Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• arnold_m
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
En punt 2 is zeker koffie halen voor de admin en ex-admin? :+

flickr

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:00

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nomad schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
[...]

Cool! Goede keuze :). En veel plezier Sys3.1415926535.....of ander random getal :p

Punt 1 op de takenlijst, maak de naam uitspreekbaar en met hoofdletter :+
Hoho. Heiligschennis. Een spatie kan ik nog mee leven: sys 64738 maar verder moet het niet gaan. Weinig Commodore 64 assemby geschreven zeker 8)

Maar evengoed dank voor je succeswensen :P

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07:16
Nomad schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:16:
Cool! Goede keuze :). En veel plezier Sys3.1415926535.....of ander random getal :p

Punt 1 op de takenlijst, maak de naam uitspreekbaar en met hoofdletter :+
Ik denk dat hij in de tijd dat we nog geen mentions hadden minder kans had gemaakt. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 04:25
Welkom sysehhjadanummer! :)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-04 17:10
Succes @sys64738 ! :)

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:12

Wormaap

Moderator Foto & Video
En nog een keer welkom @sys64738 *O*

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:01
arnold_m schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:22:
En punt 2 is zeker koffie halen voor de admin en ex-admin? :+
Wijs man spreekt! Eerstvolgende meet lijkt mij zo. En oudgedienden hier mag die ook meenemen lijkt mij zo ;)

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01:32
Gefeli met je nieuwe positie Sys any number : :)F

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Nomad schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:18:
[...]

Wijs man spreekt! Eerstvolgende meet lijkt mij zo. En oudgedienden hier mag die ook meenemen lijkt mij zo ;)
Zo jammer van die Corona situatie. Anders had ik het zeker gedaan natuurlijk 8)

• MRIdev
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 17-04 17:57
sys64738 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 07:35:
[...]

Zo jammer van die Corona situatie. Anders had ik het zeker gedaan natuurlijk 8)
Ik las net dat er een vaccin is.
MRIdev schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 08:02:
[...]

Ik las net dat er een vaccin is.
Tegen wat? Tegen koffiehalen? :+

Mooie Plaatjes   

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:04
Gefeliciteerd @sys64738. Onuitspreekbare naam, maar gelukkig herkenbaar aan het Commodore logo

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Sjekster
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08-04 13:06
sys64738 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Hoho. Heiligschennis. Een spatie kan ik nog mee leven: sys 64738 maar verder moet het niet gaan. Weinig Commodore 64 assemby geschreven zeker 8)

Maar evengoed dank voor je succeswensen :P
Commodores Assemble? Lionel Richie als superhero? :? 8)7 :+

Succes in je nieuwe rol! :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:08

Deathchant

Don't intend. Do!

@sys64738 Congrats Mr. reset-the-computer-routine :)
Moge je met wijsheid, rechtvaardigheid doch empathie modereren *O*

offtopic:
SYS 64738 is a Commodore 64 C-64 ROM routine that would reset the computer (as if it were turned off and then on again). This command was useful since the Commodore 64 lacked a reset button. It also was better than turning the computer off and on again because it retains some data in RAM.

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Sjekster
Deathchant schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:48:
offtopic:
SYS 64738 is a Commodore 64 C-64 ROM routine that would reset the computer (as if it were turned off and then on again). This command was useful since the Commodore 64 lacked a reset button. It also was better than turning the computer off and on again because it retains some data in RAM.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 07:27
Een redelijk groot cosmetica bedrijf (omzet 11 miljoen) wil graag wat foto's van mij gebruiken voor een marketingcampagne.

Hier zijn soms discussies hierover geweest, maar wat zijn nou redelijke bedragen wat je kan vragen voor zoiets ?

• Nomad
MattiB schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 07:27:
Een redelijk groot cosmetica bedrijf (omzet 11 miljoen) wil graag wat foto's van mij gebruiken voor een marketingcampagne.

Hier zijn soms discussies hierover geweest, maar wat zijn nou redelijke bedragen wat je kan vragen voor zoiets ?
Met deze info echt niet te beantwoorden.....hoe uniek is de foto, waar gaan zij het gebruiken, hoe vaak en hoe groot zichtbaar...en voor hoe lange tijd.

Dit is ook maar een random lijstje, maar het is een start van de communicatie:
http://fotoanoniem.nl/tarievenlijst-fotoanoniem/
Maar dit is zeker geen erkende lijst, uiteindelijk moeten 2 partijen de prijs ok vinden, jij en hun.....met dit soort dingen ben ik persoonlijk nooit te duur...het komt niet zo vaak voor dat het onderdeel is van mijn broodwinning, dus ik vind het ook een eer en word er blij van als het gebruikt wordt door anderen....(foto's in opdracht is mijn broodwinning en staat hier dus los van).

• MattiB
Ja, heb al een bericht gestuurd naar ze wat ze precies in gedachte hebben. Kan zijn dat ze foto's alleen op sociale media willen gebruiken. Ook hebben ze nog niet laten weten welke foto's ze graag willen.

Zelf als pure hobbyist is het altijd een eer dat iemand je foto's wil gebruiken, maar dat is ook gelijk een valkuil.

• Gonadan
Het blijft een duivels dilemma. Aan de ene kant wil je niet 'gebruikt' worden als goedkope bron voor foto's waar zij aan verdienen. Aan de andere kant, hoe bijzonder zijn ze daadwerkelijk? Als je hoogt in zet en hoopt er flink aan te verdienen kunnen ze ook zomaar weer verder gaan kijken, wellicht hebben ze wel meerdere opties op het oog.

Heb het zelf nooit meegemaakt dus is makkelijk praten, maar ik zou het puur als extraatje zien en dus niet per se het maximale eruit willen halen. Je hebt er niet eens op gerekend dus het is al leuk dat het überhaupt gebeurt toch? :)

Canon R6 ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

@MattiB 't Is blijkbaar die tijd van het jaar ofzo. ;)

Lees en huiver:
ehtweak in "F&V community topic"

Soortgelijke situatie...

Mooie Plaatjes   

• MattiB
Het is idd een echt dilemma. Ik wacht even op hun antwoord wat ze precies willen en bedenk dan een goed aanbod. Heb sowieso niet het idee om er de hoofdprijs voor te vragen.
Het probleem is altijd dat ze dergelijke foto's waarschijnlijk ook ergens anders kunnen krijgen, eventueel voor minder.

• MRIdev

• Nomad

Vandaag ook weer eens bij de neus gehad. Voor klant A foto's gemaakt van een project, bedrijf B wil 1 van de foto's voor een advertentie gebruiken (A en B hebben samen een mega pand gebouwd en werken regelmatig samen)
Klant A gemaild dat ik niet tussen A en B wil zitten en hun samenwerking stroever wil maken, maar dat ik graag over het hele traject het gebruik vrij wil geven qua fotografie aan bedrijf B, voor een eenmalige vergoeding. De vergoeding laag ingezet (200 euro), maar ook aangegeven dat Klant A het mag communiceren naar B toe, als zijnde "in overleg met onze vaste fotograaf mag het voor een kleine vergoeding zodat we er allemaal gebruik van kunnen maken en trots kunnen zijn op ons project samen". Op die manier is B blij richting A, maar heb ik wel iets van vergoeding ontvangen, zonder iemand voor de tenen te stoten.

Kijk ik naar een stichting foto anoniem, dan had ik het 4 voudige wel kunnen vragen....maar net zo grote kans dat ik hier geen duurzame relatie opbouw met die potentiele nieuwe klant en ook een grote kans dat ze gewoon een andere foto online vinden die goedkoper is.
De 200 euro is bonus, een extraatje die niet voorzien was...we zijn immers geen stockfotografen die moeten leven van dit soort vergoedingen. En dat de foto straks door een groot bedrijf groot gebruikt wordt, dat is toch leuk om te zien :)..ik geloof in netwerken en duurzame relaties opbouwen, maar ook wel in karma.....onderste uit de kan halen werkt zelden.

• Gonadan
Hoe doe jij dat überhaupt qua rechten dan? Want als jij foto's in opdracht maakt dan is klant A toch ook gewoon eigenaar van de resultaten? Ofwel, die zouden ze zelf ook gewoon aan klant B kunnen geven als zij dat leuk vinden toch?
Of ben jij nu nog nodig om een high-res of bijgewerkte versie aan te leveren?

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:25
Productfotografie trekt me erg. Ik heb wat voorwerpen op mijn buroblad gelegd en gefotografeerd en dat geeft met de staande halogeenlamp ernaast nog niet helemaal het gewenste effect. Ik wil eigenlijk eens wat met softboxen gaan proberen. Nou valt me op dat wanneer ik softboxen zie dat dat altijd van die grote, diepe apparaten zijn. Ik zie ook wel ledpanelen zo her en der, maar dan zie je natuurlijk de ledjes als je voorwerp reflecteert. Als ik softboxen zou willen aanschaffen, waar moet ik dan op letten?

• Nomad
Gonadan schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:31:
Hoe doe jij dat überhaupt qua rechten dan? Want als jij foto's in opdracht maakt dan is klant A toch ook gewoon eigenaar van de resultaten? Ofwel, die zouden ze zelf ook gewoon aan klant B kunnen geven als zij dat leuk vinden toch?
Of ben jij nu nog nodig om een high-res of bijgewerkte versie aan te leveren?
Goede vraag en elke klant krijgt bij mij dezelfde "rechten".
Als klant A mij vraagt om foto's te maken in opdracht, dan krijgt hij de licentie op de foto's om met de opgeleverde foto's alles te doen wat klant A wil, in zowel offline als online prints/uitingen/whatever...zonder eindtijd. De enige beperking die er is is dat Klant A geen auteursrecht op de foto's heeft en geen toestemming heeft om de foto's te verkopen of te geven aan derden.
Dus Klant A kan zelf doen en laten met de foto's wat hij wil, een ander niet, ook niet met toestemming van A.

Tegelijk mag ik niet zomaar de foto's aan een ander verkopen of tonen dan aan klant A, want ze zijn voor hun gemaakt. Mocht klant B mij dus vragen om de foto's, dan ga ik naar Klant A en leg ik dat voor en vraag ik akkoord.

Dat is mijn werkwijze. In de praktijk heb ik dit maybe 1 of 2 keer per jaar bij de neus, want 95% van wat ik fotografeer is niet breed interessant, maar interessant voor degene die mij inhuurt en niet voor een random ander.

Schiet ik een portret voor een magazine, dan overleg ik met het magazine vooraf de opties al of een geportretteerde de foto's zelf ook zou mogen overnemen. In de meeste gevallen is dat geen probleem, maar is er recht tot eerste publicatie voor de opdrachtgever. Ik maak een portret van Pietje in opdracht van blad A voor een artikel. Pietje vind zichzelf tof op de foto, wil hem ook en kan de foto kopen (licentie ervan voor zijn gebruik). Maar krijgt ook te horen dat hij de foto pas mag gebruiken 2 weken (of willekeurig x andere tijd) na de publicatie van het blad. In veel gevallen is het zelfs minder dan 2 weken, want een publicatie creëert aandacht en traffic naar je bedrijf/persoon en dan wil je eigenlijk zo snel mogelijk die foto zelf ook tonen op je pagina voor herkenbaarheid. Maar in overleg kan er veel, maar altijd in samenspraak met de opdrachtgever (uitgever blad)

Weer eens een compleet ander fenomeen wat me recentelijk opviel.

Ik heb een aantal foto's op Flickr staan die veel meer bekeken worden dan alle andere foto's.
Nu is er op zich ook niks mis mee, en ik vind ze zelf ook goed geslaagd. :)

Het gaat om deze:

en deze:

Op zich niks opmerkelijks zou je zo zeggen; gewoon een goed gelukt panorama van de Stelvio pas.

Maar... als ik dan kijk WIE (via favorites) vooral naar die foto's kijken (en dat kun je prima zien als je een 'pro' account hebt), dan valt het op dat het vooral mensen zijn die een voorkeur hebben voor naaktfoto's, erotisch (en meer extreem achtige zaken op dat gebied).
En dat snap ik ff niet? Waar is de link tussen een pano van de Stilfser Joch en sexueel getinte foto's?
Wat is dit voor een bijzondere twist in de menselijke geest? :?

Iemand die hier de missing link kan invullen?
Ik ben gewoon benieuwd...

Mooie Plaatjes   

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:55

Get!em

Oh die ja!

Altijd wel leuk om de statistieken van je foto's/ website in te duiken en te begrijpen wat er achter zit.
Ik kreeg ooit eens heel veel bezoekers via een vliegreizen associatie. Bleek een nederlandse commerciele aanbieder van vliegtickets mijn foto's te gebruiken, deels ook nog via hotlink.

Bij jou kan ik de link ook niet vinden.

Typfout of zoekmachine associatie zou nog kunnen.

DuckDuckGo levert bij zoeken naar Stilfs (het plaatsje) icm keyword sex in iedergeval een associatie op met pagina's die leiden naar Stiles Stilinsky. En de summary in DDG is voor mij genoeg om het niet te bezoeken....

[Voor 20% gewijzigd door Get!em op 27-10-2020 10:54]

@Get!em Maar die Stilinsky is toch gewoon een figuur uit een fantasy serie? 'Teen Wolf'

BTW: als ik google op 'Stelvio Sex' dan krijg ik vooral plaatjes van Alfa Romeo (de 'Stelvio') auto's! :)

Mooie Plaatjes   

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Zou kunnen, ken ik verder niet, en niet verder gezocht of gekeken. Associatie met adult content was er volgens de ddg summary al wel.

• Gonadan
Een mooie slingerweg waar je met een snel vervoersmiddel overheen kunt racen en schaars geklede dames. Ik zie op zich wel een gemene deler. ;)

• MattiB

Om hier nog even op terug te komen, heb uiteindelijk 5 foto's verkocht voor 350€ / stuk. Hiervoor mogen ze de foto's gebruiken voor reclame op sociale media, reclame uitingen in kapsalons en voor interne presentaties.
Het bedrijf was heel netjes en wist wel waar ze mee bezig waren, dat helpt een hoop.

Zodra ze de foto's nog voor meer doeleinden willen gebruiken heb ik gezegd dat daar een extra fee voor is.
@MattiB Leuk; bedankt voor de update!

En, hebben ze al betaald? En zijn jouw gebruikte foto's ergens te zien?

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 06:36
@MattiB Nice, en verdient ook als ik naar je foto's hier kijk. Ik denk dat €350,-/foto niets teveel is, wellicht zelfs een koopje.

Gaat dit om een nationale reclame-campagne, of kan ik het hier in Nederland ook bij m'n kapster verwachten?

[Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 01-12-2020 22:23]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• MattiB
Er valt dus eventueel nog meer te verdienen, maar ben er sowieso ingegaan met het idee om geen hoofdprijs te vragen. Toch een leuke eindejaars bonus zo.

De foto's worden pas vanaf begin volgend jaar gebruikt. Sommige zijn hier ook wel langsgekomen. Ze zullen niet in Nederland te zien zijn helaas @LA-384. Voorlopig Scandinavië en de baltische staten als het goed is.
@MattiB Oké.
Maar welke foto's zijn het nou? Ik ben gewoon benieuwd. Het lijkt me dat je er trots op bent dat ze jouw foto's gaan gebruiken, toch?

Of mogen we dat niet weten en heb je allerlei stringente NDA's moeten ondertekenen? ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
€1750 onverwachts. Zal best dat er meer uit te halen is in theorie maar dat vind ik toch best een leuk extraatje, kan je weer een leuk stukje glas van halen. :P

• MattiB
Jep van dat bedrag gaat dus nog wat belasting :) prijs was wel ex btw.

Zal de foto's eens opzoeken en hier plaatsen, de meeste staan geloof ik wel op mn flickr..

• MRIdev
@MattiB Uit interesse, kan dat zomaar? Als je foto's/rechten verkoopt, mag je dan als fotograaf er gebruik van maken. Niet dat een post op Tweakers veel uitmaakt, maar het gaat om het idee.

• Nomad
MRIdev schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:29:
@MattiB Uit interesse, kan dat zomaar? Als je foto's/rechten verkoopt, mag je dan als fotograaf er gebruik van maken. Niet dat een post op Tweakers veel uitmaakt, maar het gaat om het idee.
Alle foto's die ik verkoop zijn niet meer dan een licentie voor hun om de foto's te gebruiken, maar het vermindert niet mijn recht om het te gebruiken.
Je verkoopt in principe nooit je auteursrecht of het recht zelf de foto te gebruiken. In veel gevallen overleg ik wel met de klant dat ik de foto's niet ga gebruiken, omdat zij bijvoorbeeld eerste publicatie-recht willen of omdat het gevoelige informatie is. Dat laatste kan in een aparte overeenkomst en heel simpel gehouden worden. Mijn algemene voorwaarden op de foto's naar hun toe hoeven daarmee niet aangepast worden, alleen een schriftelijke overeenkomst ernaast dat ik de foto's niet zal publiceren volstaat dan. Dat laatste gaat veelal gewoon via de mail waarin ik aangeef op de hoogte te zijn van de beperkingen zoals afgesproken.

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 20:37

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Nomad schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:50:
[...]

Je verkoopt in principe nooit je auteursrecht of het recht zelf de foto te gebruiken.
Hoogstens als je in opdracht foto's maakt en dat contractueel zo wordt vastgelegd. Maar inderdaad niet als je een bedrijf het recht verkoopt om van je bestaande foto's gebruik te maken.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Hmmm, dit kon nog wel eens gevolgen hebben voor de levertijden van vele foto/video producten, de komende maanden:

https://www.dpreview.com/...-to-supplier-factory-fire

Australian imaging publication, Inside Imaging, is reporting that some camera manufacturers could see supply chain issues following an October fire at an AKM Semiconductor audio chip factory in Nobeoka, Miyazaki Prefecture, Japan.

https://www.insideimaging...-to-impact-camera-supply/

The AKM fire will have a massive impact on the supply of high end audio devices. Pro-audio manufacturers around the globe are now facing anticipated shortages of crucial DAC and ADC chips used in their products. Top audio brands such as Denon, Marantz, Anthem, Onkyo and Tascam use AKM DAC’s in their AV receivers and processors.
...
Inside Imaging has been told that Canon, Nikon and Sony have already pulled back support for Black Friday promotions ‘as there will be a shortage of stock due to fire in (the) Japan factory,’ according to the source.

Mooie Plaatjes   

• noud
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-04 12:27
Hoi, ik ben van plan om twee afbeeldingen op canvas door Amazon.nl laten afdrukken.
De aanbieder had de illustraties niet op de maat en niet de gene die zij hadden. Nu heeft hij er voor gezorgd dat hij die illustraties wel kan afdrukken en ook in 60*80 cm ipv 50*70 cm.
Hij heeft 0 recensies op zijn naam staan. Is een beetje gokken natuurlijk.

1)
Het zou mij 60 Euro gaan kosten en dat is inclusief verzenden. Duurt wel even plus minnus 11 januari.
Is dit een gemeenschappelijke prijs?

1
2

2)
Ik heb aan hem gevraagd hoe het met de resolutie zit. Hij zegt dat die goed is.
Tja wat is goed? Ik heb nu net gevraagd hoe groot de jpeg/tiff bestanden zullen zijn.
Ik lees hier dat het niet uitmaakt hoe groot de bestanden zijn, klopt dit echt?

Ooit heb ik van mijn lieftallig zusje een fotocollage gekregen. Foto's die met een spiegelreflexcamera zijn gemaakt en canvas zijn afgedrukt. Ik weet niet waar ze het heeft laten doen maar ik vond de afdruk helemaal niet mooi. Korrelig en donker. Donker kan ook te maken hebben omdat het binnen foto's waren.

3)
Dus mijn twijfel slaat toe of canvas wel zo goed idee is. Uiteindelijk zullen ze beiden boven de bank in een mooie lijst te hangen. Dit werk moet het echt van de kleuren hebben, lijkt mij zo. Ik weet niet of details hier belangrijk in zijn. Wat denken jullie?

4)
Zijn er nog zoektermen naast: HD, High Resolution, tiff waar ik op kan zoeken?
Deze site zegt dat hij high res heeft. De dpi is 72 en dit moet 300 zijn toch? Pixels breedte is 1672x2244.

5
Er zijn heel veel bedrijven die foto's afdrukken. Het valt mij op dat veel bedrijven dezelfde websites hebben gebouwd.
De prijs van deze website ziet er gunstig uit. Iets in mij zegt dat de kwaliteit niet optimaal is.
Zijn er specifieke punten waar ik bij dit soort shops op kan letten?

Een website komt hier veel voor alleen vind ik de prijs aan de hoge kant. Ik wil liever echt iets in handen hebben en dan wil ik er geld aan uitgeven.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:22

franssie

Save the albatross

@noud Mijn ervaring is dat canvas na een jaar of 3 toch flets wordt, eerder dan plexiplas of fotopapier. De laatste twee zijn ook scherper (wat een nadeel kan zijn als de resolutie van je foto laag is ten opzichte van de afdrukmaat). Canvas is wel goedkoper dan glas en veel goedkoper dan fotopapaier op grote formaten.

Afgelopen jaar een paar reclame foto's van Tabasco (don't ask want dat heeft mijn vriendin liever niet) laten afdrukken op plexi en op canvas. Canvas ziet er goed uit maar het plexiglas knallen de kleuren echt en het lijkt scherper. Dat zijn jpegs van 2480 x 3508 pixels die zich prima lieten printen op 120cm hoogte (de 3508 zijde) op canvas. Jouw 1672x2244 jpegs zullen dan een cm of 80 hoog kunnen zijn met dezelfde print-resolutie als ik hier heb (maar helaas heb je daar dan weer niets aan omdat je ze niet kan zien).

De prijs van de Amazon aanbieder kan goed zijn voor de kwaliteit, of niet. Misschien een deeltje uit een afbeelding her en der laten printen om de kwaliteit te vergelijken? Goedkoper wordt het er niet van maar een teleurstelling is dan wellicht makkelijker te voorkomen.

Dit soort dingen zijn eigenlijk altijd lastig te voorspellen helaas vwb de kwaliteit die je krijgt.

Voor beide had ik overigens niet de duurste gebruikt (fotoopglas.nl en bestecanvas.nl) Voor kleinere afdrukken gebruik ik profotonet.nl maar dat is wel een andere klasse (en prijs).

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

@noud Wat me niet helemaal duidelijk is aan jouw vraagstelling:
Wil je nou je eigen (gemaakte) afbeeldingen laten afdrukken?
Of gaat het om kant-en-klare (stock)plaatjes?
noud schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 00:54:
Hoi, ik ben van plan om twee afbeeldingen op canvas door Amazon.nl laten afdrukken.

1)
Het zou mij 60 Euro gaan kosten en dat is inclusief verzenden. Duurt wel even plus minnus 11 januari.
Is dit een gemeenschappelijke prijs?
Ehhh, de voorbeelden die je geeft is zeer zeker geen dienst die Amazon.nl zelf levert hoor...
Maar gewoon een Chinese wederverkoper. Bovendien wordt het ook nog eens verstuurd vanuit China.
Dan kun je net zo goed zelf via AE bestellen.
Daarnaast loop je ook het risico op BTW + inklaringskosten (bedrag >22 euro)

Of het een gemeenschappelijke prijs is weet ik niet. Hooguit al dan niet schappelijk... ;)

Normaliter zul je canvas niet inlijsten. Maar wordt het doek rond een frame gespannen.
Zoals in dit voorbeeld:

(zelf geprint en zelf opgespannen op een zelfgemaakt houten frame)

En deze hangen al >10 jaar bij ons in huis. Zijn nog steeds niet verbleekt o.i.d.
Waarom bestel je dit soort dingen niet gewoon via een Nederlandse leverancier?

[Voor 34% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2020 09:33]

Mooie Plaatjes   

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Hmm Chinese aanbieder op Amazon. Ik zou er zonder recensies niet te vee van verwachten.

Heb je de mogelijkheid gezocht in zelf een hoge resolutie van de afbeelding te krijgen en zelf een afdruk service te kiezen?

Je zou ook kunnen kijken of het Nederlandse/Europese werkaandemuur https://www.werkaandemuur.nl/nl de afbeelding bij een van de kunstenaars heeft. Dan kun je verschillende materialen kiezen.

Als materiaal zou ik voor je type afbeelding ook eens kijken naar xpozer. Is mooi scherp. En ze kijken met je mee als je de afbeelding wil laten optimaliseren voor het materiaal.

• mrc4nl
Eindelijk een fotowedstrijd die iedereen zou kunnen winnen. :P

Bij Flickr hebben ze nu een "Your WORST Shot: a photo competition for 2020"

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Dancing_Animal
Ik wil af en toe wat kleine producten fotograferen. Maximaal formaat schoen. Hoe verlicht ik dit het beste? Ik wil het licht echt wit kunnen zetten en het liefst zo weinig mogelijk schaduwen hebben. Ik wil het liefst ook niet de lichtbron zien reflecteren in het voorwerp, dus dat ik niet de ledjes afzonderlijk in reflecterende delen kan zien.
Wat is het best of het mooist? Softbox, led of een combi? Ik wil niet met accu's werken en de lampen eventueel op de tafel kunnen zetten, maar naast de tafel met statief is ook goed.

Vergeten te vermelden : ik vind het leuk om op de achtergrond of naast het voorwerp iets te hebben staan, dus ik ga voor neerzetten op een buro zonder lichttent. Ik wil continu licht gebruiken, dus geen flitser.

[Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-12-2020 23:17]

@Dancing_Animal Heel kort:
In een lichttent, met de (soft) verlichting van buitenaf aanstralend vanaf alle kanten.

Isse simpel... ;)

Mooie Plaatjes   

• Dancing_Animal
Zie mijn edits hierboven.

[Voor 95% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-12-2020 23:17]

@Dancing_Animal Dan laat je de achterwand van je lichttent open. En zorgen zijwanden + plafond van het tentje voor een egaal lichtbeeld.
Zeg maar een soort van open partytent over je object. :)

[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 08-12-2020 23:13]

Mooie Plaatjes   

• Dancing_Animal
@ehtweak en @mrc4nl zie mijn edits in de oorspronkelijke post.

[Voor 255% gewijzigd door Dancing_Animal op 08-12-2020 23:19]

• mrc4nl
fliser misschien een optie?

als je die op het plavond richt heb je een mooi wi licht dat vrij zacht is.

• noud
@franssie
Als je zegt dat canvas na paar jaar fletser wordt dan is dat wel een reden om geen canvas te nemen.
Staat jouw schilderij in een kamer waar de zon op schijnt? Zou dat een reden kunnen zijn dat hij fletser is geworden? Mijn schilderijen zullen op het noorden staan.

Ik zal morgen wat bedrijven rond bellen of ik kan langskomen. Met de vraag of ik voorbeelden mag zien van plexiglas en canvas.

Staat een omlijsting mooi op plexiglas of 'moet' dat ook net als canvas zonder omlijsting?

In het verleden heb ik ooit eens in de Expo in Den Haag een kunstposter laten inlijsten. Ben er wel tevreden mee, maar echt diepgang en kleuren heeft het niet. Dit was een poster die zij al hadden. Dus niet mijn eigen inbreng.

Dus de schilderijen op 60x80 cm zal op 1672x2244 geen problemen moeten geven?

Ik heb er niet bij stil gestaan dat via Amazon.nl ook zooi uit China wordt gehaald. Goed dat jullie het benoemen, dan is het helemaal niet aan de orde om bij Amazone te bestellen.

@ehtweak @Get!em
Ik wilde enkele schilderijen van de kunstenaar Alex Grey laten afdrukken. Ik heb al een schilderij en kleed bij hem besteld. De vervoerskosten etc zijn hoger dan de schilderijen zelf. Bovendien is het schilderij 45x61 cm!.

Ik denk dat ik nu ook bij een Nederlandse leverancier ga bestellen. Maar vanwege het op Amazon stond, dacht ik dan zou de kwaliteit wel in orde zijn.
Ik kan namelijk geen hoge kwaliteit jpeg bestanden van die schilderijen vinden.

• Dancing_Animal
noud schreef op woensdag 9 december 2020 @ 00:31:
@franssie
Als je zegt dat canvas na paar jaar fletser wordt dan is dat wel een reden om geen canvas te nemen.
Staat jouw schilderij in een kamer waar de zon op schijnt? Zou dat een reden kunnen zijn dat hij fletser is geworden? Mijn schilderijen zullen op het noorden staan.

Ik zal morgen wat bedrijven rond bellen of ik kan langskomen. Met de vraag of ik voorbeelden mag zien van plexiglas en canvas.

Staat een omlijsting mooi op plexiglas of 'moet' dat ook net als canvas zonder omlijsting?

In het verleden heb ik ooit eens in de Expo in Den Haag een kunstposter laten inlijsten. Ben er wel tevreden mee, maar echt diepgang en kleuren heeft het niet. Dit was een poster die zij al hadden. Dus niet mijn eigen inbreng.

Dus de schilderijen op 60x80 cm zal op 1672x2244 geen problemen moeten geven?

Ik heb er niet bij stil gestaan dat via Amazon.nl ook zooi uit China wordt gehaald. Goed dat jullie het benoemen, dan is het helemaal niet aan de orde om bij Amazone te bestellen.

@ehtweak @Get!em
Ik wilde enkele schilderijen van de kunstenaar Alex Grey laten afdrukken. Ik heb al een schilderij en kleed bij hem besteld. De vervoerskosten etc zijn hoger dan de schilderijen zelf. Bovendien is het schilderij 45x61 cm!.

Ik denk dat ik nu ook bij een Nederlandse leverancier ga bestellen. Maar vanwege het op Amazon stond, dacht ik dan zou de kwaliteit wel in orde zijn.
Ik kan namelijk geen hoge kwaliteit jpeg bestanden van die schilderijen vinden.
Whitewall heeft proefsetjes van de materialen waar ze op afdrukken. Ik heb twee setjes van ze. Een set met alle soorten plexiglas en een set met diverse materialen, zoals rvs. Setjes kosten 10 euro per stuk, maar je krijgt dit binnen een bepaalde periode als korting terug.

• noud
@Dancing_Animal
En die proefsetjes zijn dat proefsetjes van hun op het werk dat je zelf aanlevert?

• Dancing_Animal
noud schreef op woensdag 9 december 2020 @ 01:21:
@Dancing_Animal
En die proefsetjes zijn dat proefsetjes van hun op het werk dat je zelf aanlevert?
Het zijn hun sample foto’s. Helaas niet allemaal dezelfde foto’s bij alle materialen.
@noud heb je hier al eens gekeken:
https://www.plm.nl/
voor opvallende goede afdrukken, op allerlei soorten materiaal.

Mooie Plaatjes   

• noud
@Dancing_Animal @ehtweak
@ehtweak PLM is een beetje prijzig.

Ik ben er wel uit dat ik geen canvas wil. Heb nog niet de tijd gehad om te kijken hoe acryl op glas eruit ziet.
Ben er ook uit dat het geen Amazon word en ik het dichterbij huis haal.

Die aanbiedingen die Fotoopglas en Bestecanvas hebben. Zijn die er altijd?

Denken jullie dat de meerprijs kwaliteit bij Whitewall vele malen beter is dan bij Fotoopglas en Bestecanvas?
Die kortingen werken enorm als een lokkertje :)

1 afbeelding kan ik wel laten afdrukken, de andere niet.

• Dancing_Animal
@noud Ik heb nog niet iets besteld bij Whitewall, behalve de samples. Ik kwam op Whitewall vanwege de positieve reviews, ik dacht hier op Tweakers.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:21:
@noud Ik heb nog niet iets besteld bij Whitewall, behalve de samples. Ik kwam op Whitewall vanwege de positieve reviews, ik dacht hier op Tweakers.
Ik heb de afgelopen jaren een aantal keer wat van whitewall besteld, vind het prima, maar wel wat prijzig. Er viel ook wel eens wat te reclameren, maar dat werd in die gevallen altijd uitstekend opgelost, maar dat heb ik elders eigenlijk niet anders ervaren.

• noud
Bedankt.

Ik heb bij Whitewall een proef acrylpaketje besteld. Ik vind het jammer dat je eigen afbeelding kunt gebruiken.

Ik had gisterennacht besloten bij Xpozer te bestellen in de hoop met de combinatie van een eigen omlijsting. Dit kan helaas niet.

Nu wordt het helemaal lastig want mijn andere jpeg bestand blijft te laag. Zou je dit met Photoshop kunnen opkrikken?

Beiden schilderijen zouden boven de bank moeten hangen. En 1 staand schilderij van 60x80 staat volgens mij niet goed. En ik wil perse van deze kunstenaar. Alleen er zijn geen afbeeldingen met hoge resoluties. Ik heb de administratie van de kunstenaar gemaild of ik het HD bestand kon kopen. Tja, proberen kan altijd.

Wat mij opvalt is dat ik een van afbeeldingen wel bij Xpozer kan afdrukken. (Ik heb de gratis check gedaan). Maar niet bij bv Pixum en andere soortgelijke websites krijg ik een melding dat de resolutie eens te laag kan zijn.

[Voor 12% gewijzigd door noud op 11-12-2020 13:08]

• Dancing_Animal
:)

[Voor 99% gewijzigd door Dancing_Animal op 19-12-2020 17:57]

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:08

Toff

FP ProMod
OK, Feli met je aankoop iig en ik ben benieuwd naar je ervaringen.

edit: Even gekeken waar je het voor wil gebruiken. Voor het fotograferen van een schoen lijkt me dit enerzijds overkill, anderzijds zou je liever 3 lichtbronnen willen gebruiken, lijkt mij. Met slechts 2 lichtbronnen ga je nog altijd schaduwen krijgen, vrees ik. Kleurtemperatuur is in nabewerking eenvoudig aan te passen, dus daar zou ik het niet van laten afhangen. Voor de gemiddelde tweaker zou een lichttent, zoals @ehtweak voorstelde, ruimschoots voldoen, maar ik ben benieuwd naar jouw foto's, die jouw gelijk bevestigen.

[Voor 62% gewijzigd door Gonadan op 13-12-2020 13:36. Reden: citaat verwijderd]

• Dancing_Animal
Toff schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:08:
[...]

OK, Feli met je aankoop iig en ik ben benieuwd naar je ervaringen.

edit: Even gekeken waar je het voor wil gebruiken. Voor het fotograferen van een schoen lijkt me dit enerzijds overkill, anderzijds zou je liever 3 lichtbronnen willen gebruiken, lijkt mij. Met slechts 2 lichtbronnen ga je nog altijd schaduwen krijgen, vrees ik. Kleurtemperatuur is in nabewerking eenvoudig aan te passen, dus daar zou ik het niet van laten afhangen. Voor de gemiddelde tweaker zou een lichttent, zoals @ehtweak voorstelde, ruimschoots voldoen, maar ik ben benieuwd naar jouw foto's, die jouw gelijk bevestigen.
Ik heb gezegd dat ik er een voorwerp naast of achter wil kunnen zetten, dus geen lichttent te willen gebruiken.
Het aantal lichtbronnen heeft niemand me aangeraden, wel een flitser.
Wat bedoel je met mijn gelijk?

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:08

Toff

FP ProMod
Dancing_Animal schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:06:
[...]
Ik heb gezegd dat ik er een voorwerp naast of achter wil kunnen zetten, dus geen lichttent te willen gebruiken.
Het aantal lichtbronnen heeft niemand me aangeraden, wel een flitser.
Wat bedoel je met mijn gelijk?
VZIW is er geen wet die bepaalt dat je met een lichttent geen voorwerp naast of achter je onderwerp zou kunnen zetten. Het is maar net hoe groot je jouw lichttent maakt.
Met "jouw gelijk"bedoel ik niks meer of minder dan dat je aantoont dat je met de door jou aangeschafte spullen kan bereiken wat je doel is.
Het aantal aangeraden lichtbronnen? Ik raad er 3 aan (waarvan 1 indirect), maar ik had niet gereageerd op jouw eerdere vragen. Hopelijk geef je mij nu niet de schuld, wanneer je zonder lichttent (was je wel eerder aangeraden) toch schaduwen krijgt?
*dit is niet nodig*

[Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 13-12-2020 13:37]

@Dancing_Animal Wat @Toff ook al aangaf, een advies voor een lichttent hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het zo'n mini-kubusje van 30x30x30cm hoeft te zijn. ;)

En, zoals al aangegeven, als je op de achtergrond iets anders wilt dan de achterwand van het tentje, kun je ook de achterwand (vaak) opendoen/openklappen. Voor een soort doorkijkje zeg maar.

En qua licht gaf ik aan dat het licht van alle kanten moet komen, voor een schaduwloze uitlichting. M.a.w. dat zal met slechts twee lichtbronnen lastiger zijn, dan met nog meer lichtpunten.
Zelf gebruik ik er eigenlijk vijf. Twee beetje schuin van achteren, twee schuin van voren en eentje vanaf bovenaf. En afhankelijk van de (instelbare) intensiteit kun je alsnog spelen met licht schaduw/reliëfwerking op je object. Daarbovenop gebruik ik zelfs nog regelmatig een lichtbron vanaf onderen. Een lichtplaat met matglas.

Heb je trouwens ook rekening gehouden met de kleurtemperatuur en CRI waarde van je lichtbronnen? Of vind je natuurgetrouwe weergave niet belangrijk?

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
Laten we het inhoudelijk en vriendelijkhouden, en voor het modereren hebben we de roodjassen. :)

Een losse vraag in het communitytopic is geen enkel probleem, maar als dit een hele discussie gaat worden dan opteer ik toch voor een eigen topic in aankoopadvies of het verplaatsen van de posts naar het strobist topic. Mocht dat jullie wens zijn dan hoor ik het graat (@Dancing_Animal).
Ik heb in ieder geval even wat opgeruimd.

In aanvulling op foto's die @MattiB verkocht had aan een Scandinavisch cosmetisch bedrijf.

Recentelijk werd ik ook benaderd door een bedrijf(je) wat interesse had in één van mijn foto's. Voorheen heb ik wel vaker dit soort vragen gehad en wilde men uiteindelijk eigenlijk niks betalen en moest de 'eer en faam en bekendheid' wel voldoende betaling zijn. En meer van dat soort gezwets. ;w

Maar nu kwam de vriendelijke vraag met omschrijving en werd meteen duidelijk gemaakt dat ze er geen budget voor hadden. Het project waarvoor, en het hoe en waarom sprak me wel aan. Notabene een FttH project in Süd-Tirol, waar ik, jaren geleden tijdens vakanties, met een paar lokale bewoners wel eens over gesproken had.
En dat ik zelf één van de kartrekkers in mijn eigen stad was geweest. 8)

Nu, jaren later, heeft één van die mensen contact met mij opgenomen, vond een toepasselijke foto in mijn flickr verzameling en vroeg of 'ie die mocht gebruiken.
En dit keer ben ik zo aardig geweest om 'm cadeau te geven. ;)
Uiteindelijk is 'ie in een folder van een lokaal glasvezelinitiatief terechtgekomen:

En dit was het originele beeld:

Die is al >10 jaar geleden gemaakt.

Mooie Plaatjes   

• MattiB
Toch leuk om je eigen foto's ergens zo zien!

Trouwens, wordt het weer tijd voor een best of 2020 threadje?

• Gonadan
MattiB schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:27:
Toch leuk om je eigen foto's ergens zo zien!

Trouwens, wordt het weer tijd voor een best of 2020 threadje?
Het jaar is nog niet om, dus ik daag je uit om nog een gegarandeerde #1 plaat te maken. :P

Normaliter werden de hotshots mede gebaseerd op nominaties vanuit de gebruikers zelf, maar die blijven wat achter tegenwoordig. We gaan nog wel kijken of we evengoed iets kunnen bedenken, maar dat maakt het wel lastiger. :)

• MRIdev
Er zijn ook topic geweest waar iedereen zijn eigen top 3 kon plaatsen. Dat is wat anders dan gekozen door de community.

• MattiB
MRIdev schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:43:
Er zijn ook topic geweest waar iedereen zijn eigen top 3 kon plaatsen. Dat is wat anders dan gekozen door de community.
Dit bedoelde ik dus :) @Gonadan

• Gonadan
Het één sluit het ander niet uit wat mij betreft, sterker nog, dit is inderdaad wel een leuke eerste stap.

Ik heb hem maar even stucky gemaakt in de hoop dat hij wat meer liefde krijgt dan vorig jaar. :D
[Verzamel] Je eigen drie hotshots van 2020

Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:07:
Ik heb hem maar even stucky gemaakt in de hoop dat hij wat meer liefde krijgt dan vorig jaar. :D
Stucky? Kun je 'm alsjeblieft dan sticky maken? :+ Anders blijft er weinig liefde over hoor... ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan
ehtweak schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:58:
[...]

Stucky? Kun je 'm alsjeblieft dan sticky maken? :+ Anders blijft er weinig liefde over hoor... ;)
Nee want dan kunnen jullie niet meer reageren. ;)

• Sjekster
Ik heb alleen foto's van kind genomen dit jaar, dus laat ik dat jullie maar niet aandoen. Inmiddels bijna vergeten hoe mijn camera werkt.... :X

• Gonadan
Sjekster schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:36:
Ik heb alleen foto's van kind genomen dit jaar, dus laat ik dat jullie maar niet aandoen. Inmiddels bijna vergeten hoe mijn camera werkt.... :X
Dan doe je het toch met een
spoiler:
zwarte balk
?

• Sjekster
Nee hoor, die foto's blijven lekker binnen de familie. Bedoelde meer dat ik echt nul interessants heb gedaan op fotografisch gebied, dus 1, laat staan 3 hotshots is een enorme uitdaging ;)

• Gonadan
Sjekster schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:47:
Nee hoor, die foto's blijven lekker binnen de familie. Bedoelde meer dat ik echt nul interessants heb gedaan op fotografisch gebied, dus 1, laat staan 3 hotshots is een enorme uitdaging ;)
Ben zelf eens wezen zoeken maar heb ook dat probleem, dat is niet makkelijk. Plus dat ik iets van mijzelf ook niet snel als hotshot wil aanmerken, ben altijd kritisch.

• MRIdev
Gonadan schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:58:
[...]

Ben zelf eens wezen zoeken maar heb ook dat probleem, dat is niet makkelijk. Plus dat ik iets van mijzelf ook niet snel als hotshot wil aanmerken, ben altijd kritisch.
Deze topics gaan er toch over wat jezelf jou beste drie vindt?

• Gonadan
MRIdev schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:29:
Deze topics gaan er toch over wat jezelf jou beste drie vindt?
Zeker, dus laat je vooral niet weerhouden. Ik spreek puur over mijzelf. Ben niet snel tevreden dus misschien ook wel te terughoudend.

• MRIdev
Gonadan schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:32:
[...]

Zeker, dus laat je vooral niet weerhouden. Ik spreek puur over mijzelf. Ben niet snel tevreden dus misschien ook wel te terughoudend.
Mijn "hot shots" heb ik er al staan. Deze hoeven toch ook niet altijd je allerbeste superdeduper foto's te zijn of die de potentie hebben. Het gaat toch ook om de saamhorigheid binnen onze F&V gemeenschap ;)
Dus klets er drie mooie neer, die heb je volgens mij, dan kan de rest er ook van genieten. d:)b

• RSpanjaard
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 06-04 18:19
Gonadan schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:54:
[...]

Het jaar is nog niet om, dus ik daag je uit om nog een gegarandeerde #1 plaat te maken. :P

Normaliter werden de hotshots mede gebaseerd op nominaties vanuit de gebruikers zelf, maar die blijven wat achter tegenwoordig. We gaan nog wel kijken of we evengoed iets kunnen bedenken, maar dat maakt het wel lastiger. :)
Ik heb één foto die min of meer genomineerd is. Geen idee of er anderen zijn. Anders doen we het gewoon met 1 foto, kwestie van de titel veranderen van Hotshots naar Hotshot. :+

Aan m'n late reactie kan je zien dat fotografie hier een beetje stil ligt, eigenlijk sinds de dierentuinmeet al. Zal binnenkort nog even kijken of ik een fatsoenlijke top 3 van 2020 kan maken.

[Voor 12% gewijzigd door RSpanjaard op 25-01-2021 21:56]

Canon EOS 40D | Olympus E-P5 | RawTherapee | GIMP

• PdeBie
  • Laatst online: 21:11
Deze stond in het grappige plaatjes topic. Vond hem wel waardig om hier te delen :P

• Ventieldopje
Goeie dag wat slecht :+ Vooruit, een thumbs up!

www.maartendeboer.net

• Gonadan
Weet je wat ook slecht is? Volgens mij is het geschoten met een Zeiss. :')

• mrc4nl
Gonadan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:08:
in ieder geval niet met een aardappel :')

• Ventieldopje
Gonadan schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 09:08:
I rest my case.

www.maartendeboer.net

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 20:37

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Ouderwetse foto's met zo'n zichtbare grain.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• MRIdev
Redelijk recent dus de Sony 55mm f/1.8 gekocht en dat is voor mij de eerste en enige lens die van metaal is. Hierdoor wordt de bouwkwaliteit beter aangeschreven. Maar sinds de aanschaf ben ik erachter gekomen dat een behuizing van metaal en de huidige temperatuur buiten geen goede combinatie is. De lens en dus ook mijn handen zijn erg koud, handschoenen helpen, maar daar wordt de bediening van de camera ook niet beter van.

Als je nu van buiten naar binnen gaat beslaat de lens ook direct. Ik kan me niet herinneren dat ik dat vaker zo erg om opgemerkt heb bij andere lenzen. Dit zijn wel twee punten die ik niet tegenkom in reviews, maar het "plezier" (ik ben er nog steeds blij mee) minder maakt. Vandaag heb ik om die reden de lens thuis gelaten.

Naast mijn verhaal ook nog een vraag. Hoe groot is de kans op condens aan de binnenkant? En is die kans groter bij metalen lenzen?

• MattiB
Condens kan je redelijk voorkomen door je camera na het binnenbrengen in je tas te laten zitten, ewn uurtje ofzo is voldoende. Hier maakt het volgens mij weinig uit of je lens van metaal is of niet.

Ik gebruik zelf met koudere temperaturen altijd dunne handschoentjes. Wen je ook wel snel aan.

• Ventieldopje
MRIdev schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:47:
Redelijk recent dus de Sony 55mm f/1.8 gekocht en dat is voor mij de eerste en enige lens die van metaal is. Hierdoor wordt de bouwkwaliteit beter aangeschreven. Maar sinds de aanschaf ben ik erachter gekomen dat een behuizing van metaal en de huidige temperatuur buiten geen goede combinatie is. De lens en dus ook mijn handen zijn erg koud, handschoenen helpen, maar daar wordt de bediening van de camera ook niet beter van.

Als je nu van buiten naar binnen gaat beslaat de pens ook direct. Ik kan me niet herinneren dat ik dat vaker zo erg om opgemerkt heb bij andere lenzen. Dit zijn wel twee punten die ik niet tegenkom in reviews, maar het "plezier" (ik ben er nog steeds blij mee) minder maakt. Vandaag heb ik om die reden de lens thuis gelaten.

Naast mijn verhaal ook nog een vraag. Hoe groot is de kans op condens aan de binnenkant? En is die kans groter bij metalen lenzen?
Zelf geen last van gehad maar ik laat de lenzen dan ook in de tast als ik naar binnen en buiten ga. Nadat ik binnen/buiten kom pak ik ze ook niet meteen uit maar laat ik ze even acclimatiseren.

En wat @MattiB zegt, gewoon dunnere handschoenen gebruiken, vaak wel te koop bij een outdoor of sportzaak.

[Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 31-01-2021 20:20]

www.maartendeboer.net

Interessant filmpje hoe een 24/48fps filmcamera werkt(e):

Gaaf om te zien hoe zo'n oud stukje mechanica, zo goed functioneerde. Voor uren aan filmshoots had je wel een betrouwbare cirkelsluiter nodig. 8)

bron:
https://www.dpreview.com/...tion-picture-camera-works

Mooie Plaatjes   

https://www.weerplaza.nl/...derlandse-atmosfeer/6937/

Volgens de laatste berekeningen is er met name zondag, maandag en dinsdag een hogere concentratie saharastof in de atmosfeer boven Nederland. Mogelijk levert dit een extra rood gekleurde zonsondergang of zonsopkomst op. Zeker in combinatie met sluierbewolking kan dit tot mooie plaatjes leiden. Fototoestel dus bij de hand.
Raymond Klaassen, meteoroloog Weerplaza

M.a.w; kansen op mooie luchten! Camera's gereed houden! 8)

Mooie Plaatjes   

• MRIdev
Een cameratas heeft flink wat geld opgehaald op Kickstarter. Als het zo goed werkt als ze het voor doen komen is het een goed concept.

YouTube: The Top Shelf - Super-Fast, All-Access Camera Bag

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:54

bobcom

Dedicated dabbler

Vind het idee niet gek gevonden, hoewel ik vermoed dat er toch meer strapjes rond blijven slieren dan in het filmpje. Maar ik kijk eigenlijk uit naar een tas die de inhoud lichter maakt - zo eentje waarmee 8 kilo gear ineens 3 pond gaat wegen.

Sony, Fuji, van alles wat en steeds wat anders. En nu zelfs een webstek in aanbouw..

Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True