• Fresno
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:46
WorldWideWait schreef op donderdag 15 september 2011 @ 16:11:
Verder, wat is een goede lens om standaard er op te hebben? (huidig gebruik: o.a. evenementen, dus ook met wat minder licht, liefst standaard wat zoom).
- Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS
- Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM
Of is er nog een andere lens, van ongeveer deze prijscategorie?
Ik zou even sparen voor een wat ruimer budget. Uiteindelijk weet ik uit ervaring dat lenzen meer het verschil maken dan de meeste body's, uitgezonderd de prof.uiteraard. Een goede zou zijn de: http://www.photozone.de/c...canon_1585_3556is?start=2
of spaar door voor een 17-55. Ruim voldoende groothoek met beide lenzen en vooral met de laatste ook wat lichtgevoeligheid aan de goede kant.

• _Rene_
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-11 17:23
Hoewel ik het met je eens ben wat betreft lenzen, hoe ze het verschil kunnen maken, heb ik het idee dat WorldWideWait de hobby wat serieuzer aan wil pakken en iets meer kwaliteit verlangt van de camera. Hij heeft al een 450D (?) en met een 550D/600D ga je er qua techniek wel wat op vooruit maar blijf je in hetzelfde schuitje zitten. Een 60D vind ik persoonlijk echt een stap daarboven, mede door het LCD scherm boven op de camera, het gewicht en grootte (heeft natuurlijk niet veel met kwaliteit te maken maar iedereen begrijpt wat ik bedoel ;)) en de focuspunten/zoeker.

De 15-85 is een erg mooie lens om er standaard op te hebben zitten en doet meer eer aan de camera dan een 18-135 of een 17-85, geldt natuurlijk ook voor de 17-55.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 04-12 20:00
Uiteraard is de body en de opbouw van de camera anders, maar gaat hij met dezelfde objectieven betere foto's maken met de 60D?
Dat denk ik niet, ik denk dat de stap 450D ---> 60D niet de nieuwwaarde waard is als de stap alleen gedaan wordt om mooiere c.q. betere foto's te maken. De 60D is beter gebouwd en schiet sneller, maar kwalitatief zijn de foto's niet heel anders.

(zit overigens in hetzelfde schuitje met een 500D, echter zoek ik een snellere camera die ook beter tegen spatwater kan)

[Voor 30% gewijzigd door KillaZ op 16-09-2011 12:10]

K to the KillaZ

• Fresno
Ben ik met je eens. Zelf ben ik van een 400D naar een 60D overgestapt, omdat ik tegen de beperkingen van de 400D aanliep. Om te zeggen dat de foto's nu zoveel mooier zijn NEE. De mogelijkheden zijn wel ruimer en de camera presteert gewoon beter.
Het grootste verschil heb ik toch gehad met de lenzen. Ik ben begonnen met een Sigma 17-70, waarna er later nog een Tamron SP 90 en Tokina 11-16 is bijgekomen. Uiteindelijk is alles nu vervangen door helaas dure Canon-lenzen, maar de resultaten zijn er wel naar. Ik heb uiteindelijk ook de Canon 70-300 vervangen door de 70-200 f4 IS, omdat ik ook van deze vond dat de kwaliteit achterbleef.

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 03-12 17:37

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

_Rene_ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 10:59:
De 15-85 is een erg mooie lens om er standaard op te hebben zitten en doet meer eer aan de camera dan een 18-135 of een 17-85, geldt natuurlijk ook voor de 17-55.
Hij wil filmen in low light... dan zou ik niet een 15-85 nemen of de 17-55 !!

Je moet dan richting lenzen zoals de 28 mm. f/1.8 en 50 f/1.4 denken. Eventueel nog een 85 f/1.8 voor wat meer tele min of meer. In ieder geval niks boven f/2 aanschaffen :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Fresno
Gaat met het budget denk ik erg moeilijk, ook omdat de lenzen op veel gebieden inzetbaar moeten zijn volgens hem.

• _Rene_
@nero355; voor filmen hebben primes uiteraard de voorkeur, echter worden er natuurlijk ook foto's gemaakt met de camera en is het voor allround gebruik handig en makkelijk om een degelijke standaard lens te hebben.
qua prijs maakt het niet veel uit of je twee primes uit kiest of een 17-55 15-85.

Zelf zou ik dan misschien dan de keuze maken om een 17-85 voor de foto's en twee/een primes voor het filmen aan te schaffen. Zo ben je best flexibel.

• nero355

nero355

Liever een 550D + 15-85 dan een 60D + 17-85 wat betreft kwaliteit van je foto's dus denk goed na voordat je iets koopt straks.

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Fresno
Geheel mee eens, dat verschil met een 60D ga je niet zien.

• ajhaverkamp
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 30-11 15:48

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Fresno schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 13:56:
Geheel mee eens, dat verschil met een 60D ga je niet zien.
Niet zien, wel voelen in de handelbaarheid van de camera. Ook niet geheel onbelangrijk. Hoewel je bij filmen (en dan gebruik je vaak een statief) daar minder last van zult hebben.

This footer is intentionally left blank

• Fresno
De vraagsteller had het over beeldkwaliteit, vandaar mijn antwoord.

Kan niet anders dan beamen dat de 60D een lekkere camera is, waarvan tot op heden geen spijt van mijn keuze.

• _Rene_
@ nero, je moet concessies doen wat dat betreft hea. Als hij liever een 60D wil hebben om wat voor reden dan ook blijft er minder van je budget over voor lenzen. Als de 550D voldoet, ook prima, kun je een betere lens aanschaffen!

• nero355

nero355

_Rene_ schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 15:02:
@ nero, je moet concessies doen wat dat betreft hea. Als hij liever een 60D wil hebben om wat voor reden dan ook blijft er minder van je budget over voor lenzen. Als de 550D voldoet, ook prima, kun je een betere lens aanschaffen!
Dan heb je mijn post goed begrepen in tegenstelling tot de heren voor jou ;)

• WorldWideWait
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 03-12 22:12
Dank voor alle reacties, daar heb ik wat aan! :)
De paar keer dat ik 60d in hadden heb gehad, lag hij me goed in de hand + paar handige extra functionaliteiten, enz. Daardoor kies ik liever voor de 60D ipv bijvoorbeeld 550D. Dan kan ik alleen dat prijsverschil inderdaad niet gebruiken voor lenzen. Ik denk op dit moment dat ik het in eerste instantie met een 'iets mindere lens' ga proberen, en dan op later moment (als de geldboom weer wat bijgegroeid is ;)) tevens kan bekijken waar voor mijn gebruik de tekortkomingen en prioriteiten (komen te) liggen (meer lichtsterk, meer/minder tele, foto/video, enz). Maar ga het nog even rustig afwegen, met jullie reacties ernaast :)
Of toch maar direct veel meer uitgeven, voor een perfecte combinatie? Lastig, lastig.. :P

• Boomx
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 31-10 21:47
Fresno schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 12:53:
Ben ik met je eens. Zelf ben ik van een 400D naar een 60D overgestapt, omdat ik tegen de beperkingen van de 400D aanliep. Om te zeggen dat de foto's nu zoveel mooier zijn NEE. De mogelijkheden zijn wel ruimer en de camera presteert gewoon beter.
Het grootste verschil heb ik toch gehad met de lenzen. Ik ben begonnen met een Sigma 17-70, waarna er later nog een Tamron SP 90 en Tokina 11-16 is bijgekomen. Uiteindelijk is alles nu vervangen door helaas dure Canon-lenzen, maar de resultaten zijn er wel naar. Ik heb uiteindelijk ook de Canon 70-300 vervangen door de 70-200 f4 IS, omdat ik ook van deze vond dat de kwaliteit achterbleef.
Is de Tokina 11-16 in combinatie met de 60D jou tegengevallen Fresno? Hij wordt door video DSRL fanaten alom de hemel ingeprezen dus ik ben erg benieuwd naar je beweegredenen :).

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:25
Ik heb een vraag mbt dode pixels. Ik heb er, vind ik, te veel. Waar upload ik even een plaatje van 3,1 MB? Dan kunnen jullie er eens naar kijken.

• iMick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:57
freepic.nl o.a.? Anders gewoon op Dropbox of een andere filehost..

• Fresno
Boomx schreef op woensdag 28 september 2011 @ 14:25:
[...]

Is de Tokina 11-16 in combinatie met de 60D jou tegengevallen Fresno? Hij wordt door video DSRL fanaten alom de hemel ingeprezen dus ik ben erg benieuwd naar je beweegredenen :).
Ik was een van de eersten die de toen de nieuwe Tokina heeft besteld en die door de importeur snel geleverd werd aan K-E. Na 2 dagen testen bleek de nauwkeurigheid erg tegen te vallen. Wellicht had ik een verkeerd exemplaar, maar ik kon hem direct omruilen voor een Canon 10-22 mm en dat was een wereld van verschil (lees scherpte). Misschien dat zo iets exemplarisch is, maar de QC mag toch voor zoveel geld wel beter zijn.
Ik had een goed contact met Tokina Nederland, maar na het aangeven van het probleem was de eerst behulpzame mailwisseling direct afgelopen.

• L-VIS
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23:55
Ik ben me zo langzaamaan aan het oriënteren op een nieuwe camera als opvolger van mijn 400D. Nu was ik gisteren bij de MediaMarkt en heb de 60D even beet gepakt. Voelt meteen lekker groot (groot genoeg) aan. Waar ik minder over de spreken was, was over de feedback van de knopjes. Ik kon niet bepalen op gevoel wanneer deze waren ingedrukt, terwijl een 600D wel veel feedback geeft.

Hoe ervaren jullie dit in de praktijk?

• _Rene_
Puur wennen denk ik zo. Ik heb er helemaal geen last van. Waar ik soms wel de mist mee in ga is het selecteren van een focuspunt. Ik heb hem zo ingesteld dat ik direct met het rondje binnen het scrollwieltje een focuspunt kan kiezen. Dit is soms wel eens lastig maar ook daar moet je even gevoel voor krijgen.

• Mboksem
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-11-2012
Ik heb nu al een tijdje de canon 60D in gebruik met canon 18-135mm en de 50mm F1.8. Op een of andere manier zegt de camera bij het scherp stellen dat hij scherp is, maar achter af zit hij er dan toch naast. Hebben meer gebruikers hier last? Of weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?

• Pasquald
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 06-04-2015
Geen last van bewegingsonscherpte? Misschien een voorbeeld met Exif?

• _Rene_
Heb hier eigenlijk alleen last van als ik met mijn 50 1.8 schiet. Die wil nog redelijk vaak missen. Ik heb dit ook eens in het canonmount topic gemeld. conclusie: Hij zit er gewoon erg vaak naast.

Met andere lenzen is het bij mij, als het voorkomt, een gebruikersfout.

• Rainesh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08:18
en toevallig heb ik hier ook last van maar dan met een 50mm 1.4 Sigma icm 550D. Zaterdag gaat de lens terug voor nieuwe software.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Mboksem
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-11-2012
@ Pasquald: Geen last van bewegingsonscherpte, heb de instellingen wel goed staan. Had er gisteren met het mooie weer nog last van..

@_Rene_: Daar was ik inderdaad al achter gekomen. Maar het lijkt nu bijna onmogelijk. Ben er gisteren middag nog mee op pad geweest, maar was erg teleurstellend. Maakte eigenlijk niet uit wat ik deed met het diaframa, bleef onscherp.

• _Rene_
Het kan zijn dat je last hebt van front/back focus waardoor je focuspunt dus nooit scherp is. Je kunt dit vrij eenvoudig, doch globaal, testen. Maak een foto van iets en maak daarna dezelfde foto maar dan met de handmatige focus in plaats van de autofocus. Wel statief gebruiken zet iets voor en achter het onderwerp om te kijken of dat scherper/waziger wordt. (groot diafragma gebruiken.)

Of je laat je lens eens testen bij een fotozaak of Canon.

• Dancing_Animal
iMick schreef op zondag 02 oktober 2011 @ 00:43:
freepic.nl o.a.? Anders gewoon op Dropbox of een andere filehost..
Dropbox geworden.
http://dl.dropbox.com/u/37456415/zwart%20met%20pixels.JPG
Vooral in het gedeelte rechtsonder zie ik een paar rode pixels naast elkaar.
Foto is genomen met de dop op de lens.

• FaceDown
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 08:13

FaceDown

Storende factor.

_Rene_ schreef op maandag 03 oktober 2011 @ 18:35:
Het kan zijn dat je last hebt van front/back focus waardoor je focuspunt dus nooit scherp is. Je kunt dit vrij eenvoudig, doch globaal, testen. Maak een foto van iets en maak daarna dezelfde foto maar dan met de handmatige focus in plaats van de autofocus. Wel statief gebruiken zet iets voor en achter het onderwerp om te kijken of dat scherper/waziger wordt. (groot diafragma gebruiken.)

Of je laat je lens eens testen bij een fotozaak of Canon.
Waarom niet zo'n 'lineaaltje' onder een hoek fotograferen? Focussen op een bepaald meetpunt, en dan op de foto in closeup bekijken of de focus precies op het door jouw gekozen punt ligt, of iets ervoor of erachter.

Groetjes, FaceDown.

• nero355

nero355

Dancing_Animal schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 00:03:
Dropbox geworden.
http://dl.dropbox.com/u/37456415/zwart%20met%20pixels.JPG
Vooral in het gedeelte rechtsonder zie ik een paar rode pixels naast elkaar.
Foto is genomen met de dop op de lens.
Je kan die pixels door je toestel laten remappen als het goed is. De meeste RAW software gooit ze ook weg :)

• _Rene_
FaceDown, Dat is een mogelijkheid, maar niet iedereen heeft een Spyder LensCal, vandaar "fotozaak/canon".

Nero, dit zijn wel heel veel pixels met defecten, ik vraag me af of dit nog binnen de marges valt. Ik zou denk ik contact zoeken met de winkel waar hij zijn camera gehaald heeft.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

_Rene_ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:03:
FaceDown, Dat is een mogelijkheid, maar niet iedereen heeft een Spyder LensCal, vandaar "fotozaak/canon".
Om een globale front/back focus test te doen heb je echt geen Spyder Lenscal nodig hoor.
Een focustest chart uitprinten op papier werkt al prima
http://focustestchart.com/focus21.pdf
test chart op pagina 18.
instructies staan in het document.

• _Rene_
Handige handleiding, goeie tip. Met de voorbeeldjes die gegeven worden is het bijna hetzelfde als wat ik omschreef. Ik zou inderdaad dat ding uitdraaien en dan even testen.

• nero355

nero355

_Rene_ schreef op dinsdag 04 oktober 2011 @ 13:03:
Nero, dit zijn wel heel veel pixels met defecten, ik vraag me af of dit nog binnen de marges valt. Ik zou denk ik contact zoeken met de winkel waar hij zijn camera gehaald heeft.
Als hij een nieuwe mee krijgt heb je gelijk, echter als de camera voor reparatie wordt opgestuurd dan doet Canon/Repair Center die voor Canon werkt precies hetzelfde vaak :)

Dit begreep ik tenminste in een oud topic hier op GoT. Kan het mis hebben!

• _Rene_
Even uitproberen bij de winkel dus :P

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
In de PW is te zien dat e 60D de laatste twee weken minstens 30 euro goedkoper is geworden. De webshops verlagen om en om hun prijzen om maar goedkoopste te zijn. Goede ontwikkeling. Voor aankomende kopers dus slim om de PW in de gaten te houden.

• Hamed
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 23:40
Een vriend van mij heeft zich pas geleden een 60D aangeschaft en gisteren kwamen we achter dat een een pixel ( punt ) of iets anders op alle foto's te zien zijn. Gaat het hier om een Hot pixel of iets anders? Hoe kan dit geholpen worden. Zie foto's

Bedankt

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - FE 24-105 - 90 Makro - 200-600
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• _Rene_
Zelfde probleem wat Dancing_animal heeft lijkt mij.

some say it works...

• Hamed
  • Laatst online: 23:40
Echt jammer want de Camera is 2 weken oud. Kunnen ze zoiets bij canon repareren? Want Digital Service Point in Nederweert is maar 10 minuten rijden van hier!

Sony A7R4
Carl Zeiss Batis 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - FE 24-105 - 90 Makro - 200-600
Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• _Rene_
Zou je moeten vragen. Volgens mij, ergens gelezen maar kan het niet terugvinden, mogen er 0,01% dead/hot pixels zijn. 1 pixeltje is dus veel minder. Je zou het echt moeten navragen wat ze er mee doen, bij een andere sensor is de kans natuurlijk ook aanwezig dat er weer dead/hot pixels inzitten.

edit: hier staat het in, er zijn veel discussies over te vinden.

[Voor 19% gewijzigd door _Rene_ op 12-10-2011 15:04]

• Zandpad
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 03-12 22:22
En door Lightroom of Photoshop heen halen heeft geen zin? Normaal gesproken moet de camera zelf of zo'n programma toch gewoon pixel remappen?

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:09

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Iemand van de Canon 60D bezitters die last heeft van loszittende rubbere coating onder de ontspanner knop?
Ik heb nu een 60D overgekocht van iemand en hijs 8 maanden oud. Ik kwam op een ander forum het volgende tegen, daar spreekt men ook van veelvoorkomende gevallen.

Anyways ik mag hem nog opsturen en dan wordt ie gerepareerd, keerzijde is wel dat ik hem minstens 4 weken kwijt ben :( en dat voor een reparatie binnen NL

discogs

• Dancing_Animal
loewie1984 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:43:
Iemand van de Canon 60D bezitters die last heeft van loszittende rubbere coating onder de ontspanner knop?
Ik heb nu een 60D overgekocht van iemand en hijs 8 maanden oud. Ik kwam op een ander forum het volgende tegen, daar spreekt men ook van veelvoorkomende gevallen.

Anyways ik mag hem nog opsturen en dan wordt ie gerepareerd, keerzijde is wel dat ik hem minstens 4 weken kwijt ben :( en dat voor een reparatie binnen NL
Ja hiero! Ook naast het lampje dat weergeeft dat ie data wegschrijft. Ik graaide in het donker trouwens ook eens net naast het klepje links om een usb kabel in te steken en daar heb ik per ongeluk zelf het rubber een beetje losgepeuterd, zeg maar bij het scharnier van het scherm.
Plus het gedoe met de dooie pixels maakt dat deze camera binnenkort gerepareerd gaat worden. Eerst nog 2 weken fotocursus. Ben bang dat het ding niet voor 5 december terug is :(

[Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 29-10-2011 12:48]

• loewie1984

loewie1984

@hierboven, jij dus ook al. Raar eigenlijk dat er niet zo heel veel op te vinden is op het internet over dit probleem. De winkel zei zelf dat ze er nooit van gehoord hadden. Als je nog garantie hebt en een 2de body is het probleem te overbruggen maar een maand zonder camera is toch wat lastig..

Verder, vanacht een mooie originele BG-E9 gescoord voor de prachtige prijs van 78$ koopje dus, /me me love eBay! dus nu heb ik naast een 40D met grip straks ook de 60D op de grip zitten.

Volgende aan te schaffen is de 50mm 1.4 en een goede rode microfoon en kijken of ik zelf een dslr rig in elkaar kan flansen. Dan kan het filmen eens beginnen. Als laatste nog graag een tas waar ik 2 body's met grip en minsten 5 lenzen + accessoires in kwijt kan.

[Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 07-11-2011 09:21]

discogs

• iMick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 21:57
Heb je een linkje van die grip toevallig? En hoe ben je zo zeker dat het een originele grip is?

• loewie1984

loewie1984

eBay zoeken: "BG-E9" that's it, er staat in de beschrijving Original en er wordt een Canon doos afgebeeld. Reden voor mij genoeg. Of ik nu een imitatie-niet canon koop voor 6 tientjes, of een imitatie-canon koop.

discogs

• semicon
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02-12 09:09
loewie1984 schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 20:43:

Ja, hier hetzelfde probleem! Hij is nu ongeveer 8 maanden oud.

• loewie1984

loewie1984

OK, wat ga je ermee/eraan doen? laten fixen, zelf fixen, niet fixen?

discogs

• semicon
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02-12 09:09
Ik ga er niets aan doen, ik wil mijn camera geen 4 weken kwijt. Ik wil ook geen geld betalen. Dus dan heb ik pech. Wel zit ik er over na te denken terug te gaan naar de winkel en kijken wat ze daar zeggen.. Neem aan dat dit niet zo hoort!

• _Rene_
Mijn 60D is nu ook weg, al dan niet om een andere reden, maar ik kreeg na uitleggen dat ik de camera eigenlijk niet kon missen voor deze weken een leencamera. Gewoon kostenloos.
Dus misschien wil dat die zaak je wel tegemoet wil komen.

• Dancing_Animal
_Rene_ schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:45:
Mijn 60D is nu ook weg, al dan niet om een andere reden, maar ik kreeg na uitleggen dat ik de camera eigenlijk niet kon missen voor deze weken een leencamera. Gewoon kostenloos.
Van wie kreeg je die leencamera? Van de zaak waar je 'm gekocht hebt of van Canon?

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online
_Rene_ schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:45:
Tjsa.. daar komt de meerwaarde van een foto-winkel om de hoek kijken. Mijn 60D komt van de mediamarkt, verwacht geen grijntje service via hen (gelukkig werkt alles nog naar behoren).

• _Rene_
Leencamera is van de winkel. Mijn 60D komt ook van de mediamarkt maar de 50mm 1.8 en de 70-200 die ik heb (met nog wat kleine spulletjes), heb ik bij die fotowinkel gekocht. Service is daar echt geweldig, je krijgt er zelfs een kop koffie als je wat uitzoekt of lang moet wachten.

Omdat ik mijn camera ook bij de MM had gekocht was ik ook daar heen gegaan om te kijken wat ze me konden beiden. Het enigste wat die verkoper zei; dat probleem heb ik nog nooit gezien, daar kan ik je niet mee helpen, bij de servicebalie weten ze er alles vanaf. Ik ben toen snel terug gerend naar de fotozaak :D

De volgende keer hoef ik niet meer voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik klop daar aan en haal er wat ik nodig heb.

• _Rene_
Eindelijk de camera weer terug! Frontfocus met de 50mm is opgelost, het is eigenlijk best een scherpe lens! :p

Ik heb gelijk maar een grip, BG-E9, meegnomen, eerste indruk; Groot, stevig, handig! Misschien schrijf ik er wel even een korte review over.
Waar ik al tegen aanliep is het instellen van ISO als je de camera+ grip in verticale positie hebt. Hiervoor moet je eigenlijk de camera weer draaien. Iemand anders die hier eervaring mee heeft?

• Wouter87
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-09 23:36
_Rene_ schreef op donderdag 24 november 2011 @ 09:36:
Iemand anders die hier eervaring mee heeft?
Is met de voorgangers ook, enige oplossing is uit je hoofd weten welk knopje de iso is, en met je hand "links de hoek omgaan" - of gewoon je camera weer recht houden :)

• S913
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:23

S913

Abusus non tollit usum

Fuuuuu ... Het zit me niet mee deze week ;( Ik zit al een kleine week op het wifi van de buren omdat ik zelf geen internet meer heb en nu dit:

Ik kom er net achter dat ik op donkere foto's 2 rode (dode?) pixels op mijn foto's heb :(
Rode pixels (100% crop)

Ik heb even teruggezocht en anderhalve week geleden heb ik 's middags zonder problemen in het Amsterdamse Bos lopen fotograferen en 's avonds zijn ze opeens verschenen. Echter waren dat 's avonds wat snapshots die ik nog niet eerder had bekeken en zag ik het dus pas vandaag. Op lichte foto's (richting wit/beige) zie je de rode pixels niet meer.

Iemand een idee hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen? Sowieso een gevalletje garantie hoop ik?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Nee, dit zal je altijd hebben. Het is bekend dat je sensor een x aantal dode pixels per megapixel mag hebben ofso. De exacte getallen weet ik ook niet.
Maar als je je foto's in lightroom of photoshop importeert, worden de dode pixels meteen gefixt.

Niks om je zorgen te maken denk ik zo, iedere sensor heeft er een paar.

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-12 19:45
S913 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 18:30:
Fuuuuu ... Het zit me niet mee deze week ;( Ik zit al een kleine week op het wifi van de buren omdat ik zelf geen internet meer heb en nu dit:

Ik kom er net achter dat ik op donkere foto's 2 rode (dode?) pixels op mijn foto's heb :(
Rode pixels (100% crop)

Ik heb even teruggezocht en anderhalve week geleden heb ik 's middags zonder problemen in het Amsterdamse Bos lopen fotograferen en 's avonds zijn ze opeens verschenen. Echter waren dat 's avonds wat snapshots die ik nog niet eerder had bekeken en zag ik het dus pas vandaag. Op lichte foto's (richting wit/beige) zie je de rode pixels niet meer.

Iemand een idee hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen? Sowieso een gevalletje garantie hoop ik?
Ik heb geen 60D, maar las toevallig even mee. Toen ik mijn 550D net had zag ik hetzelfde, ook 1 of 2 rode pixels ergens op de foto´s. Ben toen nog wat research gaan doen en kwam ergens de tip tegen om handmatig je sensor te reinigen via het menu op de camera. Dit is dan hetzelfde als wat hij doet bij aan/uitzetten, met het verschil dat je hem langer bezig laat gaan. Ik heb hem zo'n 20-30 seconden laten reinigen, daarna geen rode pixel meer gezien. Dus misschien het proberen waard!

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Ok, thnx voor de tip. Ik zal het morgen eens proberen. Vind het nl. wel erg zonde van zo'n nieuw apparaat als hij nu opeens van het ene op het andere moment dode pixels gaat vertonen. Ze zitten ook redelijk in het midden van de sensor dus nogal storend.

Kan het trouwens zijn dat de Digital Photo Pro fotosoftware van Canon het zelf ook automatisch probeert te corrigeren of is het een handmatige actie? Want als ik de foto open (ik haal de foto's gewoon via copy/paste van de camera) is het een heel erg felle pixel en daarna iets minder (maar dus nog steeds storend aanwezig). Overigens komt bovenstaande crop uit Photoshop, dus automatisch doet die niets.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Nachtapotheker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:53
De sluitertijd en iso waarden zijn ook van invloed, hoe warmer de sensor wordt, hoe meer hot pixels je zult zien.
Dat verklaart dat je ze niet ziet bij foto's overdag en wel bij foto's 's avonds.
In de avond gebruik je vaak hogere iso waarden en een langere sluitertijd.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Momenteel bestaat mijn foto/video apparatuur uit:
- 550D
- 430EX II
- 85/1.8
- 35/2.0
- 15-85
- 18-55
- 55-250
- Video Legria HF200

Nu is mijn probleem dat we graag met z'n 2-en willen kunnen filmen. De kwaliteit, met name bij weinig licht/binnen, is beter met de 550D dan met de Legria HF200. En ik film vaak binnen: Verjaardagen en nu sinterklaas bijvoorbeeld. Het is allemaal niet professioneel, maar ik wil wel dat het er redelijk uit ziet.

Dus ik zou graag een 2e spiegelreflex kopen. 600D of 60D ligt voor de hand. Deze hebben zelfs nog het handige kantel schermpje, zeker voor video soms fijn. Mijn gevoel zegt dat ik voor die 250 euro extra liever de 60D koop dan de 600D. De voordelen zijn volgens mij: bouwkwaliteit, schermpje bovenop, 2 instel wieltjes ipv 1, pentaprisma ipv spiegel, meer cross-type AF punten.

Verder lijkt de 320EX flitser mij handig met zijn ingebouwde video lamp. Ik weet alleen niet echt wat ik kan verwachten van deze videolamp. Als het me niet gaat helpen, kan ik hem misschien beter achterwege laten en nog een 430EXII kopen (net zo duur, maar geen video lamp, wel iets meer flitsmogelijkheden) of zo'n ding (maar daar kan ik weer niet gewoon mee flitsen).

Kortom ik zou vanuit mijn huidige situatie willen eindigen met 2 DSLR's met een goede video functie. En ik zou graag "iets" extra's hebben voor de video verlichting, maar ook een flitser. En ik wil vaak graag snel kunnen schakelen tussen foto en video functie (verjaardagen bijvoorbeeld).

Ik wil de HF200 inclusief extra grote accu verkopen voor ongeveer 200 euro. Dan zou ik nog 800 euro uit moeten geven voor de 60D en de 320EX, waar ik nu (nog ongezien) naar neig. Zien jullie betere/alternatieve opties die ook het overwegen waard zijn?

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Nachtapotheker schreef op zondag 27 november 2011 @ 08:18:
De sluitertijd en iso waarden zijn ook van invloed, hoe warmer de sensor wordt, hoe meer hot pixels je zult zien.
Op zich vond ik de sluiterijd (0,5) en ISO (500) nog redelijk meevallen :P Ik heb de "reparatie-actie" nog niet geprobeerd, maar ik kwam er achter dat ik er al veel langer last van heb.
Ik ben alleen recentelijk op één van mijn computers gebruik gaan maken van Digital Photo Pro van Canon (iets kleiner pakket) zelf en die doet het niet automatisch (en minder goed) terwijl Lightroom het tijdens import in de catalog wel automatisch doet (en beter).

~ H.P. Lovecraft

• Nachtapotheker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:53
S913 schreef op zondag 27 november 2011 @ 17:13:
[...]

Op zich vond ik de sluiterijd (0,5) en ISO (500) nog redelijk meevallen :P Ik heb de "reparatie-actie" nog niet geprobeerd, maar ik kwam er achter dat ik er al veel langer last van heb.
Ik ben alleen recentelijk op één van mijn computers gebruik gaan maken van Digital Photo Pro van Canon (iets kleiner pakket) zelf en die doet het niet automatisch (en minder goed) terwijl Lightroom het tijdens import in de catalog wel automatisch doet (en beter).
Dat is wel vlot ja, ik heb 2 rode pixels op mijn 60d bij iso 100 en +10 sec en bij iso 1600 is t ongeveer bij +1 sec.
Bij jpg worden ze ook verwijderd als je ruisreductie voor lange sluitertijden aanzet :)

• jip_86
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 00:06
KopjeThee schreef op zondag 27 november 2011 @ 13:12:
Momenteel bestaat mijn foto/video apparatuur uit:
- 550D
- 430EX II
- 85/1.8
- 35/2.0
- 15-85
- 18-55
- 55-250
- Video Legria HF200

Nu is mijn probleem dat we graag met z'n 2-en willen kunnen filmen. De kwaliteit, met name bij weinig licht/binnen, is beter met de 550D dan met de Legria HF200. En ik film vaak binnen: Verjaardagen en nu sinterklaas bijvoorbeeld. Het is allemaal niet professioneel, maar ik wil wel dat het er redelijk uit ziet.

Dus ik zou graag een 2e spiegelreflex kopen. 600D of 60D ligt voor de hand. Deze hebben zelfs nog het handige kantel schermpje, zeker voor video soms fijn. Mijn gevoel zegt dat ik voor die 250 euro extra liever de 60D koop dan de 600D. De voordelen zijn volgens mij: bouwkwaliteit, schermpje bovenop, 2 instel wieltjes ipv 1, pentaprisma ipv spiegel, meer cross-type AF punten.

Verder lijkt de 320EX flitser mij handig met zijn ingebouwde video lamp. Ik weet alleen niet echt wat ik kan verwachten van deze videolamp. Als het me niet gaat helpen, kan ik hem misschien beter achterwege laten en nog een 430EXII kopen (net zo duur, maar geen video lamp, wel iets meer flitsmogelijkheden) of zo'n ding (maar daar kan ik weer niet gewoon mee flitsen).

Kortom ik zou vanuit mijn huidige situatie willen eindigen met 2 DSLR's met een goede video functie. En ik zou graag "iets" extra's hebben voor de video verlichting, maar ook een flitser. En ik wil vaak graag snel kunnen schakelen tussen foto en video functie (verjaardagen bijvoorbeeld).

Ik wil de HF200 inclusief extra grote accu verkopen voor ongeveer 200 euro. Dan zou ik nog 800 euro uit moeten geven voor de 60D en de 320EX, waar ik nu (nog ongezien) naar neig. Zien jullie betere/alternatieve opties die ook het overwegen waard zijn?
Vanuit mijn ervaring (geswitched van 500D naar 60D) zou ik zeggen, als je de 550D ook nog gewoon wilt blijven gebruiken zonder tegenzin zou ik voor de 600D gaan. Als ik af en toe mijn 500D nu nog in de hand heb dan weet ik steeds weer dat ik niet meer terug zou willen.

De 60D is echt een prima camera (oa om de redenen die je zelf al aanhaalt), maar heeft een heel andere knoppen lay-out dan de 550D/600D. Als je beiden naast elkaar wilt blijven gebruiken is de 600D dan toch iets praktischer in jou geval. Ik ken de 320EX niet, maar weet wel dat de 430EX|| niet bruikbaar is bij video. Dat lijkt me dan niet een heel handige keuze.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Recrush schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 19:18:
Ben toen nog wat research gaan doen en kwam ergens de tip tegen om handmatig je sensor te reinigen via het menu op de camera.
Held!! _/-\o_ Ik ben n.a.v. jouw opmerking even op zoek gegaan naar een how-to en heb uiteindelijk deze tutorial uitgevoerd. Sensor dus even opgewarmd m.b.v. Live View en uiteindelijk 10 minuten in een doos, in een donkere kamer hem op Manual Cleaning gezet .... en mijn "red hot" pixels zijn weg :*)

* S913 is helemaal happy *O*

~ H.P. Lovecraft

• Recrush
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-12 19:45
S913 schreef op zondag 27 november 2011 @ 20:33:
[...]

Held!! _/-\o_ Ik ben n.a.v. jouw opmerking even op zoek gegaan naar een how-to en heb uiteindelijk deze tutorial uitgevoerd. Sensor dus even opgewarmd m.b.v. Live View en uiteindelijk 10 minuten in een doos, in een donkere kamer hem op Manual Cleaning gezet .... en mijn "red hot" pixels zijn weg :*)

* S913 is helemaal happy *O*
Goed om te horen dat het gewerkt heeft! Ben blij dat ik je de tip heb kunnen geven, weet hoe frustrerend een paar van die pixels kunnen zijn.

• Dancing_Animal
.

[Voor 99% gewijzigd door Dancing_Animal op 23-12-2011 01:00]

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 02-12 23:04

JT

VETAK y0

Is er hier iemand die een Canon dSLR wilt kopen, waar ik even van mee mag profiteren door samen met die aankoop ook eens lens te kopen? 150e cashback zit erop maar alleen bij aanschaf van een dSLR erbij :P

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
Gister de 60D besteld, met een EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
Nu dus even kijken voor geheugenkaartjes.
Wat zou een goede kaart zijn?
Dacht zelf aan deze: Sandisk SDHC Extreme Pro (8 GB), goedkoopste prijs gevonden €22,-
En dan 2 van die kaartjes. Vind ik handiger/beter dan 1x 16 (ook al is dat goedkoper)

• _Rene_
Als je veel in burstmode schiet, met sport bijvoorbeeld, is het erg handig. Anders is een snel kaartje niet zo heel erg nodig. (en filmen natuurlijk ook)

Bedenk wel, als je in RAW schiet gaat een kaartje van 8GB erg snel vol.

• Scaptic
  • Laatst online: 22-11 09:09
ToyotaMR2 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:19:
Gister de 60D besteld, met een EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
Nu dus even kijken voor geheugenkaartjes.
Wat zou een goede kaart zijn?
Dacht zelf aan deze: Sandisk SDHC Extreme Pro (8 GB), goedkoopste prijs gevonden €22,-
En dan 2 van die kaartjes. Vind ik handiger/beter dan 1x 16 (ook al is dat goedkoper)
Voor filmen is Class 6 eigenlijk al voldoende. Als je vaak veel op burstmode schiet is sneller inderdaad handig (al had je dan beter kunnen doorsparen voor een 7D).

Ik gebruik zelf de Duracell Class 10 (16GB) kaarten naar volle tevredenheid, al heb ik ze nog niet lang genoeg om echt uitspraken te doen over de degelijkheid. Met €18 voor een 16GB zijn deze wat beter betaalbaar, al zijn SD cards lang zo duur niet meer.

Voor RAW schieten is 8GB wel krap (zoals _Rene_ ook al aangaf).

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

• Ben-i
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:24
Scaptic schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:40:
[...]

......Voor RAW schieten is 8GB wel krap (zoals _Rene_ ook al aangaf).
Hoe groot is één RAW foto (gemiddeld) uit een 60D?

• Scaptic
  • Laatst online: 22-11 09:09
Ben-i schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:21:
[...]

Hoe groot is één RAW foto (gemiddeld) uit een 60D?
Gemiddeld zo'n 25 MB per foto voor alleen het RAW bestand (RAW+JPEG nog een stuk meer).

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Op 16GB schiet ik een kleine 500 foto's (RAW+JPG in hoogste kwaliteit).

~ H.P. Lovecraft

• henkie196
  • Niet online
Zelfde ervaring als S913; RAW+JPG op hoogste kwaliteit is ongeveer 450-500 foto's op een 16GB kaartje.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 00:15
Als je alleen RAW schiet kun je de 600 soms halen, afhankelijk of je op een hoge ISO schiet of niet ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:58
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:28:
Als je alleen RAW schiet kun je de 600 soms halen, afhankelijk of je op een hoge ISO schiet of niet ;)
Correct me if I'm wrong, maar dat heeft volgens mij weinig met ISO te maken..?

The devil is in the details.

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:08

Cheezus

Luiaard

Hogere ISO = minder detail/dynamisch bereik = makkelijker te comprimeren?

• Hahn
Volgens mij heeft wát je schiet veel meer invloed op de grootte dan op welke ISO je schiet.

• Ventieldopje
http://www.the-digital-pi...D-DSLR-Camera-Review.aspx

Kijk daar maar eens, iets naar onderen staat een tabel met ISO en bestands grootte ;) Het maakt een groot verschil of je op ISO 100 of ISO 4000 schiet ;)

Redenatie van TDP:
3. Detail (noise adds detail, so high ISO file sizes increase).
Makes perfect sense :)

[Voor 35% gewijzigd door Ventieldopje op 31-01-2012 12:47]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• _Rene_
Klopt ook wel, wanneer ik foto's heb met veel zwart zijn het aantal mb's lager dan wanneer ik een foto genomen heb met volle zon in mijn rug.

• Hahn
Ventieldopje schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:46:
http://www.the-digital-pi...D-DSLR-Camera-Review.aspx

Kijk daar maar eens, iets naar onderen staat een tabel met ISO en bestands grootte ;) Het maakt een groot verschil of je op ISO 100 of ISO 4000 schiet ;)

Redenatie van TDP:
[...]
Makes perfect sense :)
Zal vast wel een beetje uitmaken, maar zoals ik zei maakt wat je schiet véél meer uit. Dus om nou te zeggen dat je 100 foto's meer kan maken als je je ISO laag houdt, dat vind ik maar een wilde gok die maar zelden in de buurt van de werkelijkheid komt.

• Ventieldopje
Hahn schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:58:
[...]

Zal vast wel een beetje uitmaken, maar zoals ik zei maakt wat je schiet véél meer uit. Dus om nou te zeggen dat je 100 foto's meer kan maken als je je ISO laag houdt, dat vind ik maar een wilde gok die maar zelden in de buurt van de werkelijkheid komt.
Dat heb ik nooit gezegd, ik heb gezegd als je alleen op RAW schiet en dus niet RAW + JPG en daarbij ook nog eens je ISO laag houd ;)

www.maartendeboer.net

• Hahn
Koop gewoon een grotere kaart (of een extra) in plaats van te gaan beknibbelen op zoiets essentieels als ISO :+

Ik heb 32GB en daar kan ik zo'n 1100 foto's mee maken (met 7D) en dat krijg ik nooit in een dag vol, dus dat is ideaal. En sowieso was het verschil tussen 16GB en 32GB maar €15 (Transcend 400x, €40 voor 16GB vs €55 voor 32GB), dus dan ben je eigenlijk ook gewoon dom bezig als je voor niet eens 40% meer gewoon het dubbele kan krijgen en het niet doet :P

• Ventieldopje
Hahn schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:07:
Koop gewoon een grotere kaart (of een extra) in plaats van te gaan beknibbelen op zoiets essentieels als ISO :+

Ik heb 32GB en daar kan ik zo'n 1100 foto's mee maken (met 7D) en dat krijg ik nooit in een dag vol, dus dat is ideaal. En sowieso was het verschil tussen 16GB en 32GB maar €15 (Transcend 400x, €40 voor 16GB vs €55 voor 32GB), dus dan ben je eigenlijk ook gewoon dom bezig als je voor niet eens 40% meer gewoon het dubbele kan krijgen en het niet doet :P
2x16gb kan zo z'n voordelen hebben tegen over 1x32gb. Ik verlies (diefstal of schade) liever een keer 1 kaartje van 16gb dan een kaartje van 32gb ;)

Ligt er maar net aan waar je bent en wat je fotografeert, ik krijg regelmatig 2x 16gb vol binnen een paar uur ;)

Ik moet zeggen dat de prijzen écht gigantisch omlaag zijn gegaan, ik betaalde voor mijn 16gb kaartjes van Sandisk (400x) toen de prijs waar je nu een 32gb van Sandisk (400x) voor hebt.

[Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 31-01-2012 16:24]

www.maartendeboer.net

• Homer
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Crosspost uit het Canonmount topic:

Scheelt dat veel ? 7D heb ik het budget niet voor, dus die valt af.

Anders post ik het wel ff in de 60D thread, kunnen we daar verder.

600d vs 60d qua fotokwaliteit met lenzen tot 600 euro.

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 04-12 21:00

Fiber

Beaches are for storming.

Scheelt niks, ze hebben dezelfde sensor. (Net als de 550D en de 7D.) De 60D is wat groter, ik vind hem lekkerder vasthouden en hij heeft wat meer knoppen en wieltjes dan de 600D voor een wat prettigere bediening.

Voor de lens maakt het niets uit welke camera er aan hangt. het blijft dezelfde lens.

Voor vakantie foto's etc. maakt het allemaal niets uit, koop gewoon degene die het lekkerst vasthoudt en bedient.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Homer
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:59:
Scheelt niks, ze hebben dezelfde sensor. (Net als de 550D en de 7D.) De 60D is wat groter, ik vind hem lekkerder vasthouden en hij heeft wat meer knoppen en wieltjes dan de 600D voor een wat prettigere bediening.

Voor de lens maakt het niets uit welke camera er aan hangt. het blijft dezelfde lens.

Voor vakantie foto's etc. maakt het allemaal niets uit, koop gewoon degene die het lekkerst vasthoudt en bedient.
Top man! Bedankt voor je post.
Op dpreview.com etc heb ik ook niet echt schokkerende verschillen kunnen vinden idd.

• henkie196
  • Niet online
Zoals Fiber zegt, de 60D heeft wat meer mogelijkheden, heeft een betere AF, is een stuk groter en ligt daarmee een stuk beter in de hand (voor mij), je kan je instelling in een oogopslag zien op de LCD bovenop en over het algemeen zitten er wat meer knoppen op zodat je minder vaak de menu's in hoeft te duiken.

Een upgrade van de 1100D naar de 600D lijkt het me (zoals in het Canon objectieven topic al een keer gezegd) niet echt de moeite waard. Een upgrade naar 60D is een stuk groter verschil (maar dan vooral in handling). Een tweedehands 50D lijkt me ook een goede optie, zolang je niet al te veel met video wil gaan doen.

• G-Tus
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 27-11 07:42

G-Tus

Doe gewoon jij

Canon heeft dus heel sneaky eindelijk een vervanger voor de 20Da geïntroduceerd, de 60Da, die dus gericht is op astro fotografie:
Amstelveen, 3 april 2012 – Canon breidt haar EOS serie uit met de EOS 60Da – een hogeresolutie Digital SLR (DSLR) die is ontwikkeld voor astrofotografie. Gebaseerd op de specificaties van de EOS 60D en als opvolger van de EOS 20Da is de EOS 60Da ontworpen om de diep rode kleuren van emissienevels vast te leggen. Hiertoe maakt de camera gebruik van een aangepast laagdoorlaatfilter dat de camera gevoeliger maakt voor waterstof-alfa (Hα) golflengtes van licht.

De EOS 60Da is ideaal voor het fotograferen van astronomische verschijnselen zoals diffuse nevels – een favoriet onderwerp van astrofotografen door de opvallend rode kleur als gevolg van de ionisatie van waterstof. In een standaard DSLR beperkt een infraroodfilter (IR) de hoeveelheid Hα licht dat de sensor van de camera passeert en vermindert het de transmissie van rode signalen om ongewenste kleurartefacten in het uiteindelijke beeld te voorkomen. De EOS 60Da heeft echter een nieuw en aangepast filter dat drie keer meer transparantie voor Hα licht biedt dan de EOS 60D. Gecombineerd met een 18 Megapixel CMOS sensor, DIGIC 4 processor en groot ISO-bereik resulteert dit in scherpe en heldere foto’s van roodgekleurde emissienevels.

Hoge resolutie, hoge gevoeligheid, weinig ruis
De EOS 60Da biedt astrofotografen krachtige prestaties en creatieve flexibiliteit. Zijn 18 Megapixel APS-C CMOS sensor is ideaal voor het vastleggen van de vele details in sterrenclusters en zijn hoogwaardige prestaties bij hoge ISO-snelheden tot ISO 6.400 (maximaal ISO 12.800) zorgen ervoor dat beelden worden vastgelegd met weinig ruis, waardoor minder lange belichtingstijden en telescoopmounts nodig zijn. Samen met de krachtige 14-bit DIGIC 4 beeldverwerking zorgt de sensor voor een voortreffelijke signaal/ruisverhouding in het uiteindelijke beeld. De foto’s zijn rijk aan natuurlijke kleuren met vloeiende toongradaties – ideaal voor het vastleggen van bijvoorbeeld de subtiele kleurovergangen in interstellair gaswolken.

Gemakkelijke bediening
Gebruikmakend van de moderne ergonomie van de EOS 60D is de EOS 60Da ontworpen om comfortabel in de hand te liggen en voor maximale instelbaarheid. Op zijn ronde lijnen zijn alle knoppen binnen handbereik geplaatst, waarbij de meest gebruikte knoppen gegroepeerd zijn. De knoppen zijn eenvoudig in te stellen en te programmeren voor elke wens. Het verlichte LCD-scherm aan de bovenzijde biedt extra flexibiliteit om beeldinstellingen te controleren en aan te passen tijdens het fotograferen. De speciale Quick Control knop biedt tijdens het fotograferen direct en gemakkelijk toegang tot alle camera-instellingen.

De EOS 60Da heeft een 7,7cm (3.0”) Vari-angle LCD-scherm en ondersteunt Live View – ideaal voor het fotograferen met een statief. Het Vari-angle scherm biedt flexibiliteit, terwijl de Live View mode nauwkeurige controle biedt en fotografen in staat stelt om compositie en camera-instellingen nauwkeurig aan te passen. De hoge 1.040k-dot resolutie van het LCD geeft details op het scherm haarscherp weer en zorgt ervoor dat fotografen hun beelden na het fotograferen met vertrouwen kunnen aanpassen en bekijken.

Voor nog meer flexibiliteit is de EOS 60Da compatibel met de optionele Timer Remote Controller TC-80N3 – een programmeerbare afstandsbediening waarmee de fotograaf instellingen kan aanpassen zonder de positie van de camera te veranderen. De TC-80N3 maakt het mogelijk om beelden op ingestelde intervallen vast te leggen of een zeer lange belichtingstijd te gebruiken, wat ideaal is om ’s nachts time Lapse movies van de hemel te maken. Met de meegeleverde ACK-E6 AC Adapter kan de camera op het stroomnet worden aangesloten en daardoor langdurig worden gebruikt – ideaal voor lange belichtingstijden. Met de EOS Utility software kunnen gebruikers instellingen aanpassen of het vastgelegde beeld tijdens het fotograferen via USB op een PC of Mac bekijken.

Als onderdeel van het EOS System is de EOS 60Da is ook compatibel met ’s werelds grootste assortiment uitwisselbare lenzen, variërend van 8mm tot 800mm – wat astrofotografen zowel kracht als buitengewone creatieve mogelijkheden biedt.

EOS 60Da – de belangrijkste kenmerken:
  • Extra gevoeligheid voor IR licht
  • 18 Megapixel APS-C CMOS sensor
  • Vari-angle 7,7cm (3.0”) 3:2 Clear View LCD scherm
  • ISO 100-6.400 (maximaal ISO 12.800)
  • Time-lapse fotografie met EOS Utility of optionele Timer Remote Controller TC-80N3
Praktisch gezien dus een 60D zonder UV en IR filter zover ik weet.

Flickr | Instagram

• Hahn
Zo sneaky dat het vanmiddag ook op de frontpage stond: nieuws: Canon kondigt EOS 60Da-dslr aan voor sterrenhemelopnames

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik doel er meer op dat hier totaal geen geruchten over gingen en waarom zouden ze het nu pas bij de 60D doen?

Flickr | Instagram

• Hahn
Het is volgens mij een flink niche-product, zeker omdat de 60Da niet voor normale foto's gebruikt kan worden.

• G-Tus

G-Tus

Doe gewoon jij

In principe wel, want een Leica M8 heeft ook geen IR filter, je moet dan alleen zelf een IR filter op je lens stoppen.

Flickr | Instagram

• henkie196
  • Niet online
Wat is er eigenlijk zo erg aan het ontbreken van een IR en UV filter? Er staat me bij van de UV-filter discussies dat fotograferen zonder een UV filter of in situaties waarin in veel UV licht aanwezig is kan leiden tot een wat blauwe zweem. Zorgt een gebrek aan IR filter dan voor een rode zweem?

• Scirocco
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil nou is met een 'normale' 60D. Ik zou wel eens 2 astro foto's naast elkaar willen zien van de 60Da en de 60D.
Waarom hebben ze niet voor een ff sensor gekozen?

• RobertJRB
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 22:51
Scirocco schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:48:
Ik ben wel benieuwd hoe groot het verschil nou is met een 'normale' 60D. Ik zou wel eens 2 astro foto's naast elkaar willen zien van de 60Da en de 60D.
Misschien als je zoekt op de 20Da en 20D dat je makkelijker wat vergelijkfoto's vind.

Leica MM + Sony A9

• Sibylle
  • Laatst online: 05:36
Crop levert veel meer vergroting op, 'gratis' x1.6 is mooi meegenomen als je met gigantische brandpuntsafstanden gaat kijken (telescopen).

Een IR filter en UV filter zijn nodig om de werking van de sensor te garanderen. Prbeer maar eens het IR filter uit een webcam te halen. Je krijgt dan overbelichte foto's omdat er simpelweg heel veel Ir gevoeligheid is op de sensor, en aangezien wij IR niet zien met het oog wil je het ook niet op de foto.
De sensor overstroomt met IR licht en er gebeuren een aantal dingen, het contrast gaat omlaag of gewoon overbelicht.

Verder is het zichtbare licht niet altijd zo interessant als je naar de sterren kijkt, er is ook veel informatie te halen uit het andere licht, dus je wilt eigenlijk geen filters voor de sensor. Als de gebruiker een filter wilt dan monteren ze die wel op de telescoop.

Ctrl+k

• astonmbp
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 04-12 14:09
http://web.canon.jp/imaging/eosd/samples/eos60da/

• Bladeslayer
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 08:35
Kan iemand voor me even verifiëren of het schroefdraad waar je statief mee vast maakt, in lijn zit met het hart van de lens? Zie plaatje :)

www.frees-it.com

• Dancing_Animal
Bladeslayer schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 13:12:
Kan iemand voor me even verifiëren of het schroefdraad waar je statief mee vast maakt, in lijn zit met het hart van de lens? Zie plaatje :)

[afbeelding]
Als ik het zo met het blote oog bekijk bij de mijne zit ie wel in het midden.
Op jouw plaatje is de kant waar het handvat zit ietsje omhoog gehouden, kijk maar naar het schroefdraad, daarvan zie je in de diepte alleen maar de linkerkant.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee