Het grote spoorwegentopic deel 21 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 175 Laatste
Acties:
  • 701.932 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Koenoe schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:37:
[...]

Als ze die NZL nou eens doortrokken t/m Schiphol!
Meh, beter leggen ze eindelijk eens een Oost-Westlijn zoals voorzien was, dat in het westen via Badhoevedorp naar Schiphol gaat. Meerwaarde van een metro van Zuid naar Schiphol als een trein hetzelfde stuk al tig keer per uur in 5 minuten doet lijkt me minimaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

vooghel

Cunning linguist

Bospa01 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:31:
[...]

Mensen vanuit schiphol toch verder reizen met de normale trein naar zuid of CS?
Op deze manier hou je de HSL alsnog uit Amsterdam.

Maar ik ben geen expert, maar was simpelweg nieuwsgierig waarom Zuid / CS ipv Schiphol :)
Vanuit Schiphol kun je alleen per trein naar Zuid en CS, vanuit Zuid kun je met trein, metro, tram en bus veel meer kanten uit.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dion_b schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:23:
[...]

Meh, beter leggen ze eindelijk eens een Oost-Westlijn zoals voorzien was, dat in het westen via Badhoevedorp naar Schiphol gaat. Meerwaarde van een metro van Zuid naar Schiphol als een trein hetzelfde stuk al tig keer per uur in 5 minuten doet lijkt me minimaal.
Sloterdijk->Schiphol: 8 keer per uur
Lelylaan->Schiphol: 6 keer per uur
Ik zie echt geen enkele reden voor een metro naar Schiphol. Alleen schiphol oost of -noord zou er een klein beetje baat bij kunnen hebben, maar de overgrote stroom naar schiphol kan prima met de trein. Bovendien is de tunnel en het station te vol om daar even 2 sporen vrij te maken, dus zit je vast aan een heel dure uitbreiding. Slecht idee.
Zelfde reden waarom isolatorweg->cs er niet snel zal komen. In theorie leuk, in de praktijk te weinig winst tov trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pooh schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:30:
[...]

Ik zie echt geen enkele reden voor een metro naar Schiphol. Alleen schiphol oost of -noord zou er een klein beetje baat bij kunnen hebben, maar de overgrote stroom naar schiphol kan prima met de trein. Bovendien is de tunnel en het station te vol om daar even 2 sporen vrij te maken, dus zit je vast aan een heel dure uitbreiding. Slecht idee.
Zelfde reden waarom isolatorweg->cs er niet snel zal komen. In theorie leuk, in de praktijk te weinig winst tov trein.
Nee het plan was wel een extra tunnel boren, aangezien er toch 4 tunnelboormachines waren. Maar dat plan gaat nu niet door.
De Schiphol tunnel is sowieso een onding, gaat nog wel even duren voor ze dat probleem hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 09:08
PolarBear schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:16:
[...]

Het lijkt mij niet logischer. De internationale verbindingen trekken nogal wat toeristen, en zelfs met NZ lijn, die willen niet naar station Zuid maar naar CS (zie ook de IC naar Berlijn).

Nachtnettreinen hetzelfde, CS is veel logischer (en heeft meer reismogelijkheden) dan Zuid.

Ik weet dat het het idee is om de HSL op Amsterdam Zuid te laten termineren, maar ik ben niet overtuigd van de logica.
Volgens mij is het grootste gedeelte van nachtnet de route van Rotterdam - Delft - Den Haag HS - leiden - schiphol - amsterdam - utrecht. Oftewel Amsterdam zuid ligt ideaal voor de heen-en terugweg van deze nachtcorridor.

Schiphol - Amsterdam Zuid is 7 min. Schiphol - Amsterdam centraal is 14 min. De rit is 2x zo lang + meer overlast voor mensen in Amsterdam zelf. oa voor de menen die tussen centraal en amstel wonen.

Dion_B stipte het al even aan. Maar niemand moet snachts op amsterdam centraal zelf zijn. En als men zich snachts toch moet verplaatsten naar een station, waarom dan niet een station waarbij er zo min mogelijk door het centrum wordt gereden en men zo snel mogelijk in een andere stad is? Helemaal als er langs(onder?) de 'rode loper' straks een top metro lijn loopt. Kan je men op een vrij efficiente manier men de stad weer uit krijgen.

Bovendien, een nachtdienstregling van de NZ lijn zou het nachtleven in amsterdam een stuk aantrekkelijker. Helemaal als je jezelf 'metropool' noemt kan je daar toch niet onderuit. Maar dat is besides the point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pooh schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:30:
[...]

Leuk als je in de buurt van Sloterdijk of Lelylaan woont, maar ooit gekeken hoeveel mensen ten westen daarvan wonen? A'dam Nieuw West en Badhoevedorp samen tellen al 150k mensen. Momenteel moeten ze het doen met een paar tramverbindingen en wat bussen. Als je op OV aangewezen bent duurt het langer om van Osdorp op Schiphol te komen dan vanuit Utrecht of Den Haag... of trouwens in het centrum van A'dam :o

Grootste meerwaarde zou trouwens niet aansluiting op Schiphol zijn maar een fatsoenlijke Oost-Westverbinding. Van pakweg Osdorp naar Javaplein in Oost duurt meer dan een uur.
De winst zit'm daar in de tussenliggende stukken, vooral Spaarndammerbuurt, die nu met bus 22 en 48 bediend moeten worden. Bus 22 rijdt in de spits al vrijwel kop-aan-staart, maar raakt continu in de file, vooral in de bottleneck bij de Houtmankade om nog maar te zwijgen over die (&^*^%$#*^%-brug die steeds omhoog moet. De bereikbaarheid van het Westelijk Havengebied wordt er stukken beter op, en doordat je dan die bussen kunt laten vervallen wordt het voor de automobilist ook beter bereikbaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
Het idee achter een metro lijn van Schiphol (naar Amsterdam CS) is zo gek nog niet vanuit een toeristisch standpunt gezien. Overstappen is nogal een opgave voor toeristen en een (bijna) directe verbinding is gewenst. Alsmede dat je zo de treinen ontlast rond Amsterdam. Het zal hoe dan ook een goed lopende lijn worden. Dat de NS hierdoor inkomsten verliest lijkt me wel duidelijk. Als gemeente Amsterdam (of GVB) is het misschien het overwegen waard edoch.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Koenoe schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:44:
Het idee achter een metro lijn van Schiphol (naar Amsterdam CS) is zo gek nog niet vanuit een toeristisch standpunt gezien. Overstappen is nogal een opgave voor toeristen en een (bijna) directe verbinding is gewenst. Alsmede dat je zo de treinen ontlast rond Amsterdam. Het zal hoe dan ook een goed lopende lijn worden. Dat de NS hierdoor inkomsten verliest lijkt me wel duidelijk. Als gemeente Amsterdam (of GVB) is het misschien het overwegen waard edoch.
De plannen bestaan, maar vanwege $$$ wordt dit op dit niet gerealiseerd. Misschien na de Oostwestlijn die in 2027 gepland staat... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Ach, Amsterdam en metro's. Kunnen we van Isolatorweg niet gewoon een IC-station maken? Scheelt weer een half uur reizen per dag :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

dion_b schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:03:
[...]

Leuk als je in de buurt van Sloterdijk of Lelylaan woont, maar ooit gekeken hoeveel mensen ten westen daarvan wonen? A'dam Nieuw West en Badhoevedorp samen tellen al 150k mensen. Momenteel moeten ze het doen met een paar tramverbindingen en wat bussen. Als je op OV aangewezen bent duurt het langer om van Osdorp op Schiphol te komen dan vanuit Utrecht of Den Haag... of trouwens in het centrum van A'dam :o
Ecuplein->Lelylaan, lijn 17, 8 minuten reistijd volgens dienstregeling, frequentie hoog genoeg.
Grootste meerwaarde zou trouwens niet aansluiting op Schiphol zijn maar een fatsoenlijke Oost-Westverbinding. Van pakweg Osdorp naar Javaplein in Oost duurt meer dan een uur.
Klopt. Metro badhoevedorp->aker->osdorp->lelylaan->leidseplein?->nz-lijn zou prachtige aanvulling zijn. Maar aan de andere kant: hoeveel mensen reizen nou daadwerkelijk van oost naar west door de stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pooh schreef op zondag 16 juni 2013 @ 21:51:
[...]

Ecuplein->Lelylaan, lijn 17, 8 minuten reistijd volgens dienstregeling, frequentie hoog genoeg.

[...]

Klopt. Metro badhoevedorp->aker->osdorp->lelylaan->leidseplein?->nz-lijn zou prachtige aanvulling zijn. Maar aan de andere kant: hoeveel mensen reizen nou daadwerkelijk van oost naar west door de stad?
Zat mensen die in oost wonen en in west werken of vice versa hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

'Zat mensen' is een vaag begrip. Zijn het er genoeg om lijn 1/17 te upgraden naar een metro? Hoe hoge bezetting draait die lijn nu, en hoeveel tijdswinst boek je? Alleen naar lelylaan is absoluut zinloos volgens mij, het stuk lelylaan->centrum is nuttig, aan de oostkant van het centrum is weer minder winst te boeken.
Vergis je niet in snelheid en capaciteit van een tram op een vrijliggende trambaan. Een metro doet het echt niet noodzakelijkerwijs beter.

[ Voor 18% gewijzigd door Pooh op 16-06-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
wildhagen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:09:
Ah, die, da's de NS Serie 1000, een electrische loc. Sterker nog, de 1e electrische loc die NS ooit in eigendom had, eersten zijn al tijdens WO2 besteld door de regering-in-ballingschap.

Ook geen echt succesvolle locs overigens, hoewel ze het wel tot 1982 hebben uitgehouden.

Daar is er idd één van bewaard gebleven, de 1010. Niet rijvaardig overigens.

Leuke site: http://www.eloc1000.nl/
Die ik bedoel is bordeaux rood, ik zal morgen even een fotootje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:38
Lodo schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:11:
[...]

Die ik bedoel is bordeaux rood, ik zal morgen even een fotootje maken.
Deze bedoel je?

NS 1200
De EETC 1254 komt binnen met de CityNightLine vanaf Watergraafsmeer.

[ Voor 19% gewijzigd door EDIT op 17-06-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Nope, die ik bedoel is niet meer in staat om te rijden, bij is ook half grijs geverfd, en er zitten planken voor een ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pooh schreef op zondag 16 juni 2013 @ 21:51:
[...]

Daar noem je natuurlijk een plek dat direct aan de tramlijn zit. Dan nog, je zit in 8 minuten op Lelylaan. Dat wordt incl overstaptijd al gauw 25 minuten naar CS maar als je niet op CS zelf moet zijn maar ten zuiden ervan begint de lol. 38 minuten naar de Albert Cuyp om maar eens wat te noemen, en dat is vanaf de Ecuplein zelf. Als je >10 min nodig hebt om bij de tram te komen gaat het al snel richting een uur.
[...]

Momenteel reizen ze niet erdoor maar eromheen, neem eens een kijk op de A10 Zuid. Hoeveel mensen rijden er niet bij de S105-S107 op en gaan er weer bij de S111/S112 af?

De files moeten wel heer erg zijn wil het niet lonen om te rijden in zo'n geval :o

Overigens kun je prima aansluiten op het station wat al onder Weesperplein ligt, met allicht doortrekking richting Ijburg, om maar eens iets geks te noemen.
Pooh schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:50:
'Zat mensen' is een vaag begrip. Zijn het er genoeg om lijn 1/17 te upgraden naar een metro? Hoe hoge bezetting draait die lijn nu, en hoeveel tijdswinst boek je? Alleen naar lelylaan is absoluut zinloos volgens mij, het stuk lelylaan->centrum is nuttig, aan de oostkant van het centrum is weer minder winst te boeken.
Vergis je niet in snelheid en capaciteit van een tram op een vrijliggende trambaan. Een metro doet het echt niet noodzakelijkerwijs beter.
Wie zegt dat je die bestaande trambanen niet gewoon kunt gebruiken? Het probleem zit'm vooral in het deel binnen de ring, erbuiten gaan die trams best redelijk. Iets a la Randstadrail lijkt me een prima oplossing dat enkel ondertunneld hoeft te worden binnen de ring. Nog steeds niet goedkoop, maar aanzienlijk effectiever dan alles ondertunnelen tot in dunbevolkte buitenwijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tropische temperaturen verwacht op dinsdag en woensdag
Nu wachten tot de eerste trein het begeeft door hitte? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
eerder spoorspattingen wegens verkeerd neutraliseren.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Voldoet de ice dan aan het spoorprofiel of is dit een speciale serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Lennart_1337 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 14:48:
[...]

Voldoet de ice dan aan het spoorprofiel of is dit een speciale serie?
De Deutsche Bahn heeft toestemming om diensten door de kanaaltunnel uit te voeren. Er is echter nog géén materieel toegelaten!
Dit zal echter hoogst waarschijnlijk de Velaro D (nieuwe ICE) worden, aangezien Eurostar zelf ook deze trein heeft besteld ter vervanging van de huidige oude Eurostars.
Er zijn momenteel echter problemen met de toelating (hé, waar kennen we dat van? >:) ), omdat er nog te veel problemen met de treinstellen zijn. Dus eerst moet de toelating in Duitsland zelf nog geregeld worden (de treinen hadden al sinds 2011 moeten rijden), daarna volgt waarschijnlijk Frankrijk en daarna pas de Eurotunnel en wellicht Nederland en België, maar dat laatste is nog altijd niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:42
Op de dijksgracht staat een oude trein. Na lang zoeken ben ik er achter gekomen dat het waarschijnlijk om een Trans Europe Express trein gaat (filmpje e.d. YouTube: Ode aan de TEE). Wanneer werd die trein gebruikt en waarom staat hij verwaarloosd daar? Zijn er plannen voor of wacht hij op de sloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

paar pagina's terug nog posts over ;)

Knightwolf in "Het grote spoorwegentopic deel 21"

[ Voor 52% gewijzigd door DDX op 17-06-2013 15:27 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:50
Foto komt van Wikipedia volgens mij van de staking bij de Kijfhoek (eind) jaren 90. Er moesten toen 200 of 400 conducteurs en dat wilde ze met de staking voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Robkazoe schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:26:
[...]

Foto komt van Wikipedia volgens mij van de staking bij de Kijfhoek (eind) jaren 90. Er moesten toen 200 of 400 conducteurs en dat wilde ze met de staking voorkomen.
Dat staat inderdaad ook in de omschrijving bij de foto in de slideshow ja :)

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:37

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Weten jullie trouwens waarom er geen spoor 10 is op Utrecht CS?

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het leed dat IC4 heet....

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=-voF1I3jKkc]
F.West98 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 00:57:
Ik zie ik zie wat jij niet ziet ... ;)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/e16pw2.png
Bron: http://sporenplan.nl/

[ Voor 65% gewijzigd door AW_Bos op 18-06-2013 01:11 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

F.West98 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 00:57:
Dat is een doorgaand spoor tussen de perrons 9 en 11, er is gewoon geen perron aan dat spoor.

Wat je je af moet vragen is waar spoor 6 gebleven is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

CyBeR schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 01:16:
[...]

Dat is een doorgaand spoor tussen de perrons 9 en 11, er is gewoon geen perron aan dat spoor.

Deze lijkt te zijn opgeheven. Het kan zijn dat spoor 4 opgedeeld was in twee sporen, of er is een perron over heen gelegd. Ik had er ooit een discussie over gelezen enkele jaren geleden. Ik zal eens zoeken....

Het mooiste blijft Nijmegen, naast spoor 1 kwam ooit een nieuw spoor. Het hoogste was toen spoor 4, maar het werd uiteindelijk geen spoor 5 maar... spoor 35 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel ik de achterliggende beweegredenen wel snap, is het bij het zien van zulke filmpjes natuurlijk onvoorstelbaar dat je in opzet AnsaldoBreda zou moeten overwegen bij een volgende aanbesteding.
AW_Bos schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 01:23:
Het mooiste blijft Nijmegen, naast spoor 1 kwam ooit een nieuw spoor. Het hoogste was toen spoor 4, maar het werd uiteindelijk geen spoor 5 maar... spoor 35 :D
Zwolle is momenteel ook een drama met een nummeropvolging die niet helemaal ehm... opvolgt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
CyBeR schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 01:16:
[...]

Was ooit een kopspoortje in een ver verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
spoor 6 "bestaat" nog steeds toch? Volgens mij loopt die ondergronds... ooit meegenomen als by-pass voor goederenverkeer. (maar kan het mis hebben :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mansveld pakt hsl-recht NS niet af

Staatssecretaris Mansveld is op dit moment niet van plan om de vergunning van de NS voor het rijden op de hogesnelheidslijn (hsl) in te trekken. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.

Als de concessie nu wordt ingetrokken, dreigt al het vervoer over de hsl na een jaar stil te vallen, en kan volgens Mansveld niet meer worden gegarandeerd dat er dagelijks tien Thalys-treinen tussen Amsterdam en Brussel rijden.

Bovendien zou het ministerie van Infrastructuur en Milieu door het afpakken van de vergunning zo'n 1,4 miljard euro mislopen, stelt Mansveld in haar brief.

[..]
Dat lijkt me wel terecht. Een nieuwe concessie zou openbaar aanbesteed moeten worden. Daar gaat de nodige tijd overheen, en pas na afloop daarvan kan de nieuwe concessiehouder treinpaden aanvragen en materieel aanschaffen. Tot die tijd heb je of de NS die met Traxx/Prio met 160 over de HSL boemelt, of niks. Daar komt nog bij dat de NS in Nederland concessiehouder voor de Thalys is. NS van de HSL af betekent dus dat de Thalys weer over klassiek spoor zou moeten. Dat is een stuk trager bovendien is daar al een gebrek aan ruimte waardoor de Thalys en de "Benelux" elkaar in de weg zouden gaan zitten.

Daar komt nog bij, wie moet die concessie dan gaan nemen? De DB of SNCF zie ik onder eigen naam niet meedingen voor zijn kleine concessie die zo politiek beladen is. Wie dan? Arriva? Syntus? Veolia? Allemaal kleine toko's met 0,0 ervaring met HST's en niet zomaar in staat een paar honderd miljoen uit de hoge hoed te trekken om die aan te schaffen. Ook het vinden van tijdelijk materieel totdat nieuw materieel er is lijkt me voor hen lastig. Traxxen zijn te huren, maar ik zie de NS die prio rijtuigen eerder de intercitydienst in sturen of op een rangeerterrein parkeren dan dat ze ze aan de concurrent verhuren. Oh, en de NS mag uiteraard ook gewoon meedoen aan die openbare aanbesteding. Gezien de te verwachten concurrentie geef ik ze een goede kans, dan ben je een tijd bezig met een openbare aanbesteding en loop je kans uiteindelijk gewoon weer bij de NS uit te komen...

Nee, de NS van de HSL af schoppen is leuke spierballen-symbool-politiek maar in de praktijk ben je dan jaren bezig en is het of afwachten wat je dan krijgt, of je krijgt gewoon weer de NS. Het lijkt mij dan ook alles behalve onredelijk om de NS eerst maar eens met een nieuw plan te laten komen. Mocht daar iets slechts uit rollen kun je altijd nog een ander inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46

Goner

What can I do you for ?

Zutphen-Winterswijk
(defecte trein)
Tussen Zutphen en Winterswijk langere reistijd door een defecte trein.
De verstoring is naar verwachting rond 17:00 uur verholpen.

Maastricht-Heerlen
(defecte trein)
Tussen Maastricht en Heerlen langere reistijd door een defecte trein.
Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min.
De verstoring is naar verwachting rond 17:30 uur verholpen.

Rotterdam C.-Den Haag HS
(defecte trein)
De beperkingen tussen Rotterdam C. en Den Haag HS als gevolg van een defecte trein zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Haha :P

AnsaldoBreda-topman begrijpt niets van besluitvorming Fyra
AnsaldoBreda-topman Maurizio Manfellotto begrijpt niets van de recente besluitvorming rond de hogesnelheidstrein Fyra V250.

Hij vindt het vooral onbegrijpelijk dat de Nederlandse Spoorwegen opeens anders dachten over de trein na de 'beruchte' sneeuwbui in januari.

Dit zegt hij tijdens de Fyra-hoorzitting die dinsdag in de Tweede Kamer begon. Hij is vooral verontwaardigd over hun ''verrassende gedrag'' over de Fyra-kwestie, dat ertoe heeft geleid dat de bedrijven de stekker uit deze hogesnelheidstrein hebben getrokken.

"Ik kan nog steeds niet begrijpen dat dezelfde mensen die de treinen hebben getest en aanvaard hebben, van idee zijn veranderd na die sneeuwbui."

Ook vindt hij het onverklaarbaar dat hij een rapport nooit onder ogen heeft gezien, waarin het bewijs zou staan dat de Fyra onveilig is. "De media hebben hier uitgebreid over geciteerd, maar wij hebben dit nooit mogen ontvangen."

Uitgenodigd
Manfellotto was uitgenodigd door de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur. Hij hoopt op alle vragen antwoord te kunnen geven. "Ik hoop dat ik kan bijdragen bij het oplossen van de onduidelijkheden over de Fyra."

De Fyra V250 had Amsterdam en Brussel met elkaar moeten verbinden. De trein ging begin december rijden, maar werd al snel uit de dienstregeling gehaald wegens technische problemen. Het Belgische spoorwegbedrijf NMBL en de NS besloten vervolgens te stoppen met de Italiaanse treinen. Voor de topman van de Fyra-bouwer kwam dit als een verassing.

Verontwaardigd
Manfellotto is verontwaardigd om de naar eigen zeggen foute beweringen die hij heeft gehoord en het gebrek van respect aan de technici die jaren aan de hogesnelheidstrein hebben gewerkt. Hij benadrukt nogmaals dat de trein veilig is. "Dat zeg ik niet, maar dat zeggen de rapporten."

Manfellotto laat weten dat hij van andere landen nooit klachten heeft ontvangen. "Ik begrijp echt niet dat er zoveel boze woorden klinken. Dat is in andere landen zoals Duitsland absoluut niet het geval. En informeert u eens in Denemarken hoe tevreden ze zijn over ons metrosysteem."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:31

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zou met die Manfellotto toch zelf eens een hartig woordje willen spreken ... . Ik zet net even de livestream op en krijg direct van hem te horen dat de collegas bij NedTrain incompetent zijn ... je moet maar durven.

[ Voor 46% gewijzigd door Blokker_1999 op 18-06-2013 17:36 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Manfellotto laat weten dat hij van andere landen nooit klachten heeft ontvangen. "Ik begrijp echt niet dat er zoveel boze woorden klinken. Dat is in andere landen zoals Duitsland absoluut niet het geval. En informeert u eens in Denemarken hoe tevreden ze zijn over ons metrosysteem."
hahahahhahahahah echt?!?! 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

/flikkert van z'n stoel af

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 18-06-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hoezo? De AB DriverLess Metro bevalt volgens mij prima in de Kopenhaagense metro? Ze rijden daar al dik 10 jaar rond, en ik heb van geen echt structurele problemen gehoord?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:19:
Hoezo? De AB DriverLess Metro bevalt volgens mij prima in de Kopenhaagense metro? Ze rijden daar al dik 10 jaar rond, en ik heb van geen echt structurele problemen gehoord?
Ja de metro... maar de treinen van AB in Denemarken dan? En de trams in Zweden (zelfde tijdsframe als de Fyra en ze rijden nu nog niet).
metro vs trein (HST zelfs :+)

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 18-06-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hij had het in die uitspraak specifiek over de metro ;)

De rest laat hij (logischerwijs, vanuit zijn perspectief) maar even achterwege :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:31

Fiber

Beaches are for storming.

Alleen uit Lybië zullen niet veel klachten komen denk ik... ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.build.mk/docs/users/1/Infrastruktura/Zeleznica/_%20Blog/1.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Haha, dat blijft idd ook een typisch verhaal, met dank aan Berlusconi.

Is eigenlijk al bekend wat Libië met dat stel wil doen? Ik weet dat ze hem aan NL hebben aangeboden, als vervanging van de V250, maar verder heb ik er niets meer van gehoord.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

We moeten nu niet doen alsof AB enkel maar rommel heeft geleverd. Uiteraard heeft AB ook zijn succesverhalen, en ja, ook een Alstom/Siemens/Bombardier heeft zijn faalprojecten. Maar AB heeft de V250 gewoon enorm onderschat en heeft er een faalproject van gemaakt van een gelijkaardige omvang als de IC4 (moet je maar doen op een veel kleinere vloot).

Die trein in Libië was een geschenk van Berlusconi aan Ghadaffi om aan te tonen dat Italië ervaring heeft in hogesnelheidstreinen en in de hoop van een deel van de contracten binnen te halen mbt tot de aanleg van de HSL in Libië. De kasten zijn van een IC4, maar binnenin zou deze trein enorm luxueus zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:44:
We moeten nu niet doen alsof AB enkel maar rommel heeft geleverd. Uiteraard heeft AB ook zijn succesverhalen, en ja, ook een Alstom/Siemens/Bombardier heeft zijn faalprojecten. Maar AB heeft de V250 gewoon enorm onderschat en heeft er een faalproject van gemaakt van een gelijkaardige omvang als de IC4 (moet je maar doen op een veel kleinere vloot).
Zowel de IC4 als V250 zijn toch wel faalprojecten van buitenepische proporties. Een fabrikant die dergelijk prutswerk neemt valt gewoon niet meer serieus te nemen. Kennelijk nemen ze zelf de situatie ook niet serieus anders zou die Manfellotto zich wel wat nederiger hebben opgesteld ten opzichte van ons parlement. Zijn treinen zijn zes jaar te laat en functioneren niet door een lange waslijst van lullige problemen die een oorzaak vinden in een slecht ontwerp, slechte kwaliteitscontrole en een falend proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:44:

Die trein in Libië was een geschenk van Berlusconi aan Ghadaffi om aan te tonen dat Italië ervaring heeft in hogesnelheidstreinen en in de hoop van een deel van de contracten binnen te halen mbt tot de aanleg van de HSL in Libië. De kasten zijn van een IC4, maar binnenin zou deze trein enorm luxueus zijn uitgevoerd.
Het punt is alleen dat ik geen succes verhaal van AB ken? Alleen de binnelandse treinen, en dan ook alleen treinen die ze nabouwen ipv zelf ontwikkelen. Maar overal komt het verhaal terug van weg roestende trams, valse beloftes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Tales schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:57:
[...]

Het punt is alleen dat ik geen succes verhaal van AB ken? Alleen de binnelandse treinen, en dan ook alleen treinen die ze nabouwen ipv zelf ontwikkelen. Maar overal komt het verhaal terug van weg roestende trams, valse beloftes e.d.
Ze zijn er wel, maar beperkt in het "buitenland". De treinen voor Italië zoals de ETR500 kan je een succes noemen en kijk je naar treinen dan heb je ook nog de NSB 73 (hoewel die ook last lijkt te hebben van de klassieke AB kwaaltjes zoals doorroestende assen). Op gebied van metrostellen hebben ze ook wel enkele successen geboekt (en ook al enkele keren zwaar gefaald). Het is dankzij die beperkte successen de laatste 10 jaar dat AB trouwens vandaag nog bestaat.

Laat ons eerlijk zijn. AB weet hoe ze een trein moeten bouwen, ze weten gewoon niet hoe ze deze moeten ontwerpen ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Blokker_1999 op 18-06-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Tales schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:57:
[...]

Dan ben je kennelijk licht selectief van geheugen? Hierboven wordt de Driverless Metro al genoemd. Ze hebben zeer succesvolle locomotieven gehad, ook een zeer succesvolle hogesnelheids (voor die tijd) trein etc. Een deel van die locomotieven doen ook buiten Italië dienst (met name de landen die bij het voormalige Joegoslavië gehoord hebben), en hebben daar gewoon prima voldaan.

Met hun metros zijn ze bijvoorbeeld best wel goed, die rijden overal, van de UK, Spanje, tot diverse steden in de VS en uiteraard diverse Italiaanse steden. Meestal zonder al te grote (structurele) problemen voor zover ik weet, hoewel ze idd ook daar een paar missers hebben gehad).

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 18-06-2013 19:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

PVV wil direct ontslag NS-top om Fyra
De NS-top moet per direct en oneervol worden ontslagen vanwege de problemen met hogesnelheidstrein Fyra. Dat stelt de PVV dinsdag.

'Het Fyra-debacle heeft duidelijk gemaakt dat bij directeuren en commissarissen van de NS een cultuurprobleem heerst', vindt Kamerlid Machiel de Graaf. Hij vindt dat de directieleden zich als zonnekoningen hebben gedragen.

De Graaf wil dan ook dat topman Bert Meerstadt niet na zijn vertrek nog enige maanden aanblijft als adviseur van de NS. 'Dat directeur Meerstadt de kans krijgt zijn vertrekpremie binnen te halen middels een adviesrol, is een schande en daar moeten we als Kamer een stokje voor steken', aldus De Graaf.

De Kamer praat woensdag met staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) over het drama met de Fyra.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de hoorzitting ook gevolgd en irriteerde me mateloos aan de leden. Ten eerste hebben we het hier over een mega investering waar we met een gigantische schade achterblijven.

Wat gebeurt er vervolgens, Manfellotto wordt onderbroken omdat zijn betoog te lang duurt. Er zou geen tijd meer zijn vragen. Op dat moment had ik mijn eerste wtf.. who fucking cares, al zitten jullie tot middernacht, bij een hoorzitting moet alle informatie op tafel.

Vervolgens komen de vragen, tenenkrommend slecht, opruiend en vals en niet met de bedoeling concrete feiten boven tafel te krijgen. " moeten we een bedrijf vertrouwen dat een trein aan khadaffi schonk". Dan denk ik, lullo, je bent toch met deze leverancier in zee gegaan, wat wil je er nou mee bereiken, goedkoop puntjes scoren?

Ik heb maar een enkele goede vraag gehoord; op welke data heeft AnsaldoBreda van de NS formeel de bevindingen gekregen.

Een andere vraag kan zijn geweest,

- hoe kan het dat er 2000 punten niet zijn gehaald terwijl er door drie partijen een certificering is uitgevoerd.
- kan de schade zijn veroorzaakt door te hoge snelheden dan voorgeschreven.
- zijn er aantoonbare feiten in de samenwerking waardoor deze problemen zijn veroorzaakt

Enz.

Ik zat me echt te verbijten, een schandelijke vertoning.

Ik heb zelf het gevoel dat AnsaldoBreda helemaal niet zo zwak staat, sterk zelfs. Treinen zijn gecertificeerd, en formeel geaccepteerd waarbij ook is aangegeven dat de opdrachtgever tevreden is met de geleverde dienst.

Vervolgens lijkt het onderhoud niet conform de eisen uitgevoerd te zijn.

Daarnaast lijkt er inderdaad onvoldoende gelegenheid zijn geboden om de kinderziektes eruit te halen, iets wat ook bij de Talis gewoon moest gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
^^ dat ja.

De kamer moet vooral niet de politiek van andere landen erbij gaan halen en ze moeten het niet over de techniek hebben. De kamerleden hebben het ook weer verzaakt om zichzelf in te lezen in de zaak... :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

En zowel de NS en de NMBS willen geen reactie geven op AnsaldoBreda ivm komende rechtzaken.
Waarom zit je daar dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
De politiek kan beter de NS/NMBS vs AB laten uitvechten en zelf evalueren wat ze fout hebben gedaan en dat proberen te voorkomen in de toekomst... maar nu gaan ze zichzelf bemoeien met wat er fout is gegaan -.-;;; /zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:52:
De politiek kan beter de NS/NMBS vs AB laten uitvechten en zelf evalueren wat ze fout hebben gedaan en dat proberen te voorkomen in de toekomst... maar nu gaan ze zichzelf bemoeien met wat er fout is gegaan -.-;;; /zucht
Ik heb de zitting niet gevolgd, maar AB lijkt inderdaad heel erg sterk te zijn.
Als de zitting inderdaad zo slecht was als ik hierboven lees dan is dat bedroevend :(

De politiek heeft hier sowieso toch geen directe rol in, tenzij ze namens de NS gaat spreken ...

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:02:
[...]

Ze zijn er wel, maar beperkt in het "buitenland". [...] dan heb je ook nog de NSB 73 (hoewel die ook last lijkt te hebben van de klassieke AB kwaaltjes zoals doorroestende assen).[...]
De NSB 73 is volgens Wikipedia door Adtranz gebouwd? Wikipedia: NSB Class 73 Volgens mij zit AnsaldoBreda niet bij de Adtranz joint venture in, ook als ik snel op Wikipedia kijk lijkt dat niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik denk dat er gedoeld werd op Wikipedia: NSB Class 72? Dit is namelijk wel door AB gebouwd :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
NSB also had an option to buy 40 additional units. The first units were not delivered until 2002, and by 2004, still half the trains were not in use. Faults included rust, too heavy train weight, and signaling problems. After the initial troubles, the Class 72 has been a highly successful train for NSB and well liked by the maintenance workers.[1]
:')

maar goed, hij rijdt nu blijkbaar wel goed, klinkt een beetje als onze SLT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
Wat mij trouwens ook opviel na wat gewikipedia:
The snow tunnel has burned five times. The fires in 1948, 1953 and 2008 only caused minor damage to the tunnel itself. The 1960 fire burned down the tunnel, the station building and most of the station area. The last fire, in 2011, had a Class 73 train caught in the tunnel; both it and the tunnel were damaged beyond repair.
Na 3 branden lijkt het me toch wel verstandig om zo'n tunnel te vervangen voor iets wat niet zo simpel in brand te krijgen is, zoals staal of beton, zoals wat ook onderaan de wikipediapagina staat vermeld? Of je laat een brandmeldersysteem installeren zoals ook in de Schipholtunnel zit (al kost dat wat vertraging). En het lijkt me toch handig om dan permanent (verwarmd en/of erg gezouten) water op te slaan in grote tanks, met een sprinklerinstallatie ofzo, zodat je niet hoeft te wachten op een watertrein die pas na 3 uur gestuurd wordt. In ieder geval heeft dit nogal wat schade veroorzaakt, en dat is meestal niet de bedoeling :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bospa01 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:09:
[...]

Dat valt of staat toch met de voorwaarden in het contract tussen de NS en AB? Ik ken ze niet. Dat AB ondermaats heeft gepresteerd lijkt me wel duidelijk: treinen veel te laat geleverd, treinen onbetrouwbaar ondanks jarenlang proefrijden, veel gebreken die duiden op een slecht ontwerp en slechte kwaliteitscontrole.

Het is te hopen dat de NS van deze junk af kan want die V250's zullen hoe dan ook problemen blijven geven en erg duur in onderhoud zijn vanwege het geringe aantal treinstellen dat in omloop is. De V250 is een bodemloze put net zoals de IC4 dat is voor de Denen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
wildhagen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:05:
[...]
Dan ben je kennelijk licht selectief van geheugen? Hierboven wordt de Driverless Metro al genoemd. Ze hebben zeer succesvolle locomotieven gehad, ook een zeer succesvolle hogesnelheids (voor die tijd) trein etc. Een deel van die locomotieven doen ook buiten Italië dienst (met name de landen die bij het voormalige Joegoslavië gehoord hebben), en hebben daar gewoon prima voldaan.

Met hun metros zijn ze bijvoorbeeld best wel goed, die rijden overal, van de UK, Spanje, tot diverse steden in de VS en uiteraard diverse Italiaanse steden. Meestal zonder al te grote (structurele) problemen voor zover ik weet, hoewel ze idd ook daar een paar missers hebben gehad).
Je hebt gelijk dat ze een paar successen hebben gehad. En het lijkt er zeker op dat ze weten hoe ze een trein moeten bouwen.

Als ik echter kijk naar bijvoorbeeld het Ansaldo Breda topic op skyscrapercity dan kom ik behoorlijk veel bekende problemen tegen. (Waarbij opgemerkt moet worden dat er meer slechte dan goede verhalen op internet staan. (http://www.skyscrapercity...26183fdd&t=1460513&page=1)

Een bericht uit 2007:
Gothenburg new trams a fiasco

40 new trams from Italian AnsaldoBreda would have entered service in autumn 2005. To date, twelve delivered. And all stuck with quality problems that squeak, thump tions, howling and air conditioning systems that often do not work.
Ander bericht over dezelfde trams
The trams were delayed by several years, on top of that they had massive technical problems on arrival that forced Gothenburg to roll out their 30+ year old trams that were due for the scrap yard. After just a few years of service the trams now are rusting away, they even found mold under carpets and inside the chassi.

The entire first batch of 40 trams had to be take out of service and every single tram had to be repaired and cleaned of mold, in fact the design is so por that they have to replace entire chassi parts that can't be repaired.

And in Oslo they now have decided to scrap the trams they bought from AnsaldoBreda, they are so affected by rust it is not even worth the effort to repair them, and these are trams delivered 1999-2004, barely a decade old
En over Trams in Manchester
Here in Manchester, the Metrolink tram system are currently in the process of replacing unreliable and structurally corroded Ansaldo Breda vehicles with Bombardier trams. The replacement process should be complete this year, the youngest trams are 14 years old, the oldest have been in service since 1992.
In dat zelfde topic zijn er verhalen over metros van AB die ontsporen i.t.t. metrostellen van een concurrent. Ik ben er haast van overtuigd dat er zeer comptente mensen bij AB werken in de constructie laag. Echter krijg ik heel erg het idee dat alles wat zelf geproduceerd wordt zo goedkoop mogelijk gedaan wordt en op elke manier wordt er bezuinigd om maar binnen het goedkope inschrijf bedrag te blijven.

Edit: Nog een kleine toevoeging van deze:
It took Metrolink engineers in Manchester UK nearly 7 years to correct all the faults on one of the second generation 2000 series LRVS that AnsaldoBreda delivered in 1999.

From delivery in 1999 4 out of 6 of these vehicles are now permanently retired!

Of the first series a vast majority are retired after little over 20 years service.

In Birmingham UK there are also 15 of these T69 type AnsaldoBreda LRVS. Every single one of them is wired up differently, and normally at least 2 are out of service long term or being used for spares, as it normally takes AB 8 to 10 weeks to deliver parts!

These trams are also being replaced shortly after a lifespan of a little over 10 years!
Niet dat alleen AB schuldig is. Volgens mij halen de Combino's van Siemens in Amsterdam ook niet de beoogde levensduur.

[ Voor 12% gewijzigd door Tales op 18-06-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:57:
[...]

Dat valt of staat toch met de voorwaarden in het contract tussen de NS en AB? Ik ken ze niet. Dat AB ondermaats heeft gepresteerd lijkt me wel duidelijk: treinen veel te laat geleverd, treinen onbetrouwbaar ondanks jarenlang proefrijden, veel gebreken die duiden op een slecht ontwerp en slechte kwaliteitscontrole.

Het is te hopen dat de NS van deze junk af kan want die V250's zullen hoe dan ook problemen blijven geven en erg duur in onderhoud zijn vanwege het geringe aantal treinstellen dat in omloop is. De V250 is een bodemloze put net zoals de IC4 dat is voor de Denen.
Dat is nog maar de vraag.

De Talis hanteert ook bewust een lagere snelheid bij sneeuw en ijsvorming, met name omdat hier een fors gewicht mee gepaard gaat wat met hogere snelheden flinke schade kan veroorzaken. Het lijkt er op dat de Fyra op volle snelheid is gebruikt in gelijkwaardige situaties, ...

Treinen te laat geleverd, dat staat hier Los van. Het contract wordt ontbonden omdat de NS de kwaliteit niet goed acht. Dat is nogal bijzonder als externe certificeringen het tegendeel bewijzen, en ook de NS zelf formeel heeft bevestigd dat de kwaliteit van de geleverde treinen conform standaarden was.

Verder lijkt AnsaldoBreda behoorlijk wat argumenten te hebben inzake onderhoud, communicatie vanuit de NS, juist gebruik van het materiaal, nakomen van afspraken door de NS zelf, gebrek aan constructieve houding vanuit de NS, enz.

Het verhaal van de NS en Mansfeld rammelt aan alle kanten, dat van AnsaldoBreda komt steekhoudender over met feiten die worden bevestigd door getekende overeenkomsten, verklaringen en afspraken.

En ja, AnsaldoBreda heeft wat fuck ups gehad met leveringen, maar anderzijds zijn er heel veel afnemers tevreden met de producten. De positieve verhalen zijn voor nu natuurlijk voor de politiek en de NS niet gewenst om nar voren te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Kwaliteit (in de zin van afwerkingskwaliteit en betrouwbaarheid) heeft weinig tot niets met certificeringen te maken.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Waarschijnlijk krijgen we het nooit te zien, maar ik wil wel die harde afspraken inzien die de NS/NMBS met AB overeen gekomen zijn en tot hoever deze afspraken zijn nagekomen.

Zolang ze elkaar nog "mondeling" beschuldigen, zal dat voorlopig niet boven tafel komen....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 21:40:
[...]

Dat is nog maar de vraag.

De Talis hanteert ook bewust een lagere snelheid bij sneeuw en ijsvorming, met name omdat hier een fors gewicht mee gepaard gaat wat met hogere snelheden flinke schade kan veroorzaken. Het lijkt er op dat de Fyra op volle snelheid is gebruikt in gelijkwaardige situaties, ...

Treinen te laat geleverd, dat staat hier Los van. Het contract wordt ontbonden omdat de NS de kwaliteit niet goed acht. Dat is nogal bijzonder als externe certificeringen het tegendeel bewijzen, en ook de NS zelf formeel heeft bevestigd dat de kwaliteit van de geleverde treinen conform standaarden was.
De slechte bestandheid tegen sneeuw was maar één van de vele problemen. Defecte accu's, onbetrouwbare deuren, roestvorming, remmen die niet op hun taak zijn berekend, slecht afgeschermde bekabeling. De trein kan dan wel gecertificeerd zijn maar hij is absoluut niet betrouwbaar. Volgens de NS duurt het twee jaar om alle problemen te verhelpen. AB heeft beloofd om in 2007 treinen te leveren.

Ik vraag me ook af hoeveel planmatig onderhoud je gemist kunt hebben in een maand indienststelling. En hoe kan achterstallig onderhoud op nieuwe treinen voor zoveel problemen zorgen?
En ja, AnsaldoBreda heeft wat fuck ups gehad met leveringen, maar anderzijds zijn er heel veel afnemers tevreden met de producten. De positieve verhalen zijn voor nu natuurlijk voor de politiek en de NS niet gewenst om nar voren te halen.
De fuckups van AB zijn dan wel van buitengewone proporties. Als een kabel slecht is afgeschermd waardoor er kortsluiting of kabelbreuken ontstaan is dat geen kinderziekte maar een ontwerp- of constructiefout die AB blijkbaar in veel van zijn producten maakt. Idem voor de slechte roestbestendigheid. Ze bakken er gewoon helemaal niets van. Wat AB doet is voor veel te lage prijzen inschrijven op tenders en een product leveren dat lijkt op een tram, trein of metro maar niet kan functioneren.

De uitlatingen van AB in de pers zijn niet serieus te nemen. In januari meldde AB nog doodleuk dat de V250 in twee weken opgelapt zou worden. In mei concludeerde de NS dat het twee jaar zou duren. Het is niet in het belang van de NS en de NBMS om defecte treinen te hebben, dus die twee jaar zal wel for real zijn. Dan moet er toch wel serieus iets mis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 15:04
@Tales Siemens heeft als ik Wikipedia moet geloven alle Combinos gefixed alszijnde garantie, hun benadering van het probleem is ook heel anders dan bij AB die meteen verontwaardigd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Zo ziet een blikseminslag op het spoor eruit:

NB: Let op het sein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

AW_Bos schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 01:23:
[...]

Deze lijkt te zijn opgeheven. Het kan zijn dat spoor 4 opgedeeld was in twee sporen, of er is een perron over heen gelegd. Ik had er ooit een discussie over gelezen enkele jaren geleden. Ik zal eens zoeken....

Dat is een mooie ja. In Dordrecht doen ze het ook leuk. Spoor 1 t/m5 en dan 15 en 20 :D

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:27:
[...]
Het is niet in het belang van de NS en de NBMS om defecte treinen te hebben, dus die twee jaar zal wel for real zijn. Dan moet er toch wel serieus iets mis zijn.
In feite doet dat er zelfs niet toe. Naast hun eigen onderzoek hebben NS en NMBS een onafhankelijke externe partij onderzoek laten doen. Veel van de conclusies zijn op basis van dat onderzoek getrokken, tijdens zijn presentatie citeerde de directeur van de NMBS veelvuldig uit dat rapport, en toonde de inmiddels welbekende foto's. AnsaldoBreda kan van alles over NS en NMBS roepen, maar de conclusies van dat onafhankelijke bureau hebben ze nog op geen enkele manier ontkracht. Echt overtuigend komt het op mij niet over.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:35:
Ik heb de hoorzitting ook gevolgd en irriteerde me mateloos aan de leden. Ten eerste hebben we het hier over een mega investering waar we met een gigantische schade achterblijven.

[...]
Ik zat me echt te verbijten, een schandelijke vertoning.
ArcticWolf schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:42:
^^ dat ja.

De kamer moet vooral niet de politiek van andere landen erbij gaan halen en ze moeten het niet over de techniek hebben. De kamerleden hebben het ook weer verzaakt om zichzelf in te lezen in de zaak... :Z :Z
Bospa01 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:09:
[...]

Als de zitting inderdaad zo slecht was als ik hierboven lees dan is dat bedroevend :(

De politiek heeft hier sowieso toch geen directe rol in, tenzij ze namens de NS gaat spreken ...
Zoals gewoonlijk gaat de politiek weer eens volledig de mist in als het over het spoor gaat. Maar ja, die mensen zitten daar omdat wij met z'n allen afgelopen september op ze gestemd hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
AnsaldoBreda heeft als sterke punten "De trein voldoet aan de standaarden, dit is getoetst door Lloyd's en hij is goedgekeurd door IL&T en DVIS", "NS heeft er 9 afgenomen en is ermee gaan rijden" en AB kan mogelijk aanvoeren dat er te hard is gereden in de sneeuw.

NS en NMBS kunnen aanvoeren dat ze onafhankelijke rapporten hebben waaruit blijkt dat de trein niet volgens best practices is gebouwd, ze kunnen aanvoeren dat de trein buitengewoon veel storingen vertoonde (in totaal hebben ze ongeveer 6 maanden aan ervaring met de V250 in reizigersdienst) en dat onafhankelijke rapporten bevestigen dat de trein een aantal ontwerpfouten kent waardoor de levensduur aanzienlijk vermindert wordt.

Dit kan zeker een interessante zaak worden, ik zou op dit moment niet durven zeggen wie er de betere kaarten heeft. Vergeet niet dat zowel AB als NS/NMBS er belang bij hebben om zo goed mogelijk in beeld te komen, dat laat het optreden van Manfellotto vandaag wel zien: de kwaliteiten van AB onderstrepen ("vraag maar aan Kopenhagen hoe ze over onze metro denken"), en hoe incompetent NS/NMBS/NedTrain zijn ("ze hebben veel te hard gereden en de treinen werden niet goed onderhouden"). NS en NMBS doen precies hetzelfde met hun rapporten.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
AW_Bos schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 23:26:
Zo ziet een blikseminslag op het spoor eruit:
[video]
NB: Let op het sein!
Gaan alle seinen op rood dan? Is dat automatisch of puur toeval nu?
Wel stoer :P Toch wel degelijk gemaakt, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Alex) schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 03:08:
AnsaldoBreda heeft als sterke punten "De trein voldoet aan de standaarden, dit is getoetst door Lloyd's en hij is goedgekeurd door IL&T en DVIS", "NS heeft er 9 afgenomen en is ermee gaan rijden" AB kan mogelijk aanvoeren dat er te hard is gereden in de sneeuw.
Certificering lijkt me nog geen bewijs van betrouwbaarheid in commerciële dienst. De snelheid van de Fyra is overigens wel degelijk beperkt toen het sneeuwde. Misschien niet op alle ritten maar er zijn verklaringen van reizigers op andere forums die zeggen dat hun Fyra 160km/h reed in de sneeuw.

De schuld afschuiven op slecht onderhoud en zelfs onjuiste stalling is overigens exact hetzelfde als wat AB deed bij de Denen:
There is a widely held public perception in Danmark that the operational performance of IC4 trainsets is due to lackof quality in manufacturing by AB. Conversely, AB holds the view that the poor performance is due to delivered trainsets being stored by DSB awaiting fitment of the IC4PT modifications and incorrect maintenance by IC4DT.Both views have some superficial merit, but neither view represents the complete picture.
(uit het Atkins-rapport over de IC4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Schuld afschuiven op de klant is altijd gemakkelijk.
Maar laten we eerlijk zijn ... gebrekkig onderhoud ... aan een trein van een paar maandjes oud, hmm ... stevig.

Feit is dat na een rit stukken van de fyra op het spoor zijn teruggevonden en toen is het heel snel gegaan ... de trein werd onmiddelijk verboden om nog op het belgische spoor te rijden.
Als dat een probleempje was veroorzaakt door gebrekkig onderhoud dan hadden de 10tallen ingenieurs van AB dat echt wel kunnen vinden en signaleren hoe dat opgelost moest worden.

En certifiering wilt absoluut niks zeggen ... je moet dan echt weten wat die certifiering inhoudt, waar naar wordt gekeken.
Veel bedrijven zwaaien bvb met hun iso 9001 certificaat ... maar als je weet wat dat inhoudt besef je dat dat weinig te maken heeft met echte kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:21
Krentenbol schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 23:31:
[...]

Dat is een mooie ja. In Dordrecht doen ze het ook leuk. Spoor 1 t/m5 en dan 15 en 20 :D
Er zijn meer sporen dan alleen de perronsporen die genummerd moeten worden. Bovendien worden sporen niet altijd op chronologische volgorde genummerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mogelijk minder treinen door onweer
Treinreizigers moeten woensdag vanwege het weer rekening houden met vertragingen en uitval van treinen. Door hevige onweersbuien kan het spoor beschadigd raken, wat weer tot verstoringen kan leiden.

De NS raadt reizigers aan actuele vertrekinformatie goed in de gaten te houden. Ook doen mensen er goed aan hun reis kort voor vertrek te plannen, aldus het vervoerbedrijf op zijn website.

Met name in het zuiden en oosten van het land is kans op zware onweersbuien.
't is ook altijd wat he :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ja, sorry. NS en Prorail hebben geen controle over waar de bliksem inslaat, ze zijn God nog niet...

Duurt denk ik nog wel even voor men die volledige controle wel gaat hebben. Tot die tijd lijkt hetgeen het bericht meldt me volstrekt logisch.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Nu online
maarud schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 08:22:
[...]
Gaan alle seinen op rood dan? Is dat automatisch of puur toeval nu?
Wel stoer :P Toch wel degelijk gemaakt, haha
Ik vermoed (vermoed!) dat bij de blikseminslag de 3 kV leiding voor de spanning voor de seinen / overwegen etc ook is afgeschakeld, en de seinen hebben volgens mij een backup en gaan dan op rood staan. Alle overwegen vallen volgens mij ook dicht, die worden volgens mij omhoog gehouden met elektromagneten en zullen dus als de batterij voor de back-up ook leeg is nog steeds dicht blijven.

Maar dit weet ik niet heel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wildhagen schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:18:
Ja, sorry. NS en Prorail hebben geen controle over waar de bliksem inslaat, ze zijn God nog niet...

Duurt denk ik nog wel even voor men die volledige controle wel gaat hebben. Tot die tijd lijkt hetgeen het bericht meldt me volstrekt logisch.
Ik doelde meer op het feit dat ze bij (bijna?) alle weersomstandigheden wel iets hebben ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Dat is meer het gevolg van het vooraf beter communiceren wat een doelstelling van de ns is na de afgelopen winters. let op noodweer, we gaan er vast last van krijgen en u dus ook. Dit levert automatisch reacties op.
Als het 's ochtends regent zijn de files ook bijna het dubbele, maar wordt blijkelijk geaccepteerd. Wanneer ze niet waarschuwen staan de verslaggevers weer op utrecht Cs de reizigers diepteinterviewtjes af te nemen, als de stremming dan lang duurt kruipen verontwaardige kamerleden ook graag voor de camera zodra ze de kans krijgen. Als in mij omgeving over de NS geklaagd wordt, vraag ik als eerst hoevaak er met de trein gereisd wordt, dat scheidt de gelegenheids klager van de ervarings deskundigen.
Eerder had de Tros het programma, kunst..omdat het moet. Het lijkt in nederland nu tijd te worden voor klagen..omdat het kan. lekker een half uurtje feel good calimerotv (of ben ik nu ook aan het klagen..)

[ Voor 3% gewijzigd door DOA op 19-06-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
Volgens http://www.nshispeed.nl/e...hol-rotterdam-breda/route is Amsterdam - Rotterdam 28 minuten sneller met de Fyra.

Weet iemand hoeveel reistijd daar nog van af zou gaan met de v250?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Afbeeldingslocatie: http://www.nshispeed.nl/upload_mm/d/4/5/488_fullimage_15376_nsf_tabel_reistijd.jpg

daar hoort die afbeelding bij. Alleen de IC tijden kloppen niet meer dus zal je zelf even het verschil moeten uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raven schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:16:
[...]

Ik doelde meer op het feit dat ze bij (bijna?) alle weersomstandigheden wel iets hebben ;)
Het is net de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
Tales schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:38:
[afbeelding]

daar hoort die afbeelding bij. Alleen de IC tijden kloppen niet meer dus zal je zelf even het verschil moeten uitrekenen.
Ah thanks! Uitgaande van 1:10 (ik zie 1:09 en 1:11 voor de IC) is het dus 34 minuten sneller dan de reguliere IC wat een prima verbetering is. Al valt het verschil tussen wat de TRAXX doet en de v250 zou moeten doen: 41 tegen 36, me wel wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

oscardt schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:30:
Ah thanks! Uitgaande van 1:10 (ik zie 1:09 en 1:11 voor de IC) is het dus 34 minuten sneller dan de reguliere IC wat een prima verbetering is. Al valt het verschil tussen wat de TRAXX doet en de v250 zou moeten doen: 41 tegen 36, me wel wat tegen.
De grootste winst zit dan ook in het kortere traject, niet in de hogere snelheid :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
http://www.nu.nl/politiek...eeld-vervanging-fyra.html
Ook D66 wil dat er gekeken wordt naar andere aanbieders. Kamerlid Stientje van Veldhoven wil dat er een verkenning wordt gedaan naar wat de reiziger wil met de hogesnelheidslijn.
/zucht... hebben ze dat 10 jaar geleden dat dan niet gedaan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
Dido schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:20:
[...]

De grootste winst zit dan ook in het kortere traject, niet in de hogere snelheid :)
ja, I got that. Maar dat geld voor alles dat over de HSL rijdt. Het verbaast mij meer dat er zoveel moeite en vooral geld in een nieuwe trein ontwikkelen (de v250) is gestoken en dan blijkt de tijdswinst toch maar marginaal te zijn tov de Traxx' en die nu gebruikt woden. Over de gehele rit naar brussel zal het nog wat meer zijn, maar de v250 kon nog niet op volle snelheid rijden in belgie dus veel zal het niet zijn?

Ook zal een deel vd tijdswinst voortkomen uit het feit dat de fyra niet 8keer hoeft te stoppen tussen amsterdam en rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Het verbaast mij meer dat er zoveel moeite en vooral geld in een nieuwe trein ontwikkelen (de v250) is gestoken en dan blijkt de tijdswinst toch maar marginaal te zijn tov de Traxx' en die nu gebruikt woden.
het meeste geld is gestoken om de hsl geschikt te maken voor 300km/h, als de lijn geschikt was gemaakt voor 200km/h was er heel veel over voor andere spoor projecten of station uitbreidingen. Maar aangezien het dus een hsl traject is geworden is de 'logische' stap geweest een concessie waarin een snelheid van 250km/h geeist wordt(waarom dan gelijk geen 300, maar het besef was er dat dat helemaal niet uit kon). Wat overigens wel eens wordt vergeten is dat besluiten vaak eind jaren 90 begin '00s zijn genomen, de tijd van hoog conjuctuur met oneindige groei. Die man van nmbs heeft daaar ook op gehint, dat in de laagconjuctuur van nu het aantal passagiers nooit bij de ramingen van toen zal komen

Als de lijn 'gewoon' aan het franse tgv net gekoppeld zou worden volgens eerste plannen in de jaren 90, zouden tgv's op hoge snelheid enkele stations in nl kunnen aandoen, maar het leek de politiek een beter idee het lijntje apart aan te bieden. met het gevolg van nieuwe treinen ivm discussieerbare of al dan niet bestaande concessie eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

oscardt schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:37:
[...]
ja, I got that. Maar dat geld voor alles dat over de HSL rijdt. Het verbaast mij meer dat er zoveel moeite en vooral geld in een nieuwe trein ontwikkelen (de v250) is gestoken en dan blijkt de tijdswinst toch maar marginaal te zijn tov de Traxx' en die nu gebruikt woden. Over de gehele rit naar brussel zal het nog wat meer zijn, maar de v250 kon nog niet op volle snelheid rijden in belgie dus veel zal het niet zijn?

Ook zal een deel vd tijdswinst voortkomen uit het feit dat de fyra niet 8keer hoeft te stoppen tussen amsterdam en rotterdam.
Achteraf gezien was bestaand getrokken materieel voor snelheden van 200 tot 230km/h het beste geweest zodat Siemens en Alstom met betrouwbaar en betaalbaar materieel mee hadden kunnen doen in de bieding. De HSA vond het nodig om op het laatst de requirements voor de snelheid te verhogen naar 250km/h zodat het getrokken spul niet in aanmerking kwam en de 300km/h hst's van Alstom en Siemens te duur waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Even voor de dienstregelingspecialisten onder ons: wordt de 3600 tegenwoordig ook door ICMm gereden? Ik stond net voor een gesloten overgang, en er kwamen toevallig 2 3600-en langs, beiden waren ICMm.

Normaal rijdt er in de 3600 volgens mij vooral VIRM en 1700+ICRm?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
De 3600 (intercity Zwolle - Roosendaal) wordt alweer zeer geruime tijd planmatig met zowel ICMm als ICRm gereden. In het weekend wordt echter het ICRm (trek-duw 7 stammen) materieel aan de kant gezet en wordt er met VIRM gereden.

[ Voor 9% gewijzigd door EDIT op 19-06-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ah, ok, tnx. Dat verklaart wel waarom ik meestal VIRM zie, ik kom meestal alleen in het weekend over die overweg :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Mocht jij (of iemand anders uiteraard :P) het interessant vinden, je kunt de (vermoedelijke!) materieelinzet hier nakijken: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2013.htm. Die worden dacht ik gemaakt op basis van de dienstroosters (waar het materieel bij vermeldt staat), echter kan een eventuele tussentijdse wijziging daar uiteraard tussendoor glippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ik mis op zo'n dag als vandaag toch wel de treinen waar je raampjes open kan zetten op mijn traject.
Leuk zo'm SLT die airco zou hebben, maar vanmorgen buitentemperatuur 19 graden, binnen 26 graden.
Vanavond buiten 23, binnen 24.

(En heb het idee dat ze de koeling normaal altijd op 23 hebben staan, waarom niet wat minder warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-06 21:25
Nouja, het oude materiaal uit '64 is ook niet fijn bij 32+. Dan heb ik liever een trein waar de ramen niet open kunnen met airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

EDIT schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 18:43:
Mocht jij (of iemand anders uiteraard :P) het interessant vinden, je kunt de (vermoedelijke!) materieelinzet hier nakijken: http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2013.htm. Die worden dacht ik gemaakt op basis van de dienstroosters (waar het materieel bij vermeldt staat), echter kan een eventuele tussentijdse wijziging daar uiteraard tussendoor glippen.
Het valt mij op dat het mat'64 nog steeds planmatig wordt ingezet. Schijnbaar is het 50 jaar oude materieel nog steeds goed betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In de winter zie ik ze ook nog wel rijden :) Minder elektronica dat door kou/sneeuw/dooi kapot kan gaan?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:50
soeppie schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:35:
Nouja, het oude materiaal uit '64 is ook niet fijn bij 32+. Dan heb ik liever een trein waar de ramen niet open kunnen met airco.
Vroegah trok je dan gewoon de deur open en ging je op het balkon in de wind staan.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

DDX schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:14:
Ik mis op zo'n dag als vandaag toch wel de treinen waar je raampjes open kan zetten op mijn traject.
Leuk zo'm SLT die airco zou hebben, maar vanmorgen buitentemperatuur 19 graden, binnen 26 graden.

(En heb het idee dat ze de koeling normaal altijd op 23 hebben staan, waarom niet wat minder warm)
Beter dan de arctische storm die vooral op het bovendek van VIRM heerst. 19 graden is ook een beetje fris als je met een dun bloesje in de trein zit. Bij VIRM heb ik regelmatig de jas aangedaan omdat het me te koud was.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DOA schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:20:
[...]
het meeste geld is gestoken om de hsl geschikt te maken voor 300km/h, als de lijn geschikt was gemaakt voor 200km/h was er heel veel over voor andere spoor projecten of station uitbreidingen.
Er wordt veel gesproken over de Fyra en de HSL, maar men lijkt te vergeten dat de HSL voornamelijk is aangelegd voor de verbinding met Brussel en Parijs, lange afstand dus. De Fyra is bedacht in het kader van "als die lijn er toch ligt is het een beetje zonde om hem alleen te gebruiken voor 10 keer per dag Amsterdam Parijs".

Als je op het hele traject naar Parijs gaat denken in de trand van "ah joh, voor dat korte stukje kan 200 ook wel" kom je vrolijk weer uit op een reistijd van bijna vijf uur. Een lage reistijd haal je alleen als je op zo veel mogelijk trajecten snel kunt rijden, vandaar dat de HSL in Nederland overal waar er ruimte was voor 300 km/u is aangelegd. Alleen bij Rotterdam (Willemsspoortunnel) en na Schiphol wordt er langzamer, al is de "schade" bij Rotterdam beperkt omdat er daar toch al gestopt wordt.

Raven schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:41:
In de winter zie ik ze ook nog wel rijden :) Minder elektronica dat door kou/sneeuw/dooi kapot kan gaan?
Dat wordt vaker geroepen, maar de laatste keer dat dat planmatig gebeurde was toen de SLT tijdens de eerste winter minder geschikt was voor winterweer dan gedacht. Dat is inmiddels al weer een paar jaar geleden.

Daarnaast heeft de NS een kleine hoeveelheid materieel achter de hand voor noodgevallen, dat daar het oudste nog rijvaardige materieel voor wordt gebruikt is vrij logisch. Je gaat geen SLT langs de kant zetten en in plaats daarvan met 50 jaar oude treinen rond rijden. Bij extreem weer loop je dus inderdaad de kans Mat '64 tegen te komen, maar dat heeft veel meer met de leeftijd dan met de weersbestendigheid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:40:
[...]

Het valt mij op dat het mat'64 nog steeds planmatig wordt ingezet. Schijnbaar is het 50 jaar oude materieel nog steeds goed betrouwbaar.
het ontwerp stamt uit 1964.. de laatste plan-V die nog rijden zijn een stuk "nieuwer" :P
Maasluip schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:51:
[...]

Beter dan de arctische storm die vooral op het bovendek van VIRM heerst. 19 graden is ook een beetje fris als je met een dun bloesje in de trein zit. Bij VIRM heb ik regelmatig de jas aangedaan omdat het me te koud was.
dat is ook alleen maar in de nieuwere types, maar dat is idd wel typisch in de V-IRM... die treinen zijn echt koud soms }:O

[ Voor 40% gewijzigd door ArcticWolf op 19-06-2013 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
DDX schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:14:

SLT zou theoretisch standaard op +/- 22/23 graden moeten staan, en als het heel veel warmer wordt, dan op [buitentemperatuur - 4 graden]. Dit vanwege de enorme klap die je anders krijgt als je uitstapt in de hitte.
Maasluip schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:51:
[...]

Jep, beneden is het inderdaad warmer :) Heeft te maken met het feit dat de zon op het dak schijnt en het dus (voor de sensoren) warmer lijkt dan het daadwerkelijk is. Gevolg: airco gaat op de vriesstand ;)
Onbekend schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:40:
[...]

De mat'64 treinen die nu nog rijden zijn nieuwer dan de oudste SGMm/ICM treinen. Zo heel vreemd is het dus niet. Wel gaan ze er (tenminste, ik heb gehoord dat dat de bedoeling is) tegelijk met SGMm uit als de Sprinter Nieuwe Generatie instroomt in 2016/2017.

[ Voor 5% gewijzigd door EDIT op 19-06-2013 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Oh, ik wist niet dat die zo lang in productie was geweest. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Onbekend schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:00:
Oh, ik wist niet dat die zo lang in productie was geweest. :)
Het ontwerp is hetzelfde gebleven, maar de techniek is mettertijd aangepast. Zo hebben bijvoorbeeld een aantal mat'64 treinen ATB fase 4 apparatuur, waar bijvoorbeeld ICMm nog ATB fase 3 apparatuur heeft (hoger is uiteraard nieuwer qua techniek :P).
Pagina: 1 ... 133 ... 175 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hallo vrienden,

We zijn bezig met de tweede serie van Gathering of the Tweaker. Daarvoor zoeken we Tweakers die mee willen werken. Daarbij vroeg ik me af of er iemand is die een leuke spoor gerelateerde hobby of verzameling heeft. Bijvoorbeeld iemand zijn (of haar :+) modelspoorbaan heeft geautomatiseerd. Of een super H0 baan door de tuin heeft lopen. Prachtige collectie of verzameling, alles mag. Om een indruk te geven, hier een link naar een <a href ='http://tweakers.net/video/6030/gathering-of-the-tweakers-telefoonverzameling.html'>eerdere aflevering.</a>

Heb je interesse of een tip? Stuur me een <a href='http://gathering.tweakers.net/forum/send_privatemessage/2030'>DM</a>. Alvast bedankt!