CyBeR schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:28:
[...]
Nee, dat mag je niet. Dat is waar veel mensen de mist in gaan. Je moet geen intelligentie veronderstellen, je moet veronderstellen dat mensen gaan zitten zeiken dat de batterij snel leeg is zonder daar bij te vertellen dat ze twee uur lang geprobeerd hebben 1080p video te spelen. Niet omdat ze kwaadwillend zijn, maar omdat ze die correlatie niet maken.
Ik weet wel een beetje hoe eindgebruikers werken, maar ik wil alsnog ZELF kunnen bepalen of ik iets wil, met Apple producten heb ik die keuze niet eens. Die is al voor me gemaakt. En ik ben al moe genoeg van het gevecht met mijn moeder om me niet meer als een kind te behandelen (ik wordt over 2 weken 45!). Ik wil dat gevecht niet nog een keer met Jobs aangaan.
Kijk, ik werk al 30 jaar met computers en ik benader het als ijzeren honden die 'dingen kunnen'. Wát ze doen, kun je met computers zelf bepalen. Het zijn mult-purpose dingen. Een magnetron is ook een computer, maar dan geprogrammeerd voor één doel. Je kunt apparaten als iPhones en iPads voorkoken zodat het er goed uitziet en goed werkt, maar geef de gebruiker (en eigenaar van het ding) de gelegenheid om zelf een keuze te maken. Dat gelul over de gebruikerservaring laat mensen denken dat die dingen heel erg bijzonder zijn en iets doen wat anderen niet kunnen. Dat is pure onzin. Je kunt op een open platform als Android exact hetzelfde. Tuurlijk, de UI is wat anders, maar basically kun je er hetzelfde mee (+ de dingen die je op een Apple niet mag). De HTC Sense interface is een prima voorbeeld van hoe je de 'gebruikerservaring' maximaliseert, en voor de nerds de mogelijkheid open houdt om de boel aan te passen. Je kunt zonder problemen elementen van Sense uitschakelen en je eigen favoriete software gebruiken, en als je wat meer moeite doet, kun je 'm er helemaal uit slopen.
Dát is wat ik bedoel. Google weerhoudt je niet, het zal ze een biet zijn. Zo hoort het naar mijn idee. Let op: mijn idee. Het is mijn persoonlijke wens dat ik zelf de kapitein op mijn schip ben. En ik ben ook erg blij met mijn iPad. Het is een geweldig ding. Ik zou 'm niet terug brengen, maar ik zou 'm denk ik niet gekocht hebben.
En een Android tablet zou ik overigens al helemaal niet kopen op dit moment. Google heeft zelf al aangegeven dat Android er nog niet klaar voor is. Als je goed kijkt, zie je ook dat het gros van de Android tablets 1.5 of 1.6 levert. Zonder market, want Google heeft ze niet goedgekeurd. Maar het is open source, dus iedereen die wil, mag er iets mee. De Galaxy is een slimmerd, want dat ie eigenlijk een grote telefoon, dus die is wél 'goedgekeurd', maar als flinke telefoon, niet specifiek als tablet. Aan het eind van dit jaar wordt de eerste release van Android 3 verwacht en die zou beter geschikt zijn voor tablets. Ik vind het jammer dat veel fabrikanten achter de hype aan gaan, en op die manier misschien wel schade toebrengen aan de acceptatie van Android als os voor tablets. Apple mensen zullen zeggen 'zie je wel, het is kut en Google zou er meer op moeten zitten als Jobs', maar ik denk dat het wel weer goed komt. Het is ook goed gekomen met de smartphones sinds de introductie van Android 2.x (de eerste serieuze Android release) en de apparaten als de Desire, Galaxy en Droid.
Ergo: wie zich happy voelt in een omgeving waarin een Glorieuze Leider voor je bepaalt hoe je met je apparaat omgaat, is er Apple. Wie dat minder handig vindt en zelf alles wil bepalen en inrichten is er Android. Democratuur ten top dus! Ik zeg weer: wat is de wereld toch mooi!
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.