekken van een boek bij iets dat niet nodig is.
Als je wil leren auto-rijden, ga je ook geen mier vragen hoe vissen zwemmen. Als je een huis wil bouwen, ga je geen wolk bekijken om te leren lezen. Je betrekt ook geen sprookjesboek, Kama Sutra of Boek der Doden bij de wetenschap, waarom dan wel de bijbel?
De bijbel heeft niets toe te voegen aan wetenschap of de evolutietheorie, en er is (vrijwel) geen wetenschapper die dat wil. Degenen die in de bijbel geloven willen dat wel graag, prima, laat ze. Maar daarmee beperken ze zichzelf en mag je het feitelijk al geen wetenschap meer noemen.
Ik heb nog steeds geen reden gehoord waarom de bijbel beter zou zijn dan enig ander niet-bewezen boek. Maar ik denk dat daar nu net het probleem is: christenen vinden dat de bijbel wel bewezen is... Helaas kunnen ze dat bewijs niet overleggen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ramzzz op 09-08-2011 14:23 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
[ Voor 93% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2011 15:19 ]
Evolutionisme bestaat niet. Het wordt alleen gebruikt vanuit nogal zielige kringen die niet kunnen omgaan met de verwerping van hun creationisme vanwege gebrek aan enige objectieve onderbouwing.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:00:
Je geeft weer een mening en geen feit. Dat mag natuurlijk. Het lijkt er meer op dat ieder ander isme dan evolutionisme geen kans van slagen heeft in de wetenschap. Als iemand iets durft te roepen tegen evolutionisme, dan valt de hele wetenschappelijke wereld over zo iemand heen. Er zitten zo veel gaten in evolutionisme, dat het me verbaasd dat alleen emeriti hun twijfels durven te uiten.
Is al debunked hierboven. Verdiep je eens in de materie en probeer eens onbevooroordeeld te zijn, hoe moeilijk dat ook zal zijn vanuit een religieuze tunnelvisie.Evolutionisme doet eigenlijk hetzelfde. Iets moet x-miljoen jaar oud zijn (anders kunnen ze op voorhand niet dateren).
Afgezien van het kwaadaardige gebruik van het woord evolutionisme (wat vooral wat over jou zegt), is je hele statement gewoon complete nonsens. Het bijbelverhaal wordt verworpen omdat het zo rammelt en zoveel aannames nodig heeft die niet bewijsbaar zijn, en zoveel bewijs negeert dat het tegendeel aantoont, dat het niet boven het niveau van een sprookjesboek uitkomt. Gewogen en gewichtsloos bevonden.Als iets niet te plaatsen is in een bepaalde periode, wordt ook het feit genegeerd. Ik zie dat wetenschap uit categorie 2 ook bepaald wordt door 'eerst moet je iets geloven'. Of heb ik het mis (laat me dan maar graag weten waarom er zoveel hiaten in de evolutionistische theorie zitten). Je concludeert wel terecht dat voor creationisten (en voor mij ook) de Bijbel als waarheids uitgangspunt genomen wordt. Maar jij doet hetzelfde, nl. het uitgangspunt dat de Bijbel niet waar kan zijn.
Conclusie gebaseerd op nul komma nul bewijs. In de wetenschap gaat het om je bewijsvoering, niet om wat je zegt. Dat creationistische verhaaltjes worden weggehoond komt door hun inhoudsloosheid en gebrek aan kwaliteit, niet vanwege het Calimero-argument wat je nu aandraagt.Ik trek dan de conclusie dat die wetenschap toch meer vooringenomen is dan ik eigenlijk verwacht had (wellicht onder de druk van redacteuren die wetenschappelijke publicaties beoordelen moeten voor plaatsing, i.c.m. de publicatied[rw]ang voor wetenschappers).
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
En weer onzin. Er zijn wat mensen als Behe die hun creationistische, aangeleerde geloofsovertuiging leidend maken, maar biologen die het bijbelse verhaal als waar zien, zijn er zo goed als niet. En als die er zijn, dan hebben ze een probleem, omdat ze hun religieuze denkbeelden boven academische denkwijze stellen.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:05:
In andere delen van de wereld is dat toch een slag anders. Zowel in de VS als Australie zijn er wetenschappers die wel een staat van dienst hebben, en toch de Bijbel respecteren. Volgens mij is de scheiding daar tussen Bijbel en wetenschap lang niet zo groot als in Europa (of wellicht moet ik zelfs NL en UK zeggen?).
Allemaal dingen die precies de ID/creationistische school vertegenwoordigen: geen greintje bewijs voor de eigen ideeen aanbrengen, alleen zeggen wat er fout is aan de andere mogelijkheden. Ook de deficiente denkwijze van Spruit11.Wat me wel opvalt:
Ze worden afgeserveerd omdat ze hun religieuze denkwijze (geen bewijs, geen onderbouwing, bevooroordeeld en selectief) boven hun academische denkwijze stellen. Incompetentie heet dat.A.u.b. serveer niet zonder meer iedere andere acedemicus af die de evolutietheorie niet aanhangt als een 'no true scotsman', tenzij op duidelijke gronden.
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 09-08-2011 14:40 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Welke? We zijn het waarschijnlijk eens over genesis (aantoonbaar onjuist); Exodus? (aantoonbaar onjuist, zie mijn eerdere posts); de daaropvolgende verovering van het heilige land? (onjuist, zie mijn eerdere posts), het koninkrijk van David en Salomo? (waarschijnlijk onjuist, of anders zeer inaccuraat), enzovoorts.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:05:
[...]
Je vergelijking klopt niet. Zowel de Bijbel als de evolutietheorie spreken over het ontstaan van de aarde. De parallel met een mier vragen hoe die vist (best wel interressant wellicht) gaat niet op.
Daarnaast: ik heb al eerder gezegd dat de Bijbel geen sprookjesboek is. Hele delen zijn historisch aantoonbaar juist.
Gezien het feit dat zoveel controleerbare uitspraken in de bijbel aantoonbaar onjuist zijn lijkt me dat niet meer dan logisch. Tenslotte zijn er mensen die politiek willen bedrijven op basis van het boek. Als je andermans rechten wil beperken op basis van zo'n tekst moet je laten zien dat ie betrouwbaar is. Dat is volgens mij nog niemand gelukt.Het zo wel erg fraai zijn als we God op iedere bit na zouden kunnen rekenen.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Ik ben reuze benieuwd naar welke delen historisch aantoonbaar juist zijn en wat deze met de creationisme - evolutietheorie te maken hebben. Overigens gaan geloof en wetenschap prima samen, maar dan wel naast elkaar.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:05:
[...]
Je vergelijking klopt niet. Zowel de Bijbel als de evolutietheorie spreken over het ontstaan van de aarde. De parallel met een mier vragen hoe die vist (best wel interressant wellicht) gaat niet op.
Daarnaast: ik heb al eerder gezegd dat de Bijbel geen sprookjesboek is. Hele delen zijn historisch aantoonbaar juist. Dat geldt niet voor sprookjesboeken. Die term blijft hier wel hardnekkig rondzwerven. Om die reden alleen al heeft de Bijbel wel iets toe te voegen aan de wetenschap. Het is alleen zo dat westerse (Europese) wetenschappers zoveel moeite hebben met die Bijbel (vermoed ik). In andere delen van de wereld is dat toch een slag anders. Zowel in de VS als Australie zijn er wetenschappers die wel een staat van dienst hebben, en toch de Bijbel respecteren. Volgens mij is de scheiding daar tussen Bijbel en wetenschap lang niet zo groot als in Europa (of wellicht moet ik zelfs NL en UK zeggen?).
Wat mij betreft heb je niets weerlegd. Je hebt alleen je standpunten nog eens herhaald.Je suggereert dat er niets bewezen is van de Bijbel. In voorgaande alinea heb ik dat al weerlicht (aantoonbare juistheid van historische zaken die in de Bijbel genoemd worden). Dat we niet alle zaken aan kunnen tonen, is omdat a. de Bijbel geen geschiedenisboek an sich is (niet met dat doel geschreven) b. er ook - en dat zeg ik plagenderwijs - nog niet alles bekend is. Het zo wel erg fraai zijn als we God op iedere bit na zouden kunnen rekenen. Dan is het geen geloof meer, en - de gotspe - de mens gelijk aan God. Het is een hele andere discussie of de wens om aan God gelijk te zijn geen menselijke wens is (als je de Bijbel kent, weet je dat de zondeval begon met deze wens).
Buiten dat het wel meevalt met die gaten ben ik zo vrij je eerdere uitspraak hierboven te hergebruiken:Wat me wel opvalt:
- evolutietheorie is nog niet zo oud. De Bijbel is een stuk ouder. Het is wel omgedraaide wereld als je met een oude theorie de onjuistheid van een nieuwere aan moet tonen. Die taak is weggelegd voor de nieuwere theorie.
- evolutietheorie kwam pas op nadat het geloof in de Bijbel afnam
- de gaten in de evolutietheorie zijn wel groot:
- er is geen enkele tussenvorm in leven
- er worden fossielen gevonden in dezelfde aardlaag, terwijl de leeftijd van de fossielen miljoenen jaren uit elkaar liggen (c.q. het levende exemplaar niet gelijk bestaan kan hebben)
- de mogelijkheid van wereldwijde zondvloed (met een grote impact op aardlagen) wordt (nauwelijks) niet meegenomen in de evolutietheorie. Ook andere culturen kennen zondvloed verhalen. De Bijbel is hier niet uniek in.
- de som de delen is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als het geheel. Je kunt niet een optelsom maken van je bevindingen, c.q. uitgaan van een lineair verleden (bijv. verval van isotopen).
- voor meer voorbeelden (en sommige argumenten haalde ik dus uit dit boek), lees 'Hoe bestaat het' van http://verkoop.creatie.in...info.php/products_id/3719. Zie ook www.scheppingofevolutie.nl.
Het zo wel erg fraai zijn als we God de evolutietheorie op iedere bit na zouden kunnen rekenen
Als je consequent ben in het afwijzen van wetenschappelijke methoden zou je bijvoorbeeld ook natuurkunde moeten afwijzen. Ben jij van mening dat jouw God de aarde zo'n 6000 jaar geleden heeft geschapen met alle systemen, wetmatigheden en toevalligheden die onderwerp zijn van wetenschappelijke theorieen in "place" omdat anders "het systeem" niet zou werken? Waar heeft God wel de hand in gehad en waarin niet? Had Adam een navel?A.u.b. serveer niet zonder meer iedere andere acedemicus af die de evolutietheorie niet aanhangt als een 'no true scotsman', tenzij op duidelijke gronden.
Sorry dat ik het moet zeggen, maar dat is weer onzin. De evolutietheorie zegt helemaal niks over het ontstaan van de aarde, die gaat over de ontwikkeling van het leven.kdekker schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:05:
Natuurlijk zijn er delen historisch juist (de stad Jericho heeft bestaan), maar voor andere dingen is weer geen enkel bewijs aangedragen (de muren van Jericho zijn na trompetgeschal ineen gestort).Daarnaast: ik heb al eerder gezegd dat de Bijbel geen sprookjesboek is. Hele delen zijn historisch aantoonbaar juist. Dat geldt niet voor sprookjesboeken. Die term blijft hier wel hardnekkig rondzwerven.
Dat is niet waar, de scheiding tussen wetenschap en bijbel is daar net zo groot, de scheiding die individuele wetenschappers (onterecht) niet toepassen is natuurlijk een andere zaak.Om die reden alleen al heeft de Bijbel wel iets toe te voegen aan de wetenschap. Het is alleen zo dat westerse (Europese) wetenschappers zoveel moeite hebben met die Bijbel (vermoed ik). In andere delen van de wereld is dat toch een slag anders. Zowel in de VS als Australie zijn er wetenschappers die wel een staat van dienst hebben, en toch de Bijbel respecteren. Volgens mij is de scheiding daar tussen Bijbel en wetenschap lang niet zo groot als in Europa (of wellicht moet ik zelfs NL en UK zeggen?).
Je hebt niks weerlegd, aangezien je nergens aangeeft wat bewezen is en wat het bewijs daarvoor dan wel niet is. Desondanks denk ik dat je gelijk hebt, er staan dingen in de bijbel die juist zijn.Je suggereert dat er niets bewezen is van de Bijbel. In voorgaande alinea heb ik dat al weerlicht (aantoonbare juistheid van historische zaken die in de Bijbel genoemd worden).
Het probleem is volgens mij dat er geen enkel bewijs voor het bestaan van god is. Maae datt is misschien een andere discussie.Dat we niet alle zaken aan kunnen tonen, is omdat a. de Bijbel geen geschiedenisboek an sich is (niet met dat doel geschreven) b. er ook - en dat zeg ik plagenderwijs - nog niet alles bekend is. Het zo wel erg fraai zijn als we God op iedere bit na zouden kunnen rekenen. Dan is het geen geloof meer, en - de gotspe - de mens gelijk aan God. Het is een hele andere discussie of de wens om aan God gelijk te zijn geen menselijke wens is (als je de Bijbel kent, weet je dat de zondeval begon met deze wens).
De bijbel bevat helemaal geen wetenschappelijke theorie over de onwikkeling van het leven. Er is dus ook niks om te weerleggen.Wat me wel opvalt:
[list]
• evolutietheorie is nog niet zo oud. De Bijbel is een stuk ouder. Het is wel omgedraaide wereld als je met een oude theorie de onjuistheid van een nieuwere aan moet tonen. Die taak is weggelegd voor de nieuwere theorie.
Omdat toen het bewijs ook pas goeed verzameld was.• evolutietheorie kwam pas op nadat het geloof in de Bijbel afnam
Dat zijn ze niet.• de gaten in de evolutietheorie zijn wel groot:
Elk levend wezen is een tussenvorm.[list=1]
• er is geen enkele tussenvorm in leven
Voorbeeld?• er worden fossielen gevonden in dezelfde aardlaag, terwijl de leeftijd van de fossielen miljoenen jaren uit elkaar liggen (c.q. het levende exemplaar niet gelijk bestaan kan hebben)
Er is geen bewijs voor een wereldwijde vloed, daarom wordt deze niet meegenomen.• de mogelijkheid van wereldwijde zondvloed (met een grote impact op aardlagen) wordt (nauwelijks) niet meegenomen in de evolutietheorie. Ook andere culturen kennen zondvloed verhalen. De Bijbel is hier niet uniek in.
Aangezien er geen bewijs is voor een niet lineair verleden zou ik niet weten waarom niet.• de som de delen is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als het geheel. Je kunt niet een optelsom maken van je bevindingen, c.q. uitgaan van een lineair verleden (bijv. verval van isotopen).
De gronden waarop ik ze afwijs is het gebrek aan bewijs.A.u.b. serveer niet zonder meer iedere andere acedemicus af die de evolutietheorie niet aanhangt als een 'no true scotsman', tenzij op duidelijke gronden.
Nou schijnt radioactief verval minder te voldoen aan tot nog toe gehanteerrde wetmatigheden.Spheroid schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:29:
[...]
? Deze snap ik niet? Wil je hiermee de dateringsmethoden in twijfel trekken? Daar is wel wat sterker argumentatie voor nodig dan deze opmerking. We begrijpen het verval van isotopen heel goed. Niet omdat we ermee dateren, maar omdat we er energie mee opwekken en krachtige wapens mee maken. Dateren is slechts een bijproduct van die andere toepassingen. Als radio-actief verval niet goed begrepen zou zijn, dan hadden we dat tegen nu wel gemerkt hoor.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Lurk al een tijdje mee hier maar wilde toch even reageren na het doorbladeren van deze gelinkte site.
If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.
Ik heb ook een aantal schrijfsels doorgebladerd. Je bent veel te aardig: het is echt niet meer dan tendentieuze nonsens en een verzameling van misinterpretaties.Ryceck schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:57:
Lurk al een tijdje mee hier maar wilde toch even reageren na het doorbladeren van deze gelinkte site.
Het is zeker interessant om de verhalen daar een keer door te lezen, als je even door het feit heen kan prikken dat de schrijver constant probeert de bijbel te verdedigen (op alle manieren...).
In ieder geval doet de beste man zijn best om eerst de feiten langs elkaar te leggen (voor en tegen) en dan pas een conclusie te trekken, welke vreemd genoeg constant in het voordeel van de bijbel en god uitvalt.
Welke gaten dan? Elke informatie of interpretatie van die website kun je gevoeglijk in de vuilnisbak dumpen, en beter eens met een expert gaan praten.- De evolutietheorie bevat inderdaad een paar gaten ter grootte van de maan welke bij gebrek aan duidelijk bewijs bestaan, verder onderzoek zou de gaten moeten dichten.
Welke discussie? Er is geen discussie aangaande bijbel vs wetenschap. Het een is religie en bespreekt zingeving en repressie van andersdenkenden, het anderen doet aan een beschrijving van de werkelijkheid en waarheidsvinding.Ik ben ernstig benieuwd of ik gedurende mijn leven ooit het uitsluitsel mee zal maken in deze discussie.
Probeert wat? Mijn geestentheorie is niet wetenschappelijk en ik heb die claim nooit gemaakt, en het interesseert me ook geen zak of mijn theorie wetenschappelijk is. Wetenschappelijk slaat op objectiviteit als in intersubjectieve toetsbaarheid en mijn geestentheorie is dat niet voor atheïsten omdat die nou eenmaal geen paranormale zintuigen hebben. Die voorwaarden waar jij het over hebt kunnen mij helemaal niet schelen.gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:29:
Nope, het is niet de wetenschap die een te grote broek aantrekt. Het zijn mensen zoals creationisten die het woord wetenschap misbruiken en proberen hun niet-onderbouwde visies credibilieit te geven door foutief het woord wetenschappelijk toe te voegen. Het is als het dragen van een witte jas in een reclame: het laat men iets lijken wat men niet is.
Spruit11 probeert dat ook, zonder echt te begrijpen aan wat voor voorwaarden zijn claims moeten voldoen (en dat niet doen).
Incorrect: los van dat geesten prima kunnen worden aangetoond is het zo dat je met redeneren ook kunt uitkomen. Een correcte redenatie is niet hetzelfde als een wetenschappelijke redenatie. Bij wetenschap moet iets zonodig objectief aantoonbaar zijn, maar een subjectieve redenering is niet per definitie incorrect maar wel onwetenschappelijk. Denk ik dan.bszz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:58:
Creationisme heeft geen wetenschappelijke waarde. Je kunt de validiteit van de "theorie" namelijk niet ter discussie stellen. Je kunt er alleen in geloven of niet in geloven. Dit geldt ook voor de geestige discussie van Spruit11.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
<insert hier het geluid van het compleet misslaan van de plank>Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:21:
[...]
Incorrect: los van dat geesten prima kunnen worden aangetoond is het zo dat je met redeneren ook kunt uitkomen. Een correcte redenatie is niet hetzelfde als een wetenschappelijke redenatie. Bij wetenschap moet iets zonodig objectief aantoonbaar zijn, maar een subjectieve redenering is niet per definitie incorrect maar wel onwetenschappelijk. Denk ik dan.
Verwijderd
Dat is helemaal nieuw voor me...Incorrect: los van dat geesten prima kunnen worden aangetoond
De wetenschap zegt ook niet dat een subjectieve redenering incorrect is, daar laat wetenschap zich helemaal niet over uit. Elke aanname kan immers correct zijn, maar wil je je aanname als "de waarheid" communiceren zul je het toch moeten bewijzen.Bij wetenschap moet iets zonodig objectief aantoonbaar zijn, maar een subjectieve redenering is niet per definitie incorrect maar wel onwetenschappelijk. Denk ik dan.
geef eens een argumentatie i.p.v. een oneliner.Ramzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:27:
<insert hier het geluid van het compleet misslaan van de plank>
Zucht, Ik weet nu zeker dat je de essentie van mijn betoogje niet snapt, geloof ik......Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:21:
[...]
[...]
Incorrect: los van dat geesten prima kunnen worden aangetoond is het zo dat je met redeneren ook kunt uitkomen. Een correcte redenatie is niet hetzelfde als een wetenschappelijke redenatie. Bij wetenschap moet iets zonodig objectief aantoonbaar zijn, maar een subjectieve redenering is niet per definitie incorrect maar wel onwetenschappelijk. Denk ik dan.
Ik denk dat ik de zaken van mijn eigen kant bekijk en jij die van jouw eigen kant, vandaar het meningsverschil.bszz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:28:
Zucht, Ik weet nu zeker dat je de essentie van mijn betoogje niet snapt, geloof ik......
Maar niet alle meningen zijn gelijk. Maar laten we alsjeblieft niet weer dezelfde discussie van Spruit11 vs de rest van de wereld doen.Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:30:
Ik denk dat ik de zaken van mijn eigen kant bekijk en jij die van jouw eigen kant, vandaar het meningsverschil.
Laatste poging, en dan herhaal ik even de essentie van wat ik schreef:Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat ik de zaken van mijn eigen kant bekijk en jij die van jouw eigen kant, vandaar het meningsverschil.
Jouw antwoord:Creationisme heeft geen wetenschappelijke waarde. Je kunt de validiteit van de "theorie" namelijk niet ter discussie stellen. Je kunt er alleen in geloven of niet in geloven.
Dat bestrijd ik ook niet. Een redenatie kan logisch kloppen maar hoeft daarmee geen snars te maken hebben met de werkelijkheid. Creationisme hangt op zijn best aan elkaar van redeneringen die logisch kloppen. Dat betekent niet dat Creationisme iets met de werkelijkheid te maken. Sterker nog: er is geen enkele uitspraak mogelijk over de mate waarin creationisme met de werkelijkheid samenhangt simpelweg omdat zulke redeneringen niet te valideren zijn. Dat is anders bij een wetenschappelijke benadering zoals de evolutietheorie.Incorrect: ...... Een correcte redenatie is niet hetzelfde als een wetenschappelijke redenatie. Bij wetenschap moet iets zonodig objectief aantoonbaar zijn, maar een subjectieve redenering is niet per definitie incorrect maar wel onwetenschappelijk. Denk ik dan.
Ik denk dat een redenatie die slaat op de werkelijkheid wel logisch kan kloppen maar niet per definitie objectief is. Ik bedoel dus dat een subjectieve redenatie wel de werkelijkheid als input kan hebben.bszz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:40:
Dat bestrijd ik ook niet. Een redenatie kan logisch kloppen hoeft daarmee geen snars te maken hebben met de werkelijkheid. Creationisme hangt op zijn best aan elkaar van redeneringen die logisch kloppen. Dat betekent niet dat Creationisme iets met de werkelijkheid te maken. Sterker nog: er is geen enkele uitspraak mogelijk over de mate waarin creationisme met de werkelijkheid samenhangt simpelweg omdat zulke redeneringen niet te valideren zijn. Dat is anders bij een wetenschappelijke benadering zoals de evolutietheorie.
[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 09-08-2011 16:44 ]
Mij ben je kwijt.......Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:43:
[...]
Ik denk dat een redenatie die slaat op de werkelijkheid wel logisch kan kloppen maar niet per definitie objectief is. Ik bedoel dus dat een subjectieve redenatie wel de werkelijkheid als input kan hebben.
Creationisme heeft gewoon foute inputs waardoor redenaties niet kloppen.
[ Voor 5% gewijzigd door bszz op 09-08-2011 16:46 ]
Voorbeeld:
Waarom zou voor creationisme niet na te gaan zijn in hoeverre het samenhangt met de werkelijkheid en voor wetenschap wel?bszz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:40:
.... Sterker nog: er is geen enkele uitspraak mogelijk over de mate waarin creationisme met de werkelijkheid samenhangt simpelweg omdat zulke redeneringen niet te valideren zijn. Dat is anders bij een wetenschappelijke benadering zoals de evolutietheorie.
Een verschil is dat bij creationisme aannames die ten grondslag liggen aan redenaties aantoonbaar niet kloppen terwijl dat bij de evolutietheorie vooralsnog niet het geval is.begintmeta schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:50:
Waarom zou voor creationisme niet na te gaan zijn in hoeverre het samenhangt met de werkelijkheid en voor wetenschap wel?
Het zit hem bij creationisme niet alleen in de foute vooraannames, maar ook in de tunnelvisie die in een gewenste uitkomst moet resulteren.Spruit 11 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:55:
Een verschil is dat bij creationisme aannames die ten grondslag liggen aan redenaties aantoonbaar niet kloppen terwijl dat bij de evolutietheorie vooralsnog niet het geval is.
[ Voor 34% gewijzigd door gambieter op 09-08-2011 16:58 ]
Ooit wel eens de creationistische redenering gehoord dat de aarde 6000 jaar oud is en dat God de aarde zo heeft geschapen dat deze 5 miljard jaar oud lijkt omdat anders "het systeem" dat Hij creëerde niet zou werken? Hoe wil je de samenhang met de werkelijkheid nagaan?begintmeta schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:50:
[...]
Waarom zou voor creationisme niet na te gaan zijn in hoeverre het samenhangt met de werkelijkheid en voor wetenschap wel?
Dat is nieuws voor mij. Voor dingen als 14C hebben we echter erg goede controle over niet alleen het verval, maar ook de aanmaak in de bovenste lagen van de atmosfeer. Die gegevens zijn namelijk te herleiden uit hout en gevarvde afzettingen met organisch materiaal. Gezien die contexten een jaarlijkse cyclus hebben, hebben we een archief van jaar toch jaar over hoe 14C gehaltes zich ontwikkelden.Ramzzz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:44:
[...]
Nou schijnt radioactief verval minder te voldoen aan tot nog toe gehanteerrde wetmatigheden.
Maar ook dat is wetenschap: op basis van nieuwe feiten concluderen dat de bestaande kennis nog verruimd kan worden en nog verder zoeken naar één formule die alles verklaart.
(Disclaimer: Ik ben geen wetenschapper. Ik lees, zie en hoor ook weleens wat. Zoals een uiteenzetting voor leken in de informatieve TV-serie 'Through the Wormhole'.)
Dat kan wel zo zijn, maar nu wil ik toch graag weten waar die incongruente vondsten uit dezelfde aardlaag gedaan zijn. Ik kom vaak genoeg met Australopithecues, Paranthropus, Homo erectus, enz fossielen in aanraking, maar heb ze nog nooit in dezelfde context als bijv. een dinosaurus gevonden (ook al suggereert het creation museum dat dat wel kan gebeuren). Als dit soort vreemde combo's wél gevonden zijn wil ik graag weten waar en door wie. kdekker kent blijkbaar voorbeelden: die moet ie dan posten, ipv. enigmatische hints.gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:25:
Anyway, we verspillen een hoop moeite aan een beetje tendentieuze onzin zonder enige nieuwe argumenten. De standaard tactiek van fundamentalisten: hetzelfde blijven roepen en hopen dat de ander redelijk is en uitgeput raakt.
[ Voor 5% gewijzigd door Spheroid op 09-08-2011 17:38 ]
Als kdekker daar nou een betrouwbare bron van had gegeven, was het inderdaad een nuttige bijdrage aan de discussie geweestSpheroid schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:35:
Dat kan wel zo zijn, maar nu wil ik toch graag weten waar die incongruente vondsten uit dezelfde aardlaag gedaan zijn. Ik kom vaak genoeg met Australopithecues, Paranthropus, Homo erectus, enz fossielen in aanraking, maar heb ze nog nooit in dezelfde context als bijv. een dinosaurus gevonden (ook al suggereert het creation museum dat dat wel kan gebeuren). Als dit soort vreemde combo's wél gevonden zijn wil ik graag weten waar en door wie.
Hoe wil je dat van je wetenschappelijke uitspraken?bszz schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:57:
... Hoe wil je de samenhang met de werkelijkheid nagaan?
http://nos.nl/artikel/262...ters-tegen-onderzoek.htmlEen groep van zo'n 500 behoudende rooms-katholieke priesters in Duitsland verzet zich tegen een onderzoek naar seksueel misbruik van kinderen binnen de kerk, meldt het weekblad Der Spiegel.
...
De priesters vinden het onjuist dat de bisschoppen vertrouwelijke dossiers aan een niet-kerkelijk onderzoeksinstituut geven. Volgens hen is dat tegen de regels van de kerk en "juridisch zowel als menselijk hoogst bedenkelijk".
Of als je de recente geschiedenis van je land wat teveel meedraagt. (En bepaalde zaken uit het oog verliest.)Modus47 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:54:
...
"Menselijk hoogst bedenkelijk"? Dat kan je ook alleen maar vinden als je de kerk op 1 of andere manier meer gezag toekent dan de wet.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2011 19:59 ]
Het zou misschien helpen als je niet in elk berichtgambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:38:
[...]
Maar niet alle meningen zijn gelijk. Maar laten we alsjeblieft niet weer dezelfde discussie van Spruit11 vs de rest van de wereld doen.
als argument aanhaald.zoals de onzin van spruit11's geesten
Life is like living only without the peaches
Als voorbeeld van een bepaalde koppige denkwijze waar religie ook in grossiert is het nog steeds uitstekend bruikbaar. Dat je zelf wat meer affiniteit hebt voor esoterische en onbewezen denkbeelden maakt dat misschien vervelendKingpinda schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:05:
Het zou misschien helpen als je niet in elk bericht
[...]
als argument aanhaald.
[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 09-08-2011 22:23 ]
Als je slecht wilt denken, dan is deze klacht er omdat ze dan minder kans hebben misbruik te verbergen. Echter, ik vermoed dat het meer tekenend is voor de wereldvreemdheid van dergelijke behoudende (conservatieve) priesters, die echt denken dat de kerk boven de wet staat. De paus denkt dat ook. Deze mensen kunnen er gewoon niet bij dat het een institutioneel probleem is, en houden zich voor de gek door te zeggen dat het eenlingen waren.Modus47 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:54:
Deze kan hier ook wel, aangezien dit onderwerp hier ook al eens besproken is:
[...]
http://nos.nl/artikel/262...ters-tegen-onderzoek.html
"Menselijk hoogst bedenkelijk"? Dat kan je ook alleen maar vinden als je de kerk op 1 of andere manier meer gezag toekent dan de wet.
Flauw..... Kijk nog eens naar de creationistische redenering en bedenk wat daar mis mee is.begintmeta schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:35:
[...]
Hoe wil je dat van je wetenschappelijke uitspraken?
Ik zou zeggen: Lever je bijdrage aan de discussie in plaats van elke keer alles in twijfel te trekken!begintmeta schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:32:
Vind het niet flauw eerlijk gezegd. In mijn ogen is de correspondentie met de werkelijkheid niet zo'n big issue, het is ook niet alleen een 'probleem' voor.creationisten. Er zijn veel betere kritiekpunten zou ik denken
Het is een feit dat zowel creationisme als evolutietheorie iets proberen te zeggen over de werkelijkheid. Hoe je dat doet is van belang en speelt een rol in de bredere discussie.begintmeta schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:16:
[...]
Als je maar ver genoeg doorvraagt komt iedereen in de 'problemen'.
Ik trek niet alles in twijfel, zoals ook wel terugkomt in diverse van mijn posts in dit topic denk ik. Als mijn bijdrage niet bevalt, kan ik wat specifieker commentaar (misschienbszz schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:21:
Ik zou zeggen: Lever je bijdrage aan de discussie in plaats van elke keer alles in twijfel te trekken!
Nee, niet direct denk ik.Of bevat onderstaande quote van jou zelf wellicht een aanwijzing voor het motief voor jouw bijdrages aan de discussie:
Dat vind ik ook, wat bijvoorbeeld hier en hier in mijn ogen ook wel blijkt.Het is een feit dat zowel creationisme als evolutietheorie iets proberen te zeggen over de werkelijkheid. Hoe je dat doet is van belang en speelt een rol in de bredere discussie.
Ik had (en heb) hier op dit moment het boek niet. Sorry dus. Het was geen onwil om te reageren, maar gebrek aan tijd (c.q. andere prioriteiten).gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 17:38:
[...]
Als kdekker daar nou een betrouwbare bron van had gegeven, was het inderdaad een nuttige bijdrage aan de discussie geweest.
[ Voor 96% gewijzigd door Dido op 10-08-2011 18:46 ]
Nee ik had het over o.a. de auteurs van het boek wat ik noemde.gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:38:
[...]
En weer onzin. Er zijn wat mensen als Behe die hun creationistische, aangeleerde geloofsovertuiging leidend maken, maar biologen die het bijbelse verhaal als waar zien, zijn er zo goed als niet. En als die er zijn, dan hebben ze een probleem, omdat ze hun religieuze denkbeelden boven academische denkwijze stellen.
Ook nee. Genoemd was niet geschreven door Cees Dekker.Je bedoelt zeker mensen als Cees Dekker? Dat is een nanotechnoloog, geen bioloog en een complete leek als het gaat om biologie. Zoals hij keer op keer heeft bewezen.
Ik ben zelf geen wetenschapper, en dus moet ik het van anderen hebben.[...]
Allemaal dingen die precies de ID/creationistische school vertegenwoordigen: geen greintje bewijs voor de eigen ideeen aanbrengen, alleen zeggen wat er fout is aan de andere mogelijkheden. Ook de deficiente denkwijze van Spruit11.
Begin nou maar eens met een objectieve en controleerbare onderbouwing voor je eigen ideeen te geven. Zeggen dat het andere niet perfect is, doet helemaal niets voor het gebrek aan credibiliteit van je eigen beweringen. Het is een Wilderiaanse aanpak: schoppen tegen het andere, zonder ooit zelf iets positiefs bij te dragen.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Als je academisch gevormd ben op een bepaald vakgebied, denk je daarom nog niet over alle vakgebieden academisch. Daarnaast: ik kan niet onder het schedeldak van iemand aankijken, maar alleen beoordelen op wat iemand zegt/schrijft. Als iemand met een academische graad in een vakgebied wat te maken heeft met de evolutietheorie, dan is zo iemand wel in staat er iets van te zeggen. Op dat moment kan ik niet zien ze vanuit een religieuze denkwijze spreken, of uit hun academische kennis, of van een mix. Als je uberhaupt al helder kunt krijgen of iemand vanuit een religieuze vizie of een andere visie spreekt. Dat geldt voor iedere academicus (met al dan niet a-, pro-, half-, semi- religieuze gevoelens).[...]
Ze worden afgeserveerd omdat ze hun religieuze denkwijze (geen bewijs, geen onderbouwing, bevooroordeeld en selectief) boven hun academische denkwijze stellen. Incompetentie heet dat.
In mijn eenvoudigheid vond ik genoemd boek met zeer plausibele argumenten komen. En daarbij kan iedereen wel bedenken dat vanuit het heden het verleden te bewijzen met veel ruis omgeven is.De BBC Trust heeft het mooi gezegd: de hoeveelheid aandacht voor verschillende gezichtspunten moet afhangen van het gewicht van de geleverde bewijslast. Dat is de reden dat creationisme en ID worden verworpen: gewichtsloosheid van de bewijslast.
[ Voor 24% gewijzigd door kdekker op 10-08-2011 14:19 ]
Ja ok. Ik had eigenlijk ook spijt dat ik het had gepost. Misschien voelde ik mij even geroepen ter vedediging voor iemand die net zoals ik hier in de minderheid is. Meer projectie van mijn kant uit want ik denk dat ik zelf aardig geirriteerd zou raken als continue mijn "beargumenteer wijze" ter discussie staat terwijl ik al pagina's niet heb mee gediscussieerd.gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:21:
[...]
Als voorbeeld van een bepaalde koppige denkwijze waar religie ook in grossiert is het nog steeds uitstekend bruikbaar. Dat je zelf wat meer affiniteit hebt voor esoterische en onbewezen denkbeelden maakt dat misschien vervelend
Het wordt echter niet als argument gebruikt, maar om te laten zien waar bepaalde denkfouten in kunnen resulteren. Het argument is namelijk dat er geen objectieve en controleerbare argumentatie wordt gegeven, niet dat het onzin is. Dat is een conclusie.
Life is like living only without the peaches
Dan wordt het tijd dat je wegblijft van websites zoals het voorbeeld dat je gaf, welke ID/creationistische propaganda verkopen. Wat je nu doet is "anderen" zoeken die zeggen wat je wilt horen, ipv te kijken naar de kwaliteit en onderbouwing van wat ze te vertellen hebben.kdekker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:10:
Ik ben zelf geen wetenschapper, en dus moet ik het van anderen hebben.
Nee. Je beoordeelt ze namelijk op het criterium dat wat ze schrijven overeenkomt met wat jij wilt horen, dwz als er 1 miljoen schrijvers onderbouwd zeggen dat de evolutietheorie de beste beschrijving van de werkelijkheid is en creationisme religie is, en 1 schrijver zegt het tegenovergestelde, dan haal jij alleen die ene schrijver aan.Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Als je academisch gevormd ben op een bepaald vakgebied, denk je daarom nog niet over alle vakgebieden academisch. Daarnaast: ik kan niet onder het schedeldak van iemand aankijken, maar alleen beoordelen op wat iemand zegt/schrijft.
Nee, in je tunnelvisie en bevooroordeeldheid vond je dat. Dat klinkt onaardig, maar het druipt er helaas van af. Het is geen excuus dat het je wel plausibel klonk, zeker daar je al eerder gewezen bent op je tunnelvisie richting scheppingsverhaal en opperwezen.In mijn eenvoudigheid vond ik genoemd boek met zeer plausibele argumenten komen. En daarbij kan iedereen wel bedenken dat vanuit het heden het verleden te bewijzen met veel ruis omgeven is.
Ja, waarom niet? Zolang de onderbouwing maar van dermate kwaliteit is, dat het ook objectief en controleerbaar is. Een goede wetenschapper is in staat van dogma's af te stappen als de bewijslast voldoende is. Op microniveau heb ik dat al vaker gedaan, en zelfs toegegeven in presentaties op congressen.Als laatste, min of meer een gewetensvraag: stel je voor dat er bewijs komt dat de evolutietheorie niet klopt, zou je dat accepteren? En ook als er dan God en/of Bijbel op de proppen komt. Dit is niet direct een wetenschappelijke vraag, maar wel je mindset waarbinnen theorieen opgesteld worden.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 10-08-2011 14:58 ]
Hoe vind je die anderen? Waarom geloof je ze? Dat lijken me dan nog steeds relevante vragen. Ik ben ook oprecht benieuwd of je begintmeta in "Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT]" ook doet. In het eerdere deel van het topic kwam ook al eens zoiets langs. Mijn indruk is dat je je beperkt tot bepaald materiaal.kdekker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:10:
...
Ik ben zelf geen wetenschapper, en dus moet ik het van anderen hebben.
Je wordt niet academisch gevormd 'op een bepaald vakgebied'. Je bent academisch gevormd. Wat academische vorming precies is is denk ik lastig precies aan te geven, ik denk dat het te maken heeft met zelfreflectie, een kritische houding zonder ontzag voor interne of externe factoren, flexibiliteit, brede kennis en belangstelling en vaardigheden zoals goed kunnen denken en waarnemen, gedachten goed kunnen uitwisselen. Algemeen kan je denk ik stellen dat een groot deel van de mensen die een universitaire studie hebben afgerond niet echt academisch gevormd zijn. Je ziet bijvoorbeeld dat een groot deel van de afgestudeerden nooit deel heeft genomen aan 'studium generale'-activiteiten of andere studiemogelijkheden en dat filosofie, wetenschapsgeschiedenis etc (soms ook 'gewoon eens wat anders') bij veel studierichtingen ondergeschoven (en soms afwezige) zaken zijn.Als je academisch gevormd ben op een bepaald vakgebied, denk je daarom nog niet over alle vakgebieden academisch.
Ik zou het wellicht moeilijk kunnen verkroppen dat een god zoals die in de bijbel staat in deze wereld met zichzelf kan bestaan. maar misschien zou hij me kunnen uitleggen hoe....En ook als er dan God en/of Bijbel op de proppen komt. Dit is niet direct een wetenschappelijke vraag, maar wel je mindset waarbinnen theorieen opgesteld worden.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 10-08-2011 15:07 ]
Het is erg lastig om hier een antwoord op te geven. Ik probeer mijn dilemma (niet helemaal het goede woord, maar goed) te schetsen:begintmeta schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:01:
[...]
Hoe vind je die anderen? Waarom geloof je ze? Dat lijken me dan nog steeds relevante vragen. Ik ben ook oprecht benieuwd of je begintmeta in "Zin en onzin van religie - Deel 2 - [ZT]" ook doet. In het eerdere deel van het topic kwam ook al eens zoiets langs. Mijn indruk is dat je je beperkt tot bepaald materiaal.
Als je het van anderen moet hebben, moet je je denk ik niet teveel houden bij een bepaalde categorie anderen. En probeer vooral ook na te gaan wat jou OK lijkt, ook al hebben anderen de wetenschappelijke opleiding, status en titels.
[...]
Je wordt niet academisch gevormd 'op een bepaald vakgebied'. Je bent academisch gevormd. Wat academische vorming precies is is denk ik lastig precies aan te geven, ik denk dat het te maken heeft met zelfreflectie, een kritische houding zonder ontzag voor interne of externe factoren, flexibiliteit, brede kennis en belangstelling en vaardigheden zoals goed kunnen denken en waarnemen, gedachten goed kunnen uitwisselen. Algemeen kan je denk ik stellen dat een groot deel van de mensen die een universitaire studie hebben afgerond niet echt academisch gevormd zijn. Je ziet bijvoorbeeld dat een groot deel van de afgestudeerden nooit deel heeft genomen aan 'studium generale'-activiteiten of andere studiemogelijkheden en dat filosofie, wetenschapsgeschiedenis etc (soms ook 'gewoon eens wat anders') bij veel studierichtingen ondergeschoven (en soms afwezige) zaken zijn.
Een academische vorming trekt zich in ieder geval niets aan van vakgebieden.
Ik weet niet hoe je in contact wil komen, maar de Bijbel is een goed uitgangspunt. En bidden.[...]
Ik zou het wellicht moeilijk kunnen verkroppen dat een god zoals die in de bijbel staat in deze wereld met zichzelf kan bestaan. maar misschien zou hij me kunnen uitleggen hoe.
Op het moment dat je een dergelijke keuze maakt (een absoluut gezag toekennen aan een boek waaruit je shopt, dwz wat je er zelf in wilt zien), dan:kdekker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:14:
Maar uiteraard probeer wel kritisch na te denken over wat anderen aanleveren. Vanuit dat oogpunt lijkt me - op een hoop punten - creationisme, of creationisctische theorien een Bijbels verantwoord alternatief. Daarbij wil ik wel aantekenen a. dat de Bijbel - voor mij - absoluut gezag heeft b. de Bijbel niet volledig te begrijpen is (het is tenslotte een geinspireerd boek. c. ik deze keuze bij volle bewustzijn maak, geen indoctrinatie, hersenspoeling, taliban of wat dan ook voor zaken dwang uitoefenden bij deze keuze.
Dan snap ik niet waarom je je druk zou maken over het verlaten van de koker en het 'aangaan van de confrontatie'. Je keuze 'voor de Bijbel' wordt alleen maar bewuster en beter als je ook met eventuele andere geluiden omgaat. Je kan toch ook eigenlijk niet van een keuze spreken als er in wezen niets te kiezen valt. En als je onverhoopt er achter komt dat je wellicht een 'andere keuze' moet maken of je keuze anders vorm moet geven, waarom zou dat verkeerd zijn?kdekker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:14:
Mijn eigen wereldbeeld is een product van mijn opvoeding en mijn eigen keuze. Dat soort zaken gaan naadloos in elkaar over waar niet direct de scheiding aan te geven is waar je keuze een product van je opvoeding/vorming is, of een eigen zelfbewuste keuze. Ik ben bewust christelijk. En om die reden, ook bewust dat er onopgeefbare zaken zijn, waaronder dat de Bijbel waar is.
...
Zoiets roept altijd aversie op. En wellicht kokerdenken. Daar kan ik me dus schuldig aan maken.
...
Daarbij wil ik wel aantekenen a. dat de Bijbel - voor mij - absoluut gezag heeft b. de Bijbel niet volledig te begrijpen is (het is tenslotte een geinspireerd boek. c. ik deze keuze bij volle bewustzijn maak, geen indoctrinatie, hersenspoeling, taliban of wat dan ook voor zaken dwang uitoefenden bij deze keuze.
Een universiteit is nu eenmaal een plaats waar de beste randvoorwaarden zijn voor het kunnen verkrijgen van een 'academische vorming', maar ik denk inderdaad dat ook niet-academici mee kunnen of mogen doen met discussies. En dat niet alles wat een wetenschapper zegt wetenscahppelijk is... dat ligt wel voor de hand. Maar je mag wel een bepaalde zorgvuldigheid verwachten van een wetenschapper als hij het over wetenschap heeft, ook al is het zijn eigen vakgebied niet (en die zorgvuldigheid zou zeker ook '(vooralsnog) niets zeggen' kunnen zijn).ook niet academici kunnen reflecteren ...
Voor 'gewone' mensen heeft 'het spreken uit de wetenschap' een zeker gewicht (denk ik). Vandaar dat ik toch een aantekening wil maken dat niet alles wetenschappelijk is, uit de mond/pen van een wetenschapper.
Ik denk dat ik weinig behoefte zou hebben contact te zoeken, maar als hij het mij uit zou willen leggen zou hij zeker welkom zijn. Maar goed, lastig te zeggenIk weet niet hoe je in contact wil komen, maar de Bijbel is een goed uitgangspunt. En bidden.
Volgens mij is het nooit mogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat. Heb jij voorbeelden van een dergelijk bewijs? Je kunt hooguit aannemelijk maken dat de kans dat iets bestaat vreselijk klein is.Kingpinda schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:35:
Ik ben dus van mening dat het nu ook nog niet mogelijk is om te bewijzen dat het niet bestaat.
Mwoa, ben ik het niet helemaal mee eens. Hij mag best feedback vragen op de ideeen die hij daar opdoet. Enkel, het verdedigen zonder erop in te gaan, dat is niet echt handig hier in W&L.gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 14:56:
Dan wordt het tijd dat je wegblijft van websites zoals het voorbeeld dat je gaf, welke ID/creationistische propaganda verkopen. Wat je nu doet is "anderen" zoeken die zeggen wat je wilt horen, ipv te kijken naar de kwaliteit en onderbouwing van wat ze te vertellen hebben.
Maar kritisch nadenken is bij voorbaat mislukt als je uitgaat van de waarheid van de Bijbel. Je probeert dan alleen nog maar argumenten te vinden waaruit zal blijken dat de bijbel de waarheid is. Cirkel-cirkel-cirkel.kdekker schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:14:
Maar uiteraard probeer wel kritisch na te denken over wat anderen aanleveren. Vanuit dat oogpunt lijkt me - op een hoop punten - creationisme, of creationisctische theorien een Bijbels verantwoord alternatief. Daarbij wil ik wel aantekenen a. dat de Bijbel - voor mij - absoluut gezag heeft b. de Bijbel niet volledig te begrijpen is (het is tenslotte een geinspireerd boek. c. ik deze keuze bij volle bewustzijn maak, geen indoctrinatie, hersenspoeling, taliban of wat dan ook voor zaken dwang uitoefenden bij deze keuze.
Nope. Been there, done that, got the t-shirt, but no answer. En kom niet aanzetten met "dan luister je niet goed". Overigens, als (ALS) god bestaat, dan mag hij wel met 'n verdomd goede reden aankomen (vrije wil is GEEN goede reden, de erfzonde ook niet, loutering of lering ook niet: alle lessen kun je ook leren zonder als 6 jarige vermoord te worden, en om 'n onschuldige als leermiddel te gebruiken voor omstanders, tssk, geen goed woord voor over.) om al het lijden te rechtvaardigen, anders kan hij 'n flink pak rammel verwachten. 'k Blijf erbij: of god is niet goed, of god is niet almachtig, anders zou hij wel wat aan de ellende doen.Ik weet niet hoe je in contact wil komen, maar de Bijbel is een goed uitgangspunt. En bidden.
Hij vraagt geen feedback, hij poneert ze als bewijsvoering, en dat is wat andersArdana schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:54:
Mwoa, ben ik het niet helemaal mee eens. Hij mag best feedback vragen op de ideeen die hij daar opdoet. Enkel, het verdedigen zonder erop in te gaan, dat is niet echt handig hier in W&L.
Daar zou ik het mee eens zijn als er wat nieuws in zou zitten, maar niet als het dezelfde uitgekauwde en herkauwde en coprofagisch herverwerkte denkfouten zijn.Als hij vind dat zo'n boek komt met logische argumenten, mag hij ze best hier "toetsen" (liefst nadat hij ze zelf eerst getoetst heeft). We hoeven er niet op te reageren, maar wellicht leren wat mensen (bijv. ik) er nog wat vanIk heb nl. soms ook zoiets van "mmmm... helemaal onlogisch klinkt het niet, hoe zou dat nou precies zitten?".
Helaas vaak door het verdraaien van woorden of het uit zijn verband trekken van zaken. Ik ben het met je eens dat dat hier zeker ter sprake gebracht kan worden en dat het leerzaam kan zijn als iemand die verstand van het onderwerp heeft de redenatiefout/verdraaiing/leugen kan belichten waar zo'n creationistisch argument de fout in gaat.Ardana schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:54:
Ik heb nl. soms ook zoiets van "mmmm... helemaal onlogisch klinkt het niet, hoe zou dat nou precies zitten?".
En de onzin van religie is dan juist dan men, op basis van een aantoonbaar onjuist boek regeltjes probeert te destilleren en die aan anderen op te leggen. Grrrrr.....Het gaat er juist om dat de Bijbel geen goed uitgangspunt is, en dat er geen antwoord gegeven is.
Alleen is dit al zo vaak gedaan, dat deze mensen eerst maar eens oude topics zouden moeten doorlezen. Waarom elke keer dezelfde drogredenen moeten weerleggen? Er komt namelijk helemaal niets nieuws langs.Spheroid schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:42:
Ik ben het met je eens dat dat hier zeker ter sprake gebracht kan worden en dat het leerzaam kan zijn als iemand die verstand van het onderwerp heeft de redenatiefout/verdraaiing/leugen kan belichten waar zo'n creationistisch argument de fout in gaat.
Toch erg interessant om te lezen, aangezien verreweg de meeste mensen op de wereld een van de vele religies aanhangt. Hoe deze religieuze gevoelens zich kunnen manifesteren in het brein, en evolutionistische verklaringen hiervoor.In conclusie zou je kunnen stellen dat het huidig neurowetenschappelijk onderzoek suggereert dat religiositeit eerder een cognitieve dan emotionele eigenschap is, dat God niet essentieel is om God waar te nemen, en dat religie een bijproduct is van de ontwikkeling van een zelfbesef. “God is geboren op de dag dat ons zelfbesef ontstond en onderdrukt werd”
Raar argument. Voor de meeste psychologische verklaringen die o.a. jij hier neer plempt worden eveneens geen objectieve en controleerbare argumentaties gegeven. Daarnaast is het ook de vraag waarom een argumentatie eigenlijk objectief en controleerbaar zou moeten zijn. Bovendien rijst eveneens de vraag wat het nut is van een zogenaamde objectieve en controleerbare argumentatie, aangezien wetenschappelijk onderzoek bijv. niet door de lezer wordt gecontroleerd.gambieter schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 22:21:
Het wordt echter niet als argument gebruikt, maar om te laten zien waar bepaalde denkfouten in kunnen resulteren. Het argument is namelijk dat er geen objectieve en controleerbare argumentatie wordt gegeven, niet dat het onzin is. Dat is een conclusie.
Welke psychologische verklaringen? Je bedoelt de beschrijvingen van jouw postgedrag?Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:20:
Raar argument. Voor de meeste psychologische verklaringen die o.a. jij hier neer plempt worden eveneens geen objectieve en controleerbare argumentaties gegeven.
Dat hoor je vooral van mensen wiens argumenten worden verworpen omdat ze niet aan die toets kunnen voldoen, maar toch niet willen toegeven dat ze fout zitten. Zo van "als ik zeg dat 1+1=3, dan is dat net zo valide".Daarnaast is het ook de vraag waarom een argumentatie eigenlijk objectief en controleerbaar zou moeten zijn.
Oh nee? Dat gebeurt nu juist wel, dat is het doel van publicaties. Het laat onafhankelijke verificatie toe. Verdiep je eens in wat wetenschap is, en hoe het werkt.Bovendien rijst eveneens de vraag wat het nut is van een zogenaamde objectieve en controleerbare argumentatie, aangezien wetenschappelijk onderzoek bijv. niet door de lezer wordt gecontroleerd.
o.a. dit soort psychologische verklaringen:gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:24:
Welke psychologische verklaringen? Je bedoelt de beschrijvingen van jouw postgedrag?
Dat hoor je vooral van mensen wiens argumenten worden verworpen omdat ze niet aan die toets kunnen voldoen, maar toch niet willen toegeven dat ze fout zitten. Zo van "als ik zeg dat 1+1=3, dan is dat net zo valide".
Nee hoor, want de lezer is niet degene die onafhankelijke verificatie toepast. De lezer van wetenschappelijke artikelen moet maar geloven dat de schrijvers van die artikelen de waarheid spreken. De lezer controleert dus helemaal niets maar gebruikt een autoriteits-argument: de schrijvers van de artikelen wordt autoriteit toegekend.Oh nee? Dat gebeurt nu juist wel, dat is het doel van publicaties. Het laat onafhankelijke verificatie toe. Verdiep je eens in wat wetenschap is, en hoe het werkt.
Dat is geen psychologische verklaring, maar een vergelijking om te laten zien waarom je mokkend probeert je eigen subjectieve verklaringen gelijk te stellen aan objectieve verklaringen. En dat gaat je niet lukken.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:28:
o.a. dit soort psychologische verklaringen:
Niet de schrijver, maar de beroepsgroep. En die moet daar wel eerst wat voor gepresteerd hebben.Nee hoor, want de lezer is niet degene die onafhankelijke verificatie toepast. De lezer van wetenschappelijke artikelen moet maar geloven dat de schrijvers van die artikelen de waarheid spreken. De lezer controleert dus helemaal niets maar gebruikt een autoriteits-argument: de schrijvers van de artikelen wordt autoriteit toegekend.
Verwijderd
Je stelt dat mijn motivatie om objectiviteit in twijfel te trekken is dat mijn eigen argumentatie wordt verworpen. Je doet dus een uitspraak over mijn motivatie zonder dat je daar bewijzen voor hebt.gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:33:
Dat is geen psychologische verklaring, maar een vergelijking om te laten zien waarom je mokkend probeert je eigen subjectieve verklaringen gelijk te stellen aan objectieve verklaringen. En dat gaat je niet lukken.
Maar de lezer controleert het in ieder geval niet objectief.Niet de schrijver, maar de beroepsgroep. En die moet daar wel eerst wat voor gepresteerd hebben.
Als je wilt weten wat wetenschap is, dan moet je je inlezen. Het gaat niet om aannames, maar om hypotheses. Wat weet je er zelf van? Het is mijn beroep, net als dat van SpheroidGarret1410 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:38:
Wat is wetenschap. Valt mij op dat in de wetenschap altijd gebruik maakt van aannames en van daaruit een theorie bewijsbaar maakt.
Voorbeelden genoeg zoals, een hele belangrijke, de lichtsnelheid en zo zijn er genoeg voorbeelden.
Wie wordt er gekwetst dan? Ik kan me voorstellen dat religieuze fundamentalisten het niet leuk vinden als religieuze drogredenen worden gefileerd, maar dan moet men ze niet in de discussie gooien als argumentatie. Het gaat trouwens niet om de meerderheid maar om de onderbouwing. Al komen er opeens 10,000 users die zeggen "creationisme is waar", dan nog maakt dit geen ene bal uit.Toch jammer dat men op Tweakers hier een discussie over heeft. Mensen die van een onderwerp eigenlijk geen verstand hebben, toch discussieren over best ingewikkelde zaken wat vaak een welles/nietes spelletje wordt waarbij de meerderheid wint en onnodig mensen gekwetst worden.
Wie dan? Dat is hoogstens een denkmethode voor religieuze fundamentalisten.Wat mij ook opvalt is dat mensen de Wetenschap als de Heilige Waarheid ziet en maar klakkeloos alles geloven wat er in diverse media gezegd wordt.
Yep, dat heet een mening. Die trouwens gebaseerd is op de eindeloze stroom aan wanhopige pogingen om je geestenhypothese aan de straatstenen kwijt te raken, en niet toe te hoeven geven wat voor denkfouten je maakt, hoe duidelijk je er ook op wordt gewezen.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:40:
Je stelt dat mijn motivatie om objectiviteit in twijfel te trekken is dat mijn eigen argumentatie wordt verworpen. Je doet dus een uitspraak over mijn motivatie zonder dat je daar bewijzen voor hebt.
Het is geen psychologische verklaring. Dat laat ik aan psychologen en psychiaters over. Ik oordeel alleen over de gebrekkige tot afwezige onderbouwing van je uitlatingen.Trouwens, psychologische verklaringen zijn alleen acceptabel als ze empirische ondersteuning hebben. Veel als psychologisch beschouwde verklaringen hebben dat niet. Zo heb jij bijv de uitspraak: "die mensen denken dat ze met geesten spreken maar in werkelijkheid spreken ze niet met geesten." totaal niet onderbouwd met empirische gegevens.
Dat hangt er vanaf of ze dat kunnen. Mensen met expertise en verstand van zaken zullen dat wel kunnen doen. Ik pak vaker het originele artikel erbij, zeker daar ik weet dat de media een gekleurd beeld zullen geven.Maar de lezer controleert het in ieder geval niet objectief.
[ Voor 32% gewijzigd door gambieter op 10-08-2011 19:46 ]
Klopt niet, als je een artikel beoordeelt kijk je of wat wordt gezegd kan worden gezegd op basis van wat er staat.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:28:
... De lezer controleert dus helemaal niets maar gebruikt een autoriteits-argument: de schrijvers van de artikelen wordt autoriteit toegekend.
[ Voor 28% gewijzigd door begintmeta op 10-08-2011 19:47 ]
De oeverloze herhalingen van zetten zijn inderdaad soms wat vermoeiend jagambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 18:56:
[...]
Alleen is dit al zo vaak gedaan, dat deze mensen eerst maar eens oude topics zouden moeten doorlezen. Waarom elke keer dezelfde drogredenen moeten weerleggen? Er komt namelijk helemaal niets nieuws langs.
Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. De lichtsnelheid is geen aanname, maar die is gemeten. Als het enige voorbeeld dat je hier noemt al niet klopt....Garret1410 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:38:
Wat is wetenschap. Valt mij op dat in de wetenschap altijd gebruik maakt van aannames en van daaruit een theorie bewijsbaar maakt.
Voorbeelden genoeg zoals, een hele belangrijke, de lichtsnelheid en zo zijn er genoeg voorbeelden.
Dat lijkt me onzin. Ikzelf en zeker ook gambieter kun je op het gebied van evolutie geen leken noemen. Het is soms inderdaad wat lastig als andere mensen wel een mening poneren waarbij ze niet de feitelijke onderbouwing van sommige zaken goed beheersen, maar ik denk niet dat dat automatisch leidt tot het gelijk van degenen die het hardst schreeuwen.Toch jammer dat men op Tweakers hier een discussie over heeft. Mensen die van een onderwerp eigenlijk geen verstand hebben, toch discussieren over best ingewikkelde zaken wat vaak een welles/nietes spelletje wordt waarbij de meerderheid wint en onnodig mensen gekwetst worden.
Wetenschappelijk vastgestelde feiten zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan uitspraken uit een boek zoals de bijbel dat op veel punten (zie mijn vorige posts daarover) aantoonbaar onjuist is.Wat mij ook opvalt is dat mensen de Wetenschap als de Heilige Waarheid ziet en maar klakkeloos alles geloven wat er in diverse media gezegd wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Spheroid op 10-08-2011 19:59 ]
[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 10-08-2011 20:18 ]
Welke denkfouten? Ik weet van niks.gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:43:
Yep, dat heet een mening. Die trouwens gebaseerd is op de eindeloze stroom aan wanhopige pogingen om je geestenhypothese aan de straatstenen kwijt te raken, en niet toe te hoeven geven wat voor denkfouten je maakt, hoe duidelijk je er ook op wordt gewezen.
Je geeft een standpunt ("ze denken dat ze met geesten praten maar doen dat in werkelijkheid niet") zonder dat je daar zelfs maar een klein beetje een onderbouwing voor geeft. Dit is duidelijk een foutieve manier van redeneren van jou. Een uitspraak moet je kunnen onderbouwen, maar dat doe jij niet. Dat doe jij nooit bij je zogenaamde psychologische verklaringen, maar je ziet er zelf de onzinnigheid niet van in. Met die uitspraak oordeel je trouwens over een kranten-artikel en niet over mijn uitlatingen.Het is geen psychologische verklaring. Dat laat ik aan psychologen en psychiaters over. Ik oordeel alleen over de gebrekkige tot afwezige onderbouwing van je uitlatingen.
Verwijderd
Hoe vaak dit ook herhaald wordt, het wordt niet begrepen. Het komt niet aan.Spheroid schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:54:
Wetenschappelijk vastgestelde feiten zijn nu eenmaal betrouwbaarder dan uitspraken uit een boek zoals de bijbel dat op veel punten (zie mijn vorige posts daarover) aantoonbaar onjuist is.
[ Voor 0% gewijzigd door Dido op 10-08-2011 20:33 . Reden: Laten we het enigszins netjes houden... ]
Die blinde vlek is intussen wel duidelijk geworden.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:18:
Welke denkfouten? Ik weet van niks.
Nope. Er zitten zoveel gaten in je argumentatie dat het onwaarschijnlijk is dat er ook maar iets van waarheid in zit. Ook maak je denkfouten als "ik heb het met andere mensen erover gehad en die vinden het ook" en "niet iedereen kan het waarnemen". Uiteindelijk denk je heel religieus, al vind je zelf van niet.Je geeft een standpunt ("ze denken dat ze met geesten praten maar doen dat in werkelijkheid niet") zonder dat je daar zelfs maar een klein beetje een onderbouwing voor geeft. Dit is duidelijk een foutieve manier van redeneren van jou.
Op die kritiek zou ik misschien ingaan als ik psychologische verklaringen zou doen, maar die doe ik niet.Een uitspraak moet je kunnen onderbouwen, maar dat doe jij niet. Dat doe jij nooit bij je zogenaamde psychologische verklaringen, maar je ziet er zelf de onzinnigheid niet van in. Met die uitspraak oordeel je trouwens over een kranten-artikel en niet over mijn uitlatingen.
Ik zie het als een geestesziekte. Maar in die zin ben ik niet zo van een zwart-witte scheiding tussen "gek" en "normaal/gezond". Iedereen is wel een beetje gek in de zin dat we niet 100% rationeel zijn, we doen/denken allemaal wel eens "gekke" dingen. Verschil is wel dat atheïsten/agnosten zich vaak wat meer bewust zijn van hoe hun denken/gevoelens tot stand komen. Ze staan er als het ware boven en reflecteren op het functioneren van hun eigen hersenen. Religieuze mensen ontberen vaak deze reflectie heb ik het idee. Als ze bijvoorbeeld raar dromen of in een soort trance raken zien ze dat als een soort contact met god. Probeer ze maar eens wijs te maken dat hun hersenen ze voor de gek proberen te houden... dat gaat er niet in.Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 19:38:
@Bartjuh: ik zie religiositeit al een tijdje als een ziekte. I.e. dingen zien/voelen die er niet zijn.
Wat zijn daar denkfouten aan?gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:32:
Ook maak je denkfouten als "ik heb het met andere mensen erover gehad en die vinden het ook" en "niet iedereen kan het waarnemen".
Hoe zijn die verklaringen van je dan te noemen?Op die kritiek zou ik misschien ingaan als ik psychologische verklaringen zou doen, maar die doe ik niet.
Verwijderd
Ik heb het er met gambieter over gehad, en wij zagen allebei dat de lucht roze is en niet blauw. Niet iedereen kan zien dat de lucht roze is.
Je wilt toch serieus beweren dat dit verhaaltje over die roze lucht ook maar iets te maken heeft met mijn argumentatie?Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:58:
Ik heb het er met gambieter over gehad, en wij zagen allebei dat de lucht roze is en niet blauw. Niet iedereen kan zien dat de lucht roze is.
Als je dan vervolgens gaat meten en met een blaadje aankomt waarop staat dat de frequentie van het licht van de lucht overeenkomt met het deel van het kleurenspectrum dat als blauw ervaren wordt, zullen we beiden poneren dat je meetapparatuur het verschil blijkbaar niet kan meten, want onze lucht is écht roze.
Dan zou je toch op een bepaald moment moeten gaan denken dat we kleurenblind zijn, of niet?
Ja. En het antwoord is "ja" maar zou "nee" moeten zijn. Op geen enkele manier geef je aan waarom mijn redenatie fout is.Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:06:
Is dat een retorische vraag?
Rare vraag aangezien ik er niet op loop te hameren dat andere mensen denkfouten maken (wat ze overigens wel doen).Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:09:
En hoe verschilt dat van jouw manier van discussie voeren?
Het waanidee dat jij speciaal bent, en iedereen anders er naast zit. Het niet willen begrijpen van het verschil tussen subjectief en objectief, etc. En denken dat gelijkgestemden bevestigend werken, daarwaar die dezelfde fouten maken.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 20:47:
Wat zijn daar denkfouten aan?
Beschrijvingen en meningen, gebaseerd op de modderstroom die hier door je gepost is.Hoe zijn die verklaringen van je dan te noemen?
Volslagen irrelevant. Bewust of onbewust verziek je door dit soort irrelevante zaken erbij te sleuren elke discussie.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:17:
Je argumentatie over de roze/blauwe lucht gaat op een aantal punten mank:
- het voorbeeld is hypothetisch.
Welke werkelijkheid? Je wilt hier toch niet opeens met een objectieve werkelijkheid gaan schermen, zeker?In werkelijkheid is er geen sprake van een verschil tussen de waarnemingen van gambieter & cheatah en het apparaat.
En hoe weet jij dat? Om maar even je opmerking terug te kaatsen: jij weet helemaal niet wat Gambieter en cheatah zien, laat staan dat jij enig idee hebt wat dat apparaat doet.In werkelijkheid zullen ze alledrie namelijk een blauwe lucht aangeven.
Wait, wut. Je stelt eerst dat er geen verschil zal zijn. Maar als het er dan toch is?- als er wel een verschil zou zijn tussen de gemeten kleur en de geziene kleur,
WTF. Dit is waarschijnlijk je meest absurde non-sequitur tot heden. De vraag die gesteld wordt is duidelijk, maar als de resultaten je niet bevallen ga jij de vraag maar even aanpassen?dan wordt er de verkeerde vraag gesteld.
Zullen we dan jouw geesten ook maar vervangen door "iets"? Dan kunnen we het er allemaal over eens zijn dat iedereen die kan zien wel "iets" ziet.Je kunt dan beter de vraag: "is er licht?" stellen. In dat geval zou er weer overeenstemming zijn tussen gambieter & cheatah en het apparaat: alledrie zouden ze "ja" antwoorden op de vraag: "is er licht?".
Het is een mooie parabel van je denkwijze. Op de grond stampen en blijven volhouden dat de lucht roze is.Spruit 11 schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:05:
Je wilt toch serieus beweren dat dit verhaaltje over die roze lucht ook maar iets te maken heeft met mijn argumentatie?
Die is inderdaad makkelijk onderuit te halen, net als dat voor Spruit11's argumentatie is gedaan. Alleen: dan geef je dat toch gewoon niet toe, en ga je zeuren over het woordje roze?Dido schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:26:
Zullen we dan jouw geesten ook maar vervangen door "iets"? Dan kunnen we het er allemaal over eens zijn dat iedereen die kan zien wel "iets" ziet.
Je volledige tegenwerping is volslagen onhoudbaar, en dat terwijl de logica in cheatah's argument zo eenvoudig onderuit te halen is!
[ Voor 45% gewijzigd door gambieter op 10-08-2011 21:30 ]
Je hebt gelijk, de discussieverpestende superpower is er nog steeds, en ik ben een van de trollvoerders. Mea culpa. Wat zou Spruit11's kryptonite zijn?Ardana schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:32:
Eigenlijk ben ik heel boos op Spruit11: daar waar net weer 'n beetje fatsoenlijke discussie op gang leek te komen ('k ben stiekem nl. wel benieuwd naar de inhoudelijke argumenten van kdekker & de reacties daarop), ontspoort de discussie weer naar hoe beroerd hij wel niet redeneerd. Please, don't feed....
[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 10-08-2011 21:49 ]
Niet irrelevant: in het voorbeeld van cheatah wordt de manier waarop de mens de werkelijkheid anders waarneemt overschat.Dido schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:26:
Volslagen irrelevant. Bewust of onbewust verziek je door dit soort irrelevante zaken erbij te sleuren elke discussie.
Doe eens niet zo onnodig suggestief: in werkelijkheid zullen cheatah en gambieter gewoon een blauwe lucht waarnemen, als het apparaat aangeeft dat de lucht blauw is.Welke werkelijkheid? Je wilt hier toch niet opeens met een objectieve werkelijkheid gaan schermen, zeker?
Wees eens eerlijk tegenover jezelf. Zelfs kleurenblindheid kan heel moeilijk het gevolg hebben dat meerdere mensen een roze lucht zien daar waar ie blauw is.En hoe weet jij dat? Om maar even je opmerking terug te kaatsen: jij weet helemaal niet wat Gambieter en cheatah zien, laat staan dat jij enig idee hebt wat dat apparaat doet.
Je uitspraak is dus nergens op gebaseerd.
Stel dat...Wait, wut. Je stelt eerst dat er geen verschil zal zijn. Maar als het er dan toch is?
Waar het omgaat is het volgende: er is prima overeenstemming te bereiken tussen het apparaat en cheatah&gambieter. Een van die methoden is gewoon de vraag aanpassen.WTF. Dit is waarschijnlijk je meest absurde non-sequitur tot heden. De vraag die gesteld wordt is duidelijk, maar als de resultaten je niet bevallen ga jij de vraag maar even aanpassen?
Haal het eens onderuit dan.Je volledige tegenwerping is volslagen onhoudbaar, en dat terwijl de logica in cheatah's argument zo eenvoudig onderuit te halen is!
Er naast zit? Daar zijn heel gegronde redenen voor, zoals dat anderen het niet hebben onderzocht.gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:23:
Het waanidee dat jij speciaal bent, en iedereen anders er naast zit. Het niet willen begrijpen van het verschil tussen subjectief en objectief, etc. En denken dat gelijkgestemden bevestigend werken, daarwaar die dezelfde fouten maken.
Haal cheatah's argument dan eens onderuit.gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:26:
Die is inderdaad makkelijk onderuit te halen, net als dat voor Spruit11's argumentatie is gedaan. Alleen: dan geef je dat toch gewoon niet toe, en ga je zeuren over het woordje roze?
Ik ben eigenlijk een beetje boos op mensen die me zomaar redeneerfouten in de mond leggen zonder dat fatsoenlijk te onderbouwen.Ardana schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:32:
Eigenlijk ben ik heel boos op Spruit11: daar waar net weer 'n beetje fatsoenlijke discussie op gang leek te komen ('k ben stiekem nl. wel benieuwd naar de inhoudelijke argumenten van kdekker & de reacties daarop), ontspoort de discussie weer naar hoe beroerd hij wel niet redeneerd. Please, don't feed....
Verwijderd
Betekent dit dan ook niet dat wetenschappers niet moeten proberen de bijbel of een andere heilig boek tegen te spreken, omdat dat nu eenmaal een ander "vakgebied" is?gambieter schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:34:
Op het moment dat je een dergelijke keuze maakt (een absoluut gezag toekennen aan een boek waaruit je shopt, dwz wat je er zelf in wilt zien), dan:
a) denk je niet kritisch na, maar juist het tegenovergestelde. Je bent kritiekloos, behalve tegen alles wat je niet bevalt omdat het niet in het gekozen plaatje past.
b) doe je aan die tunnelvisie die beschreven is: eerst conclusie zonder nadenken en zonder bewijslast, en dan alles verwerpen wat niet daarbij past.
Om heel eerlijk te zijn kun je dan beter je mening niet geven over een onderwerp waarover je niet kunt meepraten, door de zelfopgelegde beperking. Evolutie, ontstaan van heelal, planeten en van leven valt onder wetenschap en academisch denken, en je hebt bewuste keuzes gemaakt om niet-academisch en niet-wetenschappelijk te denken. Dan is om heel eerlijk te zijn je mening over deze materie van nul- en generlei waarde, en eigenlijk alleen een stoorzender.
Dan opmerkingen te maken over ontstaan van leven en heelal en het zelfs te klagen over zogenaamde tunnelvisie van anderen, is gewoon vervelend. Accepteer dan dat je niet constructief bij kunt dragen (of dat niet wilt).
Mooi, ChesterVerwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:50:
@ardana @Dino Agreed.
Ik denk dat het inderdaad weinig zinvol is als wetenschappers welk boek dan ook wetenschappelijk gaan tegenspreken of bevestigen vanuit het idee dat het boek heilig is.Betekent dit dan ook niet dat wetenschappers niet moeten proberen de bijbel of een andere heilig boek tegen te spreken, omdat dat nu eenmaal een ander "vakgebied" is?
Als iemand inderdaad even komt aantonen dat jouw heilige boek onzin is, dan is dat inderdaad nogal lomp.Ik denk dat het juist de rode lap is waarop de stier chargeert. Of eigenlijk meer een testudo formatie
Aangezien een vloedverhaal in veel verschillende culturen voorkomt is de vraag of iets dergelijks globaal danwel lokaal heeft of kan hebben plaatsgevonden zeker wel relevant.Moeten religieuzen het dan ook pikken als bepaalde wetenschappers proberen te bewijzen dat de zondvloed nooit heeft kunnen plaatsvinden? Zouden ze dan ook niet moeten voorkomen dat sommige wetenschappers juist willen bewijzen dat de zondvloed heeft plaatsgevonden? Bewijzen dat de verhalen uit het heilige boek waar of onwaar zijn is immers volstrekt onbelangrijk.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn (religieus of niet) die dat ruecksichtlos doen. Wel denk ik dat iemand voor wie een bepaald boek niet heilig is zich wel degelijk oprecht kan ineresseren in de bruikbaarheid of juistheid van dat boek als geschiedenisboek of naslagwerk. Ik had Schliemann al genoemd, geloof ik?Het moet voor wetenschappers duidelijk zijn dat heilige boeken niet zonder meer als geschiedenisboeken of naslagwerken moeten worden gebruikt, maar toch wordt dat vaak gedaan.
Ik denk dat je dat eigenlijk van iedereen zou mogen verlangen, hoewel het een utopie is. Iedereen betreedt de wetenschappelijke arena in min of meerdere mate bevooroordeeld, en dat hoeft geen probleem te zijn.Wat je eigenlijk zegt is dat religieuzen zich volledig moeten terugtrekken uit de wetenschap als ze niet bereid zijn een schone lei als uitgangspunt te gebruiken?
[ Voor 83% gewijzigd door Dido op 10-08-2011 23:40 ]
Dit dus.
Om heel eerlijk te zijn denk ik dat mensen/wetenschappers die als uitgangspunt nemen dat ze het ongelijk van een bijbel of ander heilig boek willen bewijzen, dezelfde fout maken als degenen die de bijbel fundamentalistisch als startpunt gebruiken. Beiden zijn bijbelcentrisch en nemen de bijbel veel te serieus.Verwijderd schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 21:50:
Betekent dit dan ook niet dat wetenschappers niet moeten proberen de bijbel of een andere heilig boek tegen te spreken, omdat dat nu eenmaal een ander "vakgebied" is?
Hier geld hetzelfde voor als hierboven. Vanuit een geschiedkundig oogpunt kan ik me de vraagstelling voorstellen, maar ook dan is de bijbel geen leidend werk, maar gewoon een van de vele bronnen die je ook kunt raadplegen, wetende dat het een propagandabundel is en geen geschiedenisboek.Moeten religieuzen het dan ook pikken als bepaalde wetenschappers proberen te bewijzen dat de zondvloed nooit heeft kunnen plaatsvinden? Zouden ze dan ook niet moeten voorkomen dat sommige wetenschappers juist willen bewijzen dat de zondvloed heeft plaatsgevonden? Bewijzen dat de verhalen uit het heilige boek waar of onwaar zijn is immers volstrekt onbelangrijk.
Als ze niet in staat zijn academisch te denken zodra er een mogelijk conflict ontstaat met hun religieuze gevoelens, dan hebben ze een probleem. Ik zou ze willen aanraden weg te blijven uit onderzoeksgebieden waar een dergelijk raakvlak is, als ze niet bereid zijn om objectief te zijn.Het moet voor wetenschappers duidelijk zijn dat heilige boeken niet zonder meer als geschiedenisboeken of naslagwerken moeten worden gebruikt, maar toch wordt dat vaak gedaan.
Wat je eigenlijk zegt is dat religieuzen zich volledig moeten terugtrekken uit de wetenschap als ze niet bereid zijn een schone lei als uitgangspunt te gebruiken?
Verwijderd
Dan neem ik dat terug.begintmeta schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 13:44:
[...]
Ik trek niet alles in twijfel, zoals ook wel terugkomt in diverse van mijn posts in dit topic denk ik. Als mijn bijdrage niet bevalt, kan ik wat specifieker commentaar (misschien) wel waarderen.
[...]
Nee, niet direct denk ik.
Galileo citeerde in de discussie over de plaats van aarde en zon een kardinaal die gezegd zou hebben dat de Bijbel ons niet wil leren hoe de hemelen gaan, maar hoe naar de hemel te gaan. Zo zou je ook kunnen zeggen dat het niet gaat om de vraag hoe het leven is ontstaan, maar om de vraag hoe te leven. De functie van religieuze taal is een andere als die van wetenschappelijke taal.
Verwijderd
Grappig, aan die hele zingeving vanuit religie wordt een heel hoofdstuk gewijd door Dawkins.bszz schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 08:44:
Wellicht is dit een aardig stuk die de strijd tussen evolutie van creationsme in een (recent) historisch perspectief plaatst. Met name het volgende citaat slaat wat mij betreft de spijker op de kop:
Daar kun je voor kiezen, maar met deze benadering kun je wel de discussie creationisme vs evolutietheorie beslechten.Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 09:53:
[...]
Grappig, aan die hele zingeving vanuit religie wordt een heel hoofdstuk gewijd door Dawkins.
Waarom zou je religie nodig hebben ons te leiden in onze moraliteit? Moraliteit bestaat, bestond en zal altijd bestaan zonder religie. Het is moeilijk te kwantificeren, maar het lijkt erop dat als je het bekijkt er een negatieve correlatie is tussen religie en moraliteit.
Geloof leidt een hoop mensen de goede kant op (of dat met verkeerde redenen is is een andere discussie), maar het leidt evenveel zo niet meer mensen ook de negatieve kant op.
Verwijderd
Hoe kan je die beslechten dan? Als feitelijke beschrijving voeldoet creationisme niet, zoveel is wel duidelijk. Een aarde van 6000 jaar oud in letterlijke zit is simpelweg nauwelijks meer te onderbouwen, niet meer zonder veel rare sprongen in ieder geval. Dan heb je inderdaad de zingeving en moraliteit, maar zoals ik al aangeef heb je religie ook daar niet voor nodig. Voor zover het meetbaar is blijkt religie een slechtere raadgever dan alternatieven.bszz schreef op donderdag 11 augustus 2011 @ 10:18:
Daar kun je voor kiezen, maar met deze benadering kun je wel de discussie creationisme vs evolutietheorie beslechten.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2011 10:28 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq