offtopic:
dierenwelzijn
dierenwelzijn
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Het niet-religieuze deel kan een toelage krijgen. Het religieuze deel niet. Verder kom je op het mengen van religie en regulier onderwijs in allerlei discriminerende activiteiten, zoals al uitgebreid in dit topic besproken (claimen dat het openingsgebed onderdeel is van de wiskundeles, en daarom alleen een religieuze wiskundeleraar kan worden aangesteld).Cheetah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 02:11:
Even charcherend:
* Regulier onderwijs wordt ook uit de algemene middelen gefinancierd. Waarom zou religieus onderwijs - dat voor een heel groot deel bestaat uit regulier onderwijs - geen toelage moeten krijgen?
* Volgens een streng religieuze zal het onderwijzen van visies anders dan de zijne ook 'overlast' geven. Wie gaan we gelijkgeven? Hem of jou? Note: ik vote --> "geen van beide".
* Verbieden van 'activiteiten uit religieuze misvattingen'? Wie gaat de misvattingen aanwijzen en vervolgens bepalen wat er aan (persoonlijke!) activiteiten verboden moet worden?
Totaal niet. Wel als je de religieuze manier volgt waar een subgroep anderen verboden oplegt ("wij willen geen euthanasie vanwege onze religieuze instelling, en daarom mag niemand het"), maar niet als je niemand dwingt een activiteit te ondernemen, maar het wel mogelijk maakt. Maar dat essentiele verschil is al zo vaak uitgelegd...--> In hoeverre denk je zelf dat je je inmiddels al op het terrein van iemand anders denkwereld en handelsvrijheid begeeft? 1984 is niet ver meer als we op deze voet gaan redeneren.
Dat was geen vraag, maar een suggestieve projectie. Evolutie en abiogenese zijn geen absolute waarheden, maar je probeert het voor te stellen alsof het religieuze stellingen zijn. Net zoals je probeerde met je erg vervelende "evolutionisten", een aanpak die je achterwege mag laten.???
Dat was geen antwoord op de vraag.
Ik heb er een probleem mee als mensen expres hun bekend incorrecte visie over waar de evolutietheorie voor staat, gaan verspreiden alsof dat de evolutietheorie is, en het daarna gaan aanvallen op een stromanmanier. Hun mening is niet gelijkwaardig.En waarom vind je dat een probleem?
Heb je er soms 'last' van dat die mensen een andere mening over de evolutietheorie hebben dan jij?
Graag gedaan. Doe er wat mee, zou ik zeggen, en pas je mening aan.Bedankt voor jouw waardeoordeel betreffende mijn mening.
Ja. je blijft proberen een richting aan te geven, welke er niet is. Het is geen gestuurd proces met een begin en een einde en een richting, zolang je een dergelijk idee niet overboord gooit zul je de evolutietheorie zeker niet gaan vatten.Stel ik ergens dat de mens 'beter' is? Dat is jouw interpretatie/waardeoordeel.
Opwaarderen. Het zit notabene in het woord zelf.Bij minder complex -> complexer mag gesproken worden van 'opwaarderen' zonder daarbij defacto het oordeel te vellen dat complexer perse beter is. Ik had het wel over het 1e, niet over het laatste.
Het is van belang om te voorkomen dat mensen denken dat er richting, sturing of waardeoordelen aan zitten verbonden. Taal is daar belangrijk bij. Let wel, jij bent degene die slordig formuleert, al dan niet met opzet, en daarmee de discussie vertroebeld. Je wordt erop gewezen, en in plaats van te proberen jezelf te corrigeren probeer je je fouten te verdoezelen door het semantiek te noemen.Dit is weer semantiek. Zijn er wel of geen levensvormen geweest die volgens de evolutietheorie tussen de hedendaagse en de 'oer'-eencelligen in staan? Waarom maakt het zoveel uit hoe die genoemd worden?
Nee, natuurlijke selectie is er niet uit gegooid, maar is wel iets wat vaak verkeerd wordt geinterpreteerd en is misschien een ongelukkige woordkeuze omdat selectie als keuze kan worden geinterpreteerd. Er zijn bottlenecks die tot een selectie kunnen leiden (van een ziekte tot schaarste aan voeding), maar de mutaties en veranderingen zijn wel random. Als er geen bottleneck of voordelen zijn, blijft het ook random.Loop ik al zover achter dat 'natuurlijke selectie' inmiddels ook al uit de theorie gegooid is?
Dit is een eerlijke vraag overigens, voordat ik alweer beticht wordt van bijbedoelingen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Voor de goede orde: kun je me nog even aanwijzen waar mijn gedachtengang over de evolutietheorie niet klopt?Gomez12 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 02:31:
simpel gezegd, kijk naar je eigen laatste bijdragen. Je zit tegen iets te redeneren wat alleen jijzelf de evolutietheorie noemt. Niemand anders noemt jouw gedachtengang evolutie.
Is dat geen onderdeel van het hebben van een andere mening?niet als ze een andere mening over de evolutietheorie zouden hebben, daar is iedereen vrij in.
Wel als ze een andere mening hebben over iets wat zij presenteren als de evolutietheorie terwijl het het gewoon niet is. Dat leidt tot allerlei tijdverlies in discussies met iemand die enkel tegen zijn eigen verwrongen denkbeeld wil vechten en niet de moeite neemt om de normale betekenis te pakken die de ander gebruikt.
???> Dit is weer semantiek. Zijn er wel of geen levensvormen geweest die volgens de evolutietheorie tussen de hedendaagse en de 'oer'-eencelligen in staan? Waarom maakt het zoveel uit hoe die genoemd worden?
dus om in dezelfde redenering te blijven, alle christenen zijn absoluut voorstander van incest, er is geen andere seks dan met een familielid?
Iedereen is toch uit Adam en Eva ontstaan?
Wat er waarschijnlijk in Groningen is gebeurd is dus gewoon volgens de beste christelijke tradities en wordt door alle christenen goedgekeurd.
De rest is enkel semantiek...
Hopelijk zie je het nu wel waar je de fout ingaat
Ik weet dat je dat vind, je gaat alleen niet in op het argument: het onderwijs is voor verreweg het grootste deel gelijk. Je zou dus hoogstens kunnen stellen dat de school niet vergoed wordt voor het religieuze deel van de lessen.gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 02:43:
Het niet-religieuze deel kan een toelage krijgen. Het religieuze deel niet.
Dus omdat sommigen dit doen moeten allen verboden worden?Verder kom je op het mengen van religie en regulier onderwijs in allerlei discriminerende activiteiten, zoals al uitgebreid in dit topic besproken (claimen dat het openingsgebed onderdeel is van de wiskundeles, en daarom alleen een religieuze wiskundeleraar kan worden aangesteld).
Een niet onbelangrijk deel van de niet-religieuze visies op religieuze visies hier m.i. ook. Het komt grotendeels gewoon neer op "ik vind dat zulk een gedachtengang/handelswijze niet zou moeten mogen in dit land".Jouw vote is een gechargeerde. Het gaat er niet om wie er gelijk krijgt, maar om welke argumentatie de visie het beste onderbouwd. Note: de religieuze visie mist onderbouwing.
"Persoonlijke haat en angst" is een waardeoordeel, en 1 dat volkomen afhankelijk is van referentiekader.Persoonlijke activiteiten worden niet verboden, maar het effect op andere mensen wordt wel meegenomen. Het overbrengen van persoonlijke haat en angst op een volgende generatie is wel iets waar je kritisch naar kunt kijken. Wat mag je een kind wel en niet leren? Waarom racisme niet, maar religie wel, terwijl de onderliggende redeneringen vergelijkbaar zijn (eigen groep is "beter").
Maar we praten hier inmiddels wel over een verbod op bijv. rituele slacht en m.n. een verbod op keuzevrijheid qua type scholing? Die essentiele overeenkomst heb ik inmiddels al een paar keer uitgelegd.Totaal niet. Wel als je de religieuze manier volgt waar een subgroep anderen verboden oplegt ("wij willen geen euthanasie vanwege onze religieuze instelling, en daarom mag niemand het"), maar niet als je niemand dwingt een activiteit te ondernemen, maar het wel mogelijk maakt. Maar dat essentiele verschil is al zo vaak uitgelegd...
Als dat zo is: Waarom moet het dan als enige geldende waarheid onderwezen worden, en moet scholing waarbij een alternatief dat door een significant deel van de bevolking wordt aangehangen wordt meegenomen dan met zoveel kracht en geweld worden bestreden?Dat was geen vraag, maar een suggestieve projectie. Evolutie en abiogenese zijn geen absolute waarheden, maar je probeert het voor te stellen alsof het religieuze stellingen zijn.
Een moslim zal zodoende ook stellen dat jij niet begrijpt wat het is om een moslim te zijn en zodoende de visie die je verspreid over het moslimschap - en je aanvallen daarop - een incorrecte representate van het moslimschap betreffen. Een gereformeerd persoon... enfin, je kunt hem wel invullen denk ikIk heb er een probleem mee als mensen expres hun bekend incorrecte visie over waar de evolutietheorie voor staat, gaan verspreiden alsof dat de evolutietheorie is, en het daarna gaan aanvallen op een stromanmanier. Hun mening is niet gelijkwaardig.
Daar zul je heel wat meer voor moeten doen dan - incorrecte - waardeoordelingen over mijn mening geven.Graag gedaan. Doe er wat mee, zou ik zeggen, en pas je mening aan.
Dit lijkt wel een mantra dat iedere keer herhaald wordt.Ja. je blijft proberen een richting aan te geven, welke er niet is. Het is geen gestuurd proces met een begin en een einde en een richting, zolang je een dergelijk idee niet overboord gooit zul je de evolutietheorie zeker niet gaan vatten.
Dit is wederom semantiek. Maar zelfs als ik hierin met je meega: de meeste mensen zullen hun kat waardevoller vinden dan een eencellige in hun darmstelsel. Dat wil niet zeggen dat de kat de 'betere' levensvorm is.Opwaarderen. Het zit notabene in het woord zelf.
Goed, het begrip bestaat dus nogsteeds in die vorm, thx voor toelichten.Nee, natuurlijke selectie is er niet uit gegooid, maar is wel iets wat vaak verkeerd wordt geinterpreteerd en is misschien een ongelukkige woordkeuze omdat selectie als keuze kan worden geinterpreteerd. Er zijn bottlenecks die tot een selectie kunnen leiden (van een ziekte tot schaarste aan voeding), maar de mutaties en veranderingen zijn wel random. Als er geen bottleneck of voordelen zijn, blijft het ook random.
Dat veranderingen random zijn betekent niet dat gevolgen random zijn, en compensaties kunnen induceren. Het begin van het proces is random, maar kan gestuurd lijken omdat de gevolgen "logisch" zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 08-04-2011 04:07 ]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz
Dat is nu al een aantal keer aangegeven. Het bijverzinnen van doel, richting, waardeoordelen en het afspiegelen als een tegenhanger van religie waar je in moet geloven.Cheetah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 03:28:
Voor de goede orde: kun je me nog even aanwijzen waar mijn gedachtengang over de evolutietheorie niet klopt?
En ook weer hier die vervelende discussietruc door het gelijk te stellen aan religie. Erg storend.Is dat geen onderdeel van het hebben van een andere mening? Als iedereen hetzelfde over de evolutietheorie dacht als jij zou er uberhaupt geen verschil van mening zijn. De stelling "jamaar het wordt niet goed begrepen" is exact de stelling die de gemiddelde religieus ook zou aanvoeren.
Nee, die religie hoort ook geen onderdeel van de lessen te zijn. Groot verschil.Ik weet dat je dat vind, je gaat alleen niet in op het argument: het onderwijs is voor verreweg het grootste deel gelijk. Je zou dus hoogstens kunnen stellen dat de school niet vergoed wordt voor het religieuze deel van de lessen.
BS. Als dat gebeurt zal dat zijn op kunde, niet op het geloof. Correlatie /= causaliteit. Het zal er vanaf hangen in hoeverre die docent zijn prive-overtuiging buiten de les kan houden. Er mag ook niet mee geadverteerd worden, andersom wel. Er zijn grote verschillen in wat openbare/niet-religieuze scholen wel en niet mogen t.o.v. religie, en wat religieuze scholen mogen t.o.v. religie. Alles ter faveure van religie, helaas.Dus omdat sommigen dit doen moeten allen verboden worden?
Daarnaast is er vrijwel altijd overal wel sprake van enige vorm van 'discriminatie'. Bij personeelsbeleid worden keuzes worden zelden puur op objectieve criteria gemaakt. Een atheistische rector zal wellicht ook niet snel een streng gereformeerde als biologieleraar aannemen als vooraf bekend is dat deze streng gereformeerd is.
Nee hoor. Het verschil tussen algemeen verbieden en mogelijk maken maar niet opdringen is niet duidelijk?Een niet onbelangrijk deel van de niet-religieuze visies op religieuze visies hier m.i. ook. Het komt grotendeels gewoon neer op "ik vind dat zulk een gedachtengang/handelswijze niet zou moeten mogen in dit land".
Onderbouw het en stel het voor."Persoonlijke haat en angst" is een waardeoordeel, en 1 dat volkomen afhankelijk is van referentiekader.
Als ik lees wat men hier ventileert over religie in het algemeen vraag ik me sterk af wat diegenen hun kinderen daarover zou leren, en daarmee indirect over religieuzen zou leren. Moeten we dat wellicht ook gaan verbieden?
Het verbod op religieuze slacht is niet gebaseerd op het religieuze deel, maar op dierenmishandeling. Iets waar ik trouwens sterk mijn twijfels bij heb, maar goed. Het tweede deel is weer een misrepresentatie, want religieus onderwijs wordt niet verboden en de keuzevrijheid wordt niet aangetast. Alleen wordt religie niet als speciaal iets behandeld en krijgt geen speciale funding, wat het nu wel heeft.Maar we praten hier inmiddels wel over een verbod op bijv. rituele slacht en m.n. een verbod op keuzevrijheid qua type scholing? Die essentiele overeenkomst heb ik inmiddels al een paar keer uitgelegd.
Omdat meningen gratis zijn, maar niet gelijke eenheden. Die mening van die groep heeft niets met wetenschap te maken en hoort dan ook niet thuis in het wetenschappelijk onderwijs. Dat de onderbouwing voor die mening volledig ontbreekt, het begrip ook is daarbij eigenlijk bijzaak.Als dat zo is: Waarom moet het dan als enige geldende waarheid onderwezen worden, en moet scholing waarbij een alternatief dat door een significant deel van de bevolking wordt aangehangen wordt meegenomen dan met zoveel kracht en geweld worden bestreden?
En weer die trieste poging om alles gelijk te stellen aan religieuze groeperingen. Newsflash: niet alles is hetzelfde. Kun je er mee ophouden, het wordt gewoon vervelend.Een moslim zal zodoende ook stellen dat jij niet begrijpt wat het is om een moslim te zijn en zodoende de visie die je verspreid over het moslimschap - en je aanvallen daarop - een incorrecte representate van het moslimschap betreffen. Een gereformeerd persoon... enfin, je kunt hem wel invullen denk ik
Kritische vragen, of uitingen van onbegrip? Je blijft richting toevoegen. Probeer je vraag dan eens neutraal te stellen, zonder deze richting een antwoord te sturen wat je graag wilt horen.Daar zul je heel wat meer voor moeten doen dan - incorrecte - waardeoordelingen over mijn mening geven.
[...]
Dit lijkt wel een mantra dat iedere keer herhaald wordt.
Ondertussen hebben we wel zaken om ons heen die allemaal het resultaat zouden moeten zijn van evolutie, en waarvan het begin in 'eencelligen' zou moeten liggen, maar zodra je daar wat kritische vragen over stelt krijg je dit naar je hoofd geslingerd? Met de toevoeging dat je 'het allemaal niet begrijpt'.
Het is geen natuurwet. Evolutie is een proces.Je beseft ook dat the above zo ongeveer het fundamentele verschil is met verreweg de meeste andere wetenschappelijke theorieen? Verifieerbaarheid, tesbaarheid, be-experimenteerbaarheid, voorspelbare testresultaten, herhaalbaarheid etc.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Opwaarderen...Cheetah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 03:28:
[...]
Voor de goede orde: kun je me nog even aanwijzen waar mijn gedachtengang over de evolutietheorie niet klopt?
En dan gaat het om wat er staat, niet om wat men er zelf omheen interpreteert zoals met 'complexer==beter'.
Het punt is juist dat bij the big picture niet klopt. En aangezien je zelf al aangeeft dat het op school onderwezen wordt haal je voor de meeste mensen zelf het argument "het wordt niet begrepen" onderuit.[...]
De stelling "ja, maar het wordt niet goed begrepen" is exact de stelling die de gemiddelde streng gelovige trouwens ook zou aanvoeren. "The big picture" is de meeste mensen wel duidelijk hoor, al was het slechts uit wat men op school heeft geleerd. Als men dan daar al geen mening over mag hebben...
Wat begrijp je niet aan het principe dat Adam en Eva de 1e mensen waren of wat begrijp je niet aan het principe hoe kinderen tot stand of wat begrijp je niet van de term incest?[...]
???
Nou, ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niets van je vergelijking.
Mooi, je begrijpt dus wel wat de parallel zegt over jouw manier van conclusies trekken. Ik hanteerde namelijk gewoon jouw manier...Sterker nog: wat is daar dusdanig mis mee dat het met iets maatschappelijk ronduit verwerpelijks als incest moet worden vergeleken? Alleen die parallel al spreekt m.i. boekdelen...
Vraagje, waar wordt er gesproken over verboden? Volgens mij wordt er zoals ik het eerder al noemde enkel gesproken over het voordeel weghalen door het gelijk te stellen aan menig andere hobby.[...]
Dus omdat sommigen dit doen moeten allen verboden worden?
Hoe kom je hierbij? Ik ken genoeg openbare scholen waar gelovige leraren werken, het is ook helemaal geen belemmering zolang de leraar het maar niet de klas inneemt, net zoals een filatelist die leraar wordt ook niet elke les een kwartier over zijn hobby mag praten.Een atheistische rector zal wellicht ook niet snel een streng gereformeerde als biologieleraar aannemen als vooraf bekend is dat deze streng gereformeerd is.
Simpelweg leugens, het merendeel zegt enkel dat ze er geen last van willen ondervinden, zo goed als niemand heeft het over verbieden.[...]
Een niet onbelangrijk deel van de niet-religieuze visies op religieuze visies hier m.i. ook. Het komt grotendeels gewoon neer op "ik vind dat zulk een gedachtengang/handelswijze niet zou moeten mogen in dit land".
Ok, dus bij jou kan ik terecht met kritische vragen over waarom jij het incestincident in Groningen goedkeurt?[...]
Ondertussen hebben we wel zaken om ons heen die allemaal het resultaat zouden moeten zijn van evolutie, en waarvan het begin in 'eencelligen' zou moeten liggen, maar zodra je daar wat kritische vragen over stelt krijg je dit naar je hoofd geslingerd? Met de toevoeging dat je 'het allemaal niet begrijpt'.
Verifieerbaarheid, testbaarheid, be-experimenteerbaarheid, voorspelbare testresultaten, herhaalbaarheid dat is puur theoretisch op zo goed als geen enkele wetenschappelijke theorie 100% van toepassing.Je beseft ook dat the above zo ongeveer het fundamentele verschil is met verreweg de meeste andere wetenschappelijke theorieen? Verifieerbaarheid, tesbaarheid, be-experimenteerbaarheid, voorspelbare testresultaten, herhaalbaarheid etc.
Verwijderd
Jij kunt gravitatie waarnemen? Hoe neem jij dat precies waar? Als ik een paar biljartballen op tafel leg, rollen ze niet naar elkaar toe terwijl massa's een kracht op elkaar uitoefenen.Cheetah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 00:04:
Ik heb dit argument al vaker langs horen komen. Er zit een fundamenteel verschil tussen de evolutietheorie en de gravitatietheorie: gravitatie kan ik waarnemen, ik kan ermee experimenteren, en ik kan er voorspellingen op doen die ook nog eens uitkomen.
Ja, erg hard.
Verwijderd
Verwijderd
Dan moet je deel 1 van het topic maar eens doorlezen (en ook eerdere posts in dit topic). Craig is al zeer vaak opgevoerd en ook weer afgevoerd, daar al zijn argumentaties cirkelredeneringen en tunnelvisies zijn. Hij stelt allerlei voorwaarden en beperkingen aan voordat hij gaat redeneren, waardoor hij nog maar op 1 antwoord uit kan komen: zijn gewenste antwoord wat hij al had gepredefinieerd.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:16:
Nu heb ik verschillende debatten gevolgd tussen W.L.C. en zijn opponenten, maar ik ben nog geen goed argument tegengekomen die één van bovenstaande argumenten onderuit haalt. Misschien dus interessant om over deze argumenten door te discussiëren in dit topic.
Verwijderd
gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:37:
[...]
Er is al zat andere onzin die wordt besproken...
Het gaat om argumentatie! Ik begrijp liever de werkelijkheid, dan dat een boek of geestelijke mij verteld wat ik zien moet. Stel schapen.Cheetah schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 03:28:
[...]
Een moslim zal zodoende ook stellen dat jij niet begrijpt wat het is om een moslim te zijn en zodoende de visie die je verspreid over het moslimschap - en je aanvallen daarop - een incorrecte representate van het moslimschap betreffen. Een gereformeerd persoon... enfin, je kunt hem wel invullen denk ik
Religie is geen onderdeel van God. God is wel onderdeel van religie. Hier kunnen we nog wel over bakkelijenSpruit 11 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:16:
Overigens heeft het al of niet bestaan van God niks te maken met de zin of onzin van religie. Die 2 zaken (zin/onzin van religie vs. bestaan van God) staan los van elkaar.
Dubbel waardeoordeel met een onjuiste conclusie. Onacceptabel imho (dankzij je subjectieve post-verleden) omdat je wel het respect kan eisen van anderen, voor je eigen geloofsovertuiging.Religie zit immers vol met onzin, maar dat God bestaat lijkt me wel.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 17:29 ]
Craigs argumentaties zijn al voorbijgekomen en uitvoerig besproken. Echter snapte ik er geen ene reet van omdat ik niet bekend ben met Craig en daarom de discussie niet kon volgen. Deze post is echter duidelijk (in tegenstelling tot de vroegere postings) en daarom ga ik er toch op in, hoewel dit dus al lang voorbijgekomen is.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:16:
In de afgelopen week heeft William Lane Craig – een bekend apologeet – gedebatteerd met Lawrence Krauss en Sam Harris over het bestaan van God. Waarbij in het debat met Sam Harris vooral werd toegespitst op het fundament voor moraliteit.
Ik plaats dit hier in dit topic, omdat ik denk dat het bestaan van God alles te maken heeft met de zin of onzin van religie. Er zijn weliswaar religies zonder godheid, maar de grote religies draaien, in bijna alle gevallen om een godheid.
1 snap ik niet helemaal. In the necessity of its own nature, dat begrijp ik niet.1. The Cosmological Argument from Contingency
1. Everything that exists has an explanation of its existence, either in the necessity of its
own nature or in an external cause.
2. If the universe has an explanation of its existence, that explanation is God.
3. The universe exists.
4. Therefore, the universe has an explanation of its existence (from 1, 3).
5. Therefore, the explanation of the universe’s existence is God (from 2, 4).
Het is nog niet duidelijk of het universum een oorzaak heeft gehad. Echter wordt dit in 1 wel gezegd. Ook is niet duidelijk of het universum echt een begin heeft gehad, dit wordt wel in 2 beweerd. Wat hier het nut ervan is om te stellen dat het universum een oorzaak heeft gehad ontgaat me.2. The Kalam Cosmological Argument
1. Everything that begins to exist has a cause.
2. The universe began to exist.
3. Therefore, the universe has a cause.
1. Als God wel bestaat impliceert dat niet dat er een objectieve moraal is. Eveneens impliceert het niet-bestaan van God niet dat er geen objectieve moraal is.3. The Moral Argument Based upon Moral Values and Duties
1. If God does not exist, objective moral values and duties do not exist.
2. Objective moral values and duties do exist.
3. Therefore, God exists.
2 is incorrect: het kan zo zijn dat er een heleboel universums zijn en dat er slechts in enkele ervan leven is waardoor het lijkt alsof het universum gefijntuned is. Er is daarom geen reden om uit te sluiten dat het niet komt door een logisch natuurkundig gevolg of kans. Daarom is conclusie 3 incorrect.4. The Teleological Argument from Fine-tuning
1. The fine-tuning of the universe is due to either physical necessity, chance, or design.
2. It is not due to physical necessity or chance.
3. Therefore, it is due to design
Dat vind ik dan vreemd want zoals de argumenten hier beschreven staan zijn ze volgens mij niet bepaald briljant.Nu heb ik verschillende debatten gevolgd tussen W.L.C. en zijn opponenten, maar ik ben nog geen goed argument tegengekomen die één van bovenstaande argumenten onderuit haalt.
Zoals ik al zei is hier al uitvoerig over gediscussieerd maar omdat ik de discussie niet kon volgen ben ik toch op deze post ingegaan omdat hier de argumenten tenminste duidelijk worden gegeven, iets wat in de eerdere discussies hierover niet het geval was.Misschien dus interessant om over deze argumenten door te discussiëren in dit topic.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Verwijderd
[ Voor 76% gewijzigd door begintmeta op 08-04-2011 17:44 ]
Verwijderd
Mens wil veel begrijpen en op den duur mijn eigen ervaring ga je vragen stellen.begintmeta schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:42:
Grave schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:38:
... Ik beschouw alle geloven als een verklaring voor iets wat wij mensen niet begrijpen en daarom verschuilen wij maar achter een geloof. Dit bedoel ik algemeen. ...
grave, hoe zit het dan met hetgeen we geloven te begrijpen?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 17:58 ]
Verwijderd
W.L.C postuleert dat als God niet bestaat er ook geen objectieve normen en waarden zijn. Objectief is het tegenovergestelde van subjectief. Subjectieve moraliteit houdt in dat je als mens of als samenleving bepaalt wat goed of fout is.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:36:
Waarschijnlijk is dit al een miljoen duizend keer voorbij gekomen.
In bovenstaande post ben ik het met van alles niet eens.
Bv: 1. If God does not exist, objective moral values and duties do not exist.
Nou ik snap hem niet hoor maar misschien denk ik te simpel.
begintmeta schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:37:
Boernoes, er is over alle stellingen al wel het een en ander gepost in dit topic en in dit subforum. Misschien is het handig als iedereen die zich geroepen voelt er wat over te posten die geschiedenis even doorneemt.
Ik heb gezocht in het forum W&L naar het trefwoord “Craig” vanaf het jaar 2010. In de eerste berichten kwam ik de volgende reacties tegen:gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 15:37:
Persoonlijk vind ik Craig een charlatan en zijn argumentatie zwak, en totaal niet relevant buiten een filosofisch cirkeltje met hekwerk erom heen. Ik stel voor dat je het topic doorzoekt naar Craig en dat we die discussie vooral niet nog eens over moeten gaan doen. Er is al zat andere onzin die wordt besproken...
Ik denk toch echt dat ze alles met elkaar te maken hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de vijf zuilen van de Islam: geloofsbelijdenis, rituele gebeden, vasten, geven van aalmoezen en de pelgrimstocht naar Mekka. Stuk voor stuk onzinnig als Allah niet bestaat. En dit is de basis van hun religie.Spruit 11 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 17:16:
Overigens heeft het al of niet bestaan van God niks te maken met de zin of onzin van religie. Die 2 zaken (zin/onzin van religie vs. bestaan van God) staan los van elkaar. Religie zit immers vol met onzin, maar dat God bestaat lijkt me wel.
1. The Cosmological Argument from Contingency
1. Everything that exists has an explanation of its existence, either in the necessity of its
2. If the universe has an explanation of its existence, that explanation is God.
3. The universe exists.
Het houdt in dat iets noodzakelijk bestaat gezien z’n natuur. Je zou bijvoorbeeld kunnen postuleren dat het universum altijd bestaan heeft. Het universum zou dan noodzakelijkerwijs bestaan. De verklaring voor z’n bestaan ligt dan in de natuur van het universum opgesloten.1 snap ik niet helemaal. In the necessity of its own nature, dat begrijp ik niet.
Observeren we niet dagelijks dat alles wat bestaat ook een verklaring heeft voor z’n bestaan?1 lijkt me ook een a priori-standpunt dat niet uit observatie en experimenteren
volgt.
Dat hoeft niet zo te zijn, maar het is een premisse die gebruikt wordt in dit argument. De premisse zelf is gebaseerd op het ontstaan van het universum. De laatste wetenschappelijke modellen gaan ervan uit dat het universum een beginpunt heeft en dus niet altijd bestaan heeft. Nu zijn er meerdere theorieën in de omloop die het ontstaan van het universum proberen te verklaren, maar die kampen ook weer met problemen.2 is een vreemde uitspraak. Waarom zou de reden van het bestaan van het universum God moeten zijn?
We weten dat het universum bestaat en we weten dat alles wat bestaat een verklaring heeft. Daarnaast postuleren we dat de beste verklaring voor het bestaan van het universum God is. En dus concluderen we dat God bestaat. Ik zie geen cirkel redenering.Punten 1-5 lijken me een cirkelredenering: eerst wordt er gezegd dat de reden van het bestaan van het universum God moet zijn, en vervolgens wordt geconcludeerd dat de reden van het bestaan van het universum God is.
2. The Kalam Cosmological Argument
In premisse 1 wordt alleen gesteld dat alles wat een begin heeft een oorzaak heeft. Meer niet. Premisse 2 geeft aan dat het universum een begin heeft met als basis een filosofisch argument en wetenschappelijk onderzoek.Het is nog niet duidelijk of het universum een oorzaak heeft gehad. Echter wordt dit in 1 wel gezegd. Ook is niet duidelijk of het universum echt een begin heeft gehad, dit wordt wel in 2 beweerd. Wat hier het nut ervan is om te stellen dat het universum een oorzaak heeft gehad ontgaat me.
3. The Moral Argument Based upon Moral Values and Duties
Als er een wezen of entiteit bestaat die als bron fungeert voor een objectief moraal, dan is dit wezen bij definitie God gezien z’n eigenschappen.1. Als God wel bestaat impliceert dat niet dat er een objectieve moraal is. Eveneens impliceert het niet-bestaan van God niet dat er geen objectieve moraal is.
Hier een quote van Craig met onderbouwing voor deze premisse:2. Deze uitspraak zie ik niet onderbouwd. Over welke objectieve moraal en morele plichten gaat het hier? Ik mag hopen dat Craig niet stiekem doelt op het arbeidsethos
De conclusie “Therefore, God exists” volgt logisch uit de premissen 1 & 2 en is dus geen cirkel redenering. Verder zie ik niet in hoe je via intelligentie tot een objectief moraal kunt komen zonder een objectieve standaard waar je je redenatie op baseert.]3. klopt dus niet: zelfs als er een objectieve moraal zou bestaan, dan hoeft die objectieve moraal niet God als oorsprong te hebben. Het kan ook zijn dat een objectieve moraal volgt uit het bestaan van intelligentie. Dit lijkt me dus een cirkelredenering.
4. The Teleological Argument from Fine-tuning
1. The fine-tuning of the universe is due to either physical necessity, chance, or design.
Als je geen moeite hebt met een oneindigheid aan universums als een verklaring voor het ontstaan van dit universum, dan ben je daar vrij in. Het is in ieder geval niet erg plausibel. En gezien Occam’s razor en geen bewijs voor het bestaan van al die universum ook niet erg wetenschappelijk.2 is incorrect: het kan zo zijn dat er een heleboel universums zijn en dat er slechts in enkele ervan leven is waardoor het lijkt alsof het universum gefijntuned is. Er is daarom geen reden om uit te sluiten dat het niet komt door een logisch natuurkundig gevolg of kans. Daarom is conclusie 3 incorrect.
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2011 19:44 ]
Als je tijd gelimiteerd is is het IMHO sowieso niet zo heel zinvol je met Craig (of godsbewijzen) bezig te houden. Echter zul je als je wil weten wat hier gepost is en je hier iets aanvullends zou willen posten toch wel even moeten doorbijten. Je kan als je in dergelijke zaken geïnteresseerd bent ook altijd naar de bieb gaan en kijken of bijvoorbeeld Logic and Theism van JH Sobel of The Miracle of Theism: Arguments for and Against the Existence of God van JL Mackie in de collectie zitten.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:35:
... Ik heb gezocht in het forum W&L naar het trefwoord “Craig” vanaf het jaar 2010. ...
Er werd dus vooral op de persoon gespeeld. Omdat mijn tijd gelimiteerd is, en ik weinig tot geen interesse heb in de persoon Craig, ben ik gestopt met lezen. Hoop dat jullie daar begrip voor kunnen opbrengen.
Meerdere drogredens in 1 zin. Aanname van een noodzakelijke entiteit, het niet onderbouwen van het eigen standpunt en zeggen dat de ander maar met wat beters moet komen, en claimen dat er objectieve normen en waarden zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:35:
Mocht je het niet eens zijn met deze premisse, dan is het aan jou om een meer plausibele entiteit – in plaats van God - te formuleren die als bron kan fungeren voor objectieve normen en waarden.
Nee. Als je iets inbrengt en dan niet moeite wilt doen, en ook nog eens een heel selectieve bril opzet, dan moet je niet om begrip vragenEr werd dus vooral op de persoon gespeeld. Omdat mijn tijd gelimiteerd is, en ik weinig tot geen interesse heb in de persoon Craig, ben ik gestopt met lezen. Hoop dat jullie daar begrip voor kunnen opbrengen.
De pastafarian religie werkt ook alleen met het FSM. Zegt niets over logica of bestaansrecht.Ik denk toch echt dat ze alles met elkaar te maken hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de vijf zuilen van de Islam: geloofsbelijdenis, rituele gebeden, vasten, geven van aalmoezen en de pelgrimstocht naar Mekka. Stuk voor stuk onzinnig als Allah niet bestaat. En dit is de basis van hun religie.
Je kunt alleen een cirkel zien als je in staat bent je buiten de cirkel te begeven. Prepostulatie van een god en daarmee een bias voorkomt dit al. Het probleem ligt dan bij jezelf.We weten dat het universum bestaat en we weten dat alles wat bestaat een verklaring heeft. Daarnaast postuleren we dat de beste verklaring voor het bestaan van het universum God is. En dus concluderen we dat God bestaat. Ik zie geen cirkel redenering.
De premissen zijn nodig om de conclusie te steunen en de premissen waar te maken. Cirkel. Opnieuw: je moet in staat zijn buiten de cirkel te stappen en dat kan alleen als je het aantonen van het bestaan van dat opperwezen niet een doel maakt vanuit persoonlijke voorkeur.De conclusie “Therefore, God exists” volgt logisch uit de premissen 1 & 2 en is dus geen cirkel redenering.
Je moet eerst een objectieve moraal aantonen...Verder zie ik niet in hoe je via intelligentie tot een objectief moraal kunt komen zonder een objectieve standaard waar je je redenatie op baseert.
Nope, eerst mag jij of Craig een plausibele verklaring/noodzaak voor God neerleggen. Anders stel ik dat de kikker in mijn vijver de bron van objectieve normen en waarden is en dan zou jij een plausibele entiteit moeten brengen.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:35:
[...]
Mocht je het niet eens zijn met deze premisse, dan is het aan jou om een meer plausibele entiteit – in plaats van God - te formuleren die als bron kan fungeren voor objectieve normen en waarden.
Je gebruikt een premisse die tegelijk je conclusie is. Wat snap je niet aan de term cirkelredenering?[...]
We weten dat het universum bestaat en we weten dat alles wat bestaat een verklaring heeft. Daarnaast postuleren we dat de beste verklaring voor het bestaan van het universum God is. En dus concluderen we dat God bestaat. Ik zie geen cirkel redenering.
Verwijderd
Waar wordt in de premisses aangenomen dat God bestaat??Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:44:
Nogmaals: we hebben geen interesse meer in die cirkelredeneringen van Craig.
Juist omdat mijn tijd gelimiteerd is is het zinvol om me bezig te houden met godsbewijzen... In ieder geval bedankt voor de twee titels. Zal eens kijken of ik ze kan reserveren in de plaatselijke bibliotheek.begintmeta schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:50:
Als je tijd gelimiteerd is is het IMHO sowieso niet zo heel zinvol je met Craig (of godsbewijzen) bezig te houden. Echter zul je als je wil weten wat hier gepost is en je hier iets aanvullends zou willen posten toch wel even moeten doorbijten. Je kan als je in dergelijke zaken geïnteresseerd bent ook altijd naar de bieb gaan en kijken of bijvoorbeeld Logic and Theism van JH Sobel of The Miracle of Theism: Arguments for and Against the Existence of God van JL Mackie in de collectie zitten.
Aantal punten:gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:34:
Meerdere drogredens in 1 zin. Aanname van een noodzakelijke entiteit, het niet onderbouwen van het eigen standpunt en zeggen dat de ander maar met wat beters moet komen, en claimen dat er objectieve normen en waarden zijn.
Oftewel: reboot, start again.
Wat is het probleem met Prepostulatie? Prepostulatie van een bolvormige aarde 2000 jaar geleden - zonder bewijs daarvoor - zegt niets over de waarheid van het gepostuleerde.Je kunt alleen een cirkel zien als je in staat bent je buiten de cirkel te begeven. Prepostulatie van een god en daarmee een bias voorkomt dit al. Het probleem ligt dan bij jezelf.
De premissen zijn nodig om de conclusie te steunen en de premissen waar te maken. Cirkel. Opnieuw: je moet in staat zijn buiten de cirkel te stappen en dat kan alleen als je het aantonen van het bestaan van dat opperwezen niet een doel maakt vanuit persoonlijke voorkeur.
Is een islamitische regime gebaseerd op de sharia moreel beter dan een westerse samenleving, zoals hier in Nederland? Op basis van je eigen subjectieve moraal zou je bevestigend kunnen antwoorden, maar een moslim die het tegenovergestelde beweert heeft – als er geen objectieve moraal is - ook gelijk. Dat zo'n stelling nietszeggend is is niet plausibel.Je moet eerst een objectieve moraal aantonen...
Dat wil ik best doen. In plaats van jou kikker postuleer ik een transcendent wezen alwetend, almachtig, alomtegenwoordigig, rechtvaardig en liefdevol, boven ruimte en tijd oftewel God.Gomez12 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 20:42:
Nope, eerst mag jij of Craig een plausibele verklaring/noodzaak voor God neerleggen. Anders stel ik dat de kikker in mijn vijver de bron van objectieve normen en waarden is en dan zou jij een plausibele entiteit moeten brengen.
Een kikker is niet een aannemelijk verklaring voor het bestaan van het universum. En dus vervalt premisse 2 en dus ook de conclusie. Zie hieronder:Je gebruikt een premisse die tegelijk je conclusie is. Wat snap je niet aan de term cirkelredenering?
Gebruik als premisse weer de kikker in mijn vijver en dan is de conclusie dat die kikker moet bestaan. En in dit geval heb je zelfs nog als voordeel dat die kikker nog objectief te observeren valt ook.
Craig definieert God als het grootst denkbare wezen. Dat kan bijvoorbeeld een transcendent wezen alwetend, almachtig, alomtegenwoordigig, rechtvaardig en liefdevol, boven ruimte en tijd zijn.Maar mijn grootste probleem met mensen als Craig is dat zij via filosofie ergens naar toe redeneren zonder te definieren wat het is. Zelfs als ik met Craig zijn redeneringen mee zou gaan dan zegt het nog steeds niets over zijn God, hij redeneert enkel naar een godheid toe, daar kan je nog steeds Zeus inplaatsen of een regengod of weet ik veel wat voor God.
Het is zo filosofisch en zo ongedefinieerd dat het vervalt tot enkel maar woorden, het is geen onderbouwing voor zijn geloof. Het is zelfs nog niet eens een onderbouwing voor een geloof. Het is enkel maar woordenb*llshit over een God...
Dan kun je inderdaad veel tijd besparen, door ook niet hier dergelijke onzin te posten. Godsbewijzen a la Craig zijn cirkelredeneringen. Als tijd circulair is kun je het misschien besparen.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:31:
Juist omdat mijn tijd gelimiteerd is is het zinvol om me bezig te houden met godsbewijzen...
En ik postuleer dat het onzin is. Daar we het beiden onze mening onderbouwen strepen we het weg, alleen onderbouw jij mijn mening. Hmmm...1.Er is een verschil tussen een “Aanname van een noodzakelijke entiteit” en “necessity of its
own nature “. Dat iets een verklaring heeft wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk bestaat.
2.Ik onderbouw het standpunt “God bestaat” met 4 argumenten....
3.En verder claim ik niet dat er objectieve normen en waarden zijn. Ik postuleer het...
Prepostulatie en dan alles bouwen op die prepostulatie mag, maar ontslaat je niet van de plicht om daarna met onderbouwing te komen. En dat ontbreekt in zijn geheel, je hebt alleen de tunnelvisieredeneringen van Craig die je kopieert.Wat is het probleem met Prepostulatie? Prepostulatie van een bolvormige aarde 2000 jaar geleden - zonder bewijs daarvoor - zegt niets over de waarheid van het gepostuleerde.
Bewijs nu maar dat die objectieve moraal is, ipv te cirkelen. Ontkenning van andere opties bewijst niet je eigen postulaat.Is een islamitische regime gebaseerd op de sharia moreel beter dan een westerse samenleving, zoals hier in Nederland? Op basis van je eigen subjectieve moraal zou je bevestigend kunnen antwoorden, maar een moslim die het tegenovergestelde beweert heeft – als er geen objectieve moraal is - ook gelijk. Dat zo'n stelling nietszeggend is is niet plausibel.
Craig definieert God als zijn opperwezen, wat hij graag wil zien. Intellectueel niet meer dan een aap die een banaan postuleert als het centrum van zijn bestaan.Craig definieert God als het grootst denkbare wezen. Dat kan bijvoorbeeld een transcendent wezen alwetend, almachtig, alomtegenwoordigig, rechtvaardig en liefdevol, boven ruimte en tijd zijn.
Verwijderd
Hierboven geef ik vier argumenten voor het bestaan van God die niet gebaseerd zijn op het wezen van God. Ik maak nergens een argument voor het bestaan van God op basis van zijn – door mij gepostuleerde – eigenschappen.gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:52: Prepostulatie en dan alles bouwen op die prepostulatie mag, maar ontslaat je niet van de plicht om daarna met onderbouwing te komen. En dat ontbreekt in zijn geheel, je hebt alleen de tunnelvisieredeneringen van Craig die je kopieert.
Wel als dat de enige alternatieve optie is.Bewijs nu maar dat die objectieve moraal is, ipv te cirkelen. Ontkenning van andere opties bewijst niet je eigen postulaat.
Verwijderd
Vooruit, ik speel het spelletje mee.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:31:
Waar wordt in de premisses aangenomen dat God bestaat??
Daar. Niet direct maar indirect door andere aannames.3. The Moral Argument Based upon Moral Values and Duties
Nee, de condities waarin je naar een opperwezen toe redeneert.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:44:
Hierboven geef ik vier argumenten voor het bestaan van God die niet gebaseerd zijn op het wezen van God. Ik maak nergens een argument voor het bestaan van God op basis van zijn – door mij gepostuleerde – eigenschappen.
Gebrek aan fantasie is geen vervanging voor argumentatie. Je keurt andere mogelijkheden af omdat ze niet bevallen, niet omdat ze weerlegd zijn.Wel als dat de enige alternatieve optie is.
Verwijderd
Of:Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:02:
1. God heeft het universum en alles daarin geschapen.
2. De mens is door God geschapen naar zijn evenbeeld.
3. Mensen zijn inherent slecht.
4. God is slecht.
Verwijderd
Punt 1: Objectief betekent dat normen en waarden valide en bindend zijn los van de mening van mensen. Ik zie buiten God geen plausibele bron daarvoor. Sam Harris in het laatste debat met Craig baseert bijvoorbeeld objectieve normen en waarden op het welzijn van mensen. Dit heeft echter een aantal grote problemen, zoals in het debat duidelijk naar voren komt. Mocht je interesse hebben, dan wil ik daar wel dieper op ingaan in een latere post.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:44:
Daar. Niet direct maar indirect door andere aannames.
1. Er wordt de aanname gedaan dat objectieve morele normen en waarden alleen kunnen bestaan als er een god bestaat. Een verschrikkelijk domme aanname die nergens op is gebaseerd.
2. Er wordt geclaimd dat er objectieve morele normen en waarden bestaan.
3. Op basis van een aanname en een niet-onderbouwde claim wordt geconcludeerd dat er een god bestaat.
Craig is blind. En als jij zijn beredeneringen goed vind, dan ben jij dat ook.
Ik zie geen mogelijke opties tussen objectief of subjectief. Subjectief heb ik al behandeld. Mochten er nog andere opties zijn, dan zie ik die graag.gambieter schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 23:50:
Gebrek aan fantasie is geen vervanging voor argumentatie. Je keurt andere mogelijkheden af omdat ze niet bevallen, niet omdat ze weerlegd zijn.
Wat is je punt. Bovenstaande argumentatie is logisch coherent en heeft geen valkuilen. Aanname 3 is weliswaar onwaar, waardoor de conclusie onwaar is, maar de constructie van je argument is valide.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:02:
Ik ken er zo ook wel een paar.
4. God is slecht.
Als zo'n beredenering je niet bevalt is het zeker wel ineens duidelijk waar de aannames zitten en waar de valkuilen zijn ingebouwd in de argumentatie?
Je conclusie volgt niet uit de premissen. Dat een universum kan bestaan zonder God wil niet zeggen dat als zo'n universum ook daadwerkelijk bestaat God niet bestaat. Om dit duidelijk te maken heb ik je argument als volgt hergeformuleert:gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:12:
Of:
1. Een universum kan bestaan zonder God
2. Het universum bestaat
3.God bestaat niet.
Bovenstaand argument is logisch coherent. Met je aannamens ben ik het oneens, maar een discussie daarover hoort in dit topic niet thuis.Of eentje die wel klopt:
1. Wetenschap en religie zijn mutually exclusive
2. ID is religie
3.ID is geen wetenschap
En daar ben je compleet subjectief: jouw god, jouw definitie, jouw onvermogen om verder te kijken. Iets graag willen kan echter objectief en helder en onbevooroordeeld nadenken niet vervangen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:53:
Punt 1: Objectief betekent dat normen en waarden valide en bindend zijn los van de mening van mensen. Ik zie buiten God geen plausibele bron daarvoor.
Maar het daarna wel als een waarheid gebruiken en claimen. Geen verschil in de aanpak.Punt 2: Niet geclaimd, maar gepostuleerd. Er is een verschil.
Het herhalen maakt de tekst niet bruikbaarder.Is een islamitische regime gebaseerd op de sharia moreel beter dan een westerse samenleving, zoals hier in Nederland? Op basis van je eigen subjectieve moraal zou je bevestigend kunnen antwoorden, maar een moslim die het tegenovergestelde beweert heeft – als er geen objectieve moraal is - ook gelijk. Dat zo'n stelling nietszeggend is is niet plausibel.
Typische ID-drogreden. Niet zelf iets bewijzen, oversimplificeren, en dan zeggen dat het afkeuren van andere mogelijkheden alleen de eigen gewenste redenering overblijft. Maar zo werkt het niet: je moet bewijs voor je eigen redenering geven, niet een onvermogen om andere mogelijkheden te zien.Ik zie geen mogelijke opties tussen objectief of subjectief. Subjectief heb ik al behandeld. Mochten er nog andere opties zijn, dan zie ik die graag.
Aanname 3 is net zo sterk als de hele argumentatie van Craig en jezelf. Ik ben het wel eens met je conclusie over aanname 3, en de daarmee samenhangende waardering van Craig's en jouw argumenten en aannames.Wat is je punt. Bovenstaande argumentatie is logisch coherent en heeft geen valkuilen. Aanname 3 is weliswaar onwaar, waardoor de conclusie onwaar is, maar de constructie van je argument is valide.
Vanzelfsprekend? Ook deze is net zo sterk als je eigen aannames.Dit is vanzelfsprekend onjuist.
Daarmee veroordeel je ook je eigen argumentatie. We zijn het wel eens over de kwaliteit van de argumentatie, maar daar waar ik geen moeite doe (omdat ik alleen een spiegel voorhou), is het aan jou kant het enige waar mee je komtBovenstaand argument is logisch coherent. Met je aannamens ben ik het oneens, maar een discussie daarover hoort in dit topic niet thuis.
Even een vraagje, los van het al-dan-niet bestaan van objectieve waarden of plichten, met als bron mogelijkheden die jij niet ziet of goden die al-dan-niet bestaan:Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:53:
... Objectief betekent dat normen en waarden valide en bindend zijn los van de mening van mensen. Ik zie buiten God geen plausibele bron daarvoor. ...
Mee oneens: zelfs als Allah bestaat kun je je afvragen wat de zin is van zaken zoals vasten, pelgrimstocht, etcetera. Daarnaast bestaat God volgens mij wel maar Allah (de god van de moslims) niet.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 19:35:
Ik denk toch echt dat ze alles met elkaar te maken hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de vijf zuilen van de Islam: geloofsbelijdenis, rituele gebeden, vasten, geven van aalmoezen en de pelgrimstocht naar Mekka. Stuk voor stuk onzinnig als Allah niet bestaat. En dit is de basis van hun religie.
Maar dat we dat dagelijks waarnemen is geen reden om te veronderstellen dat het altijd geldig is.Observeren we niet dagelijks dat alles wat bestaat ook een verklaring heeft voor z’n bestaan?
Misschien geen cirkelredenering, maar volgens mij wel een foute redenering:We weten dat het universum bestaat en we weten dat alles wat bestaat een verklaring heeft. Daarnaast postuleren we dat de beste verklaring voor het bestaan van het universum God is. En dus concluderen we dat God bestaat. Ik zie geen cirkel redenering.
Het universum hoeft niet noodzakelijkerwijs een begin te hebben, zo is er ook een theorie dat de tijd een cirkel is waardoor het universum zichzelf creëert of zo iets.In premisse 1 wordt alleen gesteld dat alles wat een begin heeft een oorzaak heeft. Meer niet. Premisse 2 geeft aan dat het universum een begin heeft met als basis een filosofisch argument en wetenschappelijk onderzoek.
Ik weet niet of alles perse een oorzaak moet hebben. Daarnaast heb je ook de theorie dat het universum continu in en uitzet. Wel is het zo dat volgens de oerknaltheorie het universum iets van 13-15 miljard jaar geleden is ontstaan inderdaad.Het filosofische argument probeert aan te tonen dat een oneindige regressie van oorzaken niet kan bestaan. En het wetenschappelijke bewijs voor premisse 2 is gebaseerd op de expansie van het universum. Volgens het “Big Bang” model is het universum(ruimte, tijd, materie en energie) ongeveer 13 miljard jaar geleden ontstaan.
Dat kan zijn, maar dan moet je aantonen dat er een wezen/entiteit bestaat die de bron is voor een objectieve moraal.Als er een wezen of entiteit bestaat die als bron fungeert voor een objectief moraal, dan is dit wezen bij definitie God gezien z’n eigenschappen.
Dat is niet het geval want er is niet aangetoond dat er een wezen is die fungeert als bron voor een objectieve moraal. Daarnaast kan een objectieve moraal bestaan als gevolg van intelligentie: een intelligent wezen begrijpt hoe de wereld in elkaar zit en op basis daarvan kunnen intelligente wezens los van elkaar tot dezelfde moraal komen. In dat geval zou er dus een objectieve moraal kunnen zijn zonder dat God bestaat.De conclusie “Therefore, God exists” volgt logisch uit de premissen 1 & 2 en is dus geen cirkel redenering.
Ik ben het er mee eens dat het bestaan van meerdere universums niet erg plausibel is. Toch is dat voor zover ik weet wel het gevolg van de huidige oerknaltheorie. De oerknaltheorie gaat voor zover ik weet (ik ben een leek op dit gebied) uit van het zogenaamde inflatiemodel. Hierbij zou er iets gebeurd zijn in tijd waardoor de oerknal zou zijn ontstaan. Een van de dingen die dit inflatiemodel voorspelt is het bestaan van parallelle universums. Daarom denk ik dat het wel wetenschappelijk is om te spreken over meerdere universums, ook al is het niet erg plausibel.Als je geen moeite hebt met een oneindigheid aan universums als een verklaring voor het ontstaan van dit universum, dan ben je daar vrij in. Het is in ieder geval niet erg plausibel. En gezien Occam’s razor en geen bewijs voor het bestaan van al die universum ook niet erg wetenschappelijk.
[ Voor 0% gewijzigd door Salvatron op 09-04-2011 01:29 . Reden: geen cirkel maar wel fout ]
Er is misschien geen cirkelredenering in de redenatie van Craig, maar Craig postuleert dat de reden van het bestaan van het universum God is, en concludeert vervolgens dat de reden van het bestaan God is. Geen cirkelredenering, wel een niet-onderbouwd postulaat (namelijk: de reden van het bestaan van het universum is God).1. The Cosmological Argument from Contingency
3. The universe exists.
Verwijderd
Sommige mensen lijken idealistische wereldverbeteraars, maar zijn eigenlijk onwetendheid aan het tonen. Ik kan me voorstellen waarom de Islam niet gewenst is.Sharia4Holland heeft op internet twee video's gezet waarin bedreigingen worden geuit tegen Geert Wilders.
Verwijderd
Grootste probleem per religie iedereen heeft zijn eigen monopolie op de waarheid. Als mensen in dit geval Geert Wilders zijn mening geeft in dit geval over die van Islam. Zijn er altijd mensen die tot daden overgaan. In dit geval is het nog een bedreiging helaas dat je tegenwoordig je mening niet kan verkondigen. Of je het wel of niet eens bent, Iedereen mag een mening hebben staat niet voor niets in onze grondwet.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:07:
Kennen jullie Sharia4Holland?
[...]
Sommige mensen lijken idealistische wereldverbeteraars, maar zijn eigenlijk onwetendheid aan het tonen. Ik kan me voorstellen waarom de Islam niet gewenst is.
Ik ga ook zeker niet de genoemde persoonlijke (en maatschappelijke) aanvallen herhalen, maar het doet pijn hoeveel haat men hebben kan.
Ken je de IRA?
Maar dan is dus iedere religie niet gewenst. Er zijn inderdaad hele enge moslims, en zo zijn er minstens even enge christenen. Als die lui geen religie gebruiken als aanleiding voor hun onverdraagzaamheid, dan vinden ze wel iets anders. Neem Carlo Picornie en zijn maten, die gebruikten voetbal om even haatdragend en gewelddadig te zijn.Sommige mensen lijken idealistische wereldverbeteraars, maar zijn eigenlijk onwetendheid aan het tonen. Ik kan me voorstellen waarom de Islam niet gewenst is.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Wat is er plausibel aan jouw God? Nu zeg je enkel maar dat je elk ander woord ervoor kan invullen en dat het dan logischerwijs klopt. Ik vraag om een plausibelere verklaring en om het plausibeler te maken vraag ik een onderbouwing.Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 22:31:
[...]
Dat wil ik best doen. In plaats van jou kikker postuleer ik een transcendent wezen alwetend, almachtig, alomtegenwoordigig, rechtvaardig en liefdevol, boven ruimte en tijd oftewel God.
Waarom is mijn kikker geen aannemelijke verklaring? Of waarom is God wel een aannemelijke verklaring?[...]
Een kikker is niet een aannemelijk verklaring voor het bestaan van het universum. En dus vervalt premisse 2 en dus ook de conclusie. Zie hieronder:
Maar die God kan bijv ook mijn kikker zijn (zeg maar waarom niet), of een zeus of een regengod. Niets zegt[...]
Craig definieert God als het grootst denkbare wezen. Dat kan bijvoorbeeld een transcendent wezen alwetend, almachtig, alomtegenwoordigig, rechtvaardig en liefdevol, boven ruimte en tijd zijn.
Zie je niet wat je doet? Bij Craig definieer je het als postulaat en dan mag het en moet iemand anders er maar gaten inschieten. Hier definieer je het als onwaar en voila je bent er klaar mee.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:53:
[...]
Wat is je punt. Bovenstaande argumentatie is logisch coherent en heeft geen valkuilen. Aanname 3 is weliswaar onwaar, waardoor de conclusie onwaar is, maar de constructie van je argument is valide.
Kan je mij de onjuistheid hierin dan eens aangeven?[...]
1.Het universum kan bestaan zonder de mens
2.Het universum bestaat
3.De mens bestaat niet.
Dit is vanzelfsprekend onjuist.
En ziedaar de futiliteit van de uitspraken van Craig.[...]
Bovenstaand argument is logisch coherent. Met je aannamens ben ik het oneens, maar een discussie daarover hoort in dit topic niet thuis.
Verwijderd
Terecht is dat je noemt, dat niet alleen deze 'Islamitische groep' zich inzet voor verandering van het politiek landschap.Spheroid schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:31:
[...]
Ken je de IRA?
[...]
Maar dan is dus iedere religie niet gewenst. Er zijn inderdaad hele enge moslims, en zo zijn er minstens even enge christenen. Als die lui geen religie gebruiken als aanleiding voor hun onverdraagzaamheid, dan vinden ze wel iets anders. Neem Carlo Picornie en zijn maten, die gebruikten voetbal om even haatdragend en gewelddadig te zijn.
offtopic:
In feite gewelddadiger, want Sharia4Holland heeft bij mijn weten nog niemand vermoord.
Kortom, volgens mij is er een kip of ei redenering: Wilders et al. stellen dat het de Islam is die die lui raar maakt. Ik vermoed dat de Islam niet de oorzaak is, maar meer het gevolg. Door een samenspel van een groot aantal factoren, zoals sociaal economische achtergrond, genetische aanleg, roken door moeder tijdens de zwangerschap, ga zo maar door, zijn bepaalde mensen meer geneigd er radicale ideeen op na te gaan houden dan anderen.
Zoals boven genoemd, ik zal nooit een gelovige (willen) kwetsen (ondanks dat het onbewust kan gebeuren ofcourse). Maar laat ze niet doen of hun drogredeneringen (gebaseerd op autoriteit van een boek of geestelijke,) de maatschappij vooruit zou helpen, want dat is subjectief en niet te onderbouwen.Door dan a la Wilders in te hakken op het enige houvast van die lui, zonder enige consideratie van hun gevoelens werkt averechts. Je zou beter kunnen proberen van de oorzakelijke omstandigheden diegenen die je kunt beinvloeden te beinvloeden. Ergo: investeren in goed onderwijs (vooral ook voor de meisjes), proberen de socio-economische omstandigheden te verbeteren, etc.
En hierbij postuleer ik dat objectieve normen en waarden niet bestaan. Hieruit volgt dus ook dat god niet bestaat.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:53:
[...]
Punt 2: Niet geclaimd, maar gepostuleerd. Er is een verschil.
Het is net zo'n veelzeggende stelling (volgens mij is het meer een vraag, maar dat terzijde...) als te stellen dat groen een mooiere kleur is dan rood.Is een islamitische regime gebaseerd op de sharia moreel beter dan een westerse samenleving, zoals hier in Nederland? Op basis van je eigen subjectieve moraal zou je bevestigend kunnen antwoorden, maar een moslim die het tegenovergestelde beweert heeft – als er geen objectieve moraal is - ook gelijk. Dat zo'n stelling nietszeggend is is niet plausibel.
Verwijderd
Dat doe ik op basis van:begintmeta schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:10:Even een vraagje, los van het al-dan-niet bestaan van objectieve waarden of plichten, met als bron mogelijkheden die jij niet ziet of goden die al-dan-niet bestaan:
waarom zie je in god wel een plausibele bron daarvoor?
Ja je kunt je natuurlijk op meerdere niveaus afvragen wat de zin is van religie. Misschien is het voordelig evolutionair gezien. Of misschien geeft het een gevoel van saamhorigheid, wat een doel op zich kan zijn.Spruit 11 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:14:Mee oneens: zelfs als Allah bestaat kun je je afvragen wat de zin is van zaken zoals vasten, pelgrimstocht, etcetera. Daarnaast bestaat God volgens mij wel maar Allah (de god van de moslims) niet.
Waarom is dat geen goede basis? Er zijn mij geen waarnemingen bekend van het tegenovergestelde . Dus dat er bestaande objecten zijn die geen verklaring voor hun bestaan hebben.Maar dat we dat dagelijks waarnemen is geen reden om te veronderstellen dat het altijd geldig is.
Nee er wordt gezegd in premisse 2 dat als het universum een reden voor zijn bestaan heeft dat die reden God is. Op basis van deze aanname kun je niet de conclusie trekken dat God bestaat. Daarvoor heb je ook de premissen 1, 3 en 4 nodig. De redenering is dus solide.Misschien geen cirkelredenering, maar volgens mij wel een foute redenering:
The Cosmological Argument from Contingency
Eerst wordt er gezegd dat als het universum een reden heeft voor zijn bestaan, dat die reden God is. Vervolgens wordt er beargumenteerd dat het universum een reden heeft voor zijn bestaan. En dus is die reden God. => foute redenering.
Naast de big bang model heb je nog de zogenaamde “Cyclic model”. Dat is volgens mij waar je op doelt. Dit model heeft echter een aantal problemen. Zie quotes hieronder:Het universum hoeft niet noodzakelijkerwijs een begin te hebben, zo is er ook een theorie dat de tijd een cirkel is waardoor het universum zichzelf creëert of zo iets.
Ik weet niet of alles perse een oorzaak moet hebben. Daarnaast heb je ook de theorie dat het universum continu in en uitzet. Wel is het zo dat volgens de oerknaltheorie het universum iets van 13-15 miljard jaar geleden is ontstaan inderdaad.
Dat is nou net wat ik wil aantonen op basis van de gegeven argumenten.Dat kan zijn, maar dan moet je aantonen dat er een wezen/entiteit bestaat die de bron is voor een objectieve moraal.
Op basis waarvan maak je dan onderscheid tussen goed en fout? Je geeft hierboven een verklaring voor het bestaan van universele morele waarden, maar niet voor objectieve. Je zult moeten beargumenteren waarom een intelligent persoon een betere begrip heeft van objectieve morele waarden, dan een niet intelligent persoon. Gezien bepaalde historische gebeurtenissen lijkt me dit geen gemakkelijke opgave.Dat is niet het geval want er is niet aangetoond dat er een wezen is die fungeert als bron voor een objectieve moraal. Daarnaast kan een objectieve moraal bestaan als gevolg van intelligentie: een intelligent wezen begrijpt hoe de wereld in elkaar zit en op basis daarvan kunnen intelligente wezens los van elkaar tot dezelfde moraal komen. In dat geval zou er dus een objectieve moraal kunnen zijn zonder dat God bestaat.
Je doelt op de “multiverse hypothesis”. Het probleem hiermee is het volgende. Zie quote hieronder:Ik ben het er mee eens dat het bestaan van meerdere universums niet erg plausibel is. Toch is dat voor zover ik weet wel het gevolg van de huidige oerknaltheorie. De oerknaltheorie gaat voor zover ik weet (ik ben een leek op dit gebied) uit van het zogenaamde inflatiemodel. Hierbij zou er iets gebeurd zijn in tijd waardoor de oerknal zou zijn ontstaan. Een van de dingen die dit inflatiemodel voorspelt is het bestaan van parallelle universums. Daarom denk ik dat het wel wetenschappelijk is om te spreken over meerdere universums, ook al is het niet erg plausibel.
De volgens jou niet onderbouwde postulaat “2. If the universe has an explanation of its existence, that explanation is God.” wordt door Craig onderbouwd in verschillende debatten, boeken en artikelen. Zie bijvoorbeeld:Er is misschien geen cirkelredenering in de redenatie van Craig, maar Craig postuleert dat de reden van het bestaan van het universum God is, en concludeert vervolgens dat de reden van het bestaan God is. Geen cirkelredenering, wel een niet-onderbouwd postulaat (namelijk: de reden van het bestaan van het universum is God).
Zie mijn reactie op begintmeta. Iets naar boven scrollen.Gomez12 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:30:Waarom is mijn kikker geen aannemelijke verklaring? Of waarom is God wel een aannemelijke verklaring? Je onderbouwt niets.
Ik zie geen reden om een discussie te starten over een postulaat in een argument die fungeert als voorbeeld. Er is verder reden genoeg om de vier argumenten die ik gaf serieus te nemen. De vier argumenten worden o.a veel besproken in boeken, artikelen, weblogs en op forums en niet alleen door theisten.Zie je niet wat je doet? Bij Craig definieer je het als postulaat en dan mag het en moet iemand anders er maar gaten inschieten. Hier definieer je het als onwaar en voila je bent er klaar mee.
Ja dat heb ik al eerder aangegeven. De onjuistheid van het argument ligt hierin dat de conclusie niet volgt uit de premissen. Een conclusie kun je als waar aannemen als deze logisch volgt uit de gegeven premissen. Aangenomen dat de premissen waar zijn.Kan je mij de onjuistheid hierin dan eens aangeven?
Als dat namelijk de conclusie is dan zie ik helemaal niet waarom je met craig op de proppen bent gekomen.
Craig zijn conclusies zijn nog steeds ontestbaar dus zijn die niet te controleren. En als je enkel naar de beredenering gaat kijken dan is de bovenstaande ook waar.
Vandaar reden voor deze discussie, waarin de aannamens verder onderbouwd kunnen worden. Waarom zou Craig in debat gaan met zoveel personen als de aannamens zelf niet ter discussie stonden?En ziedaar de futiliteit van de uitspraken van Craig. Jij ziet in craig zijn uitspraken omdat je het eens bent met zijn aannames, de niet-gelovige is het niet eens me zijn aannames.
Mocht je het gepostuleerde kunnen onderbouwen, dan volgt alleen dat premisse 2 onjuist is en dus ook de daarop gebaseerde conclusie.PaveloW schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:00:
En hierbij postuleer ik dat objectieve normen en waarden niet bestaan. Hieruit volgt dus ook dat god niet bestaat.
Als er geen objectieve morele waarden zijn, dan was die vraag ook nietszeggend. Dat was nou juist mijn punt.Het is net zo'n veelzeggende stelling (volgens mij is het meer een vraag, maar dat terzijde...) als te stellen dat groen een mooiere kleur is dan rood.
Ik heb zover ook nog geen enkele onderbouwing van het jouw stelling gezien. De door jouw gestelde vraag kan niet dienen als onderbouwing omdat dit een directe cirkelredenering is.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:20:
[...]
Mocht je het gepostuleerde kunnen onderbouwen, dan volgt alleen dat premisse 2 onjuist is en dus ook de daarop gebaseerde conclusie.
[...]
Als er geen objectieve morele waarden zijn, dan was die vraag ook nietszeggend. Dat was nou juist mijn punt.
Oftewel: aannames van wat je graag wilt, die je vanaf dat moment als feiten gebruikt. Geen enkele objectiviteit, geen enkele testbaarheid, alleen cirkeltjes waar je je eigen aannames gebruikt om je eigen aannames te onderbouwen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:20:
Dat doe ik op basis van:
1.God's natuur.
2.God's wetten in de christelijke traditie.
3.God als rechter voor het opleggen van morele verantwoordelijkheid.
Lees het topic en zijn voorganger nou eens door. Het is allemaal allang besproken, en wat je nu doet is het opnieuw serveren van allang weggerotte kliekjes.Ja je kunt je natuurlijk op meerdere niveaus afvragen wat de zin is van religie. Misschien is het voordelig evolutionair gezien. Of misschien geeft het een gevoel van saamhorigheid, wat een doel op zich kan zijn.
Het hogere doel van een religie kan zo onzinnig zijn(dienen van God), en tegelijkertijd op andere niveaus zinvol.
Weer de ID-aanpak: niet zelf iets bewijzen of onderbouwen maar zeggen dat de andere onderbouwing ze niet bevalt, en dat dat hun beweringen steunt. Complete onzin.Waarom is dat geen goede basis? Er zijn mij geen waarnemingen bekend van het tegenovergestelde . Dus dat er bestaande objecten zijn die geen verklaring voor hun bestaan hebben.
Tot nu toe is het juist een argumenten-vacuum.Dat is nou net wat ik wil aantonen op basis van de gegeven argumenten.
Die website is zo subjectief als de neten en niet bruikbaar in een discussie, behalve bij inteelt waar gelovigen elkaars argumentatie willen steunen.
Waarom herhaalt een predikant zijn teksten elke week? Het toont juist aan dat Craig en volgelingen religieus zijn en proberen anderen te bekeren met kwantiteit ipv kwaliteit van de redeneringen.Ik zie geen reden om een discussie te starten over een postulaat in een argument die fungeert als voorbeeld. Er is verder reden genoeg om de vier argumenten die ik gaf serieus te nemen. De vier argumenten worden o.a veel besproken in boeken, artikelen, weblogs en op forums en niet alleen door theisten.
[...]
Ja dat heb ik al eerder aangegeven. De onjuistheid van het argument ligt hierin dat de conclusie niet volgt uit de premissen. Een conclusie kun je als waar aannemen als deze logisch volgt uit de gegeven premissen. Aangenomen dat de premissen waar zijn.
[...]
Vandaar reden voor deze discussie, waarin de aannamens verder onderbouwd kunnen worden. Waarom zou Craig in debat gaan met zoveel personen als de aannamens zelf niet ter discussie stonden?
Tussen 2 en 3 hoort iets dat je vergeten bent:Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:02:
Ik ken er zo ook wel een paar.
4. God is slecht.
Als zo'n beredenering je niet bevalt is het zeker wel ineens duidelijk waar de aannames zitten en waar de valkuilen zijn ingebouwd in de argumentatie?
Die klopt? Wat klopt hieraan? Het gaat al fout bij stelling 1gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 00:12:
Of eentje die wel klopt:
1. Wetenschap en religie zijn mutually exclusive
2. ID is religie
3. ID is geen wetenschap
Even tussendoor: ingeval sprake is van een dilemma (ofwel: 2 gepostuleerde mogelijkheden) - en dat is naar mijn idee zeker het geval hier - is het wel degelijk een valide redenatie om de mogelijkheid die de ander aanbrengt te discrediteren. Elk bewijs tegen het ene punt kan namelijk valide worden opgeval als bewijs voor het andere.gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 01:08:
Typische ID-drogreden. Niet zelf iets bewijzen, oversimplificeren, en dan zeggen dat het afkeuren van andere mogelijkheden alleen de eigen gewenste redenering overblijft. Maar zo werkt het niet: je moet bewijs voor je eigen redenering geven, niet een onvermogen om andere mogelijkheden te zien.
Er lopen er wel meer rond die denken een monopolie op de waarheid (en "de wetenschap", die dan ook geregeld als - zo goed als - equivalent voor "de waarheid" wordt gezien) te hebben, daarvoor hoeft men echt niet religieus te zijn...Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 10:20:
Grootste probleem per religie iedereen heeft zijn eigen monopolie op de waarheid.
Zijn die mensen per definitie door 'een religie' om het leven gekomen?Zou mijn uiteindelijk benieuwen in cijfers hoeveel mensen uiteindelijk door een religie om het leven zijn gekomen.
Waar god vandaan komt wil ik wel iets over postuleren:Religie als grote overeenkomst. Een god
Wetenschap houd het op de oerknal. Hou het zelf meer richting het laatste.
Bedoel als je dan verder denkt stel 1 van 2 is waar. Dan kan je weer de vraag stellen hoe is dit ontstaan.
Waar komt god vandaan en hoe is de oerknal ontstaan. Dit kan je volgens mij in het oneidige doortrekken.
"Volgens de Christelijke bijbel" mag je vervangen door "volgens de Rooms Katholieke leer".Gomez12 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 11:30:
Volgens de christelijke bijbel kan God als mens op aarde komen, oftewel waarom niet theoretisch ook als mijn kikker. Je maakt een onderscheid zonder dat je weet of er wel een onderscheid is...
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz
Verwijderd
Ik zie geen verband. Voor jou is alles misschien compleet logisch, maar dat is het voor een dwaas ook. Ik zie een paar niet goed onderbouwde aannames. Als je ze zou onderbouwen zou je op een cirkelredenering moeten terugvallen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:20:
Dat doe ik op basis van:
1.God's natuur. God's heilige en perfect goede natuur kan als standaard fungeren waartegen alle acties en keuzes worder afgemeten.
2.God's wetten in de christelijke traditie. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf als basis voor morele rechten.
In bepaalde situaties kan dat heel goed. Maar dan is het niet het geloven in een god dat voordeel biedt, maar het controle uitoefenen op soortgenoten.Ja je kunt je natuurlijk op meerdere niveaus afvragen wat de zin is van religie. Misschien is het voordelig evolutionair gezien.
Evolutie heeft geen doel.Of misschien geeft het een gevoel van saamhorigheid, wat een doel op zich kan zijn.
Aangenomen dat religie een hoger doel heeft. Je kunt aan de andere kant ook aannemen dat religie een gevolg is van massapsychose en onwetendheid.Het hogere doel van een religie kan zo onzinnig zijn(dienen van God), en tegelijkertijd op andere niveaus zinvol.
Je hebt dan alleen beredeneerd dat je iets hebt gedefinieerd als reden voor het bestaan van het universum. En dat heb jij God genoemd. Ik zou "fluctuaties van een quantumveld" kunnen invullen voor "God".Nee er wordt gezegd in premisse 2 dat als het universum een reden voor zijn bestaan heeft dat die reden God is. Op basis van deze aanname kun je niet de conclusie trekken dat God bestaat. Daarvoor heb je ook de premissen 1, 3 en 4 nodig. De redenering is dus solide.
Dat klopt als je toegeeft dat je van alles kun invullen op de plek waar "God" staat. Als je "God" vervangt door "Satan" verandert er niets aan de conclusie.Dat je je niet kunt vinden in premisse 2 en dus ook niet in de conclusie is je goed recht, maar de redenering op zich is niet fout.
Maar als je hier voor god een onzichtbare paarse eenhoorn invult klopt je redenering nog steeds. Op geen enkele manier volgt het bestaan van een entiteit uit het toeschrijven van arbitraire eigenschappen aan die entiteit, precies wat er gebeurt in de meeste godsbewijzen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:20:
Dat doe ik op basis van:
1.God's natuur. God's heilige en perfect goede natuur kan als standaard fungeren waartegen alle acties en keuzes worder afgemeten.
2.God's wetten in de christelijke traditie. Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf als basis voor morele rechten.
Hier is premisse twee de boosdoener. In de premisse zit namelijk de a priori aanname verscholen dat er een god bestaat met dusdanige eigenschappen dat hij de enige verklaring is voor het bestaan van het heelal.1. The Cosmological Argument from Contingency
3. The universe exists.
Premisse 2 is omstreden, maar zelfs als je hem aanneemt hoeft uit deze redenatie niet te volgen dat de genoemde reden god is.2. The Kalam Cosmological Argument
Hier wordt premisse 1 gebaseerd op de a priori aanname van eigenschappen van een god. De fout in deze redenatie zit erin dat het bestaan van een entiteit bewezen wordt gebaseerd op het feit dat die entiteit als eigenschap bezit dat het verbonden is met iets waarvan we het bestaan al kennen.3. The Moral Argument Based upon Moral Values and Duties
Hier zitten meerdere fouten in. De eerste premisse postuleert arbitrair drie mogelijkheden. We moeten dus a priori aannemen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Dat is een zeer moeilijk houdbare (en daarom verborgen!) aanname.4. The Teleological Argument from Fine-tuning
Het is best knap om meerdere debatten te volgen en de weerlegging van fundamentele premissen in al deze godsbewijzen volledig over het hoofd te zien.Nu heb ik verschillende debatten gevolgd tussen W.L.C. en zijn opponenten, maar ik ben nog geen goed argument tegengekomen die één van bovenstaande argumenten onderuit haalt.
De redenering is wel fout omdat de conclusie geaccepteerd moet worden om premisse 2 te kunnen accepteren.Dat je je niet kunt vinden in premisse 2 en dus ook niet in de conclusie is je goed recht, maar de redenering op zich is niet fout.
Het feit dat iets veel besproken wordt maakt het niet waar, aannemelijk, geloofwaardig of anderszins rationeel belanghebbend. Er zijn boekenkasten volgeschreven over de interpretaties van roodkapje en sneeuwwitje, maar dat maakt niet dat die dames bestaan, dat we rekening met ze hoeven te houden of dat we conclusies mogen trekken over hun invloed op ons eigen bestaan.Ik zie geen reden om een discussie te starten over een postulaat in een argument die fungeert als voorbeeld. Er is verder reden genoeg om de vier argumenten die ik gaf serieus te nemen. De vier argumenten worden o.a veel besproken in boeken, artikelen, weblogs en op forums en niet alleen door theisten.
Zie mijn post hier direct voor. Het ontbrekende stuk in redenatie hierboven is: de vrije wil van met verstand begiftigde scheppingen om een keuze te maken tussen goed en kwaad. Kwaad is dus niet geschapen, het is gekozen.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:20:
1. God kan niet alleen maar goed zijn. Hij is volgens christenen almachtig en heeft alles geschapen. Hij heeft in dat geval ook het kwaad geschapen. Als hij het kwaad niet heeft geschapen dan is hij dus ook niet almachtig.
Full Specz
Verwijderd
Nee, ik ben niets vergeten. Het kan zijn dat de mens een vrije wil heeft, het kan zijn dat het niet zo is. Het is slechts een eigenschap van een mens. Of de mens wel of niet kan kiezen voor het kwaad doet er niet toe. Er is kwaad. Als de christelijke god alles heeft geschapen heeft hij ook het kwaad geschapen. Anders is hij niet almachtig.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:55:
Tussen 2 en 3 hoort iets dat je vergeten bent:
3. De mens heeft een vrije wil
4. De mens maakt op basis van die vrije wil eigen keuzes m.b.t. goed of slecht
Elke gek kan zien dat zo'n argument achterlijk is. Wat mij verbaast is dat mensen selectief zijn in het beoordelen van argumentatie zodra er een god bij wordt gehaald.Met jouw stelling 3 ("mensen zijn inherent slecht") ben ik het uberhaupt niet (zonder meer) eens.
Waardoor alles bij elkaar stelling 4 automatisch komt te vervallen als resultante van de eerdere stellingen
Om iets te kunnen kiezen moet het bestaan. Hoe kan er kwaad bestaan in een wereld die door een god is geschapen?Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:26:
Zie mijn post hier direct voor. Het ontbrekende stuk in redenatie hierboven is: de vrije wil van met verstand begiftigde scheppingen om een keuze te maken tussen goed en kwaad. Kwaad is dus niet geschapen, het is gekozen.
Dit argument gaat ervan uit dat kwaad een tastbaar iets is, net zoals de aarde en het universum. Dat is het niet. Kwaad is een morele kwestie, en die worden per definitie niet "geschapen".Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:28:
Nee, ik ben niets vergeten. Het kan zijn dat de mens een vrije wil heeft, het kan zijn dat het niet zo is. Het is slechts een eigenschap van een mens. Of de mens wel of niet kan kiezen voor het kwaad doet er niet toe. Er is kwaad. Als de christelijke god alles heeft geschapen heeft hij ook het kwaad geschapen. Anders is hij niet almachtig.
[...]
Om iets te kunnen kiezen moet het bestaan. Hoe kan er kwaad bestaan in een wereld die door een god is geschapen?
[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 09-04-2011 15:35 ]
Full Specz
Verwijderd
Het universum is al wat bestaat.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:33:
Dit argument gaat ervan uit dat kwaad een tastbaar iets is, net zoals de aarde en het universum. Dat is het niet.
Wat is de definitie van een morele kwestie dan?Kwaad is een morele kwestie, en die worden per definitie niet "geschapen".
Ik hanteer dezelfde definitie die je in een woordenboek of encyclopedie kunt terugvinden, en dat is waarschijnlijk ook dezelfde definitie die jij hanteert.Wat is de definitie van een morele kwestie dan?
[ Voor 44% gewijzigd door Cheetah op 09-04-2011 15:54 ]
Full Specz
Verwijderd
Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw definitie van een "morele kwestie", aangezien ze volgens jou "per definitie" niet worden geschapen, terwijl eerder in dit topic "objectieve morele waarden" worden gebruikt als argument voor het bestaan van een god. Ik wil dus weten waar het verschil in opvatting vandaan komt en niet de fout maken mijn eigen definitie te hanteren.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:49:
Ik hanteer dezelfde definitie die je in een woordenboek of encyclopedie kunt terugvinden, en dat is waarschijnlijk ook dezelfde definitie die jij hanteert.
Jij stelt dat een morele kwestie iets is dat 'bestaat' en geschapen (!!) kan worden.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:59:
Mijn definitie van universum is "al wat bestaat", dus ik maak geen uitzonderingen voor "morele kwesties" of wat dan ook, dat doe jij. Die uitzondering moet jij dus onderbouwen, niet ik.
Je weet waar je 'mijn' definitie kunt vinden, het betreft namelijk niet 'mijn' definitie.Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw definitie van een "morele kwestie", aangezien ze volgens jou "per definitie" niet worden geschapen, terwijl eerder in dit topic "objectieve morele waarden" worden gebruikt als argument voor het bestaan van een god. Ik wil dus weten waar het verschil in opvatting vandaan komt en niet de fout maken mijn eigen definitie te hanteren.
Full Specz
Laat ik het dan eens andersom vragen.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:21:
En zelfs als je het zou kunnen beargumenteren - wat ik niet verwacht - dan nog is dat zinloos, gezien ik dat simpelweg niet denk, met gegeven onderbouwing. Het lijkt me vrij zinloos om jouw eigen interpretatie (!) van wat ik volgens jou zou moeten denken (!) aan te gaan vallen als ware het datgene wat ik gesteld heb
Laat ik het eens anders stellen: Mensen die kinderen krijgen weten op voorhand dat hun kinderen in hun leven keuzes gaan maken tussen goed en kwaad. Toch zal het gemiddelde ouderpaar met een kinderwens ervan uit gaan dat hun kinderen zullen kiezen voor het goede.Gomez12 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:30:
Laat ik het dan eens andersom vragen.
God heeft de mens geschapen inclusief vrije wil.
Vrije wil geeft de keuze tot het kwaad.
Dan is het kwaad toch indirect door God "geschapen"?
De grap is namelijk als je gaat erkennen dat er iets (als bijv het kwaad) bestaat dat niet door God (direct of indirect) geschapen is, dat God dan of niet alles geschapen heeft of niet alwetend (bij-effectje) is.
De definitie van alles scheppende, alles alwetende en almachtige God sluit per definitie uit dat het een goede God is. Al het slechte komt namelijk ook bij hem vandaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Cheetah op 09-04-2011 16:46 ]
Full Specz
Oftewel de definitie van een alwetende almachtige God is een leugen?Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:38:
[...]
Toegepast:
Dat god wist dat de mens met een vrij wil een keuze voor kwaad kon/kan maken maakt hem niet verantwoordelijk voor die keuze en de gevolgen daarvan. Net zo min als ouders in deze tijd (zeker zonder meer) als verantwoordelijk aan te merken is voor de keuzes die hun volwassen kinderen in hun leven maken.
Laat ik het zo zeggen, ik bedoelde waarop je ingingEn daarbij is kwaad nog steeds niet "geschapen", ik zie deze stelling weer zonder verdere argumentatie zijn herintrede doen. Morele keuzes kunnen dus m.i. niet geschapen worden. Je stelling zou m.i. eigenlijk moeten zijn: "Is God verantwoordelijk voor de morele keuze 'kwaad'?" -> daar ben ik zodoende op in gegaan.
Ik denk dat velen inderdaad een verkeerde definitie van 'alwetend' hanteren.Gomez12 schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 16:49:
Oftewel de definitie van een alwetende almachtige God is een leugen?
En de altijd goede God moet ik maar interpreteren als : Een God met de beste bedoelingen...
Dat verandert namelijk wel heel wat aan de definitie...
Dat is het mooie van een vrije wil: op moment dat god ermee aan het rommelen zou slaan om iedere keuze die men wil/kan/gaat maken te wijzigen naar zijn eigen wil is het geen vrije wil meer. Als god de mensheid per definitie zou dwingen om alles te doen zoals hij dat wil zou er geen sprake zijn van een vrije wil.Laat ik het zo zeggen, ik bedoelde waarop je inging
En imho is alwetend onderdeel van almachtig en dus is God er verantwoordelijk voor als iemand kiest voor het kwaad. Alwetend figuur had het namelijk kunnen weten...
Full Specz
Zonder ook maar een enkele specifieke redenatie te quoten, kunnen we verder al die Craig etc onzin wegstrepen: het zijn aannames, zonder enige waarde, en je hoeft het er alleen mee oneens te zijn om het van tafel te vegen.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:55:
Met jouw stelling 3 ("mensen zijn inherent slecht") ben ik het uberhaupt niet (zonder meer) eens.
Waardoor alles bij elkaar stelling 4 automatisch komt te vervallen als resultante van de eerdere stellingen
Je hoeft er niet mee akkoord te gaan, zie hierboven. Die rijtjes zijn gewoon onzinnig, en dat was alles waar het om ging.Die klopt? Wat klopt hieraan? Het gaat al fout bij stelling 1
Als je zou stellen: "abiogenese" en "religie" dan zou je wellicht al beter in de buurt komen, maar zelfs dat klopt - in fundament - feitelijk niet. Wetenschap "Abiogenese" en Religie "Scheppende god": daar kan ik mee accoord gaan.
Maar het is niet binair. Wat Craig en ook Boernoes doen is zeggen "het is niet wit, dus mijn claim dat het zwart is, is correct". Hoe onzinnig dat is hopelijk duidelijk. Het is de hele basis van de ID-beweging, die nog nooit een positieve bijdrage aan enig debat heeft geleverd.Even tussendoor: ingeval sprake is van een dilemma (ofwel: 2 gepostuleerde mogelijkheden) - en dat is naar mijn idee zeker het geval hier - is het wel degelijk een valide redenatie om de mogelijkheid die de ander aanbrengt te discrediteren. Elk bewijs tegen het ene punt kan namelijk valide worden opgeval als bewijs voor het andere.
En weer die zielige poging om anderen religieuze fouten toe te schrijven, alsof religie en wetenschap gelijk zijn. Kun je dat niet gewoon achterwege laten, het is gewoon vervelend.Er lopen er wel meer rond die denken een monopolie op de waarheid (en "de wetenschap", die dan ook geregeld als - zo goed als - equivalent voor "de waarheid" wordt gezien) te hebben, daarvoor hoeft men echt niet religieus te zijn...
Religie kweekt extremisten en fundamentalisten, door de claim op de absolute waarheid. Op zichzelf niet genoeg voor het kweken van gewelddadigheid, maar daar religie ook nog negatieve effecten op scholing heeft (weer door compleet ononderbouwde claims op waarheden en zelfverzonnen regels, en vooral die idiote claim op een superieure moraliteit), levert het een belangrijke bijdrage aan gewelddadigheid en is het een ideale voedingsbodem.Zijn die mensen per definitie door 'een religie' om het leven gekomen?
Hoe zit het dan met mensen die in Rusland en China en Noord-Korea etc zijn/worden omgebracht? Is het dan ook redelijk om te stellen dat die 'door atheisme' om het leven zijn gekomen? Zo nee: wat is dan het verschil?
Mijn stelling: mensen die anderen doden vanwege hun ideeen zijn extremisten. En die heb je op heel veel manieren: religieus extremisten, politiek extremisten, links-extremisten, rechts-extremisten etc.
Is het de religie die mensen om het leven brengt of zijn het extremisten die hun in ideologie religie (en daarnaast vele andere zaken) misbruiken om hun eigen agenda met geweld door te voeren?
Dat zijn twee postulaten: namelijk dat er een God is en welke eigenschappen die gepostuleerde/zelfverzonnen god heeft. Hyperpostulering.Waar god vandaan komt wil ik wel iets over postuleren:
God is niet ontstaan; ofwel heeft geen begin gehad en is er altijd geweest.
Goed dat jij weet wat er in de bijbel staat en wat er bedoeld wordt. Alleen: heel veel mensen zullen het niet met je eens zijn, en hun mening is net zo waardevolPS: het is daarbij overigens een leerstelling die ook nog rechtstreeks in tegenspraak is met de bijbel, vandaar deze note.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 09-04-2011 17:54 ]
Verwijderd
Hehe akkoordCheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:55:
Er lopen er wel meer rond die denken een monopolie op de waarheid (en "de wetenschap", die dan ook geregeld als - zo goed als - equivalent voor "de waarheid" wordt gezien) te hebben, daarvoor hoeft men echt niet religieus te zijn...
Het verschil wat ik zie is dat religie altijd al een hele grote rol(veel aanhangers) in de maatschappij heeft gespeeld en met betrekking tot jouw stelling kan dit voor veel ellende zorgen. Vanwege het religietopic noemde ik alleen de religiefactor. Helaas wordt een religie dan misbruikt om het grof geweld toe te passen.Zijn die mensen per definitie door 'een religie' om het leven gekomen?
Hoe zit het dan met mensen die in Rusland en China en Noord-Korea etc zijn/worden omgebracht? Is het dan ook redelijk om te stellen dat die 'door atheisme' om het leven zijn gekomen? Zo nee: wat is dan het verschil?
Mijn stelling: mensen die anderen doden vanwege hun ideeen zijn extremisten. En die heb je op heel veel manieren: religieus extremisten, politiek extremisten, links-extremisten, rechts-extremisten etc.
Is het de religie die mensen om het leven brengt of zijn het extremisten die hun in ideologie religie (en daarnaast vele andere zaken) misbruiken om hun eigen agenda met geweld door te voeren?
Geloof zelf steeds meer richting een oneindige cirkelWaar god vandaan komt wil ik wel iets over postuleren:
God is niet ontstaan; ofwel heeft geen begin gehad en is er altijd geweest.
Verwijderd
Ik snap niet dat je dit kan menen. Twijfel je ook aan het feit dat ijzer, ijzer is? Of transparant, transparant? De modellen die bedoeld zijn om de realiteit mee aan te tonen zijn tenminste wat waard. Dat heeft niets met autoriteit claimen te maken. Dat doen alleen mensen die zich slimmer voor willen doen dan ze zijn.Cheetah schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 14:55:
Er lopen er wel meer rond die denken een monopolie op de waarheid (en "de wetenschap", die dan ook geregeld als - zo goed als - equivalent voor "de waarheid" wordt gezien) te hebben, daarvoor hoeft men echt niet religieus te zijn...
A-theïsme is een ongegroepeerde vorm van vrij denken. Dat is irrelevant met het gegroepeerd vormen van zelfverheerlijking. Betekent niet dat a-theïsten zich niet in de val kunnen laten lokken door andere ideologieën.Zijn die mensen per definitie door 'een religie' om het leven gekomen?
Alleen beaam je ook zijn punt over wetenschap. Ik kan hem alsnog half begrijpen maar zo ridicuul gepostuleerd, dat dat waarschijnlijk de enige opmerking zal zijn die onthouden zal worden door Cheetah.Grave:
het eerste punt ik zei een religie heeft een monopolie op de waarheid.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 19:05 ]
Verwijderd
Welke 2 punten concreet, aangezien dit weer replies op quotes van mij zij,Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:51:
[...]
Ik snap niet dat je dit kan menen. Twijfel je ook aan het feit dat ijzer, ijzer is? Of transparant, transparant? De modellen die bedoeld zijn om de realiteit mee aan te tonen zijn tenminste wat waard. Dat heeft niets met autoriteit claimen te maken. Dat doen alleen mensen die zich slimmer voor willen doen dan ze zijn.
[...]
A-theïsme is een ongegroepeerde vorm van vrij denken. Dat is irrelevant met het gegroepeerd vormen van zelfverheerlijking. Betekent niet dat a-theïsten zich niet in de val kunnen laten lokken door andere ideologieën.
Ik ben het dus totaal oneens met Grave zelfs, op deze twee punten.
editZou mijn uiteindelijk benieuwen in cijfers hoeveel mensen uiteindelijk door een religie om het leven zijn gekomen.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2011 19:15 ]
Verwijderd
Onderzoeken die elkaar tegen spreken? Is dat omdat er geen objectieve werkelijkheid is of omdat (één van) de onderzoeken niet de concrete 'werkelijkheid' vastleggen?Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 18:50:
Op jouw reactie
Alleen neem ik de wetenschap niet direct als waarheid aan, aangezien er ook genoeg wetenschapelijke onderzoeken elkaar tegenspreken. Vandaar dat ik akkoord ging. Grotendeels ben ik het dus akkoord met wetenschap >90%.
Verwijderd
Er zijn onderzoeken op het gebied van medicijnen en dan kan je bv kijken naar ritalin. Heden werd het als oplossing gezien voor mensen met add/adhd en nu zijn er ook onderzoeken die dit betwisten. Ik vermoed om punt de concrete werkelijkheid, aangezien ik van mening ben, gezien het aantal onderzoeken naar add/adhd dat wetenschap hier gewoon te weinig over weet. Hierdoor krijg je wel wetenschappelijke bronnen, maar ook bronnen die elkaar uitsluiten. Zal morgen ff met een concreet voorbeeld komen. Zeker als je ook kijkt naar de psychologie. Dan naar Necker-kubus Wikipedia: Necker Cube. Dus neem zeker wetenschap voornnamelijk als waarheid, maar heb soms wel kantekeningenVerwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:17:
[...]
Onderzoeken die elkaar tegen spreken? Is dat omdat er geen objectieve werkelijkheid is of omdat (één van) de onderzoeken niet de concrete 'werkelijkheid' vastleggen?
In het laatste geval noemen we het gegevens, geen relevante informatie (over het doel waar de onderzoeken heen willen werken). Het krijgt geen autoriteit, of de naam wetenschappelijk *
* In mijn ogen. Maar ik ben benieuwd welke argumentatie jij delen wilt met ons.
Verwijderd
Je voorbeeld is imho vergelijkbaar met het weer, economie of sociale werking onderling.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:35:
Er zijn onderzoeken op het gebied van medicijnen.
Medische onderzoeken claimen nooit dat iets voor iedereen en iedere patient de oplossing is. Je valt nu nieuwsberichten aan, ipv de onderzoeken zelf. Wat je dus eigenlijk zegt is dat de berichtgeving over wetenschap niet goed is, maar doe dan svp niet alsof het over de wetenschap zelf gaat.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:35:
Er zijn onderzoeken op het gebied van medicijnen en dan kan je bv kijken naar ritalin. Heden werd het als oplossing gezien voor mensen met add/adhd en nu zijn er ook onderzoeken die dit betwisten.
Mooi, maar niet relevant. Het is geen X-factor of andere show waar men al SMSend mag stemmenIk ben ook een voorstander van de evolutietheorie.
Verwijderd
Okay goed voorbeeld dan is maar net hoe breed je wetenschap defineert, aangezien er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar medicijnen en overige zaken die jij noemt. Of zijn dit dan ook zaken waar wetenschap geen goed antwoord op vindt?Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 19:45:
[...]
Je voorbeeld is imho vergelijkbaar met het weer, economie of sociale werking onderling.
Dit soort chaotische systemen zijn allerminst eenduidig te verklaren. Zeker omdat ieder individu anders reageert naar zijn uniekheid.
Mening: Ik vind het een tekort-doening voor wetenschap. Ik ben bang dat ik één van de weinige ben (daar het weerbericht het meest door het slijk is gehaald om mij heen, ten nadele van de gehele wetenschap).
Deze site http://www.adhd-health.co...inconsistency-science.php toevallig over adhd en wetenschap. Dan vind ik dat je hier best vraagtekens bij kunt zetten.gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:27:
[...]
Medische onderzoeken claimen nooit dat iets voor iedereen en iedere patient de oplossing is. Je valt nu nieuwsberichten aan, ipv de onderzoeken zelf. Wat je dus eigenlijk zegt is dat de berichtgeving over wetenschap niet goed is, maar doe dan svp niet alsof het over de wetenschap zelf gaat.
If there is one thing that science is consistent in, it is changing facts and theories regularly. The ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorder) diagnosis is long overdue for a thorough revamp. Much of what we learned at school and at university has changed.
These are covered in the following articles:
The theory of ADHD as the disorder. This is the consensus position. This theory has followers from many fields, such as, biochemistry, neurobiology, psychiatry and psychology.
The theory of ADHD as an over diagnosed condition, base on subjective attitudes. This theory states that individual doctors, psychologists and teachers decide if a child has ADHD or not, based on subjective behavioral critera, since there are no medical or physical tests, such as blood tests, chemical imbalances, brain scans or neurological signs to verify and diagnose ADHD.
The theory of ADHD as a fraud developed by certain companies within the pharmaceutical industry such as Ciba-Geigy, now Novartis. ADHD medication is a hugely profitable business.
The theory that ADHD is normal childhood behavior. This theory criticizes the DSM diagnosis as a haphazard collection of disorganized and inconsistent criteria, which are symptoms of other disorders, which are not normal childhood behavior.
The theory that the need for classroom discipline led to the invention of ADHD disorder to regulate conduct in the classroom and make nonconformist children to conform. This regulation of behavior focuses mainly on hyperactivity and the controlling the hyperactive child.
Zet niet altijd vraagtekens bij wetenschap dit was een voorbeeld van waar ik wel 100% achter sta.Mooi, maar niet relevant. Het is geen X-factor of andere show waar men al SMSend mag stemmen.
Wetenschap is een set van spelregels waarbinnen je manoeuvreert, welke effect hebben op welke conclusies je mag trekken. Daar zitten veel nuances in die in nieuwsberichten niet overkomen. Zeker bij geneesmiddelenstudies zijn er zoveel variabelen dat er nooit gezegd zal worden dat iedereen er van zal profiteren of beter zal worden.Verwijderd schreef op zondag 10 april 2011 @ 12:28:
Okay goed voorbeeld dan is maar net hoe breed je wetenschap defineert, aangezien er wel degelijk wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar medicijnen en overige zaken die jij noemt. Of zijn dit dan ook zaken waar wetenschap geen goed antwoord op vindt?
Je moet heel voorzichtig zijn met dergelijke websites. De man die het runt zit er middenin, dwz is niet onafhankelijk.Deze site http://www.adhd-health.co...inconsistency-science.php toevallig over adhd en wetenschap. Dan vind ik dat je hier best vraagtekens bij kunt zetten.
Dan moet je eens het nieuwe boek van Hawkings lezen. Daarin beschrijft hij hoe "in den beginne" de tijd wellicht zich gedroeg als een vierde ruimtelijke dimensie. Waardoor effectief er dus ook geen 0 punt qua tijd is geweest.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:42:
[...]
Geloof zelf steeds meer richting een oneindige cirkel, maar plaats dit zelf onder de noemer onbekend.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Verwijderd
Nieuwsberichten kunnen een vrij vertekend beeld geven ben ik het wel met je eens ja. media is behoorlijk gekleurd helaas.gambieter schreef op zondag 10 april 2011 @ 13:11:
[...]
Wetenschap is een set van spelregels waarbinnen je manoeuvreert, welke effect hebben op welke conclusies je mag trekken. Daar zitten veel nuances in die in nieuwsberichten niet overkomen. Zeker bij geneesmiddelenstudies zijn er zoveel variabelen dat er nooit gezegd zal worden dat iedereen er van zal profiteren of beter zal worden.
Wetenschappers pretenderen niet overal een antwoord op te hebben.
[...]
Je moet heel voorzichtig zijn met dergelijke websites. De man die het runt zit er middenin, dwz is niet onafhankelijk.
Dank je vandaag ff bestellen.Grijze Vos schreef op zondag 10 april 2011 @ 14:00:
[...]
Dan moet je eens het nieuwe boek van Hawkings lezen. Daarin beschrijft hij hoe "in den beginne" de tijd wellicht zich gedroeg als een vierde ruimtelijke dimensie. Waardoor effectief er dus ook geen 0 punt qua tijd is geweest.
Heel interessant, denk alleen dat ik het boek nog een keer moet lezen voordat ik alles fatsoenlijk uit kan leggen aan anderen.
Daar ben ik het niet per definitie mee eens. Ik heb Craig niet gevolgd, maar ik neem aan dat hetgeen van hem hier gequote is slechts zijn conclusie betreft uit een aantal opeenvolgende redenaties. Het is wel degelijk toegestaan na een redenatie op zo'n manier te concluderen.gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:37:
Zonder ook maar een enkele specifieke redenatie te quoten, kunnen we verder al die Craig etc onzin wegstrepen: het zijn aannames, zonder enige waarde, en je hoeft het er alleen mee oneens te zijn om het van tafel te vegen.
Laten we dat alsjeblieft met al die rijtjes doen, die niet gemaakt zijn om iets te bewijzen, maar voor de opsteller om diens tunnelvisie er doorheen te drammen. Pseudologica.
Het gaat er niet om of ik ermee accoord ga, het gaat erom dat wat je daar stelde - als "die wel klopt" - gewoonweg incorrect is, al beginnend bij "Religie" tegenover "Wetenschap" te positioneren. Hoewel ik er overigens wel van overtuigd ben dat je denkt dat het waar is.Je hoeft er niet mee akkoord te gaan, zie hierboven. Die rijtjes zijn gewoon onzinnig, en dat was alles waar het om ging.
Dat hangt er helemaal vanaf waar we het over hebben. In een geldig dilemma (dus: met slechts 2 mogelijkheden) mag dit dus wel!Maar het is niet binair. Wat Craig en ook Boernoes doen is zeggen "het is niet wit, dus mijn claim dat het zwart is, is correct". Hoe onzinnig dat is hopelijk duidelijk.
Ik weet dat je dat vind ja.Het is de hele basis van de ID-beweging, die nog nooit een positieve bijdrage aan enig debat heeft geleverd.
En weer die claim op de uitdrukking "wetenschap"! Nee, dat kan ik niet achterwege laten zolang jij blijkbaar denkt het patent op de term "wetenschap" te hebben, en vervolgens die term gaat hanteren als semi-equivalent van "waarheid". Want daarmee doe je i.m.h.o. zelf exact datgene waar je "religieuzen" van beschuldigd.En weer die zielige poging om anderen religieuze fouten toe te schrijven, alsof religie en wetenschap gelijk zijn. Kun je dat niet gewoon achterwege laten, het is gewoon vervelend.
Ik zie daar een heleboel claims/stellingen die een heleboel bewijsmateriaal vereisen alvorens ze als valide te lanceren zijn.Religie kweekt extremisten en fundamentalisten, door de claim op de absolute waarheid. Op zichzelf niet genoeg voor het kweken van gewelddadigheid, maar daar religie ook nog negatieve effecten op scholing heeft (weer door compleet ononderbouwde claims op waarheden en zelfverzonnen regels, en vooral die idiote claim op een superieure moraliteit), levert het een belangrijke bijdrage aan gewelddadigheid en is het een ideale voedingsbodem. Er wordt nergens gezegd dat het de enige voedingsbodem is, maar de bijdrage is overduidelijk.
Atheisme heeft geen letterlijke kerken. Maar wel zeer actieve boekschrijvende voorvechters/profeten (Dawkins, in NL bijv Philipse etc), waar actief naar geluisterd wordt, en tevens vele (vaak virtuele) plaatsen waar gelijkgezinden samenkomen om actief hierover te debatteren en van gedachten te wisselen. Forums bijvoorbeeld.Atheisme daarentegen heeft geen organisatie, geen heilige boeken, geen onderwijssysteem, helemaal niets. De link die je legt is er dan ook totaal niet (en is een drogreden die al zo vaak weerlegd is, maar hardnekkiger is dan onkruid).
Atheisme, Wikipedia: "After the Russian Revolution of 1917, increased religious freedom for minority religions lasted for a few years, before the policies of Stalinism turned towards repression of religion. The Soviet Union and other communist states promoted state atheism and opposed religion.". Ik ben prima op de hoogte van mijn definities.Communisme is niet atheistisch, het heeft niets met religie, opperwezens of wat dan ook te maken. Je moet toch wat nauwkeuriger met de definities zijn.
Right. Iemand geeft als tegenwerping dat - uitgaande dat er een schepper zou zijn! - de vraag zou kunnen worden gesteld hoe die ontstaan is. Ik geef daar antwoord op, en krijg dan vervolgens van jou dit als reactie? Vind je dat zelf redelijk?? En dan vooral in een topic over religie.Dat zijn twee postulaten: namelijk dat er een God is en welke eigenschappen die gepostuleerde/zelfverzonnen god heeft. Hyperpostulering.
Om een veel door je gebezigde uitdrukking te hanteren: niet alle meningen zijn gelijk. Een heleboel mensen die een enorm sterke mening hebben over wat er al dan niet in de bijbel zou staan en wat daar al dan niet van waar zou zijn hebben er namelijk nog nooit zelfs maar een bladzijde uit gelezen.Goed dat jij weet wat er in de bijbel staat en wat er bedoeld wordt. Alleen: heel veel mensen zullen het niet met je eens zijn, en hun mening is net zo waardevol(of waardeloos).
Lees wat ik gesteld heb nog maar eens over. Die aanhalingstekens staan er niet voor niets. Uiteraard bedoel ik niet wat jij stelt, maar het tegenovergestelde.Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 17:51:
> Er lopen er wel meer rond die denken een monopolie op de waarheid (en "de wetenschap", die dan ook geregeld als - zo goed als - equivalent voor "de waarheid" wordt gezien) te hebben, daarvoor hoeft men echt niet religieus te zijn...
Ik snap niet dat je dit kan menen. Twijfel je ook aan het feit dat ijzer, ijzer is? Of transparant, transparant? De modellen die bedoeld zijn om de realiteit mee aan te tonen zijn tenminste wat waard. Dat heeft niets met autoriteit claimen te maken. Dat doen alleen mensen die zich slimmer voor willen doen dan ze zijn.
En dat zijn 3 stellingen waar ik het alle 3 niet mee eens ben. Een deel van de onderbouwing heb ik al eerder gegeven. Ik heb overigens wel gemerkt dat veel atheisten dat geloven.1.) A-theïsme is een ongegroepeerde vorm van vrij denken.
2.) Dat is irrelevant met het gegroepeerd vormen van zelfverheerlijking.
3.) Betekent niet dat a-theïsten zich niet in de val kunnen laten lokken door andere ideologieën.
Want? Het is gewoon de ondiscutabele waarheid, waarbij het "niet relevant" is of iemand het er wel of niet in z'n geheel mee eens is soms?gambieter schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 20:27:
> Ik ben ook een voorstander van de evolutietheorie.
Mooi, maar niet relevant. Het is geen X-factor of andere show waar men al SMSend mag stemmen
[ Voor 4% gewijzigd door Cheetah op 11-04-2011 17:44 ]
Full Specz
Wat is het gepostuleerde dilemma hier eigenlijk?Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:44:
...
Als jij stelt dat het gepostuleerde dilemma niet geldig is dan moet je onderbouwen waarom niet, en dat moet dan met voorbeelden van alternatieven waar geen rekening me is gehouden.
...
Het antwoord is dan natuurlijk nog wel enigszins onvolledig.Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:44:
... Ik geef daar antwoord op ...
[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2011 15:11 ]
Het is inderdaad compleet irrelevant of iemand het er mee eens is of niet, of iemand een theorie mooi vind of goed vind passen in zijn wereldbeeld. Het gaat om de kwaliteit van de onderbouwing, niet om de kwantiteit van hoeveel mensen iets vinden. Dat is nu precies de zwakte van religie en de kracht van wetenschap: het vermogen om dogma's omver te werpen. Daar waar je een Luther of Calvijn nodig had om verandering te krijgen, en daarna weer eeuwenlange stagnatie, worden wetenschappelijke dogma's heel vaak omvergeworpen. En het mooiste is: daar is men vaak nog blij om ook, daar waar het in religies juist niet gewaardeerd wordt.Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:44:
Want? Het is gewoon de ondiscutabele waarheid, waarbij het "niet relevant" is of iemand het er wel of niet in z'n geheel mee eens is soms?
Jammer, ik was zeer benieuwd naar je argumentatie rond de rest.gambieter schreef op maandag 11 april 2011 @ 15:18:
Ik ben op reis en ga geen ellenlange documenten of replies schrijven, maar deze vond ik te leuk om te laten liggen:
Inderdaad, de kwaliteit van de onderbouwing is belangrijk. Dat ben ik volkomen met je eens. Per hypothese beschouwd, dat wel.Het is inderdaad compleet irrelevant of iemand het er mee eens is of niet, of iemand een theorie mooi vind of goed vind passen in zijn wereldbeeld. Het gaat om de kwaliteit van de onderbouwing, niet om de kwantiteit van hoeveel mensen iets vinden. Dat is nu precies de zwakte van religie en de kracht van wetenschap: het vermogen om dogma's omver te werpen. Daar waar je een Luther of Calvijn nodig had om verandering te krijgen, en daarna weer eeuwenlange stagnatie, worden wetenschappelijke dogma's heel vaak omvergeworpen. En het mooiste is: daar is men vaak nog blij om ook, daar waar het in religies juist niet gewaardeerd wordt.
Discussietrucje? Ik ben niet degene die trucjes hanteert hier. Zoals "de Wetenschap" claimen, daar zijn eigen geheel van denkbeelden onder te schuiven, en vervolgens te claimen dat de ander "de Wetenschap" niet accepteert.Het oervervelende discussietrucje met abiogenese mag van mij verder afgestraft worden, het is gewoon discussieverpestend.
Ik weet niet welk dilemma Gambieter specifiek in gedachten had, de reactie was vrij algemeen.begintmeta schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:56:
Wat is het gepostuleerde dilemma hier eigenlijk?
Wat zou je nog extra bij dat antwoord willen zien dan?Het antwoord is dan natuurlijk nog wel enigszins onvolledig.
[ Voor 13% gewijzigd door Cheetah op 11-04-2011 16:42 ]
Full Specz
Het kan zijn dat je die nog krijgt als ik terug ben, als het dan nog relevant is. Nu mogen anderen schietenCheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:25:
Jammer, ik was zeer benieuwd naar je argumentatie rond de rest.
OK, ik had de indruk dat je iets specifieks in gedachten had (in ieder geval iets waarbij gambieter kennelijk geen tegenvoorbeelden zou hebben gegeven). Ik vroeg me af wat dat was. Overigens begrijp ik de betekenis van dilemma volgens mij ook wat anders dan jij, ik heb het idee dat je eerder een modus ponendo tollens-achtig iets bedoelt(?).Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:25:
...
Ik weet niet welk dilemma Gambieter specifiek in gedachten had, de reactie was vrij algemeen.
Zo'n antwoord is denk ik onbevredigend voor iemand die zich afvraagt hoe hij uit een oneindige causale keten kan ontsnappen (of stelt dat dat niet kan), zeker als hij al impliceert dat een mogelijke oplossing voor één mogelijkheid mogelijk ook toepasbaar zou zijn voor een alternatief.Wat zou je nog extra bij dat antwoord willen zien dan?
[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 11-04-2011 17:52 ]
Mag ik dan eens vragen wat jij onder Abiogenese verstaat?Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:25:
[...]
Dat ik laat uitkomen dat hetgeen waar je het over hebt als "de Wetenschap" tegenover (theistische) "religie" plaatst voornamelijk Abiogenese betreft, en dat dit vervolgens de manier waarop jij de discussie dacht te gaan voeren 'verpest' kan ik best inkomen.
Gambieter reageerde in zijn algemeenheid op de 'rijtjes' van Craig en suggereerde daarbij dat die gebruik maakte van de drogredenatie Vals dilemma (zwart-wit denken). Ik gaf alleen aan dat die beschuldiging dan moet worden gesubstantieerd door het valse dilemma aan te wijzen door gericht met 'vergeten' alternatieven te komen.begintmeta schreef op maandag 11 april 2011 @ 17:42:
OK, ik had de indruk dat je iets specifieks in gedachten had (in ieder geval iets waarbij gambieter kennelijk geen tegenvoorbeelden zou hebben gegeven). Ik vroeg me af wat dat was. [small]Overigens begrijp ik de betekenis van dilemma volgens mij ook wat anders dan jij, ik heb het idee dat je eerder een modus ponendo tollens-achtig iets bedoelt(?).
Toch is het interessante dat als men gaat redeneren aan de hand van het principe dat niets uit niets voortkomt (causaliteit) men er altijd op zal uitkomen dat iets (of iemand!) er altijd geweest is en geen begin heeft gehad. Vanuit dit iets (of iemand!) is het universum tot ontstaan gekomen.Zo'n antwoord is denk ik onbevredigend voor iemand die zich afvraagt hoe hij uit een oneindige causale keten kan ontsnappen (of stelt dat dat niet kan), zeker als hij al impliceert dat een mogelijke oplossing voor één mogelijkheid mogelijk ook toepasbaar zou zijn voor een alternatief.
Verder denk ik dat postuleren dat god niet is ontstaan, maar altijd heeft bestaan op zich in dit topic niet zo'n zinvolle actie is, omdat je dan natuurlijk geheid de vraag zou krijgen waaruit volgt dat god bestaat en dat die niet is ontstaan (ook al zou die vraag eventueel anders verwoord zijn).
Het lijkt me persoonlijk dat dit hoort tot 1 van de essenties van het onderwerp "zin en onzin van religie".Hoe dan ook blijft bezig zijn met godsbewijzen IMHO niet zo'n heel zinvolle bezigheid. Zeker niet hier waar veel kans op herhaling is, omdat ook al wel behoorlijk wat te vinden is in dit en andere topics.
Gewoon dit: Wikipedia: Abiogenese. Ik vraag me echt af waarom men iedere keer lijkt te denken dat ik bijzondere definities hanteerGomez12 schreef op maandag 11 april 2011 @ 19:47:
Mag ik dan eens vragen wat jij onder Abiogenese verstaat?
Dit is nou typisch omgedraaide bewijslast. Het is haast onmogelijk om te bewijzen dat iets onmogelijk is.Tot nu toe is echter nooit aangetoond dat stapsgewijze evolutie van leven uit niet-leven onmogelijk is. [...] Ook is niet onomstotelijk bewezen dat random mutaties in het genoom geen bruikbare nieuwe informatie kan opleveren door middel van de druk van natuurlijke selectie die schadelijke informatie uitschakelt terwijl nuttige informatie zich kan vermenigvuldigen.
Omdat dat het enige is wat zonder meer rechtstreeks tegenover theistische religie (->schepping) kan worden gezet. Ik weet dat er enkele abiogenetische hypothesen zijn, maar het concept is precies hetzelfde.Want de meeste mensen hier die voor de wetenschap pleiten hebben het over de manier van werken en behaalde uitkomsten etc. en juist niet over 1 specifieke toepassing.
Voor zover ik het even kan terugkijken ben jij juist degene die enkel over abiogenese doorgaat. Het is enkel 1 theorie, er zijn er meerdere.
Aan mainstream religieuze kant denkt men er over de boot genomen nog steeds dat het leven geschapen is hoorEn als je echt abiogenese tegenover religie wilt gaan zetten, bedenk dan wel dat mensen heel veel kanttekeningen bij abiogenese zetten, maar dat aan mainstream religieuze kant genesis al een tijdje verlaten is...
Het echt wetenschappelijke deel van de wetenschap zegt dat inderdaad. Echter, die duidelijke onzekerheid is bepaald niet merkbaar bij de gemiddelde bewust (/strong) atheist die ik spreek, en was trouwens ook bepaald niet terug te vinden in mijn middelbare school biologieboeken. In principe zou iemand die de kwestie echt onafhankelijk kil wetenschappelijk bekijkt met de huidige stand van zaken dus nooit verder kunnen komen dan: Agnost.Wetenschap zegt simpelweg : We hebben (nog) geen definitief antwoord. Maar er bestaan verschillende theorieen
Mainstream (christelijke) religie zegt simpelweg : Genesis is het niet. Maar God heeft wel weer alles geschapen en we vertikken het om te zeggen dat we het simpelweg niet weten (en met een heilig boek ook nooit te weten gaan komen)
Full Specz
Nee, dat is maar een deel van de kritiek die ik op Craig heb, en eigenlijk meer een kritiek die ik op de hele ID-beweging heb. Craig doet allerlei aannames, en alleen als je die aannames accepteert kun je wat met de rest van zijn redeneringen. Alleen zijn die aannames zinloos en standaard compleet ononderbouwde onzin.Cheetah schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 00:32:
Gambieter reageerde in zijn algemeenheid op de 'rijtjes' van Craig en suggereerde daarbij dat die gebruik maakte van de drogredenatie Vals dilemma (zwart-wit denken). Ik gaf alleen aan dat die beschuldiging dan moet worden gesubstantieerd door het valse dilemma aan te wijzen door gericht met 'vergeten' alternatieven te komen.
Een 'correct' dilemma gaat (in de logica) dus over een situatie waarin er slechts 2 (redelijke) mogelijkheden zijn, ofwel de uitgesloten derde.
Verwijderd
Ieder hier die vanuit 'wetenschap claimt', verdedigt andermans set van ontdekkingen. Dat is anders dan ieder hier die vanuit 'religie claimt' of 'anti-wetenschap claimt', want die verdedigt alleen zijn eigen gevoel.Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 14:44:
[...]
Het gaat er niet om of ik ermee accoord ga, het gaat erom dat wat je daar stelde - als "die wel klopt" - gewoonweg incorrect is, al beginnend bij "Religie" tegenover "Wetenschap" te positioneren. Hoewel ik er overigens wel van overtuigd ben dat je denkt dat het waar is.
[...]
En weer die claim op de uitdrukking "wetenschap"! Nee, dat kan ik niet achterwege laten zolang jij blijkbaar denkt het patent op de term "wetenschap" te hebben, en vervolgens die term gaat hanteren als semi-equivalent van "waarheid". Want daarmee doe je i.m.h.o. zelf exact datgene waar je "religieuzen" van beschuldigd.
Religieuze dogma's gebruiken, way to go! Zo anti-religieus is de a-theïst niet namelijk, zoals de religieus anti-wetenschap is.Atheisme heeft geen letterlijke kerken. Maar wel zeer actieve boekschrijvende voorvechters/profeten (Dawkins, in NL bijv Philipse etc), waar actief naar geluisterd wordt, en tevens vele (vaak virtuele) plaatsen waar gelijkgezinden samenkomen om actief hierover te debatteren en van gedachten te wisselen. Forums bijvoorbeeld.
Dit is - op het veelal ontbreken van letterlijke gebouwen voor gestructureerd samenkomen na - niet fundamenteel anders dan de gemiddelde religie.
Je blijft gelukkig onwetendheid tonen (bold). Misschien moet je onderzoek doen waar je anti-wetenschappelijke kijk vandaan komt.En geen onderwijssysteem? Kiddo's wordt last time I looked toch echt officieel geleerd dat levende celletjes ooit vanzelf in een 'oersoep' zijn ontstaan, en die vanzelf ontstane celletjes zich vervolgens hebben door-geevolueerd tot alle levensvormen die we nu kunnen. En als je niet uitkijkt wordt daar nog bij verteld dat dat "wetenschappelijk bewezen" is ook. Is maar net wat je definieert als "geen onderwijssysteem"...
a-religieus is anders dan anti-religiues, denk ik hier weer.Atheisme, Wikipedia: "After the Russian Revolution of 1917, increased religious freedom for minority religions lasted for a few years, before the policies of Stalinism turned towards repression of religion. The Soviet Union and other communist states promoted state atheism and opposed religion.". Ik ben prima op de hoogte van mijn definities.
In dat artikel staat ook een prima stuk over weak and strong atheism trouwens.
Gelukkig is dit geheel wederzijds: Mensen die geen flauw benul hebben, accepteren alsnog alleen hun eigen visie. Dat is anders dan de mensen die hier wetenschap verdedigen, om al het goede wat anderen (!) voor ons hebben ontdekt.Wat hier nu door je gesteld wordt is nou precies het fundamentele probleem wat mijn stelling aanstipte: als er door 1 van de partijen een claim gelegd wordt op de term "de Wetenschap", wordt daarmee expliciet gedaan alsof de andere partij "de Wetenschap" (lees: de waarheid) niet accepteert - en "onwetenschappelijk" (lees: onrealistisch) is - terwijl het in werkelijkheid slechts gaat om 1 of enkele (delen van) hypothesen die scherp ter discussie staan. Dit is een drogredenatie.
Lees je mijn derde punt nog even, of zijn atheïsten geestelijk sterker zodat ze niet ten prooi vallen aan andere (misschien nog slechtere) gedachtegoederen?En dat zijn 3 stellingen waar ik het alle 3 niet mee eens ben. Een deel van de onderbouwing heb ik al eerder gegeven. Ik heb overigens wel gemerkt dat veel atheisten dat geloven.
Er heerst blijkbaar het idee dat atheisme in fundament vrij is van fanatisme en extremisme. Een fundametele overschatting van de eigen groep die inzichzelf i.m.h.o. al grenst aan extremisme.
Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:25:
Wat ik ook volkomen met je eens ben is dat in de versie van wat jij "de Wetenschap" noemt een aantal Dogma's worden gehanteerd. Waaronder een aantal naturalistisch/filosofische basis-uitgangpunten.
Wat ik persoonlijk overigens zeer jammer vind, gezien dat uberhaupt niet zo had moeten zijn als het echt puur wetenschap was.
Dat klinkt meer als een totalitair religieus regime dan de wetenschap. Maar als je niet eens in staat blijkt te zijn, directe 'wetenschappelijk dogma's' te noemen met argumentatie, dan houd het op voor deze zinloze statements van je.Wiki:
Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed geacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.
Same ol'.Discussietrucje? Ik ben niet degene die trucjes hanteert hier. Zoals "de Wetenschap" claimen, daar zijn eigen geheel van denkbeelden onder te schuiven, en vervolgens te claimen dat de ander "de Wetenschap" niet accepteert.
De wetenschap moet overal een verklaring voor hebben, maar als mensen vragen waar God uit ontstaan is, dan kon hij er wel altijd al zijn? Hoe kan God uberhaupt altijd zijn in iets wat moet ontstaan?Cheetah schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 00:32:
Toch is het interessante dat als men gaat redeneren aan de hand van het principe dat niets uit niets voortkomt (causaliteit) men er altijd op zal uitkomen dat iets (of iemand!) er altijd geweest is en geen begin heeft gehad. Vanuit dit iets (of iemand!) is het universum tot ontstaan gekomen.
Grappig was dat toen ik verdere informatie over dit idee opzocht ik erachter kwam dat Aristoteles enkele duizenden jaren terug ook al tot die conclusie gekomen was: de onbewogen beweger.
De big-bang inflatietheorie verklaart dit principe bijvoorbeeld door te stellen dat er een punt-'singulariteit' was die op gegeven moment is gaan expanderen. Probleem hierbij is echter wel dat - zelfs als we uitgaan van die singulariteit en braaf niet vragen waar die vandaan kwam - de vraag blijft wat (of wie) dan de expansie in gang heeft gezet (wederom causaliteit).
Neem ik de Bijbelse verklaring van de schepping dan wordt er gesproken over een schepper die wordt gedefinieerd als: 1. eeuwig, zonder begin en 2.) "de bron van dynamische energie" ofwel met de beschikking over een enorme hoeveelheid energie. Jesaja 40:26 zet bijvoorbeeld letterlijk: „Heft UW ogen naar omhoog en ziet. Wie heeft deze dingen geschapen? Het is Degene die het heerleger daarvan zelfs naar het getal uitleidt, ze alle zelfs bij name roept. Vanwege de overvloed van dynamische energie, en omdat hij sterk is in kracht, ontbreekt er niet één aan."
Dus God is geschapen uit iets?Deze tekst zegt vrij letterlijk dat het universum is gecreeerd door iemand met een overvloed aan dynamische energie tot zijn beschikking. Dit werd dik 2500 jaar voor Einsteins relativiteitstheorie opgeschreven, lang voor men kon theoretiseren dat energie kon worden omgezet in massa (laat staan het kon bewijzen). Dit vangt niet alleen de causaliteitskwestie af, maar dus ook meteen de vraag of er 'uit het niets' zou zijn geschapen.
Niets ontstaat vanzelf (binnen ons universum). Dus het klopt toch?Toen ik het artikel las moest ik overigens behoorlijk lachen bij de stelling dat abiogenese 'niet verward' moet worden met spontane generatie.
Ik kan Godwin's Law erbij halen. Het is onmogelijk te bewijzen dat iedere discussie uiteindelijk eens hetzelfde onderwerp aansnijd (Nazisme in deze theorie). Toch klopt het. Deze discussie is het bewijs dat het kanDit is nou typisch omgedraaide bewijslast. Het is haast onmogelijk om te bewijzen dat iets onmogelijk is.
Alleen de argumentatie moet men maar aannemen als dogma.Aan mainstream religieuze kant denkt men er over de boot genomen nog steeds dat het leven geschapen is hoor
Misschien moet je je anti-wetenschappelijke blik eens richten op de duizenden bewijzen voor evolutie. Aangezien dat ook vaak een doorn in het oog van de religieuze scheppings-gelovige is.In principe zou iemand die de kwestie echt onafhankelijk kil wetenschappelijk bekijkt met de huidige stand van zaken dus nooit verder kunnen komen dan: Agnost.
Overigens durf ik persoonlijk daarin nog wel een stap verder te gaan. Met het bewijsmateriaal dat er ligt voor abiogenese - of beter gesteld: het bewijsmateriaal dat er niet ligt na vele experimenten - durf ik wel e.e.a. aan boude uitspraken te doen over hoe 'viable' die hypothese puur wetenschappelijk gezien is.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 09:18 ]
Als je het niet erg vind ga ik hier niet op in. Het antwoord op al je punten staat al in de posts die je zelf quote.
Full Specz
Verwijderd
Dat zeg ik, zo anti-wetenschappelijk ben jij welCheetah schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:16:
[...]
Als je het niet erg vind ga ik hier niet op in. Het antwoord op al je punten staat al in de posts die je zelf quote.
Domweg gewoon weer opnieuw beginnen met het voor jezelf claimen van de term "de wetenschap" is not going to fly - not anymore.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2011 09:27 ]
Maar dit kan dan ook in het universum zelf besloten liggen? Een eeuwig uitdijend/imploderend universum, zonder begin of einde, simpelweg door te stellen dat dit zo is? Waarom zou dit niet voor een universum kunnen gelden, maar wel voor een god?Cheetah schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 00:32:
Toch is het interessante dat als men gaat redeneren aan de hand van het principe dat niets uit niets voortkomt (causaliteit) men er altijd op zal uitkomen dat iets (of iemand!) er altijd geweest is en geen begin heeft gehad. Vanuit dit iets (of iemand!) is het universum tot ontstaan gekomen.
Jesaja 40:26Jesaja 40:26 zet bijvoorbeeld letterlijk:
En dit wordt verder (buiten een naar mijn idee slecht geïnterpreteerde bijbelquote) ondersteund door....?Dit vangt niet alleen de causaliteitskwestie af, maar dus ook meteen de vraag of er 'uit het niets' zou zijn geschapen.
OK, nu is duidelijk wat je bedoelt. Ik was wat in verwarring omdat je eerder had geschreven:Cheetah schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 00:32:
... 'correct' dilemma ...
Dat klopt namelijk niet noodzakelijk bij een dilemma, wel bij een modus tollendo ponens. Maar los daarvan moet je dan ook aantonen dat een dergelijke redenatie in het geval zou kloppen.... ingeval sprake is van een dilemma (ofwel: 2 gepostuleerde mogelijkheden) - en dat is naar mijn idee zeker het geval hier - is het wel degelijk een valide redenatie om de mogelijkheid die de ander aanbrengt te discrediteren. Elk bewijs tegen het ene punt kan namelijk valide worden opgeval als bewijs voor het andere.
Los van dat je met een dergelijk 'godsbewijs' niet bij een god (laat staan bij een specifieke of nog bestaande) uit zal komen, is het simpelweg niet zo dat men altijd op een eerste oorzaak uitkomt.Toch is het interessante dat als men gaat redeneren aan de hand van het principe dat niets uit niets voortkomt (causaliteit) men er altijd op zal uitkomen dat iets (of iemand!) er altijd geweest is en geen begin heeft gehad. Vanuit dit iets (of iemand!) is het universum tot ontstaan gekomen.
Grappig was dat toen ik verdere informatie over dit idee opzocht ik erachter kwam dat Aristoteles enkele duizenden jaren terug ook al tot die conclusie gekomen was: de onbewogen beweger.
Hoe wordt die kwestie en vraag afgevangen?... Dit vangt niet alleen de causaliteitskwestie af, maar dus ook meteen de vraag of er 'uit het niets' zou zijn geschapen.
Ik denk het niet. Het is meer een randverschijnsel van religie. (Of eigenlijk dat niet eens, want met religie heeft het eigenlijk ook alleen indirect te maken)Het lijkt me persoonlijk dat dit hoort tot 1 van de essenties van het onderwerp "zin en onzin van religie".
Soms doe je dat misschien ook wel, maar het kan sowieso geen kwaad om te vragen naar wat iemand bedoelt en te antwoorden op zo'n vraag lijkt me. Gaat op zich ook best aardig op dit forum IMHO.... Ik vraag me echt af waarom men iedere keer lijkt te denken dat ik bijzondere definities hanteer
Ik denk op zich dat wetenschap en religie geen tegengestelden zijn (net als jij als ik me niet vergis), het grappige vind ik juist dat de echte basisaannames (/dogma's) misschien juist wel overeenkomen. Alleen heb ik het idee dat religie daar meer dogma aan toevoegt dan wetenschap doet.Cheetah schreef op maandag 11 april 2011 @ 16:25:
Wetenschap ... Dogma's gehanteerd ... Wat ik persoonlijk overigens zeer jammer vind, gezien dat uberhaupt niet zo had moeten zijn als het echt puur wetenschap was.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 12-04-2011 11:16 ]
Ik heb er een tijd over nagedacht of ik hierop in zou gaan of je posts gewoon zou negeren. Gezien ik het idee heb dat je oprecht gelooft dat je statements kloppen wil ik je wel het volgende meegeven:Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 09:19:
Als je al niet in staat bent te discussiëren met standpunten of vragen wilt beantwoorden, dan heb je aan mij de verkeerde.
Over de boot genomen gaat men er in de wetenschap van uit dat het universum zoals we dat kennen een begin heeft gehad. Hier zijn concrete wetenschappelijke aanwijzingen voor.PaveloW schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 10:27:
Maar dit kan dan ook in het universum zelf besloten liggen? Een eeuwig uitdijend/imploderend universum, zonder begin of einde, simpelweg door te stellen dat dit zo is? Waarom zou dit niet voor een universum kunnen gelden, maar wel voor een god?
Point taken. Ik zie inderdaad dat dit stuk vaak gewoon met 'macht' vertaald wordt en dat correspondeert niet per definitie rechtstreeks met 'energie' inderdaad.Jesaja 40:26
Jesaja 40:26
Hoezo letterlijk, in geen van bovenstaande vertalingen (interpretaties?) wordt ook maar gerept over een overvloed van dynamische energie, maar veel meer over het creeren van sterren (gok ik), en welke relatie dit met Einstein en de relativiteitstheorie heeft is me volledig onduidelijk. En waar komt die overvloed aan dynamische energie vandaan?
Er hangen inderdaad ook nog andere betekenissen aan het begrip 'dilemma' welke het gebruik ervan verwarrend kunnen maken. Overigens is het altijd toegestaan een dilemma (met slechts 2 mogelijkheden, of zoals jij stelt "modus tollendo ponens") op te werpen. Indien iemand het er niet mee eens is, dan is het aan diegene om aan te tonen dat het een Vals dilemma (ofwel een drogredenatie) is welke niet gehanteerd kan/mag wordenbegintmeta schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:08:
Dat klopt namelijk niet noodzakelijk bij een dilemma, wel bij een modus tollendo ponens. Maar los daarvan moet je dan ook aantonen dat een dergelijke redenatie in het geval zou kloppen.
Daar ben ik het mee eens. De redenatie van de 'onbewogen beweger' is geen specifiek bewijs voor het bestaan van een "God" zoals bijv. de Christenheid of Islam die interpreteren (incl. stapels daaraan hangende dogma's en veronderstellingen).Los van dat je met een dergelijk 'godsbewijs' niet bij een god (laat staan bij een specifieke of nog bestaande) uit zal komen,
Wat zijn de redelijke, goed onderbouwde alternatieven dan?is het simpelweg niet zo dat men altijd op een eerste oorzaak uitkomt.
Deze stelling begrijp ik niet.Ik denk het niet. Het is meer een randverschijnsel van religie. (Of eigenlijk dat niet eens, want met religie heeft het eigenlijk ook alleen indirect te maken)
Met deze stelling ben ik het gedeeltelijk eens. Maar e.e.a. zal sterk afhankelijk zijn van welke definitie van "religie" en "de wetenschap" men hanteert en wat men daaronder 'schuift'.Ik denk op zich dat wetenschap en religie geen tegengestelden zijn (net als jij als ik me niet vergis), het grappige vind ik juist dat de echte basisaannames (/dogma's) misschien juist wel overeenkomen. Alleen heb ik het idee dat religie daar meer dogma aan toevoegt dan wetenschap doet.
Full Specz
Sorry hoor, maar dit vind ik echt een beschamende reactie...Cheetah schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:53:
[...]
Ik heb er een tijd over nagedacht of ik hierop in zou gaan of je posts gewoon links zou laten liggen. Gezien ik het idee heb dat je oprecht gelooft dat je statements kloppen wil ik je wel het volgende meegeven:
In dit soort discussies ga ik uit van een bepaald niveau
Verwijderd
Je bedoelt natuurlijk dat je met diverse termen moet gaan strooien, zonder de diverse argumentatie kracht bij te zetten met direct gewraakte quotes, waardoor je reactie wederom een rant is. Dit is meer een herhaling van je vorige post dan een serieuze poging om je intellect te tonen. Succes verderCheetah schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:53:
[...]
Je 2 afgelopen posts staan bol van ad hominem, ontduiken van bewijslast, stromannen en zo nog diverse andere. Ik heb er geen enkele behoefte aan om op dat niveau een debat aan te gaan, gezien dat nergens anders eindigt dan in een moddergevecht.
Het ergste is nog dat je door deze discussie/redenatiemethodiek te hanteren feitelijk precies datgene aantoont wat ik eerder stelde en jijzelf juist met kracht probeert te ontkennen...
Als we het dan toch over niveau hebben, wellicht wil je dan de volgende keer niet zeggen dat iets "letterlijk" in de bijbel staat geschreven, en dan quoten uit een nederlandse vertaling.Cheetah schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:53:
In dit soort discussies ga ik uit van een bepaald niveau,
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Verwijderd
Ja de redenering blijft logisch coherent als je voor God een onzichtbare paarse eenhoorn invult. Ik beweer echter nergens dat de conclusie “God bestaat” volgt uit de logische coherentie van het argument. Niet alleen de argumentatie moet kloppen ook de gegeven premissen moeten waar zijn. En dat brengt mij bij het volgende punt.Dido schreef op zaterdag 09 april 2011 @ 15:26:Maar als je hier voor god een onzichtbare paarse eenhoorn invult klopt je redenering nog steeds. Op geen enkele manier volgt het bestaan van een entiteit uit het toeschrijven van arbitraire eigenschappen aan die entiteit, precies wat er gebeurt in de meeste godsbewijzen.
1. The Cosmological Argument from Contingency
3. The universe exists.
Nee onwaar. Premisse 2 kan onderbouwd worden zonder het bestaan van God a priore aan te nemen. Dit is evident als je in plaats van God de zogenaamde “multiverse” invult.Hier is premisse twee de boosdoener. In de premisse zit namelijk de a priori aanname verscholen dat er een god bestaat met dusdanige eigenschappen dat hij de enige verklaring is voor het bestaan van het heelal.
Je kunt premisse 2 proberen te onderbouwen, maar dan zul je het bestaan van god al moeten postuleren. Je gaat er immers eigenschappen aan toekennen, zodat je god definieert als de enige mogelijke verklaring van het bestaan van het universum.
2. The Kalam Cosmological Argument
Premisse 2 is bestreden; niet omstreden. God hoeft daarnaast niet gedefinieerd te worden als enige mogelijke oorzaak. Er zijn namelijk andere gepostuleerde oorzaken voor het ontstaan van het universum. God is naar mijn mening echter wel de enige plausibele oorzaak. Dit op basis van de big bang model en de filosofische argumentatie dat een actuele oneindige set in realiteit niet kan bestaan.Premisse 2 is omstreden, maar zelfs als je hem aanneemt hoeft uit deze redenatie niet te volgen dat de genoemde reden god is.
Dat volgt wederom slechts wanneer je a priori god definieert als degene die als enige de reden kan zijn.
3. The Moral Argument Based upon Moral Values and Duties
Je hanteert hier dezelfde argumentatie als aan het begin van je reactie. Ik verwijs je daarom graag naar mijn reactie daarop hierboven.Hier wordt premisse 1 gebaseerd op de a priori aanname van eigenschappen van een god. De fout in deze redenatie zit erin dat het bestaan van een entiteit bewezen wordt gebaseerd op het feit dat die entiteit als eigenschap bezit dat het verbonden is met iets waarvan we het bestaan al kennen.
Volgens deze logica kan het bestaan van elke entiteit "bewezen" worden:
1) Als de IPU (Invisible Purple Unicorn) niet bestaat, bestaat de zon niet.
2) De zon bestaat.
3) Dus, de IPU bestaat.
Je ziet dat het bewijs volledig afhankelijk is van het a priori toekennen van arbitraire eigenschappen aan de entiteit waarvan we het bestaan nog niet bewezen hebben. Dat kunnen we alleen maar doen door aan te nemen dat de entiteit zelf a priori bestaat. Immers, als de aangenomen eigenschap ten onrechte wordt toegeschreven is de redenatie ongeldig vanwege de ongeldigheid van de eerste premisse, maar als we de aangenomen eigenschap als correct accepteren (wat we doen door de eerste premisse te postuleren), dan moeten we ook aannemen dat de entiteit zelf bestaat.
Met andere woorden, om de eerste premisse als waar te accepeteren, moeten we a priori de conclusie al accepteren.
4. The Teleological Argument from Fine-tuning
Je hele argument is gebaseerd op de aanname dat er nog andere mogelijkheden zijn naast “physical necessity, chance, or design”. Je vergeet echter een voorbeeld te geven.Hier zitten meerdere fouten in. De eerste premisse postuleert arbitrair drie mogelijkheden. We moeten dus a priori aannemen dat er geen andere mogelijkheden zijn. Dat is een zeer moeilijk houdbare (en daarom verborgen!) aanname.
Vervolgens worden twee van de drie arbitriare mogelijkheden verworpen. Dat maakt premisse 2 ook al erg aanvechtbaar.
Vervolgens toont de conclusie geenszins aan dat god de "bewezen" designer zou moeten zijn.
Dit soort redenaties zijn niets anders dan
1) Het verkeerslicht is ofwel rood, ofwel groen.
2) het verkeerslicht is niet rood.
3) dus, het verkeerslicht is groen.
De standaardverdediging vanuit de hoek van W.L.C. cs. is meestal te vertalen naar:
• Oranje is een onzinnige kleur voor een verkeerslicht, je kunt niet onderbouwen dat het verkeerslicht oranje zou kunnen zijn. Ik heb hier een verkeerslicht dat niet oranje is, dus is oranje onzin.
• Het is ontzettend flauw om oranje te verzinnen als kleur voor een verkeerslicht, je probeert me belachelijk te maken.
• Nee, het verkeerslicht kan helemaal niet rood zijn, want dan zou het niet groen zijn, en dat is belachelijk.
• Je kijkt niet goed, het verkeerslicht is echt groen!
• Je wilt maar niet begrijpen dat mijn logica klopt, en dat dus mijn conclusie aanvaard moet worden. Het verkeerslicht is groen! Vertel maar waar mijn logica niet klopt!
...insert aanval op de premissen...
• Ja, natuurlijk moet je de premissen wel aanvaarden, als je dat al niet doet heeft de hele discussie weinig zin.
Verwijderd
Dit is gewoon onzin.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:58:
Neem bijvoorbeeld het kosmologische argument. Op basis van verschillende filosofische(er bestaat in realiteit geen actuele oneindige set) en wetenschappelijke(big bang model) argumenten kunnen we concluderen dat het ontstaan van het universum is veroorzaakt door een immateriele, niet fysieke, onveranderlijke en machtige oorzaak die ruimte en tijd overstijgt.
Kan je die concludering eens uitleggen? Ik zie namelijk geen enkele reden om die conclusie voorkeur te geven (of zelfs op hetzelfde nivo te plaatsen) boven elk willekeurig verzinsel wat maar iets buiten het universum bevat.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:58:
[...]
Neem bijvoorbeeld het kosmologische argument. Op basis van verschillende filosofische(er bestaat in realiteit geen actuele oneindige set) en wetenschappelijke(big bang model) argumenten kunnen we concluderen dat het ontstaan van het universum is veroorzaakt door een immateriele, niet fysieke, onveranderlijke en machtige oorzaak die ruimte en tijd overstijgt.
Het enige probleem is natuurlijk dat als het bestaan van God niet volgt uit een Godsbewijs, dat Godsbewijs geen Godsbewijs isVerwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:58:
Ja de redenering blijft logisch coherent als je voor God een onzichtbare paarse eenhoorn invult. Ik beweer echter nergens dat de conclusie “God bestaat” volgt uit de logische coherentie van het argument. Niet alleen de argumentatie moet kloppen ook de gegeven premissen moeten waar zijn. En dat brengt mij bij het volgende punt.
Interessant idee, maar als je daarbij de genoemde godsbewijzen gebruikt, begeef je je in een cirkelredenering.God is namelijk geenzins een entiteit met arbitraire eigenschappen. Net zoals “dark matter” en het “multiverse” geen willekeurige eigenschappen hebben. Nu ben ik niet van plan om een goddelijk entiteit te definieren op basis van de bijbel, koran of andere religieuze geschriften. In plaats daarvan wil ik kijken naar de eigenschappen die uit de gegeven argumentatie naar voren komen.
Die conclusie verwerp ik bij gebrek aan onderbouwing van de argumenten. Waarom het onstaan van het universum een niet-fysieke oorzaak zou moeten hebben volgt niet eenduidig uit wat ik weet van de big-bang-theorie, en het filosofische foefje van de niet-bestaande oneindige set is eerder in dit topic al uitgebreid besproken. Maar ook daaruit kwam niet de niet-fysieke natuur van een eventuele oorzaak van het universum.Neem bijvoorbeeld het kosmologische argument. Op basis van verschillende filosofische(er bestaat in realiteit geen actuele oneindige set) en wetenschappelijke(big bang model) argumenten kunnen we concluderen dat het ontstaan van het universum is veroorzaakt door een immateriele, niet fysieke, onveranderlijke en machtige oorzaak die ruimte en tijd overstijgt.
Een flinke jump naar een conclusie. Om te beginnen accepteer ik de eigenschappen die je noemt nog steeds niet als noodzakelijk, ten tweede kan ik "persoonlijke entiteit" niet rijmen met "niet-fysiek". Slechts door a priori aan te nemen dat er niet-fysieke persoonlijke entiteiten bestaan kun je concluderen dat een persoonlijke entiteit die eigenschap kan hebben. Het licht echter niet voor de hand.Verder kunnen we op basis van deze eigenschappen concluderen dat de oorzaak ook persoonlijk is. Persoonlijke entiteiten zijn namelijk naast abstracte objecten de enige entiteiten die de genoemde eigenschappen of een subset daarvan hebben. Omdat abstracte objecten geen onderdeel uitmaken van de causale keten is de enige plausibele optie een persoonlijke entiteit.
Dan moet je a priori het bestaan van dat multiversum aannemen omdat je er eigenschappen aan toekent.Nee onwaar. Premisse 2 kan onderbouwd worden zonder het bestaan van God a priore aan te nemen. Dit is evident als je in plaats van God de zogenaamde “multiverse” invult.
Interessant onderscheid. Op basis waarvan maak je dat onderscheid?Premisse 2 is bestreden; niet omstreden.
Ah, dus je bent het met me eens dat premiss 2 uit het The Cosmological Argument from Contingency ongefundeerd is? Die premisse stelt namelijk juist dat dat wel zo is.God hoeft daarnaast niet gedefinieerd te worden als enige mogelijke oorzaak.
Het gaat ondertussen weer veel te veel offtopic, maar ik ben eigenlijk stiekem wel benieuwd naar die argumentatie.Er zijn namelijk andere gepostuleerde oorzaken voor het ontstaan van het universum. God is naar mijn mening echter wel de enige plausibele oorzaak. Dit op basis van de big bang model en de filosofische argumentatie dat een actuele oneindige set in realiteit niet kan bestaan.
Philosofical necessity? Als in "het is onbestaanbaar dat we het ontstaan van het universum bediscussieren als het universum niet bestaat, dus moet het wel bestaan"?Je hele argument is gebaseerd op de aanname dat er nog andere mogelijkheden zijn naast “physical necessity, chance, or design”. Je vergeet echter een voorbeeld te geven.
Verwijderd
Als je wilt weten waarom we niets kunnen waarnemen van wat in de eerste paarhonderdduizend jaar na de big bang is gebeurd, raad ik je aan eens te lezen over de Surface of Last Scattering.Dido schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 00:31:
Als we toch filosofisch gaan doen: als tijd, zoals Hawking voorstelt, zelf variabel wordt als we dichter bij het beging van het universum komen, dan kunnen we nooit "ver genoeg" terugkijken om het begin waar te nemen.
Ik zou eerder bewezen willen zien dat het alleen de 3 mogelijkheden uit de stelling kunnen zijn.Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:58:
Je hele argument is gebaseerd op de aanname dat er nog andere mogelijkheden zijn naast “physical necessity, chance, or design”. Je vergeet echter een voorbeeld te geven.
Dit dus.
Hoe rond wil je het hebben...Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 23:58:
In plaats daarvan wil ik kijken naar de eigenschappen die uit de gegeven argumentatie naar voren komen.
En welke god is dit nu dan, aangezien je je niet op de bijbel, koran of andere religieuze geschriften baseert, neem ik aan dat dit je volledig eigen interpretatie van god is?Verder kunnen we op basis van deze eigenschappen concluderen dat de oorzaak ook persoonlijk is. Persoonlijke entiteiten zijn namelijk naast abstracte objecten de enige entiteiten die de genoemde eigenschappen of een subset daarvan hebben. Omdat abstracte objecten geen onderdeel uitmaken van de causale keten is de enige plausibele optie een persoonlijke entiteit.
'Het is mogelijk dat mogelijkheden bestaan waar je niet aan denkt of kan denken' zou bijvoorbeeld een stelling zijn die je dan zou kunnen opstellen, als de 'tegenstander' om de een of andere reden niet uit zichzelf duidelijk wil maken waarom wat hij stelt dat klopt moet kloppen en wil dat je eerst iets 'stelt' wat hem daartoe zou aanzetten.FunkyTrip schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 09:32:
Ik zou eerder bewezen willen zien dat het alleen de 3 mogelijkheden uit de stelling kunnen zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2011 10:07 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2011 13:24 ]
Alhoewel de PVV zeker een fascistische houding heeft naar alles wat niet past in hun wereldbeeld, is het een zwaktebod van die Wesly. Het past echter wel bij andere stokpaardjes van de PVV, zoals hoofddoekjesverboden, geen halalvlees bij Haagse barbeques etc.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 13:13:
Wesly tegen Graus: "u verplicht mij dit land te verlaten. U bent erger dan een duitser (!!!?).(dat zei hij 2 keer, noot: ik ben zelf ¾duitser)
Het probleem is dat er weer hypocriet mee wordt omgegaan. De SGP mag wel haar vrouwen- en homodiscriminatoire standpunten onverkort uitvoeren, welke ook wetsovertredingen zijn, maar daar zul je partijen als de PVV niet over horen. Als de SGP een moslimpartij was geweest wel, dan was de SGP voor de PVV een voorbeeld geweest van de achterlijkheid van de islam. Maar goed, het gebrek aan enige intelligentie in PVV standpunten is nu wel vaak genoeg besproken.Het argument is dat een verbod op dat slachten de vrijheid van godsdienst aantast.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq