Soms wordt ik zoo ontzettend moe van de informatievoorziening van de NS.
Er was een storing tussen Schiphol en Ede-Wageningen, waarom ze dat om te beginnen al niet preciezer aanduiden is mij een raadsel. Ik moest van Amsterdam naar Veenendaal De Klomp en een gedeelte ligt op die route.
Volgens de reisplanner moest ik van Amsterdam naar Utrecht, daar met de sprinter naar Driebergen-Zeist, dan overstappen op een intercity naar Ede-Wageningen en daar weer een andere intercity terug pakken naar De klomp
Dat is dus drie keer overstappen en gewoon langs mijn station rijden op wat normaal een directe verbinding is. Tijd om de ns webcare eens te vragen hoe dat precies zit:
Ik:
Hey NS waarom is dit? Waarom wordt er niet op de klomp gestopt? [screenshot van reisplanner]
NS:
De dienstregeling is in de spits erg gevoelig voor extra vertraging. Logistieke planning dus. Maar leef met je mee. Succes.
Ik:
maar rijd er dan geen directe trein van ut naar ede-w? Waarom overstappen op dbz?
NS:
Door de sein- en wisselstoring moet er helaas omgereisd worden momenteel. Is nu geen andere optie.
Ik:
snap ik, maar ik wil weten of er een directe trein van ut > ede-w gaat, t is dezelfde lijn. wordt er gependeld tussen dbz en ede?
NS:
De trein rijdt volgens mijn info een andere route, vandaar deze wat vreemde verbinding. Snap je gedachten hierover.
Ik:
maar er ligt maar één fysiek spoor?! Er valt niet om te rijden
NS:
Ik weet niet precies hoe en wat Robert. Er kan in ieder geval niet anders gereden worden momenteel. ^KJ
De beste man wist het op het eind dus ook niet meer
Uiteindelijk had ik het goed gegokt (hoewel ik het wel iets beter had kunnen verwoorden, maarja die 140 karakters) en was de storing tussen Utrecht en Driebergen-Zeist, waardoor ze alleen de sprinters op het verkeerde spoor konden laten rijden en de intercity van Arnhem op Driebergen weer omkeerde.
Maar waarom kunnen ze dat niet gewoon vertellen, de beetje doorgewinterde reiziger kan dan zelf prima bepalen wat de beste aktie is. Als zijn reactie iets was van "alleen de sprinters rijden vanaf Utrecht en de intercity gaat maar van Arnhem tot Driebergen en terug", wist ik precies waar ik aan toe was.
Die sprinter uit de ns planner naar Driebergen pakken was ook een hele opgave. De aanwijzers op het spoor gaven een trein naar Amsterdam aan, de omroepster meldde dat er alleen snelbussen reden en het personeel wist van niets.
Uiteindelijk kwam er toch een sprinter op het beloofde spoor volgens de aanwijzers, maar helaas
werd de avond compleet gemaakt door de klassieke "één minuut voor de vertrektijd een spoorwijziging doen waardoor een paar honderd man half utrecht cs door moeten rennen".
In totaal heb ik slechts 15 minuten vertraging gehad, wat ik helemaal niet erg vind, er kan altijd iets gebeuren. Maar dat eeuwige gebrek aan consistente informatie begin ik wel zat te worden.
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.