Kijk eens in de spiegel. Zie je zelf helemaal niet dat er weinig klopt van je redeneringen, en je eigenlijk probeert het topic opnieuw te laten ontsporen met de onzin die je hierboven post? Voor iemand die weigert met bronnen of onderbouwing te komen blaas je erg hoog van de toren.
De vraag was "vind jij (met aangeven dat jij gestudeerd bioloog bent) of dergelijke bevindingen die bij dieren getest zijn en jouw argument ondersteunen, wel doorgetrokken mogen worden naar mensen?" Enorm tendentieus, nietwaar?
Ja. Want welk antwoord ik ook geef, of jij of Spruit11 zal er al stromannend weer tegen in gaan. Sterker nog, de vraag is al beantwoord in
gambieter in "Zin en onzin van religie - Deel 2", maar je blijft erover doorgaan. Zeg ik "ja het kan, maar niet altijd volledig" dan kraait men victorie want nu hoeft men de bron niet te accepteren, en als ik zeg "nee, het kan lang niet altijd" dezelfde reactie. Als je toch al vooringenomen bent, waarom zou ik de vraag dan beantwoorden?
Maar ik zal eens aardig zijn: ja, extrapoleren kan vaak, maar vervangt niet het testen wanneer mogelijk (binnen ethische grenzen). De mens is een dier met een (dun) laagje beschaving, maar veel van de rituelen worden nog steeds gedreven door oerdriften die hun oorsprong vinden in de dierlijke achtergrond.
Niks meer, niks minder, beste man. En zeg nu eerlijk; je beschuldigt mij van tendentieusiteit, nonsens, drogredeneringen, cirkelredeneringen, dat ik flamerig ben en dat ik "spelletjes" speel en dat ik ongetwijfeld ga "stromannen" (wat dat ook mag betekenen) ....en dan noem je mij Ad hominem?
Yep, en volledig verdiend. Gezien je posts waar je maar door blijft gaan ipv nu eens zelf met een nuttige bijdrage te komen, is de beschrijving terecht.
Dat is precies wat ik vorige post wilde aangeven, kijk alsjeblieft naar jezelf als je mensen van allerlei dingen beschuldigd, want de enige manier van redeneren bij jou lijkt te zijn dat je iemand uitmaakt voor dergelijke dingen zoals hierboven en dan niet alleen naar mij, maar heel veel mensen op dit topic waar jij het toevallig niet mee eens bent.
Nee, je moet wel wat meer doen om dan het alleen met me oneens zijn. Je moet onzin, drogredeneringen, cirkelredeneringen, flames posten, tendentieuze vragen stellen of spelletjes spelen, en met stromanargumentatie komen, voor je die namen verdiend. En als je wat beter oplet, zul je zien dat veel van die opmerkingen richting Spruit11 zijn gericht, en volledig verdiend gezien de bijdragen.
Ik kan me voorstellen dat je mogelijk niet thuis bent in sociale wetenschappen, maar zoals je gelezen zou kunnen hebben baseer ik mijn stelling op basis van de vrije wil en keuze. Ik heb reeds aangegeven dat een zo algemeen iets als een mening baseren op vrije wil echt geen onderbouwing behoeft en dat weet jij ook donders goed. Ik hoef bij 1+1=2 toch ook geen Pythagoras als bron te noemen of wel?
Je baseert je claim dat polygamie een vrije keuze is, op de basis van vrije wil en keuze. Dat is een mooie cirkelredenering. En ja, je zult het moeten onderbouwen met een bron, en dat hoor je te weten als je vier jaar sociologie hebt gestudeerd. Dit is geen college waar men stof reproduceert in een tentamen, dit is een discussieforum waar je met bronnen of met argumentatie moet komen. Zeggen dat een claim die centraal staat in de discussie geen onderbouwing verdiend, is zeggen "de Berlijnse muur was groen, dat is onbetwistbaar". Dan laat je maar een foto zien van die groene muur.
Maar goed, Filo bron: A Schopenhauer. Slechte bron zelfs want dit was een overtuigd determinist. Zelfs met zijn meest omstreden stellingen kunnen dingen als veelwijverij niet als een onvrijwillige keuze worden bestempeld.
En dan een quote met link? Want dit is als zeggen dat het op het internet staat.
Sci bron, W.Heisenberg en quantummechanica in het algemeen. Niets uit de meest correcte wetenschappelijke beschrijving van waar de wereld uit bestaat geeft aan dat ons universum bestaat uit vast patroon van deterministisch oorzaak en gevolg maar is een bewezen kwestie van waarschijnlijkheid. Wetenschappelijk genoeg?
En dan een quote met link? Want dit is als zeggen dat het op het internet staat.
Dus nee, niet goed genoeg. Verder zegt het helemaal niets over je claim dat polygamie een vrije keuze is. Kom dus eens met wat beters, een echte bron, wetenschappelijke studie, tweelingenonderzoek, etc etc. Want geen van je "bronnen" voegt ook maar iets toe aan de discussie.
Dat is waar ik mijn mening op baseer. Vrije keuze...jeweetwel net zo algemeen als een bak patat.
Je hebt de vrije keuze om bronnen te geven of afgeserveerd te worden. Je kunt niet zeggen dat je niet genoeg kansen gehad hebt.
Jeeminee je begint nogal assumptief te worden en bovendien te schelden.
W:"
All of the above is natuurlijk niets anders dan IMO, dus ik predik geen waarheden, alleen maar persoonljike visies.

"
G:"
Hier zijn we het over eens 
"
ennn...die redenatiewijze is goed omdat....jij ermee eens bent?

Begrijpend lezen is ook een kunst. Het eens zijn gaat over de hele quote, anders had ik die wel verkleind. Nergens zeg ik dat het betekent dat wat VWendybass een absolute waarheid spreekt.
Want probeer eens Nederlands te lezen. Hoe kan je van "Hier zijn we het over eens" opeens "dit is een absolute en ondeelbare waarheid" maken?
overigens is het in een topic die gaat over religie en overduidelijk ook religieuze deelnemers heeft niet zo netjes om termen als "gvd" e.d te noemen. Ook al geloof je zelf niet, respecteer op z'n minst de visie van andere mensen.
Nee, respecteer jij nu eens de wens dat het tijd wordt dat je leert links en bronnen te gebruiken. Ga vooral niet huichelen over andermans gevoelens als je aan het flamen en trollen bent.
Nogmaals, je noemt hier persoonlijke aanvallen, ad hominems, weigeren met bronnen te komen. Je merkt hier serieus niks kroms aan?
Je posts benoemen voor wat ze zijn is niets kroms aan.
Ik spreek je inderdaad persoonlijk aan omdat ik je niet vind getuigen van een respectvolle omgang met mensen waar jij het niet mee eens bent. Ik heb vriendelijk verzocht je nogal respectloze opmerkingen als "autistisch gedrag" en "waandenkbeelden" niet meer te gebruiken omdat dat echt in geen enkele manier bijdraagt aan een constructieve wijze van redevoeren.
Je hebt me helemaal niets vriendelijks verzocht, of je woordenboek heeft heel andere dan de gebruikelijke definities van woorden als "vriendelijk". Spruit11 is hier helemaal niet om constructief te redeneren, en trollt zichzelf naar die benamingen toe. Als je het er niet mee eens bent, dan plaats je een TR en laat je er de crew over oordelen. Autistisch is op het randje en heb ik pas gebruikt na de zoveelste trollserie, maar waandenkbeelden is een correcte beschrijving van iemand die waandenkbeelden heeft.
En wees niet bang. Die benamingen zijn alleen voor mensen wiens bijdragen herhaaldelijk van dermate lage kwaliteit zijn (bijvoorbeeld door sterke beweringen zonder bron of onderbouwing). Er staan nog allerlei bronnen open voor discussie, maar die komen allemaal van de meningen waar jij het niet mee eens bent. Doe eens gek, en kom met een goede bron om je mening te onderbouwen.
De vraag staat hierboven, en nee je hoeft hem niet te beantwoorden, want dat is het verzoek van de moderator geweest. Maar wat is nu de reden dat je al pagina's lang die vraag loopt te ontwijken?
Want uit niets van mijn posts blijkt dat deze vraag tedentieusiteit, nonsens, drogredenering, cirkelredenering,flamerig, "spelletjes" speel, ad hominem of stromannerig is. Ik neem gewoon deel aan een discussie over een topic die ik interessant vind en probeer andermans mening te respecteren, zelfs als ik het er niet mee eens ben. In jouw geval kan ik er echter niks mee want die opmerkingen van je getuigen niet van actief meedoen in een discussie maar gewoon verwijten maken op waar je het niet mee eens bent.
Kom dan eens met een bron of onderbouwing. Hoe moeilijk is het om te proberen te begrijpen dat je helemaal niets positiefs bijdraagt aan die discussie, op de manier waar je de laatste twee dagen bezig bent?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.