gambieter schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:08:
Je doet een klassieke omkeer- en cirkelredenering (heel gebruikelijk in religie, en geperfectioneerd in de ID-nonsens): niet bewijs leveren voor de eigen stelling, maar zeggen dat jouw verklaring de meest waarschijnlijke is, omdat je dat graag ziet.
Nee, dat doe ik niet. Ik kom met het argument van 100 generaties (grofweg) die het door hebben gegeven van generatie op generatie.
Die 2 miljoen mensen, waar haal je dat getal vandaan? Uit de Tora, die je als waarheid aanneemt, en daarmee moeten die 2 miljoen waar zijn, en dat bewijst de waarheid van de Tora. En zo kun je ronddraaien tot je duizelig wordt.
Als jij nu opschrijft dat jij en 1.999.999 mensen God zagen, en het wordt generatie op generatie doorgegeven, dan zullen er mensen zijn die dat accepteren over honderden jaren, tenminste, als er nog religies zijn.
Het probleem is dat mensen het niet zullen doorgeven generatie op generatie, omdat NU niemand mij gelooft. Het verschil met de Tora-geschiedenis is dat het geen leugen was en die 2 miljoen mensen het met plezier doorgaven aan de volgende generatie.
Ter vergelijking: denk je echt dat Willem van Oranje Je maintiendrai l'honneur, la foy, la loi de Dieu, du Roy, de mes amis et moy als laatste woorden heeft gebezigd? Of ben je daar wel kritisch omdat het niet anders dan propaganda gaat zijn?
Als er nu 7 miljoen mensen zijn die allemaal beweren dat ze van hun ouders en die van hun ouders en die van hun ouders .... etc ..... hebben gehoord dat hij dat gezegd heeft, lijkt het me zelfs erg waarschijnlijk. Maar dat is niet het geval, dus je vergelijking loopt mank.
Opnieuw: omkeerredenering. [...]
Je zult met onderbouwing moeten komen waarom jouw visie waar zou zijn, niet aannemen dat jouw visie waar is en dan gaan rationaliseren. Bewijs en onderbouwing gaan vooraf aan de conclusie, niet achteraf na de keuze voor wat je graag wilt zien.
Hoezo omkeerredenering? JIJ stelt een voorbeeld van een slimmerik en ik toets dat in de praktijk en concludeer vervolgens dat jouw voorbeeld kant noch wal slaat. Kom dan terug met je 'slimmerik' en maak een verhaal dat wel klopt.
Het verschil tussen 1 mens die een individuele openbaring heeft (bijv. de mormonen, als ik southpark mag geloven) en 2 miljoen mensen die allemaal dezelfde openbaring hebben is natuurlijk IMMENS ! Maar dat zie jij blijkbaar niet in.
Precies de vooraanname/conclusie waardoor de rest een ingestort kaartenhuis is. Je acht de Tora waar, en redeneert exclusief vanuit die aanname, en verwerpt alles wat niet in dat straatje valt. Maar zo werken ratio en logica niet

.
Ga er gewoon op in, in plaats van je grammafoonplaat weer op te zetten. Ik zeg alleen dat het m.i. LOGISCH is dat wanneer je er van uit gaat dat er een Goddelijkheid is, ALLEEN de Goddelijkheid iets kan zeggen over de aard van de Goddelijkheid en dat alle mensen die dit doen niets meer dan giswerk doen. Meer zeg ik niet in deze stelling, zelfs niet dat de Tora waar is, ik laat de Tora er zelfs buiten.
Maar om je tevreden te stellen:
Alleen het vliegende spaghettimonster kan iets beweren over de smaak van zijn pastasaus en of het gehakt van zijn ballen bestaat uit rund- of varkensvlees. Wij arme onderdanen van het vliegende spaghettimonster, hebben het monster nooit gezien laat staan geroken dus wij kunnen niets zeggen over de pastasaus of het gehakt.
Gomez12 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 00:46:
[...]
De Tora is misschien als boek omlijnd, de inhoud ervan is absoluut niet omlijnd en zo ongeveer voor ieders interpretatie vatbaar en ja, ik weet dat je hiertegen gaat steigeren maar laat ik even als heel simpel voorbeeld Israel pakken icm het gebod gij zult niet stelen/moorden. Denk dan eens aan de palestijnen en met een letterlijke interpretatie kom je in de knoei.
Nee ik ga niet steigeren. Het christendom interpreteert de Tora anders dan het jodendom en daarmee is je stelling waar.
Hmmm, pak iedere sinterklaasintocht. En dat is dan ook nog eens verifieerbaar en toetsbaar.
Een sinterklaasintocht is niet een omlijnde verzameling karakters. Gambieter heeft de wikipedia-pagina van sinterklaas als sinterklaas-bijbel gebombardeerd en dat is natuurlijk een goed voorbeeld.
Ik ben wel even benieuwd waar die 2 miljoen vandaan komt eigenlijk? In Exodus zelf zie ik geen aantal staan en ik meen dat in dit (of in 1 van de voorgaande topics) er gesproken werd over 100.000 of 1 miljoen...
Het waren er 600.000. En dat is de som van het aantal mannen tussen de 20 en 60 jaar (uit mijn hoofd). Als je daar vrouwen, kinderen en bejaarden bijtelt, kom je wel op 2 miljoen.
Maar punt blijft dat het een onverifieerbaar aantal is. (Sowieso vind ik het aantal knap geschat voor die tijd, de romeinen hielden hele volkstellingen maar de joden die schatten het even op het oog?)
Nee nee, die 600.000 is een echte telling geweest. In het boek numeri (daar komt de naam ook vandaan) wordt het volk enkele malen geteld en voor de openbaring op de berg Sinai waar we het hier in dit topic over hebben was het volk ook geteld.
Vervang die 10 jaar eens door 2000 jaar en bedenk dan eens wie die slimmerik gelooft... Er zijn geen bewijzen dat er 1990 jaar geleden iemand de slimmerik tegensprak of niet, er is nu enkel maar het woord van de slimmerik...
Ik begrijp je niet? Als ik 10 jaar vervang door 2000 en er van uit ga dat ik krijg ik iets als:
Stel dat die slimmerik 1990 jaar geleden heeft geleefd en dit alles beweert, dus dat er al 2000 jaar lang een rustdag wordt gehouden, feesten worden gevierd etc., wie zou hem dan geloven?
Niemand, want iedereen zou zeggen: we hebben nog nooit een rustdag gehouden, we hebben niet van onze ouders gehoord dat er ooit een openbaring was, we hebben nooit die feesten gevierd, onze (voor)ouders hebben dat ook niet gedaan. Je zou de geschiedenis van een heel volk op een massale wijze moeten vervalsen.
Het zou hetzelfde zijn als nu beweren dat er gisteren een burgeroorlog was tussen Nederland en België. Dat neemt geen mens.
Pfoei, nou wordt hij ingewikkeld. Ik ga uit van het principe dat een manifestatie niet meer kan dan de essentie, oftewel alles wat toegeschreven wordt aan de manifestatie kan je direct als minimum doorzetten naar de essentie.
Maar volgens jou kan een manifestatie dus andere dingen als de essentie?
Ik zie niet in waarom de manifestatie in dit voorbeeld meer kan dan de essentie. De essentie kan de manifestatie als 'tool' gebruiken om bepaalde doelen te bereiken en daarmee kan de essentie dus intrinsiek alles wat de manifestatie.
Mijn lichaam kan geen boom omhakken. Maar ik kan met mijn lichaam wel een bijl maken en een boom omhakken dus mijn lichaam kan eigenlijk wel een boom omhakken.
3. De Goddelijkheid is door mensen als machtsmiddel bedacht
Dan kan de Goddelijkheid noch beweren dat ie een rode hoed draagt, nog een rode hoed dragen.
4. De Goddelijkheid weet zelf niet wat hij doet
Daar heb ik een probleem mee want dan zou er een waarheid zijn buiten de Goddelijkheid en dan komt Ockhams scheermes weer om te hoek kijken.
5. De Goddelijkheid heeft iets gezegd dat hij een gele hoed had, enkel Mozes heeft het verkeerd verstaan
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat alle 2 miljoen mensen het allemaal precies hetzelfde maar ook precies hetzelfde verkeerd hebben verstaan. Tenzij de Goddelijkheid natuurlijk een spraakprobleem heeft.
[quopte]6. Mozes heeft het goed verstaan, enkel door chinese whispering is geel naar rood verandert voordat het opgeschreven werd.[/quote]
Dat kan dus niet want het is direct opgeschreven.
mho is dat extreem kortzichtig. Zelfs al zou de Goddelijkheid opzich betrouwbaar zijn, de menselijke tussenpersoon kan falen.
Het argument dt de Goddelijkheid onbetrouwbaar is en/of een spelletje met ons speelt dat is natuurlijk mogelijk dus dat blijft staan.
De tussenpersoon kon in dit geval niet falen omdat alles direct is opgeschreven.
mho zijn er geen uitspraken over onbewogen beweger = God in enig heilig boek te vinden,
Imho ook niet, hooguit uitspraken over een manifestatie van de onbewogen beweger.
Met heilige boek-uitspraken wil ik nog wel enige ruimte geven, maar die koppeling tussen onbewogen beweger en God, die moet je toch echt zelf uitleggen. Afaik staat die koppeling niet in een heilig boek, oftewel daar kan je je niet op beroepen
Nou, er is een interpratie van de Tora, die die koppeling wel maakt, namelijk de kabbalistische. Maar dat voert veel te ver. Laten we het beperken tot het heilige boek dat stelt dat de wereld is gecreeerd uit het niets door God.
Er is een theorie van ondergetekende die beweert dat er een onbewogen beweger is.
Ondergetekende is van mening dat beide zaken, het heilige boek en zijn eigen theorie, waar zijn en deze zijn verenigbaar door God en de onbewogen beweger als zijnde 'dezelfde' te verklaren (of, als dat gewenst is, God als een manifestatie van de onbewogen beweger)
Modus47 schreef op maandag 27 juni 2011 @ 15:47:
Volgens mij verklaar je al je andere punten op dezelfde manier.... nl. alleen de godsdienstige. Correct me if I'm wrong. Zo'n aantal van 2000000 dat je noemt verklaar je alleen maar op basis van een heilig boek ergo een religieuze verklaring.
Als we het heilig weghalen en er gewoon 'boek' van maken, is het dan nog steeds een religieuze verklaring?
M.i. is een religieuze verklaring als ik beweer dat ik een visioen heb gehad waarin de goddelijkheid mij heeft gezegd een rode hoed op te zetten.
Dit in tegenstelling tot het aanhalen van een boek dat vertelt dat er ca 3500 jaar geleden 2 miljoen mensen waren.