Met Odin gebeurt het flashen (voor de gebruiker) op een wat meer low-level manier; Je moet zelf je telefoon in downloadmode zetten, koppelen aan odin, in odin de juiste bestanden kiezen en opties selecteren en dan pas flashen. Met Kies ben je gebonden aan de ROMs die door Samsung gereleased worden en dat duurt vaak veel langer dan de ROMs die je met Odin kan flashen. Alleen (weet dit niet 100% zeker, maar lijkt me logisch) kun je geen aanspraak maken op garantie in het geval dat je je telefoon brickt als je met odin flasht. Het lijkt mij persoonlijk logisch dat je dat wel kan als Kies de boel verkeerd doet. Het is dan immers de verantwoordelijkheid van de fabrikant geworden.
Maar imho is de kans dat er iets misgaat met Odin, mits je telefoon makkelijk in recovery en download mode komt en je, als je er niet veel verstand van hebt, de guides goed volgt, erg klein.
Je kunt met Odin zowel officiële als custom ROMs flashen, dus het is in principe mogelijk om gewoon Kies compatible te blijven als je dat wil.
Het is wel zo, dat als je eenmaal handigheid hebt in het vergelijken en op waarde inschatten van guides en custom ROMs voor je telefoon, dat dan eigenlijk heel veel plus en minpunten van verschillende telefoons wegvallen tegen elkaar. In feite zijn heel veel moderne Androidtelefoons dan gelijk aan elkaar.
Bedoel, mijn CM7 + Fugumod Galaxy S voelt sneller aan dan de Optimus 2x speed (Froyo) van mijn vriendin. En door de ingebouwde Voodoo Color in de Fugumod kernel is het scherm meteen niet meer zo blauwig.
Maar als je verder tevreden bent over je telefoon dan hoef je inderdaad niet te upgraden. Maar voor veel mensen is het een soort verslaving, om altijd alles maar zo up to date mogelijk te hebben (ik zelf bijvoorbeeld moet me inhouden om mn laptop en desktop systeem niet naar de nieuwste Ubuntu te upgraden, niet omdat het nodig is, maar omdat het kan, het komt nu alleen helemaal niet uit

). Maar nu gaat het wel erg offtopic

.