PolarBear schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:56:
[...]
Beveiliging van het spoor heeft niets, maar dan ook niets met de NS (of private partijen) te maken. ProRail doet onderhoud op het spoor (100% staatseigendom) de Minister stelt de veiligheidseisen. Privatisering heeft hier zeer weinig tot niets mee te maken. En welke problemen zijn er?
Leuk hoor die semantische discussie altijd om een punt te maken. Beveiliging van het spoor, de veiligheid op het spoor. Als een machinist (besluit) door rood rijdt of hem dat wordt verteld, dan heb je het ook over de veiligheid van het spoor. Treinen die slippen door bladeren ook.
Welke problemen zijn er? Serieus? Ik heb wildhagen hier ook al eens beschuldigt van trollen, ik vind deze opmerking er ook wel eentje.
Nu even onderbouwen met statistieken? Er is een ongeluk gebeurd met gewonden en een dode. Heel treurig. Er zijn in de tussentijd meer verkeersdoden gevallen.
Stoplichten bestaan ook langer dan ATB bestaat. Als er door rood wordt gereden op een kruispunt wordt er toch ook niet gesproken van een verouderd beveiligingssysteem?
Ik heb al 1000x aangegeven dat het niet te vergelijken is. Dat jij nou de behoefte hebt om dat te doen om de situatie op het spoor goed te praten, tja. Kunnen we de stoelendans van vergelijken om zo punten te scoren nog wel weer 10 pagina's doen.
Nou dan geen treinen meer laten rijden, geen vliegtuigen meer laten vliegen, geen cruiseschepen laten varen. Om maar te beginnen. Leven en jezelf verplaatsen geeft een bepaald risico. Er beginnen steeds meer mensen te komen die niet willen of kunnen inzien dat risico bij het leven hoort.
Natuurlijk is er een kosten baten plaatje, er is niemand die dat ontkent. Natuurlijk kan je de risico's niet tot 0 verminderen. Maar de afgelopen dagen (jaren) geven toch aan dat er meer aan de hand is? Even weer met je mee vergelijken.

Als er met regelmaat ongelukken en bijna ongelukken gebeuren bij een stoplicht dan wordt die situatie toch gewoon veranderd? Als er 2 vliegtuigen van de zelfde maatschappij/type neerstorten of bijna neerstorten in 4 dagen dan staat de hele vloot toch stil?
Dan kom je toch ook niet met de vergelijkingen van hoe veilig de luchtvaart wel niet is?
Aankoppelen van treinen geeft een bepaald risico. Alleen de snelheden waarmee het gebeurd beperkt de mogelijke schade wel behoorlijk.
In de 33 jaar dat ik met de trein reis heb ik echt talloze koppelingen meegemaakt. De koppelingen bij Leiden waren van een andere orde en dat gebeurde 3x in anderhalf jaar. Het ongeluk van afgelopen zaterdag heeft wel aangegeven dat het niet snel hoeft te gaan om gevaarlijk te zijn.
Per dag (2010) waren er 1.157.260 reizigers in Nederland. Laten we even rekenen met 1 miljoen, zijn er 365 miljoen reizigers per per jaar. Dat is dus 1 op de 365 miljoen voor het afgelopen jaar. (oh ja, laatste dode was +/- 20 jaar geleden)
Er zijn 7,6 miljoen auto's in nederland. Laten we zeggen dat die elke dag 4 ritjes maken. 11 miljard 'reizigers' per jaar. 1 op de 12 miljoen. (oh ja, elk jaar dat aantal slachtoffers).
Even heel kort door de bocht (en niet geheel statistisch verantwoord) maar je hebt een idee denk ik.
Ik heb een idee en die had ik al. Ben wel blij dat je in ieder geval aangeeft dat het kort door de bocht geredeneerd is en dat het niet statistisch verantwoord is.
Edit: Ik vind het op zijn minst opmerkelijk dat menigeen hier de houding inneemt dat het kalf eerst moet verdrinken voordat er toegegeven kan worden dat er iets moet worden veranderd. Zeker omdat het kalf al met enig regelmaat de put instaart. Maar zolang die er niet inloopt gaat het goed.
[
Voor 5% gewijzigd door
Koenoe op 26-04-2012 16:59
]
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.