Heel fijn dat je dat zo pertinent weet. Ik zou zeggen kijk eens naar de
Havilland DH 106 Comet crashed in de jaren '50. Heel mooi schoolvoorbeeld van hoe men in de vliegtuigwereld dacht. En nog steeds zijn er zeer vreemde ontwerpkeuzes, zoals bijvoorbeeld een autopilot die input van 1 hoogtemeter gebruikt terwijl er 3 aan boord zijn.
De tweede alinea snap ik niet. Wie moet er overwerken dan? Je kunt toch ook je onderzoekswerk naar de problemen op het spoort uitvoeren tijdens kantooruren? Of bedoel je iets anders?
Het gaat er om dat er voor veel oplossingen bij de fabrikant geen geld aan onderzoek wordt besteed. Dit gebeurt pas als er een crash is geweest door de veiligheidsraad. Dit terwijl medewerkers of leveranciers intern vaak wel al hebben geprotesteerd met de beroemde memo's. Dit gedrag is volkomen logisch, omdat de fabrikant niet in 100 sloten tegelijk kan lopen, op een gegeven moment moet iets af.
Fijn om te horen dat het onderhoud goed zit. Het probleem lijkt em ook te liggen aan het spoor zelf. Dat is al zo oud als de weg naar Rome. Wisselverwarming te laat aangezet, door rood sein rijden etc etc. Dat is allemaal op te lossen, maar er moet eerst gigantische druk vanuit Den Haag gezet worden, alvorens de NS of prorail in beweging komen.
Impact van een niet werkende wisselverwarming is dat treinen niet op tijd rijden, bij een vliegtuig valt het bij een defecte de-icing uit de lucht. Die impact is nogal een verschil.
Door rood sein rijden is imo zeer overrated. Zoals eerder gesproken wordt er ook dagelijks door rode verkeerslichten gereden door veiligheidsdiensten etc en dat kan allemaal wel mits je de situatie kan overzien. Vrijwel alle incidenten die bij treinen met 'door rood rijden' zijn geweest hadden te maken met dat het sein niet goed op viel of dat er niet op tijd kon worden geremd (door te hoge snelheid of omstandigheden).
Ik vind het redelijk belachelijk als een trein even getankt moet worden er per rangeerbeweging een rijweg moet worden aangevraagd. Als een trein de hoofdrijbaan op wil is het wat anders. Volgens mij kunnen er veel kosten bespaard worden om op dergelijke kleine rangeeremplacementen niet helemaal vol te zetten met seinen. Bij tankstations voor auto's heb je toch ook niet bij elke pomp stoplichten? Zijn daar dagelijks aanrijdingen? Beetje eigen verantwoording imo.