Onvergelijkbaar. Ik heb al eerder gezegd dat racisme wat mij betreft een uitzonderingspositie heeft. Wat dat betreft is dit gewoon non sequitur. Ik vind dat als je een nachtclub hebt voor alleen vrouwen, je prima mannen mag weigeren. Óók als werknemers. Wat dat betreft, als je een café hebt dat enkel toegankelijk is voor leden van een bepaalde kerk, dan is dat ook prima. Je noemt dat ook wel een "besloten club". Het is problematischer wanneer je één groep buitensluit ("Verboden voor joden"), dan wanneer je alle groepen behalve één groep buitensluit ("Enkel voor strenggelovigen").gambieter schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:39:
[...]
Waarom is dat chanteren? Ze mogen de mening nog steeds uitdragen, en kunnen proberen voldoende steun te krijgen om de regels aan te passen. Tot die tijd zullen ze zich wel aan de spelregels moeten houden, als je met het spelletje mee wilt doen. Wat je nu zegt is dat een Marokkaan die geweigerd wordt bij een nachtclub, niet moet zeuren en zelf maar een nachtclub moet openen, en dat je een nachtclubeigenaar niet mag dwingen met de strafwet om niet de discrimineren.
Eisen, prima. Maar welke eisen? Ik zou zeggen dat je een voorstander bent van de democratie en dat je geen racistische ideeën hebt, op grond waarvan je verboden wordt. Het selectief uitdelen van financiële steun is oneerlijk. Is de wet zo dat alleen partijen die bepaalde standpunten hebben subsidie krijgen? Volgens mij gaat dat, ironisch genoeg, juist keihard tegen het principe van gelijke behandeling in. Je moet dan de SGP verbieden of ze subsidie geven zoals andere partijen, zo zwart-wit stel ik het.gambieter schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:39:
Iedereen mag een politieke partij oprichten, maar wil je in aanmerking komen voor subsidies, dan moet je voldoen aan de eisen. Dus nee, niets te maken met mijn normen en waarden, want als de wet wordt aangepast volgens de standaard procedure, dan hebben ze wel weer recht op die subsidie. Maar tot die tijd moeten ze zich aanpassen om te voldoen aan die eisen voor subsidie; dat is niet bedoeld om ze te dwingen zich aan te passen, maar is een simpele beoordeling van de acties van een partij.
Op zich leidt privatisering van de zorg ertoe dat je dat soort eisen zou kunnen stellen. Wil je daadwerkelijk dat alle artsen ondertekenen dat ze abortus en euthanasie zullen verrichten? Het zal theoretisch kunnen, maar ik vind dat een onproportionele maatregel, zeker gezien de alternatieve oplossing. Met de overheid ligt het wat lastiger, want ik denk dat je bijna per definitie niet mensen met bepaalde normen en waarden weigert om voor de overheid te werken. Zolang verwijzen geen enorme problemen oplevert (extreem duur wordt ofzo), zie ik niet waarom je alle "weigerambtenaren" zou willen ontslaan. Je zou juist zeggen dat een weigerambtenaar vooral zichzelf heeft, omdat 'ie wellicht minder werk heeft. (Ik vind dit trouwens niet een enorm zwaar punt persoonlijk. Ik zie geen enorme noodzaak om weigerambtenaren te ontslaan, maar ook niet om ze aan te nemen. Ik zou het wel goed vinden om op z'n minst een overgangsperiode te hanteren. Een consequentie van het verplichten om homohuwelijken te sluiten is simpelweg dat je bepaalde groepen uitsluit van de functie AvBS. Het schijnt dus dat mensen het fijn vinden als hun huwelijk voor de wet rechtsgeldig wordt verklaard door iemand met een soortgelijke achtergrond, maar daar is tegenin te brengen dat ze het huwelijk-voor-de-wet niet zo groots moeten zien en ook gewoon "even" trouwen voor de wet en alle aandacht te richten op de kerkelijke inzegening.)gambieter schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:39:
[...]
Nee, ik zie mensen die zichzelf een uitzonderingspositie geven zonder daarvoor offers te willen brengen. Principes zijn mooi, maar belast daar dan geen anderen mee, of accepteer de consequenties. Ik wil bepaalde werkzaamheden niet doen, dan moet ik toch niet klagen dat ik geen baan bij die bedrijven krijg?
Niet waar. De SGP dwingt de maatschappij niet, hun standpunt betreft enkel hun eigen partij. Wanneer ze een meerderheid zouden vormen in de regering, én ze zouden hun vrouwenstandpunt algemeen willen invoeren, dan volgt er gewoon een rechtzaak die ze verliezen. Net zoals we verwachten dat gebeurt wanneer extreme moslims de meerderheid zouden krijgen om hun ideeën door te voeren. Dat lukt ze pas, wanneer de complete grondwet en wat er aan mensenrechten vaststaat, omgegooid wordt en dan kun je ook niet meer van een democratische rechtstaat spreken. Je mag vanuit je opvattingen je eigen kring beperken, maar niet de hele maatschappij.gambieter schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 01:39:
[...]
Omdat ze die maatschappij hun mening opdringen en willen dwingen zich volledig aan hun principes aan te passen. Dwz principes hebben en anderen daarvoor de prijs laten betalen.
[ Voor 7% gewijzigd door Trolando op 02-03-2011 02:13 ]